(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 31 اردیبهشت 1390- شماره 19931

چين 50 فروند جنگنده به پاكستان مي دهد
رژيم سعودي در كشورهاي عرب خليج فارس پايگاه نظامي احداث مي كند
تظاهرات ضد آمريكايي در افغانستان به خشونت كشيده شد
ناتو 8 ناو جنگي قذافي را منهدم كرد
30 كشته و 100 مجروح در عمليات تروريستي كركوك
حمله شبه نظاميان طالبان به خودروهاي كنسولگري آمريكا در پيشاور
سوريه: تحريم هاي آمريكا خدمت به صهيونيست هاست
يورش نظاميان آل خليفه و آل سعود به دانشگاه بحرين
مجله ايتاليايي از همكاري برلوسكني با مافيا پرده برداشت
پيش بيني رهبر انقلاب تحقق يافت موج بيداري به اروپا رسيد
تظاهركنندگان يمني : تا سقوط ديكتاتور درس و مشق تعطيل است
درگيري نظاميان سودان جنوبي و شمالي بر سر يك منطقه نفت خيز
برگزاري انتخابات پارلماني مصراز ترس پيروزي اسلامگرايان به تعويق افتاد



چين 50 فروند جنگنده به پاكستان مي دهد

دولت چين تعداد 50 فروند جنگنده در اختيار پاكستان قرار مي دهد.
به گزارش واحد مركزي خبر، يك مقام نيروي هوايي پاكستان اعلام كرد در خلال سفر يوسف رضا گيلاني نخست وزير پاكستان به چين، مقامات پكن با امضاي قراردادي، با واگذاري 50 فروند ديگر از جت هاي جنگنده ساخت مشترك به پاكستان موافقت كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس از پكن، اين مقام پاكستاني از ارائه بيشتر جزئيات مربوط به شرايط قرارداد جت هاي جنگنده تك موتوره از نوع تندر جي .اف 17 كه با همكاري پاكستان و چين ساخته شده است اجتناب كرد. در حالي كه مناسبات پاكستان و آمريكا در پي كشته شدن اسامه بن لادن بحراني شده است، ديدار گيلاني از پكن مي تواند بيانگر مناسبات گرم اسلام آباد با پكن باشد.

 



رژيم سعودي در كشورهاي عرب خليج فارس پايگاه نظامي احداث مي كند

وزير خارجه بحرين از تاسيس پايگاه هاي نظامي در كشورهاي حاشيه خليج فارس توسط عربستان خبر داد.
به گزارش شبكه تلويزيو ني بي بي اس، «شيخ خالد آل خليفه»، وزير خارجه بحرين با تاكيد بر احتمال ماندن نيروهاي اشغالگر عربستاني در خاك اين كشور حتي پس از رفع حالت فوق العاده اظهار داشت: شوراي همكاري و در راس آن دولت عربستان، به دنبال ايجاد پايگاه هاي متعدد در كشورهاي عربي حوزه خليج فارس است. وي با توجه حضور نيروهاي سركوبگر عربستان در بحرين گفت: هر تهديدي كه كشوري با آن مواجه باشد، بدون ترديد و به طور حتم بر همسايگان آن كشور نيز تاثير مي گذارد و ما به دنبال توسعه قدرت شوراي همكاري خليج فارس هستيم تا پايگاه هاي متعددي در كشورهاي عضو شوراي همكاري داشته باشد.

 



تظاهرات ضد آمريكايي در افغانستان به خشونت كشيده شد

تظاهرات مردم افغانستان در اعتراض به كشتار غيرنظاميان توسط نيروهاي خارجي و حضور اشغالگران در كشورشان به خشونت كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري ها از افغانستان، تظاهرات مردم اين كشور بر ضد آمريكايي ها كه در استان تخار واقع در شمال افغانستان انجام گرفت به خشونت و درگيري با نيروهاي امنيتي منجر شد.
بر پايه اين گزارش، مردم مسلمان منطقه طالقان روز پنجشنبه در اعتراض به حملات شبانه ناتو به مردم كشورشان دست به تظاهرات زدند.
در اين تظاهرات، مردم خشمگين عليه حملات نظامي ناتو به مردم غيرنظامي و حضور اشغالگران خارجي، خصوصا آمريكايي ها شعار مي دادند.
بر پايه گزارش هاي رسيده، اين تظاهرات به درگيري ميان مردم و نيروهاي امنيتي انجاميد و مردم با حمله به يك مركز پليس تعدادي از فروشگاه ها را نيز به آتش كشيدند.
گفتني است در تظاهرات مشابهي نيز كه هفته گذشته در همين منطقه و در اعتراض به كشتار غيرنظاميان توسط نيروهاي ناتو برگزار شده بود شماري از تظاهركنندگان كشته شدند.
تاكنون بارها نيروهاي ناتو و آمريكا با حمله به مناطق غيرنظامي صدها زن و كودك را به خاك و خون كشيده اند اما حاضر به عذرخواهي نشده اند.
تظاهرات ضداشغالگري مردم افغانستان به مناطق شرقي اين كشور نيز كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري ها شهر چرخ استان لوگر، واقع در شرق افغانستان نيز روز جمعه (ديروز) در اعتراض به اقدام خودسرانه نيروهاي خارجي در حمله شبانه به خانه ها دست به تظاهرات ضدآمريكايي زدند.
مردم تظاهركننده به دستگيري دو فرزند امام جماعت مسجد جامع اين شهر توسط نيروهاي خارجي اعتراض داشتند و اعلام كردند تا اين افراد آزاد نشوند از تظاهرات دست نخواهند كشيد.

 



ناتو 8 ناو جنگي قذافي را منهدم كرد

نيروي هوايي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو)، هشت فروند ناو دولت ليبي را منهدم كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در بيانيه اي كه از سوي نيروهاي ائتلاف صادر شده آمده است: ناتو حملات هوايي شبانه خود را عليه رژيم «معمر قذافي»، رهبر ليبي همچنان ادامه مي دهد و اين نيروها توانستند، در حملات خود، بنادر طرابلس، سرت و الخمس را هدف قرار دهند كه موجب غرق شدن هشت ناو جنگي شد.
در بيانيه ناتو آمده است: نيروي هوايي پيمان آتلانتيك شمالي، فقط اهدافي كه به رژيم قذافي مرتبط هستند را بمباران مي كند و با ادامه استفاده از تجهيزات دريايي از سوي نيروهاي رهبر ليبي، ناتو چاره اي جز اقدام قاطع عليه آنها ندارد.
در همين حال «آندرس فوگ راسموسن» دبير كل ناتو در يك كنفرانس خبري گفت: توان نظامي قذافي تضعيف شده است و ما شاهد آن هستيم كه مخالفان در حال پيشروي هستند.
وي ادامه داد: اطمينان دارم كه افزايش فشار نظامي و سياسي و ادامه حمايت ها از مخالفان، سرانجام به سقوط رژيم قذافي منتهي خواهد شد.
معاون فرمانده عمليات هاي ناتو در ليبي در توجيه حملات به ناوهاي دريايي قذافي كه در بندرگاه ها پهلو گرفته بودند، اظهار داشت: ناتو بايد اقدامات قاطعي براي حمايت از غيرنظاميان از خود نشان دهد.
«موسي ابراهيم» سخنگوي دولت ليبي نيز در گفت وگو با خبرنگاران، حملات ناتو به ناوهاي كشورش را محكوم كرد.
از سوي ديگر، در نخستين ساعات بامداد روز جمعه، چند انفجار مهيب در نزديكي مقر سكونت قذافي در شهر طرابلس شنيده شد.
اين انفجارها كه دولت ليبي در مورد جزئيات آن، اظهارنظري نكرده است، ناشي از حملات هوايي، جنگنده هاي ناتو به ساختمان ها و مقرهاي حكومت ليبي عنوان شده است.
همچنين با طولاني و فرسايشي شدن جنگ در ليبي و آوارگي ده ها هزار نفر از مردم اين كشور، سازمان ها و نهادهاي امدادرساني، از اوضاع ناگوار انساني در منطقه ابراز نگراني كردند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، «پانوس مومترنيس» هماهنگ كننده سازمان ملل در امور بشردوستانه ليبي، اعلام كرد كه از رژيم معمر قذافي خواستار تامين امنيت كاركنان سازمان ملل براي دسترسي به شهر «مصراته» شده است.
به گفته شاهدان عيني در منطقه، در پي مسدود شدن مسير دريايي شهر بندري مصراته، از سوي نيروهاي وفادار به قذافي، بحران انساني در اين شهر به شدت رو به وخامت گذارده است.
وي گفت: عمليات كمك رساني به دليل نياز به تامين امنيت جاني كاركنان سازمان ملل در هنگام اجراي عمليات به تعويق افتاده است.
سازمان ملل متحد پس از حملات 12 ارديبهشت ناتو به طرابلس كه به كشته شدن جوان ترين پسر و سه نوه قذافي انجاميد، مجبور شد تا كارمندان خارجي خود را از اين شهر خارج كند.نشريه «فايننشال تايمز» در گزارشي در مورد ادامه ائتلاف بر ضد قذافي و شك و ترديدهاي پيش آمده، نوشت: اقدامات و پيشروي هاي اخير ناتو در ليبي، آسودگي خاطري براي سران انگليس، فرانسه و آمريكا فراهم آورده است و اين سه كشور در حالي مداخله نظامي در ليبي را آغاز كرده اند كه اين اقدام از سوي برخي هم پيمانان ناتو و كشورهاي جهان عرب حمايت نشد و در نتيجه، سركوب آني نيروهاي وابسته به قذافي را درپي نداشت.

 



30 كشته و 100 مجروح در عمليات تروريستي كركوك

عراق انفجارهاي مشكوك عراق بيش از 130 كشته و زخمي برجا گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، فرمانده پليس كركوك آخرين آمار تلفات سه انفجار بزرگ روز پنجشنبه در شهر نفت خيز كركوك را 30 كشته و 100 زخمي اعلام كرد.
سرلشكر «سرحدقادر» فرمانده اداره پليس استان كركوك افزود: طبق اطلاعاتي كه مقامات وزارت بهداشت استان كركوك اعلام كرده اند، تلفات حملات تروريستي روز پنجشنبه 130 تن كشته و زخمي شده اند. وي گفت خسارات زيادي نيز به ساختمان ها و خودروهاي شهروندان اين شهر وارد آمده اما تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين حملات تروريستي را برعهده نگرفته است.
براساس بيانات فرمانده پليس كركوك، صبح پنجشنبه يك بمب دستي در داخل يك پاركينگ خودرو، نزديك ساختمان مقر فرماندهي پليس كركوك منفجر شد و به دنبال اين انفجار، زماني كه نيروهاي پليس و دفاع شهري در محل انفجار تجمع كرده بودند، يك خودروي بمب گذاري شده ديگر منفجر شد و پس از آن نيز يك انفجار خودروي بمب گزاري شده ديگري در فاصله يك كيلومتري محل حادثه بوقوع پيوست.
انفجارهاي روز پنجشنبه عراق شديدترين حملات عليه پليس اين كشور پس از حمله دو هفته گذشته شهر حله واقع در 95 كيلومتري جنوب بغداد بود كه در آن 24 نيروي پليس براثر انفجار خودروي بمب گذاري شده كشته شدند.
براساس گزارش هاي دريافتي، گفته مي شود، هم اكنون مقامات كاخ سفيد براي ناامن نشان دادن و اثبات ضرورت حضور خود در داخل شهرهاي عراق بصورت محرمانه گروه هاي تروريستي را حمايت كرده و دور جديد انفجارهاي اين كشور را آغاز كرده اند.
كارشناسان و تحليل گران سياسي ناآرامي و ناامني را تنها بهانه جريان هاي سياسي حامي آمريكا در داخل عراق مي دانند كه هر بار به اين دليل درخواست تمديد حضور نظاميان و ادامه اشغالگري را مطرح مي كنند.
در حال حاضر 46 هزار نظامي آمريكايي در خاك عراق حضور دارند كه براساس توافقنامه راهبردي امضا شده ميان آمريكا و عراق در سال 2008 ميلادي، تمام نيروهاي آمريكايي بايد تا پايان سال جاري ميلادي از خاك عراق خارج شوند اما به دليل تحولات جاري در منطقه، واشنگتن ترجيح مي دهد كه در خاك عراق باقي بماند.

 



حمله شبه نظاميان طالبان به خودروهاي كنسولگري آمريكا در پيشاور

شبه نظاميان طالبان با انفجار خودرويي در نزديكي خودروهاي كنسولگري آمريكا در پيشاور چند آمريكايي را مجروح كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، در اين انفجار يك عابر پياده پاكستاني كشته و دست كم 10 تن ديگر از جمله شماري از آمريكايي ها زخمي شدند.
اين اولين حمله از زمان كشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده توسط نيروهاي آمريكايي است.
احسن الله احسن، سخنگوي طالبان در گفت وگوي تلفني با اين خبرگزاري اظهار كرد: ما به نيروهاي آمريكايي و ناتو هشدار مي دهيم كه حملات بيشتري عليه آنها انجام خواهيم داد، ما هشدار مي دهيم كه انتقام خون بن لادن را خواهيم گرفت. آلبرتو رودريگز، سخنگوي سفارت آمريكا اظهار كرد: هيچ مقام عالي رتبه آمريكايي در اين خودرو حضور نداشت و ساير اتباع اين كشور كه در خودرو بودند جراحت سطحي ديدند.
اين مقام به تعداد سرنشينان خودرو اشاره اي نكرد اما پليس پيشاور پاكستان اعلام كرد كه دو سرنشين خارجي در اين خودرو حضور داشتند.
معمولا اتباع آمريكايي براي سفرهاي بين شهري خود در پاكستان از خودروهاي زره اي استفاده مي كنند.
تلويزيون پاكستان تصاويري از اين خودرو را نشان داد كه آسيب جدي ديده بود.

 



سوريه: تحريم هاي آمريكا خدمت به صهيونيست هاست

سرويس خارجي ـ
دولت سوريه در واكنش به تحريم آمريكا عليه رئيس جمهور اين كشور و ديگر مقامات سوري اعلام كرد اين اقدام براي خدمت به رژيم صهيونيستي است و هيچ تاثيري بر استقلال سوريه ندارد.
دولت سوريه ضمن محكوم كردن اقدام اخير آمريكا در تحريم بشار اسد و شش نفر از مقامات بلندپايه اين كشور اعلام كرد كه اين اقدام نيز در راستاي تحريم هايي است كه دولت آمريكا در حق ملت سوريه با هدف حفظ منافع اسرائيل انجام مي دهد.
دولت دمشق همچنين تاكيد كرد، اين تحريم ها بر استقلال و پايداري سوريه و مقابله با سلطه استكباري غرب هيچ تاثيري نخواهد گذاشت.
گفتني است دولت آمريكا در اقدامي ديگر عليه دولت سوريه و براي دخالت در امور داخلي اين كشور بشاراسد و شش نفر از مقامات بلندپايه سوري را تحريم كرد.دولت آمريكا در راستاي اين تحريم جديد اموال و دارايي هاي بشار اسد و اين شش نفر را بلوكه كرد.
تحريم هاي مذكور شامل بشار اسد، فاروق الشرع معاون اسد، عادل صفر نخست وزير، محمدابراهيم وزير كشور، علي حبيب وزير دفاع، همچنين عبدالفتاح قدسيه رئيس دستگاه اطلاعات نظامي، محمد ديب زيتون رئيس شعبه امنيت سياسي است .

 



يورش نظاميان آل خليفه و آل سعود به دانشگاه بحرين

سرويس خارجي-
نيروهاي امنيتي بحرين با پشتيباني نظاميان سعودي به دانشگاه بحرين يورش برده و دانشجويان و استادان را مورد ضرب و شتم قرار داده و شماري را بازداشت كردند.
نيروهاي امنيتي بحرين با همكاري نظاميان آل سعود به دانشگاه بحرين حمله و شماري از دانشجويان دختر و پسر را كه اعتصاب كرده بودند مورد ضرب و شتم قرار داده و بازداشت كردند.
مزدوران آل خليفه همچنين با يورش به چندين روستا دهها نفر از شهروندان اين روستاها را بازداشت كردند.
اين در حالي است كه حمله به بيمارستانها و ضرب و شتم و دستگيري پزشكان و پرستاران همچنان ادامه دارد و آنان را به جرم انجام وظيفه حرفه اي پزشكي دستگير و به زندان منتقل مي كنند.
اخراج كارگران و كارمندان دولت نيز از ديگر اقدامات سركوبگرانه رژيم آل خليفه براي مقابله با مخالفان و انقلابيون است.
اتحاديه بين المللي اصناف بحرين خواستار دخالت فوري براي جلوگيري از نقض حقوق گروههاي صنفي شد.
گروههاي سياسي و حقوقي بين المللي نيز اقدام مقامات بحرين در اخراج كارمندان، حمله به بيمارستانها و دانشگاه را محكوم كردند و خواستار اقدام فوري جامعه جهاني شدند.
از سوي ديگر، منابع خبري بحرين از اعزام بيش از 500 مزدور اردني براي كمك به نيروهاي آل خليفه و سركوب مردم بي دفاع بحرين خبر دادند.
پيش از اين سخنگوي رسمي دولت اعلام كرده بود كه نيروهاي اردني در بحرين حضور ندارند ليكن منابع آگاه اعلام كردند كه در حمله به روستاهاي «النويد رات» سه نيروي اردني زخمي شدند.
يك فعال بحريني در اين باره گفت، آل سعود و آل خليفه سربازان پياده آمريكا در منطقه هستند كه كوركورانه سياستهاي كاخ سفيد را اجرا مي كنند.
وي با بيان اينكه «كشتار و سركوب مردم بحرين توسط نظاميان سعودي و بحريني با چراغ سبز آمريكا» صورت گرفته است، تصريح كرد: هدف ديگر از اعزام اين هيئت به منامه، حمايت از جنايتكاران بحريني و سعودي است تا در اراده آنها براي ادامه سركوب و كشتار مردم بي گناه بحرين تزلزلي ايجاد نشود.
اين فعال سياسي بحريني، سياست آمريكاي مدعي دموكراسي در حمايت از جنايتكاران جنگي را محكوم كرد و گفت: واشنگتن تنها از دموكراسي هم جهت با منافع و سلطه جويي آن در منطقه و جهان حمايت مي كند.
در همين رابطه دولت بحرين نيز در بيانيه اي از سخنان باراك اوباما درباره بحرين استقبال و اعلام كرد كه ديدگاه رئيس جمهور آمريكا با پادشاه بحرين يكسان است.
در اين بيانيه ادعا شده است كه دولت بحرين به درستي اقدامات خود كه براساس قانون اساسي و معيارهاي بين المللي حقوق بشر است اطمينان دارد.
رئيس جمهور آمريكا در سخنراني خود بحرين را يك شريك ديرينه واشنگتن خواند و به منظور فريب افكار عمومي و براي اينكه خود را حامي مبارزات مردمي نشان دهد، از رژيم آل خليفه خواست تا به منظور حل ناآرامي اين كشورها، با مخالفان خود وارد گفت وگو شوند.
از سوي ديگر وليعهد بحرين در راستاي جلب حمايت انگليس به لندن سفر كرد كه با استقبال دولت اين كشور و خشم و انزجار مردم انگليس و فعالان حقوق بشر مواجه شد.
طرفداران حقوق بشري در لندن با برگزاري تظاهرات از دولت انگليس انتقادكردند كه چرا از كشوري كه حقوق شهروندانش را رعايت نمي كند و با شديدترين امكانات به سركوب مردم مي پردازد استقبال مي كند.
تظاهرات و ابراز خشم و نارضايتي مردم انگليس از سفر وليعهد بحرين به اين كشور باعث شد كه ديويد كامرون نخست وزير انگليس بيانيه اي صادر و در آن ادعا كند كه دولت انگليس مراتب نگراني خود را از سركوب مردم بحرين به اطلاع وليعهد بحرين رسانده است.

 



مجله ايتاليايي از همكاري برلوسكني با مافيا پرده برداشت

يك مجله ايتاليايي از همكاري برلوسكني با باند مافياي ايتاليا پرده برداشت.
يك مجله ايتاليايي از با نام «ميرور» به نقل از يكي از اعضاي باند مافياي ايتاليا از همكاري نخست وزير ايتاليا با اين باند پرده برداشت. به گفته اين عضو مافيا، «برلوسكني» سالانه مبلغي بالغ بر هفت ميليارد يورو به روساي اين باند باج مي دهد. اين گزارش مي افزايد، «برلوسكني» پس از مرگ رئيس سابق مافيا، اكنون رئيس فعلي اين باند باج مي دهد.
به گفته اين عضو، برلوسكني براي انجام برخي از كارهايش نياز به تأييد اين باند دارد و يك بار وقتي وي از دادن باج خودداري كرد، تهديد به قتل شد! به گفته اين فرد، فقط برلوسكني نيست كه اين باج را پرداخت مي كند؛ مقامات ديگري در ايتاليا هستند كه از مدت ها پيش با اين باند همكاري دارند.يادآور مي شود، اين اطلاعات پس از انجام يكسري تحقيقات مفصل به دست آمده است.
خبر ديگر اينكه در ميلان و چند شهر ديگر ايتاليايي تظاهرات ضددولتي برگزار شد.
به گزارش «پرس تي وي» جمع كثيري از معلولان و افراد از كارافتاده به همراه خانواده هايشان و مردم شهرهاي مختلف ايتاليا دراعتراض به سياست هاي اقتصادي «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير اين كشور تظاهرات كردند. تظاهركنندگان كه به شدت نسبت به كاهش بودجه خدمات اجتماعي معترض بودند خواستار گفت وگو با مسئولان براي احقاق حقوق و جايگاه اجتماعي خود هستند.
ايتاليا به تازگي با هدف مقابله با بحران اقتصادي، بودجه خدمات اجتماعي اين كشور را به 527 ميليون يورو كاهش داده است. اين بودجه در سال 2008 مبلغي بالغ بر 2 ميليارد يورو بود. دولت همچنين اعلام كرده اين مبلغ در سال 2012 به 110 ميليون دلار خواهد رسيد. كاهش اين بودجه براي معلولان و از كار افتاده هاي ايتاليا به معني محروميت از خدمات مسكن و حمل و نقل عمومي است.

 



ميليون ها نفر در شهرهاي اسپانيا عليه دولت به خيابان ها ريختند
پيش بيني رهبر انقلاب تحقق يافت موج بيداري به اروپا رسيد

موج بيداري به منطقه اروپا هم رسيد. ميليون ها نفر از مردم اسپانيا عليه دولت به خيابان ها ريختند و خواستار تامين خواست هاي صنفي خود شدند.
اخيرا رهبر انقلاب پيش بيني كرده بودند كه بزودي موج بيداري به قلب اروپا خواهد رسيد و تظاهرات ميليوني در 50 شهر اسپانيا در حقيقت تحقق پيش بيني رهبر انقلاب است.
به گزارش خبرگزاري ها، شمار زيادي از مردم شهرهاي مختلف اسپانيا از جمله «مادريد» كه از روز سه شنبه گذشته به خيابان ها و ميادين اصلي اين كشور سرازير شده اند بر ادامه تظاهرات خود تاكيد كردند.
تظاهركنندگان كه به شرايط اسفناك اقتصادي، بيكاري، از بين رفتن ارزش ها و شرافت انساني و ... اعتراض دارند همچنين اعلام كردند، به طور شبانه روزي تا رسيدن زمان انتخابات ميان دوره اي در ميادين و خيابان ها مي مانند. اسپانيا از 22 ماه مه (اول خرداد ماه) به مدت دو روز شاهد برگزاري انتخابات منطقه اي و شهرداري ها خواهد بود.
تظاهركنندگان با متهم كردن «خوزه لوئيس رودريگز زاپاته رو»، نخست وزير اسپانيا به خيانت و ستم به مردم شعارهايي با اين مضامين را سر مي دهند. «اين دموكراسي نيست، به ما بپيونديد، صلح اجتماعي اتمام است، 22 مه راي ندهيد، ما نان مي خواهيم و ...»
به گزارش ايرنا، مردم اسپانيا همزمان در 50 شهر اسپانيا از جمله «سوييا»، والنسيا، آليكانته، بيلبائو و بارسلون تظاهرات كرده و اقشار مختلف اعم از دانشجويان، جوانان، بازنشستگان، كارگران و بيكاران در آن شركت كردند.
گفتني است، عمده دليل اين تجمعات، رياضت اقتصادي است كه دولت بر مردم اين كشور اروپايي تحميل كرده و باعث تشديد مشكلات اقتصادي اين كشور شده است.
افزايش سن بازنشستگي،كاهش 10 درصدي يارانه هاي دارويي و از همه مهمتر بيكاري بيش از پنج ميليون جوان از جمله مهمترين عواملي است كه به گفته رسانه هاي اسپانيايي باعث خروش مردم شده است. اسپانيا بيشترين نرخ بيكاري در ميان كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را دارد.يادآور مي شود كميسيون انتخابات اسپانيا ديروز نسبت به ادامه اعتراضات مردمي هشدار داد. خبرگزاري فرانسه در اين باره نوشت، معترضان به شرايط اقتصادي و سياسي كه قصد ادامه اين تظاهرات را دارند با ممنوعيت قانوني ازسوي مقامات مسئول اسپانيايي روبه رو شده اند، آنها همچنين به استفاده از پليس براي پراكندن و جمع آوري چادرهايي كه به طور شبانه روزي در ميادين شهرها مستقر هستند. تهديد كردند.
پرتغال
از سوي ديگر خبر مي رسد، برخي شهرهاي پرتغال نيز دچار ناآرامي شده است. مردم پرتغال نيز همچون مردم اسپانيا در اعتراض به شرايط بد اقتصادي و تحميل رياضت هاي اقتصادي به خيابان ها ريخته اند.
پرتغال هفته گذشته توانست براي رهايي از بحران اقتصادي، موافقت وزراي دارايي كشورهاي عضو منطقه يورو را جهت دريافت كمك 78 ميليارد يورويي كسب كند.

 



تظاهركنندگان يمني : تا سقوط ديكتاتور درس و مشق تعطيل است

سرويس خارجي -
انقلابيون يمن در روز جمعه وحدت اعلام كردند به طرح شوراي همكاري خليج فارس اهميتي نمي دهد و همچنان به خواسته خود مبني بر سرنگوني علي عبدالله صالح اصرار دارند.
«حسن لقمان» سخنگوي متحصنين ميدان التغيير صنعا پايتخت يمن اظهار داشت، انقلابيون همچنان به تحصن و تظاهرات خود ادامه مي دهند و اهميتي به طرح شوراي همكاري خليج فارس نمي دهد.
وي افزود، اين طرح يك طرح آمريكايي است كه با ادعاي حل مشكلات يمن پيشنهاد شده است. شوراي همكاري خليج فارس اگر واقعا دلسوز مردم يمن بود طرح خود را پيش از ريخته شدن خون مردم پيشنهاد مي كرد.
سخنگوي متحصنين ميدان التغيير افزود: كنترل امور ديگر از دست رژيم خارج شده است و اين مردم و خانواده هاي شهدا هستند كه امور را به دست گرفته اند.
لقمان درباره اين خبر كه علي عبدالله صالح حاكم يمن در ازاي برخورداري از ضمانت هاي قضايي از قدرت كناره گيري خواهد كرد، گفت: هيچ فرد و نهاد و كشوري از جمله كشورهاي حاشيه خليج فارس، كشورهاي اروپايي و آمريكا نمي توانند به عبدالله صالح ضمانت هاي قضايي بدهد بلكه همه كساني كه در حق مردم يمن مرتكب جنايت شده اند بايد محاكمه شوند.
از سوي ديگر صدها هزار تن از مردم يمن با برگزاري تظاهرات در منطقه القاهره واقع در استان تعز خواهان بركناري نظام حاكم در كشورشان شدند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي نظير «نه درس، نه تدريس، تا وقتي كه ديكتاتور كنار رود» تهديد كردند كه به سمت كاخ رياست جمهوري حركت مي كنند.
اين تظاهرات در شهرهاي مختلف يمن با عنوان جمعه وحدت برگزار شد.
جوانان انقلابي يمن نيز با صدور بيانيه اي تاكيد كردند كه تلاش براي يافتن راه حل هاي سياسي تلف كردن وقت و فرصت دادن به رژيم يمن براي كشتن مردم معترض است.
يك معترض يمني گفت: گزينه اول معترضان حركت به سوي كاخ رياست جمهوري است اما براي گروه ها و احزاب سياسي معترض و مجالس شورا در يمن ممكن است گزينه اول نباشد.
اين در حالي است كه جوانان انقلابي مخالفت قاطع خود را با طرح پيشنهادي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس درباره يمن اعلام كردند زيرا خواسته هاي مردم را تامين نمي كند.
از سوي ديگر، وزيران شوراي همكاري خليج فارس اعلام كردند ظرف چند روز آينده بار ديگر نشست فوق العاده اي برگزار مي كنند تا به بررسي بحران يمن به دنبال شكست طرح اين شورا در انتقال قدرت در يمن بپردازند.
گفتني است دبيركل شوراي همكاري خليج فارس روز پنجشنبه دست خالي از پايتخت يمن بازگشت و هيچ يك از طرف هاي يمن طرح شوراي همكاري خليج فارس را امضا نكردند.
علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن نيز ادعا كرد كه روز يكشنبه طرح شوراي همكاري را امضا خواهد كرد.

 



درگيري نظاميان سودان جنوبي و شمالي بر سر يك منطقه نفت خيز

نيروهاي نظامي سودان با شبه نظاميان كشور جديدالتأسيس سودان جنوبي بر سر مالكيت منطقه نفت خيز «ابيي» درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «سرتيپ الصوارمي خالد سعد»، سخنگوي ارتش سودان با تأييد درگيري هاي نظامي دو كشور گفت: در فاصله هفت كيلومتري شهر نفت خيز ابيي، شبه نظاميان سودان جنوبي اقدام به كمين و حمله به نيروهاي مستقر در منطقه و صلح بانان سازمان ملل كردند.
وي افزود: در اين درگيري ها از سلاح هاي سبك و سنگين استفاده شد و تعدادي كشته، مجروح و مفقود شدند.
خالد سعد با اشاره به نقض آتش بس موجود در بين طرفين متذكر شد: نيروهاي مسلح سودان، اين اقدام شبه نظاميان را نقض آشكار آتش بس از سوي سودان جنوبي و حق خود را براي پاسخگويي مناسب به آن محفوظ مي داند. سخنگوي ارتش سودان هيچ گونه اشاره اي به خسارات جاني و مالي وارد شده به نظاميان مستقر در منطقه نكرد، اما گفت: كه در زمان و مكان مناسب به اين حمله پاسخ خواهد داد.
از سوي ديگر سرتيپ «فيليپ اقويرو»، سخنگوي شبه نظاميان سودان جنوبي، ضمن رد ادعاي همتاي خود تصريح كرد: ما هيچ گونه نيروي نظامي در منطقه ابيي نداريم و تنها پليس و صلح باناني كه تحت عنوان نيروهاي مشترك وجود دارند، به تامين امنيت مشغول هستند.
وي مدعي شد كه دولت سودان در حال تدارك براي حمله گسترده و اشغال منطقه نفت خيز ابيي و به همين منظور نيروهاي خود را در شمال مرزها مستقر كرده است. اين در حالي است كه به موجب معاهده 12 مي 2011 دو طرف با تشكيل نيروهاي مرزي، اقدام به تأمين امنيت مرزهاي خود و حل و فصل مشكلات في مابين خواهند كرد.
از سوي ديگر قرار است در منطقه نفت خيز ابيي همه پرسي برگزار و طي آن از ساكنان خواسته شود كه الحاق خود به شمال يا جنوب را اعلام كنند، اما به علت اختلاف نظر بين كشور جديدالتأسيس و خارطوم، هنوز اين همه پرسي برگزار نشده است.
گفته مي شود، منطقه ابيي، از مناطق بسيار غني نفت خيز در سودان به شمار مي رود كه سيطره بر آن موجب شكوفايي اقتصادي خواهد شود.

 



برگزاري انتخابات پارلماني مصراز ترس پيروزي اسلامگرايان به تعويق افتاد

شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر به دليل هراس از پيروزي اسلامگرايان زمان برگزاري انتخابات پارلماني اين كشور را به تعويق انداخت.
به گزارش خبرگزاري ها، «ممدوح شاهين» از اعضاي شوراي عالي نيروهاي مسلح گفت: اين شورا، اصلاحاتي را در قانون حقوق سياسي اعمال كرده است و يكي از اين اصلاحات، به تاخير افتادن انتخابات پارلماني است كه قرار بود ماه سپتامبر برگزار شود. تاريخ جديد هنوز اعلام نشده است.
ممدوح شاهين افزود: قرار است، رئيس دادگاه استيناف قاهره رياست اولين كميته عالي انتخابات را از روز اول اكتبر سال جاري ميلادي بر عهده بگيرد.
اين در حالي است كه شوراي نظامي مصر، يك ماه پيش اعلام كرده بود كه انتخابات در سپتامبر آينده برگزار خواهد شد، اما گروه هاي سياسي سكولار، اعلام كردند كه زمان كافي براي آماده شدن براي انتخابات پارلماني ندارند و مدعي شدند كه اين امر به اخوان المسلمين كه از سازماندهي خوبي برخوردارند، اجازه خواهد داد، تا نتيجه انتخابات را به نفع خود تغيير دهد.
به گفته ممدوح شاهين، براساس اصلاحات ايجاد شده در قانون مربوط به انتخابات، كميته قضايي اين انتخابات با رياست رئيس دادگاه تجديدنظر قاهره و دو معاون از معاونان رئيس ديوان عالي كشور و دو معاون از معاونان نخست وزير تشكيل خواهد شد.
در همين حال مسئولان دادگاه جنايي مصر از لغو حكم آزادي دختر حسني مبارك خبر داد و اعلام كردند كه وي به مدت 30 روز در بازداشت به سر خواهد برد. اين دادگاه اعلام كرد: تصميم گرفتيم تا حكم آزادي «زكرياعزمي» لغو شود چرا كه پرونده وي همچنان در جريان بوده و تحقيقات ادامه دارد. در همين حال، ائتلاف جوانان انقلابي مصر بار ديگر اعلام كرد: با وجود آن كه شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر تاكيد كرده است كه قصد ندارد «حسني مبارك» را عفو كند، اما اقداماتي نظير آزادي سوزان مبارك و زكريا عزمي، اين احساس را به ما مي دهد كه انقلاب بزرگي كه بر پايه خون بسياري از جوانان به پيروزي رسيد، در حال از دست رفتن است.
در بيانيه جوانان مصري تاكيد شده است: چنانچه از محاكمه عناصر رژيم سابق مصر دست بكشيد، خيابان ها و ميدان التحرير قاهره، تنها سلاح ما براي دفاع از انقلاب 25 ژانويه خواهد بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14