(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 31 اردیبهشت 1390- شماره 19931

وعده پادشاه و نگهبان يخ زده! (نكته)
طبيبي كه هرگز بازنشسته نمي شود
به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومي
روابط عمومي و شناخت نياز مخاطب
اخبار هفته
افزايش تعرفه ها دور از چشم وزارت بهداشت



وعده پادشاه و نگهبان يخ زده! (نكته)

روح الله امين آبادي
1-حكايت كرده اند پادشاهي در يك شب سرد زمستان از قصر خارج شد. هنگام بازگشت سربازي را ديد كه با لباسي اندك در سرما نگهباني مي داد.
از او پرسيد: سردت نيست؟
نگهبان گفت: چرا اي پادشاه اما لباس گرم ندارم و مجبورم تحمل كنم.
پادشاه گفت: من الان داخل قصر مي روم و مي گويم يكي از لباس هاي گرم مرا برايت بياورند.
نگهبان ذوق زده شد و از پادشاه تشكر كرد. اما پادشاه به محض ورود به داخل قصر وعده اش را فراموش كرد.
صبح روز بعد جسد سرما زده نگهبان را در حوالي قصر پيدا كردند، در حالي كه در كنارش با خطي ناخوانا نوشته بود:
اي پادشاه من هر شب با همين لباس كم سرما را تحمل مي كنم اما وعده لباس گرم تو مرا از پاي درآورد.
2-زوج جواني را تصور كنيد كه يك ماه بعد ازدواج كرده و سر و سامان خواهند گرفت. اين زوج در پي آن هستند تا با اخذ وام ازدواج كه جديدا نيز از 2ميليون تومان به هر يك از زوجين به 5/2ميليون افزايش پيدا كرده است بخشي از هزينه هاي ازدواج خود را تامين كنند. از رهن خانه گرفته تا باقي هزينه هايي كه همه با آن روبه رو هستند. اين زوج با هزاران آرزو با مراجعه به سايت بانك مركزي ثبت نام مي كنند، دو روز نگذشته جواب تقاضا مي آيد و آنان به بانك ارجاع داده مي شوند. رئيس بانك با گشاده رويي فرم ثبت نام اينترنتي را گرفته و از هر كدام مي خواهد تا با 2ضامن به بانك مراجعه كنند تا روال اعطاي وام شروع شود!
براي يك وام 5ميليون توماني 4ضامن با شرايط ويژه لازم است و هر يك از ضامنين بايستي كارمند رسمي بوده و داراي چك كارمندي صادره از بانك ملي نيز باشند و...
3-در شرايطي كه مردم هر روز مي شنوند ميلياردها تومان وجه رايج كشور بدون حتي يك امضا از يك حساب به حساب ديگر واريز مي شود و در شرايطي كه هر روز شاهد آن هستيم كه مفسدان اقتصادي حاضر به بازپرداخت اقساط تسهيلات ميلياردي كه از بانك هاي كشور اخذ كرده اند نيستند مواجهه با اين نوع مشكلات حقيقتا خنده دار كه از سويي ديگر باعث گريه نيز مي شود عجيب است! جست وجوي كوتاهي درسايت هاي خبري نشان مي دهد كه پيش از اين مسئولان امر وعده هاي اميدواركننده اي به زوج هاي جوان داده بودند.
شهريور ماه سال 1387 يعني بيش از 30ماه پيش معاون وقت وزير وقت! اقتصاد و دارايي گفته بود «سعي كرده ايم در واگذاري تسهيلات ازدواج به زوج هاي جوان شرايطي فراهم شود تا مزدوجين بتوانند حتي در صورت نداشتن ضامن كارمند رسمي دولت با ارائه سفته يا چك از مزاياي تسهيلات ازدواج بهره مند شود.»
اگر بيشتر جست وجو كنيد به خبرهاي جديدتر و اميدواركننده تري نيز دسترسي پيدا خواهيد كرد.
آبان ماه سال 88 رئيس وقت سازمان ملي جوانان ضمن اعلام اين كه وام ازدواج از 4 ميليون به 5 ميليون افزايش پيدا خواهد كرد وعده داده بود «از اين پس براي اخذ اين وام، نيازي به معرفي ضامن نيست و تنها با ارائه چك و سفته امكان اخذ وام وجود دارد.»
16 ماه طول كشيد تا بخشي از وعده مهرداد بذرپاش در مقام رئيس سازمان ملي جوانان تحقق پيدا كند و وام از 4 ميليون به 5 ميليون افزايش پيدا كند ولي تحقق بخش ديگر وعده شايد سالها طول كشد.
امروز بيش از 30ماه از وعده معاون وزير وقت اقتصاد و 16ماه نيز از وعده رئيس وقت سازمان ملي جوانان مي گذرد و در اين مدت نه تنها شرايط اعطاي وام آسان نشده بلكه چاله هاي بزرگ تري نيز پيش روي زوج هاي جوان باز شده است.
گفته مي شود بانك مركزي سياست گذاري روش اعطاي تسهيلات قرض الحسنه توسط بانكها را نيز نمي تواند تعيين كند و اين خود بانكها هستند كه براي روش وام دهي خود برنامه ريزي مي كنند و بر همان اساس نيز شعب خود را موظف به اجراي مقررات مي دانند.
اين موضوع باعث شده است تا در مواردي مانند تقاضا براي دريافت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج، افراد با شرايط تقريبا متفاوتي در بانكها روبه رو باشند، به نحوي كه ممكن است يك بانك براي پرداخت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج از جوانان متقاضي فقط يك نفر ضامن بخواهد و بانك ديگري 2ضامن و...
عمده ترين مشكلات در دريافت وام ازدواج، ارائه وثيقه، ضامن و تعيين بانك موردنظر است. در حال حاضر هر يك از بانكها براي دريافت وام ازدواج بنا بر ضوابط خود ضامن و وثيقه اي در نظر مي گيرند، مثلا برخي از بانكها يك ضامن كارمند رسمي يا دو ضامن معتبر، ضامن كاسب داراي مجوز كسب و غيره را به عنوان وثيقه اعلام مي كنند.
برخي ديگر از بانكها نيز اخذ سفته با مبالغ بالا، گواهي كسر از حقوق و غيره را رمز بازگشت تسهيلات خود مي دانند، به هر حال موضوع اخذ وثيقه براساس سليقه بانكها از موضوعات مورد اهميت در اين امر است.
اگرچه وعده هاي پيش گفته از زبان مسئولان سابق ذكر شد ولي توجه به اين نكته نيز ضروري است كه اين مسئولان در مقام جزئي از كل وعده داده و يا سخني گفته اند. مهرداد بذرپاش در مقام معاون رئيس جمهور سخن گفته و وعده داده است و جوانان تحقق وعده هاي او را اجابت خواسته هاي رئيس جمهور مي دانند.
4-به حكايت آغازين اين نوشتار بازگرديم!
اگر وعده هاي مسئولان امر نبود و اگر آنان جوانان را به اين دلخوش نكرده بودند كه نگران نباشيد!شرايط آسان خواهد شد، اين حرف و حديث ها به ميان نمي آمد، اينك زوج هاي جوان بيرون از قصر وعده هاي فراموش شده مسئولان به انتظار نشسته اند و منتظرند...

 



طبيبي كه هرگز بازنشسته نمي شود

گفت و گو از: فتانه راحمي پور
متولد 1317 هستم و در شهرستان جهرم به دنيا آمدم. يكي دوساله بودم كه به شيراز نقل مكان كرديم. سال اول و دوم ابتدايي را در شيراز پشت سر گذاشتم، بعد به تهران آمديم. دوران دبستان را در دبستان شاهرضا دبيرستان تقوي و سه سال آخر را در دبيرستان مروي گذراندم و هميشه جزو شاگردان اول بودم.
پس از گرفتن مدرك تحصيلي ديپلم طبيعي نظام قديم در كنكور دانشكده پزشكي شركت كردم و در سال 47 از دانشكده پزشكي دانشگاه تهران فارغ التحصيل شدم. در تمام طول تحصيل جزو شاگردان اول بودم. بعد از فارغ التحصيلي از دانشگاه در روستاهاي اطراف دماوند و فيروزكوه مشغول خدمت به مردم شدم. در اواخر دوران خدمت نظام و در سال 50 ازدواج كردم و پس از 6 سال به تهران آمدم.
در تهران به استخدام وزارت بهداري و بهزيستي سابق (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي فعلي) در آمدم. پس از حدود 4 سال خدمت در سال 54 به سازمان تامين اجتماعي منتقل شدم. در آن سال مسئوليت درمانگاه و پلي كلينيك و مدتي نيز رياست بيمارستان را برعهده داشتم. سرانجام در سال 72 پس از 30 سال خدمت بازنشسته شدم.
پدرم بازاري ، مذهبي و متدين بودند. سه خواهر و دو برادرم فرهنگي هستند. 2 دختر و يك پسر دارم. دختر بزرگم كارشناس زيست شناسي، پسرم كارشناس اقتصاد و دختر كوچكم نيز كارشناس رياضي است. 2 نوه دارم و همسرم نيز كارشناس ادبيات و بازنشسته وزارت آموزش و پرورش است.
اينها گوشه اي از بيوگرافي دكتر سيد مصطفي معرفت، پزشك و يارديرينه پرسنل روزنامه كيهان است. او كه داراي دكتراي عمومي از دانشگاه تهران مي باشد هرگز براي ادامه تحصيل از كشور خارج نشد در اين رابطه مي گويد:
علي رغم قبولي ام در كنكور پزشكي كه توسط آمريكا در تمام كشورهاي دنيا برگزار مي شد به علت عاطفه بيش از حد و وابستگي خانوادگي حاضر نشدم جلاي وطن كنم. در داخل كشور نيز در رشته تخصصي روانپزشكي و بيماريهاي داخلي قبول شدم، ولي با وجود تشويق هاي همسرم ادامه تحصيل را جدي نگرفتم، زيرا آن قدر در گير كارهاي پزشكي ام بودم كه فرصتي براي اين كار وجود نداشت.
با اين حال تحصيل من در رشته پزشكي باعث شد حداقل 15 تا 20 نفر از بستگانم به اين رشته گرايش پيدا كنند كه با توجه به تخصص هاي ارزنده شان منشا خدمات فراواني در زمينه پزشكي مي باشند.
دكتر معرفت كه زندگي اش را وقف خدمت به مردم كرده است و هرگز اجازه نداده تسلط ماديات وارد زندگي اش شود، مي گويد: از سلامتي مردم احساس رضايت مي كنم.
او معتقد است: يك پزشك نمي تواند براي خود و دل خودش زندگي كند بلكه بايد بيشتر به فكر مردم باشد. شادي مردم براي يك پزشك شادي آفرين است. زماني زندگي براي من لذت بخش است كه مردم را در سلامتي و شادي و تندرستي مي بينم.
سيد مصطفي معرفت پزشكي دلسوز خدمتگزاري صادق و از خودگذشته است، پزشكي كه هرگز خود را بازنشسته نكرد. پزشكي نمونه در كيهان، طبيب مردمي جنوب شهر تهران كه به خاطر خدمات ارزنده اش به مردم و نيازمندان دو دوره به عنوان پزشك نمونه انتخاب شد. او بيش از 30 سال است كه در جنوب تهران انجام وظيفه مي كند و بيمارانش علاقه عجيبي به وي دارند. دكتر معرفت بسياري از مريض هايش را به طور رايگان معاينه مي كند و چشمداشتي از كسي ندارد. به گونه اي كه اگر در خريد دارو مشكل داشته باشند آنها را به داروخانه معرفي و با هزينه شخصي داروها را برايشان تهيه مي كند. پزشكي كه تمام لذتش از زندگي خدمت به مردم نيازمند است.
هرازگاهي كه در درمانگاه با جاي خالي دكتر معرفت مواجه مي شويم بيماريمان را فراموش مي كنيم و نگران سلامت دكتر مي شويم تا اينكه اين اطمينان به ما داده مي شود كه او مشكل خاصي ندارد و روز بعد در موسسه خواهد بود. همه معتقدند دكتر معرفت نفس گرم و دست بسيار سبكي دارد.آنچه كه او بر روي دفترچه قلم مي زند قبل از مصرف اسباب درمان را فراهم مي كند. او يار ديرينه كيهان و كيهاني هاست و متانت و انسانيتش باعث شده كه همه با احترامي خاص و متفاوت از ديگران دوستش بدارند.
او از سال 1355 پزشك مخصوص موسسه كيهان است و هرروز بعد از ظهر ساعاتي را به كاركنان كيهان خدمات پزشكي ارايه مي دهد.
به ميل خودم به مؤسسه كيهان آمدم
در سال 55 به من خبر دادند در مؤسسه كيهان به يك پزشك نياز دارند. با شناختي كه در طي رفت و آمد مكرر كارگران و كارمندان مؤسسه به سازمان بيمه هاي اجتماعي محل كارم داشتم، پذيرفتم كه ظهرها چند ساعتي از وقتم را در اختيار پرسنل مؤسسه قرار دهم. از آنروز تاكنون نزديك به 35-36 سال است كه همكاري ام به طور مستمر ادامه دارد و كماكان در اختيار اين مؤسسه هستم.
به گفته خودش از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون تجربه هاي پزشكي اش را در خدمت مردم جنوب شهر قرار داده است و با صبوري بر دردهاي مردم آن منطقه از تهران مرهم مي گذارد و به دليل رسيدگي به بيماران مستضعف، نداشتن توقع مادي و برخورد مهربانانه و حفظ كرامت بيماران و تهيه دارو براي نيازمندان در سالهاي 1379 و 1382 به عنوان پزشك نمونه انتخاب و از وي تجليل به عمل آمده است.
دوران جنگ تحميلي
دكتر از خاطرات دوران جنگ تحميلي اش اينگونه مي گويد: پس از شروع انقلاب اسلامي به علت درگيريهاي متعدد انقلابيون با ساواكي ها در كلينيكي كه حدود 150 نفر پرسنل داشت تمام مدت به درمان مجروحان مي پرداختيم. اگرچه شرايط خطرناكي بود ولي تمام پرسنلم بي محابا وظايف خود را به نحو احسن انجام مي دادند. با شروع جنگ تحميلي جزو اولين پزشك هايي بودم كه داوطلبانه به جبهه اعزام شدم و شايد جزو كساني باشم كه بيش از 10 مرتبه به جبهه اعزام شدم. اهواز، سنندج، خرم آباد، اميديه، بوشهر و ايلام جزو شهرهايي بودند كه در آن به خدمت و درمان مجروحان جنگ تحميلي پرداختم.
زماني كه در سنندج بودم در منطقه، جنگ شيميايي از سوي بعثي هاي عراقي آغاز شد و در كردستان و شلمچه جنگ شيميايي رخ داد. من و ديگر پزشكان داوطلب در آنجا انجام وظيفه مي كرديم. مجروحان را با اتوبوس و هلي كوپتر به محل ما مي آوردند تا كارهاي درماني در موردشان انجام شود و از آنجا به مركز اعزامشان مي كرديم.
او ادامه مي دهد: زندگي ام پر از خاطرات تلخ و شيرين است. در جنگ تحميلي باتوجه به تحريم شديد از سوي ديگر كشورها و كمبود دارو و تجهيزات، وقتي فداكاري و از خودگذشتگي هاي جوانان در جبهه هاي جنگ را به خاطر مي آورم كه چگونه همه چيز را بي محابا و بدون چشم داشتي فقط و فقط براي رضاي خداوند و اجراي فرمان امامشان فداي حفظ و استقلال كشور مي كردند واقعاً غبطه مي خورم. آنها بدون هيچ هراسي تنها با نيت خير به جبهه مي آمدند.
دكتر معرفت درباره شريك زندگي اش نيز مي گويد:
همسرم هميشه شجاع تر از من بوده و در تمام اين مدت مشوق و يار صديق من در زندگي بوده و هست. خدمتي كه من به مردم ارائه مي دهم همه به خاطر حمايت و تشويق ها و از خود گذشتگي هاي ايشان است.
كيهان خانه دوم من است
او مي گويد: كيهان خانه دوم من است. پرسنل كيهان به علت اعتمادي كه به من دارند براي مشكلات شخصي و گاه خانوادگي شان به عنوان يك محرم به من مراجعه مي كنند. من نيز تا آنجا كه در توان دارم راهنمايي شان مي كنم. آنها واقعاً حرف شنوي بسيار خوبي از من دارند.
كارگران كيهان نسبت به من محبت خاصي دارند. در تمام مدت خدمتم هيچ گاه بي حرمتي از آنها نديدم. بسيار حرف شنو هستند. محبتهاي اينها برايم بيش از همه ارزنده بوده است.
خاطراتم از كيهان روي هم رفته بسيار خوب است. من به خاطر ماديات به كيهان نمي آيم بلكه عشق به كار مرا به اينجا مي كشاند. بارها پيش آمده كه شبها با من تماس گرفته اند و براي معاينه آنها به مطب رفته ام. اين كار را با عشق و مسئوليتي كه به حرفه ام دارم انجام داده ام.
مرحوم شاهچراغي را بيش از هر كسي دوست داشتم. انسان شريفي بودند. انساني به اين شريفي و به اين درويشي و سادگي كمتر وجود دارد، كه بدون اغراق نظير ايشان هم اكنون حاج آقاي خودمان هستند. انساني بسيار نازنين كه مورد قبول و احترام من مي باشند و ارادات خاصي به ايشان دارم. انسان هايي از اين دست باعث مي شوند كه ما دلگرمي بيشتري به كار پيدا كنيم. هر وقت كه مي گويم مي خواهم خودم را بازنشسته كنم. حاج آقا شريعتمداري با لبخند خاصي پاسخ مي دهند: مگر پزشكان هم بازنشسته مي شوند؟ كجا مي خواهيد برويد؟ ما حالا حالاها با شما كار داريم.
ما نيز اطاعت امر مي كنيم و كماكان به كارمان ادامه مي دهيم. اينها همه ناشي از عشق به مردمي است كه خود را فداي ديگران كرده اند.
كلام آخر
كسي كه مي خواهد طبيب شود اول بايد صبر و حوصله زيادي داشته باشد زيرا اين خصلتها به او اين توان را مي دهد كه بيمار مشكلات زندگي و بيماري اش را در طبق اخلاص بگذارد و به او بگويد. بسياري از بيماريها ناشي از بيماريهاي رواني و مشكلات زندگي است. يك طبيب زماني موفق است كه به خوبي به صحبتهاي بيمار توجه كند تا بتواند بيماري او را به درستي تشخيص بدهد. خيلي از بيماران با دل درد شديد يا سردرد به ما مراجعه مي كنند كه علت بيماريشان چيزي جز تحريكات عصبي و روحي نيست. يك طبيب حاذق بايد با گوش دادن به سخنان بيمارش در وهله اول تشخيص دهد كه بيمار از بيماري جسمي در رنج است يا از بيماري روحي. دوم اينكه طبيب بايد ماديات را كنار بگذارد. كسي كه مي خواهد طبيب شود به قول يكي از استادانم بايد خود را فدا و وقف اجتماع كند. خود من بعد از گذشت 20 سال از بازنشستگي ام به خاطر محبتي كه به مراجعه كنندگانم دارم كماكان به كارم ادامه مي دهم. من زمان استراحتم را در اختيار اين افراد گذاشته ام. همين الان هم در روز 15 ساعت كار مي كنم و شبها به مطالعه مي پردازم تا اطلاعاتم را به روز كنم و در تمامي سمينارهاي پزشكي شركت مي كنم.

 



به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومي
روابط عمومي و شناخت نياز مخاطب

روابط عمومي ها بايد روش خود را از بين سليقه ها انتخاب كنند.به نظر من شما بايد مشخص كنيد انتظار مردم و دستگاه ها از شما چيست. بايد با مردم صادقانه رفتار شود و با زبان فريب با آنها رفتار نشود. مهم ترين مميزه جمهوري اسلامي ايران در بخش تشكيلات اين است كه مردم، مسئولان را از خود مي دانسته و توقع غيرواقعي شنيدن و حرف سست شنيدن را ندارند. آنان حرف صادقانه مي خواهند.»
مقام معظم رهبري «مدظله العالي»
مخاطب شناسي از جمله موضوعاتي است كه در روابط عمومي ها بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد و امروزه اين امر با كم توجهي يا مي توان گفت با فقر توجه به نياز مخاطب مواجه است. اين موضوع از آن جهت حائز اهميت است كه در حقيقت روابط عمومي پلي ميان سازمان، رسانه و اقشار مختلف مردم محسوب مي شود.
باتوجه به اين مهم روابط عمومي ها وظيفه سنگيني در جهت برقراري ارتباط در درون و برون سازمان با مخاطبان متفاوت دارند. در انجام اين وظيفه يعني ارتباط گيري و نيازسنجي مخاطب، روابط عمومي با استفاده از وسايل و ابزارهاي مختلف اقدام به ارتباط گيري و ارتباط دهي مي كند.
يكي از شيوه هاي شناخت دقيق مخاطب اطلاع يابي است كه به وسيله روش هاي متعدد از جمله نظرسنجي و افكارسنجي و... از نيروهاي درون و بيرون سازمان به آن دست مي يابيم و پس از اطلاع يابي، كاركرد دوم روابط عمومي كه همانا اطلاع رساني است آغاز خواهد شد، اما ديگر در روابط عمومي نوين حجم بسيار بالاي اطلاعات و يا سرريز آن ملاك عمل نيست، بلكه امروزه باور كارشناسان روابط عمومي بر اين است كه كار روابط عمومي با ارزيابي آغاز و با ارزيابي پايان مي يابد.
در واقع زماني كه كارشناس روابط عمومي نياز مخاطب را ارزيابي كرد به تعيين و غربال گري اطلاعات مورد نياز آنان مي پردازد و با استفاده از فنون و شيوه هاي مفيد و مؤثر اين اطلاعات را به سمع و نظر مخاطب مي رساند اما اين آغاز راه است.
در يك روابط عمومي قدرتمند بايد مجدداً جامعه مخاطبين مورد ارزيابي قرار بگيرند تا تاثير ارائه اطلاعات و پيام ها بر آنان مشخص گردد و با استفاده از اين ارزيابي نهايي است كه در واقع مي توان به كارآيي روش هاي به كار برده شده دست يافت و در جهت ارتقاء سطح آن اقداماتي به عمل آورد و در نهايت مي بينيم كه افكارسنجي و ارزيابي در خاتمه به همان اندازه ارزيابي اوليه مهم و ضروري به نظر مي رسد.
قابل توجه است كه ارتباط داراي 3 ويژگي خاص است: فرستنده، گيرنده و پيام.
مخاطب ممكن است از اين جهت كه به پيام خاصي توجه كند، مخاطب باشد.. اما مخاطب از منظر روابط عمومي به كسي گويند كه ما مي خواهيم پيام هاي سازماني خود را به او انتقال دهيم.
دلايل گونه گوني براي مخاطب شدن وجود دارد: گذراندن وقت يا سرگرمي، نياز اطلاعاتي، اجتماعي، نيازهاي غيراجتماعي، خدماتي، تبليغاتي و...
حال روابط عمومي ها بايد توجه داشته باشند كه مخاطبان خود را در گروه هاي مختلف كه در بالا آورديم و باتوجه به اينكه هر كدام با يك انگيزه متفاوت به گرفتن اطلاعات مي پردازند و باتوجه به يك اصل مهم ديگر يعني نحوه خدمات دهي سازمان يا دستگاه متبوع خود، دسته بندي كرده و به انتشار اطلاعات بپردازند.
روابط عمومي ها با شناخت مخاطب و دسته بندي آنها مي توانند به انتقال پيام و اثربخشي بيشتر آن كمك كنند.
يك سيستم يا روابط عمومي فعال و پويا نه تنها از بدست آوردن تجربيات جديد بي نياز نيست، بلكه مشتاقانه در جهت رسيدن به هدف والاي خود به آزمون و خطا و استفاده از روش هاي مؤثرتر دست خواهد زد كه در نهايت همين سيستم قوي روابط عمومي مي تواند براي رسيدن به هدف، راه كوتاه تر را با استفاده از تجربيات و ارزيابي هاي مشابه گذشته انتخاب نمايد.
يك روابط عمومي از طريق مخاطب شناسي و نيازسنجي آن به يك واحد پويا و فعال تبديل خواهد شد و مي تواند در ارتباط گيري با مخاطب نقش به سزايي داشته باشد.
بايد گفت فناوري نوين اطلاعات و ارتباطات تحول عظيمي را در روش هاي انجام وظايف روابط عمومي ها ايجاد كرده است، اگرچه اصل كار و وظايف روشن است اما پيشرفت تكنولوژي ادبيات كار در اين عرصه را با تغيير جدي روبه رو كرده است.
لذا با استقرار نظام علمي روابط عمومي الكترونيك در دستگاه هاي اجرايي مستلزم فراهم كردن زيرساخت ها و امكانات سخت افزاري در كنار توجه به آموزش است و بايد مهندسي روابط عمومي الكتررونيك در دستور كار مجامع ذي ربط به ويژه دانشگاهي قرار گرفته و با رصد كردن فرصت ها و چالش ها زمينه الكترونيكي شدن فعاليت هاي روابط عمومي پويا را فراهم سازد.
و امسال نيز كه از سوي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي (مدظله العالي) سال جهاد اقتصادي نام گرفته است با همت مضاعف و كار مضاعف، وظايف روابط عمومي در ايجاد بستر مناسب براي تحقق امر مقام معظم رهبري سنگين تر خواهد بود.
و در آخر مي توان گفت روابط عمومي پويا نقش بسيار مهمي در دانايي محوري و پيشرفت نهاد متبوع و توسعه آگاهي عمومي خواهد داشت.
منصور قمشه مدرس دانشگاه

 



اخبار هفته

برگزاري كارگاه و همايش هاي كسب و كار
كارگاه ها و همايش هاي كارآفريني به منظور آشنايي جوانان جوياي كار با مقوله كارآفريني و استفاده از فرصت هاي شغلي در شمال تهران برگزار شد.
به گفته محسن جلالي فراهاني. معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه يك، در اين طرح بيش از 400 نفر از شهروندان در پنج كارگاه كسب و كار آگاهي هاي لازم را در اين زمينه كسب كردند.
وي با بيان اينكه بيش از 10 گروه كارآفريني در خانه هاي كارآفريني سراي محلات احداث شده است، گفت: دوره هاي آموزشي و مهارتهاي كسب و كار به طور رايگان در رشته هاي بازاريابي، بسته بندي تشكيل تعاوني و ثبت شركت برگزار مي شود.
افزايش خدمات شهري در محله ازگل
شهردار ناحيه 9 شهرداري منطقه يك تهران از افزايش سطح خدمات شهري در محله ازگل خبر داد.
محمد محمدي گفت: افزون بر ترميم روكش آسفالت معابر عمومي و مرمت انهار و حذف گره هاي ترافيكي، 3 آبنما در ميدان ازگل و بوستانهاي ازگل و هفت تير به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرند.
آسفالت معابر شمال غرب تهران
همزمان با اجراي طرح استقبال از بهار 72 هزار مترمربع از معابر شمال غرب تهران آسفالت شد.
به گفته شهنام جواديان، معاون فني و عمراني شهرداري منطقه2، روزانه هزار و 200 تن آسفالت در معابر منطقه روكش شده است.
وي افزود: هم سطح سازي 50 فقره از دريچه هاي منطقه نيز از ديگر اقدامات است.
راه اندازي مراكز ارتقاي سلامت قلب
سه مركز ارتقاي سلامت در منطقه 7 تهران راه اندازي شد.
به گفته محمود منيعي اين مراكز شامل مركز ارتقاي سلامت ويژه معلولان، مركز ارتقاي سلامت ويژه مددجويان و ايتام و مركز ارتباطات كانونهاي محلي سلامت محور و مؤسسات آموزش عالي است.
وي افزود: اين مراكز خدماتي مختلفي همچون مشاوره هاي گفتار درماني، بينايي سنجي، شنوايي سنجي و توان بخشي ارائه مي دهند.

 



افزايش تعرفه ها دور از چشم وزارت بهداشت

با گذشت 2ماه از سال هنوز تعرفه هاي پزشكي 90اعلام نشده، بيمارستان هاي دولتي همچنان ضرر مي دهند و بيمارستان هاي خصوصي هم به گفته برخي در يك توافق جمعي تعرفه ها را بالا برده اند، تخلفات و زيرميزي ها هم كه موضوع تازه اي نيست.
حدود 2ماه از سال جديد مي گذرد ولي هنوز تعرفه هاي پزشكي به صورت رسمي اعلام نشده است. در خلاء اين اعلام، برخي بيمارستان هاي خصوصي و مراكز پاراكلينيكي اقدام به افزايش تعرفه ها البته به طور غيررسمي كرده اند.
تعرفه هاي پزشكي سال هاست موضوع چالش برانگيز حوزه سلامت است، جامعه پزشكي معتقد است اين تعرفه ها پايين و غيرواقعي است، بيمه ها مي گويند توان پوشش كامل و افزايش تعرفه ها را ندارند و مردم نيز از گراني هزينه ها گلايه دارند، حالا اگر تعرفه هاي جديد سالانه با تأخير هم اعلام شود و البته افزايش تعرفه ها واقعي نباشد اين مي شود كه برخي خودسرانه تعرفه ها را بالا مي برند و كار را تمام مي كنند تا آشفته بازار معناي واقعي خود را پيدا كند.
در دستورالعمل ابلاغ تعرفه ها به بيمارستان هاي خصوصي، تأكيد شده كه هيچ هزينه اي خارج از تعرفه هاي تعيين شده خدمات پزشكي از مردم اخذ نشود و رؤساي اين بيمارستان ها موظفند تمام هزينه هاي درماني را به صورت مكتوب به مردم اعلام كنند اما اتفاقي كه از ابتداي سال در كنار تأخير در اعلام رسمي تعرفه هاي پزشكي امسال پيش آمده افزايش غيررسمي تعرفه هاي پزشكي بوده كه بازهم بار آن روي دوش مردم است.
البته اين موضوع همه جامعه پزشكي را دربر نمي گيرد ولي پيگيري آن از وزارت بهداشت انتظار مي رود.
براي بررسي اين موضوع به سراغ مسئولان برخي بيمارستان ها و رؤساي انجمن هاي پزشكي رفتيم و صحت اين موضوع و دليل آن را جويا شديم.
پزشكان قبل از اعلام تعرفه جديد حق افزايش ويزيت را ندارند
سيد شهاب الدين صدر، رئيس سازمان نظام پزشكي كشور در مراسم روز علوم آزمايشگاهي در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي شود برخي پزشكان قبل از اعلام تعرفه پزشكي امسال، اقدام به افزايش خودسرانه ويزيت خود كرده اند، گفت: پزشكان حق افزايش ويزيت را قبل از تعيين و اعلام تعرفه هاي جديد ندارند اما از طرفي دولت بايد هرچه سريع تر تعرفه ها را اعلام كند.
سيدمحمود طباطبايي، مشاور وزير بهداشت در امر سلامت در اين زمينه مي گويد: بيمارستان هاي خصوصي تابع قوانين و ضوابط هستند و هر سال ابتداي فروردين و آخر اسفند همان طور كه قانون كار دستورالعمل افزايش حقوق كارگر را اعلام مي كند و بانك مركزي ميزان تورم را مشخص مي كند بر همين اساس ميزان تعرفه هاي پزشكي اعلام مي شود.
وي مي افزايد: امسال بنا به درخواست وزارت بهداشت، مجلس اختيارات تعيين تعرفه را از نظام پزشكي گرفته و اكنون در آخر ماه دوم سال هستيم ولي هنوز تعرفه ها اعلام نشده است.
طباطبايي تصريح مي كند: ما از هر بيمارستان درخصوص افزايش تعرفه ها قبل از اعلام رسمي آن سؤال مي كنيم مي گويند كه افزايش نداده ايم اما واقعيت اين است كه مسائل جاري بر هزينه ها به گونه اي است كه اگر قرار باشد بيمارستان ها سرپا بمانند بايد مقداري از هزينه ها را افزايش دهند.
هادي منافي، رئيس بيمارستان مهر مي گويد: متأسفانه تعرفه هاي پزشكي معمولاً چندماه بعد از شروع سال اعلام مي شود و از طرفي حقوق كارگران طبق مصوبه شوراي حقوق و دستمزد ابتداي هر سال به ميزاني افزايش مي يابد لذا بيمارستان هاي خصوصي اين تعرفه ها را قبل از اعلام رسمي درصدي بالا مي برند.
وي اظهار مي دارد: معمولاً ابتداي هر سال هر بيمارستان خصوصي مقداري تعرفه هاي پزشكي را افزايش مي دهد.
منافي مي افزايد: در ابتداي هر سال بيمارستان هاي خصوصي جلسه اي با هم تشكيل مي دهند كه در آنجا تصميم مي گيرند تا قبل از اينكه تعرفه پزشكي از سوي مراجع ذي صلاح اعلام شود، چه مقدار تعرفه را افزايش دهند.
وي با بيان اينكه گاهي اوقات در ابتداي سال تا 20درصد برروي تعرفه هاي پزشكي اضافه مي شود تصريح مي كند: درحال حاضر وسايل و تجهيزات پزشكي گران شده است و از طرفي ديگر ابتداي هر سال اعلام مي شود كه چند درصد بايد حقوق كارگر بالا رود. سؤال اينجاست كه بيمارستان خصوصي از كجا بايد اين ميزان افزايش هزينه را جبران كند؟
منافي ادامه مي دهد: شوراي حقوق و دستمزد، حقوق كارگران و ميزان افزايش سالانه آن را اعلام مي كند. بيمارستان هاي خصوصي نمي توانند حقوق كارگر را بالا نبرند. از طرفي آنها بودجه حمايتي و دولتي ندارند، لذا مجبورند كه هزينه ها را از بيماران تأمين كنند.
سيدمرتضي سيادتي، دبير انجمن صنفي بيمارستان هاي خصوصي در اين زمينه اظهار مي كند: هيچ گونه تعرفه پزشكي در بيمارستان هاي خصوصي بالا نرفته و آنها نمي توانند زيادتر از نرخ نظام پزشكي بگيرند.
وي مي گويد: در ابتداي هر سال جلسه اي براي افزايش تعرفه ها مي گيرند اما عمل نمي كنند.
سيادتي در پاسخ به اين پرسش كه با اين وجود چگونه هزينه هاي تا قبل از اعلام رسمي تعرفه ها را تأمين مي كنند تصريح مي كند: 20 تا 25درصد حقوق پزشكان برداشته مي شود و اين افزايش هزينه را جبران مي كنيم.
سيدحسن هاشمي مدني، عضو هيئت مديره انجمن علوم آزمايشگاهي تشخيص طبي ايران نيز در مورد افزايش تعرفه هاي پزشكي قبل از اعلام رسمي در آزمايشگاه ها به فارس مي گويد: با يقين مي گوييم حتي يك ريال هم آزمايشگاه ها بيشتر از تعرفه اعلام شده سال قبل نمي گيرند و هر كس شكايتي در اين زمينه دارد آن را اعلام كند.
وي مي افزايد: هزينه آزمايش هاي تشخيص طبي در مجموعه سبد خانوار حجم زيادي نمي شود و معمولا هر خانوار هر 2 سال و نيم يك بار طبق گزارش به عمل آمده به آزمايشگاه مراجعه مي كند.
هاشمي مدني ادامه مي دهد: بايد سيستم غربالگري و چكاپ هاي دوره اي را راه بيندازيم كه در اين صورت هزينه هاي درمان در كشور بسيار كم مي شود.
عبدالرسول صداقت، رئيس انجمن راديولوژي ايران در اين زمينه مي گويد: ما خبر از همه راديولوژي هاي كشور نداريم. اما به فرض اين هم كه مقداري هزينه روي آن بكشند كار اشتباهي نيست .چرا كه الآن ارديبهشت را به پايان مي رسانيم ولي هنوز خبري از تعرفه ها نشده است.
وي مي افزايد: طبق محاسبه ما اگر 50 تا 60درصد به تعرفه هاي راديولوژي امسال اضافه شود تازه در شرايط سال 89 قرار مي گيريم. اين موضوع را خود وزارت بهداشت تا 28درصد قبول دارد اما شوراي عالي بيمه افزايش 5درصدي را براي راديولوژي مطرح كرده است كه بيشتر به يك جوك و شوخي شبيه است.
صداقت تصريح مي كند: به طور جدي هشدار مي دهيم با چنين مصوبه اي در راديولوژي قدر مسلم ضربه سنگيني به راديولوژي كشور مي خورد. به عنوان مثال دو تا از شركت هاي توليدكننده فيلم در دنيا قيمت خود را در سطح جهان تا 50درصد افزايش داده اند. از طرفي ديگر در دو ماه اخير بالغ بر 30درصد افزايش نرخ ارز داشته ايم. حال با توجه به وابستگي تقريبا 100درصدي به واردات دستگاه ها و مواد مصرفي راديولوژي در كنار تورم موجود آيا افزايش 5درصدي بيشتر به يك شوخي شبيه نيست.
وي ادامه مي دهد: اگر يك متخصص رشته پزشكي دچار تخلف مي شود بايد به شدت با آن برخورد كرد. اما ما بارها تخلفات را به وزارت بهداشت گزارش داده ايم ولي ظاهرا عزم جدي در برخورد با آنها وجود ندارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14