(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 31 اردیبهشت 1390- شماره 19931

كوتاه اقتصادي
افزايش يارانه نقدي همزمان با اصلاح قيمت ها
مخالفت رئيس شوراي اصناف با افزايش خودسرانه قيمت ها
8 محور اساسي طرح تحول نظام بانكي اعلام شد
واريز 60 ليتر سهميه بنزين خرداد خودروهاي سواري
معاون وزير صنايع: افزايش قيمت فولاد طبيعي نيست سودجويانه است
وام طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده 2ميليون تومان افزايش يافت
مشاهده يارانه خرداد در سايت رفاهي
ايران دومين قطب رشد منطقه اي در خاورميانه شناخته شد
ايران نفت بدون مشتري ندارد
توقف طرح يكسان سازي كدهاي مخابراتي تهران
توليد پارچه چادر مشكي در كشور با مواد پتروشيمي
بهره برداري از 17 طرح زيربنايي در مناطق معدني
غضنفري: نمي توان با گراني برخي كالاها مقابله كرد



كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير كار روند رسيدن به چشم انداز ايجاد دو ميليون و 500 هزار شغل در سال 90 را در شش ماهه اول سال كاهنده و كم شتاب دانست و گفت: اين روند در نيمه دوم سال شتاب بيشتري مي گيرد.
¤ رئيس قيمت گذاري شركت پخش فرآورده هاي نفتي در واكنش به انتقاد از گران فروشي بنزين در بورس گفت: ما بايد بتوانيم بين 65 تا 70 دلار هزينه هاي خودمان را دريافت كنيم چنانكه اگر قرار بود با نرخ پايه بنزين را بفروشيم چيزي به جز ضرر براي پالايشگاه ها وجود نداشت.
¤ رئيس هيئت مديره كانون انجمن هاي صنفي كاريابي ها از پيشنهاد يارانه كارت اشتغال تا خردادماه در شوراي عالي اشتغال خبر داد و گفت: پس از تصويب، بانك اطلاعات كارجويان و بيكاران توسط كاريابي ها تشكيل خواهد شد.
¤ عضو انجمن صنايع شوينده گفت: پودر شوينده 10 درصد و مواد شوينده 9 در صد افزايش قيمت داشته است. مسگرزاده در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در واكنش به اين سوال كه ميزان افزايش قيمت مواد شوينده از سوي سازمان حمايت چقدر تعيين شده است، اظهار داشت: با مصوبه سازمان حمايت پودر شوينده 10 درصد و مواد شوينده 9 درصد افزايش قيمت داشته اند اين در حالي است كه مواد اوليه در گروه كالايي پليمري 5/1 برابر و ساير مواد اوليه شوينده ها 5/2 برابر افزايش قيمت داشته اند.
¤ نتايج مذاكرات سه نهاد حمايتي با بانك مركزي درخصوص تسهيلات اشتغال اين هفته در دستور كار شوراي اشتغال قرار مي گيرد.
¤ معاون وزير نفت با اشاره به افزايش سه برابري تزريق گاز طبيعي به مخازن نفتي در برنامه پنجم توسعه از اجراي همزمان 13 طرح توليد ثانويه نفت خام در ميادين كشور خبر داد.محسن خجسته مهر در تشريح برنامه هاي محوري و اويت دار تزريق گاز به مخازن نفتي در برنامه پنجم توسعه، گفت: براساس بازنگري هاي انجام شده در معاونت برنامه ريزي وزارت نفت و ارائه برنامه شركت ملي نفت، برنامه تزريق گاز تا سال 1394 از 247 ميليون مترمكعب به 330 ميليون مترمكعب در روز افزايش مي يابد.
¤ مشاور معاون توسعه اشتغال وزارت كار با اعلام تصويب پرداخت 27هزار ميليارد تومان از مانده منابع زودبازده ها توسط شوراي عالي اشتغال، گفت: منابع صندوق توسعه ملي نيز به كمك توليد و سرمايه گذاري خواهد آمد.
¤ وزير تعاون گفت: ثبت نام از متقاضيان اشتغال بدون وقفه و به طور مداوم در حال انجام است و وزارت تعاون با جديت تمام كار ثبت نام و پالايش كارجويان را تا فراهم شدن شرايط ورود آنها به بازار كسب و كار دنبال مي كند.
¤ در سفر مدير اداره مبارزه با پولشويي بانك مركزي به مسكو، ايران و روسيه برگسترش همكاري هاي دو جانبه در زمينه مقابله با پولشويي و همكاري هاي بانكي تاكيد كردند.عبدالمهدي ارجمندنژاد مدير اداره مبارزه با پولشويي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران كه به روسيه سفر كرده است با آلكسي بورودافكين معاون وزير خارجه روسيه ديدار و گفت وگو كرد.
¤ رئيس اداره كل تعاون استان تهران با اشاره به اينكه تخلف شركت تعاوني سرمايه گستر مرزپرگهر محرز است، گفت: به اين شركت اخطار داده شده كه ديگر حق ادامه فعاليت در قالب تعاوني را ندارد، البته موضوع تخلفات اين شركت در دست پيگيري است و به زودي حكم قطعي ممنوعيت فعاليت آن صادر مي شود.

 



دبير ستاد هدفمندي يارانه ها خبر داد
افزايش يارانه نقدي همزمان با اصلاح قيمت ها

دبير ستاد هدفمند كردن يارانه ها با تشريح وضعيت تسهيلات صنايع در مورد افزايش هاي جديد قيمت انرژي در سال جاري گفت: اين افزايش ها بايد در قالب برداشتن گام دوم اصلاح قيمت ها انجام شود كه مطالعات آن آغاز شده اما در مورد زمان اجراي آن به جمع بندي نرسيده ايم.
محمدرضا فرزين در حاشيه همايش سياست هاي پولي و ارزي در پاسخ به سوالي درباره آن چيزي كه به عنوان كارت عدالت قرار بود توزيع شود، گفت: اين كارت زماني موضوعيت داشت كه قرار بود براي واريز رقم يارانه ها حساب جداگانه اي تعريف شود، اما از آنجايي كه قرار شد مردم حساب هاي موجود را عنوان كنند اين كار عملا منتفي شد.
فرزين با بيان اين كه مطالعات برداشتن گام دوم اصلاح قيمت ها آغاز شده است، گفت: افزايش قيمت ها بايد طي يك برنامه پنج ساله اجرا شود و برداشتن گام دوم بخشي از اين سناريو است در مورد اين كار براي امسال هنوز به جمع بندي نرسيده ايم.
به گفته وي اگر گام دوم برداشته شود، متناسب با آن رقم يارانه هاي پرداختي به مردم بيشتر مي شود.
فرزين با بيان اين كه در مورد حذف برخي افراد كه وضعيت درآمدي مناسبي دارند از محل دريافت يارانه در حال مطالعه هستيم، گفت: بايد اقدامي شود كه به لحاظ اجرايي عملياتي باشد، يعني به افراد براساس ميزان تمكن مالي يارانه داده شود، اما هنوز در مورد اين كه اين كار را چگونه اجرايي كنيم، به جمع بندي نرسيده ايم.
دبير ستاد هدفمند شدن يارانه ها رقم منابع ناشي از هدفمند كردن يارانه ها در بودجه امسال را 54 هزار ميليارد تومان عنوان كرد.
معاون وزير اقتصاد با بيان اين كه بسته حمايتي صنعت به سه طريق از صنايعي كه از محل افزايش حامل هاي انرژي آسيب مي بينند حمايت مي كنند، افزود: روش اول خط اعتبار انرژي است كه اين اعتبار براي شش هزار بنگاه ثبت نامي كه براي سه هزار و 500 تاي آنها قرار داد منعقد شده كه اين تعداد حدود 70 درصد مصرف انرژي صنعت را به خود اختصاص مي دهد و اين خط اعتباري انژري به آنها داده مي شود.
به گفته او روش دوم كمك هاي بلاعوض به برخي بنگاه هاست كه تا زماني كه بتوانند خود را مجهز به گاز كنند از نفت كوره و گاز مايع كه سابقا ارزان بود، استفاده مي كنند كه اين كمك موقتي است.وي ادامه داد: روش سوم حمايت از بنگاه ها تسهيلات نوسازي با هدف افزايش بهره وري است كه تاكنون دو هزار بنگاه ثبت نام قطعي كرده و به بانك ها براي دريافت تسهيلات معرفي شدند. رقم قرارداد 10 هزار و 500 ميليارد تومان است كه تاكنون هزار و 500 ميليارد تومان آن برداشته شده است.

 



مخالفت رئيس شوراي اصناف با افزايش خودسرانه قيمت ها

رئيس شوراي اصناف كشور گفت: قيمتها نبايد خودسرانه افزايش پيدا كند و هرگونه تغيير قيمت بايد با مجوز سازمان حمايت باشد.
قاسم نوده فراهاني در گفتگو با خبرگزاري فارس، در واكنش به اين سؤال كه عليرغم اينكه فقط 3 كالا توسط سازمان حمايت مجوز افزايش قيمت گرفته اند اما در بازار شاهد افزايش قيمت كالاهاي مصرفي مردم هستيم، اظهار داشت: طبق قانون نظام صنفي واحدهاي خرده فروشي تنها براساس ضرايب سودي كه هر ساله توسط وزارت اقتصاد تعيين مي شود مي توانند اقدام به عرضه كالا كنند. بازرسين شوراي اصناف ضرايب سود را كنترل مي كنند و براساس فاكتور خريد به قيمتها رسيدگي مي كنند.
وي افزود: سازمان حمايت هم از توليد و هم از مصرف حمايت مي كند و اگر مجوز افزايش قيمتي هم بدهد براساس كارشناسي و آناليز قيمتها است لذا هيچ كسي حق ندارد خودش قيمت را افزايش دهد.
رئيس شوراي اصناف كشور گفت: قيمتها نبايد خودسرانه افزايش پيدا كند و هرگونه تغيير قيمت بايد با مجوز سازمان حمايت باشد.
وي درباره تكليف بسته حمايت از اصناف نيز گفت: كار كارشناسي مناسب بر روي بسته حمايت از اصناف صورت نگرفته بود و به همين دليل در مسير بانكي به مشكل خورد اما ما به تمام اصناف كشور بخشنامه زديم تا صنوفي كه از اصلاح قيمت حاملهاي انرژي آسيب پذير هستند را معرفي كنند كه تاكنون بالاي 200 هزار نفر پيشنهاد داده شده اند.
31 خرداد، آخرين فرصت تحويل اظهارنامه هاي مالياتي
رئيس شوراي اصناف كشور گفت: براساس توافق حاصله ميان سازمان امور مالياتي، شوراي اصناف و وزارت بازرگاني مشمولان بند «ب» ماليات بر ارزش افزوده تا 31 خردادماه فرصت دارند نسبت به پر كردن و تحويل اظهارنامه هاي مالياتي خود اقدام كنند.
نوده فراهاني اظهار داشت: به دليل كثرت تعداد مشمولان بند «ب» ماليات بر ارزش افزوده بخشي از آنها سال گذشته در چرخه ماليات قرارگرفتند و مابقي قرار شد از اول سال 90 اظهارنامه هاي خود را تحويل دهند.
وي گفت: بزودي سازمان امور مالياتي در فراخواني از مشمولان بند «ب» قانون ماليات بر ارزش افزوده از آنها مي خواهد تا نسبت به پر كردن اظهارنامه هاي مالياتي اقدام كنند.
رئيس شوراي اصناف كشور همچنين از طرح معافيت حمل و نقل درون شهري در نشست اخير شورا با حضور معاون وزير اقتصاد و امور دارايي و رئيس سازمان امور مالياتي، هيات رئيسه شوراي اصناف و مجامع تهران، خبر داد.
نوده فراهاني در اين نشست نيز با توجه به اينكه حوزه حمل و نقل مسافر از پرداخت قانون ماليات بر ارزش افزوده معاف است، گفت: موضوع معافيت گروهي از فعالان حوزه حمل و نقل درون شهري شامل سرويسهاي شركت ها، وزارتخانه ها و مدارس مطرح شد.
نوده فراهاني درباره وضعيت ماليات بر درآمد مشمولان قانون ماليات گفت: مقرر شد در نشست هفته آينده در اين خصوص مباحث مورد نظر به بحث و بررسي گذاشته شود.

 



8 محور اساسي طرح تحول نظام بانكي اعلام شد

قائم مقام بانك مركزي هشت محور اساسي طرح تحول نظام بانكي كشور را اعلام كرد.
سيدحميد پورمحمدي در همايش سياست هاي پولي و ارزي بانك ها گفت: پيش نويس طرح تحول نظام بانكي به زودي به دولت ارائه مي شود.
وي در ادامه هشت محور اساسي طرح تحول نظام بانكي كشور را اعلام كرد و گفت: اجراي صحيح بانكداري اسلامي، عدالت و رضايت اجتماعي، حمايت از توليد و اشتغال، سياست گذاري پولي كارا براي كنترل تورم، حمايت از بهبود فضاي كسب و كار، تقويت نظارت بر شبكه بانكي، تنوع بخشي به نهادها و ابزارها و در نهايت بانكداري الكترونيك اثربخشي، كارايي و بهره وري نظام بانكي هشت محور طرح تحول بانكي هستند كه براي هر كدام از اين محورها برنامه هايي در نظر گرفته شده است.
پورمحمدي با بيان اين كه ايران اولين كشوري است كه تمام قوانينش را با بانكداري اسلامي نوشته است، گفت: براي تبديل شدن به الگوي بانك اسلامي بايد نسبت به انطباق عمليات بانكي با شرع مقدس اطمينان حاصل شود و به شائبه هاي احتمالي در اين باره پاسخ مناسب داده شود.
قائم مقام بانك مركزي با تأكيد بر اينكه امانت داري فعالان در عرصه پولي كشور بايد به تائيد بانك مركزي برسد و همواره بر آن نظارت شود، تصريح كرد: اگر در جايي نقدينگي و سپرده گيري از مردم باشد، بانك مركزي بايد به فوريت بر آن نظارت كند تا وجوه مورد سوءاستفاده قرار نگيرد و در عين حال بهترين استفاده از منابع سپرده گذاران صورت گيرد.
وي گفت: تعدادي از افراد البته با نيت خير فعاليت در اين بازار را آغاز كردند اما به دليل بي اطلاعي از مقررات، توانستند حجم وسيعي از منابع به ميزان حدود 60 هزار ميليارد تومان را در اختيار خود درآورند كه با ساماندهي ها تحت كنترل و نظارت بانك مركزي قرار گرفت.
اين مقام مسئول در بانك مركزي در ادامه گفت: با توجه به افزايش تعداد بانكها در كشور اين نگراني ايجاد مي شود كه ممكن است بانكها به سمت شركت داري حركت كنند و منابع و تسهيلات بانكي را به اشخاص خاص مانند سهامداران خود و يا شركتهاي وابسته به سهامداران بدهند.
وي ادامه داد: بانك مركزي براي جلوگيري از حركت منابع به اين مسير و حركت آن به سمت توليد و اشتغال، تصويب كرد كه هيچ ذي نفعي در شركتها براساس ميزان سهام و غيره حق ندارد بيش از يك درصد از سرمايه پايه بانك را به عنوان تسهيلات دريافت كند، در غير اين صورت با جرائم سنگيني مواجه خواهد شد.
مردم از پيچيدگي
عقود بانكي ناراضي اند
در ادامه اين همايش مديرعامل بانك ملي ايران با بيان اين كه قانون بانكداري نياز به بازنگري ندارد، از پيچيدگي هاي خاص عقود بانكي كه از سوي بانك ها ايجاد شده و باعث نارضايتي مردم است، انتقاد كرد.
محمود رضا خاوري تاكيد كرد: بسته سياستي-نظارتي بانك مركزي وحي منزل نيست و بايد نظرات كارشناسي شنيده شود و قطعا ظرفيت اين را داشته باشند كه تعديل شوند.
وي گفت: قانون بانكداري بدون ربا نيازي به بازنگري ندارد و بايد از ظرفيت هاي اين قانون به درستي استفاده شود.
رئيس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانك هاي دولتي با اشاره به پيچيدگي هاي خاصي كه در عقود بانكي از سوي بانك ها ايجاد شده است، گفت: اين امر باعث نارضايتي مردم از نظام بانكي شده است. عقود اسلامي في نفسه پيچيده نيستند و احكام آن مشخص است، اما براي نظارت بيشتر بانك ها اين عقود را پيچيده كرده و قيد و بندهاي آنچناني ايجاد كرده است.

 



واريز 60 ليتر سهميه بنزين خرداد خودروهاي سواري

60 ليتر بنزين سهميه اي با قيمت 400 تومان و سهميه گازوئيل خودروهاي ديزلي امشب به كارتهاي سوخت واريز مي شود.
براي خرداد ماه سال جاري قيمت و سهميه بنزين خودروها بدون هيچ گونه تغييري تثبيت شده است به طوري كه سهميه هاي بنزين تا ساعت 24 امشب به كارتهاي هوشمند سوخت واريز مي شود.
همچنين در سومين ماه فصل بهار سهميه بنزين موتورسيكلتها و برخي از خودروهاي خدماتي و عمومي همچون روال گذشته تثبيت خواهد شد، ضمن آنكه خرداد ماه امسال 500 ليتر سهميه بنزين با نرخ آزاد (700 توماني) براي خودروها در نظر گرفته شده است.
در همين حال برخي از مسئولان وزارت نفت و ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت اخيراً با تاكيد بر اينكه در حال حاضر هيچ گونه تصميمي در سطح دولت براي تغييرات قيمت و يا ميزان سهميه حاملهاي انرژي گرفته نشده است به مهر اعلام كرده اند: در صورت هرگونه تغييرات ستاد هدفمندي يارانه ها به صورت گسترده اطلاع رساني خواهد كرد.
از سوي ديگر به صفر رسيدن سهميه بنزين نيمه يارانه اي (400توماني) و اتمام بنزين يارانه اي (100 توماني) ذخيره سازي شده در كارتهاي هوشمند سوخت، فروش بنزين آزاد در جايگاه هاي كشور را افزايش داده است. به گزارش مهر، پيش بيني مي شود با كاهش تدريجي بنزين ذخيره سازي شده در 11ميليون كارت هوشمند سوخت در كنار كاهش متوسط مصرف اين فرآورده نفتي فروش با نرخ آزاد بنزين در جايگاه هاي سوخت كشور افزايش يابد.
مطابق با آمارهاي رسمي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در شرايط فعلي ميزان بنزين ذخيره سازي شده در كارت هوشمند سوخت خودروهاي شخصي به كمترين ميزان در پنج سال گذشته تاكنون رسيده است.
همچنين مطابق با مصوبه مجلس شوراي اسلامي بايد متوسط قيمت فرآورده هاي مختلف نفتي امسال حداكثر تا سقف 20درصد افزايش يابد اما پيگيري ها نشان مي دهد كه قيمت بنزين و گازوئيل حداقل تا پايان خرداد ماه سال جاري هيچ گونه افزايشي پيدا نمي كند.
در همين حال محمدرضا فرزين دبير ستاد هدفمندكردن يارانه ها هفته جاري اعلام كرده است: دولت در سال جاري قصد تغيير قيمت حاملهاي مختلف انرژي را ندارد.

 



معاون وزير صنايع: افزايش قيمت فولاد طبيعي نيست سودجويانه است

افزايش قيمت فولاد طي چند روز اخير طبيعي نيست و بررسي ها نشان مي دهد برخي به دنبال سوءاستفاده بوده و براي تحقق اهداف سودجويانه خود درصدد برهم زدن آرامش بازار هستند.
وجيه الله جعفري معاون وزير صنايع و معادن افزود: وزارت صنايع و معادن به منظور كنترل مناسب عرضه در بازار و اطمينان از اينكه كالا به دست مصرف كننده واقعي برسد، به واحدهاي توليدكننده فولاد تاكيد كرده است تحويل كالا را در كوتاه ترين زمان ممكن انجام دهند و خريداران را مكلف به دريافت كالاي خود كرده است.
وي ادامه داد: همچنين به منظور جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي و ايجاد كمبود مصنوعي كالا در بازار، سازمان تعزيرات مكلف شده نسبت به برخورد با كساني كه كالا را با هدف سودجويي انبار مي كنند، اقدام كند.معاون وزير صنايع و معادن در ادامه تأكيد كرد: دولت به منظور ايجاد آرامش در بازار فولاد، از هر نوع اقدامي نظير تجديدنظر در تعرفه واردات فولاد و ساير اقدامات بازرگاني براي تنظيم بازار فولاد استفاده خواهد كرد.وي در پايان با اشاره به اينكه ثبات قيمت در بازار فولاد به نفع توليد است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر هيچ گونه نگراني بابت تامين بازار وجود ندارد. بررسي ها نشان مي دهد بخش توليد كار خود را به خوبي انجام مي دهد و روند مناسبي را در پيش گرفته است؛ به نحوي كه كارخانجات عرضه مناسبي را در بازار دارند.

 



وام طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده 2ميليون تومان افزايش يافت

سرپرست معاونت نوسازي ناوگان حمل ونقل كشور از افزايش 2 ميليون توماني وام خودرو سمند در طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده خبر داد.
اميررضا رجبي در گفت وگو با فارس، درباره نوسازي تاكسي هاي فرسوده در سال جاري گفت: از 15 روز پيش اعلام كرديم كه قرار است تاكسي هاي كشور ظرف 6 ماه آينده و تاكسي هاي تهران ظرف 3 ماه نوسازي شوند.
وي در ادامه اظهار داشت: در فاصله مدت اعلام طرح ضربتي حدود 900 تا 1000 نفر در شهر تهران براي ثبت نام در طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده ثبت نام كرده اند.
رجبي اعلام كرد: از بين 11 هزار تاكسي فرسوده در شهر تهران، در مجموع 6 هزار و 500 نفر از تاكسي دارها ثبت نام كرده اند؛ مابقي نيز بايد سريعتر براي ثبت نام در طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده اقدام كنند تا پس از ثبت نام به بانك معرفي و براي اسقاط خودرو اقدام كنند.
سرپرست معاونت نوسازي ناوگان حمل ونقل كشور، تاكيد كرد: بيش از 4 هزار نفر هنوز در اين طرح ثبت نام نكرده اند كه بايد هر چه سريعتر اقدام كنند.
وي درباره تسهيلات در نظر گرفته شده نيز گفت: پرداخت 10 ميليون تومان وام از طريق بانك صادرات به عنوان تسهيلات اين طرح در نوسازي تاكسي هاي فرسوده در نظر گرفته شده است.
رجبي همچنين در زمينه محصولات در نظر گرفته شده در طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده، اظهار داشت: شرايط خوبي نيز از طريق ايران خودرو ايجاد شده است؛ محصولات ايران خودرو يك ميليون تومان زير قيمت براي تاكسي ها در نظر گرفته شده است.
رجبي گفت: پژو 405 و سمند براي جايگزيني تاكسي هاي فرسوده در تهران در نظر گرفته شده و ايران خودرو نيز قول داده ظرف 5 روز خودروهاي جايگزين را در تهران تحويل دهد.
وي همچنين درباره مشكلات تاكسي راني ناشي از تغيير مبلغ وام خودرو سمند از 7 ميليون تومان، گفت: وام خودرو سمند در طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده با همكاري بانك صادرات به 9ميليون تومان افزايش يافت.

 



مشاهده يارانه خرداد در سايت رفاهي

تاييد واريز 45500 تومان يارانه نقدي مرحله چهارم خانوارها به ازاي هر نفر مربوط به خردادماه از روز پنج شنبه در سايت رفاهي قابل مشاهده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، از روز پنج شنبه در سايت رفاهي (wwwrefahiir) واريز مرحله چهارم يارانه ها مربوط به خردادماه به حساب سرپرستان خانوارها قابل رويت شد و با ورود به پنجره «اعلام اطلاعات يارانه پرداختي» مي توان مبلغ يارانه اي را كه به احتمال زياد از اول خرداد به حساب خانوارها واريز مي شود، مشاهده كرد.
بنابراين گزارش، پس از واريز يارانه مرحله چهارم در حساب خانوارها در همان روز اين مبالغ كه ماهانه است، از سوي خانوارها قابل برداشت خواهد بود.
براساس اين گزارش در اين مرحله همانند ماه گذشته 54 هزارو 050 تومان يارانه براي هر نفر پرداخت مي شود كه 04050 تومان مربوط به يارانه انرژي و 0500 تومان مربوط به يارانه نان است.

 



با معرفي 18 كشور پيشرو توسط بانك جهاني
ايران دومين قطب رشد منطقه اي در خاورميانه شناخته شد

بانك جهاني در جديدترين گزارش خود با معرفي 18 كشور به عنوان قطب هاي رشد منطقه اي در جهان، ايران را دومين قطب رشد در خاورميانه و شمال آفريقا معرفي كرد.
بانك جهاني در اين گزارش موسوم به «چند قطبي بودن اقتصاد جديد جهان» از گسترش نقش كشورهاي در حال توسعه در اقتصاد جهان و پايان يافتن سلطه كشورهاي صنعتي بر آن خبر داده است.
بانك جهاني در گزارش خود نوشته است: «اقتصاد جهان در آستانه تغييري تحول آفرين قرار دارد. يكي از قابل مشاهده ترين نتايج اين تحول قرار گرفتن برخي كشورهاي در حال توسعه در رأس اقتصاد جهان است».
اين گزارش پيش بيني كرده است در آينده نزديك حاكميت دلار به عنوان ارز واحد بر اقتصاد جهان از ميان برود و مجموعه اي از ارزهاي ديگر در سطح اقتصاد بين الملل اهميت يابند؛ ارزهايي كه به ويژه متعلق به كشورهاي نوظهور هستند.
در اين گزارش آمده است: «به طور خلاصه يك نظم جهاني جديد برخوردار از قدرت هاي اقتصادي متنوع در حال ظهور است و بنابراين مي توان گفت ما به سمت اقتصاد جهاني چند قطبي پيش مي رويم».
بانك جهاني در ادامه شاخصي به نام «قطب هاي رشد منطقه اي» را تعريف كرده و به معرفي كشورهاي در حال توسعه اي پرداخته است كه قطب رشد در منطقه خود بوده اند. اين شاخص بر پايه ميزان رشد اقتصادي، حجم هر اقتصاد و ميزان كمك آن به رشد اقتصادي در منطقه خود تعيين شده است. آمار استفاده شده در اين خصوص مربوط به سال هاي 2004 تا 2008 است.
در اين گزارش ايران با كسب نمره 12/26 پس از عربستان دومين قطب رشد در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا شناخته شده است. نمره عربستان در اين زمينه 26/28 اعلام شده است. مصر نيز با كسب نمره 71/25 سومين قطب رشد در منطقه شناخته شده است.
در منطقه آمريكاي لاتين و حوزه كارائيب برزيل با كسب نمره 6/45 قطب نخست، آرژانتين با نمره
84/33 قطب دوم و مكزيك با نمره 42/24 قطب سوم شناخته شده اند.در اروپاي شرقي و آسياي مركزي روسيه با نمره 64 قطب نخست رشد اقتصادي، تركيه با نمره 64 قطب دوم و چمهوري چك با نمره 49 قطب سوم معرفي شده اند.
در جنوب آسيا نيز هند بانمره 100، بنگلادش با نمره 11 و پاكستان با نمره 8 به ترتيب در مراتب اول تا سوم قرار گرفته اند.
در منطقه آسياي شرقي و اقيانوسيه چين با نمره 8/98 قطب نخست رشد منطقه شناخته شده است و كره جنوبي و اندونزي رتبه هاي دوم و سوم را كسب كرده اند.
در آفريقاي زير صحرا نيز آفريقاي جنوبي با نمره 64 قطب نخست شناخته شده و نيجريه با نمره 41 و آنگولا با نمره 27 رتبه هاي دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

 



ايران نفت بدون مشتري ندارد

مديرعامل شركت نفت فلات قاره با اشاره به ورود بزرگترين نفتكش «اف.اس.يو» جهان به خليج فارس، اعلام كرد: ايران هيچ گونه نفت بدون مشتري در خليج فارس ندارد.
محمود زيركچيان زاده در گفت وگو با مهر گفت: در حال حاضر ساخت يك فروند كشتي نفتكش از نوع «اف.اس.يو» در كره جنوبي مراحل پاياني ساخت را پشت سر مي گذارد.
مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران با تاكيد بر اينكه اين نفتكش غول پيكر از ظرفيت ذخيره سازي 2 ميليون و200 هزار بشكه نفت خام برخوردار است، تصريح كرد: براي ساخت اين شناور حدود 300 ميليون يورو سرمايه گذاري شده است.
اين مقام مسئول مهمترين وظيفه اين نفتكش را ذخيره سازي نفت خام برخي از ميادين نفتي ايران در خليج فارس براي صادرات مستقيم به بازارهاي بين المللي عنوان كرد و افزود: به عبارت ديگر اين نفتكش اف.اس.يو نقش يك ترمينال صادراتي شناور را برعهده دارد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر ساخت اين نفتكش به دليل عدم خريد نفت صادراتي ايران توسط شركتهاي خارجي، توضيح داد: ساخت و راه اندازي اين ترمينال شناور صادراتي ربطي به عدم خريد نفت صادراتي ايران ندارد.
مديرعامل شركت نفت فلات قاره با اعلام اينكه هم اكنون روند صادرات نفت ايران در منطقه خليج فارس روندي عادي دارد، اظهار داشت: در شرايط فعلي هيچ گونه نفتي توسط ايران در خليج فارس به عنوان نفت بدون مشتري ذخيره سازي نشده است.
زيركچيان زاده با اعلام اينكه هم اكنون نفت توليدي سروش و نوروز داراي مشتريان متعددي در بازارهاي جهاني است، خاطرنشان كرد: صادرات نفت توليدي اين 2 ميدان نفتي بدون كوچكترين وقفه اي ادامه دارد.
در حال حاضر به طور متوسط سالانه حدود 140 هزار بشكه نفت از اين 2 ميدان توليد و در بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي شود.

 



با دستور وزير ارتباطات انجام شد
توقف طرح يكسان سازي كدهاي مخابراتي تهران

مديرعامل شركت مخابرات ايران گفت: اجراي طرح يكسان سازي كدهاي مخابراتي تهران با دستور وزارت ارتباطات متوقف شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، طرح يكسان سازي كدهاي مخابراتي و تغيير پيش شماره هاي 795 هزار شماره تلفن ثابت شهرستانهاي استان تهران در راستاي طرح هم كدي و 8 رقمي شدن تلفن ثابت تهران قرار بود از 21 ارديبهشت ماه انجام پذيرد اما مسئولان مخابرات ناگهان از تأخير در اجراي اين طرح به دليل عدم هماهنگي با يكي از مجموعه هاي ذيربط خبر دادند.
محمد روح اللهي مديرعامل شركت مخابرات استان تهران در اين رابطه اعلام كرده بود كه امور فني و اجرايي اين طرح به صورت كامل آماده است اما زمان اجراي آن فعلاً مشخص نيست و تا زماني كه مجموعه مورد نظر آمادگي خود را اعلام نكند نمي توان در مورد زمان اجراي آن اطلاع رساني كرد.
از آنجايي كه همزمان با اعلام تأخير اجراي طرح پيش شماره هاي مخابراتي، شركت ارتباطات زيرساخت در اطلاعيه اي با اخطار به شركت مخابرات ايران اعلام كرد كه در صورتي كه اين شركت بدهي خود را با شركت ارتباطات زيرساخت تسويه نكند، ارائه برخي خدمات به مخابرات متوقف خواهد شد، احتمال مي رفت دليل تعويق اجراي اين طرح، كشمكش مخابرات و زيرساخت براي تعيين تكليف صورتحساب هاي في مابين باشد.
اما صابر فيضي در گفت وگو با خبرنگار فارس در مورد آخرين وضعيت يكسان سازي كدهاي مخابراتي تهران، اعلام زمان اجراي اين طرح را مربوط به دستور وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات عنوان كرد و گفت: از طرف وزارت ارتباطات دستور داده اند كه اين طرح فعلاً اجرا نشود.
وي با بيان اينكه از لحاظ فني آمادگي اجراي كامل اين طرح وجود دارد، تصريح كرد: آغاز يكسان سازي كدهاي مخابراتي بايد از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام شود و شركت مخابرات در اين زمينه صاحب اختيار نيست.
فيضي در مورد برخي اخبار منتشره از دلايل تعويق اين طرح به دليل بدهي شركت مخابرات به شركت ارتباطات زيرساخت گفت: موضوع هم كدي شماره هاي مخابراتي ارتباطي با اين موضوع ندارد.
در همين حال چند روز پيش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: با وجود آمادگي شركت مخابرات استان تهران و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، يكسان سازي پيش شماره هاي تلفن در اين استان در انتظار تأمين اعتبار از سوي معاونت برنامه ريزي و راهبردي رياست جمهوري است.رضا تقي پور تأكيد كرد: تاكنون چندين بار بودجه لازم براي يكسان سازي پيش شماره هاي تلفن در استان تهران تعيين شده اما مصوب نشده است.

 



توليد پارچه چادر مشكي در كشور با مواد پتروشيمي

امكان توليد پارچه چادر مشكي در كشور با استفاده از مواد اوليه پتروشيمي فراهم شد.
عبدالحسين بيات مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي در بازديد از كارخانه دسترنج رضا بافت قزوين گفت: اين كارخانه كه با سرمايه گذاري 140 ميليارد توماني بخش خصوصي در مدت 4 سال احداث شده، توليدكننده ميكرو فلانت به عنوان ماده اوليه توليد پارچه هاي ظريف است. اين محصول در توليد چادر مشكي، فرش هاي ماشيني پلي استر با عمر طولاني، روكش خودروها با قابليت حفظ اوليه حالت الياف تا 35 هزار بار استفاده و موارد ديگر استفاده مي شود.
بيات در بازديد از اين مجموعه با ابراز رضايت از حضور بخش خصوصي براي توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي در كشور افزود: خوشبختانه شما نه تنها توانسته ايد در بازار ايران جايگاه خوبي داشته باشيد بلكه موفق شديد در توسعه صادرات كشور هم نقش ايفا كنيد و يك نمونه موفق توسعه زنجيره ارزش در صنعت پتروشيمي كشور هستيد.
وي با تاكيد بر پرهيز از خام فروشي محصولات پتروشيمي در كشور، برنامه و هدف اين صنعت را توسعه زنجيره ارزش در كشور اعلام كرد و افزود: ما بايد ضمن توجه به بازارهاي داخلي در پي حضور موفق در بازارهاي جهاني و رقابت در عرصه بين المللي هم باشيم.
بيات با اشاره به حضور موفق اين كارخانه در صنعت نساجي كشور افزود: حضور شما مشوق خوبي براي حضور ساير شركت هاي توانمند در عرصه نساجي كشور و رونق بخشيدن به اين صنعت است.
وي با تاكيد بر اينكه تامين نياز داخلي اولويت اول ماست افزود: با تامين نياز داخل بايد توجه جدي به بازارهاي منطقه اي و بين المللي كرد.اين مجموعه در حال حاضر 38 هزار تن محصول توليد مي كند و علاوه بر تامين بخشي از نياز كشور باعث كاهش واردات اين مواد به كشور شده است. علاوه بر اين محصولات اين كارخانه اكنون به اردن، سوريه و تركيه صادر مي شود.
اين كارخانه مواد اوليه توليد محصولات خود را از مجتمع پتروشيمي تندگويان تهيه مي كند.

 



بهره برداري از 17 طرح زيربنايي در مناطق معدني

مجري طرح ايجاد زيربناي لازم در معادن بزرگ و مناطق معدني از راه اندازي 17 طرح زيربنايي خبر داد.
علي صديقي فر افزود: از اين ميزان 15 پروژه راه دسترسي به معادن (با سرمايه گذاري 160 هزار و 500 ميليون ريال) و 2 پروژه برق رساني (با سرمايه گذاري 14 هزار و 500 ميليون ريال) تا پايان سال 90 به بهره برداري مي رسد.
وي ادامه داد: اين پروژه ها در مناطق معدني مختلف كشور همچون معادن قروه استان كردستان، سنگ آهن بيجار، سولفات سديم طبس، سپيدال خراسان رضوي، هاشمي استان لرستان، سنگ آهن خرم بيد استان فارس، زابل، معادن يد استان گلستان و غيره اجرا مي شود.
مجري طرح ايجاد زيربناي لازم در معادن بزرگ و مناطق معدني اظهار داشت: از سال 87 تاكنون، 67 پروژه راه به طول 720 كيلومتر و 18 پروژه برق رساني به طول 400 كيلومتر توسط مشاوران طراحي و مورد مطالعه قرار گرفته است.
صديقي فر تصريح كرد: اعتبار پيش بيني شده براي اجراي پروژه هاي راه سازي 110 هزار ميليون ريال و براي پروژه هاي برق رساني 145 هزار ميليون ريال است. مجري طرح ايجاد زيربناي لازم در معادن بزرگ و مناطق معدني، اضافه كرد: از اين ميان، تاكنون عمليات اجرايي 14 پروژه برق رساني و راه سازي به اتمام رسيده است.

 



به دليل منع قانوني پرداخت يارانه به كالاهاي اساسي
غضنفري: نمي توان با گراني برخي كالاها مقابله كرد

وزير بازرگاني با بيان اينكه به دليل منع قانوني پرداخت يارانه به كالاهاي اساسي نمي توان با گراني برخي كالاها مقابله كرد، گفت: اين وزارتخانه نمي تواند براي افزايش قدرت خريد اقشار آسيب پذير كاري انجام دهد.
مهدي غضنفري در گفت وگو با خبرگزاري فارس، درباره افزايش قيمت برخي كالاها در بازار كه رئيس جمهور هم گراني آنها را تأييد كرده اظهار داشت: اگر افزايش قيمت ها ناشي از افزايش قيمت مواد اوليه در بازارهاي جهاني باشد، تنها راه مقابله با گراني آنها پرداخت يارانه به كالاهاي اساسي است.
وي با محدود و معدود دانستن تعداد كالاهايي كه قيمت آنها به دليل افزايش قيمت هاي جهاني افزايش قيمت داشته اند، افزود: از آنجا كه پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، افزايش يارانه كالاهاي اساسي مانند روغن و كره طبق قانون امكان پذير نيست، راهي براي در نظر گرفتن يارانه براي اين گونه كالاها و در نتيجه جلوگيري از گران شدن آنها وجود ندارد.
وزير بازرگاني درباره علت افزايش قيمت ها در بازارهاي جهاني گفت: هنگامي كه قيمت نفت افزايش مي يابد، اين موضوع روي قيمت بسياري از كالاها تأثير مي گذارد و نرخ برخي كالاها دچار نوسان مي شود، اما نوسانات قيمت هاي جهاني فصلي است و ما در سال هاي مختلفي شاهد افزايش قيمت كالاها و بازگشت اين روند صعودي و تعادل قيمت ها بوده ايم.
غضنفري تصريح كرد: در گذشته روال اين گونه بود كه براي مقابله با گراني كالاهاي اساسي در مقطع گراني قيمت هاي جهاني به اين نوع كالاها يارانه تعلق مي گرفت، اما اكنون به دليل آنكه قانون اجازه نمي دهد به شكل گذشته بساط يارانه ها را پهن كنيم، لذا راهي براي حل اين مسئله نداريم.وي در پاسخ به اين سؤال كه چگونه بايد از اقشار آسيب پذير جامعه كه درآمد آنها متناسب با افزايش قيمت ها نيست حمايت كرد، گفت: در اين خصوص بايد از مسئولان ستاد هدفمندسازي يارانه ها سؤال كنيد تا در اين خصوص پاسخ دهند، اما ما مجاز نيستيم كه مانند گذشته يارانه كالا بدهيم.
پاسخ به 700 پرسش سازمان تجارت جهاني
وزير بازرگاني و سرپرست وزارت صنايع و معادن از نهايي شدن پاسخ هاي حدود 700 پرسش سازمان تجارت جهاني خبر داد و اعلام كرد: پاسخ ها تا قبل از تيرماه سال جاري به دبيرخانه سازمان جهاني تجارت ارسال مي شوند.
غضنفري با اشاره به ارسال اولين مجموعه سؤالات تعدادي از اعضاي گروه كاري الحاق ايران شامل اتحاديه اروپا، آمريكا، كانادا، تايوان، اوكراين و عربستان كه مشتمل بر حدود 700 پرسش از رژيم تجاري ايران بود، گفت: پس از دريافت سؤالات در اسفندماه 1388، كارگروهي براي تعيين چگونگي پاسخگويي به پرسش هاي دريافتي تشكيل و پس از تفكيك آنها، براي پاسخگويي به 56 دستگاه كشور ارسال شدند.
وي ادامه داد: به برخي از اين دستگاه ها تنها يك سؤال و به عده اي ديگر تا 180 پرسش مرتبط بود. غضنفري با اعلام نهايي شدن تمامي پاسخ هاي سازمان جهاني تجارت در خصوص رژيم تجاري جمهوري اسلامي ايران افزود: بيش از 150 جلسه كارشناسي و 10 جلسه معاونان دستگاه هاي عضو كارگروه وزرا در امور سازمان تجارت جهاني برگزار و همه پاسخ ها به تصويب اين كميته رسيده است.
وزير بازرگاني در ادامه سخنان خود گفت: پاسخ ها همراه با ضمايم قوانين و مقررات پس از تكميل، ترجمه و تنظيم نهايي از طريق وزارت امور خارجه تا قبل از تيرماه سال جاري به دبيرخانه سازمان جهاني تجارت ارسال مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14