(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 2 خرداد 1390- شماره 19933

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در جلسه علني ديروز طرح يك مرحله اي انتخابات مجلس رأي نياورد
خارج از دستور
نقش اعتقاد به « معاد » درتربيت انسان
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس:
انهدام تيم جاسوسان آمريكايي حاصل درايت رهبري در تثبيت وزير اطلاعات است
تحويل انبوه موشك بالستيك قيام 1 به سپاه آغاز شد
تحريم 26 آمريكايي از سوي ايران به دليل نقض حقوق بشر
سوريه پيشنهاد 20 ميليارد دلاري حكام عرب در قبال قطع رابطه با ايران را رد كرد
با هدف توان نظامي صورت گرفت تغيير آرايش نيروي زميني ارتش در غرب كشور
عضو سابق MI6 : جهان بايد بپذيرد ايران مهره تعيين كننده خاورميانه جديد است



در جلسه علني ديروز طرح يك مرحله اي انتخابات مجلس رأي نياورد

وكلاي ملت با كليات طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مخالفت كردند تا انتخابات مجلس امسال هم مانند سال هاي پيش به صورت دو مرحله اي برگزار شود.
صحن علني بهارستان روز گذشته بررسي طرح اصلاح مواد 8 و 9 قانون انتخابات مجلس را در دستور كار داشت كه با تصويب آن نمايندگان نيازي به كسب يك چهارم آرا نداشته و با اكثريت نسبي انتخاب مي شدند.
گفتني است تاكنون شرط انتخاب كانديداها، كسب حداقل يك چهارم آرا بوده و نامزدهايي كه اين ميزان از راي را به دست نياورند، در مرحله دوم بار ديگر به رقابت خواهند پرداخت.
در جلسه علني روز يكشنبه هم پيش از راي گيري براي كليات اين طرح، مخالفان و موافقان، هر كدام استدلال خود را به صورت جداگانه در اين باره بيان كردند.
ناصر سوداني به عنوان يكي از مخالفان اين طرح، گفت: با برگزاري دو مرحله اي انتخابات قدرت انتخاب مردم بالا مي رود و تشخيص مردم نسبت به كانديداها هم بيشتر خواهد شد.
وي اضافه كرد: مطمئنا دغدغه هايي كه در مرحله اول انتخابات وجود دارد در مرحله دوم نخواهد بود و حتي هزينه هاي انتخابات مرحله دوم هم كمتر است.
حسين گروسي هم كه به عنوان يكي از موافقان اين طرح سخن مي گفت برگزاري مرحله دوم انتخابات را منجر به تحميل هزينه هاي گزافي در دستگاههاي اجرايي عنوان كرد و گفت: قطعا يك مرحله اي شدن انتخابات در صرفه جويي هزينه هاي زائد موثر خواهد بود.
نماينده شهريار با بيان اين كه در مرحله دوم انتخابات اختلافات قومي و دخالت احزاب تشديد مي شود، يادآور شد: اكثر نمايندگان در مرحله اول انتخابات مجلس راه مي يابند و شايسته نيست كه ما هزينه هاي زيادي به كشور تحميل كنيم به اين دليل كه تنها تعداد محدودي از نمايندگان حوزه هاي انتخابيه يك چهارم آرا را نتوانستند كسب كنند.
همچنين كريمي فيروزجايي نماينده بابل از مخالفان ديگر اين طرح با اشاره به اين كه در اوايل انقلاب كانديداها با يك دوم آرا به مجلس راه مي يافتند، اضافه كرد: در حال حاضر كانديداها نيازمند يك چهارم آرا هستند و اين يك راي حداقلي است كه ما با تصويب اين طرح مي خواهيم همين راي حداقلي را هم حذف كنيم. اگر اين گونه شود نمايندگان تنها نماينده يك اقليت كوچك هستند. ضمن اين كه بازار خريد و فروش راي هم به راه مي افتد.
محمد ياري نماينده تالش اما در موافقت با كليات اين طرح و يك مرحله اي شدن انتخابات، اظهار كرد: مشاركت در مرحله اول انتخابات مجلس بسيار بيشتر از مرحله دوم است كه اين در شهرهاي بزرگ و مراكز استانها مشهود است. هم چنين كاهش آرا در مرحله دوم قدرت نماينده و استحكام مجلس را به لحاظ برخورداري از راي مردم از بين خواهد برد.
نماينده مردم تالش در مجلس، با اشاره به اين كه به دليل مشاركت بالا در مرحله اول، احتمال تقلب در انتخابات كمتر است، خاطرنشان كرد: اگر انتخابات يك مرحله اي برگزار شود مردم آرامش بيشتري دارند و اختلافات قومي هم كاهش خواهد يافت.
همچنين مهدي سنايي از ديگر مخالفان اين طرح با انتقاد از اين كه در اين طرح كسب يك چهارم از سوي نماينده حذف شده است، گفت: در اين صورت صدق اين كه فردي با كسب حداقل آرا نماينده مجلس است دشوار خواهد بود و اين كه ما مطلقا حداقلي را براي راي نماينده قائل نشويم قطعا به جايگاه مجلس ضربه خواهد زد.
لاهوتي از ديگر موافقان اين طرح گفت: علت اين كه انتخابات مجلس دو مرحله اي مي شود تعداد زياد كانديداها و تقسيم راي مردم بين آنهاست. همچنين كانديداها و مردم انرژي لازم را براي شركت در انتخابات مرحله دوم ندارند.
وي گفت: مطمئنا در مرحله دوم انتخابات هيچ اتفاقي نخواهد افتاد مگر اين كه مردم انگيزه خود را براي حضور مجدد درانتخابات از دست مي دهند.
سيدصولت مرتضوي معاون سياسي وزير كشور نيز در مخالفت با كليات اين طرح، تصريح كرد: مجلس همواره بايد از پشتوانه حداكثري مردم برخوردار شود و اين هزينه ها براي برگزاري انتخابات به حساب سرمايه هاي نظام جمهوري اسلامي منظور مي شود.
وي با بيان اين كه با تصويب اين طرح پشتوانه مجلس به شدت پايين مي آيد، يادآور شد: اين طرح مشاركت مردم در انتخابات مجلس را كاهش مي دهد، چرا كه انگيزه رقابت بين كانديداها را از بين مي برد.
رئيس ستاد انتخابات كشور با اشاره به آمار تطبيقي حضور مردم در ادوار مختلف انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اضافه كرد: در اوايل انقلاب نمايندگان مجلس با يك دوم آرا وارد مجلس مي شدند كه اين ميزان بعدها به يك سوم و بعد از آن به يك چهارم تقليل يافت. آمار و ارقام نشان مي دهد كه به همين نسبت آمار شركت كنندگان در انتخابات مجلس كم شده است. البته شايد برخي بگويند كه اين به دليل كم شدن رغبت مردم براي حضور درانتخابات است. در حالي كه آمار حضور در انتخابات رياست جمهوري اين گونه نيست.
مرتضوي در پايان گفت: مجلس مقتدر بايد به پشتيباني ملت تشكيل شود و به نظر من صلاح مملكت و مجلس در اين است كه نمايندگان با اين طرح مخالفت كنند.
پس از سخنان مخالفان و موافقان و اظهارنظر مرتضوي به عنوان نماينده دولت و همچنين توضيحات سخنگوي كميسيون شوراها، كليات طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس به راي گذاشته شد كه نمايندگان با 110 راي موافق، 85 راي مخالف و 16 راي ممتنع از مجموع 222 نماينده حاضر با كليات اين طرح مخالفت كردند.
مخالفت مجلس با كليات طرح افزايش توان اعتباردهي بانك ها
اهالي خانه ملت همچنين با كليات طرح افزايش توان اعتباردهي بانك ها با هدف حمايت از توليد مخالفت كردند.
مجلسي ها ديروز صبح بررسي كليات طرح افزايش توان اعتباردهي بانك ها را هم در دستور كار داشتند.
نمايندگان مجلس پس از استماع سخنان مخالفان و موافقان كليات اين طرح، با 30 راي موافق، 127 راي مخالف و 17 راي ممتنع از 213 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان به كليات اين طرح راي منفي دادند و آن را تصويب نكردند.
الياس نادران نماينده تهران، مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود و احمد توكلي نماينده تهران به عنوان مخالفان كليات اين طرح و هادي قوامي نماينده اسفراين، سيدعلي ادياني راد نماينده قائمشهر و يوسف نظري نماينده مراغه به عنوان موافقان كليات طرح مذكور در صحن علني پارلمان صحبت كردند.
براساس مخالفت مجلس با كليات طرح افزايش توان اعتباردهي بانك ها با هدف حمايت از توليد كه گزارش كميسيون اقتصادي به مجلس بود، اين طرح از دستور كار خارج شد.
سقف بازنشستگي در وزارت اطلاعات 65 سال تعيين شد
در جلسه علني صبح يكشنبه مجلس شوراي اسلامي همچنين جزئيات طرح اصلاح ماده 57 و تبصره يك ماده 58 قانون استخدامي وزارت اطلاعات مطرح و به تصويب نمايندگان رسيد.
براساس ماده يك اين طرح، ماده 57 قانون استخدامي اين وزارتخانه اصلاح شد و براساس آن مستخدمين رسمي وزارتخانه با داشتن 65 سال سن يا 30 سال سابقه خدمت قابل قبول، بازنشسته مي شوند.
در تبصره يك اين ماده نيز مصوب شد كه وزارت اطلاعات مجاز است در صورت نياز و ضرورت با ادامه خدمت مستخدمين، متخصص و مجرب اطلاعاتي و بازنشستگان كه آمادگي ادامه خدمت را دارند حداكثر تا سن 65 سال موافقت نمايد.
تبصره ديگر اين ماده نيز ناظر بر اين مسئله بود كه مصاديق ضرورت و نياز و همچنين نحوه ادامه خدمت بالاتر از 30 سال براساس دستورالعملي است كه به تصويب وزير اطلاعات مي رسد.
در تبصره سه نيز مصوب شد در هنگام بازنشستگي به كارمنداني كه بيش از 30 سال سابقه خدمت دارند به ازاي هر سال خدمت مازاد بر 30 سال دو و نيم برابر حقوق بازنشستگي علاوه بر حقوق تعيين شده محاسبه و پرداخت شود.
تبصره ديگري از اين ماده نيز كه به تصويب مجلس رسيد بار مالي ناشي از اجراي اين ماده را قابل تامين از منابع صندوق بازنشستگي و اعتبارات وزارتخانه معرفي كرد.
در ماده ديگري از اين طرح كه ناظر بر اصلاح ماده 58 قانون استخدامي وزارت اطلاعات بود و در تبصره يك آن مستخدمين شاغل در خدماتي كه موجب قوانين خاص، شرايط ويژه اي از نظر سنوات بازنشستگي براي آنان از قبيل مشاغل سخت و زيان آور و كار با اشعه و نظاير آن پيش بيني شده است، مشمول مقررات مربوطه مي باشند و بازنشستگي آنها قبل از 30 سال خدمت منوط به موافقت اين وزارتخانه مي باشد.
نگذاريم جريان انحرافي زحمات چندين ساله را
از بين ببرد
حجت الاسلام حسين ابراهيمي نماينده مردم بيرجند هم ديروز طي نطق ميان دستور خود در صحن علني اظهار داشت: همه ما موظف به تبعيت از رهنمودها و فرمان ها و هدايت هاي مقام معظم رهبري هستيم.
وي تاكيد كرد: همه بايد مواظب جريانات انحرافي در كشور باشيم و همگي مراقبت لازم در اين زمينه را داشته باشيم تا خداي ناكرده زحمات چندين ساله را منحرفين از بين نبرند.
غفار اسماعيلي نماينده هشترود هم به عنوان يكي ديگر از ناطقين ميان دستور ديروز، تحقق جهاد اقتصادي را نيازمند پرهيز از حاشيه ها و برخوردهاي شعاري دانست.
مطورزاده نماينده خرمشهر نيز با اشاره به سالگرد آزادسازي خرمشهر گفت: مقاومت 45 روزه مردم خرمشهر در ابتداي جنگ نقطه عطفي در تاريخ جنگ تحميلي و معادلات سياسي است.

 



خارج از دستور

برداشت غيرقانوني دولت از بانك مركزي براي يارانه نقدي
مصباحي مقدم از تخلف دولت در برداشت 5هزار ميليارد تومان(5 ميليارد دلار) از منابع داخلي بانك مركزي براي پرداخت يارانه نقدي خبر داد.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم در حاشيه جلسه علني ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: اين مبلغ تحت عنوان تنخواه برداشت شده است.
وي افزود: اين اقدام دولت تخلف از قانون است و در گزارش ديوان محاسبات به مجلس، به آن اشاره شده است.
مصباحي مقدم يادآور شد: ديوان محاسبات از طريق مستشاران و قضات خود، موضوع تخلف دولت در هدفمندي يارانه ها را همچنان پيگيري مي كند. دولت هنوز درباره اين خبر موضعي نگرفته است.
رئيس جمهور قانون بودجه 90 را
ابلاغ كرد
رئيس جمهور قانون بودجه 1390 كل كشور را به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ كرد.
لايحه بودجه 1390 كل كشور، يكشنبه اول اسفند ماه سال گذشته از سوي دولت تقديم مجلس شوراي اسلامي و بررسي رسمي آن در كميسيون تلفيق از روز بيست ويكم اسفند و بررسي رسمي آن در صحن علني نهاد قانونگذار از روز سه شنبه ششم ارديبهشت ماه سال جاري آغاز شد.
لايحه بودجه 90 پس از 11 روز و در 17 جلسه كاري فشرده در تاريخ نوزدهم ارديبهشت ماه به تصويب نمايندگان ملت رسيد و علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي سه شنبه بيستم ارديبهشت در يك برنامه زنده تلويزيوني از تاييد آن توسط شوراي نگهبان قانون اساسي خبر داد.
پس از مهر تاييد شوراي نگهبان بر بودجه 90، رئيس مجلس شوراي اسلامي روز شنبه 24 ارديبهشت، طي نامه اي قانون بودجه را براي اجرا به رئيس جمهوري ابلاغ كرد و روز يكشنبه اول خرداد نيز محمود احمدي نژاد پس از 8 روز ابلاغ قانون از سوي علي لاريجاني آن را به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ كرد.
يادآور مي شود نمايندگان ملت به دليل تاخير دو ماهه دولت در ارائه لايحه بودجه 90 به مجلس در روز بيست وچهارم اسفند ماه 89، كليات و جزئيات طرح دو فوريتي اجازه دريافت و پرداخت هاي دولت براي ماه هاي فروردين و ارديبهشت سال 1390 را تصويب كردند و به موجب آن مبلغ 20 هزار ميليارد تومان تنخواه در اختيار دولت قرار دادند تا مسئولان اجرايي در نخستين روزهاي سال جديد كه مجلسي ها لايحه بودجه را بررسي كردند، با مشكل دريافت درآمدها و پرداخت هزينه هاي جاري مواجه نشوند.
در عين حال صبح روز گذشته نيز توكلي در صحن علني با انتقاد از عدم ابلاغ قانون بودجه از سوي رئيس جمهور گفت كه مصوبه مجلس براي ارائه تنخواه به دولت تا پايان 31 ارديبهشت بوده و از اول خرداد، تصرفات همه مسئولان در هر نوع دخل و خرجي ممنوع است؛ لاريجاني هم در پاسخ به وي اعلام كرد كه مجلس امروز اين مسئله را پيگيري مي كند.
هيئت پارلماني ايران
چهارشنبه عازم كابل مي شود
هيئت پارلماني جمهوري اسلامي ايران به منظور ديدار و ملاقات با مقامات عالي رتبه افغانستان روز چهارشنبه عازم كابل خواهند شد.
هيئت پارلماني جمهوري اسلامي ايران متشكل از علاءالدين بروجردي رئيس و پرويز سروري، علي آقازاده و مهدي زاده اعضاي كميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس چهارشنبه به افغانستان سفر مي كند.
برپايه اين گزارش هيئت پارلماني كشورمان در اين سفر 2 روزه به افغانستان برنامه هاي متعددي از جمله ديدار با مقامات عالي رتبه افغانستان را در دستور كار دارد.

 



نقش اعتقاد به « معاد » درتربيت انسان

قرآن كريم به منزله قانون اساسي براي جهان بيني و جهان داري جامعه بشري است. امّا سخنان اهل بيت (عليهم السّلام)، مخصوصاً نهج البلاغه حضرت امير(ع) به منزله آئين نامه ها و راههاي اجرائي و كيفيّت بهره برداري از اين قانون اساسي را فراسوي ما نصب مي كند.
دين كه مجموعه عقائد و اخلاق و احكام فقهي و حقوقي و سياسي و اينهاست، يك ضامن اجراء مي طلبد كه انسان باور كند اگر اين عقيده را داشت، به مقصد مي رسد؛ اگر متخلّق به اين خلق بود، به مقصد مي رسد و مقصود خود را در مقصد مي بيند. تا ضامن اجراء نباشد؛ اين عقائد و آن اخلاق و آن احكام فقهي و حقوقي و مسائل سياسي و اجتماعي ضامن اجراء ندارد.
مهمترين ضامن اجراء ، مسأله اعتقاد به « معاد» است كه مسئوليت مي آورد. انسان باور مي كند كه عقيده او زنده است، با همين عقيده حركت مي كند وبه مقصد مي رسد. اخلاق و اعمال او زنده است؛ نه خودش از بين مي رود، يك. نه اين عقائد و اخلاق و اعمال از بين مي روند، دو. نه رابطه اينها گسيخته مي شود، سه. اين مثلث با هم حركت مي كند.
يك وقت است كسي مي گويد: حالا هر عقيده اي داشتيم، داشتيم؛ عقيده از بين مي رود. يا عقيده هست، رابطه ما و عقيده از بين مي رود؛ همچنين درباره اخلاق، همچنين درباره اعمال. چنين انساني احساس مسئوليت نمي كند ! امّا اگر باور كرد كه هيچ عقيده اي از بين نمي رود، يك؛و پيوند معتقد با عقيده همچنان محفوظ است، دو؛ مي گويد: منم و عقيده و پيوندم، با هم داريم مي رويم؛ منم و خلق و پيوندم، با هم داريم مي رويم؛ منم و عمل و پيوندم، با هم داريم مي رويم؛ اين،انسان را بهتر نگه مي دارد.
« معاد »، بازگشت به مبدأ و وطن اصلي انسان
مطلب ديگر اينكه: معاد ما، بازگشت ما، قيامت ما رجوع به همان مبدأ ماست. چون نّا ل لّه و نّا ل يه راج عون(1) كه به ما آموختند، يعني ما از خدائيم و به طرف خدا بر مي گرديم؛ نه دوباره به دنيا بر مي گرديم ! زيرا وقتي قيامت قيام مي كند، كلّ دنيا وضعش عوض مي شود: و الأرض قبضته يوم الق يامه و السّماوات مطو يّات ب يمين ه(2)؛ اين نظام كيهاني و راههاي شيري و اينها همه برچيده مي شود. ذا الشّمس كوّ رت(3) هست، ذا النّجوم انكدرت(4) هست؛ همه اينها بساطش برچيده مي شود. اگر همه اينها برچيده مي شود، ديگر دنيائي نيست كه ما برگرديم به دنيا ! ما مي رويم به آن وطن اصلي مان. اينكه مرحوم شيخ بهائي (رض) گفته است:
اين وطن مصر و عراق و شام نيست اين وطن شهري است، كوران نام نيست
چند قرن قبل از شيخ بهائي، جناب شيخ اشراق اين مطلب را فرمودند كه وطن ما خاك نيست، چون ما خاكي نيستيم. اگر كسي بر اساس: و نفخت ف يه م ن روح ي(5) از جاي ديگر آمده، او زميني نيست؛ وطنش در جاي ديگر است.پس اگر وطن اصلي ما آنجاست، ما به وطن اصلي مان بر مي گرديم، اين مي شود رجوع.
( معاد )؛ آشنا، نزديك و قرين با انسان
حالا آن كجاست ؟ ما را به يك امر مجهول ارجاع دادند و حواله دادند يا يك امر معلوم است و نزديك ماست و به ما از حبل وريد نزديكتر است؛ منتها ما ازآن غافليم ؟! وطن ما با ماست، آن بازگشت اصلي ما با ماست؛ اگر گفته شد: نّا ل لّه و نّا ل يه راج عون، به طرف ذات أقدس له بر مي گرديم؛ خداي سبحان هم مكرر، مخصوصاً در سوره مباركه حديد فرمود: هو معكم أين ما كنتم(6)، هر جا باشيد با شماست. پس وطن ما با ماست، خانه ما هم با ماست؛ تنها مشكل ما اين است كه ما وطنمان را نمي بينيم. اگر كسي دوستي داشت يا برادري داشت، اين برادرش سفري كرد به راه دور و چندين سال مهجور بود و طول كشيد و بعد آمد و اين نابيناست و آمد در كنار برادر نابينايش نشست؛ اين برادر او يا دوست او در كنار او هست، ولي اين چون نابيناست، نمي بيند ! مشكلش همين است.
در سوره مباركه حج فرمود: بعضي ها نابينايند، امّا بينائي ظاهري دارند:نّها لا تعمي الأبصار، چشم ظاهرشان مي بيند؛ و لك ن تعمي القلوب الّت ي ف ي الصّدور(7)، آن چشم دلشان نمي بيند. وقتي نبيند، وطن خود را نمي بينند، راه خود را نمي بينند، مقصد را نمي بينند، مقصود را نمي بينند؛ آنوقت يا (معاذ الله) منكرند، يا سرگردانند. اگر ما بدانيم كنار ماست و با ماست، خيلي مواظب رفتار و گفتارمان هستيم.
بسته بودن انسان ها به قيامت خويش
بيان نوراني اهل بيت، مخصوصاً وجود مبارك حضرت امير راهگشاي اين سلسله مسائل است. فرمود: شما با قيامت به يك طناب بسته ايد: انتم و السّاعه ف ي قرن(8)، به يك طناب شما را بسته اند، كنار هم هستيد. همينكه اين نفس تمام شد، مي بينيم اين كه قبر است!! اين كه با ما بود! اين كه معاد ماست! اين كه قيامت ماست! فرمود: شما را با يك طناب بستند. مردان وزناني كه در دنيا زندگي مي كنند:هم و السّاعه ف ي قرن، با يك طناب بسته اند، با هم مي روند. همين كه اين نفس تمام شد، ما تمام اعمالمان را مي بينيم و از همه مي بريم وفقط با اعمال و عقائد خودمان هستيم. اين ديد خيلي انسان را كنترل مي كند،جز خير خواهي، جز حق خواهي و حق طلبي راه ديگري را طي نمي كند، خير ديگران را مي خواهد و همين خير به صورتهاي زيبائي براي آدم در قبر در مي آيد؛ قبر او روضه م ن ر ياض الجنّه است (9). در روايات قبر دارد: مدّ البصر(10). الآن ما وقتي كه نگاه مي كنيم، با يك نگاه تمام راههاي شيري را مي بينيم؛ خيلي وسيع است. قبر مؤمن به همين اندازه است ! مدّ البصر.
اينكه در قرآن كريم آمده است: ساب قوا لي مغف ره م ن ربّ كم و جنّه عرضها السّموات و الأرض(11)؛ عرض بهشت، مساحت بهشت به اندازه آسمان و زمين است؛ اين مال مجموع در مقابل مجموع نيست ! نه يعني بهشت به اندازه آسمان و زمين است، براي مجموع مردم ! خير؛ اين مساحت وسيع مال تك تك مؤمنين است. اين چه عالمي است ؟! يعني خانه يك مؤمن طبق آنچه در روايات آمده، به قدري وسيع است كه اگر همه اهل دنيا مهمان او بشوند، او جا دارد. الآن به اين آقا مي گويند: شما 7 ميليارد مهمان داريد، مي گويد: باشد ! يك چنين عالمي است.
در خطبه ديگر نهج البلاغه، وجود مبارك حضرت امير مي فرمايد: اگر شما بدانيد آنجا چه خبر است، اينجا پيش من نمي نشينيد !! مشكل اين است كه ما آنجا را نه شناختيم و نه درست باور كرديم ! خيال مي كنيم جريان محكمه قيامت هم (معاذ الله) نظير محكمه همين دنيا و امثال ذلك است. فرمود: اينها با قيامت به يك طناب بسته اند.
عوض شدن مفهوم « شب » و « روز » براي مردان خدا
مرداني كه ديدشان اين است، شب و روزشان هم عوض شده است. آن بزرگوار گفت كه شب مردان خدا روز جهان افروز است؛ اين جناب سعدي اين بيانات را از وجود مبارك حضرت امير گرفته. در نهج البلاغه فرمود: چنين مرداني شبشان، روز است، روزشان شب ! شبشان روز است، براي اينكه به نام ذات أقدس له سرگرمند، با بهترين دوست سرگرمند، با كسي سخن مي گويند كه كلّ نظام را او آفريد و صدر و ساقه عالم هم سپاه و ستاد اوست:ل لّه جنود السّموات و الأرض (12). كان ليلهم ف ي الدّنيا نهاراً تخشّعاً و است غفاراً؛ شب اينها روز است،اينها وحشتي ندارند.
منتها و كان نهارهم ليلاً توحّشاً (13) ! از خيلي ها فاصله دارند، چون درون خيلي ها را مي بينند كه اينها چه كار دارند مي كنند !! براي چه اينجور خلاف مي كنند ؟! كجا دارند مي روند ؟! اينها از خيلي ها وحشت دارند، يعني فاصله مي گيرند. در مردمند، ولي با آنها نيستند. ظاهراً كارهاي عادي را انجام مي دهند، امّا اينها را در دلشان راه نمي دهند. همين كه شب شد، راحتند. با كسي سخن مي گويند كه همه اسرار آنها را مي داند و به اينها نور عطا مي كند. فرمود: اينها اينچنين اند:هم و السّاعه ف ي قرن، با يك طناب بسته اند. اين نگاه،آدم را خوب بار مي آورد و نگران هم نيست،چون چيزي را از دست نمي دهد.اين آيه كه در قرآن دارد: فل أنفس ه م يمهدون (14)، يعني تمام عقائد و اخلاق و اعمال او پيش فرست او هستند كه براي او جا تهيه مي كنند، جارو مي كنند، آماده مي كنند، فرش مي كنند تا ايشان نزول اجلال كند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته)
در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 10/ 8/ 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بقره/ 156 (2) زمر/ 67 (3) تكوير/ 1 (4) تكوير/ 2 (5) حجر/ 29 و ص/ 72
(6) حديد/ 4 (7) حج/ 46 (8) نهج البلاغه/ خ 190 ـ الع ظه ب التّقوي
(9) ر. ك: الكافي/ 3/ 242 ـ باب ما ينط ق ب ه موض ع القبر (10) الكافي/ 3/ 241
(11) حديد/ 21 (12) فتح/ 7 (13) نهج البلاغه/ خ 190 (14) روم/ 44
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



عضو كميسيون امنيت ملي مجلس:
انهدام تيم جاسوسان آمريكايي حاصل درايت رهبري در تثبيت وزير اطلاعات است

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اقدام موفقيت آميز وزارت اطلاعات در شناسايي و انهدام تيم جاسوسان آمريكايي را حاصل درايت مقام معظم رهبري در تثبيت وزير اطلاعات دانست.
غلامرضا كرمي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه اقدام وزارت اطلاعات در دستگيري و شناسايي جاسوسان نشانه اقتدار جمهوري اسلامي ايران در منطقه است، اظهار داشت: اين اقدام يكي از ارزشمندترين اقدامات وزارتخانه طي سال هاي گذشته است.
وي افزود: اميدوارم به زودي مسئولان وزارت اطلاعات با حضور در رسانه ملي جزئيات و نحوه دستگيري اين افراد را براي مردم تشريح كنند تا هموطنان بيش از پيش به اقتدار اين وزارتخانه پي ببرند. كرمي اضافه كرد: حضور موثر سربازان گمنام امام زمان«عج» منجر شده تا جاسوسان و خرابكاران آمريكايي به اين نتيجه برسند كه با اقدامات اينگونه نمي توانند به جمهوري اسلامي ايران لطمه بزنند.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس تصريح كرد: هم اكنون جمهوري اسلامي ايران در مسير توسعه و پيشرفت قرار گرفته است و اقدامات جاسوسي و خرابكارانه نمي تواند جلوي اين حركت ملي را بگيرند.
كرمي تاكيد كرد: تثبيت وزير اطلاعات از سوي مقام معظم رهبري نشانه مديريت ايشان بود؛ چرا كه هم اكنون اين تيم اطلاعاتي اقتدار جمهوري اسلامي را در حوزه اطلاعات نشان داده است.
گفتني است؛ پيش از اين نيز سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات طي دو سال اخير موفقيت هاي بزرگي از جمله دستگيري ريگي سركرده گروهك تروريستي جندالشيطان، دستگيري عوامل ترور دكتر علي محمدي و رخنه در سازمان اطلاعات رژيم صهيونيستي را در كارنامه خود به ثبت رسانده بودند.

 



تحويل انبوه موشك بالستيك قيام 1 به سپاه آغاز شد

وزير دفاع در مراسم تحويل انبوه موشك بالستيك قيام1 به نيروي هوا فضاي سپاه، خودكفايي ايران در توليد انواع موشك را عامل رسوايي مدعيان دروغگو دانست.
در آستانه يوم الله سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر با حضور سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و سردار حاجي زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تحويل انبوه موشك قيام توسط سازمان هوافضاي وزارت دفاع به نيروي هوافضاي سپاه پاسداران آغاز شد.
سردار وحيدي در مراسم تحويل دهي موشك قيام1 گفت: توليد انبوه موشك قيام، نخستين موشك بدون بالك كشور نشان از خودكفايي جمهوري اسلامي ايران در توليد انواع موشك و رسواگر مدعيان دروغگويي است كه اخيرا موضوع همكاري در اين زمينه را با برخي كشورها مطرح كردند.
وزير دفاع تصريح كرد: همانگونه كه قبلا نيز اعلام كرديم، وزارت دفاع با توكل بر خدا، و تكيه بر خودباوري، خلاقيت و خردمندي نيروي مؤمن و متخصص خود مرزهاي خوداتكايي و خودكفايي را درنورديد و استقلال توام با عزت و سربلندي را براي جمهوري اسلامي ايران به ارمغان آورده است.
وي در تشريح ويژگي هاي اين موشك گفت: موشك قيام1 به شكلي طراحي شده كه امكان شناسايي توسط سامانه هاي ضد موشكي دشمن را كاهش مي دهد و حذف بالك ها در اين موشك موجب گرديده ضمن دستيابي به سرعت بيشتر در عمليات، زمان آماده سازي موشك براي شليك كاهش چشمگير و مكان شليك را متنوع كند.
وحيدي افزود: اين موشك قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بسيار بالا مورد اصابت قرار دهد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، وزير دفاع با تشكر و قدرداني از تلاش مديران، دانشمندان و متخصصان صنايع هوافضاي وزارت دفاع در افزايش قدرت بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران، اين دستاوردهاي بزرگ را حاصل مقاومت، پايداري و جانفشاني رزمندگان و ايثارگران سلحشوري دانست كه حماسه هاي بزرگي همچون فتح خرمشهر را خلق و دست متجاوزان را از حريم مقدس ميهن اسلامي كوتاه كردند.

 



در صورت تصويب نهايي توسط مجلس صورت مي گيرد
تحريم 26 آمريكايي از سوي ايران به دليل نقض حقوق بشر

سخنگوي كميسيون سياست خارجي مجلس از ارائه گزارش سخنگوي وزارت امور خارجه در كميسيون متبوعش خبر داد و گفت كه بر اساس طرح تحريم مقامات آمريكايي، 26 تن از مقامات اين كشور كه داراي سوابق نقض حقوق بشر هستند، مورد تحريم ايران قرار مي گيرند.
كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود و سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كه در حاشيه جلسه كميسيون متبوعش با خبرنگاران پارلماني گفت وگو مي كرد، از حضور رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در اين جلسه خبر داد.
وي افزود: مهمان پرست در اين جلسه گزارشي از آخرين وضعيت منطقه و مسائل مربوط به سياست خارجي ارائه كرد.
سخنگوي كميسيون سياست خارجي مجلس در ادامه يادآور شد: اعضاي كميسيون نيز نقطه نظرات و پيشنهادات خودشان را در اين جلسه مطرح كردند و خواستار عملكرد قوي تر وزارت خارجه شدند. به گفته وي، در ادامه اين جلسه طرح تحريم واعلام اسامي مقامات آمريكايي تحت تحريم جمهوري اسلامي ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
كاظم جلالي همچنين تصريح كرد: بر اساس اين طرح، 26 تن از مقامات آمريكايي كه داراي سوابق نقض حقوق بشر در جهان از جمله عراق و افغانستان و حمايت از تروريسم و كمك و مشاركت در قاچاق مواد مخدر هستند، مورد تحريم جمهوري اسلامي قرار گرفته و مجازات هايي نيز براي آنان در نظر گرفته شده است. سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در خاتمه گفت كه اين طرح روز سه شنبه هفته جاري نهايي شده و رأي گيري مي شود.

 



نويسنده سوري فاش ساخت
سوريه پيشنهاد 20 ميليارد دلاري حكام عرب در قبال قطع رابطه با ايران را رد كرد

يك نويسنده سوري با انتشار مقاله اي از پيشنهاد 20 ميليارد دلاري حكام عرب به سوريه در قبال قطع رابطه با ايران پرده برداشت و تاكيد كرد كه بشار اسد اين پيشنهاد را رد كرده است.
«ابراهيم الامين» در مقاله اي كه شنبه شب در پايگاه اينترنتي «شام لايف» سوريه منتشر شد، با اشاره به اين كه شماري از شاهان و سران كشورهاي عربي كه هم پيمان غرب هستند حاضرند بيش از 20 ميليارد دلار براي توسعه همه جانبه در اختيار دمشق قرار دهند افزود: «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه ضمن رد پيشنهاد مزبور گفته است كه ايران و نيروهاي مقاومت، هم پيمان ثابتش هستند و وي خواسته مردم براي تغيير را بدون افتادن در دام آمريكا كه هدفش سلطه بر حكومت ها است، محقق مي كند.
به گزارش ايرنا، وي خاطرنشان كرد: غرب، رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي عربي در يك دهه اخير تلاش بسياري براي فروپاشي نظام سوريه انجام دادند و از جنبش اعتراضي در اين كشور حمايت كردند، آنها كوشيدند تا اين نظام را بر سر دو راهي سرنگوني يا قدم گذاشتن در مسير خواسته هاي آمريكا قرار دهند.
اين نويسنده سوري تصريح كرد: هدف آمريكا، واداركردن سوريه به حركت در مسير مورد نظر كاخ سفيد در ارتباط با توقف دشمني و ضديت با رژيم صهيونيستي و مخالفت با ايران است و اين پيام در دو ماه گذشته به طور مستقيم و غيرمستقيم بارها به سوريه اعلام شده است.
در ادامه اين مقاله آمده است: غرب مي كوشد به سوريه اطمينان دهد كه رژيم صهيونيستي را وادار به خروج از بلندي هاي جولان خواهد كرد به شرط آن كه اسد از ائتلافش با حزب الله و حماس و همچنين رابطه با ايران دست بردارد.
الامين با اشاره به موضع سوريه در قبال منازعه با اسرائيل، حركت ساكنان اردوگاه هاي فلسطيني در سوريه به سمت مرز در سالروز اشغال فلسطين در روز نكبت و مخالفت دمشق با مداخله بيگانگان از زمان جرج بوش پسر تاكنون افزود: مي توان ماهيت فشارهاي موجود بر سوريه را درك كرد.
اين نويسنده در پايان خاطرنشان كرد: هدف كلي غرب آن است كه اسد با منويات آمريكا در زمينه انحلال حزب حاكم، ممنوع الخروج كردن برخي شخصيت ها و مقام هاي سوري، عقب نشيني ارتش از خيابان ها و اجراي اصلاحات در زمينه احزاب و اطلاع رساني در جامعه همسو شود.

 



با هدف توان نظامي صورت گرفت تغيير آرايش نيروي زميني ارتش در غرب كشور

سنندج- خبرنگار كيهان:
آرايش نيروهاي ارتش مستقر در غرب كشور با هدف افزايش توان دفاعي، تغيير پيدا مي كند.
معاون هماهنگي كننده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران با بيان اين مطلب افزود: اين تغيير در چارچوب طرح ثامن الائمه(ع) در نيروي زميني ارتش اجرايي مي شود. سرتيپ علي آراسته در خصوص اجراي طرح جامع ثامن الائمه گفت: در راستاي اجراي اين طرح، لشگرهاي نيروي زميني به تيپ هاي مستقل تغيير وضعيت مي دهند و قدرت دفاعي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران چند برابر مي شود.
معاون هماهنگي كننده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي افزود: در نقطه نقطه مرزهاي كشورمان آرايش نظامي چنان شكل گرفته كه هيچ نيروي متخاصم توان نفوذ و تجاوز به خاك ميهن اسلامي را نداشته باشد.

 



عضو سابق MI6 : جهان بايد بپذيرد ايران مهره تعيين كننده خاورميانه جديد است

سرويس سياسي-
الستر كروگ كه اكنون در بيروت اقامت دارد را «ديويد سموئل» نويسنده «فارين پاليسي» جاسوسي مي نامد كه عاشق ايران و حماس شده است.
او پيش از آن كه از سوي «توني بلر» رئيس جمهور سابق انگلستان به سمت مشاور «خاوير سولانا» مسئول سابق سياست خارجه اروپا، منصوب شود يكي از مقام هاي سرويس اطلاعاتي انگلستان MI6 بود. آنچه در ادامه مي خوانيد ماحصل گفت وگوي وي با پايگاه تحليلي برهان در خصوص تحولات منطقه و آينده آن است.
«الستر كروگ» در خصوص تحولات خاورميانه گفت: بنده از اصطلاح «تغيير در آگاهي مردم» براي اتفاقات اخير خاورميانه استفاده مي كنم و نه ناآرامي و يا قيام؛ و همان طور كه رهبر معظم ايران فرمودند: «اين بيداري در هيچ قالب ايدئولوژيكي ساختاري بشري» نمي گنجد.
اين اتفاق ها ريشه در فطرت آدمي دارد. منظور بنده از انتخاب اصطلاح «تغيير در آگاهي مردم» اين است كه مردم دوست دارند «متفاوت بودن» را تجربه كنند. وقتي رفتاري را مي بينند كه تقليد از ديگران است؛ درصدد اين هستند كه خود را تغيير بدهند و جهان را متفاوت ببينند و «حضور» خود را به جهانيان اعلام كنند. براي مثال جزو معدود دفعاتي بود كه مردم مصر در ميدان التحرير آشكارا به جهان اعلام مي كردند كه به مصري بودن خود و حتي به «وجود» خودشان افتخار مي كنند.
عضو ارشد دستگاه سياست خارجي انگلستان در ادامه گفت: بيشتر تحليل گران، عوامل اقتصادي را علت اصلي حوادث منطقه مي دانند و در واقع شايد حتي بتوان تا 40 دليل براي وقوع اين «تغيير در آگاهي مردم» برشمرد اما سؤال كليدي اين جاست كه چرا اين اتفاق ها هم اكنون در حال به وقوع پيوستن است؟ چرا مثلاً 10سال پيش يا 10 سال ديگر رخ نداد؟
اين مسائل براي بيشتر مردم هنوز گنگ است و حتي مي دانم كه چرا ديپلمات هاي اروپايي دستپاچه شده اند؛ چرا كه آنها مي خواهند رهبران جوان، رهبران وبلاگي و تويتري را در آغوش بكشند و به طور اشتباه تصور مي كنند اين افراد رهبران اين جنبش هاي بيداري اعراب هستند.
يك بار در گذشته- در سال 1884،- در تاريخ اروپا شاهد اين «تغيير در آگاهي مردم» بوديم اما 20 سال پيش از تغيير در ساختار سياسي رخ داد در حالي كه امروز در سطح آگاهي و بيداري مردم تغييري رخ مي دهد و فردا دموكراسي و تغييرات در نظام سياسي همان كشور محقق مي شود. تغييراتي كه قابل بازگشت به حالت قبل نيستند.
به طور كلي من سه دليل عمده را در رخ دادن قيام هاي منطقه مي بينم؛ نخست وجود فساد اقتصادي شديد،! ديگري وجود بي اخلاقي ها در سياست و در ميان سياستمداران و سومي خدشه دار شدن عزت نفس ملت.
سؤال هاي بسياري امروز وجود دارد، اين كه مثلاً چگونه اخلاق به جامعه برمي گردد چرا كه نمي توان اخلاق را با قوانين و مقررات محقق كرد؛ و يا اين كه آيا دولت هاي آينده براي اين تشكيل مي شوند كه اسلام را كمي جدي تر در جامعه پياده كنند؟ يا حتي دموكراسي چيست؟ پاسخ اسلام به اين تغيير آگاهي و بيداري مردم چيست؟
حقيقت اين است كه آنچه اتفاق افتاد موجب شد مسائل بسياري به هم بريزد و مباحث مهمي مطرح شود كه در اين ميان ايران حرف هاي بسياري براي گفتن دارد؛ نگرشي دارد كه با گفتمان غرب متفاوت است. تنها نياز است ايران از روشنفكري سنتي عبور كند.
مهم ترين بخش از سخنان كروگ پيش بيني وي از ناآرامي هاي آتي اروپا بوده وي با تصريح بر رسيدن موج تحولات به قلب اروپا تأكيد كرد: حدود سه سال قبل، «برژينسكي» گفت: ما با حوادثي مواجه خواهيم شد كه به شدت ما، يعني نخبگان آمريكايي غربي، را تحت تأثير خود قرار خواهد داد. ما با ميليون ها جواني مواجه هستيم كه از مؤسسات تحصيلات تكميلي فارغ التحصيل مي شوند؛ گرايش هاي راديكال دارند و با جامعه اي مواجه مي شوند كه با خواسته ها و انتظارشان سازگار نيست و بايد مراقب باشيم و اين سيستم را كنترل كنيم.
دقت كنيم كه برژينسكي درباره جوان هاي آمريكايي سخن مي گويد! فساد تنها در بخش اقتصاد نيست، مهم تر از آن، فساد اخلاقي است به طوري كه حتي مي توان گفت امروز شاهد فروپاشيدگي جوامع هستيم. به نظر من آنچه امروز در خاورميانه رخ مي دهد بخشي از مسائلي است كه در اروپا و آمريكا مي گذرد مثل بحران اقتصادي. من فكر مي كنم به طور قطع روزي اين خيزش ها به ساير بخش هاي جهان از جمله اروپا خواهد رفت و پيوندي ميان عواملي كه موجب بروز اين واقعه شده است و عواملي كه موجب رقم خوردن خيزش در ساير نقاط مي شود، وجود دارد.
آنچه امروز در خاورميانه رخ مي دهد بخشي از مسائلي است كه در اروپا و آمريكا مي گذرد مثل بحران اقتصادي. من فكر مي كنم به طور قطع روزي اين خيزش ها به ساير بخش هاي جهان از جمله اروپا خواهد رفت.
وي در پاسخ به اين سؤال كه شما چندين سال قبل هم در مقاله اي به نقش كليدي ايران در منطقه اشاره كرديد، چه عواملي موجب برجسته شدن نقش ايران در منطقه شده است اظهار داشت: مجموع عواملي باعث شد به اين نتيجه برسم كه غرب هيچ جوابي براي ايران نخواهد داشت تا بتواند مانعي بر سر راه فعاليت هايش بتراشد و در نتيجه ايران به عنوان يك عنصر فعال و قدرتمند در منطقه بروز خواهد كرد. البته از همان ابتداي انقلاب، دو حادثه مهم نشان داد كه ايران راهي جز موفقيت نخواهد داشت! اين كه انقلاب نوپاي ايران در مقابل دو حادثه، يعني فروپاشي اتحادجماهير شوروي و نيز حمله عراق مقاومت كرد و به خوبي از مرزهاي خود دفاع نمود. مشخص بود كه ايران در تمامي حوزه ها حتي سياست هاي خود در قبال پاكستان، سوريه، لبنان، عراق و... موفق خواهد بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14