(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 2 خرداد 1390- شماره 19933

شوهر عصباني من
دروغگو!
طلاق تجربه اي تلخ براي كودكان
عادات غذايي مناسب براي كودكان
فرار از گرمازدگي
ميوه ها را درست مصرف كنيم
ريزه كاري هاي خانه داري
لكه برها



شوهر عصباني من

رفتار با شوهر بداخلاق، كار ساده اي نيست. مردان بيشتر كلامي هستند و به همين خاطر بايد اجازه دهيد عصبانيت خود را بيرون بريزند. درحالي كه زنان تمام خشم خود را درون خود نگه مي دارند و با گريستن آن را نشان مي دهند. درمورد يك زوج متأهل، تمام خشم مرد متوجه زن خواهد بود چون او نزديكترين فرد به شوهرش مي باشد.
خشمي كه از طرف شوهرتان سر مي زند، مستقيماً شما را هدف قرار نمي دهد. در اين شرايط شما به اندازه كافي به احساساتي شدن گرايش داريد. انديشيدن به شوهرتان كه هميشه با خشم برخورد مي كند، باعث مي گردد احساس فرومايگي كنيد و اين امري كاملاً طبيعي است. شما بايد يك قدم به عقب برداريد و عملاً به آنچه رخ داده است بينديشيد و دليلي كه در پس اين رفتار وجود دارد را بيابيد.
استرس، نااميدي و ترس، مردان را عصباني مي كند. مي توانيد به همسرتان بگوييد كه با اينكه مي دانيد او اين روزها چه استرس فراواني دارد و اين مسئله او را عصبي كرده است، اما اين موضوع باعث شده كه رابطه زناشويي تان نيز تحت تأثير قرار گيرد. با همسرتان شفاف و روشن گفت وگو كنيد و او را بدون قيد و شرط حمايت كنيد.
6نكته براي خوشحال ساختن شوهران خشمگين
1- نگذاريد همسرتان درگير خشم خود گردد. اگر ديديد عصباني است، او را تنها بگذاريد. اگر فكر مي كنيد كه مسئله خاصي باعث عصبانيت همسرتان مي شود، از طرح آن موضوعات اجتناب كنيد.
2- عصبانيت به آسيب هاي فيزيكي و عاطفي مي انجامد. به شوهرتان لجبازي نكنيد. در عوض سعي كنيد راه هايي براي درك و حمايت او بيابيد.
3- شما بايد درون خودتان را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد. بايد به اين فكر كنيد كه چرا همسرتان عصبانيت خود را برسر شما خالي كرد. غر نزنيد، زيرا نتيجه اي جز انفجار عصبانيت و بدتر شدن شرايط ندارد.
4- طوري رفتار كنيد كه همسرتان با شما احساس راحتي كند. شما مي توانيد انفجار خشم همسرتان را با برقراري ارتباطي درست با وي، خنثي كنيد. گفت وگو با همسرتان به هيچ و جه او را ناراحت نخواهد كرد. پس از اينكه با او گفت وگو كرديد، درخواهيد يافت كه همه چيز به حالت عادي بازگشته است. اين زمان مناسبي است تا با شريك زندگي خود روبه رو شويد.
5- شوهرتان را درك كنيد. درك شما از او طغيان خشمش را كمتر مي كند. در ضمن شنونده خوبي باشيد.
6- اگر متوجه شده ايد كه شوهرتان بيش از اندازه عصباني مي شود، مي توانيد از يك متخصص كمك بگيريد. از او بخواهيد كه خود را متعهد به انجام برنامه هاي مديريت خشم نمايد.
چگونه با شوهر عصباني خود برخورد كنيم؟
چگونگي برخورد با يك شوهر عصباني، به ميزان شكيبايي شما و ميزان آسيبي كه به شما وارد مي گردد، بستگي دارد. آزارهاي عاطفي و روحي امري واقعي اند و افراد مختلف ميزان صبر متفاوتي دارند.
در درجه اول، ممكن است همسر خشمگين شما در خانواده اي رشد كرده باشد كه اينگونه رفتارها طبيعي بوده است و بيان احساسات دروني با چنين راه هاي خشن، بدون توجه به آسيبي كه به شما وارد مي آيد، به نظرش عادي مي آيد. اگر شما در خانه اي با عشق فراوان بزرگ شده ايد، به طور قطع توقع محبت بيشتري از شوهرتان داريد و عصباني شدن او شما را به ميزان فراواني نااميد و دلگير مي كند.
به شوهرتان بگوييد كه وقتي خشمگين مي شود، چقدر شما اذيت مي شويد. شايد او از اينكه دارد به شما آزار مي رساند، آگاهي ندارد. اگر او شما را دوست دارد بايد تلاش كند تا براي جلوگيري از ناراحت شدن شما، عبارات مناسب و لحن متمايزي را ياد بگيرد. در حقيقت برخي از مردها بسيار خودخواهند و از درك ديدگاه هاي شما سرباز مي زنند. اما حداقل سعي كنيد زماني كه او آرام است، در اين مورد با او به گفت وگو بنشينيد.
بيشتر مردان متأهل قادرند تا با احترام سخن بگويند، پس تلاش كنيد درمورد آنچه بيش از همه شما را آزار مي دهد، با او صحبت كنيد و از او بخواهيد تا بيشتر ملاحظه احساسات شما را بنمايد. براي داشتن يك زندگي زناشويي كامياب، در جهت شاد و خشنود كردن يكديگر تلاش كنيد.
درصورتي كه شوهر شما به احساساتتان اهميتي نمي دهد و به صراحت اقرار مي كند كه مي خواهد شما را بيازارد، ممكن است خودش هم عميقاً آسيب ديده باشد. از او درمورد آنچه كه او را آزار مي دهد سؤال كنيد و به او قول دهيد اين مسئله را طوري تغيير خواهيد داد كه ديگر اذيت نشود. برخي افراد دوست دارند وقتي خودشان آزرده خاطر مي شوند، ديگران هم مثل آنها باشند.
اگر شما باعث آزردگي او شده باشيد، ممكن است او بخواهد كار شما را تلافي كند. بنابراين، درباره آنچه باعث شده تا شما او را اذيت كنيد با او حرف بزنيد و سعي كنيد تا ديگر با اين روش او را نيازاريد.
اگر به وضوح همسرتان دوست داشت شما را اذيت كند، با اينكه شما همواره رفتار خوبي با او داشته ايد، بايد به دنبال راه حل عاقلانه اي باشيد.
بله، بسياري از مردها نسبت به ديگر مردها مهربان ترند. اگر نمي توانيد با او كنار بياييد و رفتارهاي بد او را تحمل كنيد، به او گوشزد كنيد كه اگر نتواند رفتارش را تغيير دهد، او را ترك خواهيد كرد. برخي از مردها به رابطه زناشويي بها نمي دهند و دوست دارند كه هرطور كه هست، از آن خلاص شوند. شايد از نظر آنها اين راهي براي جدايي از شما باشد.
اگر نتوانستيد در كل موقعيت خود خوشبختي را بيابيد، شايد بهتر باشد هرچه زودتر از او جدا شويد. شايد او به خاطر بودن با شما خشمگين است و مي خواهد كه او را ترك كنيد. سعي كنيد هر كاري كه مي توانيد براي محافظت از خود در برابر آزار او انجام دهيد كه به رفتار خشن او ربط داشته باشد. اما اگر به هيچ وجه نمي توانيد اين كار را انجام دهيد، مي توانيد براي هميشه از او جدا شويد.
به خاطر داشته باشيد درصورتي كه هر دو شما براي يكديگر اهميت داشته باشيد و درصورتي كه دوست داشته باشيد يكديگر را خوشحال ببينيد، مي توانيد براي يادگيري درست رفتار كردن با يكديگر تلاش كنيد. افراد متأهل بايد بياموزند كه چگونه با هم رفتار كنند. هر دو شما بايد براي يافتن راهي براي سازش و شاد نگاهداشتن يكديگر تلاش كنيد. اگر يكي از زوجين وظيفه خود را براي خشنود كردن ديگري انجام نداد، راه ديگري به غير از جدايي باقي نمي ماند.
تا وقتي شوهرتان صادقانه براي كمتر عصباني شدن تلاش مي كند، و تا وقتي تلاش مي كند تا به شما آسيبي نرساند، زندگي زناشويي شما به طور قطع شادتر مي گردد. عشق و محبت را به هم بياموزيد. به او آن چيزي كه بيشتر خواهان آن است را تقديم كنيد. ممكن است او محبت و حمايت بيشتري را از شما بخواهد هر آنچه كه خواهانش است را فقط با مهرباني به يكديگر بدهيد. اگر او عشق و محبت را از طرف شما دريافت كند، اميدوار باشيد كه سعي در پس دادن محبت شما، بيشتر خواهدشد.
نسيبه رجبي

 



دروغگو!

روانپزشكان دانشگاه كاليفرنيا به روش هايي دست يافتند كه به قضاوت در مورد راستگويي افراد كمك مي كند.
آزمايش هاي ابتدايي توسط نيروهاي پليس در دادگاه هاي ايالتي انجام شده است و نتايج قابل قبولي را در برداشته است.
برخي از علايم افراد هنگام دروغ گفتن به شرح زير است:
¤ هنگامي كه از آنها سؤال مي شود خيلي توضيح نمي دهند و معمولاً چند جمله كوتاه و مختصر پاسخ مي دهند.
¤ با وجودي كه جواب سؤالات را كوتاه مي دهند، روي آنها پافشاري مي كنند و سعي مي نمايند خود را توجيه كنند و از بقيه تاييد بگيرند.
¤ وقتي از آنها سؤالي پرسيده مي شود معمولاً دوباره سؤال را تكرار مي كنند و پس از آن به سؤال پاسخ مي دهند. به گفته روانپزشكان، دليل تكرار سؤال براي افراد دروغگو، جست وجوي زمان بيشتر براي يافتن يك جواب دروغ است.
¤ آنها معمولاً عكس العمل هاي شنوندگان را كنترل مي كنند تا در پيشبرد داستان دروغ خود گام هاي موثرتري بردارند.
¤ معمولاً سرعت سخنراني افراد راستگو در تمام طول مكالمه يكسان است ولي افراد دروغگو در ابتداي بحث صحبت خود را خيلي شمرده و با تاني ادا مي كنند تا جو را به دست بگيرند و در طول مدت مكالمه لحن صحبت آنها مدام در حال تغيير است يعني گاهي تند صحبت مي كنند و گاهي خيلي شمرده حرف مي زنند.
¤ افراد دروغگو معمولاً جملات خود را كامل بيان نمي كنند و مدام از اين شاخه به آن شاخه مي پرند؛ دليل اصلي اين امر اضطراب و عدم تمركز آنهاست.
¤ هنگامي كه از آنها سؤالي پرسيده مي شود معمولاً با دندان به لب هاي خود فشار وارد مي كنند يا با موهاي خود بازي مي كنند.
¤ هنگامي كه افراد راستگو به چالش كشيده مي شوند، روي دروغ نبودن حرف خود پافشاري مي كنند و براي اثبات آن توضيحات بيشتري ارايه مي دهند. در صوورتي كه افراد دروغگو جزييات موضوع را بيان نمي كنند.
¤ زماني كه يك سؤال پيچيده مطرح مي شود، افراد راستگو نگاهي به دور دست مي اندازند، زيرا براي پاسخ نياز به تمركز دارند؛ اين در حالي است كه افراد دروغگو تمركز نمي كنند.
¤ افراد دروغگو سعي دارند عكس العمل هاي غيرواقعي خود را پنهان كنند چرا كه ترس از برملاشدن دروغشان لحظات سختي را براي آنها فراهم مي كند. آنها در تمام طول مكالمه معذب هستند.
روش هاي مذكور براي نيروهاي اف بي آي بسيار موثر بوده است.
علاوه بر اين، روانپزشكان دانشگاه كاليفرنيا آموزش هايي را براي بازپرسان در نظر گرفته اند كه براي بازجويي و هدايت متهمان در رسيدن به حقيقت موثر است.

 



طلاق تجربه اي تلخ براي كودكان

طلاق والدين يكي از تجربيات تلخ و ناگوار كودكان محسوب مي شود و بسياري از آنها براي اين موضوع آمادگي لازم را ندارند. تحقيقات نشان مي دهد معدودي از كودكان در زمان طلاق والدين از حمايت لازم برخوردار هستند.
رنج كودكان طلاق بسيار پيچيده و شامل اين موارد است: آسيب پذيري، واكنش توام با اندوه در قبال از هم پاشيدن خانواده (بسياري از كودكان وجود مشكل در رابطه والدين خود را درك نمي كنند)، خشم فزاينده و ناتواني.
براي كمك به كودكان طلاق، تمام مردم و مسئولان جامعه بايد دست به دست يكديگر بدهند.
واكنش كودكان در سنين مختلف
¤ كودكان 3 تا 5 ساله: اين كودكان احتمالا دچار مشكلات رشد مي شوند و در ميان آنها اختلال در خواب و ترس بي اندازه از جدايي از والدين شايع است. در ضمن كودكان معمولا نسبت به پدر يا مادري كه از او جدا افتاده اند اشتياق زيادي نشان مي دهند.
¤ كودكان 5/6 تا 8 ساله: اين كودكان معمولا اندوه خود را علنا نشان مي دهند و در ضمن به دنياي خيال پناه مي برند. آنها در تخيلات خود مي بينند كه پدر و مادرشان به زودي به يكديگر ملحق خواهند شد. اين كودكان از تداوم جدايي والدين خود به شدت مي هراسند.
¤ كودكان 8 تا 11 ساله: خشم و ناتواني از علائم مشخص اين كودكان است و آنها مانند ساير كودكان در قبال فروپاشي خانواده دچار اندوه مي شوند.
اين كودكان در ضمن تمايل دارند به والدين خود برچسب «خوب» و «بد» بزنند.
اين كودكان به نگهداري از والدين خود تمايل دارند.
¤ نوجوانان 12 تا 18ساله: نوجوانان غالبا در مقابل طلاق والدين خود دچار افسردگي مي شوند و به خودكشي و اعمال خشونت آميز گرايش پيدا مي كنند. آنها معمولا رفتار والدين خود را مورد قضاوت قرار مي دهند. بسياري از نوجوانان نگران آينده خودشان مي شوند هرچند مخالفتي با ازدواج مجدد والدين ندارند و مي توانند بدون ناديده گرفتن نيازهاي خود به آنها محبت كنند.
رابطه والدين و كودك
¤ كمرنگ شدن نقش والدين: در اوايل طلاق مادران دچار مشكلاتي مانند بي نظمي، خشم، توقع بالا و عدم تشخيص رفتار و نيازهاي كودكان خود مي شوند. اين حالت معمولا موقتي است ولي اگر پدر يا مادري كه در كنار كودك نيست به پيوند خود با او كاملا پايان دهد و يا مجددا ازدواج كند، مي تواند به مشكلات بزرگ تري منجر شود.
¤ تحت فشار رواني بودن: تقريبا 15 درصد از كودكاني كه در تحقيقاتي 15 ساله شركت كردند نشانه هايي از تحت فشار بودن براي نگهداري از والدين را بروز دادند.
اين كودكان غالبا به قيمت ناديده گرفتن نيازهاي شان هم كه شده خود را در قبال مراقبت از والدين مسئول مي دانند.
نقش پدرانه
سابقا عقيده براين بود كه فقدان تماس پدران با فرزندان عامل تعيين كننده اي در عدم هماهنگي آنها با مسئله طلاق مي باشد. تحقيقات اخير نشان مي دهد اين امر تاحدي درست است ولي نبايد فراموش كرد كه اين تحقيقات بدون نقص نيست و تنها امر مسلم اين است كه تماس بيشتر با پدران لزوما منجر به افزايش نتايج مثبت نمي شود.
تأثيرات طولاني مدت
تحقيقات نشان مي دهد طلاق مي تواند تأثيرات طولاني مدتي بر روي روان كودكان، نوجوانان و جوانان بگذارد.
اين مسئله بر روي زندگي آينده كودكان و رابطه آنها با والدين تأثيرات زيادي مي گذارد.
از مهم ترين اين تأثيرات مي توان به هراس كودكان از ناكامي در ازدواج اشاره كرد.
بيشتر از 66 درصد از مادران 19 تا 23 ساله علائمي از ترس، اضطراب، احساس گناه و خشم را به نمايش مي گذارند. اين علائم هنگام گرفتن تصميمات اساسي بيشتر خود را نشان مي دهد.
¤ طلاق مي تواند تأثيرات منفي زيادي بر روي كودكان و نوجوانان بگذارد.
¤ طلاق تقريبا بر روي تمام جنبه هاي زندگي كودكان تأثير مي گذارد، از جمله بر رابطه آنها با والدين، رفتار، احساسات، رشد رواني و مهارت هاي هماهنگي با جامعه.
¤ براي روشن شدن تأثيرات طلاق بر كودكان و كمك به آنها بايد با متخصصان مشورت كرد.
ترجمه از آذرشايان

 



عادات غذايي مناسب براي كودكان

يكي از مهم ترين گام هايي كه شما والدين مي توانيد براي سلامتي كودكان خود برداريد نظارت بر عادات غذايي آنهاست. براي شروع بايد كاري كنيد فرزندتان به غذاي سالم روي آورد. يادتان باشد كودكان در تغذيه از والدين خود الگو مي گيرند.
براي ترغيب كودكان به مصرف غذاهاي سالم به توصيه هاي زير توجه كنيد:
از نظر غذايي براي كودك خود محدوديتي قائل نشويد. اعمال محدوديت احتمال ابتلاي او را به بي نظمي هايي مثل بي اشتهايي و يا گرسنگي مفرط افزايش مي دهد و در ضمن بر روي رشد وي تأثير منفي مي گذارد.
غذاهاي سالم را در دسترس فرزندانتان قرار دهيد. كودكان غذاهايي را مي خورند كه در دسترس آنها قرار دارد. ميوه ها را بر روي پيشخوان بگذاريد و آنها را در يخچال پنهان نكنيد!
هر روز به عنوان تنقلات يك سيب بخوريد. يادتان باشد تأثير اعمال شما به مراتب بيشتر از حرفهايتان است.
در ضمن فرزند شما تنها مي تواند غذاهايي را انتخاب كند كه در خانه موجود است.
به غذاها برچسب «خوب» يا «بد» نزنيد. به جاي اين كار غذاها را با مسائلي مانند ورزش يا ظاهر كودك مرتبط كنيد.
به كودكتان بگوييد در صورت استفاده از لبنيات و پروتئيني در ورزش موفق تر خواهد بود و ميوه ها و سبزيجات براي پوست و موي او مفيد است.
انتخاب هاي درست كودكتان را مورد تمجيد قرار دهيد و زماني كه غذاي سالم انتخاب مي كند به او تبريك بگوئيد.
فرزندتان را به خاطر انتخاب هاي نادرست مورد ملامت قرار ندهيد و اين مسئله را ناديده بگيريد ولي اگر بر استفاده از غذاي چرب و سرخ كرده اصرار دارد وي را راهنمايي كنيد. بهتر است سيب زميني ها را با روغن كم سرخ كنيد و يا اگر كودك شما شيريني مي خواهد به او مقداري سس شكلات بدهيد كه چند توت فرنگي تازه در آن قرار دارد. آيا وقت اين كار را نداريد؟ در اين صورت هميشه مقداري ميوه خشك شده در خانه داشته باشيد.
هرگز از غذا به عنوان جايزه استفاده نكنيد. اين كار باعث بروز مشكلات وزن كودكان در آينده مي شود. در عوض، رفتن به پارك يا بازي قايم باشك به عنوان جايزه براي فرزندتان درنظر بگيريد.
شب ها در كنار تمام اعضاي خانواده بر سر سفره بنشينيد. اين كار ضرورت است. تحقيقات نشان مي دهد كودكاني كه با والدين خود بر سر سفره مي نشينند تغذيه بهتري دارند و كمتر احتمال دارد كه در نوجواني دچار مشكلات جدي شوند.
با هفته اي يك شب آغاز كنيد. سپس اين مقدار را به سه يا چهار شب در هفته برسانيد و اين كار را به يك عادت تبديل كنيد.
بشقاب ها را در آشپزخانه پر كنيد و خوراكي هاي سالم را در بشقاب همه قرار دهيد.
با اين كار كودكان ياد مي گيرند كه چه اندازه غذا بخورند و زحمت شما هم كمتر مي شود.
بر روي تغذيه كودك خود نظارت داشته باشيد. از او بخواهيد از هر غذا چند لقمه بخورد و به انتخاب وي نمره بدهيد.
وقتي در غذاي سالم- به ويژه سبزيجات- نمره بالايي گرفت از آنها بيشتر استفاده كنيد. غذاهايي را كه كودكتان چندان علاقه اي به آنها ندارد كمتر درست كنيد. با اين كار او تشويق مي شود. در ضمن يادتان باشد پختن شام كاري خانوادگي است!
قبل از اينكه كودكان را تحت رژيم غذايي قرار دهيد حتما با متخصص تغذيه مشورت كنيد. هرگز خودتان در مورد چاقي يا لاغري فرزندتان قضاوت نكنيد!

 



فرار از گرمازدگي

كا رشناسان بهداشتي توصيه هايي را براي آسيب نديدن از گرماي هوا به شهروندان مطرح كرده اند.
مهمترين اين توصيه ها و نكات براي عبور سالم از فصل داغ سال از اين قرار است:
¤ منتظر تشنگي نباشيد. به ياد داشته باشيد انسان زماني احساس تشنگي مي كند كه آب بدنش كم شده باشد.
¤ از پوشيدن لباس زياد به خصوص لباس تنگ و ورزش شديد در هواي گرم و پررطوبت خودداري كنيد.
¤ تا حد امكان سعي كنيد بين ساعات 10صبح تا سه بعدازظهر بيرون نرويد و در مكان هاي سرپوشيده بسر ببريد و فعاليت هاي بدني شديد را به ساعات صبح و بعدازظهر محدود كنيد.
¤ در هواي گرم تابستان از مايعات و آب ميوه زياد استفاده كنيد و از مصرف قهوه، چاي و انواع نوشابه خودداري كنيد زيرا اين مواد باعث از بين رفتن بيشتر آب بدن مي شوند.
¤ استفاده از سبزي ها و ميوه ها را در تابستان به جاي غذاهاي پرچرب و ديرهضم يا داراي پروتئين بالا در برنامه غذايي خود قرار دهيد. مصرف ميوه ها و سبزي هاي سرشار از پتاسيم كمك مي كند تا بدن تان خودش را با گرما تطبيق دهد.
¤ حتي الامكان از كلاه و يا چتر استفاده كنيد.
¤ با نوشيدن خاكشير يخ زده با شربت آبليمو خود را در قبال گرمازدگي محافظت كنيد زيرا خاكشير داراي ماده اي ضدميكروبي است كه در هواي سرد، پايدار و فعال مي شود. خاكشير بايد به شكل يخ زده يا همراه با خرده يخ مصرف شود، در غير اين صورت اسهال آور است.
¤ با توجه به گرمي و آلودگي هوا، مصرف آبليمو نيز به دليل داشتن ويتامين C كه خاصيت ضدعفوني كننده دارد توصيه مي شود بهتر است هر دو روز يك بار يك ليمو با آب مصرف كنيد.
¤ بيمار گرمازده اي كه دچار درد و گرفتگي عضلاني است پوستش خنك و مرطوب و فشار خونش پايين مي-آيد. درمان وي ماساژ نيست بلكه دادن آب و نمك به وي مهم است چرا كه گرفتگي عضلاني بيشتر در عضلات بازو، ران و شكم به خاطر خروج بيش از حد نمك در حين تعريق شديد يا كاهش جذب نمك به وجود مي آيد.
¤ شخص گرمازده را به يك اتاق خنك ببريد، وي را وادار كنيد تا دراز بكشد، پاهايش را بالا و سرش را پايين بياورد تا جريان خون كافي به مغزش برسد. به بيمار هر 15دقيقه يك بار در چهار نوبت نصف ليوان آب و نمك بدهيد و اگر بيمار استفراغ كرد، سريع وي را به بيمارستان برسانيد تا سرم تجويز شود.
¤ افرادي را كه در معرض خطر بيشتر ابتلا به بيماري هاي ناشي از گرما قرار دارند از جمله كودكان، شهروندان مسن و افرادي كه از نظر ذهني و فيزيكي بيمار هستند (به ويژه آنهايي كه چاق هستند، بيماري قلبي دارند و يا به فشار خون بالا مبتلا هستند) مراقبت بيشتري داشته باشيد.
¤ مردان بيش از زنان مستعد ابتلاي به گرمازدگي هستند. علت اين امر عرق كردن بيشتر مردان و همچنين از دست دادن سريع تر آب بدن در مقايسه بازنان است.

 



ميوه ها را درست مصرف كنيم

راه صحيح خوردن ميوه ها اين است كه ميوه ها را بعد از ميل غذا نخوريد ميوه ها بايد زماني خورده شوند كه معده خالي است.
اگر ميوه ها را به آن صورت بخوريد، نقش مهمي در مسموم كردن سيستم بدنتان خواهند داشت به طوري كه موجب كاهش قدرت براي انجام ديگر فعاليت هاي زندگي مي شود. درنظر بگيريد كه دو تكه نان و يك تكه ميوه خورده ايد، تكه ميوه آماده است كه مستقيماً وارد معده و روده تان شود اما به دليل آن دو تكه نان، از ورود سريع آن به معده جلوگيري مي شود. در اين بين همه غذا فاسد شده، تخمير مي شود و به اسيد تبديل مي شود به محض اينكه درون معده، ميوه با غذا و آنزيمهاي گوارشي تماس پيدا مي كند، همه حجم غذا شروع به از بين رفتن و فاسد شدن مي كند، پس ميوه هاي خود را زماني مصرف كنيد كه معده تان خالي است و يا قبل از خوردن وعده هاي غذايتان ميل كنيد.
اگر ميوه را با شكم پر ميل كنيد، ميوه ها با غذاي فاسد شده تركيب مي شوند و گاز توليد مي كنند و در نتيجه شما دچار سفيدي مو، تاس شدن، عصبانيت و گودي هاي سياه زير چشم مي شويد.
باتوجه به تحقيقات دكتر هربرت شلتون، بايستي بدانيم كه چنين موضوعي صحيح نيست كه بعضي از ميوه ها مانند پرتقال، نارنج و ليمو خودشان اسيدي هستند. چراكه همه ميوه ها در بدن قليايي مي شوند، اگر شما روش صحيح ميوه خوردن را كاملاً رعايت كنيد شما به راز زيبايي، عمر طولاني، سلامت، انرژي، شادابي و وزن طبيعي دست پيدا خواهيد كرد، زماني كه نياز داريد كه آب ميوه بنوشيد فقط آب ميوه تازه بنوشيد نه آب ميوه هاي صنعتي حتي آب ميوه هايي كه بسيار سفت هستند را ننوشيد.
ميوه هاي پخته شده را نخوريد چراكه هرگز ماده مغذي ميوه ها را دريافت نخواهيد كرد، تنها مزه شان را دريافت مي كنيد. پختن، تمام ويتامين ها را از بين مي برد. اما به هرحال خوردن ميوه كامل بهتر از نوشيدن آب آن است. اگر بايد آب ميوه بنوشيد طوري بنوشيد كه دهانتان پر شود و آن را آرام آرام غورت دهيد چراكه بايد اجازه دهيد كه آب ميوه با بزاق دهانتان قبل از غورت دادن آن كاملاً تركيب شود.
و در نهايت اين كه مي توانيد براي پاكسازي بدنتان 3روز روزه ميوه بگيريد به مدت 3روز فقط ميوه بخوريد و در آخر متعجب مي شويد از اينكه دوستانتان به شما مي گويند كه چقدر پوستتان درخشان و صاف شده است.

 



ريزه كاري هاي خانه داري
لكه برها

ريخته شدن مواد مختلفي مانند چاي، چربي، آب ميوه و غيره بر روي لباسها و وسايل چوبي منزل هميشه براي كدبانوي خانه غيرقابل تحمل است. اگر شما نيز با چنين مشكلي مواجه شده ايد، پيش از هر اقدامي نيم نگاهي به نكات زير بيندازيد شايد به كارگيري آنها شما را در زدودن لكه موجود ياري دهد:
- كليه موارد و راهكارهايي كه در زير اشاره مي شود، براي لباس ها و پارچه هاي قابل شست و شو هستند. لكه بري از روي لباس هاي غيرقابل شست و شو، بايد توسط افراد متخصص و مواد مناسب در خشكشويي ها انجام پذيرد.
- امروزه لكه برهاي شيميايي متعددي به بازار آمده اند كه كاربرد آنها نه تنها بيي تأثير نيست بلكه به جهت در دسترس بودن و عدم نياز به امكاناتي جهت شست و شو، از اهميت ويژه اي برخوردار است ولي آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه براي استفاده از لكه برچه از نوع شيميايي و چه دست ساز خانگي، از قسمت پشت لكه بايد اقدام شود. به اين ترتيب ا ز پخش شدن لكه جلوگيري به عمل مي آيد.
- هنگامي كه پارچه ديگري را به محلول لكه برآغشته كرديد و مي خواهيد از آن براي زدودن لكه استفاده كنيد، توجه داشته باشيد كه نحوه تميز كردن بايد با سيستم ضربه اي باشد و از مالش پارچه بر روي لكه خودداري شود.
- ضربات پارچه حاوي لكه بر را ابتدا از محدوده خارجي لكه شروع كنيد و به داخل ادامه دهيد.
- براي شست و شوي اغلب لكه هاي غيرچربي، كاربرد آب سردنياز است؛ آب گرم و به خصوص آب داغ لكه را پايدار مي كند. البته روش استفاده و نوع لكه نيز تعيين كننده است.
لكه بر دست ساز (خانگي): از محلول آب و الكل صنعتي به نسبت دو به يك براي از بين بردن پاره اي از لكه ها مي توان استفاده كرد.
لكه شمع، مداد شمعي و مدادهاي چرب آرايشي:
براي اين منظور كافي است ابتدا باقي مانده ماده ايجاد كننده را با جسمي نوك تيز به آرامي برداريد. سپس دو تكه دستمال توالت يا كاغذ قهوه اي (مورد استفاده در خشكشويي ها) در دو طرف لكه قرار دهيد. سپس اتوي گرم را بر روي يكي از كاغذها در محل لكه فشار دهيد. به اين ترتيب، چربي موجود در لكه آب مي شود و جذب دستمال يا كاغذهاي طرفين مي شود. ولي در مورد موكت و فرش پس از برداشتن پارافين سفت شده از روي سطح، تنها يك كاغذ بر روي سطح لكه قرار دهيد و اتو بكشيد.
لكه گل و لاي بر روي لباس: كافي است يك عدد سيب زميني را با چاقو به دو نيم كنيد و بر روي لكه بماليد، سپس لباس را در آب سرد بخيسانيد و طبق معمول با مواد شوينده شست و شو دهيد. در صورتي كه لكه همچنان پـايدار ماند، دستمال را به الكل آغشته كنيد و بر روي لكه بماليد.
لكه آب ميوه: مقداري نمك بر روي لكه بريزيد و سپس آن را در آب سرد مدتي خيس كنيد. پس از آن با آب گرم و مواد شوينده شيميايي بشوييد.
لكه روژ لب: شما مي توانيد با ماليدن خمير دندان بر روي اين نوع لكه و سپس شست و شو، آن را به طور كامل از بين ببريد. البته پاشيدن اسپري مو نيز براي از بين بردن چنين لكه هايي (پيش از شست و شو) بسيار مفيد است. راهكار ديگر براي اين منظور استفاده از الكل است.
لكه چاي و قهوه: به محض ريخته شدن يكي از اين مواد بر روي لباس، آن را با آب سرد و مواد شوينده شست و شو دهيد.
اگر امكان شست و شوي سريع آن وجود نداشت، مقداري نمك بر روي سطح لكه بريزيد و مدتي صبر كنيد تا نمك آن را به خودجذب كند. سپس در صورت فراهم شدن شرايط شست و شو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوينده بشوييد. راهكار ديگر اين است كه سطح لكه را با اسپري مخصوص مو بپوشانيد، سپس يك قطعه صابون بر روي سطح لكه بماليد و بعد آن را در آب سرد خيس كنيد و بشوييد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14