(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30  خرداد 1390- شماره 19954

شناسايي 1200 اثر تاريخي در كاشان
باغ رز دانشگاه تبريز گشايش يافت
بيشترين تعداد حيات وحش كشور متعلق به استان اصفهان است
ايران در كيهان
همايش وحدت روحانيان شيعه و سني در اوز برگزار شد
برگزاري جشنواره خيرين مدرسه ساز استان مركزي در شهر مهاجران
كشاورزان نيشابوري بدون شخم زدن 600 هكتار زمين را كشت كردند
يونسكو، قلعه ضحاك را جهاني مي كند
رفع تصرف از 115 هكتار از اراضي ملي استان سمنان
پاي صحبت مردم
يك دهه خشكسالي تهديدي جدي براي استان كويري يزد
انتصابات جديد در شهرستان ها



شناسايي 1200 اثر تاريخي در كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان گفت: اين شهرستان با 1200 اثر تاريخي شناسايي شده بعد از شهر اصفهان به سبب قدمت و منحصر به فرد بودن آثار تاريخي، رتبه دوم را در سطح استان كسب كرده است.
حسين يزدان مهر در جمع خبرنگاران گفت: عمليات ترميم و بازسازي تيمچه امين الدوله اخيرا با انعقاد قراردادي آغاز شده است.
وي افزود: به منظور بازسازي منار زين الدين هم گروهي از مشاوران خبره و صاحب نظر كشور در حوزه ميراث فرهنگي از اين اثر تاريخي ديدن كردند. وي افزود: در سال جاري مبلغ 700 ميليون ريال براي بازسازي و ترميم آثار تاريخي در بخش «برزك» اختصاص يافته و تا پايان تيرماه سال جاري اميدواريم اين طرح ها به اتمام برسد.
بيش از سه هزار اثر با ارزش تاريخي در شهرستان كاشان قابل شناسايي و ثبت است.

 



باغ رز دانشگاه تبريز گشايش يافت

تبريز- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي «باغ رز» دانشگاه تبريز، به منظور جمع آوري و تحقيق علمي روي گل هاي رز، راه اندازي شد.
باغ مزبور، يكي از فازهاي اجرايي مجموعه باغ تحقيقاتي دانشگاه تبريز است كه در هزار و 380 متر مربع و با 200 ميليون ريال و طي مدت 2 سال، احداث شده است.
تاكنون بيش از 120 رقم گل رز، از انواع مختلف، در اين باغ كاشته شده است كه از اين تعداد 35 رقم با همكاري دانشكده كشاورزي اين دانشگاه با تهيه شناسه، مورد شناسايي قرار گرفته و بقيه نيز در حال مطالعه و تكميل شناسه مي باشند.
در مراسم فوق عنوان شد فضاي سبز دانشگاه تبريز به بيش از 52 هكتار رسيده و 36 هزار و 870 اصله نهال كاشته شده است و فضاي درخت كاري آن به 110 هكتار در طول سال جاري مي رسد.

 



بيشترين تعداد حيات وحش كشور متعلق به استان اصفهان است

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مديركل سازمان حفاظت محيط زيست استان اصفهان گفت: اين استان در تعداد حيات وحش، رتبه نخست كشور را احراز كرده است.
احمدرضا لاهيجان زاده در جمع خبرنگاران با بيان اين كه بيشترين تعداد حيات وحش كشور متعلق به استان اصفهان است، افزود: اصفهان بالاترين آمار كل و بز، ميش و آهو را در 3منطقه حفاظت شده دارد.
وي به آخرين سرشماري در حيات وحش كلاه قاضي اشاره كرد و گفت: براساس آخرين سرشماري 3هزار و 328 گونه آهو، قوچ، ميش و كل و بز در اين پارك، 6هزار و 500رأس در پارك ملي قميشلو و در پناهگاه موته نيز يك هزار و 48 راس انواع پستاندار شمارش شده است.
وي از نصب 10پايگاه جديد حفاظت محيط زيست خبرداد و گفت: اين پايگاه ها تا مناطق كويري استان توسعه يافته است.

 



ايران در كيهان

ساماندهي بازار
آبادان- خبرنگاركيهان: شهردار آبادان گفت: به منظور استفاده بهينه از فضاي بازار ته لنجي ها طرح ساماندهي و آسفالت اين بازار شروع شد.
مهندس محمودرضا شيرازي در گفت وگو با خبرنگار ما از تسهيل در تردد و ساماندهي معابر و بهسازي خيابانهاي دسترسي بازار ته لنجي ها به عنوان برنامه هاي قابل اجرا در طرح ساماندهي اين بازار نام برد.
وي افزود: آسفالت تمامي زمين ها و راه هاي خاكي منتهي به بازار ته لنجي ها، ايجاد راه ارتباطي مناسب و نيز ساماندهي حدود 85 دستفروش و دكه فعال در اين بازار بخشي از اقداماتي است كه به گفته شهردار آبادان در طرح ساماندهي بازار ته لنجي ها انجام مي گيرد.
استخدام فرزندان شاهد
كرمانشاه- خبرنگاركيهان: معاون توسعه مديريتي و منابع انساني استانداري كرمانشاه گفت: در سال گذشته دو هزار و476 نفر در سطح استان استخدام شده اند كه از اين تعداد يك هزار و پنج نفر فرزندان شاهد، ايثارگر، آزاده و جانبازان بودند. كيومرث كلانتري افزود: استخدام افراد كه در مناطق محروم و دورافتاده زندگي مي كنند در دستور كار ما قرار دارد.
بازديد 3 ميليون گردشگر از ابيانه
بادرود- خبرنگاركيهان: مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان نطنز گفت: سالانه حدود سه ميليون و500 هزار گردشگر از روستاي تاريخي ابيانه و امامزاده آقاعلي عباس شهرستان بادرود بازديد به عمل مي آورند. احمدرضا قاسمي افزود: در صورتي كه مسير گردشگري و طرح جامعي براي مكان هاي مزبور تدوين شود، گردشگران از ظرفيت هاي موجود در روستاي ابيانه و امامزاده آقاعلي عباس بيشتر بهره مند خواهند شد.
برگزاري همايش زكات
چاراويماق- خبرنگاركيهان: اولين همايش خيرين عاملين زكات و حاميان اكرام ايتام كميته امداد شهرستان چاراويماق در محله حسينيه حضرت قاسم شهرستان چاراويماق برگزار شد.
در اين همايش معاون توسعه مشاركت هاي مردمي كميته امداد استان آذربايجان شرقي از جمع آوري 6 ميليارد ريالي زكات استان در سال گذشته خبر داد و گفت: از اين ميزان زكات جمع آوري شده 30درصد در امر فقرزدايي و مابقي در پروژه هاي عمراني در سطح استان هزينه شده است. علي حداد به آمار 8 هزار و700 نفري ايتام و دو هزار و600 نفري نوعروس و سه هزار و800 نفري دانش آموزان تحت پوشش كميته امداد استان اشاره كرد و از خيرين خواست اين نهاد را در تهيه مايحتاج اين قشر حمايت كنند.
اجرايي شدن طرح بيابان زدايي
يزد- خبرنگاركيهان: مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري يزد گفت: تاكنون 184 هزار هكتار از طرح هاي بيابان زدايي و تثبيت حركت شن هاي روان در اين استان اجرايي شده است.
محمدرضا عالم افزود: اجراي طرح هاي كنترل فرسايش بادي سالانه به 50 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد و اين در حالي است كه براي اجراي طرح هاي فوق 20 ميليارد ريال اعتبار درنظر گرفته شده، كه تنها به طور متوسط 70درصد آن به اين امر اختصاص داده مي شود.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري يزد ادامه داد: در سال 1389 عمليات نهال كاري و بيابان زدايي در سطح 216 هكتار اجرا شد و همچنين طرح مديريت جنگل هاي دست كاشت بياباني نيز در سطح 600 هكتار اجرايي شده است.
اجراي طرح برون سپاري
كاشان- خبرنگاركيهان: مديركل امور مالياتي استان اصفهان از آغاز اجراي طرح برون سپاري امور مالياتي به بخش خصوصي براي اولين بار در كشور در اين استان خبر داد.
مراد اميري در نشست بررسي زيرساخت هاي امور مالياتي كاشان گفت: در اين طرح افراد مي توانند بدون مراجعه به مركز استان، تمامي فعاليتهاي مالياتي مربوط به مشاغل خودرو را در دفاتر پيشخوان دولت مستقر در منطقه خود انجام دهند.
به گفته اميري اين طرح در تمام شهرهاي استان اصفهان اجرايي شده است.
بهره برداري از جايگاه عرضه سوخت
اهواز- خبرنگاركيهان: با ساخت و راه اندازي يك جايگاه جديد عرضه فرآورده هاي نفتي، شمار جايگاههاي سوخت مايع و سي ان جي استان خوزستان به 133 باب رسيد.
جايگاه جديد عرضه فرآورده هاي نفتي استان خوزستان داراي هشت تلمبه دونازله است كه با سرمايه گذاري حدود 13ميليارد ريال و در زميني به وسعت يك هزار و300 مترمربع و زيربناي 485 مترمربع ساخته شده است.
با بهره برداري از اين جايگاه عرضه فرآورده هاي نفتي، تعداد جايگاههاي تك منظوره سوخت در حوزه شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه اهواز به 74 باب افزايش يافت.
بهره برداري از يك مركز پزشكي
مراغه- خبرنگاركيهان: مركز تصويربرداري تخصصي پزشكي نواي مراغه با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افتتاح شد. در اين مراسم رئيس مركز تصويربرداري تخصصي پزشكي نواي مراغه گفت: اين مركز با 40ميليارد ريال اعتبارات بخش خصوصي احداث شده و در آن تجهيزاتي از قبيل سي تي اسكن، راديولوژي ديجيتال، ماموگرافي ديجيتال، بخش تراكم استخوان و سونوگرافي نصب شده است.
راه اندازي موزه بقاع متبركه
بندرعباس- خبرنگار كيهان:نخستين موزه بقاع و اماكن متبركه هرمزگان با حضور مسئولان اوقاف و امور خيريه كشوري و استاني در آستان امامزاده سيدمظفر بندرعباس افتتاح شد. سرپرست اداره بقاع و اماكن متبركه اداره كل اوقاف و امور خيريه هرمزگان گفت: هدف از راه اندازي اين موزه حفظ و حراست از ميراث فرهنگي و تاريخي و به نمايش گذاشتن اين فرهنگ براي نسل امروز است، وي افزود: اشياي تاريخي و مذهبي اين موزه نشان از عمق اعتقادات و باورهاي ديني مردم استان و پيشينه كهن اعتقادات آنها دارد.
برگزاري دوره قاليبافي
¤ كارگاه آموزش مقدماتي فرش دستباف در شهرستان بندر خمير با حضور كارشناسان سازمان بازرگاني هرمزگان افتتاح شد.
مسئول فرش دستباف سازمان بازرگاني از استقبال زنان شهرستان بندر خمير از اين كارگاه اظهار رضايت كرد و گفت: اين كارگاه در طي يك دوره 30 روزه در قالب 215 ساعت آموزش، زير نظر مربي فرش دستباف برگزار مي شود و كارآموزان پس از طي كردن اين دوره آموزش دوره تكميلي را طي خواهند كرد.
جريان انحرافي با خارج ارتباط دارد
بناب- خبرنگار كيهان: حجت الاسلام والمسلمين صديقي امام جمعه موقت تهران در مراسم اختتاميه سال تحصيلي 90-89 طلاب حوزه علميه حضرت ولي عصر(عج) شهرستان بناب گفت: امروز ما گرفتار يك گروه انحرافي در كشور هستيم كه مرجعيت، اسلام و ولايت را قبول ندارند و مليت را يك اصل مي دانند و با بيرون از كشور نيز ارتباط دارند و هيچ ابايي هم ندارند. وي تقواي عالمانه و آگاهانه، توسل و مجاهدت را سه شاخصه مهم و اصلي طلاب برشمرد و از آنان خواست با علما و فقها ارتباط نزديك داشته باشند.

 



همايش وحدت روحانيان شيعه و سني در اوز برگزار شد

اوز- خبرنگاركيهان:
همايش وحدت روحانيان اهل تسنن و تشيع با شعار وحدت عامل اصلي اقتدار اسلام است در شهر اوز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار كيهان از اوز همايش وحدت روحانيون و طلاب اهل تسنن و تشيع در تالار پروين اعتصامي دانشگاه پيام نور مركز اوز برگزار شد. در اين همايش يكروزه كه 250 نفر از روحانيون، علما، طلاب، فرهنگيان و مسئولان حضور داشتند. ابتدا پيام وحدت بخش آيت الله سيدعبدالعلي آيت اللهي امام جمعه لارستان قرائت شد.
وي در اين پيام گفت: وحدت مسلمانان باعث بيداري امت اسلامي شده و امروز به حمدالله در سراسر گيتي مسلمانان با حق و حقوق خود آشنا گشته و برعليه ظلم و ديكتاتوري بپا خاسته اند.
وي بر استمرار و تقويت وحدت تأكيد كرد. مدير مدرسه عالي امام شافعي اوز نيز ضمن خيرمقدم به حضار گفت: وظيفه و رسالت خطير همه دولتمردان خدمت به اهداف نظام و مردم شايسته اين كشور عزيز در سايه رهنمودهاي مقام معظم رهبري است.
همچنين شيخ محمدصالح انصاري وحدت و همدلي و تعامل مردم و مسئولان را رمز رشد و پيشرفت و بالندگي ايران اسلامي دانست.
در اين همايش مدرس و روحاني برجسته مدرسه عالي اهل سنت شهرستان بندرلنگه نيز اظهار داشت: وجود امنيت براي تحكيم وحدت در جامعه لازم و ضروري است. شيخ محمدعلي اميني افزود: در حال حاضر تعامل در نظام جمهوري اسلامي ايران به خوبي متجلي است و طلاب شيعه و سني در محضر اساتيد شركت كرده و مطالب و مسائل هر دو مذهب شيعه و سني را مطالعه و نقد مي كنند.

 



برگزاري جشنواره خيرين مدرسه ساز استان مركزي در شهر مهاجران

اراك- خبرنگار كيهان:
سيزدهمين جشنواره خيرين مدرسه ساز استان مركزي در شهر مهاجران اين استان برگزار شد.
در اين جشنواره رئيس جامعه خيرين مدرسه ساز كشور گفت: هم اكنون بيش از 120 هزار نيكوكار مدرسه ساز در كشور فعال هستند و پيش بيني مي شود در آينده اين رقم به 14 ميليون نفر افزايش يابد.
حافظي گفت: مدرسه سازي در بيرون مرزهاي كشور آغاز شده است و هم اكنون در امارات متحده عربي مجمع خيرين مدرسه ساز تاسيس شده و سال گذشته نيز مجمع خيرين مدرسه ساز در آنكارا و استانبول تركيه تشكيل و قرار است ماه آينده با شركت بيش از 600 نفر از ايرانيان مقيم تركيه، كار ساخت نخستين واحد آموزشي در اين كشور آغاز شود. وي گفت: قرار است مجمع خيرين مدرسه ساز در سه شهر بزرگ كانادا هم بزودي اعلام موجوديت خود را جشن بگيرد و در انگلستان و آمريكا نيز اين مجمع تشكيل شود.
علي فخاري رئيس جامعه خيرين مدرسه ساز استان مركزي هم گفت: در اين استان 1654 خير در زمينه مدرسه سازي فعاليت مي كنند كه در سال گذشته بيش از 26 ميليارد تومان براي اين امر تعهد كرده اند. وي افزود: پيش بيني مي شود امسال اين رقم به بيش از 30 ميليارد تومان برسد.

 



كشاورزان نيشابوري بدون شخم زدن 600 هكتار زمين را كشت كردند

نيشابور- خبرنگار كيهان:
كشاورزان نيشابوري بدون انجام عمليات آماده سازي زمين و شخم اقدام به كشت گندم و جو در حدود 060 هكتار زمين كردند.
معاون سازمان و مديرجهاد كشاورزي نيشابور با اعلام اين مطلب اظهار داشت: كشاورزان نيشابور در سال زراعي جاري از اين طرح استقبال كردند و با روش حذف گاو آهن هاي برگردان دار، مديريت بقاياي گياهي و به كارگيري ادوات مناسب از قبيل انواع چيزل پيلر، انواع گاوآهن جيزل و قلمي ماشين هاي كشت مستقيم به اين روش روي آوردند كه در حال حاضر اين اراضي از محصولات قابل قبول برخوردار هستند.
سيدغلامرضا نبوي نامقي با اشاره به اينكه اجراي روش هاي كشاورزي حفاظتي براي ثبات و پايداري توليد است، گفت: پيشرفت در كارهاي كشاورزي كنوني به شدت از انتشار گازهاي گلخانه اي مي كاهد و كشاورزان مي توانند محصول بيشتري بدون شخم زدن اراضي و به هم زدن وضعيت طبيعي خاك، توليد كنند.
وي افزود: كشاورزي حفاظتي مشتمل بر چند عمليات عمده و اصلي است كه بايد با آموزش نيروي انساني آن را در عرصه هاي توليد به كار گرفت.
نبوي هدف از كشاورزي حفاظتي را حفظ منابع پايه و پايدار توليد، كاهش اثرات زيان بار تراكم در خاك هاي فشرده و نفوذ بيشتر مقدار نزولات دانست.
وي يادآور شد: مديريت صحيح بقاياي گياهي، نگهداري بقاياي گياهي در خاك به جاي سوزاندن آن، كاهش روان آب و جلوگيري از فرسايش آبي و بادي و افزايش قابليت نگهداري آب و خاك و همچنين تبخير از جمله اهداف كشت مستقيم است.

 



يونسكو، قلعه ضحاك را جهاني مي كند

تبريز- خبرنگار كيهان:
پرونده «قلعه ضحاك»، در يونسكو، براي جهاني شدن باز شده است.
رئيس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در يك نشست با سرمايه گذاران با اعلام مطلب فوق گفت: ميراث فرهنگي از اين امر استقبال مي كند و راه اندازي «موزه قلعه» و مطالعات طرح جامع ضحاك را در اولويت دارد. تراب محمدي در نشستي در هشترود اظهار داشت: جهاني شدن قلعه ضحاك، مي تواند در رشته گردشگران آثار تاريخي استان، مؤثر واقع شود.
وي با تجليل از تلاش هاي دولت براي سرمايه گذاري در حوزه گردشگري افزود: در 2سال اخير حدود 20هزار ميليارد ريال در بخش گردشگري جذب شده و توجه دولت احمدي نژاد به اين حوزه در آذربايجان شرقي، قابل توجه بوده است.
در نشست فوق تفاهم نامه هاي «احداث تله كابين در محدوده قلعه ضحاك»، ساخت مجتمع هاي خدماتي ورفاهي در اطراف اين مكان قديمي و تاريخي» و «تأسيس مجتمع رفاهي و خدماتي در جاده قلعه ضحاك» و «احداث، هتل آپارتمان» امضا شد.
قلعه ضحاك (آژدهاك) يا «داش قلعه سي» و «بارو آس»، بر فراز كوه منفرد است و بيش از 3000 سال قدمت دارد و يكي از مكان هاي مادها و مانايي ها است و نخستين بار در سال 1971 ميلادي، باستان شناسان آلماني، در آن به مطالعه و بررسي و كاوش پرداخته اند.

 



رفع تصرف از 115 هكتار از اراضي ملي استان سمنان

سمنان- خبرنگار كيهان:
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان گفت: 115 هكتار از اراضي ملي استان سمنان از 10 متصرف غيرقانوني بازپس گيري شد.
سيدحسن ميرعماد ارزش زمين هاي رفع تصرف شده را 55 ميليارد ريال اعلام كرد و اظهار داشت: پرونده اين متصرفان غيرقانوني در محاكم قضايي استان درحال بررسي است. وي كه در نشست هماهنگي اخذ سند مالكيت اراضي ملي در شهر دامغان سخن مي گفت با اشاره به برنامه اخذ سند براي اراضي ملي اين استان خاطرنشان كرد: تاكنون براي 98 درصد از اراضي استان سمنان سند مالكيت اخذ شده است كه بيش از هشت ميليون و 600 هزار هكتار است و تلاش براي دريافت سند مالكيت بقيه اراضي تا پايان سال ادامه دارد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان گفت: منابع طبيعي استان پس از ادارات كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان خراسان شمالي و نوشهر در رتبه سوم اخذ سند مالكيت اراضي ملي و ثبت آن به نام دولت جمهوري اسلامي ايران قرار دارد.

 



پاي صحبت مردم

حفاري خيابان عمار شوشتر و آسفالت فراموش شده
جمع كثيري از شهروندان خيابان عمار واقع در كوي فرهنگ شهرستان شوشتر، در تماس با خبرنگار ما گفتند: در دي ماه سال 1389 براي انشعاب لوله گاز و آب و فاضلاب زمين را حفاري كردند؛ ولي هم اكنون پس از گذشت 5ماه هنوز آن قسمت حفاري شده را آسفالت نكرده اند.
از مسئولان حوزه شهري انتظار مي رود نسبت به حل اين معضل اقدام جدي كنند.

شوشتر- خبرنگاركيهان
ضرورت ايمن سازي رودخانه هاي شوشتر با فرا رسيدن فصل گرما

با فرارسيدن فصل تابستان و شروع گرما بسياري از جوانان و نوجوانان شوشتر و مسافران براي شنا به كنار رودخانه ها مي روند تا آب تني كنند؛ كه همه ساله بسياري از جوانان و نوجوانان به علت آشنانبودن با فن شنا در رودخانه غرق مي شوند.
دراين زمينه شهروندان از مسئولان ذي ربط شهرستان انتظار دارند؛ تا با نصب علائم هشداردهنده در كنار رودخانه ها و گماردن افرادي به عنوان نجات غريق در رودخانه هاي شوشتر از غرق شدن افراد و بروز حوادث ناگوار جلوگيري به عمل آورند.
شوشتر- خبرنگاركيهان

 



يك دهه خشكسالي تهديدي جدي براي استان كويري يزد

گزارش از: محمدرضا حايري زاده- خبرنگار كيهان در يزد
كاهش بارندگي و گرماي شديد هوا طي بيش از ده سال گذشته باعث شده تا بسياري از مناطق استان يزد با پديده خشكسالي روبه رو شود و ادامه اين روند، به ويژه در مناطق روستائي باعث تشديد خشكسالي شده و همين امر خسارات بسيار زيادي را به كشاورزان در سطح استان وارد كرده است.
مديركل بحران استانداري يزد وضعيت خشكسالي در استان يزد را بحراني توصيف كرد و افزود: بسياري از چشمه ها، قنات ها و منابع آبي بخش كشاورزي در اثر خشكسالي هاي چند سال گذشته خشك شده طوري كه تنها بيش از 10 هزار درخت گردو و بادام در مناطق مختلف استان خشك شده است.
برزگري با اشاره به كم آبي به خصوص آب آشاميدني در روستاهاي استان خاطرنشان كرد: آب آشاميدني بيش از 400 روستاي استان يزد با تانكر و به صورت سيار تأمين مي شود.
وي در ادامه وضعيت اقليمي استان يزد را يادآور شد و با اشاره به وزش طوفان هاي شديد شن و گرد و غبار در استان گفت: پديده گرد و غباري كه هفته هاي گذشته در استان شاهد بوديم منشأ داخلي و استاني داشت.
مديركل بحران استانداري يزد با بيان اينكه آلودگي اين گرد و غبار بسيار بالا بود، اضافه كرد: منشأ اين پديده، كويري بودن استان و خشكسالي هاي پياپي است.
زماني كه خشكسالي آغاز مي شود، بخش كشاورزي به دليل وابستگي بيش از حد به ذخيره رطوبتي خاك، معمولا نخستين بخشي است كه تحت تأثير قرار مي گيرد.
در دوره هاي ممتد خشكسالي، چنانچه كمبود بارش ادامه يابد رطوبت خاك به سرعت تخليه مي شود و در اين صورت توجه مردم به ساير منابع آبي بيشتر مي شود تا بتوانند كمبودها را رفع كنند.
در اين راستا همچنين شهرستان ييلاقي تفت كه به عنوان يكي از مناطق گردشگري استان يزد و كشور معرفي شده چند سالي است كه در چنگال خشكسالي گرفتار شده و نفس هايش به شماره افتاده است.
در اين ميان هر چند به ظاهر شهرستان زيباي تفت همچنان سرسبزي و گردشگرپذيري خود را حفظ كرده اما آنان كه در تابستان ها براي دوري از گرماي طاقت فرساي كوير به روستاهاي ييلاقي آن سفر مي كردند ديگر آن طراوت و شادابي گذشته را در چشمان روستائيان ساكن در اين مناطق مشاهده نمي كنند.
نوع نگاه هاي كشاورزان زحمت كش اين مناطق حاكي از رنج خشكسالي، كاهش محصولات، خشك شدن قنوات و در يك كلام كساد رونق كشاورزي و حتي زندگي در اين مناطق است.
خالي شدن روستاها از سكنه و راهي شدن ساكنان آن به مناطق شهري يزد و تفت، همه حكايت از بحران اوضاع در مناطقي است كه هنوز هم از آن به عنوان قطعه اي جدا شده از بهشت ياد مي شود.
مدير جهاد كشاورزي تفت هم وضعيت خشكسالي در شهرستان را اسفناك خواند و گفت: با توجه به اين وضعيت، سهم اعتبارات آن عادلانه نيست و نياز به تجديدنظر دارد.
محمدرضا زارع با ابراز نگراني از تبعات خشكسالي در منطقه گفت: شهرستان تفت قطب كشاورزي استان محسوب شده و بيشترين حجم توليدات كشاورزي در اين شهرستان انجام مي شود و در همه بخش ها به جز زراعي مقام نخست را در استان داراست.
وي با بيان اينكه از 3800 رشته قنات استان 1800 رشته در شهرستان تفت است، ادامه داد: از اين تعداد هزار رشته قنات خشك شده و يا در حال خشك شدن است و سرمايه عظيمي درحال از دست رفتن مي باشد.
مدير جهاد كشاورزي تفت افزود: اگر در بخش هاي ديگر مثل راه و ترابري اعتباري در نظر گرفته نشود مي توان در سال آينده آن را جبران كرد، ولي وقتي درختي و قناتي خشك شد ديگر جبران آن امكان پذير نيست و نمي شود روستائيان را بدون درخت و قنات و آب در روستا نگه داشت و اصلا كشاورز بدون اينها درآمدي نخواهد داشت كه در روستا بماند.
زارع گفت: در سال هاي ترسالي اعتبار اختصاص يافته 2 ميليارد تومان بوده كه امسال با در نظر گرفتن خشكسالي هاي پي درپي و ميزان خسارات بسيار بالايي كه به بخش كشاورزي وارد شده به جاي بيشتر شدن به 2/1 ميليارد كاهش يافته كه اين ناكافي است.
زارع اضافه كرد: نبايد شهرستان تفت را با شهرستان هاي ديگري كه بخش هاي كشاورزي و تعداد قنات هاي آن اصلا قابل مقايسه با شهرستان تفت نيست، مقايسه كرد.
مدير جهاد كشاورزي تفت ايجاد مجتمع هاي دامداري و گلخانه اي، تأمين آب مجتمع هاي روستايي براي شغل پايدار براي روستائيان، ساخت كانال هاي آبياري و 2 هزار كيلومتر كانال آب براي رساندن بهره وري آب از 40درصد به 60درصد را از راه هاي ماندگاري روستائيان در روستا نام برد و گفت: نجات بخش كشاورزي و جبران خسارات و ضرر و زيان فكر و نگاه ويژه اي را مي طلبد.
شهرستان تفت كه داراي بيشترين روستاهاي داراي سكنه استان يزد است و ييلاقي ترين مناطق روستايي استان در آن واقع شده از قطب هاي اصلي كشاورزي استان محسوب شده و انار و بادام آن شهرت كشوري دارد.
پيامدهاي منفي خشك شدن درختان و قنات ها و كمبود شديد آب در اين مناطق همه استان را نيز تحت تأثير قرار داده است. به طوري كه هر روزه شاهد گزارشهايي از قبيل خشك شدن قنات ها، چاه ها و درختان از گوشه و كنار استان مي باشيم.
در اين ميان هر چند خشكسالي نيز يك بليه طبيعي است ولي بشر قادر است با اتخاذ سياست ها و راهكارهايي مناسب، ميزان آسيب رساني آن را همانند ساير بلاياي طبيعي كاهش دهد.
مقابله با خشكسالي هر چند نيازمند راهبردهاي بسيار اساسي است. اما با موانع متعددي چون عدم شناخت علمي، عدم اقدام به موقع و كافي متوليان اين بخش از پديده خشكسالي، نبود برنامه ريزي مطلوب و كمبود اعتبارات روبروست.
مديركل بحران استانداري يزد در اين راستا با اشاره به اينكه چند سالي است كمك هاي بلاعوض براي جبران خشكسالي قطع شده است و نيز در سال زراعي گذشته در اثر خشكسالي 700 ميليارد تومان به بخش هاي مختلف خسارت وارد شد طوري كه تنها بخش كمي از آن با اختصاص اعتبارات جبران شده است، خواستار توجه جدي مسئولان كشوري به اين بحران و اختصاص اعتبارات لازم براي جبران خسارات خشكسالي در اين استان شد.

 



انتصابات جديد در شهرستان ها

اراك-خبرنگاركيهان: مجمع انتخاب رئيس هيئت شمشيربازي استان مركزي غلامعباس آجرلو را به عنوان رئيس اين هيئت انتخاب كرد.

در مراسمي با حضور فرماندهي انتظامي استان مركزي و جمعي از مسئولان استان، سرهنگ احمد عابديني به عنوان سرپرست پليس راهور استان مركزي معرفي شد.
ميناب-خبرنگاركيهان: براساس حكم مديركل آموزش و پرورش هرمزگان عباس پيروي منش به عنوان رئيس جديد اداره آموزش و پرورش شهرستان ميناب منصوب شد.
زنجان-خبرنگاركيهان: علي رشيدي طي حكمي از سوي رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران، به سمت رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران استان زنجان منصوب شد.
اصفهان-خبرنگاركيهان: طي مراسمي «فرامرز نظافت» به عنوان رئيس جديد دادگستري شهرستان فلاورجان معرفي شد.
گرگان-خبرنگاركيهان: مديرآموزش و پرورش شهرستان گرگان طي حكمي حبيب قلي نژاد را به سمت معاون پژوهشي و برنامه ريزي نيروي انساني اين اداره منصوب كرد.
كرج-خبرنگار كيهان: طي احكام جداگانه اي از سوي استاندار البرز، مجتبي مولوي به سمت مشاور استاندار و مديركل حوزه استانداري، حسن ساعي دهقان به سمت مشاور استاندار در امور پدافند غيرعامل، عاطفه فيروز زنجبر به سمت مشاور استاندار و مديركل بانوان و خانواده، امير عباس محمدي به سمت مديركل دفتر فناوري اطلاعات (IT) و ابوالقاسم باقري سيرائي به سمت مديركل مديريت بحران استانداري البرز منصوب شدند.
¤ طي احكامي جداگانه از سوي مديركل كميته امداد امام خميني(ره) كشور، علي سالاركيا به سمت مديركل كميته امداد امام خميني(ره) استان البرز و عبدالله رحيمي به سمت قائم مقام اداره كل كميته امداد اين استان منصوب شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14