(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30  خرداد 1390- شماره 19954

عمرو موسي : سران عرب بزودي به سوريه مي روند
دبيركل اتحاديه جهاني علماي مسلمان مصر نامزد رياست جمهوري شد
راهپيمايي ضداسرائيلي در خيابان هاي ميلان
تظاهرات ميليوني عليه دولت در 60 شهر اسپانيا
اعتراض ميليوني عليه پادشاه در 70 شهر مغرب
مخالفان آل خليفه: نظاميان عربستان و امارات را از بحرين بيرون كنيد
رئيس پنتاگون از اوباما خواست به جنگ ها پايان دهد
بيانيه 100 تن از علما و شيوخ يمن مردم تا پيروزي كامل به اعتراض ها ادامه دهند
از خاك پاكستان صورت گرفت شليك 148 موشك به پايگاه هاي نظامي آمريكا در افغانستان
حمله هوايي ناتو به مناطق مسكوني طرابلس انقلابيون ليبي : غرب قابل اعتماد نيست
براي مهار ناآرامي هاي شهر طرابلس ارتش لبنان به حال آماده باش درآمد
16 كشته و 23 مجروح در انفجارهاي كابل و قندوز
دولت جمهوري آذربايجان پخش اذان از مساجد را ممنوع كرد



عمرو موسي : سران عرب بزودي به سوريه مي روند

دبير كل اتحاديه عرب از مذاكره كشورهاي عربي براي تعامل با سوريه خبر داد.
عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب اعلام كرد جهان عرب نسبت به اوضاع سوريه نگران است و سران كشورهاي عربي درصددند با مقامات سوريه گفت وگوهايي انجام دهند.
وي افزود، اين نگراني امري طبيعي و مشروع است و نبايد اينگونه تصور شود كه اين نگراني امت عربي درباره برادران سوري شان توطئه و طرح است.
دبير كل اتحاديه عرب گفت تاكنون سران برخي كشورهاي عربي تماس هايي درباره حل بحران سوريه با اين اتحاديه برقرار و ديدگاه هاي خود را درباره سوريه بيان كرده اند.
در همين رابطه صدها شهروند اردني در حمايت از نظام سوريه و رئيس جمهور اين كشور در برابر سفارت سوريه در امان تحصن كردند.

 



دبيركل اتحاديه جهاني علماي مسلمان مصر نامزد رياست جمهوري شد

دبيركل اتحاديه جهاني علماي مسلمان رسما آمادگي خود را براي شركت در انتخابات رياست جمهوري مصر اعلام كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «محمد سليم العوا»، دبيركل اتحاديه جهاني علماي مسلمان، در نشستي كه توسط «جمعيت فرهنگ و گفت وگو براي مصر» برگزار شده بود، با اعلام اين موضوع تاكيد كرد: هر شهروند مصري حق دارد براي خدمت به ميهن گام بردارد.
براساس اين گزارش، العوا كه رياست شوراي جمعيت فرهنگ و گفت وگو براي مصر را نيز برعهده دارد، اظهار داشت: رقابت براي مصر، به معناي رقابت بين افراد براي دستيابي به پست و مقام نيست، بلكه اين رقابت، بين طرح هايي است كه برخي از آنها به نفع و برخي هم به ضرر كشور است.

 



راهپيمايي ضداسرائيلي در خيابان هاي ميلان

نهادهاي ايتاليايي و عربي با برگزاري تظاهرات ضدصهيونيستي در شهر ميلان ايتاليا اقدامات رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين و اشغال اين سرزمين توسط اسرائيل را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، به نقل از خبرگزاري فلسطيني وفا، نهادهاي چپگراي ايتاليا و نهادهاي عربي با مشاركت در اين تظاهرات در مركز شهر ميلان نسبت به برگزاري مراسم اسرائيلي در اين شهر اعتراض كرده و تاكيد كردند كه رژيم صهيونيستي سعي دارد با برگزاري اين مراسم وجهه خود را در ايتاليا بهبود بخشد.
تظاهركنندگان با در دست داشتن پرچم هاي فلسطين و پلاكاردهايي سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين را محكوم كرده و خواهان آزادي براي فلسطيني ها شدند.
تظاهركنندگان همچنين اعلام كردند كه سياست هاي رژيم صهيونيستي كه حقوق اوليه فلسطيني ها را نقض مي كند بايد رسوا شود.
گروهي از طرفداران فلسطين و ضدصهيونيست در بيرمنگام انگليس نيز در اعتراض به حمايت هاي دولت هاي آمريكا و انگليس از رژيم صهيونيستي دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري قدس تظاهركنندگان در اين راهپيمايي با در دست داشتن پلاكاردهايي فرياد مي زدند «آمريكا و انگليس دست از حمايت اسرائيل برداريد.»
«ويليام آندرسون» يكي از دانشجويان شركت كننده در اين تظاهرات گفت: ما از آمريكا مي خواهيم تا زماني كه اسرائيل به ظلم عليه فلسطيني ها ادامه مي دهد، آنها نيز دست از حمايت اين رژيم بردارند.
روزنامه عربي الدستور نيز از سكوت غيرمنطقي جامعه بين الملل در قبال ظلم و ستم مداوم بر مردم فلسطين به شدت انتقاد كرد و آن را قابل قبول ندانست.
الدستور نوشت، اقدامات تجاوزكارانه صهيونيست ها براي يهودي سازي بيت المقدس كه به سرعت هرچه تمام در حال انجام است نشان دهنده عزم جدي صهيونيست ها در يهودي كردن اين شهر مقدس و ويران كردن آثار و نشانه هاي اسلامي تاريخي از اين شهر است به گونه اي كه گزارش هاي دريافتي نشان مي دهد صهيونيست ها بر منطقه اي كه قصرهاي اموي در آن بنا شده است كاملا مسلط شدند و اطراف مسجدالاقصي و بخش قديمي بيت المقدس را به باغ هاي توراتي تبديل كرده اند.
اين روزنامه عربي افزود، اين تجاوزات صهيونيست ها ثابت مي كند كه اسرائيلي ها نه تنها خواهان صلح نيستند بلكه حاضر به مذاكره نيز نخواهند بود بلكه تنها براي اجراي دسيسه يهودي سازي بيت المقدس و رد به رسميت شناخته شدن حقوق تاريخي و ملي فلسطينيان به ويژه در تشكيل كشور مستقل فلسطين تلاش دارند.
از سوي ديگر، اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب دولت فلسطين طي اظهاراتي تاكيد كرد، سلاح مقاومت بايد حفظ شود چرا كه تنها راه مقابله با تهديدات و تجاوزات مكرر رژيم صهيونيستي مسلح بودن است.
وي افزود، دستگاه امنيتي ملي فلسطيني كه به همكاري با اسرائيل نياز نداشته باشد بايد تشكيل شود.
هنيه همچنين تصريح كرد، ما در پنج سال گذشته ثابت كرديم كه كشورهاي عربي و اسلامي مي توانند نقش موثرتري نسبت به غرب و اشغالگران داشته باشند و اگر سياست هاي درستي تدوين شود مي توان از نظر مالي به جهان عرب و اسلام متكي شد. ضرورتي ندارد كه دست به دامان كاخ سفيد شويم.

 



تظاهرات ميليوني عليه دولت در 60 شهر اسپانيا

ميليون ها نفر از مردم 60 شهر اسپانيا در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه خبري فرانس 24، ميليون ها نفر از مردم بيش از 60 شهر اسپانيا ديروز در اعتراض به «فقر، بيكاري و فقدان آينده اي روشن براي جوانان»، مراتب خشم خود را از اوضاع اقتصادي حاكم بر اين كشور به اطلاع مسئولان رساندند.
براساس اين گزارش، تنها در شهر مادريد شش راهپيمايي از مناطق مختلف به سوي ساختمان پارلمان انجام گرفت. شمار زيادي از نيروهاي امنيتي نيز پيش از آغاز اين راهپيمايي، در سرتاسر كشور مستقر شده و به كنترل اوضاع پرداختند. اسپانيا مدتهاست از بحران بدهي و بيكاري شديد رنج مي برد.
در همين حال بانك مركزي اسپانيا ميزان بدهي اين كشور طي سه ماه نخست سال 2011 را 680 ميليارد اعلام كرد كه بالاترين رقم طي 13 سال گذشته است. اين رقم معادل 6/63 درصد توليد ناخالص داخلي اسپانياست. كشورهاي عضو اتحاديه اروپا متعهد به كاهش بدهي هاي دولتي به كمتر از 60 درصد توليد ناخالص داخلي خود هستند. براي رسيدن به اين هدف صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا اعلام كرده اند، تنها در صورتي اقدام به ارائه كمك هاي مالي مي كنند كه كشورهاي بحران زده برنامه هاي شديد رياضت اقتصادي را تصويب و اجرا كنند. شرطي كه باعث خشم مردم اسپانيا و در نتيجه برپايي تظاهرات و اعتراض هاي سه هفته اي در اين كشور شده است.
از سوي ديگر خبر مي رسد، هزاران نفر از مردم يو نان نيز روز شنبه و درست يك روز پس از ترميم كابينه از سوي نخست وزير، مقابل ساختمان پارلمان اين كشور در آتن تجمع كرده و بر خواسته خود مبني بر توقف اجراي طرح رياضت اقتصادي تاكيد كردند.
گروه زيادي از معلولان اين كشور نيز در كنار جوانان يوناني و در خيابان هاي اطراف ميدان «سينتاگما» راهپيمايي كرده، عليه برنامه هاي اقتصادي دولت تظاهرات كردند.
شبكه خبري الجزيره نيز گزارش داد، نتايج بررسي هاي جديد نشان مي دهد حدود نيمي از مردم يونان با طرح كاهش بودجه بخش عمومي و هزينه هاي دولتي در قالب طرح اروپايي نجات اقتصاد اين كشور مخالفند.
مردم يونان كه به شدت از بيكاري رنج مي برند، نگران آينده اقتصادي كشورشان هستند.
خبر ديگر اين كه شبكه خبر فرانس 24 از ترميم كابينه پرتغال از سوي نخست وزير اين كشور براي جلوگيري از قيام هاي مردمي خبر داد.
براساس اين گزارش، نخست وزير پرتغال شنبه براي مقابله با بدهي هاي سر به فلك كشيده اين كشور تغييراتي را در كابينه خود ايجاد كرد و گفت: دولت جديدش پس از جلسه روز سه شنبه پارلمان شروع به كار خواهد كرد.
گفتني است، بسياري از تحليلگران معتقدند بحران حاكم بر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به قدري عميق و جدي است كه با جابه جايي چند وزير نمي توان بر آنها چيره شد.
به اعتقاد اين تحليلگران، كمك هاي مالي يا جابه جايي وزير تنها به منزله مسكني است كه به طور موقت اوضاع را آرام مي كند.
آخرين خبرها از اوضاع اسپانيا حاكي است، جمعيت انبوهي از مردم مادريد در مسير حركت به سمت ساختمان پارلمان مقابل كاخ سلطنتي توقف كردند و عليه مقامات اين كشور شعار دادند.
مردم به شدت از سياست هاي اقتصادي و عملكرد بانك هاي اين كشور خشمگين بوده و خواستار توقف اجراي طرح هاي رياضت اقتصادي هستند كه بر عموم مردم فشار سنگيني را وارد كرده است. اتحاديه اروپا نگران است كه بحران اقتصادي در اسپانيا و يونان به ديگر كشورهاي عضو سرايت كند و مهار اين بحران از كنترل سران اين كشورها خارج شود.

 



اعتراض ميليوني عليه پادشاه در 70 شهر مغرب

ميليونها مغربي در اعتراض به پيش نويس قانون اساسي جديد و اصلاحات مورد نظر پادشاه در 70 شهر اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تظاهرات اعتراض آميز روز يكشنبه كه به دعوت «جنبش جوانان 20فوريه» در رباط (پايتخت) دارالبيضاء، طنجه، مراكش، فاس و ديگر شهرها برگزار شد، بزرگترين حركت اعتراض آميز مخالفان از آغاز آن تاكنون بوده است.
براساس اين گزارش، محمد ششم پادشاه مغرب در ماه مارس گذشته قول داده بود اصلاحات سياسي و اقتصادي عميقي را در كشور آغاز كند، اما فقط به اصلاح قانون اساسي اكتفا كرده است.
اين گزارش حاكي است، جنبش جوانان 20فوريه، با ناكافي خواندن اصلاحات پادشاه، خواستار راي منفي مردم به درخواست همه پرسي محمد ششم در ماه آينده شد.
مردم مغرب با حمل پلاكاردهايي با مضمون «لالدستور الجديد و نعم بالتغييرات» و «الشعب يريد مغرب جديد» نه به قانون اساسي جديد و بلي به اصلاحات و مردم خواهان مغرب جديد هستند دست به تظاهرات اعتراض آميز زدند.
«مينا بوشويخه» عضو برجسته جنبش 20فوريه در رباط گفت: طرح پيشنهادي پادشاه مغرب در مورد قانون اساسي و قانون فعلي تفاوت چنداني ندارد و چيزي را در آينده تغيير نخواهد داد.
به گفته اين فعال سياسي مغرب، حكومت 400 ساله پادشاهي اين كشور، تجربه طولاني در ايجاد تغييرات روبنايي در قانون اساسي دارد، اما خواست مردم تغييرات اساسي در كشور و محدود شدن اختيارات پادشاه است.
همچنين «نجيب شوقي» از ديگر اعضاي برجسته جنبش جوانان 20فوريه اظهار داشت: طرحي كه پادشاه مغرب در مورد تغييرات در كشور پيشنهاد كرده است، مطالبات ما را پاسخگو نيست، در حالي كه ما خواهان جدايي واقعي قواي موجود و محدود شدن دخالت محمد ششم در امور هستيم.
از سوي ديگر، نمايندگان اسلامگراي پارلمان مغرب در واكنش به پيشنهاد محمد ششم براي اصلاح قانون اساسي و به راي گذاشتن آن در اول ژوئيه، آن را پيشرفت مهمي در امور كشور عنوان كردند.
«سعدالدين العثماني» از رهبران «حزب عدالت و توسعه» (فراكسيون مخالف دولت) در اين مورد خاطرنشان كرد: در مقايسه با قانون اساسي فعلي، پيشنهاد پادشاه، گام مهمي در كشور به شمار مي رود و به وعده وي كه در ماه مارس مطرح شده بوده است، جامه عمل پوشاند.
مغرب حدود 32 ميليون نفر جمعيت دارد.

 



با برپايي تظاهرات ضددولتي خواستار شدند
مخالفان آل خليفه: نظاميان عربستان و امارات را از بحرين بيرون كنيد

سرويس خارجي-
انقلابيون بحرين با برگزاري تظاهرات در مناطق مختلف منامه پايتخت اين كشور خواستار اخراج نيروهاي سپر جزيره از كشورشان شدند.
مردم بحرين به رغم تدابير شديد امنيتي در منامه و ديگر شهرهاي اين كشور شنبه شب تظاهرات متعدد برگزار كردند و خواستار انجام اصلاحات سياسي و از آن جمله اصلاح قانون اساسي شدند.
تظاهركنندگان همچنين شعار مي دادند، «عمر حكومت آل خليفه سرآمده است»، «خليفه بايد برود»، «نيروهاي بيگانه بايد از كشور اخراج شوند».
معترضان همچنين خواستار آزادي فوري زندانيان سياسي شدند. تظاهركنندگان همچنين اظهار داشتند كه با هرگونه گفت وگو با نمايندگان آل خليفه مخالف هستند.
گفتني است منابع خبري بحرين اعلام كردند كه پادشاه بحرين نماينده ويژه اي را براي گفت وگو با خانواده هاي با نفوذ بحريني تعيين كرده است. شيخ عبدالله بن حمد آل خليفه از سوي پادشاه بحرين براي اين كار در نظر گرفته شده است.
وي تاكنون با 600 خانواده صاحب نفوذ و برجسته سني و شيعه ديدار و گفت وگو كرده است.
اين در حالي است كه پادشاه بحرين از يك سو با خانواده هاي بحريني گفت وگو مي كند و از سوي ديگر فشار خود را بر مردم معترض افزايش داده است. در آخرين اقدام غيرانساني آل خليفه، دادگاه نظامي بحرين روز گذشته يوسف البصاري نوجوان 15 ساله بحريني را به جرم شركت در تظاهرات محاكمه كرد.
وي در مدت بازداشت خود در زندان با انواع شكنجه ها رو به رو بوده است.اين فرد دومين نوجوان بحريني است كه به اتهام شركت در تظاهرات دستگير و محاكمه مي شود.
از سوي ديگر، مجلس نمايندگان بحرين 25 كارمند خود را به اتهام مشاركت در اعتراض ها اخراج كرد.
دولت بحرين علاوه بر سركوب شديد معترضان بسياري از آنان را اعم از دانشجو، كارمند، وكيل و پزشك اخراج يا محاكمه كرده است.

 



رئيس پنتاگون از اوباما خواست به جنگ ها پايان دهد

وزير دفاع آمريكا با بيهوده دانستن دو جنگ افغانستان و عراق، از دولت واشنگتن خواست به اين جنگ ها پايان دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «رابرت گيتس» كه در آستانه كناره گيري از پست وزارت دفاع قرار دارد، به دولت آمريكا توصيه كرد كه به جنگ هاي بيهوده و پرهزينه افغانستان و عراق پايان دهد. گيتس نسبت به هدر رفتن انرژي نيروهاي مسلح آمريكايي در اين جنگ ها، شديدا ابراز نگراني كرد. وي جنگ هاي افغانستان و عراق را ضروري ندانست.
وزير دفاع آمريكا همچنين، در اعتراضي ديرهنگام، شمار تلفات در دو جنگ فوق را بسيار فراتر از پيش بيني ها دانست، اما وي تعداد كشته شدگان را دقيقا مشخص نكرد. گيتس قرار است تير ماه از سمت خود كناره گيري كند. وي همچنين، گفت: در دوره مسئوليتم، براي جلوگيري از ماجراجويي هاي بيشتر واشنگتن، در چهار سال و شش ماه مسئوليت، تلاش كردم مانع اقدام هاي گنگ و بي معني شوم، شايد «گنگ» واژه مناسبي نباشد، اما به هر حال، كارهايي است كه به صلاح منافع ملي ما نيست. «ديويد ال بورن» سناتور و رئيس سابق كميته اطلاعاتي سنا نيز در اين باره گفته است: گيتس ما را از خطر اينكه بيش از حد به مداخله نظامي به عنوان ابزار سياست خارجي اتكا كنيم، آگاه كرده است.
آمريكا به خاطر جنگ عليه تروريسم، لشكركشي هاي خود را به خاورميانه آغاز كرده است. اما اكنون نمي تواند به جنگ پايان دهد و در صورت هرگونه عقب نشيني از عراق و افغانستان، موجوديت اسرائيل به خطر خواهد افتاد.

 



بيانيه 100 تن از علما و شيوخ يمن مردم تا پيروزي كامل به اعتراض ها ادامه دهند

سرويس خارجي -
علماي ديني و شيوخ قبايل يمن با انتشار بيانيه اي بر ضرورت كناره گيري ديكتاتور يمن و انتخاب رئيس جمهور جديد تاكيد كردند.
بيش از 100 نفر از رهبران قبايل و علماي ديني يمن در بيانيه اي كناره گيري فوري علي عبدالله صالح از قدرت و انتخاب رئيس جمهور جديد را خواستار شدند.
در ادامه بيانيه آمده است: نزديكان علي عبدالله صالح بايد از تمامي سرويس هاي امنيتي نظامي يمن بركنار شوند و به ملت اجازه داده شود خود اداره كشور را به دست بگيرند.
علما و شيوخ يمن در بخش ديگر بيانيه هشدار داده اند در صورتي كه خواسته جوانان انقلابي يمن مبتني بر كناره گيري فوري علي عبدالله صالح از قدرت برآورده نشود در تمامي استان ها اعتصاب خواهند كرد.رئيس قبيله حاشد نيز از مردم كشور خواست به انقلاب جوانان يمن ملحق شوند.
صادق الاحمر رئيس بزرگترين قبيله يمن از همه قبايل و اقشار مختلف مردم خواست براي تشكيل حكومتي مردمي و قانونمدار به انقلاب جوانان بپيوندند.
جوانان انقلابي يمن نيز از مردم خواستند به تظاهرات و اعتراضات خود ادامه دهند و در ميدان التحرير صنعا تجمع كنند.
جوانان انقلابي خواستار تشكيل فوري شوراي ملي انتقالي براي اداره كشور شدند.
در شهر تعز نيز معترضان با برپايي تظاهرات، بازداشت رهبران نظامي و امنيتي رژيم علي عبدالله صالح را خواستار شدند زيرا اين افراد دستور بمباران مناطق غيرنظامي تعز را صادر كرده بودند.
يك فعال سياسي يمني نيز گفت، سفير آمريكا در يمن در نبود علي عبدالله صالح تصميم گيرنده اصلي براي رژيم است.
وي افزود: هم اكنون مراكز تصميم گيري مختلفي در يمن وجود دارد. كاخ رياست جمهوري در دست فرزندان عبدالله صالح است و آنها كنترل دستگاه هاي امنيتي را در دست دارند. ولي متاسفانه سفير آمريكا تصميم گيرنده اصلي و پركننده خلأ قدرت است.
العواضي افزود: سفير آمريكا هم اكنون نقش پدر را براي فرزندان عبدالله صالح ايفا مي كند، و اين امر در اين لحظه تاريخي و حساس يمن، بسيار تاسف انگيز است.
اين فعال يمني خاطرنشان كرد: مردم يمن از زمان روي كار آمدن رژيم عبدالله صالح سرنوشت شان در دست خودشان نبوده است، زيرا دخالت هاي منطقه اي و بين المللي همواره در يمن وجود داشته است.
العواضي تاكيد كرد: بازماندگان رژيم عبدالله صالح و برخي قدرت ها از جمله عربستان و آمريكا همچون گذشته گزينه «فشار» را در پي گرفته اند.
وي درباره مسئله بازگشت عبدالله صالح به يمن گفت: بازگشت عبدالله صالح به يمن براي آمريكا و عربستان اهميتي ندارد، زيرا آنها مي دانند كه عبدالله صالح مهره اي سوخته است، و بازگشتش به كشور شايد به بدتر شدن اوضاع منجر شود.
اين فعال يمني درباره وقوع جنگ داخلي در يمن گفت: با توجه به شرايط فعلي يمن، وقوع جنگ داخلي در يمن بعيد است.
عضو هيئت موسس كميته هاي مردمي يمن نيز درباره توطئه هاي برخي كشورهاي غربي و عربي براي دخالت در امور داخلي يمن و شكست انقلاب يمن هشدار داد.

 



از خاك پاكستان صورت گرفت شليك 148 موشك به پايگاه هاي نظامي آمريكا در افغانستان

شبه نظاميان پاكستان از شمال غرب اين كشور 148 موشك به سوي پايگاه نظاميان آمريكايي در استان «كنر» افغانستان پرتاب كردند.
به گزارش خبرگزاري صداي افغان، شبه نظاميان طالبان ديروز 148 موشك به سمت پايگاه آمريكايي ها در استان «كنر» افغانستان پرتاب كردند. در ارتباط با تلفات اين حمله گسترده، گزارش دقيقي نرسيده است؛ اما گفته شده است بر اثر اصابت يك موشك به پايگاه نظاميان آمريكايي، چهار كارگر افغان زخمي شدند. اين حمله همچنين، به كشته و زخمي شدن 13 نفر ديگر از شهروندان افغاني انجاميد. منابع آمريكايي، در مورد تلفات خودشان در افغانستان معمولا سكوت مي كنند.
از شمال غرب پاكستان همچنين، خبر رسيد كه سه نظامي پاكستاني بر اثر حمله عناصر طالبان به يك مركز پليس در شهر «قبليه»، كشته و 13 سرباز ديگر مجروح شدند.

 



حمله هوايي ناتو به مناطق مسكوني طرابلس انقلابيون ليبي : غرب قابل اعتماد نيست

شوراي انتقالي ليبي اعلام كرد، غرب به تعهدات خود در مورد ارسال كمك هاي فوري براي مخالفان «معمر قذافي» عمل نكرده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، شوراي انتقالي ليبي، كه مقر آن در شهر «بنغازي» است و رهبري مخالفان ديكتاتور ليبي را بر عهده دارد، اعلام كرد غرب به وعده هاي خود در مورد ارسال كمك هاي فوري براي انقلابيون عمل نكرده است: «علي طرحوني» از رهبران شوراي انتقالي، در گفت وگو با شبكه «الجزيره» افزود: دارايي هاي مخالفان بعد از چند ماه مبارزه با رژيم قذافي، به طور كامل تمام شده و توليد نفت نيز متوقف شده است.
قذافي، ديكتاتور ليبي نيز كه طي سال هاي اخير به اروپا و آمريكا نزديك شده بود، نيز اكنون غرب را غيرقابل اعتماد مي داند و قصد دارد با چين و روسيه روابطش را گسترش دهد.
كشورهاي غربي وعده داده بودند با استفاده از اموال بلوكه شده رژيم ليبي در اروپا و آمريكا، كمك هاي مالي به انقلابيون را افزايش دهند، وعده اي كه به گفته انقلابيون، عملي نشده است.
اتحاديه اروپا متعهد شده بود نيازهاي مالي مخالفان را برآورده سازد، ايالات متحده آمريكا نيز قول داده بود وام هايي را براي حمايت از مخالفان نظام ليبي اختصاص دهد.
اين در حالي است كه به گفته الطرحوني، مخالفان ليبي روزانه نزديك به 100 ميليون دينار ليبي (معادل 86 ميليون دلار) هزينه مي كنند. با اين كه انقلابيون ليبي در چند هفته گذشته دستاوردهاي قابل توجهي در جبهه هاي مختلف به دست آورده اند، اما هنوز از رسيدن به شهر طرابلس، قرارگاه قذافي و مناطق اطراف آن با وجود پشتيباني هوايي قوي ترين پيمان نظامي جهان، عاجز مانده اند. به گفته يك منبع انقلابيون، شنبه دست كم هشت انقلابي در نزديكي شهر «نالوت»، در شمال غربي ليبي كشته شده اند و پيشرفت مخالفان به سمت مناطق تحت كنترل قذافي با وجود حملات نيروهاي ناتو، همچنان كند است.
جنگنده هاي ناتو نيز در دو نوبت جداگانه، مناطق مسكوني را در طرابلس بمباران كردند كه به مرگ بيش از 16 نفر از غيرنظاميان انجاميد.
حمله هوايي ناتو به مناطق مسكوني حاكي از آن است كه كشورهاي غربي حمله كننده به ليبي براي كمك به مردم نيامده اند بلكه اهداف خود را از اين حملات دنبال مي كنند. به عقيده كارشناسان منطقه اي، متجاوزان ناتو در حقيقت به دنبال نفت ليبي هستند و همان طور كه شوراي انتقالي ليبي گفته غربي ها قابل اعتماد نيستند چرا كه به وعده هاي خود در قبال مردم عمل نكرده اند.
ساير رويدادها
¤ واشنگتن پست از افزايش اختلافات ميان رئيس جمهور آمريكا و كنگره بر سر جنگ در ليبي خبر داد. كنگره اين جنگ را غيرقانوني مي داند.
¤ عمرو موسي، دبيركل اتحاديه عرب، گفت، مداخله زميني ناتو در ليبي، ممنوع است.
¤ ويليام هيگ، وزير خارجه انگليس، مدعي شد اگر ناتو در ليبي مداخله نمي كرد، فاجعه سربرنيتسا در ليبي نيز رقم مي خورد. انگليس در فاجعه سربرنيتساي بوسني دست داشت. در اين كشتار، 8000 مسلمان توسط صرب ها قتل عام شدند.
¤ دولت ليبي از يونان و بلغارستان خواست براي حل بحران ليبي و پايان حملات ناتو، مداخله كنند.
¤ دولت اتريش انقلابيون ليبي را به رسميت شناخت.

 



براي مهار ناآرامي هاي شهر طرابلس ارتش لبنان به حال آماده باش درآمد

سرويس خارجي-
ارتش لبنان براي جلوگيري از فتنه انگيزي در شهر طرابلس آماده باش 6 ماهه داد.
در پي بروز درگيري بين طرفداران حريري و هواداران دولت در شهر طرابلس كه به كشته شدن شش نفر و زخمي شدن بيش از 20 نفر در اين شهر انجاميد ارتش لبنان اعلام كرد در اين شهر آماده باش سه تا 6 ماهه برقرار كرده است.
ارتش لبنان در اولين گام براي آرام كردن اين شهر نيروهاي خود را مستقر كرد و در دومين گام اعلام آماده باش داد.
ارتش در بيانيه خود تاكيد كرد: با كساني كه امنيت كشور را به بازي گرفته و خونهاي مردم بي گناه را پايمال كردند سهل انگاري نخواهد شد و آنها به مجازات اعمال خود خواهند رسيد.
بسياري از كارشناسان مسايل داخلي لبنان اين درگيري ها را در ارتباط با خشم سران 14 مارس از تشكيل دولت لبنان و تبديل شدن آنها به جريان اپوزيسيون مي دانند.
از سوي ديگر، نجيب ميقاتي نخست وزير جديد لبنان به جريان المستقبل و جريان 14 مارس هشدار داد كه اقدامات تحريك آميز ديگر كافي است.
وي افزود، من به گروه 14 مارس احترام مي گذارم ولي آنچه براي من مهم است منافع لبنان است نه منافع شخصي.
ميقاتي گفت، هيچ كينه و غرض ورزي در ميان نيست و من ميان احزاب و جريانات سياسي تفاوتي قايل نمي شوم و از همگان مي خواهم به خاطر منافع ملي اهداف شخصي را كنار بگذارند.
ميشل عون رئيس جريان ملي آزاد لبنان نيز گفت، آمريكايي ها تلاش مي كنند مشكلات منطقه را با سوء استفاده از لبنان حل و فصل كنند اما لبنان وارد بازي هاي آمريكايي نمي شود.
به گزارش شبكه المنار، رئيس جريان ملي آزاد لبنان با اشاره به خروج نخست وزير سابق از كشور و اقامت وي در فرانسه، سفر حريري را بدون بازگشت دانست و افزود: دولت حريري در راستاي متلاشي كردن لبنان و نابودي موسسات ملي گام برداشت ولي ديگر راه بازگشتي نخواهد داشت.
گفتني است اخباري درباره پناهنده شدن حريري نخست وزير سابق لبنان به فرانسه منتشر شده است.

 



16 كشته و 23 مجروح در انفجارهاي كابل و قندوز

عمليات انتحاري در پايتخت و شمال افغانستان، به مرگ 16 نفر و جراحت 23 نفر ديگر انجاميد. چهار نظامي آمريكايي نيز در جنوب و شرق افغانستان به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، سه فرد انتحاري وابسته به طالبان عصر شنبه به مركز پليس دولت كابل در بازار موادغذايي اين شهر حمله كردند؛ ابتدا يك مهاجم پيش از ورود به مركز امنيتي، خود را منفجر كرد. مهاجم دوم در برابر در ورودي اين مركز، توسط پليس كشته شد. اما، فرد انتحاري سوم كه توانست به داخل ساختمان پليس راه يابد، با تيراندازي پليس از پاي در آمد.علاوه بر اين سه مهاجم، سه پليس، يك كارمند اداره امنيت ملي به همراه پنج غيرنظامي در اين عمليات كشته شدند.
طبق بيانيه وزارت كشور افغانستان، دو مامور پليس به همراه 10 غيرنظامي نيز در اين حادثه مجروح شدند. عمليات مذكور ظرف دو ساعت پايان يافت.شهر «قندوز»، مركز استاني به همين نام در شمال افغانستان نيز صبح ديروز شاهد يك عمليات انتحاري بود. اين عمليات كه در مسير كاروان نيروهاي اشغالگر انجام گرفت، چهار كشته و 11 زخمي برجاي گذاشت، كه ظاهرا هيچ يك از آنها، خارجي نيستند. طالبان مسئوليت اين عمليات را برعهده گرفت. قندوز در 250 كيلومتري شمال كابل قرار دارد.

 



دولت جمهوري آذربايجان پخش اذان از مساجد را ممنوع كرد

دولت جمهوري آذربايجان در ادامه سياست هاي اسلام ستيزي خود، پخش اذان در اين كشور را ممنوع كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «آران نيوز»، دولت باكو پخش اذان از مناره هاي مساجد اين كشور را ممنوع كرد. تاكنون دولت آذربايجان بارها تلاش كرده بود كه پخش اذان را ممنوع كند كه به خاطر اعتراضات گسترده مردمي، از تصميم خود عقب نشست. لذا، انتظار مي رود طي روزهاي آتي اين اعتراضات تكرار شود. مجلس جمهوري آذربايجان نيز تحت فشار عناصر لائيك، اصلاحاتي را در قانون مربوطه به آزادي اعتقادات ديني اعمال كرد كه كلا مغاير با آزادي هاي اساسي مسلمانان اين كشور است. طبق قانون جديد، جمعيت هاي مذهبي موظف شدند فعاليت هاي خود را به دولت گزارش كنند. 95 درصد جمعيت جمهوري آذربايجان، مسلمان و عمدتا شيعه هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14