(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30  خرداد 1390- شماره 19954

آگاهانه و آزادانه همسرتان را انتخاب كنيد
تعطيلات تابستاني در انتظار شماست
گريه نوزاد راهي براي ارتباط با مادر
خانم ها بخوانند:روش هاي ابراز محبت به همسر
عوارض جراحي بيني
دكان ناسزاگو



آگاهانه و آزادانه همسرتان را انتخاب كنيد

ترجمه از سزاوار
بيشتر ما تصور مي كنيم كه خانواده و داشتن فرزنداني با اعتماد به نفس بالا را بايد از ازدواجي صحيح پايه گذاري كرد، اما روانشناسان متخصص در اين زمينه تاكيد مي كنند كه خانواده سالم از دوران كودكي هر فرد شكل مي گيرد.
از اين جهت كه در اصل اين پدر و مادرها هستند كه افراد را براي زندگي درست آماده مي كنند و مسلما براي رسيدن به اين خانواده سالم بايد سلامت جسمي، رواني، اجتماعي و روحي افراد خانواده را تامين كرد. اين مهم حتما نيازمند پيش نيازهاي مختلفي است.
برخي صاحبنظران خانواده سالم را تركيبي از آگاهي هاي فرهنگي به همراه اطلاعات و مهارت هاي علمي، پزشكي و جسمي موردنياز تعريف مي كنند و البته واضح است كه رسيدن به اين الگو با برنامه ريزي جامع چندان مشكل نخواهد بود. اما براي رسيدن به اين بايد هدف جوانان را آماده كنيم.
گروه كارشناسي دانشگاه ميسوري در اين باره معتقدند كه بايد فهرست پيش نيازهاي خانواده سالم را تهيه و وظايف را به سه گروه تقسيم كرد، در بخش اول بايد وظايف متعلق به پدر و مادرها را تهيه و ارائه كرد، سپس بايد اقدام هاي لازم براي تغيير محتواي كتاب هاي درسي و شيوه آموزش را در تربيت فرزندان فراهم كرد و در بخش آخر به وظايف مهم رسانه هاي جمعي براي حركتي هماهنگ و همسو پرداخت.
پيش نيازهاي اصلي تحقق خانواده سالم داراي ابعادي رواني، جسمي و رفتاري است كه براي داشتن خانواده اي سالم در بعد جسماني بايد از ابتداي كودكي به سلامتي، رشد و تغذيه توجه داشت. بخصوص درباره دختران توجه به تغذيه ضروري است. اگر تغذيه دوران كودكي آنها مطلوب نباشد، در دوران بارداري، حاملگي، زايمان، شيردهي و سالمندي دچار مشكلات فراوان مي شوند. بسياري از مشكلات هنگام زايمان آنها به دليل فقر غذايي دوران كودكي يا كم خوني است. به علاوه در حوزه مسائل اجتماعي نيز دختران و پسران جوان بايد قبل از ازدواج با سواد و آگاهي لازم براي تشكيل خانواده و پذيرش مسئوليت در خانواده برخوردار شوند، چرا كه ازدواج ناآگاهانه خانواده را دچار خسارات جبران ناپذيري مي كند.
در واقع خانواده ها، سيستم آموزشي و رسانه ها بايد با روش هاي مناسب و متناسب با فرهنگ هر جامعه اي، اطلاعات و مهارت هاي موردنياز جوانان دراين زمينه را به آنها بدهند.
ما در جامعه با جواناني برخورد مي كنيم كه در هنگام ازدواج حتي كمترين آگاهي از مسائل زندگي خود ندارند چه برسد به مهارت هاي اقتصادي خانواده و مسائل رفتاري درون خانواده.
دراين دوره سني است كه بايد به جوانان تفهيم كرد ازدواج شراكت مساوي دو نفر براي تشكيل زندگي با رعايت عدالت و احترام متقابل است، نه اين كه مرد در خانواده به عنوان فرد برتر و زن عبد و فرمانبر باشد. اين آموزش ها بويژه براي پسران درخصوص آشنا شدن آنها با مسئوليت خود در قبال همسر و پدر بودن بسيار ضروري است.
از سوي ديگر در سنين نوجواني همچنين بايد پسران از رفتارهاي پرخطر و مضر براي آينده خانواده به صورت جدي پرهيز كنند، به همين دليل طبيعي است كه در هنگام تشكيل خانواده نيز افراد بايد آگاهانه و آزادانه همسر خود را انتخاب كنند و از تجربه و راهنمايي بزرگ ترها نيز برخوردار شوند. مسلما اين راهنمايي ها نبايد موجب سلب آزادي بخصوص براي دختران شود. پس از تشكيل خانواده نيز بايد برنامه ريزي مناسبي درخصوص زمان، تعداد و فاصله حاملگي ها به نحوي كه سلامت مادر و كودك تامين شود، صورت بگيرد.
متخصصان دراين زمينه معتقدند كه بايد حاملگي هاي قبل از 20 سالگي، بعداز 35 سالگي و به فاصله كمتر از 3 سال مورد توجه قرار گيرد و با رعايت اين نكات خانواده مي تواند فرزند داشته باشد. اين امر در كنترل رشد جمعيت نيز موثر خواهد بود يعني ضمن تامين سلامت خانواده، كنترل جمعيت نيز صورت گرفته است.
هم اكنون براي تامين خانواده سالم در بسياري از جوامع مشكلات بسياري وجود دارد چرا كه اساسا به تربيت جوانان با اين هدف كه بتوانند فردي متعادل، همكار و هماهنگ در خانواده باشند توجه كافي وجود ندارد. در واقع بيشتر نگراني بابت تحصيلات عاليه با نمرات بالا وجود دارد تا توجه به مسائل تربيتي آنها.
به همين دليل است كه گاهي جوانان اطلاعات موردنياز خود در اين موارد را از طرق ديگري كسب مي كنند كه اين سبب گمراهي آنها مي شود. البته جبران اين نقص در مشاوره هاي قبل از ازدواج نيز با مشكلات بسياري روبه رو است.
براي اين منظور بايد والدين، مدرسه و وسايل ارتباط جمعي با يكديگر هماهنگ شوند و شايد از اين طريق پس از سال ها آثار نسل جديدي را ببينيم كه با مسئوليت هاي خود رشد كرده و از مهارت هاي لازم برخودار هستند.
در واقع هرگاه اعضاي خانواده به هر دليل نتوانند وظايف خود را به نحو احسن اجرا كنند، هريك از اعضاي خانواده احساس خوشايندي نسبت به با هم بودن نداشته باشند و رابطه عاطفي آنها تضعيف شده باشد، آن خانواده، ناسالم تلقي مي شود. همچنين اگر مرد در خانواده نتواند وظايف اقتصادي خود را نسبت به ساير اعضا انجام دهد يا خانواده اي در روابط خود با ساير افراد و گروه هاي جامعه مشكل داشته باشد، نمي توان به آن خانواده سالم گفت.
از سويي ممكن است جواني ازدواج نكرده، در سن اشتغال بيكار باشد و هزينه هاي او را خانواده تامين كند. همين خانواده نيز ناسالم محسوب مي شود، چرا كه درآمد خانوار صرف هزينه فردي مي شود كه توان تامين خود را ندارد. اغلب افراد شاغل نيز به علت نابرابري سطح دستمزدها و هزينه هاي روزمره ناچار به اضافه كاري اند يا چند شغل دارند. در نتيجه از حضور فيزيكي آنها در خانواده كاسته مي شود. دراين صورت، در دراز مدت شاهد كاهش فاصله فكري و عاطفي فرزندان و والدين و زن و شوهر خواهيم بود. اين وضع جداي از شرايط اقتصادي در ساير حوزه ها نيز وجود دارد.
به همين دليل بايد شرايط بيروني خانواده ها بيشتر مورد توجه قرار گيرد تا آنها از هرگونه خطر مصون بمانند بنابراين قبل از ارائه الگو براي خانواده بايد براي كل جامعه الگويي ارائه كرد تا به خانواده اي سالم دست يافت.

 



تعطيلات تابستاني در انتظار شماست

شايد تلاش براي سرگرم كردن فرزندان در طول تعطيلات تابستان براي برخي والدين همانند يك كابوس باشد.
در اين مقاله به نكاتي چند جهت كمك به بهتر سپري شدن تابستان اشاره شده است:
¤ برنامه هاي تفريحي و ورزشي مدارس و مراكز تفريحي اطراف محل زندگي خود را براي فرزندانتان، بررسي كنيد.
¤ سعي كنيد كل روز را برنامه ريزي نكنيد. اين كار شما را خسته خواهد كرد. بچه ها به اين مقدار انگيزه هم نياز ندارند.
¤ بچه هاي كوچك تر، به اندازه بزرگ ترها، به زماني براي استراحت و بيكاري نياز دارند. از نوجوان خود توقع نداشته باشيد كه خواهان گذراندن كل تعطيلات خود همراه با خانواده شاد خود باشند. ممكن است آنها بخواهند گاهي هم كارهايي كه خودشان دوست دارند انجام دهند.
¤ در اطراف محل زندگيتان گردش كنيد. مجموعه گردشگاه هاي محل خود را بررسي كنيد. درباره محل زندگي خود بيشتر مطالعه كنيد و سپس پياده به جست وجو در آنجا رفته و هر آنچه كه مي توانيد را كشف كنيد. كار ديگري كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه از دفتر اطلاعات توريستي نزديك محل زندگي خود راهنمايي بخواهيد. وقتي در طول گردش، به خانه تان رسيديد از قدرت تخيل خود استفاده كرده و وانمود كنيد شما در يك مهمانسرا اقامت كرده ايد. شايد حتي بتوانيد خانه خود را به سبك تازه اي بازديد كنيد.
¤ آشفتگي ها و درهم ريختگي ها را بپذيريد! اگر فرزندانتان خواستند كارهايي همانند چادر زدن و برگزاري اردو در خانه و يا اجراي نمايش يا برنامه تلويزيوني را انجام دهند، هر آنچه كه لازم دارند را مهيا كرده و اجازه دهيد آن را اجرا كنند. مطمئن باشيد كه آنها به موقع همه چيز را مرتب خواهند كرد.
¤ براي فرزندان خود ايجاد رقابت كنيد. مبلغي پول، براي مثال دو هزار تومان، در نظر بگيريد و اجازه دهيد آنها براي بيرون رفتن برنامه ريزي كنند، بدون اين كه بيش از بودجه اي كه در نظر داريد پول خرج شود. اين عمل به همان اندازه كه سرگرم كننده است، به آنها مهارت مديريت مالي را هم خواهد آموخت.
¤ سعي كنيد به جاي اين كه يك هفته تعطيلي خود را در يك مكان بگذرانيد، چندين برنامه براي بيرون رفتن يا تفريحات كوچك داشته باشيد. اين كار به شما كمك مي كند تا تعطيلات تابستاني شما خوشايندتر گردد.
¤ قسمتي از باغچه خانه را در اختيار فرزندانتان قرار دهيد و او را تشويق كنيد تا گلها و سبزيجاتي كه دوست دارد در آنجا پرورش دهند. خوراكي هايي كه خودمان در خانه پرورش مي دهيم، هميشه خوش طعم تر هستند و لذت بردن از دسترنج خود نيز باعث رضايتمان خواهد شد.
¤ استراحت كنيد و سعي كنيد خوش باشيد. به خاطر داشته باشيد كه اين تعطيلات به شما هم تعلق دارد.
راهنماي برنامه ريزي تابستان براي والدين
مدرسه ها تنها براي سه ماه تعطيل مي شوند، اما والدين بيشتر وقت خود را صرف برنامه ريزي آن براي فرزندان خود مي كنند. از لحاظ جنبه هاي كاربردي، بدون شك برنامه ريزي تعطيلات تابستان به اين معناست كه براي مراقبت از كودكان خود، گزينه هاي گوناگوني را بر طبق يك برنامه ريزي مشخص ترتيب دهيم تا از تابستاني كه پر از فرصتها و اوقات فراغت مي باشد، به بهترين نحو بهره ببرند و همه اين انتظارات زماني برآورده مي گردد كه كمي هم به فرزند خود وقت براي تفريحات تابستاني بدهيم. حالا كه بچه ها زمان بيشتري را در خانه مي مانند، مادران خانه دار مي توانند اوقاتي را با آنها سپري كنند. بنابراين، شما به يك مجموعه كامل از فعاليتهاي روزانه تابستاني نيز نياز خواهيد داشت.
در هر حال، بهترين زمان براي شروع برنامه ريزي تابستان، زماني است كه هنوز زمستان به پايان نرسيده است، اما با اين حال اين راهنماي گام به گام براي برنامه ريزي تعطيلات، هر زماني كه شما اراده نماييد، به كمك شما خواهد شتافت.
گام اول: طرح ريزي بر طبق برنامه هفتگي
من دوست دارم تا براي داشتن يك برنامه ريزي، يك چك نويس درشت از صفحات تقويم با اندازه هاي بزرگ تر چاپ كنم. اين كار به من اجازه مي دهد تا احتمالات را به جاي برگه هاي تقويم يا تقويم الكترونيكي ، در آن بنويسيم.
تعطيلات تابستاني را با رويدادهايي كه تاريخ آنها مشخص شده، آغاز كنيد. همه مرخصي ها، اردوهاي تابستاني، مهماني ها، سفرها و تعطيلاتي كه از آن اطلاع داريد را در آن قرار دهيد. پس از آن تمامي قرارهاي مهم كاري، مرخصي همكاران، مسافرتهاي كاري و غيره را به آن اضافه كنيد. اكنون شما از تعداد روزها و هفته هايي كه نياز به برنامه ريزي آنها خواهيد داشت، به طور كامل آگاهي خواهيد داشت.
¤گام دوم: مشخص كردن اهداف
با تهيه اسكلت بندي زمانبندي تابستان، حالا زمان آن است كه اهداف خود را تعيين كنيد. خيلي وقتها تابستان هم براي كساني كه شاغلند و هم براي كساني كه خانه دار هستند، بازده كمي دارد. اما دليل اصلي براي تعيين اهداف اين است كه شما دوست نداريد تابستاني داشته باشيد كه انگار لنگ لنگان به سوي آن مي رويد. اما وقتي هدف مشخص باشد، مي توانيد بر خود مسلط باشيد. اهداف شما در تابستان ممكن است مربوط به كار يا خانواده باشد. اهداف شما مي توانند تخصصي و جاه طلبانه مانند تكميل يك پروژه باشد يا مي تواند به سادگي اولويت بندي كارها به ازاي هر ساعت از هفته يا روز باشند.
به طور حتم در حال حاضر خانواده شما ليست بلند بالايي از كارهايي كه مايل به انجام آنها هستند، در دست دارد. شايد فرزند شما در دوران مدرسه نتوانسته يكي از دروس خود را به خوبي ياد بگيرد. تابستان زمان بسيار خوبي است كه او بتواند با استفاده از راههاي ساده تري از عهده يادگيري آن برآيد.
¤ گام سوم: تصميم گيري
گام بعدي شايد صرفه جويي در زمان و بازنگري جدول زمانبندي تان براي رويدادهاي كاري و تعطيلات آخر هفته باشد. شايد همسرتان نتواند براي تابستان يك برنامه ريزي انعطاف پذير بكند. هم به كار و هم به تعطيلات توجه كنيد. اين جداسازي، يكنواختي در سپري كردن تابستان در خانه و در كنار يكديگر را هم براي والدين و هم براي بچه ها از بين خواهد رفت.
گام پنجم: طرح ريزي روزانه فعاليت ها
به غير از اين كه اردوي تابستاني را با موفقيت انتخاب كرديد، بايد طوري برنامه ريزي كنيد كه بچه ها بعضي روزها هم در كنار شما در خانه بمانند، زيرا آنها در خانه بودن را هم دوست دارند. در مورد چگونگي گام برداشتن در راستاي اهداف روزانه اي كه براي خود تعيين كرده ايد، بينديشيد. كمي هم وقت براي تفريح كردن بگذاريد.
نكاتي ساده براي مادران شاغل
براي والدين شاغل به خصوص مادران، كه مي خواهند برنامه ريزي كنندگان اصلي باشند، تعطيلي مدارس مي تواند نمايانگر طرح يك كابوس شبانه باشد. شما بايد با توجه به كيفيت زماني خانواده و براساس اهداف پيونددهنده غيرقابل تعويض خانوادگي، اوقات فراغت فرزندانتان را در طول تابستان پر كنيد. بدون اينكه از دست شما كاري برآيد و متوجه شويد، فرزندانتان رشد خواهندكرد و راه خودشان را انتخاب خواهندكرد. بينديشيد كه در يك دنياي ايده آل، آيا خواهان گذراندن همه تعطيلات تابستان با فرزندانتان و غرق شدن در تمامي لحظات آن هستيد؟ در صورتي كه شما هم مي توانستيد تمام اين مدت را مرخصي بگيريد، عالي نمي شد؟ اما حقيقت تلخ است! شما به عنوان شخصي كه شغل آزاد دارد يا يك خانم مدير است، مي دانيد كه تعطيلات به ندرت زمان رسيدگي به فراغت مي باشد، زيرا شما زمان فراغت خود، فقط وقت داريد تا براي توسعه كار خود بكوشيد.
اگر شما كارمند باشيد، درك مي كنيد كه رئيستان بدون وجود شما براي مدت زماني، قادر به عهده دارشدن تمامي وظايف نمي باشد، اما اميدواريم كه او فردي فهميده و حداقل كمي انعطاف پذير باشد كه اين مسئله هم بسته به شرايط موجود، متفاوت است.
پيش از آن كه مجبور به اتخاد تصميماتي مهم و تخصصي شويد، مي توانيد از اين نكات براي گره گشايي از سؤالات خود ياري بجوييد.
زمان بچه داري بايد بين پدرها و مادرها تقسيم گردد و اين بستگي به ميزان انعطاف پذيري كارفرماها دارد. شايد برخي پيشنهادكنند كه در ابتدا مادر دو هفته مرخصي بگيرد و مراقبت از فرزندان را برعهده گيرد و سپس زماني كه مرخصي او به پايان رسيد، پدرمرخصي بگيرد و اين وظيفه را به عهده گيرد. زماني كه اين چهار هفته به پايان مي رسد، ايجاد شرايط ايده آل بسيار مشكل است. براي كودكان كم سن تر از روش بسيار گيج كننده خواهدبود. اين دستورالعمل به شما يادآور خواهدشد كه شما به راستي نياز به كوشش و نگهداري اساس خانواده به بهترين نحو داريد. كاركردن در خانه، به طور قطع تحت كنترل داشتن آن و شايد بهترين فرصت براي به نمايش گذاشتن و آزمايش اين دستورالعمل باشد. اگر رئيس شما اين اجازه را صادر كرد كه در طول تابستان بكوشيد تا خانه تان را اداره كنيد. حداقل در زمان كوتاهي كه به شما داده شده، بيشتر خود را با زمانتان منطبق كنيد و به فرزندانتان بيشتر رسيدگي كنيد. پيشاپيش برنامه ريزي كنيد تا به سرپرست خود، قبل از فرارسيدن تابستان ميزان كارايي و كفايت خود را با تلاش براي برنامه ريزي، نشان دهيد.
زماني كه فرزندانتان كمي بزرگ ترشدند، خواهيد ديد كه كانونهاي تابستاني بسياري، از فعاليت هاي ورزشي گرفته تا كلاسهاي فرهنگي و هنري ، در دسترس هستند. پيش از شروع تعطيلات سعي كنيد بهترين مركز فرهنگي تابستاني را بيابيد و بي درنگ براي فرزندانتان ثبت نام كنيد.
شايد معناي تعطيلات اين باشد كه شما مجبور به ايجاد يك نوآوري واقعي در مورد ميزان شايستگي شما در مسئوليتهاي تربيتي، باشد. بنابراين، اگر مي خواهيد به ساده ترين شكل ممكن آن را فراهم كنيد، با دقت برنامه ريزي كنيد. به دنبال يك راهنماي تخصصي بگرديد تا براي اين طرح ريزي شما را ياري كند. با توجه به منابع راهنماهاي اينترنتي بسيار زيادي كه اين روزها موجود مي باشد، هيچ دليلي براي اشتباه كردن هم وجود نخواهدداشت.
نسيبه رجبي

 



گريه نوزاد راهي براي ارتباط با مادر

دكتر نسرين براهني
گريه نوزاد راه ارتباط او با شماست. به جز گرسنگي علل مختلف آن را بررسي كنيد.
گاهي گريه بيش از حد نوزاد نيز مي تواند شما را دچار اشتباه كند و چنين تصور كنيد كه نوزاد شما به علت گرسنگي مرتب گريه مي كند. آيا مي دانيد كه راه صحبت كردن نوزاد و ارتباط با اطرافيانش از طريق گريه كردن است. علل بي شماري به جز گرسنگي وجود دارد كه مي تواند موجب گريه نوزاد شود مثلا گير كردن يك تار مو به انگشت پا يا سايش و سوزش ناشي از اتيكت لباس و... پس در صورتي كه نوزاد شما گريه مي كند علاوه بر گرسنگي به نكات زير نيز توجه كنيد:
- راحت نبودن: كثيف بودن، گرم بودن، سرد بودن
- خستگي: ملاقات بيش ا ز اندازه بستگان
- بيماري يا درد: الگوي گريه شيرخوار تغيير مي كند
- گرسنگي: به اندازه كافي شير دريافت نمي كند، جهش رشد
- غذاي مادر: (هر نوع ماده غذائي گاهي اوقات شيرگاو
- داروهايي كه مادر مصرف مي كند: كافئين، سيگار، داروهاي ديگر
- توليد بيش از اندازه شير كودكان مي توانند به پروتئين بعضي از غذاهاي رژيم مادر آلرژي پيدا كنند. شيرگاو، سويا، تخم مرغ و بادام زميني مي توانند، علت اين مشكل باشند. كودكان ممكن است حتي بعد از يك يا دو بار تغذيه مصنوعي نسبت به پروتئين شيرگاو آلرژي پيدا كنند. اجتناب از غذاهاي خاص به مادران توصيه نمي شود، مگر اينكه واقعا با مصرف غذاي خاصي متوجه مشكلي بشوند. كافئين موجود در قهوه، چاي و كولاها مي توانند به داخل شير ترشح شوند و كودك را بيقرار سازند. اگر مادري سيگار بكشد و يا دارو مصرف كند كودك او نسبت به ساير كودكان بيشتر گريه مي كند. اگر يك نفر از افراد خانواده هم سيگاري باشد، مي تواند روي كودك اثر بگذارد. گاهي شيرخوار در ساعات مشخصي از روز گريه مي كند. اغلب بعدازظهرها (غروب) شيرخوار درد شكم دارد و پاهايش را جمع مي كند و به نظر مي رسد تمايل به مكيدن دارد ولي آرام كردن او مشكل است. شيرخواراني كه به اين صورت گريه مي كنند، ممكن است شكم بزرگ و نفاخ داشته باشند، كه دليل آن روشن نيست. اين شكل درد (قولنج) ناميده مي شود. شيرخواران قولنجي معمولا خوب رشد مي كنند و گريه هايشان بعد از 3ماهگي كم مي شود. شيرخوار نياز واقعي به آسايش دارد. گرچه بيمار نيست ولي ممكن است كه واقعا درد داشته باشد. گريه شيرخوار در 4-3 ماهگي كمتر خواهد شد. در حال حاضر براي قولنج دارو توصيه نمي شود، زيرا ممكن است مضر باشد. نياز به شير كمكي نيست، زيرا نه تنها به رفع مشكل كمك نمي كند، بلكه تغذيه مصنوعي باعث ايجاد قولنج هم مي شود و احتمال تحمل نكردن يا آلرژي به شير گاو وجود دارد و وضع را بدتر مي كند. براي راحتي شيرخوار مي توان پستان را به او ارائه كرد. مكيدن پستان بي خطر است، ولي مكيدن سرشيشه و گول زنك خطرناك است.

 



خانم ها بخوانند:روش هاي ابراز محبت به همسر

در شماره قبل به دهها مورد براي جلب محبت همسر به شما پيشنهاد كرديم كه ادامه آن را با هم مي خوانيم .
39- عكسهاي دونفره بيندازيد. شايد اين كار را فقط زماني كه همديگر را در ابتداي آشنايي تان ملاقات مي كرديد، انجام مي داديد. پس چرا حالا با هم عكس نمي گيريد؟ يك عكس جديد بيندازيد و آن را روي ميز آرايش اتاق خواب يا روي ميز كارتان قرار دهيد.
40- بگذاريد او برنده شود. دعواهاي گاه و بيگاه، حتي در زندگي هاي مشترك سالم، امري اجتناب ناپذير است. به راستي چقدر آزار دهنده است كه اجازه دهيد او برنده باشد؟ حداقل آن اين است كه شما به مشاجره و بحث تمايلي نشان ندهيد.
41- او را مقايسه نكنيد. هيچ گاه، به هيچ وجه و تحت هيچ شرايطي، همسرتان را با مرد ديگري مقايسه نكنيد، حتي با پدرتان. همسر شما شخصيت خودش را دارد و به روش خودش منحصر به فرد مي باشد. او را به خاطر خودش دوست بداريد.
42- از او جلوي در استقبال كنيد. منتظر نشويد تا همسرتان از راه برسد و بگويد «عزيزم من آمدم». منتظر او باشيد و با بازكردن در از او استقبال كنيد.
43- لباس هاي او را خودتان تعمير كنيد. يك جعبه لوازم خياطي خريداري كنيد و سوراخ هاي جوراب همسرتان را خودتان بدوزيد. دگمه هاي افتاده لباس او را بدوزيد. اين عمل سبب افزايش20 درصدي جارختي او مي شود.
44- رمزي صحبت كنيد. كدي را براي برخي لغات انتخاب كنيد كه فقط شما و همسرتان معني آن را مي دانيد و آن را به راحتي در جمع بيان كنيد. شما با اين كار مي توانيد كمي سرگرمي داشته باشيد و باعث نزديكتر شدن به يكديگر شويد.
45- سعي نكنيد براي او مادري كنيد. به ياد داشته باشيد شما همسر او هستيد نه مادرش. وسايل و لباس هاي او را در هربار كه روي زمين مي اندازد، به سرعت جمع نكنيد. اشكالي ندارد كه گاهي با حالتي دوستانه به او يادآوري كنيد كه آنها را جمع كند، اما لطفا غر نزنيد.
46- با ماشين به گردش هاي طولاني برويد. ماشين سواري كنيد و مناظر را تماشا كنيد. اين شانس بسيار بزرگي است كه بتوانيد با هم گفتگو كنيد يا اين كه در كنار هم باشيد. اگر نمي خواهيد زياد بنزين مصرف كنيد، به يك پارك زيبا برويد و توقف كنيد و از ديدن مناظر درحالي كه با هم حرف مي زنيد و دست هم را گرفته ايد، لذت ببريد.
47- با او دوست باشيد. به او اعتماد به نفس بدهيد تا هميشه وقتي كه به صحبت كردن، خنديدن يا حتي گريستن نياز داشت، به سوي شما بيايد. بگذاريد هميشه آزاد باشد و در سختي ها و خوشي ها در كنار او باشيد.
48-مسائل جزيي را به ياد داشته باشيد. به مدل راه رفتن، حرف زدن، لبخندزدن يا حتي مدلي كه اسم شما را صدا مي زند، توجه كنيد. اين نكات از آنچه فكر مي كنيد بااهميت ترند و هيچ كس مانند او نمي تواند آنها را انجام دهد.
49- در پوشيدن لباس به او كمك كنيد. به او در بستن و يا بازكردن دگمه هاي لباسش در هنگام پوشيدن يا درآوردن آن كمك كنيد.
50-خودتان را برايش جذاب نگاه داريد. خانم خانه دار بودن و تنها راه رفتن و نظافت خانه با موهايي به هم ريخته و ظاهري آشفته، كاري ساده است. زماني كه واقعا درحال نظافت خانه هستيد، مشكلي نيست، اما سعي كنيد زماني كه همسرتان شما را مي بيند، ظاهري آراسته داشته باشيد. قبل از آمدن او دوش بگيريد، لباس تميز بپوشيد، عطر بزنيد و موهاي خود را مرتب كنيد.
51- درمورد خرج و مخارج فشار نياوريد. آموختن زندگي كردن در راستاي اهداف، از اهميت خاصي برخوردار است. اگر توانايي مالي براي خريد لوازم غيرضروري را نداريد، از خريد آنها صرف نظر كنيد. تحمل استرسهاي مالي در زندگي هاي زناشويي بسيار دشوار است.
52- شكايت نكنيد. درباره استاندارد زندگي يا در مورد چيزهايي كه نداريد، شكايت و ناله نكنيد. اگر همسرتان براي فراهم كردن مايحتاج مورد نياز شما، نهايت تلاش خود را مي كند، بهتر است آنچه در توان داريد را براي او بگذاريد. اگر شكايت كنيد سبب مي گردد تا او حس كند مهياكننده خوبي نيست و اين ضربه بزرگي به عزت نفس اوست.
53- به سلامتي او اهميت دهيد. همسرتان را تشويق كنيد تا به اندازه بخوابد و ورزش كند. سعي كنيد از دكتر براي او وقت معاينه دندانپزشكي بگيريد. غذاهاي سالم بپزيد و به او مكملهاي تقويتي بدهيد.
54- لباسهايي بپوشيد كه او دوست دارد. برخي از زنان اين كار را دوست دارند و برخي هم مي ترسند اين كار را انجام دهند. اما فقط بپذيريد كه آن را بپوشيد.
55- جسور باشيد. اغلب زنان صبر مي كنند تا دربرخي موارد شوهرشان پيش قدم شوند. سعي كنيد هرازچندگاهي جسارت خود را به نمايش بگذاريد. اين عمل به طرز شگفت آوري آتش اشتياق و علاقه همسرتان را شعله ور خواهدكرد.
56- بر روي روشهاي خود كار كنيد. مشاهده و توجه به عيبهاي همسرتان كار بسيار ساده است. اما اگر صادق باشيد متوجه خواهيدشد كه شما هم بدون عيب نيستيد. تلاش كنيد بر روي كاستيها و نواقص خود كار كنيد و خودتان را بهتر كنيد.
57- منفي گرا نباشيد. سعي كنيد زياد روي نقاط منفي تمركز نكنيد. چشم اندازهاي مثبتي هم در زندگي زناشويي وجود دارد.
58- به او تحميل نكنيد حق با شماست. اگر در مورد خاصي مخالفت كرده ايد و بعد معلوم شد كه حق با شما بوده،دراين مورد حسرت نخوريد و آن را به روي خود نياوريد.
59- نظر او را بخواهيد. نظر و پيشنهاد همسرتان را درموارد گوناگون از مسائل فرزندانتان گرفته تا آنچه كه او دوست دارد بخورد را جويا شويد. اين عمل به او اجازه مي دهد تا نيازهايش را درك كند و بفهمد كه تفكراتش براي شما حائزاهميت است.
60- مرتب باشيد. در خانه همه چيز را مرتب و تميز نگهداريد. اين گونه تزئين و ساختار همه چيز به نظر زيبا و راحت مي آيد.
61- در مورد علايق او گفت وگو كنيد. موضوع مورد علاقه او را مطرح كرده و به گفت وگو در مورد آن بپردازيد. به حرفهاي او گوش دهيد. حتي اگر آن موضوع برايتان جالب نبود از تماشاي او لذت ببريد طوري كه انگار محو سوژه شده ايد.
62- براي او خريد كنيد. وقتي به فروشگاه مي رويد ببينيد اگر چيزي هست كه همسرتان بايد آن را تهيه مي كرد، برايش برداريد. اين كار باعث صرفه جويي در وقت شده و همچنين او ساعات ناهار خود را هم از دست نمي دهد.
63- او را بدزديد. يك روز عصر نقشه بكشيد و برنامه ريزي كنيد. سپس وقتي همسرتان از كار تعطيل مي شود به محل كار او برويد و به او بگوييد در ماشين بنشيند و هيچ سؤالي هم نپرسد. همان گونه كه لبخند بر لب داريد به او هشدار دهيد. سريع به سوي يك عصر كاملا سرگرم كننده حركت كنيد. سپس ماشين را به او پس بدهيد.
64- برگهاي خشك باغچه را با هم جمع كنيد. به حياط برويد و انبوه برگهاي خشك را جمع كنيد. قبل از اينكه آنها را در كيسه بريزيد، كمي با آنها با هم بازي كنيد.
65- در دنياي غيرواقعي سير نكنيد. اگر نمي توانيد بدون اين كه نسبت به زندگي عشقي خود احساس افسردگي نكنيد، يك رمان بخوانيد، پس آن را كنار بگذاريد. بيشتر كتابها يا فيلم ها، عشق را با روشهايي بسيار غيرواقعي به تصوير مي كشند عشق واقعي همان است كه اكنون در حال فراهم كردن همه چيز براي شماست و بدون قيد و شرط شما را دوست دارد.
66- با هم به اردو برويد. محل مناسبي براي اردو رفتن بيابيد و چادر خود را برپا كنيد. دوعدد كيسه خواب هم بخريد.
67- وقتي او خسته است زماني طولاني حرف نزنيد. اگر همسرتان خسته بود و شما بايد مطلبي را به او مي گفتيد، سريع اصل مطلب را بيان كنيد و از جزئيات آن چشم پوشي كنيد.
68- عشق خود را ابراز كنيد. عشق خود را ثابت كنيد وجمله «دوستت دارم» را هر روز به او بگوييد و هدفتان هم همان باشد.
ادامه دارد

 



عوارض جراحي بيني

جراحي زيبايي بيني مشكلات و عواقب زيادي دارد. مهمترين اين عواقب به شرح زير است.
1- اصلاح نكردن انسدادهاي مكانيكي در حين عمل جراحي: چنانچه قبل از عمل، بزرگي شاخك هاي بيني يا انحراف تيغه بيني وجود داشته باشد، جراح بايد تلاش كند اين موانع به ظاهر مختصر را هم برطرف كند. با توجه به اين كه بيني با عمل جراحي معمولا كوچك تر مي شود، چنانچه مانعي از قبل وجود داشته و انسداد هم ايجاد نكرده است را برطرف نكنيم، وقتي بيني جمع تر شد اين مانع به ظاهر بي اهميت باعث انسداد مسير تنفسي مي شود.
2- تورم مخاط داخل بيني: چنانچه به دليل سينوزيت مزمن يا آلرژي شديد مخاط داخل بيني متورم باشد، ممكن است باعث انسداد تنفسي شود.
3- چسبندگي هاي داخل بيني: اگر جراح داخل بيني را زياد دستكاري كند، باعث زخمي شدن مخاط بيني مي شود. اگر مخاط زخمي شده در مجاورت يكديگر قرار گيرند هنگام ترميم به يكديگر مي چسبند و راه داخل بيني را تنگ مي كنند.
4- تنگ كردن بيش از حد سوراخ هاي بيني.
5- برداشتن بيش از اندازه از غضروف هاي نوك بيني: اين امر منجر به تنگي مدخل بيني مي شود.
اگر جراح بيني از تجربه كافي برخوردار نباشد، علاوه بر مختل شدن عملكرد بيني، اين احتمال وجود دارد كه ظاهر بيني فرم مطلوب و مورد نظر را پيدا نكند و به شكل نامطلوبي درآيد. اين شكل هاي نامطلوب و دلايل آن عبارتند از:
غيرقرينه بودن سوراخ هاي بيني
اگر به سوراخ هاي بيني فردي كه عمل نكرده بنگريم معمولا2 سوراخ بيني دقيقا عين هم نيستند، اما فردي كه عمل مي كند بعد از عمل انتظار دارد كه سوراخ ها كاملا قرينه باشند. جراح طي عمل بايد تلاش كند كه ميزان غيرقرينگي را برطرف كرده و تا آنجا كه ممكن است آن را اصلاح كند.
كاهش حس بويايي
پايانه هاي اعصاب بويايي در سقف حفره داخل بيني قرارگرفته اند. اين ناحيه طي عمل زيبايي بيني معمولا دستكاري نمي شود، بنابراين احتمال آسيب ديدن حس بويايي بعد از عمل جراحي وجود ندارد، مگر در 2حالت:
حالت اول: اين كه فردي كه تحت عمل جراحي قرار گرفته است از قبل مبتلا به پوليپ وسيع و منتشر بيني بوده است و همزمان با عمل زيبايي تحت عمل پوليپكتومي نيز قرار گرفته باشد. با توجه به اين كه ممكن است پوليپ ها در قسمت نزديك به سقف حفره بيني قرار گرفته باشند، برداشتن آنها و دستكاري آن قسمت ممكن است منجر به آسيب ديدن پايانه هاي بويايي شود. اگر فردي مبتلا به پوليپ وسيع بيني باشد، بهتر است ابتدا در يك عمل مجزا پوليپ ها برداشته شوند و سپس با فاصله چند ماه بعد تحت عمل زيبايي بيني قرارگيرند.
حالت دوم: اگر به دلايلي كه قبلا ذكر شد فردي در اثر عمل زيبايي بيني به درجاتي دچار انسداد بيني شود به همان ميزان نيز دچار كاهش حس بويايي مي شود، زيرا براي اين كه بتوانيم بويي را حس كنيم بايد مولكول هاي فرار آن ماده بتوانند از طريق بيني خود را به پايانه هاي اعصاب بويايي برسانند. چنانچه بيني مسدود باشد اين مولكول ها قادر نيستند وارد بيني شوند تا بتوانند اعصاب بويايي را تحريك كنند.

 



دكان ناسزاگو

امروزه بسياري از والدين نگران بددهاني يا بدزباني فرزندانشان هستند و از خود مي پرسند كه آنها اين صحبت ها را چگونه ياد گرفته اند؟ چرا اين اتفاق براي فرزند ما افتاده؟ آيا خودمان مقصر بوده ايم؟ جمعي از والدين مي گويند، ما كه اين حرف هاي زشت را بر زبان نمي آوريم، پس چگونه فرزندمان چنين حرف هايي مي زند؟! در نهايت نيز اين سؤال برايشان مطرح است كه چه بايد كرد تا كودك اين عادت ناپسند را ترك كند.
علت ها
بسياري از اعمال بچه ها از عملكرد والدين نشأت مي گيرد. كودكان رفتارهاي پدر و مادر را به طور ناخودآگاه دروني مي كنند. رفتارهاي درون فكني شده جزو معيارهاي نهادينه شده كودك قرار مي گيرند و سپس او مطابق اين معيارها عمل مي كند؛ به اين فرآيند همانند سازي مي گويند. كودك والدين خود را به عنوان اولين الگوهاي زندگي مي پذيرد و چون به آنها عشق مي ورزد و آنان را سمبل هايي قوي مي داند، رفتار والدين براي او شاخص و الگو قرار مي گيرد.
گاهي بين درون فكني يك رفتار و بروز آن فاصله زماني وجود دارد؛ براي مثال، كودك گفتاري ناپسند را ماه ها قبل از زبان پدر يا مادر شنيده، اما برون ريزي آن امروز صورت مي گيرد. اين مدت به تشخيص كودك و شرايط او بستگي دارد كه چه زمان، چگونه و در برابر چه كسي كلام زشت را به كار برد.
چنانچه در خانواده اي، پدر يا مادر از الفاظ نامناسب و ركيك استفاده كند و به ويژه در ارتباط كلامي با همسر خويش اين گونه عبارات را به كار برد، بدون شك اولين قدم در جهت آموزش كلام ناپسند به فرزندان برداشته شده است.
در بعضي خانواده ها، والدين با فرزندان خود بسيار خصمانه رفتار مي كنند و درعين حال آنان را آزاد مي گذارند. آنها خود از حرف هاي زشت استفاده مي كنند و فرزندان نيز آزادند كه اين گونه عبارات را به كار برند. يعني هيچ اقدامي در جهت جلوگيري از اين رفتار به عمل نمي آيد؛ و يا ازنظر تربيتي هيچ گونه تدبيري از طرف والدين براي ترك اين عادت در بچه ها صورت نمي گيرد.
ذكر اين نكته ضروري است كه چه والدين حرف هاي زشت را به فرزند خود بگويند و چه در حضور او در برابر فرد ديگري اين گونه گفتار را به كار ببرند، كودك، آنها را مي آموزد و به وقت نياز بر زبان مي آورد.
از ديگر علت هاي يادگيري كلام زشت، ارتباط كودكان با دوستان و با بچه هاي ديگر است. بسياري اوقات كودكان عامل بدزباني يكديگرند. در مهدكودك، مدرسه، كوچه و هر جاي ديگري كه بچه ها فرصت بازي و به خصوص درگيري باهم را پيدا كنند، ممكن است اين بدآموزي صورت بگيرد.
برخي فيلم ها نيز مناسب سن كودك نيستند و مي توانند عاملي براي آموزش الفاظ ناپسند باشند. بايد توجه داشت كه تقليد از الگوهاي كلامي در كودكان بسيار قوي است.
از ديگر عوامل بروز بدزباني در بچه ها، به كارگيري كلام زشت به عنوان اعتراض است. كودك با بر زبان آوردن اين گونه حرف ها اعتراض خود را نشان مي دهد؛ اين نوعي رفتار تلافي جويانه است كه بعضي كودكان در پيش مي گيرند. آنها احساس مي كنند، فقط با اداي اين گونه كلمات است كه تخليه مي شوند و مي توانند نارضايتي خود را نشان دهند.
گاهي كه كودك خردسال براي اولين بار از كلمات زشت استفاده مي كند، موجب خنده و مزاح اطرافيان مي شود. اين گونه برخورد از همان ابتدا براي او حكم تشويق به انجام اين رفتار را خواهد داشت و به تدريج به آن عادت مي كند.
در پاره اي از موارد نيز كودكان با بر زبان آوردن حرف هاي زشت مي توانند به خواسته هاي خود برسند. بنابراين بدزباني را راهي براي رسيدن به اهداف خود تلقي مي كنند و در درازمدت جزو رفتار آنان خواهدشد.
ناكامي و نااميدي و گاه افسردگي هم مي توانند عامل كج خلقي و به كارگيري كلمات زشت از سوي كودك باشند.
چه بايد كرد؟
مسلماً با شناسايي علت رفتار نادرست، مي توانيم در رفع آن موفق تر عمل كنيم:
1- چنانچه اين گونه رفتار از والدين سرچشمه گرفته باشد، بايستي والدين به طور جدي آموزش داده شوند تا خود را كنترل كنند و چنين رفتاري را حداقل در حضور فرزند انجام ندهند. در ضمن لازم است به كودك گفته شود كه اين رفتارها درست نيست و اگر هم از والدين سر زده، آنها اشتباه كرده اند و ديگر تكرار نخواهد شد. به علاوه توصيه مي شود اگر پدر و مادر چنين رفتاري را مرتكب شدند، به اشتباه خود اعتراف كنند و حتي از فرزند عذرخواهي نمايند.
2- اگر دوستان يا بچه هاي ديگر عامل بدزباني كودك باشند، بايستي او را از اين افراد دور كنيم و به جاي آنها دوستان خوب و مؤدب را جايگزين نماييم.
3- در انتخاب فيلم ها دقت كنيم و چنانچه فيلمي مناسب سن كودك نيست، شرايطي فراهم آوريم كه او فيلم را نبيند.
4- به اعتراضات كودك گوش دهيم و دقيقاً توجه كنيم كه او چه مي گويد و نسبت به چه چيز اعتراض دارد. دادن يك كمك فوري به كودك در چنين شرايطي بسيار مهم است. روش هاي سختگيرانه والدين، اعتراض شديد فرزند را به همراه دارد.
5- هرگز كودك نبايد به اين وسيله به خواسته اش برسد؛ بلكه بايستي به او فهماند، چنانچه دست از اين نوع رفتار بردارد و حتي از اين بابت عذرخواهي كند، به خواسته اش خواهد رسيد.
6- هرگز با شنيدن حرف هاي زشت كودك به او نخنديم، بلكه اخم كنيم و خود را از وي دور سازيم. با اين روش به او نشان مي دهيم كه رفتار پسنديده اي نداشته است.
7- چنانچه فرزند ناكامي و افسردگي دارد، بهتر است فرصتي فراهم كنيم تا او موفقيت، شادي و نشاط را تجربه كند. در چنين مواردي بايستي به درمان حالات افسرده وار او بپردازيم.
- علاوه بر توجه به نكات گفته شده، والدين مي توانند با استفاده از روش «يادگيري وسيله اي»، در جهت رفع عادت بدزباني در كودكان برآيند. به اين ترتيب كه هر وقت كودك رفتار ناپسند از خود نشان نداد، به او جايزه اي بدهند و به طور مشخص بگويند «اين پاداش به اين علت بود كه امروز حرف هاي زشت بر زبان نياوردي و بچه مؤدبي بودي...» با اين روش، او مي فهمد كه رفتار ناپسند پاداش نمي گيرد، بلكه موجب اخم و قهر والدين است؛ برعكس رفتار مؤدبانه او تشويق و تأييد مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14