(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30  خرداد 1390- شماره 19954

بخشودگي جريمه 2 برابري تخلفات رانندگي تا پايان سال 89
افزايش دما و گرد و خاك در راه است
سرگرداني صدها مسافر در متروي گلشهر- صادقيه
تا اول مهرماه مترو افسريه به كرج وصل مي شود
آماده باش وزارت بهداشت براي مقابله با «اي كولاي»
تصويب سند جامع مجازي كشور و پليس فتا
افزايش شهريه مدارس غيردولتي حداكثر تا 10درصد
حمله اراذل و اوباش به جوانان متدين در كرج
حوادث كوتاه از كشور
رويدادهاي خارجي
كميته امداد: وام هاي اشتغال زايي 10 روزه پرداخت مي شود
سوخت پاك جايگزين نفت گاز مي شود
مديركل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر:سوء مصرف مواد مخدر عامل 90درصد انتقال ايدز در جهان
پاسخ شهردار منطقه 8 به خبر سرنوشت نامعلوم درختان ميدان نبوت
از اول تيرماه نرخ كرايه تاكسي 15 درصد افزايش مي يابد
سيل صدها هزار چيني را بي خانمان كرد



رسما اعلام شد
بخشودگي جريمه 2 برابري تخلفات رانندگي تا پايان سال 89

رئيس راهنمايي و رانندگي كشور با تاييد رسمي بخشودگي جريمه دو برابري رانندگان تا پايان سال 89 تاكيد كرد: رانندگان مي توانند به جاي پرداخت جريمه 2 برابر شده اصل مبلغ جريمه را بپردازند.
سرتيپ اسكندر مومني در يك نشست خبري افزود: پيشنهادي به مجلس شوراي اسلامي داديم كه به تصويب رسيد و رانندگان تا 19 آذر فرصت دارند، اصل مبلغ تخلفات تا پايان سال 89 را پرداخت كنند كه از 19 خرداد تاكنون، صدهزار نفر مراجعه كرده اند.رئيس راهنمايي و رانندگي كشور درباره شماره گذاري خودروها نيز گفت: از ابتداي سال تاكنون، 291 هزار خودروي جديد و 201 هزار موتورسيكلت شماره گذاري شده است.مومني گفت: از 291 هزار خودروي جديد شماره گذاري شده، 6800 خودرو خارجي بوده است.
وي در خصوص معافيت پنج ساله خودروهاي صفر از معاينه فني گفت: اين موضوع را نماينده اي در مجلس مطرح كرد كه به رغم مخالفت ما با آن به تصويب رسيد اما اجراي آن مسكوت مانده است.
رئيس راهنمايي و رانندگي كشور در خصوص بيشترين سرعت غيرمجاز در سال جاري گفت: بيشترين سرعت غيرمجاز 220 كيلومتر در يكي از آزادراه هاي شهر تهران بود، كه با راننده متخلف برخورد شده است.

 



افزايش دما و گرد و خاك در راه است

سازمان هواشناسي كشور با صدور اطلاعيه اي نسبت به افزايش دما و گرد و غبار در كشور هشدار داد.
به گزارش سازمان هواشناسي امروز دماي هوا در استان هاي واقع در نيمه شمالي كشور افزايش مي يابد و تا سه شنبه شرايط براي افزايش سرعت وزش باد بر روي عراق مهياست. بنابراين در اين مدت در استان هاي ايلام، خوزستان، بوشهر و مناطق غربي خليج فارس باد و گرد و خاك پيش بيني مي شود.
امروز نيز در شمال استان سيستان و بلوچستان وزش باد همراه با گرد و خاك ادامه مي يابد.
همچنين در روزهاي چهارشنبه تا جمعه در استان هاي واقع در شمال غرب، غرب، دامنه هاي جنوبي البرز، سواحل درياي خزر و در ادامه در شمال شرق كشور وزش باد، بارش باران گاهي با رعد و برق و كاهش دما پيش بيني مي شود.
نقشه هاي پيش يابي هواشناسي نيز در سه روز آينده جوي پايدار همراه با افزايش نسبي دما را در كشور نشان مي دهد. همچنين در اين مدت براي برخي نقاط شرق بويژه منطقه زابل وزش باد شديد و گرد و خاك پيش بيني مي شود. امروز در مناطق جنوب غرب وزش باد نسبتا شديد همراه با گرد و خاك پيش بيني مي شود. همچنين طي سه روز آينده به سبب وزش باد شديد خليج فارس و شرق درياي عمان مواج پيش بيني مي شود.

 



سرگرداني صدها مسافر در متروي گلشهر- صادقيه

خرابي متروي سريع السير مسير گلشهر- صادقيه موجب سرگرداني صدها مسافر شد.
به گزارش ايرنا، قطار شهري گلشهر- صادقيه كه قرار بود، ساعت 6 و 28 دقيقه ديروز از مبداء گلشهر به مقصد صادقيه حركت كند، به دليل خرابي، حركت نكرد و موجب ازدحام جمعيت در ايستگاه گلشهر و شلوغي قطارهاي بعدي شد.
بنابراين گزارش، خرابي متروي گلشهر- صادقيه، نارضايتي مسافران و ازدحام بيش از حد مسافر در ايستگاه گلشهر و ايستگاه هاي بين راهي را موجب شده بود.

 



تا اول مهرماه مترو افسريه به كرج وصل مي شود

مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه از اتصال خط 4 مترو افسريه به كرج تا پايان نيمه اول سال جاري خبر داد.
هابيل درويش با تأكيد بر اين مطلب كه خط 4 مترو تا پايان سال جاري تكميل خواهد شد گفت: يكي از اولويت هاي كاري در سال 90 تكميل خط 4 مترو تهران است كه پيش بيني مي شود با تكميل اين خط و ورود واگن هاي جديد، خط 4 به عنوان خطي شرقي- غربي حجم قابل توجهي از سفرهاي شهر تهران را تحت پوشش خود قرار دهد.
وي با بيان اينكه 8 ايستگاه از مجموع ايستگاه هاي خط 4 مترو باقي مانده كه اين ايستگاه ها در دست ساخت و تكميل شدن هستند، گفت: خط 4 مترو از ميدان كلاهدوز در شرق تهران (بزرگراه بسيج) آغاز و تا ايستگاه ارم سبز در تقاطع با خط 5 (تهران-كرج) ادامه خواهد يافت. مديرعامل شركت مترو تهران و حومه خاطرنشان كرد: با تكميل خط 4 و اتصال اين خط به خط 5، شاهد كاهش ازدحام در خط 2 مترو تهران خواهيم بود، چون بسياري از مسافراني كه از كرج به تهران مي آيند براي ادامه مسير در بخش هاي مركزي و شرقي شهر، از اين خط استفاده خواهند كرد.
وي ادامه داد: ايستگاه هاي استاد معين، شيخ الرئيس، ارم سبز و اكباتان در اولويت اول تكميل و بهره برداري از خط 4 هستند و پس از آن چند ايستگاه باقيمانده در توسعه شرقي خط 4 به بهره برداري خواهند رسيد تا بتوانيم تا پايان سال اين خط را تكميل و آماده تحويل به شهروندان كنيم.

 



آماده باش وزارت بهداشت براي مقابله با «اي كولاي»

رئيس اداره بيماري هاي منتقله از آب و غذا و عفونت هاي بيمارستاني وزارت بهداشت گفت: براي مقابله با بيماري «اي كولاي» در كشور در آمادگي كامل به سر مي بريم.
دكتر حسين معصومي اصل با اشاره به شيوع بيماري اي كولاي در اروپا گفت: اي كولاي بيماري اسهالي با عامل باكتريايي است كه پيش از اين از طريق لبنيات و گوشت آلوده ايجاد مي شد؛ اما شيوع جديد آن در اروپا از طريق سبزيجات و به ويژه جوانه هاي حبوبات عنوان شده است.
وي ادامه داد: اكنون اي كولاي در اروپا و به ويژه آلمان شايع شده است و حدود 37 نفر در اين كشورها به دليل اين بيماري جان خود را از دست داده اند.
رئيس اداره بيماري هاي منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت گفت: هنوز موردي از اين بيماري در ايران گزارش نشده است. اما وزارت بهداشت، اطلاع رساني هاي لازم براي پيشگيري از سرايت اين بيماري در كشور را آغاز كرده است.
وي تأكيد كرد: رعايت موازين بهداشتي به ويژه شستشوي مرتب دست ها، شستن دست ها پس از دستشويي، شستن سبزيجات در چهار مرحله و استفاده از آب سالم بهداشتي براي شرب و تهيه غذا از بيماري هاي اسهالي جلوگيري مي كند.
رئيس اداره بيمار ي هاي منتقله از آب و غذا و عفونت هاي بيمارستاني وزارت بهداشت در پايان گفت: وزارت بهداشت علاوه بر آموزش هاي لازم براي پيشگيري از اين بيماري در مبادي ورودي اگر مسافراني از اروپا قصد ورود به كشور را داشته باشند كنترل شده و در صورتي كه بيمار باشند شناسايي و درمان مي شوند.

 



فرمانده نيروي انتظامي خبر داد
تصويب سند جامع مجازي كشور و پليس فتا

فرمانده نيروي انتظامي از تصويب سند جامع مجازي كشور و پليس فتا خبر داد و گفت: اين سند فضاي سايبري كشور را از وضعيت نابسامان خارج مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از انزلي، سرتيپ اسماعيل احمدي مقدم گفت: از آغاز سال جديد نيروي انتظامي در زمينه آموزش و تربيت پليس متخصص در زمينه سايبري تلاش كرده و پيش بيني مي شود با تصويب سند امنيت فضاي مجازي و پليس فتا و وجود دادسراهاي تخصصي در دستگاه هاي قضايي سوء استفاده از اين فضا به حداقل برسد.
وي از راه اندازي پليس فتا ويژه فضاي مجازي و تبادل اطلاعات در تمامي مراكز انتظامي استانها خبر داد و گفت؛ بزودي برنامه هاي سازماندهي آن اجرايي مي شود.
احمدي مقدم افزود: نيروهاي فعال پليس فتا به طور تخصصي و فني جرايم فضاي مجازي را پيگيري مي كنند ولي در راستاي كنترل جرايم واقع شده در اين فضا همچنان فاكتورهاي حفظ حريم خصوصي را مورد توجه قرار مي دهند كه در اين زمينه همكاري اقشار مختلف مردم ضروري است.
فرمانده نيروي انتظامي درباره نحوه برخورد پليس با هنجارشكنان اجتماعي گفت: براي كساني كه بتوانند با تذكر ظاهر خود را اصلاح كنند به تذكر اكتفا مي شود اما اگر پوشش به نحوي باشد كه با تذكر اصلاح پذير نباشد افراد به مراكز انتظامي هدايت مي شوند و پليس در برابر بخشي از ناهنجاري ها و جرايم با شدت عمل بيشتري وارد عمل مي شود.
وي افزود: طرح تشديد برخورد با مزاحمان نواميس، بدپوششان و آلودگي صوتي امسال جدي تر از گذشته اجرا مي شود.
احمدي مقدم در ارتباط با انسداد مرزهاي كشور گفت: تاكنون 90 درصد از مرزهاي ايران با افغانستان و پاكستان براي جلوگيري از ورود وسايل نقليه موتوري و حيوانات باربر مسدود شده است و تا پايان سال 2011 تلاش مي شود 100 درصد اين مرز را مسدود كنيم و به منظور انسداد مرز با تركيه براي كاهش و از بين بردن فعاليت قاچاقچيان مواد مخدر مذاكرات و توافقاتي داشته ايم كه عملياتي مي شود و در حال حاضر مرزهاي كشور با استقرار فرماندهي مرزباني، ايجاد گذرگاه هاي رسمي و استفاده از امكانات الكترونيكي در بحث كنترل مرزها وضعيت مطلوب كنترلي دارد.
وي افزود: در سال 2006، 62 درصد توليد مواد مخدر افغانستان وارد ايران مي شد كه با انسداد مرزها اين رقم در حال حاضر به كمتر از 30 درصد كاهش يافته است.
فرمانده نيروي انتظامي در زمينه ايجاد صفحه فيس بوك به نام نيروي انتظامي گفت: نيروي انتظامي و بنده فاقد هرگونه صفحه شخصي در فيس بوك هستيم و اين يك جعل عنوان بوده و سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه با ايجاد چنين فضايي قصد انتشار اخبار دستكاري شده و نادرست را دارند و اساساً چنين چيزي صحت نداشته و ندارد.

 



طي دستورالعملي به ادارات كل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ شد
افزايش شهريه مدارس غيردولتي حداكثر تا 10درصد

دستورالعمل تعيين نرخ شهريه مدارس غيردولتي به ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي كشور ابلاغ شد كه براساس آن شهريه مدارس غيردولتي حداكثر تا 10درصد قابل افزايش است.
به گزارش فارس در دستورالعمل تعيين نرخ شهريه مدارس غيردولتي كه به ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي كشور ابلاغ شده، آمده است: در اجراي ماده 15 و 16 قانون تاسيس و اداره مدارس، مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتي، مصوبه چهل و يكمين جلسه شوراي نظارت مركزي مورخ 10 ارديبهشت 1390 پيرامون ضوابط چگونگي تعيين نرخ شهريه ثابت و فوق برنامه مدارس غيردولتي در سال تحصيلي 91-1390 ابلاغ مي شود.
شاخص هاي سه گانه شامل «امتياز مكتسبه درجه بندي واحدهاي آموزشي حداكثر 5/2 درصد»، «امتياز مكتسبه نظارت جامع واحدهاي آموزشي حداكثر تا 3درصد» و «امتياز مكتسبه از نتايج حاصل از فعاليت هاي آموزشي و پرورشي و اداري و مالي براساس نظر مسئولان ذيربط و شوراي هماهنگي موسسان شهرستان، منطقه، ناحيه مربوطه حداكثر تا 5/4درصد» است.
در اين دستور العمل درخصوص نحوه محاسبه تعيين نرخ شهريه مراكز پيش دبستاني نيز آمده است: مبناي شهريه مراكز پيش دبستاني ضميمه مدارس غيردولتي معادل 80درصد شهريه ثابت دوره ابتدايي همان مدرسه خواهد بود.

 



پيش از شروع مراسم اعتكاف رخ داد
حمله اراذل و اوباش به جوانان متدين در كرج

لحظاتي قبل از آغاز مراسم اعتكاف امسال عده اي از اراذل و اوباش با حمله به جوانان متدين مسجد حسين آباد واقع در مهرشهر كرج، با سلاح سرد آنان را مضروب كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرج يكي از شاهدان عيني اين حادثه كه خود را هاشمي از جوانان مسجد حسين آباد مهرشهر كرج معرفي مي كرد، گفت: اين حادثه چهارشنبه شب در حالي رخ داد كه تعدادي از جوانان متدين در حال فراهم كردن مقدمات اعتكاف بودند.
اراذل و اوباش در اين حمله از سلاح هاي سردي چون قمه، چاقو، ميلگرد و چماق استفاده كرده و حال يكي از جوانان مضروب شده وخيم بوده و آثار جراحت شديد در صورت، دستان و كمر وي قابل مشاهده است.
به گفته هاشمي به دنبال اين حادثه بلافاصله بسيج مسجد حسين آباد مهرشهر وارد عمل شده و يكي از اراذل و اوباش را دستگير كرد و مشخص شد كه متهم شرب خمر كرده است.
پرونده اين واقعه در كلانتري 21 فاز چهار مهرشهر تشكيل شده و به مراجع قضايي جهت رسيدگي ارسال شده است.
تعدادي از فرماندهان نيروي انتظامي استان البرز به تماس خبرنگار فارس در كرج پاسخي ندادند، اما تأكيد كردند كه اين پرونده را در اولويت پيگيري مي كنند.

 



حوادث كوتاه از كشور

اعدام متجاوزان به عنف
شهركرد- خبرنگار كيهان: فرد متجاوزي كه با برنامه ريزي قبلي يك زن را در شهرستان بروجن مورد تجاوز قرار داد سحرگاه ديروز در زندان مركزي شهركرد اعدام شد.
اين رأي پس از تأييد ديوان عالي كشور به اجرا درآمد.
نزاع خونين طايفه اي
همدان- خبرنگار كيهان: در پي يك نزاع طايفگي بين دو طايفه بر سر آب كشاورزي 5 نفر بر اثر اصابت چوب و چماق، 5 نفر بر اثر اصابت گلوله اسلحه شكاري و 2 نفر نيز به علت تصادفات عمومي به شدت مجروح شدند.مجروحين به بيمارستان اسدآباد منتقل شدند و دو نفر از آنان به علت شدت جراحات وارده به همدان منتقل شدند كه يكي از آنها به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.
زلزله پيش قلعه
بجنورد- ايرنا: زمين لرزه اي با شدت 4 درجه در مقياس ريشتر بامداد شنبه شهر پيش قلعه از توابع شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالي را لرزاند.
گزارشي از ميزان خسارات احتمالي دريافت نشده است.
اعدام دو قاچاقچي
اصفهان- خبرنگار كيهان: صبح ديروز دو قاچاقچي موادمخدر در محوطه زندان مركزي اصفهان به دار آويخته شدند.
يكي از اين محكومان به جرم حمل 56 كيلوگرم ترياك و ديگري نيز به جرم تهيه و توزيع 159گرم كراك و 300 گرم هرويين و 560 گرم هرويين ديگر به اعدام محكوم شده بودند.
واژگوني تريلر زباله
اهواز- خبرنگار كيهان: راننده يك دستگاه تريلر حمل كننده زباله در منطقه گلستان اهواز به بهانه خلوت بودن خيابان ها اقدام به رانندگي با سرعت زياد نمود و پس از برخورد با جدول كنار واژگون شد.در اين حادثه شاگرد راننده تريلر مجروح شد و اين حادثه علاوه بر آلوده كردن محل حادثه به مدت 8 ساعت موجب مسدود شدن خيابان اصلي شد.
سرقت سيم برق
همدان- خبرنگار كيهان: به دنبال سرقت هاي زياد سيم هاي هوايي در ملاير دستگيري سارق يا سارقان در دستور كار قرار گرفت.
با تحقيقات به عمل آمده فردي كه داراي سوابق كيفري متعدد خصوصاً سرقت سيم هاي هوايي برق بود شناسايي و دستگير شد.
متهم در بازجويي ها به 21 فقره سرقت سيم برق اعتراف كرد.
دستگيري قاتلان فراري
رشت- خبرنگاركيهان: قاتلان فراري بخش خورگام شهرستان رودبار پس از گذشت 4 روز از وقوع قتل با تلاش پليس دستگير شدند.
موضوع از اين قرار بود كه فردي با مراجعه به پليس از مشاهده پيكر خون آلود فرزند خود در خانه اش خبر داد.در اين ارتباط كارآگاهان با كشف آلات قتاله و انجام تحقيقات به دو نوجوان 16 و 18ساله مظنون شدند و پس از گذشت 4 روز آنان را دستگير كردند.متهمين در بازجويي ها مصرف مواد مخدر را مهم ترين عامل قتل ذكر كردند.
كشف مشروبات الكلي
بندرعباس- فارس: ماموران درياباني هرمزگان با ايجاد گشت هاي نامحسوس شبانه روزي و انجام كارهاي اطلاعاتي موفق به شناسايي يك فروند لنج حامل مشروبات الكلي در جاسك شدند.
اين لنج كه از سواحل يكي از كشورهاي حاشيه خليج فارس بارگيري شده بود توسط ماموران توقيف شد و در بازرسي از آن مقادير بسيار بالايي از انواع مشروبات الكلي كشف كردند.
كشف و ضبط تجهيزات ماهواره
بناب- خبرنگاركيهان: براساس گزارشهاي واصله مبني بر حمل محموله قاچاق توسط يك دستگاه خودروي باري سنگين ماموران موضوع را در دستور كار قرار دادند.
پس از 18 ساعت كنترل محسوس خودروهاي عبوري، نهايتا خودروي مذكور شناسايي و توقيف شد.
در بازرسي هاي انجام شده از داخل خودرو تعداد 2 هزار و558 دستگاه گيرنده به همراه تعدادي وسايل جانبي كشف و ضبط شد.
سوخت قاچاق
بندرعباس- فارس: ماموران مبارزه با قاچاق كالا و ارز در پي اخبار واصله مردمي مبني بر اينكه تعدادي از قاچاقچيان سوخت به صورت باندي و كارواني اقدام به جمع آوري قاچاق سوخت از روستاهاي اطراف بندرعباس مي كنند، موضوع را در دستور كار قرار دادند.
ماموران با اعزام اكيپي به محل و كنترل نامحسوس پنج دستگاه وانت نيسان فاقد پلاك را متوقف كردند و در بازرسي از اين خودروها 3 هزار و600 ليتر سوخت قاچاق كشف و ضبط شد.
آب گرفتگي
بناب- خبرنگاركيهان: به دليل گودبرداري غيراصولي در ساختمان مجمع امور صنفي بناب از سوي پيمانكار طرح و عدم رعايت مسايل ايمني ديواره نهر سنتي مهرآباد شكست و موجب آبگرفتگي شديد در برخي نقاط اين شهر شد.
اين حادثه موجب شد محل احداث ساختمان مجمع امور صنفي و همچنين مغازه هاي اطراف و زيرزمين ساختمان پزشكان شهريار از آب نهر مهرآباد پر شود و همچنين موجب كند شدن تردد مردم و خودروها در خيابان دانشجو شد.

 



رويدادهاي خارجي

خواننده مصري محجبه شد
اخبار رسيده از قاهره حاكي از خداحافظي «ليندا فهمي» خواننده سرشناس مصر و محجبه شدن او دارد.
به گزارش شيعه آنلاين، وي كه ميهمان يكي از برنامه هاي شبكه ماهواره اي «الفراعين» بود، طي اظهاراتي در اين مورد گفت: بنده طي سال هاي گذشته همواره خودم را به خاطر وضعيت و پوششي كه داشتم مورد ملامت قرار مي دادم و مي دانستم كه خداوند متعال از دست من راضي نيست.
«ليندا فهمي» همچنين افزود: اكنون كه خوانندگي را ترك كرده ام و محجبه شده ام، احساس خوشحالي مي كنم و بسيار خوشحال هستم و به خاطر سال هاي گذشته و وضعيتي كه در آن بودم احساس پشيماني مي كنم. همواره از خودم مي پرسيدم كه با لباس هاي عرياني كه به خيابان مي روم، چگونه مي خواهم پاسخ خداوند متعال را در آخرت بدهم؟! او همچنين گفت: حتي وقتي به خوانندگي مي پرداختم ومي ديدم صدها و گاهي هزاران دختر و پسر جوان با صداي من مي رقصند، احساس شرم مي كردم و همان پرسش در ذهنم مطرح مي شد اما اكنون بحمدالله همه چيز تمام شده و من دست از رفتار و اقدامات سابق خود كشيده ام.

 



كميته امداد: وام هاي اشتغال زايي 10 روزه پرداخت مي شود

معاون خودكفايي و اشتغال امداد گفت: با رايزني هاي صورت گرفته با بانك ها، وام هاي اشتغال زايي از زمان تشكيل پرونده تا دريافت وام فقط 10روز طول مي كشد.
محمد اميد در خصوص امضاء تفاهم نامه با بانك هاي عامل در كشور اظهار داشت: طي هفته هاي اخير با برخي از بانك ها در خصوص پرداخت وام به مددجويان و نيازمندان به توافقاتي رسيده ايم كه با بانك ملي نيز تفاهم نامه اي را امضاء كرديم.
وي تصريح كرد: برخي از بانك ها از جمله بانك ملي در پرداخت وام به مددجويان و نيازمندان رتبه اول را دارند و حدود 40 درصد از وام هاي قرض الحسنه از طريق بانك ملي پرداخت مي شود.
اميد اضافه كرد: يكي از مشكلات مددجويان در سال هاي گذشته عدم ضمانت براي دريافت وام از بانك ها بوده كه با همكاري امداد و همچنين تعامل دولت، اين مشكل طي سال جاري برطرف شده است.
معاون خودكفايي و اشتغال امداد بيان داشت: در حال حاضر حدود 8 هزار پرونده در بانك ها وجود دارد كه متعلق به مددجويان در حوزه اشتغال است كه اميدواريم با رايزني هاي صورت گرفته اين تعداد افراد بتوانند وام هاي خود را دريافت كنند.

 



سوخت پاك جايگزين نفت گاز مي شود

سرويس اقتصادي-
يك مقام مسئول، از تداوم مطالعات براي ورود سوخت پاك به سبد سوخت كشور به صورت اختلاط با ال.پي.جي و نيز جايگزيني آن با نفت گاز در موتورهاي ديزلي سبك خبر داد.
محسن خجسته مهر معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت با اشاره به مشابهت خصوصيات فيزيكي، دي متيل اتر (DME) (سوخت پاك) با ال.پي.جي افزود: سناريوهاي مختلفي براساس اختلاط اين 2 سوخت بررسي شده است.
وي ادامه داد: بررسي هاي لازم در خصوص اينكه بتوان از تركيب اين 2 سوخت در تجهيزات داخلي، بدون نياز به تغييرات اساسي استفاده كرد و همچنين صادرات آن به كشورهاي مصرف كننده ال .پي.جي در دست مطالعه است.
خجسته مهر با اشاره به اينكه همچنين قابل رقابت بودن اين سوخت با ساير سوختها از نظر قيمت، در دست بررسي است، افزود: مصرف دي متيل اتر به صورت 20 درصد اختلاط با ال.پي.جي بدون تغيير در تجهيزات مصرف كننده ال.پي.جي امكان پذير است، اما براي مصرف دي متيل اتر به صورت خالص لازم است تغييرات جزئي در تجهيزات داده شود.
وي با اشاره به رشد مصرف ال.پي.جي در داخل كشور كه در فاصله سال هاي 1387 تا 1388 از 12/4 ميليون متر مكعب به 63/4 ميليون متر مكعب رسيده است، اظهار داشت: پتانسيل بزرگي جهت جايگزيني دي متيل اتر با ال.پي.جي وجود دارد.
به گفته معاون وزير نفت از مجموع 63/4 ميليون متر مكعب ال.پي.جي مصرفي در كشور حدود 4/3 ميليون متر مكعب آن مربوط به بخش خانگي و خدمات عمومي است كه به طور عمده به انرژي حرارتي تبديل مي شود.
خجسته مهر با تاكيد بر اينكه مطالعات پژوهشگاه صنعت نفت مبني بر اختلاط 20 درصدي DME در ال.پي.جي بخش خانگي با 03/3 ميليون متر مكعب در سال با واقعيت تطابق دارد، گفت: رشد مصارف ال.پي.جي در چند سال اخير معادل ظرفيت 800 هزار تني واحد DME زاگرس است.
معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت افزود: براي ايجاد اين تغيير در نوع سوخت لازم است در سيستم انژكتور و احتراق موتورهايي با طراحي ديزل تغييراتي صورت پذيرد، از اين رو به طور كلي با دور موتور بيشتر مي توان همان بازده لازم را كسب كرد.
به گفته خجسته مهر مصرف DME كاهش سر و صداي موتور، كاهش آلاينده ها، انطباق با استانداردهاي زيست محيطي يورو 5، يو-اس 2010، ژاپن 2009 و كاهش هزينه هاي سوخت مصرفي و حل مشكل راه اندازي سرد موتور را در پي دارد كه لازم است با توجه به منافع حاصل از كاهش ضرايب آلايندگي هزينه فرصت به دست آمده را در مقابل 8/1 برابر مصرف مورد بررسي دقيق قرار داد.
وي با اشاره به تمركز زيرساخت هاي لازم و كاهش آلاينده هاي ديزل پيشنهاد كرد تا پس از مقايسه تطبيقي با كاربرد سي.ان.جي (گاز طبيعي فشرده)، كليات طرح مشخص و با توجه به بازدهي مناسب DME در مورد ديزل سبك از ظرفيت طرح پايلوت ماهشهر براي كلانشهر تهران، موضوع به اجرا در آمده و سپس در صورت موفقيت در ساير كلانشهرها توسعه يابد.
خجسته مهر يادآور شد: به منظور رعايت مسائل فني در مصرف سوخت DME در موتورهاي ديزل لازم است به دليل خشك بودن اين نوع سوخت، از افزودني هاي روغني مناسب استفاده شود.معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت با اشاره به استفاده از اين محصول در پيل هاي سوختي كشور ژاپن، تصريح كرد: توربين هاي گازي و موتورهاي ديزلي مولد برق از ديگر تجهيزاتي هستند كه دي متيل اتر را به عنوان سوخت مصرف مي كنند.
براساس اين گزارش، DME (دي متيل اتر) كه در فرآيند تبديل متانول به پروپيلن توليد مي شود با پيگيري هاي وزارت نفت در آينده وارد سبد سوخت كشور خواهد شد.اين محصول از اين جهت سوخت پاك ناميده مي شود كه درصد گوگرد آن تقريبا صفر بوده و تركيبات گوگردي نيز به ويژه وارد محيط زيست نمي شود، از سوي ديگر عدد اكتان آن كه نماد بهسوزي اين محصول است، نسبت به گازوئيل بالاتر بوده و داراي ارزش حرارتي سوختي بالاتري است.

 



مديركل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر:سوء مصرف مواد مخدر عامل 90درصد انتقال ايدز در جهان

مديركل درمان و حمايت هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 90درصد انتقال ويروس ايدز در دنيا مستقيم و غيرمستقيم مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر است.
محمدباقر صابري زفرقندي در كارگاه آموزشي «پيشگيري، درمان و مراقبت ايدز در گروه هاي آسيب پذير مصرف كننده مواد» كه در محل مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، گفت: در سال هاي اوليه كه برنامه هاي كاهش آسيب در كشور ايران شروع شد، مدل انتقال آسيب هاي ناشي از اعتياد از جمله HIV/ ADIS با امروز متفاوت بود.
وي تصريح كرد: در سال هاي گذشته معتادان تزريقي و در زندان ها به دليل تزريقات مشترك كانون انتقال ويروس ايدز بودند، ليكن امروز مي توان ادعا كرد با توسعه برنامه هاي كاهش آسيب اين روند به مرحله قابل كنترلي رسيده است.
مديركل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: با توجه به وضعيت كشور و اوضاع منطقه با پديده اي به نام مهاجرين مواجه هستيم و عمدتاً مهاجرين غيرقانوني نيز خارج از نظام كنترلي كشور هستند و مي توانند يك كانون بالقوه خطرناكي براي انتقال آسيب ها باشند كه رفتارهاي پرخطر اعتيادي مثل تزريق مشترك نمونه اي از آن است كه مي تواند سلامت كشور را به خطر بيندازد.

 



پاسخ شهردار منطقه 8 به خبر سرنوشت نامعلوم درختان ميدان نبوت

روابط عمومي شهرداري منطقه 8 در پاسخ به چاپ خبري با عنوان سرنوشت نامعلوم درختان قطع شده ميدان نبوت به نقل از خبرگزاري فارس جوابيه ذيل را صادر كرد:
نظر به اهميت حفظ فضاي سبز و توسعه آن و تاكيد شهردار منطقه مبني بر ارتقاي ميزان فضاي سبز بهسازي ميدان نبوت به عنوان يكي از ميادين قديمي در شرق تهران در دستور كار سازمان زيباسازي قرار گرفت.
خاطرنشان مي شود، از ابتداي اجراي اين طرح (بهار سال 89) نه تنها درختي در ميدان نوبت قطع نشده است، بلكه اطراف درختان با هدف حفظ و نگهداري حصاركشي شده است همچنين به جهت اهميت كار و نظارت بر عمليات اجرايي، كانكسي از سوي معاونت امور شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه 8، در اين ميدان تعبيه شده است.
همچنين به منظور توسعه فضاي سبز، كاشت درخت در ميدان نبوت در دستور كار قرار دارد.

 



از اول تيرماه نرخ كرايه تاكسي 15 درصد افزايش مي يابد

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران افزايش نرخ كرايه تاكسي ها را رسما اعلام كرد و گفت: از ابتداي تير نرخ ها به طور ميانگين 15درصد افزايش مي يابد.
فضل الله اسلامي در گفت وگو با فارس در خصوص افزايش نرخ كرايه تاكسي ها، گفت: نرخ كرايه تاكسي از اول تير به طور ميانگين 15 درصد افزايش مي يابد.
وي ادامه داد: برچسب ها را آماده كرده ايم و به زودي روي تاكسي ها نصب مي كنيم.
وي با بيان اينكه افزايش نرخ ها ابلاغ شده است، گفت: از ابتداي تير كار را اجرايي خواهيم كرد.
وي در خصوص تاكسيمترها گفت: رانندگاني كه تاكسيمتر دارند تا يك ماه فرصت دارند براي برنامه ريزي جديد مراجعه كنند و تمام هزينه ها را در اين مدت سازمان پرداخت مي كند؛ اما اگر در مهلت اعلام شده مراجعه نكنند خودشان بايد هزينه را پرداخت كنند.

 



سيل صدها هزار چيني را بي خانمان كرد

با گسترش سيل در مناطق مركزي و جنوبي چين، اين كشور سطح هشدار خود را در اين مورد به بالاترين سطح ممكن رساند.
بارش چند روز باران موسمي منجر به تخليه صدها هزار نفر در مناطق مركزي و جنوبي چين شده است. دولت اين كشور سيل در برخي مناطق را بدترين مورد آنها از سال 1955 اعلام كرده و از نيروهاي ارتش براي تخليه 555 هزار نفر استفاده كرده است.به نوشته بي بي سي تاكنون مرگ 100 نفر در اين ماه در اثر سيل ها تاييد شده است و در همين حال سطح هشدار به بالاترين درجه ممكن يعني سطح 4 افزايش يافته است و انتظار مي رود بارش سنگين در روزهاي آينده ادامه يابد.
در استان ژيانگژي بيش از 122 هزار نفر و در استان هوبئي كه رانش زمين در هفته گذشته 6 ناپديد جاي گذاشته بيش از 2 هزار نفر به مناطق بلند منتقل شده اند.سيل ها در اين مناطق در حالي رخ مي دهند كه ماه ها خشكسالي در مركز و شمال چين باعث نابودي بسياري محصولات شد و برخي مناطق در طول رودخانه يانگتسه بدترين خشكسالي نيم قرن خود را تجربه كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14