(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 6 تیر 1390- شماره 19960

مشكلات واگذاري تلفن ثابت در قاين (در شهر ما)
امام جمعه طبس: دستگاه هاي دولتي بايد در برخورد با منكر بدحجابي پيش قدم باشند
استاد دانشگاه تبريز نفر اول مسابقات قرآني شد
ايران در كيهان
مديركل آموزش و پرورش مازندران: اجراي طرح ملي شناي مدارس در تابستان نيز ادامه مي يابد
معادله ساده رياضي در انتظار پاسخ مسئولان!
فرماندار اهواز: دشمن با تهاجم فرهنگي، بنيان خانواده ها را مورد هجوم قرار داده است
6 طرح كلان دركرج اجرايي شد
طراحي و توليد دستگاه جوجه كشي اتوماتيك در شيراز
پادشاه زنگبار در قلب كوير ايران



مشكلات واگذاري تلفن ثابت در قاين (در شهر ما)

واگذاري تلفن ثابت در شهرستان قاين كه قبلا از طرف مسئولان مخابرات شهرستان به روز اعلام شده بود، اكنون واگذاري ماهانه آن هم، با مشكل جدي روبه رو شده است.
در اين خصوص يكي از شهروندان قايني با تماس با خبرنگار ما از ثبت نام تلفن ثابت در شهرك زعفرانيه و بلوار فرهنگ در هشت ماه قبل خبرداد و افزود: از آن زمان تاكنون مخابرات شهرستان نتوانسته پاسخگوي واگذاري و يا تأخير صورت گرفته باشد.
در پيگيري اين موضوع، نوربخش رئيس مخابرات قاين با تأييد تأخير صورت گرفته گفت: توسعه كابل كشي و نصب DLC و امكانات مخابراتي در آن منطقه با مشكل مواجه بوده است كه اخيرا مرتفع شده و با حل مشكل برق مخابرات در آن شهرك بزودي واگذاري تلفن هاي ثابت متقاضيان آغاز مي شود.
گفتني است؛ شهرك زعفرانيه قاين با مجموعه هاي آپارتماني در قطب جمعيتي جوان شهرستان واقع است و از سالها قبل داراي پوشش تلفن ثابت و همراه مي باشد. اما با افزايش جمعيت و توسعه ساخت و سازها و به دليل عدم پيش بيني امكانات و شبكه كابلي، اكنون شبكه مخابراتي پاسخگوي نياز توسعه آن نمي باشد.
قاين- خبرنگاركيهان

 



امام جمعه طبس: دستگاه هاي دولتي بايد در برخورد با منكر بدحجابي پيش قدم باشند

طبس- خبرنگار كيهان:
امام جمعه شهرستان طبس گفت: هرچند براي برخورد با منكر بدحجابي مقداري دير شده اما بايد در فكر چاره سازي بود و دستگاه هاي دولتي مي توانند در اين زمينه پيش قدم باشند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم مهاجريان در گفت و گو با كيهان در زمينه وظايف دستگاه هاي دولتي و مردم با پديده بدحجابي گفت: در نظام جمهوري اسلامي به عنوان تكليف همه مسئول هستند؛ اما براي جلوگيري از هرج و مرج و برقراري نظم و امنيت وظايف هريك مشخص و تفكيك شده است.
وي افزود: علي رغم اينكه سالها از تصويب قانون عفاف و حجاب و ابلاغ آن به دولت مي گذرد، متأسفانه در حوزه برخورد با بدحجابي كوتاهي شده و جاي 27 اداره و نهاد دولتي در اين زمينه خالي است كه وظيفه خود را در اين مورد انجام نداده اند.
وي يادآور شد: هرچند براي برخورد با منكر بدحجابي مقداري دير شده است؛ اما بايد در فكر چاره سازي بود و اقداماتي اساسي بايد انجام داد و به نظر من بايد اول هم از دستگاه هاي دولتي شروع كرد.
حجت الاسلام مهاجريان ادامه داد: قوه قضائيه وظيفه دارد با كساني كه مي خواهند به وسيله اين منكر و ناهنجاري امنيت اخلاقي و رواني جامعه را بهم بزنند برخورد كند.
وي با بيان اينكه برخوردهاي قوه قضائيه هم بايد حساب شده و دقيق باشد گفت:
- گاهي از اوقات مي بينم كه ضابطين قوه قضائيه هم مي نالند، چون ارگان هاي مربوطه فرد خلافكار را طبق قانون دستگير و به مراجع قضايي معرفي مي كنند؛ اما بدون تامل و فاصله فرد خاطي آزاد مي شود. مهاجريان گفت: قوه قضائيه بايد طوري عمل كند كه مجرمان و افراد خلافكار تجري پيدا نكنند و ضابطين هم دلسرد نشوند.
امام جمعه طبس در ادامه با اشاره به تفكيك افراد اظهار داشت: براي خيلي از افراد بدحجاب كار فرهنگي و تذكر اثر ندارد و مسيرشان عوض نمي شود لذا برخوردهاي مناسب فيزيكي كارساز است.

 



استاد دانشگاه تبريز نفر اول مسابقات قرآني شد

تبريز - خبرنگار كيهان:
دكتر «محمد امين -موسوي» استاديار گروه علوم جانوري دانشگاه تبريز، نفر اول دومين دوره مسابقات قرآني اعضاي هيئت علمي دانشگاههاي كشور شد.
وي در رشته مفاهيم، از بين 228 نفر، مقام نخست مسابقات را كسب كرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه تبريز، دكتر موسوي 14 مقاله ISI دارد و در سال 2006 موفق به دريافت عنوان «دانشمندان جوان» از سوي انجمن جهاني بيوشيميست دنيا و كسب دوره تحقيقاتي كوتاه مدت از طرف اتحاديه علمي كشورهاي جهان اسلام موسوم به «Cams Tec» در سال 2007 ميلادي شده است و پس از احراز مقام اول مسابقات قرآني اعضاي هيئت علمي دانشگاههاي ايران، لوح تقدير وزارت علوم و كمك هزينه سفرزيارتي حج را، دريافت كرده است.
دريافت جايزه انجمن زيست شناسان آسيا و اقيانوسيه، كسب جايزه رازي به عنوان «محقق جوان» و جايزه برترين پايان نامه دانشجويي دوره دكتري كشور در علوم پايه، دريافت جايزه برترين كتاب سال دانشجوي كشور در سال 87 و عنوان استاد نمونه دانشگاه تبريز در سال 88 و نيز استاد مشاوره برگزيده انجمن هاي علمي دانشگاه تبريز در همين سال، از جمله موفقيت هاي «موسوي» است.
وي در سال 69 نيز نفر دوم مسابقات نهج البلاغه دانش آموزي كشور شناخته شده بود، در مسابقات قرآني اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي ايران، بيش از 600 نفر در رشته هاي حفظ، قرائت، ترتيل مفاهيم، تاليفات و ايده پردازي، شركت كرده بودند.

 



ايران در كيهان

شركت زندانيان در اعتكاف
بابل- خبرنگار كيهان:رئيس اداره زندان بابل از اعتكاف 319 زنداني خبر داد. بابازاده رئيس زندان بابل گفت: اين تعداد مددجو در نمازخانه زندان بابل به مدت سه روز به اعتكاف نشستند.
اشتغال 76هزار نفر
ساري- خبرنگار كيهان: رئيس سازمان صنايع و معادن استان مازندران گفت: در اين استان سه هزار و 192 واحد صنعتي با سرمايه گذاري 3068 ميليارد تومان وجود دارد كه بيش از 76هزارنفر در اين واحدها مشغول به كار هستند.
مرتضي هاشم پور افزود: از لحاظ تعداد واحد صنعتي در كشور رتبه 8، از لحاظ مقدار سرمايه گذاري رتبه 14و از لحاظ اشتغال، مازندران در رتبه يازدهم قرار دارد.
پرداخت مستمري خانواده هاي تحت پوشش
اهواز- خبرنگار كيهان: معاون حمايت و سلامت خانواده كميته امداد امام خميني(ره) استان خوزستان گفت: 82ميليارد و 629 ميليون ريال مستمري فروردين و ارديبهشت ماه جهت 102هزار و 450خانوار مددجوي تحت حمايت كميته امداد در استان خوزستان به حساب بانكي آنان واريز شد.
فتحعلي زاده افزود: در سال گذشته 105 هزار و 582خانوار از پرونده هاي مددجويي پالايش شد كه تعداد 6هزار و 828 خانوار از تحت حمايت خارج شدند.
وي بهبود وضعيت معيشتي- اقتصادي برخي از خانواده هاي تحت حمايت، ازدواج مجدد برخي از زنان سرپرست خانوار، بهبود وضعيت درماني افرادي كه به دليل ابتلاء به بيماري تحت حمايت قرار گرفته اند را از دلايل كاهش تعداد مستمري گيران اين نهاد بيان كرد.
برگزاري همايش اتحاديه تعاوني
¤ در همايش تعاوني هاي روستايي و تشكل هاي بخش كشاورزي كه با حضور وزير جهاد كشاورزي در تهران برگزار شد، اتحاديه تعاوني روستايي استان خوزستان به عنوان اتحاديه نمونه كشوري معرفي شد.
اين اتحاديه به كل جمعيت روستايي استان خدمات رساني مي كند و ضمن خريد محصولات كشاورزي اقدام به صادرات به كشورهاي روسيه، آذربايجان، آفريقاي جنوبي، امارات متحده عربي، كويت، پاكستان و عراق مي كند.
لزوم رعايت الگوي مصرف
¤ مدير ديسپاچينگ جنوب كشور گفت: شاخص ترين علت افزايش بار شبكه برق استفاده از سيستم هاي سرمايشي است كه ضروري است تمامي مصرف كنندگان خانگي، صنعتي و تجاري نسبت به رعايت الگوي مصرف اقدام كنند.
عباس دامن افشان افزود: روند مصرف برق در روزهاي اخير نشان مي دهد كه نسبت به سال گذشته كمتر نخواهد شد و شايد مقداري نيز افزايش يابد.
اختصاص اعتبار
رشت- خبرنگار كيهان: استاندار گيلان از اختصاص بيش از 200ميليارد ريال تسهيلات براي اجراي خطوط انتقال گاز پروژه هاي گازرساني به روستاها و طرح مسكن مهر در استان خبر داد.
به گفته مهندس مهدي سعادتي اين ميزان تسهيلات از اعتبارات بانك ملي تخصيص مي يابد.
وي با بيان اينكه چهارهزار واحد مسكن مهر تاكنون به متقاضيان واگذار شده است گفت: تا پايان امسال 6هزار واحد مسكن مهر به متقاضيان واگذار مي شود.
تامين برق خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد
اهواز- خبرنگاركيهان: مديرعامل شركت برق منطقه اي خوزستان گفت: اين شركت مسئوليت تامين برق در سطح دو استان خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد را با وسعتي حدود 81 هزار كيلومترمربع برعهده دارد.
مسعود معين پور افزود: تعداد 183پست انتقال و فوق توزيع به ظرفيت 23 هزار و990 مگاولت آمپر و 8070 كيلومتر مدار خط انتقال و فوق توزيع تحت پوشش شركت برق منطقه اي خوزستان هستند.
وي ادامه داد: استان خوزستان از لحاظ قدرت نصب شده نيروگاهي اولين و از لحاظ مصرف انرژي نيز دومين استان در سطح كشور است.
كلنگ زني پروژه هاي عمراني
شيراز- خبرنگاركيهان: همزمان با ميلاد اميرمؤمنان علي(ع) 41 پروژه عمراني و خدماتي با اعتباري بالغ بر 850 ميليارد ريال توسط شهردار، اعضاي شوراي شهر شيراز و شهرداران مناطق كلنگ زني يا افتتاح شد.
در اين مراسم شهردار شيراز گفت: تا پايان سال آينده تمام پروژه هايي كه كلنگ زني كرده ايم تحويل شهروندان خواهيم داد.
بهره برداري از 80 پروژه
اصفهان- خبرنگاركيهان: طي مراسمي، بهره برداري از 80 پروژه عمراني، فرهنگي، خدماتي و ترافيكي منطقه 8 شهرداري اصفهان با هزينه اي بالغ بر 285 ميليارد ريال آغاز شد.
در آيين بهره برداري از اين پروژه ها كه در محل ورزشگاه شهداي كوجان برپا شده بود، شهردار اصفهان از احداث يك باب زورخانه در زميني به مساحت 300 مترمربع خبر داد و گفت: بزودي اين زورخانه در مجاورت ورزشگاه شهداي كوجان با هزينه شهرداري احداث خواهد شد.
حضور يك ميليون نفري در اعتكاف
نيشابور- خبرنگاركيهان: رئيس شوراي فرهنگ عمومي نيشابور گفت: حضور يك ميليون نفري مردم در مراسم اعتكاف نشان دهنده يك جريان بزرگ فرهنگي در كشور است. حجت الاسلام والمسلمين عبدالجود غرويان افزود: همه ساله شاهديم كه ميانگين سني معتكفان به سمت جواني است و لذا بايد قدردان جوانان مؤمن كشورمان باشيم.
تهيه نقشه هوايي از روستاها
كرج- خبرنگار كيهان: فرماندار كرج در نشست بررسي وضعيت ساخت و سازها در روستاي آتشگاه كه در فرمانداري كرج برگزار شد خبر از تصويب طرح تهيه نقشه هوايي از روستاهاي اين شهرستان را داد.
مهدي ايران نژاد گفت: با تهيه نقشه هوايي ميزان تصرفات مردم در روستاها مشخص شده و مشكلات ساخت و ساز به صورت جدي مورد بررسي قرار مي گيرد.
اختصاص 6 ميليارد ريال اعتبار
دهلران- خبرنگار كيهان: فرماندار دهلران از اختصاص 6 ميليارد و 300 ميليون ريال براي بهسازي شبكه هاي برق و نصب ترانس در بخش موسيان در سال جاري خبر داد.
بهزاد عليزاده در حاشيه بازديد از روستاهاي بخش موسيان گفت: با توجه به اينكه افت ولتاژ يكي از دغدغه هاي اصلي اهالي اين روستاها در فصل تابستان است با اختصاص اين اعتبار مشكل برق در 9 روستاي اين بخش برطرف مي شود.

 



مديركل آموزش و پرورش مازندران: اجراي طرح ملي شناي مدارس در تابستان نيز ادامه مي يابد

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل آموزش و پرورش مازندران از ادامه اجراي طرح ملي شنا در تابستان خبر داد.
محمدعلي اميري با اشاره به تأكيد و توجه دين مقدس اسلام به ورزش شنا و آموزش آن به فرزندان، به كيهان گفت: آموزش و پرورش تلاش مي كند تا بستر لازم را براي رشد و ارتقاء سطح علمي، سياسي، مذهبي، ديني، و اجتماعي دانش آموزان آماده كند.
وي گفت: كيفيت بخشي به ساعات درس تربيت بدني، مشاركت و فعال نمودن بخش خصوصي، استفاده از ظرفيت هاي استخرهاي شنا و پيش بيني فعاليت هاي مناسب جايگزين براي جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي، از مهم ترين اهداف اجراي طرح شنا در مدارس است.
مديركل آموزش و پرورش مازندران با بيان اينكه تاكنون 25 هزار نفر از دانش آموزان پايه سوم مدارس ابتدايي استان، تحت پوشش اين طرح قرار گرفته و پس از آزمون نهايي، دانش آموزاني كه موفق به احراز شرايط شدند گواهي نامه اي در 3 سطح ممتاز، در حد انتظار و قابل قبول دريافت مي كنند گفت: طرح ملي آموزش شنا از 27 مهرماه سال تحصيلي 90-89 در استان آغاز و تاكنون در 2 مرحله پاييز و زمستان اجرا شد و مرحله سوم آن نيز در بهار درحال اجراست.
وي گفت: دانش آموزان مناطق محروم كه به دليل كمبود امكانات، صعب العبور بودن يا به دليل مسافت طولاني موفق به گذراندن اين طرح نشده اند، در تابستان مي توانند اين طرح را به شكل اردويي برگزار و با 12 جلسه حضور در اين كلاس ها فن شناي كرال سينه و دوچرخه زدن در آب را آموزش ببينند.
مديركل آموزش و پرورش مازندران با بيان اينكه هزينه هر يك از دانش آموزان براي شركت در اين طرح ملي 300 هزار ريال است اظهار داشت: براي اجراي كامل اين طرح در استان بيش از 12 ميليارد ريال اعتبار نياز بود كه تاكنون
9 ميليارد ريال آن براي اجراي اين طرح اختصاص يافت.

 



از نگاه دوربين
معادله ساده رياضي در انتظار پاسخ مسئولان!

كمبود آب شرب در شهرستان بابل به ويژه در ايام تابستان و تعطيلات نوروزي مردم اين منطقه را مجبور به ذخيره سازي آب در منازل كرده است.
اما از آنجا كه استفاده از آب ذخيره شده در تانكرهاي حجيم بدون پمپ امكان پذير نيست لذا منزل يا اداره اي يافت نمي شود كه بدون پمپ و يا تانكر ذخيره آب باشد. طوري كه وجود منابع بزرگ ذخيره آب كه نمونه اي از آن را در تصوير مشاهده مي كنيد باعث شده اين شهرستان ركورددار مصرف انرژي آب و برق در استان مازندران باشد.
حال اگر تنها نيمي از 58 هزار و 978 مشترك آب بابلي از يك بشكه دوهزار ليتري و دوپمپ (يك پمپ براي ذخيره سازي و يك پمپ براي بهره برداري) استفاده كنند، واقعا متعجب خواهيد شد كه به اندازه يك سد كوچك در منزل بابلي ها آب ذخيره سازي مي شود.
نكته بعد آنكه اگر هر پمپ در روز چند وات برق مصرف كند و آن را در دو پمپ ضرب كنيد و حاصل را در تعداد مشتركين ضرب كنيد، آن وقت دود از كله تان برخواهد خاست. باور كنيد حل اين معادله راحت است اما اينكه چرا مسئولان براي جلوگيري از اين اسراف كاري آشكار كاري انجام نمي دهند ما كه بي جواب مانديم؟
عكس از علي كفايي مهر -خبرنگار كيهان در بابل

 



فرماندار اهواز: دشمن با تهاجم فرهنگي، بنيان خانواده ها را مورد هجوم قرار داده است

اهواز- خبرنگار كيهان:
فرماندار اهواز گفت: دشمن با تهاجم فرهنگي، بنيان خانواده را مورد هجوم قرار داده است.
عبدالعزيز فدعمي در اولين جلسه كارگروه فرهنگي و اجتماعي شهرستان اهواز گفت: دشمنان نظام با تهاجم فرهنگي بنيان خانواده ها، ايمان و معنويت مردم را مورد هجوم قرار داده اند كه در اين خصوص لازم است دستگاه هاي مختلف با برنامه ريزي، تلاش و مجاهدت اين توطئه هاي فرهنگي را خنثي و زمينه رشد و بالندگي جامعه را فراهم آورند.
وي با اشاره به تشكيل اولين جلسه كارگروه فرهنگي و اجتماعي در اهواز بيان داشت: در همين خصوص شش كميته شامل كميته هاي كاهش آسيب هاي اجتماعي و اخلاقي، تقويت انضباط اجتماعي و قانون گرايي، ارتقاي امنيت اجتماعي، ارزيابي و نظارت دستگاه ها، تقويت همبستگي و وحدت و ارتقاي هويت ملي- اسلامي، ارتقاي نشاط اجتماعي و رضايت عمومي در اين كارگروه فعاليت مي كنند.
فدعمي با بيان اين كه برنامه هاي فرهنگي مختلف و متنوعي در سال گذشته در مركز استان برگزار شده اظهار داشت: برنامه هاي فرهنگي پيشنهادي سال 90 دستگاه هاي مختلف در اين كارگروه بررسي مي شود.

 



6 طرح كلان دركرج اجرايي شد

كرج -خبرنگاركيهان:
رئيس شوراي اسلامي شهركرج از اجراي 6 طرح كلان در اين شهر خبر داد.
محمود دادگر گفت: هم اكنون اجراي چند طرح كلان عمراني از جمله احداث 6 تقاطع غير
هم سطح دركرج شروع شده كه انجام آنها تأثير بسزايي دركاهش مشكلات ترافيكي اين كلانشهر دارد.
وي افزود: با توجه به گسترش جمعيت كرج در سال هاي اخير يكي از مشكلات كنوني اين شهر معضل ترافيك است كه اميد مي رود با احداث اين تقاطع ها حجم گسترده اي از اين معضل در كرج برطرف شود.
دادگر درپايان تصريح كرد: تدوين طرح جامع ترافيك دركلانشهر كرج يك ضرورت است.

 



طراحي و توليد دستگاه جوجه كشي اتوماتيك در شيراز

شيراز- خبرنگاركيهان:
جوانان مبتكر شيرازي موفق به طراحي و توليد دستگاه جوجه كشي اتوماتيك شدند.
يك تيم فني و مهندسي جوانان در شيراز، با هدف طراحي و ساخت مرغداري مكانيزه در اولين گام خود موفق به توليد دستگاه جوجه كشي اتوماتيك شدند.
سعيد رزمجويي عضو اين تيم با اشاره به وجود مشابه خارجي دستگاه جوجه كشي اتوماتيك گفت: اين دستگاه با قيمت بسيار كمتر و مزاياي بيشتر نسبت به مدل هاي مشابه خارجي قادر است در صورت توليد انبوه و صنعتي به نياز فعالان بخش طيور پاسخ دهد.
وي اظهارداشت: كاهش مصرف انرژي، دوكاره بودن، بهره وري بالا، عمل آوري تخم انواع ماكيان، نگهداري دما درمدت طولاني درصورت قطع برق و هزينه ساخت كم از جمله ويژگي هاي مهم اين دستگاه جوجه كشي اتوماتيك است.
وي افزود: اين دستگاه در بخش هاي مكانيكي، عايق كاري، الكترونيكي و تهويه با شرايط جديد و كاهش مصرف انرژي توليد شده است.
وي گفت: دستگاه جوجه كشي اتوماتيك طراحي شده قابليت ارتقاء تا 10 هزار تخم انواع ماكيان را دارد.

 



گزارش سفر به روستاي «مرق» و زيارتگاه عارف گمنام بابا افضل كاشاني
پادشاه زنگبار در قلب كوير ايران

علي پوريا
به پيشنهاد يكي از دوستان به روستاي مرق رفتيم. از آن جايي كه ويلايي در روستاي ساديان يك كيلومتري روستاي مرق داشتند، چند روزي را آن جا اطراق كرديم و از هواي پاك و خنك آن جا به وجد آمديم و در ميان گلستان و بوستان آن گردش كرديم و از گل هاي محمدي باقيمانده مقداري را چيده و خشك كرديم تا مزه چايي را تغيير دهد و طعم گل به آن دهد.
براي رسيدن به اين روستا از كنار پلي كه به راوند كاشان مي رود، به سمت راست چرخيديم، چون از شمال به جنوب مي رفتيم، اين مسير ما بود. تابلوهاي راهنمايي نشان مي داد براي رسيدن به نياسر، مشهد اردهال و برزك (با تلفظ برزوك) بايد از اين راه مي رفتيم. البته تابلويي براي روستاي مرق و آرامگاه يكي از عرفا و شعراي به نام كاشاني نصب نشده بود؛ ظاهراً فراموش كرده بودند كه براي مفاخر و نخبگان آنجا ارج و قرب بگذارند و تابلوي راهنمايي براي آن نصب كنند. از آن جايي كه شنيده بوديم كه مسير رسيدن به مرق و بابا افضل همان مسير برزك است همان راه مشترك نياسر و مشهد اردهال را در پيش گرفتيم.
چند كيلومتر نرفته به
دو راهي رسيديم و به جاي اين كه راه راست را در پيش گيريم كه تابلوي نياسر و مشهد اردهال بود در مسير چپ حركت خود را ادامه داديم. پيش از اين به نياسر و آبشارش رفته بوديم؛ چنان كه سال پيش هم سري به قمصر زده و از گلاب و گلاب گيري آن بهره برديم.
مقداري كه رفتيم، سربالايي، تند شد تا اين كه به دو راهي ديگر رسيديم. جالب اين كه اين مسير آسفالته، تابلوئي براي مرق نداشت. در سر دو راهي، سمت راست به اسحاق آباد مي رفت. سمت چپ را در پيش گرفتيم كه يك كارخانه در سمت چپ در كنار رودخانه خشك فصلي اش ديده مي شد. كمي جلوتر از سربالايي كه گذشتيم يك تابلوي مرغداري بود. در آن جا بود كه جاده دو قسمت مي شد و سمت چپ به برزك و سمت راست به مرق مي رفت. البته روي تابلوي آن نوشته بود آرامگاه بابا افضل و خبري از تابلو مرق نبود. كمي جلوتر به روستاي ساديان رسيديم كه سر پيچ و سربالايي قرار داشت. جمعيتي در كنار مسجد و مزار آن بودند. مسجد بزرگي در دره قرار داشت با درخت توت بلندقامتي كه به درخت سرو و گردوهاي بزرگ هم تنه مي زد. زير آن يعني پاي درخت توت و مسجد جامع روستاي ساديان، قنات آب خنكي بود كه جان و روان را نوازش مي داد. آب آن خيلي خوش مزه تر از آب لوله كشي بود كه آهكي و كمي بدمزه بود و اصلاً به درد چاي گذاشتن نمي خورد. آب لوله كشي ساديان مانند آب سابق قم است.
كمي جلوتر در ويلايي رفتيم و اطراق نموديم و سپس پياده به سمت مرق رفتيم. تا چشم كار مي كرد، درخت گردو و بادام درختي بود. البته در لابلاي اين دو نوع ميوه مي توان درخت هاي توت و سيب و گلابي را هم ديد. ولي به سختي درختان ديگر در اين ناحيه يافت مي شود.
روستاي مرق، بزرگ تر است و مي تواند تنه به نياسر بزند. خوبي مرق اين است كه كمتر شلوغ مي شود و كمتر مردم از اين همه زيبايي خبر دارند. همين باعث مي شود كه از دردسر و ترافيك سنگين نياسر خبري نباشد. به نظرم همين خلوتي است كه بلبل ها و كلاغ ها و زاغ ها را به وجد آورده و شبانگاهان حتي گرگان و روباه ها را به بانگ مي آورد.
صفاي مردمان آن هنوز رنگ شهري نگرفته و تعارف و همدلي و مهر و محبت ايشان دل نواز است. هركسي مي خواهد كمكي كند و مهري بورزد. كمتر دنبال سود و زيان دنيا هستند. درختان توت شيرين آن، همه را به سفره مي خواند و شهد شيرين آن كام را به شور مي آورد. حتي زنان روستا ظرف و چادري مي آورند تا شاخه بتكاني و توتي فرآوري براي ديگراني كه در خانه بيتوته كرده اند و حال بيرون آمدن ندارند.
آرامگاه بابا افضل برسر بلندي در انتهاي روستا قرار دارد. گويي دژي بوده تا از تاراج غارت و چپاول در امان ماند. هرچند كه بي مهري ميراث فرهنگي، بخش خانقاهي آن را خراب كرده و اتاقك ها و حجره هاي شاگردان عزلت نشين را از ميان برده است، ولي هنوز زيبايي و ابهت را مي توان از قرن پنجم و ششم تاكنون در اين بناي عصر سلجوقي و مغولي ديد.
درون آرامگاه دو قبر است كه نمي توان دانست كدامين قبر بابا افضل است، چون تابلو و نوشته اي بر آن نيست. خادمي است كه شايد به پرسشي پاسخي كوتاه بدهد. اما اين كه بابا افضل كيست؟ هيچ نوشته اي ندارد و تنها وصيت نامه و سفارش نامه او به پيروان سير و سلوك است كه خودنمايي مي كند و هر جانب كه رو كني نسخه اي از آن در حجم و اندازه هاي مختلف مي يابي.
البته اشعاري از بابا افضل در وصف اميرمؤمنان(ع) روي بنرهايي نوشته شده است كه خود گواه روشني در ولايت مداري ايشان است؛ چراكه كاشان در طول تاريخ همانند قم مركز اهل بيت(ع) بوده است و شيعه و پيرو دلباخته.
از آن همه مصنفات وي در عرفان و فلسفه و منطق و كلام كه به زبان شيرين فارسي نگاشته است، هيچ نامي برده نشده است و از تأثيرگذاري ايشان در فرهنگ و فلسفه و عرفان نيز هيچ نشاني نيست. اين همه غفلت بر سر قبر و آرامگاه آن شاعر و عارف به نام قرن ششم و هفتم (ظاهراً در سال 550 متولد و در سال 610 درگذشته است) نابخشودني است. مي شد با كتيبه اي هرچند كوتاه از زندگي نامه اش، اين عارف را معرفي كرد و به مردم شناساند.
در كنار بابا افضل، قبر پادشاه زنگبار آفريقايي را مي يابي كه به سبب شهرت بابا افضل، پادشاهي را رها كرده و به ايران آمده و در اين كوه و دره، خدا را در كنار بابا مي جويد و در نهايت در كنارش مدفون مي شود. شايد پادشاه زنگبار بودن مهم نباشد؛ ولي بايد دانست كه زنگبار هرچند جزيره اي در اقيانوس هند است؛ اما مركز پادشاهي بزرگي بود كه از تانزانيا تا موزامبيك و كنيا و ماداگاسكار و كومور ادامه داشته و سرتاسر آفريقا را تحت سلطه داشته است.
اينكه در طول تاريخ پانصدساله يا بيش از آن، شيرازيان، دولتي در آفريقا با مركزيت زنگبار ساخته اند و ادامه دهندگان آن عماني ها با غلبه فرهنگ ايراني آن را حفظ كرده اند، براي بسياري ناشناخته باشد؛ ولي از همين اشاره مي توان دريافت كه كسي به عشق خدا دنيا را بگذارد و از آن اوج پادشاهي خود را به روستاي دور افتاده در قلب كوير ايران در كاشان برساند و شاگردي كند و نان جو بخورد، اين شايد كار هركسي نباشد؛ جز همان شاه زنگباري با عشق الهي.
كوچه هاي مرق خلوت از هرگونه گله گاو و گوسفندي است و به ظاهر اين امور از اين دهات و روستاهاي ايران ور افتاده است. ديگر بوي پهن گاو و گوسفندي نمي آيد؛ چنان كه تنها چند سگي از گله و چند بز و گوسفند در اين روستاها زندگي روستايي را پايان مي دهند و شهر را به روستا مي آورند.
شوراي روستا گامي برداشته تا دسترسي به آرامگاه آسان شود؛ بدين خاطر درحال تخريب خانه هائي بودند تا راهي از ميان اين كوچه هاي تنگ بگشايند. در اين روستا مساجد و تكاياي چندي وجود داشت. مساجد آن بزرگ بودند و اين خود گواه روشني بر تعبد مردمان آن جاست. مسجد جامع آن درختان كهنسال چناري را در آغوش گرفته است كه بخش اعظم آن خشك شده و تنها بخشي از نوك درخت هنوز سرسبز بود. گمان مي كنم عمري چند هزار ساله داشت با آن عظمت تنه اش كه آدمي را به شگفتي مي آورد. البته تنه درختان توت آن خود گواهي بر ديرينگي اين روستاست. بي خود نيست كه آثار پيش از هخامنشي نيز در اين روستا كشف شده است.
به هرحال، روستاي مرق و ساديان زيباست و دست كمي از نياسر و قمصر ندارد با آن آرامگاه يگانه عارف قرن ششم چون گوهري در آسمان كاشان بلكه كوير ايران مي درخشد. باشد پاس داشت اين نام باشيم و حق ايران و ايراني را به خوبي ادا نماييم.
در پايان چند شعر از پير و باباي فرزانه ايران كه چون باباطاهر به پارسي خوش مي سرود تقديم مي شود.
رباعيات بابا افضل كاشاني
رباعيات افضل الدين محمدبن حسن مرقي كاشاني، حكيم، عارف و شاعر مشهور به بابا افضل كاشاني در ستايش مولي المتقين اميرالمؤمنين علي(ع)
از روز ازل مهر علي در دل ماست
با مهر علي سرشته آب و گل ماست
گويند كه در جهان چه حاصل كردي
اندر دو جهان مهر علي حاصل ماست

افضل چو ز علم و فضل آگاه عليست
در مسند عرفان ازل شاه عليست
از بعد نبي امام خلق دو جهان
بالله عليست ثم بالله عليست

آن را كه به حق توكل كل باشد
آن صاحب ذوالفقار و دلدل باشد
هر دل كه به مدح او زبان بگشايد
چون غنچه دهان او پر از گل باشد

تا تيغ امير در جهان پيدا شد
بر تارك و فرق دشمنانش جا شد
هر قلعه كه بود در جهان چون خيبر
از قوت بازوي علي در وا شد

تا در گوشم دو نعل دلدل باشد
لطفم همه از شاه توكل باشد
در مهر علي اگر بسوزانندم
از سوختنم همي تحمل باشد

گر بدر خبيري و سما منزل تو
وز كوثر اگر سرشته باشد گل تو
گر مهر علي نباشد اندر دل تو
مسكين تو و سعي هاي بي حاصل تو

خواهي كه شود دل تو چون آينه
ده چيز برون كن ز درون سينه
كبر و حسد و ظلم و حرام و غيبت
بخل و طمع و حرص و ريا و كينه

تا چند كني اي دل بي شرم گناه
يك لحظه نمي كني به اين چرخ نگاه
با موي سياه آمدي، نامه سفيد
با موي سفيد مي روي، نامه سياه

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14