(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 6 تیر 1390- شماره 19960

انفجار يك ايستگاه پليس در 40 كيلومتري شمال بغداد
جمع آوري 100 هزار امضا براي لغو ممنوعيت حجاب در جمهوري آذربايجان
فراخوان جوانان لبناني براي بستن سفارت آمريكا در بيروت
تظاهرات كفن پوشان در عربستان به حمايت از مردم بحرين
نخست وزير نارنجي پس فردا در اوكراين محاكمه مي شود
البشير: دارفور بهانه است غربي ها مي خواهند سودان را بدنام كنند
فرياد «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر ديكتاتور» در شهرهاي يمن
عمليات تروريستي در پنجاب 5 كشته و 12 مجروح بر جاي گذاشت
153 افسر و سرباز قذافي به تونس پناهنده شدند
چين : حاضريم به اروپاي بحران زده كمك كنيم
اعتصاب 10ميليون نفري در انگليس
زدوخورد مردم با نيروهاي امنيتي مقابل محل دادگاه وزير كشور سابق مصر
احتمال دست داشتن اشغالگران در انفجار بيمارستان افغانستان قوت گرفت
آغاز راهپيمايي بزرگ از شهرهاي اسپانيا به سمت مادريد



انفجار يك ايستگاه پليس در 40 كيلومتري شمال بغداد

عمليات تروريستي در 40 كيلومتري شمال پايتخت عراق، 2 شهيد و 18 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك تروريست انتحاري عراق در اقدامي نادر، سوار بر ويلچر، وارد يك ايستگاه پليس در منطقه «ترمينيه»، واقع در 40 كيلومتري شمال بغداد، شد و كمربند حامل مواد منفجره خود را منفجر كرد. در اين عمليات، فرد انتحاري به هلاكت رسيد و دو تن شهيد و 18 نفر ديگر، مجروح شدند. 9 نفر از مجروحان، از افراد پليس عراق هستند. پنجشنبه گذشته نيز سه انفجار جداگانه در بغداد، شهادت 24 نفر را در پي داشت. هم اكنون عناصر بعثي، سلفي و عوامل موساد و سيا دست به عمليات تروريستي در خاك عراق مي زنند. احتمال دارد كه عمليات تروريستي ديروز، توسط يك سلفي متعصب صورت گرفته باشد.

 



جمع آوري 100 هزار امضا براي لغو ممنوعيت حجاب در جمهوري آذربايجان

مخالفان دولت جمهوري آذربايجان از جمع آوري 100 هزار امضا براي لغو ممنوعيت حجاب در آينده نزديك خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، سازمان ها و گروه هاي غيردولتي اعلام كردند: در اعتراض به امتناع دولت در لغو ممنوعيت حجاب اسلامي در مدارس جمهوري آذربايجان 100 هزار امضا جمع آوري خواهند كرد. براساس اين گزارش، اين اقدام اعتراض آميز حزب مخالف به نام «آزادي اعتقادات مذهبي» در تلاش براي لغو طرح بحث وزير آموزش و پرورش مبني بر منع حجاب در مدارس است كه خشم مردم جمهوري آذربايجان را برانگيخته است.
اين در حالي است كه از زمان تصويب اين طرح در دسامبر سال گذشته ميلادي تاكنون، مخالفان دولت به صورت هفتگي، اعتراضاتي در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش برگزار مي كنند.

 



در پي اظهارات سيدحسن نصرالله صورت گرفت
فراخوان جوانان لبناني براي بستن سفارت آمريكا در بيروت

سرويس خارجي-
مردم لبنان در پي اظهارات دبيركل حزب الله لبنان در مورد جاسوسي سفارت آمريكا در اين كشور خشمگين شدند و خواستار برچيده شدن لانه جاسوسي آمريكا در لبنان شدند.
جوانان لبناني با دادن فراخوان در شبكه هاي اجتماعي از مردم لبنان خواستند در برابر فعاليت جاسوسي سفارت آمريكا در لبنان ساكت ننشينند و اين لانه جاسوسي را تعطيل كنند.
اين جوانان با ارسال پيام ها و دعوت نامه هايي براي دوستان خود افكار و اظهارات سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان در مورد جاسوسان آمريكايي را عنوان كردند و آنان از اين اظهارات استقبال كردند.
مردم لبنان نيز با استقبال از اين فراخوان عمومي تأكيد كردند كه هرگونه عمليات جاسوسي و اقداماتي كه عليه تماميت ارضي كشورشان صورت گيرد را بي پاسخ نخواهند گذاشت. ناظران سياسي در بيروت مي گويند در پي فراخوان جوانان لبناني تدابير امنيتي در اطراف سفارت آمريكا شديد شده و سفارت در وضعيت آماده باش قرار گرفته است.
گفتني است سيدحسن نصرالله در سخنراني خود اظهار داشت كه حزب الله جاسوساني را در لبنان دستگير كرده است كه به ارتباط با سازمان سيا و موساد اعتراف كرده اند.
از سوي ديگر، منابع آگاه در لبنان اعلام كردند كه برخي كشورهاي عربي تحت تأثير آمريكا فشار زيادي را عليه نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان وارد كرده اند تا در بيانيه وزارتي بند شفافي را در زمينه تعامل با دادگاه حريري بگنجاند.
اين در حالي است كه بهاء حريري فرزند ارشد نخست وزير فقيد لبنان در مورد دخالت آمريكا در كشورهاي منطقه اظهار داشت، آمريكا در تلاش براي بازيابي اعتبار از دست رفته است.

 



تظاهرات كفن پوشان در عربستان به حمايت از مردم بحرين

سرويس خارجي-
مردم عربستان سعودي در شهر قطيف با پوشيدن كفن تظاهرات كردند و همبستگي خود را با مردم بحرين نشان دادند.
معترضان با تاكيد بر حمايت از مطالبات مردم بحرين اقدامات سركوبگرانه مقامات بحريني با حمايت عربستان سعودي را محكوم كردند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه آل خليفه خواستار خروج هرچه سريعتر نيروهاي اشغالگر عربستان سعودي از اين كشور شدند.
از سوي ديگر، شركت كنندگان در اجلاس كنگره اروپايي همبستگي با مردم بحرين عربستان سعودي را عامل تفرقه افكني ميان مسلمانان و تحريك ديكتاتورهاي عرب معرفي كردند.
شركت كنندگان در اين كنگره متشكل از انديشمندان، فعالان حقوق بشر، مسئولان نهادهاي فرهنگي و اسلامي كشورهاي مختلف با تاكيد بر اينكه مردم بحرين به دنبال آزادي و حق و حقوق خود هستند خواستار عقب نشيني فوري نيروهاي مداخله گر خارجي و داخلي بحرين در برابر مردم اين كشور شدند.
رئيس مركز فرهنگي اسلامي اهل البيت مادريد در سخنان خود از بي توجهي سران عرب و ساير كشورها نسبت به سركوب مردم بحرين انتقاد كرد و افزود، مردم بحرين سالهاست كه تحت سركوب قرار دارند اما جامعه عرب و ساير كشورها با سكوت خود به آن بي توجهي كرده و آن را پشت گوش انداخته اند.
يكي ديگر از انديشمندان حاضر در اين اجلاس گفت، جامعه جهاني با سكوت در برابر جنايات آل خليفه با اين رژيم همدست و در جنايات شريك است.
وي تصريح كرد، سازمان ملل هيچ قطعنامه اي تاكنون عليه رژيم بحرين صادر نكرده است و به دليل منافع شخصي و دلارهاي نفتي چشمان خود را روي حوادث اين كشور بسته است.
سعيد شهابي فعال بحريني مقيم انگليس نيز در اين كنگره اظهار داشت، عربستان با لشكركشي به بحرين در حقيقت اين كشور را اشغال كرده است.
وي افزود، عربستان سعودي پناهگاه ديكتاتورهاي جهان است و از آنها حمايت مي كند و به آنها اجازه اقامت مي دهد.وي افزود، اگر اقدام حسني مبارك در صادر كردن دستور شليك به سوي مردم جرم است پس چرا دستور شليك به سوي مردم بي دفاع بحرين از سوي رژيم آل خليفه يك جرم محسوب نمي شود؟
شيخ «علي سلمان» دبيركل جمعيت الوفاق كه بزرگترين جريان مخالف شيعي در بحرين است نيز در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه تاكيد كرد، گفت وگو با رژيم آل خليفه كه به سركوب مردم بي گناه بحرين مي پردازد موفقيت آميز نخواهد بود.
وي اظهار داشت، مردم از خواسته هاي خود كوتاه نمي آيند و تا زماني كه تمامي مطالباتشان به طور كامل برآورده نشود به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.

 



نخست وزير نارنجي پس فردا در اوكراين محاكمه مي شود

منابع خبري از محاكمه نخست وزير سابق اوكراين به اتهام سوء استفاده از قدرت در روز چهارشنبه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان، اگر اتهام هاي «يوليا تيموشنكو» نخست وزير سابق اوكراين اثبات شود وي ممكن است با محكوميت حداقل هفت سال زندان در كشورش مواجه شود.
براساس اين گزارش، قاضي پرونده اتهام هاي نخست وزير سابق اوكراين در جلسه اي پيش از آغاز رسمي دادگاه وي اعلام كرد كه تيموشنكو به طور رسمي روز چهارشنبه (هشتم تيرماه) به اتهام سوء استفاده از قدرت محاكمه خواهد شد. از سوي ديگر، تيموشنكو در واكنش به سخنان قاضي دادگاه متذكر شد كه هدف از اين محاكمه، سركوب مخالفان دولت در اوكراين است.
اما قاضي پرونده، اتهام هاي مطرح شده از سوي تيموشنكو و وكيلش مبني بر اينكه اهداف سياسي در پشت پرده اين محاكمه است را رد كرد.
اقدام اوكراين به محاكمه نخست وزير سابق اين كشور، خشم و نگراني دولت هاي اروپايي را برانگيخته اما با وجود اين غرب هنوز به طور علني موضع گيري نكرده است. تيموشنكو از بانيان انقلاب نارنجي در اوكراين است كه با روي كار آمدن يانكوويچ اين انقلاب با شكست مواجه شد.

 



البشير: دارفور بهانه است غربي ها مي خواهند سودان را بدنام كنند

رئيس جمهور سودان از دخالت غرب و آمريكا براي بزرگنمايي بحران دارفور انتقاد كرد.
به گزارش ايسنا، «عمرحسن البشير» در گفت وگو با خبرگزاري چين (شين هوا) اظهار داشت: بحران دارفور، تنها يك سري اختلافات قديمي بر سر منابع آب است، اما برخي از دشمنان سودان سعي دارند كه با بزرگ كردن آن به وجهه سودان آسيب برسانند.
وي گفت: آمريكا و غرب براي اينكه نظر جهانيان را از افغانستان و عراق به سوي نقطه ديگري در جهان منحرف كنند، بر موضوع دارفور متمركز و طرح هايي را اجرا كرده اند.
البشير با اشاره به اينكه آمريكا و هم پيمانان وي در اين مورد سازمان هايي را براي نجات دارفور تشكيل داده است، افزود: فقط در اين مورد نزديك به 65 سازمان يهودي تشكيل و براي جمع آوري كمك هاي مالي بسيج شده اند.
رئيس جمهور سودان يادآور شد: اين سازمان ها اموال زيادي را به چنگ آورده و حتي از دانش آموزان مدارس براي نجات دارفور كمك هاي مالي جمع آوري كرده اند، اما اين مبالغ به دارفور نمي رود بلكه به جيب صاحبان اين سازمان ها سرازير مي شود. عمرحسن البشير هرگونه عادي سازي روابط ميان سودان و آمريكا را بعيد دانست.در همين حال با نزديك شدن به روز نهم ژوئيه (اعلام استقلال جنوب)، تكاپوي كاخ سفيد در منطقه افزايش يافته است و فرستاده رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد كه سفارت كشورش پس از اعلام رسمي تشكيل دولت سودان جنوبي، در شهر «جوبا» افتتاح خواهد شد.

 



فرياد «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر ديكتاتور» در شهرهاي يمن

سرويس خارجي-
ميليون ها نفر از مردم يمن با برگزاري تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف اين كشور اعلام كردند كه دوره قيمومت آمريكا به سر رسيده و هرگز اجازه دخالت آمريكا و عربستان را در يمن نخواهيم داد.
ميليون ها انقلابي يمني با برپايي تظاهرات در شهرهاي مختلف يمن يكصدا فرياد مي زدند مرگ بر آمريكا، «مرگ بر ديكتاتور»، دوران قيمومت آمريكا به سر رسيده، «هرگونه دخالت خارجي در يمن محكوم است»، تظاهركنندگان اظهار داشتند ما انقلاب نكرديم كه آمريكا يا عربستان اداره كشور را به دست گيرند و در امور داخلي كشور دخالت كنند.
انقلابيون يمني همچنين تاكيد كردند كه به نظر مي رسد آمريكا و عربستان با دخالت در امور داخلي يمن و سازش با ايادي علي عبدالله صالح در تلاشند كه انقلاب مردمي را به انحراف بكشانند و يك انقلاب عليه انقلاب مردم به راه اندازند.
تظاهركنندگان تصريح كردند، اجازه دخالت نخواهيم داد و تا آخرين قطره خون خود از انقلابمان دفاع خواهيم كرد.
تظاهركنندگان خواستار محاكمه علي عبدالله صالح و ايادي وي و همچنين تشكيل شوراي انتقالي رياست جمهوري در كشورشان شدند.
در شهرهاي تعز، تريم، عدن، حضرموت و ديگر شهرها و روستاهاي يمن نيز تظاهرات گسترده صورت گرفت و تظاهركنندگان از عبد ربه منصور هادي معاون ديكتاتور يمن خواستند كه قدرت را به مردم واگذاركند.
تظاهركنندگان همچنين تاكيد كردند كه ادامه دخالت خارجي در يمن، كشور را به سمت جنگ داخلي پيش خواهد برد.
اين در حالي است كه روزنامه الراي العام كويت به نقل از منابع يمني نوشت، آمريكا و عربستان در مورد راهكار انتقال قدرت در يمن از خانواده علي عبدالله صالح به شوراي رياستي به توافق رسيدند.
از سوي ديگر نيروهاي گارد رياست جمهوري تحت فرمان پسر ديكتاتور دو روستا در صنعا را بمباران كردند.
در اين بمباران يك زن شهروند كشته شد و تعدادي نيز مجروح شدند.
نيروهاي وابسته به فرزند علي عبدالله صالح با استفاده از موشك و گلوله توپخانه به اين روستاها حمله كردند و شيوخ قبايل يمني وعده دادند كه نيروهاي طرفدار صالح را تعقيب و دستگير كرده و به مجازات برسانند.
قبايل يمني همچنين اظهار داشتند كه در برابر جنايات ايادي صالح كوتاه نخواهند آمد و هرگونه حادثه اي كه پيش بيايد آنان مسئول خواهند بود.

 



عمليات تروريستي در پنجاب 5 كشته و 12 مجروح بر جاي گذاشت

حمله انتحاري عليه نيروهاي امنيتي در ايالت پنجاب پاكستان، به مرگ 5 پليس و جراحت 12 پليس ديگر انجاميد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز يك فرد انتحاري موتورسيكلت مملو از مواد منفجره خود را به پاسگاه پليس شهر «مولتان» ايالت پنجاب پاكستان كوبيد. طبق آمارهاي اوليه، بر اثر اين انفجار، پنج پليس جان خود را از دست دادند و 12 نفر ديگر زخمي شدند. به گفته منابع بيمارستان، حال شماري از زخمي هاي اين حادثه، وخيم است و احتمال افزايش شمار قربانيان وجود دارد. تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين عمليات را برعهده نگرفته است. رئيس پليس مولتان نيز خبر داد، فرد انتحاري مذكور به شدت زخمي شده و در بيمارستان تحت نظر است.در حادثه مذكور، علاوه بر ساختمان پليس، به شماري از ساختمان هاي مجاور نيز آسيب رسيد.
شنبه گذشته نيز يك پاسگاه پليس در ايالت «خيبر» هدف انفجار انتحاري توسط يك زن قرار گرفته بود. در اين عمليات تروريستي نيز 10 پليس پاكستان جان خود را از دست دادند.

 



153 افسر و سرباز قذافي به تونس پناهنده شدند

بيش از 150 تن از نيروهاي ارتش ديكتاتور ليبي به صفوف انقلابيون اين كشور پيوستند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، 153 تن از نيروهاي «معمر قذافي» با عبور از مرز شمال غربي ليبي، وارد تونس شدند و خود را تسليم ارتش تونس كردند. «خليفه الهويدي»، از فرماندهان نظامي تونس گفت: آنها 153 سرباز و افسر بودند و با همه سلاح ها و تجهيزات جنگي خود وارد خاك تونس شدند. ماه گذشته نيز 220 سرباز ليبيايي خود را تسليم ارتش تونس كرده بودند.
تهديد ناتو
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ناتو با انتشار يك نوار صوتي، قذافي را تهديد به قتل كرد. در اين نوار صوتي، به قذافي هشدار داده مي شود كه ناتو هر گاه اراده كند، مي تواند به او حمله كند. در نوار مذكور همچنين، خطاب به قذافي آمده است: ناتو مي داند تو كجا پنهان شده اي و همچنان تو را زير نظر دارد. ولي ناتو نمي خواهد تو (قذافي) را به قتل برساند. اما اگر به عمليات خود ادامه بدهي و پشت هر نوع تجهيزات نظامي پناه بگيري، تو را براي كشتن مورد هدف قرار خواهد داد. نيروهاي ناتو هنوز نتوانسته اند به محل اختفاي حاكم ليبي پي ببرند. گفته مي شود كه قذافي مكان هاي زيادي براي در امان ماندن از حمله ناتو دارد و پيوسته در حال جا عوض كردن است. مقامات ليبي مي گويند نيروهاي ناتو در حمله به ليبي، بيشتر مردم عادي و نه نيروها و مكان هاي نظامي را هدف قرار مي دهند.
ساير رويدادها
¤ انقلابيون ليبي اعلام كرده اند كه شهر مصراته را كاملاً به تصرف خود درآورده اند.
¤ واحد مركزي خبر به نقل از «راشا تودي» گزارش داد، حملات مكرر ناتو و افزايش تلفات غيرنظامي در ليبي، مردم اين كشور را سردرگم كرده است.
¤ فرمانده نيروي دريايي آمريكا اعلام كرد، هدف از عمليات ناتو، كشتن شخص قذافي است.
¤ سه تن از فعالان مدني چپگراي انگليس پس از بازديد از مناطق جنگي ليبي، از كشتار مردم توسط ناتو پرده برداشتند.

 



چين : حاضريم به اروپاي بحران زده كمك كنيم

نخست وزير چين كه در انگليس به سر مي برد اعلام كرد پكن
حاضر است براي نجات منطقه يورو به كشورهاي اروپايي كمك
كند.
به گزارش مهر به نقل از بي بي سي، «ون جيابائو» كه به منظور
مشاركت در اجلاس سالانه انگليس-چين به لندن سفر كرده است،
اعلام كرد: پكن حاضر است براي نجات اقتصاد بحران زده اروپا، به
آنها كمك كند. وي همچنين اظهار داشت كشورش در سال هاي
اخير ميزان سرمايه گذاري خود در بازارهاي مالي يورو را به ميزان
زيادي افزايش داده است.
«ون جيابائو» همچنين افزود: چين زماني سرمايه خود را به اروپا برد
كه بحران بدهي در اروپا در حال افزايش بود اما با اين حال وي
معتقد است اروپا مي تواند مشكلات مالي خود را حل كند.
وي همچنين از تمايل كشورش براي افزايش سرمايه گذاري در
انگليس خبر داد.
بنا به اعلام منابع رسمي چين، نخست وزير اين كشور با هدف
تقويت روابط اقتصادي پكن-لندن سفر سه روزه خود به انگليس را
آغاز كرده و قرار است با برخي مقامات اين كشور از جمله ديويد
كامرون، نخست وزير، ويليام هيگ، وزيرخارجه و «جرج اسبورن»،
وزير دارايي اين كشور ديدار و گفت و گو كند.
گفتني است اين سفر درحالي صورت مي گيرد كه منطقه يورو با
يكي از بدترين بحران هاي اقتصادي تاريخ خود دست و پنجه نرم
مي كند. بحراني كه به اعتقاد صندوق بين المللي پول، در صورت
رفع نشدن به مرگ يورو منجر خواهد شد.

 



روز پنج شنبه آغاز مي شود
اعتصاب 10ميليون نفري در انگليس

اتحاديه هاي كارگري انگليس از مشاركت 10ميليوني مردم در اعتصاب بزرگ انگليس خبر دادند.
به گزارش «پرس تي وي»، به نقل از اتحاديه هاي كارگري انگليس، در اعتصاب گسترده ضددولتي كه قرار است از نهم تير ماه (30ژوئن) در سر تا سر انگليس برگزار شود، حدود 10ميليون نفر مشاركت خواهند داشت.
اينش اتحاديه ها همچنين تصريح كردند اعتصاب ها عليه برنامه هاي رياضت اقتصادي «لندن» طي چهار سال آينده به شكل فزاينده اي افزايش خواهد يافت.
در اين گزارش، علت واقعي خشم و اعتصاب مردم انگليس «كم بودن حقوق و مزاياي كاركنان بخش دولتي نسبت به بخش خصوصي، اجراي برنامه هاي رياضت اقتصادي، تضييع حقوق بازنشستگان و...» عنوان شده است.
گفتني است انگليس قصد دارد براي مهار بحران شديد اقتصادي حاكم بر كشور خود، طي چند ماه آينده طرح هاي رياضت اقتصادي را به اجرا گذارد كه اين امر با مخالفت اقشار مختلف جامعه انگليس شده است. گزارش هاي دريافتي حاكي است اعتصاب 9 تير ماه انگليس، يكي از بزرگترين اعتصاب هاي ضد دولتي انگليس خواهد بود كه پيامدهاي اقتصادي نامطلوبي را براي اين كشور به بار خواهد آورد.
گفتني است، اگر چه انگليس عضو منطقه يورو نيست ولي تبعات بحران اقتصادي حاكم بر اروپا، دامن اين كشور را نيز گرفته است. در همين رابطه كميته سياستگذاري بانك انگلستان اعلام كرد، ثبات سيستم بانكي انگليس به واسطه بحران بدهي هاي يونان به طور جدي در مرز خطر قرار گرفته است.
اين كميته پس از اين هشدار پيشنهاد كرد، به جاي طرح نجات كشورهاي بدهكار منطقه، بهتر است دولت ها پول خود را براي كمك به بانك هايي اختصاص دهند كه با بحران نقدينگي مواجه اند.
تهديد اتحاديه هاي كارگري به اعتصاب باعث نگراني مقامات ارشد سياسي و اقتصادي دولت انگليس شده و مذاكرات در نهادهاي دولتي براي پاسخ دادن به خواست اتحاديه ها آغاز شده است.
اما ناظران سياسي اروپايي به حل اين بحران از طريق مذاكره ترديد دارند.

 



زدوخورد مردم با نيروهاي امنيتي مقابل محل دادگاه وزير كشور سابق مصر

صدها تن از مردم خشمگين با تجمع در مقابل دادگاه قاهره خواستار محاكمه فوري و مجازات وزير كشور سابق مصر شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اغلب تجمع كنندگان كه از خانواده قربانيان انقلاب 25 ژانيه مصر بودند، از كندي روند محاكمه حبيب العادلي ناراضي و شوراي عالي نيروهاي مسلح را به سهل انگاري در اين مورد متهم كردند. بر اساس اين گزارش پليس و نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن تظاهركنندگان اقدام به پرتاب گاز اشك آور و ضرب و شتم معترضان كرد.
تظاهركنندگان مصري كه حبيب العادلي وزير كشور سابق مصر را مسئول قتل بسياري از مخالفان حسني مبارك مي دانند با پرتاب سنگ و چوب به سوي نيروهاي دولتي نارضايتي و خشم خود را از نحوه محاكمه وي اعلام كردند.
اين درحالي است كه جلسه آينده محاكمه العادلي به دلايل نامعلومي به 25 ژوئيه موكول شد و جلسه قبلي نيز كه در ماه گذشته برگزار شده بود به دليل درگيري لفظي خانواده قربانيان و وكلاي مدافع وزير كشور سابق مصر برگزار نشد.
گفتني است حبيب العادلي از پرنفوذترين شخصيت هاي رژيم سابق مصر به شمار مي رود كه به اتفاق شش تن از معاونانش به دليل صدور فرمان آتش به روي مخالفان رژيم در جريان انقلاب 25 ژانويه با اتهامات سنگيني روبه رو است. بر اساس آخرين آمار ارائه شده از قربانيان انقلاب 25 ژانويه در مصر، بيش از 846 نفر كشته و هزاران تن نيز به دست نيروهاي امنيتي و پليس مجروح شدند.


 



احتمال دست داشتن اشغالگران در انفجار بيمارستان افغانستان قوت گرفت

در پي نپذيرفتن مسئوليت حمله به بيمارستان استان «لوگار» افغانستان توسط طالبان، احتمال برنامه ريزي اين حمله تروريستي توسط آمريكايي ها قوت گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي انفجار خودرو بمب گذاري شده در مجاورت يك بيمارستان استان لوگار افغانستان كه شنبه روي داد و به مرگ حدود 40 كودك و زن بيمار و يا همراه بيمار انجاميد، ابتدا همه انگشت اتهام را به سمت گروه طالبان گرفتند. ولي «زبيح الله مجاهد»، سخنگوي اين گروه، اعلام كرد كه طالبان در اين انفجار دست نداشته است. وي گفت: ما حمله به اين بيمارستان را محكوم مي كنيم.
در پي رفع اتهام از جانب طالبان، اكنون انگشت اتهام به سمت آمريكا گرفته شده است. به اعتقاد كارشناسان، آمريكايي ها كه اكنون با بخش هايي از عناصر طالبان در تماس هستند و به آنها كمك هاي مالي مي كنند، اين انفجار راترتيب دادند تا حضور خود در افغانستان رامثل عراق، ضروري جلوه دهند.
هرچند طالبان تاكنون در افغانستان جنايات زيادي را ترتيب داده، ولي حمله به بيمارستان، آن هم بخش زايشگاه و كودكان، تاكنون سابقه نداشته است.
«استفان دميستورا» اين انفجار را اقدامي پست دانست و گفت: بيشتر خسارت ها متوجه بخش زايمان بيمارستان شده است و اكثر آنهايي كه جان خود را از دست داده اند، و يا زخمي شده اند، زنان وكودكان هستند.
وحشت ناتو
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، طرح «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، براي خروج نيروهاي اين كشور از افغانستان، موجب نگراني و وحشت ساير متحدان آمريكا در افغانستان شده است، به طوري كه تقريبا تمام آنها برنامه خود را براي خروج از افغانستان اعلام كرده اند.
اين متحدان اعلام خروج مرحله اي آمريكا از افغانستان را اذعان به شكست تلقي مي كنند و به همين خاطر، در وضعيت هراس و نگراني شديد قرار گرفته اند. آلمان و فرانسه بلافاصله پس از آمريكا، اعلام كردند كه آنها نيز به دنبال كاهش حضور نظامي خود در افغانستان هستند.
دفتر «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه، اعلام كرد كه پاريس به دنبال اجراي عقب نشيني حدود 4000 نيروي فرانسوي طبق يك برنامه زمان بندي شده مشابه برنامه اوباما از افغانستان است. براساس اين گزارش، آلمان نيز نگراني خود را درباره امنيت نيروهايش ابراز كرده است. اين نگراني ها به ويژه، با جسورتر شدن شبه نظاميان طالبان و افزايش انگيزه آنها براي اجراي حملات بيشتر شده است.
ساير متحدان و اعضاي ناتو از جمله كانادا و ايتاليا نيز پيشتر ضرب الاجل هايي براي عقب نشيني نيروهايشان از افغانستان را اعلام كرده اند. فرماندهان نظامي ناتو طي يك دهه حضور در افغانستان به رغم اعزام گسترده نيرو، برتري توان هوايي و استفاده آزادانه از تجهيزات و تسليحات پيشرفته عليه جبهه مقاومت در افغاستان، نتوانستند شبه نظاميان طالبان را شكست دهند.
طي شنبه و يكشنبه دو نظامي فرانسوي و كانادايي در افغانستان به هلاكت رسيدند.

 



آغاز راهپيمايي بزرگ از شهرهاي اسپانيا به سمت مادريد

سرويس خارجي-
راهپيمايي بزرگ ضددولتي در اسپانيا به سمت پايتخت و با حضور صدها هزار نفر از مردم اين كشور آغاز شد.
صدها هزار نفر از مردم شهرهاي بارسلون، بيلبائو، والنسيا و كاديز روز شنبه با برپايي يك راهپيمايي بزرگ و حركت به سمت «مادريد»، اعتراض خود را به بحران اقتصادي و سياسي حاكم بر كشورشان ابراز داشتند.
بنا به گزارش بي بي سي، مردم ساير شهرهاي اسپانيا نيز طي چند روز آينده به اين تظاهركنندگان خواهند پيوست تا ظرف يك ماه آينده ميلادي خود را براي تجمع بزرگ ضددولتي به پايتخت برسانند. شهرهاي «بارسلون» و «بيلبائو» در شمال، «والنسيا» در شرق و «كاديز» در جنوب غربي اسپانيا قرار دارند و تظاهركنندگان ساير شهرها خود را آماده كرده اند در مسير حركت به آنها بپيوندند تا در راهپيمايي 652 كيلومتري كه در اعتراض به بحران اقتصادي صورت مي گيرد شركت كنند.
براساس اين گزارش، دو سال بحران اقتصادي نرخ بيكاري زير 30 سال در اسپانيا را از 21 درصد به 35 درصد افزايش داده است. نرخ بيكاري اين كشور منطقه يورو از سال 2007 به اين سو بيش از دو برابر شده است.
گفتني است، اسپانيا از يك سال گذشته تصويب و اجراي طرح هاي رياضت اقتصادي تحميلي صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا را آغاز كرده و همين امر باعث وقوع تظاهرات، اعتصاب ها و بعضا شورش هاي گسترده ضددولتي شده است.
قشر متوسط به پايين اسپانيا به شدت تحت تاثيرات سوء طرح هاي رياضت اقتصادي قرار داشته و با اين حال حزب حاكم بر ادامه اجراي اين طرح ها تاكيد مي كند.
در حال حاضر يونان، پرتغال، ايرلند و لوكزامبورگ نيز با مشكلات مشابه مواجه بوده و با دريافت وام، ترميم كابينه و سركوب تظاهركنندگان سعي در مهار بحران دارند.
چندي پيش صندوق بين المللي پول نسبت به عواق «مرگبار» ادامه بحران بر پول واحد يورو هشدار داد.
پيش از اين «جك استراو» و «يوشكا فيشر»، وزراي خارجه پيشين انگليس و آلمان در كنار باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا، نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه و «آنگلا مركل»، صدراعظم آلمان نيز نسبت به ادامه اين بحران و خطرات آن هشدار داده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14