(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 تیر 1390- شماره 19963

ردپاي انحراف (نكته)
تركيه در تبريز سرمايه گذاري مي كند
ايران در كيهان
برگزاري نخستين همايش اهداي عضو در اصفهان
ساخت راه آهن جديد در لرستان
كرج جزو 7 شهر آلوده كشور است
معاون امور عمراني استاندار مازندران: ساماندهي سواحل دريا بايد از روزمرگي خارج شود
41 كانون بسيج اساتيد در دانشگاههاي گيلان راه اندازي شد
پس از افتتاح طرح هجرت3 دانش آموزان بسيجي بروجرد مسئوليت بهسازي 68 مدرسه را پذيرفتند
در صورت تصويب FAO سومين كلكسيون جهاني زيتون در طارم ايجاد مي شود
در آذربايجان شرقي امكان اجراي فاضلاب روستاها در برنامه پنجم وجود ندارد
عوارضي آزادراه تهران- پرديس غيركارشناسي و تبعيض آميز! (يادداشت خبرنگار)
احداث باند فرودگاه اضطراري در بندرعباس
اشتغال 13 هزار نفر در شهرك صنعتي استان قزوين



ردپاي انحراف (نكته)

اهواز - محمد جعفر فلسفي
در آذر ماه سال 1383 درشهرستان اهواز اتفاقي رخ داد كه به دليل ابعاد گسترده آن، آنچنان اصلاح طلبان را گرفتار كرد كه نتوانستند از باتلاق و منجلابي كه خود خلق كرده بودند، به راحتي بيرون بيايند و اين واقعه كه همگان از آن به عنوان «جشنواره مستهجن تئاتر ايران زمين» ياد مي كنند، به تعبير مدير مسئول روزنامه كيهان، آخرين ميخي بود كه به تابوت اصلاحات كوبيده شد و چه بسا اين رويداد تاثير قابل ملاحظه اي در رويگرداني مردم از اصلاح طلبان و گرايش به اصول گرايان را در مقطع تاريخ و حساس انتخابات سال 1384 رقم زده باشد.
اما آنچه كه در آن شرايط چندان مجالي براي پرداختن به آن فراهم نگرديد، حضور نماينده ليدر جريان انحرافي يعني اسفنديار رحيم مشايي درآن جشنواره و تقدير و تشكر ويژه وي از بازيگران زن در قالب حفظ حجاب و عفاف بود كه اصلا موضوعيت نداشت و زماني كه بازيگر زن با آن چهره «اجق وجق» به روي صحنه مي رفت تا جايزه شهرداري تهران را دريافت كند، همگان در تعجب مي ماندند كه اين هديه چه تناسبي با فرهنگ عفاف و حجاب دارد و اساسا آيا اين حركت جز تمسخر حجاب و عفاف پيام ديگري دارد؟
در آن ايام خيلي ها با شناختي كه از شخصيت آقاي احمدي نژاد به عنوان فردي حزب اللهي و ارزشي كه چفيه دوران دفاع مقدس را هم به عنوان نماد هشت سال دفاع مقدس به گردن مي آويزد، داشتند، تلاش كردند تا از كانال هاي مختلف وي را متوجه اين حركت ضد ارزشي نمايند اما علي رغم پيگيري هاي زياد موفق نشدند مخالفت و محكوميت وي را با اقدام نابخردانه و مشكوك معاونش در شهرداري تهران اخذ نمايند. گرچه آقاي مشايي با زرنگي خاص خودش مي خواست با فرستادن هدايايي به عنوان جبران اين خيانت تا حدودي ذهنيت هاي منفي را درمورد خودش پاك نمايد اما با هوشياري نيروهاي مومن اجازه سوء استفاده از اين مسئله داده نشد.
نكته دومي كه باز هم مي تواند پرده اي ديگر از سناريوي پيچيده جريان انحراف را درمعرض نمايش بگذارد، مسئله اي است كه اين روزها از آن به عنوان پيوند اصلاح طلبان با جريان انحرافي سخن به ميان مي آيد . با روي كار آمدن آقاي احمدي نژاد درسال 84 همگان انتظار داشتند عناصري كه نقش كليدي درحمايت از جريان مخالف اصولگرايي ، به ويژه حمايت هاي مالي و پشتيباني از اين جريان داشته اند، تغيير يابند و عناصري مومن و مخلص جايگزين آنان شوند. اما نه تنها اين اتفاق درخوزستان رخ نداد بلكه اين عناصر به عنوان مهره هاي مورد اعتماد همچنان درپست هاي خود باقي ماندند.
ماجرا ازاين قرار بود كه فردي به نام «ص- م» كه عهده دار مسئوليت ميراث فرهنگي استان خوزستان بود، درجريان انتخابات 84 به عنوان مسئول لجستيك ستاد رقيب اصلي آقاي احمدي نژاد عمل مي كرد و بواسطه برخي تخلفات و عملكردهاي سوال برانگيز درمظان اتهام بود، با آمدن مشايي به عنوان معاون رئيس جمهور و پس از آن آقاي بقايي، همچنان دراين سمت حفظ شد و حدود 5 سال دراين سمت باقي ماند و پس از آن نيز به تهران منتقل شد و طبق شنيده ها، وي در ماجراي فتنه 88 نيز چند روزي در بازداشت به سر برده است.
پيوند جريان انحراف با عناصر شناخته شده جريان كارگزاران، سوالي بود كه درآن ايام ذهن ها را به خود مشغول كرده بود اما آنچه اين روزها همگان شاهد آن هستند از سوال و گمانه زني گذشته و تبديل به يك واقعيت تلخ شده است. گرچه خون دل هاي زيادي در طول سال هاي گذشته خورده شد اما يك بار ديگر براي نيروهاي انقلاب و امت مسلمان ايران روشن شد كه اگر دلسوزان انقلاب با چنين انحرافاتي از ابتدا برخورد جدي مي كردند چه بسا كار به اين نقطه نمي رسيد كه منحرفين بر برخي مسئوليت هاي كليدي و حساس تكيه بزنند.

 



تركيه در تبريز سرمايه گذاري مي كند

تبريز- خبرنگار كيهان:
تركيه در دشت معروف و وسيع تبريز، سرمايه گذاري مي كند.
رئيس جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي گفت: سرمايه گذاري از تركيه در 100 هزار هكتار از زمين هاي زرين دشت، سرمايه گذاري مي كند.
«مسعود- محمديان» افزود: ايجاد مجتمع كشت و صنعت دشت تبريز، به عنوان يكي از بزرگ ترين طرح هاي موجود، با همكاري كشور خارجي مورد توجه است.
به گزارش جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي، وي به شرايط حاد درياچه اروميه اشاره و تصريح كرد: كشاورزي حاشيه درياچه اروميه از اين شرايط، خسارات فراواني ديده و در برخي از موارد، آسيب هاي جبران ناپذيري وارد آمده است.
محمديان از كاهش مصرف سوخت 50 درصدي در واحدهاي مرغداري و گاوداري استان خبر دارد.
گفته مي شود 205 هزار هكتار از بخش كشاورزي استان به طور مستقيم تحت تاثير شرايط بد درياچه اروميه، قرار دارندو حدود 600 هزار هكتار نيز به صورت غيرمستقيم، متاثر از اين وضعيت هستند.

 



ايران در كيهان

اشتغالزايي در صنايع كشاورزي
¤ رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين اظهار داشت: درحال حاضر 235 فقره جواز تأسيس با سرمايه گذاري 2 هزار و 256 ميليارد و 27 ميليون ريال صادر شده كه 49 پروانه با سرمايه 359 ميليارد و 278 ميليون ريال به بهره برداري رسيده است.
وي عنوان كرد: اين ميزان جواز تأسيس 5 هزار و 172 اشتغالزايي را به دنبال دارد كه در صورت تحقق يك ميليون و 989 هزار و 796 تن انواع محصولات غذايي و توليدات كشاورزي را خواهيم داشت.
صفري خاطرنشان كرد: با توجه به ميزان پروانه بهره برداري صادره تاكنون يكهزار و 80 اشتغالزايي دراين بخش داشتيم كه اين تعداد پروانه، 465 هزار و 282 تن توليد محصولات كشاورزي و غذايي را عايد استان كرده است.
عضويت در شبكه كتابخوانان
يزد- خبرنگار كيهان:مديركل كتابخانه هاي عمومي استان يزد از عضويت كتابداران اين استان در شبكه كتابخوانان حرفه اي كشور در سال جاري خبر داد.
محمدحسن علايي با بيان اينكه از آغاز سال جاري، كتابداران استان يزد در شبكه كتابخوانان حرفه اي كشور عضويت پيدا كرده اند، اظهار داشت: شهروندان شهرستاني كتابخوان هم، عضو سايت شبكه كتابخوانان حرفه اي خواهند شد.
وي افزود: اين اقدام با هدف ترويج فرهنگ و شركت در مسابقات اينترنتي كتابخواني در شبكه كتابخوانان حرفه اي كشور در تمام شهرستان هاي استان اجرا شده و شركت كتابداران در مباحث نوين كتابداري و كتاب شناسي به صورت آنلاين اجرا خواهد شد.
ارسال پرونده متخلفين به تعزيرات
¤ رئيس سازمان بازرگاني استان يزد گفت: درسال گذشته افزون بر 242 مورد بازرسي از واحدهاي صنفي و توليدي اين استان انجام و 11هزار و 800 پرونده تخلف براي متخلفين تشكيل و به اداره كل تعزيرات حكومتي ارسال شد.
مهراب اسكندري با بيان اينكه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها درسال جاري نيز ادامه يافت گفت: تاثيرگذاري حامل هاي انرژي در حوزه توليد و حمل و نقل در اصلاح قيمت ها اثرگذار بوده و سازمان بازرگاني با همكاري و تعامل خوب و سازنده واحدهاي صنفي و توليدي به گونه اي عمل نمود كه افزايش جهشي قيمت صورت نگرفت.
شروع طرح امداد و نجات
رشت- خبرنگار كيهان: مديرعامل جمعيت هلال احمر استان گيلان گفت: طرح هاي امداد و نجات جاده اي و ساحلي جمعيت هلال احمر گيلان از آغاز تابستان در 20 پست امداد و نجات ساحلي در نقاط خطرآفرين و 15 پست امداد و نجات جاده اي در مسيرهاي پرتردد و حادثه خيز منطقه اجرا مي شود.
جمشيد محمدي افزود: با اجراي اين طرح ها بيش از 9 هزار و 450 نفر از امدادگران آموزش ديده و مجرب هلال احمر با استقرار در پست هاي امدادي ساحلي و جاده اي با تجهيزات كامل امداد و نجات به ارائه خدمات امداد، پيش بيمارستاني به هموطنان و انتقال مصدوم به مراكز درماني مي پردازند.
اهداي جايزه
اسفراين- خبرنگار كيهان:طي مراسمي كه با حضور كاركنان شركت آب و فاضلاب خراسان شمالي و مدير اين اداره در اسفراين برگزار شد، به زهرا رضايي كه دربين پرداخت كنندگان الكترونيكي قبض آب و فاضلاب در اسفراين به قيد قرعه انتخاب شده بود يك سري شيرآلات اهدا شد.
دراين مراسم مجيد وحداني اسدي مدير آب و فاضلاب اسفراين گفت: در راستاي اجراي طرح دولت الكترونيك، شركت آب و فاضلاب خراسان شمالي به صورت دوره اي از بين كساني كه قبض آب و فاضلاب مصرفي را به طور الكترونيكي پرداخت مي كنند جوايزي اهدا خواهد كرد.
افزايش 65 درصدي كلزا
اردبيل- خبرنگار كيهان: سطح زيركشت كلزا درسال زراعي جاري در سطح استان اردبيل 65 درصد افزايش يافته است.
مدير زراعت معاونت بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي استان با اعلام مطلب بالا افزود: تاكنون 20 هزار تن دانه روغني كلزا در فصل زراعي جاري برداشت شده است و عمليات خريد از طريق سازمان تعاون روستايي و شركت توسعه كشت دانه هاي روغني استان انجام مي شود.
وي گفت: ميزان توليد كلزا امسال در استان به بيش از 25 هزار تن مي رسد كه اين ميزان توليد نسبت به سال گذشته 127 درصد افزايش نشان مي دهد.
ايمن سازي محور شاهرود- سبزوار
شاهرود- خبرنگاركيهان: مديركل راه و ترابري استان سمنان گفت سه نقطه حادثه خيز در محور شاهرود- سبزوار ايمن سازي شد.
مهندس قربان پور افزود: كيلومتر135 محور شاهرود سبزوار با نصب علائم- استپ و بازتاب ايمن سازي و در كيلومتر 146 نيز 160متر گاردريل و علائم ايمني نصب شد.
وي نقطه ديگر كه ايمن سازي شد، محور دوچيله اعلام كرد و افزود در مقطع دوچيله نيز علائم و موارد ايمني موردنياز نصب و ايمن سازي انجام شده است.
راه اندازي دو رشته كارشناسي ارشد
بندرعباس- خبرنگاركيهان: سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد هرمزگان از راه اندازي دو رشته كارشناسي ارشد از مهرماه امسال در واحدهاي اين مراكز خبر داد و گفت: با هماهنگي با مركز علمي- كاربردي بهزيستي امكان جذب دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد حرفه اي براي اين مركز فراهم خواهدشد.
وي افزود: طرح توسعه گسترش رشته ها و گرايش در تمامي مقاطع از اين پس تنها براساس دوره هاي كاربردي و آموزش هاي مهارت و فناوري خواهد بود.
شايان ذكر است: دانشگاه علمي- كاربردي هرمزگان داراي 16 واحد آموزشي و 8500دانشجو در مقطع كارداني و كارشناسي به صورت نرمي و پودماني مي باشد.

بهسازي 200باب مدرسه
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: مدير آموزش وپرورش گنبدكاووس گفت: عمليات بهسازي مدارس اين شهرستان در قالب طرح اردوهاي هجرت 3 و با مشاركت حدود 4هزار نفر دانش آموز، معلم و استادكار گنبدكاووس انجام خواهدشد.
نبي الله آخوندي، افزود: طرح بهسازي 200مدرسه اين شهرستان شامل «رنگ آميزي و نقاشي كلاس ها، اتاق ها، ديوار مدارس، تعمير و تجهيز ميز و صندلي ها و نيز خوشنويسي و طراحي ديوارها و ساختمان مدرسه» خواهد بود.
وي با بيان اينكه طرح بهسازي مدارس اين شهرستان، به مدت 75 روز ادامه خواهد داشت، گفت: حدود 300ميليون ريال براي خريد مصالح جهت اجراي اين طرح پيش بيني شده است.

 



برگزاري نخستين همايش اهداي عضو در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
نخستين همايش اهداي عضو تحت عنوان «همايش ايثار ماندگار» با حضور بيش از 110 خانواده اهداكننده عضو در اصفهان برگزار شد.
در اين همايش عليرضا ذاكر اصفهاني، استاندار اصفهان طي سخناني يكي از بزرگ ترين و مهم ترين دستاوردهاي برگزاري اين همايش را الگو و درس گرفتن از ايثار ماندگار خانواده هاي اهداءكننده عضو عنوان كرد كه با اهداء كردن اعضاي بدن پدر، مادر، همسر و فرزند خويش زندگي دوباره را به بيماران نيازمند عضو هديه داده اند.
وي با اشاره به اختصاص قطعه آسماني ها در باغ رضوان اصفهان گفت: از مدت ها پيش دستورالعملي درخصوص اختصاص دادن قطعه اي به اهداءكنندگان عضو به نام قطعه آسماني ها صادر شده كه افرادي كه با ايثار و فداكاري اعضاي خود را اهداء كرده اند در اين قطعه آرام گيرند.
دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نيز گفت: در كشور ما و بخصوص استان اصفهان با فرهنگ سازي هاي گسترده و نيز پيشرفت اعضاي تيم پزشكي، آمار پيوند عضو روز به روز افزايش پيدا كرده است به گونه اي كه در استان اصفهان در سه ماهه اول سال جاري 10 اهداي عضو منجر به نجات جان بيماران نيازمند شده است.
وي همچنين به اهداي عضو يك كودك 20 ماهه كه به دليل سقوط از ارتفاع دچار مرگ مغزي شده بود، اشاره كرد و افزود: اين كودك، كوچك ترين اهداءكننده در استان اصفهان بوده كه با پيوند كبد وي به يك كودك 14 ماهه و كليه او به يك خانم 20 ساله باعث نجات جان آنها شد.
در پايان اين همايش از تمامي خانواده هاي اهداءكننده عضو تجليل به عمل آمد.

 



ساخت راه آهن جديد در لرستان

خرم آباد- خبرنگاركيهان:
طي مراسمي با حضور جمعي از مسئولان استان كلنگ راه آهن دورود- خرم آباد- انديمشك كه قرار است 367 كيلومتر طول داشته باشد به زمين خورد.
استاندار لرستان در كنفرانس خبري افزود:
جابه جايي قطار ازنظر كارشناسان اقتصادي به معناي جابه جايي اسكناس است و بسياري از شهرهايي كه امروز توسعه يافته اند به بركت برخورداري از شبكه راه آهن بوده است.
دكتر حبيب الله دهمرده توسعه شبكه هاي ارتباطي و انرژي را به عنوان عمده ترين محورهاي توسعه نام برد و گفت: بر اين اساس به بخش راه، راه آهن، پروازها و انرژي در استان توجه ويژه اي كرده ايم كه در اين راستا علاوه بر راه آهن مذكور كه كلنگ آن به زمين زده شده و توسط قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء اجرا مي شود، در تلاش هستيم هرچه زودتر راه آهن دورود- خرم آباد- بروجرد به غرب كشور كلنگ زني شود.
استاندار با بيان اين مطلب كه در همان روزي كه هيئت دولت در پايان سفر سوم لرستان را ترك كرد با تشكيل كارگروه هايي تلاش براي اجراي مصوبه ها آغاز شده است، گفت: براي تحقق اين مهم از ظرفيت و توان همه مديران، نمايندگان، كارشناسان و غيره استفاده شده كه نكات قوت موفقيت ها مال ديگران و ضعف ها مربوط به من است.

 



كرج جزو 7 شهر آلوده كشور است

كرج-خبرنگار كيهان:
پسماندهاي شهري و زباله هاي بيمارستاني از مشكلات زيست محيطي در كرج و ساير شهرستان هاي استان البرز است.
فرماندار كرج در همايش بررسي چالش هاي زيست محيطي با اشاره به اينكه اين شهرستان از ظرفيت هاي بالاي منابع طبيعي و زيست محيطي برخوردار است اظهار داشت: بر اين اساس آگاهي بخشي بيش از پيش به مردم و ايجاد بسترهاي مناسب براي مشاركت همه جانبه عموم در حفاظت از منابع زيست محيطي ضروري است.
مهدي ايران نژاد گفت: مشكلات زيست محيطي در كرج بايد مورد توجه مسئولان قرار گيرد و ارائه راهكارهاي عملي مناسب براي رفع آنها ضروري است.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان البرز در اين همايش گفت: افزايش بي رويه وسايل نقليه و فعاليت هاي كارخانه ها، كرج را در رديف هفت شهر آلوده كشور قرار داده است.
حسن پسنديده، افزود: يكي از مشكلات زيست محيطي استان البرز ورود ريزگردها به اين استان است كه شرايط مطلوب هوا را از حالت استاندارد خارج كرده است.

 



معاون امور عمراني استاندار مازندران: ساماندهي سواحل دريا بايد از روزمرگي خارج شود

ساري- خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استاندار مازندران گفت: ساماندهي و سازندگي سواحل دريا بايد از روزمرگي خارج شود.
سيدعيسي هاشمي حيدري در نخستين جلسه كميته عمران و بهسازي ستاد اجرايي آزادسازي سواحل مازندران با اشاره به اينكه پيش نويس اساسنامه سازمان توسعه و عمران دريا و سواحل در وزارت كشور تهيه شده است، گفت: يكي از وظايف اين سازمان، سياست گذاري در امر توسعه امور عمراني، رفاهي، اجتماعي و فرهنگي نقاط و كرانه ساحلي مازندران مي باشد.
هاشمي با اشاره به آزادسازي حريم قانوني سواحل افزود: در غرب مازندران آزادسازي فاصله 60متري، هزينه گزافي دارد كه استحصال زمين در دريا از نظر اقتصادي و اجرايي راهگشا مي باشد.
معاون امور عمراني استاندار گفت: قوانين موجود مانند قانون مستحدثات ساحلي مصوب سال 1354 وقانون توزيع عادلانه آب و قوانين ديگر قديمي بوده و با توجه به شرايط خاص فعلي دريا و سواحل پاسخگو نمي باشد، لذا پيگيري در تهيه لايحه قانون جامع مزبور از ضروريات بسيار مهم محسوب مي شود.

 



41 كانون بسيج اساتيد در دانشگاههاي گيلان راه اندازي شد

رشت- خبرنگار كيهان:
سرپرست سازمان بسيج اساتيد دانشگاهها و مراكز آموزش عالي گيلان از راه اندازي 41 كانون بسيج اساتيد در بيش از 70 درصد از مراكز آموزش عالي و دانشگاههاي اين استان خبر داد.
به گفته حسن حبيبي در اين كانونها در مجموع 842 نفر از اساتيد و اعضاي هيئت علمي بسيجي در كار گروههاي مختلف فعال و سازماندهي شده اند كه بيش از 193 نفر از آنها از بانوان هستند.
وي كشاورزي و آبخيزداري، مديريت و اقتصاد علمي و پژوهشي و معارف و فرهنگي را از جمله 12 كارگروه تشكيل شده در سازمان بسيج اساتيد استان نام برد كه با هدف كمك به مباحث علمي و رشد و توليد علم در عرصه هاي مختلف دانشگاهي ايجاد شده اند.
حبيبي با اشاره به اينكه يكي از مشكلات دانشگاهها در سطح استان عدم ارتباط مناسب بين دانشجو و استاد است گفت: براي جبران اين موضوع حلقه هاي علمي در دانشگاهها با حضور يك استاد و 15 الي 30 دانشجو تشكيل و سازماندهي شده است.
وي همچنين از راه اندازي 2 انجمن علمي در بخش كشاورزي و علوم انساني در سازمان بسيج اساتيد گيلان خبر داد.

 



پس از افتتاح طرح هجرت3 دانش آموزان بسيجي بروجرد مسئوليت بهسازي 68 مدرسه را پذيرفتند

بروجرد- خبرنگاركيهان:
طرح هجرت3 بسيج دانش آموزي بروجرد در كانون بسيج اين شهرستان افتتاح شد.
سرهنگ سيفي فرمانده سپاه ناحيه بروجرد دراين مراسم گفت: در برنامه طرح هجرت3 تابستان امسال 310 نفر از دانش آموزان كار زيباسازي مرمت و بهسازي 68 مدرسه را انجام مي دهند.
وي هدف از اجراي طرح هجرت 3 را غني كردن اوقات فراغت دانش آموزان عنوان كرد و گفت: در سال گذشته درطرح هجرت بيش از 300 نفر از دانش آموزان رنگ آميزي 42 هزارمترمربع و 700متر نقاشي و 300 متر مرمت و 800 متر بهسازي در 23 واحد آموزشي شهرستان را انجام داده اند كه 28ميليون تومان هزينه شده است.
سرهنگ سيفي فرمانده ناحيه سپاه بروجرد افزود: همچنين كلاسهاي تابستاني طرح نشاط و تعالي در 35 پايگاه مقاومت اين شهرستان با شركت بيش از 7 هزارنفر از جوانان ونوجوانان آغاز شده است.

 



در صورت تصويب FAO سومين كلكسيون جهاني زيتون در طارم ايجاد مي شود

طارم- خبرنگار كيهان:
فرماندار طارم گفت: سومين كلكسيون جهاني زيتون به مساحت 30 هكتار در صورت تصويب شوراي بين المللي زيتون (FAO) در شهرستان طارم ايجاد مي شود.
غلام حسين رجبي كلكسيون جهاني زيتون شهرستان طارم را مركزي براي كشت گونه هاي مختلف زيتون جهان دانست و افزود: در صورت راه اندازي اين كلكسيون دراين شهرستان يكهزار نوع از گونه هاي مختلف زيتون جهان در طارم كشت خواهد شد. وي يادآور شد: در زمان حاضر كلكسيوني بالغ بر 200 نوع زيتون در شهرستان طارم وجود دارد كه مركز تحقيقات جهاد كشاورزي با مطالعه بر روي اين گونه ها و بررسي شرايط رشد و پرورش گونه هاي مختلف زيتون زمينه توليد و كشت انبوه آنها را در منطقه بررسي مي كند. رجبي، هدف از راه اندازي كلكسيون جهاني زيتون حفظ ذخاير ژنتيكي اين محصول پرارزش دانست و اظهار داشت: با مطالعاتي كه در مراكز كلكسيون هاي جهاني زيتون بر روي انواع گونه ها صورت مي گيرد مكان هاي مناسب با شرايط رشد و پرورش آن يافت شده و براي توليد به دست باغداران آن منطقه سپرده مي شود. فرماندار طارم گفت: پس از راه اندازي اين كلكسيون سازگارترين انواع زيتون با شرايط جوي منطقه طارم بررسي و براي كشت انبوه به كشاورزان معرفي مي شود. گفتني است شهرستان طارم به عنوان بزرگترين مركز توليد كننده زيتون كشور در 90 كيلومتري شمال استان زنجان واقع است و به هندوستان ايران مشهور مي باشد.

 



در آذربايجان شرقي امكان اجراي فاضلاب روستاها در برنامه پنجم وجود ندارد

تبريز-خبرنگار كيهان:
در برنامه پنجم پيش بيني شده تا هشت درصد جمعيت روستاها، داراي فاضلاب شوند، ولي تحقق آن، دشوار است.
مديرعامل آبفاي روستايي آذربايجان شرقي با اعلام مطلب فوق گفت: با توجه به وضعيت اعتبارات، امكان اجراي طرح فوق، در مدت تعيين شده، وجود ندارد.
«علي صمدنژاد» افزود: براي توسعه فاضلاب روستايي اين استان 900 ميليارد ريال نياز است و بايد اعتبارات ملي تخصيص يابد.
وي با اشاره به اين كه مجتمع سازي آب روستاها مورد توجه قرار گرفته است و 31 مجتمع آبرساني روستايي با آب رساني به 583 روستا فعال مي باشند و 18 مجتمع در حال ساخت است، افزود: احداث 14 مجتمع آبرساني در حال مطالعه بوده كه 237 روستا را پوشش مي دهد و براي ساخت مجتمع هاي مورد نظر بيش از 180 ميليارد ريال مورد نياز است كه با توجه به محدوديت اعتباري استاني، نياز به 10 سال زمان است. صمدنژاد، خواستار تخصيص اعتبارات ملي براي بهره برداري از طرح هاي آبرساني روستاها شد.

 



عوارضي آزادراه تهران- پرديس غيركارشناسي و تبعيض آميز! (يادداشت خبرنگار)

پس از سال ها انتظار و كش و قوس هاي مرسوم و معمول كه در اجراي هر پروژه متأسفانه وجود دارد و وعده هاي فراوان مسئولان، سرانجام آزادراه تهران- پرديس با هدف خدمت به ساكنان شهرهاي شرقي پايتخت و دسترسي آسان به حوزه هاي شمالي كشور به بهره برداري رسيد. اما هنوز كام مردم از اين خدمت توسط دولت خدمتگزار شيرين نشده بود كه تعيين قيمت عوارضي براي عبور خودروهاي سواري از اين آزادراه، اين شيريني را به تلخي هدايت مي كند.
نصب اطلاعيه هاي مبني بر پرداخت 1500 تا 4500 تومان براي عبور هر خودروي سواري از اين بزرگراه قيمت هايي است كه متأسفانه با هيچ دليل و منطقي توجيه پذير نيست كه از جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد؛
1- قيمت بالاي عوارضي براي افرادي كه بنا به دلايلي از جمله حمل و نقل بار و مسافر و موقعيت شغلي مجبورند در طول شبانه روز بيش از چند مرتبه از اين آزادراه استفاده كنند نه تنها به لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نيست بلكه سبب افزايش قيمت در حوزه هاي ديگر از جمله كرايه مسافران خواهد شد.
2- يكي از اهداف عمده دولت كمك به كاهش آمار جمعيت در پايتخت مي باشد. لذا سياست خدمت رساني به افرادي كه به اجبار يا اختيار در خارج از پايتخت سكونت مي كنند مي طلبد كه دولت نه تنها خدمات بهتري دراين حوزه ارائه كند بلكه از هر نوع فشار اقتصادي به آنان نيز بكاهد.
3- پرداخت قيمت تعيين شده براي يك بزرگراه به قد و قواره آزادراه تهران- پرديس در مقايسه با ساير بزرگراه هاي كشور كه با هدف كمك به حمل و نقل در كلان شهري مانند تهران افتتاح شده است؛ منصفانه و عادلانه نيست.
4- وجود اقشار كم درآمد در شهرهاي شرقي پايتخت و موقعيت شغلي ساكنان اين شهرها پرداخت مبالغي از اين دست را برنمي تابد.
و اما اكنون كه مردم اين منطقه پس از تحمل سال ها مشقت رفت وآمد و پرداخت هزينه هاي مالي و جاني در اين مسير اكنون مي خواهند از سهولت در تردد برخوردار شوند؛ سزاوار نيست كه از بدو تأسيس اين پروژه با اكراه و اجبار از آن استفاده كنند.
بنابراين انتظار مي رود مسئولان و مديران حوزه راه در اين مورد چاره انديشي و براي رفاه حال ساكنان تصميم منصفانه اي اتخاذ كنند.
آبعلي- خبرنگار كيهان


 



احداث باند فرودگاه اضطراري در بندرعباس

بندرعباس-خبرنگار كيهان:
مدير كل امنيتي و انتظامي استانداري هرمزگان از احداث باند فرودگاه اضطراري در بندرعباس براي استفاده در مواقع بحراني خبر داد.
احمد مرادي درخصوص اقدامات انجام شده در اين زمينه طي سال 89، بيان داشت: تعيين 20 نفر به عنوان اعضاي اصلي شوراي پدافند غيرعامل و همچنين تشكيل كارگروه هاي عمران و تاسيسات، اقتصاد و انرژي، علمي و فناوري، فرهنگي و اجتماعي و سياسي و دفاعي و همچنين تشكيل 22 جلسه و تصويب 96 طرح از جمله اقدامات شوراي پدافند غيرعامل استان هرمزگان در سال 89 بوده است.
مرادي عنوان كرد: يكي از مهم ترين برنامه هاي ما احداث باند فرودگاه اضطراري براي استفاده در مواقع بحراني در بندرعباس است.
وي با اشاره به نقش آموزش در زمينه پدافند غيرعامل، تصريح كرد: يكي از اولويت هاي اصلي ما در سال 90 توجه به آموزش پدافند غيرعامل است كه در همين راستا برنامه هايي آموزشي را در صدا و سيما و رسانه هاي مختلف و همچنين در دانشگاه ها و دبيرستان هاي مختلف طراحي كرده ايم.

 



مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان خبر داد
اشتغال 13 هزار نفر در شهرك صنعتي استان قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي قزوين گفت: حدود هزار واحد صنعتي در شهرك ها و نواحي صنعتي استان وجود دارد كه بيش از 13 هزار نفر در آنها مشغول به كار هستند.
عبدالقهار ناصحي در گفت وگو با خبرنگاران با بيان اين مطلب اظهار داشت: سياست شركت شهرك هاي صنعتي پيگيري و ارتقاي كمي و كيفي واحدهاي صنعتي است.
وي ادامه داد: رويكرد ما در شركت شهرك هاي صنعتي اين است كه ديگر به طور مستقيم اقدام به ساخت شهرك هاي جديد نكنيم؛ چرا كه با حمايت و ارتقاي جايگاه بخش خصوصي مي توانيم شهرك هاي صنعتي را سريع تر و بهتر به بهره برداري برسانيم، بنابراين شركت شهرك هاي صنعتي استان قزوين بيشتر به انتقال تجربيات و نظارت به عملكرد بخش غيردولتي خواهد پرداخت.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي قزوين با اشاره به تعداد واحدهاي صنعتي مستقر در شهرك ها و نواحي صنعتي گفت: براين اساس حدود يك هزار واحد توليدي و صنعتي در شهرك ها و نواحي صنعتي استان وجود دارند كه نيمي از آنها به بهره برداري رسيده است كه در اين واحدها حدود يك هزار و 700 ميليارد تومان بايد سرمايه گذاري صورت گيرد كه در 500 شركتي كه به توليد رسيده است حدود 700 ميليارد تومان سرمايه گذاري انجام شده است و با اين وضعيت بيش از 13 هزار نفر در شهرك هاي صنعتي استان مشغول به كار هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14