(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 تیر 1390- شماره 19963

كوتاه اقتصادي
كاهش 4/3ميليارد ليتري مصرف 4 فرآورده نفتي كشور طي 190 روز
ارائه رايگان خدمات بيمه درمان به افراد نيازمند
وزير تعاون: انتقاد از وضعيت اشتغال در صحن علني مجلس كارشناسي نيست
وزير اقتصاد در گفت وگو با بلومبرگ: طرحي براي كاهش يارانه هاي نقدي نداريم
بررسي وضعيت پروژه ريلي ايران به اروپا در تركمنستان
رويانيان: سهميه بنزين تاكسي ها در تهران و شهرهاي گرمسيري افزايش مي يابد
اخذ ماليات 4 تا 30درصدي از حامل هاي انرژي
معاملات آپشن سكه راه اندازي مي شود
تشكيل هيئتي براي ريشه يابي حادثه پالايشگاه تهران
برگزاري 300 نمايشگاه ضيافت در كشور
تغيير تعرفه واردات 190 قلم كالاي كشاورزي



كوتاه اقتصادي

¤ اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران، اعلام كرد: پروانه استاندارد واحد توليدي با نام تجارتي آزمايش جهت فرآورده «آبگرمكن نفتي مخزن دار» ابطال گرديد.
¤ وزير بازرگاني مي گويد: با ايجاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرح آمايش تجاري كه وعده اجراي آن براي امسال داده شده بود، قطعي شده است و بتدريج اجراي اين پروژه آغاز مي شود.مهدي غضنفري در اولين اظهارنظر خود درباره آمايش تجاري، پس از مصوبه روز چهارشنبه گذشته مجلس شوراي اسلامي مبني بر ادغام دو وزارتخانه بازرگاني و صنايع و تشكيل وزارتخانه جديد با نام صنعت، معدن و تجارت، گفت: با اين مصوبه از اين پس سيستم هاي پشتيبان تجارت و توليد يكپارچه و تقويت مي شوند.
¤ معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از ايجاد بانك اطلاعاتي مشترك با 8 دستگاه اجرايي براي كنترل عملكرد اپراتورهاي ارتباطي و مخابراتي و راه اندازي سايت ويژه براي دريافت شكايات كاربران خبر داد.چندي پيش تفاهم نامه همكاري ميان سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، سازمان تعزيرات حكومتي، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان پليس اطلاعات و امنيت عمومي ناجا، پليس آگاهي ناجا، سازمان فناوري اطلاعات ايران، شركت ارتباطات زيرساخت و سازمان نظام صنفي رايانه اي منعقد شد كه با تبادل اين تفاهم نامه برنامه هاي تنظيم شده از سوي نهادهاي ذيربط در موضوعات مرتبط و مشترك سرويس هاي ارتباطي در سراسر كشور همسو شده تا علاوه بر جلوگيري از اتلاف منابع و سرمايه ها با تخصيص و تفكيك وظايف و ايجاد همكاري هاي نزديك منجر به اعمال نظارتي هماهنگ و منسجم و استقرار فضاي سالم رقابتي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5570 الي 5579، 5513، 5514، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، 6650 الي 6656، از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ سخنگوي وزارت انرژي عراق اعلام كرد: اين كشور قراردادي 356 ميليون دلاري را امضا كرده است كه براساس آن شركتي ايراني خط لوله انتقال گاز ايران به عراق را احداث خواهد كرد.مصعب المدرس تصريح كرد: اين خط لوله روزانه بيش از 25 ميليون فوت مكعب گاز طبيعي ايران را به عراق صادر خواهد كرد كه اين ميزان گاز براي توليد 2500 مگاوات برق كافي خواهد بود. اين خط لوله از ميدان گازي منصوريه عراق عبور مي كند.
¤ مديرعامل صندوق تامين اجتماعي درباره توزيع سيم كارت هاي اپراتور سوم كه توسط شركت تامين تله كام، يكي از شركت هاي زيرمجموعه اين سازمان انجام مي شود گفت: قيمت سيم كارت هاي اپراتور سوم تا پايان سال مشخص و نسبت به توزيع آن اقدام مي شود.
¤ سرپرست معاونت امور اجتماعي وزارت رفاه و تامين اجتماعي از طراحي كارت الكترونيك سلامت در شوراي عالي بيمه خبر داد و گفت: به زودي اين كارت ها جايگزين دفاتر بيمه اي در كل كشور خواهد شد.
¤ مديرعامل شركت ملي گاز در واكنش به اظهارات اخير برخي مسئولان وزارت نيرو كه از قطعي گاز نيروگاه ها و قطعي برق به اين دليل خبر داده بودند، گفت: آنها حق ندارند بگويند شركت گاز در قطعي برق مقصر است چرا كه سوخت نيروگاه ها را تمام و كمال تامين كرديم و علت قطعي برق فرسودگي شبكه نيرو است.جواد اوجي با اشاره به بحث هايي كه اخيرا درخصوص مشكلات گازرساني به نيروگاه ها به وجود آمده است، گفت: در فروردين ماه گذشته طبق برنامه مصوب به نيروگاه ها گازرساني كرديم.وي ادامه داد: در ارديبهشت ماه نيز برنامه ما تامين روزانه 128 ميليون مترمكعب گاز براي نيروگاه ها بود كه به طور روزانه 138 ميليون متر به نيروگاه هاي گاز تحويل داديم و در خردادماه نيز برنامه تحويل 147 ميليون مترمكعب بود كه 130 ميليون مترمكعب گاز به نيروگاه ها تحويل داده شد.

 



كاهش 4/3ميليارد ليتري مصرف 4 فرآورده نفتي كشور طي 190 روز

مجموع مصرف چهار فرآورده نفتي، 189 روز پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها در كشور به بيش از 37 ميليارد ليتر رسيد كه در قياس با دوره مشابه سال پيش از آن، از كاهش حدود 4/3ميليارد ليتري حكايت دارد.
به گزارش شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا)، اصلاح فرهنگ مصرف سوخت، يكي از اهداف مهم اجراي طرح سهميه بندي بنزين و قانون هدفمندسازي يارانه ها بود؛ به گونه اي كه با اجراي طرح سهميه بندي بنزين، ميانگين مصرف بنزين كشور روزانه 13 ميليون ليتر كاهش يافت و در مجموع با گذشت 189 روز از اجراي قانون هدفمندسازي، ميانگين مصرف روزانه اين فرآورده استراتژيك به زير 60 ميليون ليتر رسيد.
همزمان با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها از 28 آذر سال گذشته و عرضه بنزين با سه نرخ يارانه اي (100 تومان هر ليتر)، نيمه يارانه اي (400تومان هر ليتر) و آزاد (700تومان هر ليتر) در كشور و افزايش قيمت ديگر فرآورده هاي نفتي، تاثير اجراي اين قانون در كاهش مصرف سوخت كشور مشخص شد؛ به گونه اي كه مصرف انواع فرآورده نفتي كشور در قياس با مدت مشابه سال پيش از آن روند كاهشي بسيار محسوسي داشته است.
از 28 آذر سال 89 تا 4 تير امسال مجموع مصرف چهار فرآورده اصلي نفتي در كشور 37 ميليارد و 467 ميليون و 360هزار ليتر گزارش شده است كه در قياس با مدت مشابه سال پيش از آن، كاهش 3 ميليارد و 394 ميليون و 650 هزار ليتري را نشان مي دهد.
حدود 850 ميليون ليتر از اين ميزان كاهش، مربوط به فرآورده بنزين، 725 ميليون و 650 هزار ليتر مربوط به نفت سفيد، 734ميليون و 290هزار ليتر مربوط به فرآورده گازوئيل (نفت گاز) است و نفت كوره با يك ميليارد و 85 ميليون و 390هزار ليتر كاهش نسبت به دوره مشابه سال پيش از آن ركورددار بيشترين كاهش مصرف در ميان سه فرآورده نفتي ديگر بوده است.
برپايه اين گزارش: از 28 آذر سال 89 تا 4 تيرماه سال جاري، روزانه به صورت ميانگين 57 ميليون و 66هزار ليتر بنزين موتور به عنوان استراتژيك ترين كالاي مصرفي در كشور مصرف شد و اين ميزان در دوره مشابه سال پيش از آن روزانه 62 ميليون و 150 هزار ليتر بوده است، اين يعني كاهش روزانه 5/4 ميليون ليتري (هفت درصدي) مصرف بنزين.
همزمان با كاهش ذخيره بنزين 100 توماني در كارت هاي هوشمند سوخت به كمتر از 300 ميليون ليتر، پيش بيني مي شود مصرف بنزين يارانه اي در هفته هاي آينده كاهش قابل توجهي يابد و در مقابل فروش بنزين 400 و 700 توماني رونق بيشتري خواهد گرفت.
براساس آمار شركت ملي پالايش و پخش، هم اكنون روزانه به صورت ميانگين 57 تا 59 ميليون ليتر بنزين در پالايشگاه ها توليد و حدود 57 تا 58 ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود؛ بنابراين روند مصرف و توليد بنزين در كشور برابر است.
در دوره زماني ياد شده، ميانگين مصرف گازوئيل به عنوان دومين فرآورده پرمصرف در كشور با چهار درصد كاهش نسبت به دوره مشابه سال پيش از آن به روزانه 86 ميليون و 590 هزار ليتر رسيد.
گازوئيل به دليل داشتن قابليت مصرف در بخش هاي مختلف داراي تنوع مصرف بيشتري نسبت به ساير فرآورده هاي نفتي است. به صورت ميانگين، 53 درصد نفت گاز در بخش حمل و نقل، 17 درصد در بخش نيروگاهي، 13 درصد در بخش كشاورزي، 9 درصد در صنايع و بقيه آن در ديگر بخش ها مصرف مي شود.
مصرف نفت كوره نيز پس از گذشت حدود 189 روز از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها روندي كاهشي داشته است؛ به گونه اي كه در اين مدت مصرف اين فرآورده نفتي با بيش از يك ميليارد ليتر كاهش در مجموع به هشت ميليارد و 229 ميليون و 60 هزار ليتر رسيد.
ميانگين مصرف روزانه اين فرآورده نفتي در دوره زماني مورد بررسي در قياس با دوره زماني مشابه سال پيش از آن، با 12 درصد كاهش، از روزانه 49 ميليون و 280 هزار ليتر به روزانه 43 ميليون و 540 هزار ليتر كاهش يافت.
براساس آمارهاي رسمي شركت ملي پخش، مصرف روزانه نفت سفيد در اين دوره زماني، با سه ميليون و 840 هزار ليتر كاهش به 10 ميليون و 450 هزار ليتر رسيد كه حاكي از رشد منفي 27 درصدي نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن است.
در مجموع در دوره زماني ياد شده، 10 ميليارد و 897ميليون و 740هزار ليتر بنزين، 16 ميليارد و 365ميليون و 510 هزار ليتر گازوئيل، يك ميليارد و 975ميليون و 50هزار ليتر نفت سفيد و 8ميليارد و 229 ميليون و 60 هزار ليتر نفت كوره در كشور مصرف شد.

 



ارائه رايگان خدمات بيمه درمان به افراد نيازمند

مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني از تشكيل سازمان بيمه سلامت خبر داد و گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مجاز است سازمان بيمه سلامت را تشكيل دهد كه اين امر نيز با ادغام صندوقهاي بيمه گر امكان پذير است.
محمدباقر هداوند در نخستين نشست خبري خود در سال 90 با بيان اينكه براساس قانون برنامه پنجم توسعه دولت مجاز است سازمان بيمه سلامت را تشكيل دهد، گفت: اين امر با ادغام صندوق هاي بيمه گر امكان پذير است و در صورت تشكيل اين سازمان به تمام بيمه شدگان در صندوق هاي مختلف خدمات يكسان ارائه مي شود ضمن آن كه با رفع همپوشاني در صندوقهاي بيمه و تجميع منابع مالي به سمت خريد راهبردي حركت مي كنيم.
وي افزود: براساس قانون پنجم توسعه سازمان بيمه سلامت بايد تشكيل شود و در حال حاضر اساسنامه و آيين نامه در سازمان تدوين و به معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري ارسال شده و در دست كارشناسي است و پيش بيني مي كنيم زودتر از زماني كه فكرش را بكنيم بتوانيم به تشكيل اين سازمان دست پيدا كنيم.
مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني با بيان اينكه يكي از فعاليتهاي سازمان بيمه خدمات درماني پرداخت 70 درصد هزينه سرپايي و 90 درصد هزينه بستري افراد تحت پوشش است، گفت: تاكنون توانسته ايم به 35 ميليون نفر در سراسر كشور خدمات ارائه و آنها را تحت پوشش قرار دهيم.
وي با اشاره به اينكه سازمان بيمه خدمات درماني 4 ميليون و 200 هزار نفر را در طرح بيمه پايه ايرانيان تحت پوشش قرار داده است، تصريح كرد: با تشكيل صندوق بيمه بيماران خاص تاكنون 110 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته و از خدمات اين صندوق بهره مند شده اند.
مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني از واگذاري دفاتر نمايندگي سازمان بيمه خدمات درماني به دفاتر پيشخوان دولت خبر داد و گفت: در حال حاضر 161 دفتر پيشخوان در سراسر كشور فعاليت مي كنند و پيش بيني مي شود تعداد اين دفاتر در سال جاري به 600 دفتر افزايش يابد.
هداوند در خصوص نحوه استفاده از بيمه ايرانيان گفت: افراد تحت پوشش ماهانه 4400 تومان يعني حدود 50 درصد حق بيمه خود را پرداخت مي كنند و در مورد افراد نيازمند نيز چنانچه كميته امداد نيازمندي افراد را تاييد كند 50 درصد باقيمانده نيز براي حق بيمه به او تخفيف داده و اين افراد به صورت رايگان از خدمات درماني بهره مند مي شوند.
مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني با اشاره به بيمه زندانيان و خانواده آنها نيز خاطرنشان كرد: بيمه اين افراد از طريق صندوق ايرانيان انجام مي شود و چنانچه زندانيان به صورت انفرادي اقدام به تحت پوشش قرار گرفتن بيمه كنند 50 درصد حق بيمه به آنها تخفيف داده مي شود و در صورت تاييد نيازمندي شان بيمه آنها رايگان انجام مي شود.

 



وزير تعاون: انتقاد از وضعيت اشتغال در صحن علني مجلس كارشناسي نيست

وزير تعاون عملكرد بانكها را ضعيف خواند و گفت: همكاري بانكها با برنامه هاي اشتغالي دولت در سالهاي اخير خيلي مناسب نبوده و در برخي موارد نيز از نيازهاي اشتغالي جامانده اند.
محمد عباسي، در گفت وگو با مهر، با تأكيد بر اين كه اگر امسال بانكها نتوانند براي تحقق فرصت هاي جديد شغلي و تعهد يك ميليوني وزارت تعاون منابع را به موقع تامين كنند اين وزارت تعاون است كه بايد پاسخگوي كارجويان باشد نه بانكها، افزود: من اساساً عملكرد سيستم بانكي را در جريان اشتغال خيلي موفق نمي دانم.
وي ادامه داد: نه در اين دوره بلكه در گذشته نيز عمدتاً موفق نمي دانم چون نظام بانكي كشور از گذشته بر مبناي مؤلفه هاي سرمايه داري تشكيل شد كه حمايت هاي انساني در آن كمتر مورد توجه است و هر كسي كه پول بيشتري داشته و وثيقه بهتري ارائه كند بهتر مي تواند از امكانات بهره مند شود و در اينگونه سبك هاي بانكداري گرايش و ميل بيشتري به سرمايه داري وجود دارد تا اينكه توجه به منابع انساني، چون مي خواهند بدانند نتيجه سرمايه هاي آنها چه خواهد شد و بيشتر بحث ها در مورد سود بردن و افزايش سرمايه ها است.
عباسي در ارتباط با گزارش وزراي تعاون، كار و رئيس مركز آمار به مجلس در خصوص اشتغال زايي كشور و انتقاداتي كه نمايندگان به گزارشات نمايندگان دولت داشته اند، بيان داشت: البته مجلس كمي دير به اين كار رسيد و به جاي اينكه در سال هاي اوليه فعاليت خود همپاي دولت به اين مطالبه مردم برسد سال آخر مجلس رسيد و خود اين كار يك مقدار پايه بحث ها را سست مي كند.
وي با بيان اينكه من نمي گويم كه حركت آنها تبليغاتي بوده است، گفت: ولي حداقل خيلي از تصميمات به دليل كمبود فرصت پيگيري عقيم خواهد ماند ولي همين قدر كه به اين موضوع پرداخته شد جاي تشكر است.
وزير تعاون بيان داشت: موضوع دوم اينكه اساساً اينگونه امور در جلسات علني قابل بررسي اجمالي نيست و چون جنبه هاي مختلفي دارد بايد در كارگروه هاي تخصصي بحث و بررسي شود تا به نتيجه برسد وگرنه در جمع بزرگي همه مي توانند ادعا كنند وسط زمين اينجاست شما شك داريد متر كنيد، در نتيجه كارها نهايي نخواهد شد پس در مجلس اظهارنظرها خيلي دقيق نيست كه بخواهيم بگوييم كسي پذيرفت و يا نپذيرفت.
عباسي با اشاره به اينكه نقد در صحن علني مجلس در مورد اشتغال كارشناسي نيست و بايد در جلسات تخصصي بررسي شود، افزود: به نظر مي رسد بيشتر نظرات شخصي و سليقه اي در اين زمينه ها مطرح باشد، پس خيلي خوب است كه دولت و مجلس به اين كار مهم بپردازند.
عباسي ادامه داد: در عين حال هم در مجلس گفته شد كه زماني طرح اشتغالي محقق مي شود كه هر كسي ايفاي نقش كند و ما گفتيم كه ساليانه 10 تا 15 هزار تعاوني جديد تشكيل مي شود كه خود به خود 100 تا 200 هزار اشتغال ايجاد مي كند اما اگر ظرفيت هاي تسهيلاتي تقويت شود و ظرفيت هاي قانوني براي حمايت از آنها شكل بگيرد ما قادر هستيم اين ظرفيت را تا 1 ميليون اشتغال جديد وسعت بدهيم و اين به آن معنا نيست كه وزارت تعاون گفته باشد ما 1 ميليون اشتغال ايجاد مي كنيم.
وي افزود: چون تعاون ظرفيت هاي بالاتري از اينها را دارد به شرطي كه همه جزئيات در كنار هم قرار بگيرند و اين موضوع در مجلس هم گفته شد كه تعاون ظرفيت و قابليت بالايي دارد.
وزير تعاون ورود تعاوني ها به بازار كار و اشتغال را در آينده اين بازار مناسب و مثبت دانست و گفت: البته ما يك زماني منظورمان بهره وري در اقتصاد است و يك زماني توجه به مردم و نيازهاي مردم.
عباسي اين مطلب را هم افزود كه بهره وري در بنگاه ها مربوط به اين است كه با چه ميزان تخصص و سرمايه وارد كار شويم ولي اينكه تعاون آمد يك گستره بزرگي را در جامعه زير پر و بال خود گرفت اين كار موفقي خواهد بود و حتماً در بازار كار تأثيرات مثبت را به همراه خواهد داشت.

 



وزير اقتصاد در گفت وگو با بلومبرگ: طرحي براي كاهش يارانه هاي نقدي نداريم

وزير اقتصاد با اشاره به هدف گذاري رشد 6 درصدي براي اقتصاد ايران در سال جاري تاكيد كرد: در حال حاضر هيچ طرح فوري براي كاهش بيشتر يارانه ها ( فاز دوم هدفمندي يارانه ها) نداريم.
وزير اقتصاد و دارايي ايران تاكيد كرد : پس از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها و كاهش پرداخت يارانه آرد و نان كه منجر به كاهش تقاضا و مصرف داخلي شده، ايران قصد دارد در سال مالي جاري بيش از 2 ميليون تن گندم صادر كند.
شمس الدين حسيني كه در مصاحبه با بلومبرگ سخن مي گفت تصريح كرد: ايران در سال مالي گذشته هيچ گونه صادرات گندم نداشته و پيش بيني مي شود ميزان توليد گندم در ايران امسال به بيش از 15 ميليون تن برسد.
وي افزود بخش كشاورزي ايران شرايط بهتري را نسبت به گذشته تجربه خواهد كرد.
حسيني كه براي شركت در نشست بانك توسعه اسلامي به جده عربستان سفر كرده است افزود: قيمت گندم در ايران 30 برابر افزايش يافته است. پيش از اين بخش زيادي از گندم در ايران از بين مي رفت يا اسراف مي شد و يا توسط قاچاقچيان به كشورهاي همسايه قاچاق مي شد.
وي گفت، ايران قصد دارد در سال مالي جديد كه از 21مارس آغاز شده است به رشد اقتصادي 6 درصدي دست يابد. همچنين نرخ تورم ايران تا ماه نوامبر (آبان) به روند صعودي خود ادامه داده و طي ماه گذشته به بيش از
2/14درصد رسيده است.
وي افزود: در شرايط حاضر هيچ طرح فوري براي كاهش بيشتر يارانه ها (اجراي فاز دوم) براي مصرف كنندگان نداريم. صادرات غيرنفتي ايران نيز امسال افزايش خواهد يافت.
وي در ادامه گفت: پيش بيني مي كنم قيمت نفت در سال 2012 نيز به روند صعودي خود ادامه دهد و بالاي 100دلار باقي بماند.
وي گفت ايران امسال بيش از 65 ميليارد دلار كالا واردات خواهد داشت.

 



نيكزاد تشريح كرد
بررسي وضعيت پروژه ريلي ايران به اروپا در تركمنستان

وزير راه و شهرسازي با تشريح آخرين وضعيت پروژه ريلي ايران به اروپا در تركمنستان، نتايج نشست وزراي راه و ترابري كشورهاي عضو اكو در عشق آباد را مفيد و سازنده ارزيابي كرد.
«علي نيكزاد» كه در راس يك هيئت عالي رتبه اقتصادي و سياسي كشورمان، به منظور شركت در هشتمين اجلاس وزراي راه و ترابري كشورهاي عضو اكو به تركمنستان سفر كرده است، در حاشيه اين نشست، در گفت وگو با فارس، اهداف سفر هيئت ايراني به تركمنستان و نتايج نشست وزراي راه اعضاي سازمان اكو را تشريح كرد.
نيكزاد با اشاره به اسناد امضا شده ميان روساي جمهور ايران و تركمنستان در عيد نوروز سال جاري در تهران، گفت: هيئت ايراني به منظور پيگيري اجراي مفاد اسناد امضا شده بين «قربان قلي بردي محمداف» و «محمود احمدي نژاد» در زمينه احداث راه آهن ايران - تركمنستان - قزاقستان و همچنين شركت در هشتمين اجلاس وزراي راه كشورهاي عضو «سازمان همكاري هاي اقتصادي - اكو» در عشق آباد، به تركمنستان سفر كرده است.
وي راه اندازي خط ريلي بين ايران تركمنستان قزاقستان را گام موثري در تقويت ارتباط ريلي كشورهاي منطقه با چين، روسيه و اروپا دانست.
نيكزاد افزود: اعضاي هيئت ايراني در سفر اخير خود به تركمنستان كه از مسير زميني انجام شد، تقريبا از تمام مسير 600 كيلومتري اين خط ريلي در خاك ايران و تركمنستان، از جمله 256 كيلومتر از انتهاي اين پروژه در خاك تركمنستان كه توسط شركت ايراني «پارس انرژي» در دست اجرا است، بازديد كرد.
وي درباره زمان بهره برداري از خط راه آهن ايران - تركمنستان - قزاقستان، گفت: ما تمام تلاش خود را انجام خواهيم داد كه طرح به موقع مورد بهره برداري قرار گيرد.
مشكلات اوليه اي در آغاز اجراي اين طرح پيش روي تركمنستان بود كه از جمله آنها تاخير در پرداخت اعتبار مورد نياز اين توسط بانك توسعه آسيا، سبب شد تا شركت ايراني كار را با كمي تاخير آغاز كند، ولي اكنون با برطرف شدن موانع، اميدواريم كه اين طرح هرچه سريعتر مورد بهره برداري قرار گيرد.
وزير راه و شهرسازي ايران در بخش ديگري از اين مصاحبه با اشاره به سخنان خود در اجلاس وزراي راه اعضاي اكو در عشق آباد، خاطرنشان كرد: اجلاس وزراي راه و ترابري كشورهاي عضو اكو در تركمنستان، در سطح بسيار خوبي برگزار شد و همه شركت كنندگان به اتفاق آرا معتقد بودند كه بايد با تسهيل در اجراي پروژه هاي بندري، ريلي، زمينه هاي تقويت حمل و نقل و ترانزيت كالا و مسافر، بين كشورهاي عضو را تقويت كنيم.
وي با اشاره به بررسي موضوع مهم پايانه هاي بار توسط اعضاي اكو، افزود: در حاشيه اين نشست، مذاكرات مفيد و سازنده اي با آقاي بردي محمداف رئيس جمهور تركمنستان درباره موافقت ايشان با افزايش 2 ساعت به زمان ورود و خروج به پايانه ها از طريق گمرك 2 كشور انجام شد و دو طرف بر اجراي دقيق اسناد گمركي امضا شده بين تهران و عشق آباد، بخصوص در زمينه تسهيل در تردد كالاها و كاميون هاي بين 2 كشور و تقويت زيرساخت هاي حمل ونقل تاكيد كردند.
نيكزاد درباره مسائل و مشكلات موجود در زمينه فعاليت پايانه هاي باري و كاميون جمهوري اسلامي ايران در عشق آباد نيز گفت: دولت تركمنستان معتقد است كه پايانه بار موجود جمهوري اسلامي ايران در عشق آباد كه از چند سال پيش در اين كشور ساخته شده، بايد به خارج از عشق آباد منتقل شود كه اين موضوع در مذاكرات مقامات عالي رتبه 2 كشور مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
گفتني است هشتمين اجلاس وزراي راه و ترابري كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو كه صبح پنجشنبه با حضور وزراي راه و ترابري همه كشورهاي عضو اين سازمان از جمله وزير راه و شهرسازي ايران در محل هتل «پرزيدنت» عشق آباد پايتخت تركمنستان كار خود را آغاز كرده بود، با صدور بيانيه اي در 23 بند، به كار خود پايان داد.

 



رويانيان: سهميه بنزين تاكسي ها در تهران و شهرهاي گرمسيري افزايش مي يابد

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت از افزايش سهميه بنزين تاكسي در تهران و برخي شهرهاي گرمسيري خبر داد و گفت: ميزان اين سهميه به زودي از سوي ستاد هدفمندي يارانه ها اعلام خواهد شد.
محمد رويانيان در جمع خبرنگاران درباره منطقه اي شدن قيمت سوخت گفت: ما به دنبال اين هستيم كه براي تاكسي ها كه حدود 80 تا 100 نفر را در طول روز جا به جا مي كنند به ويژه در شهرهاي گرمسيري و تهران كه با مواردي مانند پستي و بلندي و ترافيك مواجه هستيم، كمي سهميه سوختشان را افزايش دهيم.
رويانيان با اشاره به اين كه فعلا افزايش نرخ بنزين نخواهيم داشت، به نرخ كرايه حمل و نقل عمومي اشاره كرد و گفت: در ستاد هدفمند كردن يارانه ها با رئيس شوراي اسلامي شهر تهران جلسه اي برگزار و مقرر شد پيگيري كنند كه مبلغ كرايه اضافه اي دريافت نشود و آن را ساماندهي كنند.
وي گفت: در حال حاضر به تاكسي ها، بنزين سهميه اي مي دهيم و به اتوبوس ها گازوئيل 150 توماني ضمن اين كه امسال در برنامه و بودجه سال 90، 400 ميليارد تومان يارانه براي اتوبوس و متروي سراسر كشور تصويب شده است.رويانيان با اشاره به اين كه پرداخت يارانه به بخش حمل و نقل عمومي در طول چند سال گذشته 7 برابر شده است گفت: قانون وظيفه نظارت بر اجراي درست مصوبه شورا را به عهده آنها گذاشته و آنها بايد با نظارت كامل خود از حريم مردم دفاع كنند تا افزايش نرخ كرايه خلاف مصوبه شورا به وجود نيايد.

 



رئيس سازمان امور مالياتي خبر داد
اخذ ماليات 4 تا 30درصدي از حامل هاي انرژي

رئيس سازمان امور مالياتي گفت: ماليات و عوارض دريافتي از بنزين 30درصد، نفت كوره، نفت سفيد و نفت گاز بين 5 تا 10درصد و ماليات بر ارزش افزوده برق 4درصد است.
علي عسگري در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد اخذ ماليات از حاملهاي انرژي گفت: در قانون ماليات بر ارزش افزوده يك بخش ماليات و يك قسمت عوارض است، يعني درصدي از قيمت حاملهاي انرژي به عنوان ماليات گرفته مي شود.
وي گفت: زماني كه قيمت بنزين ليتري 100 تومان بود، 20درصد ماليات و 10درصد عوارض گرفته مي شد، اكنون كه به 400 تومان رسيده، باز هم 20درصد ماليات و 10درصد عوارض از بنزين گرفته مي شود.
رئيس سازمان امور مالياتي افزود: بقيه سوخت ها و حاملهاي انرژي مانند نفت كوره، نفت سفيد و نفت گاز عوارض دارد و بين 5 تا 10درصد قيمت آن به عنوان عوارض به شهرداري پرداخت مي شود.
عسگري در مورد ماليات برق گفت: در مورد برق نيز ماليات بر ارزش افزوده 4درصدي شامل 2/2 درصد ماليات و 8/1 درصد عوارض از اين حامل انرژي گرفته مي شود.
وي در ادامه در مورد استخدام 2000 نفر در اين سازمان، گفت: مراحل نهايي اين استخدام طي و ظرف يكي دو هفته اخير نهايي مي شود، چون با معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور به جمع بندي نهايي رسيده ايم.
رئيس سازمان امور مالياتي افزود: استخدام نيرو از طريق آگهي و آزمون است، البته يك بخشي هم سهميه بنياد شهيد و ايثارگران است كه طبق قانون عده اي از آن سهميه استفاده مي كنند، ولي بقيه از طريق آزمون جذب مي شوند.

 



معاملات آپشن سكه راه اندازي مي شود

رئيس سازمان بورس از راه اندازي معاملات آپشن بر روي سكه تا حداكثر 2 ماه آينده خبر داد و مسائلي كه در جلسه روز سه شنبه با اعضاي جديد هيئت مديره بورس كالا مطرح شد را تشريح كرد.
علي صالح آبادي در گفت وگو با فارس درخصوص برنامه هايي كه با اعضاي جديد هيئت مديره براي بورس كالا مطرح شد، بيان كرد: نخستين مسئله در مورد پذيرش كالاها و شركت هاي جديد بود كه بخش عمده اي از كالاهاي قابل عرضه در بورس تاكنون پذيرش شده اند و تاكيد شد كه اين مسئله ادامه داشته باشد.
همچنين برخي كالاهايي كه پذيرش آنها انجام شده ولي عرضه آنها هنوز صورت نگرفته زمينه عرضه آن فراهم شود.رئيس سازمان بورس افزود: در بخش معاملات كشاورزي با تصويب آيين نامه قانون بهره وري كشاورزي، معاملات اين بخش افزايش قابل توجهي خواهد يافت بنابراين بر پي گيري بيشتر در اين زمينه تاكيد شد.وي درخصوص معاملات آتي بيان كرد: هفته گذشته 28 ميليارد تومان سكه معامله شد كه اين نشان دهنده رشد و توسعه اين بازار است. براساس گستردگي معاملات آتي در اين جلسه مطرح شد كه همايش و سمينار ملي در اين زمينه برگزار شود.
به گفته وي، با اين اقدام و اعلام موفقيت هاي اين حوزه افرادي كه در زمينه طلا فعاليت مي كنند با اين بازار آشنا خواهند شد.
صالح آبادي با اشاره به اينكه نرم افزار بورس اوراق بهادار باعث توسعه اين بازار شده كه در بورس كالا نيز مي توان اين كار را انجام داد، تصريح كرد: در حال حاضر 37 هزار نفر در بورس اوراق بهادار به صورت آنلاين به معامله مي پردازند و 10 درصد ارزش روزانه بازار مربوط به معاملات آنلاين است كه اين نشاندهنده توسعه بازار و گستردگي است.
وي ادامه داد: با توجه به توسعه بورس اوراق بهادار قرار است در بورس كالا نيز توسعه نرم افزاري با جديت پيگيري شود.
رئيس سازمان بورس با بيان اينكه مسئله اجراي مقررات از جمله آيين نامه هاي جديد در اتاق پاياپاي منافع هر دو طرف يعني خريدار و فروشنده را در نظر گرفته خاطرنشان كرد: بر اين اساس قرار است اين قوانين با دقت هرچه بيشتر در بورس كالا اجرا شود.
وي يكي از برنامه هاي بورس كالا در سال جاري را ايجاد تعامل بيشتر اين شركت با كانون كارگزاران دانست و گفت: با اين اقدام جايگاه بورس كالا ارتقا خواهد يافت.
وي با اشاره به شروع معاملات آپشن بر روي سكه طلا تاكيد كرد: با توجه به اينكه معاملات فيوچرز طلا در بورس كالا در حال انجام است تا يك يا 2 ماه آينده معاملات آپشن آن نيز راه ا ندازي خواهد شد و بر اين اساس حجم اين معاملات افزايش مي يابد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا نرم افزار معاملات آپشن آماده است، گفت: اين نرم افزار در حال تكميل بوده و در اين حين كارگزاران بايد آموزش هاي لازم را در اين زمينه ببينند. همچنين دستورالعمل معاملات نيز بايد به تصويب برسد.
شايان ذكر است؛ آپشن در لغت به معني اختيار است. معاملات آپشن بر 2 نوع است. قرارداد اختيار خريد و فروش.قرارداد اختيار خريد، قراردادي است كه به موجب آن عرضه كننده كالا، حق خريد مقدار معيني از يك كالاي مورد نظر و منطبق با استاندارد بورس را در زمان معين و با قيمت مشخص به طرف قرارداد مصالحه مي نمايد، بدون آنكه طرف ديگر ملزم به خريد آن باشد.
قرارداد اختيار فروش نيز قراردادي است كه به موجب آن عرضه كننده كالا حق فروش مقدار معيني از يك كالاي مورد نظر و منطبق با استاندارد بورس را در زمان معين و با قيمت مشخص به طرف قرارداد مصالحه مي نمايد، بدون آنكه طرف ديگر ملزم به فروش آن باشد.


 



تشكيل هيئتي براي ريشه يابي حادثه پالايشگاه تهران

معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش از تشكيل هيئتي براي ريشه يابي حادثه پالايشگاه تهران خبر داد و افزود: پس از بررسي گزارش اين هيئت، در چارچوب قرارداد با پيمانكار برخورد مي شود.
عليرضا ضيغمي با اعلام اين مطلب تصريح كرد: حادثه روز سه شنبه (7 خرداد) پالايشگاه شهيد تندگويان تهران كه متاسفانه به فوت دو نفر از همكاران زحمتكش شركت منجر شد، هنگام جابه جايي يكي از جرثقيل هاي طرح بهينه سازي فرآيند و بهبود كيفيت فرآورده هاي پالايشگاه شهيد تندگويان و سقوط بار از اين جرثقيل اتفاق افتاد.
وي گفت: اين حادثه در واحدي كه زير نظر پيمانكاران بخش خصوصي كه مجري طرح بهينه سازي پالايشگاه شهيد تندگويان هستند، پيش آمد و ارتباطي به پالايشگاه نفت تهران و عمليات اين پالايشگاه ندارد.
ضيغمي با تاكيد بر اين كه همه پيمانكاران مكلف به رعايت قوانين اچ اس يي (بهداشت، ايمني و محيط زيست) هستند، افزود: شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران به عنوان كارفرماي اين پروژه، قطعا در چارچوب قرارداد با مسئولان حادثه برخورد مي كند.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: آيين نامه مقررات اچ اس يي براساس بخش نامه ضميمه قرارداد پيمانكاران مي شود و پيمانكاراني كه در رعايت اين بخشنامه كوتاهي كنند، براساس قرارداد ميان مجري و پيمانكار، با آنان برخورد مي شود.
وي تصريح كرد: در پي وقوع اين حادثه، هيچ ضرر و زياني به پالايشگاه نفت شهيد تندگويان وارد نشد و همه ضرر آن متوجه شركت هاي خصوصي و پيمانكار است.
ضيغمي با تاكيد بر ضرورت نقش آموزش در رعايت مسائل ايمني گفت: در صورت اعلام نياز پيمانكار و تشخيص مدير پالايشگاه، آموزش هاي لازم در زمينه اچ اس يي (بهداشت، ايمني و محيط زيست) به نيروهاي پيمانكار داده مي شود.
به گزارش شانا، حادثه روز سه شنبه پالايشگاه شهيد تندگويان تهران كه متاسفانه به فوت دو نفر از همكاران زحمتكش به نام مهندس نجات طولابي و مهندس سيدمحمد حسين رحمانيان منجر شد، هنگام جابه جايي يكي از جرثقيل هاي طرح بهينه سازي فرآيند و بهبود كيفيت فرآورده هاي پالايشگاه شهيد تندگويان و سقوط بار اين جرثقيل اتفاق افتاد.
در جريان اين حادثه، سه نفر از كاركنان پيمانكاري طرح بهينه سازي پالايشگاه نيز مجروح شدند كه براساس اعلام شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران، حال عمومي اين سه مصدوم كه در همان دقايق اوليه حادثه به بيمارستان نفت تهران منتقل شدند، رو به بهبود است.

 



از 5 تا 15 مرداد انجام مي شود
برگزاري 300 نمايشگاه ضيافت در كشور

رئيس شوراي اصناف كشور از برگزاري 300 نمايشگاه ضيافت در كشور با تخفيف 5 تا 15 درصدي قيمت كالاها به مناسبت ماه مبارك رمضان خبر داد.
قاسم نوده فراهاني در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: 300 نمايشگاه ضيافت از 5 تا 15 مرداد ماه از ساعت 10 صبح تا 10 شب در 300 نقطه كشور برگزار مي شود.
وي افزود: برخلاف ساير نمايشگاه ها در اين نمايشگاه فقط عرضه مستقيم مواد غذايي، پروتئيني و شيريني جات انجام مي شود و عرضه پوشاك نداريم.
رئيس شوراي اصناف كشور گفت: براي كاهش قيمت ها از توليدكنندگان دعوت كرده ايم تا در اين نمايشگاه اقدام به عرضه كالاهاي اساسي مردم بكنند و اين همان مصداق از توليد به مصرف است.
وي افزود: در برخي كالاها بين 5 تا 10 درصد و برخي ديگر بين 10 تا 15 درصد تخفيف در نظر گرفته شده است.
نوده فراهاني در واكنش به اين سؤال كه آيا تنظيم بازار به شوراي اصناف سپرده شده است يا خير، گفت: در حال حاضر اين موضوع روي كاغذ است اما پس از ادغام وزارت بازرگاني و صنايع با شرايط خاص تنظيم بازار را مي پذيريم.
عرضه كالا
توسط تعاوني هاي محلي
مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي مصرف محلي استان تهران نيز گفت: كالاهاي مصرفي مورد نياز خانوارها در ايام نزديك به ماه رمضان حداقل با 5 تا 15 درصد تخفيف زير قيمت مصرف كننده در فروشگاه هاي تعاوني مصرف محلي عرضه خواهد شد.
ابراهيم طلايي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: با نزديك شدن به ايام ماه مبارك رمضان، اتحاديه تعاوني مصرف محلي استان تهران و حدود 250 فروشگاه تعاوني مصرف محلي از آمادگي لازم براي تامين نيازهاي مصرفي خانوارها برخوردار هستند.
وي با اشاره به اينكه اتحاديه هاي توزيعي آمادگي خود را براي همياري دولت در تامين و توزيع اقلام مصرفي به نهادهاي مسئول اعم از وزارت جهاد و سازمان بازرگاني ارائه داده اند، خاطر نشان كرد: در راستاي تحقق برنامه هاي كنترلي دولت، تعاوني ها توانسته اند اقلام مصرفي خانوارها را به قيمت مناسب تامين و با تخفيف ويژه در اختيار خانوارها بگذارند.
وي گفت: اقلام اساسي مورد نياز خانوارها اعم از برنج، قند، شكر، روغن، گوشت، مرغ و خرما در ايام ماه مبارك عرضه خواهد شد كه البته به لحاظ قيمتي دولت بر ميزان قيمت و چگونگي توزيع نظارت مستقيم خواهد داشت.
وي ضمن تاكيد بر اينكه تا به امروز هيچ دستور العملي مبني بر تغيير قيمت ها از دولت دريافت نكرده ايم، ادامه داد: از 20 تيرماه توزيع اقلام مصرفي خانوارها بين فروشگاه هاي توزيعي شروع و امكان توزيع اين اقلام بين مردم حداقل 15 روز پيش از شروع ماه مبارك فراهم خواهد شد.

 



تغيير تعرفه واردات 190 قلم كالاي كشاورزي

هيئت دولت با تصويب فهرست 190 قلم كالاي كشاورزي مشمول ماده 16 قانون ارتقاي بهره وري با تغيير تعرفه واردات برخي محصولات موافقت كرد.
كاهش تعرفه واردات تخم مرغ از 30 به 4درصد و افزايش تعرفه واردات پرتقال، سيب و نارنگي از 45درصد به 90 درصد از جمله آن است.
در اين فهرست كه شامل 190 قلم كالاي كشاورزي است به منظور حمايت از توليد برخي محصولات در داخل و همچنين تامين نياز داخلي تغييراتي در تعرفه واردات بعضي از محصولات صورت گرفته است.
براين اساس، تعرفه واردات پرتقال، سيب و نارنگي از 45 به 90 درصد افزايش يافته و تعرفه واردات پياز نيز از 30 به 150 درصد رسيده است.
همچنين تعرفه واردات پنبه با طول تار بلند از 4 به 10 درصد و پنبه حلاجي شده نيز از 4 به 20 درصد افزايش يافته است.
براساس مصوبه كميسيون ماده يك، تعرفه واردات سيگار برگ از 4 به 10 درصد، ذرت دامي و جو از 4 به 40، برنج از تعرفه هاي فصلي 4 و 45 به 90 و گندم دامي از 4 به 50 درصد تغيير كرده است.
همچنين تعرفه واردات روغن پالم، دانه سويا، دانه آفتابگردان و دانه پنبه از 4 به 10 درصد افزايش يافته ولي تعرفه واردات سبوس گندم 4 درصد و كلزا نيز 10 درصد باقي مانده است.
به گزارش فارس، تعرفه واردات روغن سويا، روغن خام آفتابگردان، روغن كلزا، كنجاله سويا نيز از 4 به 10 درصد افزايش يافته است.
در اين ميان تعرفه واردات مرغ همان 4 درصد باقي مانده و در مقابل تعرفه واردات تخم مرغ از 30 به 4 و جوجه يك روزه از 15 به 4 درصد كاهش يافته است.
تعرفه واردات شير، خامه و آب پنير نيز از 15 به 30 درصد و تعرفه واردات عسل از 90 به 120 درصد افزايش يافته است.
ليست تعرفه 190 قلم كالاي كشاورزي در راستاي قانون افزايش بهره وري در بخش كشاورزي و منابع طبيعي توسط وزارت كشاورزي تهيه و با تصويب كميسيون ماده يك جهت اجرا توسط وزير بازرگاني به گمركات كشور ابلاغ شده است.
در اين فهرست ذكر شده كه ثبت سفارش واردات براي كالاها و محصولات مورد نظر فقط با رعايت حقوق ورودي، زمانبندي و ملاحظات اعلام شده براساس جداول پيوست و رعايت ساير قوانين و مقررات مربوطه امكان پذير است.
همچنين در مورد ساير محصولات بخش كشاورزي و فرآورده هاي غذايي، قوانين موجود در كتاب واردات و صادرات سال 90 مانند قبل اعمال مي شود.
در ابلاغيه وزير بازرگاني به گمرك اعلام شده كه ثبت سفارش واردات اقلامي از قبيل: توت فرنگي، پياز، سيب زميني، سير، برگه آلو، بادام، انواع ميوه ها شامل: سيب، گلابي، پرتقال، انگور، آناناس، ميوه هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري (به جز موز)، شير، انواع شير خشك صنعتي و فرآورده هاي لبني ( به جز كره) و همچنين كمپوت، كنسرو، رب گوجه فرنگي و كنسانتره هاي ميوه تا اطلاع ثانوي انجام نشود.
در هر صورت از ورود هر نوع كالا و محصول كشاورزي كه توليد آنها كفاف نياز داخل را مي دهد در فصل توليد اكيدا خودداري شود.
فهرست 190 قلم جهت اجرا از روز اول تيرماه به گمركات كشور ابلاغ شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14