(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 تیر 1390- شماره 19963

جايي در همين نزديكي ماست دريايي از زباله با مقياس 360 درجه!
در سال جهاد اقتصادي خيزش دانش آموزان براي بهسازي مدارس
داد شهروندان از بيداد آشفته بازار نرخ كرايه ها



جايي در همين نزديكي ماست دريايي از زباله با مقياس 360 درجه!

شايد نتوان تصور كرد كه در فاصله زماني يك ساعته تا پايتخت ايران انسان هايي يافت مي شوند كه در دريايي از بيماري و بوي نامطبوع و پسماندهاي اين شهر مصرف زده غوطه بخورند. اما اين يك واقعيت است. حقيقتي تلخ كه براي اهالي شهرستان كهريزك در جنوبي ترين نقطه پايتخت ايران موضوعي آشناست.
آنها ديگر عادت كرده اند كه هر روز صبح با بازكردن پنجره خانه ها، نسيمي را استشمام كنند كه بويي ناخوشايند را به دنبال خود بياورد. براي اين مردمان ديدن درياچه اي كه به جاي آب با شيرابه زباله هاي اهالي تهران پر شده منظره آشنايي است.
آنها عادت دارند كه روزشان را به شب رسانند با بيماري هايي كه درياي زباله هاي تهران به ساحل زندگي شان به ارمغان مي آورد.
دخترك تلاش مي كند تا لكه هاي سفيد روي صورتش را با روسريش بپوشاند. در آستانه نوجواني است و خواهر كوچك ترش كه سه سال بيشتر ندارد صورت و دستهاي لك دار را بي محابا به همه نشان مي دهد، انگار از اينكه مورد توجه قرار دارد خوشحال است.
غم و هراس از آينده درچشمان سپيده دختر دانش آموز 13ساله موج مي زند با صداي آرام و لرزان مي گويد: «بيش از يك سال است كه دارو مصرف مي كنم اما تنها از زيادشدن لك هاي روي پوستم جلوگيري شده اما بهبود نيافته است.»
سرگردانم در بين جمعيتي كه در ميانه كوچه ازدحام كرده اند و گوشم پرمي شود از صداي شكوه زنان، مادر سپيده به چشمانم زل مي زند و مي گويد: «به خدا هزار بار با بدبختي هزينه دوا و درمان را جور كرديم، اما مي گن اين لكه هاي پوستي به اين راحتي خوب نمي شه. بابا دختره گناه داره، فردا مي خواد ازدواج كنه.»
همين طور كه چشمانم در بين جمعيت مبهوت مي چرخد صداي سرفه هاي پسرك مرا به خود مي آورد و آرام از مادرش مي پرسم: مريضه؟ زن با نگاهي سرد و كمي عصبي مي گويد: دوساله كه سرفه مي كنه، هم خودش، هم پدرش، دكترا مي گن مشكل ريه داره، در اثر هواي آلوده ناشي از قرارگرفتن در كنار مركز دفن زباله است.
زن چادر رنگيش را روي سرش مرتب مي كند و مي گوهيد: «به خدا ديگه طاقتم تموم شده، شب ها از بس سرفه مي كنن خواب و آسايش را به خودشون و هم به ما حرام كردن.»
زن ادامه مي دهد:شوهرم كارگر كارخانه است، خدا شاهده هرچي درمياره خرج دوا و دكتر خودش و اين بچه مي شه.
«اكرم صالحي» ديگر زن ساكن در شهرك امام حسن مجتبي(ع) درحاشيه مركز دفن زباله كهريزك مي گويد: بوي تعفن و زباله شب ها بيداد مي كند، انگار در وسط يك تل زباله خوابيده ايم.
او ادامه مي دهد: كودكان و پيرترها به علت ضعيف تربودن بيشتر دچار مشكلات ريوي شده اند و بقيه ساكنان اين شهرك و كهريزك نيز از اين بوي متعفن در عذابند.
«مريم زارع» نيز مي گويد: انگار شب ها زباله ها را آتش مي زنند، دودي ديده نمي شود اما آنقدر بوي تعفن بدي فضا را پر مي كند كه تنفس به سختي انجام مي شود.
وي ادامه مي دهد: هزار و يك مشكل دراين شهرك داريم. شما را به خدا به مسئولان بگوييد كمي هم به درد ما برسند.
او مي افزايد: آب خوردن نداريم و بايد آب را از تانكرهاي حمل آب شرب تهيه كنيم كه معلوم نيست بهداشتي است يا نه؟ برق هرچند وقت يك بار قطع مي شود و مشكلات متعدد ديگر.
آري، اينجا كهريزك است محلي كه روزانه هشت هزارتن زباله كلان شهر تهران را در خود جاي مي دهد.
حاصل بازريز انبوه زباله هاي شهروندان تهراني براي شهروندان محله هاي مختلف كهريزك بوي تعفن، انواع بيماري، هجوم انواع حشرات موذي، درياچه اي 12هكتاري شيرابه ناشي از زباله ها و ازدست دادن منابع آب وخاك و هواست.
45 سال است كه زباله هاي تهران در اين مركز دفن مي شود. زباله هاي عفوني و بيمارستاني با دفن غيراصولي ارمغاني جز تخريب منابع زيرزميني و هزاران معضل شناخته و ناشناخته براي شهروندان جنوب تهران ندارد.
مساحتي حدود 700 هكتار كه 45 سال مركز دفن و بازيافت و يا شايد بازريز زباله شهروندان تهران است، شش هزار و 500 تن زباله هاي خانگي، تجاري و بيمارستاني و حدود يكهزار و 500 تن لجن هاي جوي ها، خاكروبه ها، سرشاخه و برگ فضاهاي سبز خيابان ها و معابر روزانه دراين مكان رها مي شود.
حدود 70 درصد زباله هاي رها شده دراين مكان، در دسته زباله هاي تر، 30 درصد زباله هاي خشك و قابل بازيافت است.
معاون فني شبكه بهداشت و درمان شهرستان ري دراين باره مي گويد: متأسفانه مركز دفن و بازيافت زباله يكي از بزرگ ترين معضلات شهرستان ري است.
دكتر «محمودرضا عرب» مي افزايد: تكرار دفن غيراصولي و انباشت بيش از حد زباله ها تا ارتفاع 90 متر به شدت به آب و خاك منطقه صدمه زده است.
او ادامه مي دهد: هرچه اين گونه دفن در طول زمان و به مدت طولاني تكرار شود محيط اطراف آلوده ترشده و با زيست انواع جانداران در حاشيه زباله ها احتمال بروز انواع بيماريها افزايش مي يابد.
وي مي گويد: نفوذ پساب زباله ها به هر دليلي درون آب و خاك و استفاده از اين منابع در زندگي روزمره مردم حتي براي شست وشو و يا آبياري كشاورزي مي تواند زمينه بروز انواع بيماريها را فراهم كند.
عرب تصريح كرد: سوزاندن زباله موجب آلودگي محيط زيست و بروز اختلالات تنفسي در افراد مي شود.
او با اشاره به اينكه تماس نزديك با زباله زمينه بروز انواع بيماريهاي پوستي از جمله قارچ و بيماريهاي انگلي را ايجاد مي كند، مي افزايد برخي از زباله هاي بيمارستاني و خاص نيز مي توانند بيماريهاي عفوني، خوني و ريوي را در افراد ايجاد كنند.
سرپرست حفاظت محيط زيست شهرستان ري نيز با تأكيد بر معضلات زيست محيطي ناشي از وجود مركز دفن زباله درشهرستان ري مي گويد: اين مركز با 45 سال قدمت ديگر گنجايش پذيرش زباله هاي تهران را ندارد.
«محمودرضا سعيدپور» نفوذ شيرابه هاي ناشي از انباشت زباله به منابع آب و خاك زيرزميني، تخريب محيط زيست تجمع گاز متان ناشي از انباشت زباله و دفن غيراصولي زباله ها بويژه زباله هاي عفوني و بيمارستاني را از جمله معضلات زيست محيطي مركز دفن و بازيافت زباله آرادكوه در كهريزك، عنوان مي كند.
وي با اشاره به فقدان مديريت اصولي پسماندها ادامه مي دهد: در زمان حاضر زباله-هاي عفوني و بيمارستاني به طور غيرعلمي و در ترانشه هايي با حجم 160 تا 200مترمكعب دفن و با لايه هاي آهك پوشانده مي شوند.
او با مخرب خواندن اين روش براي محيط زيست و آلايندگي شديد شيرابه زباله تصريح مي كند: شيرابه زباله ها تحت فشار لايه هاي مدفون شده به منابع آب و خاك نفوذ كرده و سبب آلودگي شديد اين منابع مي شوند.
وي خاطرنشان مي كند: هرتن زباله حدود هفت ليتر شيرابه توليد مي كند و تصور كنيد نفوذ شيرابه هاي هشت هزارتن زباله مي تواند چه بلايي بر سر منابع زيرزميني و آب و خاك اين منطقه بياورند.
سعيدپور مي گويد: عملكرد زيست محيطي مركز دفن زباله كهريزك در مراحل جمع آوري، انتقال، دفن، توليد كمپوست و مديريت پسماندها ازسوي حفاظت محيط زيست در مجموع مطلوب ارزيابي نمي شود.
وي با اشاره به روند توسعه زندگي شهري و افزايش سرانه توليد زباله اظهار مي كند: بايد چاره اي اصولي و مطابق با استانداردهاي جهاني بازيافت و دفن زباله براي مديريت پسماندها انديشيد.
يك عضو شوراي اسلامي شهر كهريزك نيز با اشاره به اينكه اين مركز دفن معضلات بسياري را به مردم شهر تحميل كرده است مي گويد: انواع و اقسام بيماريهاي پوستي و تنفسي و خطر رانش زمين و مدفون شدن مردم در زير 20 ميليون تن زباله ازجمله معضلات ناشي از وجود مركز دفن زباله در اين منطقه است.
«مجيد راوندي» با اعلام اينكه گاهي اوقات عمق ترانشه هاي زباله به 80 متر مي رسد، يعني يك ساختمان 60 طبقه ادامه مي دهد: و شهروندان كهريزك در چندصدمتري اين مركز دفن زباله زندگي مي كنند.
وي، تعطيلي بخش عمده اي ازصنايع فعال در حاشيه اين مركز دفن به علت بوي مشمئزكننده زباله، تخريب منابع آب و خاك زيرزميني به علت نفوذ شيرابه هاي ناشي از زباله ها و فقدان دسترسي مردم به آب آشاميدني را ازديگر مشكلات اين مركز دفن زباله عنوان مي كند.
اين عضو شوراي اسلامي شهر كهريزك مي گويد: بيماريهاي پوستي و تنفسي ناشي از آلودگي هاي اين مركز دفن زباله هزينه هاي كلاني را به مردم اين منطقه تحميل كرده است.
وي انتقال اين مركز دفن و بازيافت زباله، پس از 45 سال فعاليت را تنها راه ممكن براي كاهش تحميل اين همه معضل به مردم مظلوم و محروم كهريزك عنوان مي كند.
رئيس اداره اجتماعي و انتخابات فرمانداري شهرستان ري نيز با اشاره به مشكلات متعددي كه وجود اين مركز بر مردم منطقه تحميل كرده است و مي افزايد: ظرفيت مركز دفن و بازيافت زباله پايان يافته و اين مركز بايد از كهريزك به محلي جديد منتقل شود.
«مهدي مجيدي» با اشاره به اينكه اين مركز تنها به عنوان محلي براي بازريز زباله هاي تهران در نظر گرفته شده و نه بازيافت ادامه مي دهد: در خوشبينانه ترين حالت، تنها كمتر از يكهزارتن از اين زباله ها بازيافت شده و مابقي در زمين دفن مي شوند.
او با اشاره به اينكه درجلسات متعدد شوراي بهداشت شهرستان ري دو راه حل كوتاه مدت و بلندمدت به شهرداري تهران و سازمان بازيافت براي پايان دادن به معضلات موجود دركهريزك پيشنهادشده مي گويد: تاكنون اقدامي ازسوي شهرداري براي عملي كردن اين راه حل ها انجام نشده است.

 



در سال جهاد اقتصادي خيزش دانش آموزان براي بهسازي مدارس

در آيين نامه اجرايي طرح مشاركت دانش آموزان در فعاليت هاي عمراني فضاهاي آموزشي و پرورشي «هجرت 3» آمده است: در سال 1390 حداقل 20 درصد از مراكز آموزشي و پرورشي هر استان تحت پوشش طرح قرار مي گيرد.
در مقدمه آيين نامه اجرايي طرح مشاركت دانش آموزان در فعاليت هاي عمراني فضاهاي آموزشي و پرورشي «هجرت 3» آمده است: ضرورت توجه به نوجوانان و جوانان و به كارگيري توان فكري و اجرايي آنها به عنوان يك سرمايه عظيم و گنج پنهان در بدنه جامعه، آينده اي روشن و فرصتي كم نظير را فراروي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران قرار مي دهد. به گونه اي كه در سال جهاد اقتصادي استفاده از اين فرصت طلايي، سرمايه گذاري بنيادي در تمام زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و اخلاقي را طلب مي كند.
باتوجه به نگرش فوق، نقش و جايگاه مدرسه در تربيت انسان هايي صالح، سالم، متعهد و در راستاي تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر استفاده از نيروي نشاط جوانان براي سازندگي كشور به بكارگيري دانش آموزان در ساخت و ساز مدارس، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بسيج مستضعفين با همكاري هم بر آن هستند تا با ورود دانش آموزان به طرح «هجرت 3» و فعاليت در عرصه هاي مرمت، بهسازي و زيباسازي و شاداب سازي مدارس و فضاهاي پرورشي گام موثري را در مسير جهاد اقتصادي بردارند.
¤ بهبود اوقات فراغت دانش آموزان با اجراي طرح «هجرت 3»
طرح مشاركت دانش آموزان در فعاليت هاي عمراني فضاهاي آموزشي و پرورشي «هجرت 3»، به منظور بهبود اوقات فراغت آنها اجرا مي شود و فعاليتي است كه با رويكرد عقلايي توسط دانش آموزان براي مرمت، بازسازي، تعمير، بهسازي و زيباسازي مدارس و ساير مراكز آموزشي، پرورشي و ورزشي در ايام تعطيلات تابستان با مشاركت معاونت پرورشي و تربيت بدني، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس، سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان سازمان بسيج سازندگي و همكاري اوليا، مديران، مربيان و دبيران مراكز آموزشي و پرورشي در مناطق محروم و مورد نياز انجام مي شود؛ اين فعاليت به عنوان طرح هجرت 3 نامگذاري شده است.
هدف كلي اين طرح بهبود اوقات فراغت دانش آموزان با استفاده از نيروي نشاط جوانان براي سازندگي كشور براساس مباني اعتقادي، اخلاقي، اجتماعي و اقتصادي با مشاركت فعال دانش آموزان، فرهنگيان، دانشجويان مراكز تربيت معلم در فعاليت هاي عمراني، فضاهاي آموزشي و پرورشي است.
اشاعه و توسعه فرهنگ مشاركت جوانان در فعاليت هاي عمراني (مشاركت پذيري)، تقويت انگيزه مسئوليت پذيري، حفظ و حراست از امكانات آموزشي و پرورشي (مسئوليت پذيري)، تقويت روحيه تعاون، برادري و همبستگي ملي و فرهنگي و شركت دانش آموزان در فعاليت هاي گروهي (تعاون)، برقراري ارتباط بيشتر جوانان با جامعه و فراهم آوردن زمينه رشد و بالندگي آنان (جامعه پذيري)، تقويت فرهنگ كار و تلاش و تغيير نگرش دانش آموزان در زمينه اشتغال (كارآفريني)، ارتقاء سطح توانمندي، مهارت، تجربه و دانش، فرهنگيان و دانش آموزان براي انجام كار و فعاليت، بهبود اوقات فراغت دانش آموزان در ايام تابستان (بهبود اوقات فراغت) و تقويت بنيه اعتقادي و ديني با برنامه هاي آموزشي، هنري و فرهنگي (تربيت ديني) نيز از اهداف اين طرح است.
¤ ساختار اجرايي طرح «هجرت 3»
اعضاي ستاد مركزي شامل وزير آموزش و پرورش (رئيس)، معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش (نايب رئيس و دبير)، معاون عمراني وزير و رئيس سازمان نوسازي و توسعه و تجهيز مدارس كشور (عضو)، رئيس سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان بسيج مستضعفين (مجري)، رئيس سازمان بسيج سازندگي (عضو)، معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش (عضو)، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش (عضو)، مدير كل مركز اطلاع رساني و روابط عمومي (عضو)، قائم مقام وزير در سازمان انجمن اولياء مربيان (عضو)، مدير كل امور تربيتي (عضو) و مدير آموزش و اشتغال سازمان بسيج سازندگي (عضو) هستند .
اعضاي ستاد استاني نيز شامل مدير كل آموزش و پرورش (رئيس)، معاون برنامه ريزي استاندار، معاون پرورشي و تربيت بدني (دبير)، فرمانده سپاه استان يا نماينده تام الاختيار ايشان، رئيس سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان (مجري)، معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت، معاون آموزش متوسطه، مدير كل نوسازي مدارس استان، رئيس بسيج سازندگي استان، رئيس گروه انجمن اولياء و مربيان، رئيس اداره امور تربيتي و مشاوره، مدير مشاركت هاي آموزش و پرورش، رئيس گروه ارزيابي و عملكرد سازمان آموزش و پرورش و مسئول مركز اطلاع رساني و روابط عمومي هستند.
اعضاي كار گروه اجرايي شهرستان/ منطقه/ ناحيه شامل مدير يا رئيس آموزش و پرورش (رئيس)، معاون فرماندار، معاون پرورشي و تربيت بدني (دبير)، مسئول بسيج دانش آموزي و فرهنگيان بسيج (مجري)، فرمانده ناحيه بسيج مستضعفين شهرستان يا نماينده تام الاختيار، معاون آموزش متوسطه، معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت، كارشناس ارزيابي و عملكرد، مسئول انجمن اولياء و مربيان، نماينده اداره كل نوسازي مدارس استان، مسئول بسيج مستضعفين و مسئول اطلاع رساني و روابط عمومي است.
اعضاي شوراي مدرسه و مراكز آموزشي و پرورشي شامل مدير مدرسه يا مراكز آموزش و پرورش (رئيس)، نماينده معلمان مدرسه، معاون يا مربي پرورشي (دبير)، نماينده بسيج فرهنگيان و دانش آموزي (مجري) و رئيس انجمن اولياء و مربيان (صرفاً براي مدرسه) است.
¤ وظايف ستادهاي اجرايي
اين آيين نامه در بخش وظايف حوزه هاي اجرايي مي افزايد: وظايف ستاد مركزي شامل سياست گذاري، تقسيم وظايف، تعيين منابع، تامين اعتبارات، تهيه و تدوين آيين نامه اجرايي، دستورالعمل ها و بخشنامه هاي مربوطه، تعيين خط مشي اجرايي و نظارت عاليه بر حسن اجراي طرح، پيگيري تشكيل شوراهاي استاني و اخذ گزارشهاي مربوط، ارزشيابي و تشويق استان هاي برتر، تبليغات و اطلاع رساني است.
وظايف ستاد اجراي استاني شامل برنامه ريزي براي گسترش عملكرد استان در مقياس شاخص هاي ستاد نسبت به عملكرد پيشين، اجراي مصوبات ستاد مركزي، تامين منابع مالي، پيگيري تشكيل ستادهاي اجرايي شهرستان ها و اخذگزارهاي ذيربط و ارزيابي بهنگام براي بروز واكنش هاي مرتبط، اتخاذ تدابير لازم براي تبليغ و اطلاع رساني مناسب و مطلوب در سطح استان، ارايه گزارش مستمر، مستند و مصور به شوراي مركزي در قبل، حين و پايان اجراي طرح و تبليغات و اطلاع رساني است.
وظايف كارگروه اجرايي شهرستان شامل اجراي دستوررالعمل ها و تصميمات شوراي استان، شناسايي و تعيين مكان هاي اجراي طرح (فراخوان، تعيين مديران، ارزيابي و شناسايي ميزان تعميرات، اولويت بندي فضاهاي آموزشي و پرورشي)، شناسايي، سازماندهي، آموزش و به كارگيري دانش آموزان واجد شرايط، برنامه ريزي و هماهنگي براي تامين امكانات و ملزومات مورد نياز، نظارت و ارزيابي بهنگام از عملكرد شهرستان براي ارايه گزارش هاي مستمر و مصور به ستاد استان و اطلاع رساني و فراخوان دانش آموزان و فرهنگيان است.
وظايف شوراي مدرسه و مراكز آموزشي و پرورشي شامل تبليغ و اطلاع رساني مناسب و به موقع در مدرسه، فراخوان و جذب حداكثري دانش آموزان و فرهنگيان، اعلام وضعيت تعميرات و بهسازي مورد نياز به كميته شهرستان، منطقه، ايجاد زمينه مشاركت اولياء و دانش آموزان، برآورد و تامين هزينه هاي مالي مورد نياز، ثبت و ضبط عملكردها و تهيه گزارش جامع به همراه مستندات (قبل، حين و بعد اجراي طرح) و حضور مستمر مدير يا نماينده كميته براي نظارت بر عملكرد فني و ارايه خدمات با كيفيت گروه هاي كاري است.
¤ زمان اجراي طرح «هجرت 3» از اول تير ماه
اين آيين نامه ادامه مي دهد: منابع مالي اين طرح شامل جذب اعتبارات از سبد فرهنگي استان، جذب كمك هاي خيرين، اعتبارات وزارت آموزش و پرورش از منابع ملي و استاني ادارات كل آموزش و پرورش، اعتبارات سازمان بسيج سازندگي و اعتبارات وزارت آموزش و پرورش از 10 درصد تعميرات مدارس سازمان نوسازي است.
درباره زمان و اجراي اين طرح آمده است: دوره زماني اين طرح از اول تيرماه 1390 لغايت 25شهريورماه 1390 است و در مجموع فضاهاي آموزشي و پرورشي تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش در سراسر كشور اجرا مي شود.
¤ كارگروه هاي تخصصي
كارگروه روابط عمومي و تبليغات: با مسئوليت سازمان بسيج سازندگي و همكاران وزارت آموزش و پرورش با اطلاع رساني به اولياء دانش آموزان، خيرين، متمكنين، و صنوف استان، نسبت به فراخوان عمومي اقدام و با بهره گيري از رسانه هاي گروهي و تبليغات درمعابر عمومي به ويژه استفاده از صدا و سيما، فرهنگ و اهداف طرح را به اطلاع عمومي مي رساند.
كارگروه فراخوان، جذب، سازماندهي، آموزش و اجرا: با مسئوليت بسيج دانش آموزي و فرهنگيان جهت جذب دانش آموزان، همكاري فرهنگي و اولياء داوطلب تشكيل مي شود. اين كارگروه موظف است پس از انجام تبليغات، با ارسال فرم هاي فراخوان، ثبت نام و جمع آوري اطلاعات به فضاهاي آموزشي و پرورشي، مراكز تربيت معلم و آموزشكده هاي فني و حرفه اي نسبت به جذب و ثبت نام علاقه مندان و داوطلبان اقدام كرده و برنامه گروه هاي عملياتي را براي فضاهاي آموزشي و پرورشي مشخص و پس از آموزش لازم دانش آموزان و دانشجويان تربيت معلم و ديگر عوامل، نسبت به اعزام آنها به مكان هاي تحت پوشش طرح و كارگاههاي متمركز اقدام كند.
كارگروه شناسايي و تعيين فضاهاي آموزشي و پرورشي: فضاهاي آموزش و پرورش (با مسئوليت اداره نوسازي و همكاري ادارات آموزش و پرورش شهرستان/ مناطق توسط كارپردازي اداره تعيين و براي اجراي طرح به بسيج سازندگي معرفي مي شود) با ارسال نمودن برگ مخصوص، نيازسنجي از مدارس و ديگر فضاهاي آموزشي و پرورشي و با اولويت بندي فضاهايي كه نياز به مرمت، بهسازي و زيباسازي دارند، اقدام مي كند.
كارگروه فرهنگي و تربيتي: اين كارگروه با مسئوليت معاونت پرورشي و تربيت بدني و همكاري بسيج دانش آموزي تشكيل مي شود و برنامه ريزي لازم را براي برگزاري مراسم آغازين، نشست هاي صميمانه ديني، جلسات پرسش و پاسخ، مسابقات فرهنگي، بزرگداشت ايام الله و اقامه نماز جماعت را انجام مي دهد.
كارگروه مالي و پشتيباني: تأمين مصالح و ابزار به عهده سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور است. (از محل حداقل 10 درصد اعتبار تعميرات مدارس)؛ تأمين هزينه هاي دهان شيريني و حق بيمه دانش آموزان علاوه بر بيمه حوادث در طول سال تحصيلي، نهار و پذيرايي بين روز و اياب و ذهاب و ابزار ايمني درخصوص فعاليت هاي عمراني مدارس به عهده سازمان بسيج سازندگي است؛ تأمين اعتبار دهان شيريني (حق الزحمه) عوامل اجرايي (فرهنگيان) و استادكاران به عهده معاونت برنامه ريزي و توسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش است.
كارگروه فني و نظارت: مسئوليت نظارت و تأييد فني اجراي طرح با توجه به عرصه آن به عهده نمايندگان سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس، معاونت پرورشي و تربيت بدني، سازمان بسيج سازندگي در هر استان است.
كارگروه نظارت، پايش و ارزيابي: با مسئوليت وزارت آموزش و پرورش (گروه ارزيابي عملكرد) و همكاري سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس و بسيج دانش آموزي و فرهنگيان و بسيج سازندگي انجام مي شود؛ اين كارگروه مجموع اقدامات كارگروه ها و عوامل اجرايي اين طرح را نظارت و ارزيابي نموده و عوامل موثر و موفق را تشويق مي نمايد. شاخص هاي ارزيابي شامل تعداد و درصد مشاركت مديران كادر فضاهاي آموزشي و پرورشي، تعداد و نفر روز دانش آموزان جذب شده، تعداد فضاهاي آموزشي و پرورشي بهسازي شده، كيفيت اجراي كار، جلب كمك هاي مالي و تخصصي، مردمي، اولياء دانش آموزان، سازمان ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي و برنامه هاي اقدامات فرهنگي است.
¤ واگذاري كارها به پيمانكاران ممنوع است
در اين آيين نامه آمده است: حتي الامكان از دانش آموزان هر محله يا هر مدرسه يا منطقه براي فعاليت هاي همان مدارس در محله استفاده شود؛
مديران كل آموزش و پرورش امر خطير فعاليت هاي فرهنگي را همزمان با اجراء طرح مدنظر قرارداده و با حضور پررنگ روحانيون كارآمد و همكاري بسيج در تيم هاي اجرايي از اين مهم با غني سازي و تنظيم اوقات فراغت دانش آموزان بهره برداري مطلوب شود. همچنين شايسته است گروه نماز، قرآن و عترت اداره كل تمهيدات لازم را براي برگزاري نماز جماعت، برنامه ها و مسابقات فرهنگي در عرصه هاي مورد نظر را فراهم كنند.
ايجاد كار گروه هاي مورد نياز براي تعميرات ميز و نيمكت، لوازم و تجهيزات اداري با همكاري هنرستان ها، به تعداد مورد نياز، با درنظر گرفتن سهولت دسترسي پيش بيني شود؛ معاونت آموزش متوسطه استان ها در شناسايي و به كارگيري توانمندي هاي موجود اعم از امكانات، تجهيزات و منابع انساني (دبيران و دانش آموزان) هنرستان هاي فني و حرفه اي و كاردانش از حداكثر ظرفيت، بهره برداري كند؛ معاونت آموزش متوسطه نسبت به تأمين استاد كار و ايجاد كار گروه هاي آموزشي براي دانش آموزان مجري مساعدت و همكاري كنند.
از پلاكارد مناسب، ويژه طرح مشاركت براي سر در فضاهاي آموزشي و پرورشي استفاده شود. (تهيه و توزيع پلاكارد مربوطه با همكاري و مشاركت آموزش و پرورش به عهده سازمان بسيج سازندگي است)؛ اداره كل نوسازي مدارس استان ها با همكاري مجامع خيرين مدرسه ساز استان ها و شهرستان نسبت به جذب و هدايت كمك هاي خيرين براي انجام طرح اقدام كند؛ كار گروه هاي فني انجمن اولياء و مربيان مدارس، همكاري لازم را براي مرمت، بهسازي و زيباسازي مدارس داشته باشند.
سازمان بسيج سازندگي موظف است با همكاري وزارت آموزش و پرورش با توجه به نوع فعاليت و نوع حرفه آموزشي دانش آموزان و دانشجويان مراكز تربيت معلم و دانشكده هاي فني شاغل در طرح، تمهيدات لازم را براي صدور گواهي نامه مهارتي طي سال ها متمادي از سوي سازمان آموزش فني و حرفه اي و وابسته به وزارت كار را فراهم آورد؛ در سال 1390 حداقل 20درصد از مراكز آموزشي و پرورشي هر استان تحت پوشش طرح قرار مي گيرد؛ واگذاري كارها به پيمانكاران ممنوع است.

 



داد شهروندان از بيداد آشفته بازار نرخ كرايه ها

شوراي اسلامي شهر تهران با اصرار نرخ كرايه ها را افزايش داد. مسئولان ابتدا به مردم وعده دادند كه فقط كرايه ها 15 درصد افزايش مي يابد اما شاهديم در برخي از خطوط اتوبوسراني كرايه ها بيش از 90 درصد افزايش يافته و همين امر باعث گله مندي شهروندان شده است.
افزايش كرايه اتوبوس و مترو در سال 90 منتفي است؛ مبناي افزايش كرايه ها تنها افزايش قيمت سوخت بود؛ افزايش 15 درصدي نرخ كرايه تاكسي ها در سال 90 امكان ندارد؛ اين جملات تنها بخشي از تيترهايي بود كه از اواخر سال گذشته تاكنون به اخبار داغ برخي رسانه ها تبديل شده و همچنان هم ادامه دارد. زيرا اين موضوع يكي از مباحثي است كه براي جمع كثيري از مردم حائز اهميت است. با اجراي هدفمند شدن يارانه ها از سال گذشته شوراي شهر تهران تصميم گرفت در حوزه حمل و نقل عمومي كه بايد تاكسي را از آن مستثني دانست در سال 89 افزايشي نداشته باشند و اين افزايش با 3 ماه تأخير امسال اجرايي شود.
افزايش نرخ كرايه ها به دليل اصرار شوراي اسلامي شهر تهران بود
فرمانداري با تعيين مصوبه شورا مبني بر افزايش نرخ كرايه ها مخالفت كرد ولي در نهايت با اصرار شورا بر اينكه مصوبه مذكور منطقي است و همه ضوابط را براي تعيين نرخ سنجيده، دولت براي اجرا راضي شد؛ اين در حالي است كه وزير كشور و استاندار تهران از طرق مختلف و بارها اعلام كرده بودند با افزايش كرايه ها مخالفند و از اجراي آن جلوگيري مي كنند.
علاوه بر محقق نشدن اين امر، افزايش كرايه ها مطابق نظر شوراي شهر اعمال شد و شاهد ايجاد موجي از گله مندي شهروندان نسبت به اين مصوبه و اجراي نادرست آن شديم.
آنچه در اين بين مشهود است سوق دادن افكار عمومي برخي مسئولان به سمت افزايش نرخ كرايه اتوبوس ها است در حالي كه اوضاع نرخ كرايه هاي تاكسي نيز از قاعده گله مندي شهروندان مستثني نيست.
نرخ كرايه اتوبوس و تاكسي به شكل نامتعارفي افزايش يافته ولي اظهارات مسئولاني چون رئيس شوراي شهر و استاندار تهران، تنها حول محور نرخ كرايه اتوبوس ها قرار دارد.
مرتضي تمدن استاندار تهران در جلسه هفته گذشته شوراي عالي استان ها گفت: قرار بود افزايش نرخ كرايه اتوبوس ها 25 تومان باشد ولي متأسفانه در برخي مسيرها تا 110 تومان نيز افزايش نرخ ايجاد شده كه اين مسئله خلاف مصوبه نرخ هاي تعيين شده است.
مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز درباره اجراي نادرست مصوبه شورا در اين زمينه واكنش شديدي نشان داد و به خبرنگار فارس گفت: افرادي كه به نرخ كرايه شان بيش از آنچه شورا تعيين كرده بيفزايند بايد آن را اصلاح كنند چرا كه در غير اين صورت با آنها برخورد خواهد شد اين در حالي است كه محمدباقر قاليباف شهردار تهران معتقد است كه نرخ ها براساس مصوبه شوراي شهر اجرايي شده و هيچ گونه تخلفي صورت نگرفته است.
اين موضوع مسئولان مربوطه را بر اين داشت تا با تشكيل جلسه اي مشترك آن را حل كنند ولي تنها راه حل اين جلسه استفاده از اتوبوس هاي ميان راهي براي مسيرهاي طولاني شد تا بتوان از اين طريق مشكل دريافت كرايه از مسافران را برطرف كرد.
مسئولان با تشكيل جلسه و در قالب مصاحبه به اين موضوع توجه ويژه اي نشان دادند غافل از اينكه نابساماني ديگري در زمينه دريافت كرايه تاكسي ها هم شهروندان را درگير خود كرده است.
افزايش كرايه تاكسي ها چندمرتبه در سال
متأسفانه اجراي نادرست مصوبه شورا محدود به نرخ كرايه اتوبوس نمي شود بلكه دامنه وسيع تري دارد و چند مرتبه در سال گريبان گير كرايه تاكسي ها نيز مي شود؛ معضلي كه هيچ گاه در تهران حل شدني نيست.
شوراي شهر براي تاكسي هاي گردشي كرايه ورودي تعيين مي كند و تاكسيران ها موظفند با پايه قرار دادن آن نرخ، بر حسب مسافتي كه طي مي شود بر كرايه بيفزايد ولي شوراي شهر تهران به اين مسئله توجه نكرده است كه هيچ گاه اين مصوبه اجرا نشده و تاكسيران ها مطابق ميل خود كرايه تعيين مي كنند.
از آنجايي كه اعضاي شوراي شهر تهران تا به حال براي تردد خود از تاكسي استفاده نكرده اند در جريان نيستند كه از سال گذشته يعني بعد تعيين نرخ شورا، شهروندان براي كوتاه ترين مسير 300 تا 400 تومان كرايه مي پردازند در حالي كه اين رقم براساس مصوبه شورا بايد حدود 200 تا 250 تومان باشد.
تاكسيران ها هميشه از 100 تا 300 تومان از مصوبه شوراي شهر جلوتر هستند و كرايه اي را از مسافران دريافت مي كنند كه شورا يك يا 2 سال ديگر مصوب خواهد كرد؛ در اين بين نيز تنها جمله «با متخلفان برخورد مي شود» از زبان مسئولان شنيده مي شود برخوردي كه اگر هم صورت مي پذيرد تأثير و بازدارندگي ندارد.
با افزايش 15 درصدي كرايه تاكسي ها كه از ابتداي تير اعمال شد دوباره موجي از گله و نارضايتي شهروندان با كرايه هايي كه تاكسيران ها تعيين مي كنند، ايجاد شد.
غافلگيري مردم با نرخ هاي تخيلي جديد كرايه ها
اگرچه بسياري از تاكسيران ها پيش از صدور مجوز افزايش نرخ، كرايه ها را زياد كردند ولي آنهايي كه خواسته يا ناخواسته تا ابتداي تير افزايش نرخي نداشتند از صبح روز چهارشنبه 100 تا 200 تومان به كرايه هاي خود افزودند و حسابي مردم را با نرخ هاي تخيلي جديد غافلگير كردند.
مسئولان فقط بلدند كرايه تعيين كنند
مريم دانشجوي 26 ساله اي كه از ميدان امام حسين تا ميدان انقلاب را با تاكسي طي مي كند به خبرنگار فارس مي گويد: وضعيت اتوبوس ها افتضاح است و براي اينكه معطل و له نشوم از تاكسي استفاده مي كنم. ولي ديگر از پس كرايه هاي تاكسي برنمي آيم.
وي ادامه مي دهد: تهران ديگر جاي نفس كشيدن و زندگي نيست؛ ديروز از ميدان امام حسين تا ميدان انقلاب 1200 تومان كرايه دادم درحالي كه از اواخر سال گذشته كرايه اين مسير 900 تومان شده بود؛ مسئولان مربوطه فقط بلدند كرايه تعيين كنند ولي فكر درآمد و ساير هزينه هاي مردم را نمي كنند.
نظارتي بر وضع آشفته كرايه ها وجود ندارد
كارمند 35ساله اي كه خود را حسيني معرفي مي كند به خبرنگار فارس مي گويد: با اين وضعيت نمي توانم از پس هزينه هاي زندگي برايم؛ هرچند وقت يك بار كرايه ها زياد مي شوند و معلوم نيست برچه اساس اين اقدام صورت مي گيرد و هيچ نظارتي هم بر اين وضع آشفته ندارند.
وي در ادامه مي گويد: مسير فلكه دوم تهرانپارس تا حكيميه از 600 تومان به 800 تومان افزايش پيداكرده درحالي كه حداكثر افزايش آن بايد 100تومان باشد؛ اگر امكان شغلي برايم فراهم شود حتما تهران را براي هميشه ترك خواهم كرد تا حداقل درهوايي سالم و شهري زندگي كنم كه هزينه رفت و آمد درآن بالا نباشد.
مهديه كارمند 25 ساله ديگري كه از افزايش كرايه ها ناراضي است به خبرنگار فارس مي گويد: از هفته گذشته مسير خيابان نجات اللهي تا ابتداي خيابان كريمخان از 50 تومان به حدود150 تومان افزايش پيدا كرده است. اگر قرار بر افزايش 15 درصدي باشد بايد حداكثر 40 تومان به كرايه اين مسير اضافه شود نه 100تا 150 تومان.
وي ادامه مي دهد: مسير ميدان فردوسي تا ميدان هفت تير نيز از 350 تومان به 450 تومان افزايش پيدا كرده است؛ انگار تاكسيران ها علاقه اي به اضافه كردن كرايه زير 100 تومان ندارند.
قرار بود افزايش 15 درصدي در هر مسير از حدود 40 تا 100 تومان انجام شود ولي متأسفانه آنچه درسطح شهر مشاهده مي شود، چيزي غير از افزايش نرخ مصوب شوراست و افزايش ها از 100تومان آغاز مي شود.
برخورد با متخلفان؛ از وعده تا عمل
به گزارش فارس برخورد با متخلفان يكي از جملاتي است كه مسئولان مربوطه از جمله اعضاي شوراي شهر درباره اجراي نادرست مصوباتشان به مردم، وعده مي دهند، ولي معلوم نيست چرا هيچ گاه ترتيب اثري داده نمي شود.
مسئولان مديريت شهري وعده برخورد با متخلفان را مي دهند ولي همچنان نرخ كرايه ها مطابق ميل و سليقه تاكسيران ها افزايش مي يابد و مردم تنها قربانيان بي مسئوليتي و ضعف مديريت آنها هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14