(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 تیر 1390- شماره 19965

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ارتباط با ايران به ضرر كشورهاي خليج فارس نيست
كوثري: ايران 26 مقام آمريكايي ناقض حقوق بشر را به دادگاه هاي بين المللي معرفي مي كند
رهبر انقلاب: خدمات حجت الاسلام صدوقي ماندگار خواهد بود
سفير ونزوئلا در تهران: وضعيت سلامتي چاوز رو به بهبود است
امام جمعه يزد در جوار پدر آرام گرفت
هاشمي رفسنجاني: بايد بر فضاي اينترنت نظارت شود
ناتواني آمريكا از تحريم ايران در فناوري اطلاعات
آلمان خواستار نقش آفريني ايران در تثبيت امنيت منطقه شد
4 اقدام مشترك دولت و مجلس براي حل مشكل ريزگردها
رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه: طرح ساماندهي اتباع افغان در آستانه اجرا قرار گرفت
امضاي قرارداد 4 ميليارد دلاري بين ايران و چين در تبريز
زنان سرپرست خانوار براي ازدواج مجدد بسته تشويقي دريافت مي كنند
تاسيس بيمارستان روانپزشكي قانوني در كشور
اجراي طرح سرباز فناور در دانشگاه هاي پزشكي
ايران در فهرست پيشرفته ترين كشورهاي جهان قرار دارد
 30 جانباز مسير قشم تا جزيره هنگام را شنا كردند
بهره برداري از بزرگترين پروژه اداري سازمان ثبت اسناد و املاك كشور
جانشين فرماندهي نيروي دريايي ارتش: نيروي دريايي ارتش در آب هاي بين المللي حضور پيدا مي كند
عراق خواستار استفاده از تجربيات ايران در بخش كشاورزي شد
علي آبادي: آمادگي رسيدگي به خودكفايي در صنعت نفت را داريم



وزيرخارجه مصر پاسخ عربستان را داد
ارتباط با ايران به ضرر كشورهاي خليج فارس نيست

سرويس سياسي -
محمد العرابي وزير امور خارجه جديد مصر كه به تازگي جايگزين نبيل العربي شده است به صراحت تاكيد كرد كه نزديكي روابط كشورش با ايران هرگز به ضرر كشورهاي حوزه خليج فارس نخواهد بود.
العرابي كه با روزنامه الراي العالم چاپ كويت گفت وگو مي كرد اظهار داشت: اگر كمي به گذشته نه چندان دور برگرديم اظهارات چندي پيش مسئولان مصري در همان چارچوبي بود كه من گفتم يعني اصول مصر ثابت است و هرگز كسي نگفت كه نزديكي روابط با ايران به ضرر خليج (فارس) خواهد بود.
وي افزود: نبيل العربي وزيرخارجه پيشين مصر هم هرگز چنين چيزي را به زبان نياورد و معتقدم چارچوبي كه من اعلام كردم به طور گسترده اي با چارچوبي كه العربي بيان كرد مطابقت دارد اما شايد به شكل متفاوتي بود چرا كه مسئله خليج (فارس) عملا مورد توجه صد درصدي مصري ها است.
وي درباره سياست هاي مصر در قبال ايران گفت: بدون شك العربي چارچوبي را براي اين گونه روابط در آينده و حتي زمان آن تدوين كرد. العربي گفت كه مسئله توسعه روابط با ايران بايد بعد از تشكيل پارلمان مصر مطرح شود بنابراين در اين مسئله چيزي براي تغيير نيست و هم چنان كه او گفت امنيت خليج (فارس) از اولويت هاي مصر است.
موضع واحد اين دو مقام سابق و فعلي وزارت امورخارجه مصر مبني بر توسعه روابط قاهره با تهران و تاكيد بر اينكه روابط اين دو كشور به ضرر كشورهاي حوزه خليج فارس نيست در حالي است كه پيش از آن روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز از نگراني روز افزون مقامات عربستان سعودي از تقويت روابط دولت جديد مصر با ايران خبر داده بود. نيويورك تايمز نوشته بود عربستان نگران است كه اگر مصر و ايران به هر دليل به هم نزديك شوند باعث كاهش قدرت شديد سعودي در منطقه مي شود و حتي امكان دارد آمريكا، سعودي را از قلب راهبرد منطقه اي خود حذف كند.

 



كوثري: ايران 26 مقام آمريكايي ناقض حقوق بشر را به دادگاه هاي بين المللي معرفي مي كند

نائب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از محاكمه غيابي 26 مقام آمريكايي تحريم شده توسط ايران خبر داد كه قرار است به دادگاه هاي بين المللي معرفي شوند.
اسماعيل كوثري نماينده تهران در رابطه با چگونگي پيگيري و اجراي طرح دستگيري و مجازات 26 نفر از مقامات آمريكايي ناقض حقوق بشر گفت: اين طرح پس از پايان تعطيلات مجلس در صحن علني مطرح و پس از تصويب نمايندگان، اين مقامات آمريكايي به صورت غيابي در دادگاه هاي داخلي محاكمه و سپس به دادگاه هاي صلاحيت دار بين المللي معرفي مي شوند.
وي با بيان اينكه جنايتكاران حقيقي همان كساني هستند كه به دروغ دايه حمايت از حقوق بشر را دارند، افزود: جمهوري اسلامي ايران با جديت محاكمه اين افراد را پيگيري و از حقوق حقه مردم مظلوم جهان حمايت مي كند.

 



رهبر انقلاب: خدمات حجت الاسلام صدوقي ماندگار خواهد بود

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي درگذشت جناب حجت الاسلام آقاي حاج شيخ محمدعلي صدوقي امام جمعه يزد را تسليت گفتند. متن پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
با تأسف و تأثر اطلاع يافتيم كه جناب حجه الاسلام آقاي حاج شيخ محمدعلي صدوقي امام جمعه يزد و نماينده اينجانب در آن استان دار فاني را وداع گفته و ياران و كسان خود را داغدار ساخته است. رحمت و رضوان الهي بر او باد.
ايشان در منصب امامت جمعه فعاليت هاي فراوان و شايان تقدير داشته و خدمات ارزشمندي به مردم مؤمن و انقلابي آن استان تقديم نموده است و انشاءالله مايه جلب رحمت پروردگار به روان ايشان خواهد بود.
اينجانب اين مصيبت را به خانواده و بازماندگان آن مرحوم و نيز به جامعه روحانيت يزد و عموم مردم با ايمان و وفادار آن سامان تسليت عرض مي كنم و براي خاندان گرامي صدوقي و ديگر بازماندگان صبر جميل و اجر جزيل مسألت مي كنم و به روح شهيد آيت الله صدوقي كه اين روزها مصادف با سالگرد شهادت ايشان است درود مي فرستم.
سيدعلي خامنه اي
11 تيرماه1390

 



سفير ونزوئلا در تهران: وضعيت سلامتي چاوز رو به بهبود است

سفير ونزوئلا در ايران با رد شايعات پيرامون هوگوچاوز تأكيد كرد كه وضعيت سلامتي وي رو به بهبود است.
داويد بلاسكس كارابايو در كنفرانس مطبوعاتي كه ديروز به مناسبت دويستمين سالگرد استقلال ونزوئلا در محل سفارتخانه اين كشور در تهران برگزار شد، درباره شايعاتي در خصوص هوگوچاوز گفت: از چهارم ژوئن امسال اخباري درباره وضعيت سلامتي رئيس جمهور كشورمان مخابره شده و در اين زمينه بايد گفت، سه هفته است كه ايشان دوره درمان را سپري مي كنند.
داويد بلاسكس كارابايو گفت: اخبار در مورد وضعيت رئيس جمهور كشورمان به حدي رسيد كه برخي در گروه هاي مخالف خبر از فوت وي داده بودند.
وي اظهار داشت: در اين خصوص همانطور كه آقاي چاوز اعلام كردند ايشان علاوه بر آبسه لگني، تومور سرطاني داشتند كه عمل كردند و اين تومور 100درصد از بين رفته است و وي در حال حاضر روند بهبودي را طي مي كند.
وي در بخش ديگري از سخنانش در خصوص سطح مبادلات تجاري ايران و ونزوئلا نيز با اشاره به اينكه در حال حاضر آمار دقيقي در اين خصوص در اختيار ندارد، افزود: سطح بالايي از مبادلات در زمينه ساخت مسكن، خودرو، سيمان و... بين دو كشور انجام مي شود كه اين مبلغ در سال گذشته حدود 3 ميليون دلار بوده است كه اين فقط مختص بخش خصوصي است اما بايد گفت كه در حال حاضر حدوداً اين سطح از مبادلات بايد 4 ميليون دلار باشد.

 



امام جمعه يزد در جوار پدر آرام گرفت

يزد- خبرنگار كيهان:
پيكر امام جمعه فقيد يزد با حضور گسترده مردم قدرشناس استان در جوار پدر شهيدش آرام گرفت.
اين مراسم كه بنا به هماهنگي هاي قبلي قرار بود راس ساعت 8 صبح روز يكشنبه آغاز شود به دليل ازدحام جمعيت و استقبال زياد مردم با دو ساعت تاخير ساعت 10 صبح ديروز آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما پيكر امام جمعه فقيد يزد و نماينده ولي فقيه در استان از مسجد ملااسماعيل، ميعادگاه نماز جمعه به سمت مسجد روضه محمديه(حظيره) تشييع و در كنار آرامگاه چهارمين شهيد محراب ، آيت الله صدوقي - پدر بزرگوار امام جمعه يزد- به خاك سپرده شد.
در اين مراسم نماينده رهبر معظم انقلاب، استاندار، نمايندگان مراجع و مسئولان عالي رتبه نظام و اقشار مختلف مردم حضور گسترده داشتند.
گفتني است؛ در حالي كه از سوي استاندار يزد به علت فقدان امام جمعه يزد تا پايان هفته جاري عزاي عمومي در سطح استان اعلام شده بود؛ اما به دليل تقارن اين ايام با اعياد شعبانيه به 3 روز تقليل يافت.

 



هاشمي رفسنجاني: بايد بر فضاي اينترنت نظارت شود

رئيس مجمع تشخيص مصلحت گفت، اگرچه نظارت در بخش محتواي اينترنت ضروري است اما در بخش دسترسي و سرعت مي توانيم عقب ماندگي ها نسبت به كشورهاي منطقه را تا حد قابل قبولي جبران كنيم.
هاشمي رفسنجاني كه در ديدار مسئولان سازمان نظام صنفي رايانه اي سخن مي گفت، آينده فناوري اطلاعات و بخش IT را در كشور روشن و اميدواركننده توصيف كرد.
وي با اشاره به مشكلات و موانع كنوني پيش روي اين بخش خاطرنشان كرد: برطرف شدن مشكلات و موانع صنعت بزرگ IT در كشور، نيازمند حسن نيت و اراده مسئولان اجرايي و ناظر در اين حوزه است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تدوين سياست هاي كلي نظام در بخش IT در مجمع، اين بخش را از اولويت هاي سياست گذاري و تصميم گيري در كشور عنوان كرد و گفت: سياست هاي كلي بخش فناوري اطلاعات و IT تدوين و به خدمت مقام معظم رهبري ارسال شده كه مي تواند هموار كننده راه براي توسعه بيش از پيش اين صنعت پيشرو باشد.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به نظارت هاي دقيق و سخت اعمال شده در فناوري اطلاعات در كشور، گفت: اگر چه نظارت دربخش محتواي اينترنت ضروري و لازم است اما در بخش دسترسي و سرعت مي توانيم گام هاي بلندي برداريم تا عقب ماندگي ها نسبت به كشورهاي منطقه را تا حد قابل قبولي جبران كنيم.
وي رقابت دولت با بخش خصوصي در حوزه هاي گوناگون، به خصوص فناوري اطلاعات را مفيد ندانست و گفت: يكي از راه هاي ايجاد گسترش اشتغال در كشور واگذاري بيش از پيش امور به مردم و بخش خصوصي است و اين دو بخش نشان داده اند كه همواره قابل اعتماد بوده و پيشرفت، توسعه و سعادت كشور را مد نظر دارند.

 



دفتر محاسبات دولتي آمريكا اعلام كرد
ناتواني آمريكا از تحريم ايران در فناوري اطلاعات

يك نهاد دولتي آمريكا اعلام كرد كه اين كشور در شناسايي شركت هايي كه تحريم ها را ناديده گرفته و با ايران در زمينه فناوري اطلاعات همكاري داشته اند، ناتوان بوده است.
به گزارش مشرق، يكي از آژانس هاي دولتي آمريكا به نام دفتر محاسبات دولتي (GAO) در گزارش 15 صفحه اي خود اقرار كرد كه هيچ شركت دولتي فناوري اطلاعات كه به ايران تجهيزات كنترل ترافيك اينترنتي فروخته باشد، را شناسايي نكرده است.
گزارش وال استريت ژورنال در اين زمينه مي افزايد، از ماه ژولاي 2010 به موجب تحريم هاي آمريكا عليه ايران دولت آمريكا از تجارت با شركت هايي كه فناوري هاي مهم را به ايران صادر مي كنند منع شده است. چهار ماه مطالعه دفتر محاسبات دولتي آمريكا، كه نقش بازوي تفحص كنگره آمريكا را دارد، به اين منظور صورت گرفت تا اين تحريم ها بتوانند به بهترين نحو به اجرا در آيند.
پس از انجام تحريم ها از سوي آمريكا، شركت آلماني زيمنس و شركت فنلاندي نوكيا مجبور به كنار گذاشتن تجارت خود با ايران شدند. به ادعاي يكي از وب گاه هاي مالي دولت فدرال آمريكا، شركت شبكه هاي نوكيا زيمنس ـ كه نام يك شركت تجارتي مشترك بين نوكيا و زيمنس مي باشد ـ در زمان اجراي تحريم ها، داراي تقريباً 2000 قرارداد به ارزش مالي بيش از 250 ميليون دلار با دولت آمريكا بود، كه اين مسئله تبديل به اهرم فشاري براي آمريكا در تحريم ايران از سوي اين شركت شد.
شركت شبكه هاي نوكيا زيمنس اظهار داشته است كه مسائل چالش برانگيز براي اين شركت هنگامي مطرح مي شود كه دولت ها از فناوري هاي سودمند در جهت نادرست و ناديده گرفتن حقوق اشخاص استفاده مي كنند: ما فرآيندهاي داخلي خود را تقويت كرده ايم تا امكان استفاده نادرست از فناوري هاي ارتباطي اي كه براي اهداف خير خواهانه تهيه شده اند، كاهش يابد.
دفتر محاسبات دولتي آمريكا بيان داشته است كه به دليل ويژگي دوگانه فناوري اطلاعات، اين گزارش نتوانسته شركت هاي فروشنده چنين وسايلي به ايران را مشخص سازد.
در اين گزارش آمده است كه تواناني فيلتر و كنترل كردن تلفن ها و ترافيك داده هاي اينترنتي امري عادي بوده و در بسياري از كشورها لازم است تا براي اهداف قانوني و نيز مديريت شبكه، اين كارها صورت گيرد. همچنين اين گزارش بيان مي دارد كه ايران توانسته است تا از طريق شركت ها و فروشنده هاي ثالث كشورهايي كه جزو تحريم هاي آمريكا نيستند، همانند امارات متحده عربي، به فناوري كنترل ترافيك داده هاي اينترنتي دست يابد.
اين گزارش دليل ديگر عدم توانايي شناسايي چنين فروشنده هايي را در اين مي داند كه ايران در سال هاي اخير توانسته است تا به فناوري ساخت خود دست يابد. دولت ايران اكنون بر ايجاد ظرفيت داخلي در اين حوزه تمركز كرده است. در ادامه اين گزارش آمده است كه ايران به ابزارها و نرم افزارهاي داخلي روي آورده كه اين امر مي تواند سبب به روز رساني اين تجهيزات گردد. به گفته متخصصان اينترنت، چنين تغييري در عملكرد ايران، اين امكان را به ايران مي دهد تا متناسب با نياز خود، تجهيزات ضروري خود را طراحي كند.

 



آلمان خواستار نقش آفريني ايران در تثبيت امنيت منطقه شد

رئيس گروه دوستي ايران و آلمان در مجلس از علاقه طرف آلماني به نقش آفريني ايران در تثبيت امنيت منطقه خبر داد.
هيات اعزامي مجلس شوراي اسلامي متشكل از سيد «علي ادياني راد» رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و آلمان در مجلس شوراي اسلامي، «علي بنايي»، «قدرت الله عليخاني» و سيد «جاسم ساعدي» صبح دوشنبه وارد برلين پايتخت آلمان شده و روز شنبه اين كشور را به قصد تهران ترك كرد.
ادياني راد در گفت وگو با ايرنا درباره ديدارهاي اين گروه در طول اين سفر پنج روزه در آلمان گفت: در اين سفر ديدارهايي با مقامات پارلماني و وزارت خارجه آلمان درباره تقويت رابطه پارلماني و ديپلماتيك انجام شد.
وي افزود: افغانستان، عراق، لبنان، حركتهاي مردمي اخير در شمال آفريقا و خاورميانه و همچنين مسايل مرتبط با ايران و آلمان از جمله موضوعات مورد بحث در اين ديدارها بود.
به گفته ادياني راد، آلمان ها راجع به موضوع افغانستان بسيار علاقه مند بوده و بر مشاركت كشورهاي همسايه از جمله جمهوري اسلامي ايران در تثبيت صلح و امنيت در اين كشور تاكيد مي كردند.
اين نماينده مجلس درباره انتظارات طرفهاي آلماني از ايران گفت: انتظارات و خواسته ها به صورت طرفيني مطرح شد و آنچه كه نمايندگان پارلمان و وزارت خارجه آلمان مطرح كردند، بحث تحكيم روابط ميان دو كشور درحوزه پارلماني و دولت بود. نكته ديگر نيز علاقه به همكاري ايران در همكاري منطقه اي و نقش آفريني در تثبيت امنيت در خاورميانه بود.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه طرفهاي آلماني به موضوع حقوق بشر در ايران نيز اشاره كردند، گفت: هيات ايراني نيز اين موضوع را در آلمان مورد اشاره قرار داد و همچنين به موضوعات ديگري درباره نقاط قوت و ضعف رابطه و اختلافات ميان دو كشور در برخي حوزه ها پرداخت.
وي با اشاره به اينكه مشكل امروز بشر، مشكل حقوق بشر نيست، بلكه استانداردهاي دوگانه و برخوردهاي گزينشي برخي كشورهاي غربي و استفاده ابزاري از مولفه هاي ارزشمندي مثل حقوق بشر، آزادي و دمكراسي است، يادآور شد: برخورد دوگانه و غيركارشناسي در حوزه حقوق بشر مشكل جدي نهادهاي بين المللي است.
وي درباره نگاه آلمان ها نسبت به پرونده هسته اي ايران گفت: اين موضوع در اين نشست چندين بار با همان محورهاي 7 يا 8 سال پيش درباره لزوم شفاف سازي بار ديگر مطرح شد و ما هم گزارشهاي آژانس و همچنين اظهارات محمد البرادعي مبني بر اينكه ايران به همه تعهدات خود عمل كرده است، را مورد اشاره قرار داده و گفتيم كه اين اظهارات فاقد كار كارشناسي و حقوقي است و با انگيزه هاي سياسي و غيرفني مطرح مي شود.
رئيس گروه دوستي ايران و آلمان در مجلس شوراي اسلامي افزود: اين هيات در اين سفر با وولفگانگ تيرزه معاون رئيس پارلمان آلمان، اميلي هابر معاون آينده وزير خارجه، الكه هوف رئيس گروه ايران در پارلمان آلمان و اعضاي اين گروه، بورن معاون وزير خارجه، روسا و اعضاي فراكسيون هاي سبزها و سوسيال دمكرات ها، نمايندگان منتخب پارلمان در بنياد نموف، روپرشت پولنتس رئيس كميسيون سياست خارجي و اعضاي بنياد بين المللي ارزشها و تفاهم انسانها ديدار و گفت وگو كردند.

 



4 اقدام مشترك دولت و مجلس براي حل مشكل ريزگردها

رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس از اقدامات دوجانبه دولت و مجلس براي مقابله با آلودگي هوا و ريزگردها مخصوصا موج جديد اين آلودگي خبر داد.
حسينعلي شهرياري با اعلام اين مطلب افزود: تدوين برنامه 5 ساله معضل آلودگي هوا، از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و موتورسيكلت، تشديد طرح زوج يا فرد و همچنين آموزش مردم از اقدامات انجام شده براي مقابله با آلودگي هواست كه به صورت جدي پيگيري خواهد شد.
نماينده مردم زاهدان كه با باشگاه خبرنگاران گفت وگو مي كرد، از اقدامات دولت و مجلس براي مقابله با ورود جديد ريزگردها و ماورابنفش خبر داد و گفت: هرچند بحث مقابله با آلودگي هوا و ريزگردها مستلزم صرف زمان و هزينه هنگفت بوده ولي با همت دولت و مجلس برنامه اي 5 ساله مختص اين معضل تدوين شده و در حال اجرا است.
وي افزود: تشديد طرح زوج يا فرد خودروها، از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و حتي موتورسيكلت ها از ديگر طرح هايي است كه به صورت جدي مورد پيگيري قرار گرفته است.
رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس به برنامه هاي وزارت بهداشت و درمان اشاره كرد و گفت: پس از بررسي هاي لازم برنامه اي براي مبارزه با آلودگي هوا در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي تدوين شده و به كميسيون بهداشت و درمان نيز ارائه شده است.
وي تصريح كرد: طبق اين برنامه آموزش هاي لازم مقابله با اشعه UV و اشعه ماورا بنفش و ريزگردها با همكاري وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي كميسيون بهداشت و درمان و رسانه هاي جمعي به مردم ارائه خواهد شد.
رئيس كميسيون بهداشت و درمان با بيان اينكه ميزان اشعه هاي مضر موجود در كشور پايين تر از استاندارد جهاني است اظهار داشت: استفاده از عينك هاي UV براي مقابله با اشعه ماورابنفش، عدم استفاده از لباس هاي آستين كوتاه و استفاده از كلاه از جمله آموزش هاي ارائه شده به مردم است تا با استفاده از اين برنامه مراقبت هاي لازم را انجام دهند.

 



رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه: طرح ساماندهي اتباع افغان در آستانه اجرا قرار گرفت

رئيس ستاد افغانستان وزارت امورخارجه تاكيد كرد كه پس از انقلاب نرخ سواد پناهندگان افغان 6 درصد بوده است كه اين رقم در سال 1389 به 69 درصد رسيده است.
محسن پاك آيين، رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه در آستانه سفر فاروق وردك، وزير معارف (آموزش و پرورش) افغانستان به ايران، گفت: در سه دهه گذشته 657 هزار نفر از اتباع بزرگسال افغان در ايران تحت پوشش سوادآموزي قرار گرفته و نرخ سواد پناهندگان افغان از شش درصد در سال 1360 به 69 در صد در سال 1389 رسيده است.
وي با تاكيد بر اين كه ريشه توجه ايران به رفع مشكلات آموزشي اتباع افغان در اصول اخلاق اسلامي و احترام به حقوق بشر نهفته است، گفت: در سال جاري تعداد دانش آموزان افغان در ايران 271923 نفر بوده كه 46 درصد آنان دختر و 54 درصد پسر هستند و حدود 10 هزار كلاس درس در قالب 800 مدرسه در اختيار اين دانش آموزان است كه موجب شده در برخي از استان ها مدارس دو شيفته شود.
پاك آيين با اشاره به پايبندي ايران براي انجام تعهدات بين المللي خود در ارتباط با كمك به آوارگان افغان اظهار كرد: هزينه سرانه دانش آموزي در سال 90-89 برابر شش ميليون ريال بوده و از اينرو مبلغ 1620 ميليارد ريال از سوي دولت براي آموزش اتباع افغان اختصاص يافته است.
رئيس ستاد افغانستان با اعلام اين كه امروز بيش از سه ميليون مهاجر افغان در جمهوري اسلامي ايران زندگي مي كنند، گفت: خدمات آموزشي جمهوري اسلامي ايران به مردم افغانستان بسيار ارزشمند بوده و همواره مورد تشكر مقامات و بخصوص رييس جمهور افغانستان و نهادهاي بين المللي قرار گرفته است.
وي تعداد دانشجويان افغان در ايران در سال تحصيلي 90-89 را 3507 نفر اعلام كرد و افزود: 64 درصد اين افراد دختر و 34 در صد آنها پسر هستند.سرانه متوسط هزينه هر دانشجو در مدت آموزش نيز بالغ بر 120 ميليون ريال است.
پاك آيين خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران با دارا بودن مرزهاي طولاني با افغانستان،روابط برادرانه يي بر پايه اشتراكات عميق تاريخي، فرهنگي و اجتماعي با دولت افغانستان دارد و همه مقامات ايران بر گسترش مناسبات همه جانبه با افغانستان تأكيد دارند و در سه دهه گذشته خدمات مختلفي به افغان ها ارايه شده است.
پاك آيين با تاكيد بر ضرورت قانونمند شدن حضور افغان ها در ايران تصريح كرد: طرح ساماندهي اتباع افغان از سوي وزارت كشور در آستانه اجرا است. طبيعتا حضور مهاجران و پناهندگان افغان در ايران هزينه هاي سنگيني هم بر دولت و كشور ايران تحميل كرده و مي كند. ضمن آن كه كمك هاي محدود خارجي از جمله كميساريا به دولت ايران اندك و ناچيز بوده و رقمي نيست كه در قياس با هزينه هاي اين جمعيت نمود داشته باشد.
وي با اشاره به عدم موفقيت آمريكا و كشورهاي غربي در ساماندهي تربيت معلم افغانستان و ناكارآمدن بودن دوره هاي برگزار شده توسط سازمان هاي بين المللي گفت: با حمايت ايران زمينه هاي كمك به احياي مراكز تربيت معلم افغانستان و آموزش معلمان افغان در كابل، طراحي ساختار نظام تربيت معلم در افغانستان، ساماندهي آموزش معلمان افغان را كه از مدارك تحصيلي پاييني برخوردار هستند، مدنظر قرار گرفته است.ضمنا تعداد 253 معلم افغان براي مشاركت در تدوين 400 عنوان درسي به ايران آمده اند.
پاك آيين افزود: همكاري با انستيتو عالي تربيت معلم با مديريت مشترك افغانستان و ايران و كمك به ايجاد سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در وزرات معارف افغانستان از طريق برگزاري دوره هاي كوتاه مدت براي مؤلفان كتب درسي افغانستان نيز از ديگر برنامه هاي آموزشي ايران براي مردم افغانستان است.
فاروق وردك، وزير معارف افغانستان به دعوت همتاي ايراني خود براي سفري سه روزه شنبه وارد تهران شده بود.

 



امضاي قرارداد 4 ميليارد دلاري بين ايران و چين در تبريز

تبريز- خبرنگاركيهان:
جمهوري اسلامي ايران و چين 3 تفاهم نامه 4 ميليارد دلاري در حوزه راه و حمل و نقل عمومي، امضا كردند.
اين تفاهم نامه ها، توسط «احمدعلي رضا بيگي» استاندار آذربايجان شرقي و «هي نن جين» مديرعامل شركت چيني (CMIIC) در تبريز به امضا رسيد.
براساس اين تفاهم نامه، چين در زمينه اجراي خط سوم مترو تبريز، قطار سريع السير تبريز- تهران و آزادراه 6 باندي تبريز- بازرگان (در مرز تركيه) سرمايه گذاري مي كند.
«نن جين» پس از امضاي اين تفاهم نامه، به خبرنگاران گفت: به زودي كارشناسان چيني، براي مطالعه و بررسي فني و دقيق پروژه ها به تبريز سفر مي كنند.
بيگي نيز از حمايت مديران اجرايي استان از اجراي طرح هاي به امضا رسيده، خبر داد.

 



زنان سرپرست خانوار براي ازدواج مجدد بسته تشويقي دريافت مي كنند

مديركل حمايت هاي اجتماعي كميته امداد امام خميني(ره) اعلام كرد: زنان سرپرست خانواري كه زير پوشش اين نهاد قرار دارند، براي ازدواج مجدد بسته تشويقي دريافت مي كنند.
عليرضا چگيني با بيان اين كه در سال هاي گذشته براي ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار، كمك هاي موردي صورت مي گرفت، افزود: امسال به منظور ايجاد انگيزه بيشتر، يك بسته تشويقي براي ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار طراحي شده است.
وي افزايش سقف كمك هزينه هاي جهيزيه، ارائه خدمات وام قرض الحسنه و ايجاد اشتغال براي سرپرست جديد را از جمله حمايت هاي كميته امداد در قالب بسته تشويقي بيان كرد.
چگيني در عين حال اظهار داشت: البته بسته تشويقي ازدواج زنان سرپرست خانوار هنوز تكميل نشده است و در حال بررسي ابعاد و زواياي مختلف اين بسته هستيم.
چگيني اظهار اميدواري كرد طي يك تا دو ماه آينده اين بسته تشويقي براي ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار، نهايي و اجرايي شود.

 



تاسيس بيمارستان روانپزشكي قانوني در كشور

مدير پژوهشي سازمان پزشكي قانوني كشور از تاسيس بيمارستان روانپزشكي قانوني خبر داد.
دكتر محمدكاظمي گفت: براساس وظايف مشخص شده در آينده شاهد تاسيس بيمارستان روانپزشكي قانوني در كشور خواهيم بود.
وي ادامه داد: بيماران اين بيمارستان شامل افرادي هستند كه مرتكب جرم شده اند و دچار بيماريهاي رواني و جنون هستند چرا كه بايد به آنها نگاه قانوني كرد.
وي با اشاره به رابطه وقوع جرم و عقده هاي رواني ابراز كرد: اين رابطه دوطرفه بوده همچنين در برخي از موارد خود مشكل رواني زمينه ساز وقوع جرم مي شود كه از نظر علمي اثبات شده وقوع جرم و عقده هاي رواني رابطه دوطرفه دارد.
كاظمي اضافه كرد: در بيمارستان روانپزشكي قانوني دليل جرم مورد بررسي قرار مي گيرد و دليل آگاهانه و ناآگاهانه بودن ارتكاب جرم مورد بررسي قرار مي گيرد و مطابق آن اقدامات لازم انجام مي شود.
وي در پايان يادآور شد: اين گونه بيمارستانها در ساير كشورها وجود دارد كه تاسيس اين بيمارستانها در كشور نياز به حمايت دارد چرا كه ما با عزم جدي در اين راستا وارد عمل شده ايم.

 



اجراي طرح سرباز فناور در دانشگاه هاي پزشكي

رئيس دفتر توسعه فناوري سلامت از ارائه طرح «سرباز فناور» در مراكز رشد دانشگاه هاي علوم پزشكي خبر داد و گفت: اين طرح به مراكز رشد پيشنهاد شده است تا كمبود نيروي انساني آنها رفع شود.
دكتر حسين كيواني افزود: براي رفع كمبود نيروي انساني در مراكز رشد پيشنهاد شده است كه افرادي كه دانشجوي دكتري تخصصي پزشكي هستند، مي توانند دوره سربازي خود را در اين مراكز بگذرانند.
وي افزود: اين طرح پس از دريافت مجوزهاي لازم از مراجع ذيربط اجرايي مي شود.
كيواني به مهر گفت: اين دانشجويان بايد طرح هاي پژوهشي در حوزه مراكز رشد داشته باشند.

 



در اجراي برنامه هاي مراقبت هاي اوليه بهداشتي
ايران در فهرست پيشرفته ترين كشورهاي جهان قرار دارد

معاون نماينده سازمان بهداشت جهاني (WHO) از ايران به عنوان پيشرفته ترين كشورها در اجراي برنامه مراقبت هاي اوليه بهداشتي نام برد.
دكتر «مانوئل ديلارا» در گفت وگو با ايرنا، به اقدامات بهداشتي ايران در مناطق شهري و روستايي اشاره كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران در بحث بهداشت و درمان اقدامات مناسبي در مناطق محروم انجام داده است.
وي با بيان اينكه برنامه مراقبت هاي اوليه بهداشتي علاوه بر روستاها در مناطق دورافتاده ايران نيز به نحو مطلوب اجرا شده است گفت: عملكرد ايران در زمينه مراقبت هاي بهداشتي مي تواند الگويي براي ديگر كشورهاي منطقه باشد.
معاون نماينده سازمان بهداشت جهاني (WHO)، به اجراي بهينه واكسيناسيون ضد بيماري هپاتيت B در ايران اشاره كرد و گفت: اين برنامه توسط مديران وزارت بهداشت و درمان به نحو مناسبي مديريت و اجرا شده است.
وي خاطرنشان كرد: ايران در واكسينه كردن ضد بيماري هپاتيت B موفق عمل كرده و مي تواند يك الگو و نمونه براي كشورهاي آسيايي و آفريقايي باشد.
«ديلارا» افزود: جمهوري اسلامي ايران طي چند سال اخير اقدامات موثري در ارتقاي وضعيت بهداشتي و درماني در حوزه هاي مختلف انجام داده است.

 



همزمان با سالروز حمله ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربري ايران
 30 جانباز مسير قشم تا جزيره هنگام را شنا كردند

قشم- خبرنگار كيهان:
30 تن از جانبازان كشورمان با طنين صلوات و الله اكبر و فرياد مرگ بر آمريكا مسير اسكله مدكندآلو در جزيره قشم تا جزيره هنگام را در سالروز حمله آمريكا به هواپيماي مسافري ايران شنا كردند.
جانبازان كشورمان با مديريت تيم جانبازان استان فارس مسير دو كيلومتري دريايي قشم- هنگام محل شهادت 298 مسافر بي گناه هواپيماي ايرباس ايران را طي دو ساعت شنا كردند.
شناگران جانباز از 14 استان كشورمان شامل استان هاي فارس، تهران، قم، خوزستان، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، اصفهان، مركزي آذربايجان غربي و چند استان ديگر در اين ماراتن فرهنگي- ورزشي بر ادامه راه شهدا و صيانت از دستاوردهاي انقلاب و پيروي از خط ولايت در برابر استكبار جهاني تاكيد كردند.
چند تن از جانبازان قطع نخاعي، جانبازان فاقد دست و پا و جانبازاني كه از نعمت دو چشم و دو دست بي نصيب بودند نيز در جمع شناگران مسير دريايي قشم تا جزيره هنگام حضور داشتند.
روز اول تيرماه نيز تنديس هواپيماي مسافري ايران ساخته شده از شيشه و پلاستيك با عمر 100 ساله در عمق 9 متري آب هاي نيلگون خليج فارس در جزيره قشم توسط 14 تن از غواصان شامل 9 غواص جانباز استان فارس در عمق آب هاي ساحلي قشم نصب و شناگران همزمان نماز شكر را به جاي آوردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به مناسبت گراميداشت خاطره شهداي هواپيماي 655 ايرباس، زنجيره انساني عليه سياست هاي استعماري آمريكا در كنار آب هاي نيلگون خليج فارس تشكيل شد.
همزمان با 12 تيرماه سالروز حادثه هواپيماي ايرباس به تعداد شهداي هواپيماي مسافربري ايرباس 290 بادبادك كه بر روي آن دل نوشته هاي كودكان حك شده بود در آسمان خليج فارس به پرواز درآمد.
همچنين نقاشي هواپيماي ايرباس از ساحل جزيره هرمز با خاك هاي رنگي و تجليل از برگزيدگان جشنواره جايزه ادبي «پرواز 655» بخش ديگري از ويژه برنامه هاي 12 تيرماه بود.
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هرمزگان نيز از حضور كودكان هرمزگاني در محل فرود پيكر شهداي ايرباس به وسيله يك شناور با هدف گلباران اين محل خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، سيدداود حسيني در جمع خبرنگاران با بيان اين كه ياد و خاطره 66 كودك شهيد فاجعه 12 تير در محل حادثه و 13 مركز فرهنگي هنري كانون استان به وسيله كانون پرورش فكري كودكان نيز گرامي داشته شد، اظهار داشت: اين عمل آمريكا در مورد هدف قرار دادن هواپيماي مسافربري نوعي وحشيگري بود كه به عنوان سند جنايت اين كشور تا ابد خواهد ماند و ملت آمريكا را سرافكنده خواهد كرد.

 



بهره برداري از بزرگترين پروژه اداري سازمان ثبت اسناد و املاك كشور

مشهد- خبرنگاركيهان:
ساختمان اداري نواحي ثبت اسناد و املاك مشهد به عنوان بزرگترين پروژه اداري سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به بهره برداري رسيد.
معاون قوه قضاييه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، در مراسم بهره برداري از اين طرح كه همزمان با يكصدمين سال تاسيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور انجام شد، گفت: اساس توسعه اقتصادي كشور شفاف سازي در خصوص مالكيت هاست و اين امر در جامعه محقق نخواهد شد مگر زماني كه فرهنگ ثبت رسمي در كشور اشاعه بيابد.
دكتر احمد تويسركاني اذعان داشت: با توجه به نامگذاري امسال از سوي رهبر معظم انقلاب به سال جهاد اقتصادي و با توجه به حجم وسيع مراجعين سازمان ثبت اسناد و املاك، اكنون وظيفه ما بيش از پيش در امر ارتقاي سطح خدمت رساني مطلوب به مراجعين خطير گشته و بايد همه تلاش مان را در اين زمينه به كار گيريم.
وي با اشاره به مشكل سخت افزاري اين سازمان از مسئولين ذيربط خواست تا راهگشاي اين مسئله باشند.

 



جانشين فرماندهي نيروي دريايي ارتش: نيروي دريايي ارتش در آب هاي بين المللي حضور پيدا مي كند

نيروي دريايي براي حفاظت از منافع كشور در مناطق مختلف جهان حضور پيدا مي كند.
جانشين فرماندهي نيروي دريايي ارتش در گفت وگو با فارس در اين باره افزود: نيروي دريايي در آب هاي آزاد به طور مستقيم در سطح، زير سطح و حتي هوا حضور دارد و در حفاظت از منافع كشور در آب هاي بين المللي تلاش مي كند.
امير دريادار غلامرضا خادم بي غم گفت: حضور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي در آب هاي بين المللي و مناطق دوردست، نشان دهنده توانايي و اقتدار نظام اسلامي و نيروي دريايي ايران به عنوان يك نيروي راهبردي است.
وي با اشاره به تجهيزات مناسب و نيروي انساني متخصص در نيروي دريايي ارتش گفت: هم اكنون آموزش نيروي انساني و طراحي و توليد تجهيزات نيروي دريايي با استفاده از توان داخلي در كشور انجام مي شود و ماموريت موفقيت آميز 70 روزه زيرسطحي نيروي دريايي موجب شگفتي و تعجب دشمنان جمهوري اسلامي شده است.
خادم بي غم به ساخت ناو شكن جماران را آغازي بر ساخت تجهيزات سنگين در نيروي دريايي دانست و گفت: در آينده نزديك تجهيزاتي بهتر و مناسب تر براي انجام ماموريت هاي دريايي در اين نيرو ساخته مي شود و ساخت زيرسطحي ها از آن جمله است.
وي ساخت شبيه ساز متحرك زيردريايي كلاس طارق در مركز آموزشي بندرعاس را از جمله اقدامات در بخش آموزشي برشمرد و افزود: ساخت ناوشكن ولايت در سواحل شمالي كشور آغاز شده و با تجهيز آن به جديدترين امكانات روز دريايي به زودي به آب انداخته مي شود و مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي در مراسم اختتاميه ششمين جشنواره ورزشي همسران و دختران نيروي دريايي ارتش در سالن تربيت بدني باشگاه ملوان جوان رشت افزود: نيروي دريايي جمهوري اسلامي با توجه به قدرت منطقه اي و فرامنطقه اي خود، تهديداتي را كه عليه نظام اسلامي وجود داشته باشد را در نطفه خفه خواهد كرد.
يازدهمين جشنواره قرآني و ششمين دوره مسابقات ورزشي كاركنان نيروي دريايي ارتش با حضور 600 نفر از همسران و فرزندان دختر اين نيرو در قالب 11 كاروان از بندرعباس، بوشهر، چابهار، انزلي، نوشهر، منجيل، تهران، سيرجان، خرمشهر، خارك و رشت در جشنواره قرآني- ورزشي كاركنان شاغل زن، همسران و دختران كاركنان نيروي دريايي ارتش شركت كرده اند.
شركت كنندگان در اين جشنواره در 10 رشته ورزشي با هم رقابت مي كنند.

 



عراق خواستار استفاده از تجربيات ايران در بخش كشاورزي شد

تبريز- خبرنگاركيهان:
عراق خواستار استفاده از دانش و تجربيات ايران در ارائه شيوه هاي مدرن كشاورزي شد.
معاون مديركل كشاورزي سليمانيه عراق در تبريز گفت: ما از افزايش همكاري ايران با كردستان عراق، در بخش كشاورزي استقبال مي كنيم.
«روزگار- محمد خدر» در جمع خبرنگاران افزود: ايران در دوره تحريم عراق، كمك هاي فراواني به عراق كرد و اكنون نيز بيشترين سهم مبادلات تجاري ايران و كردستان عراق، مربوط به محصولات كشاورزي و لبني، ميوه و خشكبار است.
وي افزود: با توجه به اشتراكات زياد اقليم غرب ايران با كردستان عراق، خواستار آموزش هاي لازم از سوي جمهوري اسلامي ايران در بخش كشاورزي هستيم.
وي تصريح كرد كه تقويت بخش كشاورزي، اولويت استراتژيك كردستان عراق است و براي اين منظور به افزايش ارتباطات علمي نياز است.

 



علي آبادي: آمادگي رسيدگي به خودكفايي در صنعت نفت را داريم

اهواز- خبرنگار كيهان:
سرپرست وزارت نفت با بيان اين كه ظرفيت بومي سازي در كشور بسيار بالا است، گفت: صنعت نفت ايران با پشتوانه يكصد ساله، آمادگي رسيدن به خودكفايي كامل را دارد و با كشف مخازن جديد، اميدواريم تا 100 سال آينده نيز نفت داشته باشيم.
محمد علي آبادي در آيين افتتاح دكل حفاري 89 فتح كه به صورت ويديو كنفرانس در محل شركت ملي حفاري برگزار شد، گفت: امروز شركت ملي حفاري ايران به بسياري از كشورهاي دنيا خدمات ارايه مي دهد و اگر ممانعت استكبار جهاني كه همواره مي خواهد جلوي حركت ما و مسلمانان را بگيرد نبود، يقيناً به نقاط بالاتري دست پيدا مي كرديم.
وي افزود: شايد ايران تنها كشوري باشد كه توانسته از بند دشمنان خود فرار كند و كار حفاري را از آن ها بگيرد.
سرپرست وزارت نفت تعداد چاه هاي نفت ايران را بسيار گسترده عنوان كرد و با اشاره به اهداف وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران در برنامه پنجم توسعه گفت: شركت ملي حفاري بايد بيشترين تلاش خود را براي تحقق اهداف اين برنامه به كار گيرد.
علي آبادي با تأكيد بر ضرورت رقابت ميان شركت هاي حفاري خصوصي در زمينه كيفيت عمليات حفاري و حضور فعال تر در عرصه اين صنعت، اظهار داشت: حفاري حلقه واسط چرخ محركه صنعت نفت است و اين صنعت تأثير مستقيم بر توليد نفت كشور دارد.
وي همچنين اظهار داشت: در حال حاضر شركت هاي خصوصي در صنعت حفاري به وجود آمده اند اما به اندازه قدرت كاري شركت حفاري نيستند و در راستاي تقويت آنها بايد شركت هاي ديگري در كنار هم به رقابت بپردازند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14