(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 تیر 1390- شماره 19967

نخست وزير لبنان : اسرائيل بابت جنگ 33 روزه بايد غرامت بپردازد
كميته اصلاح قانون اساسي سوريه آغاز به كار كرد
35 شهيد و 80 مجروح در سلسله انفجارهاي عراق
تحليل آيت الله خامنه اي از تحولات منطقه و سوريه واقع بينانه است
گسترش اعتراض هاي ضداسرائيلي عليه دستگيري عضو حماس در لندن
شوراي انتقالي رياست جمهوري در يمن تشكيل مي شود
مدت زندان زين العابدين بن علي به 50 سال افزايش يافت
گفت وگوهاي آشتي ملي آل خليفه شكست خورد
نماينده حزب اردوغان رئيس مجلس تركيه شد
حمله 300 تروريست طالبان به خاك پاكستان
ناخشنودي روسيه از ادامه عمليات ناتو در ليبي
استقبال مردم ونزوئلا از بازگشت چاوز به كشور
ناآرامي هاي انتخاباتي در جمهوري كنگو



نخست وزير لبنان : اسرائيل بابت جنگ 33 روزه بايد غرامت بپردازد

نخست وزير لبنان تاكيد كرد، اشغالگران اسرائيلي به خاطر تخريب زيرساخت هاي لبنان در جنگ 33 روزه بايد غرامت بپردازند.
نجيب ميقاتي در سخنراني خود در پارلمان لبنان اظهار داشت، دولت جديد لبنان خواستار دريافت غرامت به خاطر خسارت هاي جنگي در طول جنگ 33 روزه از رژيم صهيونيستي خواهد شد.
وي افزود، دولت جديد در زمينه دفاع از خاك كشور از همه ابزارهاي مشروع استفاده خواهد كرد.
ميقاتي در مورد همكاري با دادگاه حريري گفت، روز پيگيري تحقيقات در دادگاه حريري بايد به گونه اي باشد كه به ثبات و آرامش در كشور ضربه اي وارد نشود.نخست وزير لبنان همچنين در مورد روابط با سوريه تاكيد كرد، ما به روابط با دولت سوريه اهميت مي دهيم و تلاش خود را براي محافظت از اين روابط به كار خواهيم بست.

 



كميته اصلاح قانون اساسي سوريه آغاز به كار كرد

كميته اي متشكل از حقوقدانان برجسته سوريه به منظور بررسي قانون اساسي كشور و امكان اصلاح يا تغيير آن تشكيل شد.
اين كميته پس از سخنان بشاراسد رئيس جمهور سوريه درباره بررسي اصلاح قانون اساسي يا تغيير آن تشكيل شد.بشاراسد در سخنراني خود تاكيد كرده بود كه تحولات كشور لزوم اصلاح يا تغيير قانون اساسي همسو با تغييرات اقتصادي، سياسي و اجتماعي در سوريه را مي طلبد.در ارتباط با موضوع اصلاح قانون اساسي دو ديدگاه متفاوت در سوريه وجود دارد، دسته اي خواستار اصلاح برخي از بندها مانند بند 8 در ارتباط با حاكميت حزب بعث هستند و دسته اي ديگر خواهان تغيير كلي قانون اساسي هستند.كميته مذكور موارد اصلاح و يا تغيير قانون اساسي را بررسي و به اطلاع رئيس جمهور خواهد رساند و در صورت تصويب در قانون اساسي اعمال مي گردد.

 



35 شهيد و 80 مجروح در سلسله انفجارهاي عراق

سرويس خارجي -
بر اثر انفجار چندين خودرو بمب گذاري شده در مناطق مختلف عراق دست كم 35 نفر شهيد و 80 تن ديگر زخمي شدند.
شهرهاي مختلف عراق روز گذشته شاهد انفجارهاي خونيني بود كه ده ها كشته و زخمي در پي داشت.
بر اثر دو انفجار متوالي در يك ساختمان دولتي در شهر تاجي در شمال عراق دست كم 27 نفر شهيد و 50 نفر زخمي شدند.
يك بمب در پاركينگ اين ساختمان كار گذاشته شده بود و بمب ديگر در خودرويي در كنار اين ساختمان منفجر شد.
اين ساختمان دولتي در يك منطقه پرتردد قرار داشت و بسياري از شهدا و مجروحان از عابران پياده و شهرونداني بودند كه از كنار اين ساختمان عبور مي كردند.
بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در منطقه ابوغريب بغداد نيز يك نفر كشته شد در جريان اين انفجار 12 نفر ديگر هم مجروح شدند.
در مناطق ديگر بغداد نيز انفجار بمب هاي كنترل شده باعث كشته شدن دست كم شش نفر و زخمي شدن 15 تن ديگر گرديد.
انفجار خودرو بمب گذاري شده مقابل فرماندهي ارتش عراق در شهر فلوجه از توابع استان انبار نيز سه كشته و چهار زخمي بر جاي گذاشت.
اين انفجارها در شرايطي صورت مي گيرد كه مقامات آمريكايي به بهانه نبودن امنيت در عراق اين كشور را اشغال كرده اند و حضور آنان در اين هشت سال نه تنها امنيت و آرامش را به عراق بازنگردانده بلكه باعث درگيري ها و انفجارهاي خونين در اين كشور شده است.

 



گفت و گوي اختصاصي با سفير سوريه در تهران
تحليل آيت الله خامنه اي از تحولات منطقه و سوريه واقع بينانه است

سفير سوريه ضمن تجليل از اظهارات رهبر معظم انقلاب درباره تحولات جاري كشورش، اين اظهارات را نشان دهنده ديد درست و واقعي ايشان درباره تحولات سوريه و منطقه دانست.
دكتر حامد حسن سفير سوريه در كشورمان طي گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ما، اظهار داشت: من از تحليلي كه رهبر انقلاب (ايران) در مورد تحولات جاري سوريه داشتند، قدرداني مي كنم. «حسن» افزود: اين اظهارات نشان دهنده تحليل واقعي و درست ايشان در ارتباط با تحولات منطقه و سوريه است.
حضرت آيت الله خامنه اي اخيراً در ديدار با مسئولان و اقشار مختلف مردم در سالروز مبعث پيامبر اكرم(ص) ماهيت حوادث سوريه را با حوادث ديگر كشورهاي منطقه متفاوت دانستند و اظهار داشتند: آمريكايي ها با تلاش براي شبيه سازي حوادث مصر، تونس، يمن و ليبي، در سوريه سعي مي كنند اين كشور را كه در خط مقاومت قرار دارد، دچار مشكل كنند، اما ماهيت حوادث سوريه با ماهيت حوادث ديگر كشورهاي منطقه متفاوت است.
ايشان فرمودند: در حوادث سوريه، دست آمريكا و اسرائيل آشكار است و منطق و معيار ما ملت ايران، اين است كه هر جا به نفع آمريكا و صهيونيسم شعار داده شود حركت، انحرافي است.
سفير سوريه در ادامه، از ابعاد گسترده توطئه اي كه هم اكنون عليه نظام اين كشور در جريان است، پرده برداشت. وي در مورد پوشش هاي دروغين و يكسويه رسانه اي، از شبكه هاي «العربيه» و «الجزيره» نام برد و گفت: خبرهاي اين رسانه ها، هيچ صحت ندارد. اينها دروغ سازي مي كنند و مثلاً ادعا مي كنند كه هم اكنون با شاهدان عيني سخن مي گويند. در صورتي كه همين به اصطلاح شاهدان عيني، در رسانه هاي جمعي سوريه اقرار كردند كه از خارج از آنها خواسته مي شد چه بگويند و حتي در ازاي اين كار خود، پول نيز دريافت مي كردند. برخي از اين شاهدان 20 تا 30 كيلومتر از محل دور بودند و ادعا مي كردند كه رفت و آمد در داخل شهر ممنوع است.
بعداً از آنها سؤال شد، شما چطور از چيزي كه نمي ديديد، به عنوان شاهد عيني سخن مي گفتيد. مسلماً آنها در پاسخ چيزي نداشتند كه بگويند.
«سفير سوريه» در مورد ماجراي «جسر الشغور» نيز گفت: ما 70 ديپلمات مستقر در سوريه، از جمله سفير آمريكا را به اين شهر برديم و جنايات گروه هاي مسلح و خصوصاً يك گور جمعي را به آنها نشان داديم. ولي رسانه ها وقتي نظرشان را در مورد اين فاجعه جويا شدند، ديپلمات هاي غربي در پاسخ گفتند كه از بخش اطلاع رساني سفارت سؤال كنند و آنها در قبال اين جنايت سكوت كردند.
سفير سوريه در ادامه، درباره دورويي غرب در قبال تحولات منطقه گفت: غرب خوب مي داند اگر قرار است دموكراسي در منطقه برقرار شود، بايد در كشورهاي همپيمان غرب باشد نه سوريه. غرب به خوبي از حمايت ميليوني مردم از «بشار اسد»، رئيس جمهوري سوريه، آگاه است و اين را نيز خوب مي داند كه از بيرون به جنايتكاران در سوريه اسلحه و پول داده مي شود و اين جنايتكاران نيز تاكنون صدها نفر از نيروهاي امنيتي و ارتش را شهيد كرده و هزاران نفر را نيز مجروح كرده اند. سفير سوريه افزود: غرب به خوبي آگاه است كه اينها (جنايتكاران مسلح) اجساد را مثله مي كنند، ساختمان هاي دولتي را به آتش مي كشند و اصلاً به دنبال دموكراسي نيستند. با اين حال، رسانه هاي غربي و شبكه هاي العربيه و الجزيره از اينها حمايت مي كنند، اما تظاهرات ميليوني مردم سوريه در حمايت از نظام را ناديده مي گيرند.
به گفته سفير سوريه آمريكا و بلوك غرب به دنبال سه هدف استراتژيك در منطقه هستند و در راستاي تحقق آنها مي كوشند؛ اول تسلط بر نفت و انرژي و راه هاي انتقال آن به غرب است؛ دوم، در حفظ موجوديت رژيم صهيونيستي مي كوشند و بالاخره نيز تلاش مي كنند كه كشورهاي منطقه را همچنان ضعيف و آسيب پذير نگه دارند.
مشروح اين گفت وگو به زودي در صفحه «دريچه اي به جهان» چاپ مي شود.

 



گسترش اعتراض هاي ضداسرائيلي عليه دستگيري عضو حماس در لندن

سرويس خارجي-
اعتراض هاي ضداسرائيلي در جهان نسبت به اقدام دولت انگليس در بازداشت يكي از رهبران مقاومت اسلامي فلسطين روز به روز ابعاد گسترده تري به خود مي گيرد.
تظاهركنندگان انگليسي با تجمع در برابر مقر نخست وزيري انگليس اعتراض خود را به دستگيري شيخ رائد صلاح رئيس جنبش اسلامي در كرانه باختري توسط دولت اين كشور ابراز كردند.
تظاهركنندگان پرچم ها و دست نوشته هايي با خود حمل مي كردند كه روي آن ها نوشته شده بود، «شيخ رائد صلاح را آزاد كنيد»، «همسويي با اسرائيل كافي است»، «رژيم صهيونيستي جنايتكار است». اتحاديه سازمان هاي اسلامي اروپا نيز بازداشت شيخ رائد صلاح را محكوم و اعلام كردند كه شيخ رائدصلاح بايد هرچه سريع تر آزاد گردد.
اين اتحاديه اظهار داشت، دستگيري يك رهبر فلسطيني به دليل داشتن مواضع ضدصهيونيستي از سوي دولت انگليس كاملاً غيرانساني و مخالف موازين بين المللي است. جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) نيز دستگيري شيخ رائدصلاح را محكوم كرد و از دولت انگليس خواست هرچه سريع تر اين رهبر فلسطيني را آزاد كند.
به همين مناسبت مردم فلسطين در نوار غزه تظاهرات گسترده اي برگزار كردند و خواستار آزادي شيخ رائدصلاح شدند.
تظاهركنندگان اعلام كردند كه لندن هرگز نخواهد توانست اراده پولادين اين رهبر مبارز را تضعيف كند.
ده ها تن از فعالان مدني و شخصيت هاي مذهبي و سياسي انگليس نيز با ارسال يك نامه سرگشاده خطاب به مقامات دولت انلگيس ضمن محكوم كردن بازداشت شيخ رائد صلاح خواستار آزادي فوري وي شدند.
خانم «ايوان ريدلي» كه رياست بخش اروپايي «اتحاديه بين المللي زنان مسلمان» را برعهده دارد، در اين باره گفت: دستگيري اين فعال مدني فلسطيني شرم آور است و ميزان احترامي را كه انگليس براي حقوق بشر قائل است نشان مي دهد.
به گزارش ايرنا وي افزود: اين اقدام همچنين بيش از گذشته به موقعيت و جايگاه بين المللي انگليس لطمه زد و نشان داد كه مقامات اين كشور تحت نفوذ نئومحافظه كاران آمريكايي و لابي هاي يهودي قرار دارند.
شيخ صلاح كه به خاطر مبارزات مدني و بدون خشونت خود در داخل سرزمين هاي اشغالي پس از سال 1948 ميلادي مشهور است، هفته گذشته به دعوت مؤسسه پژوهشي «ميدل ايست مانيتور» به لندن سفر كرده بود و سه شنبه شب توسط پليس انگليس در هتل محل اقامت خود دستگير و به زندان منتقل شد وي همچنان ممنوع الملاقات است.
اين مسئله نشان دهنده همراهي و همدستي تنگاتنگ دولت انگليس با رژيم صهيونيستي است.
شيخ رائدصلاح به خاطر سخنراني هاي تأثيرگذار خود عليه رژيم صهيونيستي و در حمايت از حقوق فلسطينيان همواره تحت تعقيب مراجع صهيونيستي بوده و بارها به دست نظاميان اين رژيم بازداشت و روانه زندان شده است.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، جنبش اسلامي اراضي اشغالي سال 1948 اقدام مراجع انگليسي در بازداشت رئيس اين جنبش در جريان سفر رسمي وي به لندن را كه به دعوت باشگاه فلسطيني انگليس صورت گرفته بود، محكوم كرد.
اين جنبش طي بيانيه اي خاطرنشان كرد: از همان لحظه نخست دعوت از شيخ صلاح، لابي صهيونيستي كه به شدت از اين مسئله ناراحت و خشمگين شده بود، از هيچ تلاشي براي جلوگيري از اين سفر فروگذار نكرد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: ما به لابي صهيونيستي و طرفداران آن اعلام مي كنيم كه ما همچنان طرفدار حق به ويژه درباره مسئله فلسطين خواهيم ماند و اين بازداشت سياسي تأسف بار مانع از اين نخواهد شد كه وظيفه خود را به نحو احسن انجام دهيم؛ چراكه اين يك مسئوليت و امانت برعهده ماست.
در تركيه نيز صدها شهروند ترك در اعتراض به بازداشت شيخ رائدصلاح تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان پرچم هاي فلسطين و پارچه نوشته هايي با مضمون «ما خواستار آزادي پاسدار مسجد مبارك الاقصي هستيم» در دست داشتند.
از سوي ديگر، سايت شبكه الجزيره گزارش داد: نوام چامسكي متفكر معروف آمريكايي، بازداشت شيخ رائدصلاح از سوي مسئولان انگليس را محكوم كرد.

 



شوراي انتقالي رياست جمهوري در يمن تشكيل مي شود

احزاب مخالف يمن اعلام كردند كه طي دو هفته آينده شوراي انتقالي رياست جمهوري با عضويت 300تن از تمام طيف هاي تاثيرگذار يمن تشكيل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «التغيير» به دليل افزايش درخواست هاي انقلابيون يمن براي تسريع در روند تشكيل شوراي انتقالي رياست جمهوري، احزاب مخالف «ديدار مشترك» رايزني هاي خود براي تشكيل اين شورا را آغاز كرده اند.
اين احزاب تاكيد كردند كه شوراي انتقالي رياست جمهوري بايد شامل تمام طيف هاي تاثيرگذار از جمله انقلابيون، احزاب سياسي و عناصر ارتش باشد.
اين درحالي است كه برخي منابع اعلام مي كنند كه شوراي انتقالي مذكور شامل 300 عضوخواهد بود و قراراست از ميان 5تا 7 نامزد رياست اين شورا كه يكي از آنها نظامي خواهد بود، يك نفر را انتخاب كنند.از سوي ديگر، شمار ديگري از نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن به انقلابيون پيوستند.به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره اين نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن كه فرماندهي آن برعهده پسر علي عبدالله صالح است، به لشگر 310 طرفدار انقلابيون در استان عمران پيوستند.

 



مدت زندان زين العابدين بن علي به 50 سال افزايش يافت

دادگاه تونس، زين العابدين بن علي ديكتاتور سابق اين كشور را به اتهام قاچاق موادمخدر و نگهداري غيرقانوني سلاح به 5/15 سال زندان محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، اين دادگاه همچنين رئيس جمهور مخلوع تونس را به پرداخت، 72 هزار دلار جريمه مالي در حق دولت محكوم كرد.
براساس اين گزارش، محكوميت زين العابدين بن علي به دنبال محاكمه دو هفته پيش وي صادر شده است و پيش از اين نيز ديكتاتور تونس و همسرش هركدام به اتهام اختلاس و سرقت اموال عمومي به 35 سال زندان و پرداخت 54 ميليون دلار جريمه محكوم شده بودند.
بن علي كه هم اكنون در عربستان زندگي مي كند در صورت دستگيري بايد 50 سال از عمر خود را پشت ميله هاي زندان بگذراند.
اين در حالي است كه بررسي اتهام هاي زين العابدين بن علي به صورت غيابي همچنان ادامه دارد و در آينده به ساير اتهامات وي در تونس رسيدگي خواهد شد.
«اكرم عازوري» وكيل لبناني بن علي در واكنش به برگزاري جلسه دادگاه موكلش در روز دوشنبه اظهار داشت: محاكمه اخير بن علي در چارچوب افتراي سياسي و در راستاي گمراه كردن افكار عمومي به نحوي طراحي شده است كه وي را قاچاقچي سلاح و موادمخدر نشان دهد.
همچنين بي بي سي گزارش داد كه زين العابدين بن علي، دادگاه رسيدگي به اتهاماتش را فاقد صلاحيت و غيرقانوني دانست.
از سوي ديگر ده ها تن از شهروندان تونسي در سالن دادگاه از تيم وكلاي دفاع كننده از ديكتاتور مخلوع اين كشور انتقاد و خواستار مجازات بن علي شدند.

 



گفت وگوهاي آشتي ملي آل خليفه شكست خورد

 



نماينده حزب اردوغان رئيس مجلس تركيه شد

نامزد حزب عدالت و توسعه براي رياست مجلس ملي تركيه با كسب اكثريت آرا انتخاب شد.
به گزارش ايرنا، «جميل چيچك» معاون نخست وزير و نماينده مردم آنكارا از حزب عدالت و توسعه روز دوشنبه در پايان سومين دور راي گيري با كسب 322 راي از مجموع 375 راي به رياست مجلس ملي تركيه انتخاب شد.
براساس اين گزارش، جميل چيچك به داشتن حسن رابطه با گروهها و احزاب مختلف سياسي تركيه شهرت دارد و به گفته ناظران آگاه، انتخاب وي به رياست مجلس ملي تركيه، مي تواند در پايان دادن به بحران اداي سوگند نمايندگان مستقل و 135 نماينده حزب «جمهوري خواه خلق» نقش مهمي ايفا كند.
از سوي ديگر، «كمال قلچ دار اوغلو» رهبر حزب مخالف جمهوري خواه خلق كه نمايندگان اين حزب به دليل امتناع از اداي سوگند نمايندگي در راي گيري روز دوشنبه شركت نكردند، طي سخناني از انتخاب چيچك به رياست مجلس ملي تركيه ابراز خشنودي كرد.
همچنين جميل چيچك كه روابط خوبي با احزاب مختلف سياسي و گروههاي مخالف دولت در تركيه دارد، قديمي ترين نماينده پارلمان اين كشور به شمار مي رود و در كابينه هاي اردوغان به عنوان وزير دادگستري، معاونت نخست وزير و سخنگوي دولت حضور داشته است.
وي بعد از تاسيس حزب عدالت و توسعه، فعاليت هاي سياسي خود را در اين حزب پي گرفت و در سال 2002 از اين حزب به مجلس ملي تركيه راه يافت.
چيچك كه يك حقوقدان است در سال 1980 به اتفاق «تورگوت اوزال» رئيس جمهور وقت تركيه حزب «مام ميهن» را تاسيس كرد.
در همين حال در زمينه تحولات داخلي تركيه، پنج نفر از ژنرال هاي عالي رتبه ارتش به همراه يك سرهنگ در چارچوب پرونده دوم طرح كودتاي موسوم به «پتك» بازداشت شدند.
پيش از اين نيز در پرونده اول طرح كودتاي موسوم به پتك، تعداد زيادي از ژنرال هاي شاغل و بازنشسته ارتش تركيه به جرم تلاش براي كودتا عليه دولت قانوني «رجب طيب اردوغان» نخست وزير اين كشور در سال 2003 دستگير و روانه زندان شده بودند كه دادگاه رسيدگي به جرائم اين عده همچنان در جريان است.

 



حمله 300 تروريست طالبان به خاك پاكستان

با ورود 300 شبه نظامي از خاك افغانستان به پاكستان و حمله آنها به يك ايست و بازرسي، اوضاع در مناطق مرزي دو كشور بحراني شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، مقامات اطلاعاتي پاكستان اعلام كردند 300 شبه نظامي عضو طالبان با ورود از افغانستان به منطقه قبيله اي باجور پاكستان، يك پست ايست و بازرسي دولتي را مورد حمله قرار دادند و طي اين حمله، يك سرباز پاكستاني را كشتند و يك سرباز را نيز زخمي كردند.
در پي اين حمله و حملات مشابهي كه از داخل خاك پاكستان به افغانستان صورت گرفته است، اوضاع در مناطق مرزي دو كشور متشنج شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، نمايندگان پارلمان افغانستان به دولت اسلام آباد در مورد اين حملات هشدار دادند و گفتند كه اگر حملات موشكي ادامه يابد، كابل روابط ديپلماتيك خود را با پاكستان قطع خواهد كرد.
در همين حال، ژنرال «ديويد پترائوس»، فرمانده نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان، اعلام كرد، فعاليت نيروهاي ويژه اطلاعاتي، عمليات شناسايي و حملات هوايي در ماههاي آينده در مرزهاي افغانستان و پاكستان متمركز خواهد شد.
هنوز دولت پاكستان در مورد اين تحولات، موضع خاصي نگرفته است.
خبر ديگر اينكه دو نظامي استراليايي و انگليسي در ناآرامي هاي افغانستان، به هلاكت رسيدند.
اين در حالي است كه «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس، طي يك سفر دو روزه در كابل به سر مي برد.

 



ناخشنودي روسيه از ادامه عمليات ناتو در ليبي

روسيه و سازمان ناتو اختلافات بر سر عمليات در ليبي را مورد بررسي قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، درجلسه مشتركي كه ميان سران ناتو و فدراسيون روسيه در شهر «سوچي» (روسيه) برگزار شد، «سرگئي لاوروف»، وزيرخارجه روسيه، نسبت به عمليات ناتو در ليبي ابراز نارضايتي كرد و گفت: اختلافاتي كه بر سر عمليات ناتو در ليبي و دفاع موشكي (اروپا) ميان اين سازمان و روسيه ايجاد شده است، تلاش ها براي ايجاد شراكت استراتژيك ميان طرفين را با مانع مواجه مي سازد. لاوروف افزود: پس از نشست ليسبون (پرتغال)، آن طور كه انتظار داشتيم، مذاكرات پيش نرفت.
«آندرس فوگ راسموسن»، دبيركل ناتو، نيز اظهار داشت: مسئله ليبي و حضور ائتلاف ناتو در اين كشور، محكي در روابط اين سازمان و روسيه است. راسموسن افزود: ما هيچ برنامه اي براي استقرار نيروي زميني در ليبي نداريم.
وي همچنين خاطرنشان كرد كه از نگراني هاي روسيه اطلاع دارد، ولي ناتو توانسته است از مرگ مردم ليبي جلوگيري كند.
گفتني است ناتو به بهانه حفظ جان مردم ليبي، در اين كشور مداخله كرد.
ساير رويدادها
¤ دو فروند قايق حامل سلاح از جانب قطر براي انقلابيون ليبيايي، توسط نيروهاي قذافي توقيف شد.
¤ سيف الاسلام، فرزند قذافي، پايان بحران در ليبي بدون حضور پدرش را ناممكن دانست.

 



استقبال مردم ونزوئلا از بازگشت چاوز به كشور

منابع خبري از بازگشت غيرمنتظره رئيس جمهور ونزوئلا به كشورش و استقبال گسترده مردمي خبر مي دهند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «هوگو چاوز» رئيس جمهور ونزوئلا كه براي درمان بيماري سرطان به كوبا سفر كرده بود دوشنبه شب بدون اطلاع قبلي به «كاراكاس» بازگشت.
براساس اين گزارش مردم ونزوئلا روز سه شنبه پس از آگاهي از بازگشت «چاوز» به استقبال وي رفته و با تجمع مقابل ساختمان رياست جمهوري به وي خوشامد گفتند.
اين گزارش مي افزايد، چاوز كه لباس نظامي برتن كرده بود با حضور درمحل، به ابراز احساسات طرفدارانش پاسخ گفت.
«پاينده باد ونزوئلا، زنده باد مردم ونزوئلا، زنده باد فيدل كاسترو و برقرار باد اتحاديه كشورهاي آمريكاي لاتين» از جمله شعارهاي حاميان چاوزبود.
گفتني است، رهبر ضد آمريكايي ونزوئلا كه از سال 1999 ميلادي سه دوره رئيس جمهور بوده پيش از سفر به كوبا اعلام كرد، در انتخابات سال 2012 اين كشور نيز شركت خواهد كرد. يادآور مي شود، غيبت غيرمنتظره و يك ماهه چاوز در مجامع عمومي، شايعاتي را درباره سلامت وي دامن زد.به گفته وزارت خارجه ونزوئلا، حال چاوز پس از انجام عمل جراحي روي تومور سرطاني درناحيه لگن روبه بهبودي است.

 



ناآرامي هاي انتخاباتي در جمهوري كنگو

پليس و نيروهاي امنيتي كنگو، تظاهرات مسالمت آميز مخالفان دولت كاملا در پايتخت اين كشور را سركوب كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، پليس كنگو تجمع مسالمت آميز طرفداران حزب مخالف دولت موسوم به «يودي پي اس» را كه نسبت به تخلفات انتخابات پارلماني اعتراض داشتند را با شليك گلوله هاي جنگي و گاز اشك آور متفرق كرد.
براساس اين گزارش، در اين تظاهرات كه به زد و خورد پليس و تظاهركنندگان در خيابانهاي مركزي شهر منجر شد، معترضان يك خودرو دولتي را به آتش كشيدند.
اين گزارش حاكي است، درگيري ها زماني آغاز شد كه نيروهاي پليس، مانع از تحويل دادن يادداشت حزب مخالف اصلي كشور به كميسيون انتخابات شدند، اما سرانجام مسئولان حزب موفق شدند وارد ساختمان شده و نامه خود را بدهند.
«فرانك ديونگو» از اعضاي حزب يودي پي اس به خبرنگاران گفت: ما مصمم هستيم تا در هر دو انتخابات پارلماني و رياست جمهوري شركت كنيم و پيروز شويم و اگر در اين انتخابات تقلب شود، كنگو به يك تونس ديگر تبديل خواهد شد.
تحليلگران معتقدند، اين نخستين نشانه از تنش در پايتخت كنگو است كه خود را براي دومين انتخابات از زمان جنگ سالهاي 1998 تا 2003 آماده مي كند.انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر ( آبانماه) برگزار مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14