(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 تیر 1390- شماره 19967

تبلور عشق و ايثار در جبهه جهادي
نگاهي به دستاورد و نياز اردوهاي جهادي -بخش دوم



تبلور عشق و ايثار در جبهه جهادي
نگاهي به دستاورد و نياز اردوهاي جهادي -بخش دوم

«طبيعت كار را بايد نگاه كرد؛ طبيعت جوان، آن هم دانشجو، آن هم در يك محيط جمعي، آن هم در معرض تبليغات عجيبي كه امروز وجود دارد؛ اغواگري هائي كه وجود دارد، تأثيرگذاري هائي كه روي فكر جوان فهميده دانشجوي ما وجود دارد. باتوجه به اينها، شما نگاه كنيد به واقعيت هاي درخشاني كه در محيط دانشجوئي از لحاظ ديني هست؛ انسان مي فهمد كه خيلي مهم است. اين اعتكاف ها، اين نماز جماعت ها، اين حضور فعال در مواقع حساس و در مراكز حساس، اين اردوهاي جهادي، اين فعاليت هاي سازندگي- اينها خيلي مهم است. جوان دانشجوي ما انصافاً امروز بي نظير است.»
اهميت اردوهاي جهادي در قالب دانشجويان، دانش آموزان و طلاب و بسيجيان غيرقابل اغماض است و طبق فرمايش رهبرم معظم انقلاب نقشي كه همه گروه ها به ويژه دانشجويان در اين اردوها ايفا كرده اند بي نظير و تأثيرگذار در تمامي ابعادي است كه جامعه بدان احتياج دارد.
برنامه هاي اردويي در عرصه هاي بهداشت و درمان، كشاورزي و دامپروري، خدمات رساني و محروميت زدايي، فرهنگي، عمراني، علمي، آموزشي و پژوهشي، بازسازي و نوسازي مدارس با هدف بسط و گسترش فرهنگ جهادي و خدمت رساني به مناطق محروم همچنين ترويج فرهنگ ايثار و خدمت رساني در بين دانشجويان و ايجاد همبستگي در بين طوايف و اقشار مختلف به همراه تقويت فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي در برگزاري ارودهاي جهادي تدوين و اجرا مي شود.
اقداماتي كه همه اردوهاي جهادي از هر شهري كه اعزام مي شوند و به هر منطقه اي كه مي روند بدنبال تحقق آن هستند.
نوروز امسال هم حدود 1000 نفر از دانشجويان دانشگاه هاي استان تهران و البرز در قالب 30كاروان جهادي به مناطق محروم كشور اعزام شدند.
عده اي از دانشجويان تهراني هم به مناطق محروم و مرزي هويزه و سوسنگرد رفتند. جهادگران دانشجوي دانشگاه پيام نور پاكدشت با برگزاري كلاس هاي متعدد در عرصه هاي بهداشت و درمان، فرهنگي و آموزشي در روستاهاي پاكدشت آثار فرهنگي مثبتي رقم زدند؛ از مبارزه با تهاجم فرهنگي تا جلوگيري از نفوذ ماهواره در سطح خانواده ها و تأثيرات مثبت تربيتي بر دانش آموزان.
روستاي ششمد هم ميزبان عده اي ديگر از جهادگران سبزواري بود. روستاهاي رفيع، خطور، بني نعامه و يزد نو هم در جلسات ترويج كشاورزي در كنار مزارع آموزش دامپروري ديدند.
اردوهاي جهادي كه در ظاهر به ساخت مسجد و احداث مدرسه و بيمارستان و پل خلاصه مي شدند طي سال هاي اخير گام هاي مؤثري در عرصه فرهنگي آموزشي برداشته شد و اقدامات خود را به ديگر عرصه ها ارتقا دادند.
تشكيل بانك اطلاعاتي جهادگران
مي توان اميد داشت با توجه به اينكه دهه اخير به عنوان دهه پيشرفت و عدالت نامگذاري شده است اين اردوها گره بخش پيشرفت و عدالت جامعه را برطرف كنند به طوري كه جوانان در يك حركت انقلابي بتوانند مديريت مؤثري داشته باشند.
ابوالقاسم خشنود معاون هماهنگ كننده سازمان بسيج دانشجويي جهادگري را مطابق با تكليف مداري و تكليف محوري مي داند و معتقد است: رهبر انقلاب از سويي اين خلأ را احساس كرده بودند و از طرف ديگر نيروي جوان را ملاحظه و ضرورت ايفاي نقش نسبت به كاستي هايي كه در كشور وجود داشت را مي ديدند. به همين خاطر چند سال قبل در صحبتي با مسئولان به پتانسيل نهفته در جوانان اشاره فرمودند و به فرمان رهبري بسيج دانشجويي هم احساس تكليف كرد و وارد صحنه شد.
وي نگاه هدفمند به اردوهاي جهادي را داراي خيرات ارزشمندي مي داند كه در همه رشته هاي تحصيلي انگيزه و انرژي خدمت گذاري وجود دارد بنابراين اردوها تبديل به بستري مي شود تا بتواند اقدامات لازم را بررسي و در همه سطوح به ياري مردم نيازمند در گوشه گوشه كشور بشتابد.
همكاري دانشجويان و دانش آموزان و طلاب و همين روزها همراهي مبلغان با ديگر جهادگران ضرورت سازماندهي اردوهاي جهادي را دو چندان مي كند به همين علت افراد در قالب گروه هاي جهادي سازماندهي شدند و به صورت خودجوش يا با برنامه ريزي سازمان در عرصه حاضر شدند.
خشنود ضمن اشاره به آثار مفيد اردوها در مقايسه با كاستي ها و كمبودها مي گويد: دانشجويي كه در آينده بخواهد مديريت را در عرصه هاي مختلف كشور به دست بگيرد بايد آزمون و خطاي خود را پيش از به دست گرفتن مناصب كليدي انجام دهد بنابراين اردوها فضاي مناسبي براي اين اقدام است ضمن اينكه اعتماد به نفس پيدا مي كنند و با محروميت ها آشنا مي شوند.
وي در ادامه گفت و گويش با گزارشگر كيهان و در پاسخ به اين سؤال كه تدابيري براي جذب دانشجويان موفق در اردوهاي جهادي شده است يا نه؟ مي گويد: نوع فعاليت و مشخصات گروه هاي جهادي در بانك اطلاعاتي ثبت مي شود. علاوه بر شناسايي مناطق محروم و انواع محروميت ها براي انعكاس آنها به مسئولان، گروه هاي برجسته جهادي و مسئول آن شناسايي و مشخصات شان در بانك اطلاعاتي ثبت مي شود تا در شرايط مورد نياز از توانايي آنها استفاده شود. معاون هماهنگ كننده سازمان بسيج دانشجويي بيشترين محروميت ها و عرصه هايي كه جهادگران به بهترين نحو ايفاي وظيفه مي كردند عرصه عمراني در قالب كمبود مدرسه و خانه عالم و مسجد عنوان و تأكيد مي كند: در بحث ترميم راه روستايي و احداث پل همچنين در حوزه مسايل بهداشت و درمان واقعا موثر عمل كردند. دامپزشكي و كشاورزي هم آثار خيلي خوبي داشت و بالاترين رقم واكسينه دام را در چهارمحال و بختياري داشتند. البته مي توان به مباحث آموزشي و فرهنگي هم اشاره كرد.
فرصتي براي تجربه
تقويت حركت هاي جهادي براي سازندگي كشور مقدمه تربيت مديران آينده خواهد بود.
اين موضوع تأكيد بسياري از مديران است چه افرادي كه در دستگاه هاي دولتي نقش مسئوليت هايي را برعهده دارند و چه آنهايي كه بخش هاي خصوصي را پوشش مي دهند.
مجيد اسماعيلي، مدير يكي از شركت هاي خصوصي است كه موفقيت شغلي اش را حاصل حضور دو ساله در اردوهاي جهادي مي داند.
وي در اين رابطه به خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: «اگرچه در سال هاي اوليه اردوهاي جهادي برنامه ريزي دقيقي وجود نداشت اما ياد گرفتيم چطور با حداقل امكانات مي توان كارهاي بزرگ انجام داد و موفقيت شغلي ام را مديون اردوها هستم.»
اسماعيلي نحوه مديريت كاركنان خود همچنين افزايش توان فكري و عملياتي شغلش را محصول شركت در اردوها عنوان مي كند كه همه دقايق اردوها برايش فرصتي براي ياد گرفتن و تجربه كردن بوده است.
فواد، دانش آموز است و او هم تابستان سال گذشته اش را در اردوهاي جهادي گذرانده از حل تمرينات رياضي و دوره كتاب هاي درسي براي بچه هاي روستا مي گويد كه حسابي سر بچه هاي درس خوان را گرم كرده بود و با اتمام دوره جهادي دلش نمي خواسته محيط صميمي و گرم روستا را ترك كند.
او هم از اينكه تجربيات خوبي در كنار همسالان خود كسب كرده راضي است تا جايي كه به دوستانش سفارش مي كند رشته تحصيلي دانشگاهي شان را متناسب با نياز جامعه و محروميت ها انتخاب كنند تا بتوانند با دست و پا كردن زمينه شغلي به نيازمندان هم كمك كنند و محروميت ها را كاهش دهند.
«اغلب بچه ها وقتي از جهادي برمي گردند دفتر خاطراتي تهيه كرده اند و علاوه بر شماره تماس بعضي از اهالي روستا، خاطرات سفر را نوشته اند، اما دفتر خاطرات من پر از دستور آشپزي و خانه داري و همسرداري است كه از زنان روستايي ياد گرفته ام. احترامي كه به بزرگترهاي خانواده مي گذارند و همه چيزهايي كه لابلاي صنعت و دود و غبار زندگي هاي سرد شهري ما كمرنگ شده و به اغما رفته.»
اينها را مريم حاجي مي گويد كه فقط تجربه يك سال اردوي جهادي را داشته و امسال به علت مشغله كاري زياد فرصت نكرده همراه جهادي ها شود و به قول خودش سعادت نداشته است اما در برنامه نوروزش رفتن به اردوي جهادي و مستقر شدن در خانه اي كه براي يك ماه به مركز بهداشت روستا تبديل مي شود و مسئوليت معاينه بيماران و دوا و درمان آنها را به عهده مي گيرد، گنجانده شده بود.
مي توان گفت حركت هاي جهادي مولد يك حركت جديد در جامعه شده اند و جهاد ديگر به مفهوم خاص آن و منحصر به جهادگراني نيست كه از قبل ساماندهي شده باشند بلكه حتي پيش بيني مي شود طي سال هاي آينده فرهنگ جديدي تحت اين عنوان شكل بگيرد.
جهاد با برنامه اي مدون
در عين حال كه به جهادي رفتن مدرسه بزرگي است و مي شود از همه لحظاتش درس گرفت مشكلي هم وجود دارد كه به آساني مرتفع خواهد شد و صرفه جويي بهينه در وقت و انرژي افراد حاضر در اردوها را به همراه دارد؛ و آن ضرورت راه اندازي مركز راهبردي مطالعات و هدايت حركت هاي جهادي است.
همان اقدامي كه نياز بود و خوشبختانه براي انسجام برنامه ريزي و فعاليت دقيق بدون اتلاف هزينه و زمان و انرژي مركزي تأسيس شد تا پناهگاهي براي ارائه نظرات جهادگران و سازماني براي تدوين اين نظرات راه اندازي شود و نخبگان بسيجي براي مديريت دائمي حركت هاي جهادي انتخاب شوند.
البته سردار خراساني يكي از دستاوردهاي اين هم انديشي را برنامه اي براي حضور در خارج از كشور و هم ميزباني جهادگران كشورهاي علاقه مند در اردوهاي جهادي عنوان مي كند. همان طور كه با تشكيل چنين مركزي مناطق محروم در ايام عيد نوروز شاهد حضور 10 هزار دانشجو براي خدمت رساني به مردم بودند و 2 هزار نفر هم از اقشار مختلف مردم از جمله روحانيون شركت كردند.
ايوب توكليان، دبير كل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در اين زمينه به خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: واضح است كه اردوهاي جهادي از آثار بسيار پسنديده و مثبت و تأثيرگذار در عرصه حركت هاي دانشجويي طي سال هاي اخير است. هم به لحاظ تأثيرگذاري فرهنگي و اعتقادي و مذهبي كه در سطح مناطق محروم داشته و هم به لحاظ حركت هاي خوب جهادي و سازندگي. به صورتي كه در بسياري از مناطق شايد اگر مدارس، مساجد و اماكن مذهبي و تفريحي و غيره توسط دانشجويان ساخته نمي شد سال ها محروميت باقي مي ماند.
وي در كنار مزاياي مثبتي كه از جهادي مطرح مي كند، اظهار مي دارد: موضوع ديگر تأثيرگذاري غني فرهنگي است. به جرأت مي توانم بگويم تأثيرگذاري فرهنگي و اعتقادي دانشجويان مومن و متدين در مناطق محروم به مراتب بيشتر از تأثيرگذاري دستگاه هاي فرهنگي در آن مناطق بوده است. بنابراين خود دانشجوياني كه در اين فضاها حاضر مي شوند و در اين فضاي كاملا معنوي با اخلاص و پر از صميميت و صداقت را به همراه درد و رنج محرومان و مستضعفان درك مي كنند از رشد و كمال معنوي و مذهبي بهره مند شده و تحولات بزرگي در آنها رخ خواهد داد.
تحول در دانشجويان جهادي
دانشجويان زيادي در اين اردوها متحول شده اند و تحت تأثير آثار مثبت معنوي و اعتقادي آنها قرار دارند. درواقع اين اردوها همه كم و كاست و نواقص و مشكلات را به بهترين نحو ممكن در اسرع وقت حل مي كنند و ثبت مشكلات در مناطق محروم را انجام مي دهند كه اين موضوع كمك به مناطق محروم است و كمك به توسعه و پيشرفت در مناطق دور افتاده همچنين كمكي براي ارتقاي معنويت و تقويت اعتقادات مردم و پيشرفت كمالات اخلاقي و مذهبي در سطح دانشجويان به شمار مي رود.
توكليان اضافه مي كند: چه در ابعاد پشتيباني و ابعاد مادي و معنوي همه گونه حمايت هاي لازم بايد از طرف مسئولان انجام شود و عدم حمايت و به ندرت كارشكني هايي كه البته كم اتفاق مي افتد جاي تأمل دارد و ظلم بزرگي به دانشجويان علاقه مند است.
وي ضمن اشاره به جايگاه مهم رسانه در انعكاس فعاليت هاي جهادگران معتقد است: اگر اين اردوها با همكاري رسانه ملي و ساير رسانه ها هماهنگ تر عمل كنند و محيط صميمانه و مناسب اردوها در قالب خبر و برنامه هاي مستند به جوانان و خانواده ها معرفي شود مفيدتر خواهد بود.
دانشجويان و مسئولان هم به گذشته كاري خود برگردند و تبعات مثبت حركت هاي جهادي خود را بعد از گذشت زمان بررسي كنند و نتيجه را به مردم و مسئولان اطلاع دهند به ارتقاي سطح اردوها كمك شايان توجهي مي شود.
توكليان همچنين به ايجاد شرايط مطلوب براي جذب دانشجويان تحصيلات تكميلي اشاره دارد و در اين زمينه به گزارشگر كيهان مي گويد: در صورتي كه بتوانيم دانشجويان دوره تحصيلات تكميلي را جذب كنيم و مشاركت بيشتر اين افراد را داشته باشيم نتايج مطلوب تري در اردوها كسب مي شود. به طور مثال شايد اين افراد به علت فرصت كمي كه دارند قادر نباشند در اردوها حضور داشته باشند اما مي توانيم با برنامه ريزي مناسب از همكاري اين دانشجويان كه علم و تجربه بيشتري هم دارند استفاده كنيم. يكي از برنامه هاي حمايتي هم مي تواند تخفيف شهريه براي دانشجوياني باشد كه در اردوها شركت مي كنند و توان مالي كمتري دارند.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14