(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 21 تیر 1390- شماره 19972

مردم تونس : نمي گذاريم رابطه با اسرائيل از سر گرفته شود
جلسه فوق العاده اتحاديه اروپا براي بررسي بحران يونان
در حاشيه راي اعتماد به كابينه نجيب ميقاتي پيروزي جديد براي مقاومت لبنان
مذاكرات فرستاده اوباما با ديكتاتور يمن مردم : آمريكا دخالت نكند
ابراز نگراني انجمن حقوق بشر عربستان از بازداشت هاي خودسرانه آل سعود
تظاهرات ضد آل خليفه همزمان با گفت وگوهاي فرمايشي در بحرين
فاروق الشرع: سوريه چند حزبي مي شود
اعتصاب و ناآرامي بنگلادش به روز دوم كشيده شد
فرزند قذافي از ميانجيگري فرانسه براي حل بحران ليبي خبر داد
شليك موشك به سفارت آمريكا همزمان با حضور رئيس پنتاگون در بغداد
هزاران نفر در مغرب بار ديگر عليه پادشاه به خيابان ريختند
ساختمان وزارت كشور مصر به محاصره معترضان درآمد



مردم تونس : نمي گذاريم رابطه با اسرائيل از سر گرفته شود

صدها تن از مردم تونس در اعتراض به هرگونه عادي سازي روابط ميان كشورشان با اسرائيل دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاريها، «احمد كحلاوي» رئيس كميته مخالف از سرگيري مناسبات ديپلماتيك ميان رژيم صهيونيستي و تونس در تجمعي كه با حضور صدها معترض برگزار شد، نسبت به عادي سازي روابط با اين رژيم به مقام هاي تونسي هشدار داد و آنها را از اتخاذ چنين تصميمي برحذر داشت.اين تظاهرات در پي آن صورت گرفت كه برخي از سردمداران حكومت تونس، تمايل خود را براي از سرگيري روابط با رژيم صهيونيستي پس از انقلاب 14 ژانويه اعلام كردند.
ميثاق قانون اساسي كشور، خط بطلان بر عادي سازي روابط با اسرائيل كشيده است، اما گفته مي شود، برخي درصدد حذف اين بند از ميثاق هستند.

 



جلسه فوق العاده اتحاديه اروپا براي بررسي بحران يونان

اتحاديه اروپا براي بررسي بحران مالي يونان و ايتاليا در بروكسل نشست فوق العاده برگزار كرد.
به گزارش شبكه خبري «فرانس 24» به نقل از رئيس شوراي اروپا، اتحاديه اروپا دوشنبه به منظور بررسي بحران مالي يونان و چگونگي ارائه بسته جديد كمك هاي مالي به اين كشور بحران زده در «بروكسل» نشست فوق العاده برگزار كرد.براساس اين گزارش علاوه بر رئيس شوراي اروپا، چهار تن از مقامات ارشد اتحاديه نيز در اين نشست حضور خواهند داشت.بررسي بحران اقتصادي «ايتاليا» ديگر برنامه اي است كه در اين نشست به آن پرداخته شد.گفتني است كشور يونان پس از پشت سر گذاشتن هفته ها آشوب، اعتصاب، شورش و تظاهرات، به رغم مخالفت مردم لايحه هاي گوناگون رياضت اقتصادي را به تصويب رساند تا بدين ترتيب از كمك هاي مالي صندوق بين المللي پول و بانك جهاني برخوردار شود.

 



در حاشيه راي اعتماد به كابينه نجيب ميقاتي پيروزي جديد براي مقاومت لبنان

فريده شريفي
پنج ماه كارشكني جريان غربگراي 14 مارس براي تاخير در تشكيل دولت نتيجه اي نداد و با وجود تهديدهاي مستمر براي سرنگوني دولت منتخب نجيب ميقاتي، سرانجام پارلمان لبنان روز پنجشنبه به دولت جديد راي اعتماد داد.
دولت نجيب ميقاتي با 68 راي موافق در برابر 59 راي مخالف و يك راي ممتنع رسميت يافت.
اين روز در تاريخ تحولات لبنان نقطه عطفي به حساب مي آيد و كشور را وارد مرحله جديدي مي كند، مرحله اي كه در آن حزب الله باز هم نقش تاثيرگذار خود را در معادلات داخلي و منطقه اي ايفا خواهد كرد و جريان 14 مارس بار ديگر ثابت كرد كه بازنده اصلي بازي هاي سياسي است كه غربي ها براي اين گروه تدارك ديده اند.
جريان 14 مارس با وجود حمايت هاي گسترده آمريكا و برخي كشورهاي عربي نتوانست تهديدهاي خود را براي سرنگون كردن دولت ميقاتي عملي كند و كارشناسان منطقه اين گروه را بازنده اين بازي معرفي كردند.
در جلسه راي اعتماد پارلمان لبنان، نمايندگان 14 مارس به ويژه جريان المستقبل به رياست سعدالدين حريري تلاش زيادي كردند كه جلسه را به آشوب و تشنج بكشانند و از آب گل آلود ماهي بگيرند ولي با هوشياري نمايندگان مقاومت اين توطئه ناكام ماند و آنها با تحريم راي گيري، پارلمان را ترك كردند.
گروه طرفدار حريري مدعي است كه دولت به اجراي احكام دادگاه بين المللي ترور حريري پايبند نيست، در حالي كه نجيب ميقاتي در بيانيه وزارتي خود پيش از راي گيري اعلام كرده بود كه دولت جديد به قطعنامه هاي بين المللي احترام مي گذارد و روند دادگاه را به دور از سياسي كاري و انتقام گيري پي گيري خواهد كرد.
ميقاتي در عين حال تاكيد كرد كه به كسي اجازه نمي دهد امنيت كشور را خدشه دار كند و اغراض سياسي را به منافع ملي ترجيح دهد.
با اين حال نمايندگان 14 مارس به جوسازي عليه مقاومت و تهديد عليه دولت ميقاتي پرداختند و تاكيد كردند كه تمام تلاش خود را براي سرنگوني كابينه جديد به كار خواهند گرفت.
خروج نمايندگان مخالف از پارلمان و تهديدات پياپي آنان باعث نشد كه پارلمان به ميقاتي راي اعتماد ندهد و با راي گرفتن وي پيروزي ديگري براي جريان حامي مقاومت در عرصه سياسي لبنان رقم خورد.
اين پيروزي پس از افشاگري هاي اخير دبيركل حزب الله لبنان درباره ماهيت خطرناك دادگاه بين المللي و اهداف پشت پرده آن موفقيت ديگري براي جريان 8 مارس به ويژه حزب الله به شمار مي رود.
سيدحسن نصرالله در سخنراني اخير خود سوابق سياسي و اجتماعي دادستان كل، بازپرسان و اعضاي كميته تحقيق دادگاه بين المللي را برملا كرد و براساس اسناد و مدارك موثق نشان داد كه همگي كاركنان و دست اندركاران اين دادگاه با رژيم صهيونيستي روابط نزديكي دارند و از تل آويو دستور مي گيرند.
اعتراف يك مقام سازمان ملل درباره انتقال اطلاعات تحقيق دادگاه حريري به تل آويو و تاييد سخنان سيدحسن نصرالله رسوايي ديگري براي رژيم صهيونيستي و جريانات سياسي وابسته به آن در داخل لبنان رقم زد و بار ديگر صلابت و هوشياري حزب الله در مواجهه با توطئه هاي داخلي و خارجي ثابت شد.
اين مقام سازمان ملل تاييد كرد كه رايانه هاي حاوي اطلاعات متعلق به كميته تحقيق بين المللي درباره ترور حريري قبل از انتقال به دادگاه لاهه به اسرائيل منتقل شده است.
برخي نمايندگان 14 مارس در جلسه راي اعتماد به افشاگري هاي دبيركل حزب الله انتقاد واعلام كردند كه سندي كه سيدحسن نصرالله در كنفرانس خبري اخيرش فاش كرد، مربوط به رايانه هاي شوراي ناظر بر آتش بس است و به كميته تحقيق ربطي ندارد.
در حالي كه بيانيه شوراي ناظر سازمان ملل اين ادعاها را تكذيب و اعتراف كرد كه رايانه ها به اسرائيل منتقل شده است.
مجموعه اين پيروزي ها براي حزب الله باعث شد كه جريان 14 مارس براي مخالفت با دستاوردهاي موفقيت آميز حزب الله راه تحريم و مخالفت با دولت جديد را در پيش گيرد و اعلام كند كه تمام توان خود را براي ساقط كردن دولت جديد به كار خواهد بست.
اين جريان مي كوشد با هدف قرار دادن مقاومت بار ديگر زمينه به قدرت رسيدن خود را در عرصه سياسي لبنان فراهم كند اما از اين حقيقت غافل است كه مقاومت به اندازه كافي از حمايت مردمي برخوردار است و احتياجي به حمايت آمريكا يا كشورهاي بزرگ ندارد و مي تواند حضور خود را در معادلات منطقه اي به خوبي ثابت كند.

 



مذاكرات فرستاده اوباما با ديكتاتور يمن مردم : آمريكا دخالت نكند

سرويس خارجي-
انقلابيون يمن همزمان با ديدار مشاور رئيس جمهور آمريكا با علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن و مذاكرات پشت پرده آنان تظاهرات و مخالفت خود را با توصيه هاي آمريكا اعلام كردند.
تظاهركنندگان كه به دعوت كميته هماهنگي انقلاب جوانان مردمي در شهرهاي مختلف يمن به خيابان ها آمده بودند شعارمي دادند: «ملت يمن به توصيه هاي آمريكا و عربستان نياز ندارد.» «اجازه دخالت به هيچ كشور خارجي را نمي دهيم.» «مردم يمن هرگونه توطئه داخلي و خارجي را با شكست مواجه خواهند كرد.»
تظاهركنندگان با سنگ تصاوير علي عبدالله صالح را هدف قرار داده و عكس هاي وي را پاره كردند.
در تظاهراتي كه در ميدان التغيير در صنعا برگزار شد تظاهركنندگان تأكيد كردند كه علي عبدالله صالح نبايد به كشور بازگردد و حكومت وي هر چه زودتر بايد سرنگون شود.
اين درحالي است كه اين تظاهرات با حمله نيروهاي دولتي و طرفداران علي عبدالله صالح به خشونت كشيده شد و نيروهاي دولتي با باتوم و گلوله به تظاهركنندگان حمله كردند كه طي آن چندين نفر زخمي شدند.
در همين رابطه احزاب لقاء المشترك نيز با صدور بيانيه اي خواستار تشديد دامنه انقلاب تا سرنگوني كامل رژيم حاكم يمن شدند.
در اين بيانيه تأكيد شده است كه گفت وگو با رژيمي كه دروغگو است و مردم را فريب مي دهد بي نتيجه است.
اين درحالي است كه علي عبدالله صالح با مشاور باراك اوباما در رياض ديدار كرد و خواستار انتقال مسالمت آميز قدرت در يمن شد.
«جان برنان» مشاور اوباما نيز در اين ديدار حمايت كشورش را از وحدت امنيت و ثبات يمن اعلام كرد.
عبدربه منصور هادي معاون رئيس جمهور يمن نيز از تمامي گروه هاي سياسي در كشور خواست پشت ميز مذاكره بنشينند و در مورد طرح شوراي همكاري خليج فارس به توافق برسند.
از سوي ديگر، حسن زيد يكي از رهبران مخالفان يمن اظهار داشت، مخالفان براي امضاي طرح شوراي همكاري خليج فارس تحت فشار قرار گرفته اند. وي افزود، آنها از ما خواستند تا اين طرح را امضا كنيم در غير اين صورت به نظام حاكم در يمن اجازه خواهند داد تا با خشونت با تظاهركنندگان برخورد كرده و سناريوي بحرين را در يمن اجرا كنند.
زيد تأكيد كرد، مقامات آمريكايي به ما ابلاغ كردند كه جامعه بين المللي اجازه نخواهد داد انقلاب يمن پيروزشود.
وي تصريح كرد، آمريكايي ها همچنين اعلام كردند كه بهتر است مخالفان بر سر ميز مذاكره بنشينند چرا كه ما اجازه روي كارآمدن يك دولت انقلابي در يمن را نخواهيم داد.
وي همچنين گفت، انقلابيون يمن دستيابي به راه حل سياسي با رژيم حاكم را رد مي كنند و حاضر نيستند با مزدوران علي عبدالله صالح مذاكره كنند.
اين درحالي است كه روزنامه انگليسي «گلف تودي» اظهار داشت، سازمان سيا در تلاش است در يمن پايگاه هواپيماهاي بدون سرنشين براي عمليات جاسوسي و حمله به مبارزان تأسيس كند.

 



ابراز نگراني انجمن حقوق بشر عربستان از بازداشت هاي خودسرانه آل سعود

انجمن حقوق بشر عربستان با صدور بيانيه اي از نقض حقوق بشر در اين كشور ابراز نگراني كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، در بيانيه انجمن حقوق بشر عربستان از مقامات آل سعود خواسته شده است تا به حقوق بشر و آزادي عمومي در اين كشور احترام بگذارند، تبعيض فرقه اي و بازداشت افراد را متوقف كنند.
در اين بيانيه آمده است: عربستان سعودي با وضع بحراني روبه روست به طوري كه بخش هاي زيادي از جامعه اين كشور براساس فرقه گرايي و تبعيض نژادي در حاشيه قرار دارند.
انجمن حقوق بشر عربستان در بيانيه خود با اشاره به اين موضوع كه پرونده آل سعود در نقض حقوق بشر بسيار سنگين است خاطرنشان كرد: در عربستان، تبعيض نژادي در مشاركت سياسي و وضع اقتصادي بسيار آشكار و فشار بر زنان سعودي از ديگر بخش هاي جامعه بيشتر شده است.
در پايان اين بيانيه تاكيد شده است؛ بازداشت خودسرانه و بدون محاكمه، نبود دستگاه قضايي عادل، فشار بر روزنامه نگاران، بازداشت فعالان سياسي و حقوقي از جمله موارد آشكار نقض حقوق بشر در عربستان است.
اين در حالي است كه عربستان سعودي، تنها كشور در جهان است كه قانون اساسي مدوني ندارد، تا حيات سياسي در آن تضمين شود.
همچنين عربستان كه به عنوان دارنده بزرگترين ذخاير نفتي در جهان است، تاكنون به تظاهرات و خواسته هاي مردمي براي اصلاحات بي توجه بوده است.

 



تظاهرات ضد آل خليفه همزمان با گفت وگوهاي فرمايشي در بحرين

سرويس خارجي-
مردم شهرها و روستاهاي بحرين با برپايي تظاهرات و سردادن شعار مرگ بر شاه و مرگ بر آل خليفه خواستار سرنگوني نظام پادشاهي و ادامه انقلاب تا تحقق خواسته هاي خود شدند.
مردم شهرهاي منامه، «الوراز»، «العكر»، «السماهيج»، «بني جمره» و روستاهاي ستره و ديگر مناطق بحرين با برگزاري تظاهرات و روشن كردن شمع در يكشنبه شب، سياست هاي سركوبگرانه رژيم آل خليفه را محكوم كردند و خواستار تغيير نظام، آزادي بازداشت شدگان و خروج نيروهاي اشغالگر سعودي از كشورشان شدند.
نيروهاي امنيتي آل خليفه براي متفرق كردن تظاهركنندگان به سوي آنها گاز اشك آور شليك كردند.
دور جديد تظاهرات در بحرين چند ساعت پس از آغاز گفت وگوهاي دولت بحرين با برخي احزاب مخالف شروع شده است.
مردم بحرين معتقدند مذاكرات با رژيم آل خليفه بي نتيجه است و خواهان پايان اين مذاكرات هستند.
دبير كل جنبش آزادگان بحرين نيز تأكيد كرد كه رژيم آل خليفه اعتقادي به گفت وگو درباره خواسته هاي مردم ندارد.وي افزود: مخالفان واقعي در گفت وگوها شركت ندارند چرا كه حاضر به گفت وگو با رژيم آل خليفه نيستند.سعيد شهابي تصريح كرد، در بحرين دو جريان مخالف وجود دارد: طيف اول گروه هايي هستند كه در چارچوب ساز و كارهاي سياسي رژيم منامه فعاليت مي كنند و معتقدند قانون اساسي فعلي مي تواند به نيازهاي مردم پاسخ دهد و خواستار برخي اصلاحات و تغيير دولت هستند و جريان دوم قانون اساسي كنوني را قبول ندارند و معتقدند ساختارهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي نظام بايد به طور كلي تغيير كند.
از سوي ديگر، مسئولان بحرين در پي فشارهاي مردمي براي آزادي زندانيان سياسي، عصر روز يكشنبه 153 زنداني را آزاد كردند.

 



فاروق الشرع: سوريه چند حزبي مي شود

سرويس خارجي -
معاون رئيس جمهور سوريه در نشست گفت وگوهاي ملي از تغيير نظام تك حزبي به چند حزبي خبر داد.
فاروق الشرع در سخنراني خود در نشست گفت وگوهاي ملي سوريه اعلام كرد، دولت سوريه با ايجاد دولت دموكراتيك چند حزبي به جاي تك حزبي موافقت كرده است، دولتي كه در آن همه شهروندان برابر هستند و مي توانند در ساخت آينده ملت شركت داشته باشند.
وي افزود، وزارت كشور سوريه تصميم دارد در يك هفته، تصميم دولت مبني بر كنار گذاشتن تمامي موانع پيش پاي شهروندان سوريه براي بازگشت به سوريه و يا سفر به خارج از كشور را به اجرا بگذارد.
فاروق الشرع تصريح كرد: همكاري تمامي گروه ها، شخصيت ها و جريانات سياسي مختلف مي تواند باعث تسريع در اجراي كامل تصميمات اخير دولت باشد.
اين در حالي است كه «بثنيه شعبان» مشاور رئيس جمهور سوريه نيز تاكيد كرد، برگزاري همايش گفت وگوي ملي تنها راه خروج از بحران كنوني كشور است.
وي از تمامي مخالفان خواست براي خروج از بحران وارد مذاكره با دولت شوند، تا بتوان براي مسائل و مشكلات سياسي، اقتصادي و اجتماعي راه حلي پيدا كرد.
شعبان به مخالفان گفت، به قدرت هاي خارجي تكيه نكنيد و حل مشكلات كشور را در داخل جست وجو كنيد.
گفتني است در نشست گفت وگوي ملي كه با حضور 200 تن از نمايندگان مستقل، شخصيت هاي سياسي و برخي از رهبران گروه هاي مخالف برگزار شد راه هاي حل وفصل بحران سياسي سوريه و اصلاح برخي مواد قانون اساسي و تصويب قوانين مربوط به احزاب، انتخابات و رسانه ها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
يكي از مهم ترين اصلاحات قانوني متعلق به ماده 8 قانون اساسي سوريه است كه به موجب آن حزب بعث تنها حزب حاكم در اين كشور به شمار مي رود.
اين نشست در حالي در سوريه برگزار شد كه صدها هزار نفر از مردم سوريه با بر افراشتن بزرگترين پرچم جهان از بشاراسد رئيس جمهور و اصلاحات وي حمايت كردند.
طول اين پرچم 16 كيلومتر و عرض آن چهار متر و نيم است و در مسير شهر لازقيه تا جبله به دست جوانان به اهتزاز درآمد.

 



اعتصاب و ناآرامي بنگلادش به روز دوم كشيده شد

اعتصاب سراسري در بنگلادش در اعتراض به «اسلام ستيزي» دولت، وارد روز دوم شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اعتصاب سراسري در بنگلادش كه از روز يكشنبه و در اعتراض به حذف بند «اعتقاد به خدا» از قانون اساسي آغاز شده است، وارد دومين روز خود شد.
يكشنبه، همزمان با آغاز اين اعتصاب 30 ساعته در برخي نقاط از جمله «كاچپور» در نزديكي «داكا»، پايتخت اين كشور گزارش هايي از وقوع خشونت منتشر شده است.
براساس اين گزارش ده ها هزار نفر از مسلمانان خشمگين بنگلادشي با اعلام اينكه دولت در جهت رواج جدايي دين از سياست قدم برداشته، به شدت با 13 هزار نيروي امنيتي و پليس ضد شورش درگير شدند.
همزمان خبر مي رسد، در دومين روز از اين اعتصاب، هزاران پليس در نقاط مختلف شهر «داكا» براي مقابله با تظاهرات احتمالي مستقر شده اند.
خيابان هاي اصلي پايتخت نيز خلوت و هيچ خودرويي در آن تردد نمي كند.
به گزارش سايت خبري «آسيا» در جريان ناآرامي هاي بنگلادش 70 نفر مجروح و 1200 نفر دستگير شدند. روزنامه ديلي استار نيز دراين باره نوشت 228 نفر از دستگيرشدگان را رهبران و فعالان احزاب سياسي و اسلامي تشكيل مي دهند.

 



فرزند قذافي از ميانجيگري فرانسه براي حل بحران ليبي خبر داد

همزمان با فرسايشي شدن نبرد در ليبي، دولت فرانسه اعلام كرد، ميان انقلابيون و «معمر قذافي» ميانجيگري مي كند.
به گزارش واحد مركزي خبر، «زرار لونگه» وزير دفاع فرانسه، اعلام كرد: ما از طرفين درگير در ليبي درخواست كرده ايم، با يكديگر گفت وگو كنند.
در همين حال، «سيف الاسلام»، فرزند قذافي نيز اعلام كرد، پاريس ميان دولت ليبي و انقلابيون ميانجيگري مي كند. وي افزود: ما در حال حاضر سرگرم مذاكره با پاريس هستيم. آنها (فرانسوي ها) به ما گفته اند زماني كه با شما به توافق برسيم، شوراي انتقالي را مجبور خواهيم كرد كه آتش بس را بپذيرد.
اين در حالي است كه وزارت خارجه آمريكا به ميانجيگري فرانسه واكنش نشان داد. اين واكنش در اصل، عليه اظهارات وزير دفاع فرانسه بود كه گفته بود، قذافي مي تواند پس از انتقال قدرت، در يكي از اتاق هاي كاخ خود، تحت يك عنوان جديد مشغول به كار شود. وزارت خارجه آمريكا طي بيانيه اي، اعلام كرد، اين مردم ليبي خواهند بود كه درباره انتقال قدرت تصميم مي گيرند. قذافي نمي تواند در مسند قدرت باقي بماند.
سيف الاسلام اين را نيز گفت كه قذافي براي تشكيل دولت وحدت ملي، برگزاري انتخابات با نظارت بين المللي و تدوين قانون اساسي جديد در چارچوب نقشه راه اتحاديه آفريقا آمادگي دارد.
«عبدالاله الخطيب»، فرستاده سازمان ملل به ليبي، با نخست وزير و وزير خارجه دولت قذافي در طرابلس ديدار و طرح هايي را در خصوص انتقال قدرت ارائه كرد. در بيانيه اي كه دولت بعد از اين ديدار، منتشر كرده، آمده است: مهمترين نياز ليبي، دستيابي به راه حل سياسي براي بحران است، تا ملت ليبي ديگر شاهد تلفات بيشتر نباشد.
از سوي ديگر، «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه آمريكا، به تركيه سفر خواهد كرد تا در نشست گروه تماس ليبي كه قرار است روز پنجشنبه (پس فردا) در اسلامبول برگزار شود، شركت كند.
در همين حال رژيم تل آويو نيز اعلام كرد، هيئتي از سوي قذافي براي مذاكره با سران اسرائيل، به فلسطين اشغالي سفر كرده است.

 



شليك موشك به سفارت آمريكا همزمان با حضور رئيس پنتاگون در بغداد

همزمان با حضور وزير دفاع جديد آمريكا در عراق سفارت ايالات متحده در بغداد هدف سه موشك قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز محوطه سفارت آمريكا در منطقه سبز بغداد هدف سه فروند موشك كاتيوشا قرار گرفت.
بلافاصله پس از اين حمله، آژير خطر در منطقه سبز به صدا درآمد و هلي كوپترهاي آمريكايي نيز در منطقه به پرواز در آمدند.
آمريكايي ها از خسارات و تلفات احتمالي اين حمله، گزارشي ندادند.
اين حمله در حالي صورت گرفت كه «لئون پانتا»، وزير دفاع جديد آمريكا، به طور سرزده، از افغانستان وارد عراق شده بود تا درباره امكان تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق با مقامات بغداد گفت وگو كند. آمريكايي ها بسيار مايل هستند كه دولت عراق حضور نيروهاي آمريكايي در عراق را تمديد كند. طبق قرارداد امنيتي بغداد واشنگتن، نيروهاي آمريكايي بايد تا 11 دي آينده، از عراق خارج شوند.
اما روزنامه «المدا» چاپ بغداد سندي را فاش كرد كه براساس آن، نظاميان آمريكايي تا پنج سال ديگر در عراق حضور خواهند داشت. براساس اين سند، آمريكايي ها در 9 پايگاه تا سال 2016 باقي خواهند ماند.اين پايگاه ها در استان هاي بغداد، اربيل، كركوك، بصره و موصل تاسيس مي شوند. از مجموع 9 پايگاه مذكور، چهار پايگاه در مناطق حساس بغداد، مثل منطقه سبز و فرودگاه احداث مي شوند.

 



هزاران نفر در مغرب بار ديگر عليه پادشاه به خيابان ريختند

هزاران تن از مردم مغرب در اعتراض به نتايج همه پرسي اصلاح قانون اساسي براي دومين هفته پياپي دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين تظاهرات توسط جنبش جوانان 20 فوريه كه اعتراضات چند ماه اخير را در اين كشور سازماندهي كرده است، برنامه ريزي و برگزار شد.
براساس اين گزارش هزاران نفر از مردم از جمله گروه ها و احزاب اسلامي روز يكشنبه در شهرهاي «رباط و دارالبيضاء» در حمايت از اصلاحات سياسي و عدالت اجتماعي تظاهرات ضددولتي برگزار كردند.
معترضان در اين كشور پادشاهي اصلاح و تدوين قانون اساسي جديد اين كشور را اقدامي نمايشي اعلام كردند.
براساس اين گزارش، در شهر دارالبيضاء بيش از 8000 نفر در تظاهراتي مسالمت آميز شعارهايي عليه سياستمداران مغرب سر دادند و خواستار مبارزه با فساد و تقسيم عادلانه ثروت شدند.
در اين تظاهرات «اسامه الخليفي» از رهبران پايه گذار جنبش 20 فوريه مورد حمله نيروهاي امنيتي و پليس مغرب قرار گرفت و به بيمارستان منتقل شد.
در شهر «طنجه» نيز هزاران مغربي در تظاهراتي آرام شركت كردند و خواستار دموكراسي بيشتر و ايجاد شرايط بهتر براي زندگي در اين كشور پادشاهي در آفريقا شدند.
اين تظاهرات 10 روز پس از آن برپا شد كه اصلاحات موردنظر دولت در يك همه پرسي پذيرفته شد و مخالفان اعتقاد دارند كه اصلاحات محمد ششم شاه مغرب كه در همه پرسي اول ژوئيه با اكثريت قاطع تاييد شد، يك اقدام نمايشي است.
جنبش 20 فوريه كه در حال حاضر ابتكار عمل را در مقابل رژيم پادشاهي مغرب برعهده دارد، از طيف اسلامگراها، فعالان مستقل و جوانان وبلاگ نويس تشكيل شده است.

 



ساختمان وزارت كشور مصر به محاصره معترضان درآمد

با افزايش دامنه اعتراضات بر ضد نظاميان و دولت موقت در مصر ساختمان وزارت كشور به محاصره مردم درآمد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، تظاهرات و اعتراضات مردمي در شهرهاي قاهره، سوئز و اسكندريه در روزهاي اخير به نحو چشمگيري افزايش يافته است.
براساس اين گزارش، صدها تن از تظاهركنندگان مصري كه از روز جمعه در ميدان التحرير متحصن شده اند، تأكيد كردند تا دستيابي به خواسته هاي خود و وادار كردن دولت و نظاميان به عقب نشيني در آنجا خواهند ماند.
در يك پارچه نوشته بزرگي كه در ضلع جنوبي ميدان التحرير توسط انقلابيون مصري نصب شده، نوشته شده است: «عصيان مدني» و «مردم مصر به پا خيزيد.»
همچنين صدها تن از مردم خشمگين قاهره با محاصره ساختمان وزارت كشور مانع از ورود منصور العيسوي (وزير كشور) به آن شدند و خواستار پاكسازي اين وزارتخانه از عناصر وابسته به رژيم سابق شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14