(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 22 تیر 1390- شماره 19973

سازمان ديدبان حقوق بشر رفتار ضدانساني پليس مغرب را محكوم كرد
احتمال كناره گيري ديكتاتور يمني ها يكشنبه جشن مي گيرند !
به منظور تامين خواست مردم 400 نظامي ارشد مصر پاكسازي شدند
در اعتراض به مداخلات كاخ سفيد مردم سوريه پرچم و دلار آمريكا را آتش زدند
نخست وزير سابق بلژيك: اتحاديه اروپا در حال فروپاشي است
رژيم صهيونيستي مرز آبي لبنان را تغيير داد ميشل سليمان: نمي پذيريم
زد و خورد پليس با دانشجويان در پايتخت شيلي
فرانسه از آمادگي قذافي براي كناره گيري خبر داد
عمر البشير: اختلافات مرزي با سودان جنوبي حل نشود مجبوريم وارد جنگ شويم
تجمع اعتراض آميز جوانان فلسطيني عليه توقف حركت ناوگان غزه
عربستان: حسني مبارك همچنان متحد ماست
اعتصاب كارگري آفريقاي جنوبي را فرا گرفت
حمله هوايي ناتو به مناطق مسكوني افغانستان 16 كشته بر جاي گذاشت
پاكستان نيروهاي خود را از مرز افغانستان خارج مي كند



سازمان ديدبان حقوق بشر رفتار ضدانساني پليس مغرب را محكوم كرد

سازمان ديدبان حقوق بشر، خشونت هاي پليس مغرب بر ضد تظاهركنندگان در اين كشور را محكوم كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، سازمان ديدبان حقوق بشر، در گزارشي، ضمن انتقاد از خشونت هاي پليس مغرب از مقامات اين كشور خواست از اصول جديد قانون اساسي براي اعمال اصلاحات در سياست هاي سركوبگرانه خود بر ضد مردم مغرب استفاده كنند.ديدبان حقوق بشر در گزارش خود با اشاره به تعامل خشن دولت مغرب با معترضان، از كشته شدن يك تظاهركننده در بيمارستان به شدت ابراز نگراني كرد.ساراليا ويتسون مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقاي ديدبان حقوق بشر در گزارش خود متذكر شد: پليس مغرب با نهايت خشونت به تظاهرات آرام مردم واكنش نشان داد و اين با بندهاي قانون اساسي پيشنهادي پادشاه منافات دارد.

 



احتمال كناره گيري ديكتاتور يمني ها يكشنبه جشن مي گيرند !

منابع آگاه از احتمال كناره گيري علي عبدالله صالح در روز يك شنبه آينده خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اينترنتي«القنات»، منابع مطلع در پايتخت يمن خبردادند كه «عبدالله صالح» روز يكشنبه آينده از قدرت كناره گيري خواهد كرد.
اين منابع همچنين افزودند، احتمال دارد ديكتاتور يمن كه هم اكنون براي مداوا در عربستان بسر مي برد، همزمان با سي و سومين سالگرد به قدرت رسيدنش از قدرت كنار برود.
علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن كه بيش از سه دهه است قدرت در اين كشور را در دست دارد، اوايل ماه گذشته بر اثر انفجار مشكوك در كاخ رياست جمهوري دچار سوختگي شديد از ناحيه سر، صورت و سينه شد و به سرعت براي مداوا به عربستان سعودي منتقل شد.

 



به منظور تامين خواست مردم 400 نظامي ارشد مصر پاكسازي شدند

در پي گسترش اعتراضات مردمي در مصر، دولت اين كشور در اقدامي پيشگيرانه، پاكسازي وزارتخانه ها، از عناصر وابسته به مبارك را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت مصر براي تحقق خواسته هاي مردم اقدام به بركناري 400 سرلشكر و سرهنگ از وزارت كشور كرده است.
اين اقدام بي سابقه دولت مصر در پي آن صورت گرفت كه معترضان، دولت را به بي توجهي به خواسته هاي انقلابيون و پناه دادن به عناصر وابسته به رژيم مبارك متهم كرده اند. دولت موقت مصر به رياست «عصام شرف»، علاوه بر اين قول داده است كه به زودي دست به ترميم كابينه خواهد زد و برخي از وزيران كه مورد نفرت مردم هستند بركنار خواهند شد.
به نوشته روزنامه «الاهرام»، عصام شرف قول داد در صورتي كه نتواند اين خواسته هاي انقلابيون را برآورده كند از مقام خود استعفا خواهد كرد. در عين حال نخست وزير مصر از دستگاه قضايي اين كشور درخواست كرد كه هر چه زودتر مقدمات دادگاه علني ديكتاتور سابق اين كشور و سران فاسد وابسته به وي را فراهم آورند.
نخست وزير مصر متعهد شد، در كنار پاكسازي وزارتخانه ها از عناصر منفور رژيم گذشته، برخي از استانداران و افسراني كه در سركوب مردم دخالت داشته اند را به پاي ميز محاكمه بكشاند.
مردم مصر در واكنش به وعده هاي نخست وزير، روز سه شنبه با برپايي تظاهرات گسترده با عنوان «سه شنبه اراده» خواستار كناره گيري نظاميان و دولت موقت از قدرت شدند.
همچنين اعتصابات كاركنان دواير دولتي و كارخانجات دولت عصام شرف را براي خروج از بحران كنوني مستاصل كرده است.
در همين حال خط لوله صدور گاز مصر به اسرائيل در مرز «العريش» براي چهارمين بار پس از پيروزي انقلاب 25 ژانويه توسط افراد ناشناسي منفجر شد.
به گفته شاهدان عيني بر اثر انفجار اين خط لوله شعله هاي آتش منطقه را فرا گرفت و پليس و نيروهاي امنيتي با كنترل شديد ورودي و خروجي هاي شهر «العريش»، اقدام به برپايي پست هاي ايست و بازرسي براي دستگيري عوامل آن كردند.
قطع صدور گاز به رژيم صهيونيستي از جمله مهم ترين خواسته انقلابيون مصري پس از سرنگوني مبارك بود كه دولت كنوني به آن توجهي نكرده است.
رژيم مبارك پس از معاهده كمپ ديويد، صدور گاز ارزان قيمت به رژيم صهيونيستي براي تامين برق آن را به عهده گرفت و تا شش ماه پيش نيز صادرات آن ادامه داشت اما پس از پيروزي انقلاب 25 ژانويه تاكنون چهار بار خط لوله گاز در منطقه مرزي العريش از سوي مخالفان دولت منفجر شده است.

 



در اعتراض به مداخلات كاخ سفيد مردم سوريه پرچم و دلار آمريكا را آتش زدند

سرويس خارجي -
مردم سوريه در اعتراض به دخالت هاي آمريكا در امور داخلي سوريه به سفارت اين كشور در دمشق حمله و خسارات زيادي به ساختمان اين سفارت وارد كردند.
معترضان سوري با برگزاري تظاهرات ضد آمريكايي در اعتراض به دخالت واشنگتن در امور داخلي سوريه شيشه هاي سفارت را شكستند و به ساختمان سفارت خساراتي وارد كردند.
مقامات سفارت آمريكا گفتند در اين حادثه هيچ يك از كاركنان سفارت آسيب نديد اما به اموال و دارايي سفارت خسارت وارد شده است تظاهركنندگان با فرياد «مرگ بر آمريكا»، دخالت هاي آمريكا را محكوم و تاكيد كردند كه به هيچ كشور خارجي اجازه دخالت در امور كشور را نخواهند داد.
مردم سوريه پرچم و دلار آمريكا را آتش زدند و پرچم سوريه را بر فراز ساختمان سفارت آويزان كردند.معترضان سوري همچنين مقابل سفارت فرانسه در شهر دمشق اجتماع كردند. يكي از شاهدان گفت، تجمع مردم سوريه در مقابل سفارت فرانسه مسالمت آميز بود ولي نيروهاي امنيتي با شليك گلوله و پرتاب گاز اشك آور آنان را متفرق كردند.
مردم سوريه روي سفارتخانه هاي آمريكا و فرانسه شعارهاي ضد آمريكايي و ضدفرانسوي نوشتند.
اين اعتراض ها پس از آن برگزار شد كه سفيران آمريكا و فرانسه از شهر حماه ديدار و با مخالفان اين شهرگفت وگو كرده بودند.
اين شهر روز جمعه صحنه اعتراضات ضددولتي بود و مردم سوريه معتقدند سفيران آمريكا و فرانسه مخالفان را تحريك و وادار به آشوب و ناآرامي كرده اند.در همين رابطه هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا بلافاصله پس از تظاهرات مردم سوريه مقابل سفارت اين كشور در دمشق از رئيس جمهور سوريه انتقاد كرد.

 



نخست وزير سابق بلژيك: اتحاديه اروپا در حال فروپاشي است

نخست وزير سابق بلژيك با اشاره به بحران مالي اروپا تصريح كرد، اتحاديه اروپا تبديل به ائتلافي ضعيف و بدهكار شده است.
به گزارش مهر، «گوي فرهوف اشتات»، نخست وزير پيشين بلژيك و رئيس فراكسيون ليبرال ها در پارلمان اروپا طي گفت وگويي با روزنامه سوئيسي «تاگس انسايگر» به تحليل بحران اقتصادي حاكم بر اتحاديه اروپا پرداخت.
وي گفت: مشكل اصلي اين است كه در اروپا يك ائتلاف ارزي غيرقابل اعتماد ايجاد شده و در صورت حل نشدن مشكلات يا بايد منتظر تبديل شدن اتحاديه اروپا به كنفدراسيون ضعيفي از چند دولت باشيم يا بايد منتظر تبديل شدن به يك منطقه تجارت آزاد سست بمانيم.وي هدف از طراحي راهبرد ليسبون را «كارآمدتر كردن كشورهاي عضو اتحاديه در عرصه رقابت» عنوان كرد و افزود هيچگاه يك سياست محكم و قانع كننده براي اجراي اين راهبرد معرفي نشد.
اين نماينده پارلمان اروپا همچنين اظهار داشت: با وجود اهدافي كه در پيمان ليسبون در نظر گرفته شده بود، هر يك از دولت هاي اتحاديه كار خود را انجام دادند و در عرصه اقتصادي برخلاف برنامه هاي اعلام شده، روز به روز از هم فاصله گرفتند.
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو تصريح كرد: روساي حكومت هاي اروپايي ديگر شجاعت استفاده از يك زبان واحد اروپايي را ندارند. رهبران سياسي ما سعي مي كنند كه عموم را متقاعد كنند. ما نبايد از اين موضوع بترسيم كه به شهروندان خود حقايق ناخوشايند را بگوييم.
گفتني است، پيش از اين نيز بسياري از شخصيت هاي سياسي و اقتصادي مطرح جهان نسبت به ادامه دار بودن بحران شديد اقتصادي حاكم بر اتحاديه اروپا هشدار داده و اعلام كردند اگر روند كنوني ادامه يابد بايد منتظر مرگ «يورو»، واحد پول اروپا باشيم.

 



رژيم صهيونيستي مرز آبي لبنان را تغيير داد ميشل سليمان: نمي پذيريم

مقامات سياسي لبنان در واكنش به توافق قبرس و رژيم صهيونيستي تاكيد كردند، مردم لبنان با تمام توان از مرزهاي آبي، زميني و ذخاير ملي خود دفاع خواهند كرد.
ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان درباره پيامدهاي اقدام يك جانبه و غيرقانوني رژيم صهيونيستي در تعيين خط مرزي آبي با لبنان هشدار داد و گفت، لبنان اجازه تجاوزگري به حوزه هاي نفتي و گازي اين كشور در درياي مديترانه را به رژيم صهيونيستي نخواهد داد.
وي افزود، سازمان ملل متحد مسئوليت دارد به اين موضوع رسيدگي و قانون بين الملل را درباره آن اجرا كند.
عدنان منصور وزير خارجه لبنان نيز گفت، ما در صدد شكايت از اسرائيل در سازمان ملل هستيم زيرا اسرائيل براساس توافقي كه با قبرس منعقد كرده مرز دريايي خود را تعيين كرده كه ما آن را نمي پذيريم.
وي افزود، لبنان به هيچ وجه از حق خود در درياي مديترانه چشم پوشي نخواهد كرد.
وزير خارجه لبنان گفت، ما در اين رابطه يادداشت اعتراضي را هم به قبرس فرستاده ايم.
جبران باسيل وزير نيروي لبنان نيز گفت: در صورت تجاوزات اسرائيل به مرز دريايي ما سازمان ملل بايد وارد عمل شود و وظايف خود را انجام دهد.
وزير دادگستري لبنان نيز تاكيد كرد، لبناني ها هرگز از حقوق خود عقب نشيني نخواهند كرد و در اين زمينه اختلافي ميان لبناني ها وجود ندارد. گفتني است صهيونيست ها در اقدامي غيرقانوني و بدون حضور نماينده اي از دولت لبنان توافقنامه اي را با قبرس به امضا رسانده اند كه در آن حقوق و منافع لبنان نقض شده و به اسرائيل اين اجازه را مي دهد كه از منابع طبيعي بستر درياي لبنان از جمله نفت و گاز استفاده شود. اين در حالي است كه روزنامه الديار چاپ بيروت نيز در اين باره نوشت، افشاگري هاي دبيركل حزب الله لبنان درباره جاسوسي سفارت آمريكا، نيروهاي ويژه نظامي در اين سفارت را مجبور به خروج از لبنان كرد. اين روزنامه افزود، نيروهاي وابسته به فرماندهي يگان ويژه آمريكا كه از سال 2006 تحت پوشش رسمي محافظت از سفارت لبنان و ديپلمات هاي آمريكايي در لبنان حضور داشتند از اين كشور خارج شدند.

 



زد و خورد پليس با دانشجويان در پايتخت شيلي

هزاران دانشجو در شيلي با ريختن به خيابان ها خواستار كاهش هزينه هاي تحصيلي شدند.
به گزارش رويتر، هزاران نفر از دانشجويان در شهر «والپاريزو» و «سانتياگو» در اعتراض به هزينه هاي سنگين تحصيلي و شرايط نامناسب دانشگاه ها و مراكز آموزشي اين كشور دست به اعتصاب و شورش زدند.
پليس ضد شورش با استفاده از خودروهاي آب پاش، گاز اشك آور و باتوم به شدت به زد و خورد با دانشجويان پرداخت.
اين گزارش مي افزايد، بيشتر شهرهاي اصلي شيلي طي هفته هاي اخير شاهد ناآرامي هاي دانشجويي بود.
مسئولين اين كشور آمريكاي جنوبي در قالب اجراي طرح هاي اصلاحي اقدام به افزايش سنگين هزينه هاي تحصيلي كرده اند كه اين امر خشم دانشجويان را برانگيخته است.
همزمان خبر مي رسد هزاران نفر از مردم اين كشور در حمايت از اعتصاب معدنچيان مس در «سانتياگو» تجمع كردند. دوشنبه شب كارگران بزرگترين شركت توليدكننده مس جهان در اعتراض به طرح رئيس جمهور اين كشور براي اجراي «اصلاحات ساختاري» در اين بخش، دست از كار كشيدند، رهبران سنديكاي كارگران شيلي بيم آن دارند اجراي اين اصلاحات در نهايت به «كاهش شديد دستمزدها و اخراج بخشي عطيمي از كارگران» منجر شود. با آغاز اين اعتصاب، گزارش هايي از وقوع درگيري بين پليس و اعتصابيون منتشر شد. شماري از اعتصاب كنندگان دستگير و روانه بازداشتگاه شدند. گفتني است، ناآرامي ها در شيلي همچنان ادامه دارد.

 



فرانسه از آمادگي قذافي براي كناره گيري خبر داد

وزير خارجه فرانسه از آمادگي «معمر قذافي» براي كناره گيري از قدرت سياسي در ليبي خبر داد.
به گزارش رويتر، «آلن ژوپه» اعلام كرد: رژيم ليبي پيام هايي را در مورد آمادگي قذافي براي كناره گيري از قدرت مي دهد. ژوپه افزود: فرستادگان به ما مي گويند قذافي آماده رفتن است و بيائيم در مورد اين مسئله صحبت كنيم. وزير خارجه فرانسه، توضيحات بيشتري در مورد اين فرستادگان نداد و تنها گفت كه گفت وگوها در اين مورد ادامه دارد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز در مورد تمايل غربي ها به ميانجيگري و مذاكره، گزارش داد، «باراك اوباما» از تلاش هاي ميانجيگرانه روسيه به طور مشروط موافقت كرد. شرط آمريكا، كناره گيري قذافي از قدرت است.
«عبدالله خطيب»، فرستاده سازمان ملل به ليبي نيز، طرف هاي درگير را به مذاكره مستقيم دعوت كرد.
«فرانكو فراتيني»، وزير خارجه ايتاليا، نيز اعلام كرد، راه حل سياسي، تنها راهكار براي پايان دادن به خشونت ها در ليبي است.
به اعتقاد كارشناسان، كشورهاي غربي از افزايش مخالفت ها در مورد جنگ در ليبي هراس دارند و هزينه هاي اين جنگ نيز براي اقتصاد ورشكسته اروپا و آمريكا، مي تواند مصيبت بار باشد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز از انگليس گزارش داد، مخالفان جنگ ليبي در لندن مقابل پارلمان تجمع كردند، و از دولت خواستند به جنگ در ليبي پايان دهد.

 



عمر البشير: اختلافات مرزي با سودان جنوبي حل نشود مجبوريم وارد جنگ شويم

رئيس جمهور سودان گفت: اگر مشكل منطقه نفت خيز ابيي ميان سودان شمالي و جنوبي برطرف نشود خارطوم مجبور است دست به اسلحه ببرد.
«عمر حسن البشير» در گفت وگو با «بي بي سي» درباره روابط كشورش با سودان جنوبي اظهار داشت: منطقه ابيي بخش جدايي ناپذير سودان است و هر تلاشي در زمينه ايجاد اختلال در پروتكل همكاري دو كشور به از سرگيري منازعات ميان آنها دامن مي زند.
به گزارش خبرگزاري مهر، عمرالبشير با اشاره به تمايل خود براي خروج نيروهاي حافظ صلح وابسته به سازمان ملل از اين منطقه تاكيد كرد: البته ما با حضور نيروهاي اتيوپي به جاي شورشيان مخالف نيستيم.
رئيس جمهور سودان يادآور شد: هنگامي كه به صلح روي آورديم، در تمامي ميدان هاي جنگ پيروز بوديم و در واقع براي صلح مي جنگيديم و سودان را به خاطر صلح تقسيم كرديم.
وي خاطرنشان كرد: ما جنگ نخواهيم كرد، مگر اينكه مجبور به آغاز آن شويم.
با وجود اينكه سودان به عنوان پهناورترين كشور اسلامي قاره آفريقا با جدايي و استقلال سودان جنوبي 25 درصد از مساحت خود را از دست داد، همچنان با تحريم هاي آمريكا و كشورهاي اروپايي روبه رو است.
از سوي ديگر، سودان جنوبي كه از ابتدا با حمايت آمريكا، غرب و اسرائيل به عنوان پنجاه و چهارمين كشور اتحاديه آفريقا به استقلال رسيد، از سوي آمريكا، اسرائيل و برخي از كشورهاي اروپايي وعده هاي مالي و تسليحاتي دريافت كرده است.

 



تجمع اعتراض آميز جوانان فلسطيني عليه توقف حركت ناوگان غزه

صدها نفر از جوانان فلسطيني كرانه باختري در اعتراض به سفر رئيس جمهور يونان به اين منطقه به دليل ممانعت از حركت ناوگان آزادي غزه 2 تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، جوانان فلسطيني در اين تظاهرات اعتراض آميز مواضع اخير دولت يونان در ممانعت از حركت كشتي ناوگان آزادي را محكوم كردند و از اين كشور خواستند تا هر چه سريع تر اين تصميم را لغو كند.
اين تظاهرات در حالي انجام شد كه «كارلوس پاپولياس» به دعوت محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين به كرانه باختري سفر كرده است.
رئيس جمهور يونان روز دوشنبه با شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي ديدار كرد و در اين ديدار طرف اسرائيلي مواضع اخير يونان در جلوگيري از حركت كشتي هاي ناوگان آزادي 2 به سوي نوار غزه را ستود.
همچنين شماري از لبناني ها و فعالان بين المللي با تجمع مقابل سفارت اتحاديه اروپا در بيروت خواستار آزادي كشتي هاي توقيف شده ناوگان آزادي 2 در يونان شدند.
اين در حالي است كه جنبش حماس محمودعباس را مسئول تعويق اجراي پرونده تشكيل دولت آشتي ملي دانست.
عضو دفتر سياسي حماس دراين باره گفت، اصرار عباس براي نامزدي سلام فياض براي پست نخست وزيري دولت انتقالي فلسطين مانع اصلي براي اجراي توافقنامه آشتي ملي است.
اتحاديه عرب و سازمان كشورهاي اسلامي نيز بازداشت شيخ رائد صلاح رهبر جنبش اسلامي در سرزمين هاي اشغالي را محكوم كردند.
اين اتحاديه با انتشار بيانيه اي خواستار آزادي شيخ رائد صلاح و رفتار شايسته با اين عضو برجسته حماس شد.
از ديگر اخبار فلسطين اينكه وزير جنگ رژيم صهيونيستي هشدار داد كه در صورت وقوع جنگ در آينده روزانه 50 تن موادمنفجره بر سر اسرائيلي ها فرو خواهد ريخت.ايهود باراك تاكيد كرد، ارتش هاي عربي توانمندي هاي خود را افزايش داده اند و در صورت وقوع هر جنگي د رمقابل اسرائيل ايستادگي خواهند كرد.

 



عربستان: حسني مبارك همچنان متحد ماست

رئيس سابق دستگاه اطلاعات عربستان سعودي با بيان اينكه «سعودي ها به متحدان خود وفادارند» تاكيد كرد: حسني مبارك را همچنان متحد رياض مي داند.
به گزارش فارس، شاهزاده «تركي فيصل» طي گفت وگويي با شبكه خبري انگليسي «بي بي سي»، حسني مبارك را متحد ديرين عربستان سعودي خواند و تاكيد كرد كه «سعودي ها به متحدان خود وفادارند».
تركي فيصل با بيان اينكه عربستان هيچ مشكلي با مردم مصر ندارد، اعلام كرد كه مبارك با عربستان دچار مشكلاتي سرنوشت ساز در منطقه شد؛ مشكلاتي مانند جنگ عراق-ايران، جنگ داخلي در لبنان و اقدام عراق در اشغال كويت. وي ادامه داد: شما متحد خود را در بحران تنها نمي گذاريد، بلكه او را نصيحت مي كنيد و با نظر خود به او كمك مي كنيد.
عربستان، مبارك را نصيحت كرد ولي من نمي دانم كه آيا ملك عبدالله بن عبدالعزيز او را به رفتن (ترك قدرت) نصيحت كرد يا خير. تركي الفيصل در ادامه، خبرها درباره تلاش كشورش براي تاثيرگذاري بر محاكمه حسني مبارك را رد كرد و با اشاره به اختلافات اخير عربستان و آمريكا، اذعان كرد كه عجله آمريكا در وادار كردن مبارك براي كناره گيري از قدرت يكي از علل كاهش سطح مناسبات عربستان و آمريكاست.

 



اعتصاب كارگري آفريقاي جنوبي را فرا گرفت

هزاران نفر از كارگران آفريقاي جنوبي در اعتراض به شرايط نامساعد كاري دست از كار كشيدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران نفر از كاركنان كارخانجات بخش هاي انرژي، كاغذسازي، شيميايي و ... هماهنگ با يكديگر و در اعتراض به اوضاع سخت كاري و دستمزد اندك، دست از كار كشيده و در خيابان هاي اصلي شهرهاي مختلف آفريقاي جنوبي راهپيمايي كردند.
اين گزارش مي افزايد، كاركنان پالايشگاه هاي نفت آفريقاي جنوبي نيز حدود يك هفته است در اعتراض به شرايط بدكاري، در سر كار خود حاضر نمي شوند. اين اعتصاب ها آفريقاي جنوبي را در شرايط خطرناكي قرار داده طوري كه بيم آن مي رود در صورت ادامه دار بودن اين روند كشور با كمبود شديد سوخت و موادنفتي روبرو شود.
كارگران در اين كشور از حداقل حقوق يعني حدود 890 يورو در ماه هم برخوردار نيستند و مجبورند 40 ساعت در هفته كار كنند.
خبرگزاري رويتر نيز در اين باره نوشت، عمده درخواست اعتصابيون اين كشور افزايش 13 درصدي حقوقشان است. افزايش شديد تورم باعث شده كارگران در آفريقاي جنوبي با مشكلات جدي معيشتي مواجه شوند. كارگران تهديد كرده اند تا رسيدن به اهداف خود سركار باز نخواهند گشت.

 



حمله هوايي ناتو به مناطق مسكوني افغانستان 16 كشته بر جاي گذاشت

نيروهاي اشغالگر ناتو درحمله هوايي به مناطق مسكوني در استان «لوگار» افغانستان، دستكم 16 غيرنظامي را كشتند و پنج نفر ديگر را زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از كابل، «عبدالولي وكيلي»، رئيس شوراي استان لوگار، به خبرنگاران گفت: جنگنده هاي ناتو بامداد ديروز دو روستا را در شهرستان «ازره» بمباران كردند كه بر اثر آن، 16 نفر از جمله تعدادي زن و كودك، كشته و پنج تن ديگر زخمي شدند. به گفته وي، در اين بمباران، تعدادي منازل، مزارع و باغات كاملا ويران و نابود شده اند. فرماندهان ناتو تا عصر ديروز در ارتباط با اين خبر، سكوت كردند.
بمباران غيرنظاميان بارها «حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان را مقابل ايالات متحده قرار داده است. كرزاي حتي تهديد كرده بود كه اگر حملات ادامه يابد، نيروهاي خارجي به عنوان «اشغالگر» معرفي خواهند شد.
ترور برادر كرزاي
«احمد والي كرزاي» برادر رئيس جمهور افغانستان ديروز در خانه اش به ضرب گلوله به قتل رسيد. به گفته سخنگوي دفتر رياست جمهوري، تحقيقات اوليه نشان مي دهد كه وي توسط محافظ خود در خانه اش در قندهار به قتل رسيد. احمد والي كرزاي سمت رياست شوراي استان قندهار را برعهده داشت. حامد كرزاي پس از شنيدن اين خبر، قتل برادرش را درد مشترك همه مردم افغانستان دانست.
وي گفت: من هموطنانم را در اين درد مشترك مي دانم. دفتر نخست وزيري پاكستان نيز در واكنش به اين قتل، بيانيه اي صادر و اين اقدام را بزدلانه و ناجوانمردانه توصيف كرد.
ورود ساركوزي به كابل
به گزارش خبرگزاري مهر، «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهوري فرانسه، ديروز به طور سرزده وارد پايتخت افغانستان شد و با كرزاي ديدار و گفت وگو كرد. اين سفر در حالي انجام گرفت كه يك نظامي فرانسوي دوشنبه در افغانستان كشته شد. شمار فرانسويان به هلاكت رسيده در افغانستان از 2001 تاكنون، به 64 تن رسيد. فرانسه 3700 نظامي در افغانستان مستقر كرده است و قصد دارد در سال 2012، هزار نظامي خود را از افغانستان خارج كند.خبر ديگر كه خبرگزاري فارس آن را مخابره كرد؛ حاكي است كه آمريكا قصد دارد 12 هزار نظامي خود را پس از پايان سال 2012، در سه پايگاه نظامي در افغانستان مستقر كند.


 



با بالا گرفتن تنش در روابط واشنگتن و اسلام آباد
پاكستان نيروهاي خود را از مرز افغانستان خارج مي كند

با افزايش تنش ميان پاكستان و ايالات متحده، اسلام آباد واشنگتن را به عقب نشيني نيروهاي پاكستاني از مناطق مرزي افغانستان تهديد كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد، دولت پاكستان تهديد كرد نيروهايش را از مناطق مرزي افغانستان عقب مي كشد.
روابط دو كشور با قطع كمك 800 ميليون دلاري به پاكستان تيره شده است. آمريكا ارتش پاكستان را متهم مي كند كه با «اسامه بن لادن»، رهبر كشته شده شبكه «القاعده» ارتباط داشته است و اسلام آباد مي خواهد در اين مورد تحقيق و عوامل اين ارتباط را دستگير و مجازات كند.
بن لادن 12 ارديبهشت در شهر «ابيت آباد» پاكستان به دست نيروهاي ويژه آمريكايي كشته شد. نيروهاي ارتش پاكستان براي مبارزه با شبه نظاميان القاعده، در مناطق مرزي پاكستان مستقر شده اند.
اگر اسلام آباد عملاً دست به عقب نشيني از مناطق فوق بزند، شرايط براي نيروهاي آمريكايي در افغانستان بسيار سخت تر خواهد شد.
حمله هواپيماهاي
بدون سرنشين
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از اسلام آباد، ديروز هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي مناطقي را در وزيرستان شمالي هدف قرار دادند. اين حملات ناجوانمردانه، مرگ 22 غير نظامي، از جمله شماري زن و كودك و جراحت حداقل 15 نفر ديگر را در پي داشت. به گفته شاهدان عيني، در اين حملات، منازل مردم موشكباران شده اند. خسارات مالي وارد شده نيز زياد اعلام شده است. شهروندان نوار قبايلي نيز در واكنش به حملات ديروز آمريكايي ها، دست به اعتصاب عمومي زدند. دوشنبه شب نيز هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي منطقه ميرانشاه در نوار قبايلي را هدف قرار داده بودند كه مرگ 10 غير نظامي را در پي داشت.
از ايالت «پختونخواه خيبر» پاكستان نيز خبر رسيد كه عمليات انتحاري در يك جلسه عمومي حزب «مسلم ليگ» شاخه «قائد اعظم»، مرگ هفت تن و جراحت شماري ديگر را در پي داشت.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14