(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 22 تیر 1390- شماره 19973

كوتاه اقتصادي
متخلفان جايگاه هاي سوخت با جرايم سنگيني روبرو مي شوند
تدابير دولت براي كنترل بازار سيمان
وزير اقتصاد: لايحه حذف 4 صفر پول ملي به مجلس مي رود
بدهي 15 ميليارد توماني وزارت بهداشت به تامين اجتماعي
8/98درصد از برنامه توليد نفت خام ايران محقق شد
وزارت نفت : 1540 ميليون دلار در مصرف سوخت صرفه جويي شده است
غضنفري خبر داد بازنگري در آيين نامه واردات خودرو با هدف جلوگيري از رانت
قيمت گاز گران نمي شود
شيخ الاسلامي خبر داد مخالفت دولت با افزايش تعرفه هاي پزشكي
كاهش نرخ طلا و ارز در بازار آزاد
وزير جهاد كشاورزي: كشاورزان وام يارانه اي و بلاعوض مي گيرند
فرصت طلبي عربستان براي سوء استفاده از اختلاف ارزي ايران و هند
تا پايان سال دفاتر ثبت اسناد ،گواهي الكترونيكي صادر مي كنند



كوتاه اقتصادي

¤ در آستانه هفته تامين اجتماعي، عناوين برنامه ها و رويدادهاي اين هفته اعلام شد.هفته تامين اجتماعي كه از 25 لغايت 31 تيرماه سال جاري آغاز خواهد شد، برنامه هاي مختلفي براي معرفي خدمات سازمان تامين اجتماعي و ارتباط مناسب با بيمه شدگان و دريافت كنندگان خدمت از اين سازمان اجرا مي شود.تجديد ميثاق با بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي، سخنراني مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در نمازجمعه، برگزاري نمايشگاه محصولات فرهنگي، ملاقات مردمي، افتتاح پروژه هاي بيمه اي و درماني تامين اجتماعي از جمله برنامه هاي گراميداشت هفته تامين اجتماعي است.همچنين افتتاح پايگاه اطلاع رساني تامين، ديدار با تشكل هاي كارفرمايي، كارگري و بازنشستگي و برنامه هاي متعدد فرهنگي و هنري از ديگر برنامه هايي است كه در هفته تامين اجتماعي برگزار خواهد شد.
¤ از سال 1384 تا 1387 در مجموعه صنعت نفت 1000 فرزند شهيد و جانباز (35 درصد) استخدام شده است.
¤ رضا تقي پور، وزير ارتباطات درخصوص علت عدم تامين اعتبار طرح هم كدي شهرستان هاي استان تهران از سوي هيئت دولت، اظهار داشت: دليل اينكه چرا اعتبار طرح هم كدي، تامين نمي شود، را بايد از هيئت دولت پرسيد؛ واضح است كه هر كار اجرايي بعد از تامين اعتبار مي تواند عملي شود.وي تصريح كرد: در حال حاضر منتظر ابلاغ دولت است كه ان شاءالله طرح هم كدي اجرا شود.
¤ حسين مهاجران مديرعامل تعاوني ميوه و تره بار استان تهران با بيان اينكه واردات ميوه به كشور كاهش يافته است، گفت: الان قيمت ميوه داخلي آنقدر پايين است كه واردات صرفه اقتصادي ندارد؛ بنابراين اثري از ميوه هاي وارداتي در بازار نيست.
¤ شركت نفتي عصار هند رسما اعلام كرد: بدهي هاي پرداخت نشده اين شركت به ايران بابت واردات نفت تا 9 تير به حدود 2 ميليارد دلار رسيده است.
¤ گروه اقتصادي: با عدم اعلام نرخ تورم خردادماه امسال توسط بانك مركزي، جدال بانك مركزي و مركز آمار بر سر مرجع اعلام نرخ تورم به پايان رسيد، اما مركز آمار به عنوان متولي جديد، هنوز آخرين نرخ را كه مربوط به ماه گذشته است، اعلام نكرده است. «بانك مركزي ديگر نرخ تورم را اعلام نمي كند.» اين گفته يكي از مسئولان بانك مركزي است. بانك مركزي كه سالها مرجع رسمي اعلام نرخ تورم در كشور بود، براي اولين بار طي 74 سال گذشته نرخ تورم خردادماه را به صورت رسمي اعلام نكرد. براين اساس، نرخ تورم قرار است از اين پس توسط مركز آمار ايران اعلام شود، اما مركز آمار هنوز آخرين نرخ تورم كشور را كه مربوط به ماه خردادماه است، اعلام نكرده است. بانك مركزي نيز از اين پس نرخ تورم خود را براي بررسي و نظرنهايي به شورايعالي آمار ارائه خواهد كرد.
¤ در نيمه اول تيرماه مصرف بنزين 99/62 ميليون ليتر و نفت گاز 82/99 ميليون ليتر بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف بنزين 6 درصد كاهش و نفت گاز 3 درصد افزايش داشته است.
¤ مديرعامل شركت فاضلاب تهران گفت: مراجعه مستقيم كارگران براي انجام شبكه فاضلاب داخل منازل بدون هماهنگي شركت فاضلاب تهران غيرقانوني است.اصغر رياضتي با اعلام اين خبر اظهار داشت: روزهاي گذشته در برخي مناطق تهران مشاهده شده است برخي كارگران با مراجعه مستقيم به منازل مردم و با معرفي خود به نام پيمانكار طرح فاضلاب تهران، اقدام به لوله كشي فاضلاب داخل منازل شهروندان مي كنند كه از نظر اين شركت، غيرقانوني و خلاف مقررات است.

 



متخلفان جايگاه هاي سوخت با جرايم سنگيني روبرو مي شوند

يك مسئول شركت ملي پالايش فرآورده هاي نفتي از افزايش نظارت بر نحوه عرضه سوخت در جايگاه ها همزمان با فرا رسيدن فصل تابستان خبر داد و گفت: همه متخلفان احتمالي در جايگاه هاي سوخت با جرايم سنگيني روبه رو خواهند شد.
به گزارش شانا، فيروز سهرابي با بيان اينكه همزمان با فرا رسيدن فصل تابستان و افزايش مسافرت هاي برون شهري، ميزان نظارت و بازرسي از سطح جايگاه هاي عرضه كننده سوخت در سراسر كشور افزايش يافته است، گفت: در شرايط كنوني به صورت شبانه روزي از وضعيت عرضه سوخت در سطح مجاري عرضه بازرسي و بازديد مي شود.
به گفته وي، بررسي وضعيت تلمبه و نازل هاي سوخت و رفع مشكلات فني، برنامه ريزي براي كاهش تراكم در جايگاه ها به ويژه در مسيرهاي پر رفت وآمد و نظارت بر كيفيت سوخت عرضه شده در مجاري عرضه، از مهم ترين فعاليت هاي در دست اجراست.
مدير عمليات شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با بيان اين كه با مشاركت موسسه استاندارد، نظارت بر نحوه كمي و كيفي عرضه سوخت در جايگاه ها افزايش يافته است، افزود: بر اين اساس، همه متخلفان احتمالي در جايگاه هاي سوخت با جرايم سنگيني روبه رو خواهند شد.
وي درباره مهم ترين ماموريت هاي مديريت عمليات شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: مجموعه فعاليت هايي كه در زمينه دريافت و نگهداري، نقل و انتقال، بارگيري و تخليه، عرضه، فروش فرآورده هاي نفتي، نظارت و پيگيري تامين و توزيع مطلوب، مطمئن و پايدار فرآورده هاي مختلف نفتي در همه نقاط كشور انجام مي شود، از مهم ترين مسئوليت هاي اين واحد است.
سهرابي افزود: نگهداشت تاسيسات ذخيره سازي در انبارهاي نفت، تهيه و تدوين همه روش ها و مقررات مربوط به عرضه سوخت هاي مايع در بخش هاي مختلف از جمله دريايي، زميني و هوايي از ديگر ماموريت هاي اين مديريت است.
مدير عمليات شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اين كه مبارزه و مقابله با قاچاق و انحراف فرآورده هاي نفتي، از ديگر ماموريت هاي مهم اين واحد در سطح مناطق 37 گانه پخش فرآورده هاي نفتي است، افزود: هم اكنون يكي از مهم ترين دلايل قاچاق سوخت از ايران، اختلاف قيمت با كشورهاي همسايه است.
سهرابي با تاكيد بر اين كه هر ميزان قيمت عرضه فرآورده هاي نفتي در داخل كشور به قيمت هاي بين المللي نزديك تر شود، از ميزان قاچاق به همان اندازه كاسته خواهد شد، تصريح كرد: براي برخورد با اين پديده شوم، افزون بر شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي بايد همه دستگاه هاي متولي، نظارتي، بازرسي و انتظامي با مشاركت دسته جمعي اقدام كنند.
وي از راه اندازي سامانه الكترونيك تجارت آسان به عنوان يكي از برنامه هاي كلان مديريت توزيع، عرضه و مصرف فرآورده هاي مختلف نفتي خبر داد و افزود: مطابق با اين سامانه، يك ساز وكار قانونمند براي توزيع و فروش داخلي فرآورده هاي نفتي تعريف و اجرايي شده است.
مدير عمليات شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با يادآوري اين كه براساس اين سامانه و به دنبال برآوردهاي كارشناسي شده، سوخت مايع به همه مصرف كنندگان عمده و جزء اختصاص مي يابد، افزود: هم اكنون به استثناي بخش حمل ونقل، همه مصرف كنندگان سوخت مايع همچون صنايع، واحدهاي كشاورزي و نيروگاه ها به وسيله سامانه الكترونيك تجارت آسان، سوخت مايع خود را درخواست مي كنند.
وي همچنين از تجهيز و راه اندازي تيم هاي تخصصي مقابله با قاچاق سوخت در شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خبر داد و افزود: اين تيم ها با انجام گشت هاي دوره اي و با مشاركت نيروهاي انتظامي و تعزيرات حكومتي به صورت مستمر و بر حسب مورد، ميزان توزيع و انتقال فرآورده هاي نفتي را بازرسي مي كنند.
سهرابي با اعلام اين كه رسيدگي به پرونده هاي متخلفان از قرارداد فروش در سطح شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي، از ديگر فعاليت هاي اين مديريت است، تاكيد كرد: تلاش بر اين است تا با افزايش برنامه هاي نظارت و بازرسي در زمينه چگونگي عرضه و توزيع فرآورده هاي نفتي، از ميزان تخلفات كاسته شود.

 



تدابير دولت براي كنترل بازار سيمان

مديركل تامين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني ضمن اعلام قيمت انواع سيمان با نرخ مصوب دولتي، از جزئيات تمهيدات جديد براي تنظيم بازار سيمان بعد از تغييرات قيمتي جديد خبر داد.
يدالله صادقي در گفت وگو با مهر گفت: اتفاقي كه در بازار در روزهاي اخير رخ داده و برخي افراد سودجو، سيمان را به قيمت بالاتر از نرخ مصوب دولتي توزيع كرده يا از عرضه سيمان امتناع كرده اند، سبب شده است تا برخي مصرف كنندگان و واحدهاي صنفي با مشكل در تامين مايحتاج خود مواجه شوند در حالي كه براساس برآوردها، سيمان به اندازه كافي از سوي كارخانجات توليد شده و با نظارت هاي دقيق در بازار عرضه مي شود.
مديركل تامين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني با اشاره به توليد 70 ميليون تني سيمان، افزود: كارخانجات توليدكننده بايد ماهانه بيش از 6 ميليون تن سيمان توليد و توزيع كنند كه براساس آمار و اطلاعات موجود در وزارتخانه هاي بازرگاني و صنايع، اين ميزان در سه ماهه اخير توليد و توزيع شده است.
وي تصريح كرد: مشكلي كه هم اكنون وجود دارد، ناشي از تغيير مكانيزم قيمت گذاري است چرا كه قبل از تغيير در اين مكانيزم تقاضاهاي كاذبي روانه كارخانجات شده است كه البته بعد از مشخص شدن نرخ در حال ريزش هستند اما تغيير قيمت باعث شده است اين تصور عمومي به وجود آيد كه سيمان به اندازه كافي نيست و ممكن است كمبود در بازار وجود داشته باشد.
صادقي ميزان دقيق توليد سيمان را 70 ميليون تن خواند و اظهار داشت: برنامه توزيع 6 ميليون تن سيمان وجود دارد و هم اكنون در تهران حداقل دو برابر سال گذشته توزيع سيمان صورت مي گيرد، به اين معنا كه روزانه 55 هزار تن و ماهانه يك ميليون و 550 هزار تن سيمان در تهران توزيع مي شود، بنابراين عرضه به اندازه كافي هست و قيمت ها نيز نرخ هاي مصوب دولتي است.
مديركل تامين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني از كنترل قيمت هاي سيمان در بازار از سوي سازمان هاي بازرگاني و سازمان حمايت خبر داد و گفت: بر اين اساس مبادي توليد، حمل و نقل، توزيع و مصرف كنترل مي شود و با عوامل سودجو نيز برخورد خواهد شد.
صادقي اظهار داشت: به كارخانجات تهران نوبت كاري اضافه داده شده است تا با توليد خود تقاضاها را پوشش دهند و از سودجويي و سوءاستفاده ناشي از اين تغيير قيمت جلوگيري به عمل آورند.
اين مقام مسئول در وزارت بازرگاني همچنين از تمامي پيمانكاران و افرادي كه جواز ساختماني دارند نيز درخواست كرد كه به تدريج به بازار مراجعه كنند و عجله اي براي خريد سيمان با قيمت كاذب نداشته باشند، چرا كه سيمان با قيمت مصوب به اندازه كافي وجود دارد و طي روزهاي آينده وضعيت بازار در شرايط عادي قرار مي گيرد.
وي همچنين اظهار داشت: صادرات سيمان همچون گذشته آزاد است اما اولويت با تامين نيازهاي داخلي خواهد بود، ضمن اين كه برآوردها نشان مي دهد حداكثر 60 ميليون تن مصرف داخلي سيمان و حدود 10 ميليون تن صادرات سيمان است. به گفته وي ظرف روزهاي آينده بازار بهتر و ثبات در آن حاكم خواهد بود.
قيمت هاي جديد
دولتي سيمان
صادقي گفت: براساس قيمت گذاري هاي جديد حداكثر قيمت مصرف كننده سيمان تيپ يك فله با لحاظ تمامي هزينه ها اعم از ماليات بر ارزش افزوده، عوارض و سود خرده فروشي و عمده فروشي و نيز هزينه پاكت 74 هزار تومان، سيمان پاكتي تيپ يك 4 هزار و 25 تومان، سيمان تيپ دو (فله) 75 هزار و 500 تومان، سيمان پاكتي تيپ دو 4 هزار و 150 تومان، سيمان تيپ 425/1 به صورت فله 76 هزار و 500 تومان و به صورت پاكتي 4 هزار و 150 تومان است.
مديركل تامين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني افزود: همچنين قيمت سيمان تيپ 5 فله 77 هزار تومان و پاكتي 4 هزار و 200 تومان و سيمان تيپ 525/1 به صورت فله 79 هزار تومان و به صورت پاكتي 4 هزار و 300 تومان است. وي اظهار داشت: معدل افزايش قيمت در سيمان هاي پاكتي 12 درصد افزايش نسبت به قيمت مصرف كننده سال 87 و
5/13 درصد در سيمان فله افزايش داشته است.

 



وزير اقتصاد: لايحه حذف 4 صفر پول ملي به مجلس مي رود

وزير اقتصاد گفت: لايحه حذف 4 صفر پول ملي به مجلس شوراي اسلامي مي رود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، شمس الدين حسيني با اشاره به تأثير مثبت تعامل مجلس و دولت در قانون هدفمندي يارانه ها افزود: دولت تصميم گرفته است پس از بحث و بررسي ابعاد اصلاح واحد پول ملي و حذف چهار صفر از آن، جزئيات نحوه اصلاح واحد پول ملي را در كميسيون اقتصادي دولت و كارگروه طرح تحول اقتصادي بررسي كند.
وي گفت: به همين علت مقرر شد بانك مركزي پيشنهادهاي كارشناسي خود را در اين باره تهيه و ارائه كند. وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه در اين باره از ديدگاه صاحب نظران و كارشناسان نيز استفاده خواهد شد افزود: جمع بندي نظرها به صورت لايحه در دولت نهايي و براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد شد.
وي اصلاح واحد پول ملي را برنامه اي زمان بر توصيف و اضافه كرد: مراحل عملياتي اصلاح واحد پول ملي، پس از بررسي و تصويب در مجلس شوراي اسلامي و تأييد آن در شوراي نگهبان آغاز مي شود.
حسيني همچنين تأكيد كرد: اصلاح واحد پول ملي پس از اطلاع رساني كامل و دوره بلندمدت اجرايي خواهد شد.
حسيني همچنين در گفتگو با مهر درباره ميزان اعتبار تعيين شده براي ارائه تسهيلات جهت ايجاد اشتغال گفت: براي ايجاد اشتغال ملاحظات مختلفي وجود دارد كه يكي از آنها تأمين مالي است.
وي افزود: ما از سال گذشته تأمين مالي خود را متنوع كرده ايم و اقدامي كه الان در دستور كار قرار گرفته، اين است كه در بخش تأمين مالي اتكاء صرف اشتغال به منابع بانكي را اصلاح مي كنيم.
وزير اقتصاد تصريح كرد: اگر به احكام قانون بودجه سال 90 توجه كنيم، مي بينيم كه قانون امكانات بسيار زيادي را فراهم كرده است.
وي ادامه داد: وقتي در قانون بودجه اجازه داده شده است كه بخش دولتي بودجه عمومي را در اختيار بخش خصوصي قرار دهد و كار عمراني انجام شود، وقتي به دستگاه هاي دولتي اجازه داده شده است كه دارايي هاي مازاد خود را بفروشند و پول آن را براي سرمايه گذاري به كار گيرند و همچنين اجازه انتشار اوراق مشاركت يك فرصت جديد است.
حسيني با اعلام اينكه رشد بودجه عمراني خود يك فرصت جديد است، ادامه داد: در كنار اين مسئله امروز بازار پول حتي با نرخ رشدي معادل 25 درصد در تسهيلات، مي تواند چيزي حدود 60 هزار ميليارد تومان تسهيلات ارائه كند.
وي همچنين گفت: بازار سرمايه هم بسيار فعال شده است وهم اكنون ما دوتجربه موفق داشته ايم و افزايش سرمايه ها در بورس و فرابورس به خوبي صورت مي گيرد، ضمن اينكه فاينانس ها امسال بيشتر از گذشته فعال شده است. در همين حال، صندوق توسعه ملي هم به كمك اين جريان مي آيد.سخنگوي اقتصادي دولت در ادامه پيش بيني كرد كه كشور به رقمي بالغ بر 200 هزار ميليارد تومان تأمين مالي امسال دسترسي پيدا كند. وي اظهار داشت: حتي من اين رقم را نيز با احتياط مي گويم و برآورد من اين است كه اگر مجموعه تمهيداتي كه انديشيده شده به خوبي صورت بگيرد، ما بيش از اين عدد خواهيم داشت.

 



بدهي 15 ميليارد توماني وزارت بهداشت به تامين اجتماعي

مديرعامل صندوق تامين اجتماعي گفت: بيمارستانهاي تامين اجتماعي از ابتداي سال گذشته هيچ دريافتي بابت درمان رايگان مصدومان ترافيكي از وزارت بهداشت نداشته اند.
دكتر رحمت الله حافظي در گفت وگو با مهر اظهار داشت: وزارت بهداشت مي بايست از محل 10 درصد بيمه شخص ثالث سهم بيمارستانهاي تامين اجتماعي را بپردازد.
وي با اشاره به ماده 92 قانون برنامه چهارم توسعه كه درمان مصدومان ترافيكي در بيمارستانها رايگان عنوان شده است، افزود: بيمه هاي تجاري مي بايست 10 درصد از سهم بيمه شخص ثالث را به وزارت بهداشت پرداخت كنند و وزارت بهداشت نيز مي بايست سهم بيمارستانهاي تامين اجتماعي را از همين محل بپردازد.
حافظي با اعلام اينكه 70 بيمارستان تامين اجتماعي خدمات رايگان به مصدومان ترافيكي ارائه مي دهند، ادامه داد: از ابتداي سال گذشته هيچ دريافتي از محل 10 درصد سهم بيمه شخص ثالث نداشته ايم.
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي، رقم مطالبات بيمارستانهاي تامين اجتماعي از وزارت بهداشت را 15 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: به جز يكي 2 بيمارستان كه تا شهريور 89 مطالبات خود را از محل 10درصد بيمه شخص ثالث دريافت كرده اند مابقي بيمارستانهاي تامين اجتماعي هنوز از وزارت بهداشت طلب دارند.

 



8/98درصد از برنامه توليد نفت خام ايران محقق شد

مدير نظارت بر توليد نفت و گاز شركت ملي نفت ايران اعلام كرد در 100 روز نخست امسال 8/98درصد از برنامه توليد نفت خام ايران محقق شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، مسعود جباري؛ مدير نظارت بر توليد نفت و گاز شركت ملي نفت ايران گفت: ارزيابي عملكرد شركت ملي نفت ايران در بخش توليد نفت خام، نشان دهنده تحقق 8/98درصدي برنامه توليد اين شركت طي 100 روز ابتداي سال جاري است به طوريكه در بخش توليد از ميادين خشكي بالغ بر 1/99درصد و در بخش توليد از ميادين دريايي بالغ بر 1/97درصد از برنامه هاي مصوب تحقق يافته است.
وي، تفاوت مختصر بين عملكرد و برنامه مصوب را ناشي از مسائل فني، انجام تعميرات و كنترل توليد جهت صيانت از مخازن نفتي و در محدوده پيش بيني شده دانست و تصريح كرد: تلاش خواهد شد، در ماه هاي آينده ، ميزان تحقق برنامه توليد از ميادين كشور افزايش يابد.
به گفته جباري، تحقق هدفگذاري هاي شركت ملي نفت ايران در زمينه توليد نفت خام در حالي صورت گرفته است كه قدرت هاي جهاني، همچنان براي ايجاد موانع بر سر راه برنامه هاي صنعت نفت ايران تلاش مي كنند و اين ميزان توليد نفت جز به واسطه تلاش مجدانه همكاران صنعت نفت و مشاركت ساير بخش ها از جمله پيمانكاران فعال در اين صنعت حاصل نشده است.
وي خاطرنشان كرد: در سال جاري و با توجه به شرايط موجود، طرح ها و اقدامات فني و عملياتي بسيار وسيعي توسط شركت هاي توليدي زير مجموعه شركت ملي نفت ايران در حال پيگيري است كه بسياري از اين تلاش ها از جمله گستردگي عمليات حفاري و عمليات درون چاهي در تاريخ صنعت نفت كشور كم سابقه است.

 



وزارت نفت : 1540 ميليون دلار در مصرف سوخت صرفه جويي شده است

سرپرست وزارت نفت با تأكيد بر اينكه با وجود ورود يك ميليون دستگاه خودروي جديد به ناوگان حمل و نقل رشد مصرف بنزين متوقف شده است، اعلام كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون متوسط مصرف روزانه بنزين به كمتر از 57 ميليون ليتر كاهش يافته است.
محمد علي آبادي در گفتگو با مهر با تأكيد بر اينكه با وجود افزايش ورود خودروهاي بيشتر به ناوگان حمل و نقل اما متوسط مصرف بنزين ايران افزايش نيافته است، تصريح كرد: ضمن اينكه درباره بنزين كاهش مصرف قابل ملاحظه اي داشته ايم.
اين عضو كابينه دولت با اعلام اينكه در شرايط فعلي متوسط مصرف روزانه بنزين حدود 57 ميليون ليتر است، بيان كرد: پس از هدفمندي يارانه ها منحني مصرف شكسته و از مصرف بيش از 60 ميليون ليتر به كمتر از 57 ميليون ليتر در روز رسيده است.
وي با تأكيد بر اينكه كاهش متوسط مصرف بنزين همزمان با افزايش يك ميليون خودرو به وقوع پيوسته است، تأكيد كرد: اين توقف رشد مصرف بنزين يكي از دستاوردهاي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها است.
علي آبادي با اعلام اينكه براي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها كار كارشناسي بسيار سنگيني در 3 سال گذشته انجام شده است، اظهار داشت: در نهايت نظام به اين نتيجه رسيد كه بايد هدفمندسازي يارانه ها انجام شود و ديديم كه با اجراي اين طرح اتفاق خاصي هم نيفتاد.
به گفته سرپرست وزارت نفت، هزينه ها و مصرف پايين آمد و پيش بيني مي شود آثار اين اقدام به زودي در پروژه هاي عمراني و رفاه مردم آشكار شود.
جليل سالاري مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي نيز پيش از اين با بيان اينكه از ابتداي سال جاري تاكنون به طور متوسط روزانه مصرف بنزين ايران 7/6 درصد، گازوئيل 5 درصد و نفت سفيد حدود 23 درصد كاهش يافته است، گفته بود: با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها امسال متوسط مصرف فرآورده هاي نفتي به روند كاهشي خود ادامه دهد.
صرفه جويي سالانه 1540 ميليون دلاري در مصرف سوخت
از سوي ديگر مدير برنامه ريزي تلفيقي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران از صرفه جويي سالانه 1540 ميليون دلاري شركت پالايش و پخش با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و مديريت درست مصرف سوخت در كشور خبر داد.
حميدرضا سيدجعفري در گفت وگو با شانا افزود: بند 8 قانون هدفمندي يارانه ها به صنايع كشور اجازه داده است به منظور افزايش بهره وري انرژي، بخشي از عوايد حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در قالب وجوه اداره شده، تسهيلات كم بهره و وجوه بلاعوض را براي كاهش مصرف انرژي و افزايش بهره وري انرژي استفاده كند.
وي صرفه جويي حاصل از اجراي اين طرح ها را در حوزه شركت هاي پالايشي با صرفه هزينه حدود 696 ميليون دلار، سالانه حدود 532 ميليون دلار، در حوزه شركت خطوط لوله و مخابرات با صرف هزينه 16 ميليون دلار، سالانه معادل 8 ميليون دلار و از 1700 ميليون دلار هزينه برآورده شده در شركت ملي پخش تا پايان برنامه پنجم را سالانه 1000 ميليون دلار برشمرد.
سيدجعفري استفاده از طرح هاي پيش گرمايش كوره ها، همچنين طرح هاي اكونومايزر توربين هاي گازي و مديريت بخار در تأسيسات را از مهم ترين طرح هاي شركت هاي پالايشي خواند و افزود: در حوزه شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي نيز، يكي از بزرگ ترين طرح هاي بهره وري انرژي طرح كهاب است كه در انبارها، جايگاه ها و دستگاه هاي نفتكش اجرا مي شود.
مدير برنامه ريزي تلفيقي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، نصب موتورهاي برقي و ديزلي به صورت مشترك را از مهم ترين طرح هاي ارتقاي بهره وري انرژي در شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران خواند و افزود: موتورهاي ديزلي، راندمان بالاتري نسبت به موتورهاي گازي دارند و استفاده از آنها آلايندگي كمتري براي محيط زيست به همراه دارد.

 



غضنفري خبر داد بازنگري در آيين نامه واردات خودرو با هدف جلوگيري از رانت

وزير بازرگاني و سرپرست وزارت صنايع و معادن گفت كه بازنگري در آيين نامه واردات خودرو با هدف جلوگيري از رانت و سفته بازي آغاز شده است.
«مهدي غضنفري» در پاسخ به پرسش ايرنا درباره علت طرح تجديد نظر در آئين نامه واردات خودرو گفت: واردكنندگان خارجي يا نمايندگي ها بايد سطح بالايي از خدمات پس از فروش را به خريداران ارائه كنند و در عين حال نبايد نوعي انحصار ايجاد كرده و باعث سفته بازي در امر خودرو خارجي و فروش برگه هاي ثبت سفارش شوند.
وزير بازرگاني تاكيد كرد: به اين دليل موضوع بازنگري در آيين نامه واردات خودرو به طور جدي در دست بررسي است تا از اين طريق هم سطح خدمات پس از فروش بالا رود و هم اين كه برخي نمايندگي ها ديگر نتوانند مبلغي اضافه بر قيمت آن را از خريدار دريافت كنند.
سرپرست وزارت صنايع و معادن همچنين درباره وضعيت الحاق صنايع پتروشيمي به اين وزارتخانه گفت: اين موضوع يك بار در جلسه هيات دولت با حضور رئيس جمهوري مطرح شد و علاوه بر دكتر «محمود احمدي نژاد» برخي ديگر از وزرا نظرات خود را ارايه كردند اما هنوز به جمع بندي خاصي در اين خصوص نرسيده ايم. غضنفري افزود: طرفين مخالف و موافق الحاق نظرات خود را ارايه كرده اند تصميم گيري قطعي به جلسات بعدي موكول شده است.

 



قيمت گاز گران نمي شود

رئيس روابط عمومي شركت ملي گاز ايران با تاكيد بر تغيير نكردن گازبها، هرگونه افزايش قيمت اين حامل انرژي را تا پايان امسال تكذيب كرد.
به گزارش شانا، بوجارزاده در اين باره افزود: مطابق تصميم ستاد هدفمندي يارانه ها و اعلام رسمي اين تصميم در هفته گذشته از سوي مديرعامل شركت ملي گاز ايران، قيمت گاز تا پايان امسال ثابت خواهد بود و هيچ تغييري درباره آن اعمال نخواهد شد.
وي مطالب منتشر شده در برخي سايت هاي خبري مبني بر افزايش گازبها را كذب و نادرست خواند.

 



شيخ الاسلامي خبر داد مخالفت دولت با افزايش تعرفه هاي پزشكي

وزير كار تأكيد كرد: دولت با افزايش تعرفه هاي پزشكي مخالف است.
عبدالرضا شيخ الاسلامي در گفت وگو با فارس در خصوص افزايش تعرفه خدمات پزشكي در بخش دولتي و خصوصي، اظهار داشت: وزارت كار علاقه اي ندارد كه نرخ ها در اين زمينه افزايش يابد و به مردم فشار وارد شود.
وي افزود: هزينه هاي درمان و بيمه اي بايد در سطح پايين باشد تا تمامي اقشار ضعيف و كم درآمد جامعه بتوانند به راحتي از اين خدمات بهره مند شوند.
سرپرست وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در پاسخ به اين سؤال كه وزارت بهداشت موافق افزايش تعرفه خدمات پزشكي است آيا نظر دولت نيز افزايش تعرفه در اين بخش است، تصريح كرد: نظر دولت عدم افزايش خدمات و تعرفه پزشكي است و اين موضوع در نهايت توسط هيأت وزيران به تصويب رسيد.
وي تأكيد كرد: دولت تلاش مي كند حداكثر رفاه و امكان معيشت سالم و مناسب را براي مردم فراهم كند.
وزير كار در خصوص علت افزايش هزينه تعرفه خدمات پزشكي بيان داشت: اين موضوع به منظور جبران كمبود منابع مالي است اما در بخش خصوصي پزشكان درآمدهاي بسيار خوبي دارند و جزء اقشار پردرآمد جامعه محسوب مي شوند و به نظر مي رسد اين قشر نگران عدم افزايش تعرفه پزشكي نباشند.
وي تصريح كرد: مهمترين بحث در افزايش تعرفه مربوط به هزينه هاي درماني در بيمارستان هاي دولتي است كه با اصلاح شيوه هاي كار و مديريت و صرفه جويي بايد تلاش شود هزينه ها كاهش يابد تا فشار آن به مردم وارد نشود.
وزير كار در خصوص زمان اجرايي شدن بيمه تكميلي كارگران اظهار داشت: كارهايي در اين خصوص صورت گرفته است و در حال حاضر به دنبال شركت هاي بيمه گر براي پوشش اين موضوع هستيم.
وي افزود: از منابع و امكانات وزارت راه مي توان در اين موضوع استفاده كرد و برنامه ريزي انجام اين كار با توجه به وسعت جامعه كارگري پيچيده است و امسال بخش قابل توجهي اجرا خواهد شد.

 



كاهش نرخ طلا و ارز در بازار آزاد

نرخ طلا و ارز ديروز در بازار آزاد كاهش يافت.
به گزارش مهر، با وجود اينكه بانك مركزي ديروز نرخ دلار را نسبت به روز قبل تغييري نداد و نرخ آن را مجدداً 1057 تومان تعيين كرد، اما نرخ دلار در بازار آزاد روندي كاهشي را در پيش گرفت و از 1150 تومان روز قبل به 1142 تومان رسيد.
نرخ يورو هم ديروز توسط بانك مركزي كاهش يافت و از 1500 تومان روز دوشنبه به 1474 تومان رسيد، نرخ يورو در بازار آزاد هم كاهش يافت به طوري كه نرخ آن 1620 تومان اعلام شد، در حالي كه روز قبلش 1655 تومان بود.بانك مركزي ديروز نرخ سكه هاي طرح جديد و نيم بهار را كاهش داد، به نحوي كه نرخ سكه طرح جديد را 423 هزار و 280 تومان، نيم بهار را 211 هزار و 640 تومان و ربع سكه را 120 هزار و 120 تومان تعيين كرد، روز دوشنبه نرخ سكه هاي طرح جديد و نيم بهار به ترتيب 424 هزار و 320 تومان و 212 هزار و 160 تومان بود.همچنين قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم روز سه شنبه در بازار 448 هزار تومان، طرح جديد 426 هزار تومان، نيم بهار 214 هزار تومان، ربع بهار 125 هزار تومان و گرمي 74 هزار تومان بود.
اين در حالي است كه نرخ هر قطعه سكه طرح قديم در روز دوشنبه در بازار 452 هزار تومان، طرح جديد 427 هزار تومان، نيم سكه 214 هزار تومان، ربع سكه 126 هزار و 500 تومان و گرمي 75 هزار تومان بود.
همچنين نرخ هر اونس طلا ديروز در بازارهاي جهاني 1546 دلار و هر گرم طلاي زرد 18 عيار هم 42 هزار و 710 تومان تعيين شد، در حالي كه اين نرخها در روز دوشنبه به ترتيب 1546 دلار و 42 هزار و 750 تومان بود.

 



وزير جهاد كشاورزي: كشاورزان وام يارانه اي و بلاعوض مي گيرند

وزير جهاد كشاورزي گفت: امسال 20 هزار ميليارد ريال وام به صورت يارانه اي و بلاعوض به منظور پشتيباني از واحدهاي توليدي بخش كشاورزي داده مي شود.
به گزارش ايرنا، «صادق خليليان» دوشنبه شب در بازديد از نمايشگاه تخصصي دام، طيور، آبزيان و ادوات كشاورزي در رشت افزود: اين وام ها به منظور توسعه مكانيزاسيون و براي اصلاح ساختار مصرف انرژي و اصلاح روش هاي آبياري به كشاورزان پرداخت مي شود.
وي اظهار داشت: از چند ماه قبل وام هاي يارانه اي در اختيار واحدهاي توليدي قرار گرفت و به بعضي از واحدها براي تامين نقدينگي و سوخت و سوز خود وام دوساله و قرض الحسنه تا سقف 50 ميليون ريال پرداخت مي شود.
وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: واحدهايي كه بخواهند براي اصلاح مصرف انرژي گام بردارند، متناسب با نوع و اندازه فعاليت تا يك ميليارد ريال وام يارانه اي پرداخت مي شود.
وي درباره حمايت از كشت ارقام جديد برنج در استان گيلان گفت: امسال بذر مناسب اين ارقام در اختيار كشاورزان قرار مي گيرد و سعي بر اين است كه در سال جاري اين بذر در موسسه تحقيقات برنج كشور توليد تا در سال آينده كشت آن در سطح وسيع تري انجام شود.
خليليان خاطرنشان ساخت: با توجه به افزايش كميت و كيفيت برنج هاي لاين جديد ايران مي تواند در توليد برنج به خودكفايي دست يابد.
براساس اين گزارش، پنجمين نمايشگاه تخصصي دام، طيور، آبزيان، ادوات كشاورزي و صنايع وابسته به آن شامگاه روز دوشنبه با حضور وزير جهاد كشاورزي در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي رشت افتتاح شد.
در اين نمايشگاه شركت هاي توانمند هشت استان كشور شامل استان هاي آذربايجان غربي، فارس، اصفهان، خراسان رضوي، تهران، البرز، گلستان، مازندران و گيلان و يك شركت از كشور چين جديدترين تجهيزات خود را در زمينه هاي دام، طيور، آبزيان، ادوات كشاورزي و صنايع وابسته به آن در معرض نمايش قرار دادند. زمان اين نمايشگاه بيستم تا بيست و چهارم تيرماه جاري است و در بخش تغذيه دام و طيور و مكانيزاسيون در كشت برنج و برداشت آن مي تواند كاهش مصرف انرژي را در پي داشته باشد.

 



فرصت طلبي عربستان براي سوء استفاده از اختلاف ارزي ايران و هند

نشريه بلومبرگ نوشت: عربستان در تلاش براي سوءتاستفاده از اختلاف ارزي ايران و هند، به پالايشگاه هاي هندي پيشنهاد داد در صورت توقف واردات از ايران نفت مورد نياز آن ها را تأمين كند.
به گزارش فارس، بانك مركزي هند از فوريه سال جاري مبادلات مالي ايران و هند در چارچوب اتحاديه پاياپاي آسيايي را متوقف كرده است و تاكنون نتوانسته راهكار جايگزيني را براي پرداخت پول نفت ايران بيابد.
ايران تهديد كرده است در صورت عدم حل اين مشكل تا اوت سال جاري صادرات نفت خود به اين كشور را متوقف مي كند.
فعالان بازار نفت به بلومبرگ گفتند عربستان درصدد سوء استفاده از شرايط موجود برآمده و وعده داده بخشي از نفت مورد نياز پالايشگاه هاي هندي خريدار نفت ايران را تأمين كند.
اين در حالي است كه به عقيده تحليلگران بروز انقلاب هاي عربي و بي ثباتي جهان عرب انگيزه هند براي حفظ سهم خود از نفت توليدي ايران را افزايش داده است.
براساس اين گزارش شركت آرامكوي عربستان به پالايشگاه هاي هندي تأكيد كرده است مي تواند بخشي از نفت صادراتي ايران به هند را جايگزين كند. در عين حال مقامات رسمي آرامكو از اظهار نظر در اين خصوص خودداري كردند.
عربستان در همراهي با آمريكا براي كاهش قيمت نفت به طور يك جانبه و خارج از چارچوب اوپك توليد نفت خود را افزايش داده است اما پالايشگاه هاي آسيا كه مصرف كننده عمده نفت سنگين توليدي عربستان هستند استقبال چنداني از اين پيشنهاد نشان نداده اند. شش پالايشگاهي كه بلومبرگ با آن ها تماس گرفته تأكيد كرده اند پيشنهاد عربستان براي خريد نفت بيشتر از اين كشور را رد كرده اند.

 



تا پايان سال دفاتر ثبت اسناد ،گواهي الكترونيكي صادر مي كنند

معاون زيرساخت كليد عمومي گفت: همه دفاتر ثبت اسناد كشور تا پايان سال گواهي الكترونيكي صادر مي كنند.
به گزارش ايرنا هادي پور روز سه شنبه در نخستين همايش ملي زيرساخت كليد عمومي گفت: بيش از هزار دفتر ثبت اسناد رسمي در كشور گواهي امضاي الكترونيكي را ارائه مي دهند.
وي افزود: تا پايان شهريورماه امسال نيز هر شهرستان حداقل يك دفترخانه گواهي امضاي الكترونيك ارائه مي دهند.
گفتني است گواهي الكترونيكي عبارت است از مستندي الكترونيك كه توسط يك مركز صدور گواهي الكترونيكي صادر شده و با يك زوج كليد شامل يك كليد عمومي و يك كليد اختصاصي در ارتباط است و اندازه آن تقريبا 2 تا 4 كيلو بايت است.
گواهي الكترونيكي همانند شناسنامه اي است كه هويت واقعي فرد را بصورت مجازي و براي كسب و كار الكترونيكي تعيين مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14