(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 22 تیر 1390- شماره 19973

وصيت امام به ملت درخصوص انتخابات مجلس
صراط مستقيم -وصيت نامه امام خميني
راه هاي شناخت فتنه گر

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




وصيت امام به ملت درخصوص انتخابات مجلس
صراط مستقيم -وصيت نامه امام خميني

سيد علي بني لوحي
ز - از مهمات امور، تعهد وكلاي مجلس شوراي اسلامي است. ما ديديم كه اسلام و كشور ايران چه صدمات بسيار غم انگيزي از مجلس شوراي غيرصالح ومنحرف ، از بعد از مشروطه تا عصر رژيم جنايتكار پهلوي و از هر زمان بدتر وخطرناك تر در اين رژيم تحميلي فاسد خورد؛ و چه مصيبت ها و خسارتهاي جانفرسا از اين جنايتكاران بي ارزش و نوكرماب به كشور و ملت وارد شد. دراين پنجاه سال يك اكثريت قلابي منحرف در مقابل يك اقليت مظلوم موجب شد كه هرچه انگلستان و شوروي و اخيرا امريكا خواستند، با دست همين منحرفان از خدا بي خبر انجام دهند و كشور را به تباهي و نيستي كشانند. از بعد ازمشروطه ، هيچ گاه تقريبا به مواد مهم قانون اساسي عمل نشد - قبل از رضاخان باتصدي غربزدگان و مشتي خان و زمينخواران ؛ و در زمان رژيم پهلوي به دست آن رژيم سفاك و وابستگان و حلقه به گوشان آن136 .
اكنون كه با عنايت پروردگار و همت ملت عظيم الشان سرنوشت كشور به دست مردم افتاد و وكلا از خود مردم و با انتخاب خودشان ، بدون دخالت دولت و خانهاي ولايات به مجلس شوراي اسلامي راه يافتند، و اميد است كه با تعهدآنان به اسلام و مصالح كشور جلوگيري از هر انحراف بشود137. وصيت اينجانب به ملت در حال و آتيه آن است كه با اراده مصمم خود و تعهد خود به احكام اسلام و مصالح كشور در هر دوره از انتخابات وكلاي داراي تعهد به اسلام وجمهوري اسلامي كه غالبا بين متوسطين جامعه و محرومين مي باشند و غيرمنحرف از صراط مستقيم - به سوي غرب يا شرق - و بدون گرايش به مكتب هاي انحرافي و اشخاص تحصيلكرده و مطلع بر مسائل روز و سياست هاي اسلامي، به مجلس بفرستند138 .
و به جامعه محترم روحانيت خصوصا مراجع معظم ، وصيت مي كنم كه خودرا از مسائل جامعه خصوصا مثل انتخاب رئيس جمهور و وكلاي مجلس ، كنارنكشند و بي تفاوت نباشند . همه ديديد و نسل آتيه خواهد شنيد كه دست سياست بازان پيرو شرق و غرب ، روحانيون را كه اساس مشروطيت را با زحمات و رنج ها بنيان گذاشتند از صحنه خارج كردند139 و روحانيون نيز بازي سياست بازان را خورده و دخالت در امور كشور و مسلمين را خارج از مقام خود انگاشتند وصحنه را به دست غربزدگان سپردند؛ و به سر مشروطيت و قانون اساسي و كشور و اسلام آن آوردند كه جبرانش احتياج به زمان طولاني دارد .
اكنون كه بحمدالله تعالي موانع رفع گرديده و فضاي آزاد براي دخالت همه طبقات پيش آمده است ، هيچ عذري باقي نمانده و از گناهان بزرگ نابخشودني ، مسامحه در امر مسلمين140 است . هركس به مقدار توانش و حيطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و ميهن باشد؛ و با جديت از نفوذ وابستگان به دو قطب استعمارگر و غرب يا شرق زدگان و منحرفان از مكتب بزرگ اسلام جلوگيري نمايند، و بدانند كه مخالفين اسلام و كشورهاي اسلامي كه همان ابرقدرتان چپاولگر بين المللي هستند، با تدريج و ظرافت در كشور ما و كشورهاي اسلامي ديگر رخنه ، و با دست افراد خود ملت ها، كشورها را به دام استثمار مي كشانند. بايد با هوشياري مراقب باشيد و با احساس اولين قدم نفوذي به مقابله برخيزيد و به آنان مهلت ندهيد141. خدايتان يار و نگهدار باشد .
ز - از مهمات امور، تعهد وكلاي مجلس شوراي اسلامي است. ما ديديم كه اسلام و كشور ايران چه صدمات بسيار غم انگيزي از مجلس شوراي غيرصالح ومنحرف ، از بعد از مشروطه تا عصر رژيم جنايتكار پهلوي و از هر زمان بدتر وخطرناك تر در اين رژيم تحميلي فاسد خورد؛ و چه مصيبت ها و خسارتهاي جانفرسا از اين جنايتكاران بي ارزش و نوكرماب به كشور و ملت وارد شد. دراين پنجاه سال يك اكثريت قلابي منحرف در مقابل يك اقليت مظلوم موجب شد كه هرچه انگلستان و شوروي و اخيرا امريكا خواستند، با دست همين منحرفان از خدا بي خبر انجام دهند و كشور را به تباهي و نيستي كشانند. از بعد ازمشروطه ، هيچ گاه تقريبا به مواد مهم قانون اساسي عمل نشد - قبل از رضاخان باتصدي غربزدگان و مشتي خان و زمينخواران ؛ و در زمان رژيم پهلوي به دست آن رژيم سفاك و وابستگان و حلقه به گوشان آن136 .
اكنون كه با عنايت پروردگار و همت ملت عظيم الشان سرنوشت كشور به دست مردم افتاد و وكلا از خود مردم و با انتخاب خودشان ، بدون دخالت دولت و خانهاي ولايات به مجلس شوراي اسلامي راه يافتند، و اميد است كه با تعهدآنان به اسلام و مصالح كشور جلوگيري از هر انحراف بشود137. وصيت اينجانب به ملت در حال و آتيه آن است كه با اراده مصمم خود و تعهد خود به احكام اسلام و مصالح كشور در هر دوره از انتخابات وكلاي داراي تعهد به اسلام وجمهوري اسلامي كه غالبا بين متوسطين جامعه و محرومين مي باشند و غيرمنحرف از صراط مستقيم - به سوي غرب يا شرق - و بدون گرايش به مكتب هاي انحرافي و اشخاص تحصيلكرده و مطلع بر مسائل روز و سياست هاي اسلامي، به مجلس بفرستند138 .
و به جامعه محترم روحانيت خصوصا مراجع معظم ، وصيت مي كنم كه خودرا از مسائل جامعه خصوصا مثل انتخاب رئيس جمهور و وكلاي مجلس ، كنارنكشند و بي تفاوت نباشند . همه ديديد و نسل آتيه خواهد شنيد كه دست سياست بازان پيرو شرق و غرب ، روحانيون را كه اساس مشروطيت را با زحمات و رنج ها بنيان گذاشتند از صحنه خارج كردند139 و روحانيون نيز بازي سياست بازان را خورده و دخالت در امور كشور و مسلمين را خارج از مقام خود انگاشتند وصحنه را به دست غربزدگان سپردند؛ و به سر مشروطيت و قانون اساسي و كشور و اسلام آن آوردند كه جبرانش احتياج به زمان طولاني دارد .
اكنون كه بحمدالله تعالي موانع رفع گرديده و فضاي آزاد براي دخالت همه طبقات پيش آمده است ، هيچ عذري باقي نمانده و از گناهان بزرگ نابخشودني ، مسامحه در امر مسلمين140 است . هركس به مقدار توانش و حيطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و ميهن باشد؛ و با جديت از نفوذ وابستگان به دو قطب استعمارگر و غرب يا شرق زدگان و منحرفان از مكتب بزرگ اسلام جلوگيري نمايند، و بدانند كه مخالفين اسلام و كشورهاي اسلامي كه همان ابرقدرتان چپاولگر بين المللي هستند، با تدريج و ظرافت در كشور ما و كشورهاي اسلامي ديگر رخنه ، و با دست افراد خود ملت ها، كشورها را به دام استثمار مي كشانند. بايد با هوشياري مراقب باشيد و با احساس اولين قدم نفوذي به مقابله برخيزيد و به آنان مهلت ندهيد141. خدايتان يار و نگهدار باشد .
پاورقي

 



راه هاي شناخت فتنه گر

آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
وظايف ما در فتنه ها
آخرين بحث اين بود كه ما در مقابل فتنه ها چه وظيفه اي داريم، گفتيم: در فتنه هاي فردي كه آزمايش هاي فردي روزمره اند، تنها وظيفه اين است كه ببينيم تكليف شرعي چيست و آن را انجام دهيم؛ ولي در فتنه هاي اجتماعي ما سه گونه وظيفه داريم: يك وظيفه اين است كه خود را از آفات فتنه حفظ كنيم تا طعمه شيطان نشويم. وظيفه ديگر اين است كه از مردمي كه در معرض فتنه اند با آگاهي بخشي، دستگيري كنيم، و وظيفه سوم مقابله با فتنه انگيزان است.
شناخت هاي لازم براي مقابله با فتنه ها
انجام اين وظايف فرع بر اين است كه قبول داشته باشيم كه فتنه اي در كار است، و بعد فتنه جويان را بشناسيم و بدانيم كه چگونه كساني را به دام مي اندازند، و شرط سوم اين است كه بفهميم در مقابل اين ها بايد چه كار كنيم.
شايد شرط اولي كه گفته شد، كمي خنده دار به نظر برسد. البته بعد از اين وقايع اخير، بعيد است كه آدم عاقلي پيدا شود كه در وجود فتنه ها و فتنه انگيزان شك داشته باشد؛ ولي قبل از اين كه به اين حد از رسوايي برسد. بسياري از افراد در وجود آن تشكيك مي كردند. از همان اوايل انقلاب حضرت امام- رضوان الله عليه- مكرر نسبت به وجود فتنه ها هشدار مي دادند، ولي در مقابل امام، كساني كه گاه عناويني مثل روشنفكر و رهبر فكري و... را يدك مي كشيدند و مي كشند، مي گفتند: «توطئه اي وجود ندارد. اين ها همه توهم است. مردمي در اين جا حكومت شان را عوض كرده اند و از طرف ديگر كساني به خاطر از دست دادن منافع شان ناراحت اند و مي خواهند از راه ديگر منافع شان را تأمين كنند. بايد سعي شود كه هم خواسته هاي آن ها و هم خواسته هاي مردم تأمين شود. اين توطئه نيست؛ يك جريان عادي و طبيعي است». براي القاي اين حرف تلاش زيادي كردند و مي كنند. عنوان «توهم توطئه» عنوان مشهوري شده بود و اين يك نوع تعريض بود به سخنان امام و مقام معظم رهبري و ساير كساني كه نسبت به توطئه ها هشدار مي دادند. شرط اول، در مقابل فكر اين افراد مطرح شد.
فوائد جريانات اخير
جريانات اخير اگر ضررهاي زيادي داشت، خوشبختانه منافعي هم دربرداشت. در اين جريانات حقايقي براي مردم روشن شد كه اگر اين جريانات اتفاق نيفتاده بود، بسياري از مردم در اشتباه مي ماندند و بدون اينكه حساسيتي داشته باشند، آرام آرام خسارت هائي را متحمل مي شدند. يك مثال ساده عرض كنم. يك وقت يك بيماري مسري در جامعه رواج پيدامي كند كه لازم است در مقابل آن اقداماتي صورت گيرد. در اين مواقع معمولا شروع به هشدار دادن مي كنند، و تيمي را براي اقدامات لازم مجهز مي كنند. اين هشدارها و اقدامات اگرچه اضطراباتي را در جامعه ايجاد مي كند، ولي باعث مي شود كه افراد جامعه مراقبت هاي لازم را انجام دهند. اما اگر ميكروبي، آرام وارد جامعه شود و بدون سر و صدا شيوع پيدا كند و مردم را مبتلا كند و مردم هم فكر كنند كه يك سرماخوردگي عادي است، در اين صورت جامعه تلفات زيادي خواهد داد. در فتنه ها اگر فتنه جويان زود شناخته شوند و مقاصد آنها معلوم شود، مردم حساس مي شوند و از خود مراقبت مي كنند. اما اگر مثل آتش زير خاكستر آرام آرام كار خود را انجام دهد و حساسيتي در جامعه ايجاد نكند، در اين صورت بالاخره ضرر خود را به جامعه وارد مي كند، و مردم هم حساس نمي شوند، به خصوص در فتنه هاي فرهنگي كه ارزش ها آرام آرام كم رنگ مي شود، اعتقادات و باورها ضعيف مي شود، علاقه به نظام، اسلام، انقلاب و رهبران نظام كم رنگ مي شود و كسي هم احساس نمي كند كه امر تازه اي رخ داده است. اين خيلي بدتر از اين است كه يك شوكي در جامعه ايجاد شود و مردم بفهمند كه عده اي قصد دارند خطري ايجاد كنند؛ چرا كه در اين صورت معمولا مردم خود را آماده مي كنند تا خطرات بعدي را دفع كنند.
راه هاي شناخت فتنه و فتنه جو
به هر حال اين مسئله را ما حل شده تلقي مي كنيم كه فتنه اي دركار است. اما اين مسئله كه چه كساني فتنه جو هستند و چگونه قصد دارند نقشه هاي شوم شان را پياده كنند، ابهام دارد. اصلا مشكل فتنه همين است كه از ابتدا معلوم نمي شود كه فتنه جويان چه كساني اند و چه اهدافي را دنبال مي كنند و چه خسارت هائي را ممكن است براي مردم به بار بياورند. اميرالمؤمنين- عليه السلام- مي فرمايد: «... ان الفتن اذا أقبلت شبهت و اذا أدبرت نبهت...»1: فتنه ها در آغاز پيدايش، ايجاد اشتباه مي كنند و توأم با شبهه ها و ابهام ها هستند. فتنه گران هم اعلام نمي كنند كه ما مي خواهيم فتنه به پا كنيم و الا فتنه نخواهد بود، بلكه جنگ درمي گيرد. با اين حال چه كنيم كه بفهميم فتنه كجاست و چگونه انجام مي گيرد، تا بتوانيم در مقابل آن موضع مناسب اتخاذ كنيم؟ به صورت ساده سؤال اين گونه مطرح مي شود كه از كجا فتنه را بشناسيم؟ اگر فتنه شناخته شود، فتنه جو هم شناخته مي شود. اگرچه ممكن است فتنه جو خود را خيلي پنهان كند، ولي وقتي دانسته شد كه چه فتنه اي در كار است، مي توان عامل آن را هم شناسائي كرد. البته اين كار، كار مشكلي است. شناسائي كاري است كه نتيجه هزاران سال تجربه ابليس است. اگر ابليس امروز هم متولد شده بود، براي ما خيلي خطرناك بود؛ چه رسد به اين كه از زمان حضرت آدم تاكنون وجود داشته و دوران زندگي انسان ها، ميدان تجربه او بوده است. اگر فتنه هاي آخرالزمان در روايات مورد اهتمام واقع شده اند، به اين جهت است كه پيچيدگي هاي فراواني دارند و به آساني نمي توان آن ها را تشخيص داد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- نهج البلاغه، خطبه 93
پاورقي

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14