(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 22 تیر 1390- شماره 19973

مراقب تب شاليزار باشيد
كرفس معجزه گر
حقيقت هاي عجيب درباره مغز
چشمان فضا
چاي قاتل سلول هاي سرطاني
فوايد مغز بادام
يك ليوان شير حاوي 20 ماده شيميايي
به جاي پرهيز غذاي سالم بخوريد



مراقب تب شاليزار باشيد

بيماري تب شاليزار فقط كشاورزان را درگير نمي كند و كساني كه بدون رعايت مسائل بهداشتي با حيوانات درتماس هستند نيز درمعرض خطر اين بيماري قراردارند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت، دكتر فرهنگ بابا محمودي عضو هيئت علمي اين دانشگاه شايع ترين راه ابتلاء بيماري تب شاليزار در كشاورزان را انتقال غيرمستقيم اين بيماري از خراش پوستي حين انجام كارعنوان كرد و گفت: با ايجاد خراش درپوست اين بيماري ازطريق سيستم گردش خون وارد بدن و به تمام اعضاي بدن سرايت مي كند.
وي علائم اين بيماري را تب شديد، همراه با درد بدن، خستگي، كوفتگي، ضعف و بي حالي شبيه آنفلوانزا اعلام كرد و افزود: 90 درصد علائم اين بيماري به اين صورت بروز پيدا مي كند.
دكتر فرهنگ بابا محمودي ادامه داد: بيماري هاي مشترك بين انسان و دام همچون بيماري تب شاليزار به خاطر تاثيرگذاري برسلامت انسان واثر نامطلوب آن بر اقتصاد كشورها بايد بيشترمورد توجه قرارگيرد.
وي با اشاره به قرارداشتن در فصل كشاورزي درمازندران اظهار داشت: تب شاليزار يكي از شايع ترين بيماري عفوني مشترك بين انسان ودام است.وي تصريح كرد: درسالهاي اخير تمامي ملت هاي دنيا به مفهوم بسيار پر اهميت بيماري مشترك بين انسان و دام و قدرت جهانگير شدن اين بيماري مثل آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان پي بردند.
معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي مازندران در ادامه خاطر نشان كرد: بيماري مشترك بين انسان ودام ليست بلندي دارد كه حدود 400نوع بيماري تا به حال شناسايي شده است.
وي ادامه داد: تب شاليزار بيماري مشترك بين انسان و دام است كه از سال 1377 درگيلان شروع شد و به تدريج به سمت استان مازندران و گلستان سرايت پيدا كرد.
بابا محمودي ادامه داد: اين بيماري در بدن تمام پستانداران وجود دارد كه مهم ترين آنها موش،گاو، سگ و خوك است كه درتمامي اين حيوانات تكثير و از طريق ادرار به محيط بيرون راه پيدا مي كند.
وي علائم شديدتر بيماري تب شاليزار را تب، زردي، التهاب كبد و اختلال در عملكرد كليه ها عنوان كرد و گفت :متاسفانه درصد قابل توجهي از اين بيماري موجب مرگ انسان مي شود.
بابا محمودي ادامه داد: از سال 81 تاكنون در اواخر فصل بهار مواردي از اين بيماري در بيمارستان آموزشي رازي قائمشهر مراجعه شد و از آن سال تاكنون 4 نفر مبتلا به اين بيماري فوت كرده اند.
وي خواستار مراقبت كساني كه به نوعي با آب، خاك و حيوانات درتماس هستند شد و افزود: كشاورزان، صيادان، دامداران، قصابان، معدنچيان، شناگران و اسكي بازان از كساني هستند كه بايد به شدت مراقب سلامت پوست خود باشند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مازندران با اعلام اينكه درسال 90 ميزان ابتلاء به بيماري تب شاليزار در مازندران به طور چشمگيري كاهش يافته افزود: رسانه ها نقش موثري براي كاهش بيماري ها واگير دارند كه نياز است از ظرفيت آنها استفاده شود.

 



كرفس معجزه گر

شايد مطالعه اين مطلب شما را برآن آورد كه حداقل هفته اي دو تا سه بار هم كه شده آب كرفس را وارد برنامه غذايي تان كنيد...
برگ كرفس حاوي مقدار قابل توجهي ويتامينA (بتاكاروتن) است در حالي كه ساقه آن منبع ويتامين هايB1 B2 B6 و ويتامين C و همچنين پتاسيم، اسيدفوليك، كلسيم، منيزيم، آهن، فسفر، سديم و چند نوع از اسيدهاي آمينه ضروري است. هورمون هاي گياهي موجود در كرفس به همراه روغن هاي ضروري آن نه تنها طعم معطري به كرفس مي دهند، بلكه در كنار بقيه املاح و ويتامين ها كرفس را به معجوني تبديل مي كنند كه مي تواند داروي هر دردي باشد.
آب كرفس و پوست و مو
از آنجايي كه كرفس سرشار از انواع ويتامين ها از جمله ويتامين آ،ب و ث است و در آن املاح نيز به مقدار زياد نهفته است مي تواند مكمل خوبي براي زيبايي پوست و مو باشد.
شما با نوشيدن يك ليوان آب كرفس دو يا سه روز در هفته نه تنها مي توانيد به سلامتي قلب، معده و روده هايتان كمك كنيد بلكه اگر اين كار براي شما مثل يك عادت شود علاوه بر سلامتي اندام هاي مهم دروني خود به شادابي و جوان نگه داشتن پوست و موي تان نيز كمك كرده ايد و اثرات مفيد آن را درهمان روزهاي اول خواهيد ديد.
ويتامينC و انواع ويتامين هايB موجود در آب كرفس براي از بين بردن جوش ها و لكه ها و كلسيم موجود در آن سبب رشد و ترميم مو و ناخن ها خواهدشد و علاوه بر آن آب كرفس ميل تان را به خوراكي هاي شيرين و انواع شيريني ها كه عامل مهمي در جوش زدن و ايجاد لكه خواهندبود كم كرده و شما را در داشتن پوستي بدون جوش و سالم و زيبا ياري خواهدكرد.
آب كرفس و فشارخون
تحقيقات نشان مي دهد مصرف روزانه آب كرفس به مدت يك هفته، تأثير فوق العاده روي پايين آوردن فشارخون خواهدداشت. آب كرفس مدر است، پتاسيم و سديم موجود در آب كرفس تنظيم كننده اي قوي مايعات بدن هستند و به توليد ادرار كمك مي كنند و بدن را از وجود مايعات اضافي خلاص مي كنند.
ماده شيميايي Phthalides موجود در كرفس سبب آرامش بافت ها و ماهيچه هاي بدن و عروق مي گردد و نرمي و انعطاف مخصوصي به آنها مي دهد. به همين جهت خون به آساني در عروق گردش كرده و به تمام بافت ها مي رسد. در ضمن اين ماده شيميايي سبب كاهش ترشح هورمون استرس در بدن نيز مي شود.
جالب اين كه در موقع مصرف مداوم آب كرفس فشارخون درحد طبيعي باقي مي ماند و بيشتر از آن كاهش نمي يابد كه خود يكي از شگفتي هاي طبيعت اين سبزي است.
آب كرفس و سرطان
طبق يافته هاي محققان در دانشگاه نيوجرسي، كرفس داراي تركيباتي است كه از پخش سلول هاي سرطاني پيشگيري مي كند و داراي تركيبي به نام استيلنيك (acetylenic) است كه رشد سلول هاي تومور را متوقف مي كند.
ازطرفي به گزارش نچرال نيوز، لوئتوئين (Luteolin) كه به مقدار اندكي در نعناع و جعفري وجود دارد به ميزان قابل ملاحظه اي در كرفس موجود است كه با دارابودن آنتي اكسيدان قوي مي تواند صدمات ناشي از تخريب سلولي را جبران كند.
آب كرفس حاوي هشت گروه از مواد ضدسرطان است.
آب كرفس و التهاب مفاصل
آب اين گياه در موارد التهاب مفاصل و انقباض عضلاني ماهيچه استفاده مي شود و همچنين سختي التهابات در بيماري هايي مانند آسم و آرتروز را كاهش مي دهد. ازطرفي دانشمندان اعلام كرده اند كه كرفس با تأثير فوق العاده خود مي تواند بر مغز كه هسته دستگاه عصبي است، تأثير گذاشته و سيستم ايمني بدن را تقويت كند؛ بدين ترتيب تورم و درد در نواحي مختلف بدن كه حاكي از عملكرد ناموفق سيستم دفاعي است، كاهش مي يابد و بيماري هايي مانند نقرس و تورم هاي مفصلي نيز خفيف تر مي شود.
Polyacetylene موجود در كرفس و آب كرفس پرقدرت ترين ماده شيميايي ضدالتهاب بدن است و مي تواند عوارض و دردهاي مفاصل به خاطر روماتيسم با آرتروز، آسم، نقرس و ناهنجاري هاي ريوي را كاهش دهد.
در يك بررسي جالب بر روي آب كرفس معلوم شده كه ماده شيميايي Luteolin مي تواند شروع و عملكرد عوارض التهاب را كه در مغز سرانجام مي گيرد كنترل و خنثي كند و درنهايت بدن را در برابر بروز التهاب محافظت كند.
آب كرفس و كلسترول
تحقيقات نشان داده اند كه وجود تركيب شيميايي دركرفس، به نام بوتيل فتاليد(Butylphthalide) باعث كاهش سطح كلسترول بد خون (LDL) مي شود.
آب كرفس و بي خوابي
اين سبزي به خاطر داشتن روغن هاي طبيعي و ضروري و املاح و ويتامين ها و هورمون هاي گياهي سبب نوعي آرامش در بدن مي شود و سيستم مغز و اعصاب را تشكيل مي دهد. به همين جهت خوردن كرفس به افرادي كه دچار عوارض كم خوابي و بي خوابي هستند توصيه مي شود.
آب كرفس و كنترل وزن
با مصرف روزانه آب كرفس، ولع خوردن شيريني جات از بين مي رود. به عبارت ديگر طبيعت اين سبزي به علت تمام نعمت هاي موجود در آن بر روي هورمون اشتها و گرايش به موادقندي اثر گذاشته و درنهايت از زيادشدن وزن بدن جلوگيري مي كند.
آب كرفس و سنگ هاي مجاري ادراري
مصرف آن به شدت به افراد درگير با سنگ كليه و سنگ هاي مجاري اداري توصيه مي شود. آب كرفس از بين برنده قوي سموم بدن و به دنبال آن شكستن و حذف سنگ ها دربدن مي شود.
آب كرفس درمان يبوست
براي اين كه به روده هاي خسته و پير كمك شود، توصيه مي شود كه هر روز يك ليوان عصاره كرفس مصرف شود. از اين طريق روده به روش طبيعي تخليه مي شود. دقت داشته باشيد كه در آبگيري حتما برگ ها را هميشه مصرف كنيد.
آب كرفس به علت داشتن املاح و ويتامين ها و همچنين فيبر با كيفيت بالا از بروز يبوست جلوگيري مي كند و حركت روده ها را تنظيم مي كند. دراين صورت مصرف مقداري كرفس به همراه وعده هاي غذايي مي تواند موجب بالارفتن قدرت هضم و جذب غذا شده و مقدار زيادتري از موادغذايي موجود در رژيم غذايي را ازطريق جدار روده وارد سيستم خون و لنف كرده تا در سوخت و ساز پيچيده آنها در سلول ها موثر باشد.

 



حقيقت هاي عجيب درباره مغز

شبكه بي بي سي به تازگي در برنامه «درون بدن انسان» بر روي مغز تمركز كرده و حقايق شگفت انگيزي را درباره اين اندام پيچيده بدن عنوان كرده است.
مغز انسان به عنوان مركز سيستم عصبي يكي از پيچيده ترين بخشهاي بدن انسان است كه شايد به جرأت بتوان گفت اين اندام تاكنون بيشترين اسرار بيولوژيكي را در خود نهفته و دانشمندان براي درك بسياري از اين اسرار همچنان در حال مطالعه و توسعه ابزارهاي جديد مطالعاتي هستند.
¤ مغز انسان به اندازه اي پيچيده است كه بالغ شدن آن 20 سال زمان خواهد برد.
¤ جنين انسان درون رحم مي تواند در هر ثانيه هشت هزار سلول جديد به وجود بياورد.
¤ در لحظه اي كه انسان متولد مي شود، تمامي سلولهايي كه براي يك عمر زندگي به آنها نياز دارد را در اختيار دارد.
¤ مغز انسان پيچيده ترين پديده اي است كه تاكنون در جهان هستي شناسايي شده است.
¤ نوزادان مي توانند پس از گذشت چند ساعت از زمان تولد خود، صورت مادرشان را شناسايي كنند.
¤ جنين درون رحم از قدرت بينايي برخوردار است اما همه چيز را سياه و سفيد مي بيند، چشم جنين به اندازه اي حساس است كه مي تواند نور به شدت ضعيفي كه از ميان شكم مادر به درون نفوذ مي كند را ببيند.
¤ انسان در دقيقه 20 بار پلك مي زند كه هر پلك زدن نيم ثانيه زمان نياز دارد. با روي هم گذاشتن اين دقايق مي توان گفت انسانها يك ساعت در روز را در تاريكي سرمي كنند.
¤ هر سلول مغزي با سلول مغزي ديگر در حدود 10 هزار اتصال برقرار مي كند.
¤ فراگرفتن حفظ تعادل و سازگار كردن اندامهاي بدن با يكديگر به اندازه اي پيچيده است كه تعداد سلولهاي موجود در مناطقي از مغز كه به اين كار اختصاص دارد، برابر مابقي سلولهاي باقيمانده در ديگر نواحي از مغز است.

 



چشمان فضا

ترجمه : عليرضا سزاوار
سالهاست كه شاهد توسعه و رشد فناوري هوافضا در جهان هستيم. زيرا اين صنعت يكي از بااهميت ترين و ارزشمندترين صنايع و فناوري ها محسوب مي شود.
به طور معمول پيشرفته ترين محصولات و فناوري ها ابتدا در اين حوزه توليد شده و سپس در ساير حوزه هاي فناوري مورد استفاده قرار گرفته اند.
در صنعت فضانوردي ماهواره ها يا همان قمرهاي مصنوعي هستند كه بي درنگ به دور زمين در حال چرخشند، اهميت ويژه و بسزايي دارند.
فكر استفاده از ماهواره ها براي نخستين بار پس از جنگ جهاني دوم توسط« آرتورسي كلارك »دانشمند، رياضيدان و نويسنده انگليسي بر سر زبان ها افتاد. او پيشنهاد داد يك ماهواره ارتباطي در مدار ژئوسنكرون زمين كه در فاصله 36000 كيلومتري سطح زمين و بالاي خط استواست قرار گيرد تا توانايي پوشش سيگنال هاي راديويي و تلويزيوني را براي 40 درصد سطح زمين داشته باشد. اين ماهواره مي تواند قسمت مشخصي از سطح زمين را به صورت ثابت تحت پوشش خود داشته باشد.
در حال حاضر كه ماهواره و فناوري هاي وابسته به آن پيشرفت قابل ملاحظه اي در جوامع ايجاد كرده است بخشي از تحقيقات و پژوهش هاي علمي- تخصصي كه در آزمايشگاه هاي فضايي انجام مي شود هرگز امكان انجامشان بر روي كره زمين وجود نداشت. اين تحقيقات كه بسيار زياد و متنوع است در رشته هاي پزشكي، مهندسي و ساير رشته ها در حال انجام است و تاكنون دستاوردهاي فراوان و ارزنده اي را به جوامع بشري هديه كرده است. ماهواره هايي كه در فضا در حال گردشند، مي توانند اطلاعات با ارزشي را در اختيار ما قرار دهند كه سبب تحولات شگرفي در زمينه هاي علمي و تحقيقاتي خواهد شد.
همه فناوري هاي رايج و موجود براي ايجاد و حفظ بقاي خود نيازمند نيروها و زيرساخت هايي هستند كه در اجزاي تشكيل دهنده آن فناوري بايد وجود داشته باشد تا بتوان از آن فناوري استفاده كرد و آن را توسعه داد. درباره استفاده از فناوري فضايي ديگر به زيرساخت هايي نياز داريم تا بتوان اين فناوري را توسعه داد، اين زيرساخت به اين شرح است:
- سيستم پرتاب و هدايت براي دستيابي به موقعيت مورد نظر در فضا
- تامين تجهيزات و امكانات مورد نياز
- ايستگاه و پايگاه هاي زميني پرتاب و كنترل تجهيزات
در حال حاضر سيستم پرتاب توسط موشك هايي كه براي اين منظور طراحي شده اند انجام مي شود و ساير روش هاي پرتاب و هدايت در حال طي كردن مراحل تحقيقاتي خود هستند.
زير ساخت ها يعني تجهيزات و امكانات مورد نياز در فضا شامل تجهيزات آزمايشگاهي- تحقيقاتي، مخابراتي و تجهيزات مورد نياز فضانوردان در مدت حضورشان در فضا است و نيز ايستگاه ها و پايگاه هاي زميني براي پرتاب و هدايت ماهواره است كه همزمان وظيفه كنترل پرتاب را نيز برعهده دارند.
به منظور ارتباطي كه بين ماهواره و ايستگاه زميني برقرار مي شود از دو نوع موج و فركانس استفاده مي شود. يكي براي Uplink (فرستادن اطلاعات به ماهواره) و ديگري براي Downlink (دريافت اطلاعات از ماهواره). سيستم نصب شده بر روي ماهواره سيگنال دريافتي از ايستگاه زميني را به يك دستگاه گيرنده مي فرستد و پس از پردازش به فرستنده ماهواره انتقال مي دهد و توسط آنتن فرستنده ماهواره مجدداً به سمت زمين تابيده مي شود.
سيگنال ارسالي به سطح زمين توسط ديش هاي معمولي دريافت و جمع آوري شده و سپس به يك دستگاه گيرنده ماهواره انتقال مي يابند و در آنجا مورد پردازش قرار مي گيرند.
قدرت سيگنال دريافتي بر روي زمين، نسبت به فاصله زاويه، قدرت فرستندگي ماهواره و نيز نقطه گيرندگي ديش دريافت اطلاعات و آب و هوا و غيره متفاوت بوده و به صورت يك الگوي خاص معرفي مي شود.
ماهواره هاي مخابراتي براي استفاده هاي راديويي- تلويزيوني، اينترنتي و ارتباطات مخابراتي مورد استفاده قرار مي گيرند. نخستين ماهواره از اين گروه، ماهواره اي با نام Echo1 بود كه در سال 1960 به فضا پرتاب شد و پس از آن Relay1 و Telstar1 نيز به آن پيوستند.
نخستين ماهواره مخابراتي با مدار زمين ثابت Syncom3 بود كه در سال 1964 در مدار قرار گرفت. هم اكنون ماهواره Inmost كه در سال 1979 در مدار قرار گرفت براي برقراري ارتباط تلفن همراه ماهواره اي در 95 كشور جهان مورد استفاده قرار مي گيرد.
تقريباً تمام ماهواره هاي مخابراتي در مدار زمين به صورت ساكن قرار گرفته اند و علائم تلفني و تلويزيوني به ماهواره فرستاده شده و پس از پردازش توسط ماهواره به ايستگاه زميني مخابره مي شود. بزرگترين ماهواره مخابراتي كه هم اكنون در مدار زمين فعال است ماهواره Intellset6 است كه امكان برقراري ميليون ها تماس تلفني همزمان و چندين كانال تلويزيوني را دارد و در حدود 150 كشور در مالكيت و عمليات اين ماهواره سهيم اند.
گروه ديگري از ماهواره ها مخصوص هواشناسي اند كه از اين ماهواره ها براي مطالعات جوي و هواشناسي مورد استفاده قرار مي گيرند و توسط داده هايي كه به زمين ارسال مي كنند مانند موقعيت ابرها، دما و... وضع هوا پيش بيني مي شود.
نخستين ماهواره از اين گروه، ماهواره Tiros بود كه در سال 1960 در مدار قرار گرفت كه توانايي ارسال تصاوير مادون قرمز از ابرها و نيز توانايي شناسايي توفان ها و مسير آنها را داشت. پس از آن ماهواره هاي ديگري نيز مانند Nimbus و itos در مدار قرار گرفتند.
ماهواره هاي هواشناسي دو نوع اند، آنهايي كه در مدار زمين به صورت ساكن قرار دارند كه به صورت پيوسته يك سوم زمين را زير نظر دارند و گروهي كه در مدار قطبي مستقرند كه مي توانند هر 12 ساعت يك بار كل سطح زمين را پوشش دهند.
ماهواره هاي هواشناسي با ارسال دماي هوا، دماي زمين، سرعت باد و حركت ابرها هواشناسان را در پيش بيني هوا در روزهاي آينده كمك مي كنند.
ماهواره هاي هدايت و ناوبري
اين مدل از ماهواره ها براي تعيين و موقعيت و هدايت وسايل نقليه دريايي، هوايي و زميني مورد استفاده قرار مي گيرند.
شبكه اي از ماهواره هاي رديابي در سراسر جهان به مردم كمك مي كند تا محل دقيق خود را با اختلاف چندمتر بيابند.
نخستين ماهواره از اين نوع، ماهواره Transit5A بود كه درسال 1963 در مدار قرار گرفت. اين ماهواره با ارسال سيگنال هاي خاص توانايي هدايت كشتي ها و هواپيماها را داشت.
اين گروه از ماهواره ها به دليل تعداد كم نمي توانستند همه جاي زمين را در يك زمان پوشش دهند و به همين دليل پس از مدتي سري ماهواره هاي Navstar يا Gps كه شامل 24 ماهواره است در مدار قرار گرفت.
با ارسال اين ماهواره استفاده كننده ها قادر خواهند بود مكان خود را از نظر طول، عرض و ارتفاع به درستي تعيين كنند.
ماهواره هاي تحقيقاتي
اين دسته از ماهواره ها براي انجام مطالعات و تحقيقات علمي مورد استفاده قرار مي گيرند، تحقيقاتي در زمينه ميدان هاي مغناطيسي، تشعشعات كيهاني، مشخصه هاي اجرام فضايي، مطالعه امواج خورشيدي و راديويي از معروف ترين ماهواره هاي اين گروه مي توان به هابل (Hubble)، ساليوت (Salyut)، مير (Mir)، اسكاي لب (Sky lab) اشاره كرد.
ماهواره هاي نظامي
ماهواره هاي اين گروه مهمترين نوع از ماهواره ها هستند كه در فعاليت هاي جاسوسي- دفاعي و تهاجمي به كار گرفته مي شوند. اين فعاليت ها مانند شنود اطلاعات و مكالمات، شناسايي حملات موشكي، شناسايي مراكز خاص، هدايت نيروهاي تهاجمي، ايجاد اختلال در مكالمات رقيب و... هستند.
ماهواره هاي شناسايي
اين گروه از ماهواره ها اطلاعات فراواني را از زمين دريافت كرده و به مراكز كنترل مي فرستند. ماهواره هاي شناسايي استفاده گسترده اي دارند و در بخش هاي مختلف مي توان از آنها استفاده كرد.
به عنوان نمونه در مطالعات زمين شناسي مي توان مشخصات گسل ها و آتشفشان ها را بررسي كرد. يا در شناسايي منابع آبي سطحي و نيز مطالعه در مورد آب هاي زيرزميني و جزر و مد درياها داشت.
ارزيابي و شناسايي جنگل ها و مراتع و بررسي تراكم و كيفيت جنگل ها، بررسي در مورد تنوع زيست محيطي و زيستگاه هاي حيات وحش هم از ديگر وظايف آنهاست.
شناسايي آلودگي هاي موادآلاينده مانند آلودگي هاي نفتي، پيش بيني زلزله، توفان، سيل وگردباد، نقشه برداري از تمامي سطوح زميني و دريايي، مناطق شهري از جمله بافت هاي شهري، مطالعه و تحقيق راه هاي حمل و نقل و طراحي راه هاي جديد از جمله موارد كاربردهاي مهم اين دسته از ماهواره هاست.
از معروف ترين ماهواره هاي اين گروه مي توان به Seacet Spot Landset 1 Topex و Jers اشاره كرد.

 



چاي قاتل سلول هاي سرطاني

محققان هندي دريافتند «ماده تي فلاوين 2» كه تنها در چاي سياه وجود دارد باعث كشته شدن سلول هاي سرطاني مي شود.
محققان هندي اعلام كردند، خوردن مداوم و روزانه چاي سياه مي تواند خطر پيشرفت بيماري سرطان را كم كند.
به گزارش تايمز اينديا، تحقيقات محققان هندي نشان داده چاي سبز و سياه داراي آنتي اكسيدان هايي است كه مي تواند با توده مولكول ها و سلول هاي مضر مبارزه كند.
براساس اين گزارش، نوشيدن دو فنجان چاي به اندازه خوردن دو عدد سيب يا خوردن 5 تكه سبزي داراي آنتي اكسيدان است.
محققان هندي طي دو تحقيق بر روي مواد تشكيل دهنده چاي دريافتند «ماده تي فلاوين 2» كه تنها در چاي سياه وجود دارد باعث كشته شدن سلول هاي سرطاني مي شود.
در دومين تحقيق، محققان هندي به سنجش عملكرد اثر «پلي فنل» موجود در چاي سياه و چاي سبز در پيشرفت سرطان سينه در موش هاي ماده پرداختند و دريافتند كه هر دو چاي به طور خاص، شمار تومورهاي سينه را در موش ها به ترتيب 77 درصد و 92 درصد كاهش داده و رشد آن ها را كم كرده است.
به گفته محققان مطالعات جديد ديگري لازم است تا اثر چاي را در درمان سرطان انسان بسنجند.

 



فوايد مغز بادام

متخصصان تغذيه در آمريكا تاكيد كردند افرادي كه نتايج تست انسولين آنها غيرعادي بوده و در معرض خطر ابتلا به ديابت هستند، مي توانند با افزودن بادام به رژيم غذايي خود از بروز ديابت پيشگيري كنند.
براساس مقاله جديدي كه در مجله كالج تغذيه آمريكا منتشر شده، اين مغز روغني خطر ابتلا به ديابت را كاهش مي دهد. پيش از اين نيز مطالعات تاكيد كرده بود كه مغز بادام در زمينه هاي ديگر مانند سلامت قلبي و عروقي و متابوليكي مفيد است.
به گزارش سايت اينترنتي ام دي پريوات، بادام از بين مزاياي بسياري كه دارد در بهبود وضعيت كلسترول خون بسيار سودمند و پرخاصيت است. اين بار متخصصان دانشگاه پزشكي و دندانپزشكي نيوجرسي دريافته اند كه رژيم غذايي غني از بادام در افرادي كه مبتلا به عارضه پيش ديابت هستند از بروز ديابت جلوگيري مي كند.
اين متخصصان پس از 6 هفته آزمايش روي دو گروه از شركت كنندگان دريافتند: در گروهي كه در رژيم غذايي آنها بادام گنجانده شده بود از نظر حساسيت انسوليني بهبودي چشمگيري حاصل شد. دراين افراد هم چنين سطح كلسترول بد خون كاهش پيدا كرد.

 



يك ليوان شير حاوي 20 ماده شيميايي

دانشمندان به تازگي نشان داده اند يك ليوان شير معمولي تركيبي از بيش از 20 نوع مسكن، آنتي بيوتيك و هورمون هاي رشدي است.
محققان با استفاده از آزمايش بسيار دقيقي توانستند حضور موادشيميايي كه براي درمان ناخوشي هاي انساني و حيواني مورد استفاده قرار مي گيرند را در شير گاو، بز و انسان بيابند.
ميزان داروهاي يافته شده در اين مايع مغذي بسيار كوچك تر از چيزي است كه بتواند بر روي بدن فردي كه آن را مي نوشد، تاثير بگذارد، اما نتايج اين آزمايش تاكيدي بر حضور موادشيميايي دست ساز انسان در چرخه غذايي است.
محققان معتقدند برخي داروها و هورمون هاي رشد در ميان گاوها و بزها از طريق شير مادر به فرزند يا از طريق آلودگي هاي درون دامداري ها انتقال داده مي شوند.
محققان براي بررسي ميزان داروهاي موجود در شير طبيعي، 20 نمونه شير گاو، بز و انسان را مورد بررسي و مطالعه قرار دادند.
نتايج اين آزمايش ها نشان داد شيرگاو حاوي داروهاي ضدالتهابي از قبيل «نيفلوميك اسيد»، «مفناميك اسيد» و «كتوپروفن»، مسكني كه معمولا براي از بين بردن درد براي انسان ها و حيوانات تجويز مي شود، بوده است.
دراين شير همچنين مي توان هورمون «17- بتا- استراديول» از خانواده هورمون استروژن را نيز يافت. درهر يك كيلوگرم شير سه ميليونيوم گرم از اين هورمون يافت مي شود. به گفته محققان دانشگاه «ژين» در اسپانيا اين شيوه آزمايشي مي تواند براي كنترل ايمني و سلامت انواع موادغذايي به كار گرفته شود.
اين محققان معتقدند شيوه آزمايشي 30 دقيقه اي جديد آنها مي تواند راهكارهاي تاثيرگذارتري را براي تعيين ميزان اين نوع آلايشها و مواد شيميايي درون شير يا ديگر موادغذايي ارائه كند.
براساس نتايج اين آزمايشها شير آزمايش شده بز داراي مقاديري داروي «نيفلوميك اسيد» و شير انسان حاوي مسكنهايي از قبيل «ايبوپروفن» و «ناپروكسن» و آنتي بيوتيكهايي مانند «تريكلوسان» و مقاديري هورمون بوده است.
براساس گزارش ديلي ميل، پيش از اين مطالعات ديگري نيز بر روي حضور موادشيميايي در بدن جانداران نشان داده بود بدن ماهي ها حاوي هورمون هاي متعدد و داروي ضدافسردگي «پروزاك» است. همچنين در گذشته تاثير آنتي بيوتيكها، داروهاي فشارخون و داروهاي كلسترول بر روي حيات وحش نيز مورد مطالعه قرار گرفته بود.

 



به جاي پرهيز غذاي سالم بخوريد

چاقي و اضافه وزن معضل بزرگي است كه اكثر افراد در مهم ترين سالهاي عمر خود با آن مواجه مي شوند و همواره به دنبال راهكاري براي خلاصي از اين بحران هستند.
اگر شما هم هميشه در تلاش بوده ايد تا با كم خوردن و رژيم هاي غذايي سخت وزن خود را كاهش دهيد از اين نكته مهم نيز مطلع باشيد كه خوردن غذاهاي سالم روشي ساده تر و مؤثر براي كاهش وزن است.
به گزارش پايگاه اينترنتي مدگورو، متخصصان تغذيه در اين مقاله جديد تأكيد كردند: براي اينكه كالري كمتري مصرف كنيد توصيه مي شود كه مقدار كالري مصرفي روزانه خود را اندازه بگيريد. با اين روش مي توانيد تشخيص دهيد كه براي ساخته شدن عضلات بدنتان و تأمين انرژي خود با ريزه مغذي هاي كافي و مناسب به چه مقدار كالري در روز نياز داريد و در نتيجه از مصرف زياد كالري جلوگيري كنيد.
وقتي سعي كنيد وزنتان را كم كنيد اگر غذاي سالم را انتخاب كنيد هم مي توانيد مواد مغذي ضروري را دريافت كنيد و هم مقدار كالري مصرفي خود را به طور معمول كاهش مي دهيد. درك اين تعادل براي اكثر افرادي كه در پروسه كاهش وزن گرفتار شده اند حياتي است. اگر تصور مي كنيد كم خوردن و خوب نخوردن به شما كمك مي كند وزنتان را كم كنيد در اشتباه هستيد چون به تدريج عضلات و همچنين انرژي خود را نيز از دست مي دهيد.
به گفته متخصصان تغذيه، ميوه ها و سبزيجات تازه كامل ترين موادغذايي براي كساني هستند كه قصد دارند وزن خود را كم كنند. به علاوه ميوه ها و سبزي هايي مثل توت فرنگي، مركبات و سبزيجاتي چون فلفل سبز و گوجه فرنگي نيز گزينه هاي مناسبي هستند چون كالري آنها پايين بوده و سرشار از ويتامين C هستند.
يك خوردني مناسب ديگر براي كاهش وزن آووكادو است. اين ميوه سرشار از فيبر خوراكي و اسيدهاي چرب امگا-3 است كه نه تنها براي قلب مفيد است بلكه نقش مهمي در عملكرد مناسب مغز و رشد و تكامل طبيعي بدن ايفا مي كند.
در اين مقاله همچنين تأكيد شده است كه اگر هم غذاي سالمي را انتخاب مي كنيد هميشه به ياد داشته باشيد كه مراقب مقدار غذايي كه مي خوريد باشيد. بدين معني كه حتي اگر غذاي سالم مي خوريد حتماً بايد مصرف آن را كنترل كرده و تعادل را نگه داريد.
توضيح اينكه اگر گوشت كم چرب يا ماهي سالمون مصرف مي كنيد حتماً مقدار كمي از اين موادغذايي را براي هر وعده غذايي تهيه كنيد. يك يا دو فنجان نخودفرنگي سبز يا كلم بروكلي نيز در كنار يك تكه نان سبوس دار گزينه مناسبي است.
يك اصل بسيار مهم را هميشه به ياد داشته باشيد، بدن افرادي كه قصد كاهش وزن دارند وقتي زمان كسب انرژي مي رسد خيلي سريع تر موادغذايي بويژه پروتئين و چربي را جذب مي كنند به همين خاطر توصيه مي شود اين افراد از مصرف نان و كربوهيدرات تصفيه شده و سفيد به جاي سبوس دار و موادي كه چربي و پروتئين زيادي دارند پرهيز كنند.
به گفته كارشناسان آكادمي پزشكان خانواده در آمريكا يك راهكار مؤثر براي كنترل غذايي كه مي خوريد، يادداشت كردن است. اين كار به شما امكان مي دهد نياز واقعي بدن خود را پيدا كرده و زياده خوري نكنيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14