(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 23 تیر 1390- شماره 19974

زيتون طارم نيازمند توجه و مديريت (يادداشت خبرنگار)
انتقاد استاندار از كمي اعتبارات فرهنگي اردبيل
پژواك
برگزاري يادواره استاندار اسبق و 257 كارمند شهيد گيلان در رشت
مديركل صدا و سيماي استان: پخش برنامه هاي سيماي مركز همدان 24 ساعته شد
مديركل كتابخانه هاي عمومي مازندران: كتابداران پركاران كم گو هستند
تجليل از سيدرضا مويد شاعر روزهاي انقلاب و جنگ
معرفي نفرات برتر جشنواره خوشنويسي مولود كعبه در اردبيل
به گفته استاندار گيلاني ها بيشتر از همه ايراني ها كتاب مي خوانند
معرفي آثار برتر چهاردهمين جشنواره نمايش عروسكي در تبريز
شعرهاي اخلاقي لهجه دار اصفهاني ها كتاب شد
راهيابي 3نمايش عروسكي مازندران به مرحله جشنواره منطقه اي
دود از كنده بلند مي شود!
راه اندازي دوره كارشناسي ارشد رشته فرش دستباف دركاشان
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كهگيلويه و بويراحمد:مطبوعات هيچ گاه از نقد منصفانه و سازنده غافل نشوند
نام گذاري خياباني در اردبيل به نام رسول ملاقلي پور



زيتون طارم نيازمند توجه و مديريت (يادداشت خبرنگار)

يكي از مهم ترين محصولات توليدي شهرستان طارم از توابع استان زنجان در حوزه كشاورزي توليد زيتون است. طوري كه اهل فن زيتون اصل را با نام طارم مي شناسند. اما در اين بين وجود برخي مشكلات و بي توجهي ها از سوي مسئولان و مديران ذي ربط باعث شده توليدكنندگان اين مواد غذايي با ارزش در حوزه توليد، صادرات و عرضه و تقاضا در شهرستان طارم بامشكلات جدي روبه رو شوند.
حضور گسترده واسطه گران و دلالان به هنگام جمع آوري اين محصول در شهرستان باعث شده تا زيتون طارم نه تنها به قيمت هاي ارزان خريداري شود بلكه بدون نام و نشاني از اين شهرستان در شهرهاي داخلي و بازارهاي خارجي عرضه شود. فروش زيتون طارم با برندهاي معتبر و مشهور درحالي صورت مي گيرد كه متأسفانه همانند ساير محصولات غذايي كشور از جمله زعفران هيچ كس پاسخگو نيست.
در اين بين رئيس اتحاديه تعاوني هاي كشاورزي طارم در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: عدم نقدينگي كافي اتحاديه ها و تعاوني هاي مربوط به اين محصول، بالا بودن سود تسهيلات بانكي، نبود صنايع تبديلي كافي در منطقه و نياز مالي شديد باغداران منطقه از جمله عواملي است كه متأسفانه زمينه حضور واسطه گران را در سطح توليدكنندگان اين محصول افزايش داده است.
حجت الله شعباني با بيان اينكه زيتون طارم با نام و برند مناطقي غير از اين شهرستان در بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي شود؛ گفت: نبود بازار مطمئن، واردات بي رويه زيتون كنسروي و روغن زيتون، نبود سرمايه در گردش شركت هاي تخصصي جهت خريد محصول زيتون از باغداران، از جمله چالش هاي پيش روي اين محصول به شمار مي رود.
طارم- خبرنگاركيهان

 



انتقاد استاندار از كمي اعتبارات فرهنگي اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
استاندار اردبيل گفت: با توجه به ميزان اعتبار فرهنگي استان نمي توان بخش عظيمي از آن را به ساخت و توسعه كتابخانه ها اختصاص داد.
سيدحسين صابري در جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي اردبيل با اشاره به محدودسازي اعتبارات فرهنگي و هدفمند كردن آنها از طرف مجلس افزود: با 140 ميليارد ريال اعتبار فرهنگي استان و با حجم زياد طرح ها و دستگاه هاي فرهنگي نمي توان بخش عظيمي از آن را به توسعه كتابخانه ها اختصاص داد.
وي اعتبارات عمراني استان در سال جاري را 1090 ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: اگر صددرصد اعتبارات تخصيص يابد شايد بتوان نيمي از پروژه هاي در حال احداث و نيمه تمام را تكميل كرد.
وي گفت: اگر نيمي از پروژه هاي عمراني استان را به كتابخانه سازي اختصاص دهيم فعاليت در حوزه هاي ديگر تعطيل مي شود و اين كار هيچ همخواني با فعاليت نهاد كتابخانه ها به عنوان يك نهاد غيردولتي ندارد.
صابري افزود: مجلس شوراي اسلامي با توزيع اعتبارات فرهنگي تا آخر سال امكان جابه جايي حتي يك ريال از اين اعتبارات را خارج از چارچوب قانوني منع كرده است.
وي در پايان گفت: در باب پروژه هاي عمراني اولويت با پروژه هاي نيمه تمام است كه در اين مورد 799 پروژه نيمه تمام اولويت دار در سطح استان شناسايي شده است.

 



پژواك

برگزاري جشنواره سراسري فيلم ميلاد سرخ در اردبيل
اردبيل- خبرنگار كيهان: همزمان با سال روز ولادت باسعادت سرور آزادگان جهان امام حسين«ع» نخستين جشنواره سراسري فيلم ميلاد سرخ در اردبيل آغاز به كار كرد.
اين جشنواره طي مراسم با شكوهي با حضور معاون امور سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون استاندار اردبيل و جمعي از مردم علاقه مند و هنرمندان در مجتمع فرهنگي، هنري فدك اردبيل برگزار شد. از 800 اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره 144 اثر در قسمت هاي فيلم بلند، داستاني، مستند، كوتاه و انيميشن در سينماها و تالار بيضاي اردبيلي در مدت چهار روز به تماشا گذاشته مي شود.
معرفي نفرات برتر جشنواره فيلمنامه نويسي در تبريز
تبريز- خبرنگار كيهان: نفرات برتر چهارمين جشنواره سراسري فيلمنامه نويسي با معرفي 11 چهره در تبريز مشخص شد.
«قربانعلي طاهر فر»، «حبيبه آهنگر» از تبريز «عبدالمحمد انصاري» از بوشهر، «مليحه عزيزي» از اراك، «هايده مرادي» از اردبيل، «مجدالدين عطايي» از رشت، «زهرا احمدي و مهدي رئيسي» از گرگان، «طاهر فرهادي» از تبريز، «علي زارع كار» از همدان و «ستاره پيرخديري» از كرج، نفرات برتر اين جشنواره بودند.
ساخت فيلم كوتاه در آبادان
آبادان- خبرنگار كيهان: فيلم 13 دقيقه اي «نوانخانه اي در هر خانه» محصول حوزه هنري آبادان در مراحل نهايي توليد قرار گرفت. فيلم قصه تنهايي دختري با ناتواني هاي جسمي است كه وابستگي زيادي به مادرش دارد اما مادر به شكلي ناخواسته، او را به مرز نابودي جسمي و روحي مي كشاند و در اين هنگام است كه پاي يك پرستار به زندگي دخترباز مي شود.
مسئول هنرهاي تصويري حوزه هنري آبادان گفت: فيلم سيزده دقيقه اي «نوانخانه اي در هر خانه» تهيه شده در واحد هنرهاي تصويري حوزه هنري آبادان روزهاي پاياني توليد را سپري مي كند.
نمايشگاه نقاشي در فيروزآباد
فيروزآباد- خبرنگار كيهان: به منظور تشويق و ترغيب هنرمندان جوان شركت كننده در طرح اوقات فراغت نمايشگاه نقاشي اين هنرمندان در سالن آفرينش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي فيروزآباد برگزار شد. نسرين رحيمي حقيقي مربي كلاس هاي طرح اوقات فراغت در رابطه با اين نمايشگاه گفت: در اين نمايشگاه 33 اثر در زمينه هاي رئال كه به روش سياه قلم، مدادرنگي، رنگ و روغن- طراحي كه توسط هنرمندان جوان تهيه شده بوده است در معرض ديد تماشاگران قرار گرفته و ميزان استقبال از نمايشگاه چشمگير بوده است.
فيلم تلويزيوني «رهايي» در كاشان كليد خورد
كاشان- خبرنگار كيهان: فيلم تلويزيوني «رهايي» به نويسندگي و كارگرداني «محسن بخارايي» براي پخش از شبكه يك سيما در كاشان كليد خورد. اين فيلم ماجراي زوج جواني به نام هاي سعيد و نرگس است كه براي اجراي تئاتر در شب عيدفطر بازيگران آن مشغول تمرين هستند كه ورود خواهر ناتني سعيد كه به تازگي از زندان آزاد شده است، روال طبيعي زندگي اين زوج جوان را برهم مي زند.
يكتا ناصر، اميرمحمد زند، حسام ظهور، فريبا طلبي، سعيد خسروي، اكبر رضوانيان و شيرين صمدي در اين فيلم تلويزيوني بازي مي كنند.
برگزاري نمايشگاه نقاشي در كيش
كيش- خبرنگار كيهان: نمايشگاه نقاشي بانوان با عنوان ماه تا ماهي در جزيره كيش برگزار شد. در اين نمايشگاه نقاشي هاي بسيار زيبايي كه توسط نقاشان زن كشيده شده بود به مناسبت ميلاد امام علي(ع) و روز پدر با خاطرات در كيش به نمايش عموم درآمد.
افتتاح سينما در شهريار
شهريار- خبرنگار كيهان: همزمان با عيد سعيد مبعث اولين سينما در شهر شهريار با حضور دكتر سجادي پور مديركل نظارت و ارزشيابي حرفه اي وزارت ارشاد، خاني معاونت اجرايي فرماندار، اعضاي شوراي شهر و تني چند از مسئولان شهرستان سينماي سپهر شهريار افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
افتتاح نمايشگاه هنرهاي تجسمي در همدان
همدان-خبرنگار كيهان: نخستين نمايشگاه و فروشگاه آثار هنرمندان هنرهاي تجسمي (اكسپو) استان همدان افتتاح يافت. معصومه حدادي كارشناس هنرهاي تجسمي و مسئول دبيرخانه آموزشگاه هاي آزاد اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان در اين خصوص گفت: اين نمايشگاه و فروشگاه در سال جهاد اقتصادي با هدف ايجاد بستر مناسب براي رشد اقتصاد هنر و حمايت مادي و معنوي از هنرمندان تجسمي برگزار شده است.
وي افزود: ارج نهادن به هنر و معرفي بهترين دستاوردهاي هنرهاي تجسمي استان هدف ديگر اين نمايشگاه است.
معرفي نفرات برتر عكس اعتكاف در گرگان
گرگان-خبرنگار كيهان: رضا وهمي دبير مسابقه عكس گفت: در اين مسابقه كه با حضور و استقبال قابل توجه عكاسان گلستاني همراه بود از بين 193 اثر رسيده به دبيرخانه اين مسابقه، خانم ها سحر نظيفي، سميرا غفاريان و سعيده اميري توانستند عناوين اول تا سوم را به خود اختصاص دهند و به ترتيب نيم سكه بهار آزادي، ربع سكه بهار آزادي و مبلغ يك ميليون ريال جايزه دريافت نمايند.
وي گفت: نمايشگاهي از آثار رسيده به اين مسابقه در محل نگارخانه سوره حوزه هنري گلستان در گرگان، برپا خواهد بود.
برگزاري جشنواره موسيقي محلي در شهركرد
شهركرد-خبرنگار كيهان: مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهار محال و بختياري گفت: پنجمين جشنواره منطقه اي موسيقي مناطق زاگرس نشين كشور در مرداد ماه سال جاري در بروجن برگزار مي شود. حسين گنجي اظهار داشت: اين جشنواره با حضور هنرمنداني از استانهاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اصفهان، ايلام، بوشهر، چهار محال و بختياري، خوزستان، فارس، كردستان، كرمانشاه، كهگيلويه و بوير احمد و هرمزگان برگزار مي شود.
بزرگداشت سيروس صابر در بابل
بابل-خبرنگار كيهان: با حضور استاندار مازندران مراسم بزرگداشت مرحوم سيروس صابر هنرمند متعهد بابلي برگزار شد. در اين مراسم جمع كثيري از هنرمندان و مسئولان استان مازندران حضور داشتند.
برگزاري نمايشگاه عكس در نيشابور
نيشابور-خبرنگار كيهان: نمايشگاه عكس «لحظه» آثار مصطفي موحدي راد عكاس نيشابوري در نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور برپا شد. حميد رضا آتشي مسئول نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور گفت: نمايشگاه عكس «لحظه» شامل 20 اثر به صورت رنگي در ابعاد 40*30 با موضوع طبيعت بوژان، خرو، دشت نيشابور و آزاد در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
آتشي اظهار داشت: مصطفي موحدي راد عكاس نيشابوري با هدف معرفي اين هنر به مشتاقان و ارتباط با هنرمندان اين رشته و نقد و بررسي آثار و هم انديشي با عكاسان نيشابوري اين نمايشگاه را برپا كرده است.وي خاطرنشان كرد: اين نخستين نمايشگاهي است كه از مصطفي موحدي راد به عنوان عضو عكاسان مستقل نيشابوري برپا شده است.

 



برگزاري يادواره استاندار اسبق و 257 كارمند شهيد گيلان در رشت

رشت- خبرنگار كيهان:
مراسم بزرگداشت و همايش يادواره شهيد انصاري استاندار اسبق و 257 شهيد كارمند استان گيلان با حضور اقشار مختلف مردم در مصلاي رشت برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور فرماندهان بسيج ادارات و اصناف كشور و سپاه قدس گيلان، استاندار و جمعي از مسئولان و مديران دستگاه هاي اجرايي استان و خانواده شهدا برگزار شد ياد و خاطره شهيدان انصاري و نوراني استاندار و معاون عمراني اسبق استانداري گيلان و 257 كارمند شهيد استان گرامي داشته شد.
استاندار گيلان در اين مراسم گفت: امسال براي نخستين بار يادواره شهيد انصاري به عنوان تنها استاندار شهيد كشور به صورت ملي برگزار شد.
مهدي سعادتي شهدا را تضمين كننده ادامه راه انقلاب اسلامي دانست و از صفات انساني و خلق و خوي شهيد انصاري و سادگي رفتار آن شهيد در خدمت به مردم به نيكي ياد كرد.
وي با بيان اينكه شهدا در وصيت نامه هاي خود بر اصل ولايت پذيري تأكيد فراوان داشتند افزود: در اين رابطه مشروعيت انقلاب و اركان نظام و قوانين كشور منوط به اصل ولايت مطلقه فقيه است.

 



مديركل صدا و سيماي استان: پخش برنامه هاي سيماي مركز همدان 24 ساعته شد

همدان- خبرنگار كيهان:
پخش 24 ساعته برنامه هاي سيماي استاني مركز همدان آغاز شد.
مديركل صدا و سيماي مركز همدان با اعلام اين خبر، افزود: همزمان با سالروز ولادت حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) توليد و پخش برنامه هاي شبكه استاني سينا در همدان، شبانه روزي شد.
دكتر علي طلوعي افزود: برنامه هاي شبكه سيماي استاني سيناي همدان با پخش 24 ساعته، ارتقاي كمي و كيفي خوبي مي يابد كه از جمله در اين شبكه، دو برنامه با محوريت خانواده، 5 برنامه در حوزه جوان، 3 برنامه در حوزه فرهنگ و ادب، 3برنامه ورزشي، دو مجله اقتصادي، 4 بخش خبري، 3 برنامه ويژه روستا، يك برنامه حادثه محور به نام تپش، يك مجله علمي، 4 برنامه مسابقه، برنامه كودك و خردسال و... تهيه و به طور هفتگي يا روزانه پخش مي شود.
وي گفت: برنامه ها و گفت وگوهاي چالش محور و انتقادي نيز جايگاه ويژه اي در شبكه استاني ما دارند.
مديركل صدا و سيماي مركز همدان خاطرنشان ساخت: امسال در شبكه استاني سيناي همدان، قصد توليد 10 عنوان فيلم بلند تلويزيوني و دو سريال را داريم كه علاوه بر سيماي استاني از شبكه هاي سراسري نيز پخش خواهند شد.

 



مديركل كتابخانه هاي عمومي مازندران: كتابداران پركاران كم گو هستند

ساري -خبرنگاركيهان:
مديركل كتابخانه هاي مازندران گفت: كتابداران، پركاران كم گو هستند.
«محمد اسماعيل امامزاده» كه درپانزدهمين گردهمايي مسئولان كتابخانه هاي عمومي مازندران سخن مي گفت؛ با اعلام مطلب فوق افزود: تجربه جهاني نشان مي دهد كه رشد و توسعه تمدن ها ريشه در رشد فكري و فرهنگي هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ كتابخواني در جامعه نمي توان به رشد هيچ تمدني دل خوش كرد.
وي افزود: استان مازندران با 59 كتابخانه تحت پوشش رتبه 27كشوري را نسبت به متوسط جمعيت به ازاي هر كتابخانه داراست و اين درحالي است كه جزء 5 استان به غايت فرهنگي كشور است.
امامزاده خاطرنشان كرد: اداره كل كتابخانه هاي عمومي مازندران درسال 89، با كسب رتبه پنجم در بخش اعضاء، رتبه سوم در بخش امانت، رتبه پنجم در بخش مراجعين و رتبه بيست و يكم در بخش منابع، عنوان اداره كل برتر كشوري را در ارزيابي توسط نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور به خود اختصاص داد؛ اما اين آمار نشان مي دهد كه سرعت حركت فعاليت ها در استان هاي ديگر نيز شتاب آلود است و بايد تلاش بيشتري كرد تا به تحقق اهداف جهاد فرهنگي درافق ايران 1404 دست يابيم.
مديركل كتابخانه هاي عمومي مازندران با اشاره به برنامه ريزي جهت اجراي 3100 برنامه فرهنگي در سراسر كتابخانه هاي عمومي مازندران درسال 90، به احداث و تجهيز كتابخانه ها نيز اشاره كرد و گفت: براساس تفاهم نامه في مابين نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور و استانداري مازندران مبني بر ساخت 75 كتابخانه روستايي، شاهد رشد و شكوفايي هرچه بيشتر حوزه كتاب و كتابخواني باشيم.

 



تجليل از سيدرضا مويد شاعر روزهاي انقلاب و جنگ

سرويس شهرستان ها:
حاج سيدرضا مويد خراساني شاعر برجسته آييني و انقلابي و پيشكسوت عرضه جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي مورد تجليل قرار مي گيرد.
تجليل از شاعر پيشكسوت انقلابي «حاج سيدرضا مويد خراساني» در قالب چهارمين نشست از سلسله نكوداشت هاي سنگربانان جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي، عصر فردا در مشهد برگزار مي شود.
در اين نشست شاعران و ذاكران برجسته، اساتيد دانشگاه، فعالان مردمي و مديران فرهنگي شهر حضور داشته و برخي از اساتيد دانشگاه و ذاكران پيشكسوت اهل بيت درباره استاد مويد سخنراني خواهند كرد.
در اين روز همچنين از كتاب اشعار منتشر نشده حاج سيد رضا مويد خراساني كه در بردارنده اشعاري با موضوعات انقلاب، جنگ، امام و شهداست رونمايي مي شود.
اين مراسم به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي مشهد و كانون مداحان و شاعران مذهبي خراسان رضوي برگزار مي شود.

 



معرفي نفرات برتر جشنواره خوشنويسي مولود كعبه در اردبيل

اردبيل- خبرنگاركيهان:
نفرات برتر جشنواره خوشنويسي مولود كعبه استان اردبيل معرفي شدند.
دراين جشنواره بيش از 80 نفر از خوشنويسان شهرستان هاي پارس آباد، بيله سوار و گرمي رقابت كردند كه درپايان با رأي هيئت داوران در رشته خط نستعليق علي شاهي از گرمي به عنوان نفر اول، تراب حسن زاده از پارس آباد به عنوان نفر دوم و علي جوادزاده از گرمي به عنوان نفر سوم معرفي شدند.
درخط شكسته نيز سميه شمس از پارس آباد، فرامرز شاهي و شهروز مرادي از بخش اصلاندوز به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.
درخط كتابت اين جشنواره علي وطن خواه از پارس آباد اول شد و جايزه ويژه هيئت داوران به هنرمند خردسال سينا هاشمي و زهرا اعيادي اهدا گرديد.

 



به گفته استاندار گيلاني ها بيشتر از همه ايراني ها كتاب مي خوانند

رشت- خبرنگاركيهان:
استاندار گيلان ميزان سرانه مطالعات دراين استان را بالاتر از سرانه كشوري دانست.
مهدي سعادتي گفت: سرانه مطالعه در گيلان در شبانه روز 84 دقيقه است در حالي كه اين رقم در كشور 76 دقيقه مي باشد كه اين امر نشانگر افزايش نرم استاني نسبت به سطح كشور است.
وي كه درجلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي استان گيلان سخن مي گفت درخصوص سرانه زيربنا و اعضاي كتابخانه هاي استان هم افزود: درحال حاضر سرانه عضو كتابخانه ها به مقياس نفر 1000 نفر باسواد در كشور 3 نفر درحالي كه اين رقم درگيلان 75/3 است و سرانه زيربنا 2/1 متر در گيلان و 5/1متر در كشور مي باشد كه نشانگر ضرورت توسعه فضاهاي كتابخانه اي در استان است.
سعادتي با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص اجراي مصوبات سفر رئيس جمهوري به گيلان در بخش كتابخانه ها گفت: درحال حاضر احداث كتابخانه مركزي شهر رشت و 6 كتابخانه در شهرستانها و 6 باب ديگر در شهر هاي بره سر، چمخاله، شلمان و منجيل به شدت دنبال مي شود.
احمدي پور مديركل كتابخانه هاي عمومي گيلان هم با اشاره به دايرشدن كتابخانه در 16 شهرستان استان، خواستار تأمين زمين موردنياز براي احداث فضاهاي جديد كتابخانه اي شد.

 



معرفي آثار برتر چهاردهمين جشنواره نمايش عروسكي در تبريز

تبريز- خبرنگاركيهان:
آثار برتر چهاردهمين جشنواره نمايش عروسكي مراكز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان شرقي، شناخته شدند.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان شرقي، نمايش «دل دريايي» از مركز شماره3 كانون تبريز، به عنوان نمايش برتر انتخاب و به جشنواره منطقه اي راه يافت. ضمن آن كه نمايش «كلوچه هاي خدا» از مركز شماره5 كانون تبريز و «تويي كه مي شناسمت» از بستان آباد، دوم و سوم شدند.
«بوديم. هستيم. باش» از مجتمع كانون تبريز، «ناني براي خدا» از مرند، «قناعت» از عجب شير و «مرد ماهي گير» از شبستر، در اين جشنواره به روي صحنه آمدند.
شايان ذكر است: جشنواره منطقه اي نمايش عروسكي مراكز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، نيمه دوم تيرماه جاري و در گيلان و با حضور نمايش هاي منتخب مراكز كانون شمال غرب كشور، برگزار مي شود.

 



شعرهاي اخلاقي لهجه دار اصفهاني ها كتاب شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
كتاب «نمكدونس» حاوي مجموعه اشعار اخلاقي شعراي استان اصفهان با لهجه اصفهاني رونمايي شد.
در اين كتاب كه در قطع خشتي و با تيراژ 10هزار نسخه منتشر شده، نكات اخلاقي و موضوعات شهروندي در قالب شعر و به زبان طنز بيان شده است.
دبير كميته فرهنگ شهروندي شهرداري اصفهان در مراسم رونمايي از اين كتاب، مدت صرف شده جهت انتخاب و جمع آوري اين اشعار را حدود 10ماه ذكر كرد و گفت: مهم ترين ويژگي اين كتاب، استفاده از لهجه شيرين اصفهاني در تمامي ابيات مندرج در كتاب است به گونه اي كه مي توان اين اثر را سوغات اصفهان براي جامعه شعري كشور برشمرد.
مهدي بقايي افزود: انتشار اين كتاب، مي تواند سرآغازي براي تلاش بيشتر شاعران استان در خلق آثار شعري با بهره گيري از لهجه زيباي اصفهاني باشد.
دبير كميته فرهنگ شهروندي كتاب «نمكدونس» را از جمله آثاري دانست كه با اين هدف تهيه و منتشر شده است و اظهار داشت: سه عنوان مستند تصويري و 5 جلد كتاب در قالب داستانك از ديگر محصولاتي است كه با موضوع حسن خلق تهيه شده است.
شايان ذكر است، مرحوم اكبر جمشيدي، عباس شاه زيدي، فضل الله شيراني و مرتضي هادوي فرد شماري از شاعران اصفهاني هستند كه اشعار آنها در كتاب نمكدونس به چاپ رسيده است.

 



راهيابي 3نمايش عروسكي مازندران به مرحله جشنواره منطقه اي

ساري- خبرنگاركيهان:
مدير كانون پرورش فكري مازندران از راهيابي 3نمايش عروسكي مازندران به مرحله منطقه اي اين جشنواره خبر داد.
قاسم عزيززاده گرجي به خبرنگار كيهان گفت: در مرحله نهايي جشنواره عروسكي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان مازندران كه در نيمه اول تيرماه سال جاري در سالن شهيد حدادي اين كانون به نمايش درآمد، نمايش هاي «صبح به رنگ گل» از مركز چالوس، «مرواريد غلطان» از مركز گلوگاه و «ماه از آن بالا چه ديد» از مركز كياسر به مرحله منطقه اي راه پيدا كردند.
همچنين از 23 نمايش عروسكي مراكز كانون پرورش فكري، 19 نمايش به مرحله مقدماتي استاني راه يافتند كه از اين ميان چهار نمايش به عنوان برگزيده و پس از رقابت 3 نمايش به مرحله منطقه اي راه پيدا كردند.
گفتني است؛ نمايش عروسكي در كانون پرورش فكري ابزاري براي تربيت مخاطبان است كه در كنار هنرهاي ويژه كودكان و نوجوانان دست سازهاي اين اقشار محسوب و رقابتي سالم را براي هم سن و سالان خود به وجود آورده است.

 



از نگاه دوربين
دود از كنده بلند مي شود!

اين پيرمرد 82 ساله بابلي كه از قضا مغازه عتيق فروشي در بابل دارد حدود 30 سال است كه هر صبح مسير بابل تا قائم شهر را مي دود.
مسافران مسير بابل- قائم شهر هر روز صبح زود وي را با دو شاخه گل رز كه در دستانش قراردارد در حال دويدن مي بينند.
خودش مي گويد كه تاكنون مريض نشدم و تا 100 سال هم خيلي مانده تا بازنشسته شوم. اين پيرمرد بابلي كه نامش «عباس شهرباف» است؛ متولد 1308 است. اين مطلب را براي جوانان عزيز چاپ كرديم كه بگوييم دود از كنده بلند مي شود!
عكس از علي كفايي مهر- خبرنگار كيهان در بابل

 



راه اندازي دوره كارشناسي ارشد رشته فرش دستباف دركاشان

كاشان-خبرنگاركيهان:
رئيس شوراي علمي دايره المعارف فرش دستباف كشور از ايجاد دوره كارشناسي ارشد رشته فرش دستباف براي نخستين بار دردانشگاه كاشان خبر داد.
اميرحسين چيت سازيان گفت: ايجاد اين رشته تحصيلي به تصويب شوراي گسترش و برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري رسيده است.
وي افزود: اين رشته تحصيلي درسه گرايش مديريت فرش، طرح و نقشه و رنگ آميزي و مواد اوليه در دانشكده معماري و هنر دانشگاه كاشان براي بهمن ماه امسال دانشجو مي پذيرد.
مديرگروه هنر اسلامي و پژوهش و هنر دانشكده معماري و هنر دانشگاه كاشان خاطر نشان كرد: تربيت برنامه ريزان ارشد براي توليد، تجارت و صادرات فرش و ايجاد تنوع و ابداع لازم در طراحي فرش ايران از ديگر اهداف ايجاد اين رشته تحصيلي است.
چيت سازيان ايجاد رشته هاي فرش براي حفظ و اجراي اين صنعت قديمي را لازم دانست.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كهگيلويه و بويراحمد:مطبوعات هيچ گاه از نقد منصفانه و سازنده غافل نشوند

ياسوج- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كهگيلويه و بويراحمد گفت: مطبوعات به عنوان ركن چهارم دموكراسي رسالت سنگيني در عرصه اطلاع رساني و روشنگري افكار عمومي دارند امين كمالوند نقد سازنده و عالمانه را براي توسعه و پيشرفت و تعالي استان بسيار مفيد دانست و گفت: ميان نقد منصفانه و حرف مغرضانه در حوزه مطبوعات تفاوت ماهوي وجود دارد.
وي گفت: نقد منصفانه متفاوت از حرف مغرضانه است. كمالوند با اشاره به جايگاه مطبوعات در حوزه فرهنگ و هنر اين استان اظهار داشت: ارتقا جايگاه كنوني مطبوعات كهگيلويه و بويراحمد نخستين هدف ما در ايجاد تحول فرهنگي براي اين استان است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كهگيلويه و بويراحمد اعتمادسازي ميان مديران و مطبوعات را مهم ترين وظيفه خود در اين عرصه دانست و افزود: مطبوعات هيچ گاه از نقد سازنده و منصفانه غافل نشوند و اگر روزي از اين عمل غفلت ورزيدند مطمئن باشند كه به رسالت ذاتي خود آن گونه كه بايد عمل نكرده اند.

 



استاندار خبر داد
نام گذاري خياباني در اردبيل به نام رسول ملاقلي پور

اردبيل- خبرنگاركيهان:
استاندار اردبيل گفت: يكي از خيابان هاي اردبيل به نام مرحوم رسول ملاقلي پور فيلمساز و كارگردان اردبيلي نامگذاري مي شود.
سيدحسين صابري در مراسم اختتاميه اولين جشنواره ميلاد سرخ افزود: پيشنهاد برخي از مسئولين جشنواره مبني بر نامگذاري يكي از خيابان هاي اردبيل به نام مرحوم رسول ملاقلي پور مورد استقبال مسئولين استان قرار گرفته و در اين ارتباط با انجام رايزني با اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهرداري اردبيل اين موضوع به جد پيگيري خواهد شد.وي گفت: براي استان اردبيل مايه افتخار است كه ميزباني رويدادي را برعهده داشت كه ثمره آن جز افتخار و عزت و برانگيختن غرور ملي چيز ديگري نيست.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14