(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 23 تیر 1390- شماره 19974

در هجر رخت در تب و تابيم همه
وظايف منتظران ظهور در عصر حاضر -بخش نخست



در هجر رخت در تب و تابيم همه
وظايف منتظران ظهور در عصر حاضر -بخش نخست

ايرج نظافتي
چه شب ها را كه در كوچه پس كوچه هاي خيال آمدنت در جمكران به صبح رسانديم و اما نيامدي...
چه شب ها و روزهاي انتظار را طي كرديم و چشم به راه سپيده نشستيم و اما نيامدي... به قول مرحوم آغاسي، به خوبا سر مي زني، مگه ما بدا دل نداريم!
گرچه شرمسار وجود نازنينت هستيم آن زماني كه دوشنبه ها و پنج شنبه ها نامه اعمال ما تقديم محضر مباركت مي شود اما اي امام خوبي ها و مهرباني ها! دعاي فرجت را هر صبح و شام زمزمه مي كنيم به اميد گوشه چشمي و عنايتي... گرچه عنايات حضرتت را در هدايت جامعه اسلاميمان به خوبي مي بينيم اما اميدواريم به آمدنت تا قدوم مباركت را گل افشان كنيم و خاك پايت را توتياي چشمان...
يكي از دغدغه هاي جامعه اسلامي ما در عصر حاضر اين است كه چگونه به سمت جامعه اي مهدوي حركت كنيم و با چه ابزارها و راهكارهايي مي توانيم زمينه ساز ظهور منجي عالم بشريت باشيم؟
در گزارش پيش رو به نقش مهدويت و نشانه هاي منتظران ظهور در عصر انقلاب اسلامي خواهيم پرداخت.
شناخت مهدي موعود(عج)
يكي از مهم ترين راهكارها در حركت به سمت جامعه اي ديني و مورد قبول امام عصر(عج) انجام تكاليف ديني و شرعي و شناخت شخص حضرت مهدي(عج) و آشنايي با حكومت ايشان در آخرالزمان است.
حضرت آيت الله ممدوحي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و نماينده مردم كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبري در گفت وگو با سرويس گزارش كيهان به وظيفه منتظران ظهور اشاره مي كند و مي گويد: «اولين وظيفه يك منتظر واقعي شناخت و معرفت نسبت به امام زمان(عج) و نوع حكومت داري مدنظر ايشان است.»
آيت الله ممدوحي مي گويد: «از امام صادق(ع) نقل شده كه ايشان درباره منجي آخرالزمان فرموده اند عدالت محوري ايشان به گونه اي است كه مشخص نيست اگر ايشان تشريف بياورند و آن حكومت عادلانه را تحقق ببخشند آنچه كه شما در حال حاضر از مال و ثروت داريد، همين را هم به شما بدهند؟ يعني در حكومت امام مهدي عدالت به معناي واقعي تحقق پيدا مي كند و شايد خيلي ها كه امروز خود را در زمره منتظران ظهور آن حضرت مي پندارند در حكومت ايشان جايگاهي نداشته باشند و يا شايد در جبهه مقابل هم قرار بگيرند و تاب تحمل عدالت محوري ايشان را نداشته باشند.»
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه همين بحث به افرادي اشاره مي كند كه خود از انقلابيون بودند اما بعدها در تقابل با انقلاب اسلامي قرار گرفتند، آيت الله ممدوحي مي گويد: «خيلي ها در قبل از انقلاب از مبارزين بودند و منتظر برقراري حكومت اسلامي بودند اما به محض اينكه انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد در مقابل آن جبهه گرفتند، چرا كه استقرار نظام اسلامي را در تضاد با اهداف و خواسته هاي خود مي ديدند از همين رو به مبارزه با جمهوري اسلامي پرداختند.»
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح مي كند: «مردم بايد با اين واقعيت آشنا شوند كه اگر ظهور امام عصر(عج) تحقق يابد ديگر نه به دادگستري و كلانتري و قاضي و داروغه نيازي هست و نه ناامني در جهان وجود خواهد داشت بلكه همه اين موارد توسط خود مردم رعايت و اجرا مي شود و تمام حقايق اسلامي برملا مي شود و هيچ پنهاني باقي نخواهد ماند.»
مدعيان دروغين مهدويت
يكي از مسايلي كه در سال هاي اخير جامعه اسلامي ما با آن دست به گريبان است، مدعيان دروغين مهدويت است.
چندي پيش هم سي دي هايي با عنوان ظهور نزديك است در جامعه و توسط جريان هاي انحرافي توزيع گرديد كه بازتاب هايي را در بين مردم و صاحب نظران ايجاد كرد.
حضرت آيت الله ممدوحي در اين باره مي گويد: «افرادي كه مدعي مهدويت هستند و ادعاي تشرف به محضر مبارك آن حضرت را بازگو مي كنند يا خود را نشناخته اند، يا حضرت مهدي(عج) را درك نكرده اند و يا هنوز مردم و جامعه اسلامي را نشناخته اند و حتي مي توان گفت بعضاً حضرت مهدي از دست همين جماعت بي بصيرت غايب هستند.»
نشانه هاي ظهور در عصر حاضر
عضو خبرگان رهبري درباره نشانه ها و علايم ظهور در دوران كنوني نيز مي گويد: «تحولات اخير منطقه و جهان مؤيد اين نكته است كه برخي علايم ظهور در حال تحقق است و مثلا مي بينيم آن سياه پوست آفريقايي كه تا ديروز به جز بردگي اشراف زادگان چيزي نمي فهميد اما الان نداي حق طلبي و آزادي خواهي و عدالت محوري سر مي دهد و جرئت پيدا كرده تا به خيابان بيايد و عليه حاكمان شعار بدهد، از طرفي هم بسياري از ترفندهاي استكبار جهاني و كشورهاي غربي كه عليه كشورهاي اسلامي تدارك ديده بودند سبب ارتقاء علمي و بصيرت افزايي ممالك اسلامي شده به گونه اي كه مثلا در فضاي سايبري موفقيت هاي ما اگر بيشتر از غربي ها نباشد تقريباً كمتر از آنها نيست و در تسخير اين فضاي مجازي ما نيز تسلط كافي و بهره لازم را مي بريم، كه اين موارد را مي توان جرقه هايي از علايم ظهور به حساب آورد.»
آيت الله ممدوحي مي گويد: «افرادي كه دل در گرو غرب دارند و يا آنها را به عنوان جريان هاي انحرافي مي شناسيم نمي توانند در جرگه منتظران ظهور امام عصر(عج) قرار بگيرند.»
شرايط يك جامعه مهدوي
يكي از آرزوهاي امت اسلامي در طول تاريخ ظهور امام مهدي(عج) و تحقق جامعه مهدوي و پيدايش حكومت عدل الهي است.
حجت الاسلام والمسلمين محمدمهدي مرادي، كارشناس امور ديني و مدرس حوزه علميه قزوين در گفت وگو با سرويس گزارش كيهان به شرايط تحقق جامعه مهدوي اشاره مي كند و مي گويد: «اگر بخواهيم براي عينيت بخشيدن در تحقق جامعه اي مهدوي و عدالت محور بكوشيم بايد در وهله اول معرفت و در وهله دوم عمل خود را اصلاح كنيم.»
وي در توضيح بيشتر اين بحث مي گويد: «در بعد معرفت يعني شناخت ما نسبت به امام زمان(عج) بايد افزايش يابد و بدانيم آن امام بزرگوار چه چيزي از ما مي خواهد و چگونه مي توانيم در دسته ياران ايشان قرار بگيريم، كه خداوند متعال در قرآن كريم سوره حج آيه 41 مي فرمايند: اصحاب امام زمان كساني هستند كه اگر در زمين توانايي پيدا كنند 1-نماز را به پا مي دارند 2-زكات مي دهند 3-امر به معروف و نهي از منكر مي كنند، پس از اين مراحل، مرحله دوم كه عمل به اين دستورات است بايد رعايت شود.»
مرادي در تشريح وظايف منتظران ظهور مي گويد: «فردي كه تارك الصلات است و يا در انجام تكاليف ديني كوتاهي مي كند قطعاً هنوز امام زمان(عج) را نشناخته و به درك درستي از ايشان و راه و روش او نرسيده است و نمي تواند در رديف منتظران آن حضرت قرار بگيرد.»
اين مدرس حوزه علميه قزوين تصريح مي كند: «اگر فردي كه خود را منتظر ظهور مي داند نماز و روزه و واجبات ديني خود را به درستي انجام دهد بدون شك يك گام به امام زمانش نزديك شده است اما در مراحل بعد، يك منتظر واقعي بايد بداند كه امام زماني بودن و در انتظار فرج ماندن به خودي خود مسئوليت ساز است، يعني فرد منتظر نمي تواند نسبت به ناملايمت ها و ظلم و ستم در جامعه بي تفاوت باشد و به هر شكلي كه لازم باشد وسط ميدان مبارزه قرار دارد.»
مرادي به وجود مظاهر بي بندوباري در جامعه اشاره مي كند و مي گويد: «متأسفانه امروز مسايلي در جامعه رخ مي دهد كه نشان مي دهد با معيارهاي حكومت عدل امام زمان فرسنگ ها فاصله داريم، نمونه بارز آن را در قضيه بدحجابي به خوبي شاهديم. فردي كه حجاب مناسبي ندارد بايد بداند كه اين حركت او نه تنها دل امام زمان(عج) را به درد مي آورد بلكه جامعه را در رسيدن به آرمان هاي مهدوي دور مي كند و قطعاً يك فرد بي حجاب به هيچ عنوان نمي تواند در رديف منتظران قرار بگيرد، چرا كه حجاب به عنوان يك تكليف ديني و شرعي را زير پا گذاشته است.»
وي در ادامه مي گويد: «فرد منتظر بايد فهم درستي از دين داشته باشد و به بصيرت ديني رسيده باشد، حال فرد بدحجاب هنوز به اين آگاهي نرسيده كه بفهمد رعايت حجاب به عنوان يك معيار شرعي و ديني مورد تاكيد اسلام بوده و بايد طبق تكاليف اسلامي عمل كرد. لذا افرادي كه به بصيرت ديني نرسيده اند و تكاليف شرعي خود رابه درستي انجام نمي دهند از دايره مهدويت و منتظران ظهور خارج اند، از طرفي هم همچنان كه اشاره كردم فرد منتظر نمي تواند ببيند كه در جامعه او افرادي هستند كه مثلاً حجاب را رعايت نمي كنند بلكه به امر به معروف مي پردازد و بي تفاوت نسبت به مسايل و مشكلات جامعه اسلامي نيست و هر كاري كه از دستش بربيايد براي رفع معضلات موجود انجام مي دهد و براي تحقق جامعه عدالت محور تلاش و كوشش مي كند.»
فرهنگ مهدويت در طول تاريخ
فرهنگ انتظار و مهدويت محدود به جغرافياي خاص، فرقه، مذهب و يا زمان خاصي نيست. بلكه مهدويت داراي طرح جهاني و در بستر تاريخ و هميشه زمان است.
بر همين اساس بايد زمان و اقتضائات آن را به طور جامع شناخت و با درك هويت مخاطب و جغرافياي فرهنگي آن آيات قرآن و روايات را مورد بازخواني و بر حسب نيازهاي جديد قرار داد.
فرهنگ مهدويت شيعي و اسلامي انديشه اي است ارزشمند ، تحرك آفرين، الهام بخش و اميددهنده و پيوسته تعهدآور براي همه منتظران جاري در زمان.
فيلسوف فرانسوي «هنري كربن» اعتقاد شيعه به مهدويت و تفاوت آن با ديگر موعودگري ها در مكاتب ديگر را چنين بيان مي كند: «به عقيده من، مذهب تشيع تنها مذهبي است كه رابطه هدايت الهي را ميان خدا وخلق هميشه زنده نگه داشته و به طور مستمر و پيوسته ولايت را زنده و پابرجا مي گذارد. مذهب يهود نبوت را كه رابطه اي است واقعي ميان خدا و عالم انسان در حضرت كليم ختم كرده و پس از آن به نبوت حضرت مسيح و حضرت محمد(ص) اذعان نموده و رابطه مزبور را قطع مي كند و نيز مسيحيان هم در حضرت عيسي متوقف شدند و اهل سنت از مسلمانان نيز در حضرت محمد(ص) توقف نموده و با ختم نبوت در ايشان، ديگر رابطه اي ميان خالق و خلق موجود نمي دانند. فقط مذهب تشيع است كه نبوت را با حضرت محمد(ص) ختم شده مي داند ولي ولايت را كه همان رابطه هدايت و تكميل مي باشد بعد از آن حضرت و براي هميشه زنده مي داند؛ رابطه اي كه از اتصال عالم انساني به عالم الوهي حكايت مي كند.»
اين فيلسوف فرانسوي در ادامه مي افزايد: «به عقيده من همه اديان برحق بوده و يك حقيقت زنده را دنبال مي كنند و همه اديان در اثبات وجود اين حقيقت زنده مشتركند اما فقط مذهب تشيع است كه به زندگي اين حقيقت لباس دوام و استمرار پوشانده است.»
ولايت مداري تجلي معناي انتظار
حضرت امام مهدي(عج) در توقيعي به محمد بن نعمان اين گونه مرقوم فرموده اند: «ما اگرچه بر حسب صلاحي كه خداوند در نظر دارد دور از چشم و دسترس شما هستيم ولي هيچ چيزي از شما بر ما مخفي نيست و كاملاً بر اوضاع و احوال شما مسلط هستيم و... مواظبت مي كنيم ... شما نيز (با به كار بردن عقل و انجام اعمال صالح) ما را در نجات دادنتان از بلاها و فتنه ها ياري كنيد.»
حجت الاسلام والمسلمين سيدمسعود پورسيدآقايي، رئيس پژوهشكده مهدويت در ارتباط با مسئله مهدويت دو رويكرد اعتقادي و راهبردي را مطرح مي كند و ضمن تاكيد بر اينكه به رويكرد راهبري نياز جدي داريم، مي گويد: «رويكرد راهبري نسبت به مسئله مهدويت اين است كه ما سمت و سوي تلاش را مشخص كرده و براي رسيدن به مقاصد در مسير درست حركت كنيم.»
وي مي گويد: «وقتي كه راهبرد ما مشخص شود آن وقت مي توان با توجه به شاخصه ها ميزان نزديكي و يا دور بودن نسبت به هدف را سنجيد.»
وي با اشاره به غيبت، انتظار و ظهور از جمله نكات كليدي در نگاه اعتقادي نسبت به مسئله مهدويت، تصريح مي كند: «در شرايط كنوني ما بايد نسبت به انتظارو وظايف منتظران توجه داشته باشيم و آنچه كه امروز ضروري است مطرح شود شرايط و زمينه سازي براي ظهور است.»
پورسيد آقايي با تاكيد بر اينكه بايد شرايط ظهور، وظايف منتظران و حقيقت انتظار مشخص شود، مي گويد: «متاسفانه شاهد هستيم كه برخي افراد كم مايه در اين عرصه بر روي علائم ظهور تاكيد كرده و مطالبي را بدون سند و مدرك مطرح مي كنند و در چنين شرايطي ضروري است كه فضلاي حوزه در اين عرصه وارد شوند.»
وي با اشاره به اينكه بايد نسبت به مسئله مهدويت در حوزه ها توجه بيشتري صورت گيرد، مي گويد: «يكي از مباحث مهم در زمينه مهدويت انتظار است؛ برخي آن را به حالتي دروني تعبير كرده اند و اين در حالي است كه حقيقت انتظار از معرفت برخاسته و صرف يك حالت نيست.
پورسيد آقايي با اشاره به اينكه انتظار فرج بايد در عمل افراد نمود داشته باشد، يادآور مي شود انتظار بالاتر از رجاء و اميد بوده و به معناي يقين نسبت به آمدن منجي است كه قرآن و انبيا الهي نيز آن را بشارت داده اند.»
وي با اشاره به اينكه انتظار بايد در تمام ابعاد زندگي ما تجلي يابد، تصريح مي كند: «مسائلي نظير تجمل گرايي و... با انتظار هماهنگ نيست. امام باقر(ع) فرمود هر كسي دوست دارد از ياران حضرت باشد اولا بايد منتظر باشد و ثانيا ورع (اجتناب از محرمات) داشته و به زيبايي هاي اخلاقي و رفتاري توجه كند.»
وي با اشاره به اينكه بايد تلاش كنيم همه رفتارهاي ما در زندگي مورد پسند امام عصر(عج) باشد، خاطرنشان مي كند: «اطاعت از ولايت فقيه تجلي انتظار در جامعه اسلامي است.»
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14