(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 23 تیر 1390- شماره 19974

انتقاد پكن از رزمايش اخير آمريكا در درياي چين
هلاكت 8 سرباز فرانسوي در شمال افغانستان
گسترش اعتراض ها در ميدان التحرير قاهره نظاميان حاكم بايد بروند
جنگ قدرت براي جانشيني وليعهد عربستان بالا گرفت
هشدار برژينسكي بيداري اروپا بزودي به آمريكا مي رسد
در آستانه اعياد شعبانيه تروريست ها در عراق3 پمپ بنزين كربلا را منفجر كردند
گفت وگوي مخالفان قذافي با مسئولان ناتو و اروپا در بروكسل
شيخ الازهر: دنياي اسلام به مجاهداني چون سيدحسن نصرالله افتخار مي كند
يورش مزدوران علي عبدالله صالح به مردم همزمان با مذاكرات فرستاده آمريكا در صنعا
در پي حادثه انفجار انبار مهمات مردم معترض قبرس خواستار بركناري رئيس جمهور شدند
آمريكا ناوگان پنجم خود را از بحرين خارج مي كند
بشاراسد : به تحريم هاي آمريكا اهميت نمي دهيم



انتقاد پكن از رزمايش اخير آمريكا در درياي چين

دولت چين از آمريكا به دليل برگزاري رزمايش هاي اخير اين كشور در درياي چين انتقاد كرد و سياست هاي نظامي آمريكا را نامناسب خواند.
رئيس اداره جنگ افزار چين در ديدار با مايك مولن همتاي آمريكايي خود از رزمايش اخير آمريكا در درياي چين انتقاد كرد و گفت، اي كاش كاخ سفيد به جاي وقف اين ميزان پول و سرمايه براي مقاصد نظامي كمي در جهت صلح و آرامش هزينه مي كرد.
وي همزماني اين رزمايش با اوج گرفتن اختلافات مرزي چين با همسايگان خود را نامناسب خواند و تاكيد كرد، سياست هاي نظامي آمريكا بايد تغيير كند.
گفتني است فيليپين اخيرا رزمايش نظامي مشترك 11 روزه خود با آمريكا در درياي چين را به اتمام رسانده و قرار است طي ماه جاري رزمايش مشترك ديگري با ويتنام انجام دهد.

 



هلاكت 8 سرباز فرانسوي در شمال افغانستان

همزمان با ديدار سرزده نيكلا ساركوزي از افغانستان 8 نظامي اين كشور به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه خبري الجزيره، ديروز و تنها يك روز پس از ديدار سرزده رئيس جمهوري فرانسه از افغانستان، منابع خبري از كشته شدن 8 سرباز اين كشور در خاك افغانستان خبر دادند.
اين 8 نظامي فرانسوي در جريان يك انفجار كه در شمال افغانستان روي داد به هلاكت رسيدند.
از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، نيروهاي سازمان آتلانتيك شمالي(ناتو) ديروز اعلام كرد طي يك حمله انتحاري شبه نظاميان در شرق افغانستان پنج تن ديگر از نيروهاي ناتو كشته شدند. اين حمله با انفجار يك بمب گذار انتحاري كه در حال حركت به سمت سربازان بود به وقوع پيوست.

 



گسترش اعتراض ها در ميدان التحرير قاهره نظاميان حاكم بايد بروند

هزاران مصري براي دومين هفته پياپي، خواستار سرنگوني حكومت نظاميان در اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران معترض مصري روز سه شنبه در اعتراض به سياست هاي حكام نظامي، خواستار كناره گيري سرلشكر «محمدحسين طنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر شدند.
معترضان كه براي دومين هفته پياپي به اعتراضات خود ادامه مي دهند و پنج روز است در «ميدان التحرير» متحصن شده اند، عزم راسخ خود را براي سرنگوني نظاميان و كناره گيري عصام شرف نخست وزير اعلام كردند.
تظاهركنندگان مصري با شركت در يك راهپيمايي از ميدان التحرير تا ساختمان شوراي وزيران و پارلمان مصر در قاهره، با اعلام اين كه انقلاب آنان به اهداف خود نرسيده است، شعارهايي عليه طنطاوي سر دادند.
تظاهركنندگان خشمگين شعار «طنطاوي سرنگون بايد شود»، حكومت عصام شرف غيرقانوني است، ديكتاتور را مجازات كنيد، قاتلان فرزندان ما چرا آزاد هستند را سر داده و خواهان پاكسازي مراكز دولتي از جمله وزارت كشور و دادگستري از عناصر وابسته به رژيم مبارك شدند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، شوراي عالي نيروهاي مسلح و دولت عصام شرف كه تاكنون با وعده و وعيدهاي خود نتوانستند، مردم را در قاهره، اسكندريه و سوئز آرام كنند، معترضان را تهديد به دخالت ارتش كردند.
برپايه اين گزارش روز دوشنبه تعدادي از اراذل و اوباش با سنگ و چوب و سلاح هاي سرد به تحصن كنندگان در ميدان التحرير يورش بردند، اما با مقاومت و ايستادگي انقلابيون، فرار را بر قرار ترجيح دادند.
به گفته منابع آگاه، انقلابيون مصري كه اخوان المسلمين نيز در ميان آنها ديده مي شوند، درخواست عصام شرف (نخست وزير) براي سخنراني در ميدان التحرير را رد كردند و استعفاي وي را خواستار شدند.
معترضان همچنين شوراي نظامي حاكم بر اين كشور را به دليل عدم شفافيت و ايجاد محدوديت براي كابينه مصر محكوم كردند و كناره گيري طنطاوي از قدرت را تنها راه برون رفت از بحران كنوني مصر دانستند. در همين حال دولت مصر اعلام كرد: نظيف نخست وزير سابق، العادلي (وزير كشور قبلي) و غالي وزير اقتصاد رژيم مبارك را به ترتيب به يك، پنج و 10 سال زندان محكوم كرده است.

 



با وخامت حال شاهزاده سلطان
جنگ قدرت براي جانشيني وليعهد عربستان بالا گرفت

با بحراني شدن شرايط جسماني وليعهد عربستان، كشمكش و جنگ قدرت بين فرزندان خاندان آل سعود براي تصاحب مسند شاهزاده سلطان بالا گرفته است.
به گزارش فارس، رسانه هاي مختلف جهان، اخبار ضد و نقيضي درباره وضعيت جسماني وليعهد عربستان گزارش داده اند.
بر اساس اين گزارش، پايگاه خبري ايلاف، وابسته به آل سعود، به نقل از يك كارمند كنسولگري عربستان در نيويورك اعلام كرد كه شاهزاده سلطان 85 ساله اخيراً تحت عمل جراحي قرار گرفته، اما به جزئيات اين خبر از جمله تاريخ عمل جراحي يا نتيجه آن اشاره اي نشده است.
خبرگزاري رسمي عربستان (واس) نيز پيش از اين اعلام كرده بود كه وليعهد فرتوت عربستان كه به سرطان پيشرفته مبتلا است براي انجام برخي معاينات پزشكي به نيويورك رفته است.
اين درحالي است كه شاهزاده سلطان كه برادر پادشاه به شمار مي رود از نوامبر سال 2008 ميلادي براي درمان به آمريكا و سپس به مغرب رفته بود.
در عين حال پايگاه خبري وطن كه از آمريكا گزارش هاي خود را ارسال مي كند، به نقل از منابع آگاه حتي از مرگ وليعهد عربستان در بيمارستان نيويورك هم خبر داده بود.
در اين گزارش آمده است: آنچه در اين ميان مهم مي نمايد، مرگ وليعهد عربستان نيست، بلكه نزاع بر سر تقسيم قدرت است كه به عنوان مسئله اي ديرين در خاندان پادشاهي عربستان همواره سلطنت آل سعود را به چالش كشانده است.
بر اساس منشور خاندان آل سعود كه از سال 1932 بر شبه جزيره عربستان حكومت مي كنند، قدرت نبايد از دايره فرزندان وي خارج شود.
اگرچه هم اكنون كشمكش و نزاع پيچيده اي در بين برادران شاهزاده سلطان براي تصاحب مسند وي از يك طرف و فرزندان او در جريان است، اما ملك عبدالله در اين مورد موضعي اتخاذ نكرده است.
همچنين در ميان برادران قدرتمند وليعهد عربستان، شاهزاده نايف (وزير كشور كنوني عربستان) قرار دارد كه از نفوذ فراواني برخوردار است و از او به عنوان جانشين احتمالي ملك عبدالله و شاهزاده سلطان نام برده مي شود.ولي فرزندان شاهزاده سلطان كه در مناصب نظامي و امنيتي قرار دارند، از قدرت گرفتن عموي خود بيمناك و اخيراً تحركاتي را در پيش گرفته اند.از سوي ديگر، پايگاه اينترنتي، روزنامه «القدس العربي» در مقاله اي با اشاره به خريد تسليحاتي 60 ميليارد دلاري عربستان از آمريكا نوشت: اين هزينه هاي نامحدود براي خريد تسليحات كه بر ضد دشمن واقعي استفاده مي شود و قلب آزادي خواهان را هدف قرار مي دهد.
به نوشته القدس العربي، تضاد موجود در خاندان آل سعود براي تصاحب كرسي هاي قدرت، حكومت عربستان را با بن بست بزرگي مواجه كرده است كه بر اساس آن ايجاد حكومتي امروزي و پاسخگو در اين كشور امري محال به نظر مي رسد.
القدس العربي خاطرنشان كرد: مسأله جانشيني و انتقال قدرت بين سران آل سعود يكي ديگر از مسائل مهم در اين كشور است.

 



هشدار برژينسكي بيداري اروپا بزودي به آمريكا مي رسد

برژينسكي تصريح كرد آمريكا بزودي شاهد ناآرامي هاي گسترده به دليل شرايط بد اقتصادي خواهد بود.
به گزارش سايت خبري «آلترنت»، «ژبيگنيو برژينسكي»، مشاور امنيت ملي سابق آمريكا طي اظهاراتي به بررسي بحران اقتصادي حاكم بر دنيا پرداخته و نسبت به آينده غرب و آمريكا ابراز نگراني كرد. وي گفت: نمي خواهد پايان جهان را پيش بيني كند اما معتقد است در يك روند مواجهه با مناقشات اجتماعي، دشمني هاي اجتماعي و اشكال مختلف افراطي گري در جامعه قرار خواهند گرفت.
وي همچنين تصريح كرد جامعه آمريكا يك جامعه ناعادلانه است.
برژينسكي همچنين گفت: ناآرامي هاي مردمي و مدني زماني رخ مي دهد كه طبقه متوسط و ضعيف جامعه به شدت از شرايط سخت اقتصادي و نرخ بيكاري بالا در رنج باشند.
در بخش ديگري از اظهارات برژينسكي آمده: «همزمان با اينكه آمريكا، اروپا و ژاپن در حال دست و پنجه نرم كردن با بحران هاي مالي جدي هستند، پيش بيني من وقوع آشوب هاي بين المللي جدي تر در سراسر جهان از جمله آمريكا است.»
اين اظهارنظر برژينسكي در حالي مطرح مي شود كه مردم آمريكا مدت هاست از شرايط اقتصادي نامساعد به ويژه نرخ بيكاري بالا رنج برده و به سياست هاي دولت اوباما به شدت انتقاد دارند. پيشتر گمانه زني هايي در مورد اينكه در كشور آمريكا نيز همچون تحولات خاورميانه، شمال آفريقا و اروپا اعتراض هاي مردمي رخ دهد، مطرح شده است.
در همين رابطه نشريه آمريكايي « پوليتيكو»، نيز نوشت آمريكا به اوج بحران اقتصادي خود نزديك مي شود. اين نشريه با بررسي مجموع بدهي هاي آمريكا و كسري بودجه اين كشور به عنوان درصدي از توليد ناخالص داخلي نتيجه گرفت كه در حال حاضر اوضاع اين كشور در اين دو مولفه اقتصادي بدتر از اوضاع يونان است.
در اين گزارش همچنين مي خوانيم: بدهي هاي فراوان دولت فدرال آمريكا در آينده اي نه چندان دور ماليات دهندگان را وادار خواهد كرد چندين برابر حال حاضر ماليات دهند. آمريكا در آينده با مشكلاتي به مراتب عميق تر از آنچه اكنون درگير آنهاست مواجه خواهد شد، مشكلاتي كه تاكنون با آن مواجه نشده است. گفتني است پيش از اين طي چند هفته گذشته شخصيت هاي سياسي و اقتصادي مطرح و بين المللي زيادي اظهارات مشابهي را اعلام كرده اند. نقطه مشترك اين اظهارات، فروپاشي نظام اقتصادي حاكم بر غرب است كه به شدت موجب نگراني غرب شده است.

 



در آستانه اعياد شعبانيه تروريست ها در عراق3 پمپ بنزين كربلا را منفجر كردند

در آستانه اعياد شعبانيه، سه پمپ بنزين در كربلا بر اثر انفجار بمب، به آتش كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، يك مقام امنيتي عراق اعلام كرد، عصر سه شنبه سه پمپ بنزين در كربلا بر اثر انفجار بمب به آتش كشيده شد و بر اثر آن، يك تن كشته شد. در جريان اين حادثه 19 نفر ديگر زخمي شدند. اين مقام امنيتي افزود: 11 خودرو نيز بر اثر اين انفجارها، در آتش سوخت. اين پمپ بنزين ها در مناطق شمال و غرب كربلا قرار داشتند.
خبرگزاري فارس نيز به نقل از «جواد خاني» نماينده سازمان حج و زيارت كشورمان در عراق، اعلام كرد، هيچ يك از زايران ايراني در انفجارهاي سه شنبه كربلا آسيب نديده اند.
حملات مذكور در حالي صورت گرفت كه شهر كربلا خود را براي اعياد شعبانيه آماده مي كند.
به گفته «عثمان الغانمي» فرمانده اداره پليس استان كربلا، شمار زيادي از نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي در سراسر استان كربلا به منظور تامين امنيت زائران شعبانيه، به حال آماده باش درآمده اند.
وي افزود: شمار زيادي از نيروهاي امنيتي، اطلاعاتي با همكاري ارتش عراق در سراسر سطح شهر كربلا و خارج از محدوده شهر پراكنده شده و كمربندهاي متعدد امنيتي ايجاد كرده اند.
به گفته اين مقام عراقي، نيروي هوايي عراق به طور مستمر از طريق هلي كوپتر خود، اطراف حرم امام حسين(ع) و تمام مناطق شهر كربلا را زيرنظر دارند.
طي روزهاي اخير شمار زيادي از زائران سراسر جهان به منظور شركت در مراسم شعبانيه، وارد استان كربلا شده اند. نيمه شعبان (يكشنبه 26 تير) روز تولد امام زمان(عج) است.
حمله موشكي
به گفته «شريف شاهين»، سفير مصر در عراق، حمله موشكي افراد ناشناس به منطقه سبز عراق، باعث خسارت ديدن سفارت مصر شد. به گفته سفير مصر، هيچ يك از كارمندان سفارت مصر در اين حمله، زخمي نشده اند، اما اين حمله مجروحان ديگري داشت.
در حملات موشكي به منطقه سبز، منزل نخست وزير و معاونش، ساختمان ستاد مشترك ارتش عراق، و سفارت كويت نيز آسيب ديدند. در حملات مذكور، يك نگهبان منزل معاون نخست وزير مجروح شد.
خبرگزاري مهر نيز به نقل از خبرگزاري «النخيل» عراق گزارش داد، دستگاه اطلاعاتي عربستان به تروريست هاي وابسته به خود در عراق دستور داد، رهبران سياسي و مذهبي اهل تسنن در عراق را ترور كنند و سپس، وانمود كنند كه اين ترورها كار شيعيان است. النخيل اين اطلاعات را به نقل از يك مقام آگاه امنيتي عراق گزارش كرد. نام اين مقام امنيتي ذكر نشده است.
خبر ديگر اينكه، «علي الدباغ»، سخنگوي دولت عراق، اظهارات «پانتا»، وزير دفاع جديد آمريكا را محكوم كرد و گفت: به آمريكايي ها اجازه نمي دهيم به طور يكجانبه در داخل خاك عراق دست به عمليات بزنند. پانتا اخيرا اعلام كرده بود ارتش آمريكا به طور يكجانبه عليه گروه هاي مسلح در عراق دست به حمله خواهد زد.

 



گفت وگوي مخالفان قذافي با مسئولان ناتو و اروپا در بروكسل

يك هيئت شوراي ملي انتقالي ليبي تحت رهبري وزير خارجه اين شورا، با دبيركل و ديگر رهبران ناتو در بروكسل ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، ديروز هيئتي از شوراي ملي انتقالي ليبي به رهبري «محمود جبريل» با «آندرس فوگ راسموسن» و ساير مقامات ناتو در بروكسل ديدار كردند. به گفته سخنگوي ناتو، در اين ديدار، فرستادگان انقلابيون، شرايط جبهه ها را براي راسموسن و فرماندهان ناتو توضيح دادند و پيشنهاداتشان را براي چگونگي پيشبرد عمليات عليه نيروهاي «معمر قذافي» توضيح دادند.
هيئت مذكور همچنين با رهبران اتحاديه اروپا، از جمله «خوزه مانوئل باروسو»، رئيس كميسيون اروپايي ديدار كرد. اتحاديه اروپا ارديبهشت شوراي ملي انتقالي ليبي را به رسميت شناخت.
از داخل ليبي نيز «محمود شمام» يك سخنگوي شوراي انتقالي اعلام كرد: خواسته شوراي ملي انتقالي تنها اين است كه قذافي و فرزندانش در راس قدرت نباشند و هرگونه اقدامي در جهت حل بحران ليبي، بايد در اين جهت و بدون هرگونه ابهام باشد.
شمام تاكيد كرد: «بشير صالح» كه يكي از نزديكان قذافي است، همان كسي است كه اخيرا به فرانسه رفته و پيشنهاد داده است كه قذافي تحت اقامت اجباري و با حمايت بين المللي در ليبي باقي بماند. وي در ادامه گفت: بايد دانست كه «سيف الاسلام» پرنفوذترين پسر قذافي، با اين راه حل مخالف است. شمام خاطرنشان كرد كه بشير صالح و «عبدالله منصور» كه او نيز يكي از نزديكان قذافي است، از مدت ها پيش تاكنون در حال تماس با كشورهاي مختلف براي رفتن قذافي از ليبي هستند. وي تماس هاي «علي السلابي» يكي از مخالفان اسلامگراي ليبي با رژيم قذافي براي يافتن يك راه حل براي برون رفت از اين بحران را كم اهميت دانست و گفت كه او تنها در حال گرفتن نبض اين رژيم است، زيرا توافق با رژيم قذافي، معنايي ندارد و تنها راه حل اين است كه قذافي در راس قدرت نباشد. «آلن ژوپه» وزير خارجه فرانسه سه شنبه اعلام كرده بود: فرستادگان دولت قذافي به ما گفته اند كه وي آماده كناره گيري از قدرت است. «عبدالحفيظ غوقه»، سخنگوي ديگر شوراي مذكور، به شبكه «الجزيره» گفت: هيچ كس نمي تواند راه حلي را به شوراي ملي انتقالي تحميل كند كه منافع ملت ليبي را محقق نسازد. وي گفت خون جوانان كه در جبهه هاي جنگ با نظام قذافي بر زمين ريخته مي شود، شوراي ملي را وادار مي كند راه حل سياسي را بپذيرد، ولي راه حلي كه اساس آن كنار رفتن قذافي از صحنه سياسي ليبي باشد. غوقه گفت: هيچ كس نمي تواند راه حلي كه مقبول ما نيست بر ما تحميل كند چه فرانسه باشد و چه سايرين.
اين در حالي است كه «ژرار لونگه» وزير دفاع فرانسه، تصريح كرد: پاريس با راه حل سياسي براي پايان دادن به مناقشه در ليبي موافق است، اما به هر حال قذافي بايد از قدرت كناره گيري كند. از فرانسه همچنين خبر رسيد، پارلمان اين كشور به ادامه جنگ در ليبي راي موافق داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «بغدادي المحمودي» نخست وزير ليبي نيز به روزنامه فرانسوي «فيگارو» گفت: ما بي هيچ شرطي آماده مذاكره هستيم و واقعا مي خواهيم بمباران ها متوقف شود و در يك فضاي آرام گفت وگو كنيم. خبر ديگر اينكه، «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه اعلام كرد مقامات مسكو با اين مسئله موافقند كه قذافي ديگر جايي در ليبي ندارد.

 



شيخ الازهر: دنياي اسلام به مجاهداني چون سيدحسن نصرالله افتخار مي كند

سرويس خارجي -
شيخ الازهر تاكيد كرد، دنياي اسلام به وجود مجاهداني بزرگ همچون سيدحسن نصرالله افتخار مي كند.
«احمد الطيب» شيخ ا لازهر مصر در ديدار با اعضاي حزب ناصري مصر گفت، سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان باعث افتخار مسلمانان است چرا كه درسي به صهيونيست ها آموخت كه هرگز فراموش نخواهند كرد.
وي افزود: شيعيان جزو جدايي ناپذير امت اسلام هستند و ما پشت سر آنان نماز مي خوانيم.
شيخ الازهر تاكيد كرد، حسني مبارك بارها از من خواسته بود تا فتوايي عليه شيعيان و حزب الله صادر كنم اما با وجود فشارها و اصرارها اين خواسته را رد كردم.
وي همچنين اظهار داشت، مبارك براي راضي كردن رژيم صهيونيستي و ايجاد درگيري بين ملت هاي اسلامي و شيعه و سني علماي مصر را به دادن فتوا مبني بر تكفير شيعيان ترغيب مي كرد.
سخنان الطيب با استقبال اعضاي ناصري روبه رو شد و از وي خواستند دانشگاه بزرگ اسلامي مصر با ايران گفت وگو كند.

 



يورش مزدوران علي عبدالله صالح به مردم همزمان با مذاكرات فرستاده آمريكا در صنعا

سرويس خارجي-
نيروهاي طرفدار علي عبدالله صالح حملات سنگين خود عليه انقلابيون در شهرهاي صنعا، تعز و ديگر شهرهاي كشور را از سر گرفتند.
نيروهاي صالح با تانك، سلاح هاي سنگين و توپخانه به شهر تعز يورش بردند كه بر اثر آن دو تن از انقلابيون كشته و دو نفر ديگر زخمي شدند.
در صنعا پايتخت يمن و شهرهاي ديگر اين كشور حملات بي وقفه نيروهاي امنيتي علي عبدالله صالح همچنان ادامه دارد.
اين در حالي است كه همزمان با افزايش اين حملات فرستاده آمريكا به يمن با رهبران حزب كنگره ملي حاكم و معاون علي عبدالله صالح و پسر وي ديدار و درباره انتقال فوري حاكميت به «عبد ربه منصور هادي» گفت وگو كرد.
از سوي ديگر انقلابيون يمن با تظاهرات خود از آمريكا خواستند دست از سر انقلاب يمن بردارد و بيش از اين در امور داخلي اين كشور دخالت نكند.
جوانان انقلابي يمن تاكيد كردند كه آمريكا به بهانه پاسخگويي به خواست مردم يمن در حقيقت در پي رسيدن به اهداف سياسي خود در اين كشور است جوانان انقلابي يمن همچنين اظهار داشتند كه آمريكا و عربستان قصد دارند از به نتيجه رسيدن انقلاب يمن جلوگيري كنند.
معترضان يمني تاكيد كردند علي عبدالله صالح تنها در يك صورت مي تواند به كشور بازگردد و آن هم براي محاكمه است.
«حسن لقمان» عضو دفتر اطلاع رساني ميدان التغير صنعا نيز گفت، مخالفت با حاكميت آمريكا و كشورهاي حوزه خليج فارس در يمن يكي از هدف هاي اصلي انقلاب يمن بود و ادامه اين حاكميت از سوي انقلابيون قابل قبول نيست.
وي تاكيد كرد: همه اقشار مختلف مردم يمن با تسلط آمريكا مخالف هستند حتي احزاب ديدار مشترك نيز به صف انقلابيون پيوسته و با ابتكار شوراي همكاري خليج فارس مخالفت كرده است.
لقمان افزود: مبارزه در يمن با همه گزينه ها ادامه خواهد داشت حتي اگر جوانان ميدان التغيير مجبور به انتخاب گزينه مسلحانه براي دفاع از انقلاب شوند.
وي گفت: حوادث شهر تعز موجب مي شود تا مردم يمن براي دفاع از انقلاب و تحقق خواسته هاي خود بيش از پيش مصمم تر شوند.

 



در پي حادثه انفجار انبار مهمات مردم معترض قبرس خواستار بركناري رئيس جمهور شدند

هزاران نفر از مردم قبرس در اعتراض به انفجار اخير كشورشان، مقابل كاخ رياست جمهوري تجمع كرده و خواستار بركناري فوري رئيس جمهور شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران نفر از مردم قبرس روز سه شنبه با برپايي تظاهرات و تجمع مقابل كاخ رياست جمهوري اين كشور خواستار استعفاي فوري «ديميتري كريستوفياس»، به دليل وقوع انفجار مهيب در انبار مهمات شدند.
روز دوشنبه به دنبال وقوع يك آتش سوزي در انبار مهمات پايگاه دريايي ارتش قبرس، واقع در جنوب اين كشور انفجار مهيبي رخ داد كه به كشته شدن 12 نفر از جمله فرمانده نيروي دريايي اين كشور منجر شد.
در اين انفجار 62 نفر نيز مجروح شدند. اين انفجار همچنين باعث قطع گسترده آب و برق و وقوع آتش سوزي بزرگي در نيروگاه برق اين كشور شد.
مردم قبرس پس از شنيدن نظر كارشناسان مبني بر وجود كوتاهي از سوي برخي مسئولان در ارتباط با اين انفجار خشمگين و خواستار استعفاي فوري رئيس جمهور هستند.
از طرفي برآوردها نشان مي دهد، براي بازسازي اين پايگاه مهم نظامي، ميلياردها يورو نياز است كه اقتصاد بحران زده قبرس قادر به تامين اين هزينه ها نيست.
يادآور مي شود قبرس همچون بسياري از كشورهاي اروپايي درگير تبعات سنگين بحران اقتصادي است و تحميل چنين هزينه سنگيني بر پيكره اقتصاد بحران زده آن، به خصوص از جانب كوتاهي مسئولان، به هيچ وجه خوشايند مردم اين كشور نبوده است.گفتني است اين تجمع كه ابتدا به صورت آرام و بدون خشونت برگزار شد، در نهايت به خشونت كشيده شد.
گروهي از جوانان قبرسي با بمب هاي آتش ساز به جنگ با پليس تا دندان مسلح رفتند. پليس براي متفرق كردن تظاهركنندگان از گاز اشك آور استفاده كرد. پليس در جريان اين ناآرامي ها دستكم 20 نفر را دستگير و روانه بازداشتگاه ها كرد.

 



هراس واشنگتن از قدرت گرفتن شيعيان
آمريكا ناوگان پنجم خود را از بحرين خارج مي كند

آمريكا از ترس قدرت گرفتن شيعيان در بحرين اعلام كرد كه ناوگان پنجم نيروي دريايي خود را از اين كشور خارج خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه آمريكايي «ورلد تريبيون»، يكي از مقامات وابسته به خاندان آل خليفه بدون اشاره به قدرت گرفتن شيعيان اعلام كرد كه واشنگتن آل خليفه را تهديد كرده كه در صورت ادامه درگيري ها در بحرين و ناآرام بودن اوضاع ناوگان پنجم نيروي دريايي خود را از اين كشور خارج خواهد كرد.منابع آگاه در بحرين اظهار داشتند تداوم تظاهرات مردمي در بحرين و افزايش فشارها براي جلوگيري از دخالت كشورهاي بيگانه در امور داخلي اين كشور باعث شده كه مقامات آمريكايي احساس خطر كنند و ترجيح بدهند كه ناوگان دريايي خود را در كشور ديگر مستقر سازند.
ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريكا از 40 سال پيش در بحرين مستقر است و به عنوان مركز عمليات نيروي دريايي آمريكا در منطقه خليج فارس به شمار مي آيد.
انقلابيون بحرين در تظاهرات خود همواره دخالت كشورهاي بيگانه در كشورشان را محكوم كرده اند و خواستار انتقال پايگاه دريايي آمريكا به خارج از كشور شده اند.
از سوي ديگر، سخنگوي كميته همبستگي رسانه اي انقلاب 14 فوريه تاكيد كرد، خواسته اصلي مردم سرنگوني رژيم آل خليفه است و تا اين خواسته محقق نشود به پاي ميز مذاكره نخواهند رفت.
نماينده فراكسيون مستعفي وفاق در مجلس بحرين نيز گفت، مردم بحرين خواستار دولتي منتخب هستند چرا كه در سايه چنين دولتي مي توان انتظار امنيت و ثبات در كشور را داشت.
گفتني است جلسه گفت وگوي ملي بحرين كه از روز جمعه آغاز شده است روز گذشته به دليل توهين نماينده پارلمان بحرين به شيعيان به جنجال كشيده شد. برخي از نمايندگان مخالفان كه در جلسه حضور داشتند به توهين نماينده آل خليفه پاسخ دادند كه به نزاع لفظي منجر شد و مخالفان جلسه را ترك كردند.

 



بشاراسد : به تحريم هاي آمريكا اهميت نمي دهيم

رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، سوريه خواستار تغيير سياست هاي آمريكا است و به تغيير روساي جمهوري آن اهميت نمي دهد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، بشار اسد در گفت وگوي تلويزيوني 90دقيقه اي با نمايندگان رسانه هاي جمعي آمريكا اظهار داشت، هرگونه گفت وگو با مقامات آمريكايي بايد مشروط بر تغيير سياست هاي آمريكا باشد.
وي افزود، اختلاف سوريه با آمريكا ديرينه است و چه بسا كه اختلاف ما با دولت كنوني بيشتر از دولتهاي قبل باشد.
بشار اسد گفت، مجازات هاي آمريكا بر سوريه تاثير ندارد به همين دليل تاكنون نسبت به آن واكنشي نشان نداده ايم.
رئيس جمهور سوريه همچنين تصريح كرد، آمريكا ادعاهايي را در مورد سوريه عنوان مي كند كه اصلا قابل قبول نيست، در سوريه سلاح كشتارجمعي وجود ندارد و هيچ دليلي از نفوذ جنگجويان سوريه به عراق وجود ندارد.
وي تاكيد كرد، ما بارها ازآ مريكا دليل و مدرك خواسته ايم اما تاكنون هيچ پاسخي دريافت نكرده ايم.رئيس جمهور سوريه درباره اشغال عراق توسط سوريه گفت، اين امر باعث بي ثباتي در منطقه شده است و آمريكا بايد حاكميت واقعي را به عراقي ها تحويل دهد و از اين كشور خارج شود.بشار اسد گفت، ادامه حضور آمريكا در عراق باعث تجزيه اين كشور و بي ثباتي خواهد شد.رئيس جمهور سوريه همچنين اظهار داشت، اصلاحات در سوريه اجرا خواهد شد و انتخابات آزاد نيز برگزار مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14