(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 23 تیر 1390- شماره 19974

ميوه هاي چرب و براق نخريد
كودك بي اشتهاي من
چقدر براي ازدواج آمادگي داريد
دندان هايتان را با اين ميوه ها سفيد كنيد



ميوه هاي چرب و براق نخريد

چرب و براق بودن پوست ميوه ها، نشانه استفاده از تركيبات شيميايي در رشد و باروري اين گونه از محصولات است بنابراين به خريداران توصيه مي شود اين گونه ميوه ها را نخرند.
به گفته كارشناسان اداره بهداشت كشاورزي وزارت بهداشت؛ مصرف اين گونه محصولات كه در باروي و رشد آن ها از تركيبات شيميايي و آفت كش ها استفاده مي شود، اثرات منفي در سلامتي انسان خواهد داشت.
برخي از كشاورزان براي فاسد نشدن محصولات خود از آفت كش ها استفاده مي كنند كه تركيبات شيميايي اين آفت كش ها براي سلامتي انسان زيان آور است.
برخي از ميوه ها مانند توت فرنگي و محصولات گلخانه اي بيشتر در معرض خطر باقي ماندن آفت كش ها بر روي آن قرار دارد و مردم در مصرف آن ها بايد احتياط بيشتري كنند. براي مثال اگر محصول خيار، بوي نفت بدهد نبايد آن را مصرف كرد.
با توجه به تنوع ميوه ها در فصل تابستان كه بيشتر با پوست مصرف مي شود مردم بايد در شست و شوي بهتر آن ها بيشتر احتياط كنند.
بروز سرطان از جمله عوارض مصرف اين گونه محصولات است.

 



كودك بي اشتهاي من

بسياري از والدين از بي ميلي به غذا و كم اشتهايي كودكان خود رنج مي برند.
بي اشتهايي يا بد غذايي كودك يكي از مشكلات جدي تغذيه اي است چرا كه ممكن است منجر به سوء تغذيه جدي شود. بنابر اين بايد دانست تنها گرسنگي نيست كه كودك را به سوي غذا مي كشاند و يا فقط سير بودن موجب دوري از غذا نمي شود بلكه عوامل گوناگوني مانند عادت هاي خانواده و آموزش هايي كه كودك در خانواده فرا گرفته است براشتهاي كودك تاثير مي گذارند.
استقلال طلبي و رشد ذهني يكي از شاخص هاي اصلي دوران كودكي است كه با ايجاد تغييرات شخصيتي در اين دوران نسبت به سنين پايين تر همراه است. اين مسئله مي تواند به ايجاد روحيه استقلال طلبي در كودكان موجب بي نظمي در عادات غذايي آنها شود.
امروزه تغذيه كودك خيلي آسان نيست ممكن است كودكان نوپا يا پيش دبستاني يك غذا را سه روز پياپي بخورند و روز چهارم از خوردن آن خودداري كنند و حتي حاضر به چشيدن آن هم نشوند. اين مسئله نشان دهنده نداشتن يك الگوي غذايي مشخص در اين كودكان است و ناشي از حس استقلال طلبي و ميل به انتخاب غذا توسط خود آنهاست.
باتوجه به نقش رفتار مادر در شكل گيري عادات غذايي كودك به منظور كاهش مشكل بدغذايي كودكان، توجه به برخي نكات تغذيه اي ضروري است.
نكاتي كه والدين در غذا دادن به كودكان بدغذا و كم اشتها بايد رعايت كنند:
- كودك براي خوردن بايد احساس گرسنگي كند. فعاليت پيش از غذا، مصرف نكردن شيريني، شربت و مايعات شيرين در بين وعده هاي غذايي و خواب آلوده نبودن به اين امر كمك مي كند.
- از غذاهاي مورد علاقه آنها استفاده شود.
- در دادن غذا به كودك بايد صبور بود.
- بايد هنگام غذا دادن به كودك با او صحبت كرد و او را به خوردن غذا تشويق كرد.
- زمان خوردن غذا را مي توان با ابراز محبت براي كودك لذت بخش كرد.
- در زماني كه كودك با علاقه غذا مي خورد مي توان از او تعريف و تمجيد كرد.
- غذاي كودك را بايد به روش هاي مختلف همچون دادن غذاي جديد، تغيير در تركيب غذاها، مزه، بافت، نحوه طبخ، تزيين غذاها به شكل حيوانات، گل و عروسك و استفاده از بشقاب هاي رنگين متنوع كرد.
- در صورت امتناع از غذا، مي توان آن را با غذاي مورد علاقه اش مخلوط كرد يا آن را در فرصتي ديگر امتحان كرد.
- سفره غذاي كودك در محيطي تميز، آرام، دوستانه، راحت، مطمئن و همراه با ديگران باشد.
- ساعات برنامه غذايي كودك متغير نباشد، بايد فاصله زماني بين مصرف ميان وعده را با وعده اصلي رعايت كرد.
- در زمان غذا خوردن، كودك نبايد خيلي گرسنه يا خيلي خسته باشد.
- بايد اجازه داد كودك خود در مورد سير شدنش تصميم بگيرد. اگر در يك وعده مقدار كمتري غذا بخورد مسلماً در وعده ديگر جبران خواهد كرد.
- غذاها را نبايد خيلي زود و براساس تمايل كودك عوض كرد.
- براي خوردن غذا جايزه در نظر گرفته نشود.
- نبايد انتظار داشت كودك خيلي تميز و مرتب مطابق با خواسته شما غذا بخورد، ريخت و پاش غذا را مي توان با ملايمت و به تدريج محدود كرد.
پيشنهاد غذاهاي جديد
بهترين راه پيشنهاد دادن غذاي جديد اين است كه مادر غذا را درست كرده و مقدار كمي در كنار بشقاب كودك بگذارد و اجازه دهد كودك غذا را بچشد و اگر دوست نداشت آن را از دهانش درآورده و در كنار بشقابش بگذارد. اگر كودك دوست داشت به عنوان جايزه، يك نوع غذاي مورد علاقه او را درست كنيد. مدت زيادي طول مي كشد كه كودك غذاي جديد را دوست داشته باشد. اگر كودك غذايي را دوست نداشت غذا را چند روز بعد دوباره به او بدهيد.
استفاده از غذاهاي متنوع
غذاهايي كه مادر براي كودك تهيه مي كند بايد شامل هر چهار گروه غذايي باشد. اجازه دهيد كودك انواع مختلف غذا را امتحان كند حتي اگر مادر آن غذا را دوست ندارد. كودك احتياج به تصميم گيري در مورد انتخاب غذاي مورد علاقه خود دارد. همچنين مادر نبايد انتظار داشته باشد كودك غذاهاي متنوع را دوست داشته باشد.
زمان مناسب براي غذا دادن به كودك
وقتي به كودكان نوپا و پيش دبستاني، وعده اصلي و ميان وعده غذايي در زمان منظم داده شود، بهتر مي پذيرند؛ پس اجازه بدهيد كودك در زمان هاي معين غذا بخورد. لازم است وعده هاي اصلي با ميان وعده حدود دو تا سه ساعت فاصله داشته باشند. برنامه غذايي كودك را طوري تنظيم كنيد كه با برنامه غذايي خانواده يكسان باشد. براي خوردن غذا هيچ اصراري نكنيد. غذا را روي ميز يا سر سفره در يك جاي مناسب گذاشته و پيشنهاد كنيد غذا را بخورد. در موقع غذا خوردن تلويزيون را خاموش و وسايل بازي او را جمع كنيد. اجازه بدهيد كودك از راهي كه دوست دارد غذا را بخورد. در هنگام غذا خوردن در كنار كودك نشسته و در مورد غذا و اينكه چه غذايي را براي ناهار يا شام روز بعد دوست دارد صحبت كنيد.
اگر كودكتان شير نمي خورد؛ ماست را جانشين شير كنيد و دوغ و ماست را در وعده هاي غذايي او بگنجانيد.
- در بعضي از غذاها از شير استفاده كنيد. مثلا آرد و كره و شير را به سوپ اضافه كنيد يا به او شير برنج يا فرني بدهيد.
- شيريني خوردن به مقدار كم را تدريجاً با او امتحان كنيد.
اگر كودكتان سبزي يا ميوه نمي خورد؛ ممكن است در اين سن يك نوع ميوه يا سبزي را نخورند. هركدام را كه بهتر مي خورند بيشتر بدهيد اما گه گاه آنهايي را كه نمي خورند دوباره امتحان و پيشنهاد كنيد.
-سبزي هايي مانند كرفس و هويج را بپزيد (له نشود بلكه كمي ترد باشد) و بگذاريد كودك آن را با دست بردارد و بخورد.
-كمي ماست چكيده بر روي سبزي هاي پخته بريزيد يا سبزي را با نان و پنير به او بدهيد.
-اگرميوه نمي خورد آن را رنده يا به تكه هاي كوچك تقسيم كنيد و با كمي خامه به او بدهيد.
اگر كودكتان شيريني زياد مي خورد؛ خريد شيريني و درست كردن غذاهاي شيرين را كاهش دهيد.
-در تهيه غذاهاي شيرين، شكر كمتري استفاده كنيد.
- موادي مانند بستني و شكلات را به عنوان جايزه يا هديه به كودك ندهيد.
-مراقب دندان هاي كودك باشيد و پس از مصرف مواد شيرين دندان هاي او را مسواك كنيد.
اگر كودكتان گوشت تكه اي نمي خورد؛ گوشت را به قطعات بسيار كوچك و ريز تقسيم كنيد كه به خوبي پخته و به راحتي خورده شود(مانند حليم گندم).
- قطعات بسيار ريز گوشت مخلوط با حبوبات را كاملا بپزيد و نرم كنيد و همراه با يك قاشق غذا خوري روغن زيتون و يك قاشق مرباخوري آب ليموترش يا آب نارنج تازه به كودك بدهيد.
-گوشت چرخ كرده را به صورت كوفته قلقلي در آوريد يا به صورت مخلوط با گوجه فرنگي به جاي سس روي ماكاروني بريزيد.
-كتلت (گوشت،سيب زميني و تخم مرغ) را به اندازه هاي كوچك و زيبا تهيه كنيد يا به صورت مخلوط با آب گوجه فرنگي و لوبيا و برنج (لوبيا پلو) بپزيد.
- از گوشت مرغ يا ماهي استفاده كنيد.
- اگر كودك هيچ يك از انواع گوشت را نمي خورد از جانشين هاي آن مانند تخم مرغ، عدس، پنير با بادام يا گردو، لوبيا چيتي پخته، شير و ماست استفاده كنيد.
-برنج را با آب گوشت يا مرغي كه مي پزيد به صورت كته نرم با انواع سبزي ها يا عدس سرو كنيد.
اگر كودك تان تخم مرغ سفت شده نمي خورد؛ تخم مرغ سفت شده را با كمي كره يا شير نرم كنيد.
-زرده وسفيده تخم مرغ را بزنيد و داخل سوپ بريزيد و بگذاريد چند جوش بزند.
- سيب زميني پخته شده و تخم مرغ سفت شده را رنده كنيد و به آن كمي كره يا روغن زيتون بزنيد. يا به آن ماست و روغن زيتون يا كمي شير اضافه كنيد.
- تخم مرغ را بزنيد و با نصف استكان ماست درته قابلمه اي كه براي او كته درست مي كنيد، بريزيد.

 



چقدر براي ازدواج آمادگي داريد

امروزه ازدواج هاي زيادي در همان سال هاي اوليه به جدايي منجر مي شود، متاسفانه آمار طلاق در جهان بالاست ولي به منظور كاهش اين آمار، مردان و زنان بايد از آمادگي خود براي ازدواج مطمئن شوند.
چگونه مي توانيم بفهميم كه آمادگي ازدواج را داريم يا خير؟
به موارد زير توجه كنيد:
¤ اولين گام اين است كه شناخت خوبي از شخصيت فردي كه مي خواهيد با او ازدواج كنيد داشته باشيد. هرگز از ياد نبريد كه ازدواج يك تعهد بزرگ است و گام مهمي در مسير زندگي محسوب مي شود.
بهترين راه براي اينكه متوجه شويد فرد مناسبي را انتخاب كرده ايد اين است كه ساعات زيادي را در كنار او و در جمع خانوادگي بگذرانيد. دوست داشتن يك نفر به تنهايي كافي نيست. شما تنها زماني مي توانيد از درستي انتخاب خود مطمئن شويد كه واكنش نامزدتان را در شرايط مختلف ديده باشيد. اگر در نامزدتان متوجه خصلتي ناپسند شديد از وي بخواهيد رفتارش را تغيير دهد. اگر او اين كار را نكرد مدتي صبر كنيد ولي اگر نتوانستيد خود را با شرايطش وفق دهيد از ازدواج منصرف شويد.
اگر براي پياده كردن اين پيشنهاد تا پس از ازدواج صبر كنيد هزينه گزافي خواهيد پرداخت!
در مورد زندگي مشترك با نامزدتان فكر كنيد. يادتان باشد شما بايد تا پايان عمر در كنار او زندگي كنيد. فهرستي از خصوصيات مثبت و منفي نامزدتان تهيه كرده و ببينيد آيا مي توانيد جنبه هاي منفي رفتار وي را تحمل كنيد يا خير. مطمئن باشيد از فكر كردن پشيمان نخواهيد شد!
¤ به آقاياني كه مي خواهند پيشنهاد ازدواج بدهند توصيه مي كنيم از آمادگي صددرصد خود مطمئن شوند و عواقب احتمالي پيشنهاد خود را در نظر داشته باشند. فراموش نكنيد ازدواج موفق ازدواجي است كه تا پايان عمر دوام داشته باشد. خانم ها نيز نبايد از ياد ببرند كه وقتي «بله» را مي گويند در واقع اعلام مي كنند كه صددرصد آماده ازدواج هستند.
چند توصيه
¤ وقتي به فكر ازدواج مي افتيد شتاب نكنيد. شما بايد از اراده خود براي انجام اين كار مطمئن شويد. اگر در اين مورد ترديد داريد براي مدتي دست نگه داريد.
¤ صرفاً دوست داشتن يك نفر به مفهوم آن نيست كه شما بايد با او ازدواج كنيد! اكثر ازدواج هايي كه صرفاً از روي دوست داشتن انجام مي شود به طلاق مي انجامد.
¤ صددرصد از آمادگي خود اطمينان حاصل كنيد، در غير اين صورت بعدها دچار ترديد مي شويد و در نهايت، ازدواج تان به شكست مي انجامد.
¤ ازدواج مسأله اي تمام وقت است. مطمئن شويد كه شما و همسرتان اهداف مشتركي را در حيطه مسائل مالي و نحوه پرورش كودكان دنبال مي كنيد.
¤ به روابط گذشته و آينده ميان خود و نامزدتان بينديشيد و تنها زمان حال را در نظر نگيريد.
ترجمه از آذر شايان

 



دندان هايتان را با اين ميوه ها سفيد كنيد

اكثر ما وقتي تبليغات تلويزيوني و مجلات را در مورد روش هاي سفيدكردن دندانها مي بينيم به فكر مي افتيم كه دراين زمينه اقدامي بكنيم و در نتيجه لبخندي زيبا داشته باشيم اما گاهي نگران اثرات سوء اين روش ها هستيم.
در اينجا چند روش طبيعي و غيرشيميايي براي سفيدكردن دندان ها به شما ارائه مي كنيم كه در عين حال اين گونه اثرات سوء را نيز ندارند. اين روشها عبارتنداز:
- خوردن كرفس و سيب: اين دو خوردني حاوي سلولزهاي رشته اي هستند كه مانند يك مسواك طبيعي مي توانند به آرامي و بدون ضرر، دندانها را تميز و سفيد كنند. اين خوردني ها اثر رنگدانه هاي ناشي از مواد غذايي را از روي دندانها پاك مي كنند.
- استفاده از پراكسيدهيدروژن (يا آب اكسيژنه): اين ماده كاملا طبيعي و غيرسمي كه تركيبي از مولكول هاي اكسيژن و آب است مي تواند به شيوه اي بي خطر دندانها را پاكسازي كند و براي بهداشت و سلامت كلي دندانها نيز مفيد است. روش استفاده از آب اكسيژنه اين است كه پودر 3 درصد آن را در آب شير به مقياس 50-50 حل كرده و هر شب قبل از خواب دندان هايتان را با اين محلول بشوييد. پس از چند هفته متوجه خواهيدشد كه دندانهايتان سفيدتر و روشن تر شده اند.
- توت فرنگي بخوريد: اين ميوه خوشمزه و پرطرفدار تابستاني به دليل اينكه حاوي ماده اي موسوم به اسيدماليك است درسفيدكردن دندانها نقش موثري دارد. براي بهره مندشدن بيشتر از اين خاصيت توت فرنگي هفته اي يك بار دستورالعمل زير را انجام دهيد: ابتدا يك عدد توت فرنگي را با يك قاشق غذاخوري جوش شيرين تركيب كنيد تا يك خمير قرمزرنگ حاصل شود. اين خمير را روي مسواك قرار داده و آن را به مدت5 دقيقه روي دندانهايتان بگذاريد.
- براي جلوگيري از پوسيدگي دندانها پس از 5 دقيقه با يك مسواك استاندارد، دندانهايتان را بشوييد تا هرگونه قند طبيعي از روي دندانهايتان پاك شود.
- استفاده از پوست پرتقال و برگ هاي درخت برگ بو: اين دو سفيدكننده طبيعي دندانها كه غيرمعمول تر از بقيه موارد هستند مي توانند رسوبات روي دندانها را تا حد زيادي برطرف كرده و دندانها را درخشان تر كنند. شما مي توانيد به نوبت هريك از آنها را به طور خشك يا به صورت پودر تركيبي با يكديگر روي دندانها بگذاريد.
- وبالاخره مي توانيد از جوش شيرين استفاده كنيد: براي اين منظور مي توانيد 6 قاشق غذاخوري جوش شيرين را با 3/1 قاشق غذاخوري نمك، 4 قاشق چايخوري گليسيرين و 15قطره روغن نعنا با ديگر روغن هاي گياهي تازه كننده با زدن تركيب كنيد اين تركيب را به مقادير كم هروقت كه مي خواهيد دندانهايتان سفيدتر شوند روي آنها بگذاريد و بعد از مدتي دهانتان را بشوييد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14