(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 تیر 1390- شماره 19975

حملات هوايي پي درپي رژيم صهيونيستي به نوارغزه
طرح رياضت اقتصادي ايتاليا از تصويب مجلس سنا گذشت
راهپيمايي گسترده عليه علي عبدالله صالح براي تشكيل شوراي انتقالي در يمن
تظاهرات «هشدار آخر» در مصر دولت بايد كنار رود
گروه هاي فلسطيني تصميم تازه يونسكو درباره بيت المقدس را محكوم كردند
سودان جنوبي رسماً به عضويت سازمان ملل درآمد
زد و خورد شديد ميان دانشجويان و پليس در شيلي
يورش نيروهاي امنيتي به معترضان در پايتخت اردن
استاد آمريكايي: مردم از تبعيض ها به ستوه آمده اند
بحران اروپا به پرتغال رسيد هزاران نفر عليه دولت به خيابان ريختند
اعتراض دمشق به بررسي پرونده اتمي سوريه در شوراي امنيت
در اجلاس اسلامبول غربي ها دولت جديد ليبي رابه رسميت شناختند
5 مقام ارشد رژيم صدام اعدام مي شوند
اعتراض احزاب سياسي هند به انفجارهاي خونين بمبئي



حملات هوايي پي درپي رژيم صهيونيستي به نوارغزه

منابع فلسطيني از افزايش حملات هوايي رژيم صهيونيستي به نوارغزه و زخمي شدن پنج فلسطيني از جمله دو كودك خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، با شدت گرفتن حملات هوايي رژيم صهيونيستي به مناطق مختلف نوارغزه پنج فلسطيني از جمله 2كودك زخمي شدند.
بر پايه اين گزارش ها به نقل از يك خبرگزاري آلماني، جنگنده هاي رژيم صهيونيستي پنجشنبه شب در سه نوبت مناطق مختلف نوارغزه را بمباران كردند. هدف اكثر اين حملات پايگاه هاي آموزش گردان هاي قسام و ناصرصلاح الدين بوده است.گفته مي شود رژيم صهيونيستي از سه روز پيش تاكنون حملات هوايي به نوار غزه را با شدت بيشتر از سرگرفته است.بر اساس گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، ارتش رژيم صهيونيستي از 10روز پيش به حملات خود به بخش هاي مختلف نوارغزه شدت بخشيده است.

 



طرح رياضت اقتصادي ايتاليا از تصويب مجلس سنا گذشت

در پي افزايش نگراني ها از سرايت بحران هاي يونان، پرتغال و ايرلند به ايتاليا، مجلس سناي اين كشور طرح رياضت اقتصادي را تصويب كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، مجلس سناي اين كشور روز پنجشنبه طرح رياضت اقتصادي را با هدف كاهش هزينه ها و ايجاد توازن در كسري بودجه تا سال 2014 تصويب كرد.
اين طرح به ارزش بيش از 70 ميليارد يورو (حدود 98 ميليارد دلار) با 161 راي موافق در برابر 135 راي مخالف به تصويب رسيد.
گفته مي شود با توجه به بدهي هاي هنگفت ايتاليا كه اينك به بيش از 50 ميليارد يورو رسيده و همچنان به صورت تصاعدي در حال افزايش است، دولت رم به سرعت دست به كار شده است تا به سرنوشت ديگر كشورهاي بحران زده اروپا دچار نشود.

 



راهپيمايي گسترده عليه علي عبدالله صالح براي تشكيل شوراي انتقالي در يمن

صدها هزار يمني با برپايي راهپيمايي در شهرهاي مختلف اين كشور، تشكيل شوراي انقلابي انتقالي را خواستار شدند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، صدها هزار يمني براي ششمين ماه متوالي در اين كشور در شهرهاي بيضا، مارب، تعز، صنعا، صعده و ابين دست به راهپيمايي زدند و انتقال مسالمت آميز قدرت را خواستار شدند.
تظاهركنندگان يمني، تنها راه پيروزي انقلاب در اين كشور را تشكيل شوراي انتقالي دانستند و عليه «علي عبدالله صالح» رئيس جمهور يمن و عوامل سركوب شعار دادند.
مردم يمن كه از 6 ماه پيش تاكنون، قيام خونيني را عليه سه دهه ديكتاتوري علي عبدالله صالح آغاز كرده اند، روز جمعه تهديد كردند كه در روزهاي آينده تصميمات جديدي را اتخاذ خواهند كرد.
اين در حالي است كه احزاب موسوم به «لقاء مشترك» كه مهمترين اپوزيسيون ضد دولتي را در يمن تشكيل مي دهد، نتوانست از فرصت پيش آمده فرار صالح به عربستان به نفع خود استفاده كند و با در دست گرفتن ابتكار عمل توسط معاون وي موافقت كرده بود.
براساس اين گزارش جوانان انقلابي يمن نيز كه تا پيش از اين از انجام حملات به مراكز دولتي به دليل احتمال خونريزي در كشور پرهيز كرده بودند، روز جمعه تهديدكردند در صورت ادامه سركوب مردم توسط گارد رياست جمهوري، كاخ رياست جمهوري و مراكز دولتي را به تصرف خود درخواهند آورد.
«علي عبدالله صالح» كه بيش از 32 سال با مشت آهنين بر يمن حكومت مي كند يك ماه پيش بر اثر يك انفجار مشكوك در كاخ رياست جمهوري به شدت مجروح و به عربستان فرار كرد.
همچنين طي روزهاي اخير، درگيري هاي شديدي در صف هاي طويلي مقابل پمپ بنزين در يمن صورت گرفته تاكنون 18 كشته برجاي گذاشته است.
به گزارش الجزيره، علت درگيري ها، تحويل گرفتن بدون نوبت بنزين توسط عوامل دولتي در يمن عنوان شده است.
از سوي ديگر، نيروهاي گارد رياست جمهوري كه از ده روز پيش تاكنون ازسلاح هاي سنگين بر ضد مخالفان دولت براي سركوب استفاده كرده اند، روز جمعه با شليك هاي بي هدف موجب به خاك و خون كشيدن چندين نفر در شهر «تعز» شدند.

 



تظاهرات «هشدار آخر» در مصر دولت بايد كنار رود

هزاران تظاهركننده مصري با تجمع در «ميدان التحرير» قاهره با عنوان «جمعه هشدار آخر»، خواستار كناره گيري نخست وزير و تشكيل دولت جديد شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران تظاهركننده روز جمعه با تجمع در بسياري از شهرهاي اين كشور به ويژه در ميدان التحرير، اعتراض خود را نسبت به شوراي نظامي حاكم در اين كشور اعلام كردند.
در اين تظاهرات كه گروه هاي مختلف مصري از جمله جنبش جوانان 25 ژانويه، جنبش ششم آوريل و اخوان المسلمين حضور داشتند، تظاهركنندگان وعده و وعيدهاي دولت را توخالي عنوان كردند و عليه آنها شعار دادند.
در اين تظاهرات كه وارد سومين هفته پياپي خود مي شود، هزاران شهروند مصري خواستار بركناري نخست وزير و تشكيل دولت جديد مناسب با نيازهاي مراحل آينده هستند.
معترضان مصري اعلام كردند: تا زمان عمل به درخواست هايي كه طي سه هفته اخير از دولت خواسته شده است، همچنان به تحصن و اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
در همين حال، برخي از گروه هاي سياسي مصر، با صدور بيانيه اي خواستار كناره گيري «عصام شرف» نخست وزير اين كشور، تشكيل دولت جديدي هستند كه همه گروه هاي سياسي مصري درباره آن توافق داشته باشند.
گزارش هاي دريافتي حكايت از آن دارد: در قاهره و بسياري از شهرهاي مصر، صدها هزار تظاهركننده، با برگزاري راهپيمايي خواستار تسريع در محاكمه «حسني مبارك»، اعضاي دولت وي و بركناري عصام شرف نخست وزير فعلي شدند.
تظاهركنندگان خشمگين فرياد مي زدند: عصام بي عرضه از قدرت كنار برو، انقلاب اهدافي دارد كه تو قدرت آن را نداري و شوراي عالي نيروهاي مسلح بايد از قدرت كناره گيري كند.
در قاهره نيز پس از برپايي نمازجمعه در ميدان التحرير هزاران تظاهركننده شعار «مرگ بر اسرائيل» و صدور گاز به رژيم صهيونيستي بايد قطع شود را سر دادند.
به گزارش شاهدان عيني، پليس و نيروهاي امنيتي با عقب نشيني از همه مناطق قاهره، جاي خود را به نيروهاي ارتش و كميته هاي مردمي كه در ميدان التحرير مستقر شده اند داد، تا از وقوع هرگونه اقدامي توسط اوباش وابسته به رژيم گذشته جلوگيري و تظاهرات را اداره كند.
همچنين صدها تن از انقلابيون مصري در اعتراض به عملكرد دولت موقت و نظاميان و برآورده نشدن خواست هاي شان در برابر ساختمان اداره كانال سوئز تجمع كردند.
به گزارش الجزيره، شركت كنندگان در اين تجمع، شعارهايي عليه عصام شرف و شوراي نظامي سر دادند و خواستار محاكمه و مجازات عاملان قتل تظاهركنندگان در شهر سوئز در زمان انقلاب 25 ژانويه شدند.
شبكه خبري بي بي سي نيز اعلام كرد: مقامات مصري با اعلام انجام تغييرات در كابينه، بازنشسته كردن برخي افسران و محاكمه علني شخصيت هاي برجسته رژيم مبارك قصد دارند خشم مردم را فرو بنشانند، اما تاكنون در اين كار موفق نبودند.
دولت عصام شرف اخيرا 600 تن از نظاميان اين كشور شامل سرلشكر و سرتيپ را از پست خود بركنار و برخي از آنها را به مقامات قضايي براي محاكمه و مجازات معرفي كرد، اما هيچ كدام از اين اقدامات تاكنون كارساز نبوده است و نظاميان و دولت موقت هر روز تحت فشار افكار عمومي از مواضع خود عقب نشيني مي كند.

 



گروه هاي فلسطيني تصميم تازه يونسكو درباره بيت المقدس را محكوم كردند

احزاب و گروه هاي فلسطيني، اقدام يونسكو در معرفي قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي را به شدت محكوم كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «گلف نيوز»، تصميم سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد(يونسكو) در معرفي بيت المقدس اشغالي به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي در فهرست ميراث فرهنگي جهان، با محكوميت شديد مقامات و رهبران فلسطيني مواجه شد.
براساس اين گزارش، در پي اين اقدام، جنبش مقاومت اسلامي (حماس) در بيانيه اي اين اقدام يونسكو را محكوم كرد و آن را نقض آشكار قوانين بين المللي و حمايت از رژيم اشغالگر قدس دانست.
جنبش حماس در بيانيه خود از اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي خواست براي مقابله با اين اقدام خطرناك به سرعت وارد عمل شوند تا از توطئه هاي صهيونيستي براي يهودي سازي شهر قدس جلوگيري كنند.
گزارش خبرگزاري فرانسه نيز حاكي است، سازمان آزادي بخش فلسطين اعلام كرد: اين اقدام يونسكو، نقض كامل قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل است كه آشكارا اعلام كرده قدس شرقي تحت اشغال قرار دارد.
سازمان آزادي بخش فلسطين در بيانيه خود يادآور شد: اين اقدام ثابت كرد كه يونسكو با تبعيض و معيارهاي دوگانه برخورد مي كند و هيچ اقدامي براي ساكنان قدس شرقي كه اخراج شده و به جاي آنها استعمارگران يهودي جايگزين شده اند نمي كند.همچنين اقدام شيطنت آميز يونسكو از سوي ساكنان فلسطيني اشغالي با واكنش مواجه و آن را به شدت محكوم كردند.

 



سودان جنوبي رسماً به عضويت سازمان ملل درآمد

كشور تازه تاسيس سودان جنوبي به عنوان صدو نودوسومين عضو سازمان ملل متحد پذيرفته شد.
به گزارش خبرگزاري ها، با به اهتزاز درآمدن پرچم سودان جنوبي، مجمع عمومي سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه اي از عضويت اين كشور حمايت كرد.
براساس اين گزارش، حمايت گسترده آمريكا و غرب، باعث شد، قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل درباره عضويت سودان جنوبي بدون هيچگونه مخالفتي به تصويب برسد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، سازمان ملل با حذف همه اقدامات لازم براي پيوستن سودان جنوبي به اين سازمان، اين كشور را رسما به عنوان صد و نودوسومين كشور مستقل عضو سازمان ملل پذيرفت.
اين گزارش حاكي است، «راياك مشار»، معاون رئيس جمهور سودان جنوبي طي سخناني در برابر مجمع عمومي سازمان ملل اعلام كرد كه اين كشور تمامي بندهاي منشور سازمان ملل و قوانين بين المللي را خواهد پذيرفت و به آنها احترام خواهد گذاشت.
از سوي ديگر، پارلمان سودان با سلب تابعيت از شهروندان اتباع سودان جنوبي موافقت كرد.
براساس قانوني كه پارلمان سودان تصويب كرد، كساني كه داراي تابعيت كشور سودان جنوبي باشند، ديگر تابعيت سودان شمالي را نخواهند داشت.
توافقنامه صلح
دولت سودان با جنبش «عدالت و مساوات»، به عنوان بزرگترين گروه شورشي دارفور توافقنامه صلح امضا كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه در مراسم امضاي اين توافقنامه كه با حضور بسياري از روسا و نخست وزيران كشورهاي آفريقايي و «عمر حسن البشير» رئيس جمهور سودان برگزار شد، ساير گروه هاي شورشي بزرگ جنوب سودان حضور نداشتند.
اين در حالي است كه امضاي اين توافقنامه بعد از گفت وگوهاي سه ماهه ميان سودان و گروه هاي ديگر د رجنوب اين كشور زير نظر سازمان ملل، اتحاديه آفريقا و اتحاديه عرب صورت مي گيرد.
«جبرئيل آدام» سخنگوي جنبش عدالت و مساوات پس از امضاي توافقنامه به خبرگزاري فرانسه گفت: اين توافقنامه صلح نيست، بلكه تنها توافقنامه اي شغلي است و به كساني كه آن را امضا مي كنند پيشنهاد پست هاي ديپلماتيك مي دهد، بي آنكه مشكل واقعي دارفور را بتواند حل كند.
گروه هاي شورشي در دارفور پس از استقلال سودان جنوبي فشارهاي خود عليه خارطوم را افزايش داده اند.
در همين حال «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي در يك گفت وگوي تلفني با سلواكر رئيس جمهور كشور تازه تاسيس سودان جنوبي، قول كمك هاي گسترده اسرائيل به «جوبا» را ارائه كرد.
اسرائيل با اعزام جاسوسان و عوامل مزدور خود به منطقه جنوب، تلاش هاي گسترده اي براي ايجاد ناآرامي در آن به كار بسته است.
اسرائيل جزو نخستين رژيمي بود كه دولت سودان جنوبي را به رسميت شناخت.

 



زد و خورد شديد ميان دانشجويان و پليس در شيلي

دور جديد اعتراضات دانشجويي در شيلي به درگيري با نيروهاي امنيتي اين كشور انجاميد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از خبرگزاري فرانسه، در جريان تظاهرات وسيعي كه روز پنجشنبه در سانتياگو، پايتخت شيلي از سوي دانشجويان خواهان تامين مالي بيشتر آموزش همگاني برگزار شد دست كم 32 افسر پليس زخمي و 54 تن از معترضان نيز دستگير شدند.پليس ضد شورش با استفاده از ماشين آب پاش و گاز اشك آور درصدد متفرق ساختن ده ها هزار تظاهركننده اي برآمد كه با پرتاب سنگ، چوب و بطري پر از رنگ به نبرد متقابل دست زدند.
معترضان غالبا از قشر دانشجو و والدين و استادان آنان بودند و درگيري زماني ميان دو طرف آغاز شد كه تظاهركنندگان مسير خود را به سمت كاخ رياست جمهوري تغيير دادند.
دانشجويان شيليايي به طرح دولت اين كشور براي اصلاحات در نظام آموزش اعتراض دارند. دانشجويان بعد از آنكه رئيس جمهوري اين كشور وعده چهار ميليارد دلار بودجه بيشتر را براي آموزش عالي و اعطاي وام هاي كم بهره به دانشجويان مطرح كرد بار ديگر شدت گرفت.
معترضان معتقدند اين اقدامات كافي نيست و به باور آنان «سباستين پين رئا»، رئيس جمهور شيلي اين وعده ها را براي تضعيف اعتصاب و اعتراض دانشجويان مطرح كرده است.
گفتني است اين اعتراض ها از چند هفته پيش آغاز شده است.

 



يورش نيروهاي امنيتي به معترضان در پايتخت اردن

نيروهاي امنيتي اردن تجمع ضددولتي نمازگزاران را به شدت سركوب كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها نيروي امنيتي كه خود را از روز پنجشنبه براي مقابله با تظاهرات ضددولتي جمعه آماده كرده بودند، ديروز در «امان» بلافاصله پس از پايان اقامه نماز جمعه از سوي مردم، و در همان دقايق اوليه آغاز راهپيمايي، به نمازگزاران حمله كرده و به شدت اقدام به سركوب آنها كردند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، پليس تا دندان مسلح اردن علاوه بر نمازگزاران اقدام به ضرب و شتم چند خبرنگارحاضر در محل كردند. انبوه نيروهاي امنيتي اما، به رغم تمام تلاش هايي كه كردند، موفق نشدند مانع از رسيدن تظاهركنندگان به محل تعيين شده براي تحصن شوند. پليس كه با تمام قوا و به كمك باتوم، گاز اشك آور و مشت و لگد به جان انقلابيون افتاده بود، شماري از آنها را مجروح يا دستگير كرد. خبر دقيقي از شمار دستگير يا مجروح شدگان منتشر نشده است. يادآور مي شود، انقلابيون اردني پيش از اين از برگزاري راهپيمايي ضددولتي كه به تاسي از انقلابيون تونسي ومصري برپا شد، خبر داده بودند.

 



استاد آمريكايي: مردم از تبعيض ها به ستوه آمده اند

استاد دانشگاه آمريكايي اعلام كرد مردم آمريكا از تبعيض ها در كشورشان به ستوه آمده اند.
به گزارش واحد مركزي خبر، به نقل از شبكه تلويزيوني «راشا تودي»، «دان آريلي»، استاد علوم اقتصاد رفتاري دانشگاه «دوك» آمريكا اعلام كرد مردم اين كشور ديگر تحمل تبعيض ها در جامعه آمريكا را ندارند و از اين وضع به ستوه آمده اند.
اين كارشناس آمريكايي سپس با اشاره به تحقيقات انجام گرفته افزود: آمريكايي ها خواستار تغيير وضعيت موجود هستند اما با نا اميدي از اجراي اين تغييرات اكنون ترجيح مي دهند براي رهايي از وضع موجود حتي از آمريكا خارج و در كشور ديگري مثل سوئد زندگي كنند. وي با اعلام اينكه نابرابري درآمدها در آمريكا به سطح بي سابقه اي رسيده تصريح كرد مردم مي خواهند كشوري داشته باشند كه بيشتر عدالت محور باشند.
اين استاد دانشگاه سپس ادامه داد: مطابق ارزش هايي كه دولتمردان آمريكايي مدام از آن دم مي زنند، اين كشور، كشور روياهاست به اين معنا كه براي همه فرصت برابر فراهم مي شود تا به ثروت برسند، اما به نظر مي رسد اين روياي آمريكايي ديگر مرده است. مردم آمريكا شاهد تفاوت هاي شديد درآمدي هستند.
گفتني است، حدود 85درصد كل ثروت آمريكا در دست عده اي معدود از آمريكايي هاست كه اغلب صهيونيست هستند و برخي گزارش ها نيز نشان مي دهد، 40درصد طبقات پائين جامعه آمريكا فقط سه دهم درصد از كل ثروت كشورشان را در اختيار دارند.

 



بحران اروپا به پرتغال رسيد هزاران نفر عليه دولت به خيابان ريختند

ده ها هزار نفر از مردم پرتغال در اعتراض به برنامه هاي رياضت اقتصادي دولت تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، شمار زيادي از مردم «ليسبون»، پايتخت پرتغال روز پنجشنبه در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي كشورشان به خيابان ها ريخته، پس از تجمع مقابل پارلمان اين كشور خواستار توقف اجراي طرح رياضت اقتصادي شدند.
تظاهركنندگان در اين تجمع از دولت خواستند براي حل بحران اقتصادي به دنبال راهكاري غير از كمك گرفتن از صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا باشد.
مردم با اعلام اينكه سياست هاي اقتصادي تحميلي بانك مركزي اروپا و اتحاديه به دولت پرتغال «يك فاجعه ملي» است، خوستار افزايش توليد داخلي، حل بحران بيكاري و رفع بدهي هاي دولتي به غير از روش هاي پيشنهادي نهادهاي خارجي شدند.
يادآور مي شود پرتغال اوايل سال جاري به شرط اجراي طرح هاي رياضت اقتصادي پيشنهادي صندوق بين المللي پول، 78 ميليارد دلار از اين صندوق كمك مالي دريافت كرد، كمكي به همين ميزان به بدهي هاي دولت افزود.
ليسبون در ازاي دريافت اينگونه كمك ها به تثيبت حقوق و كاهش خدمات رفاهي مردم روي آورده كه فشار مضاعفي را بر مردم اين كشور وارد مي كند.
در حال حاضر به غير از پرتغال، يونان، اسپانيا، ايرلند، ايتاليا و انگليس با كمي تفاوت با بحران هاي مشابهي روبه رو هستند و پيش بيني خود غربي ها اين است كه آتش اين بحران دامن تمام غرب از جمله آمريكا را خواهد گرفت.
در همين رابطه «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا نيز پنجشنبه پس از مشاهده ناتواني اعضاي كنگره اين كشور براي يافتن راهكاري براي حل بحران اقتصادي و همچنين بي نتيجه ماندن مذاكرات اعضا در مورد افزايش سقف بدهي به كنگره 36 ساعت فرصت داد تا اين اقدام را به نتيجه برسانند.
پنجشنبه، پنجمين روز از مذاكرات اوباما با اعضاي جمهوري خواه و دموكرات كنگره در ارتباط با سقف بدهي 14 تريليون دلاري آمريكا و بررسي راه هاي حل بحران اقتصادي بي نتيجه ماند.

 



اعتراض دمشق به بررسي پرونده اتمي سوريه در شوراي امنيت

نماينده سوريه در سازمان ملل اعلام كرد كه از ترس افشاگري، اجازه ندادند در جلسه شوراي امنيت براي بررسي موضوع اتمي سوريه شركت كند.
نماينده دائم سوريه در سازمان ملل با انتقاد از عملكرد سياسي آژانس بين المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت درباره موضوع اتمي دمشق گفت: اجازه ندادند در نشست شوراي امنيت شركت كند؛ چون از افشاي حقايق واهمه داشتند.
بشار جعفري در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا مستقر در سازمان ملل گفت: با وجود اينكه رژيم صهيونيستي در سال 2007 تاسيسات اتمي سوريه را بمباران كرد اما آژانس بين المللي تحت فشارهاي غرب با تهيه چند عكس ماهواره اي و فراهم كردن يك گزارش بي اساس موضوع هسته اي سوريه را به شوراي امنيت فرستاد. شوراي امنيت سازمان ملل روز پنجشنبه موضوع هسته اي سوريه را كه از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت فرستاده شد؛ پشت درهاي بسته مورد بررسي قرار داد. بررسي موضوع اتمي سوريه در نشست ديروز شوراي امنيت همچنان كه انتظار مي رفت، با واكنش منفي نمايندگان روسيه و چين مواجه شد. آمريكا؛ انگليس و فرانسه تلاش زيادي مي كنند تا سوريه را از روش هاي مختلف از جمله به بهانه سركوب تظاهركنندگان و فعاليت هاي اتمي مشكوك تحت فشار قرار دهند.
نماينده دائم سوريه در سازمان ملل در ادامه گفت: اگر شوراي امنيت براساس عدالت عمل مي كرد؛ امروز بايد رژيم صهيونيستي به جرم ويران كردن نيروگاه هاي اتمي سوريه محاكمه مي شد. وي خاطرنشان كرد اين سكوت به معناي حمايت از حمله رژيم صهيونيستي به كشوري است كه عضو سازمان ملل است. بشار جعفري اضافه كرد امروز سوال اساسي افكار عمومي جهان و مردم سوريه اين است كه اگر فعاليت هاي اتمي دمشق غيرقانوني بود؛ چرا رژيم صهيونيستي شواهد و مدارك خود را به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارايه نداد.
وانگ مين معاون نماينده دائم چين در سازمان ملل در اين باره گفت: اين موضوعي است كه بايد در آژانس بين المللي انرژي اتمي حل و فصل مي شد و نظريه خوبي نيست كه در شوراي امنيت مطرح شود.

 



در اجلاس اسلامبول غربي ها دولت جديد ليبي رابه رسميت شناختند

گروه تماس ليبي در چهارمين نشست خود در اسلامبول، شوراي ملي انتقالي مستقر در «بنغازي» را به عنوان يك دولت به رسميت شناختند.
به گزارش خبرگزاري ها، چهارمين نشست گروه تماس ليبي، ديروز بدون حضور نمايندگان روسيه و چين، در اسلامبول برگزار شد. در اين نشست، كه نمايندگان 40 كشور حضور داشتند، شوراي ملي انتقالي ليبي، به عنوان دولت ليبي، به رسميت شناخته شد. «آلن ژوپه» وزير خارجه فرانسه، اين خبر را اعلام كرد. شركت كنندگان در اين نشست به دولت جديد مستقر در بنغازي، قول كمك نظامي و مالي را دادند؛ «گوين كوك»، يك سخنگوي وزارت خارجه انگليس، كه در اين نشست شركت كرده بود، اعلام كرد، لندن چهار فروند هواپيماي جديد «تورنادو» را عليه دولت و نيروهاي «معمر قذافي» به كار مي گيرد. «فرانكو فراتيني» وزير خارجه ايتاليا نيز اعلام كرد، دولت رم 141 ميليون و 400 هزار دلار از وجوه بلوكه شده دولت قذافي را به انقلابيون ليبي خواهد داد. آسوشيتدپرس نيز اعلام كرد آمريكا، روابطش را با مخالفان قذافي مستحكم تر خواهد كرد. «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه آمريكا هم كه در نشست اسلامبول شركت كرده است، گفت قذافي روزهاي اندكي را پيش رو دارد دولت آنكارا نيز خواستار آزاد شدن سه ميليارد دلار از وجوه بلوكه شده دولت قذافي و اختصاص دادن آن به انقلابيون شد.
از داخل ليبي نيز گزارش مي رسد، انقلابيون حملات خود را در اطراف پايتخت شدت بخشيده اند و تلاش مي كنند شهر «زليتن» را از دست نيروهاي قذافي خارج كنند. قذافي نيز خطاب به هوادارانش، اعلام كرد: لحظه نبرد فرا رسيده است و ما بايد تا آخرين نفس در برابر نيروهاي ناتو بايستيم.
قذافي همچنين، از طرفداران خود خواست به سمت شرق ليبي حركت كنند و بنغازي را از دست مخالفان خارج كنند.
حاكم ليبي با اشاره به حملات ناتو، گفت: طيبيون (غربي ها) نابود خواهند شد، چرا كه خود را درگير يك جنگ ناعادلانه كرده اند.
وي گفت: ما اينجا هستيم و در اين سرزمين خواهيم ماند. من تا آخرين قطره خون خود در كنار مردم خواهم بود.
خبر ديگر اينكه، مجله آلماني اشپيگل، از بروز اختلاف ميان سران ناتو در مورد چگونگي پايان دادن جنگ ليبي خبر داد.

 



5 مقام ارشد رژيم صدام اعدام مي شوند

پنج تن از مقامات ارشد رژيم ديكتاتوري سابق عراق، از جمله دو برادر صدام اعدام مي شوند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «حيدر السعدي»، سخنگوي وزارت دادگستري عراق، اعلام كرد، پنج تن از مقامات دوران حكومت صدام، از جمله دو برادر وي، طي يك ماه آينده اعدام مي شوند.
السعدي افزود: «حسن الشمري»، وزير دادگستري عراق، با اعضاي شوراي رياست جمهوري عراق ديدار كرده و از آنها خواسته است تأييد حكم اعدام اين افراد را به تأخير نيندازند. طبق قوانين عراق، همه حكم هاي اعدام در اين كشور بايد به امضاي «جلال طالباني» رئيس جمهور و يا يكي از معاونانش برسد. پنج مقام مذكور تاكنون در اختيار آمريكايي ها قرار داشتند. اشغالگران آمريكايي 201 زنداني ديگر را نيز علاوه بر پنج نفر فوق، به دولت عراق تحويل داده اند.

 



اعتراض احزاب سياسي هند به انفجارهاي خونين بمبئي

سه انفجار جداگانه در مناطق پر تردد بندر بمبئي هند، 21كشته و 141مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش ايلنا، تروريست هاي ناشناس چهارشنبه شب سه محل پرتردد شهر بمبئي را با انفجار بمب هدف قرار دادند. در اين انفجارها 21نفر جان خود را از دست دادند و 141نفر ديگر زخمي شدند. تا عصر ديروز هيچ گروهي مسئوليت اين انفجارها را برعهده نگرفته است. سال 2003 نيز بمبئي شاهد حملات تروريستي بود كه بر اثر آن، 54 نفر كشته شدند. به گفته منابع پليس هند، بمب هاي انفجار شده در روز چهارشنبه گذشته، حاوي نيترات اورانيوم بودند. سال 2008 نيز 10تروريست به هتلي در بمبئي حمله كردند. اين عمليات هم 166 كشته داشت.
در پي انفجارهاي چهارشنبه بمبئي، مردم در شهرهاي مختلف تظاهرات ضد دولتي برگزار و دولت را به بي كفايتي امنيتي متهم كردند.خبر ديگر اينكه، «اكمل الدين احسان اوغلو»، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي، انفجارهاي بمبئي را محكوم كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14