(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 تیر 1390- شماره 19975

وظايف منتظران ظهور در عصر حاضر ـ بخش پاياني
زيباترين بهار، پايان انتظار



وظايف منتظران ظهور در عصر حاضر ـ بخش پاياني
زيباترين بهار، پايان انتظار

ايرج نظافتي
نمي دانم مسجد مقدس جمكران را چه بنامم؟ كعبه اهل ولايت، دارالشفاي دردمندان، پايگاه عاشقان و دلسوختگان، حريم امن الهي، جلوه گاه عنايات امام زمان(عج)، ميعادگاه منتظران و شيفتگان قائم آل محمد(ص)، پناهگاه بلاديدگان و مصيبت زدگان و چشم اميد ايرانيان... فقط اين را مي دانم كه هر بار توفيق خاكبوسي آن درگاه با عظمت را داشته ام خيل عظيمي از مشتاقان و دلدادگان تو را اي امام غايب، ديده ام كه عاشقانه در حال راز و نياز بوده اند و با شور و اشتياق فراوان و با تسبيح هاي رنگارنگ نماز زيارتت را با خلوص نيت و بعضاً همراه با اشك و آه و ناله در غم فراغت اي يوسف زهرا(س)، زمزمه كرده اند و همه آن جماعت حاضر براي سلامتي وجود نازنين و تعجيل در فرجت دستان دعايشان رو به سوي آسمان بلند بود... راستي كي مي آيي اي امام مهرباني ها؟!
فردا بيست و ششم تيرماه، نيمه شعباني ديگر از راه مي رسد و امام حاضر ما همچنان غايب است، اي كاش مي دانستيم كه اين فراغ كي به پايان مي رسد و اي كاش مي دانستيم پايان اين انتظار چه زمانيست؟
گفتم انتظار! چه واژه سخت و دشواري، كلمه اي كه خود جمله اي كامل است، چرا كه اگر عاشق باشيد و چشم به راه و منتظر، آن وقت است كه معني انتظار را مي فهميد و آن وقت است كه پي مي بريد ناله هاي سوزناك عشاق براي چيست؟
در زمان غيبت امام مهرباني ها، جاي شكر اين موضوع باقي است كه گرچه عاشقان و منتظران چشم به راه ظهور هستند، اما نايب بر حق امام عصر(عج) در بين ما هستند و با كلام نافذ و اثرگذار خود اين اميد را براي عاشقان فراهم مي سازند كه به دنبال راهكارهاي تحقق حكومت عدل مهدي موعود و زمينه سازي براي ظهور منجي آخرالزمان باشند.
در روزگار كنوني كه دنياي اسلام دستخوش تغيير و تحولات اساسي و بنيادين است و كشورهاي اسلامي به نوعي در موج بيداري و عدالت خواهي با حاكمان مستبد خود دست به گريبانند، تنها مسئله اي كه مي تواند روح آرامش و آسايش را به مسلمانان و شيعيان بدهد وجود مبارك ولي فقيه زمان است.
در اين گزارش به نقش ولايت فقيه در زمان غيبت و چگونگي بسترسازي براي ظهور منجي عالم بشريت حضرت مهدي(عج) مي پردازيم.
ولايت مداري در ياران مهدي(عج)
يكي از مهم ترين نشانه هاي منتظران ظهور اين است كه فرد منتظر گوش به فرمان ولي فقيه زمان و نايب امام غايب باشد و در ولايتمداري او هيچ گونه شك و شائبه اي وجود نداشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدمهدي مرادي، كارشناس علوم ديني و مدرس حوزه علميه قزوين در گفت وگو با سرويس گزارش كيهان مي گويد: «براي شناخت ياران و منتظران واقعي امام زمان بايد به اين نكته مهم توجه كنيم كه فرد منتظر سواي رعايت حريم هاي شرعي و انجام تكاليف ديني، آيا ولي فقيه زمان خود را شناخته است؟ و اگر به معرفت شناخت ولي فقيه رسيده آيا تابع دستورات او هست يا خير؟»
اين مبلغ مسايل ديني در ادامه تصريح مي كند: «فردي كه به تمام تكاليف شرعي خود عمل كرده بايد بداند كه اينها فقط براي قرار گرفتن در جرگه ياران امام مهدي(عج) كافي نيست بلكه ركن ركين تمام اين مسايل ولايتمداري و تبعيت محض از ولي فقيه كه نايب امام زمان هستند مي باشد.»
مرادي مي گويد: «افرادي كه در ولايتمداري آنها شك و شائبه وجود دارد و حتي در برخي مواقع و در زماني كه نظر ولي فقيه برخلاف منافع آنان قرار مي گيرد در برابر آن مي ايستند و از نايب امام زمان فرمان برداري نمي كنند، چنين افرادي بدون شك از دايره ارزشي منتظران واقعي ظهور خارج اند، هرچند به ظاهر خود را امام زماني نشان دهند اما در دسته ياران آن امام قرار نخواهند گرفت.»
اين استاد حوزه علميه قزوين در توضيح بيشتر گفته هاي خود، مي گويد: «وقتي كه مي بينيم فردي امروز نه تنها از ولي فقيه تبعيت نمي كند بلكه بعضاً در مقابل فرامين او نيز مي ايستد، چگونه مي تواند در زمان ظهور، در كنار امام زمان خود باشد و از او تبعيت كند؟ فردي كه امروز حرف نايب امام زمان را گوش نمي كند و براي رسيدن به مناصب دنيوي به دنبال تشويش اذهان مردم عليه ولي فقيه است، قطعاً اگر فردا امام زمان(عج) هم تشريف بياورند در برابر ايشان مي ايستد و تاب تحمل آن امام بزرگوار را هم نخواهد داشت.»
حجت الاسلام مرادي با ذكر حديثي مي گويد: «جماعتي بر امام علي(ع) وارد شدند و خطاب به ايشان گفتند كه ما شيعه و پيرو شما هستيم. امام علي(ع) در پاسخ فرمودند: من نشانه هاي شيعه را در شما نمي بينم! حال در تفسير اين سخن حضرت علي(ع) بايد گفت كه نشانه هاي شيعه علي(ع) نماز اول وقت و انجام تمامي تكاليف شرعي و رعايت حدود و مسايل ديني و اطاعت از رهبري جامعه اسلامي است، حال اگر يكي از اين موارد كم شود بدون شك فرد از دسته شيعيان و منتظران ظهور امام عصر(عج) خارج مي شود، به بيان ساده تر ، اگر فردي نماز و روزه و زكات و تمامي مسايل شرعي را به درستي و با وسواس خاصي انجام دهد اما ولايت پذير نباشد و از ولي فقيه خود اطاعت نكند ، آب در هاون كوبيده است.»
مسئوليت سنگين منتظران ظهور
منتظر ظهور و فرج حضرت مهدي(عج) بودن به گونه اي است كه اين انتظار در انسان تحرك و مسئوليت پذيري ايجاد مي كند و در عمل فرد نيز به خوبي ظاهر مي شود تا آنجا كه در انجام واجبات الهي و ترك محرمات كوتاهي نمي كند. با ناملايمات زندگي كنار مي آيد و در برابر ظلم و ستم مي ايستد و به ياري مظلومان مي شتابد و در هيچ شرايطي بي تفاوت نسبت به زمان خود نيست.
حضرت آيت الله خامنه اي، مقام معظم رهبري در ديدار چند روز پيش خود با اساتيد و فارغ التحصيلان تخصصي مهدويت فرمودند: «يكي از خصوصياتي كه در حقيقت انتظار گنجانده شده است، اين است كه انسان به وضع موجود به اندازه پيشرفتي كه امروز دارد قانع نباشد، بخواهد روز به روز اين پيشرفت را و اين تحقق حقايق و خصال معنوي و الهي را در خود و در جامعه بيشتر كند، اينها لوازم انتظار است.»
دكتر محمدحسين رضايي فرد كارشناس علوم قرآني و مدرس دانشگاه در گفت وگو با سرويس گزارش كيهان مي گويد: «فردي كه مي خواهد به عنوان يار و ياور امام مهدي باشد و يك منتظر حقيقي به حساب آيد نبايد نسبت به مسايل و مشكلات جامعه اش بي تفاوت باشد، كه اين بي تفاوت نبودن شامل همه چيز مي شود، بخشيدن قسمتي يا تمام اموال و دارايي ها، از خود گذشتگي، ايثار، كمك به هم نوع، مبارزه با مظاهر ظلم و بي عدالتي، مقابله با مفاسد اجتماعي و... از همين رو وقتي فردي خود را منتظر ظهور مي نامد بايد بداند كه مسئوليت او نيز در قبال جامعه سنگين مي شودو بايد در زمينه سازي ظهور نيز تلاش كند و با هر موضوعي كه در تضاد با آرمان هاي حكومت حضرت مهدي(عج) قرار دارد مبارزه كند.»
اين استاد دانشگاه به مراقبت از اعمال و رفتار منتظران ظهور اشاره مي كند و مي گويد: «منتظر واقعي كسي است كه بايد بداند هر سه شنبه و پنج شنبه نامه اعمال ما خدمت امام زمان(عج) مي رسد و آقا نسبت به تمامي رفتار ريز و درشت ما آگاه است، از همين رو هرگونه كج روي يا انحرافي از جانب ما مي تواند موجب رنجش امام عصر(عج) را به همراه داشته باشد، لذا يك فرد منتظر نه تنها بايد خداوند را ناظر بر اعمال خود بداند، بلكه بايد به اين معرفت حقيقي برسد كه امام زمان نيز براعمال و رفتار ما نظارت دارد و همه چيز را به خوبي مي بيند و حتي در برخي مواقع براي ما دعا مي كند، لذا فرد منتظر با اعمال و كردار خود بايد موجبات خوشنودي امام زمان را فراهم كند تا بتواند روحيه مهدويت را در خود تقويت نمايد.»
وي به حديثي از امام زمان(عج) اشاره مي كند و مي گويد: «امام زمان(عج) فرموده اند: قطعاً دانش ما بر اوضاع و خبرهاي شما احاطه دارد و چيزي از احوال و گزارش هاي شما بر ما پوشيده و پنهان نيست. از همين حديث چنين استنباط مي شود كه امام زمان از تمامي اعمال و رفتار ما باخبرند و از موفقيت هاي ما خوشحال و با هر نوع لغزش يا خداي ناخواسته ورود در گناهان توسط ما غمگين مي شوند، بر همين اساس بر دوستداران آن حضرت لازم است تا مراقب رفتار و گفتار خود باشند.»
مقام معظم رهبري درباره انتظار و مسئوليتي كه بر دوش منتظران قرار دارد در سخنان اخيرشان فرمودند: «اين انتظار تكليف بر دوش انسان مي گذارد، وقتي انسان يقين دارد كه يك چنين آينده اي هست، همچنان كه در آيات قرآن هست، مردماني كه اهل عبوديت خدا هستند و مي فهمند بايد خود را آماده كنند، بايد منتظر و مترصد باشند، انتظار لازمه اش آماده سازي خود هست، بدانيم كه يك حادثه بزرگ واقع خواهد شد و هميشه منتظر باشيد، هيچ وقت نمي شود گفت كه حالا سالها يا مدت ها مانده است كه اين اتفاق بيفتد، هيچ وقت هم نمي شود گفت كه اين حادثه نزديك است و در همين نزديكي اتفاق خواهد افتاد، هميشه بايد منتظر بود...»
انتقال فرهنگ مهدويت به نسل جديد
انتقال فرهنگ مهدويت و فلسفه انتظار به نسل جديد و افرادي كه آشنايي كمتري با امام زمان دارند كار بسيار سخت و در عين حال ظريف و حساسي است. كارشناسان علوم ديني معتقدند فرهنگ مهدويت، فرهنگ ارزش ها و فرهنگ دين است و همانطور كه انتقال ارزش هاي ديني بدون ظرافتهاي خاص خود ممكن نيست، انتقال فرهنگ مهدويت به نسل نو و تربيت آنها به عنوان نومنتظران ظهور امام عصر(عج) نيز بدون شيوه هاي خاص ممكن نخواهد بود.
زهرا عباسي فرد، كارشناس امور تربيتي و صاحب نظر در مسايل ديني درباره نيازهاي نسل جديد انقلاب اسلامي به گزارشگر كيهان مي گويد: «يكي از ضروري ترين نيازهاي نسل جديد، آشنا كردن آنها با فرهنگ مهدويت و انتظار است و يكي از اساسي ترين پيش نيازهاي تأمين اين هدف بسترسازي است، يعني پرورش نسل نو و تبديل آنها به نو منتظران ظهور امام زمان بدون بذرپاشي در بستر مناسب و فضاي سالم ممكن نخواهد بود.»
اين كارشناس امور تربيتي در ادامه همين بحث مي افزايد: «به عقيده من بذرانديشه مهدويت و فرهنگ انتظار، براي جوانه زدن در وجود آدمي نيازمند بستر و فضايي مناسب است تا رشد كرده و در وجود نوجوان و جوان ما ريشه دوانده و به درخت پرميوه انتظاري پويا و ارزشمند تبديل شود، بر همين اساس اولين كاري كه براي انتقال فرهنگ مهدويت بايد انجام شود فضاسازي و مهيا نمودن بسترهاي لازم است.»
وي مي گويد: «اگر فضاي آموزشي و تربيتي در جامعه ما آماده پذيرش موضوع مهدويت نباشد و بسترهاي لازم را فراهم نكنيم شناساندن فرهنگ عميق مهدويت و انتظار به افراد و مشتاقان در اين فضا مانند شنا كردن برخلاف جهت جريان آب است.»
از اين كارشناس امور تربيتي مي پرسم كه براي آشنا كردن كودكان به عنوان آينده سازان جامعه با فرهنگ مهدويت چگونه بايد عمل كرد و آيا راهكاري وجود دارد؟ كه در پاسخ چنين مي گويد: «براي هر سني يك نوع دستور العمل تربيتي وجود دارد. شما كودكان را مثال زديد، بايد عرض كنم براي انتقال فرهنگ مهدويت و چرايي انتظار به كودكان، بايد اين مسئله را با خواسته ها و علايق كودكان گره بزنيم. به عنوان مثال يك كودك در هنگام جشن تولد يا اعياد خاصي مثل نوروز منتظر دريافت كادوي تولد يا عيدي از بزرگترهاست. لذا اينجاست كه والدين و بزرگ ترها بايد هوشمندانه وارد عمل شوند و از همين علاقه كودك در انتقال فرهنگ مهدويت استفاده كنند و مثلا كتاب هايي را به كودك و نوجوان خود هديه دهند كه موضوع مهدويت و انتظار و شناخت امام زمان را در قالب داستان هاي زيبا و جذاب و كودكانه بيان كرده است، كه مطالعه چنين كتاب هايي در بلندمدت در روحيه كودك و نوجوان تأثيرات شگرفي مي گذارد و پس از مدتي مي بينيم اين بچه با فرهنگ مهدويت و فلسفه انتظار كاملا آشناست و مي داند مهدويت يا حكومت عدل امام زمان چيست و چگونه مي توان امام زماني بود و يا فيلم هاي داستاني يا نرم افزارهايي كه به مسئله مهدويت پرداخته اند مي توانند در ارتقاء سطح فكر و دانش كودك و نوجوان تأثيرگذار باشند.»
جوان گرايي در ياران مهدي
مقام معظم رهبري چندي پيش درباره برخي ادعاهاي دروغ از ارتباط با امام زمان فرمودند:
«... حالا كسي ادعا كند كه من خدمت حضرت مي رسم يا صداي ايشان را مي شنوم، ابداً اين جور نيست. غالب آنچه كه در اين زمينه گفته مي شود ادعاهايي است كه يا دروغ است يا طرف دروغ هم نمي گويد، تصور مي كند، تخيل مي كند. ما كساني را ديديم، آدم هاي دروغگويي نبودند اما خيال مي كردند، تخيلات خودشان را به عنوان واقعيت براي اين و آن نقل مي كردند! نبايستي تسليم اينها شد...» حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا باقرزاده، عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در خصوص نقش جوانان در زمينه سازي ظهور حضرت مهدي(عج) به فارس مي گويد: «جوانان به لحاظ دارا بودن ويژگي هاي خاص و ذاتي، يكي از زمينه سازان اصلي ظهور امام زمان(عج) هستند، لذا جوانان همواره حضور پررنگ تري نسبت به ساير اقشار جامعه در همراهي انبياء الهي داشته اند.»
وي به بيان خصوصيات جوانان زمينه ساز ظهور حضرت مهدي(عج) اشاره مي كند و مي گويد: «جوانان به دليل آرمان گرايي، جزو طلايه داران اجراي قسط و عدل در جامعه به شمار مي روند، اين آرمان ها مانند چاشني هايي در وجود جوان است، از اين رو وقتي پيام هاي وحي الهي توسط پيامبران به مردم ابلاغ مي شد آنها به صورت طبيعي به سمت آن پيام ها جذب مي شدند.»
عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) مهم ترين پيام حركت مهدوي را اجراي عدالت در عرصه جهان مي داند و مي گويد: «قطعاً انسان هايي بايد در ركاب حضور مهدي قرار گيرند كه خصلت آرمان گرايي را بهتر بتوانند عملي كنند، جوانان ذاتاً به دنبال تحقق آرمان هاي والا هستند، لذا افقي كه يك جوان به آن مي نگرد آينده اي اميدواركننده است، جوانان به دليل عدم آلودگي به مطامع دنيايي از جمله رياست طلبي، پست و مقام و مشهوريت هاي بازدارنده، آمادگي لازم را براي همراهي امام زمان(عج) دارند، در واقع آن دسته از دلبستگي هايي كه انسان را از پيوستن به حركت جهادي حضرت مهدي دور مي كند در جوانان كمتر است.»
وي با اشاره به يكي از ويژگي هاي حكومت امام مهدي مبني بر نشاط و شادابي دوران جواني، مي گويد: «حكومت و حركت مهدوي بدون نشاط محقق نمي شود و نشاط و سرزندگي جوانان تأثير به سزايي در روند حركت مهدوي دارد، لذا افراد دل مرده و كساني كه انگيزه و توان كار و تلاش ندارند نمي توانند حضرت مهدي(عج) را همراهي كنند.»
باقرزاده با تاكيد بر اينكه جوانان به دليل داشتن روحيه تحول گرايانه، اختراع، ابداع و نوآوري مي توانند سربازان خوبي براي حضرت مهدي(عج) باشند، مي گويد: «علاوه بر استعدادهاي جواني، كسب آگاهي و معرفت نسبت به ساحت مقدس حضرت مهدي(عج) نيز گامي موثر در مسير مهدوي محسوب مي شود و شناخت مهدوي منجر مي شود تا استعدادهاي جوان در مسير مهدوي قرار گيرد.»
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14