(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 تیر 1390- شماره 19975

كوتاه اقتصادي
تحويل 45 هزار واحد مسكن مهر به تهراني ها
معاون اول رئيس جمهور: افزايش قيمت خودروها بي دليل بوده است
صرفه جويي 7 درصدي تهراني ها در مصرف برق
انتقاد ايران از سياست نفتي عربستان
برداشت 409ميليارد مترمكعب گاز از پارس جنوبي
اختصاص 25ميليارد تومان براي پرداخت مطالبات چايكاران
معاون وزير كار: مراكز مشاوره و خدمات كارآفريني در استان ها راه اندازي مي شود
فرصت ويژه براي سرمايه گذاري خارجي در ايران فراهم شده است
پس از هدفمندي يارانه ها فروش بنزين در جايگاه هاي سوخت 30درصد كاهش يافته است
برپايي فروش هاي فوق العاده در فروشگاه هاي زنجيره اي
مديرعامل اتحاديه دامداران كشور: قيمت شير تا پايان سال دو بار ديگر افزايش مي يابد
370 ميليون دلار صادرات رسمي صنايع دستي كشور
رويترز: مشكلات اقتصادي مهمترين نگراني مردم آمريكا است
3 تصميم جديد براي شرعي شدن حساب سپرده طلا



كوتاه اقتصادي

¤ عضو كارگروه دوركاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: دوركاري مشاغل تحقيقاتي وزارت ارتباطات به ميزان 90درصد مثبت ارزيابي شده است. حميدرضا عطايي در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: دوره جديد دوركاري در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شركت ها و سازمان هاي وابسته، از ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري آغاز شده است. وي گفت: دوره هاي دوركاري در اين وزارتخانه در بازه هاي شش ماهه تعريف شده است.
¤ روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: عطف به خبر منتشره در برخي از نشريات و سايت ها مبني بر دريافت مجوز فعاليت صندوق قرض الحسنه جوانان خير (مرند) از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، به اطلاع مي رساند صندوق ياد شده تاكنون هيچ مجوزي از اين بانك دريافت نكرده است.
¤ معاون برنامه ريزي وزير بازرگاني سه استراتژي كوچك سازي وزارت صنعت، معدن و تجارت را تشريح كرد.محمود دودانگه در گفت وگو با فارس يكي از اهداف فرعي ادغام وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني را چابك سازي و كوچك سازي نام برد و اظهار داشت: سه استراتژي براي كوچك سازي وزارتخانه جديد وجود دارد كه اولين استراتژي مربوط به سپردن برخي ماموريت هاي غيراصلي اين وزارتخانه ها به زيرمجموعه ها و يا نهادهاي با ارتباط بهتر است كه عموما اين نهادها يا زيرمجموعه ها نهادهاي دولتي هستند. وي افزود: دومين استراتژي برخي ماموريت ها است كه با توليد و تجارت عجين شده اند و بايد به اين وزارتخانه ملحق شوند كه از آن جمله مي توان به بانك صنعت و معدن و بانك توسعه صادرات اشاره كرد و همچنين پيگيري هاي لازم براي پيوستن صنعت پتروشيمي به وزارتخانه جديد وجود دارد.معاون برنامه ريزي وزير بازرگاني گفت: سومين استراتژي تسهيل در واگذاري ها به بخش خصوصي است و روند ادغام در 6 ماه آينده باعث مي شود تا خصوصي سازي تمام شركت هاي مشمول واگذاري در دو وزارتخانه سرعت بيشتري پيدا كند و در واقع ادغام الزامي براي تسريع واگذاري ها است.
¤ رئيس كل بيمه مركزي جمهوري اسلامي گفت: براساس مصوبه شوراي عالي بيمه، مسئوليت تعيين شرايط و نرخ هاي بيمه نامه ها، به هيات مديره شركت هاي بيمه واگذار شده است بنابراين انتظار مي رود كه مديران شركت هاي بيمه، با كار حرفه اي و تخصصي عمل كردن، ثابت كنند كه كشور ما توانايي و شايستگي پذيرش بيمه هاي ديگر كشورهاي منطقه را نيز دارد.

 



براي مقابله با گراني اجاره بها صورت مي گيرد
تحويل 45 هزار واحد مسكن مهر به تهراني ها

وزير راه و شهرسازي از تحويل 45هزار واحد مسكن مهر به متقاضيان تهراني براي مقابله با گراني اجاره بها خبر داد.
علي نيكزاد در گفت وگو با فارس درخصوص بازديد اخير خود از پروژه هاي مسكن مهر استان تهران، اظهار داشت: اخيرا به همراه استاندار تهران و برخي ديگر از مسئولان از طريق بالگرد سفري به شهرستان هاي اين استان داشتيم و پروژه هاي مسكن مهر را مورد بازديد قرار داديم.
وي با اشاره به اينكه پروژه هاي مسكن مهر شهرستان پاكدشت در اولين قدم مورد بازديد قرار گرفت، اظهار داشت: در اين شهرستان پروژه 8 هزار واحدي مسكن مهر و كمربندي اين شهر مورد بازديد قرار گرفت.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در اين راستا از سوي وزارت راه مبلغ 2 ميليارد تومان به اداره كل راه و ترابري استان تهران براي تكميل مسير جاده اي اين شهرستان اختصاص يافت تا كمربندي پيشوا و شريف آباد در سال جاري به بهره برداري برسد.
نيكزاد با بيان اينكه پس از شهرستان پاكدشت سركشي به پروژه هاي مسكن مهر پيشوا آغاز شد، تصريح كرد: در اين شهرستان نيز دو پروژه مسكن مهر وجود دارد كه يكي از آنها پروژه خود مالكي است كه شامل 2 هزار و 716واحد است و فعاليت خوبي در اين پروژه صورت گرفته است؛ در اين پروژه زمين از طرف خود شخص تامين شد و وي به دولت اعتماد كرد و دولت نيز به وي تسهيلات ارائه داد و اين پروژه هم اكنون آماده واگذاري به افراد است.
وزير راه و شهرسازي به ديگر پروژه مسكن مهر شهرستان پيشوا اشاره كرد و گفت: اين پروژه نيز بيش از 2هزار واحد مسكوني دارد كه عمليات اجرايي آن مورد بازديد قرار گرفت؛ مشكلاتي در بحث رعايت كيفيت پروژه وجود داشت كه تاكيد شد مجري، كارگاه خود را تميز كرده و كيفيت را رعايت كند.
نيكزاد با بيان اينكه پس از اتمام سفر به شهرستان پيشوا سركشي به پروژه مسكن مهر اسلام شهر آغاز شد، تصريح كرد: در اين شهرستان نيز وزارت راه و شهرسازي در حال اجرا و ساخت مجموعه اي 14 طبقه با مشاركت شركت استراتوس است كه به صورت قالب تونلي در حال ساخت بوده و پيشرفت عمليات اجراي آن با زمانبندي برنامه ريزي شده مطابقت دارد.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: همچنين وزارت راه و شهرسازي پروژه مسكن مهر ديگري در شهرستان اسلام شهر دنبال مي كند كه تعاوني ها آن را به صورت 4 طبقه مي سازند؛ در بازديد از اين پروژه نيز پيشرفت عمليات مطلوب ارزيابي شد.
نيكزاد خاطر نشان كرد: تنها مشكل اين پروژه واحدهاي 4 طبقه، آورده متقاضيان است، بدين ترتيب كه متقاضيان واجد شرايط مسكن مهر مقدار پولي كه در اين پروژه ارائه دادند كافي نيست يعني اگر قرار باشد 10 ميليون تومان پرداخت كنند تنها 2 ميليون تومان ارائه پرداخت كرده اند كه اين مورد موجب بروز وقفه در عمليات اجرايي پروژه مذكور شده است.
وزير راه و شهرسازي خاطر نشان كرد: مقرر شد طي تعامل با استانداري و مديركل تعاون استان تهران، اين مشكل بررسي و برطرف شود.
نيكزاد ادامه داد: پس از بازديد از پروژه هاي شهرستان اسلام شهر به شهرستان رباط كريم سفر كرديم كه در اين شهرستان نيز پروژه هاي مسكن مهر با كيفيت مطلوب در حال اجرا بود.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه پروژه مسكن مهر 6 هزار و 500 واحدي شهرستان رباط كريم مورد بازديد قرار گرفت، يادآور شد: در اين پروژه ها عمليات پي ريزي، اسكلت و سفت كاري به اتمام رسيده است و برخي واحدها در مرحله نازك كاري قرار دارند.
نيكزاد با بيان اينكه آب، برق، گاز و محوطه سازي پروژه مسكن مهر 6 هزار و 500 واحدي شهرستان رباط كريم نيز مشكلي ندارد، اضافه كرد: همچنين مبلغي اختصاص داده شد تا مسجد اين پروژه نيز تكميل شود.
وزير راه و شهرسازي خاطر نشان كرد: همچنين ميزان آورده متقاضيان واجد الشرايط در اين پروژه مورد بررسي قرار گرفت.
نيكزاد ضمن اشاره به بازديد از پروژه هاي مسكن مهر شهرستان شهريار اظهار داشت: يكي از پروژه هاي مورد بازبيني در اين شهرستان، پروژه يك هزار و 400 واحدي خود مالك شهرستان شهريار بود كه پس از بازديد عمليات اجرايي آن مثبت ارزيابي شد.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اين پروژه يك هزار و 400 واحدي سال گذشته توسط اينجانب كلنگ زده شد، افزود: در اين پروژه زمين متعلق به مجري است و آورده مردم 8 ميليون تومان بود؛ محوطه سازي و تكميل برق و آب و گاز به صورت كامل انجام شده است.
وي با بيان اينكه اين پروژه داراي واحدهاي دو خوابه است، تصريح كرد: پيشرفت فيزيكي عمليات اجرايي آن بالاي 80 درصد است و اگر متقاضيان مبلغ 8 ميليون تومان سهم خود را به موقع پرداخت كنند حتما در هفته دولت سال جاري مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: همچنين پروژه مسكن مهر شهرستان صفادشت نيز مورد بازديد قرار گرفت كه عمليات اجرايي آن مثبت ارزيابي شد.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر فرمان رئيس جمهور جهت تحويل تعداد قابل توجهي واحد مسكن مهر استان تهران در فصل تابستان جهت مبارزه با گراني قيمت هاي اجاره بها، گفت: با همكاري استانداري تهران تعداد 45 هزار واحد مسكن مهر در شهرهاي جديد پرديس، پرند، هشتگرد و ديگر شهرستان ها آماده شده است كه به زودي مورد بهره برداري قرار خواهند گرفت.
وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: قطعا تحويل اين ميزان واحد مسكن، تاثير بسزايي در كاهش اجاره بهاي مسكن در استان تهران خواهد داشت.
نيكزاد ضمن تشكر از مردم، تعاوني ها و كساني كه اراضي خود را در اختيار ساخت و ساز مسكن مهر قرار مي دهند، خاطرنشان كرد: عده اي زمين خود را در اختيار مسكن مهر قرار دادند و به صورت زيربناي مفيد عقد قرارداد صورت گرفت و پس از ساخته شدن به صورت زيربناي مفيد در اختيار متقاضيان مسكن مهر قرار مي دهند؛ دولت نيز در تامين آب، برق، گاز و تلفن اين پروژه ها و تامين تسهيلات ارزان قيمت كمك كرده است.
وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: اجراي پروژه هاي مسكن مهر در كشور با پيشرفت مطلوبي در حال انجام است و همه از نظر كيفيت ساخت مناسب هستند.
نيكزاد تصريح كرد: اميد است در هفته دولت اغلب پروژه هاي مسكن مهر استان تهران به همراه آب، برق، گاز و تلفن و ساختمان هاي جانبي نظير مدرسه، مجتمع هاي ورزشي، مجتمع هاي تجاري و مسجد و از اين قبيل به بهره برداري برسد.
ابطال پروانه مهندسين ناظر دخيل در ريزش ساختمان
همچنين وزير راه و شهرسازي گفت: پروانه مهندسين ناظر دخيل در ريزش ساختمان باطل مي شود.
علي نيكزاد در گفتگو با مهر در زمينه نحوه نظارت و برخورد وزارت مسكن و سازمان نظام مهندسي بر مهندسان ناظري كه حوادث ريزش ساختمان دخيل هستند، گفت: مردم در ساخت مسكن ناظري را از مهندسين انتخاب مي كند كه خيالش به لحاظ خدمات فني و مهندسي راحت باشد.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: حال اين مهندس ناظر از لحظه گودبرداري تا اتمام كار بر روند فعاليتها اشراف داشته و در اين زمينه مسئوليت مستقيم دارد.
وي در زمينه پاسخگويي نهادهايي كه به اشخاص مجوز نظارت مي دهند نيز گفت: وقتي ما دانشگاه و استاد مربوط به اين كار را داريم، بايد هر عملياتي براساس قواعد علمي و قانوني انجام شود.
نيكزاد در عين حال گفت: البته ما تاكيد كرده ايم كه نظام مهندسي و شهرداريها به موضوع ريزش ساختمانها جدي تر نظارت داشته و پيگيري كنند و به گونه اي اقدام كنند تا ما شرمنده مردم نباشيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا نمي توان با موضوع ساخت و سازها سخت گيرانه تر برخورد كرد تا چنين حوادثي رخ ندهد و يا به حداقل برسد، گفت: الان شوراي انتظامي پروانه خيلي از همكاراني را كه قصور مي كنند، باطل مي كند.
نيكزاد همچنين تاكيد كرد: برخورد با مقصرين چنين حوادثي را در شوراي انتظامي صنفي به جد پيگيري مي كنيم.


 



معاون اول رئيس جمهور: افزايش قيمت خودروها بي دليل بوده است

معاون اول رئيس جمهور بر ضرورت كوتاه كردن دست اخلالگران در بازار فولاد تاكيد كرد.
محمدرضا رحيمي گفت: عده اي به دنبال سوء استفاده هستند و تلاش مي كنند ضمن ايجاد تنش در بازار فولاد، قيمت ها را با نوسان مواجه كنند كه بايد هر چه سريعتر از اقدام آنان جلوگيري شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، رحيمي در جلسه اخير ستاد تنظيم بازار از مسئولين مربوطه خواست با استفاده از راه كارهاي مطلوب وضعيت قيمت فولاد را ساماندهي كرده و مانع از ايجاد اخلال در بازار فولاد و محصولات فولادي شوند.
معاون اول رئيس جمهور همچنين با اشاره به افزايش بي رويه قيمت برخي خودروهاي توليد داخل گفت: برخي از خودروسازان بي دليل و بدون مجوز اقدام به افزايش قيمت بعضي از خودروها كرده اند كه بايد به اين وضعيت رسيدگي شده و قيمت ها كنترل شود.
در اين جلسه راههاي كنترل قيمت فولاد در بازار مورد بحث و بررسي قرار گرفت و تصميماتي نيز براي مهار قيمت و كنترل بازار فولاد اتخاذ شد.

 



پس از هدفمندي يارانه ها صورت گرفت
صرفه جويي 7 درصدي تهراني ها در مصرف برق

مديرعامل شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ گفت: پس از هدفمندي يارانه ها استفاده مناسب و بهينه از لوازم برقي در جهت كاهش مصرف انرژي جاي خود را در ميان مردم باز كرده است.
«سيدمحمد هاشمي» در حاشيه سومين نمايشگاه بين المللي صرفه جويي در انرژي در پاسخ به ايرنا اظهار داشت: بر اين اساس، در سال جاري بودجه اي جهت توزيع لامپ هاي كم مصرف به شركت هاي توزيع برق اختصاص نيافته است، چرا كه فرهنگ استفاده از آن جاي خود را در ميان مردم باز كرده است.
وي تاكيد كرد: تاكنون تابستان سال جاري را بدون هيچگونه مشكلي در زمينه توزيع برق شهروندان تهراني سپري كرده ايم.
هاشمي ادامه داد: پس از هدفمندي يارانه ها حدود پنج تا هفت درصد در تهران در مصرف برق صرفه جويي شده و بر اين اساس همكاري مردم در جهت كاهش مصرف بسيار مناسب بوده است.
اين مقام مسئول تاكيد كرد: براي گسترش بيشتر فرهنگ بهينه سازي مصرف ضروري است اطلاع رساني بيشتري از طريق رسانه ها صورت پذيرد تا مردم رغبت بيشتري براي كاهش مصرف انرژي از خود نشان دهند.
وي خاطرنشان كرد: هم اكنون ميزان تلفات شبكه هاي توزيع برق در تهران حدود 10 تا 12 درصد است كه بيشتر آن مربوط به مصرف غيرمجاز برق توسط تعدادي از مشتركان است كه در اين زمينه نيز نياز به فرهنگ سازي داريم.

 



انتقاد ايران از سياست نفتي عربستان

سرپرست وزارت نفت با بيان اينكه هم اكنون حدود 60 ميليون بشكه نفت روي آب دركل جهان وجود دارد از سياست عربستان براي تك قطبي كردن بازار نفت انتقاد كرد.
به گزارش مهر، محمد علي آبادي درجمع خبرنگاران درباره آخرين وضعيت عرضه و تقاضا در بازار جهاني نفت، گفت: در حال حاضر حدود 60ميليون بشكه نفت خام مازاد بر روي آب در كل جهان وجود دارد.
رئيس اوپك با تاكيد بر اينكه وجود اين حجم نفت روي آب نشان مي دهد كه بازار جهاني با كمبود نفت مواجه نيست، تصريح كرد: براين اساس هيچ دليل اقتصادي، فني و اضطراري براي افزايش توليد نفت اوپك وجود ندارد.
سرپرست وزارت نفت با اعلام اينكه در شرايط فعلي به دليل سياست هاي اقتصادي آمريكا و اروپا كشورهايي همچون چين و هندوستان با مشكل مواجه شده اند، اظهارداشت: هم اكنون وضعيت توليد و فروش نفت ايران درشرايط مطلوبي قراردارد به طوري كه كشور هيچ نفت مازاد فروخته نشده اي ندارد.
اين عضو كابينه دولت با انتقاد سياست نفتي عربستان براي تك قطبي كردن فروش نفت، تاكيد كرد: ايران موضع خود را در اوپك اعلام كرده و از اين رو افزايش نفت دربازار حاصل نمي شود.
به گفته وي عربستان سعودي به خاطر برخي سياست ها و در همراهي با برخي كشورها قصد دارد قيمت نفت راكاهش دهد اين درحالي است كه امروز نفت يك كالاي استراتژيك بوده كه قيمت آن را نه تنها ما تعيين نمي كنيم بلكه افزايش و كاهش قيمت ها به شرايط بازار بستگي دارد.
علي آبادي، تاكيد كرد: با توجه به زلزله اخير در ژاپن مصرف نفت اين كشور آسيايي كاهش يافته است از طرفي هم دماي هوا در نيمكره شمالي روبه افزايش بوده كه اين موضوع منجر به كاهش مصرف نفت و فرآورده هاي نفتي مي شود.

 



طي يك ماه صورت گرفت
برداشت 409ميليارد مترمكعب گاز از پارس جنوبي

سرپرست امور هماهنگي و نظارت بر توليد شركت مجتمع گاز پارس جنوبي از برداشت بيش از 409ميلياردمترمكعب گاز ترش از محزن مشترك پارس جنوبي تا پايان خردادماه امسال خبر داد.
به گزارش فارس، علي احمدي گفت: اين مقدار گاز در 5 پالايشگاه مستقل فرآورش و جهت مصرف مردم عزيز كشورمان به خطوط لوله سراسري تزريق شده است.
وي همچنين ميزان گاز شيرين تزريقي به خطوط لوله سراسري در خردادماه را 4ميليارد و 299ميليون مترمكعب عنوان نمود و افزود: شيرين سازي اين ميزان گاز با وجود انجام تعميرات اساسي در پالايشگاه پنجم اين مجتمع محقق شده است.
سرپرست امور هماهنگي و نظارت بر توليد شركت مجتمع گاز پارس جنوبي به ميزان توليد ميعانات گازي اين مجتمع اشاره نمود و گفت: در خرداد ماه بيش از 7ميليون و 485هزار بشكه ميعانات گازي در اين مجتمع توليد شده است.
احمدي در ادامه ميزان گاز ترش تزريقي به چاههاي نفتي از طريق خط پنجم را 367ميليون مترمكعب اعلام نمود و افزود: در اين مدت همچنين بيش از 345ميليون مترمكعب گاز شيرين به پتروشيمي پارس ارسال گرديد.
وي ميزان توليد گاز مايع پروپان را 63هزارتن دانست و اظهار داشت: در اين مدت همچنين بيش از 38هزارتن گاز مايع بوتان در اين مجتمع توليد و صادر گرديده است.
احمدي در ادامه به توليد 24هزارتني گوگرد در خردادماه اشاره نمود و افزود: در اين مدت همچنين 73هزارتن اتان توليدي اين مجتمع به عنوان خوراك به پتروشيمي هاي جم، آريا ساسول و مرواريد ارسال گرديد.
مخزن مشترك گازي پارس جنوبي 50درصد از ذخاير گاز كشور و 8درصد از ذخاير گازي جهان را دارا مي باشد. پالايشگاه هاي فازهاي يك تا 10 شركت مجتمع گاز پارس جنوبي در مجاورت يكديگر در منطقه ويژه انرژي اقتصادي پارس، بندرعسلويه و در استان بوشهر قرار گرفته است.
پيشرفت فيزيكي فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي
طرح توسعه فازهاي 15 و 16 ميدان مشترك پارس جنوبي به بيش از 70 درصد پيشرفت فيزيك واقعي دست يافت.
به گزارش فارس، برنامه توسعه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي در 3 بخش سكوهاي دريايي، خطوط لوله دريايي و پالايشگاه خشكي به ترتيب با 61، 86 و 73 درصد پيشرفت فيزيكي همراه است و مطابق برنامه ريزي، پالايشگاه بخش خشكي اين پروژه تا اواسط نيمه دوم سال جاري به بهره برداري مي رسد.
مراحل مهندسي، تداركات كالا و ساخت در بخش هاي سكوها، خطوط لوله دريايي و نيز پالايشگاه خشكي نسبت به ساير اجزاي طرح از بالاترين ميزان پيشرفت برخوردار است به گونه اي كه متوسط پيشرفت اين مراحل از مرز 80 درصد نيز گذشته است.
تغيير در محل بلوك هاي دريايي با هدف بهبودروند توليد در زمان بهره برداري و نيز تغيير در ميزان ظرفيت پروژه آبگيري از دريا به عنوان دو فاكتور تاثيرگذار بر ايجاد تاخير نسبي در برخي از اجزاي بخش دريا اين پروژه موثر بوده است.
ادامه مهندسي در پالايشگاه و بخش دريا، تكميل ساخت و نصب سازه هاي فلزي پالايشگاه، ادامه ساخت مخازن ال پي جي و ميعانات، اجراي مخازن در پروژه سرويس هاي جانبي (آب، برق و بخار مورد نياز واحدها)، جوشكاري و نصب لوله هاي لخته گير و ادامه اجراي ساختمان هاي صنعتي و غيرصنعتي، بخش هاي ديگري از برنامه اجرايي تدوين شده اين پروژه گازي در 3 ماه آينده است.
ادامه عمليات پروژه آبگير و شروع عمليات لوله گذاري دريا فاز 16 و نيز تمركز گسترده تر بر ادامه عمليات حفاري نيز طي سه ماه آينده، برنامه ريزي شده است.

 



اختصاص 25ميليارد تومان براي پرداخت مطالبات چايكاران

رئيس سازمان چاي كشور گفت: 25ميليارد تومان براي پرداخت مطالبات معوق خريد تضميني برگ سبز چاي از چايكاران شمال كشور تامين شده است.
به گزارش ايسنا، علي محرر گفت: با موافقت معاون اول رئيس جمهوري اين ميزان اعتبار از خزانه داري كل كشور به حساب بانك سپه (بانك طرف قرارداد پرداخت طلب چايكاران) واريز مي شود و چايكاران طي چند روز آينده مي توانند مطالبات خود را از حساب خويش دريافت كنند.
وي اظهار كرد: از آغاز خريد تضميني برگ سبز چاي از چايكاران شمال كشور (نيمه اول ارديبهشت ماه) تاكنون، حدود 40هزار چايكاركه برگ سبز باغات خود را تحويل كارخانه هاي چايسازي داده اند از دولت بابت خريد تضميني 25ميليارد تومان طلبكارند.

 



معاون وزير كار: مراكز مشاوره و خدمات كارآفريني در استان ها راه اندازي مي شود

معاون توسعه اشتغال و سرمايه انساني وزارت كار گفت: طرح تاسيس مراكز مشاوره و خدمات كارآفريني استانها توسط شوراي عالي اشتغال مصوب شد.
محمدحسين فروزان مهر در گفت وگو با فارس با اشاره به آخرين جلسه شوراي عالي اشتغال، اظهار داشت: در اين جلسه استاندار البرز به ارايه گزارشي از وضعيت بيكاري و اشتغال استان و بررسي مشكلات پرداخت.
وي در خصوص مصوبات شوراي عالي اشتغال بيان داشت: گزارش مربوط به جداول توزيع بانكي و استاني بانك هاي عامل در مورد 450 هزار ميليارد ريال به جلسه آينده شورا موكول شد.
معاون توسعه اشتغال و سرمايه انساني وزارت كار با اشاره به اينكه سهم هر كدام از بخش هاي منابع مالي براي ايجاد اشتغال در سال جاري توسط بانك ها تعيين خواهد شد، گفت: همچنين در اين جلسه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز گزارش برنامه اشتغال خود را بنا بر تكاليف تعيين شده از سوي دولت ارايه كردند.
معاون وزيركار طرح تاسيس مراكز مشاوره و اطلاع رساني و خدمات كارآفريني استانها را از مصوبات شوراي عالي اشتغال دانست و تصريح كرد: اين مراكز به منظور ايجاد ارتباط منطقي و پايدار بين فعاليت هاي كارآفريني و نوآورانه در استان ها و نيز ارتقاي توليد ناخالص درآمد هر استان ايجاد خواهد شد.
فروزان مهر تاكيد كرد: تركيب اين مراكز از بخش دولتي و خصوصي است و فعاليت آنها متناسب با ظرفيت و پتانسيل رقابتي بخش هاي اقتصادي هر استان خواهد بود.
وي عنوان كرد: ارايه مشاوره تخصصي به سرمايه گذاران و متقاضيان كارآفريني براساس ابتكارات و خلاقيت هاي جديد و نيز تشكيل هيئت هاي فني حقيقي و حقوقي از ديگر مباحث مربوط به اين مراكز است.

 



در اجلاس وزراي بازرگاني اكو مطرح شد
فرصت ويژه براي سرمايه گذاري خارجي در ايران فراهم شده است

رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران اجراي طرح تحول اقتصادي و حركت كشورمان به سمت توليد اقتصادي و تجارت آزاد را بهترين فرصت كشورهاي خارجي براي سرمايه گذاري در ايران اعلام كرد.
به گزارش مهر، حميد صافدل در چهارمين اجلاس وزراي بازرگاني و تجارت خارجي كشورهاي عضو اكو در كابل افزود: علي رغم بي ثباتي اقتصادي جهان طي سالهاي 2005 تا 2009، سهم صادرات كشورهاي عضو اكو از 85/1درصد صادرات جهاني در سال 2005 به 56/2 درصد در سال 2009 افزايش پيدا كرده است.
وي ادامه داد: واردات كشورهاي عضو اكو نيز در اين سالها از 97/1درصد واردات جهاني به 26/2درصد رسيده است. صافدل با بيان اينكه در دوره زماني سالهاي 2005 تا 2009 صادرات و واردات جهاني به ترتيب 79/1و
87/1درصد رشد داشته اند اظهار كرد: صادرات و واردات كشورهاي عضو اكو در اين دوره زماني به ترتيب 99/2 و 35/3 درصد رشد داشته است كه نشان دهنده پتانسيل هاي موجود در منطقه است.
معاون وزير بازرگاني در توسعه روابط اقتصادي با اشاره به اينكه طي اين دوره زماني سرمايه گذاري خارجي در كشورهاي عضو اكو به طور متوسط ساليانه 27/9 درصد رشد داشته است گفت: اين رقم براي كل جهان 11/3 درصد بوده است و سهم خالص جريان سرمايه گذاري در كشورهاي عضو اكو از 03/2 درصد به 56/2 درصد افزايش يافته است كه نشانگر رشد مناسب جذب سرمايه و جذابيت اين كشورها در اين حوزه است.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران با اعلام وجود تفاوتهاي زياد در متوسط تعرفه هاي بازرگاني كشورهاي عضو اظهار داشت: اين تفاوتها از يك سو نشان دهنده قابليت تكميل كنندگي اقتصاد اين كشورها بوده و از سوي ديگر نمايانگر علايق و نگراني هاي متفاوت آنها است كه براي تقويت و پايداري همكاريهاي ميان اعضا بايد به دقت مورد بررسي قرار گيرد.
صافدل با اشاره به نظام تعرفه اي متفاوت كشورهاي عضو اكوتا افزود: اين تفاوت هاي نظام هاي تجاري كشورهاي عضو روند اجراي اين پيمان را كند نموده است كه ايجاد انگيزه در كشورها براي تغيير ساختار تجاري و دستيابي به يك نظام واحد و اجرايي ضروري است.
وي ادامه داد: اصلاح نظام تجاري ايران و اراده آن براي دستيابي به تجارت آزاد موجب پيگيري ويژه اين كشور براي تحكيم و توسعه پيمانهاي تجاري منطقه اي به ويژه اكوتاست.
صافدل گفت: اجراي طرح تحول اقتصادي در جمهوري اسلامي ايران با هدف واقعي كردن قيمتها و هدايت توليدات كشور به سمت و سوي اقتصادي از فرصتهاي ويژه براي سرمايه گذاري مستقيم كشورهاي خارجي در ايران به خصوص كشورهاي عضو اكو است.

 



پس از هدفمندي يارانه ها فروش بنزين در جايگاه هاي سوخت 30درصد كاهش يافته است

رئيس سنديكاي جايگاهداران سوخت سراسر كشور گفت: پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، فروش جايگاههاي سوخت حدود
30 درصد كاهش يافته است.
بيژن حاج محمدرضا در گفتگو با مهر درباره احتمال افزايش قيمت بنزين به ليتري يكهزار و يكصد تومان گفت: در شرايط فعلي يكي از مهمترين مشكلات پيش روي جايگاههاي سوخت افزايش قيمت بنزين و كاهش فروش در جايگاههاي سوخت است.
رئيس سنديكاي جايگاهداران سوخت سراسر كشور با تاكيد بر اينكه هم اكنون بنزين سهميه اي 400 توماني ماهانه خودروها پاسخگوي نيازهاي خودروهاي شخصي به طور كامل نيست، تصريح كرد: كاهش سهميه ها منجر به سوخت گيري ناقص خودروها و افزايش تراكم خودروها در جايگاههاي سوخت شده است.
وي از كاهش 30 درصدي فروش سوخت در جايگاهها پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: بالا رفتن و گراني قيمت بنزين منجر به عدم سوخت گيري كامل خودروها در جايگاههاي سوخت شده است.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه در حال حاضر جايگاههاي سوخت با مشكلات متعدد اقتصادي روبرو هستند، خاطر نشان كرد: در 6 ماه گذشته متوسط سوخت گيري خودروهاي داخلي و خارجي در جايگاهها به كمتر از 30 ليتر در هر نوبت مراجعه به جايگاه كاهش يافته است.
حاج محمدرضا با اعلام اينكه بازار داخلي در شرايط فعلي به هيچ وجه آمادگي افزايش قيمت بنزين را ندارد، خاطر نشان كرد: بايد همزمان با افزايش قيمت زيرساختهاي اين اصلاح قيمت سوخت هم در جايگاهها فراهم شود.
رئيس سنديكاي جايگاهداران سراسر كشور در پايان خاطر نشان كرد: افزايش قيمت بنزين با توجه به كاهش مصرف احتمالي منجر به ورشكستگي اكثر جايگاههاي سوخت در سراسر كشور خواهد شد.

 



در آستانه ماه مبارك رمضان صورت مي گيرد
برپايي فروش هاي فوق العاده در فروشگاه هاي زنجيره اي

مديركل دفتر تأمين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني گفت: به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و همزمان با آغاز به كار نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا و فروش هاي فوق العاده اصناف، در فروشگاههاي زنجيره اي نيز فروش فوق العاده برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، يدالله صادقي اعلام كرد: يكي از برنامه هاي طرح ضيافت در ماه رمضان استفاده از ظرفيت فروشگاههاي زنجيره اي براي برگزاري فروش فوق العاده كالاهاي مورد نياز مردم در ماه رمضان است.
وي ضمن اشاره به اينكه اين فروشگاهها شامل رفاه، شهروند، سپه و همچنين ميادين ميوه و تره بار شهرداري، اتحاديه هاي تعاوني و اتحاديه هاي كارگري و كارمندي است، گفت: اين فروشگاهها در سراسر كشور از پنجم مرداد ماه طرح فروش فوق العاده با ارائه تخفيف 5 الي 15درصد را آغاز خواهند كرد.
به گفته صادقي، اين تخفيف كالايي مربوط به كالاهاي اساسي ماه رمضان مانند خرما، شيريني جات، زولبيا و باميه، مواد لبني، مواد پروتئيني، برنج، روغن، قند و شكر خواهد بود.

 



مديرعامل اتحاديه دامداران كشور: قيمت شير تا پايان سال دو بار ديگر افزايش مي يابد

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور گفت: قيمت خريد شير از دامداران تا پايان سال دوبار اصلاح خواهد شد.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با فارس اظهار داشت: قيمت خريد شير از دامداران از اول مهر به 570 تومان و تا پايان سال به 630 تومان افزايش خواهد يافت.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور افزود: افزايش 110 توماني قيمت شير به دليل همسان سازي قيمت فروش با قيمت تمام شده و در دو نوبت مهر و پايان سال انجام خواهد شد.
سلطاني گفت: در حال حاضر جلسات تعيين قيمت شير در استان ها هم ادامه دارد و بسياري از اين استان ها قيمت 450 تومان را تصويب كرده اند.
وي افزود: اين فشار به دامدار تنها براي جلوگيري از افزايش قيمت لبنيات است.
سلطاني گفت: قيمت تمام شده يك كيلوگرم شير 573 تومان است و تقريبا در حال حاضر حداقل 50 تومان زير قيمت از دامدار خريداري مي شود همه اينها از جيب دامدار مي رود و حتي تاوان ثابت نگه داشتن قيمت لبنيات را هم دامدار مي پردازد.
مديرعامل اتحاديه سراسري مركزي دامداران كشور گفت: در حالي كه هيچگونه يارانه و حمايتي از بخش توليد نشده است بي انصافي است كه اين چنين با قيمت نازل تري محصول دامدار را بخرند.
وي افزود: اصلاح دوبار قيمت تا آخر سال در كميته تعيين نرخ شير مصوب شده است.
خاطرنشان مي شود اخيرا نيز قيمت شير افزايش يافته است.

 



370 ميليون دلار صادرات رسمي صنايع دستي كشور

رئيس اداره كل امور بازرگاني معاونت صنايع دستي كشور درباره ميزان صادرات كالاهاي هنرهاي سنتي و صنايع دستي گفت: طبق آمار رسمي گمرك جمهوري اسلامي ايران تا آخر سال 1389 ما 372 ميليون دلار صادرات رسمي داشته ايم.
احمد بالان در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: اين رقم طبق آمار گمركات كشور و براساس قانون صادرات و واردات كشور و تعرفه هاي درج شده در كتاب صادرات و واردات كشور است كه فقط شامل 103 رشته از تمام رشته هاي صنايع دستي مي شود و در واقع اين 372 ميليون دلار، فقط شامل اين 103 رشته است.
وي خاطرنشان كرد: آمار محصولات صنايع دستي كه به صورت چمداني، قاچاق و كالاي ساير رشته هاي صنايع دستي كه در كتاب صادرات و واردات كشور درج نشده ما را به رقمي بسيار بالاتر مي رساند كه مي توانيم آماري را در حدود دو برابر آمار ذكر شده اعلام كنيم.

 



رويترز: مشكلات اقتصادي مهمترين نگراني مردم آمريكا است

تازه ترين نظرسنجي رويترز نشان مي دهد مردم آمريكا به شدت نسبت به وضعيت آينده اقتصادي و مالي اين كشور نااميد هستند.
به گزارش فارس مردم آمريكا به شدت از عملكرد كاخ سفيد و كنگره آمريكا در خصوص افزايش سقف بدهي هاي دولت فدرال خشمگين و ناراحت هستند.
براساس اين گزارش بيش از 63درصد مردم آمريكا كه در اين نظرسنجي شركت كرده اند بر اين باورند كه اقتصاد اين كشور در مسير نادرستي حركت مي كند. اين رقم در ماه ژوئن نيز به بيش از 60 درصد رسيده بود.
افزايش نرخ بيكاري طي ماه جاري موجب افزايش نااميدي مردم آمريكا نسبت به وضعيت اقتصادي اين كشور شده است.
بر اين اساس نرخ محبوبيت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در اين مدت به 49درصد رسيد كه نسبت به ماه ژوئن بيش از يك درصد كاهش داشته است. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي و سياسي اگر اوباما نتواند طي ماههاي آينده نرخ بيكاري آمريكا را با افزايش اشتغال كاهش دهد و توانايي لازم براي حل مشكلات و چالشهاي اقتصادي آمريكا را نداشته باشد بي شك در انتخابات نوامبر 2012 با مشكلات و چالشهاي زيادي روبرو خواهد شد.
اوباما و جمهوريخواهان براي افزايش سقف بدهي هاي دولت فدرال تاكنون مذاكرات بي نتيجه اي را دنبال كرده اند.
براساس گزارش وزارت دارايي آمريكا اگر سقف بدهي هاي آمريكا تا دوم اوت افزايش پيدا نكند دولت واشنگتن با ورشكستگي روبرو خواهد شد. كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه افزايش بيكاري مهمترين چالش اوباما براي انتخاب مجدد در انتخابات سال آينده خواهد بود.
براساس اين نظرسنجي بيش از 50درصد مردم آمريكا مشكلات اقتصادي را مهمترين نگراني و مساله كشور اعلام كرده اند. اين نخستين بار از زمان رياست جمهوري اوباما در سال 2009 است كه مشكلات و مسائل اقتصادي مهمترين مساله آمريكا شده است.
اين نظرسنجي در حالي است كه نرخ بيكاري آمريكا طي ماه گذشته به بيش از 2/9 درصد رسيده است كه اين بالاترين ركورد در سال 2011 به شمار مي رود. بيش از 20درصد مردم آمريكا نيز بيكاري را مهمترين چالش اقتصادي كشور اعلام كردند و بر اين باورند كه تلاشهاي دولت اوباما براي افزايش بيكاري نتيجه اي نداشته است.
ميزان بدهي هاي آمريكا از 6/10تريليون دلار در سال 2009 به بيش از 3/14تريليون دلار رسيده است.

 



3 تصميم جديد براي شرعي شدن حساب سپرده طلا

شوراي فقهي بانكداري اسلامي در جلسه اخير خود 3 تصميم جديد براي شرعي شدن حساب سپرده طلا اتخاذ كرد.
روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در اين باره اعلام كرد: هشتمين جلسه شوراي فقهي بانكداري اسلامي اين بانك با شركت اعضاء شورا و با دعوت از مديرعامل بانك صادرات ايران به منظور بررسي فقهي و شرعي حساب سپرده برپايه طلا تشكيل شد.
براساس اين گزارش، در اين جلسه پس از بحث و بررسي و آسيب شناسي شرعي اين حساب مقرر شد:
1- براي اجتناب از شائبه ربوي بودن حساب نسبت به اعلام اينكه ريسك اين حساب به عهده سپرده گذاران است اقدام شود.
2- مبناي قرارداد اين سپرده ها براساس عقد بيع باشد.
3- با توجه به موارد فوق نسبت به بازنگري در متن قرارداد سپرده طلا بانك صادرات اقدام شود.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14