(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 29 تیر 1390- شماره 19978

سرمايه گذاري 2 هزار ميليارد توماني دولت در صنايع نوين
از سوي معاون اقتصادي بانك مركزي دلايل اصلاح پول ملي اعلام شد
عرضه مستقيم محصولات لبني با 10 درصد تخفيف
دستور جديد دولت براي تخصيص يارانه سبد كالاي كارمندان
افزايش 10درصدي حقوق بازنشستگان ازماه آينده پرداخت مي شود
قوه قضائيه: انتخاب اپراتور دوم بندر شهيد رجايي غيرقانوني است
افزايش سهميه سوخت تاكسي هاي بين شهري و درون شهري 4 استان
ناگفته هاي بهمني از بازار ارز
توزيع مرغ ارزان در ماه رمضان
كاهش 170 توماني قيمت شكر



سرمايه گذاري 2 هزار ميليارد توماني دولت در صنايع نوين

رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) از سرمايه گذاري 2 هزار ميليارد توماني اين شركت در صنايع نوين در سال 90 خبر داد.
مجيد هدايت در مراسم گراميداشت چهل و چهارمين سالگرد تاسيس ايدرو در مورد منابع تخصيص يافته به اين سازمان در سال جاري، گفت: مجموع منابع پيش بيني شده براي اين سازمان در سال 90 از بخش دولتي 140 ميليارد تومان است كه اميدواريم با تخصيص آن بتوانيم آن را دريافت كنيم.
وي افزود: در حال حاضر از منابعي كه از سال هاي گذشته وجود داشته و پس اندازهاي موجود در اين بخش و اقساطي كه دريافت مي كنيم ميزان قابل توجهي براي صنايع نوين تخصيص داده شده كه اميدواريم با مشاركت بانك ها و بخش خصوصي بيش از 2 هزار ميليارد تومان پروژه را در سال جاري آغاز و ظرف 2 تا 3 سال شاهد بهره برداري از آنها باشيم.
هدايت همچنين با مهم خواندن صادرات در اين بخش ها گفت: يكي از محورهاي حمايت از پروژه ها بحث صادرات محوري آنها است به طوري كه بسياري از محصولات پروژه هايي كه در سال گذشته افتتاح شده اند صادر مي شود.
رئيس هيات عامل ايدرو افزود: در سال جاري گسترش برنامه اي را براي 650 ميليون دلار صادرات در زيرمجموعه هاي خود دنبال مي كند.
وي تاكيد كرد: اين سازمان مجاز به فعاليت در حوزه صنايع نوين است و مي توان گفت كه اگر فاصله اي در اين حيطه حائز اهميت وجود دارد، بايد با سرمايه گذاري مناسب هرچه سريعتر برطرف شود.
مديرعامل ايدرو بيان كرد: سازمان گسترش به اين امر توجه داشته و برنامه هاي وسيعي در سطح دانشگاه ها و براي حمايت از كساني كه مايل به تجاري سازي طرح هاي خود هستند شروع كرده است كه در سال گذشته و ابتداي امسال شاهد افتتاح طرح هاي مشاركتي بوديم.
هدايت تصريح كرد: اين حمايت ها به چند دسته تقسيم مي شوند، بخش اول شامل همكاري با دانشگاه ها و موسساتي است كه از وزارت علوم داراي مصوبه هستند كه شامل بيش از 50 مركز دانشگاهي مي شود، بخش دوم نيز مربوط به در اختيار قرار دادن وام هاي ارزان قيمت است.
وي افزود: در روش هاي ديگر بعد از اين كه نمونه ها در صنايع پيشرفته شكل گرفته و از حد تجاري گذشت بايد مشاركت ها آغاز شود و در رشته هاي مختلفي از جمله نانو، نفت و گاز، هوا-فضا، زيست فناوري ها و داروهاي نوتركيب و صنايعي كه كشور نياز بيشتري به آنها دارد نتايج خوبي حاصل شده و زمينه خوبي براي تجاري سازي آنها فراهم شده است.
هدايت گفت: امسال همزمان سرمايه گذاري بر روي 7 محصول بزرگ آغاز شده، در حوزه كاتاليست ها خبرهاي خوبي منتشر شده و ظرفيت توليد ما در يك واحد توليدي به 3 برابر افزايش پيدا كرده و امروز برنامه ريزي براي توليد 3500 تن كاتاليست آغاز شده است كه نمونه هاي مختلفي را شامل مي شود.
رئيس هيات عامل سازمان نوسازي و گسترش صنايع ايران در خصوص نقش اين سازمان در جلوگيري از واردات كالاهايي كه مشابه آنها در كشور ساخته مي شود بيان كرد: با وجود يك سازمان با منابع محدود نمي توان براي جلوگيري از واردات تمام كالاهايي كه مشابه آن در كشور ساخته مي شود برنامه ريزي كرد اما برخي از اين كالاها كه در مورد آنها سرمايه گذاران مناسب و دانش كافي در داخل كشور وجود دارد مي توان برنامه ريزي كرد كه مي تواند بازدهي خوبي هم در حوزه صادرات و هم در جلوگيري از واردات داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: ايدرو تمركزي و تخصصي كردن كارها و محدود كردن حوزه هاي فعاليت را دنبال مي كند و بدنبال متمركز شدن روي پروژه هايي است كه مي تواند ارزش افزوده مناسبي را به همراه داشته باشد.

 



از سوي معاون اقتصادي بانك مركزي دلايل اصلاح پول ملي اعلام شد

معاون اقتصادي بانك مركزي دلايل اصلاح پول ملي و حذف 4صفر را اعلام كرد.
حسين قضاوي ديروز در اولين نشست خبري طرح اصلاح پول ملي (رفرم پولي) توليد ناخالص داخلي كشور به قيمت جاري در پايان سال گذشته را حدوداً بالغ بر 4 هزار و 500 تريليون ريال اعلام كرد و گفت: حجم نقدينگي در پايان خرداد 90 معادل 3 هزار تريليون ريال است.
معاون اقتصادي بانك مركزي، مانده سپرده هاي ريالي نزد شبكه بانكي در آخر خرداد ماه سال جاري را دو هزار و 800 تريليون ريال اعلام كرد و اظهار داشت: بودجه كل كشور در سال جاري نيز 5 هزار تريليون ريال است.
قضاوي با بيان اينكه وقتي ارقام متغيرهاي پولي پر از صفر باشد مي تواند توهم پولي ايجاد كند و يك تصور غيرقابل قبولي از توان وام دهي بانك ها در نزد سياستگذاران و مردم ايجاد كند و از اين طريق فشار تقاضاها براي دريافت تسهيلات بانكي نيز بالا مي رود.
اين مقام مسئول در بانك مركزي، ادامه وجود صفرهاي متعدد در پول ملي را باعث دلاريزه شدن اقتصاد اعلام كرد و گفت: از اين طريق رفته رفته ارزش پول ملي كاهش مي يابد و مردم به دليل اينكه انجام محاسبات با پول خارجي صفرهاي كمتري دارد به سمت آن حركت مي كنند.
وي با تأكيد بر اينكه هم اكنون صفحات ماشين حساب ظرفيت صفرهاي پول ملي كشور را ندارد از به فراموشي سپرده شدن واحد پول ملي (ريال) خبر داد و گفت: مردم مي خواهند ابزارهاي مالي آنها راحت باشد به نحوي كه مجبور نباشند پول در حجم بالا را در اقتصاد مورد استفاده قرار دهند.
قضاوي، خطر گسترش پول جعلي را به دليل بالا بودن حجم اسكناس يكي ديگر از دلايل مطرح شدن حذف صفرهاي پول ملي دانست و اظهار داشت: بانك مركزي موظف به تنظيم سياست هاي پولي و سهولت در مبادلات بازرگاني بين مردم است.
معاون اقتصادي بانك مركزي، سرانه اسكناس منتشره و در گردش در مقايسه با كشورهاي ديگر را در ايران بالا دانست و افزود: در پايان سال 86 سرانه اسكناس منتشره و در گردش حدود115 برگ بود در حالي كه اين ميزان در سال 87 در تركيه 11، در آمريكا 89 و در منطقه يورو نيز 40 برگ بوده است.
وي با تأكيد بر اينكه در حال حاضر سرانه اسكناس در ايران به 95 برگ كاهش يافته است، توليد اسكناس كشور در سال 84 را حدود يك ميليارد قطعه اعلام كرد و بيان داشت: اين ميزان در سال 85 به 3/1ميليارد قطعه افزايش يافت و بايد گفت كه اين ميزان اسكناس نيازمند هزينه هاي بالا در نگهداري و امحاء خواهد بود.
قضاوي از امحاي ساليانه 500 تا 700 ميليون قطعه اسكناس در كشور خبر داد و تصريح كرد: اين ميزان مي تواند به يك ميليارد قطعه نيز افزايش يابد، ضمن اينكه هزينه چاپ هر قطعه اسكناس 70 تا 80 تومان است.
وي از وجود 10 قطع اسكناس و 12 قطع مسكوك در كشور خبر داد و تصريح كرد: سطح قيمت ها طي 4 دهه 570 برابر شده است اما قطع اسكناس فقط 10 برابر بوده است.
اين مقام مسئول در بانك مركزي قدرت خريد بزرگترين اسكناس فعلي كشور به قيمت هاي سال 50 را 18 تومان اعلام كرد و اظهار داشت: توليد ناخالص داخلي جاري در سال 50، 941 ميليارد ريال و در پايان 89 حدود 4 هزار تريليون ريال است.
وي كاراتر شدن نظام پرداخت و تخصيص منابع بهتر، در كنار كاهش نياز به واردات كاغذ امنيتي را از اهداف حذف صفرهاي پول ملي و كاهش حجم اسكناس اعلام كرد و افزود: همچنين تقويت اعتماد و پذيرش عمومي نسبت به پول ملي نيز بايد مورد تقويت قرار گيرد ضمن اينكه بهبود حيثيت ظاهري پول ملي هم مورد توجه است.
قضاوي با تأكيد بر اين نكته رفرم پولي صرفا حذف صفر از پول ملي است، گفت: در دوره زمانه 1960 تا 2003، 60 مورد حذف صفر پول در كشورها اتفاق افتاد اما بايد گفت حذف صفر تأثيري در قبال تقويت خريد پول ملي در توليدات داخلي ندارد.
وي عمده ترين ريسك رفرم پولي را نااطميناني موهومي دانست و راه حل آن را نيز اطلاع رساني و ارتقاء آگاهي هاي مردم اعلام كرد و گفت: البته در اين زمينه بايد از اجحاف قيمتي نيز جلوگيري شود.
معاون اقتصادي بانك مركزي از ارائه لايحه اصلاح پول ملي توسط رئيس كل بانك مركزي به رئيس جمهور طي هفته آينده خبر داد و گفت: اين لايحه فعلا بدون درج نام واحد اصلي و فرعي پول جديد تقديم رئيس جمهور مي شود.
قضاوي سپس با اشاره به نتايج فعلي نظرخواهي از مردم درباره اصلاح پول ملي گفت: تاكنون بيش از 60 هزار نفر به سايت پيش بيني شده براي تغيير واحد پول ملي مراجعه داشته اند و 5 هزار نظر در اين زمينه ثبت شده است.
در بانك مركزي هم كارگاه هايي براي برگزاري رفرم پولي در حوزه هاي مختلف تشكيل شده است.
قضاوي با اعلام اينكه 73درصد از مردم اعلام كرده اند كه ترجيح مي دهند از ابزارهاي الكترونيكي در مبادلات خود استفاده كنند، از موافقت 83 درصد مردم با حذف صفرها ا زپول ملي خبر داد و بيان داشت: عنوان «پارسي» با 1500 راي براي واحد اصلي پول ملي فعلاً پيشتاز است.
وي با تأكيد بر اينكه «دريك» با 698 نظر به عنوان واحد فرعي پول ملي مطرح شده است،گفت: همچنين 99 نظر براي «ريال»، 1304 براي «تومان» و 230 نظر نيز تحت عنوان هيچكدام ثبت شده است.

 



عرضه مستقيم محصولات لبني با 10 درصد تخفيف

رئيس هيئت مديره اتحاديه لبني ايران از عرضه مستقيم محصولات لبني در ماه رمضان براي نخستين بار خبر داد و گفت: اين محصولات با 10 تا 20 درصد تخفيف در غرفه هاي سطح كشور عرضه مي شود.
مجيد علي داد در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: با هماهنگي صورت گرفته ميان سازمان بازرگاني استان ها، غرفه هايي براي عرضه محصولات لبني در سطح ميادين ميوه و تره بار سطح كشور و برخي غرفه هاي خاص در تهران همچون مصلي، پارك ارم، بوستان ولايت، نمايشگاه بين المللي، خاوران، شهيد ستاري، قنات كوثر و شميران نو عرضه مي شود.
به گفته علي داد محصولات لبني در ميادين ميوه و تره بار با 10 درصد تخفيف و در برخي غرفه هايي كه توسط وزارت بازرگاني مشخص مي شود، تا 20 درصد تخفيف بسته به نوع محصول فروخته خواهد شد. البته براي محصولاتي همچون كره كه وارداتي است تخفيف در نظر گرفته نمي شود.
رئيس اتحاديه لبني ايران با اشاره به اينكه هر كيلو شير در استان تهران 460 تومان خريداري مي شود، گفت: در برخي استان ها براساس توافق ميان صنايع لبني و دامداران قيمت شير 520 تومان اعلام و خريداري مي شود. همچنين شير پاكتي 900 گرمي با 5/2 درصد چربي 650 تومان و شير پاكتي 850 گرمي با 5/2 درصد چربي 600 تومان فروخته مي شود اما در استان تهران كارخانه هاي لبني هيچ گونه توافقي براي افزايش قيمت خريد شير نداشته اند.
به گفته وي وزارت بازرگاني خريد هر كيلو شير با بار ميكروبي زير 500 هزار را 520 تومان و شير پاكتي 900 گرمي با 5/2 درصد چربي را 600 تومان تكليف كرده است اما كارخانه هاي لبني توافقي را امضا نكرده و هيچ بخش نامه و ابلاغيه در اين زمينه صادر نشده است.
علي داد در پاسخ به اين كه به گفته رئيس جهاد كشاورزي استان تهران هر كيلو شير بايد از دامداران 520 تومان خريداري شود، گفت: برخلاف نظر وي، صنايع لبني استان تهران هيچ گونه توافقي امضا نكرده اند و قيمت خريد شير همان قيمت قبلي است.

 



دستور جديد دولت براي تخصيص يارانه سبد كالاي كارمندان

مدير عامل سازمان هدفمندي يارانه ها از دستور دولت براي اختصاص يارانه كالاهاي اساسي، شير، سبد كالاي كارمندان در ماه مبارك رمضان به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي خبر داد.
بهروز مرادي در گفت وگو با فارس، در مورد اختصاص يارانه كالاهاي اساسي در ماه مبارك رمضان گفت: ابلاغ اعتبار توسط دولت صورت گرفته و درخواست صدور تخصيص يارانه از سوي سازمان هدفمندي يارانه ها به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ارسال شد.
وي افزود: اين درخواست اعتبار براي يارانه كالاها در مناسبت هاي مختلف مانند ماه مبارك رمضان، سبد كالايي كارمندان، تنظيم بازار و يارانه شير به دامداران و توليدكنندگان و ساير كالاهاي اساسي است.
رئيس سازمان هدفمندي يارانه ها تأكيد كرد: سازمان هدفمندي يارانه ها با توجه به ابلاغ اعتباري كه شده درخواست يارانه كالاهاي اساسي مي كند و هر كدام از اين يارانه ها به حوزه وزارتخانه تخصصي واگذار مي شود. مثلاً يارانه كالاهاي اساسي و سبد كالايي در حوزه وزارت بازرگاني توزيع خواهد شد.

 



افزايش 10درصدي حقوق بازنشستگان ازماه آينده پرداخت مي شود

مديرعامل صندوق تأمين اجتماعي گفت: افزايش 10درصدي حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي از مرداد با پرداخت معوقات اعمال مي شود.
رحمت الله حافظي درگفت وگو با فارس در خصوص پرداخت افزايش حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي اظهار داشت: مرداد سال جاري افزايش 10درصد را اعمال خواهيم كرد و طي 4 ماه معوقات افزايش حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي پرداخت مي شود.
وي ادامه داد: مابه التفاوت حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي حدود 600 ميليارد تومان مي شود كه درماه هاي آينده پرداخت خواهد شد.
مديرعامل صندوق تأمين اجتماعي يادآور شد: معوقات ماه هاي فروردين، ارديبهشت، خرداد و تير همزمان با حقوق مرداد، شهريور، مهر و آبان پرداخت مي شود.
پرداخت معوقات بازنشستگان كشوري
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري نيز از واريز حقوق بازنشستگان به همراه معوقات 10 درصدي امسال خبر داد و گفت: اين افزايش حقوق به همراه حقوق تير ماه به حساب بازنشستگان واريز شد.
ايراندخت عطاريان با بيان اينكه صندوق بازنشستگي كشوري بنا دارد طبق سنوات گذشته از بازنشستگان در بخش هاي مختلف حمايت كند، اظهار داشت: امسال نيز همانند سال گذشته وام هاي ضروري به بازنشستگان پرداخت خواهد شد.
وي تصريح كرد: سال گذشته سقف وام هاي ضروري به بازنشستگان يك ميليون تومان بود كه امسال اين مبلغ به يك ميليون و 500 هزار تومان افزايش يافته است.
عطاريان ادامه داد: براساس برنامه تنظيم شده، امسال حدود 120هزارنفر از بازنشستگان از وام هاي ضروري صندوق بازنشستگي بهره خواهند برد كه بنا داريم اين وام ها را از 6 ماهه ابتداي سال به بازنشستگان پرداخت كنيم.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري در خصوص طرح هاي ديگر اين صندوق گفت: اجراي سفرهاي زيارتي و سياحتي از ديگر برنامه هاي صندوق است و از ابتداي سال به تدريج بازنشستگان به اين سفرها اعزام شده اند و در آينده نيز بر اساس برنامه تنظيم شده اعزام خواهند شد.

 



قوه قضائيه: انتخاب اپراتور دوم بندر شهيد رجايي غيرقانوني است

قوه قضائيه در پي ارائه دلايل و مستنداتي مبني بر غير قانوني بودن برگزاري مزايده براي انتخاب اپراتور دوم در بندر شهيد رجايي، حكم توقف برگزاري مزايده غيرقانوني توسط سازمان بنادر و دريانوردي را صادر كرد.
در پي ارائه مستنداتي از سوي شركت تايدواتر خاورميانه به قوه قضائيه، اين قوه دستور توقف برگزاري مزايده غيرقانوني انتخاب اپراتور دوم براي بندر شهيد رجايي را صادر كرد.
چندي پيش سازمان بنادر و دريانوردي در حالي كه شركت تايدواتر از سوي وزارت خزانه داري آمريكا با دلايل واهي تحريم شده بود، با استناد به برخي مصوبه هاي درون سازماني، مزايده اي را براي انتخاب اپراتور دوم بندر شهيد رجايي منتشر كرد كه از همان زمان موضوع با اعتراض شديد شركت تايدواتر مبني بر غيرقانوني بودن اين اقدام مواجه شد.
در پي اين اعتراض و ارائه شكايت به قوه قضائيه، شعبه اول دادگاه حقوقي دادگستري بندرعباس با توجه به اهميت موضوع و حفظ منافع و مصالح كشور به صورت فوق العاده به اين موضوع رسيدگي كرد و دستور توقيف عمليات واگذاري و بهره برداري ترمينال كانتينري بندر شهيد رجايي به اشخاص ثالث را صادر كرد.
از اين پس شركت تايدواتر فارغ از فشارها و جريانهاي داخلي، شكايت از وزارت خزانه داري آمريكا را در محاكم حقوقي بين المللي پي گيري مي كند.

 



افزايش سهميه سوخت تاكسي هاي بين شهري و درون شهري 4 استان

سهميه سوخت تاكسي ها در استانهاي خوزستان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان و بوشهر از مردادماه 20 درصد افزايش مي يابد.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در يك نشست خبري با اعلام مطلب فوق گفت: همچنين 20درصد به سهميه تاكسي هاي درون شهري تهران افزوده مي شود و تاكسي هاي شهري بقيه شهرها با همان سهميه قبلي فعاليت خواهند كرد.
وي دليل انتخاب استانهاي مذكور را گرمسير بودن آنها اعلام كرد و گفت: در عين حال از مردادماه سهميه همه تاكسي هاي بين شهري نيز افزايش خواهد يافت به گونه اي كه 500 ليتر سهميه گازسوزها به 600 و 750 ليتر سهميه تاكسي هاي بين شهري بنزيني به 900 ليتر افزايش خواهد يافت.
وي ميزان افزايش سهميه تاكسي هاي درون شهري در شهرها و استانهاي اعلام شده را در خودروهاي دوگانه سوز از 300 به 360 و در خودروهاي بنزين سوز از 500 به 600 ليتر اعلام كرد.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت گفت: آژانس ها و مسافربرها كماكان سهميه قبلي 300 ليتري خود را دريافت خواهند كرد.
وي در ادامه اظهار داشت: قرار شد براي حمل و نقل بار و مسافر روستايي وزارت كشور و وزارت راه آمار خودروهاي فعال با سهميه عادي را شناسايي و ساماندهي كنند تا سهميه مسافربرهاي شخصي براي آنها لحاظ شود.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت اضافه كرد: 20 هزار كاميون ديزلي دولتي كه سهميه شخصي مي گرفتند، تغيير وضعيت داده و از اين به بعد سهميه دولتي يعني قيمت آزاد براي آنها استفاده خواهد شد.
وي تصريح كرد: سهميه همه خودروهاي دولتي و عمومي كه تاكنون به هر دليل تغيير نكرده بود حذف شد و از اين به بعد بايد از بنزين آزاد استفاده كنند چرا كه سهميه تنها به مردم تعلق دارد.
رويانيان با تاكيد بر اينكه تحريم بنزين و گازوئيل با تلاش وزارت نفت بي اثر شده است، گفت: بنزين 100 توماني باقيمانده در كارتها با همان قيمت باقي مي ماند و در حال حاضر تنها حدود 10درصد دارندگان خودرو هنوز بنزين 100توماني دارند و 90درصد رانندگان آن را مصرف كرده اند.
رويانيان در ادامه با انتقاد از افزايش بي رويه قيمت كرايه تاكسي ها و اتوبوس ها تصريح كرد: رسما اعلام مي كنم كه بعضي شهرها در ميزان افزايش كرايه ها تخلف كرده اند و كرايه را بيش از ميزان مصوب دريافت مي كنند. چنانكه در بعضي مسيرها در شهر تهران و بويژه در حومه، تخلف و افزايش بي رويه كرايه مشاهده مي شود.
وي افزود: براي وزير كشور در اين خصوص گزارشي فرستاديم و از استانداران انتظار داريم مانند استاندار تهران كه وارد موضوع شد بطور جدي از حقوق مردم دفاع كنند.
وي اظهار داشت: افزايش منطقي كرايه با مصوبه شوراهاي شهر تقريبا مورد توافق همه بود اما افزايش 15درصدي مصوب براي كرايه ها به 20 يا 30درصد قابل قبول نيست.
وي با بيان اينكه نظارت در بعضي شهرها و حومه تهران بشدت ضعيف است گفت: از شهرداري نيز در اين خصوص انتظار داريم و در حومه تهران و شهرهاي اطراف تهران نيز از فرمانداران انتظار داريم بطور جدي وارد عمل شوند.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت اضافه كرد: در بعضي شهرها اتوبوسراني كرايه را دو برابر كرده است كه اين درست نيست و به نظر مي رسد به اقدام سريع و جدي شوراهاي شهر و فرمانداران در اين خصوص نياز باشد.
وي افزود: ظرف هفته آينده شورايي متشكل از ستاد هدفمندي يارانه ها، سازمان حمايت از مصرف كنندگان وزارت كشور براي حل اين مشكل تشكيل جلسه مي دهند.

 



ناگفته هاي بهمني از بازار ارز

رئيس كل بانك مركزي با بيان ناگفته هايي از بازار ارز گفت: اگر فقط 3 روز به ما مهلت مي دادند، برنامه هايمان را اجرا مي كرديم اما ما را به شدت تحت فشار قرار دادند.
به گزارش مهر، محمود بهمني در پاسخ به اين پرسش كه با وجود اجراي سياست يكسان سازي نرخ دلار توسط بانك مركزي، اما هنوز نرخ دلار در بازار رسمي و آزاد با يكديگر اختلاف دارد؟ گفت: منتظر نتيجه اجراي برنامه هاي ارزي خود در بازار هستيم، با اين وجود مي توانيد در بازار مشاهده كنيد كه اختلاف قيمتي كه در بازار ارز بين قيمت دولتي و آزاد كه حدود 140 تا 150 تومان بود، هم اكنون بسيار كمتر شده است.
وي با تأكيد بر اينكه همانطور كه قبلاً اعلام كرده بودم، به قيمت مورد نظر در آينده اي نزديك خواهيم رسيد، يكي از اهداف اصلي بانك مركزي را از بين بردن شكاف قيمت دلار دولتي و آزاد و همچنين حذف واسطه ها اعلام كرد.
بهمني افزايش يك مرتبه قيمت دلار براي رسيدن به قيمت بازار و از بين بردن شكاف قيمتي را تنها راه ممكن عنوان و تصريح كرد: اين مطالب را گذاشته بودم كه يك روزي براي تمام دوستان و همكاران توضيح دهم.
وي گفت: در هيچ كجاي دنيا اينگونه نيست كه از قبل اعلام كنند كه قصد داريم قيمت ارز را 10 تومان، 10 تومان در هر روز افزايش دهيم و ظرف يك ماه اين كار صورت مي گيرد، در اين زمان مشاهده مي كرديد كه تقاضا چگونه افزايش مي يابد!
رئيس كل بانك مركزي اظهار داشت: اگر زماني كه ما قيمت ارز را در بازار بالا برديم، فقط 3 روز به ما مهلت مي دادند، برنامه هايمان را اجرا مي كرديم، اما ما را به شدت تحت فشار و شرايط خاص قرار دادند، اگر اين زمان را به ما داده بودند، براي هميشه اختلاف قيمت از بين رفته بود. وي در مورد افرادي كه بانك مركزي را براي عدم اجراي برنامه خود در بازار ارز تحت فشار گذاشتند، گفت: روزنامه ها را خاطرتان است، تمام دوستان و اقتصادداناني كه پيش از آن به ما مي گفتند كه چرا قيمت ارز را بالا نمي بريد، مقاله نوشتند كه چرا قيمت بالا رفته است؟ چرا قيمت كاهش نمي يابد؟ و بانك مركزي را در شرايطي قرار دادند كه اجازه انجام برنامه را ندادند، 3 روز وقت ندادند كه نرخ ارز را يكسان كرده و به جاي خود بازگردانيم.
بهمني گفت: از من بعيد است كه با 42 سال سابقه خدمت و 29 سال سابقه كار دانشگاهي، بدون اينكه كار كارشناسي براي اجراي اين برنامه كرده باشم، دست به اجراي آن بزنم. اين در حالي است كه ما با سيستم بانكي و با همه هماهنگ كرده بوديم، منتهي همه عكس اين مطلب را عنوان كردند و ما را در يك شرايط شكننده و فشار قرار دادند.
وي اظهار داشت: اگرچه اين موارد را تحمل كرديم، اگر هر كاري كه بكنند، حتي اگر واسطه ها بخواهند با اين فشارها شرايطي را ايجاد كنند كه از اين فضا استفاده كنند، ما نخواهيم گذاشت.

 



توزيع مرغ ارزان در ماه رمضان

رئيس اتحاديه سراسري مرغداران كشور گفت: مرغ به اندازه كافي در كشور وجود دارد و قيمت آن در ماه رمضان بالاتر از 3 سا

 



كاهش 170 توماني قيمت شكر

عضو انجمن صنفي كارخانجات قند و شكر با اشاره به توليد يك ميليون و 400 هزار تني شكر در سالجاري، گفت: با توجه به تمهيدات در نظر گرفته شده، قيمت عمده فروشي شكر در هفته هاي آينده از 1370 تومان به 1200 تومان كاهش خواهد يافت.
مجتبي كاروان در گفتگو با مهر گفت: سال گذشته توليد كارخانجات شكر كشور به يك ميليون و 100 هزار تن رسيد كه با توجه به شرايط امسال، ميزان توليدات داخلي از مرز يك ميليون و 400 هزار تن خواهد گذشت؛ اين در حالي است كه نياز داخلي به اين كالا سالانه بالغ بر 2/2 ميليون تن است و بر همين اساس، مابه التفاوت اين رقم بايد از طريق منابع خارجي تامين شود.
عضو انجمن صنفي كارخانجات قند و شكر افزود: واردات صورت گرفته به كشور در قالب شكر خام است كه بايد از طريق كارخانجات داخلي، تصفيه و به بازار عرضه شود؛ اين در حالي است كه به دلايلي همچون افزايش قيمت شكر در بازارهاي بين المللي، پايان يافتن توليدات داخلي و نياز به واردات براي تامين مايحتاج مردم، بازار با افزايش قيمت شكر مواجه شد؛ اما با توجه به سياست اخير دولت مبني بر كاهش تعرفه، شرايط واردات تسهيل شده و به تبع آن، قيمت كاهش خواهد يافت.
وي تصريح كرد: برآوردها حكايت از آن دارد كه بالغ بر 600 هزار تن شكر در 10 روز گذشته و ظرف 2 ماه آينده وارد كشور شده و مي شود كه در اين راستا، تنظيم بازار ماه مبارك رمضان نيز با وضعيت بهتري به لحاظ تامين اين كالا مواجه بوده و شرايط ايده آلي در بازار اين محصول حاكم خواهد شد.به گفته كاروان، ميزان ذخاير استراتژيك دولت نيز در حد قابل قبولي است و اين اطمينان در بازار وجود دارد كه در روزهاي آينده، آرامش به بازار شكر حاكم شده و قيمت ها متعادل تر از حد فعلي خواهد بود.
وي اظهار داشت: تا پايان شهريورماه امسال، مجموع ميزان موجودي و واردات شكر به يك ميليون تن خواهد رسيد؛ اين در حالي است كه نياز كشور در 2 ماه آينده براساس آنچه كه وزارت بازرگاني عنوان مي كند، 400 هزار تن خواهد بود و كشور با 600 هزار تن رقم مازاد بر مصرف مواجه مي شود.
كاروان خاطرنشان كرد: نياز كشور تا 2 ماه آينده به صورت كامل تامين خواهد شد و از اواخر شهريور و اول مهرماه، با ورود توليدات جديد كارخانجات داخلي، ميزان عرضه افزايش خواهد يافت و به تبع آن، قيمت شكر نيز كاهش مي يابد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14