(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 تیر 1390- شماره 19979

افسران آلماني ماموران سعودي را براي مقابله با اعتراض هاي ضددولتي آموزش مي دهند
عمليات تروريستي در مزار شريف 4 كشته و 11 مجروح برجاي گذاشت
تحولات خاورميانه و سلطه گرايي در روابط بين الملل (قسمت اول)
سيدحسن نصرالله خطاب به دشمنان داخلي و خارجي :
حزب الله را نترسانيد دادگاه حريري قوي تر از ارتش اسرائيل نيست
هشدار دبيركل ناتو نسبت به زوال اروپا
اعتراض گسترده عليه يورش صهيونيست ها به كشتي كمك رسان غزه
رزمايش مشترك اعراب حوزه خليج فارس با آمريكا، انگليس و فرانسه
رايزني مخالفان رژيم صالح براي تشكيل پارلمان ملي در يمن
دبيركل حقوق بشر بحرين خبر داد دخالت خاندان آل خليفه در شكنجه و قتل مخالفان
حنا رباني وزير خارجه پاكستان شد
ساختمان وزارت كشور مصر در محاصره معترضان نظاميان را بركنار كنيد
واشنگتن پست فاش كرد مذاكره اف بي آي با سازمان دهندگان شورش ها در سوريه



افسران آلماني ماموران سعودي را براي مقابله با اعتراض هاي ضددولتي آموزش مي دهند

دولت آلمان، ماموران پليس عربستان را براي مقابله با تظاهرات خياباني عليه آل سعود آموزش مي دهد.
به گزارش يك شبكه تلويزيوني آلماني، برنامه امنيتي، آموزشي 20 ميليون يورويي ماموران پليس و امنيتي عربستان توسط دولت آلمان پس از آن فاش شد كه شوراي امنيت فدرال اين كشور با فروش 200 تانك لئوپارد به آل سعود موافقت كرد.به گزارش ايرنا، برنامه افشاگرانه «فاكت» شبكه تلويزيوني «آ.ار.د» آلمان سه شنبه شب در برنامه اي با افشاي همكاري آلمان و عربستان اعلام كرد: افسران آلماني سال گذشته حداقل سه جلسه آموزشي براي افسران اطلاعاتي عربستان برگزار كردند.
اين برنامه افزود اسناد و برنامه تعليماتي اين همكاري را به دست آورده كه طي آن به ماموران اطلاعاتي عربستان، نحوه مقابله با تظاهرات و اعتراضات مردمي آموزش داده شده است.

 



عمليات تروريستي در مزار شريف 4 كشته و 11 مجروح برجاي گذاشت

انفجار انتحاري در شمال افغانستان، چهار كشته و 11 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مقارن ظهر ديروز يك شبه نظامي در شهر مزار شريف، واقع در استان بلخ افغانستان، دست به انفجار انتحاري زد. اين شبه نظامي بمب همراه خود را برابر نيروهاي امنيتي منفجر كرد، اما چهار قرباني و 11 مجروح اين حادثه، همه غيرنظامي بودند.
عمليات مذكور درست يك روز قبل از انتقال مسئوليت امنيتي استان بلخ و شهر مزار شريف از نيروهاي خارجي به نيروهاي امنيتي دولت كابل صورت گرفت. امروز اين جابجايي فرماندهي در اين شهر صورت مي گيرد. نيروهاي آلماني، فنلاندي و سوئدي مسئوليت امنيت استان بلخ و شهر مزار شريف را تا امروز برعهده داشته اند. استان بلخ از جمله مناطق آرام افغانستان به شمار مي رود.

 



تحولات خاورميانه و سلطه گرايي در روابط بين الملل (قسمت اول)

پروفسور حميد مولانا
اخيراً كتاب جديدي تحت عنوان «مشاور شاه: خاطرات جنگ، جاسوسي و ديپلماسي در خاورميانه» به قلم جك اوكانل، عامل اصلي آژانس مركزي اطلاعات آمريكا (سيا) كه سال ها مأمور آن سازمان در كشور ملك حسين، شاه سابق اردن بود، منتشر شده است. اوكانل كه از سال 1963 تا 1971 ميلادي (1342 تا 1350 شمسي) رئيس ستاد آژانس جاسوسي آمريكا (سيا) در امان پايتخت اردن بود كسي است كه به نوشته خودش «آخر هر ماه در ملاقات با شاه اردن مقداري پول نقد در يك پاكت سفيد معمولي كنارميزي كه نشسته بود براي ملك حسين گذاشته و هرگز درباره اين پول پرداختي با او صحبت نمي شد،» (ص 137). اسم رمز عمليات «سيا» در اين مورد «گوشت گاو» بود.
طبق نوشته اوكانل در اين كتاب، يكي از دوستان و همكاران نزديك او در طول زندگي و فعاليت هايش ريچارد هلمز رئيس اسبق سيا و سفيركبير آمريكا در ايران در زمان محمدرضا پهلوي بود. اشاره هاي متعددي در اين كتاب به هلمز و توصيه هايي كه او به اوكانل مي دهد ديده مي شود.
نويسنده كتاب يك عامل كهنه كار و باتجربه سيا است كه خاطرات خود را قبل از وقايع و دگرگوني هاي اخير در دنياي عرب تنظيم و سال گذشته در 89 سالگي درگذشت. يكي از نويسندگان روزنامه واشنگتن پست كه خود به امور مربوط به اطلاعات و جاسوسي آمريكا وارد است در مورد مؤلف اين كتاب مي نويسد كه «او يكي از زرنگ ترين عاملان سياسي است كه من با او برخورد كرده ام» (واشنگتن پست، 25 مه 2011). مؤلف كتاب هم در نوشته هاي خود تا اندازه اي به بي پروايي و مأموريت هاي مختلف خود افتخار كرده و با مباهات تمام، خود را همراز شاه حسين مي داند. اوكانل كه پس از پايان مأموريت خود در اردن بازنشسته مي شود، سال ها نماينده ملك حسين و در حقيقت به صورت پيشكار او در امور حقوقي و مالي انجام وظيفه مي كند. اوكانل براي اعضاي خانواده سلطنتي اردن به دست شاه حسين خانه مي خرد و به امور تحصيلي و زندگي فرزندان او مشغول مي شود.
نويسنده كتاب «مشاور شاه» تقريباً تمام عمر خود را در حرفه اطلاعاتي، جاسوسي و حقوقي گذرانده است. او نخست به عنوان يك دانشجوي علاقه مند به فوتبال وارد دانشگاه نوتردام (يكي از دانشگاه هاي معروف مسيحي و كاتوليك آمريكا كه تيم فوتبال آن در سطح ملي معروف است) در ايالت اينديانا مي شود و سپس تحصيلات خود را در رشته امور بين الملل و حقوق تا درجه دكترا در دانشگاه جرج تاون در واشنگتن ادامه مي دهد. اوكانل در بين اين مدت نيز دو سال در دانشگاه پنجاب پاكستان به آموختن زبان عربي و تاريخ اسلام پرداخته و درجه كارشناسي ارشد در اين رشته دريافت مي كند. او بلافاصله پس از پايان تحصيلات وارد خدمت سيا مي شود.
مطابق سنت و مقررات آمريكا،كتاب ها و خاطراتي كه از طرف عاملان و كاركنان سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا درباره سياست خارجي و عمليات ايالات متحده منتشر مي شود معمولاً بايد به اطلاع آن سازمان برسد.
به همين جهت نيز محتويات كتاب اوكانل، «مشاور شاه «را نبايد مغاير سياست هاي آن زمان آمريكا تلقي كرد. خاطرات نويسي بازيگران سياسي مانند رؤساي جمهور، نخست وزيران و وزيران خارجه هميشه يك حرفه و مشغوليت اضافي آنها بوده است ولي در دهه اخير اين روش در بين كارشناسان اطلاعاتي، جاسوسان و عاملان عمليات پنهاني و نيمه پنهاني نيز معمول شده است.
اوكانل نخست شاه حسين را در 1958 ميلادي (1337شمسي) در زمان دولت ژنرال آيزنهاور كه تفنگداران آمريكا براي حفظ سلطنت خاندان اردن و رفع بحران بيروت وارد خاورميانه شدند، ملاقات مي كند و از آن زمان تا مرگ ملك حسين و در طول سال هاي جنگ هاي 1967 و 1973 ميلادي اسرائيل با اعراب (در زمان عبدالناصر و انورسادات) و مذاكرات صلح و شناسايي رژيم اسرائيل توسط مصر و اردن درصحنه حضور و دخالت داشته است. او همچنين با كودتاي آمريكايي28مرداد 1332 درايران و عاملان او آشنايي خوبي دارد و به اختصار به ارزيابي سياست كلي امريكا در منطقه خاورميانه مي پردازد.
با خواندن خاطرات 266صفحه اي اوكانل چند موضوع بيش از همه جلب توجه مي كند:(1) سياست آمريكا در خاورميانه در طول اين چند دهه حفظ پادشاهي اردن و ساير فرمانروايان مورد علاقه واشنگتن، مثل شاه ايران و هيئت حاكمه محافظه كار كشورهاي عربي، و نظام هاي مورد قبول ايالات متحده بوده است؛ (2) آمريكا از رشد هرگونه حركت ملي و مردمي كه منافع ايالات متحده را به خطر مي اندازد جلوگيري مي كند و براي سركوب آن از هيچگونه توطئه، دسيسه و دخالت نظامي و كودتا دريغ نمي كند؛ (3) حفظ رژيم اسرائيل همانند حفظ شاهان اعراب مورد توجه واشنگتن بوده و يكي از سياست هاي اصلي آمريكا است؛ (4) درجنگ 1967 اسرائيل با اعراب كه به اشغال سرزمين هاي بيشتري از فلسطين منجرگرديد، آمريكا به تل آويو چراغ سبز نشان مي دهد و جنگ 1973 اسرائيل با اعراب با نقشه هنري كيسينجر وزير اسبق آن كشور هماهنگ مي شود تا مصر و اردن مجبور شوند اسرائيل را جداگانه به رسميت شناخته و با آن معاهده صلح امضا كنند؛ (5) كشورهاي عربي در مقابله با اسرائيل و سياستگذاري و اهداف آمريكا هر يك به فكر اهداف و منافع ويژه خود هستند تا يك وحدت فكري و سياسي و جبهه واحد؛ آمريكا در اين نيم قرن با سياستگذاري سلطه گرايانه و يكسويه خود به قول نويسنده اين كتاب دشمنان خودش را در منطقه به وجود آورده است و (7) كليد قدرت درخاورميانه اكنون در دست ايران است و نه اسرائيل و آمريكا، نكته اي كه بايد به آن توجه كرد.

 



سيدحسن نصرالله خطاب به دشمنان داخلي و خارجي :
حزب الله را نترسانيد دادگاه حريري قوي تر از ارتش اسرائيل نيست

دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد همان گونه كه حزب الله پس از جنگ 33 روزه قوي تر شد، از توطئه دادگاه بين المللي نيز قدرتمند تر خارج مي شود.
به گزارش شبكه خبري «المنار»، «سيدحسن نصرالله»، دبيركل حزب الله لبنان سه شنبه شب در مجتمع «شاهد» بيروت و در مراسم فارغ التحصيلي فرزندان شهدا سخنراني كرد.
دبيركل حزب الله لبنان اميد بستن برخي به توطئه هاي جديد دادگاه بين المللي را اميدي واهي دانست و تاكيد كرد: همانگونه كه حزب الله پس از جنگ 33 روزه قوي تر شد، از توطئه دادگاه بين المللي نيز قدرتمندتر و پرتوان تر خارج مي شود.
وي افزود: برخي مي خواهند ما را با متهم كردن مجاهدان و رزمندگان مقاومت تحت فشار قرار دهند. با فعاليت هاي سياسي و ديدارهايي كه با همپيمانان سياسي خود داشته ايم توانستيم لبنان را به مرحله اي برسانيم كه حتي اگر 100 كيفرخواست نيز صادر كنند، نتوانند به هدفشان برسند.
نصرالله تاكيد كرد: ما با دادگاه بين المللي با يقين، آرامش، اطمينان و شفافيت برخورد مي كنيم. در جنگ 33 روزه هنگامي كه تمام جهان عليه ما توطئه چيده بود، يك ميليون نفر آواره شده بودند، صدها شهيد داده بوديم و ساختمان ها ويران مي شدند آيا شنيديد كه حتي يك رزمنده و مجاهد از ميدان جنگ در نتيجه ضعف و ترس عقب نشيني كند.
وي افزود: خانه و كاشانه ام در بيروت و جنوب لبنان ويران شد و آن را فداي مقاومت كردم. اين مقاومت ماست، مقاومت مردم، بزرگان، مردان، زنان و جوانان اين مقاومت كه توسط قوي ترين ارتش جهان خدشه اي به آن وارد نشده است آيا توسط اشخاصي همچون بلمار (دادستان دادگاه حريري) متزلزل مي شود.
دبيركل حزب الله لبنان در ادامه تاكيد كرد: ما از طرح «ميشل سليمان» رئيس جمهور لبنان در زمينه گفت وگوهاي ملي حمايت مي كنيم. ما با هرگونه گفت وگوي ملي و ديدار لبناني ها براي يك موضوع مشترك موافقيم و ملاحظه كاري در اين زمينه نداريم.
نصرالله در پاسخ به برخي ادعاها مبني بر اينكه حزب الله لبنان در گفت وگوها جدي نيست، اظهار داشت: حزب الله نخستين طرفي بود كه مسئله استراتژي دفاعي را به عنوان موضوع گفت وگوها مطرح كرد، تنها پس از چند روز استراتژي دفاعي خود را در جنگ 33 روزه به اجرا گذاشتيم و پيروز شديم.
وي با تمجيد از اقدام «نجيب ميقاتي» نخست وزير لبنان به همراه وزير دفاع و فرمانده ارتش لبنان در ديدار از جنوب لبنان پس از تشكيل نخستين جلسه هيئت وزيران، اظهار داشت: از اين اقدام بايد تمجيد كرد چون در آن به آرمان هاي ملي و تاريخي لبنان توجه شد. جنوب لبنان همواره جزو مسائل اصلي كشور و البته در آخرين سطح توجه دولت ها بوده اما ديدار ميقاتي از اين منطقه بسيار اميدبخش بود و اميدواريم دولت به مسئوليت هاي خود در قبال جنوب پايبند باشد.
از سوي ديگر، سيدحسن نصرالله با تمجيد از مواضع اخير «احمد الطيب» شيخ الازهر اظهار داشت: بايد با احترام به مواضع شيخ الازهر به ويژه در مسئله شيعه و سني و تقريب بين مسلمانان توجه كنيم. وي شعاري با اين مسائل برخورد نكرد و تاكيد كرد كه در اينجا اختلافاتي وجود دارد اما نقاط مشترك ميان شيعيان و اهل سنت بسيار بيشتر است.
دبيركل حزب الله لبنان در پايان تاكيد كرد: شهداي جنگ 33 روزه يك تحول تاريخي در منازعات موجود در خاورميانه عليه طرح آمريكا و رژيم صهيونيستي ايجاد كردند و ما به آنها و خانواده هايشان افتخار مي كنيم.
وي همچنين به موضوع افراد بازداشت شده كه بدون محاكمه در زندان به سر مي برند، اشاره كرد و گفت: تعداد زيادي از افراد چه مسلمان و چه غيرمسلمان با هر وابستگي طايفه اي، مذهبي و جناحي در زندان هاي لبنان به سر مي برند، آن وقت ما از عدالت صحبت مي كنيم. تعداد زيادي يك، دو، سه، چهار يا پنج سال بدون محاكمه در زندان بودند و بعدها وقتي برخي از آنها محاكمه شدند، مشخص شد كه بي گناه بوده اند. اين ظلم بزرگي در حق آنها است. در سايه دولت جديد درخواست شده كه به اين مسئله رسيدگي شود و من معتقدم كه اين مساله موجب فشارهايي به هزاران خانواده شده است. در نهايت بالاخره آنها انسان هستند و دولت مسئول رسيدگي به وضعيت آنها است.
دبيركل حزب الله لبنان افزود: متاسفانه برخي همواره از گسترش حاكميت دولت بر تمامي مناطق لبنان صحبت مي كنند كه تنها هدف شان نيز سلاح مقاومت است، اما مسئوليت دولت رسيدگي به مسائل دفاعي كشور، پايان دادن به محروميت، رويارويي با بي توجهي ها و حل مشكلات تمام مردم است. از نظر اين افراد دولت تنها مختص به جايگاه يا منطقه اي خاص است، در حالي كه لبناني ها همواره آرزو دارند كه دولت متعلق به همه باشد و به تمام مناطق توجه كند.

 



هشدار دبيركل ناتو نسبت به زوال اروپا

دبيركل ناتو هشدار داد اروپا به سرعت در حال از دست دادن جايگاه خود در معادلات جهاني است.
به گزارش خبرگزاري «نووستي»، «آندرس فوگ راسموسن»، دبيركل ناتو گفت: كشورهاي اروپايي به سرعت در حال از دست دادن مواضعشان هستند و ادامه اين روند ممكن است باعث واگذاري اين جايگاه به كشورهايي مثل چين و هند شود.
دبيركل ناتو همچنين اظهار داشت، نفوذ كشورهاي اروپايي در روند در حال توسعه جهان به سرعت در حال كاهش است.
«راسموسن» سپس هشدار داد، اگر اروپا شروع به سرمايه گذاري در سطح لازم روي برنامه هاي دفاعي نكند، توانايي خود براي واكنش نشان دادن به اوضاع بحراني در جهان را از دست خواهد داد.
پيش از اين نيز «رابرت گيتس» وزير دفاع سابق آمريكا اعلام كرده بود دولت آمريكا كه 75 درصد هزينه هاي مالي ناتو را متقبل شده است، در شرايط مالي سخت كنوني براي حفظ سطح حمايت خويش از اين سازمان با مشكل مواجه است.
به گفته وي، در اين اوضاع اعضاي ديگر ناتو گويا تمايل ندارند تلاش هاي لازم را انجام دهند تا شركاي تمام عياري براي آمريكا باشند.
زمزمه ها در خصوص تضعيف ناتو در حالي مطرح مي شود كه مدتي است، اظهارات مهمي درباره حاكميت يك بحران جدي بر منطقه يورو از زبان مقامات رسمي و رده بالاي اروپايي مطرح مي شود. جمع بندي نتايج حاصل از اين هشدارهاي رسمي چيزي نيست جز فروپاشي اتحاديه اروپا و حتي قدرت هژموني آمريكا در منطقه و جهان.

 



اعتراض گسترده عليه يورش صهيونيست ها به كشتي كمك رسان غزه

حمله وحشيانه ناوهاي رژيم صهيونيستي به كشتي «الكرامه» با واكنش هاي تندي از سوي محافل منطقه اي و جهان رو به رو شد.
به گزارش خبرگزاري ها، دبيركل اتحاديه عرب و گروه هاي فلسطيني، راهزني دريايي رژيم صهيونيستي عليه كشتي الكرامه فرانسه را كه به منظور لغو محاصره و رساندن كمك هاي بشردوستانه به نوارغزه راهي منطقه شده بود، محكوم كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «نبيل العربي» دبيركل اتحاديه عرب، ضمن محكوميت اين اقدام نيروي دريايي رژيم صهيونيستي، مراتب همدردي و همبستگي اتحاديه عرب با سازمان دهندگان كاروان آزادي 2 را اعلام كرد.
وي طي سخناني در مقر اتحاديه عرب در قاهره، از جامعه جهاني و شوراي امنيت خواست كه موضعي قاطعانه در قبال اين راهزني دريايي رژيم صهيونيستي اتخاذ كنند.
دبيركل اتحاديه عرب محاصره پنج ساله رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه را غيرقانوني و نامشروع دانست و تاكيد كرد: حتي در مواقع جنگ نيز، محاصره غيرنظاميان جايز نيست.
اين در حالي است كه نيروي دريايي رژيم صهيونيستي روز سه شنبه بنا به دستور مستقيم «بني گانتس» رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل با حمله به كشتي الكرامه در ساحل غزه، آن را به سمت بندر «اشدود» هدايت كرد.
از سوي ديگر، سازمان ها و گروه هاي فلسطيني در واكنش به اقدام غيرقانوني اسرائيل، آن را محكوم كرده و خواستار موضع گيري سازمان ملل و نهادهاي طرفدار حقوق بشر شدند. جنبش مقاومت اسلامي (حماس) حمله نيروي دريايي رژيم صهيونيستي به الكرامه را نوعي راهزني دريايي و نقض آشكار قوانين و منشورهاي بين المللي توصيف كرد.
اين جنبش در بيانيه اي از سازمان هاي حقوقي و بشردوستانه و آزادانديش جهان خواست تا در مقابل فشارهاي رژيم صهيونيستي تسليم نشده و براي افشاي جنايت هاي رژيم صهيونيستي و پيگيرد قانوني و محاكمه مقامات جنايتكار اين رژيم در دادگاه هاي بين المللي تلاش كنند.
طاهر نونو سخنگوي «دولت منتخب فلسطين»، نيز در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه گفت: اقدام اسرائيل عليه كشتي الكرامه، غيرقانوني و غيراخلاقي است و اين امر ايجاب مي كند كه يك موضع شجاعانه عليه اسرائيل اتخاذ گردد.
نونو يادآور شد: بخشي از مسئوليت اين حمله متوجه سازمان ملل متحد است، چرا كه اين سازمان، اسرائيل را به خاطر تجاوز سال گذشته ارتش آن رژيم به ناوگان آزادي 1 مجازات نكرد و همين مسئله، دشمن را به تداوم شيوه تجاوزگرانه اش تشويق كرد.
همچنين «احمد بحر» معاون اول رئيس شوراي قانونگذاري فلسطين (دپارتمان) حمله نيروي دريايي رژيم صهيونيستي به كشتي الكرامه و توقيف آن را محكوم كرد و دولت عبري را مسئول جان و سلامتي آنها دانست.«احمد عساف» سخنگوي جنبش فتح نيز اعلام كرد: آنچه كه نيروهاي اشغالگر عليه كشتي الكرامه صورت دادند، نقض قوانين بين المللي است كه به سلسله جنايت هاي اسرائيل عليه ملت فلسطين اضافه مي شود.
از سوي ديگر، «جبهه دموكراسي براي آزادي فلسطين» نيز حمله رژيم صهيونيستي به كشتي الكرامه را ادامه شيوه نژادپرستانه اشغالگران اسرائيلي عليه ملت فلسطين توصيف كرد.
شبكه «سازمان هاي داخلي فلسطين» نيز اين اقدام را نوعي دزدي دريايي توصيف كرد و نسبت به وضعيت سلامت فعالان خارجي ابراز نگراني كرد.
«محمدسعد الكتاني» «دبيركل حزب آزادي و عدالت» در قاهره كه از سوي گروه اخوان المسلمين تشكيل شده است، محاصره كشتي فرانسوي را از سوي نيروي دريايي رژيم صهيونيستي محكوم كرد.
از سوي ديگر وزارت خارجه فرانسه در بيانيه اي، اسرائيل را به خويشتنداري و برخورد مسئولانه با اتباع فرانسوي خواند و فراهم كردن تسهيلاتي براي بازگشت آنها به فرانسه را خواستار شد. در همين حال تلويزيون رژيم صهيونيستي نيز از پيام هشدار مصر به اين رژيم در زمينه هرگونه حمله نظامي به نوار غزه خبر داد.
حساسي قرار دارد و اسرائيل قصد انجام چنين عملياتي در آينده نزديك عليه نوار غزه دارد. گفتني است كه سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا، تاكنون از هرگونه اظهارنظر و يا محكوميت رژيم صهيونيستي خودداري كرده اند.

 



رزمايش مشترك اعراب حوزه خليج فارس با آمريكا، انگليس و فرانسه

كشورهاي حوزه خليج فارس با نيروي دريايي انگليس، آمريكا و فرانسه رزمايش مشترك برگزار كردند.
به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه «الرياض»، نيروي دريايي كشورهاي حوزه خليج فارس از روز سه شنبه با مشاركت نيروي دريايي آمريكا، انگليس و فرانسه در حال برگزاري رزمايش دريايي در منطقه خليج فارس هستند.
براساس اين گزارش، در رزمايش مشترك فوق علاوه بر نيروي دريايي امارات كه فرماندهي مانور را بر عهده دارد، كشورهاي عربستان سعودي، بحرين، قطر، كويت با سه كشور غربي نامبرده در حال برگزاري اين مانور هستند.
بنا به اعلام منابع خبري امارات، كشورهاي شركت كننده در اين رزمايش، راه ها و تاكتيك هاي امنيتي و همكاري دريايي در منطقه را تمرين مي كنند. گفتني است برگزاري اين رزمايش در شرايط خاص منطقه، حساسيت ويژه اي به اين رويداد مي دهد. به خصوص اين كه سه كشور غربي نامبرده فعاليت ويژه اي را عليه بيداري هاي اسلامي منطقه آغاز كرده اند.

 



رايزني مخالفان رژيم صالح براي تشكيل پارلمان ملي در يمن

منابع خبري از رايزني هاي گسترده نمايندگان گروههاي مخالف علي عبدالله صالح براي تشكيل «پارلمان ملي» در ماه سپتامبر خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در حالي كه اعتصابات و اعتراضات خياباني عليه ديكتاتور يمن وارد ششمين ماه خود شده است انقلابيون يمني رايزني ها را براي تشكيل پارلمان ملي آغاز كرده اند.
براساس اين گزارش پس از اعلام تشكيل شوراي انتقالي براي خارج كردن قدرت از دست بقاياي رژيم علي عبدالله صالح در يمن، اين بار انقلابيون يمني تصميم دارند تا سپتامبر آينده (شهريورماه) مجلس ملي را با حضور نمايندگان احزاب و گروهها برپا كنند.
اين ابتكار كه «مجلس ملي ائتلافي براي انقلاب» نام گرفته است، نمايندگان احزاب و گروههاي تاثيرگذار در تحولات يمن، نظير حزب «لقاء مشترك»، جوانان متحصن ميدان التغير، الحوثي ها، جدايي طلبان جنوب، مخالفان خارج از كشور و افراد مستقل را دربر خواهد گرفت.
«احمد صبري» سخنگوي كميته پيگيري به خبرنگاران گفت: برخي از كميته هاي مرتبط با تشكيل مجلس ملي انقلاب مانند كميته گفت وگو و همكاري شكل گرفته است و در ماه آينده حضور مجلس ملي انقلاب يمن در صحنه سياسي اين كشور اعلام خواهد شد.
وي تعيين هيئت رئيسه مجلس، برنامه هاي پيشبرد انقلاب و هماهنگي گروهها و احزاب مخالف در صحنه سياسي يمن را از اولويت هاي اصلي مجلس ملي دانست.
از سوي ديگر، هزاران تن از مردم يمن با برگزاري تظاهراتي در پايتخت، ضمن محكوميت دخالت عربستان و آمريكا، خواستار بركناري عبدالله صالح ديكتاتور يمن شدند.
تظاهركنندگان يمني، مواضع عربستان و آمريكا در قبال انقلاب يمن را محكوم و جنايت هاي دارودسته صالح را در گرسنگي دادن مردم كه براي تغيير و آزادي انقلاب كرده اند را به شدت محكوم كردند.
مردم يمن در شهرهاي صنعا، تعز، ارحب، سبوه و... از ايجاد مشكلات ساختگي از سوي باقي مانده هاي رژيم از جمله توقف خدمات اجتماعي و آب، برق و بنزين انتقاد كرده و گفتند كه ملت يمن انقلاب خود را تا سقوط صالح ادامه خواهند داد.
اين در حالي است كه علي عبدالله صالح با حمايت آمريكا و عربستان همچنان به بهانه مداوا در رياض به سر مي برد و هر چند وقت مردم يمن را تهديد به سركوب مي كند.
در همين حال سناي آمريكا خواستار آمادگي براي مرحله بعد از علي عبدالله صالح در يمن شد.
اين موضع دوگانه آمريكا كه تا چندي پيش ديكتاتور يمن را بهترين گزينه براي استقرار امنيت و آسايش در اين منطقه مي دانست باعث خشم صالح و دوستان آل سعود وي شده است.
به نوشته پايگاه اطلاع رساني «الصحوه»، سناتورهاي آمريكايي نگراني عميق خود را از نفوذ القاعده در يمن اعلام و از دولتمردان كاخ سفيد خواستند خود را براي روبه رو شدن با دوره بعد از صالح آماده كنند.
منابع خبري روز چهارشنبه اعلام كردند: نيروهاي دولتي با حمله به شبه نظاميان طرفدار القاعده 20 تن از آنان را كشتند. خبرهاي دريافتي نيز حكايت از تهاجم طرفداران صالح به تجمع و راهپيمايي مسالمت آميز انقلابيون در شهرهاي مختلف يمن دارد.

 



دبيركل حقوق بشر بحرين خبر داد دخالت خاندان آل خليفه در شكنجه و قتل مخالفان

دبيركل حقوق بشر بحرين از مشاركت اعضاي خاندان آل خليفه در شكنجه و قتل مردم اين كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «نبيل رجب» به شبكه «العالم» گفت: اعضاي خانواده رژيم حاكم بر بحرين شخصاً اقدام به قتل، شكنجه و ضرب و جرح مردم مي كنند. رجب تأكيد كرد: اين امر سبب شده است كه ملت بحرين بيش از پيش خواستار سرنگوني آل خليفه شوند.
رجب درباره گزارش سازمان ديدبان حقوق بشر درباره بحرين نيز گفت: اين سومين گزارش مفصل طي ماه هاي اخير درباره موارد نقض حقوق بشر و جنايات ضدانساني آل خليفه است كه به افراد زخمي در داخل بيمارستان ها و پزشكان و پرستاران مربوط مي شود.
دبيركل مركز حقوق بشر بحرين تصريح كرد: جنايت هاي آل خليفه در بيمارستان هاي بحرين، در حد جنايت عليه بشريت است.وي افزود: مسئولان رژيم توصيه هاي سازمان هاي بين المللي را ناديده مي گيرند، به همين دليل مي بينيم كه وزير حقوق بشر، كه اينك عهده دار وزارت بهداشت است، از اين جنايت ها دفاع مي كند.
دبيركل مركز حقوق بشر بحرين سپس با تاكيد بر اينكه رژيم بحرين هيچگونه نيت صادقانه براي ايجاد تغيير و اصلاح در كشور ندارد، تصريح كرد: رژيم آل خليفه هنوز هم در حال تعقيب پرستاران، پزشكان و حبس و اخراج آنان از كارهايشان است.خبر ديگر اينكه پس از خروج «الوفاق»، بزرگترين حزب مخالف بحرين از دور گفت وگو با رژيم آل خليفه، ساير گروه هاي مخالف اين كشور نيز محل گفت وگوها را ترك كردند.

 



حنا رباني وزير خارجه پاكستان شد

براي نخستين بار در پاكستان يك زن به سمت وزير خارجه منصوب شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «حنا رباني خار» 34 ساله، به عنوان وزير خارجه جديد پاكستان منصوب شد. پست وزارت خارجه پاكستان از بهمن گذشته تاكنون خالي بود. «شاه محمود قريشي» كه اين سمت را داشت، توسط رئيس جمهور بركنار شده بود.
انتظار مي رود وزير خارجه جديد پاكستان با «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا، و «يانگ جيه چي» وزير خارجه چين، در حاشيه اجلاس آ.سه.آن در اندونزي ديدار و گفت وگو كند.
همچنين گفته مي شود كه وزير خارجه جديد پاكستان قرار است با «اس.ام كريشنا» همتاي هندي خود در دهلي نو ديدار كند.
پيش از اين خانم « بي نظير بوتو» نيز پست نخست وزيري پاكستان را برعهده داشت.
خانم «حنا رباني خار» در 9 ژانويه 1977 (دي 1355) در مولتان ايالت پنجاب متولد شد. او كارشناسي رشته مديريت را در دانشگاه لاهور و كارشناسي ارشد همين رشته را نيز سال 2011 در دانشگاه «ماساچوست» آمريكا گرفت.
خانم رباني نخستين زني بود كه در ژوئن 2009 درباره بودجه در مجلس ملي پاكستان، سخنراني كرد.
او از طرف حزب مسلم ليگ پاكستان در سال 2003 به نمايندگي مجلس ملي رسيد و در سال 2008 نيز از طرف حزب مردم در انتخابات مجلس پيروز شد. وي پيش از اين سمت معاون وزير خارجه بود.
ديدار روساي جمهور پاكستان و افغانستان
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «آصف علي زرداري»، رئيس جمهور پاكستان، سه شنبه با «احمد كرزاي» همتاي افغانستاني خود ديدار كرد. زرداري در اين ديدار كه در كابل انجام شد، مرگ «احمد ولي كرزاي»، برادر حامد كرزاي را به وي تسليت گفت. در اين ملاقات، وزيران خارجه، كشور و مشاور امنيت ملي افغانستان و پاكستان نيز حضور داشتند.
دو طرف درباره مسايل منطقه اي و بين المللي، روابط دو كشور در عرصه هاي سياسي، اقتصادي، تجاري و مبارزه مشترك عليه تروريسم بحث و تبادل نظر كردند، روساي جمهوري افغانستان و پاكستان متفق القول؛ صلح و امنيت را نياز مبرم هر دو كشور دانسته و بر اهميت مبارزه مشترك عليه تروريسم تاكيد كردند. آنها خاطرنشان كردند: هر دو كشور نبايد اجازه دهند كه ثبات و پايداري در افغانستان و پاكستان از بين برود، همچنين روساي جمهوري دو كشور روي مشكلات ترانزيتي ميان افغانستان و پاكستان به بحث و گفت وگو نشستند.
همچنين منابع رسمي در پاكستان اعلام كردند، هشت امدادگر عضو كميته آوارگان در ايالت بلوچستان پاكستان ربوده شدند. دو روز قبل نيز پنج مسئول يك معدن در بلوچستان پاكستان توسط شبه نظاميان ربوده شده بودند. ناآرامي هاي ديگر در اين منطقه نيز به مرگ هشت شبه نظامي و يك سرباز دولتي انجاميد.

 



ساختمان وزارت كشور مصر در محاصره معترضان نظاميان را بركنار كنيد

تظاهركنندگان خشمگين مصري در اعتراض به بركناري سرلشكر «منصور العيسوي» وزير كشور، درصدد تصرف ساختمان اين وزارتخانه برآمدند، اما نيروهاي امنيتي مانع اين كار شدند.
گزارش ايرنا حاكي است، تظاهركنندگان كه از ميدان التحرير به سوي وزارت كشور مصر به راه افتاده بودند، هنگامي كه پليس از نزديك شدن آنها به وزارتخانه مزبور جلوگيري كرد، اقدام به پرتاب سنگ و چوب كردند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي، خواستار قصاص عادلانه افسراني شدند كه در كشتار تظاهركنندگان انقلاب 25 ژانويه دست داشتند . آنها همچنين خواستار بركناري نظاميان از قدرت شدند. تظاهركنندگان خشمگين شعارهايي عليه «طنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح و عصام شرف نخست وزير دولت موقت سر دادند.خبر ديگر اينكه دولت مصر براي مقابله با انتقادات روزافزون مخالفان، دارايي هاي 260 نفر از شخصيت هاي سياسي اين كشور را مسدود كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري قطر، يك نهاد نظارتي در مصر روز چهارشنبه اعلام كرد: دارايي هاي 263 نفر از جمله حسني مبارك ديكتاتور سابق مصر، خانواده وي، وزيران، تجار و شخصيت هاي سياسي وابسته به رژيم سابق به دستور دولت مسدود شده است. براساس اين گزارش، نهاد عمومي نظارت بر امور مالي مصر در بيانيه اي اعلام كرد: مقررات مربوط به اختلاس، دارايي هاي «احمد نظيف»، نخست وزير پيشين و همچنين وزيران سابق كشور، مسكن، رسانه ها و گردشگري را هدف قرار داده است.

 



واشنگتن پست فاش كرد مذاكره اف بي آي با سازمان دهندگان شورش ها در سوريه

يك روزنامه آمريكايي فاش كرد، فرماندهان پليس فدرال اين كشور با برخي از رهبران ناآرامي هاي سوريه در واشنگتن ديدار و گفت وگو كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «واشنگتن پست» ديروز نوشت: فرماندهان پليس فدرال آمريكا ( اف بي آي) با برخي از مهمترين افراد ترتيب دهنده ناآرامي هاي سوريه، در واشنگتن ديدار و گفت وگو كرده اند. اين روزنامه بدون اشاره به زمان ديدار مذكور، افزود: اف بي آي در اين گفت وگو، درصدد كسب اخبار در مورد اوضاع جاري سوريه بود و نقش اين افراد را نيز در ناآرامي ها جويا شد.
طي ماههاي اخير نيز مدارك زيادي در مورد مداخلات رژيم صهيونيستي و عربستان در وقايع سوريه، فاش شده است. اعترافات متهمين و عوامل درگيري ها نيز اين مداخلات را ثابت كرده است.
هفته گذشته نيز سفير آمريكا در سوريه از دمشق به شهر «حماه » رفت و با برخي از رهبران اپوزيسيون دولت دمشق ديدار و آنها را به ادامه مبارزه و توطئه عليه نظام سوريه دعوت كرده بود كه واكنش «بشار اسد»، رئيس جمهوري سوريه را نيز در پي داشت.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14