(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول مرداد 1390- شماره 19980

كوتاه اقتصادي
تذكرهاي بانك مركزي درباره اصلاح پول ملي
وزير اقتصاد: امسال برنامه اي براي افزايش قيمت حامل هاي انرژي نداريم
معاون وزير راه: بنياد مستضعفان در آزادراه تهران- شمال هيچ عمليات اجرايي انجام نداده است
بزرگترين پل كابلي در خوزستان به بهره برداري مي رسد
يك مقام مسئول در سازمان ملل: دستاوردهاي ايران در مبارزه با پولشويي بايد اطلاع رساني شود
وزارت بازرگاني : 100هزار تن گوشت قرمز تا پايان سال وارد مي شود
اتصال بزرگراه تهران- پرديس به هراز و فيروزكوه
واگذاري شركت پشتيباني امور دام به بخش خصوصي
مشتريان بدحساب بانك ها ستاره دار مي شوند



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس انجمن روغن نباتي از عرضه اين كالا با 12درصد تخفيف در 300 نمايشگاه ضيافت در سطح كشور خبر داد.ابوالحسن خليلي اظهار داشت: در ايام ماه مبارك رمضان هيچگونه افزايش قيمتي در روغن نخواهيم داشت و با هماهنگي صورت گرفته غرف ويژه اي توسط توليدكنندگان براي عرضه روغن نباتي با 12درصد زيرقيمت مصرف كننده ايجاد مي شود.
¤ داوجونز به نقل از مقامات آگاه ايران و هند از احتمال قطعي شدن مكانيسم جديد پرداخت پول نفت صادراتي ايران به هند طي 2 روز آينده خبر داد.به گزارش پايگاه اينترنتي داو جونز، مقام هاي ارشد و رسمي دو كشور اعلام كردند هنوز هيچ تغييري در برنامه صادرات نفت ايران به پالايشگاه هاي هند براي تحويل در ماه اوت به وجود نيامده است و دو كشور همچنان در حال مذاكره هستند.
¤ سرپرست مهندسي و ساختمان شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب از راه اندازي پروژه جمع آوري و تزريق گازهاي همراه نفت ميدان نرگسي در سال جاري خبر داد و گفت: 400 ميليارد ريال اعتبار مربوط به اين پروژه از محل اعتبارات پروژه هاي سرمايه اي اين شركت تامين شده است.
¤ تعرفه واردات 38 قلم كالا به صفر تا 60 درصد تغيير كرد كه برخي افزايش و برخي دچار كاهش شدند.وزيران عضو كميسيون ماده يك آئين نامه اجرايي مقررات صادرات و واردات به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با رعايت تصويب نامه مورخ 29 مرداد ماه سال 80 تصويب كردند تا سود بازرگاني 38 قلم از كالاهاي مشمول رديف هاي تعرفه تغيير كند كه اين تصويب نامه در تاريخ 21 تير ماه سال جاري به تأييد رياست جمهوري رسيده است.بنابراين گزارش: تغييرات تعرفه در كالاهايي نظير لايه كفش، تخت هاي بيرون و پاشنه، ترت بوتيل آمين كلاولانات، سفيد نشده و سفيد شده، پشم شيشه، تخته شناور شرائي، چوبان كامل، توپ تنيس روي ميز، چوب ماهيگيري، دواتيل هگزاتاويل اسيد، اكسي پيلوت، فسفات دي كلسيم، منوكلسيم فسفات، گريد خوراكي، روكش عاج دار لاستيك خودرو، كمپرسورهاي برودتي بين صفر تا 60 درصد كاهش يا افزايش رخ داده است.
¤ مديرعامل شركت بورس از عرضه اوليه 5 درصد سهام حمل و نقل بين المللي خليج فارس در چهارشنبه جاري و حضور قريب الوقوع دو بانك انصار و پاسارگاد در جمع شركت هاي بورسي به روش بازگشايي نماد خبر داد.
¤ معاون فني سازمان دامپزشكي تهران گفت: براي جلوگيري از ابتلا به برخي بيماري هاي مشترك به ويژه «تب كريمه كنگو» مردم از خريد گوشت هاي بازرسي نشده و بدون مهر دامپزشكي، انجام كشتار دام به صورت سنتي و خارج از كشتارگاه خودداري كنند.
¤ عباس قبادي رئيس سازمان بازرگاني استان تهران با حكم مهدي غضنفري مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران و معاون وزير بازرگاني شد.حكم عباس قبادي به عنوان معاون وزير و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران توسط مهدي غضنفري صادر شده است و امروز با حضور شركت هاي تابعه اين شركت مراسم توديع و معارفه برگزار مي شود.بنابراين گزارش؛ عباس قبادي كارشناس ارشد بازرگاني مديريت بازرگاني است و حدود 24 سال است كه در بدنه وزارت بازرگاني مشغول به فعاليت است كه از آن جمله مي توان به مديركل قند و شكر شركت بازرگاني دولتي ايران، مديركل بازرگاني اين شركت، معاون شركت سهامي نمايشگاه بين المللي، مديرعامل شركت حمل و نقل آبادان و مديرعامل شهر و روستاي كرمانشاه اشاره كرد.

 



تذكرهاي بانك مركزي درباره اصلاح پول ملي

بانك مركزي در اطلاعيه شماره 2 خود پيرامون فرم «اصلاح پول ملي» 9 مورد را تذكر داده است.
در اين اطلاعيه آمده است:
1-بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران برخود لازم مي داند از آحاد ملت شريف كه در نظرسنجي مندرج در سايت اصلاح پول ملي شركت كرده اند كمال تشكر و امتنان را داشته باشد. كماكان از ساير هم وطنان عزيز دعوت مي شود تا با مراجعه به پايگاه مزبور ضمن برخورداري از اطلاعات گسترده اي كه موجود است، در نظرسنجي شركت نمايند.
2- به منظور ارائه توضيح بيشتر در جهت ارتقاي شفاف سازي به اطلاع مي رساند هدف عمده از درج نظرسنجي فوق الذكر در پايگاه مزبور، تشويق هموطنان به داشتن ارتباط مستمر با بانك مركزي و پيدايش نوعي تعامل فيمابين بانك مركزي و مردم است. به همين خاطر اين امكان در اختيار كاربران قرار گرفته است تا در فرصت هاي آتي هم بتوانند مستمراً نتايج نظرسنجي را دنبال نمايند. اين پايگاه حدوداً تا دو سال بعد از اجراي طرح اصلاح واحد پول و رواج سكه و اسكناس جديد با مردم همراه خواهد بود و اطلاعات لازم را در اختيار قرار خواهد داد. فعاليت «فرم» نظرسنجي فعلي نيز تا زماني كه ميزان مشاركت به سطح مطلوبي برسد تداوم خواهد يافت.
3- از ابتداي امر بانك مركزي در بالاي فرم نظرسنجي اعلام كرد كه «نتايج اين نظرسنجي از نظر مباني آماري قابل تعميم به كل جامعه نيست.» دليل اين امر آن است كه نظرسنجي اينترنتي از پراكندگي نمونه آماري علمي برخوردار نيست و لذا تأكيد شده است كه نتايج حاصله قابل تعميم به كل جامعه نيست.
4- از ابتداي راه اندازي پايگاه اطلاع رساني، بانك مركزي نظرسنجي هاي تخصصي موازي در قالب طرح هاي آماري را شروع كرده است كه به صورت ميداني از اقشار گوناگون جامعه انجام شده و از پراكندگي نمونه اي علمي نيز برخوردار خواهد بود.
5- جمع بندي «نظرسنجي ها» يكي از معيارهايي است كه در تعيين نام واحد اصلي و فرعي پول ملي ملاك تصميم گيري خواهد بود. اما ساير ابعاد كارشناسي و ملاحظات فرهنگي، تاريخي، آواشناسي، قوميتي و ارزشي نيز قطعاً بايد مورد توجه باشد. برآيند همگي اين ابعاد، مشخص خواهد كرد كه نام واحدهاي اصلي و فرعي پول ملي چه خواهد بود.
6- تصريح به واژه «پارسي» به عنوان يكي از گزينه ها براي نام گذاري پول ملي، الزاماً به مفهوم آن نيست كه اين واژه براي نام گذاري مورد استفاده قرار گيرد. بلكه دليل تصريح به اين واژه و ساير واژه ها، پيشنهادات و نظرات عديده و مكتوبي است كه طي ماه هاي گذشته به بانك مركزي واصل شده است. قاعدتاً عدم ذكر واژه «پارسي»، در ميان گزينه ها بانك مركزي را در معرض اين پرسش قرار مي داد كه چرا با وجود پيشنهادات متعدد ارايه شده و انتظار منعكس شده در جامعه، از ذكر آن خودداري كرده است.
7- شركت كنندگان در نظرسنجي ها آزاد هستند كه جدا از واژه هاي تصريح شده، عبارت ديگري را براي نام پول ملي پيشنهاد كنند.
8- در پايان مجدداً تأكيد مي شود نتايج نظرسنجي ها يكي از معيارهاي چندگانه تصميم گيري براي نام پول ملي است.
9- از اصحاب رسانه و انديشمندان، كارشناسان و كليه اشخاص متنفذي كه به رسانه ها دسترسي دارند انتظار مي رود پيام بانك مركزي را به نحوي شايسته مورد توجه قرار داده و در نوشتار و بيانات خود مراتب را به نحو مطلوب به اطلاع عموم برسانند.

 



وزير اقتصاد: امسال برنامه اي براي افزايش قيمت حامل هاي انرژي نداريم

وزير اقتصاد تاكيد كرد: امسال هيچ برنامه اي براي افزايش قيمت حامل هاي انرژي نداريم.
سيدشمس الدين حسيني در جمع خبرنگاران در مورد افزايش قيمت حامل هاي انرژي در هدفمندي يارانه ها گفت: گرچه قانونگذار به دولت اجازه داده در سال اول اجازه افزايش قيمت داده شود اما فعلا امسال برنامه اي براي افزايش قيمت حامل هاي انرژي نداريم.
وي افزود: به قطعيت مي گويم در ستاد هدفمندي يارانه ها و دبيرخانه طرح تحول هيچ طرحي براي افزايش قيمت حامل هاي انرژي وجود ندارد.
حسيني در مورد حذف 4 صفر از پول ملي و پول هاي ريز گفت: اگر اين طرح اجرا شود براي پول اجزايي تعريف مي شود و يا اضعاف تعريف مي شود كه پول هاي خرد به وسيله اجزا يا اضعاف مشخص مي شود اما آنهايي كه 4 صفر دارند به راحتي قابل خواندن خواهند شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي در همايش مبارزه با پولشويي هم گفت: ابعاد انگيزشي مبارزه با پولشويي بر اساس يك حكم الهي هم در قانون اساسي و هم اصول اسلامي وجود دارد.
وي گفت: فرزندان اين كشور مظلومانه جان خود را نثار مي كنند اما كشورهايي كه خود باني جرم پولشويي هستند پشت سر برخي نهادها سنگر مي گيرند. اما ما به دليل حسن نيت جمهوري اسلامي عضو اين نهادها شديم.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: اطلاعاتي كه در دبيرخانه مقابله با پولشويي در وزارت اقتصاد وجود دارد در كمتر كشوري در منطقه خاورميانه نظير آن پيدا مي شود و كوچكترين تراكنش ها در كشور ما به وسيله كد ملي انجام مي شود.
وي با بيان اينكه دفتر مبارزه با موادمخدر و مفاسد UNODC در سازمان ملل وجود دارد، گفت: در عين حال FATF يك موسسه خصوصي است و نوع رفتارش درست نيست اما با اين حال تفاهم نامه همكاري براي مبارزه با پولشويي با آن امضا كرديم.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: لايحه مقابله با تامين مالي تروريسم براي جلوگيري از پولشويي به زودي تقديم مي شود و ما پول هاي ناشي از جريم پولشويي را حرام مي دانيم.
حسيني گفت: براساس گزارش هاي صندوق بين المللي پول ايران در مقابله با قاچاق موادمخدر در دنيا اول است همين گونه در مقابله با پولشويي نيز از همه پاك ترند و نظر رسمي مراجع بين المللي نيز همين را تاييد مي كند.وي افزود: هر جرمي كه در دستگاه قضايي اثبات شود رسيدگي مي شود و مدارك پولشويي در دبيرخانه نگهداري مي شود اما تاكنون هيچ جرم اثبات شده و منجر به حكم در كشور با منشأ پولشويي ثبت نشده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: همه بايد مراقبت كنند پول هاي با منشأ جرم قاچاق و رشوه و ترور وارد اقتصاد كشور نشود.

 



معاون وزير راه: بنياد مستضعفان در آزادراه تهران- شمال هيچ عمليات اجرايي انجام نداده است

مديرعامل شركت ساخت با بيان اينكه ساخت قطعات 2 و 3 آزادراه تهران-شمال 1200 ميليارد تومان هزينه دارد، از اختصاص 20 ميليارد تومان در سال جاري براي تملك اراضي و جبران عقب ماندگي هاي اين آزادراه خبر داد.
احمد صادقي در گفت وگو با فارس در خصوص ميزان پيشرفت فيزيكي عمليات اجرايي احداث قطعات 4گانه آزادراه تهران - شمال، اظهار داشت: براي تكميل 4 منطقه اين آزادراه حداقل 2 هزار و 200 ميليارد تومان نياز داريم تا عمليات اجرايي آن به اتمام برسد.
وي ادامه داد: محورهاي مواصلاتي كه هم اكنون به سمت شمال وجود دارد، نظير جاده فيروزكوه، جاده هراز و جاده چالوس، چندان مناسب و مطلوب نيستند اما تكميل آزادراه تهران-شمال مي تواند پاسخگوي 80 درصد نيازهاي حركتي از مركز كشور به سمت شمال باشد.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: در حال حاضر يكي از مهم ترين عمليات اجرايي احداث آزادراه ها در كشور، تكميل آزادراه تهران-شمال است كه متاسفانه به دلايلي طي 20 سال گذشته توجه خاص و مناسبي به اين آزادراه نشده است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل اضافه كرد: اين شركت در سال جاري تمام سعي و تلاش خود را به كار خوا هد بست تا با فعال كردن شريك خود، زمان بهره برداري از اين پروژه را نزديك تر كند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه عمليات اجرايي احداث اين آزادراه در 4 منطقه يك، 2، 3 و 4 انجام مي شود اضافه كرد: تلاش مي كنيم عمليات اجرايي منطقه 4 اين آزادراه از مرزن آباد تا كمربندي چالوس در سال جاري به اتمام برسد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل ادامه داد: همچنين تلاش مي كنيم عمليات احداث منطقه يك آزادراه كه از تهران شروع مي شود و تا شهرستانك ادامه دارد تا سال 1391 به اتمام برسد.
صادقي افزود: قطعه يك اين آزادراه يكي از مهم ترين قطعات است كه با احداث آن 60 كيلومتر از مسير تهران-شمال كاهش خواهد يافت.
وي با بيان اينكه قطعه 3 اين آزادراه اصلا دست نخورده است، يادآور شد: در قطعه 2 نيز طرف مشاركت (بنياد) تنها يك تونل سرويس حفر كرده و هيچ عمليات اجرايي ديگري در آن انجام نشده است.
صادقي با تاكيد بر اينكه عمده حجم تونل هاي اين آزادراه و فعاليت هاي اجرايي در قطعات 2 و 3 خواهد بود، ادامه داد: اخيرا با كنسرسيومي از بخش خصوصي كه متشكل از 4 پيمانكار باتجربه در احداث آزادراه ها هستند تفاهم نامه اي را منعقد كرده ايم كه قطعات 2 و 3 اين آزادراه را آنها بسازند.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: با برنامه مذكور مي توان اميدوار بود كه در حقيقت مناطق يك و 4 اين آزادراه به زودي به بهره برداري برسد و مقدمات فعال كردن پروژه در قطعات 2 و 3 نيز فراهم شود تا بدين ترتيب در سال هاي 1392 و 1393 نيز شاهد بهره برداري از قطعات 2 و 3 باشيم.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل با بيان اينكه براي تكميل قطعه 2 اين آزادراه به 400 ميليارد تومان نياز داريم، اظهار داشت: براي ساخت قطعه 3 اين آزادراه نيز حدود 700 الي 800 ميليارد تومان نياز است.
صادقي با اشاره به اينكه مشاركت در اين پروژه به صورت 50 درصد وزارت راه و 50 درصد بنياد جانبازان است، گفت: يك هزار و 100 ميليارد تومان از 2200 ميليارد تومان هزينه ساخت اين آزادراه بايد توسط وزارت راه و ترابري تامين شود.
عمليات اجرايي آزادراه تهران-شمال كه از آن تاكنون به عنوان بزرگترين طرح راه سازي ايران نام برده شده است، رسما در روز 19 آذرماه 1375 هم زمان در 2 قطعه كن و سولقان در تهران و مرزن آباد آغاز شد.
اكنون كه نزديك به يك دهه از آغاز عمليات اجرايي آن مي گذرد اين طرح با چالش هاي بسياري مواجه بوده است كه حاصل تضاد ديدگاه هاي اجرايي و عملي مجري و سرمايه گذار طرح با تصميمات دولتي بوده است؛ 5 درصد پيشرفت فيزيكي طرح در اين مدت بازتاب همين تضادها بوده است.
اين آزادراه بخشي از آزادراه سراسري شمال جنوب است كه كوتاهترين مسير ارتباطي درياي خزر با خليج فارس بوده و در ترانزيت منطقه عمده ترين نقش را برعهده خواهد داشت.
بنابراين گزارش مسير اين آزادراه از محل تقاطع غير همسطح با بزرگراه 76 متري شهيد همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره كن پس از گذشتن از حاشيه روستاي سولقان به تدريج از منطقه كوهستاني توچال عبور كرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4 هزار و 850 متر اين رشته كوه را قطع نموده و در دامنه هاي شمالي آن در منطقه دو آب شهرستانك قرار مي گيرد.
اجراي اين قسمت كه طول تقريبي آن 32 كيلومتر است، موجب مي شود مسير فعلي 60 كيلومتر كوتاهتر شود.
از آن پس، مسير به موازات جاده قديم كرج- چالوس امتداد مي يابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6 هزار و 300 متر شده و در پل زنگوله خارج مي شود سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود كرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه يافته و در نهايت با يك تقاطع غيرهمسطح به كمربندي نوشهر -چالوس- تنكابن متصل مي شود.
طول اين آزادراه 121 كيلومتر بوده و داراي 2 خط در هر باند و 3 خط در فرازهاي تند است.

 



بزرگترين پل كابلي در خوزستان به بهره برداري مي رسد

پل لالي به عنوان بزرگترين پل كابلي كشور امروز با حضور مقام هاي عالي رتبه كشوري در استان خوزستان به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، كريم شيباني مجري طرح سد و نيروگاه گتوندعليا با اعلام اين خبر در رابطه با ويژگي هاي اين پل منحصر به فرد گفت: پل لالي كه از جمله پروژه هاي جانبي طول سد و نيروگاه گتوندعليا محسوب مي شود با 460 متر طول و 75متر ارتفاع پايه ها داراي 5/13متر عرض سواره رو و 2متر عرض در هر طرف جهت عبور لوله هاي نفت و گاز است.
وي افزود: از آنجايي كه با آبگيري سد گتوندعليا حدود 20 كيلومتر از جاده مسجد سليمان به لالي در درياچه قرار گرفته و مستغرق مي شود، احداث پل بزرگ لالي و جاده هاي طرفين آنها با هدف جايگزين كردن محور موجود و برقراري ارتباط بين شهرهاي مذكور و عبور لوله هاي نفت و گاز در منطقه به مرحله اجرا درآمد.
شيباني گفت: عمليات عبور لوله هاي نفت و گاز منطقه و اجراي خطوط لوله جديد با همكاري و پيگيري شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب به اجرا درآمد و اولين خط لوله عبوري از روي پل لالي از نيمه خرداد سال جاري، عملياتي شد و نفت را از روي پل بزرگ لالي عبور مي دهد.
مجري طرح سد و نيروگاه گتوندعليا يادآور شد: پل لالي، از نوع كابلي و داراي عرشه فلزي با پايه ها و پايلون هاي بتني و كابل هاي تركه اي بوده و با روش نصب تلفيقي پيشراني-بالابري در ارتفاع 155متري از كف رودخانه كارون ساخته شده است.
وي در ادامه افزود: براي احداث جاده هاي جايگزين و پل لالي با مجموع 4/16 كيلومتر در شرايط بسيار سخت كوهستاني و با صعوبت بالاي منطقه، 4 ميليون مترمكعب سنگ برداري انجام شده است.
شيباني در رابطه با جاده هاي جايگزين مسجد سليمان به لالي نيز اظهار داشت: زمان عبور در جاده جايگزين نسبت به مسير قبلي 50 درصد كاهش مي يابد كه در نتيجه سالانه بالغ بر 12 ميليارد ريال فقط در مصرف سوخت صرفه جوئي خواهد شد.
اين مسئول سپس گفت: طول جاده ساحل شرقي حدود 4/9 كيلومتر و طول جاده ساحل غربي حدود 7 كيلومتر است كه با 3 دهانه تونل در مجموع 1200 متر از كل مسير را شامل مي شود.
پل لالي و جاده هاي جايگزين محور مسجد سليمان به لالي در 15 كيلومتري بالادست محور سد گتوندعليا، حدود 3كيلومتري بالادست پل موجود لالي و بر روي رودخانه كارون جهت برقراري ارتباط شهرستان هاي لالي و مسجد سليمان احداث شده است.
مجري طرح سد و نيروگاه گتوندعليا ضمن اشاره به مصالح استفاده شده در اجراي پل لالي گفت: براي اجراي بلندترين پل كابلي كشور، 20 هزار مترمكعب بتن ريزي، 197 تن كابل گذاري و قريب به 1700 تن عرشه فلزي استفاده شد.
شيباني اظهار داشت: با توجه به مشخصات اين پل و موقعيت منطقه پس از آبگيري سد گتوندعليا،؛ پل لالي به يكي از جاذبه هاي خوب گردشگري استان خوزستان تبديل مي شود.
مجري طرح سد و نيروگاه گتوندعليا با تاكيد بر اينكه با صدور مجوز سازمان ميراث فرهنگي يكي ديگر از پيش نيازهاي لازم جهت آغاز فرايند مهم آبگيري طرح فراهم شده، افزود: با توجه به اينكه مرحله اول آبگيري سد تا تراز 140پيش بيني شده، مرحله اول آبگيري به زودي آغاز مي شود.
اين گزارش حاكي است: طرح سد و نيروگاه گتوندعليا بعنوان بلندترين سد خاكي كشور در استان خوزستان و در 5 كيلومتري شهرستان گتوند، به مراحل پاياني عمليات اجرايي خود نزديك شده و بزودي آبگيري مي شود.

 



يك مقام مسئول در سازمان ملل: دستاوردهاي ايران در مبارزه با پولشويي بايد اطلاع رساني شود

مديراجرايي دفتر مبارزه با جرم و موادمخدر سازمان ملل گفت: اقدام ها و دستاوردهاي تاثيرگذار و موفق ايران در عرصه مبارزه با پولشويي بايد اطلاع رساني شود.
«يوري فدوتف» در ديدار با وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان، اقدام ها و دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه مبارزه با پولشويي را موفق و تاثيرگذار عنوان و تاكيد كرد: اقدامات و فعاليتهاي انجام گرفته را اطلاع رساني كنيد.
وي افزود: نبايد در اين زمينه خضوع كنيد، بلكه بايد با اطلاع رساني صحيح به همه نشان دهيد كه چه اقدامات و تلاشهاي تاثيرگذاري در اين زمينه صورت گرفته است.
وي همچنين از اهداي كمك 10هزار دلاري ايران به دفتر مبارزه با جرائم و موادمخدر سازمان ملل قدرداني كرد و افزود: اهداكنندگان منابع به اين دفتر (UNODC) نه آمريكا و اروپا، بلكه كشورهايي چون كلمبيا، روسيه و هند، برزيل و ايران هستند و دفتر مبارزه با جرم و موادمخدر سازمان ملل از افزايش تعداد كشورهاي اهداكننده استقبال مي كند.
فدوتف هم چنين در مصاحبه با خبرنگاران، ارزيابي سازمان ملل از اقدامات جمهوري اسلامي ايران را مثبت دانست و افزود: ايران فعاليتهاي بسيار خوبي در امر مبارزه با پولشويي و مبارزه با جرايم منشاء انجام داده كه قابل تقدير است.
وي در پاسخ به پرسش ديگري درخصوص اتهام زني برخي كشورهاي غربي به ايران در اين زمينه گفت: اين حرفها را نبايد جدي گرفت، آنچه براي ما اهميت دارد اقدامات و فعاليت هايي است كه تاكنون در اين زمينه انجام شده و بسيار هم موثر است.
رئيس شورايعالي مبارزه با پولشويي كشورمان در اين ديدار ضمن اعلام آمادگي ايران براي همكاري با تمام موسسات و نهادهاي بين المللي فعال در زمينه مبارزه با پولشويي، دفتر مبارزه با جرايم و موادمخدر سازمان ملل را تنها سازمان رسمي بين المللي در اين زمينه دانست.
حسيني با اشاره به آمادگي ايران براي همكاري با تمام موسسات و نهادهاي معتبر بين المللي در امر مبارزه با پولشويي از جمله FATF (گروه اقدام كاري واكنش سريع مبارزه با پولشويي) گفت: معتقدم تنها مرجع رسمي در اين زمينه دفتر مبارزه با جرائم و موادمخدر سازمان ملل است.
وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه گفت: ايران حاضر است دستاوردهاي خود در زمينه مبارزه با پولشويي و جرائم منشاء پولشويي را به هر جايي كه سازمان ملل لازم مي داند، منتقل كند و در اين زمينه اقدامات و فعاليت هاي بسياري انجام شده كه مي تواند براي بسياري از كشورهاي منطقه مفيد باشد.
حسيني در ادامه افزود: همانطور كه فعاليت هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه مبارزه با جرائم منشاء مورد تحسين و تأييد سازمان ملل قرار گرفته است، انتظار مي رود، فعاليت ها و اقدامات گسترده اي كه در حوزه مبارزه با پولشويي نيز تاكنون انجام شده مورد تحسين و توجه سازمان ملل قرار بگيرد.

 



وزارت بازرگاني : 100هزار تن گوشت قرمز تا پايان سال وارد مي شود

يك مقام وزارت بازرگاني از واردات 100 هزار تن گوشت قرمز در سال جاري خبر داد.
يدالله صادقي مدير دفتر تامين و توزيع وزارت بازرگاني در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه مقادير مجاز واردات گوشت قرمز و تعرفه آن را وزارت جهاد كشاورزي تعيين مي كند ادامه داد: تشخيص آن ها اين است كه طي سال 1390 بايد حدود 100 هزار تن گوشت وارد كنيم كه با اضافه كردن آن به توليد داخلي بتوانيم نيازها را تامين كنيم. بنابراين نيازي به تغيير تعرفه واردات فعلا احساس نمي شود و قيمت گوشت قرمز هم با كمترين نوسان در ماه هاي اخير مواجه بوده است.
صادقي اضافه كرد: براي امسال براساس همين نظر وزارت جهاد كشاورزي بايد 100 هزار تن گوشت وارد شود كه اين براي مصارف مختلف اعم از مصارف صنعتي و صنفي يا خانگي است.
اعتبار 300 ميليارد توماني كالابرگ در سال 90
از سوي ديگر قائم مقام معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني در گفت وگو با مهر از درخواست 300 ميليارد تومان اعتبار براي توزيع كالاهاي كالابرگي در سال 90 خبرداد و گفت: اين درخواست مورد موافقت واقع شده و در شرف تخصيص است.
مدرس خياباني گفت: بر اين اساس قرار بر اين است كه از محل كالاهاي ذخيره سازي شده بتوان مشابه سال قبل، يك نوبت روغن نباتي كالابرگي، يك نوبت شكر و يك نوبت برنج البته بعد از فصل برداشت را در قالب كالا برگ توزيع كرد.
مدرس خياباني همچنين از توافق اختصاص 100 ميليارد تومان اعتبار به سبدهاي كالايي براي كاركنان دولت اعم از كارگران، كاركنان، فرهنگيان و نيروهاي مسلح خبرداد و تصريح كرد: بر اين اساس در اين سبد كالايي، اقلامي همچون برنج، روغن و شكر در نظر گرفته شده است كه البته مي توان به دليل مطلوبيت ذخاير، مرغ را نيز به اين اقلام اضافه كرد.
وي اظهار داشت: اختصاص اين رقم به سبدهاي كالايي با دستور ويژه معاون اول رئيس جمهور بوده و مورد توافق وزارت بازرگاني، سازمان هدفمندي يارانه ها و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري واقع شده است اما تمام برنامه ريزي ما براي انجام و توزيع كالاي كالابرگي و سبد كالاي كارمندي، منوط به پرداخت اعتبارات است و تنها تخصيص اعتبارات كفايت نمي كند.
مدرس خياباني تاكيد كرد: زمان اختصاص اعتبارات براي وزارت بازرگاني بسيار اهميت دارد؛ به خصوص اين اهميت در مورد كالاهاي كالابرگي و سبدهاي كالايي دو چندان است چرا كه اصرار بر اين است كه كالاهاي كالابرگي و سبدهاي كالايي در ماه مبارك رمضان توزيع شود.
وي همچنين گفت: بخشي از اعتبارات خريد تضميني گندم در حدود 250 ميليارد تومان هنوز پرداخت نشده كه در اين رابطه هم رقم موردنظر درخواست شده تا بتوان وجه خريد تضميني گندم را به روز پرداخت كرد.
خياباني در پاسخ به شبهات مطرح شده مبني بر افزايش قيمت شير در نيمه دوم سال جاري گفت: خوشبختانه در مورد شير با تغيير مكانيزمي كه انجام شده و دستورالعملي كه به استانها ابلاغ شده است، مشكل خاصي به لحاظ تامين و بازار وجود ندارد و البته در استانها نيز، كميته اي با مسئوليت استانداران و عضويت سازمان هاي جهاد كشاورزي، بازرگاني واتحاديه دامداران و كارخانجات شير تشكيل شده است.
به گفته قائم مقام معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني، محدوده قيمت خريد شير خام و ميانگين قيمت فروش شير در تمامي استانها تعيين شده و البته واردات شير خشك صنعتي نيز به جهت حمايت از توليدكنندگان، محدود شده است.
وي ادامه داد: با در نظر گرفتن اين تدبير و تعيين محدوده قيمتي مي توان گفت؛ كه خيال دامداران از شير مازاد راحت است و بازار نيز روند آرامي را طي مي كند.
مدرس خياباني گفت: مرسوم است كه قيمت شير خام براي نيمه اول و دوم سال به صورت جداگانه و متفاوت تعيين شود، بنابراين حتي اگر قيمت شير خام در نيمه دوم سال تغيير داشته باشد، اين تغيير با رقم يارانه پرداختي از سوي وزارت جهاد كشاورزي به دامداران، جبران مي شود و اثرات افزايشي بر روي شير فرآورده شده نخواهد داشت.

 



با آغاز عمليات اجرايي صورت مي گيرد
اتصال بزرگراه تهران- پرديس به هراز و فيروزكوه

عمليات اجرايي اتصال بزرگراه تهران- پرديس به محور هراز و فيروزكوه با حضور وزير راه و شهرسازي آغاز شد.
اين مراسم با حضور علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي، استاندار تهران، جمعي از مسئولان محلي و مردم برگزار شد.
مسير فعلي بزرگراه تهران- پرديس به دليل حجم تردد زيادي كه در اين بزرگراه وجود دارد، به ترافيك بسيار سنگين به ويژه در ايام پرتردد سال منجر مي شود.
براي خروج از اين وضعيت و ايجاد سهولت در رفت و آمد مردم، عمليات اجرايي ادامه بزرگراه تهران- پرديس تا اتصال آن به محور هراز آغاز شد.
اين طرح از محلي كه اكنون بزرگراه به اتمام مي رسد، آغاز شده و به طول 22كيلومتر ادامه مي يابد تا به محور هراز متصل شود.
بر اين اساس، يك شاخه بزرگراه از سمت شمال بومهن به جاده هراز وصل مي شود و شهرونداني كه در آينده از تهران حركت مي كنند، از طريق اين محور به طور مستقيم وارد هراز مي شوند و نياز به عبور از شهرهاي بين راهي و قرار گرفتن در ترافيك پرحجم جاده اي ندارند.
شكل كامل تر طرح اين است كه پس از اتمام ساخت تونل امامزاده هاشم، اين بزرگراه به تونل امامزاده هاشم متصل مي شود.
يك محور بزرگراه تهران- پرديس نيز جنوبي است كه از جنوب بومهن ادامه مي يابد و به جاده دوبانده فيروزكوه متصل مي شود.
مردم در آينده از اين طريق بدون ترافيك جاده اي و عبور از شهرهاي بين راهي وارد محور هراز مي شوند.
با اتمام عمليات اجرايي اين طرح، مسير فعلي بزرگراه تهران- پرديس به بزرگراه تهران- هراز و تهران- فيروزكوه تبديل مي شود كه تحول مهمي در ارتباطات شرق استان تهران به وجود مي آورد.
اين طرح مشاركتي است و وزارت راه و شهرسازي، بانك مسكن و سازمان توسعه راههاي ايران آن را اجرا مي كنند.
با اجراي اين طرح تردد از تهران به سمت جاده هراز و فيروزكوه با سهولت و رواني بيشتري انجام مي شود و مژده اي به مردم پرديس و بومهن است كه از ترافيك پرحجم اين محور كه الان وجود دارد، رهايي مي يابند و ارتباطات شرق تهران هم ارتقا مي يابد.
قرار است اين طرح حداكثر
در 24 ماه اجرا شود.
مسيرهاي جديدي كه بايد ادامه يابد، معارضي و املاك شخصي دارد كه تلاش خواهد شد تا تملك آنها سريع تر انجام شود.
جذب 45 هزار ميليارد تومان نقدينگي
وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر استقبال بخش خصوصي در حوزه زيرساخت هاي حمل و نقل گفت: 6500 پيمانكار در حوزه حمل و نقل توان اجرايي انجام كار تا 45 هزار ميليارد تومان را دارند كه بايستي از اين ظرفيت ها در توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور استفاده كرد.
علي نيكزاد در مراسم آغاز عمليات اجرايي پروژه كمربندي شمالي رودهن گفت: اعتبارات دولتي محدود است و نمي توان تنها با اتكا به آنها براي آباداني، توسعه و ايجاد تحول در زيرساخت هاي كشور اميدوار بود بلكه با مشاركت بخش خصوصي مي توان بسيار قوي و كارآمد عمل كرد و بازدهي چشمگيري را در عرصه هاي مختلف شاهد بود.
وي گفت: وزارت راه و شهرسازي از بخش خصوصي در عرصه هاي مختلف حمايت مي كند و از حضور آنان براي سرمايه گذاري در آباداني و توسعه كشور استقبال مي كند و خواستار سود طرفين و رعايت حقوق آنان است.
نيكزاد افزود: در حال حاضر در كشور 300 هزار ميليارد تومان نقدينگي وجود دارد كه بايستي از اين ظرفيت ها در توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور استفاده كرد.
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنانش اعلام كرد: بيش از 2000 كيلومتر آزادراه در كشور وجود دارد و حدود 2100 كيلومتر آزادراه در حال احداث است.
وي اضافه كرد: اين وزارتخانه امسال 15 هزار كيلومتر انواع راه را به بهره برداري مي رساند كه شامل حدود 700 كيلومتر راه آهن، 220 كيلومتر آزادراه، 4000 كيلومتر راه اصلي و بزرگراه، 7500 كيلومتر راه روستايي و 2600 كيلومتر بزرگراه مي شود.
وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه با افزايش قيمت بليت هواپيما به شرط توسعه خدمات دهي ايرلاين ها موافقت شده است، گفت: تكميل طرح جامع حمل و نقل با مسئوليت قائم مقام وزارت راه و شهرسازي انجام مي شود.
نيكزاد در اين مراسم در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره افزايش قيمت بليت هواپيما و عدم مطابقات با خدمات دهي در ايرلاين ها، گفت: انجمن شركت هاي هواپيمايي به جز هما در طوماري از بنده درخواست كردند كه با افزايش 14درصدي قيمت بليت هواپيما موافقت كنم كه با رايزني ها و تحقيقات با اين قيمت موافقت شد.
وي افزود: براساس توافقي كه با ايرلاين ها انجام شد بايد در مقابل اين افزايش قيمت، خدمات و سرويس دهي را بالا ببرند.
وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: از آنجايي كه سال گذشته هم 30 درصد قيمت بليت ها افزايش يافته بود در ابتدا با افزايش قيمت 14درصدي موافقت نمي كرديم اما با اين شرط كه خدمات دهي را افزايش دهند و تحولي در ايرلاين ها به وجود آيد با اين موضوع موافقت شد.
نيكزاد با اشاره به افزايش قيمت بنزين اظهار داشت: به دليل اينكه بنزين از 100 تومان به 400 تومان رسيد و 3 ايرلايني كه 70درصد پروازها را دارند از ما درخواست كردند، بنابراين به شرط تحول در خدمات با اين موضوع موافقت شد.
وزير راه و شهرسازي درباره اعتراض برخي از مردم به قيمت عوارض آزادراه تهران- پرديس گفت: اين عوارض با محاسبه هزينه و سود سرمايه گذاري بخش خصوصي محاسبه شده است و براي ساكنان پرديس و دانشجويان هم 500 تومان محاسبه مي شود.نيكزاد با بيان اينكه اگر بخواهيم كشور ساخته شود بايد از حضور بخش خصوصي حمايت كنيم، گفت: چرا در فرودگاه بين المللي امام خميني سرمايه گذار براي ساخت پاركينگ و يا ترمينال ها نمي آيد؟ بنابراين بايد از بخش خصوصي حمايت كرد.وي تصريح كرد: در ابتدا در طرح آزادراه تهران- پرديس نواقصي بود كه در حال حاضر 80درصد آن برطرف شده است.وزير راه و شهرسازي در خصوص وضعيت تعريض جاده هراز- تصريح كرد: پيمانكاران پروژه شبانه روز در حال انجام عمليات براي تعريض جاده هستند و اين كار را با تمام دشواري هايي مانند عبور و مرور خودروها و شلوغي مسير انجام مي دهند.

 



واگذاري شركت پشتيباني امور دام به بخش خصوصي

رئيس اتحاديه گوشت و مواد پروتئيني خام دامي ايران از انجام اقدام لازم براي خريداري شركت پشتيباني امور دام توسط اين اتحاديه خبر داد.
به گزارش فارس، حسين صدر در جمع خبرنگاران در مورد واگذاري شركت پشتيباني امور دام به بخش خصوصي گفت: در حال حاضر پيشنهاد خريد اين شركت از سوي دو تعاوني مرتبط با اتحاديه واردكنندگان گوشت و مواد پروتئيني خام دامي ايران به وزارت جهاد ارائه شده است. البته اين شركت بدهي بسياري دارد اما به دليل نزديكي به فعاليت كار اتحاديه، ما از خريد آن استقبال مي كنيم.
وي شركت پشتيباني امور دام را جزو 100شركتي ذكر كرد كه امسال بايد واگذار شود و در عين حال خاطرنشان كرد: واگذاري شركت پشتيباني امور دام از طريق خصوصي سازي انجام خواهد شد و به احتمال زياد، واگذاري از طريق مزايده خواهد بود. البته در اين راستا مكاتبات لازم هم با سازمان خصوصي سازي و هم نهاد رياست جمهوري و ساير نهادهاي ذيربط انجام شده است.
صدر در عين حال اظهار داشت: يكي از مجموعه هاي وابسته به صندوق بازنشستگي و سرمايه گذاري وزارت نفت كه در رابطه با واردات كالاهاي اساسي فعاليت دارد نيز، براي خريد شركت پشتيباني امور دام اعلام آمادگي كرده است كه البته با توجه به مشابهت بيشتر حوزه كاري ما با اين شركت، واگذاري آن به اتحاديه واردكنندگان گوشت قطعي تر است.
وي در ادامه از انجام مذاكرات تجاري با كشور لهستان براي واردات مواد پروتئيني نيز خبر داد و گفت: براساس توافقات صورت گرفته ميان بخش خصوصي ايران و لهستان، قرار بر اين است كه در گام اول، 2 هزار تن مرغ با گشايش ال.سي به ارزش 5/4 ميليون يورو وارد ايران شود.
رئيس اتحاديه واردكنندگان گوشت و مواد پروتئيني خام دامي ايران افزود: ارزش تفاهم نامه به امضا رسيده ميان ايران و لهستان 22 ميليون يورو است كه بخشي از آن در قالب واردات مرغ عملياتي خواهد شد و بر اين اساس پيش بيني مي شود كه از 15تا 20 روز آينده، اولين محموله وارد ايران شود.وي از انجام مذاكره با آلماني ها براي واردات گوشت قرمز هم خبر داد و تصريح كرد: هفته آينده براي نهايي كردن اين توافقات، هياتي از ايران به آلمان سفر خواهد كرد كه اميدواريم بتوانيم با گشايش ال.سي، بالغ بر 15 هزار تن گوشت قرمز سنگين وارد كشور كنيم.

 



مشتريان بدحساب بانك ها ستاره دار مي شوند

بانك مركزي با صدور بخشنامه اي در خصوص شناسايي مشتريان بدحساب بانك ها، اعلام كرد: تفكيك مشتريان بدحساب درپاسخ استعلام ارسالي به بانك ها از امروز ازطريق درج علامت «سه ستاره» در فيلد نام و نام خانوادگي مشتري انجام خواهدشد.
مديريت كل اعتبارات بانك مركزي طي هفته گذشته اقدام به صدور و ابلاغ بخشنامه اي به بانك ها درخصوص مبنا قراردادن اطلاعات سامانه تسهيلات و تعهدات بانك مركزي جهت شناسايي مشتريان بدحساب داراي مطالبات غيرجاري بيش از 500 ميليون ريال نمود.
در اين بخشنامه تأكيد شده است: تفكيك مشتريان بدحساب در پاسخ استعلام ارسالي به بانك ها از تاريخ 1/5/1390 ازطريق درج علامت «سه ستاره» درفيلد نام و نام خانوادگي مشتري انجام خواهدشد.
لذا مقتضي است كليه واحدهاي آن بانك در اين خصوص توجيه شده و مسئوليت حسن اجراي اين بخشنامه به عهده مسئولين ذي ربط خواهدبود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14