(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول مرداد 1390- شماره 19980

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وقتي محاسبات ترك مي خورد (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
دمپايي -گفت و شنود
تأكيد آيت الله مهدوي كني بر حضور يكپارچه اصولگرايان در انتخابات مجلس
ايران نامه دبيركل شوراي همكاري خليج فارس را پس فرستاد
جمهوري اسلامي حق داشت كه با ما مقابله كند (خبر ويژه)
انتخابات براي اصلاح طلبان بازي دوسر باخت است (خبر ويژه)
مشاور اردوغان: تركيه دوست صميمي اسرائيل است! (خبر ويژه)



وقتي محاسبات ترك مي خورد (يادداشت روز)

جنگ يك دهه گذشته ايران و آمريكا بر سر مسئله هسته اي را به يك معنا مي توان «جنگ محاسبات» ناميد. يكي از معدود پيش فرض هاي درست آمريكايي ها در هماوردي تقريبا يك دهه اي خود با ايران اين بوده است كه «رفتار ايران تابع محاسبات ايران است و رفتار ايران تغيير نمي كند مگر اينكه محاسبات آن تغيير كند». متقابلا ايران هم درباره آمريكا دقيقا همين ديدگاه را داشته و معتقد بوده رفتار غرب با ايران تنها زماني تغيير خواهدكرد كه محاسبات راهبردي آن درباره ايران تغيير كرده باشد. نتيجه اين پيش فرض راهبردي اين بوده است كه در يك دهه گذشته دو طرف همواره محاسبات يكديگر را هدف گرفته اند و سعي در تغيير آن داشته اند و اين ترجماني است از آن جمله معروف كه مي گويد: «حمله دقيق به دشمن، حمله به استراتژي دشمن است». اكنون سوال اين است: پس از حدود يك دهه هماوردي استراتژيك، كدام يك از دو طرف در تغيير دادن محاسبات طرف مقابل موفق تر بوده است؟
آمريكايي ها بويژه از فتنه 88 به اين سو بارها گفته اند كه محاسبات ايران را هدف گرفته اند. ادبيات ايجاد تغيير محاسباتي در ايران از سال 88 به بعد جدي تر شد به اين دليل كه آمريكايي ها فكر مي كردند در اثر حوادث پس از انتخابات، ايران ديگر آن قدرت و توان سابق را براي پي گيري راهبردهاي قبلي اش ندارد. هدف هم اين بود كه با افزايش يكباره فشارها از طريق «تركيب اهرم هاي مختلف فشار» ايران مجبور به «محاسبه مجدد» درباره هزينه هاي برنامه هسته اي و منطقه اي خود بشود و اين بار به اين نتيجه برسد كه هزينه هاي اين برنامه ها از منافع آن پيشي گرفته است. پيش فرض آمريكايي ها اين بود كه به محض اينكه اين اتفاق رخ بدهد، علائم تغيير رفتار ايران آشكار خواهد شد. اين راهبرد بيش از دو سال با سرسختي و جديت از جانب آمريكا دنبال شده است اما اكنون گله همه محافل سياستگذاري در آمريكا اين است كه نه فقط تغيير محاسبه اي در ايران رخ نداده بلكه حتي ايران ضرورتي به محاسبه مجدد درباره برنامه هاي هسته اي، موشكي و منطقه اي خود هم احساس نمي كند. در واقع سوالي كه ايجاد شده اين است كه آيا اساسا تلاش براي تغيير محاسبات ايران، يك تلاش منطقي است و آيا محاسبات راهبردي ايران تحت تاثير عاملي به نام «فشار خارجي» هرگز تغيير خواهد كرد؟ اين پرسش ها درون جامعه سياسي و امنيتي آمريكا پاسخي ندارد. عده اي عقيده دارند بايد به فشارها ادامه داد و تغيير محاسبه بالاخره زماني رخ خواهد داد و عده اي ديگر مي گويند اميد بستن به تغيير محاسبات ايران در بلند مدت در حالي كه غرب در كوتاه مدت هم با تهديدهاي راهبردي از سوي ايران مواجه است و هم نيازهاي استراتژيكي به ايران دارد، منطقي نيست. پيشنهاد دسته دوم كه تعداد آنها روز به روز در حال افزايش است اين است كه آن طرفي كه بايد محاسبات خود را تغيير بدهد و به يك سياست جديد برسد، آمريكاست نه ايران و سوالي كه مطرح مي كنند -سرمقاله ديروز واشينگتن پست را ببينيد- اين است كه «يك سياست مناسب درباره ايران چه ويژگي هايي بايد داشته باشد»؟
در نگاه اول، شايد اين ادعا كه محاسبات استراتژيك آمريكا درباره ايران در حال تغيير است عجيب به نظر برسد اما چيزهاي عجيب هم گاهي به نحو غير قابل چشم پوشي واقعيت دارند. اكنون نشانه هاي بسيار مهمي وجود دارد كه آمريكايي ها به ناچار تصميم گرفته اند در برخي محاسبات تاريخي خود درباره ايران بازنگري كنند . پيش از آنكه به ابعاد اين تغييرات بپردازيم بسيار مهم است به اين نكته توجه كنيم كه مهم ترين عامل در آغاز فرآيند تغيير محاسباتي آمريكا در قبال ايران اين است كه آمريكا از اينكه «ايران تغيير كند» نااميد شده و خود را با واقعيتي مواجه مي بيند كه ناچار بايد راهي براي كنار آمدن با آن بيابد.
اما وقتي مي گوييم برخي محاسبات كلان راهبردي آمريكا درباره ايران در حال تغيير است، دقيقا درباره چه چيزي صحبت مي كنيم.
1- نخستين محاسبه استراتژيك آمريكا درباره اين در سال هاي گذشته (كه از سال 88 به اين جدي تر هم شد) اين بوده است كه تحريم به مثابه يك ابزار، اگر با ابزارهاي ديگري مانند ايجاد تهديد معتبر نظامي، حمايت از جريان فتنه در داخل ايران، عمليات اطلاعاتي و مذاكره، تركيب و در مدت زماني مناسب همراه با اجماع بين المللي اعمال شود، حتما بر محاسبات ايران تاثير خواهد گذاشت. اما آنچه آمريكايي ها اكنون مي بينند اين است كه تحريم ها در شديدترين وجه ممكن تصويب شده، در مواردي هم اين تحريم ها با جديت اجرا شده و فشارهايي به ايران وارد آورده اما هيچ خبري از تغيير محاسبات ايران نيست. غني سازي در ايران نه تنها كند نشده بلكه سرعت بيشتري هم پيدا كرده و اقتصاد ايران راه هايي مناسب براي عبور از محدوديت هاي ايجاد شده و جلوگيري از تاثيرگذاري آن بر زندگي روزمره مردم پيدا كرده است. آمريكايي ها به دوستان خود قول داده بودند كه نتيجه موافقت با تحريم هاي سنگين عليه ايران در سال 2010 را در مذاكرات ژنو و استانبول خواهند ديد اما تنها چيزي كه گروه 1+5 در مذاكرات مشاهده كرد سرسختي بيشتر ايران بود. اكنون نشانه هايي در آمريكا پديدار شده كه كساني بويژه درون جامعه اطلاعاتي عقيده دارند تحريم يك ابزار براي ايجاد تغيير محاسباتي در ايران نيست و اساسا ايران كشوري نيست كه راهبردهاي امنيت ملي آن از محاسبات اقتصادي تاثير بپذيرد. دقيقا به همين دليل است كه گروه 1+5 ديگر هيچ علاقه اي به اعمال تحريم هاي جديد درون شوراي امنيت از خود نشان نمي دهد و تحريم هاي خارج شوراي امنيت هم در ماه هاي اخير به شدت به سمت نوعي سمبوليسم منحط سوق پيدا كرده است. مهم تر از اين، رئيس جامعه اطلاعاتي آمريكا اخيرا به صراحت اعلام كرده است كه اگر آمريكا مي خواهد روي رفتار ايران تاثير بگذارد، اجتناب از تحريم هاي سنگين تر و گسترش روابط تجاري با ايران روش بسيار بهتري است. اين عين عبارتي است كه جيمز كلاپر در صفحه 14 گزارش اخير خود به كنگره كه در واقع تشريح ارزيابي اطلاعاتي 2011 آمريكا است، به كار برده است و اين ارزيابي به وضوح نشان دهنده اين است كه ايران توانسته با موفقيت نوع نگاه آمريكا به كارآمدي ابزاري به نام تحريم را تغيير بدهد. اينجا يك تغيير محاسبه رخ داده است.
2- محاسبه دوم -و البته قديمي- آمريكايي ها درباره ايران همواره اين بوده است كه در نهايت آن اتفاقي كه مي تواند همه چيز را درباره رفتار ايران تغيير بدهد در داخل ايران و از سوي نيروهاي داخلي رخ خواهد داد. اين يك باور قديمي و البته بسيار كليدي است كه هيچ وقت از دستور كار آمريكا درباره ايران خارج نشده است. برخي از مقام هاي آمريكايي در گوشه و كنار گفته اند كه همه اهرم هاي فشاري كه عليه ايران به كار گرفته اند در واقع ابزارهايي فرعي است و ابزار اصلي براي تغيير محاسبات ايران نيرويي است كه انتظار دارند در اثر اين فشارها در داخل ايران جان بگيرد و بر تصميم هاي راهبردي نظام اثر بگذارد. در ايام فتنه 88 آمريكايي ها واقعا تصور مي كردند به هدف مطلوب خود رسيده اند و به همين دليل اصرار داشتند تاكيد كنند كه ناآرامي هاي خياباني در ايران نتيجه تحريم ها و فشارهاي آنهاست. حتي در محافل تحليلي آمريكا بحثي به راه افتاد كه آيا لازم است تحريم ها فورا عليه ايران تشديد شود يا نه كه البته تا ژوئن 2010 (زمان تصويب قطعنامه 1929) به نتيجه نرسيد. آمريكايي ها همه تلاش خود را كردند براي اينكه جريان فتنه در ايران لااقل به بخشي از اهداف خود در مقابل نظام دست پيدا كند چرا كه عقيده داشتند تنها با تفوق اين جريان در داخل نظام است كه احتمالا سياست هاي راهبردي نظام تغيير خواهد كرد و ايران به «دوران خوش پس از دوم خرداد» -به تعبير جرج بوش- باز خواهد گشت. مهار فتنه 88 با همكاري مشترك مردم و نظام آمريكايي ها را به شدت نااميد كرد طوري كه سوگوارانه پاي ميز مذاكرات با ايران بازگشتند و گفتند كه منتظر آينده خواهند ماند. حدود يك سال بعد، آمريكا دوباره احساس كرد جرياني درون دولت بناي ناسازگاري با نظام دارد و برنامه سياسي متفاوت از برنامه سياسي تعريف شده نظام براي خود تنظيم كرده است. بار ديگر اميدهايي در غرب قوت گرفت كه مي گفت جريان سياسي جديدي ظهور كرده كه سياست هايي نزديك تر با غرب را دنبال مي كند. اخيرا و پس از برخورد يكپارچه و اجماعي نظام با اين جريان اميدها دوباره نااميد شده است. در واقع آمريكايي ها احساس مي كنند واقعيت صحنه در ايران اين است كه هر وقت آنها به گروهي دل مي بندند و خيال مي كنند كه اين گروه قادر به تغيير محاسبات نظام از درون خواهد بود، طولي نمي كشد كه نظام برتري واضح و آشكار خود را بر آن گروه نشان مي دهد. نه جريان انحرافي و نه جريان فتنه قادر به پيش برد آنچه در سر داشتند نشدند و اين يعني منتظر ماندن براي اينكه در داخل ايران اتفاقي بيفتد در واقع دنبال نخود سياه رفتن است. به نظر مي رسد اين محاسبه هم كه بايد منتظراتفاقي درون ايران بود ترك برداشته است و آمريكايي ها نااميدانه در حال حركت به اين سمت هستند كه بپذيرند فضاي داخلي ايران در يك زمان قابل پيش بيني در آينده «باثبات» خواهد بود.
اين دو مورد، فقط شروع بحث درباره يك فهرست چند گزينه اي است كه نتيجه بحث درباره همه گزينه هاي آن اين است كه چيزي در محاسبات آمريكا درباره ايران در حال تغيير است. اين اتفاق بسيار مهمي است. وقتي هيلاري كلينتون با طرح سرگي لاوروف درباره تنظيم يك مداليته جديد مذكراتي با ايران به نرمي برخورد كرد، مي شد بروز و ظهور اين ترك خوردگي را ديد. منتظر اتفاقات بيشتري بايد بود.
مهدي محمدي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان

¤ اگر غربي ها واقعاً نگران حقوق بشر هستند چرا گزارشگر خود را براي پيگيري موضوع حقوق بشر به يمن و بحرين اعزام نمي كنند؟
9359---0937
¤ بنده در دوره دانشجويي خود در اروپا بوده ام. با اطلاع عرض مي كنم كه برخورد مقامات قضايي اينگونه كشورها با موارد جرم و مزاحمت هاي خياباني به مراتب قوي تر و احساس مسئولانه تر از مسئولين قضايي كشورمان است. غرض اينكه مطبوعات بايد در اين مورد آسيب شناسي كنند و واقعيت ها را منعكس نمايند.
رئوف
¤ سياست روسيه و غرب هميشه اين بوده و هست كه پرونده هسته اي ايران را به خانه اول برگردانند. حال كه به شكرانه خداوند وضعيت با ثباتي را داريم وكشورهاي بيگانه در بي ثباتي به سر مي برند بايد در غني سازي اورانيوم سرعت جهش پيدا كنيم و از اين طريق وزن استراتژيك كشورمان را به رخ بكشيم و حرف هاي به حق خود را به آنان ديكته كنيم.
اصالت
¤ وقتي سيماي جمهوري اسلامي هر شب روي موضوع سفر به كيش و جذابيت هاي اين جزيره تبليغ مي كند تكليف خانواده هايي كه به دليل مشكلات مالي نمي توانند به اين مناطق سفر بكنند و به خواسته هاي فرزندانشان جواب نمي دهند چه مي شود؟
6216---0912
¤ با توجه به ضرباتي كه از طريق عوامل سست عنصر، ضعيف النفس و وابسته به بيگانگان در طول اين سالها به انقلاب وارد شده از همه كسانيكه در خط امام و رهبري هستند انتظار داريم چنانچه از بعضي افراد معلوم الحال شناختي دارند قبل از ورودشان به مشاغل كليدي مشت هاي آنان را باز كنند و الا وقتي كار از كار گذشت افشاگري در اين مورد دردي را دوا نمي كند.
1260---0912
¤ مدتي پيش كه رئيس محترم قوه قضائيه اشد مجازات را براي اراذل و اوباشي كه با سلاح سرد امنيت جامعه را به مخاطره مي اندازند تعيين كردند. گفتيم كه جو جامعه رو به آرامش مي رود كه متاسفانه به هر دليل نامعلوم اين حرف محقق نشد و هشدار جدي كه رياست محترم مجلس در اين خصوص دادند نشان از وخامت اوضاع است با اين حساب توان نيروي انتظامي براي مقابله با اين ناامني ها بايد دوچندان باشد و ديگر جاي هيچ حرف و حديث و مشكل قضايي نخواهيم داشت.
محمودي
¤ در گذشته بعضي از تجار اجناس را با سود كم وارد بازار مي كردند تا مردم راحت زندگي كنند ولي الان اكثر تجار اجناس را با بيشترين سود مي فروشند و به سود كم رضايت نمي دهند چرا؟
8313---0919
¤ خبر مربوط به مضروب ساختن طلبه جوان تهراني توسط چند نفر اراذل و اوباش و مزاحم ناموس مردم دلمان را به درد آورد. مسئولين امر چه زماني تصميم دارند كه با احساس مسئوليت بيشتر جلوي چنين حوادثي را بگيرند؟
8763---0937
¤ هشدار مجلس و مجلسي ها مبني بر اينكه به اراذل و اوباش رحم نكنيد اگر مقطعي نباشد و شعار نداده باشند بايد اميدوار بود كه كاري صورت بگيرد و امنيت شهروندان تأمين شود در غير اين صورت بايد تاسف خورد كه همه چيز حالت شعارگونه پيدا كرده است.
خالدي
¤ هميشه صورتحساب همراه اول را بعد از دريافت پيامك از طريق تلفن همراه پرداخت مي كردم. از آنجا كه در اين دوره اخير پيامكي دريافت نكردم بخاطر عدم پرداخت صورتحساب (26هزار تومان) خط تلفن يك طرفه شد. تقاضا داريم حداقل اخطار بدهند يا براي خوش حسابي مقداري مهلت بدهند.
6722---0917
¤ معاونت فرهنگي شهرداري تهران در شب نيمه شعبان در ولنجك اقدام به برگزاري مراسم جشني كرد كه در آن اتفاقات ناخوشايند و غير اخلاقي رخ داد عرض بنده اين است كه چرا مسئولين شهرداري از نام امام زمان براي مراسم هاي خود خرج مي كنند و خيلي راحت خلاف شرع مقدس اسلام مرتكب مي شوند.
8122---0912
¤ در شهرستان چالوس پايين تر از مزار شهدا تعداد 606 واحد مسكوني مسكن مهر در حال احداث مي باشد. مشكلي كه وجود دارد مربوط به جاده منتهي به اين مجتمع است كه فقط 3متر عرض آن است. تا اتفاق ناگواري نيفتاده براي تعريض جاده فكري شود.
5179---0911
¤ در گذشته اتاق اصنافي وجود داشت و نرخ ها را كنترل مي كرد چه شده كه اكنون نظارت و كنترل دقيقي بر نرخ اجناس در بازار وجود ندارد؟
8313---0919
¤ شهربازي شهرستان قم آلوده به انواع برنامه هاي فسادگونه شده چه كسي مسئول است و بايد چه كار كرد؟
6280---0912
¤ دخترم در سال چهارم رشته پزشكي در دانشگاه آزاد يكي از شهرستان ها تحصيل مي كند. سال گذشته ازدواج كرد براي انتقال ايشان به تهران اقدام كرديم ولي مانع تراشي كردند كه تراز ايشان از تراز آخرين فرد قبول شده در تهران پايين تر است فلذا نمي تواند منتقل بشود. با اين شرط بايد گفت كه امكان انتقال دانشجو در دانشگاه آزاد نزديك به صفر است پس چرا مسئولين اين دانشگاه در مصاحبه هاي خود روي اين موضوع تبليغ مي كنند و شعار مي دهند.
عابديني
¤ از شهرداري منطقه 5 درخواست مي شود نسبت به تبديل زمين باير جنب مدرسه شهيد نادعلي روبروي مجتمع تجاري تيراژه در بزرگراه شهيد اشرفي اصفهاني به پاركينگ مشكل محل را بويژه در ايام تعطيل براي پارك خودرو مرتفع نمايد.
اهالي محل
¤ مگر قرار نبود ديگر صدا و سيما تبليغ چيپس و پفك نكند پس چرا دوباره به تبليغ اسنك چاكلز و چي توز از سر گرفته شده است؟
2605---0918
¤ از سازمان جهاد كشاورزي و امور دام و طيور درخواست مي شود فكري به حال زنبورداران و توليدكنندگان عسل نمايند. و آيا وام يارانه اي كه وزير قول آنرا دادند شامل ما هم مي شود؟!
زنبورداري از جنوب غرب
¤ از استانداري محترم سمنان و شهردار مهديشهر (شهميرزاد) درخواست مي شود با توجه به مجموعه هاي تفريحي بكر و كوهستاني در اين شهر نسبت به احداث سرويس هاي بهداشتي كه از ضروريات مسافران و رهگذران مي باشد و هر روز هم شاهد سيل مشتاقان مسافرين به اين مجموعه ها هستيم اقدام عاجل نمايند.
جمعي از مسافرين مهديشهر
¤ در مهرما ه سال 89 از مديريت ترمينال جنوب و راه و ترابري درخواست شد كه نسبت به راه اندازي اتوبوس تعاوني يك تهران- نطنز و برعكس اقدام شود و راه و ترابري قول مساعد داد كه به زودي داير خواهد شد ولي با گذشت ده ماه از قول مساعد هيچ خبري از راه اندازي اتوبوس اين مسير نيست لذا درخواست مي شود نسبت به راه اندازي دوباره اين مسير مسئولين امر اقدام نمايند.
حسين شفيعي ابيانه
¤ معاون ترافيك شهرداري تهران مصاحبه كرده و گفته فقط 15 درصد به نرخ كرايه هاي حمل و نقل شهري تهران اضافه شده است بنده عرض مي كنم مگر ايشان مجبور هستند كه اظهار نظر غير واقعي بكنند. مگر غير از اين است كه در بيشتر خطوط نرخ كرايه ها دقيقاً دو برابر شده اند يعني 100 درصد افزايش پيدا كرده اند.
يك شهروند تهراني
¤ برخي خودروداران به دلايل بيماري، مسافرتهاي خارج از كشور و يا داخل كشور و... چند سال از خودرو و موتورسيكلت خود استفاده نمي نمايند و به طبع بيمه هم نمي كنند چرا كه ضرورتي نيست ولي پس از 5-4 سال كه مجدداً بناي استفاده دارند بايد فقط براي هر سال يكصد هزار تومان جريمه پرداخت كنند كه اين دور از عدل و انصاف است و ظلم مضاعفي است كه بايد علاوه بر اصل بيمه پرداخت شود از متوليان امر تقاضا مي شود نسبت به اصلاح قانون بيمه و رفع مشكل يادشده اقدام نمايند.
همداني
¤ بنده با 40 سال سن و داشتن مدرك ليسانس زبان هنوز مجرد و بي كارم. چرا با وجود وعده و وعيدهاي دولت در مورد مسكن و اشتغال زايي تغييري در وضع و حال امثال ما ايجاد نمي شود؟
7169---0915
¤ حدود هزار داوطلب آزمون سراسري شهرستان تهران اصفهان بالاجبار آزمون خود را در شهرستان نجف آباد برگزار كردند دليل آن هم عدم كار كارشناسي در مديريت برگزار كنندگان آزمون بود. لطفا گلايه و اعتراض ما را نسبت به اين ضعف مديريت منعكس كنيد.
0752---0913
¤ مديريت دانشگاه ميثاق در شهرستان رفسنجان از افراد معاف از خدمت و همچنين فاقد كارت خدمت سربازي استفاده مي كند. چرا بايد امثال بنده هم خدمت سربازي برويم و هم چوب 2 سال خدمت را بخوريم.
8732---0913
¤ حقوق بگير ساده اي هستم كه يارانه پنج نفره دريافت مي كردم چند ماهي است كه به دلايل نامعلوم يك نفر را كم كرده و يارانه چهارنفر را مي پردازند. براي حل مشكل هرچقدر پيگيري كرده ام به نتيجه اي نرسيده ام. مسئولين بايد باري از دوش مردم بردارند نه اينكه گرفتاري آنان را بيشتر كنند.
9382---0914
¤ چرا راهنمايي و رانندگي با راننده وانت هايي كه اقدام به جابجايي تيرآهن مي كنند، كار ندارد. وقتي تيرآهن چندمتر بيرون از وانت قرار گرفته و علائم هشدار دهنده نيز روي آن نصب نشده چرا با عدم برخورد، اجازه مي دهند جان شهروندان به خطر بيفتد. بنويسيد تمام وظيفه مأمورين راهنمايي و رانندگي به جريمه كردن رانندگان به خاطر نبستن كمربند ايمني خلاصه نمي شود.
مقدم
¤ خطاب به مسئولين تصميم گير براي آتش نشاني عرض مي كنم دراين سازمان خدماتي قحط الرجال نيست كه درهر دوره اي يكي از بازنشستگان دستگاه هاي ديگر را به عنوان مدير انتخاب و معرفي مي كنند چرا از كارمندان سالها تجربه ديده سازمان استفاده مديريتي نمي كنند و آنها را دست كم مي گيرند.
مقدم
¤ تاكنون از سيم كارت 150 هزار توماني كه از نمايندگي ايرانسل در شهرستان قم تهيه كرده بودم استفاده مي كردم و هيچ مشكلي وجود نداشت. اخيرا مدارك شناسايي خواسته اند. در فاصله زماني كوتاهي اين مدارك را فاكس كرده ام، با اين حال خط را مسدود ساخته اند و جوابگو نيز نيستند، چرا؟
8843---0919
¤ خيابان هاي ضلع غربي خيابان ايثارگران شمالي در فرحزاد شميران پر از چاله چوله و به هم ريخته است. از شهرداري منطقه 2 ناحيه 9 تقاضا مي كنم در اين رابطه اقدامي جدي و عاجل بفرمايد.
حسيني
¤ از زماني كه شهرداري از كارگرهاي كم سن و سال براي نظافت شهرك شهيد محلاتي استفاده مي كند خيابان ها و معابر شهرك كثيف و پر از اشغال است.
يك خانم از ساكنين شهرك
¤ از رئيس جمهور تقاضا مي كنم كه زمان واگذاري زمين هاي هزار متري را كه وعده آن را اخيراً دادند اعلام كند.
حسيني
¤ بنده با مشكلات و دردسرهاي فراوان يك نيسان وانت ديزلي خريداري كرده ام هنوز 4 ماه از اين خريد نگذشته است كه بوستر آن خراب شده و به هر جاي ايران هم كه مراجعه كردم وسايل يدكي اين قطعه پيدا نمي شود. از مسئولين امر مي خواهم كه پاسخگو باشند.
سماواتي
¤ ما از كارمندهاي شركتي شركت نگار نصر مستقر در سازمان بازرگاني كرج هستيم و حدود 2 ماه است كه حقوق دريافت نكرده ايم. لطفاً صداي ما را به گوش مسئولان برسانيد.
يك كارمند شركتي
¤ يارانه اي كه در حال حاضر تعلق مي گيرد مربوط به اماكن مسكوني است، بنده كه مغازه دار هستم و بنابه اقتضاي شغلي ام از انرژي برق و گاز استفاده مي كنم آيا نبايد يارانه اي هم در اين رابطه به بنده تعلق بگيرد.
حميدرضا بوداغي- قائم شهر
¤ لطفاً از مسئولان فرهنگي كشور بخواهيد كه اين شب ها سري به پارك آزادگان كه به بهانه اعياد شعبانيه جشن و سرور دون شأن جمهوري اسلامي راه انداخته اند بزنند تا ببينند كه اينجا چه خبر است ظاهراً ديگر نيازي به رفتن دختران و پسران به كشورهاي اروپايي و عربي نيست چون رقص مختلط پسر و دختر در اين پارك كاملا علني و قابل مشاهده است.
يك شهروند- افسريه تهران
¤ وقتي قصد ورود به هنرستان را در سال 78 داشتم گفتند كه ديپلم فني و حرفه اي بدون كنكور وارد دانشگاه مي شود. ولي دو سال بعد اعلام نمودند پس از ديپلم بايد دو سال هم پيش دانشگاهي را بخوانيد تا در كنكور شركت كنيد؟ چرا با سرنوشت جوانان برخورد سليقه اي مي شود و افراد را به دردسر مي اندازند؟ پس از 8-7 سال و عدم موفقيت قصد تغيير رشته دارم؟!
2748---0912
¤ مي خواستم به سمع و نظر آنهايي كه فكر مي كنند به همين سادگي مي توانند خاطر مبارك رهبر عزيزمان را مكدر كنند برسانم تا ما زنده ايم شما هيچ غلطي نمي توانيد بكنيد و ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند.
ميرسرگزي از گنبد
¤ چرا صدا و سيما در برخي موارد پس از سخنراني رهبر معظم انقلاب اولا احساسات مردم را پخش نمي كند ثانيا چرا يك سرود زيبا در وصف رهبر عزيزمان پخش نمي كند.
6910---0913
¤ چرا دولت خدمتگزار شده دولت قيمت گذار؟ يارانه شير را برداشته اند و فكر مردم بيچاره نيستند.
9416---0919
¤ در تاريخ 17/4/90 روز جمعه در جاده ملاير- بروجرد از يك تصادف شديد جان سالم به در برديم. از وزير (مسكن و راه) راه و شهرسازي درخواست مي شود نسبت به 4 بانده كردن جاده خطرناك سامن به بروجرد اقدام عاجل نمايند.
2257---0916
¤ چه وقت فراخوان آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش براي اخذ مجوز تأسيس مراكز آموزش از راه دور اعلام مي شود؟! لطفا مسئولين به نحو مقتضي اطلاع رساني نمايند.
9853---0913
¤ بر چه مبنايي بر سر قيمت گذاري هاي غلط مسئولين مردم بايد هم زير دين همديگر بروند و هم با يكديگر درگير شوند. مثل (اتوبوس، تاكسي، نان، شير و...) با قيمت هايي چون 225، 725، 375، 920 تومان؟!!!!
4862---0912
¤ آقاي دكتر علي مطهري اعلام نموده براي نشان دادن اقتدار مجلس و شكستن غرور رئيس جمهور طرح سؤال از ايشان را مطرح كرديم به ايشان بفرماييد براي شكستن غرور برخي نمايندگان طرح نظارت بر نمايندگان را هم پس از گذشت يك سال و اندي از مطرح شدن آن و درخواست مقام معظم رهبري تصويب كنند.
مرادي
9442---0912
¤ جهت گيري بعضي از فيلم ها و سريال هاي سيما برخلاف بديهي ترين اصول و هنجارهاي جامعه اسلامي است. به عنوان مثال واليبال بازي كردن دو نامحرم در فيلم ورود آقايان ممنوع و به تمسخر گرفتن افراد قانونمند و معتقد به حجاب در اين فيلم نوعي هنجارشكني است كه صورت گرفته است. در اين فيلم فرجام خوش، در گرو كنار گذاشتن قيود ديني نشان داده شده است.
6158---0936
¤ طلا و سكه جزء مايحتاج عموم مردم نيست كه دولت خيلي سريع واكنش نشان مي دهد و قيمت آن را تحت كنترل درمي آورد. دولت و مسئولين قدرت كنترل قيمت را در ساير چيزها مثل قيمت اجاره مسكن و ارزاق مورد نياز مردم نشان بدهند.
9305---0936
¤ شير كارخانه وارنا ورامين علاوه بر اينكه قيمت آن افزايش يافته از ميزان چربي و وزن سابق آن كاسته شده است. چرا بايد از هر طرف به مصرف كننده اجحاف بكنند و صدايي از هيچ دستگاه مسئولي بلند نشود؟
1069---0912
¤ پخش صداي گوش خراش موسيقي هاي مبتذل از داخل اتومبيل برخي از جوانان بي مسئوليت در ترافيك شلوغ خيابان هاي شهرهاي بزرگ آزاردهنده روح و عملي خلاف اخلاق و حقوق عموم محسوب مي شود. وظيفه نيروهاي انتظامي است كه از راه اعمال جرائم سنگين جلو اينگونه مزاحمت ها را بگيرد و آرامش را به شهر برگرداند.
1912---0311
¤ شايد يكي از علت هاي كم رنگ بودن حضور كسبه در نمازهاي جماعت طولاني بودن بسياري از نمازهاي جماعت مساجد باشد چه اشكالي دارد كه ائمه جماعات با حذف مستحبات نماز، اصل اين فريضه را در حداقل زمان ممكن به جا آورند.
2088---0915
¤ در يكي از برنامه هاي شبكه دوم سيما شاهد آموزش گريم سگ روي پسر بچه اي معصوم از فرزندان كشور بوديم واقعا تعجب آور است. آيا اين خسارت نيست كه بيت المال را با تبليغ ابتذال هدر بدهند.
8854---0913
¤ از سازمان بازرسي و هيئت دولت انتظار مي رود جلو گسترش بانك هاي بخش خصوصي را سد نمايد. هر روز به نام يكي از اسماء و القاب اهل بيت(ع) مؤسسه اي و بانكي تأسيس و با سودهاي كلان بسياري را از نظام اسلامي دلسرد مي نمايند. در يك بانك 28 درصد سود دريافتي از مردم 6% ديركرد و... اخذ مي شود. دربانكي ديگر 25% وام دريافتي مسدود مي گردد. شما را به خدا فكري كنيد.
هندويي از آمل
¤قيمت مگان 1600در اسفندماه گذشته 25 ميليون تومان بود الان 30 ميليون تومان فروخته مي شود. چرا تعزيرات با پارس خودرو برخورد نمي كند؟
3412-0912
¤ در طول مسير خزرآبادساري تابلوهاي بزرگ جديدي نصب شده است و نام منطقه را به فرح آباد تغيير داده اند. مي خواستم بدانم كه منظور مسئولين منطقه از اين تغيير نام چيست؟
محمد عرب بيگي
¤اين ملت تا چه زماني بايد منتظر رسيدگي به جرائم فتنه گران و خائنين به ملت و مملكت باشد و قوه قضاييه هيچ واكنشي را از خود نشان ندهد؟
8516---0919
¤ بنده از آقاي رئيس جمهور 1000متر زمين رايگان نمي خواهم لطف كنند يك واحد آپارتمان 80 متري از دم قسط با اقساط ماهانه 400 هزار تومان بدهند. خيلي هم تشكر مي كنم. چون خلبان در شرف بازنشستگي هستم و ماهانه 450 هزارتومان اجاره خانه مي پردازم.
درخشان
¤ قيمت شير از 350 تومان به 600 تومان رسيد. ولي طعم و مزه آن اصلا به شير شباهت ندارد. وزن آن هم كمتر شده است. لطفا بررسي و برخورد نماييد.
6986---0917
¤ صدا و سيما در اخبار ساعت 14جمعه 10/4/90 هاوايي در آرژانتين را بهشتي معرفي كردند كه گدازه و خاكستر آتشفشاني آن را به شهر اشباح تبديل كرده است. حال آن كه اين منطقه پيش از اين هم جهنمي از فساد و فحشا بوده است. واقعا براي صدا و سيما جاي تأسف دارد.
3607---0936
¤ بليت اتوبوس علم و صنعت - شهرك شهيدمحلاتي 100تومان بود كه به 167 تومان افزايش يافته است. اين 15% است يا 70%؟ به شهرداري و شوراي شهر بگوييد مردم را چه فرض كرده اند؟
زارع
¤ طي 6 سال اخير چندين نامه (چهارده تا) براي رئيس جمهور محترم و مسئولين وزارت كار نوشته ام كه متأسفانه نامه هاي من مورد توجه و رسيدگي قرارنگرفته و بدون پاسخ مانده است. چرا؟
3610---0913
¤ ضمن تبريك به دانشمندان عزيز كشورمان كه درعرصه دفاعي دستاوردهاي تازه اي را به ارمغان آورده اند، خواهش مي كنم كه در رسانه اي كردن اين دستاوردها هوشياري و دقت بيشتري به خرج بدهند تا قدرتمان را به رخ دشمن بكشيم و براي دشمن بازدارندگي ايجاد كنيم اما نبايد تا آنجا پيش برويم كه شامه دشمن خبيث و درعين حال زيرك و حيله گر را عليه خودمان تيز كنيم.
يك شهروند
¤ آقاي صالحي كه به شكر خدا به هر دو زبان انگليسي و عربي مسلط هستند خيلي زيبنده بود كه در سخنراني خود در سازمان كنفرانس اسلامي به زبان عربي سخنراني كنند.
عليمرداني
¤ از مسئولين رده بالاي قضايي كشور مصرانه مي خواهيم كه تمهيداتي جهت نظارت كافي براي اجراي صحيح قوانين توسط قضات به كار گيرند.
سليمان جرجاني
¤ از قواي مجريه و مقننه تقاضا مي كنيم فكري به حال جوانان بيكار كشورمان كه فارغ التحصيل دانشگاه هستند، بكنند.
يك خانم از تهران
¤ از صداوسيماي جمهوري اسلامي تقاضا مي كنم كه در مورد مجري برنامه پارك ملت تجديدنظر فرمايند. ايشان موقع اجراي برنامه رعايت اصول اخلاقي را نمي كند.
روستايي
¤ شهرداري سلسله برنامه هايي را به مناسبت جشن هاي شعبانيه راه اندازي كرده است كه در آن ضمن ريخت و پاش هايي كه كرده است، برنامه هاي هنري اي را به نمايش مي گذارد كه هيچ تناسبي با روزهاي مقدس يادشده ندارد. از مسئولان فرهنگي كشور خواهش مي كنيم اين قدر در برابر اين گونه اقدامات غلط فرهنگي سكوت نكنند.
كشوري
¤ وقتي مطلب روز يكشنبه 12 تير تحت عنوان «نفس كشيدن ممنوع» را خواندم بسيار متأثر شدم. واقعا باورم نمي شود كه در كشور اسلامي ما اين قدر به جانبازان اجحاف شود.
يك خانم شهروند - تهران
¤ مگر رسالت اصلي سازمان ملل دفاع از حقوق بشر و كمك رساني به ملت هاي مظلوم نيست. اولا چرا اين سازمان به مردم مظلوم كمك نمي كند و كمك هاي بهداشتي و غذايي به آن ها نمي رساند؟
ثانيا حال كه چند كشور با راه انداختن كاروان در صدد كمك رساني برآمده اند از اين اقدام خداپسندانه كشورها جلوگيري مي كند؟
يك هموطن
¤ حق يارانه بنده در نوبت هاي اول و دوم به حسابم واريز شده بود ولي نوبت سوم و چهارم يارانه ام قطع شد و باز در ناباوري و نااميدي متوجه شدم كه يارانه نوبت پنجم به حسابم واريز شده است.
اولا مسئولان بفرمايند كه اين نامرتبي ناشي از چيست و دوم اينكه يارانه بنده در نوبت سوم و چهارم كه واريز نشده است به بنده تعلق خواهدگرفت يا نه؟
يك شهروند- تهران
¤ پيرو فرمايش آيت الله سبحاني مبني بر حفظ و گسترش فرهنگ سوره مباركه ياسين، پيشنهاد مي شود كه سازمان تبليغات اسلامي و ساير نهادهاي دولتي قرائت، ترجمه و تفسير اين سوره را به صورت سي دي به رايگان در اختيار مردم قرار دهند.
سليمان بلغار
¤ آيا اين كه رئيس جمهور محترم وعده اعطاي هزار متر زمين به هر ايراني را داده كارشناسي شده و شدني است؟ از مسئولان دفتر رياست جمهوري تقاضا مي كنم كه قدري بيشتر روشنگري فرمايند.
يك شهروند از مشهد
¤ مي خواستم بدانم كه چرا مسئولان قضايي كشورمان نسبت به جنايت رزمناوهاي آمريكايي مستقر درخليج فارس كه با شليك موشك هواپيماي مسافربري ما را سرنگون كردند هيچ اقدام قضايي موثري انجام نداده اند واگر داده اند چرا پيگير نيستند؟
دكتر محسن صغيرا
¤ اصرار بيش از اندازه روسيه براي كشاندن ايران به پاي مذاكره با گروه 1+5 درحالي كه شخص كاترين اشتون خود تاكيد بر به بن بست رسيدن مذاكرات دارد قابل تأمل است.
مبادا همسايگي با كشور روسيه ما را نسبت به مواضع موذيانه و مرموزانه روس ها غافل كند.
يك هموطن
¤ چه وقت سينماگران و كارگردانان متعهد و مسئولان دلسوز و باغيرت و دشمن شناس به فكر ساخت فيلم ايرباس مي افتند؟ راستي چندسال از آن واقعه تلخ سال 67 مي گذرد؟ ان شاءالله كه ديرنشده.
5608---0912
¤ مدت دوسال است كه براي كارمندان سبدكالاي مخصوص ماه رمضان اعلام مي كنند ولي از تحويل كالا خبري نمي شود و چيزي دست ما كارمندان را نمي گيرد. از مسئولين امر تقاضا داريم لطف كنند كمتر وعده ووعيد بدهند. مگر مجبورند كه بي جهت قول بدهند.
0199---0918
¤ اينكه مدام گفته مي شود كه گشت نيروهاي انتظامي براي كنترل امنيت اخلاقي درسطح شهر مستقر هستند بنده به عنوان شهروندي كه ساكن منطقه نازي آباد هستم چنين چيزي را مشاهده نمي كنم. متأسفانه دراين منطقه وضعيت فرهنگي چندان مطلوب نيست و كسي هم اعتنايي به اين موضوع نمي كند.
يك خانم هموطن
¤ درسال 89 براي فرزندم كه تازه به دنيا آمده بودند در بانك ملي اردكان حساب پس انداز باز كردم و 50 هزار تومان واريز كردم و پس از چند روز مبلغ يك ميليون تومان نيز دولت به حساب فرزندم واريز نمود كه تا سن 18 سالگي غيرقابل برداشت است ولي در تاريخ 1/3/90 مبلغ اهدايي دولت توسط بانك ملي از حساب فرزندم خارج شده است. چرا مبلغي كه طبق دفترچه پس اندازي كه خانواده ها در دست دارند و مبلغ موجودي را يك ميليون و پنجاه هزار تومان قيد شده بدون هماهنگي از حساب ها برمي دارند؟ و چرا دولت حرفي را مي زند كه قدرت عمل به آن را ندارد. انتظار پاسخ صريح و شفاف را داريم.
جمعي از اولياء متولدين 90 اردكان يزد

 



دمپايي -گفت و شنود

گفت: روزنامه اطلاعات بين الملل از قول محمد خاتمي تيتر زده است كه «نگراني جدي من، سست شدن بنيادهاي ديني است»!
گفتم: جرج سوروس صهيونيست... ببخشيد، عمرسعد هم روز عاشورا لشگريان خود را با فرياد «يا خيل الله اركبي يعني اي سپاهيان خدا سوار شويد» به جنگ با امام حسين(ع) تشويق مي كرد!
گفت: ده ها نمونه از وطن فروشي و خيانت در كارنامه سياه خاتمي ديده مي شود كه شعار به نفع اسرائيل و آمريكا، ائتلاف با منافقين و بهايي ها و سلطنت طلب ها، همكاري آشكار با سرويس هاي اطلاعاتي موساد و سيا، دريافت كمك مالي از پادشاه سعودي، ملاقات با جرج سوروس صهيونيست و... فقط بخشي از آنهاست.
گفتم: با اين كارنامه سياه و نفرت انگيز چطوري از نگراني خود براي مباني ديني حرف مي زند؟!
گفت: چه عرض كنم؟! بعد از شكست فتنه آمريكايي اسرائيلي 88 دنده عقب گرفته و با اين كلك مي خواهد خودش را در حلقه انقلاب و نظام معرفي كند.
گفتم: يارو لنگه دمپايي خودش رو از درون جهنم به بهشت پرت كرد و بعد به دربان جهنم گفت؛ اجازه ميدي يك نوك پا برم بهشت دمپايي ام رو بيارم؟!

 



در همايش جامعه روحانيت مبارز شهر تهران انجام گرفت
تأكيد آيت الله مهدوي كني بر حضور يكپارچه اصولگرايان در انتخابات مجلس

سرويس سياسي-
دبير كل و اعضاي شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در همايش بزرگ جامعه روحانيت مبارز شهر تهران بر وحدت كامل اصولگرايان در انتخابات مجلس تأكيد كردند.
اين همايش كه معمولاً هر ساله به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان برگزار مي شود روز پنج شنبه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
آيت الله محمدرضا مهدوي كني دبير كل جامعه روحانيت مبارز در اين همايش طي سخناني گفت: همانگونه كه از سال هاي قبل از انقلاب، روحانيت با حفظ وحدت، هماهنگي، بيداري بصيرت از اسلام دفاع مي كرد، امروز نيز بايد اين سنگرهاي دفاع را در مقابل دشمنان حفظ كنيم. بنابراين اگر روحانيت با هم باشد دشمنان نمي توانند كاري انجام دهند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با تأكيد بر اينكه امام خميني(ره) با پياده كردن نظام ولايت فقيه يك معجزه انجام داد، گفت: ولايت فقيه مسئله اي نبود كه امام خميني(ره) آن را ايجاد كرده باشد، بلكه موضوع ولايت فقيه در كتب فقهي اصيل اسلام توسط علماي بزرگ بيان شده است كه نوشته اند، «ولايت فقيه ولايت بر همه امور را دارا است نه اينكه فقط ولي فقيه در مسئله حكومتي صاحب اختيار باشد.»
آيت الله مهدوي كني ادامه داد: معجزه امام(ره) از اين جهت بود كه علاوه بر اينكه موضوع ولايت فقيه را احياء كردند خود نيز وارد ميدان شدند و حكومت ولايت فقيه را در جامعه پياده كردند و لذا اين بيداري اسلامي كه امروز در كشورهاي اسلامي به وجود آمده است به دليل اين بود كه امام خميني(ره) يك حكومتي را تشكيل داد كه براي مسلمانان الگو شد.
وي ادامه داد: كاري كه امام خميني(ره) انجام داد در طول تاريخ تشيع پس از ائمه (ع) كسي نتوانست آن كار را انجام دهد. ايشان از اول فرمودند اين انقلاب صادر خواهد شد. ايشان روزهاي آخر عمر مباركشان علما را دعوت كردند و فرمودند اين انقلاب راه خود را باز كرده است و بدانيد دشمنان كاري نمي توانند بكنند، شايد شما را اذيت كنند، اما نمي توانند اين انقلاب را از بين ببرند. ولي تداوم اين انقلاب به شرط آن است كه شما با هم متحد باشيد.
وي ادامه داد: امام(ره) در سال 35 در مسجد سلمانيه پيش بيني پيروزي انقلاب را مي كردند و فرمودند كه من به شما مي گويم درس بخوانيد من آينده اي را پيش بيني مي كنم كه در كشور نياز به علماي با سواد و ملا و روشن بين داريم و من خودم اين سخنان را از امام شنيدم.
آيت الله مهدوي كني با اشاره به اينكه امسال ما مسئله انتخابات را در پيش داريم گفت: جامعتين قصد دخالت در خصوص انتخابات را ندارد و نمي گويد فلان آقا نماينده بشود يا نشود، بلكه وظيفه ما اين است كه مردم را راهنمايي كنيم كه شاخص ها چيست.
وي افزود: بايد در مساجد مردم را با شاخص ها راهنمايي كرد و البته اگر افراد صالح را مي شناسيم معرفي كنيم و از مسير اصولگرايي پشتيباني كنيم، زيرا اكنون دو دسته هستند كه با اصولگرايان سازگاري ندارند، لذا من به دوستان انقلابي مان از اينجا خطاب مي كنم، چرا كه اعلاميه اي منتشر شد كه جمعيت ديگري در مقابل اين جمعيتي كه جامعتين جمع كردند تشكيل شده است، البته آنها اصولگرا و از برادران ما هستند. ولي من آنها را نهي مي كنم زيرا كه كار ما مورد تأييد اصولگرايان است. بنابراين جدا كردن صف همان چيزي است كه دشمن مي خواهد و ديديم بلافاصله سايت ها و روزنامه هاي دشمن كه منتظر بروز انشقاق در اصولگرايان بودند خوشحال شدند.
به گزارش فارس، دبير كل جامعه روحانيت مبارز گفت: من تعجب مي كنم در آن اعلاميه گفته شد كه دو تن از علماي بزرگوار كه مورد احترام همه ما هستند از آنها دعوت كرده اند و در جلسه اي بر خلاف اين مسير تشكيل جلسه داده اند، بنابراين به آن عزيزان پيغام مي دهم كه اين كارها را نكنيد خوب نيست. اين كارها برخلاف مصلحت انقلاب است، زيرا با دعواي ما دشمنان برنده ميدان خواهند شد.
گفتني است؛ توافق همه اضلاع جبهه بزرگ اصولگرايان براي انتخابات مجلس پذيرش مدل انتخاباتي 8+7 است. از سوي ديگر با تشكيل جبهه پايداري انقلاب اسلامي كه جمعي از همكاران قبلي دولت هاي نهم و دهم، برخي اعضاي فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس، برخي اعضاي قرارگاه عمار و برخي از شخصيت هاي مطرح سياسي كشور در آن حضور دارند در شرايطي است كه بنا به اطلاعات موجود اين جبهه نيز در چارچوب گروه 8+7 فعاليت خواهد كرد.
فتنه 88 و جريان انحرافي
با انگيزه همكاري ها
در ادامه اين همايش حجت الاسلام ابراهيم رئيسي از اعضاي شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز به ايراد سخنراني پرداخت.
وي با بيان اينكه علي رغم همه دشمني ها، توطئه ها و فتنه ها، روحانيت مطمئن ترين گروه مرجع در مسايل سياسي، اجتماعي، فرهنگي و ديني براي مردم است خاطرنشان كرد: روحانيت اسلام نشان داده است كه تكليف مدار است و در انجام تكليف فقط رضايت خداوند را مي بيند و اين درس بزرگي است كه ما از امام خميني (ره) آموخته ايم.
همچنين در ادامه همايش حجت الاسلام مصطفي «پورمحمدي، ديگر عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز و رئيس سازمان بازرسي كل كشور گزارشي در خصوص همكاري هاي سال گذشته جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم به حاضران ارائه داد و اظهار داشت: انگيزه اين هماهنگي ها و ايجاد كميته مشترك ميان اين 2 تشكل دو نكته اساسي بوده است، كه يكي حوادث فتنه 88 و ديگري مباحث اخير جريان انحرافي بوده است.
وي گفت: فتنه 88 فتنه بزرگي بود كه دامن گير انقلاب اسلامي شد و مي توانست پيامدها و هزينه هاي سنگيني را براي نظام داشته باشد كه خوشبختانه با هوشمندي، درايت، فراست، مديريت بالا و آگاهانه مقام معظم رهبري و اخلاص فوق العاده معظم له و همچنين همكاري نخبان و پشتيباني مردم اين فتنه پشت سر گذاشته شد. لذا ما بايد نسبت به حوادث كشور توجه بيشتري كنيم و ظرفيت هايي را كه دشمنان مي توانند روي آن سرمايه گذاري كنند شناخته و با تحرك بيشتر اقدامات آنها را خنثي كنيم.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: نكته دوم اينكه برخي مطالب، گفته ها، اعلام مواضع، فعاليت هاي مشكوك و زاويه دار با مباني و ارزش هاي انقلاب كه متاسفانه به ظاهر در جبهه خودي مشاهده مي شود و با عنوان انحراف امروز در جامعه مطرح مي شود، موجب نگراني ها شد، در نتيجه سبب شد علما و نخبگان حساسيت بيشتري به مسئله نشان داده و برحسب رسالت خود را در اين زمينه اقدام كنند؛ بنابراين جامعتين در جلساتي كه داشتند اين مطالب را مطرح و تحليل كردند تا با يك اقدام بهتر عمل صورت گيرد.
خاطرنشان مي شود حجت الاسلام سيدرضا تقوي عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت از ديگر سخنرانان اين همايش بود.
در پايان همايش، حجت الاسلام احمد سالك سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در گفت وگويي پيرامون برگزاري اين همايش گفت: اين همايش در جهت حفظ وحدت جامعه بزرگ روحانيت تهران زير چتر منشور اصولگرايي برگزار شد.
 



ايران نامه دبيركل شوراي همكاري خليج فارس را پس فرستاد

سرويس سياسي-
نامه اخير دبيركل شوراي همكاري خليج فارس كه در اقدامي غيرمتعارف به سفير كشورمان در رياض تحويل شده بود، به دبيرخانه اين شورا عودت داده شد.
عبداللطيف الزياني در ديدار با سفير ايران در عربستان كه در مقر دبيركلي در رياض انجام شد، يادداشت اعتراضي كشورهاي عضو را نسبت به آنچه اظهارات تحريك آميز ايران خواند، تحويل وي داد.
در اين زمينه «سيدمحمد جواد رسولي محلاتي» سفير كشورمان در رياض هم با اشاره به ملاقاتش با «الزياني» دبيركل شوراي همكاري خليج فارس به فارس گفت: اين ملاقات پس از تماس تلفني و در پي دريافت دعوتنامه از دبيركل شوراي همكاري خليج فارس به منظور ديدار و آشنايي با وي انجام شد.
وي افزود: در اين ملاقات در اقدامي غيرمتعارف با شئون ديپلماتيك نامه اي خطاب به علي اكبر صالحي وزير خارجه كشورمان مبني بر اعتراض به اظهارات آيت الله احمد جنتي در خصوص تحولات بحرين به اينجانب تسليم شد.
سفير ايران در عربستان خاطرنشان كرد: پس از اطلاع از مفاد نامه تسليمي، با توجه به اقدام غيرمتعارف دبيركل شوراي همكاري خليج فارس و غيرقابل قبول بودن مفاد نامه مذكور، طي يادداشتي پيام الزياني به وزير خارجه كشورمان عينا به دبيرخانه شوراي همكاري خليج فارس عودت داده شد.
گفتني است امام جمعه موقت تهران در خطبه هاي نمازجمعه دو هفته پيش اظهار داشت: آمريكايي ها در لباس سربازان عربستاني مردم بحرين را زنداني و آنها را از كار، دانشگاه و حتي بيمارستانها اخراج مي كنند در حالي كه اين مردم اين طرح را مطرح مي كنند كه هر نفر يك راي داشته باشد.
وي ادامه داد: برخي همايش هاي آشتي براي رد گم كردن مطرح مي شود كه فايده اي ندارد بحرين بايد به دست اسلام و مسلمين فتح و بر نيروهاي آمريكايي كه در لباس نيروهاي عربستاني هستند، پيروز شود.
اين اظهارات آيت الله جنتي، اعتراض كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس را برانگيخت و در اين يادداشت تاكيد كردند كه اظهارات احمد جنتي دبير شوراي نگهبان ايران با اصول حسن همجواري، منشور سازمان ملل، اصول سازمان همكاريهاي اسلامي و قوانين بين المللي در تضاد است و روابط حسن همسايگي ايران با كشورهاي شوراي همكاري را با زيان زيادي روبه رو مي كند.

 



جمهوري اسلامي حق داشت كه با ما مقابله كند (خبر ويژه)

عضو تيم گرداننده سايت جرس اذعان كرد در جمهوري اسلامي فردي معتدل تر از آيت الله خامنه اي نمي توان يافت و اگر نظام مجبور به برخورد قدرتمندانه با اپوزيسيون ضدانقلاب شده، به خاطر تندروي هاي اپوزيسيون بوده است.
ابراهيم نبوي همكار محسن كديور در جرس، ضمن دعوت مخالفان و اصلاح طلبان به سازش با نظام، نوشت: من متأسفم كه بايد در چنين شرايطي اين نكته را بگويم ولي كمتر كسي معتدل تر از [آيت الله]خامنه اي و دورتر از او به استبداد در ميان نيروهاي سياسي آن زمان وجود داشت. او تنها[!] روحاني بود كه هنر و ادبيات را به واقع مي شناخت، تندرو نبود. حتي سخنراني او در مخالفت با بني صدر بيشتر بر تخلفات قانوني بني صدر تأكيد داشت. وقتي رئيس جمهور بود دولت به ميزان زيادي در اختيار موسوي بود. از كسي مانند كيومرث صابري مشورت مي گرفت و سعي مي كرد در كار دولت دخالت نكند. تنها او نبود كه شمشير را از رو عليه اصلاح طلبان بست. ما بوديم كه تندروي كرديم.
نبوي با اشاره به اينكه تندروي هاي اصلاح طلبان باعث مواضع شديدتر و بعدي نظام شده مي نويسد: تعداد كشتگان تا سال 88 چقدر بود؟ چند نفر به دلايل سياسي زنداني شدند يا كشته شدند؟ از 1368 تا 1378 را مي گويم. در آن ده سال چند مخالف زنداني يا كشته شدند. طبيعي است وقتي در يك كشور ما روشي را براي تغيير انتخاب مي كنيم كه معناي آن نابودي يك حكومت است آن حكومت هم از خودش دفاع مي كند. ما بايد قاعده بازي را تغيير دهيم و صراحتاً اين كار را بكنيم.
مقارن با انتشار اين نوشته نبوي در جرس، اكبرگنجي نيز در سايت بي بي سي خاطرنشان مي كند كه از نگاه جمهوري اسلامي و رهبري آن، اصلاح طلبان دنبال دوگانه كردن حاكميت هستند و بنابراين طبيعي است كه حاكميت اجازه بازگشت اين جريان به عرصه سياست و انتخابات را ندهد هر چند كه برخي اصلاح طلبان چنين القا كنند.
وي همچنين تصريح كرد كه مواضع روزنامه كيهان بيش از هر فرد و گروه ديگري مواضع نظام و آيت الله خامنه اي را تبيين و تبليغ مي كند.
خاطرنشان مي شود ابراهيم نبوي كه اكنون در بلژيك اقامت دارد، 18 خرداد گذشته نيز با انتقاد از تندروي ها جريان هاي ساختارشكن و بن بست آنان تصريح كرده بود: برخلاف تبليغات، خبري از جنبش و انقلاب در ايران نيست. حكومت ايران اصلاً قابل مقايسه با بسياري از كشورها كه حكومتشان به دليل استبداد سقوط مي كند، نيست. ده ها مقاله عليه رهبران كشور هر روز از داخل زندان پخش مي شود. ما اينترنت داريم، صدها شبكه تلويزيوني داريم، اصلاً شرايط ما از نظر شرايط عيني انقلاب آماده نيست. حكومتي كه ده ها تظاهرات را كنترل مي كند بدون اينكه بيش از ده نفر در طول چند ماه در خيابان كشته شوند با حكومتي مثل سوريه كه طي دو ماه، هزار نفر را مي كشد فرق مي كند. علت اصلي مخالفت من با انقلاب اين است كه در حال حاضر ممكن الوقوع نيست. من تمام تلاشم را براي افزايش فشار به حكومت و گسترش شكاف در ميان حكومت مي كنم تا حكومت ضعيف تر شود. من با خيابان رفتن يك ميليون نفر مخالف نيستم اما اگر هزار نفر [در ايران 75 ميليون نفري] به خيابان بروند و پانصد نفرشان آسيب ببينند، نه تنها كاري نكرده ايم بلكه فقط نااميدي و ترس را بيشتر كرده ايم.
يادآور مي شود نبوي در ميان محافل ضد انقلاب به غلط به عنوان نفوذي وزارت اطلاعات معرفي مي شود. اين گمانه پس از ماجراي اسب تروا در راهپيمايي 22 بهمن سال 88 و به تحليل رفتن انرژي تتمه عوامل ميداني اپوزيسيون، پررنگ تر شد حال آن كه واقعيت ندارد. نبوي در آن سناريو با مهاجراني همكاري داشت و تنها كتك اشتباه مهاجراني اي را خورد كه بعدها خود وي اعتراف كرد بسياري از ادعاها عليه نظام و رهبري آن، عاري از حقيقت است.

 



انتخابات براي اصلاح طلبان بازي دوسر باخت است (خبر ويژه)

عضو متواري فراكسيون مشاركت در مجلس ششم مي گويد اصلاح طلبان با ورود زودهنگام به بحث انتخابات، در تله افتاده و باعث شده اند تا اتهام خيانت از گوشه و كنار به سوي آنان سرازير شود.
علي اكبر موسوي خوئيني درباره بازي دو سر باخت طيف متبوع و سابق خود به صداي آمريكا گفته است: اعلام زودهنگام برنامه شركت يا عدم شركت در انتخابات، به ضرر اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان با ورود به بحث انتخابات در حالي كه هنوز چند ماه به تاريخ انتخابات باقي مانده است يك اشتباه تاكتيكي انجام داده و خود را در اين وضعيتي قرار داده اند كه اتهام «خيانت» از گوشه و كنار به سوي آنها سرازير گرديده است.
اشاره وي به انتقادهاي گسترده اي است كه نسبت به مواضع مذبذب خاتمي و هم طيفانش هم در ميان جبهه انقلاب و هم جبهه ضدانقلاب برپا شده است. وفاداران به انقلاب از خاتمي و همراهانش مي پرسند كه اگر مدعي تقلب در انتخابات شده و به نظام تهمت هاي ناجوانمردانه زده اند، با چه رويي مي خواهند به انتخابات و حاكميت برگردند و اگر مي دانند كه دروغ گفته اند چرا علنا اعلام توبه و شرمساري نمي كنند. اما از آن سو جبهه ضدانقلاب نيز كه طي 15سال گذشته به ويژه در سال اخير مكررا از نردبان اصلاح طلبان براي رخنه و زدن ضربه استفاده كرده، معتقد است كه اصلاح طلبان تندرو كم آورده اند و اگر به جانب نظام -ولو به شكل تاكتيكي برگردند- به معناي شهادت در زمينه دروغ بودن ادعاي تقلب بوده است. چرا كه از نظر افكار عمومي انسان عاقل در مكانيزم رقابتي كه مدعي است در آن تقلب سازمان يافته و انبوه وجود دارد، وارد نمي شود و ورود به اين صحنه رقابت، از سلامت انتخابات حكايت خواهد كرد همچنان كه دوبار انتخاب خاتمي و يك بار حاكميت اصلاح طلبان بر مجلس ششم و شوراي شهر شاهد آن است.
موسوي خوئيني در مصاحبه با صداي آمريكا اين را هم ادعا كرده كه نظام موفق شده مسائل را از احمدي نژاد برگرداند و متوجه اصلاح طلبان كند. اين حركت از طريق فشار از يك سو و نيز تطميع آنها از سوي ديگر براي اعلام دقيق موضع گيريشان در انتخابات بوده است كه به نوبه خود با عكس العمل مخالفان رژيم روبرو شده كه اصلاح طلبان را به خيانت متهم كرده اند و در نتيجه فضاي سياسي در مورد شركت در انتخابات «دو قطبي» شده است. اين دو قطبي كردن حالت خوبي نبوده كه توي اين دو سه هفته متاسفانه اتفاق افتاده، به اين شكل كه در اين چند ماه كه هنوز مدت ها به انتخابات مانده طرف مقابل سعي كرده اند سريع مشخص كنند كه جناح اصلاح طلب جايش كجاست، مي گويند زود مشخص كن، توي انتخابات شركت مي كني يا نمي كني؟
يادآور مي شود از نگاه نظام و شوراي نگهبان و تمام حاميان جمهوري اسلامي، تكليف اصلاح طلبان كاملا روشن است. آن طيف كه علنا در فتنه و آشوب سازمان يافته از سوي دشمن نقش آفريني كرده اند، مجرم و خائنند و بايد مجازات شوند و بنابراين نسبت آنها با انتخابات و مشاركت سياسي درون مكانيزم نظام روشن است و ديگراني كه در اين خيانت مشاركت علني نداشته اند بايد به طور علني از فتنه گران و همسنگران ضدانقلاب در فتنه سال 88 اعلام برائت كنند.
روز گذشته سايت دويچه وله در تحليلي به تذبذب خاتمي پرداخت و تصريح كرد: سخنان متفاوت و گاه متضاد خاتمي درباره شركت يا عدم شركت در انتخابات، انتقادات زيادي را در ميان مخالفان برانگيخته است.
سعيد رضوي فقيه از عناصر متواري مقيم پاريس با توجيه دنده عقب گرفتن اصلاح طلبان به دويچه وله گفت: تحريم حداقل در مورد انتخابات مجلس كارآمدي چنداني ندارد. به خاطر اين كه صرفنظر از تهران، شهرهاي كوچك و بزرگ در ايران چون براي حل و فصل مسائل منطقه اي شان نياز به حضور نماينده شان در مجلس دارند، طبيعتا در انتخابات شركت خواهند كرد و رقابت ها در شهرستان هاي ايران مي تواند سواي جنبه سياسي جنبه هاي ديگري هم داشته باشد. بنابراين ما بايد تحريمي داشته باشيم كه فراگير باشد و به حدي باشد كه بتواند عدم مشاركت مردم را به عنوان اعتراض نشان دهد. همچنين ما در تجربه اي كه از برگزاري انتخابات در تاريخ سي و دو ساله جمهوري اسلامي داشتيم، مي بينيم كه كاهش مشاركت در انتخابات لزوما به معناي از دست رفتن مشروعيت نظام و از رسميت افتادن آن نخواهد بود و نظام مي تواند در شرايط مختلفي دوباره اين مشروعيت خودش را با جلب راي شهروندان و كشاندن آنها پاي صندوق هاي راي در انتخابات ديگر جبران كند.
با وجود اين توجيه ها براي شركت دوباره اصلاح طلبان، سايت خودنويس وابسته به نيك آهنگ كوثر (كاريكاتوريست خارج نشين) به انتقاد از مواضع پرنوسان كساني چون خاتمي و موسوي خوئيني ها و ساير اعضاي مجمع روحانيون پرداخت و نوشت: مواضع و صحبت هاي اخير خاتمي و خوئيني ها شديدا تكراري، خسته كننده و كسالت آور شده است. حتي نوشتن درباره آنها هم كسالت آور است. آيا آقاي موسوي خوئيني ها نمي داند كه آيت الله خميني از حكم حكومتي دفاع كرده و آن را از زمره احكام اسلام مي داند. اگر آقاي موسوي به آيت الله خميني و ولايت فقيه معتقد است آن وقت در قبال مواضع رهبر فعلي چه جوابي مي تواند داشته باشد؟ خاتمي و موسوي خوئيني ها جرئت و ظرفيت مطرح كردن مخالفت با ولايت مطلقه فقيه را ندارند.

 



مشاور اردوغان: تركيه دوست صميمي اسرائيل است! (خبر ويژه)

رئيس گروه مشاوران اردوغان نخست وزير تركيه گفت: تركيه آماده است روابط خود با رژيم اسرائيل را از سر بگيرد.
«ابراهيم كالين» رئيس مشاوران اردوغان دراين باره اعلام كرد: احياي روابط تركيه با اسرائيل، بازگشت سفراي دو كشور، برقراري مانورهاي نظامي مشترك دو كشور، همكاري هاي نظامي و غيرنظامي، رفت وآمد مقامات دو كشور و ساير زمينه هاي ديگر را در بر مي گيرد.
وي همچنين سخنان برخي از مقامات امنيتي رژيم صهيونيستي را كه معتقدند تركيه فقط به دنبال عذرخواهي رژيم صهيونيستي است و قصد عادي سازي روابط را ندارد را رد كرد و گفت: اردوغان به من گفته است كه به مقامات اسرائيلي بگويم كه تركيه براي احياي روابط با اسرائيل حسن نيت دارد.
به گزارش تابناك «كالين» همچنين افزود: نتانياهو پذيرفته است كه اسرائيل هم از تركيه عذرخواهي كند و هم خسارت حادثه ديدگان را پرداخت كند، اما ليبرمن وزير خارجه اين كشور مانع عملياتي شدن اين توافق شده است.
وي ادامه داد: تركيه براي روابط با اسرائيل ارزش زيادي قائل است اما آنان بايد ما را درك كنند، دوستان گاهي از اوقات لازم است كه به خاطر اشتباهاتشان عذرخواهي كنند، آن هم دو دوستي كه روابطي عالي با هم داشته اند(!)
كالين همچنين به سفر احتمالي اردوغان در يك تاريخ نامشخص به غزه هم اشاره كرد و گفت: نبايد مقامات اسرائيل اين سفر را سفري تحريك كننده بدانند چرا كه اردوغان به دنبال سفر به تل آويو هم هست.
پس از حمله نظاميان رژيم صهيونيستي به كاروان آزادي و كشتار نه نفر از شهروندان تركيه روابط اين كشور با رژيم صهيونيستي متشنج شد و تركيه سفير خود را از تل آويو فراخواند.
همزمان با انتشار اظهارات مشاور اردوغان، راديو ارتش رژيم صهيونيستي به نقل از برخي منابع نزديك به نتانياهو گزارش داد مواضع وي به مواضع وزير جنگ اين رژيم درباره عذرخواهي از آنكارا با هدف پايان دادن به بحران بوجود آمده در روابط دو طرف، نزديك شده است.
به گفته اين منابع نتانياهو معتقد است كه بايد يك راهكار سازنده براي پايان دادن به بحران با تركيه ارائه شود و به همين دليل وي آماده است تا به خاطر حمله نظامي ارتش اسرائيل به كشتي «مرمره» و كشته شدن 9 فعال صلح طلب ترك از آنكارا عذرخواهي كند.
اين منابع همچنين گفتند كه «يعكوف اميدرور» رئيس شوراي امنيت ملي رژيم صهيونيستي نيز از موضع مخالف خود با ايده عذرخواهي از تركيه عقب نشيني كرده است.
راديو ارتش رژيم صهيونيستي همچنين گزارش داد كه چنانچه نتانياهو بخواهد براي حفظ منافع راهبردي اسرائيل از آنكارا عذرخواهي كند با دشواري هايي مواجه خواهد شد بويژه اينكه «موشيه يعالون» كه مسئول مذاكرات با همتايان ترك است با ايده عذرخواهي از آنكارا مخالف است و معتقد است كه هدف «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه براي وادار كردن اسرائيل به عذرخواهي تحقير آن است. وزير خارجه اسرائيل نيز با ايده عذرخواهي مخالف است.
آمريكا پس از شوك وسيع انقلاب ها در خاورميانه ضمن استفاده از عربستان به عنوان بازوي سركوب نظامي، درصدد برآمد كه دولت اسلامگراي تركيه را نيز آلوده اين پروژه سركوب ملت هاي مسلمان منطقه و فرسايشي كردن انقلاب ها به واسطه روند مذاكرات سياسي كند ضمن اينكه در ماجراي سوريه، تركيه عملا تبديل به ابزار دست آمريكا براي تجهيز و تقويت اپوزيسيون حكومت بشاراسد- كه يكي از كشورهاي خط مقدم مقاومت در برابر رژيم اشغالگر قدس به شمار مي رود-شد. وحشت اسرائيل از شدت ضربه اي كه ممكن است انقلاب هاي عربي به موجوديت اين رژيم اشغالگر بزند، موجب شده تا اين رژيم در كنار آمريكا سياست اغوا و فريب آنكارا را در پيش بگيرد. با اين حال ملت مسلمان تركيه به عنوان يكي از اسلامگراترين و ضد آمريكايي- ضدصهيونيستي ترين ملت هاي منطقه، مخالف شديد بازي دولت آنكارا در سناريوهاي آمريكايي-اسرائيلي هستند و ارتكاب چنين خطايي از سوي دولت اردوغان مي تواند لطمه حيثيتي شديد به اين دولت چه نزد افكار عمومي تركيه و چه نزد ملت هاي منطقه وارد كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14