(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3 مرداد 1390- شماره 19982

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
صدر: اختلاف افكني بين مسئولان دشمني با نظام و انقلاب است
200 نماينده مجلس آمريكا و اسرائيل را مسئول ترور دانشمندان ايراني دانستند
رئيس كميته حقوق بشر مجلس در نامه اي به رئيس مجلس آلمان:
رئيس گروه پژاك را دستگير و به جمهوري اسلامي ايران مسترد كنيد
سفير ايران در بغداد:عراق در برخورد با گروهك تروريستي پژاك جدي است
بار علم بر دوش يا پرواز بر دوش علم
دعوت لاوروف از صالحي براي سفر به مسكو
دبير كل جنبش اسلامي همبستگي ملي كويت : آمريكا و اسرائيل قصد دارند انقلاب هاي منطقه را منحرف كنند
مهدي هاشمي از مهرداد بذرپاش شكايت كرد
شبكه فارسي زبان جديد مرداك با هدف تاثيرگذاري بر خانواده هاي ايراني
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته هاي پزشكي افزايش مي يابد



صدر: اختلاف افكني بين مسئولان دشمني با نظام و انقلاب است

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن تأكيد بر شناخت دشمن و سناريوهاي آن براي تضعيف نظام تصريح كرد كه اختلاف افكني بين مردم و مسئولان از سوي هر كسي كه باشد، در جهت انحراف و دشمني با نظام و انقلاب است.
سيدشهاب الدين صدر نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي طي سخناني در يادواره شهداي سبزوار با اشاره به خلوص نيت شهدا در جان فشاني براي راه خدا، گفت: جوانان كشور براي اقامه احكام الهي، عزت و اقتدار اسلام به شهادت رسيده اند و هرگز هدف آنها رسيدن به پست و مقام دنيوي نبوده، بنابراين ما وظيفه داريم ضمن ادامه راه آنها، وصيتنامه هاي شهدا را براي نسل هاي امروز و فردا بازگو كنيم.
وي افزود: تكليف ما امروز مثل شهداست، بايد منتظر باشيم كه در زمان بزنگاه به تكليف مان عمل كنيم چراكه انجام تكليف در زمان مناسبش ارزش دارد.
وي ادامه داد: نحوه مقابله دشمن با ما امروز تغيير كرده و پيچيده تر شده و از جنگ سخت و روياريي مستقيم به جنگ نرم و طراحي هاي ديگر تبديل شده اما جنگ وجود دارد.
صدر با اشاره به واكنش مردم كشور به اين توطئه ها گفت: در زمان حضرت امام(ره)، آنگونه كه امام تكليف مي كرد، ملت يكپارچه مي ايستاد، بعد از رحلت حضرت امام (ره) واقعاً بايد مرحبا گفت به ملت ايران در سراسر كشور كه در هر زماني مقام معظم رهبري كه جانشين راستين حضرت امام هستند، اعلام تكليف و وظيفه كرده، ملت يكپارچه آمده و در صحنه حاضر شده است.
وي افزود: در همين چند هفته گذشته رهبر معظم انقلاب فرمودند كه دشمن سناريوهاي مختلفي بر عليه ما طراحي كرده است كه تضعيف اقتصادي، اختلاف بين قوا، كمرنگ كردن اعتقادات و ارزش هاي ديني، برخي از آنها هستند، بنابراين در شرايط فعلي دشمن شناسي يكي از مسائل مهم بوده و اما از آن مهمتر شناختن ترفندهاي دشمن است.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: وقتي شناخت كافي از دشمن داريم اما از برنامه ها و تاكتيك هاي آن اطلاع نداريم، در واقع شناختمان از دشمن كافي نيست.
صدر در ادامه با اشاره به سناريوي اختلاف بين مسئولين كشور و مردم توسط دشمنان نظام، اظهار داشت: ما هر چه در زمان انقلاب و بعد از آن به دست آورده ايم، در پرتوي حضور و وحدت آحاد ملت بوده و يكي از رموز پيروزي انقلاب همين مودتي است كه بين مردم و مسئولين وجود دارد. وي تصريح كرد: هر فردي در هر جايگاهي باعث اختلاف بين مسئولين كشور و تفرقه بين آحاد ملت شود، قطعاً آب به آسياب دشمن مي ريزد، چون تشخيص مقام معظم رهبري اين است كه تمام مسئولين در دستگاه ها و قواي مختلف بايد با وحدت و يكپارچگي اهداف و آرمان هاي نظام را دنبال كنند و حداكثر تعامل و همكاري را با يكديگر داشته باشند.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر در مجلس كسي بخواهد قوه مجريه يا قضائيه را تضعيف كند، دولت بخواهد دو قوه ديگر را تضعيف كند و يا قوه قضائيه بخواهد اين كار را بكند، قطعاً در جهت منويات رهبري نيست. هر كس اگر بخواهد تكليفش را انجام دهد، بايد در راستاي وحدت بين قوا حركت كند. اين افرادي كه گاهي در تريبون ها و در رسانه هاي مختلف حرف هايي مي زنند كه بوي تفرقه مي دهد و اختلاف ايجاد مي كند، قطعاً در جهت منافع دشمن هستند.

 



200 نماينده مجلس آمريكا و اسرائيل را مسئول ترور دانشمندان ايراني دانستند

وكلاي ملت طي بيانيه اي آمريكا و اسراييل را مسئول شهادت جمعي از پاسداران و ترور نخبه كشورمان دانستند.
اهالي خانه ملت بخش عمده اولين جلسه علني اين هفته را به محكوميت اقدامات تروريستي اخير كشور از سوي دشمنان نظام اختصاص دادند. در همين راستا، محمد دهقان عضو هيئت رئيسه، صبح يكشنبه بيانيه 200 تن از نمايندگان ملت را قرائت كرد كه مسئوليت كليه جنايات اخير را به عهده آمريكا و رژيم صهيونيستي مي دانست.
متن اين بيانيه بدين شرح است:
اقدامات جنايتكارانه گروه تروريستي پژاك و شهادت جمعي از پاسداران عزيز انقلاب و نيز ترور يكي ديگر از فرزندان برومند ملت و از نخبگان كشور و حمايت آمريكا و رژيم صهيونيستي از اين جنايات، يك بار ديگر نشان داد كه آمريكا و رژيم صهيونيستي از همه شيوه ها براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي ايران نااميد شدند و با زبوني به اقدامات ناجوانمردانه دست مي زنند.
ملت ما در طول تاريخ انقلاب اثبات كرد كه شهادت را افتخار خود مي داند و شهادت را موجب جريان خون تازه در كالبد ملت مي داند.
ملت ما اين كلام امام راحل عظيم الشأن را همواره به ياد دارد كه فرمود «بكشيد ما را، ملت، بيدارتر مي شود.»
دشمنان ما بايد بدانند كه ملت سرافراز ايران نه تنها با اينگونه اعمال مذبوحانه از صحنه خارج نمي شوند، بلكه هر روز بر اثر اين دشمني ها مقاوم تر و در برابر استكبارو دنباله هاي حقير آن سرسخت تر مي شوند و اين اقدامات ذلت بار را نشان دهنده اوج حماقت و استيصال دشمنان اين مرز و بوم مي داند.
ما نمايندگان ملت شايسته ايران ضمن عرض تبريك و تسليت شهادت اين عزيزان به محضر مقدس بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه و مقام معظم رهبري و مردم ايران و بازماندگان اين عزيزان اعلام مي كنيم كه مسئول اينگونه جنايات، ايالات متحده آمريكا و رژيم نامشروع صهيونيستي است و از مسئولين اطلاعاتي و امنيتي خواستاريم در اين خصوص اقدامات جدي براي دستگيري و مجازات عاملان اين جنايت را انجام دهند.
نيروهاي امنيتي
پاسخ اين شرارت ها را بدهند
لاريجاني هم در همين راستا روز گذشته در صحن علني مجلس با اشاره به شهادت فرمانده لشكر علي بن ابيطالب سپاه قم در مصاف با گروهك ضد انقلاب آمريكايي پژاك و تبريك و تسليت اين حادثه اظهار داشت: امروز ماجراجويي هاي آمريكا در منطقه نفس هاي آخر خود را مي زند و به همين جهت دست به دامن گروه هاي تروريستي شده اند كه ناكامي خود را سرپوش بگذارند و همگان مي دانند اين گونه عمليات بمب گذاري در جاده هيچ ارزش نظامي ندارد، پس بايد علت آن را در موضوعات ديگري دانست كه همان فضاسازي رسانه اي براي ترميم ژست شكست خورده آمريكا در منطقه است.
وي خاطرنشان كرد: اين تاكتيك هاي منسوخ علاوه بر اين كه ارزش شعارهاي مبارزه با تروريسم آمريكا را خوب نمايان مي كند كه تا چه اندازه مضحك است، لكن جانب ديگري هم دارد كه بايد اين گروهك آمريكايي بدان توجه نمايد.
رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: اگر مايل هستند هم چنان در اجاره اميال آمريكا زندگي كنند، بدانند كه با روزگار ديگري مواجه مي شوند و بازي را تمام شده بدانند، زيرا نيروهاي جان بر كف سپاه در هر كجا كه آنان باشند، استقرار را از آنان خواهند گرفت و بايد تكليف خود را روشن كنند و حضور در اين منطقه براي پژاك با نوكري آمريكا ديگر مجال خود را از دست داده است.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اقدام تروريستي آمريكايي- صهيونيستي روز گذشته در مورد ترور يكي از نخبگان كشور اظهار داشت: ترور يكي از نخبگان كشور نمونه ديگري است كه سطح دشمني آمريكا را نشان مي دهد و با اين حساب آمريكايي ها اين گونه اقدامات را در آرايش مديريت جهاني كذايي خود مباح مي دانند، لذا به عواقب آن خوب انديشه كنند.
وي يادآور شد: لازم است نيروهاي امنيتي كشور با همت قوي تر پاسخ اين شرارت ها را بدهند، تا حريف متوجه حد و اندازه خود شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اذعان كرد: مجلس شوراي اسلامي از اقدامات پرصلابت سپاه پاسداران در سركوب نيروهاي ضد انقلاب آمريكايي پژاك تشكر مي كند و از اين عزيزان و ساير نيروهاي امنيتي مي خواهد تا ريشه كني اين مزدوران آمريكايي مجدانه تلاش نمايند.
گفتني است در پايان سخنان لاريجاني نمايندگان با شعارهايي چون مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسراييل سخنان وي را تاييد كردند.
نطق ميان دستور اكثر وكلاي ملت نيز در محكوميت جنايت هاي اخير بود.
در اين ارتباط حسن شبان پور نماينده مرودشت ضمن محكوم كردن حركت كور و ماجراجويانه آمريكايي ها و اسراييلي ها در جهت ترور دانشجوي نخبه كشورمان و به شهادت رساندن جمعي از پاسداران در غرب كشور، از نيروهاي امنيتي خواست كه پاسخ دندان شكني به اين اقدامات بدهند.
نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز در جلسه علني ديروز طي تذكري با استناد به ماده 107 آئين نامه داخلي پارلمان با بيان اينكه تذكر بنده به وزراي امور خارجه، كشور، اطلاعات و دفاع است، اظهار داشت: بايد دستگاه ديپلماسي كشورمان وضعيت ما را با اقليم كردستان عراق مشخص كند.
وي افزود: آنان يا با ما دوست هستند يا دشمن. اقليم كردستان عراق به دشمنان ما امكانات مي دهد و آنان در مرزهاي كشورهاي ما بمب گذاري كرده و فرزندان ما را به شهادت مي رسانند.
قاضي پور همچنين گفت: دستگاه ديپلماسي كشورمان بايد راجع به اين موضوع تعيين تكليف كرده و وضعيت ما را با آنان روشن كنند.
در ادامه علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر نماينده اروميه با بيان اينكه وزارت امور خارجه كشورمان در حال پيگيري اين مسئله با دولت عراق و اقليم كردستان است، گفت: قرار است وزارت خارجه جلسه اي با آنان تشكيل دهد تا اين مسئله روشن شود چرا كه آنان نمي توانند عليه ايران اقدام كنند.
روز گذشته سيدعلي ادياني راد نماينده مردم قائم شهر در مجلس هم طي نطق ميان دستور در صحن علني مجلس ضمن محكوم كردن ترور اخير نخبه كشورمان گفت: اينگونه اقدامات قرون وسطايي صرفا ترور يك عالم نيست بلكه ترور علم است كه نشان از عصبانيت دشمن از پيشرفت علمي كشور و جهاد علمي دانشمندان كشورمان دارد.
حسينعلي شهرياري نماينده مردم زاهدان نيز صبح يكشنبه طي نطق ميان دستور در صحن علني مجلس ضمن تسليت شهادت جمعي از سپاهيان در منطقه عملياتي غرب كشور، با بيان اينكه از كشور به اصطلاح مدعي حقوق بشر در آلمان خواهان استرداد سركرده گروهك پژاك هستيم، اظهار داشت: مسئله اي كه امروز مورد انتقاد شديد مومنين قرار گرفته، عدم رعايت عفاف و حجاب در جامعه است كه عليرغم شعارهايي كه داده شده اما به علت عدم برنامه ريزي مدون نتايج مطلوبي نداشته است لذا انتظار مي رود با فرا رسيدن ماه رمضان مسئولين فرهنگي و امنيت اجتماعي به طور جدي مراقبت كنند.
وي ادامه داد: متاسفانه كار به جايي رسيده است كه آمرين به معروف و ناهيان منكر مورد حمله اراذل و اوباش قرار گرفته و فضاي ناامني را در كشور دامن مي زنند كه در اين مورد نيروي انتظامي و قوه قضائيه بايد حداكثر مجازات را قائل شوند تا ريشه اين ناامني ها خشكانده شود.
تصويب يك فوريت تحريم
62 مقام آمريكايي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين در جلسه علني روز گذشته با يك فوريت طرح تحريم 62 مقام آمريكايي توسط ايران موافقت كردند.
كاظم جلالي نماينده شاهرود و سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به عنوان طراح طرح مذكور در صحن علني صحبت كرد و اين طرح هيچ مخالفي نداشت.
نمايندگان پس از رأي بالا به يك فوريت طرح مذكور، شعارهاي «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» در صحن علني پارلمان سر دادند.
وكلاي ملت به علاوه پس از بررسي پيشنهاد كميسيون اقتصادي مجلس درخصوص لايحه اعاده شده امور گمركي كه بر ضرورت بررسي اين لايحه مطابق اصل 58 قانون اساسي و مصوبه قبلي كميسيون اصرار ورزيده بود، با اين پيشنهاد مخالفت كردند.
اين لايحه 163 ماده اي پيش از اين به صورت اصل 58 قانون اساسي در كميسيون اقتصادي مجلس به تصويب رسيده بود كه شوراي نگهبان به اين مصوبه ايراد گرفته وعلت ضرورت تصويب اين لايحه طبق اصل 58 قانون اساسي را مورد سوال قرار داده بود كه نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز با پيشنهاد كميسيون اقتصادي مبني بر ضرورت بررسي اين لايحه مطابق اصل 58 كه بر مصوبه قبلي نيز اصرار ورزيده بود، مخالفت كردند.
پس از مخالفت مجلس با اين پيشنهاد، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي از مجلس براي قبول نظر شوراي نگهبان و در دستور كار قرار گرفتن اصل اين لايحه و بررسي و راي گيري ماده به ماده لايحه مذكور، رأي گيري كرد كه نمايندگان ملت نيز آن را به تصويب رساندند كه براين اساس لايحه امور گمركي در صحن علني پارلمان بررسي مي شود.
در ادامه علي لاريجاني به بيان دو ايراد شوراي نگهبان به اين لايحه پرداخت و گفت: شبهه اول شوراي نگهبان به اين مصوبه كميسيون اقتصادي اين است كه چه ضرورتي داشته است كه اين لايحه به صورت اصل 58 قانون اساسي تصويب شده است و ايراد دوم اين شورا نيز آزمايشي اجرا كردن يك قانون دائمي است.
هرگونه اقدام در خصوص زكات
با اذن ولي فقيه انجام مي شود
مجلسي ها ديروز طرح زكات كه اعاده شده از شوراي نگهبان است را هم مورد بحث و بررسي قرار داده و با اصلاحاتي، نظر اين شورا در خصوص طرح مذكور را تامين كردند.
وكلاي ملت مقرر كردند به منظور تشويق مردم به اداي زكات و سازماندهي امور مربوط در صورت اذن ولي فقيه و اعطاي اختيارات در چارچوب اين قانون، شوراي مركزي زكات با عضويت اشخاص مشخص شده در ماده يك طرح زكات تشكيل شود.
همچنين وكلاي ملت به منظور تامين نظر شوراي نگهبان درباره طرح زكات، نماينده ولي فقيه در شوراي مركزي زكات را به عنوان رئيس اين شورا تعيين كردند.
همچنين مقرر شد يك نماينده از كميسيون اقتصادي مجلس با پيشنهاد كميسيون و انتخاب مجلس به عنوان ناظر در شوراي مركزي زكات حضور داشته باشد.
به علاوه تصويب شد، هرگونه اقدام در مورد زكات از قبيل جمع آوري و اولويت هاي مصرف آن مطابق نظر ولي فقيه و با اذن ايشان انجام شود.
خانه ملتي ها در ماده 4 طرح زكات به منظور تامين نظر شوراي نگهبان، دولت را مجاز كردند براي اهداف اين قانون و بنابر پيشنهاد كميته امداد امام خميني(ره) حداقل معادل ريالي زكات جمع آوري شده در هر سال را به عنوان 01 درصد در بودجه سال بعد پيش بيني كند و در اختيار كميته امداد امام خميني(ره) براي مصارف اهداف اين قانون قرار دهد.
خانه ملتي ها همچنين در اصلاح ديگري كميته امداد امام خميني(ره) را موظف كردند معادل ريالي زكات جمع آوري شده در هر محل را به همراه كمك هاي دولت به مصرف همان محل برساند.
بهارستان نشينان در تبصره 2 ماده 4 طرح مذكور نيز به منظور تامين نظر شوراي نگهبان، مقرر كردند كه كميته امداد امام خميني(ره) با ايجاد بانك اطلاعات ملي زكات، گزارش عملكرد ميزان زكوات جمع آوري شده در مناطق كشور، كمك هاي دولت و اقدامات رفع فقر و عمراني و خدماتي انجام شده را به صورت دوره اي به شوراي مركزي زكات و كميسيون هاي اقتصادي و اجتماعي مجلس منعكس كند.
وكلاي ملت همچنين در جلسه علني صبح يكشنبه و در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه اعاده شده تشكيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري، مواد باقيمانده از اين لايحه را بررسي و تصويب كردند و بررسي اين لايحه را به اتمام رساندند.

 



رئيس كميته حقوق بشر مجلس در نامه اي به رئيس مجلس آلمان:
رئيس گروه پژاك را دستگير و به جمهوري اسلامي ايران مسترد كنيد

زهره الهيان خطاب به نوربرت لامرت نوشت: از جمهوري فدرال آلمان توقع مي رود، رئيس گروه پژاك را دستگير و محاكمه يا به جمهوري اسلامي ايران مسترد كند.
زهره الهيان رئيس كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي درباره فعاليت گروه تروريستي پژاك به نوربرت لامرت رئيس مجلس آلمان نامه اعتراضي نوشت كه متن كامل آن به شرح زير است:
رياست محترم مجلس جمهوري فدرال آلمان
با سلام و احترام
در شرايطي كه تصويب اسناد و انجام اقدامات ضد تروريستي توسط اكثر كشورها در حال گسترش است و پيشگيري و سركوب تأمين مالي تروريسم و همچنين پيشگيري و جرم انگاري اقدامات تروريستي جزء ضروريات مبارزه با تروريسم قلمداد مي شود، متأسفانه همچنان شاهد فعاليت آزادانه گروهك هاي تروريستي در برخي كشورهاي مدعي مبارزه با تروريسم هستيم.
بدون شك اين گروهك ها بدون حمايت برخي دولت ها امكان اوليه حيات و فعاليت را ندارند. من جمله اين گروهك ها مي توان به گروهك تروريستي منافقين و گروهك تروريستي پژاك اشاره نمود. اما بايد تاسف خود را به خاطر حمايت هايي كه از جانب اتحاديه اروپا از اين گروهك ها انجام شده است و اعطاي تابعيت آلماني به رئيس گروه پژاك، عبدالرحمان حاجي احمدي و عدم محاكمه با استرداد اين جنايتكار بين المللي ابراز نمائيم.
اين حمايت ها در حالي است كه مسئولين كشورهاي اروپا من جمله حضرتعالي از وضعيت يك زن عكاس ابراز نگراني مي كنيد.
عاليجناب
در خصوص اطلاع بيشتر از گروه پژاك و حمايت برخي دولت ها موارد ذيل را به استحضار مي رسانيم:
1- گروه پژاك از سال 2004 ميلادي پس از حمله به آمريكا به عراق تجهيز و تقويت گرديد تا عاملي بر ايجاد ناامني در منطقه شود.
2- بنابر اعتراف ساموئل گاردينر افسر اطلاعاتي نظامي آمريكا، سايت ويژه پژاك با اعلام شماره حساب در آمريكا براي حمايت از پژاك افتتاح گرديد.
3- رژيم غاصب اسرائيل نيز همواره شادماني خود را پس از اعمال تروريستي پژاكي نموده است.
4- اتحاديه اروپا نيز با فراهم آوردن مستند تبليغاتي و انجام ملاقات و حمايت از حاجي احمدي به جاي اتخاذ موضع ضد تروريستي همواره از اين گروهك تروريستي دفاع كرده است.
5- پليس آلمان 2 سال قبل حاجي احمدي را به مدت 2 روز دستگير و سپس او را آزاد نمود.
عاليجناب
رئيس گروه پژاك با خصلت ددمنشانه و دور از انسانيت قاتل بيش از سيصد نفر از ايرانيان و گروهك منافقين عامل قتل بيش از 16 هزار نفر ايراني مي باشد. حال با توجه به اينكه پايان دادن به بي كيفري و مجازات عاملان جنايات عليه بشريت، جزء لاينفك برقراري صلح و امنيت بين المللي مي باشد، از جمهوري فدرال آلمان توقع مي رود، رئيس گروه پژاك را دستگير و محاكمه يا به جمهوري اسلامي ايران مسترد نمايد تا جمهوري اسلامي ايران با محاكمه و تحقق حق دادخواهي منصفانه و جبران خسارت براي قربانيان و خانواده آنها گامي مؤثر در پيشبرد و ارتقاء حقوق بشر بردارد.
زهره الهيان
رئيس كميته حقوق بشر مجلس

 



سفير ايران در بغداد:عراق در برخورد با گروهك تروريستي پژاك جدي است

سفير ايران در بغداد از جديت مسئولان عراقي در مبارزه با گروهك تروريستي پژاك خبر داد و گفت: آنها برخورد با اين گروهك را حق ايران مي دانند.
«حسن دانايي فر » سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد، با بيان اينكه مسئولان عراقي در مبارزه با گروهك تروريستي پژاك جدي هستند، گفت: آنها اين گروهك را تروريستي مي دانند و عنوان مي كنند كه اين حق ايران است كه با اين گروهك برخورد كند.
وي درباره گروهك تروريستي منافقين نيز با بيان اينكه دولت عراق مصمم به اخراج اين گروهك از خاك اين كشور است، گفت: اعضاي اين گروهك بايد تا پايان سال جاري ميلادي خاك عراق را ترك كنند و عراقي ها در اين زمينه جدي هستند.
دانايي فر درباره بازگشت تعدادي از اعضاي نادم اين گروهك به كشور كه مرتكب جنايت نشده اند نيز گفت: اكثر كساني كه موفق به فرار از پادگان اشرف مي شوند خواستار بازگشت به ايران هستند. آنها پس از فرار به دولت عراق پناهنده مي شوند و اكثر آنها در مصاحبه با صليب سرخ تقاضا دارند كه به كشور بازگردند و ما نيز تسهيلات لازم را در اين زمينه فراهم مي كنيم تا به كشور برگردند.
وي با بيان اينكه در چند ماه گذشته تعداد قابل توجهي از اعضاي اين گروهك به كشور بازگشته اند، اظهار داشت: كميته اي اجتماعي در كنسولگري ايران مسئوليت اين كار را به عهده دارد.
در همين حال حسن السنيد -رئيس كميسيون امنيت و دفاع مجلس عراق - كه رياست كميته حقيقت ياب درباره بمباران مناطق مرزي را برعهده دارد، برخي ادعاها مبني بر تجاوز به حريم مرزي عراق توسط نيروهاي ايراني را رد كرده و گفت: نظاميان ايراني در درگيري با تروريست هاي پژاك، وارد خاك عراق نشدند.

 



بار علم بر دوش يا پرواز بر دوش علم

كار رسمي ما حوزويان و شما دانشگاهيان تحصيل مطالب علمي است. علم يك موجود زنده است، يك امر مرده نيست. يك وقت است كسي مال فراهم مي كند؛ حالا يا در بانك مي گذارد، يا در جيب و كيف، اين يك جمادي را حمل مي كند. اما يك وقتي عالم مي شود؛ اين علم، نور است، موجود است، حي است. لفظ نيست، مفهوم نيست! آن نور، موجود زنده است و راهنماي ماست. اگر كسي در درون خود يك حيات جديدي را احساس كرد؛ خوشحال است، مي فهمد عالم شد. اما اگر كسي با قبل از حوزه، يا قبل از دانشگاه فرقي نكرد؛ اين معلوم مي شود كه فقط يك مشت مفهوم به دست آورده! و البته با مفهوم كاري از پيش نمي رود. يعني ما مي خواهيم مجهولات مان را با اين مفاهيم حل كنيم. اگر گفتند: فكر عبارت از ترتيب امور معلوم است براي رسيدن به مجهول، ما معلومات مان را تنظيم مي كنيم به شكل منطقي تا به مجهول برسيم؛ آنها كه اهل اين راهند، گفتند: با مفهوم هيچ مشكلي حل نمي شود، گفتند: خون به خون شستن محال است و محال. كسي بخواهد خون را پاك كند، يك خون بيشتري روي اين خون بريزد، با آن پاك نمي شود! با مفهوم، مفهوم حل نمي شود. نتيجه اش همين است كه احيانا شما مي بينيد؛ يك كسي فارغ التحصيل حوزه يا دانشگاه شد، مشكل خودش را حل نكرد، چه رسد بتواند مشكل جامعه را حل بكند، بتواند تحولي در مخاطبش ايجاد كند. اينكه گفتند: خون به خون شستن محال است و محال، اين را بزرگان اهل معرفت درباره همين امور رائج و دارج ماها گفتند. يعني شما مي خواهيد با مفهومي يك مفهوم ديگري را حل بكنيد.
تفاوت دارايي علم و مال با دانايي
اگر كسي در خودش يك حيات جديدي احساس كرد، بايد شاكر باشد كه عالم شد؛ چون علم زنده است، وگرنه آن مالك شد، نه عالم! همانطوري كه يك تاجر يك مالي فراهم مي كند؛ حالا يا در جيب مي گذارد، يا در كيف مي گذارد، ولي احساس حيات نمي كند، چون يك جامدي را حمل مي كند؛ اگر كسي خداي ناكرده چند سال در حوزه بود، يا دانشگاه بود، در درون خود آن حيات را حس نكرد؛ اين مالك شد. بعد يا فلسفه فروش مي شود، يا تفسير فروش مي شود، يا فقه فروش مي شود، يا اصول فروش مي شود؛ حالا اينها را با درس گفتن مي فروشد، يا با كتاب نوشتن، يا با سخنراني؛ اين عالم نيست!
در پايان امر هم ممكن است خداي ناكرده اين خطر او را تهديد بكند كه: و منكم من يرد الي ارذل العمر لكي لايعلم من بعد علم شيئا.(1) اين نكره هم در سياق نفي است؛ فرمود: بعضي ها در دوران كهنسالي و فرتوتي به جائي مي رسند كه هر چه خواندند از يادشان مي رود. پس ما هر روز بايد سري به درون بزنيم كه مالك شديم يا عالم!
لزوم تشخيص علم دروني خويش
حالا از كجا بفهميم كه اين علم پيدا شده يا نه، سري مي زنيم، اما از كجا بفهميم كه اين علم است يا مال؟ اين آخرت است يا دنيا؟ اين نور است، زنده است يا امر جامد! فرمود: علم، پيام دارد، تريبون دستش است، يك بلندگو دستش است؛ هميشه فرياد مي زند، هميشه داد مي زند، هميشه هدايت مي كند، سخنراني دارد. شما گوش بدهيد، ببينيد او چه مي گويد! براي اينكه يك موجود زنده حرف مي زند. مال از آن جهت كه جامد است، حرفي نمي زند. هر كسي در جيب نگه داشت، نگه داشت؛ اما علم حي است و متكلم است و سخن مي گويد. آدم بايد يك گوشي داشته باشد، بشنود؛ حرف خودش را بشنود.
يك وقتي استادمان مرحوم آقاي الهي قمشه اي(رض) به يكي از اين آقاياني كه سمعك گذاشته بود، سنش هم در حدود 70-80 سال شده بود گفت: آن چيست؟ گفت: اين سمعك است. فرمود: سمعك يعني چه؟ عرض كرد: ديگران اگر حرفي زدند، من بشنوم. فرمود: تو الآن در سني هستي كه بايد فقط حرف خودت را بشنوي! 70 سال حرف ديگران را گوش دادي، بس است؛ الان حرف خودت را بايد گوش بدهي،حرف خودت كه سمعك نمي خواهد! اين معلوم مي شود يك ارتباطي با درون لازم است كه ببينيم اين علمي كه ما آموختيم به ما چه مي گويد و از ما چه مي خواهد! چون علم، حي است و حرف مي زند و دستور مي دهد؛ اگر سواد است و اگر سواد نيست؛ كوثر نيست، تكاثر است، مال است و آن نه به درد حوزه مي خورد، نه به درد دانشگاه!
حفظ علم به وسيله عمل كردن به آن
وجود مبارك حضرت امير(ع) چون متخصص اين رشته هاست، فرمود: علم حرف مي زند و هاتف است. الان اين تلفن ها را مي گويند: «هاتف».فرمود: العلم يهتف بالعمل فان اجابه الا ارتحل(2). حالا اگر كسي آمد در منزل زنگ زد، يا تلفن زنگ زد؛ چند بار زنگ زد، كسي گوشي را نگرفت، رها مي كند! فرمود: علم هاتف است، به صاحبش مي گويد كه من را به كاربگير، و الا ما رفتيم؛ اين از بيانات نوراني حضرت امير(ع) است درنهج البلاغه . اين كه مي بينيد يك كسي خداي ناكرده در اين لباس [لباس روحانيت] است يا درجامه است؛ وقتي كار به دستش افتاده، سر از رانت خواري و رشوه خواري و زندان درمي آورد، همين است. الان كه آدم جوان است بايد ببيند كه اين علم چه مي گويد به آدم، وگرنه همان است! العلم يهتف بالعمل؛ هاتف است، منادي است، فرياد مي زند كه بابا! من را به كاربگير. آخر براي چه مرا يك جا جمع كردي؟! اگر به كار نگرفت، و الا ارتحل؛ مي رود. اگر كسي چند بار زنگ زد. حالا يا زنگ درمنزل، يا زنگ تلفن؛ كسي جواب نداد، مي رود!
فرمود: اين هاتف است، اين منادي است. مي گويد: وقتي من را يادگرفتي، به كاربگير؛ نفروش، علم فروشي نكن. اگر علم ديد عمل او را اجابت كرد، به همراهش آمد، مي ماند و كامل مي شود؛ و الا ارتحل، مي رود!
به دوش كشيدن بار علم، يا پرواز بر دوش علم
ما از كجا بفهميم به اينكه ما به علممان عمل كرديم يا نه! و علم ما زنده است، علم است يا مال؛ از كجا بفهميم؟ گفتند: علم دو قسم است. يا باربر آدم است، يا باري روي دوش آدم است. علم هاي عالمان، حمالشان؛ و اما علم هاي ديگران احمالشان! بعضي از علم ها هستند كه بار آدم را مي كشند؛ اگر آدم يك حادثه اي پيش آمد، غمگين شد، اين علم توجيه مي كند. يك حادثه رخ داد، درمشكل سياسي گير كرد، درمشكل اجتماعي گير كرد؛ اين علم مشكلش را حل مي كند، بارش را مي برد. حوادث تلخي پيش آمد، اين بارش را مي برد؛ حوادث شيرين پيش آمد، اين بار را مي برد. اين علم بار آدم مي برد، آدم را سبك بار مي كند.
اما اگر نه؛ به علم عمل نشد و صبغه تجاري پيدا كرد، همان علم، احمال مي شود! باري است روي دوش آدم.
آدم هميشه بايد اين را جابجا بكند؛ اين سنگيني دارد براي او. چون مشكل او را حل نكرده! اين مثل دست فروش ها كه بار روي دوششان است، از اين روستا به آن روستا براي فروش اين پارچه ها حركت كنند، اين هم همينطور است.
عالمي كه به علمش عمل نكرده همين است؛ بار روي دوشش است، علم فروشي مي كند. آنوقت ديگران هم از علم طرفي نمي بندند!
تحصيل علم و عمل، بهترين راه نجات انسان
پس چرا اين آينه را به سمت ديگر نگه نداريم؟
چرا يك چيزي تهيه نكنيم كه با ما باشد؟ چرا چيزي تهيه كنيم كه بار باشد و در روز خطر بايد اين بار را بيندازيم و برويم؛ چرا مركب فراهم نكنيم كه روزخطر ما را ببرد! در روز خطر مي بينيد وقتي كه آتش سوزي شد يا صاعقه شد يا زلزله شد، هر كسي هر ساك و چمدان دارد، اين را مي اندازد؛ چون بار دستش است! اما اگر يك وسيله داشته باشد نجات پيدا مي كند. ما مي توانيم يك وسيله خوبي داشته باشيم كه هم خودمان نجات پيدا كنيم، هم خيلي ها را به همراه ببريم.
اين همان بيان نوراني حضرت امير(ع) است كه فرمود: العلم يهتف بالعمل، فرمود: گوش بده، ببين اين زنگ مال كيست؟ يك وقتي يك كسي خودش را (معاذالله) كر مي كند. صم بكم عمي فهم لايعقلون (3)، لايرجعون (4) و مانند آن. به تعبير آن بزرگوار شما سرنا بزنيد روي گوش كر مادرزاد، چه سودي دارد؟! اگر كسي خداي ناكرده خودش را كر كرده كه صداي زنگ را نمي شنود! اگر ما گوش داديم، ديديم هيچ صدائي به گوش ما نمي رسد، بدا به حال ما! العلم يهتف بالعمل، فان اجابه خب مي ماند، اضافه مي شود؛ و الا ارتحل. الان كه به لطف الهي دراين فرصت نوجواني و جواني هستيد، ان شاء الله تعالي همان علم صائب را فراهم مي كنيد و هم به پيام علم، عمل صالح را انجام مي دهيد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) درجلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي ازطلاب و دانشجويان -قم: آذر 1385
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- نحل/ 70 2- نهج البلاغه، حكمت 366 3- بقره/ 171 4-بقره/ 18

 



دعوت لاوروف از صالحي براي سفر به مسكو

وزير امور خارجه روسيه از وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران براي سفر به مسكو و تبادل نظر درباره روابط دوجانبه دعوت به عمل آورد.
«سرگئي لاوروف » وزير امور خارجه روسيه از علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان براي سفر به مسكو و تبادل نظر درباره مناسبات دوجانبه و رايزني در خصوص تحولات منطقه اي و بين المللي دعوت به عمل آورد.
صالحي اخيراً در گفت وگويي رايزني ها بين تهران و مسكو را مؤثر برشمرد.
«ورشنين » فرستاده ويژه وزير خارجه و مديركل خاورميانه و خليج فارس روسيه اخيراً در سفر به تهران در راستاي رايزني هاي مستمر سياسي بين دو كشور، با «محمدرضا رئوف شيباني » معاون وزير امور خارجه كشورمان ديدار و پيام سرگئي لاوروف وزير خارجه كشورش را تسليم كرد.
لاوروف در اين پيام بر افزايش رايزني ها بين مسكو و تهران و گسترش مناسبات دوجانبه تأكيد كرده است.
سرگئي لاوروف اخيراً از طرح «گام به گام » روسيه درباره برنامه هسته اي كشورمان خبر داد.
در همين زمينه رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در نشست هفتگي با خبرنگاران در مورد طرح گام به گام سرگئي لاوروف، با بيان اينكه درباره پرونده فعاليت هاي هسته اي صلح آميز كشورمان بارها نكاتي تكرار شده، عنوان كرد: فعاليت هاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران در چارچوب فعاليت هاي آژانس و بندهاي مربوط به معاهده NPT كاملا قانوني و حق ملت ماست و با همكاري آژانس و تحت نظارت آن صورت مي گيرد و هر نوع فعاليتي كه انجام مي شود به آژانس اطلاع رساني مي شود.
مهمان پرست افزود: اگر كشورهاي مختلف به دنبال حل اين مسئله هستند، بايد به سمتي گرايش پيدا كنند كه حقوق ملت ما را به رسميت بشناسند.
وي با يادآوري اين نكته كه طرح لاوروف هنوز به دست ايران نرسيده است، اظهار داشت: بعد از دريافت، آن را بررسي مي كنيم.
از سوي ديگر علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان نيز طي اظهاراتي عنوان كرد كه ايران پيشنهاد مطرح شده از سوي وزير خارجه روسيه را به طور مكتوب دريافت نكرده است.

 



دبير كل جنبش اسلامي همبستگي ملي كويت : آمريكا و اسرائيل قصد دارند انقلاب هاي منطقه را منحرف كنند

دبير كل جنبش اسلامي همبستگي ملي هشدار داد كه كشورهاي غربي و در راس آنها آمريكا و رژيم صهيونيستي به دنبال تبديل دشمن عربي- صهيونيستي به دشمن عربي- ايراني هستند.
«زهير عبدالهادي المحميد » دبير كل جنبش اسلامي همبستگي ملي كويت بيان اينكه ملت هاي عربي با الهام گرفتن از انقلاب هاي اسلامي به ثمر رسيده و مبارزات خود را براي دستيابي به حقوق و كرامت انساني دنبال مي كنند ، افزود: به نظر مي رسد كه ملت هاي مسلمان دوشادوش همه آحاد كشورشان، عزم خود را براي به ثمر نشاندن مبارزات خود جزم كرده اند و در پي بي كفايتي احزاب حاكم در راستاي اعمال تغيير و اصلاحات اساسي در روند سياسي كشورشان برآمده اند.
به گزارش فارس، رئيس مركز مطالعات استراتژيك كويت با اشاره به انتفاضه بحرين كه از چندين سال پيش آغاز شده ولي در چند ماه گذشته از نيروهاي اشغالگر موسوم به نيروهاي سپر جزيره سركوب شد، تظاهرات ملت بحرين را مسالمت آميز خواند و تاكيد كرد كه تحولات اخير بحرين با مشاركت همه آحاد اين كشور صورت گرفته و به هيچ روي نمي توان آنها را مخصوص يك گروه مذهبي نسبت داد.
دبير شوراي ارتباطات اسلامي مسيحي اشغال بحرين از سوي نيروهاي خارجي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس را غيرقانوني دانست و تاكيد كرد كه مطالبات مردمي منامه ادامه خواهد يافت و معتقدم كه با مشت آهنين نمي توان جلوي سيل مردم را گرفت همانگونه كه رژيم حسني مبارك نيز نتوانست با قدرت نظامي و حمايت قدرت هاي خارجي در مقابل اراده ملت مصر مقاومت كند و در نهايت سرنگون شد.
وي با اشاره به برگزاري نمازهاي جماعت در ميادين تظاهرات انقلابي، تحولات اخير شوراي عربي را خيزشي اسلامي خواند و افزود: فعاليت ها و شعارهاي انقلابيون، نشاط، بالندگي و سرزندگي آن ملت ها را نشان مي دهند كه همه عزم خود را جهت دستيابي به نظام هاي دموكراتيك با آزاد و متمدن جزم كرده تا بدين وسيله در سايه نظام هاي جديد به عزت، كرامت و استقلال برسند.
وي با هشدار نسبت به دخالت هاي دشمن صهيونيستي و آمريكا جهت به انحراف كشاندن انقلاب هاي منطقه از مسير اصلي خود گفت: كشورهاي غربي و در راس آنها آمريكا و رژيم صهيونيستي به دنبال تبديل دشمن عربي- صهيونيستي به دشمن عربي- ايراني هستند و شايسته است در اينجا مواضع سران رژيم اشغالگر قدس را يادآوري كنيم كه در راستاي ايجاد ائتلافي عربي براي صف آرايي عرب ها در مقابل جمهوري اسلامي ايران و حزب الله لبنان سخن رانده اند. ولي تاكيد مي كنيم كه چنين توطئه اي هيچ گاه موفق نمي شود زيرا ملت هاي عربي ايران اسلامي را عمق استراتژيك مي دانند.

 



مهدي هاشمي از مهرداد بذرپاش شكايت كرد

فرزند هاشمي رفسنجاني به دليل چاپ مطالبي بر عليه وي از مدير مسئول سابق روزنامه وطن امروز شكايت كرد.
مهرداد بذرپاش، صاحب امتياز و مديرمسئول سابق روزنامه وطن امروز با شكايت مهدي هاشمي رفسنجاني براي چندمين بار به دادسراي كاركنان دولت احضار شد.
شكايت مهدي هاشمي از روزنامه وطن امروز به دليل چاپ مطالبي در خصوص نقش وي در فتنه 88 در 13 شماره اين روزنامه بوده است.
گفتني است، پيش از اين نيز بذرپاش با شكايت آيت الله هاشمي رفسنجاني احضار شده بود، اگرچه دفتر هاشمي رفسنجاني هرگونه شكايت از اشخاص و رسانه ها را تكذيب كرده بود.
همچنين مهدي هاشمي، در شهريورماه سال 88 براي سركشي به يكي از شعب دانشگاه آزاد به كشور انگلستان سفر كرد و به گفته دادستان كل كشور و ديگر مسئولان قضايي، از سوي قوه قضائيه به خاطر اتهامات وارده احضار شده اما تاكنون به كشور مراجعت نكرده است.

 



شبكه فارسي زبان جديد مرداك با هدف تاثيرگذاري بر خانواده هاي ايراني

«رابرت مرداك » با هدف تاثيرگذاري بر خانواده هاي ايراني پس از شبكه «فارسي وان» شبكه ديگري را به نام «زمزمه » راه اندازي كرده است كه هدفي جز سبك زندگي غربي و انحطاط اخلاقي تدريجي ندارد.
به گزارش روزنامه اماراتي «گلف نيوز » ، بدنبال راه اندازي جديدترين شبكه تلويزيوني فارسي زبان موسوم به «زمزمه » كه شركت رسانه اي «نيوزكورپوريشن » «رابرت مرداك » تا حدي مالكيت اين شبكه را در دست دارد، جنگ رسانه هاي الكترونيك براي 110 ميليون جمعيت فارسي زبان ايران، افغانستان و بخش هايي از آسياي مركزي در حال اوج گيري و تشديد است.
اين شبكه تلويزيوني كه توسط شركت پخش خاورميانه استوديوي دوبي راه اندازي شده است، دومين كانال اين شركت رسانه اي است كه بعد از راه اندازي شبكه تلويزيوني « فارسي وان » در سال 2009 ميلادي، روي آنتن مي رود.
شبكه هاي فارسي وان، زمزمه و طلوع زير مجموعه نيوز كورپوريشن هستند.

 



وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته هاي پزشكي افزايش مي يابد

وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي از افزايش چند درصدي ظرفيت پذيرش دانشجو در برخي از رشته هاي پزشكي در كنكور سراسري خبر داد.
مرضيه وحيد دستجردي در گفت وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار داشت: افزايش تعداد دانشجويان پزشكي به خاطر توسعه اي بوده كه در برخي از دانشگاهها شكل گرفته است.
وي افزود: عدد دقيق افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو مشخص نبوده و در آينده نزديك اعلام خواهد شد.
وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي در ادامه با اشاره به اينكه 68 هزار تخت بيمارستاني در سطح كشور در حال ساخت است، اظهار داشت: امسال از اين تعداد 4 هزار تخت بيمارستاني به بهره برداري مي رسد.
به گفته وحيد دستجردي، 14 هزار و400 تخت بيمارستاني نيز طي سال گذشته در كشور به بهره برداري رسيده است.
وي با اشاره به اينكه 68 هزار تخت بيمارستاني به مرور در سال هاي آينده راه اندازي خواهد شد، تصريح كرد: با بهره برداري از اين تخت هاي بيمارستاني، به شاخص هاي استاندارد در اين زمينه دست خواهيم يافت.
وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي در ادامه با اشاره به اينكه معمولا با خطاهاي پزشكي منجر به فوت برخورد مي شود، تصريح كرد: در اين زمينه كميته اي براي رسيدگي به مرگ و ميرها در سطح دانشگاههاي علوم پزشكي تشكيل شده است.
وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي همچنين با اشاره به اينكه دانشگاههاي علوم پزشكي طبق ماده 20 مي توانند چندين بار فراخوان جذب هيئت علمي را بدهند، اظهار داشت: اين دانشگاهها مي توانند مستقلا اين هيئت ها را جذب كرده و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
وي در عين حال خواستار تامين مشوق ها و امكانات رفاهي براي جذب اعضاي هيئت علمي در سطح دانشگاههاي علوم پزشكي شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14