(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 5 مرداد 1390- شماره 19984

يادداشت خبرنگار
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: خوزستان با كمبود پرستار روبه رو است
ايران در كيهان
كمبود واگن اصلي ترين مشكل صادركنندگان خراسان رضوي است
اعزام 30 دانشجوي بسيجي به مناطق محروم خوزستان
امداد ساحلي در نوار درياي خزر ايجاد مي شود
توسط استاندار كرمان تمبر بزرگداشت ثبت جهاني باغ شاهزاده رونمايي شد
معاون سازمان محيط زيست دريايي: چالوس و نوشهر داراي آلوده ترين شناگاه هاي كشور شد
63 منطقه آلوده به مين در سردشت پاكسازي مي شود
ساكنان حاشيه ميدان امام اصفهان خواستار تسريع درآزادسازي خيابان بيت الحسين (ع) شدند
مدير كل مديريت بحران استان: ميزان خسارت سيل آذربايجان غربي از مرز 300 ميليارد ريال گذشت
ريزگردها در سيستان و بلوچستان موجب بيماري تنفسي شده است
استفاده از باكتري براي مبارزه با بيماري برنج
وضعيت اقامت مسافران در فارس مطلوب نيست



يادداشت خبرنگار

البرزي ها نان با كيفيت مي خواهند
قيمت نان در طرح هدفمند كردن يارانه ها بيش از 400 درصد افزايش داده شد؛ تا كيفيت نان بهتر شود و مردم نيز به دليل شعار افزايش كيفيت و تبليغات رسانه اي بسيار زياد، از آن استقبال كردند كه شايد حداقل فايده اين طرح آن باشد كه نان مناسبي در اختيارشان قرار خواهد گرفت؛ ولي متأسفانه پس از گذشت روزها و ماه ها وضعيت پخت نان بدتر از سابق شده است و اميدهاي مردم و انتظارات آنها به نااميدي گرايش يافت.
با افزايش قيمت نان و با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها، دولت توجه ويژه اي به ارتقاي كيفيت نان در كشور دارد؛ به طوري كه بازرساني هستند كه كيفيت نان را در نانوايي ها رصد مي كنند و اين در حالي است كه متأسفانه هنوز در استان تازه تاسيس البرز نان با كيفيت پايين به مردم عرضه مي شود و متأسفانه كيفيت نان در اين استان بسيار نامناسب است و علي رغم تذكراتي كه بارها از سوي نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي به مسئولان مربوطه داده شده و نيز مصوباتي كه استانداري و فرمانداري در اين خصوص داشته اند تاكنون اقدام قابل توجهي صورت نگرفته است.
گفتني است؛ براساس آمار موجود استان البرز سالانه امكان ذخيره 685 هزار تن گندم به وسيله بخش خصوصي و دولتي در استان را دارد و با توجه به ظرفيت ذخيره سازي گندم در حدود 600 هزار تن به صورت مكانيزه در سيلوي فلزي و بتني استان، البرز مشكلي از نظر ذخيره سازي و نگهداري گندم ندارد و هيچ گندمي نيز روي زمين نمي ماند.
شايان ذكر است علاوه بر خريد گندم در مراكز پخت، در 9 كارخانه استان البرز 500 هزار تن گندم از ساير استان هاي كشور براي مصرف استان در اين مراكز ذخيره مي شود و ماهانه 18 هزار تن آرد براي مصارف نانوايان و شيريني پزان مورد مصرف قرار مي گيرد كه شايسته نيست مردم انقلابي اين استان از نان نامناسب و با كيفيت پايين استفاده كنند. لذا از مسئولان انتظار مي رود تا سريعا نسبت به اين موضوع رسيدگي كنند.
فرزانه سيداسحقي- خبرنگار كيهان در كرج

 



وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: خوزستان با كمبود پرستار روبه رو است

سرويس شهرستانها:
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: خوزستان با كمبود نيرو و پرستار روبه رو است و تعداد كاركنان موجود دربيمارستان ها در مقايسه با تخت هاي موجود بسيار اندك است.
مرضيه وحيد دستجردي در سفر به اهواز و درحاشيه بازديد از بيمارستان هاي اين شهر بررسي وضعيت نظام درماني دراستان خوزستان به ويژه شهر اهواز را از مهم ترين اهداف سفر به اين شهرستان عنوان كرد و اظهارداشت: پس از اين سفر، نقاط قوت و ضعف سيستم درماني خوزستان مورد بررسي و ارزيابي قرارمي گيرد و با توجه به طرح هايي كه براساس قانون برنامه پنجم توسعه بايد درسراسركشور توسعه يابند، امكان توسعه اين طرح ها را دربيمارستان هاي خوزستان بررسي خواهيم كرد.
وي افزود: با توجه به مصوبات سفرهاي استاني، درسال هاي گذشته ساخت و سازهاي بسياري در بخش درمان درخوزستان انجام شده و بسياري از بيمارستان هاي موجود در اين استان توسعه يافته اند. همچنين تجهيزات درماني مناسبي به بيمارستان هاي اين استان اختصاص يافته است، اما در كنار آن لازم است روند توسعه و ساخت وساز تسريع شود.
دستجردي با اشاره به بازديد خود از بيمارستان ابوذر اهواز تصريح كرد: با وجود اين كه ساختمان اين بيمارستان بسيار قديمي و فرسوده است.رسيدگي پزشكي و پرستاري بسيارخوبي را دراين بيمارستان شاهد بوديم. وي تصريح كرد: البته فضاي فيزيكي بيمارستان ابوذر فرسوده و نامناسب است كه با توجه به مصوبه سفر رئيس جمهوري بيمارستان جايگزين 160تختخوابي درحال ساخت است.

 



ايران در كيهان

آب رساني به روستا
بهاباد يزد- خبرنگار كيهان: مسئول بسيج سازندگي استان يزد با اشاره به نبود شبكه آب آشاميدني بهداشتي در روستاي باب دهوئيه اين استان گفت با اعزام كارشناسان به اين روستا، به زودي روستاي باب دهوئيه از نعمت آب آشاميدني بهداشتي برخوردار خواهد شد. حكيم آباديان افزود: دولت تلاش مي كند از مهاجرت روستائيان به شهرها جلوگيري كند. به گفته مسئول طرح بسيج سازندگي بهاباد 330 دانشجو و دانش آموز بهابادي در اين طرح شركت مي كنند.
افتتاح مركز آموزشي
گناباد- خبرنگار كيهان: طي مراسمي با حضور وزير آموزش و پرورش، مركز آموزش نيروي انساني فرهنگيان گناباد افتتاح شد. اين مركز آموزشي كه شامل خوابگاه و 12 كلاس است با كمك 8 ميليارد ريالي نيكوكار و دو ميليارد ريال نيز كمك دولت، در زميني به مساحت 10 هزار مترمربع ساخته شده است.
راه اندازي آزمايشگاه تخصصي
دزفول- خبرنگار كيهان: اولين آزمايشگاه تخصصي كشت باكتري سل در زميني به مساحت 80 مترمربع و با اعتباري افزون بر 600 ميليون تومان از محل اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مدت 5 ماه ساخته شد.
رئيس دانشكده علوم پزشكي دزفول در اين خصوص گفت: اين آزمايشگاه در رديف 20 آزمايشگاه تخصصي كشت باكتري سل كشور محسوب مي شود كه مجوز تاسيس آن از سوي سازمان بهداشت جهاني به تصويب رسيده است.
دكتر «عبدالرحيم صائمي» در مورد ويژگي ها و نحوه كاركرد آزمايشگاه تصريح كرد: اين آزمايشگاه داراي نقشه بين المللي بوده و روزانه از امكان رسيدگي به 30 مورد آزمايشگاهي برخوردار است.
اعزام يك هزار روحاني
بابل- خبرنگار كيهان: مدير كل سازمان تبليغات اسلامي مازندران گفت: طي ماه جاري يك هزار روحاني به مساجد سراسر اين استان اعزام مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين شكريان افزود: در اين ايام گردهمايي هيئت هاي مذهبي، مجالس روخواني و تلاوت قرآن در مساجد برگزار مي شود. همچنين جشن روزه اولي ها به اجرا درمي آيد و در ايام ماه رمضان نيز سفره افطاري در مساجد پهن مي شود. به گفته مدير كل سازمان تبليغات اسلامي مازندران در ماه مبارك رمضان مسابقات اذان و طرح اكرام از خادمين در مساجد اين استان اجرا مي شود.
افزايش خدمات به مددجويان
كرج- خبرنگار كيهان: رئيس اداره مسكن و ساختمان كميته امداد امام خميني استان البرز گفت: خدمات مسكن مددجويان اين استان 100 درصد افزايش داشته است. مصطفي حاج صفرعلي با اشاره به دور سوم سفر رئيس جمهور و هيئت دولت به استان البرز اظهار داشت: كمك به تامين مسكن و گازكشي منازل مددجويان از جمله تعهداتي است كه در اين سفر به تصويب رسيده است.
اعزام به اردو
زنجان- خبرنگار كيهان: رئيس اداره فرهنگي و آموزشي كميته امداد امام خميني استان زنجان گفت: 800 نفر از دانش آموزان و دانشجويان نخبه تحت پوشش اين نهاد در اردوهاي زيارتي و سياحتي اين نهاد شركت مي كنند. پيمان چترنور افزود: همچنين اردوهاي يك روزه براي دختران بازمانده از تحصيل برگزار مي شود تا روحيه نشاط و باورهاي ديني در آنان تقويت شود.
عضويت در صندوق بيمه
¤ معاون حمايت و سلامت خانواده كميته امداد امام خميني(ره) استان زنجان گفت: امسال طرح عضويت زنان سرپرست خانوار شهري زير 50 سال در صندوق بيمه تامين اجتماعي اجرا مي شود.
كمال حسني افزود: اين طرح در اجراي ماده 11 آئين نامه اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها براي جامعه هدف انجام مي گيرد. وي با اشاره به اينكه با برنامه ريزي هاي انجام گرفته در سال جاري 1842 نفر ازخانواده هاي تحت پوشش در اين صندوق معرفي و بيمه خواهند شد يادآور شد: افراد تحت پوشش از مزاياي مختلف بيمه اي بهره مند خواهند شد.
حمايت از 40 يتيم
¤ يك خير زنجاني در راستاي تكريم ايتام در عمل به سيره ائمه اطهار، كفالت معنوي 40 يتيم تحت حمايت كميته امداد امام خميني(ره) استان زنجان را به عهده گرفت. اين حامي ماهانه مبلغ 20 ميليون ريال به حساب ايتام واريز مي كند.
انتقاد از نبود امكانات
ساري-خبرنگاركيهان: نماينده ولي فقيه و نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبري در يادواره شهداي منطقه هزار جريب سورك با انتقاد از برخي مسئولان دستگاه ها خطاب به آنان گفت: عملكرد شما به نظام آبرو مي بخشد و موجب اقتدار نظام خواهد شد اما خلف وعده ها و برخي مسامحه موجب بي اعتمادي مردم را به همراه دارد كه اين پسنديده نظام نيست، روستايي مانند سورك 10 سال متوالي ميزبان يادواره 264 شهيد منطقه هزار جريب باشد اما از حداقل امكانات عمراني بويژه راه مناسب و آب آشاميدني برخوردار نباشد.آيت الله طبرسي در ادامه منطقه عالم پرور هزار جريب را به دارالمومنين معرفي كرد و از متوليان دستگاه هاي اجرايي خواست در حل مشكل و در توزيع و تامين اعتبار توجه جدي به منطقه هزار جريب داشته باشند.
ساماندهي گلزار شهدا
درچه- خبرنگار كيهان- از سوي شهرداري درچه و با اعتبار 660 ميليون ريال كه 200 ميليون ريال آن از اعتبارات بنياد شهيد درچه است مسقف سازي و ساماندهي گلزار شهداي محله دينان درچه انجام مي شود.
¤ همچنين پروژه ساماندهي و مسقف سازي گلزار شهداي محله احمدآباد درچه با اعتباري معادل 400 ميليون ريال در زميني به مساحت 280مترمربع اجرا شد.
توسعه فاضلاب شهري
¤ رئيس اداره آب و فاضلاب درچه گفت: امسال 25 كيلومتر فاضلاب در شهر درچه لوله گذاري مي شود. محمدرضا جعفري افزود: درسال هاي گذشته سالانه حدود 5 كيلومتر لوله گذاري انجام مي شد اما مسئولان تصميم گرفته اند كه هرچه سريعتر شبكه فاضلاب شهر درچه تكميل شود.
اجراي طرح اشتغالزايي
شهركرد- خبرنگار كيهان: 648 طرح اشتغالزايي براي مددجويان كميته امداد شهرستان فارسان اجرا شد.
رئيس كميته امداد امام خميني شهرستان فارسان در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام مطلب فوق افزود: از مجموع 648 طرح اشتغال زا، 173 طرح در قالب مشاغل خانگي با صرف سه ميليارد ريال، 335 طرح در قالب توان افزايي براي مددجويان با صرف 16ميليارد ريال و 140 طرح در قالب خودكفايي براي مددجويان اجرا شده است.

 



كمبود واگن اصلي ترين مشكل صادركنندگان خراسان رضوي است

مشهد- خبرنگار كيهان:
مشكلات مربوط به حمل و نقل و كمبود واگن، اصلي ترين مشكل صادركنندگان در خراسان رضوي است.
رئيس شهرك هاي صنعتي خراسان رضوي با تاكيد بر فرهنگ سازي در راستاي استفاده از توليدات داخلي افزود: بايد در راستاي استفاده از توليد ملي اصلاحاتي در قانون داشته باشيم و ابتدا نيز از دستگاه هاي داخلي شروع كنيم.
علي سليماني اظهار داشت: توليدكنندگان بايد كالاهاي توليدي خود را از نظر كيفيت به گونه اي ارتقا دهند كه مصرف كننده داخلي از كالاي ملي استفاده كند و رغبتي نسبت به كالاهاي خارجي نداشته باشد.
رئيس شهرك هاي صنعتي خراسان رضوي با اشاره به واردات بي رويه خاطر نشان كرد: لازم است در كشور شرايطي ايجاد شود كه كالاهاي خارجي جايگاه واقعي داشته باشند و البته اين جز با توليد كالاهايي با كيفيت بالا و قابل رقابت با كالاهاي خارجي از سوي توليدكنندگان داخلي امكان پذير نيست.
وي در خصوص ميزباني مشهد براي سومين گردهمايي توليدكنندگان و صادركنندگان نمونه كشور ابراز داشت: باتوجه به حضور مسئولين و تصميم گيرندگان حوزه دولت و مجلس در اين گونه گردهمايي ها، در راستاي تعامل صادركنندگان و توليدكنندگان با مسئولين مي تواند تاثيرات بسزايي داشته باشد.
سليماني در ارتباط با حضور بخش خصوصي نيز گفت: راهي جز توجه به بخش خصوصي نداريم چرا كه بخش خصوصي مي تواند با توليد كالاهاي با كيفيت بالا و قابل رقابت، كشور را در بازارهاي جهاني مطرح كند.
وي در ادامه با اشاره به مشكلات حوزه صادرات استان اذعان داشت: مشكلات حمل و نقل، در حال حاضر توليدكنندگان و صادركنندگان را با مشكلات جدي مواجه كرده است به گونه اي كه باعث شده به مرور زمان برخي از بازارها را از دست دهيم.

 



اعزام 30 دانشجوي بسيجي به مناطق محروم خوزستان

زنجان-خبرنگار كيهان:
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر از اعزام يك گروه 30 نفره از دانشجويان بسيجي اين شهر در قالب دانشجويان جهادي به مناطق محروم استان خوزستان خبر داد.
محمد حسيني با اعلام اين خبر افزود: به همت بسيج دانشجويي اين واحد دانشگاهي 30 نفر از بسيجيان با تشكيل كاروان دانشجويان جهادي دانشگاهي ابهر و خرم دره براي فعاليت هاي عمراني، بهداشتي و فرهنگي به مقصد روستاي چم كناره در شهرستان هنديجان واقع در استان خوزستان براي ساخت يك باب مسجد و رسيدگي به امور بهداشتي روستاهاي همجوار و تبليغ دين مبين اسلام عازم اين مناطق شدند.
وي ادامه داد: بسيجيان با تشكيل اين گروه در طرح هجرت اقدام به ساخت مسجد، برگزاري جشن هاي اعياد شعبانيه، برنامه هاي ورزشي، فرهنگي و برگزاري كلاسهاي تقويتي براي دانش آموزان ، ساخت يك باب غسال خانه در روستاي اينجلين خرمدره خواهند كرد.
وي هدف از برگزاري اين طرح را غني سازي اوقات فراغت دانشجويان و استفاده بهينه از قابليت ها و توانمندي هاي علمي و عملي دانشجويان بسيجي در راستاي محروميت زدايي و تمرين كارهاي تعاون و همكاري بين دانشجويان عنوان كرد.

 



قائم مقام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خبر داد
امداد ساحلي در نوار درياي خزر ايجاد مي شود

ساري - خبرنگار كيهان:
قائم مقام وزير بهداشت در مازندران گفت: امداد ساحلي در نوار درياي خزر ايجاد مي شود.
محمد مهدي ناصحي در جلسه مديريت بحران در دانشگاه علوم پزشكي مازندران اظهار داشت: كشور ما جزو كشورهاي حادثه خيز است و مديريت بحران بايد بلاخيز بودن كشور را مدنظر قرار دهد.
قائم مقام وزير بهداشت با تاكيد بر مديريت كامل در زمان بحران افزود: بار اصلي مديريت بحران برعهده وزارت بهداشت و درمان است.
ناصحي با اعلام اينكه از 41 حادثه موجود در جهان حدود 31 حادثه را در كشور تجربه كرديم؛ افزود:بايد قبل از ايجاد بحران آگاهي لازم به مردم داده شود تا نحوه همكاري مردم با دست اندركاران حوزه مديريت بحران كاملا مشخص شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران با بيان اينكه مازندران قطب معين بحران استان تهران است؛ افزود: در حال برنامه ريزي براي ايجاد امكانات مديريت بحران براي 10 ميليون نفر و تهيه برنامه راهبردي در مواقع بحران براي 5 دانشگاه حوزه شمال كشور هستيم.
وي با اشاره به وجود 300 كيلومتر سواحل در مازندران افزود: با ايجاد امكانات امداد ساحلي درصدد كاهش حوادث ناشي از غرق شدن در دريا هستيم.

 



توسط استاندار كرمان تمبر بزرگداشت ثبت جهاني باغ شاهزاده رونمايي شد

سرويس شهرستانها:
با حضور استاندار كرمان از تمبر بزرگداشت ثبت جهاني باغ شاهزاده ماهان رونمايي شد.
در اين مراسم استاندار كرمان با تبريك اين اتفاق بزرگ به مردم كرمان اظهار داشت: ثبت جهاني باغ شاهزاده ماهان فتح بابي جديد براي استان كرمان است.اسماعيل نجار خاطرنشان كرد: آثار فراوان باستاني كه ما در جاي جاي اين استان پهناور داريم، نشان از تاريخ، تمدن و فرهنگ اصيل مردم كرمان است.نجار گفت: متوليان بايد بتوانند، بيش ازگذشته فرهنگ اين مرز و بوم را كه فرهنگ كهن اصيل و ماندگاري است به جهانيان عرضه كنند.وي خاطرنشان كرد: كارشناسان يونسكو اين باغ را با توجه به بناها، درختان و آب نماها يكي از زيباترين باغ هاي كشور ايران قلمداد كرده اند.استاندار كرمان از ثبت جهاني روستاي ميمند خبر داد و تصريح كرد: مقدمات كار فراهم شده و به زودي شاهد ارتقاي استان از لحاظ گردشگري هستيم و قطعا حضور گردشگران داخلي و خارجي موجب ارتقاي اقتصادي مي شود.

 



معاون سازمان محيط زيست دريايي: چالوس و نوشهر داراي آلوده ترين شناگاه هاي كشور شد

سرويس شهرستانها :
معاون محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست با بيان اينكه بيشترين شناگاه ها در استان مازندران قرار دارد گفت: طبعاً بيشترين شناگاه هاي آلوده كشور نيز در اين استان واقع است.
دكتر سيدمحمد باقر نبوي با بيان اينكه تعدادي از شناگاه هاي آلوده سال گذشته تعطيل شده و تعدادي نيز در سال جاري تعطيل مي شود افزود: در عين حال سازمان حفاظت محيط زيست مكان هاي جديدي را براي احداث شناگاه ها در سواحل شمالي پيشنهاد كرده است.
وي بيشترين علت آلودگي شناگاه ها را ورود فاضلاب هاي شهري و صنعتي عنوان كرد و گفت: قرار است تا پايان سال 1390 سيستم تصفيه فاضلاب شهرهاي ساحلي به پايان برسد به شكلي كه پيشرفت سيستم برخي از اين شهرهاي ساحلي تاكنون تا 70درصد نيز رسيده است.
وي با اشاره به اينكه قرار است امسال در هفت استان ساحلي مركز پايش راه اندازي شود، افزود: وزارت نيرو اعلام كرده است كه عمليات احداث سيستم تصفيه فاضلاب در 200 شهر آغاز شده است كه برخي از آنها شهرهاي ساحلي است.

 



63 منطقه آلوده به مين در سردشت پاكسازي مي شود

فرماندار سردشت از اجراي عمليات پاكسازي 63 منطقه آلوده به مين در اين شهرستان طي سال جاري خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، «ذبيح الله كاظمي» صبح دوشنبه در جلسه شوراي مشورتي دهياران شهرستان سردشت با اعلام اين خبر افزود: در اين راستا سه گروه مين روب وزارت دفاع هم اكنون در حال پاكسازي اين مناطق هستند.
وي افزود: سال گذشته 24 منطقه آلوده به مين باقي مانده از دوران جنگ تحميلي در سردشت پاكسازي شد.
فرماندار سردشت در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ديدار كاروان هاي راهيان نور از مناطق عملياتي سردشت طي تابستان امسال گفت: اين ديدار فرصت مناسبي براي انتقال ارزش هاي دفاع مقدس به نسل جوان است.

 



ساكنان حاشيه ميدان امام اصفهان خواستار تسريع درآزادسازي خيابان بيت الحسين (ع) شدند

 



مدير كل مديريت بحران استان: ميزان خسارت سيل آذربايجان غربي از مرز 300 ميليارد ريال گذشت

اروميه-خبرنگار كيهان:
مدير كل مديريت بحران استانداري آذربايجان غربي گفت: ميزان خسارت ناشي از سيل در شهرستان هاي چالدران، ماكو، پلدشت و شوط از مرز 300 ميليارد ريال گذشت.
جعفر ذوالفقاري ديروز در جمع خبرنگاران افزود: مزارع، باغات، اماكن روستايي، راه هاي ارتباطي، تاسيسات شهري و احشام در سيل اخير بيشترين خسارات را متحمل شدند.
وي، با بي سابقه خواندن بارندگي هايي كه منجر به سيل هفته گذشته شد، گفت: در اين حادثه طبيعي بيش از 40 روستا تحت تاثير مستقيم سيل قرار گرفتند و سه نفر جان خود را از دست داده و بيش از 2 هزار و 500 راس دام تلف شد.
دوالفقاري، كمك رساني به سيل زدگان اين حادثه را مطلوب خواند و يادآور شد: عمليات امدادرساني از نخستين ساعات حادثه آغاز و امدادرساني به موقع موجب كاهش تلفات و خسارات شد.
مدير كل مديريت بحران آذربايجان غربي، رشد روزافزون سكونت گاه هاي شهري و روستايي و استفاده بي رويه از منابع طبيعي، كاهش پوشش گياهي و فرسايش خاك را از عوامل تشديد جريان هاي سيل در استان دانست و گفت: با بررسي هاي انجام شده بيش از 500 روستاي استان در خطر سيلاب قرار دارند كه بايد نسبت به جابه جايي آنها چاره جويي شود.
معاون وزير كشور و سرپرست سازمان حوادث غيرمترقبه و مديريت بحران كشور تجاوز به حريم روخانه ها را مهم ترين عامل جاري شدن سيل در اين مناطق عنوان كرد.
قدمي پس از بازديد از مناطق سيل زده در شمال استان آذربايجان غربي با تاكيد بر اينكه سيل يكي از رايج ترين و مخرب ترين بلاياي طبيعي كشور است گفت: بايد با اعمال مقررات و نظارت بر ساخت و سازهاي شهري و روستايي و جلوگيري از تجاوز به حريم مسيل ها و رودخانه ها احتمال بروز اين بلاي طبيعي را كاهش دهيم.
قدمي ساخت ديوار ساحلي شهر پلدشت و حاشيه رود مرزي ارس را اولويت اساسي استان براي جلوگيري از وقوع حوادث ناگوار عنوان و تاكيد كرد: با برطرف كردن مشكل اعتبارات اين طرح، اجراي آن را به سرعت آغاز خواهيم كرد.
وي همچنين بر خدمات رساني مطلوب به سيل زدگان براي بهتر كردن وضعيت زندگي آنها تاكيد كرد.
آقازاده، مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري آذربايجان غربي نيز از هزينه 4 ميليارد و 200 ميليون ريال براي ترميم خطوط انتقال و شبكه هاي آسيب ديده، احداث ديوار حفاظتي در سه شهر ماكو، شوط و چالدران خبر داد.

 



ريزگردها در سيستان و بلوچستان موجب بيماري تنفسي شده است

سرويس شهرستانها :
مديركل هواشناسي سيستان و بلوچستان گفت: وجود ريزگردها و ذرات معلق در هوا در منطقه شمال سيستان و بلوچستان موجب بروز بيماري هاي تنفسي شده است.
به گزارش روابط عمومي هواشناسي سيستان و بلوچستان، محمدعلي عزيزاقلي در نخستين كارگروه آمادگي و مقابله با بحران ريزگردهاي معلق در هوا در زاهدان اظهار داشت: تغييرات فشار هوا، وزش بادهاي شديد، تغييرات اقليمي، خشكسالي هاي متوالي، كاهش بارندگي و ميزان رطوبت هوا و خاك از جمله عواملي است كه وجود ريزگردها را تشديد مي كند.
وي افزود: وجود ريزگردها، اختلالاتي در فعاليت هاي اجتماعي، اقتصادي و از همه مهم تر بروز بيماري هاي ريوي و تنفسي را منجر مي شود.
مديركل هواشناسي سيستان و بلوچستان تصريح كرد: وجود ريزگردها در شهرهاي شمالي استان سيستان و بلوچستان با توجه به خشكسالي هاي پياپي و كمبود بارندگي در منطقه موجب شيوع بيماري هاي ريوي و تنفسي شده است. وي در پايان گفت: تثبيت شن هاي روان، درختكاري و نصب بادشكن از راهكارهاي موثر براي مقابله با اين پديده طبيعي است.

 



معاون موسسه تحقيقات برنج كشور خبر داد
استفاده از باكتري براي مبارزه با بيماري برنج

سرويس شهرستانها :
معاون موسسه تحقيقات برنج كشور مستقر در آمل گفت: با استفاده از باكتري هاي موجود در مزارع مي توان عليه بيماريهاي برنج مبارزه كرد.
مرتضي نصيري با اشاره به اينكه تهيه محصول سالم بدون استفاده از كود شيميايي در دستور كار اين موسسه قرار دارد، بيان داشت: بيماريهاي شناخته شده اي مانند كرم ساقه خوار با زنبور تريكوگراما مبارزه بيولوژيك مي شوند.
وي با بيان اينكه محققان اين مركز باكتري هايي را از مزارع برنج استخراج كرده اند كه مي تواند عليه بيماريهاي برنج مورد استفاده قرار گيرد، افزود: اين باكتري مي تواند عليه بيماري بلاشت و شيدملايد مورد استفاده شود.
معاون موسسه تحقيقات برنج كشور با بيان اينكه پرورش اردك از يك سال قبل در شاليزارهاي برنج مازندران آغاز شده است، اظهار داشت: اين عمل موجب كنترل علف هرزها مي شود و كرم ساقه خوار را نيز از بين مي برد.
وي با اعلام اينكه عمليات زراعي مختلفي براي مبارزه با كاهش مصرف كود و سم در شاليزارهاي مازندران صورت گرفته است، گفت: انتقال تجربيات كشورهاي ديگر براي مبارزه بيولوژيك و توليد محصول سالم مي تواند در اين زمينه موثر باشد.
معاون موسسه تحقيقات برنج كشور با اعلام اينكه معرفي ارقام جديد برنج نيز در دستور كار اين موسسه قرار دارد، از معرفي 30 رقم جديد برنج در تاريخ تشكيل اين موسسه خبر داد و يادآور شد: اين ارقام عموما اصلاح شده و داراي كيفيت عملكرد مناسبي هستند.

 



وضعيت اقامت مسافران در فارس مطلوب نيست

شيراز- خبرنگار كيهان:
گردشگران تابستاني از تخفيف 10 تا 40 درصدي هتل هاي استان فارس بهره مند مي شوند.
رييس جامعه هتلداران فارس با اعلام اين خبر گفت: سطح اشغال هتل هاي استان نسبت به مدت مشابه سال قبل با كاهش چشمگيري همراه است و از اين رو تمامي هتل هاي فارس تخفيف هاي ويژه اي را به مسافران و گردشگران تابستاني خواهند داد.
«حميد سجاديان» اظهار داشت: متاسفانه وضعيت اقامت مسافران در فارس مطلوب نيست و تا زماني كه مشكلات موجود در كلان شهر شيراز حل نشود وضعيت اقامت مسافران نيز سامان نخواهد يافت.
وي با بيان اينكه وضعيت شهر شيراز با ديگر شهرهاي توريستي كشور قابل مقايسه نيست افزود: ارايه خدمات شهري به مسافران در شيراز بسيار ناچيز و نامناسب است.
وي با انتقاد از روند كند پروژه هاي عمراني در شيراز گفت: ترافيك حاصل از عمليات قطار شهري در مركز شهر شيراز تأثير منفي در تفكر و ديدگاه گردشگران دارد چرا كه سال هاست كه اين پروژه آغاز شده و هنوز به پايان نرسيده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود خواستار حمايت مسئولان از صنعت هتلداري شد و افزود: رويكرد جديدي كه در بين مديران استان و نمايندگان مجلس بوجود آمده پي گيري امور در حاشيه كلانشهر شيراز است و متأسفانه مشكلات موجود در بافت قديم و معابر و خيابانهاي اين شهر حل نشده باقي مانده است.
وي گفت: متاسفانه در فارس هشت پروژه ناتمام هتل وجود دارد كه به رغم پي گيري ها نتوانسته ايم مشكلات اين عرصه را حل كنيم.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14