(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 5 مرداد 1390- شماره 19984

نانو مرغ مگس
كودهاي شيميايي سرطان آورند
تلفن هاي خود را خاموش كنيد
توليد دندان در كليه موش!
شوينده ها شما را چاق مي كنند
سلامت ديابتي ها در معرض خطر
آمبولي در زنان كم تحرك
رابطه كرتون و آب مرواريد
نمك زياد و پـتاسيم كم كشنده است
6 گياه براي لاغري
ماهيگيري به روش ديجيتال



نانو مرغ مگس

محققان ارتش آمريكا درحال توليد هواپيماهاي بدون سرنشين جديدي هستند كه درسايز پرندگان و حتي حشرات است.
به نوشته روزنامه ديلي تلگراف، يك شركت آمريكايي موفق به توليد هواپيماهاي بدون سرنشين «نانو مرغ مگس» شده است كه احتمالا مي توان از آن براي جاسوسي و شناسايي استفاده كرد.
اين هواپيماي بدون سرنشين پرنده مي تواند با سرعت 11مايل درساعت (17/6 كيلومتر درساعت) حتي درهواي بادي پرواز كند.
همانند هواپيماهاي بدون سرنشين بزرگ متعارف، خلبان مي تواند با كنترل از راه دور و با استفاده از دوربيني كه در هواپيما نصب شده است آن را به راحتي كنترل كند.
جديدترين هواپـيماي بدون سرنشين كوچك با تقليد از پرندگان ساخته شده و در فضاهايي كه حساسيت بسياري وجود دارد مي توان به راحتي از آن استفاده كرد.
ارتش آمريكا اعلام كرد تا سال 2030 پروازهاي جاسوسي را با تجهيزات سنسور، دوربين هاي كوچك براي شناسايي دشمن، تسليحات هسته اي و يا قربانيان مدفون شده در زير خرده سنگ ها انجام خواهد داد.
پنتاگون 7000 هواپيماي بدون سرنشين در اختيار دارد كه براي شليك موشك ها و يا جاسوسي فعاليت هاي شبه نظاميان از آن استفاده مي كند.

 



كودهاي شيميايي سرطان آورند

طي سال هاي اخير تحقيقاتي انجام شده كه بيانگر ارتباط بين مصرف كودهاي شيميايي و سموم دفع آفات با سرطان مغز است.
به همين دليل اكثر مزرعه داران، باغداران و عموم مردم، نسبت به ارتباط احتمالي كودهاي شيميايي و سرطان نگران هستند و تمايل دارند از غذاها و مواد طبيعي استفاده كنند.
تحقيقات زيادي دراين مورد صورت گرفته است و دانشمندان زيادي هم دريافته اند كه تكنيك هاي كشاورزي بيشتر بر كميت محصولات تاكيد دارند تا كيفيت آنها و اين بدين معنا است كه موادمغذي كمتري در محصولاتي كه از فروشگاه ها خريداري مي كنيم، وجود دارد.
آنچه كه اتفاق افتاده اين است كه شركت ها، كشاورزان و حتي باغداران براي رقابت در اقتصاد و افزايش ميزان محصولاتشان، به كودها و سموم دفع آفات شيميايي پناه برده اند.
دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه كودهاي شيميايي و سموم دفع آفاتي كه براي ميوه ها و سبزيجات مورد استفاده قرار مي گيرند، موجب سرطان مي شوند. اين مورد نبايد موجب ترس شما شود. كمي در اين مورد بينديشيد. بدن ما به گونه اي آفريده شده است كه كودها و موادشيميايي با حجم زياد را گوارش نمي كند. البته ما بايد تلاش كنيم غذاي سالم بخوريم و بدنمان را در معرض غذاهاي غيرطبيعي و موادي كه به وجود آورنده سرطان هستند، قرار ندهيم.
اين هشدار به طور خاص متوجه كشاورزان و باغداران است؛ زيرا آنها اكثر اوقات با اين موارد سروكار دارند و تماس آنها با كودها و سموم دفع آفات شيميايي مستقيم است. تحقيقي كه در مجله پزشكي محيطي و درماني در ژوئن 2007 چاپ شد، به اين نتيجه رسيد كه كشاورزان و افرادي كه از كودها و سموم استفاده مي كنند (مثلا باغداران)، بيشتر در خطر ابتلا به سرطان مغز هستند.
دانشمندان براي مشخص كردن ارتباط بين سرطان مغز و كودهاي شيميايي مخصوص علف هاي هرز، بيش از 200 مورد سرطان مغز را مورد بررسي و تحليل قرار دادند و آنها را با بيش از 400 فرد سالم در گروه كنترل و مقايسه كردند. اطلاعات شيوه زندگي از جمله اينكه آيا اين افراد در معرض كودشيميايي قرارگرفته اند يا خير نيز مورد بررسي قرار گرفت.
مشخص شد آن دسته از كارگران مرزعه كه با كودهاي شيميايي سروكار داشته اند، بيشتر در معرض خطر بروز تومور مغزي هستند و البته هرچه تماس با اين مواد بيشتر باشد. خطر بروز تومور مغزي هم بيشتر مي شود.
همچنين مشخص شده است افرادي كه براي گياهان خانگي شان از كودهاي شيميايي استفاده مي كنند، بيش از دو برابر در معرض خطر ابتلا به سرطان مغز هستند.
براي تعيين انواع موادشيميايي كه موجب بروز سرطان مي شود، به مطالعات و تحقيقات بيشتري نياز است، اما نيازي به گفتن نيست كه چرا بايد در اين مورد ريسك كنيم و چرا نبايد جانب احتياط را رعايت نماييم؟
خواه شما يك مصرف كننده باشيد يا يك كشاورز يا مزرعه دار، اهميت دارد اگر نمي توانيد كودهاي شيميايي را به طور كامل حذف كنيد، حداقل استفاده و تماس مستقيم با سموم دفع آفات و كودهاي شيميايي را به حداقل برسانيد. ميوه ها و سبزيجات را با كودهاي طبيعي پرورش دهيد، اينكار نه تنها براي سلامتي و ايمني خودتان بهتر است بلكه براي گياهان نيز مفيدتر است.
خطر ميوه هاي تازه
خطر ميوه هاي تازه زماني وجود دارد كه ميوه هاي رشد يافته با كودهاي شيميايي را به طور معمول مصرف كنيد. خطر مصرف اين ميوه ها از روش هاي پرورش آنها ناشي مي شود. سموم دفع آفات سنگين و استفاده از كودهاي شيميايي ظاهر ميوه را جذاب تر مي كند اما در پس اين ميوه ها سمومي نهفته اند.
ميزان سم به اين مورد بستگي دارد كه گياه در چه زمان و مرحله اي سم پاشي شده باشد. اگر درختان ميوه در زمان گل دهي سم پاشي شوند، سموم دفع آفات مي توانند به گوشت و مغز ميوه نفوذ كنند.
پوست كندن ميوه يك انتخاب است. با اين كار فقط باقي مانده سم موجود در سطح ميوه را از بين مي بريد، البته اگر ميوه را از ابتدا شسته باشيد. اگر ميوه را قبل از پوست كندن نشوييد، سموم بر روي دستان شما منتقل مي شود و سپس سموم را با همان دست وارد گوشت و مغز ميوه مي كنيد. هر سمي كه توسط آب و خاك جذب گياه شود، وارد خود ميوه و گوشت آن مي شود.
سموم دفع آفات براي انسان ها مضر و سمي هستند. كودكان در معرض خطر بيشتري قرار دارند. جثه كوچك آنها نمي تواند سموم را تحمل كند و چون اين سموم بر تمام سيستم بدن تاثير مي گذارند، ميزان تأثيراتي كه بر سلامتي دارند، گسترده است. از جمله ورم معده، سيستم غده اي، و سيستم عصبي مركزي. در حقيقت، تمام سيستم هاي بدن درگير مي شوند.
مطالعاتي در مورد افزايش ديابت در كارگران مزرعه اي كه بيشتر در معرض سموم دفع آفات هستند، نيز صورت گرفته است. احتمال دارد تحقيقاتي براي تأييد ارتباط سموم با ديابت كودكان و حتي اوتيسم (در خود فرورفتگي عاطفي) هم صورت گيرد.
كمپوست جايگزيني براي كودهاي شيميايي
كمپوست كودي است كه از زباله هاي طبيعي تهيه و با عناصر طبيعي ديگر مخلوط مي شود و 6ماه تا يك سال طول مي كشد تا قابل استفاده بر روي زمين شود. خود ما مي توانيم از بعضي زباله ها كمپوست تهيه كنيم. زباله هاي آشپزخانه مثل غذاهاي باقيمانده، روزنامه، سبزيجات و پوست ميوه ها همراه با برگ درختان و چمن هاي كوتاه شده، كمپوست را تشكيل مي دهند.
با تهيه كمپوست به كرم هاي خاكي اجازه مي دهيم تا خاك را شخم بزنند. در حالي كه استفاده از كودهاي شيميايي موجب از بين رفتن اين كرم ها مي شود.
ممكن است مجبور شويم براي آماده شدن زباله هاي طبيعي و تبديل آنها به كودهاي طبيعي، 6 ماه يا يك سال منتظر شويم.
كودكان هم مي توانند در اين كار به شما كمك كنند. اين كار براي شما و كودكانتان بي خطر است. شايد زماني كه با كودهاي شيميايي كار مي كنيد، مجبور شويد از دستكش و پوتين و ماسك استفاده كنيد تا آسيبي به دست ها و پاها و ريه هايتان وارد نشود. اما در مورد كمپوست اين مشكل وجود ندارد. اگر نمي توانيد خودتان كمپوست تهيه كنيد مي توانيد آن را از فروشگاه هاي مخصوص تهيه نماييد.
ترجمه ابوالفضل جعفري نژاد

 



تلفن هاي خود را خاموش كنيد

برخي مسافران هوايي باور نمي كنند كه روشن نگاه داشتن تلفن همراه هنگام پرواز مي تواند خطرناك باشد.
اكنون ياتا، سازمان بين المللي حمل و نقل هوايي پس از انجام مطالعه اي جامع، نسبت به اين مورد به طور جدي هشدار داده است.
به گزارش دويچه وله، هر بار كه هواپيمايي در آستانه پرواز است، تيم پرواز بدون استثنا از مسافران درخواست مي كنند كه تلفن هاي همراه، لب تاپ و در كل هرگونه وسيله الكتريكي اي را كه همراه دارند خاموش كنند. زيرا گفته مي شود كه روشن بودن اين وسايل مي تواند در سيستم هاي الكترونيكي هواپيما اختلال ايجاد كرده و حتي منجر به سقوط هواپيما شود.
اما بسياري از مسافران اين هشدارها را آنقدر جدي نمي گيرند و اعتقاد دارند كه اين حساسيت ها تا حدي اغراق آميزند. اما ياتا، سازمان بين المللي حمل و نقل هوايي براساس مطالعه جديدي در اين زمينه، اعلام كرده كه روشن نگاه داشتن دستگاه هاي الكتريكي حين پرواز امنيت هواپيما را به طور جدي به خطر مي اندازد. براساس نتايج اين مطالعه در سال گذشته دست كم 57 سانحه ايمني هنگام پرواز پيش آمده كه از نظر خلبانان و مهمان داران با روشن بودن وسايل الكترونيكي همراه مسافران در ارتباط بوده است.
ميزان تأثير وسايل الكترونيكي در سيستم هدايت گر هواپيماها
اين اطلاعات نتايج نظرسنجي از كارمندان بيش از صد خط هوايي است كه ياتا در جريان تحقيقات خود انجام داده است. در 26 مورد از اين سوانح ايمني در سيستم كنترل پرواز، از جمله سيستم هدايت خودكار هواپيما و سيستم فرود خودكار اختلال بوجود آمده است. همچنين در برخي موارد، سيستم «جي پي اس» (دستگاه نشان دهنده موقعيت جغرافيايي) و سيستم هاي ارتباطي دچار اشكال شده و در برخي موارد كاملا از كار بازمانده اند.
خلبانان و مهندسان پرواز دليل بيشتر اين اتفاقات حين پرواز را روشن بودن تلفن همراه مسافران مي دانند. در عين حال در جريان مطالعه اي كه از سوي ياتا در اين زمينه صورت گرفته بارها به اين نكته اشاره شده كه هنوز مدركي قطعي براي اثبات تأثير وسايل الكترونيكي در ايجاد اختلالات ايمني در هواپيماها وجود ندارد، اما گزارش هاي مختلف از سوي خلبانان و اعضاي ديگر گروه هاي پرواز حاكي از آن است كه روشن بودن وسايل الكترونيكي مسئول اصلي بروز اختلالات حين پرواز است.
در يكي از اين گزارش ها آمده است كه در جريان يك سفر هوايي، سيستم جي پي اس هواپيما ناگهان از كار مي افتد و پس از اينكه سه نفر از مسافران به درخواست مهمان داران تلفن همراه و آي پدهاي خود را خاموش مي كنند، اختلال برطرف مي شود.
خطر در هواپيماهاي قديمي
ديوكارسون Dave Carson، يكي از متخصصان شركت سازنده هواپيماي بوئينگ كه در زمينه اختلالات احتمالي توسط دستگاه هاي الكترونيكي تحقيق مي كند، اعتقاد دارد كه امواج وسائل الكترونيكي همراه مسافران سنسورهاي الكترونيكي بسيار حساس هواپيما را تحت تأثير قرار مي دهند و در برخي موارد حتي از كار مي اندازد.
اما جان نانس John Nance، خلبان سابق و كارشناس مسائل ايمني هواپيما در گفت وگويي با شبكه آمريكايي ABC News گفته است كه نتايج بررسي هاي ياتا براي اثبات خطر روشن ماندن وسائل الكترونيكي در سفرهاي هوايي كافي نيست. او اعتقاد دارد كه در بروز اختلالات ايمني به غير از امواج وسايل الكترونيكي، موارد مختلف ديگري هم مي تواند دخيل باشد.
جان نانس استفاده از تلفن هاي همراه در هواپيماهاي مدرن را بي خطر مي داند، زيرا دستگاه هاي الكترونيكي اين هواپيما به اندازه كافي از لحاظ ايمني محفوظ هستند. اما مهندسان شركت بوئين گزارش داه اند كه استفاده از وسايل مانند بلك بري و آي فون در هواپيماي قديمي مي تواند به راحتي موجب اختلال در جهت يابي و برقراري ارتباط شود.

 



توليد دندان در كليه موش!

گروهي از محققان ژاپني موفق شدند با استفاده از تكنيك كاشت سلولها، يك دندان از درون كليه يك موش بوجود بياورند.
به گزارش واحد مركزي خبر دانشمندان پيش از اين موفق شده بودند با كاشت آزمايشگاهي سلول هاي بافت دندان، چند عدد دندان توليد كرده و آن را درون فك يك موش بكارند، ولي اين بار محققان ژاپني از شيوه اي استفاده كرده اند كه سرعت رشد سلول ها در آن چند برابر شده است.
تاكاشي تسوجي، استاد دانشگاه توكيو در اين باره گفت: در شيوه اي كه به تازگي براي توليد دندان با استفاده از كاشت سلول هاي موردنياز توليد و رشد اين عضو از بدن به كار برده ايم، حدودا 10روز در مقايسه با شيوه هاي پيشين جلو افتاده ايم؛ اين نخستين گام براي رسيدن به هدف اصلي ما يعني توليد مجدد اندام هاي بدن براي جايگزيني با اندام هايي كه به شدت آسيب ديده يا كاملا از بين رفته اند، محسوب مي شود؛ البته هنوز نمي توان از اين شيوه براي توليد اندام هاي بدن انسان استفاده كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو، دانشمندان با تركيب سلول هاي موردنياز براي توليد بافت هاي مختلف دندان و پس از قراردادن آنها در يك محفظه پلاستيكي ويژه، اين محفظه را در كليه موش قرار دادند.
زماني كه دندان به اندازه كافي رشد كرد، دانشمندان آن را به لثه يك موش ديگر پيوند زدند و از اين موضوع هم اطمينان حاصل كردند كه اين دندان مي تواند با برقراري ارتباط با اعصاب و رگ هاي خوني، خود را با محيط دهاني موش انطباق دهد.
دانشمندان اميدوارند در آينده بتوانند از اين تكنيك در رشد مجدد اندام هايي از بدن كه به شدت آسيب ديده يا كاملا از بين رفته اند، استفاده كنند.

 



شوينده ها شما را چاق مي كنند

محققان آمريكايي معتقدند ماده شيميايي به نام «فتالات» كه در 70درصد مواد آرايشي- بهداشتي و مواد شوينده وجود دارد مسئول چاقي انسان هاست.
مطالعات جديد نشان داده است دليل ناتواني غلبه بر چاقي، استفاده از كالري هاي شيميايي است كه در محصولات زيبايي و بهداشتي وجود دارد.
به گزارش ديلي اينديا، آزمايشها نشان داده است، قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي چون فتالات و استفاده هر روزه از آنها سبب چاقي در كودكان و مشكلات مربوط به اين بيماري در جواني مي شود.
محققان با انجام آزمايش بر يك سري از دختران و اندازه گيري ميزاني كه در معرض ماده شيميايي فتالات بوده اند و همچنين تحليل آزمايش ادرار آن ها دريافتند كه در چاق ترين دختران مورد آزمايش، بيشترين ميزان فتالات در ادرارشان مشاهده شده است و همچنين اين محققان دريافتند ميزان فتالات با افزايش وزن رابطه مستقيم دارد.
براساس اين تحقيق، زماني كه فتالات جذب بدن مي شود سبب بروز برخي مشكلات همچون از كار انداختن ترشح غدد درون ريز و تأثير بر فعاليت هورمون ها و غددي مي شوند كه عملكرد اعضاي بدن را تنظيم مي كنند.
به گفته محققان، حتي كمترين اختلالي كه در سطح هورمون فرد وارد شود فرآيند لاغري را سخت مي كند. فتالات و موادشيميايي ديگر در مردان كه داراي استعداد و ظرفيت آنتي تستوسترون هستند با چاقي ارتباط مستقيم دارد و در زنان اين ماده سبب به هم خوردن تعادل هورمون هاي ژنتيكي اصلي بدن مي شود.

 



سلامت ديابتي ها در معرض خطر

بيماري ديابت كه در زبان عاميانه به آن «مرض قند» هم مي گويند در صورتي كه كنترل شود هيچ خطري براي فرد مبتلا ندارد اما چنانچه بيمار در اندازه گيري و كنترل قند خون خود دچار مشكل و اشتباه شود، سلامت او به خطر خواهد افتاد.
متاسفانه با ورود نوارهاي تقلبي كنترل قند خون به بازار داخلي، اين مشكل مي تواند براي مبتلايان به ديابت با مخاطراتي همراه باشد.
بيماري شيرين ديابت برخلاف نامش باعث تلخ كامي مبتلايان مي شود و چنانچه كنترل نشود با عوارض بسيار زيادي همراه است كه سلامت او به خطر خواهد افتاد.
دكتر مجتبي ملك، عضو هيئت علمي انستيتو غدد دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اين مطلب كه فرايند اندازه گيري قند خون در منزل بايد هدفمند و براساس دستورالعمل مشخصي انجام شود تا امكان تحليل آن وجود داشته باشد، گفت: ديابت يكي از شايعترين بيماري هاي مزمن در سراسر جهان است كه تاكنون درماني براي آن شناخته نشده و اين به آن معنا است كه بيمار تا پايان عمر با اين بيماري دست و پنجه نرم مي كند.
به گفته اين متخصص غدد، بيماري هاي قلبي و عروقي، كوري، نارسايي كليه، قطع عضو و سكته مغزي از جمله مهمترين عوارض بلندمدت عدم توجه به ديابت است.
ملك با اشاره به اينكه متاسفانه بسياري از بيماران ديابتي از كنترل مناسبي برخوردار نيستند، اظهار داشت: بيمار مي تواند با كنترل روزانه قند خون خود و براساس آموزش هايي كه از قبل دريافت كرده است از مبتلا شدن به عوارض سخت و پرهزينه اين بيماري رهايي يابد.
مطالعات نشان داده است كه در افراد ديابتي كه قند خونشان را به طور مرتب اندازه مي گيرند و از نتيجه اين آزمايش ها براي تنظيم روش درماني خود استفاده مي كنند، عوارض ديابت به نحو قابل ملاحظه اي، كمتر ديده مي شود. پزشكان براساس همين آزمايش هايي كه فرد ديابتي در منزل انجام مي دهد در خصوص وضعيت بيماري او نظر مي دهند.
دكتر اسدالله رجب، رئيس انجمن علمي ديابت ايران ضمن هشدار نسبت به عوارض استفاده از نوارهاي كنترل قند خون كه فاقد برچسب وزارت بهداشت هستند، گفت: بيماران ديابتي از دستگاه هايي براي اندازه گيري قند خون خود استفاده كنند كه دستورالعمل فارسي داشته باشد.
رئيس انجمن ديابت ايران با بيان اينكه تمامي دستگاهها و نوارهاي كنترل قند خون كه در كشور وجود دارد وارداتي است، افزود: دستگاه هاي كنترل قند خون علاوه بر داشتن مجوز وزارت بهداشت بايستي حتماً دستورالعمل فارسي نيز داشته باشند.
آخرين مطالعات نشان مي دهد كه 7/8 درصد از جمعيت 25 تا 65 ساله كشور درگير ديابت هستند. ايران در منطقه اي قرار دارد كه شيوع ديابت نسبت به آمار جهاني در آن بيشتر است. متاسفانه منطقه خاورميانه و شمال آفريقا يك منطقه بيماري خيز ديابت به شمار مي آيد به طوريكه از هر 5 نفر ساكن اين منطقه يك نفر در خطر ابتلا به ديابت قرار دارد.
وزارت بهداشت موظف است با همكاري مركز آمار ايران نسبت به طراحي نظام جمع آوري آمار و اطلاعات براي شاخص هايي كه نياز به توليد آمار دارند تا پايان نيمه دوم سال 1390 اقدام كند.
دكتر ايرج خسرونيا، رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران، بر ضرورت استفاده بيماران ديابتي از نوارهاي اندازه گيري قندخون داراي هولوگرام وزارت بهداشت تاكيد كرد و گفت: متاسفانه وجود كالاها و محصولات تقلبي و تاريخ مصرف گذشته در بازار داخلي امري مرسوم است ولي اين مسئله در ارتباط با حوزه سلامت و به خصوص بيماريهاي مزمن نظير ديابت، يك فاجعه تلقي مي شود.
وي افزود: پزشكان براساس آزمايش هايي كه يك فرد ديابتي در منزل انجام مي دهد، در خصوص وضعيت بيماري او نظر مي دهند و اگر اين موضوع با دقت نظر لازم همراه نباشد مي تواند تبعات ناگواري به دنبال داشته باشد.
اين متخصص بيماريهاي داخلي با اشاره به مواردي همچون تاريخ مصرف نوار كنترل قند خون، قلم خوردگي تاريخ توليد، عدم تهيه نوارهاي فاقد جعبه و همچنين خريد اين محصولات از مراكز مطمئن، گفت: كنترل نادرست قند خون مي تواند بيمار ديابتي را گمراه كرده و در نتيجه با مصرف مواد قندي موجب بالا رفتن قند خون و نارسايي هاي زودرس و ديررس شود.

 



آمبولي در زنان كم تحرك

نتايج يك پژوهش علمي نشان مي دهد زناني كه پس از كار، مدت زيادي را مي نشينند دو برابر بيشتر از زنان ديگر درمعرض خطر آمبولي (تشكيل لخته خون) در شش قراردارند.
تاكنون نتايج پژوهش هاي علمي ارتباط كم تحركي فيزيكي را با بيماريهايي مثل ديابت،اختلالات قلبي عروقي و كلسترول مشخص كرده بود، اما اين اولين بار است كه تحقيقات نشان مي دهد كم تحركي فيزيكي، خطر تشكيل لخته ها را در رگهاي شش افزايش مي دهد.
آمبولي ششي زماني روي مي دهد كه يك لخته خون دررگهاي پا تشكيل شده و تا ششها حركت كند. اين لخته وقتي به شش مي رسد، فرد دچار مشكلات تنفسي مي شود و در ناحيه قفسه سينه احساس درد مي كند كه اين وضع مي تواند منجربه مرگ شود.
گروه تحقيقاتي بيمارستان عمومي ماساچوست در بوستون آمريكا به سرپرستي كريستوفر كابرهيل، براي اين تحقيق، جزئيات زندگي روزمره 69 هزار و 950 پرستار را در مدت 18 سال جمع آوري كرد.
پژوهشگران اين گروه با مطالعه اين اطلاعات دريافتند خطر بروز آمبولي ششي در زناني كه خارج از ساعت كاري، بيش از 41 ساعت درهفته مي نشينند و تحركي ندارند در مقايسه با زناني كه كمتر از 10 ساعت مي نشينند، دوبرابر بيشتر است.
در بررسي اين نتايج مسئله سن، وزن و استعمال دخانيات هم مدنظر قرارگرفته است. نتايج اين تحقيقات در نشريه بريتيش مديكال ژورنال انتشار يافته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، پژوهشگران اكنون قصد دارند دريابند آيا اين نتايج درمورد مردان و افرادي كه نژاد اروپايي ندارند هم صدق مي كند يا خير.

 



رابطه كرتون و آب مرواريد

جراح و متخصص بيماري هاي چشم گفت: مصرف داروهاي استروئيدي (كرتون ها) به بيماري آب مرواريد چشم منجر مي شود.
دكتر «محسن رمضان زاده» درگفت وگو با ايرنا افزود: داروهاي استروئيدي مانند بتامتازون به شكل تزريقي يا خوراكي، ابتلا به آب مرواريد را به همراه دارد.
وي با بيان اينكه آب مرواريد به معناي كدر شدن عدسي چشم است،ادامه داد: درحقيقت، نوعي از آب مرواريد براثر داروهايي كه كرتون درآن ها وجود دارد، ايجاد مي شود.
رمضان زاده با بيان اينكه عمده ترين دليل ابتلا به آب مرواريد، افزايش سن است، گفت: گاهي اوقات ابتلا به برخي بيماري ها ازجمله ديابت سبب بروز آب مروايد در چشم ها مي شود.
اين جراح آب مرواريد ادامه داد: در برخي افراد نيز اين نوع بيماري ممكن است به دلايل مادرزادي، وارد شدن ضربه به چشم و همچنين كار در كوره هاي شيشه گري بروز كند.
اين چشم پزشك درباره سن شيوع اين بيماري در افراد گفت: ابتلا به آب مرواريد به صورت طبيعي در افراد بالاي 54 سال ايجاد مي شود.

 



نمك زياد و پـتاسيم كم كشنده است

كارشناسان بهداشت عمومي و تغذيه آمريكا اعلام كردند تركيب نمك زياد و پتاسيم كم در رژيم غذايي مي تواند عواقب جدي و حتي كشنده اي داشته باشد.
اين كارشناسان معتقدند بزرگسالان آمريكايي كه رژيم غذايي آنها حاوي مقادير زيادي نمك و سطح پايين پتاسيم است دو برابر بيشتر درمعرض خطر مرگ ناشي از بيماريهاي قلبي قراردارند. اين مطالعه كه در مجله آرشيو طب داخلي منتشر شده همچنين حاكي است افرادي كه در رژيم غذايي روزانه آنها سديم زياد و پتاسيم كم وجود دارد، 50 درصد بيشتر درمعرض خطرمرگ ناشي از بيماريها و مشكلات مختلف قراردارند.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، براي دستيابي به اين نتايج كارشناسان مركز كنترل و پيشگيري امراض آمريكا دانشگاه ايموري درآتلانتا و دانشگاه هاروارد در كمبريج، اطلاعات حاصل از مطالعه ملي سلامت و بررسي تغذيه را مورد استفاده و تجزيه و تحليل قرارداده اند.
به گفته اين كارشناسان، درحال حاضر مردم آمريكا دو برابر توصيه شده نمك در رژيم غذايي خود مصرف مي كنند. مواد غذايي حاوي پتاسيم شامل ماست، شير، ميوه و سبزي مثل سبزيجات برگ پهن، انگور، توت سياه و تمشك، هويج، سيب زميني و نيز مركبات هستند.

 



6 گياه براي لاغري

اگر هنوز از افزايش وزن ناشي از خوردن و خوابيدن هاي اجباري شكايت داريد و نتوانسته ايد از اين اضافه وزن رهايي پيدا كنيد، مي توانيد براي لاغر شدن از گزينه هاي گياهي كمك بگيريد، اما نكته مهم تر بي خطر بودن اين گياهان و انتخاب صحيح آنها است.
در اين مقاله كه در سايت تخصصي ديلي لايف به چاپ رسيده فهرست 6 گياه مفيد و در عين حال ايمن و بي خطر براي كاهش وزن ارائه شده است كه هر فردي برحسب دسترسي هاي جغرافيايي مي تواند در صورت نياز از مزاياي آنها بهره مند شود. اين گياهان عبارتند از:
- جنسينگ: اين ريشه سخت و محكم و ارزشمند در واقع در بدن حالت تعادل ايجاد مي كند، انرژي بدن را افزايش داده و اشتها را كاهش مي دهد. ريشه اين گياه در افزايش خلق و بهبود كيفيت خواب موثر است و همچنين نقش مهمي در سالم نگه داشتن وزن بدن دارد.
- اسپيرولينا: اين گياه در واقع يك جلبك آب شيرين است. اين جلبك بيش از هر خوردني ديگري بر روي زمين حاوي آنتي اكسيدان است. اين جلبك همچنين منبع غني از پروتئين است كه به شما احساس قدرت مي دهد و كمك مي كند كه وزن اضافي خود را كاهش دهيد.
- چاي سبز: مطالعات ثابت كرده است چاي سبز حاوي تركيبي است كه اشتها را كم كرده و ميزان سوخت و ساز بدن را افزايش مي دهد.
- قارچ هاي Reishi: اين قارچ ها در واقع سلطان طب سنتي چين هستند. Reishi يك تونيك قدرتمند است كه براي درمان و پيشگيري از چندين بيماري مهم استفاده مي شود. اين قارچ پرخاصيت همچنين سوخت و ساز بدن را افزايش داده، قند خون را پايين مي آورد و به تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي كند.
- دارچين: اين چوب خوش طعم در تنظيم قند خون بسيار موثر است و به حفظ وزن سالم بدن و كاهش ولع خوردن شيريني جات كمك مي كند.
- فلفل قرمز: اين چاشني بسيار تند و تيز بدون هيچ عارضه جانبي و خطري، سوخت و ساز بدن را تسريع مي كند و به لاغر شدن كمك مي نمايد .

 



ماهيگيري به روش ديجيتال

چوب ماهيگيري فناورانه جديدي عرضه شده است كه مجهز به نمايشگر «ال. سي. دي» بوده و به كاربر اجازه مي دهد زيرآب را مشاهده كند.
به گزارش مهر، فروشگاه آنلاين «آمازون» چوب ماهيگيري متحولانه اي با عنوان FishEyes RodReel را براي فروش عرضه كرده است.
اين محصول فناورانه همانند همه چوبهاي ماهيگيري به قرقره، نايلون و قلاب ماهيگيري مجهز است. اما علاوه بر اين امكانات اوليه، انتهاي نخ ماهيگيري با يك دوربين ويديويي تصويربرداري زير آب يكپارچه شده است.
اين دوربين قادر است تصاوير گرفته شده از تمام رويدادهاي زير آب را به سطح آب برساند. اين فيلم ها مي توانند بر روي يك نمايشگر «ال. سي. دي» كه روي چوب ماهيگيري نصب شده است نمايش داده شوند.
اين «ال . سي. دي» با يك قلاب پلاستيكي كه از انعكاس نور آفتاب بر روي نمايشگر جلوگيري مي كند محافظت مي شود.
همچنين، دوربين ويديويي مجهز به يك لامپ« ال . اي. دي» است كه مي تواند نوركافي درمحيط هاي تاريك زير آب را تامين كند.
به اين ترتيب كنترل موقعيت درهنگام ماهيگيري و مشاهده حيات زير آب براي كاربر امكان پذير مي شود.
براساس گزارش PIGadget، دوربين ويديويي و «ال . سي. دي» اين چوب ماهيگيري انرژي خود را از 4 باتري قلمي تامين مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14