(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 6 مرداد 1390- شماره 19985

مهلت مقررات رفت و آمد در تونس به طور نامحدود تمديد شد
كرزاي : پيمان استراتژيك با واشنگتن را به شرط تامين خواست ما امضا مي كنيم
گروه خوني دردسرساز!
تجمع مخالفان آل خليفه فردا مقابل سفارت آمريكا در منامه
سيدحسن نصرالله : همه مناطق اسرائيل براي ما جبهه جنگ است
تحولات خاورميانه و سلطه گرايي در روابط بين الملل (قسمت دوم)
حمله هواپيماهاي آمريكايي به وزيرستان 35 كشته برجاي گذاشت
مبارزان يمن : خارجي ها دخالت نكنند سريع تر پيروز مي شويم
اشپيگل : در فاجعه خونين نروژ غرب متهم اصلي است
گالووي حمايت سوريه از مقاومت را علت اصلي فشارهاي غرب دانست
تهديد جديد ناتو در ليبي به مناطق غيرنظامي هم حمله مي كنيم
نامه سناتورهاي آمريكايي به ملك عبدالله براي انجام اصلاحات در عربستان



مهلت مقررات رفت و آمد در تونس به طور نامحدود تمديد شد

رئيس جمهور موقت تونس، قانون حالت فوق العاده در اين كشور را تا اطلاع ثانوي تمديد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «فواد المبزع» رئيس جمهور موقت تونس طي فرماني دستور تمديد وضعيت فوق العاده در اين كشور را كه از 14 ژانويه و همزمان با پيروزي انقلاب در سال 2011 اجرا شده بود، را بار ديگر تمديد كرد. براساس اين گزارش، اين دومين بار است كه وضعيت فوق العاده در تونس تمديد مي شود و در دور اول، اين قانون از 14 فوريه تا 31 ژوئيه به اجرا درآمد.
براساس قانون وضعيت فوق العاده، برگزاري هرگونه تجمع و تظاهرات بر ضد دولت ممنوع است و ارتش و نيروهاي انتظامي مجوز شليك به افراد را خواهند داشت.قانون وضعيت فوق العاده در حالي در تونس به مدت نامحدود تمديد مي شود كه رئيس جمهور و دولت موقت به شدت مورد انتقاد مردم و افكار عمومي قرار گرفته اند.

 



كرزاي : پيمان استراتژيك با واشنگتن را به شرط تامين خواست ما امضا مي كنيم

رئيس جمهور افغانستان اعلام كرد، تا زماني كه آمريكا شرايط كابل را نپذيرد، هيچ پيمان استراتژيك ميان دو كشور امضا نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «حامد كرزاي» گفت تا زماني كه آمريكا به حملات شبانه عليه غيرنظاميان پايان ندهد و زندان هاي مخفي خود را در افغانستان تعطيل نكند، هيچ پيمان استراتژيك ميان كابل و واشنگتن امضا نخواهد شد. كرزاي همچنين از آمريكا خواست به خودسري هاي فرماندهان نظامي ناتو در افغانستان پايان دهد. اين اظهارات كرزاي نشان مي دهد كه مذاكرات پشت پرده در مورد پيمان استراتژيك، ميان طرفين جريان دارد. خبرگزاري مهر نيز از افغانستان گزارش داد، «غلام حيدر حميدي»، شهردار قندهار ديروز بر اثر انفجار انتحاري، كشته شد. در اين حمله تروريستي، يك نفر ديگر نيز جان خود را از دست داد و يك تن نيز زخمي شد.

 



گروه خوني دردسرساز!

دست اندركاران امور خبر تعريف مي كنند كه در ژاپن، جناب وزير سابق بازسازي چند وقت پيش مجبور شد به خاطر بد دهاني هايش از مقامش استعفا كند، و براي توجيه كارش هم راهي بهتر از اين پيدا نكرد همه چيز را به گردن «گروه خوني» دردسر سازش بيندازد!
و ماجرا از اين قراراست كه، «ريو ماتسوموتو» به شهر زلزله زده «مي ياگي»رفته بود تا ازمردم دلجويي كند و هركاري از دستش برمي آيد براي شهر انجام دهد، كه به خاطرمعطل شدن زيادي آنقدر از دست شهردار عصباني شد كه سرش داد كشيد و بعد هم گفت كه اصلاً دولت به آنها كمكي نخواهد كرد! و البته، جناب شهردار هم بيكار ننشست و خلاصه اين كه، يكي تو بگو- يكي من بگو، كار به جاهاي باريك كشيد ... آنهم جلوي چشمان تيزبين دوربين هاي خبرنگاران! سرآخر هم، جناب وزير جماعت خبرنگارها را تهديد كرد كه اگر جرئت كنند و اين صحنه ها را كه براي تصويرش خطرناك اند پخش كنند، بلايي سرشان خواهد آورد كه نگو و نپرس!
نتيجه اين كه، او كه حالا مجبور شده از مقامش استعفا بدهد، براي توجيه كارش همه تقصيرها را به گردن گروه خوني اش مي اندازد و مي گويد:«من از گروه خوني «ب» هستم، يعني اين كه زود از كوره درمي روم و اصولاً تندخو هستم!» حالا، بايد گفت كه اگر چه اين توجيه براي من و شما خنده دار است، اما براي ژاپني ها مسئله جدي است، چرا كه آنها عميقاً معتقدند كه گروه خوني عامل مهمي است كه مي تواند روي اخلاق و رفتار آدم ها تأثير بگذارد! درست مثل ستاره ها... همان طور كه تعلق به فلان و فلان گروه هم مي تواند روي موفقيت هاي شخصي و حرفه اي اثرگذار باشد.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



به منظور محكوم كردن درخواست كاخ سفيد برگزار مي شود
تجمع مخالفان آل خليفه فردا مقابل سفارت آمريكا در منامه

 



در صورت نبرد احتمالي جديد با صهيونيست ها
سيدحسن نصرالله : همه مناطق اسرائيل براي ما جبهه جنگ است

دبير كل حزب الله لبنان نسبت به چپاول ثروت هاي نفت و گاز در آب هاي متعلق به لبنان به رژيم صهيونيستي هشدار داد و تاكيد كرد در صورت جنگ احتمالي جديد، همه مناطق اسرائيل براي حزب الله جبهه جنگ تلقي مي شود.
به گزارش ايسنا، سيدحسن نصرالله در سخنراني خود به مناسبت پنجمين سالگرد جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان با هشدار به اقدامات رژيم صهيونيستي نسبت به عمليات اكتشاف نفت و گاز در بخش هايي از مناطق دريايي لبنان تاكيد كرد، هرگونه دست درازي رژيم صهيونيستي به منابع اين منطقه پيامدهاي ناگواري خواهد داشت.
وي افزود، چپاول ثروت لبنان از آب هاي منطقه اي اين كشور عواقب خطرناكي خواهد داشت.
دبير كل حزب الله لبنان گفت، دشمن خطوط مرزهاي آبي را تنها براي خودش ترسيم كرده و منطقه اي به مساحت 850 كيلومتر مربع را كه دربرگيرنده ثروت نفتي به ارزش ميلياردها دلار است به خود اختصاص داده است.
سيدحسن نصرالله در مورد اجراي رزمايش هاي رژيم صهيونيستي در منطقه گفت، رزمايش ها و تمرين هاي اين رژيم به اين معناست كه اسرائيل نمي تواند مواضع مبارزان مقاومت و سكوهاي پرتاب موشكي آنها را در لبنان يا غزه شناسايي كند و هدف قرار دهد چه برسد به اينكه مواضع موشكي سوريه و ايران را شناسايي كند، البته اگر فرض كنيم دايره جنگ گسترده تر شود.
به گزارش واحد مركزي خبر، سيدحسن نصرالله افزود بنابراين، آنها با اجراي اين رزمايش ها در واقع از يك طرف براي بازگرداندن اعتماد تلاش مي كنند و در عين حال اين پيام را به مردم اسرائيل مي دهند كه آن زمان كه ارتش اسرائيل با هيبت، تهديد، نيروي هوايي و توانمندي زياد مي توانست از جبهه داخلي حمايت كند به سر آمده است.
وي گفت: دومين نتيجه اين اقدامات اين است كه به مردم بگويند در هرگونه جنگ احتمالي كه اسرائيل آغاز كند، ديگر چيزي به اسم «پشت جبهه» و «خط مقدم» وجود نخواهد داشت، بلكه همه مناطق يك جبهه خواهد بود و جبهه داخلي نيز بخشي از عرصه جنگ خواهد بود.
سيدحسن نصرالله تصريح كرد، اهداف آمريكا و رژيم صهيونيستي در جنگ با مقاومت محقق نخواهد شد و حزب الله به هيچ وجه تضعيف يا نابود نمي شود بلكه روز به روز قدرتمندتر مي شود.
دبير كل حزب الله لبنان تاكيد كرد: ترسيم خطوط مرزهاي دريايي مسئوليت دولت است، ما به عنوان اعضاي مقاومت در اين مسئله دخالت نمي كنيم، اما زماني كه كشور اين خطوط مرزي دريايي را ترسيم كرد و آن را جزو آب هاي منطقه اي لبنان قلمداد كند، مقاومت نسبت به حفظ آب هاي منطقه اي لبنان تلاش خواهد كرد.
سيدحسن نصرالله تصريح كرد: ما به دولت كنوني اطمينان كامل داريم، چرا كه اين دولت هرگز از هيچ حقي از حقوق ملت لبنان در آب هاي منطقه اي و ثروت نفتي اش حتي اگر اعمال فشارهاي زيادي هم وجود داشته باشد، كوتاهي نمي كند.
وي افزود، ما از دولت مي خواهيم كه تلاش ديپلماتيك، سياسي و حقوقي را براي باز پس گرفتن اين منطقه و گسترش كنترل دولت بر اين منطقه صورت دهد. لبنان مي تواند به پشتيباني تمامي بخش هاي مختلف از حقوق طبيعي خود محافظت كند و حقوق خود را پس بگيرد و مهمترين اين عناصر قدرت لبنان مثلث ارتش، ملت و مقاومت است.
سيدحسن نصرالله تاكيد كرد: هرگونه تهديد اسرائيل جزئي از جنگ رواني است كه عليه ما صورت مي دهد و بخش ديگري از اين تلاش ها براي جلب اعتماد مردم اسرائيل است، اما لبنان بعد از جنگ ژوئيه وارد مرحله كاملا متفاوتي شده است.
دبير كل حزب الله لبنان گفت، هيچ يك از اهداف جنگ براي اسرائيلي ها محقق نشد و اسرائيلي ها خودشان به اين مسئله اعتراف كرده اند.
وي تصريح كرد، مهم ترين دستاورد در جنگ 33 روزه بي اعتمادي صهيونيست ها به سران رژيم و متقابلا اعتماد مردم منطقه به مقاومت لبنان و فلسطين بود.
سيدحسن نصرالله تاكيد كرد، به فضل مقاومت آرامش در مرزهاي لبنان حاكم شده چرا كه ماموريت مقاومت دفاع از ملت و كرامت لبنان است.

 



تحولات خاورميانه و سلطه گرايي در روابط بين الملل (قسمت دوم)

پروفسور حميد مولانا
رشته روابط بين الملل معمولا با دو نوع ادبيات سروكار دارد. نوع اول را انديشه هاي سياسي و اقتصادي، رقابت بين قدرت هاي بزرگ، تاريخ ديپلماسي و سازمان هاي بين المللي، سياست خارجي دول مختلف و جريانات جنگ و صلح، تعاملات جهاني و منطقه اي، و روابط تجاري، بازرگاني و فرهنگي بين ملت ها تشكيل مي دهد. كتاب ها و جزوه هائي كه در دانشگاه ها، تدريس مي شود، از اين نوع ادبيات است. نوع دوم كه از زمان پايان جنگ جهاني دوم تا به امروز متداول شده است و با اختراع تسليحات هسته اي و خطر انهدام خود صاحبان همين تسليحات به جنگ سرد و روش هاي نوين سلطه گرائي و به قول غربي ها هژموني تبديل شده است، با مسائلي چون جنگ هاي كوتاه مدت، چريكي، كودتا، براندازي رژيم ها، پروپاگانداهاي چندجانبه اي، تهاجم فرهنگي، جاسوسي به روش هاي مختلف، دسيسه بازي هاي نوين، خرابكاري هاي اقتصادي و بازرگاني، انقلابات مخملي و رنگي، تروريسم و كشتار مردم بي گناه و اغتشاشات به اصطلاح نرم و ديپلماسي عمومي و غيره ارتباط پيدا كرده است.
منابع ادبيات روابط بين الملل نيز سه نوع است: اولي افكار و انديشه هاي مختلف، گفتار و كردار و اظهارات عمومي دولتمردان و بازيگران سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي، اسناد و معاهدات رسمي و منتشر شده، صدور قطعنامه ها و اعلاميه ها و گزارشات اتفاقات و اخبار به اصطلاح موثق و غيرموثق رسانه هاي جمعي، و نظرسنجي هاي افكار عمومي و بازتاب شهروندان و مردم و نخبگان به امور بين الملل. دومين منبع ادبيات ما از روابط بين المللي اسناد و مدارك سري و طبقه بندي شده دولت ها و سازمان هاي بين المللي هستند كه تا زمان انتشار و اجازه استفاده از آنها، سال ها از نظر پژوهشگران پنهان مي مانند و درحقيقت قسمت اعظمي از روابط «واقع گرايانه» را تشكيل مي دهند. سومين منبع ما از روابط بين الملل يادداشت ها، مدارك، خاطرات، و مشاهدات شخصي و فردي سياستمداران، بازيگران سياسي، عاملين سازمان هاي دولتي و غيردولتي، و به طور كلي ديپلمات ها و زمامداران و مسئولان عصر ما هستند كه به دلايل و انگيزه هاي مختلف مشاهدات و تجربيات خود را منتشر مي كنند. از طريق بررسي اين سه منبع است كه پژوهشگران و علاقه مندان به وقايع و تاريخ روابط بين الملل كوشش مي كنند «حقيقت موضوع» را دريابند.
كتاب جديدالانتشار جك اوكانل، «مشاور شاه: يك خاطرات جنگ، جاسوسي، و ديپلماسي در خاورميانه» كه سال ها رئيس ستاد آژانس مركزي اطلاعات آمريكا (سيا) در كشور اردن بود، از اين منبع سوم و از نوع دوم ادبيات رشته بين الملل و روابط بين ملت ها و دولت هاست. مطالعه اين كتاب در شرايط كنوني منطقه مرا به ياد انتشار كتاب خاطرات كرميت روزولت عامل كودتاي آمريكائي 28 مرداد 1332 در ايران در آستانه انقلاب اسلامي ايران و فرار شاه از تهران مي اندازد. كرميت روزولت، نوه فرانكلين روزولت رئيس جمهور اسبق آمريكا، رئيس قسمت خاورميانه اي سازمان سيا بود كه با همكاري و كمك انگليسي ها، لويي هندرسون سفير كبير آمريكا در تهران، خانواده زاهدي، اشرف پهلوي و گروه و افراد ديگر، دولت دكتر مصدق را ساقط كرده و شاه فراري به رم (ايتاليا) را به تهران برگرداند. كتاب كرميت روزولت سكوت ظاهري مقامات دولت آمريكا را درباره چگونگي كودتا در ايران پس از يكربع قرن شكست و همه جنايات اتفاق افتاده در ايران را تأييد كرد و در سطح بين المللي بدان مشروعيت داد به طوري كه آمريكائي ها مجبور شدند چند هفته پس از انتشار اين كتاب نسخه هاي آن را از كتاب فروشي هاي واشنگتن جمع آوري كنند. امروز كتاب جك اوكانل سلطه گرائي دول بزرگ و عاملان داخلي و خارجي آن را در خاورميانه و دنياي عرب تأييد مي كند و بدان مشروعيت بيشتري مي دهد.
انگيزه انتشار اين نوع كتاب ها و خاطرات ممكن است شخصي، سازماني، وجداني، و يا سياسي و حتي سوداگري باشد، ولي در نهايت به طور مستقيم يا غيرمستقيم اعتراضات و فرياد ملت هاي خاورميانه و آفريقاي شمالي را عليه سلطه گرايان تأييد مي كند. در عين حال همين خاطرات، اسناد، يادداشت ها، تناقضات و تعارضات گفتمان امروزي دولتمردان غرب را درباره، دموكراسي، آزادي و حقوق بشر نمايان مي سازد. تعجب نيست كه در روابط بين المللي امروزي، زبان ديپلماسي اعتبار و اهميت خود را در بين مردم و حتي در ميان خود ديپلمات ها و دولتمردان از دست داده است و اين يكي از بزرگترين نقاط ضعف و آسيب پذير سيستم حاكم امروز جهاني است. نه تنها اعتماد دولتمردان، سياستمداران و بازيگران سياسي ملي و بين المللي به يكديگر كاهش يافته بلكه اعتماد مردم به سياستگذاران، مسئولان، رسانه هاي جمعي و شبكه هاي خبري راديو- تلويزيون و سايت هاي اينترنتي به حداقل خود رسيده است. به طور خلاصه، يك بحران بي اعتمادي و يك بحران اطلاعاتي و ارتباطي در سطح ملي و بين المللي به وجود آمده است كه در دهه هاي قبل به اين حد نبود. دولتمردان، زمامداران و سياستمداران خود بايد صداقت را به مردم نشان دهند تا به اعمال آنها اطمينان پيدا شود و اعتماد به وجود آيد. در حوزه روابط بين الملل ما وارد دوره جديدي شده ايم كه زبان سياست، گفتمان ديپلماسي، محتويات و روش هاي رسانه اي و سازماني، اعتبار و قدرت و مشروعيت سابق خود را از دست داده است. امروز قدرت و سرمايه سياسي، ديپلماسي و رسانه اي در دست كسي است كه بتواند، صداقت انصاف و عدالت را در سطح ملي و بين المللي مراعات كند.
در چند دهه اخير حرمت و آداب ديپلماسي و روابط بين الملل كه بعد از پايان جنگ جهاني دوم از طرف خود غرب به وجود آمده بود، از بين رفته است. دول بزرگ و دولتمردان آنها به راحتي و با صراحت از براندازي نظام هاي ديگر صحبت مي كنند. از طرفي فريبكاري، تخريب و دسيسه بازي كه روزگاري پنهان بود كاملا آشكار شده است و رقابت بين آژانس ها و مؤسسات اطلاعاتي در اين مورد افزايش يافته است و هركدام با انتشار اخبار و كتاب كوشش دارند، مشروعيت و «موفقيت»هاي خود را نشان دهند. از يك جهت كتاب جك اوكانل و خاطرات او نمادي از اين جريان است و اين زوايا در نوشته هاي او بسيار نمايان است.

 



حمله هواپيماهاي آمريكايي به وزيرستان 35 كشته برجاي گذاشت

حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به نوار قبايلي شمال غرب پاكستان، به مرگ 35 غيرنظامي و جراحت ده ها تن ديگر انجاميد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي عصر سه شنبه مناطقي را در نوار قبايلي پاكستان، كه در شرق استان «پكتيا»ي افغانستان واقع شده اند، بمباران كردند كه به مرگ 35 غيرنظامي و جراحت ده ها تن ديگر انجاميد. زخمي هاي اين حادثه به بيمارستان هاي وزيرستان شمالي انتقال يافتند. دولت پاكستان تا عصر ديروز واكنشي به اين حملات نشان نداد.
در همين حال شماري از اقتصاددانان، فعالان حقوق بشر و مسئولان رسانه هاي پاكستان از مردم اين كشور خواستند كشور را از رهبران غربگرا نجات دهند. اين شخصيت ها و نخبگان از مردم خواستند در انتخابات آينده، كانديداهاي اصلح را انتخاب كنند و به شخصيت هاي غربگرا راي ندهند. درخواست مذكور طي سميناري در موسسه مطبوعاتي «حميد نيزمي» اسلام آباد، به اطلاع مردم رسيد.

 



مبارزان يمن : خارجي ها دخالت نكنند سريع تر پيروز مي شويم

سرويس خارجي-
انقلابيون يمني تاكيد كردند كه دخالت هاي خارجي مانع پيروزي انقلاب يمن است.
«ابراهيم الجهمي» فعال سياسي يمن اظهار داشت، اگر يمني ها به حال خود گذاشته مي شدند تاكنون اوضاع را يكسره كرده بودند اما همه مي دانند كه دخالت هاي خارجي جلو پيروزي انقلاب يمن را گرفته است.
وي افزود، تصميم ملت براي پيروزي انقلاب جدي است و جوانان انقلابي همچنان در ميدان التغيير و الحريه حضور دارند و بر ضرورت تحقق خواسته هايشان اصرار مي ورزند و راه حل هاي نيمه كاره را نمي پذيرند. اين انقلابي يمني تاكيد كرد، انقلاب يمن انقلابي واقعي است و جامعه جهاني بايد اين انقلاب و مطالبات جوانان را به رسميت بشناسد و از آن حمايت كند.
الجهمي گفت، علت بروز انقلاب جوانان يمن گسترش فساد و ظلم در دستگاه حكومتي علي عبدالله صالح رئيس جمهور ديكتاتور اين كشور بود.
وي تصريح كرد: مردم يمن به هيچ وجه حاضر نيستند از خواسته هاي انقلابي خود منصرف شوند.
«عبدالعالم الشميري» روزنامه نگار و فعال سياسي يمن نيز اظهار داشت، جوانان انقلابي يمن براي رسيدن به خواسته هاي انقلاب اصرار دارند و مي خواهند اهداف انقلاب را كه سرنگوني رژيم حاكم است محقق كنند.
وي افزود، انقلابيون يمني از احزاب قديمي يمن مي خواهند كه به همراه آنان مقاومت كنند و از تسليم شدن در برابر دستورات و ديكته هاي خارجي ها خودداري كنند.
وي تصريح كرد: جوانان انقلابي از امضاي طرح شوراي همكاري خليج فارس خودداري مي كنند و خواستار محاكمه مسئولان رژيم و تحقق اهداف انقلاب هستند و از طرف ديگر مي خواهند كه انقلاب آنان حتي بعد از پيروزي به طور مسالمت آميز ادامه پيدا كند اما احزاب ديدار مشترك و طرف هاي خارجي چنين چيزي را نمي خواهند.
الشميري تاكيد كرد: كشورهاي منطقه از ترس انتقال انقلاب به داخل اين كشورها و تاثير منفي آن بر خاندان هاي حاكم در اين كشورها، نمي خواهند كه انقلابي در منطقه روي دهد به همين دليل با برقراري دموكراسي در اين كشور مخالفند و درصدد مصادره و محاصره انقلاب يمن هستند.
در همين رابطه روزنامه انگليسي تايمز به نقل از منابع آگاه نوشت، سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) از هواپيماهاي بدون سرنشين براي انجام ماموريت هاي جاسوسي روزانه در آسمان يمن استفاده مي كند اين روزنامه افزود، سازمان جاسوسي آمريكا شبكه اي از پايگاه هاي محرمانه هوايي در داخل كشورهاي عربي ايجاد كرده تا به بهانه حمله عليه القاعده اهداف خود در اين كشورها را محقق سازد.
تايمز تصريح كرد، اين عمليات جاسوسي در حالي صورت مي گيرد كه القاعده ساخته و پرداخته خود آمريكا است و اين كشور سلاح و امكانات مالي در اختيار القاعده قرار مي دهد تا اوضاع كشورهاي عربي را ناامن كنند.

 



اشپيگل : در فاجعه خونين نروژ غرب متهم اصلي است

هفته نامه اشپيگل اقدامات و تبليغات نژادپرستانه و ضداسلامي غرب عليه مسلمانان راعامل وقوع جنايت نروژ دانست.
به گزارش مهر، هفته نامه آلماني «اشپيگل»، در مقاله اي به بررسي حادثه مرگبار روز جمعه نروژ پرداخت كه طي آن 92 نفر كشته و 97 تن ديگر نيز مجروح شدند.
اين هفته نامه «قضاوت هاي شتابزده، تبليغات ضداسلامي و نسبت دادن عجولانه حوادث تروريستي به اسلام را» از عوامل اصلي وقوع حوادثي چون حادثه نروژ دانست و افزود: اين گونه اقدامات چشم غربي ها را در برابر خطرات واقعي بسته است. در اين گزارش همچنين آمده نبايد فراموش كرد كه مسلمانان بيش از غيرمسلمانان قرباني ترور هستند و برخي متعصبين غربي هستند كه افكار مردم را نسبت به اسلام مخدوش كرده اند.
اين هفته نامه آلماني در ادامه نوشت: ما در جهاني زندگي مي كنيم كه رفع ابهامات و روشنگري لازمه آن است. ما نياز به كارشناساني داريم كه آگاهانه مسائل را تجزيه و تحليل كنند و براي فهم وقايع رخ داده به مردم كمك كنند. اينكه ما به صورت خودكار بعد از هر اقدام تروريستي به مسلمانان فكر مي كنيم نشان مي دهد كه كارشناسان بايد مراقب باشند با سوءظن هاي عجولانه خود تصويري را كه قضاوتهاي سطحي را نمايش مي دهد نسازند. اين مسئله اي است كه در حادثه تروريستي نروژ به چشم مي خورد.
اشپيگل در ادامه با نام بردن از برخي رسانه هاي آلماني و غربي نوع عملكرد آنها در برخورد با حادثه نروژ را محكوم كرد.
رئيس موسسه صلح و توسعه آلمان نيز طي گفت وگويي با خبرگزاري مهر اعلام كرد، وقوع حملات مشابه نروژ در همه كشورهاي اروپايي ممكن است. دكتر «يوخن هيپلر» در تشريح حوادث نروژ گفت: اين رويداد فاجعه اي بود كه از سوي شخصيتي پيچيده با رويكردي ضد اسلامي رقم خورد و غرب به خصوص نروژ را در شوك بزرگي وارد كرد.
استاد دانشگاه «دويسبورگ» همچنين اعلام كرد، شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد قاتل نروژي با نئونازي هاي آلمان ارتباطات سازمان يافته اي داشته است.
از سوي ديگر، ايرنا به نقل از پايگاه خبري «پلي تالسك» نروژ نوشت، شواهد و اسنادي وجود دارد كه نشان مي دهد، حملات نروژ با مشاركت سرويس جاسوسي اسرائيل (موساد) صورت گرفته است. اين پايگاه خبري در ادامه مي افزايد: افزون بر وجود برخي اسناد، حزب كارگر نروژ مذاكراتي را براي به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطيني آغاز و اجراي برخي تحريم ها عليه رژيم اسرائيل را در دستور كار خود قرار داده بود. اقداماتي كه به هيچ وجه خوشايند اسرائيل نبود.
يادآور مي شود، پيش از اين نيز گزارش هاي متعددي از نزديكي افكار و عقايد «آندرس برينگ برويك» 32 ساله به صهيونيسم منتشر شده است. وي همچنين از طرفداران نئونازيست هاي آلمان است كه گروهي به شدت نـژادپرست هستند.خبر ديگر اينكه، يك سخنگوي اتحاديه اروپا اعلام كرد، اروپا از ترس تكرار تراژدي نروژ تصميم دارد در نشست آتي وزراي كشورهاي اتحاديه اروپا به بررسي همين موضوع بپردازد.
اين مقام رسمي همچنين اعلام كرد، در اين نشست كه شهريورماه برگزار خواهد شد، نمايندگان، مبارزه با مهاجر ستيزي و افراط گرايي را در دستور كار خود قرار مي دهند تا شايد بتوانند از خشونت هاي مشابه بكاهند.
براساس گزارش، وزير خارجه نروژ با وجود اينكه كشورش عضو اتحاديه اروپا نيست، در اين اجلاس مشاركت خواهد داشت.
سخنگوي اتحاديه اروپا در تشريح عمق نگراني غرب از سرايت حادثه تروريستي نروژ به ساير كشورها به اين خبر بسنده كرد كه «اتحاديه اروپا با اختصاص 4 ميليون يورو بودجه به دنبال راه اندازي يك شبكه اطلاعاتي-خبري است تا دانشمندان، مددكاران اجتماعي، رهبران مذهبي و پليس در اين شبكه به تبادل تجربه و اطلاعات بپردازند. وي ابراز اميدواري كرد، چنين اقداماتي روند رو به گسترش پديده تروريسم در جامعه غربي را كندتر كند.
گفتني است، متهم اصلي حملات دوگانه روز جمعه ابتدا از سوي مقامات و رسانه هاي غربي يك مسلمان معرفي شد، اما پس از اينكه مشخص شد وي عقايد ضداسلامي داشته و متمايل به رژيم صهيونيستي است، حاضر به عذرخواهي از مسلمانان نشدند. در حال حاضر خبرهايي منتشر شده كه نشان مي دهد غرب در تلاش است وي را يك «ديوانه» معرفي كند كه جنون وي را به كشتار مردم كشانده است. سوالي كه مطرح است اين كه آيا اگر اين فرد يك مسلمان بود، باز هم گفته مي شد «وي قبل از عمليات داروهاي روانگردان مصرف كرده بود.»


 



گالووي حمايت سوريه از مقاومت را علت اصلي فشارهاي غرب دانست

نماينده سابق پارلمان انگليس حمايت سوريه از مقاومت را علت اصلي فشار غرب بر اين كشور دانست.
به گزارش خبرگزاري مهر، جرج گالووي در گفت وگو با شبكه المنار اظهار داشت كه غرب و در راس آن آمريكا به دنبال اعمال فشار بر سوريه و رئيس جمهور آن بشار اسد است چرا كه اين كشور همواره حامي مقاومت فلسطين و لبنان بوده است و در برابر رژيم صهيونيستي سر تسليم فرود نياورده است.
وي افزود، سوريه با اين موضوع كه اين كشور پايگاهي براي حمله به عراق و اشغال آن باشد نيز مخالفت كرده است و همين عوامل باعث شده كه آمريكا و رژيم صهيونيستي به بشار اسد فشار بياورند.
گالووي همچنين تصريح كرد، پيروزي مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه يك پيروزي بزرگ براي تمامي اعراب، مخالفان اشغالگري و پيروزي عدالت بود و درس بزرگي به اسرائيل داد.
وي همچنين تاكيد كرد، ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان كار رژيم صهيونيستي بود زيرا اين رژيم تنها كسي بود كه از اين ترور بهره برد.

 



تهديد جديد ناتو در ليبي به مناطق غيرنظامي هم حمله مي كنيم

در پي به بن بست رسيدن حملات سازمان ناتو عليه مراكز نظامي ديكتاتور ليبي، يك سخنگوي اين سازمان رسما اعلام كرد مناطق غيرنظامي ليبي توسط جنگنده هاي ناتو هدف قرار مي گيرند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از برلين، «رولاند لابووا» در بروكسل با اذعان به شكست حملات جاري ناتو در ليبي، گفت كه ناتو از اين پس مجاز به حمله به مراكز غيرنظامي است. لابووا مدعي شد، نظاميان «معمر قذافي» از مراكز غيرنظامي براي اهداف نظامي استفاده مي كنند و به همين خاطر ناتو نيز مي تواند به اين مناطق حمله كند. اين سخنگوي ناتو افزود: ناتو قصد تشديد حملات عليه رژيم قذافي را دارد. وي اضافه كرد: نيروهاي نظامي و امنيتي قذافي هر روز كه مي گذرد، بيشتر و بيشتر از مراكزي مثل تاسيسات كشاورزي، انبار، كارخانه و تاسيسات مواد غذايي، براي اهداف نظامي استفاده مي كنند. ناتو تاكنون نيز مراكز غيرنظامي را در ليبي هدف قرار مي داده است.
در همين حال، «عبدالله الخطيب»، فرستاده ويژه سازمان ملل به ليبي، اعلام كرد كه دستيابي طرف هاي درگير اين كشور به راه حل سياسي، بعيد است. الخطيب در سفرهاي دوشنبه و سه شنبه خود به ليبي، با مقام هاي دولت قذافي در «طرابلس» و مخالفان قذافي در «بنغازي»، ديدار و گفت وگو كرده است.

 



نامه سناتورهاي آمريكايي به ملك عبدالله براي انجام اصلاحات در عربستان

تعدادي از سناتورهاي آمريكايي با ارسال نامه اي به ملك عبدالله، بر لزوم اصلاحات در عربستان براي بقاي حكومت آل سعود تاكيد كردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اعضاي يك ائتلاف دو حزبي متشكل از 14 نفر از سناتورهاي آمريكايي روز سه شنبه اعلام كردند، قصد دارند با ارسال نامه اي به ملك عبدالله پادشاه عربستان از وي درخواست كنند، تا تن به برخي اصلاحات در اين كشور بدهد.
آمريكا كه نگران از دست دادن مهمترين متحد خود در خاورميانه است، از چندي پيش اقدام به تحميل برخي خط مشي هاي خود براي ايجاد تغييرات در اين كشور سني كرده است.
در اين راستا نيز، كاخ سفيد و دولتمردان آمريكايي با دستاويز قرار دادن برخي موضوعات، شاه عربستان و دولتمردان سعودي را تشويق و ترغيب به تن دادن به اصلاحات اجتماعي كرده اند.
براساس اين گزارش، هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا، چندي پيش اعلام كرد كه از زنان عربستاني كه براي حقوق خود در زمينه رانندگي زنان در اين كشور مي جنگند، حمايت مي كند. سناتورهاي آمريكايي نيز روز سه شنبه در نامه خود تاكيد كردند: در حال حاضر، عربستان تنها كشور در جهان است كه زنان را از رانندگي و يا اخذ گواهينامه رانندگي منع مي كند و اين موضوع مي تواند، شهروندان عربستاني را از دستيابي به حقوق اساسي آنها منع كند.سناتورهاي آمريكايي در نامه خود به شاه عربستان متذكر شده اند: ما، شديداً از شما مي خواهيم تا اين ممنوعيت را مجددا مورد بررسي قرار دهيد و گام مهمي را در راستاي ارائه حقوق اساسي به زنان كه واقعا شايسته آن هستند، برداريد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14