(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 6 مرداد 1390- شماره 19985

تا جوانيد پيشگيري كنيد!
كودكان آموزش پذير
مراقبت از بيماران MS
انتظارات زنان و مردان از ازدواج
با تغذيه صحيح به جنگ خستگي ها برويم
حفاظت از تخم مرغ در برابر باكتري هاي مضر
بيماري هاي فصل گرما



تا جوانيد پيشگيري كنيد!

بيماري قلبي هر ساله بيشترين قرباني را مي گيرد. تصور اين كه 80 درصد افراد حداقل يك بار مشكلات قلبي عروقي را تجربه مي كنند بسيار آزاردهنده خواهد بود.
جوان بيمار كه به علت نارسايي قلبي و يا عمل جراحي قلب به يك باره متوجه مي شود كه قلب بيماري دارد، علاوه بر ناتواني هاي جسمي كه به دنبال اين بيماري ها رخ مي دهد، از نظر روحي نيز صدمه فراواني مي بيند. گاهي بيماران تا روز قبل از بروز يك حادثه قلبي، به ظاهر هيچ گونه مشكلي نداشته اند و همه چيز به طور ناگهاني و غافلگيرانه اتفاق افتاده است. چه بسا فرد تا مدت ها نتواند بپذيرد كه مدتي قادر به انجام بخشي از فعاليت هاي قبلي خود نخواهد بود.
از سوي ديگر مشاهده شده كه تصورات نادرست و اطلاعات بي پايه و اساس ارائه شده از سوي برخي اطرافيان و افراد غيرمتخصص نيز به مشكلات بيمار دامن مي زند.
در چنين مواقعي بيمار همه چيز را پايان يافته و بقيه زندگي خود را تاريك مي بيند. چنين احساسي نه تنها زندگي شخصي او را مختل مي كند، بلكه عرصه را بر خانواده و بستگان نيز تنگ خواهد كرد. حال آن كه بيماران قلبي بايد بدانند كه بروز بيماري به معناي پايان دنيا نيست و با استفاده از روش ها و دستورات نوين علمي مي توانند زندگي جديد خود را بر پايه اصول صحيحي بنا گذاشت و از ادامه آن لذت ببرد.
شما بايد در دوران جواني فاكتورهاي خطرساز براي بروز بيماري هاي قلبي را بشناسيد، چرا كه آگاهي نسبت به آن ها براي پيشگيري لازم است. برخي از اين عوامل مانند ارث، جنس و سن در اختيار شما نبوده و قابل تغيير نيستند. اما براي جلوگيري از بروز بيماري هاي قلبي، بايد ديگر عوامل خطرساز را تحت كنترل خود درآوريم.
بنابراين با جدايي از مصرف سيگار، متناسب كردن فشار، قند و چربي خون، استرس، چاقي خصوصا در ناحيه شكمي و كم تحركي مي توان نخستين گام ها را برداشت.
آگاهي در نوجواني
بيشتر اين عوامل را مي توان از دوران كودكي و نوجواني كنترل كرد تا احتمال بروز بيماري هاي قلبي در دوران بزرگسالي كاهش يابد. برخي از اين فاكتورهاي خطرساز ارثي هستند و در خانواده از والدين به فرزندان منتقل شده و يا ناشي از يك بيماري ديگر هستند. اين ها را نيز تا حدي مي توان كنترل كرد. بيماري هاي مادرزادي قلب، گروه جداگانه اي هستند كه با پيشرفت در امر تشخيص و درمان به ميزان قابل توجهي كنترل مي شوند.
تحقيقات نشان مي دهد جواناني كه شب ها خروپف مي كنند، طاسي جلوي سر دارند و يا موي زايدي روي لاله گوش دارند، بيشتر به بيماري هاي قلبي مبتلا مي شوند اما بايد به خاطر داشته باشيم كه ابتلا به اين نوع عوارض به معني آن نيست كه به حتم به بيماري قلبي مبتلا مي شويم، بلكه به شما اين هشدار را مي دهند كه اگر فاكتورهاي خطر اصلي چاقي، ديابت، سيگار، فشار خون بالا، سن، جنس و ارث را داريد، بيشتر در معرض خطر خواهيد بود و بايد با كنترل آن ها، خطر بيماري هاي قلبي را مقدار زيادي كاهش دهيد. بنابراين فكر خود را زياد به اخباري كه هر روز مي شنويد، مشغول نكنيد.
به خاطر داشته باشيد كه تصميم به عمل جراحي قلبي، براي يك بيمار نياز بيشتري به بررسي هاي مختلف و مشورت ميان جراح قلب و متخصص داخلي قلب دارد.
پزشكان هم زماني توصيه به عمل جراحي مي كنند كه روش هاي ديگر مانند درمان دارويي و آنژيوپلاستي و استنت گذاري (براي بيماران عروق كرونر) و يا والولدپلاستي (از راه شريان يا وريد براي بيماران دريچه اي)، براي بيمار مناسب نباشد.
ورزش را فراموش نكن
مراقبت از قلب نيز برنامه اي دارد كه به طور اختصاصي براي هر بيمار و نيازهاي طبي وي طراحي مي شود كه شامل ورزش، تغيير در روش زندگي، تغذيه صحيح و حمايت هاي رواني از بيماران قلبي است. برنامه هاي مراقبت قلب، فعاليت هاي بدني و سلامت رواني را، بدون آن كه خطر عوارض مهم را افزايش دهند، بهبود مي بخشند.
امروزه با توجه به نتايجي همانند بهبود كيفيت زندگي، افزايش فعاليت بدني، رضايت از تغيير فاكتورهاي خطرساز، تطابق رواني در برخوردهاي اجتماعي و امكان پيشرفت در فعاليت هاي كاري بيمار، براساس مهارت قبلي او (نه فقط حضور در محل كار) مي توان ميزان موفق بودن برنامه هاي توان بخشي را اندازه گرفت. پاسخ هر بيمار به بيماري قلبي و يا عمل جراحي قلب، با بيمار ديگر متفاوت است و بدن هر بيمار به روش خودش عمل خواهد كرد. همچنين دوران نقاهت براي عمل هاي جراحي مختلف متفاوت خواهد بود.
نقش تأثيرگذار آموزش
كاهش اثرات فيزيكي و روحي بيماري هاي قلبي، كاهش خطر انفاكتوس مجدد و يا مرگ ناگهاني، كاهش علائم بيماري، به تأخير انداختن روند «آترواسكلروز» با ارائه برنامه هاي ورزشي، آموزش و مشاوره ها و تغيير فاكتورهاي خطر و بازگرداندن بيماران قلبي به وضع مطلوب در روابط خانوادگي و اجتماعي از مهم ترين اهداف جلوگيري از سكته قلبي است.

 



كودكان آموزش پذير

عليرضا سزاوار
در هر جامعه اي امكانات و توجهات ويژه اي را به سمت نوجوانان كم توان ذهني، ناشنوا و نابينا با مشكلات و معلوليت هاي خاص سوق پيدا مي كند. اما در واقع استثنايي به معني عام كلمه است. يعني علاوه بر آن كه كودكان داراي مشكلات خاص را دربرمي گيرد كودكان تيزهوش و با هوش را نيز شامل مي شود.
كودكان استثنايي طيف وسيعي از كودكان را دربرمي گيرد كه تفاوت هاي فردي در آنها بسيار مهم محسوب مي شود. به اين معني كه هرگاه فردي حداقل در يكي از ابعاد رشد در مقايسه با همسالان خود از تفاوت قابل ملاحظه اي برخوردار باشد موجب استثنايي بودن او مي شود.
«انتون رابينز» متخصص از مركز رفتارسنجي تورنتو اين طور مي گويد كه به طور مثال يك هزار نوزاد يك ماهه را از نظر بينايي مورد مطالعه قرار مي دهيم. اگر شيئي را مقابل چشمان آنها حركت دهيم 990 كودك آن را تعقيب مي كنند ولي 10 كودك نمي توانند اين عمل را انجام دهند. بنابراين به اين تعداد از كودكان كه در آنها، تفاوت بارزي ديده شده است كودك استثنايي با مشكلات بينايي و در طيف وسيع كم بينا تا نابينا گفته مي شود.
البته در اين ميان كودكان كم توان ذهني نيز بسيار مورد توجه هستند. كودك كم توان ذهني قادر به انجام دادن توانايي هاي مورد انتظار از كودكان همسن او نيست.
در تقسيم بندي كودكان استثنايي به 2 گروه كودكان استثنايي با نشانگان باليني و كودكان استثنايي بدون نشانگان باليني مي توان اشاره كرد كه كودكان استثنايي با نشانگان باليني از بدو تولد با بررسي اوليه قابل شناسايي و تشخيص اند مانند كودكان فلج مغزي. اما نشانه هاي معلوليتي كودكان استثنايي بدون نشانگان باليني، در فرآيند رشد، قابل تشخيص و شناسايي است. مانند كودكان كم شنوا، كم بينا، كم توان ذهني خفيف و كودكان ديرآموز كه اين كودكان بويژه هنگامي كه وارد جريان آموزشي در مدرسه مي شوند قابل شناسايي اند.
كم تواني در كنار توانمندي
كودكان استثنايي در كنار توانمندي هاي خود با كم تواني هايي روبه رو هستند كه به توجه، همراهي و فراهم كردن امكانات خاص از سوي جامعه و خانواده نياز دارند.
كودكاني كه دچار اختلالات كم تواني ذهني اند كه از اين ميان البته تعدادي داراي اختلالات خفيف و بقيه، كم توان ذهني خيلي شديد، شديد و متوسط اند گروه اول به خدمات ويژه چنداني نياز ندارند اما گروه دوم نيازمند خدمات حمايتي، آموزشي و اجتماعي بيشتري هستند.
توجه به كودكان استثنايي در هر جامعه اي بايد در اولويت برنامه هاي رسيدگي به كم توانان ذهني باشد.
امنيت و آسايش همچون ديگران
امروزه پژوهش درباره كودكان استثنايي به منظور يافتن راه حل مناسب تر براي جبران كمبودهاي آنان، تسهيل در امر آموزش و دستيابي سريع به آنچه در آموزش مدنظر است، بسيار گسترش يافته است.
درباره ساختار آموزش كودكان استثنايي از قبيل تغيير محتواي آموزش، بافت فيزيكي مكان آموزش و متناسب كردن آن با ويژگي هاي دانش آموزان، شيوه هاي جديد آموزشي و تغيير نگرش والدين نسبت به افراد معلول بايد تحقيق و پژوهش شود.
كودك استثنايي به رغم داشتن مسائل و مشكلات خاص، از توانايي هاي معمول كودكان برخوردار است. بنابراين علاوه بر داشتن تفاوت با كودك عادي، نيازمند بهره گيري از امنيت و آسايش و يادگيري به عنوان شباهت با آنهاست.
در واقع بين كودكان استثنايي، توجه به كودكان كم توان ذهني كه بيشترين تعداد 55 درصد از كودكان استثنايي را تشكيل مي دهند، ضروري است. برخي از كودكان كم توان ذهني تربيت پذير و تنها قادر به تأمين احتياجات اوليه خود هستند و امكان يادگيري آموزشگاهي براي آنها وجود ندارد.
برخي ديگر نيز به عنوان آموزش پذير وارد جريان سيستم تحصيلي افراد استثنايي مي شوند.
وجود هر كودك نيازمند به توجه بيشتر و با شرايط خاص در هر خانواده بدون شك علاوه بر ايجاد مشكلاتي در اين باره همكاري بين اعضاي خانواده را نيز مي طلبد.
انسان موجودي نيازمند است كه بايد خانواده، مدرسه و جامعه به نحو احسن به نيازهاي او پاسخ دهد. در اين ميان كودكان استثنايي در كنار نيازهاي عادي همه كودكان، نيازهاي ويژه اي هم دارند كه بايد خانواده، جامعه و مدرسه به آنها توجه كند. براي مثال بايد به كودك كم توان ذهني، با ابزار و وسايل عيني، آموزش داده شود. در آموزش نحوه لباس پوشيدن (بستن دكمه، زيپ و بند كفش) و غذا خوردن اين كودكان بايد از وسايل آموزشي ساده و راحت بهره گرفت. يكي از محورهاي آموزش دربار كودكان كم توان ذهني، دادن آموزش در شرايط رسمي با برنامه ريزي و به تدريج است، در حالي كه كودكان عادي، مهارت هاي اساسي را در شرايط غيررسمي و از طريق مشاهده ياد مي گيرند.
در واقع متخصصان، مهارت هاي اساسي را مهارت هاي مربوط به تقويت، تربيت و به كار بردن حواس پنجگانه، مهارتهاي حركتي مانند راه رفتن، ايستادن، لي لي كردن و دويدن و مهارت هاي ظريف مانند استفاده از قيچي، نخ و سوزن و جور كردن قطعات پازل مي دانند.
مهمترين نكته در آموزش به كودكان استثنايي را متخصصان آموزش مهارت ها و آماده سازي آنها براي زندگي در دنياي واقعي مي دانند.
در حال حاضر تربيت اين افراد از نوع آموزش فراگير است. به اين معني كه كودكان عادي و استثنايي همزمان و در كنار هم آموزش ببينند و از جداسازي آنها اجتناب مي شود؛ زيرا در اين شرايط هر كس مي تواند به رشد همه جانبه يعني رشد شناختي، عاطفي، اجتماعي و جسماني دست يابد.
از آنجايي كه درصدي از جامعه دانش آموزي را كودكان استثنايي تشكيل مي دهند، لزوم توجه به حل مشكلات آنها ضرورت دارد. اين دانش آموزان معمولا با مشكل رفت وآمد، هزينه بالاي خدمات توانبخشي و درماني، فيزيوتراپي، گفتاردرماني، ارتوپدي و هزينه هاي گزافي كه كودك معلول نسبت به كودك عادي دارد روبرو هستند. دقت، نظارت و مراقبت ويژه از اين كودكان نيز بيشترين مشكل را براي والدين آنها به وجود مي آورد. بنابراين نيازمند توجه ضروري هستند.

 



مراقبت از بيماران MS

MS يك بيماري پيشرونده است كه متأسفانه هنوز درماني براي آن پيدا نشده و گاهي علي رغم مراقبت كامل از بيماران بيماري آنها وخيم تر مي شود.
بسياري از مردم از خودشان مي پرسند:« چرا اين اتفاق افتاد؟»، «آيا من در مراقبت از بيمار مرتكب اشتباهي شدم؟»، «آيا شتابزده عمل كردم؟» ولي واقعيت اين است كه نمي توان جلوي پيشروي بيماري را گرفت.
اطرافيان بيماران MS بايد اطلاعاتي درمورد اداره اين بيماري كسب كنند.
توصيه هاي زير را مدنظر قراردهيد.
¤ براي آينده برنامه ريزي كنيد
درست است كه MS يك بيماري پيشرونده است اما روند پيشرفت آن در بيماران مختلف، تفاوت مي كند. پزشكان نمي توانند با قاطعيت روند پيشرفت اين بيماري را پيش بيني كنند ولي عواملي وجود دارد كه به پيش بيني درست اوضاع كمك مي كنند و با درنظرگرفتن آنها مي توانيد برنامه ريزي بهتري انجام دهيد.
¤ گزينه ها را شناسايي كنيد.
مراقبين بيماران MS بايد بدانند هميشه مي توانند اوضاع را بهتر از آنچه هست بكنند. اگر پزشكتان ديگر نمي تواند كمكي كند پزشك ديگري پيدا كنيد.
¤ نحوه كنترل اوضاع را بياموزيد
گاهي علائم MS به حدي پيشرفت مي كند كه مانع از انجام فعاليت هاي روزمره مي شود. در اين مواقع ممكن است اعتماد به نفس و احساس ارزشمندي بيمار كاهش يابد.
يادتان باشد كنترل اوضاع و استقلال لزوماً به مفهوم انجام تمام كارها به سياق گذشته نيست و شما مي توانيد در روش هاي خود تغييراتي بدهيد. دراين زمينه با متخصصان مشورت كنيد.
¤ خود را براي احساسات مختلف آماده كنيد
در بيماري MS افسردگي و ساير تغييرات احساسي متداول هستند و اندوه واكنشي طبيعي محسوب مي شود. براي كاستن از اين احساسات از متخصصان كمك بگيريد.
¤ مراقب وخامت بيماري باشيد
بيماراني كه MS آنها پيشرفته است به احتمال قوي دچار مشكلات ديگري نيز مي شوند.
به موارد زير توجه كنيد:
الف: كاهش تراكم استخوان ها باعث دشواري حركت و انجام تمرينات ورزشي مي شود.
ب) فقدان حركت و ساعت ها ماندن در بستر و ويلچر به پوست آسيب مي رساند.
پ: احتمال دارد ذرات غذا به ريه ها وارد شود.
ت: ممكن است به علت درست كار نكردن سيستم ادراري، بيمار دچار عفونت مثانه يا كليه شود.
¤ براي كاستن از خطر اين بيماري ها با پزشك مشورت كنيد و هرگونه تغييرات غير معمول را به او گزارش دهيد.
از مراجع ذيربط كمك بگيريد
مراقبت از بيماران MS كار آساني نيست و گاهي تمام وقت انسان را مي گيرد اما فراموش نكنيد اگر مراقب سلامتي خودتان نباشيد نمي توانيد به ديگران كمك كنيد.

 



انتظارات زنان و مردان از ازدواج

جوانان با انتظارات گوناگون وارد دنياي متأهل ها مي شوند. تحقيقات نشان مي دهد زنان جوان خود را محق مي دانند كه علاوه بر تشكيل خانواده، شغل مناسبي داشته باشند و مردان جوان نيز انتظار دارند همسران آينده آنها حرفه خوبي اختيار كنند.
با تولد كودكان در اين انتظارات تغييراتي صورت مي گيرد و زنان جوان انتظار دارند همسران شان با برعهده گرفتن بخشي از وظيفه پرورش فرزندان، راه را براي ادامه كار آنها فراهم كنند.
مردان جوان انتظار دارند پس از تولد كودكان كار آنها بيشتر شود ولي در عين حال هنوز احساس مي كنند كه پرورش كودكان عمدتاً وظيفه اي زنانه است.
اين طرز تفكر ريشه در مسائل اقتصادي دارد.
تا زماني كه مردان درآمد بيشتري از زنان دارند، زنان براي به دست آوردن «برابري» در خانه كار دشواري در پيش خواهند داشت.
آقاي «الف» مي گويد: «پس از ازدواج، همسرم حداقل تا 5 سالگي كودكان در خانه مي ماند، مگر اينكه به اندازه من درآمد داشته باشد.»
يكي از كارشناسان مي گويد: «مساله مهم اين است كه يكي از والدين در خانه بماند. در حال حاضر مردان و زنان آن قدر به علائق خود فكر مي كنند كه مصلحت فرزندشان را ناديده مي گيرند. من نسبت به آينده خانواده هاي غربي بسيار بدبين هستم. در واقع تشكيل خانواده با از خودگذشتگي پيوند نزديكي دارد ولي به نظر مي رسد والدين كمتر از گذشته وظايف خود را انجام مي دهند و استقلال و تعهد را با هم مي خواهند!»
بيشتر زنان به جاي اينكه تمام مسائل را در نظر داشته باشند در زندگي خود به اولويت بندي مي پردازند:
تعداد زيادي از زنان به
راه حلي در اين زمينه دست يافته اند و پس از اينكه فرزندشان به نوجواني رسيد شغل مناسبي را براي خود انتخاب مي كنند.
اين راه حل خوب است ولي هميشه هم عملي نمي باشد. در واقع كمتر زني در اوايل دهه بيست زندگي خود با همسر دلخواهش ملاقات مي كند.
با اين حال بسياري از زنان اين راه حل را مي پسندند. تحقيقات نشان مي دهد در مقطع دبيرستان ديدگاه پسران راجع به ازدواج واقع بينانه تر از دختران است.
بسياري از دختران اعتقاد دارند كه ازدواج در هر سني مي تواند موفقيت آميز باشد در حالي كه تحقيقات نشان مي دهد احتمال اينكه ازدواج هايي كه در سنين پايين انجام مي گيرد به طلاق منجر شود بيشتر از ساير ازدواج هاست.
از سوي ديگر پسران ترجيح مي دهند قبل از تشكيل خانواده تحصيلات خود را به پايان برسانند و شغل مناسبي پيدا كنند، هر چند ممكن است همسرشان نيز شاغل باشد.

ترجمه از : آذرشايان

 



با تغذيه صحيح به جنگ خستگي ها برويم

خستگي بدني، روحي يا عصبي حالت بسيار رايجي است كه تقريبا براي همه پيش مي آيد، اما نبايد اجازه داد كه اين حالت مدت طولاني طول بكشد.
حفظ بهداشت و كيفيت مطلوب خواب، انجام تمرينات مناسب ورزشي مي تواند به شما كمك كند تا به نحو چشمگيري با خستگي مقابله كنيد. اما در كنار همه اينها بد نيست تا توجهي هم به بشقاب غذايتان بيندازيد، چرا كه تغذيه هم نقش بسيار مهمي دراين باره دارد. وقتي كه بدن موادغذايي مورد نياز را به مقدار مناسب دريافت نكند، عملكرد صحيحي نخواهدداشت و تحليل مي رود كه خستگي يكي از رايج ترين پيامدهاي آن است. توصيه هاي زير شما را با اصول تغذيه اي آشنا مي كند كه شادابي و سرزندگي را به همراه خواهدداشت.
مصرف كمتر شيريني جات
بدن به قندها نياز دارد اما نه به مقدار زياد و قندهايي با شاخص پايين را نسبت به قندهاي بالا ترجيح مي دهد. انواع شيريني ها، شكلات و بيسكويت حاوي مقادير بالاي شيريني هستند. پس از خوردن اين خوراكي ها مقدار قندخون ناگهان بالا مي رود. درنتيجه بدن فورا براي جبران، انسولين زيادي مي سازد. در پي اين عملكرد شديد، پانكراس (اندام توليدكننده انسولين) خسته مي شود و احساس خستگي دائم در بدن باقي مي ماند.
به همين جهت توصيه مي شود خوردن موادغذايي خيلي شيرين را خصوصا در بين وعده هاي غذايي محدود كنيد. بهتر است به جاي انواع دسرها، شكر سفيد، آرد و غلات تصفيه شده و سيب زميني، خوراكي هايي نظير ميوه ها و سبزيجات، آرد و غلات كامل را در برنامه غذايي بگنجانيد.
غذاخوردن به اندازه
غذاهاي سنگين و بسيار چرب اندام هاي بدن را خسته كرده و بدن را مجبور مي كند تا بخشي از آنها را ذخيره كند. اين درحالي است كه غذاخوردن خيلي كم مانند محروميت هاي شديد در طول برخي رژيم ها نه تنها خوب نبوده و خستگي جسماني را در پي دارد بلكه باعث مي شود تا بدن بلافاصله دچار كمبود شديد برخي عناصر ضروري نيز شود. دراين صورت بدن بايد تلاش مضاعفي داشته باشد تا اين كمبود را از ذخاير خود جبران كند.
¤ تغذيه منظم
همه وعده هاي غذايي مهم هستند. هركدام آنها بايد در زمان منظم، در كمال آرامش و با درنظرگرفتن زمان كافي مصرف شود. به عبارت ديگر، نبايد صبحانه را حذف كرد و از ديگر وعده ها، با خوردن سرسري يك ساندويچ رد شد.
ميوه ها و سبزيجات
ميوه ها و سبزيجات منابع غني ويتامين ها هستند و در واقع مواد ضدخستگي را درحد بسيار عالي دارند. ميوه هاي فصل را به شكل خام يا پخته در هر وعده غذايي، خصوصا صبحانه بگنجانيد.
فراموش نكنيد كه ميوه هاي خشك عناصر كمينه ضروري دارند كه منيزيوم غني آنها به ضد خستگي معروف است.
نوشيدن زياد آب
آب به بدن كمك مي كند تا مواد اضافي را حذف كند. به علاوه، اين نوشيدني حياتي حاوي مقادير بالايي از عناصر كمينه مانند منيزيوم، فسفر، كلسيم، روي، منگنز و... است كه براي تأمين قدرت و تحرك بسيار مفيد است.
دريافت كافي آهن
بسياري از خانم ها دچار كمبود آهن هستند و اين درحالي است كه اين كمبود منشأ خستگي است. گوشت قرمز منبع بسيار غني آهن است كه البته ميگو، صدف، جگر و قلوه نيز حاوي مقادير بالايي از آن هستند. از ديگر موادغذايي كه به خاطر داشتن آهن توصيه مي شود در برنامه غذايي گنجانده شود مي توان به ميوه هاي خشك، جعفري، عدس و زرده تخم مرغ اشاره كرد.
توجه داشته باشيد كه اگر به رغم رعايت اين توصيه ها باز هم از احساس خستگي مفرط و دائمي رنج مي بريد. حتما با پزشك مشورت كنيد. گاهي اوقات برخي بيماري ها يا عدم تعادل غذايي مي تواند علت باشد كه بايد حتما تشخيص داده شده و سپس درمان شود.
مريم سادات كاظمي

 



حفاظت از تخم مرغ در برابر باكتري هاي مضر

كارشناسان تغذيه در آمريكا ادعا كرده اند كه سرد كردن تخم مرغ ها به محض اينكه از بدن مرغ خارج شوند روشي موثر براي مقابله با باكتري هاي بيماري زا و كشنده مثل سالمونلا است.
اگر بلافاصله پس از اين كه مرغ تخم گذاشت، تخم آن سرد شود سيستم هاي دفاعي طبيعي اين تخم مرغ ها در برابر باكتري هاي خطرناك غذايي تقويت مي شود.
وقتي تخم مرغ از بدن مرغ خارج شد به تدريج از مقاومت طبيعي آن در برابر عوامل بيماري زا كاسته مي شود اما اگر طي فرآيندي سرد شود، سيستم هاي دفاعي آن دوباره تجهيز شده و افزايش پيدا مي كند.
فرآيند سرد كردن سريع تخم مرغ درواقع مانع از رشد باكتري هايي مثل سالمونلا مي شود.
فرآيند سرد كردن درواقع مي تواند داخل يك تخم مرغ را از دي اكسيد كربن اشباع كرده و سطح PH (وضعيت اسيدي) آن را تغيير دهد. پروفسور كينر مي گويد اين تغييرات با فعاليت آنزيمي موسوم به ليسوزيم در ارتباط است كه از سفيده تخم مرغ در برابر باكتري ها محافظت مي كند.
فعاليت اين آنزيم به طور مستقيم با دي اكسيدكربن و سطح PH در ارتباط است به طوري كه افزايش اين آنزيم منجر به افزايش ايمني تخم مرغ مي شود.
طبق مطالعات سازمان غذا و داروي آمريكا اگر تخم مرغ ها ظرف 12 ساعت پس از تخم گذاري سرد شده و در دماي 45 درجه يا كمتر نگهداري شوند هر سال 100 مورد ابتلا به بيماري سالمونلا تنها در كشور آمريكا كاهش پيدا مي كند.

 



بيماري هاي فصل گرما

فصل تابستان در راه است. اميدواريم در كنار اعضاي خانواده خود از تعطيلات لذت ببريد ولي براي اينكه به بيماري هاي فصل گرما مبتلا نشويد بايد به چند توصيه توجه كنيد.
اسهال و مشكلات پوستي در صدر فهرست بيماري هاي تابستاني قرار دارند و به علت آلودگي لوله ها و فشار پايين آب اين بيماري ها در تابستان شيوع پيدا مي كند.
يكي ديگر از بيماري هاي شايع در تابستان وباست. مطمئناً رفتن به پيك نيك و صرف غذا در فضاي سبز بسيار لذتبخش است ولي در آماده و ذخيره كردن دقت كنيد. يادتان باشد غذاهايي كه در معرض گرماي شديد قرار دارند محيط مناسبي براي رشد سريع باكتري هايي مثل «سالمونيا» و «استافيلوكوك» هستند.
توصيه ما به شما اين است كه دستهاي خود، غذاهاي خام و ظروف را به طور مرتب بشوئيد.
وبا: بيماري وبا از طريق غذا و آب آلوده سرايت مي كند. كسي كه به اين بيماري دچار شود از اسهال، كمبود آب و حالت تهوع رنج مي برد.
با رعايت نكات بهداشتي مي توانيد از اين بيماري در امان باشيد.
¤ حتماً پس از استفاده از توالت و قبل از غذا خوردن دستهاي خود را با صابون بشوييد. با تميز نگه داشتن محيط زندگي خود مانع از رشد حشرات و جوندگان شويد.
¤ فقط آب تميز و سالم بنوشيد و درصورت نياز آن را بجوشانيد. (پس از رسيدن به نقطه جوش، حداقل دو دقيقه به جوشاندن آب ادامه دهيد.)
در موارد خاص، وبا به سرعت شيوع پيدا مي كند و بسيار خطرناك است و اگر بيمار در عرض 2 تا 3ساعت تحت درمان قرار نگيرد جان خود را از دست خواهد داد.
دمل: اين بيماري در ميان كودكاني كه به ديابت و سوءتغذيه مبتلا هستند و يا سيستم ايمني آنها ضعيف است شايع مي باشد.
عامل اين بيماري غالباً باكتري استافيلوكوك است و در اثر تماس مستقيم با پوست و اشخاص و سطوح آلوده ايجاد مي شود. با شستن مداوم دست ها با آب و صابون و استحمام كردن (حداقل روزي دو بار) مي توان از اين بيماري پيشگيري كرد.
چشم درد: اين بيماري به آساني مي تواند، منتقل شود ولي اين مسأله كه با نگاه كردن به چشمان بيمار انتقال مي يابد صحت ندارد.
چشم درد در اثر شنا كردن در استخرهايي كه كلر كافي در آنها به كار نمي رود و تماس با چشم بيمار و وسايل آلوده انتقال مي يابد.
اين بيماري يك تا دو هفته طول مي كشد و در اين مدت درمان خاصي براي آن وجود ندارد.
در صورت وخامت اوضاع، چركي شدن چشم، كاهش ديد بيمار و يا درد شديد حتماً با يك متخصص مشورت كنيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14