(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 12 مرداد 1390- شماره 19990

كوتاه اقتصادي
تشريح وضعيت توليد گوشت، شير و لبنيات
دستگاه هاي اجرايي مسئول پرداخت سبد كالايي ويژه ماه مبارك رمضان
اخذ سپرده از متقاضيان وام تخلف است
تغييرات جديد در شوراي پول و اعتبار
تحويل مسكن مهر ساخت تركيه از ماه آينده
انتشار نخستين اوراق صكوك اجاره هفته آينده در بورس
قيمت مصوب حليم و آش اعلام شد
افزايش قيمت خودروهاي داخلي حداكثر 4 درصد
برگزاري اجلاس همكاري حمل و نقل جاده اي بين ايران و عراق



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل صندوق تامين اجتماعي از پرداخت مطالبات بيمارستان هاي دولتي تا پايان سال 89 خبر داد و گفت: مطالبات سال گذشته ساير مراكز درماني طرف قرارداد نيز در روزهاي آينده پرداخت مي شود كه مبلغ 199 ميليارد تومان براي اين موضوع اختصاص يافته است.
¤ زولبيا و باميه ماه رمضان امسال با قيمت مصوب 3400 تومان درجه يك و 3300 تومان درجه دو عرضه مي شود و با هرگونه فروش اين شيريني بيش از نرخ مصوب برخورد خواهد شد.محمد نصرتي رئيس اتحاديه قنادان تهران با اعلام اين مطلب گفت: اتحاديه قنادان به منظور حمايت از حقوق مصرف كنندگان بازرسي هايي از نحوه كيفيت و قيمت زولبيا و باميه به عنوان شيريني مخصوص ماه مبارك رمضان انجام خواهد داد تا اين محصول با شرايط مناسب در اختيار روزه داران قرار گيرد.وي افزود: مردم مي توانند در صورت ديدن هرگونه تخلف از قيمت و يا عرضه كالاي نامرغوب با شماره هاي 66944411 و 66944499 بازرسان اتحاديه را در جريان تخلف انجام شده قرار دهند.
¤ كارگروه هاي اجراي طرح كارت خريد اعتباري كارگران با حضور نمايندگان تشكل هاي كارگري از 13مردادماه اجراي طرح را آغاز مي كنند.غلامرضا خادمي زاده رئيس هيات مديره كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگري كشور اظهار كرد: نامه اي از وزارت كار براي كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران مبني بر معرفي نمايندگان خود براي حضور در كارگروه اجراي طرح كارت اعتباري در استان ها، صادر شده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7790 الي 7795، 7797 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ وزيران عضو كميسيون ماده يك آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات، سود بازرگاني 35 ريالي واردات هر نخ سيگار را حذف كردند.
¤ مدير تصفيه خانه پنجم آب تهران گفت: به منظور استفاده از پساب شستشوي صافي هاي تصفيه خانه، براي اولين بار در كشور يك دستگاه ميكرواسترينر در تصفيه خانه پنجم نصب و راه اندازي شد.عبدالله زاده با اعلام اين خبر افزود: به منظور جلوگيري از هدر رفتن پساب حاصل از شست وشوي صافي ها در تصفيه خانه، افزايش راندمان حوض ريكاوري در استفاده مجدد از پساب و دسترسي به استاندارد سازمان حفاظت محيط زيست (EPA) و همچنين در راستاي كاهش بيشتر عوامل بيولوژي، دياتومه ها اين دستگاه براي اولين بار در كشور بصورت پايلوت در اين تصفيه خانه نصب گرديد.
¤ علي اكبر هاشميان با پايان دوره دو ساله و انصراف از كانديداتوري براي دوره جديد از مديرعاملي بورس كالا خداحافظي كرد و اعضاي جديد هيئت مديره حسين پناهيان مديرعامل گروه بهمن را به عنوان مديرعامل جديد انتخاب كردند.
¤ همزمان با فرارسيدن ماه مبارك رمضان، ايرانسل با ارائه محصولات متنوع قرآني، در طرح ضيافت رمضان ايرانسل، پذيراي مشتركين، علاقه مندان و بازديدكنندگان نمايشگاه بين المللي قرآن كريم خواهد بود.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، تا پايان ماه مبارك رمضان، ايرانسل محصولات ارتباطي و چند رسانه اي خود را در بخش هاي «ختم گروهي قرآن كريم»، «دعاي روزانه ماه مبارك رمضان»، «برنامه روزانه مساجد و حسينيه هاي شهرهاي بزرگ» و «اعمال مخصوص ماه مبارك رمضان» ازطريق پيام كوتاه در اختيار مشتركين قرار مي دهد.
¤ شركت مديريت شبكه برق ايران از افزايش پيك مصرف برق در ساعت هاي روز و كاهش پيك در ساعت هاي شب تابستان جاري خبر داد.پيك مصرف برق از ابتداي سال جاري تا پايان روز گذشته نشان مي دهد كه در مقايسه با دوره مشابه پارسال در ساعت هاي روز 37/0 درصد افزايش و پيك مصرف شب 03/2درصد كاهش داشته است.پيك مصرف روز تابستان امسال ساعت 15و29دقيقه پنجم مردادماه با 41هزار و152 مگاوات به ثبت رسيده است در حالي كه پيك مصرف روز تابستان سال گذشته ساعت 14و27 دقيقه 22تيرماه با 41هزار مگاوات گزارش شده بود.
¤ رئيس مركز ملي خشكسالي كشور گفت: در 9 ماهه سال زراعي حدود 74 درصد از مناطق مختلف كشور تحت تاثير پديده خشكسالي قرار گرفته است.عباس رنجبر افزود: در 9 ماهه سال زراعي 5 درصد از مساحت كشور خشكسالي بسيار شديد، 8/10درصد خشكسالي شديد، 6/22درصد خشكسالي متوسط داشته اند.
¤ تلفن هاي بيش از 1400 مشترك مركز مخابرات شهيد مطهري به علت سرقت كابل از 11 مردادماه قطع شد.به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، پس از اعلام سرقت كابل كه منجر به قطع 1457 شماره تلفن مشترك در مركز مخابرات مذكور شده است كاركنان فني شبكه كابل شركت مخابرات استان تهران بلافاصله به محل اعزام و مشغول تعويض كابلها شدند.گفتني است، قطعي تلفن هاي مشتركين با پيش شماره هاي 8810، 8870 الي 8872، 8855، 8848 در محدوده خيابان خالد اسلامبولي، كوچه هاي 13، 18، 20، 24، 26، 28 گلپر ظرف 72 ساعت آينده برطرف و ارتباط تلفني مشتركين برقرار مي شود.

 



از سوي مسئولان دو اتحاديه اعلام شد
تشريح وضعيت توليد گوشت، شير و لبنيات

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران ايران از عدم تحقق وعده هاي انتقال يارانه مصرف شير به توليد خبر مي دهد و مي گويد: در حالي كه شير در سلامتي مردم تاثير مستقيم دارد يارانه اش حذف مي شود اما يارانه محصولات مضري مانند روغن و شكر را هنوز پرداخت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، بازار محصولات كشاورزي و مواد پروتئيني همواره با نوساناتي به ويژه در آستانه ماه رمضان همراه بوده و ثبات لازم را نداشته است.
از سويي واردات گوشت به رغم اعلام خودكفايي و صادرات شير با وجود فعال بودن 50 درصد ظرفيت كارخانه هاي فراوري و سرانه مصرف نصف ميانگين جهاني در كشور از جمله موضوعاتي است كه در ميزگردي با حضور مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران كشور و رئيس هيئت مديره اتحاديه لبني ايران بررسي شد.
سعيد سلطاني مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران در انتقاد از واردات گوشت اظهار داشت: ظرفيت توليد گوشت در كشور بيش از نياز بوده و وارداتي كه در اين زمينه انجام مي گيرد به توليد اين محصول لطمه مي زند.
وي گفت: معمولا تقاضا براي شير و گوشت بيش از آمارهايي است كه اعلام مي شود، زيرا مثلا براي توليد يك كيلوگرم كره حدود 30 كيلوگرم شير استفاده مي شود و با احتساب ورود سالانه 55 هزار تن كره به كشور ميزان مصرف سرانه شير كشور كه گفته مي شود اكنون 80 كيلوگرم است فراتر از اين ميزان خواهد بود.
وي تصريح كرد: اگر همه اينها را محاسبه كنيم باز ميزان توليد گوشت و شير در كشور بيش از نياز واقعي است و اقدام به واردات توجيه منطقي ندارد.
سلطاني همچنين با انتقاد از حذف واردات شير گفت: مصرف سرانه شير در دنيا 160 كيلوگرم و در كشور ما نصف اين ميزان است در حالي كه فوايد بسيار اين ماده حياتي براي رشد فكري، جسمي كودكان و ميانسالان غيرقابل انكار است.
وي تصريح كرد: با حذف يارانه ها نگراني از مصرف سرانه شير بيشتر شده است، در حالي كه در پايان برنامه پنجم قرار است اين مصرف به حد استاندارد جهاني يعني 160 كيلوگرم برسد.
سلطاني گفت: از سوي ديگر با حذف يارانه شير در سال جاري كه حدود 480 ميليارد تومان به مصرف كننده و 200 ميليارد تومان براي توزيع شير در مدارس داده مي شد قول هايي براي حمايت از چرخه توليد دادند كه هيچكدام عملي نشد.
وي گفت: قرار بود 100 ميليارد تومان علوفه يارانه اي به توليدكنندگان و 720 ميليارد تومان تسهيلات به چرخه توليد داده شود كه همچنان، زمان، ميزان و نحوه واگذاري آن در هاله اي از ابهام باقي مانده است.
وي در مورد سرانه مصرف گوشت كشور گفت: اين ميزان اكنون 11 كيلوگرم است كه با احتساب جمعيت 75 ميليون نفري، نياز گوشت حدود 840 الي 850 هزار تن مي شود در حالي كه توليد ما 900 هزار تن است و سال گذشته هم 200 هزار تن وارد كشور شده است.
سلطاني در مورد دلايل واردات به رغم توليد كافي گفت: دام زنده به صورت قاچاق از كشور خارج مي شود، تا سال 88 دام با مجوز رسمي صادر مي شد كه در همان سال اين ميزان از مبادي رسمي و يك ميليون دام سبك بود اما همواره در كنار مجوز رسمي به صورت قاچاق و غيررسمي هم انجام مي گيرد.
وي تصريح كرد: معمولا اين دامها به صورت نارس و در مرحله ناقص رشد خود قاچاق مي شوند، در صورتي كه پروار شوند مي تواند تا 5/1 برابر رشد داشته باشند.
وي در مورد دليل گرايش به اين صادرات و قاچاق گفت: در كشورهاي عربي به ويژه امارات، دام هاي نارس به دليل كيفيت گوشت، بازار خوبي داشته و تا دو برابر قيمت معمول آن به فروش مي رسد كه اين مسئله اشتياق به قاچاق را بيشتر كرده است.
سلطاني همچنين افزود: انگيزه هاي توليد هم در كشور از بين رفته است، الان توليدي هاي شير و گوشت كشور با 40 درصد ظرفيت كار مي كنند زيرا حمايت هاي مناسبي از اين بخش صورت نمي گيرد و به مطالبات آنها پاسخي داده نمي شود.
سلطاني در پاسخ به اينكه چه اتفاقي مي افتد كه معمولا يك هفته مانده به ماه رمضان قيمت ها بالا مي رود، گفت: پيش از اين شركت پشتيباني امور دام كه زير نظر وزارت جهاد كشاورزي بود قبل از ماه رمضان اقدام به خريد، ذبح، ذخيره سازي و عرضه آن در زمان نياز مي كرد و به نوعي بازار را تنظيم مي كرد كه در حال حاضر با انتقال اين مركز به وزارت بازرگاني از وظيفه اصلي خودش جا مانده است.
وي افزود: همچنين مركزي بين كرج و قزوين با نام «مركز گوشت زياران بود» كه مجهز به سالنهاي سردخانه و كشتار بود دام زنده را خريداري و در زمان نياز گوشت آن را به بازار عرضه مي كرد كه همه اينها از چرخه خارج شده اند.
سلطاني افزود: با خارج شدن اين مراكز از تهيه و تنظيم گوشت و مواد پروتئيني مراكز جايگزين وجود ندارد و به نوعي ذخيره سازي و توزيع گوشت با مشكل مواجه شده است.
وي افزود: در صورتي كه شركت پشتيباني به بخش خصوصي واگذار شود مناسب ترين گزينه اتحاديه دامداران است كه بيش از 90 درصد دامداران را تحت پوشش خود دارد.
سلطاني گفت: 3 ماه پيش دام دست دامدار ماند و قيمت دام زنده سنگين هر كيلو 4500 تومان بود و راضي بودند حتي 3700 تومان بفروشند كه اگر در آن موقع انجام مي شد امروز ديگر چوبدارها نمي توانستند سوء استفاده كنند.
وي افزود: با كارهاي نسنجيده اي كه در كشور انجام مي شود واردات موجب رونق گوشت در كشور صادر كننده مانند برزيل شده است و قيمت گوشت وارداتي در كشور نزديك دو برابر شده، زيرا همه به طور رقابتي وارد عرصه واردات شده و قيمت گوشت را دو برابر كردند.
وي افزود: دولت در اين شرايط مركز پشتيباني امور دام را كه نقش بسيار موثري در تنظيم بازار گوشت كشور داشت را از بدنه وزارت جهاد كشاورزي جدا كرده و جايگزيني براي آن ندارد.
وي افزود: اگر دولت امكانات به ما بدهد قول مي دهيم بيش از دو برابر نياز كشور توليد گوشت داشته باشيم.
سلطاني گفت: اگر به هر دليل امروز اختلالي در سيستم توليد پيش بيايد و بنا به دلايلي دامي به كشتارگاه برود 10 سال طول مي كشد كه اين سيستم دوباره به حالت اول برگشت بخورد.
وي افزود: در حال حاضر به اندازه كافي دام پروار در كشور هست و آنها به هيچ عنوان اجازه افزايش قيمت ندارند مگر اينكه چوبداران وارد عمل شده و قيمت را افزايش دهند در حال حاضر متوسط قيمت دام سنگين زنده 4 هزار تومان و دام سبك 6800 تومان است.
تحمل وضع موجود
رئيس هيئت مديره اتحاديه لبني ايران نيز از عدم تحقق وعده هاي بسته حمايت از توليد و اختصاص يارانه شير به توليد گلايه مند است و مي گويد: وزارت بازرگاني در مورد تقاضاي جديد افزايش قيمت فرآورده هاي لبني درخواست كرد در ماه مبارك رمضان افزايش نداشته باشيم، تا بعد از آن بررسي شود، اما واقعيت اين است كه كارخانه داران وضع موجود را تحمل مي كنند.
مجيد عليداد در اين ميزگرد گفت: توليد دامداران و صنعت فرآورده هاي لبني همواره لازم و ملزوم همديگر بوده و يكي از شاخصه هاي توسعه هر جامعه اي بالا بودن مصرف سرانه لبنيات است.
رئيس هيئت مديره اتحاديه لبني ايران اظهار داشت: بنا به گفته برخي مسئولان قد فرزندان ما طي سالهاي اخير 7 تا 8 سانتي متر كوتاه تر شده و اين به دليل كاهش سرانه مصرف شير بوده است.
عليداد تصريح كرد: دولت براي پوشش اين خلاء توزيع شير يارانه اي در مدارس را اجرايي كرد كه با وزن 200 هزار تن و به ارزش حدود 220 ميليارد تومان بود، اما همه اين تلاشها تنها توانسته است مصرف سرانه كشور را تا نصف ميانگين جهاني ارتقاء دهد.
عليداد گفت: قرار بود 200 ميليارد تومان از وجوه اداره شده و 300 ميليارد تومان هم با سپرده گذاري جمعاً 720 ميليارد تومان تسهيلات ارائه شود كه با گذشت يك ماه از حذف يارانه شير هنوز عملي نشده اين درحالي است كه اين حمايت ها بايد حداقل 6 ماه قبل از حذف يارانه شير انجام مي شد، زيرا توليد فرآيند زمانبري است كه تحقق آن حداقل به 6 ماه زمان نياز دارد.
وي گفت: بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها كارخانه هاي توليد لبنيات نهايت همكاري را كردند تا قيمت محصولات فرآوري را افزايش ندهند، در وضعيت جديد هم كه با حذف يارانه شير قيمت خريد از دامدار گران شد فشار به كارخانه ها بيشتر شده است.
عليداد گفت: همه اين عوامل باعث شد كه اخيراً كارخانه داران درخواست افزايش قيمت كالاهاي فرآوري لبني را به وزارت بازرگاني و سازمان حمايت از توليدكنندگان داشته باشد كه تيرماه با افزايش تا 10 درصد موافقت كردند و قرار شد اين قيمت در استانها تعيين شود.
وي در پاسخ به اينكه برخي كارخانه داران از ابتداي سال قيمت محصولات خود را افزايش و در برخي موارد حجم آنها را كاهش داده اند، گفت: برخي كارخانه ها تا آخر سال بعد از هدفمندي يارانه ها به رغم افزايش بيش از اندازه هزينه ها قيمت را افزايش ندادند، اما برخي از ابتداي سال براي تأمين هزينه هاي جاري و ادامه يافتن توليد مجبور به افزايش شدند. از آنجايي كه اين افزايش غيرقانوني بود طي مذاكره با آنها به قيمت قبل برگشت دادند تا اينكه در تيرماه با افزايش 10 درصدي قيمت آنها موافقت شد.
عليداد افزود: بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها با وجود اينكه جزو 23 بخش تأثيرپذير بوديم حتي با مراجعات مكرر، هيچ بسته حمايتي در مورد اين صنعت اجرايي نشد.
وي افزود: خط اعتباري انرژي هم كه معمولا پرداخت مي شد، براي اين صنعت خيلي جذاب نبود و كاربرد زيادي نداشت. ساير بسته ها هم اجرايي نشد و همين موضوع كارخانه داران را براي تطبيق هزينه هاي افزايش يافته با مشكل مواجه كرده است.
عليداد گفت: اين در حالي است كه كارخانه هاي فرآورده هاي لبني واقعاً جهاد اقتصادي كرده اند و در حالي كه كشور در سالهاي 76 و 75 واردكننده محصولات لبني بود، اكنون به خودكفايي رسيده است.
وي در پاسخ به اينكه آيا 10 درصد افزايش قيمت هزينه هاي شما را پوشش مي دهد، گفت: اين تقاضاي افزايش با فرض ثابت بودن قيمت شير بوده است، اما زماني كه قيمت خريد شير از دامدار از 400 تومان به 520 تومان افزايش يافته ديگر اين افزايش قيمت هزينه ها را پوشش نمي دهد.
وي در پاسخ به اينكه خريد كارخانه ها معمولا كمتر از اين رقم است، گفت: شير با قيمت 520 تومان از كارخانه خريداري مي شود اما خريد با قيمت پايين معمولا توسط واسطه ها صورت مي گيرد، زيرا 70 درصد دامداريها سنتي است و خودشان توان عرضه مستقيم به كارخانه را ندارند.
عليداد گفت: وزارت بازرگاني در مورد تقاضاي جديد افزايش قيمت فرآورده هاي لبني اعلام كرد كه ماه رمضان افزايش نداشته باشيم، تا بعد از آن بررسي شود اما واقعيت اين است كه كارخانه داران وضع موجود را تحمل مي كنند.

 



دستگاه هاي اجرايي مسئول پرداخت سبد كالايي ويژه ماه مبارك رمضان

مدير كل تأمين و توزيع وزارت بازرگاني گفت: اعتبار سبد كالايي كارمندان هنوز وصول نشده است.
يدالله صادقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه بالاخره سبد كالايي كارمندان به كجا رسيد گفت: براي سبد كالاي كارمندان هنوز به ما اعتبار نداده اند.
وي افزود: ما منتظر و پيگير هستيم تا هر چه سريعتر اين اعتبارات وصول شود و در حال حاضر امور مربوط به هماهنگي را پيگيري مي كنيم.
مدير كل تأمين و توزيع وزارت بازرگاني در واكنش به اين سؤال كه اعتبار سبد كالايي چقدر است، گفت: اعتبار تنظيم بازار براي سال 90، هزار ميليارد تومان تعيين شده است كه هنوز وصول نشده است.
واگذاري به دستگاه هاي اجرايي
معاون منابع انساني استانداري تهران گفت: پرداخت سبد كالايي ويژه ماه مبارك رمضان به كاركنان دولت در استان تهران در اختيار دستگاه هاي اجرايي استان گذاشته شده است.
نصرالله ابراهيمي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: واگذاري سبد كالاي ويژه ماه مبارك رمضان به كاركنان در اختيار دستگاه هاي اجرايي است.
وي ادامه داد: دستگاه هاي اجرايي با توجه به اعتباراتي كه در اختيار دارند نسبت به برنامه ريزي لازم در خصوص تأمين ارزاق ماه مبارك رمضان اقدام كنند.
معاون منابع انساني استانداري تهران بيان داشت: استانداري تهران نيز براساس سياست ها براي تمامي كاركنان استانداري تهران بن خريد كالا در نظر گرفته است.
ابراهيمي در خصوص تبديل وضعيت نيروهاي شركتي بيان داشت: تبديل وضعيت نيروهاي شركتي مختص دستگاه هاي اداري استان تهران است.
وي با اشاره به اينكه تبديل وضعيت نيروهاي شركتي مختص دستگاه هاي اداري استان تهران است، افزود: تمامي نيروهاي شركتي تا پايان سال 89 حدود 23 هزار و 823 نفر است.

 



بهمني براي چندمين بار تاكيد كرد
اخذ سپرده از متقاضيان وام تخلف است

رئيس كل بانك مركزي نسبت به اخذ سپرده توسط بانكها براي پرداخت تسهيلات انتقاد كرد و گفت: اخذ سپرده از متقاضيان دريافت وام تخلف است.
محمود بهمني درگفتگو با مهر افزود: بانكها به هيچ وجه براي پرداخت تسهيلات نبايد از متقاضي سپـرده اي دريافت كنند.
رئيس كل بانك مركزي نسبت به اخذ سپرده در بخش تسهيلات قرض الحسنه هم هشدار داد و تصريح كرد: بانكها به ويژه دربخش قرض الحسنه به هيچ وجه حق و اجازه سپرده گيري براي ارائه تسهيلات درقالب قرض الحسنه را ندارند.
وي اخذ سپرده ازمتقاضيان دريافت وام براي پرداخت تسهيلات را تخلف عنوان و تصريح كرد: بانك مركزي اگر چنين مواردي را مشاهده كند، حتماً با آن برخورد مي كند.
اين عضو كابينه دولت خاطرنشان كرد: مبناي اعطاي تسهيلات از سوي بانكها نبايد سپرده گذاري درآنها براي مدت زماني باشد.

 



تغييرات جديد در شوراي پول و اعتبار

با حكم رئيس جمهور تغييرات جديدي در شوراي پول و اعتبار رخ داد
دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در حكمي، كوروش پرويزيان و پيمان نوري را به استناد ماده 89 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران و پيشنهاد رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با توجه به تخصص و تجربيات بانكي، به عنوان اعضاي جديد شوراي پول و اعتبار انتخاب كرده است.
پرويزيان هم اكنون مشاور عالي رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي است. وي پيش از اين رئيس هيات مديره و مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران بوده است. پيمان نوري هم اكنون رئيس سازمان خصوصي سازي است كه سابقه مديرعاملي بانك رفاه را دارد.
پرويزيان و نوري جايگزين محمد جهرمي مديرعامل فعلي بانك صادرات و ناصر شرافت جهرمي رئيس دانشكده اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي در شوراي پول و اعتبار شده اند.
در ارديبهشت ماه امسال هم محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهوري، مصوبه اي از هيئت دولت را ابلاغ كرد كه در نهايت به حذف وزير اطلاعات و وزير صنايع از شوراي پول و اعتبار منجر شد.
تركيب شوراي پول و اعتبار به روايت برنامه پنجم
طبق ماده 89 برنامه پنجم توسعه تركيب اعضاي شوراي پول و اعتبار به اين شرح است:
- وزير امور اقتصادي و دارايي يا معاون وي
- رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران
- معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور يا معاون وي
- دو تن از وزراء به انتخاب هيئت وزيران
- وزير بازرگاني
- دو نفر كارشناس و متخصص پولي و بانكي به پيشنهاد رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و تاييد رياست جمهوري
- دادستان كل كشور يا معاون وي
- رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن
- رئيس اتاق تعاون
- نمايندگان كميسيون هاي اقتصادي و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي (هر كدام يك نفر) به عنوان ناظر با انتخاب مجلس
تبصره 1- رياست شورا بر عهده رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.
تبصره 2- هر يك از اعضاء خبره شوراي پول و اعتبار هر دو سال يك بار تغيير مي يابند. انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
خاطرنشان مي شود شوراي پول و اعتبار وظيفه تصميم گيري درباره سياست كلي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و نظارت بر امور پولي و بانكي را بر عهده دارد.

 



تحويل مسكن مهر ساخت تركيه از ماه آينده

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه براي واگذاري 20 هزار مسكن ساخته شده توسط تركيه فراخوان شده، گفت: واحدهاي مسكوني مهر ساخته شده توسط تركيه از شهريور تا آبان ماه در پرند تحويل داده مي شود.
جمشيد نورصالحي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: پس از اينكه فراخوان واگذاري 20 هزار مسكن ساخته شده توسط تركيه را داديم استقبال خوبي از اين فراخوان صورت گرفته و تاكنون حدود سه تا چهار هزار نفر مردم عادي درخواست تقاضاي ثبت نام كرده اند.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اين 20 هزار واحد مسكوني كه توسط شركت تركيه اي در حال ساخت و تكميل است از شهريورماه تا آبان ماه امسال تحويل متقاضيان مي شود.
نورصالحي در خصوص واگذاري واحدهاي مسكوني در پرديس، پرند و هشتگرد گفت: در حال حاضر حدود 3 هزار واحد مسكوني در پرديس تكميل شده كه منتظر تكميل انشعاب آب، برق و گاز آن هستيم تا به طور كامل واگذار شود.
مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد افزود: در هشتگرد نيز 3500 واحد مسكوني مهر در حال ساخت بود كه 3 هزار واحد مسكوني آن تكميل شده و الباقي نيز به محض نصب انشعابات آب، گاز و برق واگذار خواهند شد.
به گفته وي، اين واحدهاي مسكوني در شهريور تحويل متقاضيان واجد شرايط مي شود.
ساخت مسكن مهر همچنان متري 300 هزار تومان
رئيس كانون سراسري انبوه سازان گفت: ساخت مسكن مهر براي سال جاري با همان متري 300 هزار تومان ادامه مي يابد.
ايرج رهبر افزود: هزينه ساخت مسكن مهر همچنان طبق قرارداد منعقد شده با دولت هر متر 300 هزار تومان بوده و هيچ افزايشي نداشته است.
وي افزود: انبوه سازان فعال در عرصه ساخت مسكن مهر اعلام كرده اند كه با توجه به افزايش مصالح ساختماني اگر قرار باشد دولت قرارداد جديدي براي مسكن مهر با آنها امضاء كند ديگر با قيمت هر متر 300 هزارتومان اقدام به ساخت مسكن مهر نخواهند كرد.
وي اضافه كرد: ساخت 2 ميليون واحد مسكن مهر براي سال جاري با همان متري 300 هزار تومان كه قبلا قرارداد آن بسته شده ادامه مي يابد اما به هر حال به مقامات وزارت راه و شهرسازي و شخص وزير از طريق رسانه ها اعلام كرده ايم كه چون قيمت سيمان، بتن و شن و ماسه بعد از هدفمندي يارانه ها افزايش پيدا كرده است اگر قرار باشد كه دوباره قراردادي منعقد شود انبوه سازان ديگر با قيمت قبلي كه متري 300 هزار تومان است اقدام به ساخت نخواهند كرد.
وي تأكيد كرد: انبوه سازان معتقد هستند كه دولت بايد 20 درصد به اين مبلغ اضافه كند و ساخت هر متر 300 هزارتومان را به متري 360 هزارتومان افزايش دهد.
رهبر گفت: بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها قيمت برخي كالاها مثل سيمان و بتن افزايش پيدا نكرد و دولت اعلام كرده بود كه صنايع را كمك مالي خواهد كرد و مابه التفاوت افزايش قيمت بر روي اين كالاها را پرداخت مي كند تا قيمت مصالح ساختماني رشد نكند.
رئيس كانون سراسري انبوه سازان ادامه داد: به هر حال اين حمايت دولت شامل حال برخي از توليدكنندگان شده و باعث شد تا قيمت ها براي مدتي افزايش پيدا نكند، اما در حال حاضر مي بينيد كه قيمت ها به خصوص سيمان ترقي كرده است.

 



انتشار نخستين اوراق صكوك اجاره هفته آينده در بورس

نخستين اوراق صكوك اجاره به مبلغ 108 ميليارد تومان هفته آينده از طريق بورس منتشر مي شود.
علي سنگينيان معاون جديد ناشران و اعضاي شركت بورس در گفت وگو با ايسنا از انتشار اولين اوراق صكوك اجاره خبر داد و گفت: شركت سرمايه گذاري اميد اولين اوراق صكوك اجاره را هفته آينده از طريق بورس منتشر مي كند.
وي افزود: سازمان بورس با انتشار 108 ميليارد تومان اوراق صكوك اجاره موافقت اصولي كرده است كه جزييات بيشتراين اوراق در روز عرضه اعلام مي شود.
وي با بيان اين كه سرمايه گذاري اميد به تازگي از طريق بورس اقدام به افزايش سرمايه كرده است، عنوان كرد: در خواست هاي ديگر براي انتشار اين اوراق از طريق بورس در دست بررسي است.
بنا بر اين گزارش: مجوز اولين صكوك اجاره به مبلغ 25 ميليارد تومان در سال گذشته براي هواپيمايي ماهان صادر شد كه از طريق فرابورس مورد معامله قرار گرفت.
حال بعد از اين اوراق سرمايه گذاري اميد قرار است 108 ميليارد تومان اوراق صكوك اجاره را با نرخ سود سالانه 17،5 درصد در بورس تهران منتشر كند.
اين مجوز براي انتشار 108 ميليارد تومان اوراق اجاره 4 ساله به صورت اجاره به شرط تمليك توسط شركت واسط مالي فروردين منتشر مي شود.عامل فروش اين اوراق كارگزاري كاسپين مهر ايرانيان و عامل پرداخت سود شركت سپرده گذاري مركزي است.





 



قيمت مصوب حليم و آش اعلام شد

رئيس اتحاديه كباب، حليم و آشپز اعلام كرد: قيمت مصوب براي حليم ساده 3 هزار و 500 تومان، آش شله قلمكار 3 هزار و 500 تومان و آش رشته 3 هزار و 200 تومان است.
عليرضا فرشيد رخ در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه 200 واحد صنفي عضو اتحاديه در ماه مبارك رمضان فروش فوق العاده دارند، گفت: اين واحدها در 18 منطقه تهران هستند و حليم و آش را 10 درصد ارزان تر از قيمت مصوب شده مي فروشند.
وي همچنين در مورد داير شدن واحدهاي سيار فروش حليم كه پيش از اين وعده آن داده شده بود، اظهار كرد: به دليل زمان كم براي كارها، داير شدن واحدهاي سيار به سال بعد موكول شده است و ماه رمضان سال آينده اين واحدها زير نظر شهرداري و اتحاديه داير مي شوند.
فرشيدرخ در پايان خاطرنشان كرد: واحدهايي كه فروش فوق العاده ندارند، نبايد از قيمت مصوب شده بيشتر بفروشند. 200 واحد منتخب نيز حليم و آش شله قلمكار را به قيمت 3 هزارو 200 تومان مي فروشند.

 



رئيس سازمان حمايت اعلام كرد
افزايش قيمت خودروهاي داخلي حداكثر 4 درصد

رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، سقف افزايش قيمت خودروهاي داخلي را چهار درصد اعلام و از برگزاري جلسه اي براي بررسي علت تخلفات در فروش خودرو خبر داد.
محمدحسين نكويي مهر در گفت وگو با ايسنا، در مورد علت تخلف گران فروشي مكرر خودروسازان عنوان كرد: اين موضوع در ستاد كارگروه كنترل بازار هم مطرح و قرار شده جلسه اي با حضور ما برگزار شود كه اين بحث از اساس ريشه يابي شود، به همين دليل علت اين موضوع را در اين جلسه مي توان قضاوت كرد.
وي ميزان تخلف گران فروشي خودروسازان را رقم بزرگي توصيف كرد و افزود: سير قانوني قيمت گذاري اين است كه اين اقدام توسط كميته قيمت گذاري خودرو و سازمان حمايت انجام شود اما در بسياري از اين افزايش قيمت ها هماهنگي انجام نشده بود و علت تخلف اين بوده كه بدون هماهنگي اين اقدام را كرده اند.
نكويي مهر اضافه كرد: البته برخي از اين ها در چارچوب دستورالعمل مربوطه و با هماهنگي انجام شده كه آن ها مورد قبول هستند و مشكلي ندارد اما مواردي هم بوده كه بدون هماهنگي انجام شده و بايد با آن ها طبق مقررات برخورد شود.
معاون وزير بازرگاني در ادامه با تاييد افزايش قانوني قيمت خودروها اظهار كرد: براي خودروهاي داخلي، 2 تا 4 درصد افزايش قيمت بوده است. اين ميزان ها مورد تاييد سازمان حمايت بوده كه در ميان آن ها افزايش 2 و 5/3 درصدي براي خودروهايي مانند پژو و تندر افزايش 4 درصدي قيمت برخي خودروهاي با قيمت بالاتر بوده است.
وي تصريح كرد: اما اگر افزايش بالاتر از اين ميزان داشته باشيم برخورد خواهد شد.
پيش از اين نيز شهرام ميرآخورلو، مدير كل دفتر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، از جريمه 350 ميليوني و سه ميليارد و 400 ميليون توماني دو خودروساز خبر داده بود.

 



مدير كل دفتر ترانزيت سازمان راهداري خبر داد
برگزاري اجلاس همكاري حمل و نقل جاده اي بين ايران و عراق

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري گفت: اجلاس همكاري هاي حمل و نقل جاده اي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق با حضور مقامات حمل و نقل دو كشور در تهران برگزار شد.
سعيد عبداللهي با اعلام اين خبر اظهار داشت: در اين اجلاس طرفين ضمن ابراز خشنودي از روند توسعه همكاري هاي حمل و نقل جاده اي بر گسترش هرچه بيشتر اين همكاري ها كه زمينه ساز تسهيل و تسريع مبادلات تجاري فيمابين است، تأكيد كردند.
وي انعقاد موافقتنامه حمل و نقل بين المللي جاده اي و ورود ناوگان ايران به قلمرو عراق را جزء مهم ترين موضوعات مطرح شده در اين اجلاس دانست كه تصميمات اجرايي نيز در اين زمينه اتخاذ شد.
مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي تشكيل شركت هاي مشترك حمل و نقل و خريداري وسايل نقليه توسط عراق از جمهوري اسلامي ايران را از ديگر موضوعات مطرح شده در اين اجلاس اعلام كرد و افزود: طي توافق به عمل آمده درخصوص موضوعات يادشده مقرر شد هرچه سريعتر نسبت به تحقق آن اقدامات اجرايي به عمل آيد؛ باتوجه به مسئوليت مقامات اخير در بخش راه و ترابري عراق و نظرات مثبت آنها جهت افزايش و توسعه همكاري در اين بخش با جمهوري اسلامي ايران، اين برهه زماني، بهترين دوران براي تحقق تمامي خواسته هاي طرفين است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14