(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 12 مرداد 1390- شماره 19990

دليل مقاومت موش هاي خانگي در برابر مرگ موش
درمان بيماري هاي صعب العلاج با فرآوري سلولهاي بنيادي
چرا تب خال مي زنيم؟
آگهي روي كف دست
كوچك شدن مغز ويژه انسانهاست
سرما و گرماي زياد خاصيت انسولين را از بين مي برد
جايزه جراحان لثه آلمان براي محقق ايراني
اتفاقات ناگواري كه در يك غار شما را تهديد مي كند



دليل مقاومت موش هاي خانگي در برابر مرگ موش

گروهي از دانشمندان آمريكايي و آلماني دريافتند كه بعضي گونه هاي موش هاي خانگي ساكن اروپا به دليل داشتن يك ژن كليدي در برابر سموم مرگ موش مقاوم شده اند.
از نيمه قرن گذشته استفاده از ماده «وافارين» در سمومي كه به «مرگ موش» معروفند رواج يافته است. وافارين يك ماده ضدانعقاد است كه با رقيق كردن خون موجب مي شود حيوان دچار خونريزي داخلي شده و از بين برود.
اكنون به نظر مي رسد كه بعضي گونه هاي موش هاي خانگي نسبت به سموم اين ماده مقاوم شده اند. به همين منظور گروهي از دانشمندان دانشگاه رايس در هاستون آمريكا به همراه محققان آلماني با هدف يافتن توضيحي براي اين مقاومت تحقيقاتي را انجام دادند.
اين محققان دريافتند كه موش هاي خانگي (Mus musculus domesticus) در آلمان و اسپانيا داراي يك تغيير ژنتيكي كليدي هستند كه آنها را كاملا از ساير گونه هاي موش متفاوت و در برابر مرگ موش مقاوم مي كند.
اين محققان دراين خصوص توضيح دادند: در ابتدا، موش خانگي يك موش تنها و نااميد بود كه سرانجام توانست با يك موش الجزايري با نام علمي Mus spretus جفتگيري كند. اين گونه موش در جنوب فرانسه و شبه جزيره ايبريا ساكن است.
اين جفتگيري از نظر توليدمثل و افزايش نسل ها چندان موفق نبود اما يك نيروي تكاملي بسيار پرقدرت را براي موش خانگي به ارمغان آورد. به طوري كه موش الجزايري مقاومت ژنتيكي خود را در برابر سموم به موش خانگي منتقل كرد.
نسخه قرضي اين ژن كه Vkorc1 نام دارد، تنها اسلحه موش خانگي در مبارزه با مرگ موش نيست، بلكه در طول نسل هاي متوالي، نسخه هاي ديگري از اين ژن جهش يافته اند كه موش خانگي را به يك گونه «فوق مقاوم» در برابر سم تبديل كرده اند.
ژن Vkorc1آنزيمي را رمزگذاري مي كند كه ويتامين k را به منظور لختگي خون بازسازي مي كند.
در حقيقت وارفارين از طريق قطع فرايند لختگي خون عمل مي كند به طوري كه از فرمول متعادل تر آن به عنوان يك داروي رقيق كننده براي خون انسان استفاده مي شود. اين درحالي است كه بعضي از جهشهاي ژن Vkorc1 ، موش خانگي را از رقيق شدن بيش از حد خون كه براي اين حيوان كشنده است، محافظت مي كنند.
براساس گزارش ساينس نيوز، اينكه موش الجزايري چگونه توانسته است اين حفاظت ژنتيكي را به دست آورد مشخص نيست اما اين تحقيقات نشان مي دهد كه اين گونه كه ساكن نواحي كم آب است داراي ژن هاي غيرمعمول لخته كننده خون است كه مي توانند به دليل كمبود ويتامين k به تكامل رسيده باشند.

 



درمان بيماري هاي صعب العلاج با فرآوري سلولهاي بنيادي

معاون پژوهشي پژوهشكده علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكي تهران روشي منحصر به فرد براي درمان بيماري هاي صعب العلاج با فرآوري سلول هاي جنيني در هفته هاي دوازدهم تا شانزدهم بارداري دست يافتند.
دكتر رامين حشمت به ايرنا گفت: در روش سلول درماني جنيني بيماريهاي ديابت، ام اس، سيروز كبدي، ديستروفي دوشن و تروموها، بيماراني كه نقص سيستم ايمني دارند تحت درمان قرار مي گيرند.
وي اظهار داشت: با اين موفقيت، ايران به جمع معدود كشورهايي مانند كانادا، آمريكا، چين و ژاپن پيوست كه دارنده فناوري فرآوري سلول هاي بنيادي جنيني است كه مي تواند در آينده در درمان اين بيماري گامهاي اساسي بردارند.
حشمت اضافه كرد: حدود 2 تا 3 درصد تحقيقاتي كه در زمينه سلول هاي بنيادي در دنيا انجام مي شود، به سلول هاي بنيادي جنيني اختصاص دارد كه به عنوان علم جديد و منبع جديدي محسوب مي شود.
وي يادآور شد: در روش فرآوري سلول هاي بنيادي جنيني از هيچ ماده آنزيمي يا شيميايي استفاده نشده است و علاوه بر اين از فاكتورهاي رشدي با منشاء حيواني كه در روش هاي ديگر به كار گرفته مي شود، نيز استفاده نشده است.
معاون پژوهشي پژوهشكده علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: اين سلول هاي فرآوري شده از كمترين ميزان حساسيت زايي در بدن بيمار برخوردارند و سلول ها در سني از بدن جنين گرفته مي شود كه هنوز نشانگرها و عواملي كه باعث شناسايي سلول توسط سيستم ايمني دارد ايجاد نشده است كه باعث ايجاد واكنش هاي ايمني يا واكنش هاي رد پيوند در بدن فرد گيرنده شود.
حشمت اشاره كرد: در اين روش براي پيوند اين سلول ها به بدن بيماران باتوجه به اينكه ازهيچ داروي سركوب كننده ايمني استفاده نمي شود و براي آماده سازي قبلي بيمار براي پيوند نيازي به بستري وجود ندارد.
وي با اشاره به فرآيند فرآوري اين سلول ها گفت: براي فرآوري و تهيه سلول ها از جنين سقط شده در هفته هاي 12 تا 16 بارداري كه بنا به مسايل و مشكلات بارداري مانند مسموميت، ضربه، تومور مادر قادر به ادامه بارداري نيست و حاضر به اهداي جنين مي باشد استفاده مي شود.
حشمت افزود: پس از آزمايشات مختلف بر روي سلامت مادر و جنين، در مراحل بعدي جنين به آزمايشگاه منتقل مي شود، در آزمايشگاه تحت استانداردهاي بسيار بالا، سلول ها از بدن جنين استحصال و فرآيند كشت به صورت بسيار محدود انجام مي شود.
وي اظهار داشت: در زمينه استفاده از سلول هاي بنيادي، چندين رده سلول داريم كه در مراحل تكوين حيات انسان به وجود مي آيد كه در اين ميان سلول هاي بنيادي جنيني سلول هايي هستند كه در ابتدايي ترين مراحل رشد انساني به وجود مي آيند.
علوم پايه و بحث سلولي
معاون پژوهشي پژوهشكده علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: پروژه سلول درماني در بيماري هاي صعب العلاج از دو منظر قابل بحث است، علوم پايه و بحث سلول درماني و فرآوري و استحصال و نوع سلولي كه در اين پروژه استفاده مي شود.
وي با اشاره به تاريخچه سلول درماني و تحقيقات صورت گرفته گفت: از سال 85 در پژوهشكده غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران كارهاي مطالعاتي و تحقيقاتي اوليه شروع شد و مراكز تحقيقاتي در همه جاي دنيا راههاي مناسبي براي درمان و كنترل بيماري ديابت انجام مي دهند.
حشمت خاطر نشان كرد: ديابت شايع ترين اختلال متابوليسم در انسان است و يكي از مهم ترين بيماري ها در قرن حاضر به شمار مي رود كه شيوع و بروز آن با سرعت زيادي در حال گسترش است.
وي يادآور شد، الگوي زندگي، شهرنشيني، و رژيم غذايي نامناسب به عنوان علل اصلي ابتلا به ديابت محسوب مي شود كه در دهه گذشته درمان مناسب و جديدي براي ديابت معرفي نشده و استفاده از انسولين و داروهاي پايين آورنده قند خون به كنترل بيماري ديابت كمك مي كند و در حال حاضر اشكالات زيادي در درمان و كنترل و عوارض اين بيماري وجود دارد.
حشمت خاطرنشان كرد: يكي از روش هاي جديد در درمان بيماري ديابت استفاده از سلول هاي «جزيره اي پانكراس» يا لوزالمعده سلول «بتا» و پيوند آن از فرد دهنده كه دچار مرگ مغزي شده و گيرنده بيمار ديابتي است.
وي گفت: اين پروژه در سال 83 در اين پژوهشكده فعاليت خود را آغاز كرد كه نيازمند توسعه زيرساخت لازم براي كارهاي سلولي به لحاظ تكنيك پيچيده ترين پيوندها در دنيا به شمار مي رود.
معاون پژوهشي پژوهشكده علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران به تقسيم بندي سلول هاي بنيادي به چهار دسته خاطرنشان كرد: دسته اول، سلول هاي «روياني» يا روزهاي اول جنيني است كه ام بريونيك يا استمپل ها كه قابليت تمايز تمام اعضا را دارند و رشد و تكامل انسان از اين به دست مي آيد و تعدادشان كم است و براي استفاده كشت و پاشاژ متعدد دارند. اين نگراني وجود دارد كه قابل كنترل نباشند و در مسير پيوند احتمال تبديل شدن به تومور داشته باشد.
وي افزود: دسته دوم سلول هايي هستند كه در هفته 12 تا 16 بارداري به دست مي آيند كه به تعداد لازم وجود دارد كه در اين پروژه از اين سلول ها براي پيوند استفاده شده و خاصيت تكثير را حفظ كرده و خطر ترس به سمت ايجاد تومور كمتر است و سلول ها در سني از جنين گرفته مي شود كه هنوز نشانگرها و عوامل كه باعث شناسايي سلول توسط سيستم ايمني است بروز پيدا نمي كند.
حشمت ادامه داد: دسته سوم سلول هاي جنيني در سنين قبل از تولد بند ناف است كه در برخي بيماري هاي بدخيم و خوني كاربرد وسيعي دارد.
وي يادآور شد: دسته چهارم سلول هاي بنيادي بزرگسالان است «سوماتيك» استمپل ها بافت مغز و استخوان، كبد، پوست، اندومتر و جاهاي مختلف قابل استحصال است و ميزان اين سلول ها كم بوده و قابليت تمايز به بافت را از دست داده اند.
درمان بيماري ديابت از طريق سلول هاي بنيادي جنيني
حشمت در اين باره گفت: با مطالعات باليني كه در اين مركز انجام شده است، روش نويني براي درمان بيماران ديابتي از طريق سلول درماني است كه مي توان بيماران ديابتي نوع 1 را كه هنوز بيماري شان پيشرفت نكرده و دچار عوارض حاد ديابت نشده اند بهترين كاربرد براي درمان ديابت آنان به شمار مي رود.
وي گفت: در اين روش حدود 20 تا 30 درصد موارد بيماري ديابت كنترل مي شود و بيماران ديابتي نوع 1 تا مدت حداكثر 28 ماه بدون تزريق انسولين به زندگي عادي خود ادامه مي دهند.
وي خاطرنشان كرد؛ در واقع با به كارگيري سلول هاي بنيادي جنيني در اين بيماران، سلول ها جايگزين بافت از دست رفته انسولين ساز در بدن اين بيماران مي شود.
حشمت ادامه داد: با توجه به حساسيت بالاي اين سلول ها، به طور طبيعي پس از حدود 2 تا 3 سال پس از پيوند عارضه برگشت پيدا مي كند اما هم اكنون مطالعات وسيعي در دست انجام است كه با بهبود روش ها، زمان ماندگاري سلول را در بدن افزايش دهيم.
وي اضافه كرد: اين روش در درمان عوارض ناشي از ديابت نوع 2 نيز استفاده شده است و به نتايج مطلوبي نيز دست يافته ايم، اما با توجه به اهميت درمان بيماري ديابت نوع يك، درحال حاضر بيشترين تحقيقات ما به اين موضوع معطوف شده است.
حشمت در پايان گفت: در اين مركز حول 4 محور ديگر فعاليت و مطالعات پژوهشي انجام مي شود كه در آينده در درمان بيماري ام اس، ديستروفي دوشن، سيروز كبدي، بيماران تصادفي، تومورها و برق گرفتگي نتايج اين تحقيقات اعلام خواهد شد.


 



چرا تب خال مي زنيم؟

«تب خال» عبارت است از يك عفونت ويروسي مسري و شايع كه بوسيله ويروس «هرپس سيمپلكس» رخ مي دهد، تب خال گاهي با زرد زخم اشتباه گرفته مي شود. دراين بيماري، معمولا لبها، لثه ها و ناحيه دهان، ندرتا قرنيه و گاهي ناحيه تناسلي گرفتار مي شوند.
عوامل افزايش دهنده خطر ابتلا به تب خال عبارتند از: تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگي، فشارهاي روحي و رواني، صدمات به لب يا جراحي هاي روي نواحي دهان و لب، قاعدگي، سوء تغذيه، مراجعه به دندانپزشكي كه معمولا دهان حين انجام كار بيش از حد معمول باز مي شود و قرارگرفتن درمعرض نور خورشيد كه فرد را مستعد بروز تب خال مي كند.
علائم بيماري
پيدايش تاول هاي بسيار كوچك و دردناك معمولا در اطراف دهان از علائم اين بيماري است. اين تاول ها گروهي ظاهر مي شوند و در اطراف هركدام يك حلقه قرمز وجود دارد. داخل اين تاول ها مايع وجود دارد اما پس از مدتي تاول ها خشك شده و ناپديد مي شوند. اگر چشم نيز دچار عفونت شود، علايمي چون درد و قرمزي چشم، احساس اين كه درچشم چيزي وجود دارد، حساسيت به نور و اشك ريزش بروز مي كنند.
بهبود خود به خودي در عرض چند روز تا يك هفته و گاهي بيشتر اتفاق مي افتد عود تب خال امري معمول است. ويروس براي تمام عمر در بدن باقي مي ماند اما معمولا درحالت خفته است.
راه هاي درمان
¤ مايعات خنك بنوشيد يا بستني يخي بجويد تا ناراحتي كمتر شود.
¤ در 24 ساعت اول پس از ظاهر شدن ضايعات پوستي، يك تكه يخ را تا حدود يك ساعت روي محل قرار دهيد. اين كار ممكن است باعث تسريع بهبودي شود.
¤ به هيچ وجه چشم دچار عفونت هرپسي را نماليد.
¤ براي پيشگيري از عود مجدد بيماري، زماني كه قرار است مدت زيادي را در بيرون از خانه بگذرانيد، روي لب هاي خود پماد اكسيد روي يا كرم ضدآفتاب بماليد.
¤ استفاده از كرم ضدويروس آسيكلووير و قراردادن لايه نازكي از آن با استفاده ازگوش پاك كن بر روي تب خال هر 6 ساعت در بهبود آن موثر است.
¤ دستكاري نكردن ضايعات يكي از راه هاي درمان بيماري است.
¤ از خود درماني چشم دچار عفونت با ويروس هرپس اجتناب كنيد.
¤ دراين حالت مسواكي نو براي شستشوي دندان ها انتخاب كنيد و بعداز بهبود بيماري حتما آن را دور بيندازيد.
¤ مصرف لبنيات و سيب زميني به دليل دارا بودن ليزين بايد افزايش يابد و از خوردن شكلات، كاكائو، غلات، بادام زميني و ژله خودداري كنيد.
¤ در نهايت ورزش، تمدد اعصاب و دوركردن افكار منفي و كاهش فشارعصبي و استرس در درمان و پيشگيري از تب خال موثرند.
براي كاهش درد تب خال چه بايد كرد؟
براي درد ناشي از تب خال مسكن هايي مثل آسپيرين و استامينوفن مناسب هستند. كمپرس با سرم نمكي (يك قاشق چايخوري نمك در يك ليوان آب تسكين دهنده است و به پاكيزه نگه داشتن تاول ها كمك مي كند. پزشك داروي آسيكلووير را به صورت موضعي يا خوراكي تجويز خواهد كرد. اين دارو در كاهش شدت علائم در عفونت هاي اوليه و ثانويه موثر است.
علت بوجود آورنده بيماري تب خال: عفونت با ويروس هرپس كه به پوست تهاجم مي كند و غالبا پيش از ايجاد عفونت فعال، تا ماه ها يا سال ها در آنجا باقي مي ماند ويروس از طريق تماس فرد به فرد يا تماس با ترشحات بزاقي، چشمي، ادرار يا مدفوع انتقال مي يابد. تاول ها و زخم هاي تب خال تا زماني كه بهبود نيافته باشند مسري هستند، چه در موقع اولين بروز تب خال و چه در بروز مجدد آن.
چگونه پيشگيري كنيم؟
از تماس فيزيكي با افرادي كه ضايعات فعال دارند خودداري كنيد. به هنگام تب خال، براي جلوگيري از انتقال ويروس، دستان خود را مرتب بشوييد. با ماليدن روزانه داروي آسيكلووير مي توان بيماري را درمان كرد.

 



آگهي روي كف دست

مردم هر روز توسط آگهي هاي بازرگاني اينترنتي بمباران مي شوند اما از اين پس اين بمباران در مكانهايي صورت خواهد گرفت كه شهروندان حتي تصورش را هم نمي كنند.
در آينده اي نزديك با استفاده از تكنولوژي كامپيوتري، شركت ها به تبليغ روي دست مردم خواهند پرداخت.
اين تكنولوژي جديد «بارش اطلاعات» نام دارد كه وارد حيطه هواشناسي مجازي مي شود. در اين تكنولوژي يك پروژكتور روي سه پايه قرار داده مي شود كه تصوير برخورد دانه هاي باران را روي زمين نشان مي دهد تا اين كه مردم وارد منطقه باراني بشوند و كف دستهاي خود را براي احساس كردن باران رو به آسمان بگيرند.
به محض اين كه شخص وارد منطقه باراني بشود يك دوربين موقعيت وي را شناسايي مي كند و كليه حركات فرد مورد نظر را به كامپيوتر مركزي انتقال مي دهد. آنگاه پروژكتور يك آگهي دايره شكل را در قالب يك يا چند كلمه روي كف دست شخص منعكس مي كند. شركت هاي عرضه كننده اين تكنولوژي معتقدند «بارش اطلاعات» مشتريان بسياري را جذب كالاها و خدمات خواهد كرد.
به گفته يكي از مجريان اين پروژه هنگامي كه انسان با يك آگهي روي اعضاي بدنش مواجه مي شود بيشتر به آن توجه مي كند. در واقع شخص دريافت كننده آگهي احساس مي كند آگهي كه روي كف دستش ظاهر شده كاملا به وي تعلق دارد و بايد به آن توجه كند.
همچنين مي توان از تكنولوژي «باران» براي هدايت مشتريان به فروشگاه هاي مورد نظر استفاده كرد. نكته جالب اين كه مسير تصاوير منتشر شده از پروژكتور به موازات تغيير موقعيت مكاني شخص تغيير مي كند. به عبارت ديگر، در تمام لحظات، مشتري از زواياي مختلف تصويري واضح روي دست خود دريافت مي كند.
شايد از اين تكنولوژي بتوان در مراكز تفريحي نيز استفاده كرد تا مردم حين ايستادن در صف بليت بتوانند انيميشن يا فيلم روي كف دستان خود تماشا كنند.
در حال حاضر، چالش پيش روي دانشمندان افزايش زمان دوام آگهي ها روي كف دست است. هم اكنون اين آگهي ها به اندازه دوام يك قطره باران است. همچنين دانشمندان در پي يافتن روشي هستند كه مردم از طريق آن بتوانند آگهي هاي قبلي را مجددا روي دست خود بياورند.
در حال حاضر دارندگان تلفن همراه در ژاپن از تصاوير كوچكي كه روي آگهي هاي مكتوب وجود دارد عكس مي گيرند كه اين تصاوير آنها را به سوي سايت هاي اينترنتي كه حاوي اطلاعات كامل تري در مورد محصول مورد نظر مي باشند، هدايت مي كنند.
گفته مي شود ارزش صنعت تبليغات ژاپن در سال گذشته ميلادي بالغ بر 53 ميليارد دلار بود كه هر روز وابستگي آن به تكنولوژي مدرن افزايش مي يابد.
كارشناسان پيش بيني مي كنند تبليغات اينترنتي در سال جاري از تبليغات راديو سبقت بگيرد اما كماكان عقب تر از تلويزيون و رسانه هاي مكتوب خواهد بود.

 



كوچك شدن مغز ويژه انسانهاست

مطالعات جديد نشان مي دهند كوچك ترشدن مغز ويژگي است كه تنها مختص انسانها است، به بياني ديگر اين پديده بهايي است كه بايد براي انسان بودن پرداخت.
از دست رفتن و تخريب نورون ها در طول زمان نتيجه ارتباطي است كه ميان طول عمر زياد و مغزهاي بزرگ وجود دارد.
كوچك شدن ساختارهاي بزرگ مغز از قبيل هيپوكامپ و بخش هاي پيشاني در طول زمان رويدادي است كه تاكنون در ميان انسانها ديده شده است. اكنون دانشمندان تأييد كرده اند كه اين پديده حتي در ميان جانداراني كه نزديك ترين تشابه را به انسانها دارند، يعني شامپانزه ها ديده نمي شود و تنها مختص انسانهاست.
محققان آمريكايي دانشگاه جورج واشگتن با تصويربرداري مغز 99 شامپانزه در رده سني 10 تا 51 سال به اين نتايج دست پيدا كردند.
نتايج اين اسكنهاي MRI با نتايج اسكن مغزي 87 انسان 22 تا 88 ساله مقايسه شد و دانشمندان دريافتند كاهش در ميزان حجم تمامي ساختارهاي اصلي مغزي پديده اي است كه در مدت عمر انسان و نه شامپانزه ها رخ مي دهد. درمقابل در مغز شامپانزه ها حين افزايش سن هيچ تغيير قابل توجهي ديده نمي شود.
به گفته محققان انسانها به صورت خاص در دوران كهنسالي درمعرض ابتلا به بيماري هاي مغزي از قبيل آلزايمر، كاهش حافظه و قدرت تفكر قرار مي گيرند.
عمر انسانها به طور فيزيكي با سرعت كمتري سپري مي شود، براي مثال شامپانزه ها در 30 سالگي علائم پيري را در خود نشان مي دهند در حالي كه انسانها براي مدتي طولاني تر مي توانند قواي جسماني خود را حفظ كنند. گفته مي شود طول عمر با ايجاد مغزهاي بزرگ تر در ارتباط است اما مطالعات جديد نشان مي دهد طول عمر مي تواند عاملي براي سالخوردگي عصبي انسان و كوچك شدن تدريجي مركز كنترل بدن انسان شود.

 



سرما و گرماي زياد خاصيت انسولين را از بين مي برد

عضو هيئت علمي دانشكده پرستاري مامايي شهيد بهشتي گفت: ديابتي هايي كه قصد سفر به مناطق گرمسير را دارند حتما انسولين را در دماي متعادل نگه دارند زيرا سرما و گرماي بيش از حد خواص انسولين را از بين مي برد.
به گزارش روابط عمومي سازمان نظام پرستاري، فاطمه احمد لاريجاني افزود: انسولين در هواي سرد يخ زده و در گرما شيري رنگ و حاوي دانه هاي معلقي مي شوند كه همگي نشانه خراب شدگي است از اين رو بيماران ديابتي مسافر به مناطق سرد يا گرم بايد مراقب باشند تا انسولين را از گرما يا سرماي شديد دور نگه دارند.
وي ادامه داد: چنانچه بيماران با هواپيما سفر مي كنند انسولين را داخل بار نگه ندارند و اگر خودروي زميني وسيله سفر است از قراردادن انسولين در پشت پنجره و در معرض نور مستقيم خورشيد خودداري كنند و ترجيحا آن را در كيف دستي قرار دهند.
عضو هيئت علمي دانشكده پرستاري مامايي شهيد بهشتي افزود: چنانچه مسير زميني طولاني است بهتر است انسولين در دستمال مرطوب و در جاي خنك (يخچال يا فلاكس آب) اما نه در مجاورت مستقيم يخ نگهداري شود.
به گفته لاريجاني، مناسب نبودن شرايط نگهداري انسولين سبب تغيير ماهيت و خاصيت دارو مي شود.
وي باتأكيد بر ضرورت همراه داشتن مقادير كافي انسولين يا داروي خوراكي و دستگاه كنترل قند خون (گلوكومتر) ادامه داد: بيماران بايد پيش از سفر با پزشك خود مشورت و دستورات لازم را دريافت كنند.
عضو هيئت علمي دانشكده پرستاري مامايي شهيدبهشتي گفت: چون سفر و مسافرت نوعي استرس است و استرس سبب تغيير در ميزان قندخون مي شود بيماران ديابتي در طول سفر نبايد كنترل روزانه قندخون را فراموش كنند و در بيماراني كه انسولين داروي مصرفي آنها است تزريق انسولين بايد طبق دستور ادامه يابد.
لاريجاني اضافه كرد: بيمار و اطرافيان بايد به خوبي با علائم و نشانه هاي شوك و افزايش يا افت قندخون آشنا شوند و در صورت لزوم كارت يا شناسه معرف بيمار ديابتي را به همراه داشته باشند.

 



جايزه جراحان لثه آلمان براي محقق ايراني

محقق ايراني خارج كشور طي تحقيقاتي روش نويني براي جلوگيري از تحليل استخوان فك و لثه پس از كشيدن دندان ارائه كرد كه به دليل تحقيقاتش در اين زمينه موفق شد به عنوان اولين محقق ايراني جايزه اول جراحان لثه آلمان را دريافت كند.
دكتر بهنام شكيبايي مقدم- مجري طرح در گفتگو با مهر با اشاره به روش نوين جلوگيري از تحليل بافت سخت و نرم فك پس از كشيدن دندان اظهار داشت: طبق آخرين تحقيقات علمي پس از كشيدن دندان طي 2 ماه حدود 50 درصد از لثه به عنوان بافت نرم و استخوان فك به عنوان بافت سخت تحليل مي رود كه اين امر اشكالات مهمي را براي كاشت ايمپلنت ايجاد مي كند.
وي عدم امكان جايگذاري ايمپلنت مناسب را به دليل كمبود بافت از جمله اين اشكالات دانست و گفت: اين امر اكثرا موجب مي شود كه كاشت ايمپلنت هاي قطور و بلند كه از استحكام بالاتري برخوردار ند، امكان پذير نباشد.
مجري طرح ادامه داد: از اين رو جراح در اين موارد به ايمپلنت هاي نازك و كوتاه قناعت مي كند كه اين نوع ايمپلنت ها درصد عوارضي چون شكستگي، عفونت و شل شدگي ايمپلنت را به دنبال دارد.
شكيبايي مقدم يادآور شد: راه حل دوم در اين موارد بازسازي استخوان فك و لثه از دست رفته قبل يا در هنگام جايگذاري ايمپلنت است كه اين روش موجب افزايش تعداد جراحي ها و طول درمان مي شود ضمن آنكه هزينه درمان بيمار را افزايش مي دهد.
وي به نتايج تحقيقات خود در اين زمينه با همكاري محققان دانشگاه هاي آلمان و سوئيس اشاره كرد و اظهار داشت: اين مطالعات ما را به سمت ابداع روشي براي كاهش تحليل سوق داد. اساس اين روش كشيدن دندان به صورت كم تهاجمي (Minimally invasive) و استفاده از مواد جايگزين كننده است.
عضو هيئت علمي دانشگاه دوسلدورف آلمان با بيان اينكه اين مواد جايگزين معمولا از خود فرد، حيوانات يا مواد مصنوعي گرفته مي شوند، ادامه داد: تحقيقات ما نشان داد كه پودر استخوان گاو به عنوان ماده دير جذب بهترين ماده براي پر كردن حفره دندان است.
به گفته اين محقق، پس از پر كردن حفره دندان با اين ماده، سطح آن توسط اسفنج ژلاتيني پوشانده مي شود. اسفنج ژلاتيني از يك سو به ماده استخواني زير خود استحكام مي بخشد و از سوي ديگر باعث بازسازي لثه مي شود.
مجري طرح ترميم استخوان و لثه، با بيان اينكه اين تكنيك با عنوان Socket Preservation عرضه شد، اضافه كرد: در اين تكنيك بيمار پس از گذشت 10 هفته ايمپلنت ايده آل خود را با ابعادي مناسب دريافت كرده و در اغلب موارد نياز به تكنيكهاي بازسازي مجدد بافت را ندارد چرا كه روش فوق به طور ميانگين از 90 درصد تحليل استخوان و لثه جلوگيري مي كند.
شكيبايي مقدم كه اخيرا با انتشار تحقيقاتش در اين زمينه به عنوان اولين محقق ايراني موفق به دريافت جايزه اول جراحان لثه آلمان شده است، در خصوص برتري ماده ديرجذب استخواني گاو در اين روش توضيح داد: در تحقيقات انجام شده به دليل مشخصي در اين زمينه دست نيافتيم ولي به فرضيه اي رسيديم كه در حال حاضر در بسياري از مقالات علمي پذيرفته مي شود.
وي ميزان تراكم پودر استخوان گاو را مشابه تراكم ريشه دندان دانست و گفت: زماني كه حفره دندان با اين مواد پر مي شود به دليل مشابهت تراكم ماده جديد با ريشه، به بافت اطراف دندان اجازه مي دهد كه نسبت به وظايف خود در زمينه ترميم حفره اقدام كند از اين رو تحليل استخوان به حداقل مي رسد.
سرپرست بخش ايمپلنتولوژي آكادمي كارل زايس در سوئيس با بيان اينكه اين روش بايد بلافاصله پس از كشيده شدن دندان اجرايي شود، ادامه داد: پس از كشيدن دندان خون در حفره دندان لخته مي شود و كليه فاكتورها و سلولهايي كه در بازسازي استخوان مورد نياز است از مغز استخوان خارج و وارد حفره دندان مي شود از اين رو با استفاده از اين سلولها و مواد پركننده اقدام به بازسازي استخوان مي شود.
اين پژوهشگر همچنين افزود: اگر در هنگام كشيدن دندان يك يا چند ديواره حفره دنداني آسيب ديده يا از بين رفته باشند، ابتدا با استفاده از يك ممبرين (غشا) قابل جذب كلاژني ديواره ها بازسازي شده سپس حفره دنداني پر مي شود. در اين تكنيك كه Ridge preservation ناميده مي شود، بيمار پس از 10 هفته مي تواند ايمپلنت مورد نياز را دريافت كند.

 



اتفاقات ناگواري كه در يك غار شما را تهديد مي كند

مجله وايرد در طبقه بندي جديد خود به معرفي تمام اتفاقات ناگواري كه ماجراجويان را در جريان يك اكتشاف يا بازديد در يك غار تهديد مي كنند پرداخته است.
زماني كه براي اكتشاف يا يك گردش ماجراجويانه به غار مي رويد به اين وسايل نياز داريد: چراغ، طناب، قلاب، آب و غذاي كافي.
در جريان كاوش در يك غار خطرات بسياري مي تواند شما را تهديد كند. در اين راستا، مجله وايرد فهرستي از اين خطرات را تهيه كرده است كه بسيار قطورتر از ليست وسايل موردنياز براي سفر به نظر مي رسد.
علاوه بر خطر سقوط، سر خوردن، شكستگي اندام هاي بدن و هجوم خفاشها، خطر حمله ارگانيسمهاي ميكروسكوپي ساكن غارها كه مي توانند عامل انتقال بيماري هاي مهلكي باشند بيش از همه خودنمايي مي كند.
خطراتي كه غارشناسان را تهديد مي كند عبارتند از:
هيستوپلاسموزيز- زماني باعنوان «بيماري غار» شناخته مي شد. هيستوپلاسموزيز يك عفونت ريوي در اثر آلودگي به قارچ Histoplasma capsulatum است. اين قارچ، خفاشها و پرندگان را آلوده مي كند و سپس از راه فضولات اين حيوانات دفع مي شود. انسان در تماس مستقيم با اين فضولات يا استنشاق آنها مي تواند به اين قارچ آلوده شود.
اين بيماري كه تنها در موارد نادري مهلك است حدود 10روز به طول مي انجامد. افراد مبتلا علائم مشابه آنفلوآنزا يا سل را دارند. به طوري كه تا قبل از 1930 اين بيماري با سل اشتباه گرفته مي شد. هيستوپلاسموزيز يكي از شايع ترين بيماري هايي است كه غارشناسان را تهديد مي كند.
هاري- اين يكي از خطرناك ترين بيماري ها براي كساني است كه در غارها زندگي مي كنند. درصورتي كه اين بيماري فوراً و بلافاصله درمان نشود مي تواند منجر به تشنج، كما و مرگ شود.
ويروس هاري در رطوبت غارها پيدا مي شود. رطوبت، شرايطي ايده آل براي تكثير و زندگي طولاني اين ويروس است. متخصصان در اين خصوص اظهار داشتند: «زماني كه با صدها هزار خفاشي مواجهيد كه در يك محيط گرم و مرطوب داخل غار، فعاليت هاي روزانه خود را انجام مي دهند بايد بدانيد كه ويروس هاري هم در معرض شما قرار دارد. به ويژه كه اين ويروس مي تواند تا مدتها در فضولات اين حيوانات باقي بماند.»
بر پايه اطلاعات مركز كنترل بيماري آمريكا خفاشها بزرگ ترين مسئولان انتقال آلودگي هستند. به طوري كه اين پستانداران پرنده، يكي از چهار حيوان عامل انتقال هاري به شمار مي روند.
اين بيماري از طريق گاز گرفتگي يا چنگ انداختن منتقل مي شود. افرادي كه به طور مرتب به غارها مي روند بايد نسبت به اين ويروس واكسينه شوند.
تب خونريزي دهنده ماربورگ- ويروس ماربورگ كه از خانواده ويروس ابولا است سبب بروز تب خونريزي دهنده كشنده اي مي شود. به نظر مي رسد كه عامل انتقال اين ويروس، خفاش ميوه خوار آفريقايي باشد. با وجود اين، بسياري از پستانداران ديگر نيز مي توانند اين ويروس را منتقل كنند.
پس از حدود يك هفته نهفتگي، ويروس ماربورگ موجب تب و دردهاي عضلاني مي شود. در مراحل پيشرفته تر، بيماري در 25تا 90درصد موارد با مرگ بيمار پايان مي يابد. بين سال هاي 1998 تا 2000 در جمهوري دموكراتيك كنگو 128 نفر در اثر اين عفونت جان باختند كه بيشتر آنها معدنچيان يك معدن طلا بودند.
لپتوسپيروزيز(تب 7روزه)- معدنچيان و غارشناسان نواحي گرمسيري مي توانند در تماس با آب آلوده به فضولات خفاش ها و موش هاي صحرايي به اين بيماري مبتلا شوند. اين بيماري كه سبب سردرد، تب و دردهاي عضلاني مي شود با مصرف آنتي بيوتيك قابل درمان است. هرچند بهترين راه براي دوري جستن از تب 7روزه اين است كه از نوشيدن آب در غارها اجتناب كنيم، چكمه هاي لاستيكي بپوشيم، ماسك و دستكش داشته باشيم و به محض مشاهده زخم هاي سطحي فوراً آنها را ضدعفوني كنيم.
تب راجعه (relapsing fever)- اين تب به ويژه در خاورميانه و آسياي مركزي شايع است اما در آمريكا، آمريكاي جنوبي و آفريقا نيز ديده مي شود. اين آلودگي در اثر عفونت به باكتري كه در بدن كك هاي ساكن مكان هاي مرطوب و تاريك غارها زندگي مي كند منتقل مي شود.
اين بيماري با تب، دردهاي عضلاني، سردرد و معده درد آغاز مي شود و زماني كه به نظر مي رسد بيمار درمان شده است دوباره باز مي گردد. اين بيماري، با تركيبي از داروهاي مختلف درمان مي شود.
براي اجتناب از آلودگي بهتر است از ككها دور شويد و اگر آنها را ديديد بدون اينكه نابودشان كنيد محترمانه از كنارشان رد شويد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14