(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 مرداد 1390- شماره 19991

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رأي قاطع مجلس به 4 وزير پيشنهادي رئيس جمهور
خارج از دستور
تبيين علمي ولايت فقيه(6) 3شرط لازم براي حاكم اسلامي
در اولين روز ماه رمضان صورت گرفت كودكان يتيم ميهمان افطاري رئيس جمهور
مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران :
رأي نمايندگان به قاسمي پاسخي قاطع به هجمه هاي رسانه اي غرب عليه سپاه بود
آيت الله يزدي: نبايد از هر تريبوني عليه مسئولان نظام سخن پراكني كرد
صالحي به وزير خارجه اوكراين تسليت گفت



رأي قاطع مجلس به 4 وزير پيشنهادي رئيس جمهور

مجلسي ها با حمايت قاطع از وزراي پيشنهادي دولت، به هر 4 وزير دولت راي اعتماد دادند. بررسي صلاحيت 4 وزير پيشنهادي دولت، روز گذشته در دستور كار صحن علني بهارستان بود كه طي دو جلسه صبح و عصر به سرانجام رسيد. اهالي خانه ملت ديروز و در يك روز پر كار با هر 4 عضو جديد كابينه براي تصدي وزارتخانه ها، موافقت كردند.
در اين ميان رستم قاسمي با 216 راي موافق از سوي نمايندگان، به عنوان وزير نفت انتخاب شد. نمايندگان همچنين با 218 راي، مهدي غضنفري را به عنوان وزير «صنعت، معدن و تجارت» برگزيدند.
عبدالرضا شيخ الاسلامي هم با 204 راي موافق نمايندگان، به عنوان وزير «كار، تعاون و رفاه اجتماعي» منصوب شد. همچنين محمد عباسي نيز با 165 راي مثبت، اولين وزير ورزش و جوانان كشور شد.
روز گذشته محمود احمدي نژاد براي دفاع از 4 وزير پيشنهادي خود در صحن علني مجلس حاضر شده بود در سخنان كوتاهي به طور اختصار دفاعيات خود را مطرح كرد.
در حالي كه طبق ماده 190 آيين نامه داخلي مجلس، رئيس جمهور براي دفاع از وزيران پيشنهادي مي تواند يك ساعت سخنراني كند، اما وي در دفاعيات خود از چهار وزير «صنعت، معدن، تجارت»، «كار، تعاون و رفاه اجتماعي»، «نفت» و «ورزش و امور جوانان» به كليات بسنده و اظهارات خود را در 10 دقيقه خلاصه نمود و پس از اظهارات خود جلسه علني مجلس را ترك كرد.
احمدي نژاد با بيان اينكه: «امروز 4 وزارتخانه مهم داريم كه 2 تا از اين وزارتخانه ها، ادغام 4 وزارتخانه و ديگري از ادغام 2 سازمان و معاونت رئيس جمهور حاصل شده است»، تصريح كرد: تجربه نشان داد كه اصلاح ساختار اداري و كوچك سازي بدنه اصلي دولت پس از انجام مطالعات دقيق در اجرا بايد با سرعت اتفاق افتد تا خللي در اداره كشور ايجاد نشود.
وي اضافه كرد: تجربه نشان داد كه مي شود كارهاي بزرگي انجام داد؛ مي شود يك دولت كوچك اما چابك، مسلط، عالم و كارآمد داشت.
رئيس جمهور در ادامه از همه افرادي كه به امر ادغام چهار وزارتخانه كمك كردند و ياري رساندند تا اين ادغام ها به خوبي انجام شود، تشكر و تاكيد كرد: امروز 4 وزير داريم كه اين وزرا براي شما شناخته شده هستند و نيازي به معرفي من وجود ندارد.
وي اظهار اميدواري كرد كه با راي نمايندگان مجلس اين 4 وزارتخانه با سرعت به ثبات برسد و مسير خدمت گزاري با سرعت بيشتري استمرار پيدا كند.
رئيس جمهور از وزراي قبلي اين وزارتخانه ها تشكر كرد و گفت: محرابيان خدمات فراواني را در حوزه صنعت و معدن انجام داد. وي مديري جوان و فعال بود كه اميدواريم در آينده خدمات فراواني به كشور و انقلاب انجام دهد.
احمدي نژاد همچنين از ميركاظمي و محصولي تشكر و اظهار اميدواري كرد اين افراد در آينده نيز در مسير خدمت گزاري حركت كنند.
بحث داغ نمايندگان درباره قاسمي
علي مطهري هم كه ديروز در مخالفت با قاسمي صحبت مي كرد، طي سخناني گفت: مخالفت من با وزارت قاسمي بيش از آنكه مربوط به شخص وي باشد، مربوط به يك اصل كلي در اداره نظام هاي سياسي خصوصا نظام جمهوري اسلامي است.
وي افزود: در واقع شخصيت حقيقي قاسمي را از شخصيت حقوقي وي تفكيك مي كنم چرا كه ويژگي هاي فردي قاسمي قابل تمجيد و ستايش است؛ وي از نظر اخلاص، تواضع، ساده زيستي و فداكاري در راه انقلاب اسلامي و تلاش جدي در سازندگي كشور و در مجموع مانند تمام فرماندهان سپاه، شخصيتي دوست داشتني هستند.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه بايد به اين مسئله، نگاه كلان توأم با در نظر گرفتن مصالح و آينده نظام داشته باشيم، نه نگاه حزبي و گروهي، تصريح كرد: اصل كلي مورد تاكيد من لزوم پيوند نخوردن سپاه پاسداران به عنوان يك قدرت نظامي با قدرت سياسي و قدرت اقتصادي و به عبارتي ديگر دولتي نشدن سپاه است، همانطور كه بر دولتي نشدن روحانيت از طرف امام(ره) و شهيد مطهري تاكيد فراوان شده است.
نماينده تهران در خانه ملت همچنين تاكيد كرد: وزارت يك نظامي در وزارتخانه نفت سبب پيوند قدرت نظامي، سياسي و اقتصادي خواهد بود كه ممكن است فسادآور باشد البته عنصر تقوا تا حد زيادي مي تواند مانع فساد شود ولي هرگز مصونيت آور نيست و اين ما هستيم كه نبايد زمينه پديد آمدن فساد را ايجاد كنيم.
وي نخستين اثرسوء اين اقدام را سخت شدن سوال، استيضاح و به طور كلي نظارت مجلس بر وزير دانست و تصريح كرد: سپاه اكنون درست يا نادرست به تصاحب پروژه هاي عمراني در يك رقابت نابرابر با بخش خصوصي متهم است. مانند واگذاري اپراتور سوم مخابرات كه با اضافه شدن حوزه عظيم نفت به آن، اين اتهام تشديد خواهد شد.
مطهري در پايان تأكيد كرد: مخالفت من با شخص قاسمي نيست و ايشان را فردي با تقوا و با تجربه خوب در حوزه پروژه هاي عمراني نفتي مي دانم و مخالفت من با روند ورود نظاميان به قدرت سياسي و دولت است و اين را براي كشور مضر مي دانم.
در مقابل لاريجاني نيز كه موافق قاسمي بود، در پاسخ به مطالب علي مطهري در خصوص سپاه مبني بر اينكه «سپاه پاسداران از اين طريق وارد سياست مي شود كه اين خطرناك است»، اين سخن را تلقي نادرستي عنوان كرد كه اين سخن رئيس مجلس احسنت نمايندگان را در پي داشت.
اين نماينده مردم در خانه ملت اضافه كرد: بسياري از نيروهاي سپاه پاسداران در كشور مسئوليت دارند و اگر كسي در طول جنگ در سپاه بوده است، «ذنب لايغفر» نكرده است. اين سخن رئيس مجلس نيز با احسنت نمايندگان همراه شد.
وي با بيان اينكه بايستي افتخار كنيم چنين افرادي مسئوليت هاي مختلفي در كشور دارند، خاطرنشان كرد: بنده اطلاع دارم كه سپاه پاسداران با مسئوليت قاسمي در وزارت نفت مخالف بود و مدت ها كشمكش وجود داشت حتي زماني كه خود ايشان (قاسمي) از من مشورت خواست به وي گفتم كه من نگران قرارگاه هستم زيرا ممكن است با رفتن شما قرارگاه لطمه بخورد.
لاريجاني ادامه داد: بنده اطلاع دارم كه فرمانده سپاه هم مخالف بود اما در نهايت زماني كه مشاهده كردند مشكلي در كشور به وجود آمده و وزارت نفت معطل است، از خودگذشتگي كرده و نيروي خوب خود را به دولت دادند كه در وزارت نفت فعاليت كنند، در نتيجه اين تلقي، تلقي درستي نيست كه سپاه پاسداران مي خواهد قدرت سياسي را بگيرد.
وي با بيان اينكه فرمانده سپاه به دليل خوش سابقگي قاسمي مخالف رفتن وي بود، تصريح كرد: سپاه پاسداران نمي خواست به اوضاع سياسي كشور چنگ بزند و اينگونه تلقي ها اشتباه است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نبايد با اينگونه مسائل، كشور را از وجود چنين افرادي محروم كنيم، اظهار داشت: از زماني كه نام آقاي قاسمي براي وزارت نفت مطرح شد، موجي بر ضد سپاه مخصوصاً شخص وي به وجود آمد؛ مباحثي همچون اين موضوع كه اسم وي در ليست تحريم هاست و قطعاً مشكلاتي به وجود خواهد آمد كه نبايد به اين حرف ها اعتماد كرد.
لاريجاني همچنين تأكيد كرد: بنده معتقدم چون اينگونه حرف ها بيان مي شود، مجلس بايستي يك راي نمادين به قاسمي بدهد. اين سخن رئيس مجلس احسنت نمايندگان را در پي داشت.
مطهري در ادامه در اخطاري با استناد به ماده 77 قانون اساسي و پس از پايان سخنان علي لاريجاني رئيس مجلس كه در موافقت با رستم قاسمي وزير پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي وزارت نفت صحبت كرد، گفت: بنده در سخنانم كه به عنوان مخالف آقاي قاسمي صحبت كردم، گفتم تا زماني كه فردي عضو سپاه پاسداران يا ارتش و يا يكي از نيروهاي نظامي باشد، صلاح نيست كه به عنوان وزير انتخاب شود.
وي افزود: ما هم خوشحال مي شويم كه اينها از پست نظامي كه دارند، استعفا دهند و ما از تجربيات آنها استفاده كنيم.
علي لاريجاني رئيس مجلس نيز در پاسخ به وي گفت: شما مخالفت كرديد و بنده به عنوان موافق صحبت كردم.
اولياء نماينده مردم يزد كه مخالف بعدي قاسمي بود، با بيان اينكه مجلس تصميمش را در مورد آقاي قاسمي گرفته است، افزود: مي خواهم كه همه به قانون اساسي پايبند باشند و منافع كشور را در نظر بگيرند.
اولياء از همكاران خود خواست كه اجازه دهند مجلس محل بحث و گفت وگو باشد و همواره شأن مجلس حفظ شود.
فلاحت پيشه نماينده اسلام آباد غرب هم يكي ديگر از موافقين قاسمي بود كه گفت: اقداماتي كه قاسمي در قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء انجام داده، به عنوان سند افتخاري براي كشور محسوب مي شود كه بايد به آن توجه شود. وي گفت: برخي مي خواهند كه فرزندان رشيد كشور را از حضور و فعاليت در روند توسعه كشور دور كنند و به همين دليل نام برخي افراد را در ليست تحريم ها قرار مي دهند.
فلاحت پيشه ادامه داد: هم اكنون دنيا ليست هاي تحريم را زير سؤال مي برد. ما هم كه همواره تهديدها را به فرصت تبديل مي كنيم. لذا نبايد ما در مسيري حركت كنيم كه ديپلماسي عمومي دشمن در آن سمت است.
نماينده مردم اسلام آباد غرب به موضوع تخصص و تجربه براي تصدي وزارت نفت اشاره كرد و اظهار داشت: در مورد تخصص و تجربه آقاي قاسمي همين بس كه همه اعضاي كميسيون انرژي آقاي قاسمي را مورد تأييد قرار دادند.
وي با بيان اينكه قاسمي 20 سال در حوزه نفت كشور و مراكز استراتژيك انرژي حضور داشته، گفت: رسيدن به مقام اول پالايشگاهي در منطقه و تعيين درصد صيانتي از 10 درصد به 80 درصد از جمله اقدامات مثبت آقاي قاسمي بود.
قاسمي: سرباز كوچكي از سپاه هستم
رستم قاسمي وزير پيشنهادي نفت كه صبح چهارشنبه در دفاع از برنامه هاي خود در صحن علني مجلس سخنراني مي كرد، اظهار داشت: افتخارم اين است كه سرباز كوچكي از خيل پاسداران انقلاب اسلامي هستم كه پس از 8 سال دفاع مقدس تمام دوران خدمتي خود را در سازندگي كشور گذرانده ام.
وي تصريح كرد: طي اين دوران صدها پروژه بزرگ عمراني به ويژه پروژه هاي نفت و گاز را با همكاري ديگر برادران در قرارگاه خاتم به انجام رسانده ايم؛ در اين قرارگاه توانستيم كيفيت پروژه ها و زمانبندي آنها را به نرم جهاني رسانده و در كنترل قيمت ها نقش مؤثري انجام دهيم و با خروج شركت هاي بزرگي مثل توتال و شل كه روزي ما را تحريم كرده بودند توانستيم جايگزين آنها شويم.
وزير پيشنهادي نفت با بيان اين كه با عنايت و تعامل 20 ساله با وزارت نفت در چارچوب سياست هاي كلي مقام معظم رهبري در بخش نفت و گاز، سند چشم انداز و برنامه پنجم، برنامه هاي خود را به مجلس ارائه كردم تصريح كرد: اهميت توليد نفت و گاز در اقتصاد كشور بر هيچ كس پوشيده نيست.
قاسمي در ادامه مهمترين برنامه خود را سرعت بخشيدن برداشت از ميادين مشترك دانست و يادآور شد: 17 ميدان مشترك دريايي و خشكي و 5 ميدان گازي در كشور وجود دارد كه علي رغم سرمايه گذاري ها در دولت هاي گذشته به ويژه دولت نهم و دهم اما برداشت ما از اين ميدان ها كافي نيست.
وي افزود: با حمايت هاي كميته ويژه نظارت بر ميادين مشترك برنامه بنده اين است كه برداشت از آنها را سرعت ببخشم.
وي جمع آوري گازهاي همراه، افزايش صادرات گاز، توجه به توسعه بخش پتروشيمي، سرعت بخشيدن به بخش هاي توسعه اي در بخش پالايشگاهي، توزيع گاز طبيعي براي بهره مندي مردم، سرعت بخشيدن به سياست هاي اجراي اصل 44 از طريق شكل گيري اصل 44 شكل گيري بازارهاي رقابتي، حمايت از بخش خصوصي براي توليد و ارتقاي كلان نفت از برنامه هاي وزارت نفت عنوان كرد. وزير پيشنهادي نفت در ادامه اين برنامه ها ايجاد بخش خصوصي براي توليد، فروش اوراق ارزي، ريالي، منابع بانك ها، توجه به سفرهاي استاني، توجه به منابع انساني وزارت نفت ايجاد اعتماد و روحيه جهادگري و انگيزه بهره وري را از ديگر برنامه هاي وزارت نفت دانست.
وي همچنين به تعامل با مجلس اشاره كرد كه آن را از برنامه هاي مهم خود در وزارت نفت دانست.
قاسمي در خاتمه گفت: از ابتداي خدمت خود تاكنون علاقه اي به كار سياسي نداشته ام و وزارت نفت را جاي كار سياسي نمي دانم و حضور در دولت را حضور در حزب و گروه تلقي نمي كنم.
موافقان و مخالفان شيخ الاسلامي
روز گذشته، حسيني صدر كه مخالف وزير پيشنهادي كار، تعاون و رفاه اجتماعي بود گفت: شيخ الاسلامي برنامه مناسبي براي رفع معضلات ارائه نداده و در ارائه برنامه هايش كلي گويي كرده است.
رحماني نماينده تبريز هم كه در موافقت با شيخ الاسلامي صحبت مي كرد وي را فردي متدين، متعهد و انقلابي و برنامه هاي وي را براي وزارتخانه كار، و رفاه اجتماعي را كامل و در راستاي برنامه پنجم توسعه دانست.
يوسف نژاد، نماينده ساري نيز اصلاح ساختار مناسب در حوزه كار، سلامت و تعاون و حمايت از بخش خصوصي و اصلاح نظام بيمه بيكاري را يكي از نكات مثبت در برنامه هاي شيخ الاسلامي عنوان كرد.
در ادامه عبدالرضا شيخ الاسلامي وزير پيشنهادي كار و تعاون و رفاه اجتماعي كه در دفاع از برنامه هاي خود در صحن علني مجلس سخنراني مي كرد، تصريح كرد: فقرزدايي از دهك پايين جامعه، ايجاد بستر حمايتي براي بخش متوسط و ضعيف، توانمندسازي اقشار ضعيف براي حضور در عرصه اقتصاد از جمله اقدامات وزارتخانه جديد است، همچنين در اسناد بالادستي هم اهداف كلي و راهكارهاي توسعه و هم منابع مالي پيش بيني شده است كه از آن ميان مي توان به سهم 25 درصدي تعاون در پايان برنامه پنجم اشاره كرد.
شيخ الاسلامي مهمترين راهبرد براي توسعه و تقويت تعاوني ها، حمايت و پشتيباني كامل از تعاوني ها در دولت و وزارت تعاون كار و امور اجتماعي دانست و گفت: دومين راهبرد جلب مشاركت و ساماندهي عمومي مردمي است كه هر دوي اين اهداف از رهگذر اجرايي سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در خصوص اصل 44 مي گذرد.
وي ادامه داد: در اين راستا بايد لوايح تدوين شده را براي اين بخش تهيه و به مجلس تقديم كنيم، اجراي قوانين مصوب، رفع مديريت محدوديت هاي بيمه اي و بانكي، حمايت از دستيابي به بازار نهايي اطلاع رساني عادلانه، تنظيم بازار و پرهيز از مداخله اجرايي حمايت مالي و مقرراتي، حمايت از اتاق هاي تعاون و توانمندسازي آنها، تحقيق و توسعه براي بررسي بازار و افزايش كيفيت از جمله اقداماتي است كه در وزارتخانه جديد صورت مي گيرد.
وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت كه بازنگري در قوانين و مقررات، اصلاح نظام بيمه بيكاري، اصلاح قانون بيمه بيكاري و برقراري نظام حمايتي براي بيكاران جوياي كار از جمله برنامه هاي ما است.
غضنفري هيچ مخالفي نداشت
روز گذشته همچنين محمد دهقان نماينده طرقبه و چناران و مصطفي كواكبيان نماينده سمنان كه اسامي آنها به عنوان مخالفان مهدي غضنفري وزير پيشنهادي دولت براي وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اعلام شده بود، از سخنراني در مخالفت با اين وزير پيشنهادي انصراف دادند. بر اين اساس، نماينده موافق مهدي غضنفري هم سخنراني نكرد.
قرار بود علي بروغني نماينده سبزوار به عنوان موافق وزير پيشنهادي دولت براي وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در صحن علني صحبت كند.
بر همين اساس مهدي غضنفري در ادامه به برنامه هاي خود در حوزه صنعت، معدن و تجارت اشاره و فرصت ها و چالش هاي پيش روي اين 3 حوزه را تشريح و تبيين كرد.
وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت اقدامات صورت گرفته در حوزه سرمايه گذاري صنعتي را خوب عنوان كرد و با اشاره به نيروهاي متخصص و آماده به كار در اين حوزه گفت: متأسفانه چالش هاي اين حوزه استفاده نكردن از ظرفيت هاي موجود و قيمت تمام شده بالا است.
غضنفري يكي از برنامه هاي خود در اين حوزه را صيانت از بنگاه ها و سرمايه گذاري موجود و مولد و نيز تامين سرمايه در گردش برشمرد و گفت: توليدكنندگان انتظار دارند تا با اجراي بسته هاي حمايتي كه در اجراي هدفمندي يارانه ها در نظر گرفته شده به آنها كمك شود.
وي اتمام و تكميل طرح هاي نيمه تمام در حوزه ملي و منطقه اي را از ديگر برنامه هاي خود در اين حوزه برشمرد و با اشاره به برنامه اش در زمينه توسعه صنايع مادر و متوسط تصريح كرد كه تقويت شهرك هاي صنعتي و توجه به مناطق كمتر توسعه يافته از ديگر برنامه ها در اين وزارتخانه جديد است.
وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت حضور بخش خصوصي از طريق اجراي اصل 44 و واگذاري ها و مالكيت به اين بخش و نيز تقويت تشكل هاي بخش خصوصي را از ديگر برنامه هاي خود براي اين وزارتخانه جديد دانست.
وي در اين بخش از سخنان خود به برنامه هايش در حوزه معدن اشاره كرد و با بيان اينكه اين حوزه به دليل ثروت بين نسلي اهميت زيادي دارد خاطرنشان كرد: شناسايي 60 نوع ماده معدني و نيز 55 ميليارد تن ذخاير شناخته شده از فرصت هاي بخش معدن است.
غضنفري ارزش افزوده بخش معدن را مربوط به داخل كشور عنوان كرد و خواستار سرمايه گذاري بيشتر در حوزه اكتشاف معدن شد.
وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت در بخش پاياني سخنان خود به برنامه هايش در حوزه تجارت اشاره كرد و اظهار داشت: توسعه صادرات غيرنفتي و بهبود اوضاع كسب و كار و استفاده از تمام ظرفيت ها در اين حوزه از برنامه هايم در حوزه تجارت است.
وي با بيان اينكه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت 41درصد از سهم اقتصاد كشور را به دوش مي كشد، خواستار تعامل هرچه بيشتر مجلس شد.
غضنفري با بيان اينكه خود را به قانون اساسي، مجلس و رئيس جمهور پاسخگو مي داند از توجه ويژه مقام معظم رهبري به حوزه هاي مذكور تشكر و قدرداني كرد.
نظرات نمايندگان درباره اولين وزير ورزش و جوانان
محمد عباسي كه سابقه خوبي را در وزارت تعاون كسب كرده بود و برگ مثبتي در پرونده اش محسوب مي شد، ديروز اما مخالفان جدي در مجلس داشت.
محمدقسيم عثماني نماينده مردم بوكان در مجلس طي سخناني در مخالفت با عباسي وزير پيشنهادي دولت براي وزارت ورزش و جوانان، با بيان اينكه از موافقين 3 وزير پيشنهادي هستم، اظهار داشت: بنا به دلايل و مستنداتي مخالف وزير شدن عباسي در وزارت ورزش و جوانان هستم و هرچقدر سعي كردم سفارش دوستان مشترك را بپذيرم و اگر هم مخالفتي مي كنم، با چراغ خاموش مخالفت كنم، نتوانستم قسم نمايندگي ام را در اين زمان معنوي ناديده بگيرم و تكليف دانستم كه دليل مخالفت خود را به طور شفاف بيان كنم.
وي اضافه كرد: از آنجا كه اولين وزير قالب ورزش را طراحي مي كند و ساختار آن را شكل مي دهد، بايد شرايط ويژه و جامعي داشته باشد و براي تغيير ساختار اولين قدم شناخت وضع موجود است كه آقاي عباسي همچون خود من هيچ شناختي از فضاي ورزش كشور و امور جوانان ندارد.
نماينده بوكان در مجلس تاكيد كرد: از بيرون تزريق شدن وزير ورزش موجب عدم همكاري و عدم هماهنگي در حوزه ورزش و ورزشكاران و امور جوانان خواهد شد و دچار چالش هايي مازاد بر چالش هاي موجود مي شويم و ورزش ما نخواهد توانست به جايگاه مورد انتظار و واقعي خود برسد.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: اگر امروز عباسي براساس ارتباط و بدون توجه به تخصص انتخاب شود، فردا دروازه بان تيم ملي فوتبال نيز به همين روش انتخاب خواهد شد و اين ما هستيم كه بايد جواب گل هاي خورده ورزش را بدهيم.
عثماني همچنين گفت: سبقه مديريت عباسي در وزارت تعاون نيز خوشبيني ايجاد نمي كند چرا كه عباسي با مديريت خود، حوزه تعاون را كه قرار بود در متن اقتصاد وارد شود و سهم 25درصدي پيدا كند، چنان به حاشيه راند كه منجر به ادغام اين وزارتخانه در وزارت كار شد.
حسن كامران نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي پيش ازظهر ديروز (چهارشنبه) طي سخناني در مخالفت با محمد عباسي وزير پيشنهادي براي تصدي وزارتخانه ورزش و جوانان، با تشكر از سعيدلو مسئول سابق سازمان تربيت بدني به دليل موفقيت هايش در دوران مديريتي وي، اظهار داشت: من به سه وزير پيشنهادي از جمله رستم قاسمي، شيخ الاسلامي و مهدي غضنفري راي خواهم داد ولي با يك نفر مخالف هستم و آن هم دلايل مختلفي دارد.
وي با اشاره به فرموده مقام معظم رهبري كه «بارها فرمودند موازي كاري نكنيد»، افزود: آقاي عباسي بايد به مردم ايران به صورت شفاف پاسخ دهد كه به چه دليل وقتي آقا فرمودند كار موازي نكنيد، نماينده امور خارجي در آمريكاي لاتين شديد.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه عباسي بايد بگويد كه تا چه اندازه با جريان انحرافي ارتباط داشته است، گفت: همانطور كه مي دانيم طي يك سال، وي با جريان انحرافي و افراد شاخصه اين جريان بسيار اخت بوده است.
وي با بيان اينكه عباسي در طول وزارت خود در وزارتخانه تعاون همواره با اتاق تعاون و اتحاديه تعاون درگير بوده است، گفت: مقام معظم رهبري فرمودند كه تا پايان سال 93 بايد سهم تعاون از 5درصد به 25درصد برسد لذا عباسي بايد پاسخ دهد طي 5 سالي كه در وزارت تعاون حاكميت داشته، چه ميزان از اين امر مقام معظم رهبري را اجرا كرده است.
گفتني است حسيني صدر نماينده خوي، محمد ياري نماينده تالش و عباسي نماينده رودسر هم موافقين وزير پيشنهادي ورزش بودند كه هر يك به نحوي سابقه و برنامه هاي وي را منطبق با نيازهاي اين وزارتخانه دانستند.

 



خارج از دستور

تشكيل فراكسيون بيداري اسلامي
با حضور بيش از 160 نماينده
فراكسيون بيداري اسلامي در مجلس با حضور بيش از 160 نماينده و به رياست صدر تشكيل مي شود.
حجت الاسلام سيدعلي طاهري نماينده مردم گرگان در حاشيه جلسه علني چهارشنبه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران از تاسيس فراكسيون بيداري اسلامي به رياست شهاب الدين صدر در مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
وي با بيان اينكه بيش از 160 نماينده مجلس عضو فراكسيون بيداري اسلامي هستند، افزود: اين فراكسيون ذيل مجمع اصولگرايان مجلس و هم جهت با فراكسيون هاي اصولگرا فعاليت خواهد كرد.
سخنگوي فراكسيون بيداري اسلامي با اشاره به چرايي تاسيس فراكسيون اسلامي تصريح كرد: اكنون شاهد قيام هاي مردمي عليه حكومت هاي دست نشانده نظام استكبار در منطقه هستيم كه شاهدان منصف اين قيام ها را برگرفته از انقلاب اسلامي مي دانند. ما براي توسعه بيشتر انقلاب اسلامي فراكسيون بيداري اسلامي را تأسيس كرديم تا ابعاد مختلف صدور انقلاب اسلامي به جهان تبيين شود.
نماينده مردم گرگان با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران به جهت وحدت علاقمندان به انقلاب حول محور ولايت فقيه به يك الگو تبديل شده است، افزود: اعتدال يكي از شعارهاي فراكسيون بيداري اسلامي است چرا كه معتقديم افراط و تفريط انسان را از راه اصلي خارج و منحرف مي كند.
وي در ادامه با تأكيد بر وحدت نيروهاي علاقمند به انقلاب اسلامي حول محور مقام معظم رهبري گفت كه جزئيات بيشتر فراكسيون بيداري اسلامي در آينده منتشر خواهد شد.

 



تبيين علمي ولايت فقيه(6) 3شرط لازم براي حاكم اسلامي

وقتي ما فهميديم جامعه احتياج به حكومت دارد. حكومت هم بايد به وسيله افراد ذي صلاحيتي كه حق حاكميت دارند اداره بشود. اگر مردم حاضر شدند به آنها كمك كنند، افزون بر حق، تكليف هم پيدا مي كنند و پذيرفتن مسئوليت حكومت بر اينها واجب مي شود. در اين جا وقتي مي گوييم حق حاكميت، تصور نشود كه فقط صرف يك حق است. خدا براي ائمه معصومين(ع) حقي قرار داده است كه اگر نخواستند، عمل نمي كنند يا از آن استفاده نمي كنند مثل حقوقي كه جايزالاستيفاست. هر حقي را كه انسان لازم نيست استيفا كند، مي تواند گذشت كند و از آن استفاده نكند، اما اگر حق توأم با تكليف بود، يعني امر جامعه اسلامي بدون حكومت ذي صلاح شرعي، حكومتي كه مشروعيت آن از طرف خدا تأييد شده باشد اصلاح نمي شود، كساني كه واجد اين شرايط هستند به طور واجب كفايي بايد قيام كنند و اگر در شرايط خاصي تعين پيدا كرد يعني عملاً منحصر شد به يك فرد، بر آن فرد واجب متعين خواهد بود. پس مدعا اين است كه خداي متعال براي كساني حق حاكميت قرار داده است و اين حق حاكميت در يك شرايطي- كه از جمله آنها همراهي مردم و كمك مردم است- وجوب پيدا مي كند براي اين افراد تا به تصدي اين امر قيام كنند و به اقامه حكومت بپردازند.
حاكميت معصوم يا اقرب به معصوم
حال سؤال اين است كه خدا براي چه كساني اين حق را قرار داده است؟ براي اين پرسش، دو سبك استدلال نزديك به هم مي شود. اقامه كرد. يكي اينكه بيشتر روي مفروضات و اصول موضوعه خودمان تكيه كنيم و يكي اينكه بيشتر از مقدمات عقلي بهره ببريم. در هر دو صورت، مقدمه مشتركي كه تقريباً بين هر دو روش بحث وجود دارد، اين است كه گاهي يك قانوني وضع مي شود، قانون چه به صورت اثبات حق باشد يا ايجاد يك تكليف، قانون است و هر قانون يك مصلحت كاملي را موردنظر دارد كه بايد استيفا بشود، ولي شرايطي پيش مي آيد كه آن مصلحت به طور كامل استيفا نمي شود يا امكان استيفا آن وجود ندارد. درباره اين مسأله مثالهاي مختلفي مي توان آورد؛ مثال هاي عرفي كه ما در زندگي روزمره مان داريم و مثال هايي كه در مسايل شرعي، اجتماعي و عرفي داريم. اگر ما نتوانستيم مصلحتي را به طور كامل استيفا كنيم معنايش اين نيست كه تكليف هم به طور كلي ساقط مي شود. اگر مرتبه نازل تر آن هم لازم الاستيفا بود بايد به آن مرتبه نازل تر تنزل كنيم. اگر مصلحت كامل نشد بايد به مرتبه نازل ترش بسنده كنيم. هم در فقه و هم در مسايل عرفي و قانوني و حقوقي از اين مسايل زياد داريم. يكي از مثال هاي معروف اين است كه اگر در موقوفه اي عمل به موقوفه به صورتي كه واقف تعيين كرده ميسر نشد يعني موقوفه ممتنع الاستيفا شد بايد به اقرب مواردي كه نظر واقف است، عمل كرد. مثلاً موقوفات زيادي هست كه براي هزينه علوفه مركب زائران حضرت سيدالشهدا چيزهايي را وقف كرده اند كه درآمد آن صرف علوفه مركب زوار سيدالشهدا باشد. حالا كه كسي با اسب و قاطر به كربلا نمي رود كه علوفه احتياج داشته باشد، پس استيفاي اين وقف ميسر نيست؟! حالا چه كار بايد بكنند؟ آيا اين موقوفه ممتنع العمل است و هيچ كاري نبايد با آن بكنند؟! يا جزء موقوفات عامه است؟ يا چون ممتنع الاستيفا است، مثلاً متوليان مردم نوش جان كنند؟! هم عرف مردم و هم قانون حقوقي و هم حكم شرعي مي گويند به اقرب مواردي كه نظر واقف بوده است بايد صرف كنند. يعني اگر علوفه مركب نبود شما پول بنزين ماشين هايي را بدهيد كه به آن طرف مي روند. الآن اگر خود واقف بود حتما همين را مي گفت. هيچ كس نمي گويد كه ديگر نمي شود به اين موقوفه عمل كنند پس يا برويد تحويل دولت بدهيد يا خود متولي نوش جان كند. مي گويند اين نشد بايد به بدل آن عمل كرد. اگر عين آن مصلحت استيفا نمي شود، آنچه اقرب به آن مصلحت يا نزديكتر به آن است بايد استيفا شود. در موارد ديگر هم وقتي شروطي براي تصدي يك پست تعيين مي شود اگر آن شروط به طور كامل ميسر نشد، آن كه اقرب به واجد آن شروط است جانشين مي شود كه اين، مثال هاي زيادي دارد. براساس اين مقدمه و بعد از آن مباني كلي كه به عنوان اصل موضوع براي تشكيل حكومت پذيرفتيم مي گوييم كسي كه مجري حكومت است اگر فرض بشود شخصي باشد كه هيچ خطايي مرتكب نمي شود، هم قانون را خوب مي داند و هم درعمل به قانون، هيچ خطايي مرتكب نمي شود و معصوم است، عقل درباره او چه مي گويد؟ آيا مي گويد با وجود چنين كسي كه هم قانون را بهتر از همه مي شناسد، خطا نمي كند و هم در اجراي قانون دچار گناه و اشتباه نمي شود شما برويد سراغ كسي كه اشتباه مي كند؟! كدام عقلي چنين چيزي مي گويد؟ چه كسي بايد عهده دار اين مسئوليت بشود؟ آن كسي كه گاهي اشتباه مي كند و گاهي درست مي فهمد، يا آن كسي كه هيچ وقت اشتباه نمي كند؟ به طور طبيعي آن كسي كه هيچ وقت اشتباه نمي كند، ترجيح دارد. آن كسي كه هواي نفسي در اعمال حكومتش ندارد، اولي است براي حاكميت به نسبت كسي كه گاهي هم اغراض نفساني و منافع خودش را مي خواهد تأمين كند. عقل به طور قطع، حتي عقل هر كافري هم مي گويد اگر كسي معصوم بود او اولي است. حالا ما به صورت قضيه شرطيه اين مقدمه را مي گوييم كه اگر مجري قانون معصوم بود كه قانون را از همه بهتر مي شناخت و بهتر از همه عمل مي كرد احتمال خطا در او نبود اما متعين است. مصداق چنين كسي را ما به عنوان شيعه معتقديم كه پيغمبر اكرم و ائمه معصومين (ع) بودند؛ البته اهل سنت هم معمولاً نسبت به پيغمبر اكرم قائل(ص) هستند. اين در صورتي است كه چنين معصومي باشد. حالا اگر معصوم نبود عقل چه مي گويد؟ گفتيم اگر مصلحت صددرصد قابل تأمين نبود اما نود و نه درصد ممكن بود بايد آن را تأمين كنيم. نمي توانيم بگوييم حالا كه صددرصد نمي شود پس هيچ! يا صد يا هيچ! عقل اين طور نمي گويد. مي گويد اگر صددرصد نشد اقلا 99 درصد آن را تأمين كنيد. يعني اگر آن مصلحتي كه از حكومت معصوم است ميسر نشد كسي مي تواند جاي او حكومت كند كه اقرب به معصوم باشد، شبيه تر به معصوم باشد. نه يك آدم فاسق و فاجري كه اگر براي رأي آوردنش صدها نفر كشته بشوند، اهميتي ندهد. آيا آن كسي كه خودش و اطرافيانش و خانواده اش اموال بيت المال را مي بلعند او بيايد حكومت كند يا آن كسي كه اقرب به معصوم است؟
سه شرط لازم براي احراز صلاحيت حاكم اسلامي
البته اقربيت به معصوم از لحاظ حكومت است، اما اين اقربيت در چند چيز است و چگونه احراز مي شود؟ من اشاره مي كنم ولي تفسيرش نيازمند فرصت بيشتري است. فقيه و مجري قانون مي بايست در سه چيز توانمند باشد و برخي شرايط را در يك حد نصابي داشته باشد. اولاً بايد عالم به قانون باشد. اگر قانون شناس نباشد اصلا صلاحيت حكومت را ندارد. همين طور بايد مورد اعتماد باشد و بدانيم كه او منافع و مصالح مردم و احكام و مصالح اسلامي را فداي اغراض شخصي اش نمي كند. يعني مرتبه اي از صلاحيت اخلاقي را كه ما در عرف خودمان به آن مي گوييم تقوا، بايد داشته باشد والا نمي توانيم يك آدم فاسق و فاجر را بگوييم كه از طرف خدا مأذون است و بايد بر مردم حكومت كند. سوم اينكه چون تشخيص مصالح مردم غير از مسائل فردي و مسائل عبادي نيازمند آشنايي به مسائل اجتماعي است، متصدي اين كار بايد غير از فقاهت و غير از تقوا يك حد نصابي از مديريت و كارآمدي هم داشته باشد. فقيه باتقوايي كه از مسائل اجتماعي آگاهي ندارد مناسب نيست. ما بزرگاني داريم كه بنده به آنها ارادت دارم و دستشان را مي بوسم اما از مسائل اجتماعي آنقدر دورند كه گاهي صحبت هايي مي كنند كه اگر آدمهاي عادي بشنوند تعجب مي كنند. در زمان جنگ هاي متفقين با يك آقاي بزرگواري مدت ها صحبت كرده بودند درباره اينكه انگليس ها چه كار كردند و روس ها چه كار. با اين حال يك روز از پسرش پرسيده بود كه اين انگليس ها كه مي گويند، اينها همان روس ها هستند؟ فقيه است آدم بسيار متديني است. نماز شبش ترك نمي شود اما به مسائل روز آشنا نيست. نمي داند انگليس كيست روس كيست! و اينها چه كار مي توانند بكنند. اين به درد حكومت جامعه اسلامي نمي خورد. در جامعه امروزي كه ما زندگي مي كنيم اگر كسي نه روزنامه بخواند نه راديو گوش كند نه تلويزيون ببيند نه هيچ جا در يك بحث سياسي شركت داشته باشد نه يك كتاب سياسي بخواند اين چگونه مي خواهد جامعه اسلامي را اداره كند؟ به فقاهتش هيچ لطمه اي نمي خورد. تقوايش هم درست، دستش را هم مي بوسيم اما ايشان به درد اين كار نمي خورد. اين را هر عاقلي مي فهمد. به امر حكومت قيام كردن و اين اصلح بودن كه در روايات وارد شده، يك شرط عقلايي است. من الان نمي خواهم به روايات استناد كنم. بحث فقاهتي اش را بزرگان و فقها فرمودند و بعدا هم خواهند فرمود. بناي بنده بر اين است كه بحث حتي المقدور عقلي باشد. پس اين سه چيز، لازمه حكومت است. امام معصوم كه ممتاز است، حد اعلاي صلاحيت را دارد يعني حاكم ايده آل است؛ براي اينكه نه در علمش خدشه اي هست نه در تقوايش و نه در تشخيص مصالح جامعه. پس اين سه ركن است. وقتي مي گوييم اقرب به معصوم يعني اقرب در اين سه چيز. اين اقربيت، تشكيكي است. يك وقت، فرض اين است كه كسي، هم افقه باشد هم اتقي و هم حاذق تر در مسائل سياسي كه آن متعين است، اما چنين شخصي هميشه پيدا نمي شود. كم پيدا مي شود شايد بشود بگوييم حضرت امام(رض) يك مصداق اين مسأله بود البته همه ما مي دانيم كه حضرت امام مخصوصا اوايل نهضت، مرجعيت كلي نداشتند و در كنار ايشان فقها و مراجع ديگري بودند، حتي شايد بسياري از علما از مراجع ديگر تقليد مي كردند. اين طور نبود كه بگوييم چون ايشان صد درصد افقه است رهبر شد، ولي به هر حال مي شد گفت كه ايشان از لحاظ فقاهت كمتر از ديگران نيست. منظورم اين است كه بعيد است كسي هم افقه باشد هم اتقي باشد هم اعلم به مصالح مردم باشد؛ پس بايد چه كرد؟ بايد يك حد نصابي داشته باشيم و بعد برآيند اينها را حساب كنيم. يعني اگر كسي افقه است اما اتقي نيست نمره اي براي افقهيت او بدهيم نمره كمتري براي اتقي. كس ديگري اگر اتقي بودنش مسلم است و يك نمره بيشتري در اتقي بودن دارد مجموع اينها را سرجمع كنيم و ببينيم چه كسي امتيازش بيشتر است تا بشود بگويند اين شخص مجموعا اقرب به امام معصوم است. اگر فقاهتش كمتر است تقوايش بيشتر است، اگر فرض كنيد تقوايش كمتر است مسائل جامعه را بهتر از ديگران مي داند، اما بحث در اين است كه اصل تقوا را داشته باشد. پس يك حدنصابي از هر كدام از اين شرايط را بايد همه داشته باشند اگر كسي در هر سه چيز امتيازش بيش از همه باشد آن متعين است، او ايده آل است اما اگر نشد بايد برآيند آن را حساب كرد كه كسي مجموع فقاهت و تقوا و آگاهي اش به مسائل اجتماعي را نمره بدهند و ببينند چه كسي مجموع نمره اش بيشتر از ديگران است، او اولي خواهد بود.
تساوي فقها در شرايط
اما اگر منحصر به يك فرد نشد و چند نفر پيدا شدند، چه كار كنيم؟ اين فرضي عقلي و ثبوتي و يك فرض طلبگي است. مثلا اگر دو نفر از هر جهت مساوي بودند هم در علم، هم در تقوا هم در آگاهي به مسائل، در جواب مي شود گفت تخيير، اگر كاملا مساوي هستند فرق نمي كند هر كدام را انتخاب كرديد و بالاخره اگر بنا شد كه تعيين كنند آخرش هم «القرعه لكل امر مشكل». اما اين يك فرض عقلي است. مگر اصلا يك چنين چيزي داريم؟ مگر مي شود دو اعلم از لحاظ فقاهت پيدا كرد؟ كجا مي شود اثبات كرد دو تا فقيه در فقه شان كاملا مساويند و چه گونه مي شود اثبات كنيم؟ عملا تفاوت هايي هست بين اشخاص، هم در فقاهت، هم در مراتب تقوا، آيا شما واقعا مي توانيد دو نفر را نشان بدهيد كه از نظر تقوا كاملا مساويند؟! آيا در همه ابعاد تقوا مثل مسائل فردي، اجتماعي، سياسي، خانوادگي، تربيت فرزند، معاشرت با همكار و همسايه و در همه چيز تقوايشان مساوي است؟ آيا احتمال مي دهيد چنين چيزي وجود داشته باشد؟ مشكل در اثبات است كه ما از كجا بفهميم كه چه كسي افقه است؟ ما بايد برآيند اينها را حساب كنيم و ببينيم چه كسي اقرب به معصوم است. آن وقت سؤال مي شود كه از كجا بايد اثبات كنيم؟ اين جاست كه مسأله خبرگان پيش مي آيد.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام ظله) در همايش تبيين علمي ولايت فقيه، قم- مدرسه فيضيه، 6/2/98
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



در اولين روز ماه رمضان صورت گرفت كودكان يتيم ميهمان افطاري رئيس جمهور

رئيس جمهور نخستين روز ماه مبارك رمضان امسال را همانند سال هاي گذشته ميزبان كودكان تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي بود.
محمود احمدي نژاد عصر سه شنبه همزمان با اولين روز ماه پرفيض الهي پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد سلمان فارسي نهاد رياست جمهوري و در كنار ايتام، همراه جمع صميمي و دوست داشتني آنها روزه خود را افطار كرد.
رئيس جمهور در ضيافت افطار از ميهمانان دختر و پسر كوچك خود پذيرايي كرده و آنان را مورد مهر و ملاطفت قرار داد و دستان پرمهر و پدرانه خود را با نهايت عشق بر سر و روي كودكان يتيم كشيد كه چشمانشان محبت بي منت را تمنا مي كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، ايتام با شور و هيجان كودكانه از حضور در كنار رئيس جمهور ابراز خرسندي كرده و هر كدام به زباني آرزوها و درخواست هاي خود را با رئيس جمهور در ميان مي گذاشتند.
پيام تبريك احمدي نژاد به مردم
رئيس جمهور كشورمان همچنين در پيامي حلول ماه مبارك رمضان را به مردم تبريك گفت.
در پيام محمود احمدي نژاد آمده است: بي شك در پرتو خورشيد درخشان ماه رمضان، سلطه عادت ها و غريزه ها بر زندگي انسان كاهش يافته، غفلت ها زدوده شده و روح برادري و همدردي با نيازمندان تقويت مي گردد.

 



مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران :
رأي نمايندگان به قاسمي پاسخي قاطع به هجمه هاي رسانه اي غرب عليه سپاه بود

مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: رأي قاطع و هوشمندانه نمايندگان ملت ايران به مهندس قاسمي براي تصدي وزارت نفت پاسخي قاطع و معنادار به هجمه هاي امپراتوري رسانه اي غرب عليه سپاه بود .
سرتيپ دوم پاسدار رمضان شريف در پي رأي اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به مهندس رستم قاسمي جهت تصدي وزارت نفت اظهار داشت: به محض مطرح شدن نام سردار قاسمي فرمانده قرارگاه خاتم الانبياء(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي تصدي وزارت نفت، هجمه هاي رسانه اي و تبليغات مسموم و ناجوانمردانه عليه اين نهاد انقلابي و مردمي به گونه اي خيره كننده افزايش يافت .
وي افزود: آنها با تمسك به مسائل و موضوعات مختلف و بي اساس اتهامات فراواني را در چارچوب قبضه عرصه سياست و اقتصاد كشور توسط سپاه و تلاش براي حاكميت بر دولت روا داشتند و در فرايند سناريوي رسانه اي خود در تلاش بودند با فضاسازي رواني به اصطلاح مانع تصدي ايشان بر وزارت نفت شوند، اما رأي قاطع نمايندگان آگاه و هوشيار و انقلابي مجلس شوراي اسلامي به مهندس قاسمي آنها را بار ديگر در بهت و حيرت فرو برد .
شريف با اشاره به اين كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نهادي برخاسته از مردم و مجموعه اي صدرصد آماده و فعال در حوزه خدمات رساني به كشور بويژه مناطق محروم بوده است، افزود: بررسي خدمات سرشار و درخشان سپاه در عرصه سازندگي،آباداني و پيشرفت و تحقق طرح ها و پروژه هاي ملي، مادر و راهبردي كشور نشان از توانمندي ها و ظرفيت هايي دارد كه تنها مي توان در مجموعه اي با قدرت و روحيه اي منحصر به فرد و فوق استانداردهاي متعارف سراغ داشت و فداكاري و ايثار پاسداران انقلاب و كمك به دولت هاي پيشين و فعلي در خدمات رساني به آحاد و اقشار مختلف مردم و رفع محروميت از چهره جامعه، واقعيتي است كه بيشتر از همه ملت ايران آن را احساس مي كند .
مسئول روابط عمومي سپاه خاطرنشان كرد: امروز كمتر كسي است با مشاهده عيني و عملي پروژه هايي مانند سدسازي، راه سازي، پل سازي، مدرسه سازي، مسجدسازي، درمانگاه و بيمارستان، آب رساني و طرح هاي كشاورزي، خطوط لوله گاز و نفت كه با تلاش مديراني مخلص مانند مهندس قاسمي و ديگر پاسداران انقلاب رقم خورده است لب به تحسين و سپاس اين نهاد مردمي و خدمت گذار نگشايد .
وي سپاه پاسداران را مولود انقلاب دانست و گفت : سپاه در كشور ما طي بيش از سه دهه اخير، مكتب و محلي براي تولد و تربيت انسان هاي فهيم، متدين، انقلابي، متخصص و برخوردار از توان فرماندهي و مديريت در تراز ملي شده است و صادرات سرمايه انساني سپاه به دولت و بخش هاي ديگر سند افتخار اين نهاد مردمي بوده و ملت ايران نيز به چنين سازمان و ظرفيتي كه در سخت ترين شرايط انقلاب و كشور توانسته است به گونه اي سرنوشت ساز به صحنه بيايد، به خود مي بالد .
وي گفت: رأي نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي به وزراي پيشنهادي بويژه رأي قاطع به مهندس قاسمي بار ديگر دشمنان را نااميد و آنها را همچنان در عصبانيت و ناراحتي از انقلاب، نظام، مردم و نمايندگان آنها در خانه ملت، به اميد فرداهايي كه هرگز براي آنها طلوع نخواهد كرد قرار دارد .
وي جريان رأي گيري و تصدي وزارت نفت را براي دشمنان معنا دار دانست و تصريح كرد: هر چند در جريان رأي گيري سردار وحيدي وزير محترم دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، مجلس محترم پيام هاي خاص و معنادار خود را به دشمنان نظام و سپاه منتقل كرد، اما اقدامات اخير رسانه اي غرب در هجمه به سردار قاسمي و سپاه نشان از ناتواني و ضعف مقامات و رسانه هاي وابسته به نظام سلطه در درك واقعيات موجود در كشور ما دارد .

 



آيت الله يزدي: نبايد از هر تريبوني عليه مسئولان نظام سخن پراكني كرد

رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: صحيح نيست كه از هر تريبوني عليه مسئولان نظام سخن پراكني كنيم.
آيت الله محمد يزدي در گفت و گو با مشرق گفت : در مورد مسائل سياسي و اختلاف سلايق سياسي تعبير بنده اين است كه نظام صاحب و مسئول دارد. اينكه هركس نظر و سليقه خود را صحيح بداند و برخي موارد را خلاف مباني نظام بداند صحيح نيست. در چنين مواردي نيز بايد با مسئولان گفت و گو كرد. راه غلط را به آنها تذكر داد. صحيح نيست كه از هر تريبوني عليه مسئولان نظام سخن پراكني كنيم چراكه اين كار باعث تضعيف نظام و از بين بردن اعتماد مردم نسبت به نظام است.
وي با اشاره به اين كه جمع زيادي از فضلا و طلاب عازم تبليغ هستند، افزود: اين عزيزان در درجه اول بايد به تشريح وظايف شرعي مردم بپردازند. بيان وظايف شرعي و فقه بسيار مهم است. به همين اندازه بايد به مسائل اخلاقي و اجتماعي نيز پرداخت. اما توقع مردم ما اين است كه مسائل جاري سياسي و فرهنگي كشور را هم بدانند و وظايف خود را هم بشناسند.
يزدي تصريح كرد : در بخش مسائل سياسي مبلغان بايد نسبت به مساله انحراف كه در كنار دولت شكل گرفته است و آهسته آهسته براي همه مشخص شده است، اقدام به روشنگري كنند. بايد براي مردم توضيح داد كه مسئله بزرگ نمائي ايرانيت يك انحراف جدي است. چرا كه مردم كشور ما ابتدا مسلمان هستند و سپس ايراني.مسلمان ايراني نيستند بلكه ايراني مسلمان هستند. خدمت ايرانيان به اسلام هم بخاطر عمق علاقه آنها به اسلام است.
وي افزود :البته اين موارد بايد با توجه به شرايط مخاطبان و زمينه مساعد آن باشد. بيان مسائل سياسي و جزئيات آن در همه مجالس صحيح نيست. پس تبيين نقاط انحرافي كه در جامعه ما شكل گرفته است ضروري است. اين موضوع كه برخي مدعي هستند خدمت امام زمان مي رسند امري بسيار خطرناك است كه مبلغان بايد به شدت نسبت به آن واكنش نشان دهند.
رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قمبا اشاره به در پيش بودن انتخابات مجلس گفت :برخي از گرو هها خود را براي حضور در اين انتخابات آماده كرده اند و پس از آن نيز انتخابات رياست جمهوري است كه اين دو ارتباط خاصي با يكديگر دارد. انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي يكي از مقاطع حساس و حياتي است. وي تاكيد كرد كه مردم ما بايد بدانند كه نماينده اي به مجلس راه پيدا كند كه طرفدار دين خدا و نظام جمهوري اسلامي ايران باشد.نبايد فريب الفاظ فريبنده را خورد.

 



صالحي به وزير خارجه اوكراين تسليت گفت

وزير امور خارجه كشورمان به دنبال ريزش معادن در دو استان كشور اوكراين طي پيامي به وزير خارجه كشور اوكراين تسليت گفت.
در متن پيام علي اكبر صالحي به وزير خارجه اوكراين آمده است: بروز حادثه ريزش معادن در استان هاي لوگانسك و دونتسك كه باعث خسارت جاني و مالي مردم آن كشور گرديد، موجب تاثر و تاسف شد. بدينوسيله مراتب همدردي و تسليت خود را به جنابعالي، بازماندگان، مردم و دولت اوكراين ابراز مي دارم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14