(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 مرداد 1390- شماره 19991

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله سيستاني: ايران يگانه كشوري است كه حكومت اسلامي دارد همه بايد از آن حمايت كنند
در جمع قاريان، حافظان و اساتيد قرآني رهبر انقلاب :
با 10 ميليون حافظ قرآن ،به ملتي پولادين تبديل مي شويم
در صورت تصويب مجلس تعطيلي عيد فطر 2 روز مي شود
نفرات اول كنكور 90 معرفي شدند
روزنامه هندوستان تايمز: حفظ روابط راهبردي با ايران يك ضرورت براي هند است
در نخستين افطار ماه مبارك رمضان 12 هزار روزه دار ميهمان سفره امام رضا(ع) شدند
اعلام آمادگي ايران و لبنان براي همكاري در حفاري چاه هاي نفتي
چشم به راه سپيده
افزايش 10درصدي شهريه موسسات غيرانتفاعي
كميته امداد خبر داد آزادي 2 هزار زنداني چك در ماه رمضان
رئيس سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنايي:شناسنامه سلامت براي ثبت نام كلاس اولي ها اجباري است
صبر 33 ساله مردم هندورابي ثمر داد
رونمايي از 30 اثر جديد دفاع مقدس در اصفهان
توليد 375 هزار تن ماهي در آب هاي كشور تا پايان امسال
آيت الله مكارم شيرازي: دشمنان به دنبال آلوده كردن اسلام با خرافات هستند
با آغاز ماه مبارك رمضان طرح هاي درياي مازندران تا 10 شهريور تعطيل است
پيش بيني سال جاري سازمان توسعه تجارت ايران؛صادرات غيرنفتي كشور به 45 ميليارد دلار مي رسد
اخبار ادبي و هنري



آيت الله سيستاني: ايران يگانه كشوري است كه حكومت اسلامي دارد همه بايد از آن حمايت كنند

ايران يگانه كشوري است كه داراي حكومت اسلامي است و همه بايد براي تقويت اين نظام اسلامي تلاش كنيم.
آيت الله اشرفي شاهرودي كه فروردين ماه سال جاري در سفر به عتبات عاليات با حضرت آيت الله سيستاني ملاقاتي خصوصي داشته است در مصاحبه با سايت خبري «حوزه نيوز» اظهار داشت؛ حضرت آيت الله سيستاني نسبت به مسائل ايران اشراف كامل دارند و خود ايشان به من فرمودند «اشراف و احاطه من به قضاياي ايران از شما هم بيشتر است». ايشان بر اين نكته تاكيد داشتند كه در شرايط كنوني، شيعه دشمنان فراواني دارد ولي با اين حال، دنياي استكبار به شدت از قدرت و توان شيعه در هراس است. آيت الله سيستاني گفتند؛ ايران يگانه مملكتي است كه داراي حكومت اسلامي است و لذا همه بايد براي تقويت اين نظام اسلامي تلاش كنيم. معظم له با بيان اينكه، در برخي از امور جمهوري اسلامي ايران هم ايرادهايي ديده مي شود، اين نكته را تذكر دادند كه من به اين ايرادها اشاره نمي كنم زيرا نگران هستم كه با بيان اين ايرادها، نظام جمهوري اسلامي تضعيف شود و بنده در اين باره من عندالله مسئول مي باشم و لذا، حتي كلمه اي كه تضعيف نظام اسلامي ايران باشد، بر زبان نخواهم راند.

 



در جمع قاريان، حافظان و اساتيد قرآني رهبر انقلاب :
با 10 ميليون حافظ قرآن ،به ملتي پولادين تبديل مي شويم

رهبر معظم انقلاب اسلامي در اولين روز ماه مبارك رمضان در محفل انس با قرآن كريم در جمع قاريان، حافظان و اساتيد قرآني تأكيد كردند كه ضعف ها و مشكلات امت اسلام تنها در پناه عمل به قرآن جبران خواهد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، در اين محفل نوراني و سرشار از نشاط و طراوت معنوي، قاريان، حافظان و اساتيد قرآن، آيات آسماني قرائت كردند و گروه هاي جمع خواني در فضيلت رمضان كريم، به مدح و ثناي پروردگار پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار، «حفظ قرآن، انس با تفاسير و تدبر در آيات الهي» راموجب شكوفايي قرآني كشور خواندند و با اشاره به زمينه هاي مساعد و شوق قرآني جاري در جامعه ابراز اميدواري كردند: حركت قرآني در كشور به گونه اي گسترش و استمرار يابد كه ملت ايران با برخورداري از حداقل 10ميليون حافظ قرآن به ملتي پولادين تبديل شود.
ايشان جوانان اهل تلاوت قرآن را صفوف مقدم حركت عمومي جامعه به سمت «شكوفايي قرآني» دانستند و افزودند: اگر در كشور، ده- پانزده ميليون نفر با معارف قرآني عميقاً آشنا باشند و درس ها و انذارها و بشارت هاي قرآن را در فكر و قلب و عمل خود، زنده سازند، ساخت قرآني جامعه حاصل خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي قرآن را تأمين كننده همه نيازهاي بشر و راهنماي سعادت دنيوي و اخروي ملتها برشمردند و خاطرنشان كردند: ضعف ها، عقب ماندگي ها و مشكلات امت اسلامي، تنها در پناه آشنايي و عمل به قرآن جبران خواهد شد.
ايشان حاكميت طاغوت ها در جهان اسلام را موجب به تاراج رفتن منابع و منافع اقتصادي و بي هويتي فرهنگي ملت هاي مسلمان دانستند و تأكيد كردند: قرآن، مايه اعتلاي مادي و معنوي ملت هاست و ملت ايران نمونه روشني از اين واقعيت تاريخي است.
رهبر انقلاب اسلامي، استعداد جوشان و متراكم ملت ايران را گنجينه اي بزرگ دانستند كه حكومت طاغوت ها در دوران پهلوي و قاجار مانع بروز و شكوفايي آن شده بود.
ايشان افزودند: اين همه جوان فعال و پرنشاط و علاقه مند به پيشرفت كه هر روز براي ايران افتخارآفريني و عزت آفريني مي كنند و براي ملت نام نيك به همراه مي آورند جلوه اي از استعداد سرنوشت سازي هستند كه در پرتو حركت ملت ايران به سوي قرآن، از سلطه طاغوت ها رها شد و كشور را به سمت پيشرفت و تعالي سوق داد.
حضرت آيت الله خامنه اي انقلاب اسلامي را قدمي به سمت قرآن كريم دانستند و تأكيد كردند: ملت ايران امروز به بركت همين حركت، جزو زنده ترين و قدرتمندترين ملت هاي جهان است و خداوند به بركت تمسك به قرآن، به او عزت و بصيرت و قدرت داده است.
ايشان، با ابراز خرسندي از رواج شعارها و خواست هاي اسلامي در ميان ملت هاي مختلف مسلمان، اين مسئله را مايه تحرك و طراوت امت اسلامي دانستند و افزودند: به فضل پروردگار، و براساس خاصيت معارف قرآني، امروز هر جا حرف و شعار «اسلامي و قرآني»، رونق و نفوذ و كارايي بيشتري دارد، تأثيرپذيري حركت آن ملت از دشمنان و منافقان و مزوران كمتر است.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنانشان ابراز اميدواري كردند حركت قرآني جاري در كشور روز به روز افزايش يابد و در پرتو آن آشنايي با معارف قرآني عميق تر گردد.
در پايان اين محفل نوراني 4 ساعته نمازمغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد و حاضران روزه خود را همراه با ايشان افطار كردند.

 



در صورت تصويب مجلس تعطيلي عيد فطر 2 روز مي شود

معاون پارلماني رئيس جمهور جزئيات لايحه افزايش تعطيلي عيد فطر كه قرار است به زودي به مجلس ارايه شود را تشريح كرد.
حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور به لايحه جديد افزايش تعطيلي عيد فطر از سوي دولت اشاره كرد و اظهار داشت:مباحثي در دولت با پيشنهاد رئيس جمهور مطرح شد تا يك روز به تعطيلي عيد فطر اضافه شود.
وي كه با فارس گفت وگو كرده، با بيان اينكه اين تعطيلي ديده شده در اين لايحه 2 روز است، گفت كه براساس اين لايحه كه مشتمل بر يك تبصره است؛ اگر روز پنجشنبه عيد فطر باشد و روز پس از آن با روز جمعه كه تعطيل رسمي كشور است، مصادف شود شنبه نيز تعطيل مي شود تامردم فرصت خوبي را براي استفاده از اين عيد سعيد داشته باشند.
ميرتاج الديني اين نكته را نيز يادآور شد كه لايحه افزايش تعطيلات عيد فطر پس از تعطيلات مجلس، با قيد فوريت به قوه مقننه ارائه مي شود تا پايان ماه مبارك رمضان بررسي اين لايحه به اتمام رسيده و تصويب شود.
گفتني است ؛ هيئت دولت در جلسه يكشنبه گذشته با افزايش تعطيلي عيد فطر موافقت كرد.

 



نتايج آزمون سراسري، فردا شب روي سايت سازمان سنجش
 نفرات اول كنكور 90 معرفي شدند

اسامي شاگرد اولي ها و نفرات برتر كنكور سراسري 90 به تفكيك رشته منتشر شد.
به گزارش سازمان سنجش كشور سيدجلال طباطبايي معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور ديروز نفرات برتر را به شرح زير اعلام كرد:
در گروه علوم رياضي
رتبه اول: ساغر سيدعباس زاده اسفهلا از تهران
رتبه دوم: سعيد مفيدي آستانه از آستانه اشرفيه-گيلان
رتبه سوم: سيده سحر صدري زاده از تهران
رتبه چهارم: سيدميلاد موسوي فر از كرج- البرز
رتبه پنجم: احمدرضا مومني سديي از اصفهان
در گروه علوم تجربي
رتبه اول: سياوش مهران از مشهد-خراسان رضوي
رتبه دوم: كيانا اماني از تهران
رتبه سوم: امين رضا آبخو از رفسنجان-كرمان
رتبه چهارم: كيميا كاظمي زهراني از اصفهان
رتبه پنجم: هاجر فروردين جهرمي از شيراز-فارس
در گروه علوم انساني
رتبه اول: محمدرضا لمسه چي از تهران
رتبه دوم: اميرعباس حبشي از آمل-مازندران
رتبه سوم: عبدالله عباسي فيروزجاه از بابل-مازندران
رتبه چهارم: اميرمحمد حاج نجفي از تهران
رتبه پنجم: شادي فرزانه از تهران
در گروه هنر
رتبه اول: ياسمن فرازان از تهران
رتبه دوم: كيميا روانگر از تهران
رتبه سوم: رومينا نظامي از تهران
در گروه زبان هاي خارجي
رتبه اول: كسري كلاهدوزان از تبريز-آذربايجان شرقي
رتبه دوم: سارا عامري مهابادي از كرمان-كرمان
رتبه سوم: ماكان نجوميان از تهران
براساس شهرهاي محل سكونت نفرات برتر كنكور، سه نفر اول گروه هاي رياضي، انساني و هنر از تهران هستند.
بنابراين گزارش از ميان 21 نفر برگزيده در 5 گروه آزمايشي، 10 نفر از شهر تهران هستند. يك نفر از استان گيلان، يك نفر از استان البرز، دو نفر از استان اصفهان، دو نفر از استان كرمان، يك نفر از استان فارس، دو نفر از استان مازندران، يك نفر از استان آذربايجان شرقي و يك نفر از استان خراسان رضوي در ميان برگزيدگان حضور دارند و برگزيدگان گروه هنر نيز هر سه دختر و از تهران هستند.
در ميان برگزيدگان برتر 10 نفر دختر هستند و 11 نفر پسر كه رتبه هاي اول گروه رياضي و هنر در اختيار دختران و رتبه هاي اول گروه تجربي، انساني و زبان هاي خارجي در اختيار پسران است. اين در حالي است كه 62 درصد مجازين به انتخاب رشته را دختران و 38 درصد را پسران تشكيل مي دهند.
در گروه علوم رياضي دو دختر و سه پسر، در گروه علوم تجربي دو پسر و سه دختر، در گروه علوم انساني چهار پسر و يك دختر، در گروه هنر سه دختر و در گروه زبان هاي خارجي دو پسر و يك دختر حضور دارند.
نتايج كنكور 90
جمعه شب قابل رويت مي شود
نتايج كنكور 90 جمعه شب ساعت 24 روز 14 مرداد بر روي سايت سازمان سنجش كشور به نشاني wwwsanjeshorg قابل رويت خواهد بود.
دكتر محمدحسين سرور الدين رئيس سازمان سنجش آموزش كشور ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: انتخاب رشته داوطلبان كنكور سراسري نيز از روز 7 مرداد آغاز مي شود و داوطلبان تا 32 مرداد مي توانند نسبت به انتخاب رشته در اين آزمون اقدام كنند.
وي افزود: با وجود اينكه بيش از يك ميليون و 213 هزار نفر داوطلب براي شركت در آزمون سراسري امسال ثبت نام كرده بودند كمتر از يك ميليون نفر در جلسه آزمون حاضر شدند كه اين در سال هاي اخير بي سابقه بوده است.
«محمد حسين سرورالدين» با بيان اينكه 21درصد از داوطلبان آزمون سراسري در جلسه امتحان حاضر نشدند گفت: آمار تعداد داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسري امسال 599 هزار و 169 نفر بوده است.
سرورالدين تاكيد كرد: اسامي داوطلبان چند برابر ظرفيت رشته هاي داراي شرايط خاص و بورسيه نيز از روز سه شنبه 81 مرداد ماه و نتايج اوليه داوطلبان دانشگاه امام صادق(ع) نيز در روز 02 مرداد ماه اعلام خواهد شد.
به گفته وي بيش از 09درصد داوطلباني كه در جلسه آزمون امسال حاضر بودند براي انتخاب رشته مجاز شناخته شده اند و در مجموع نزديك به 258 هزار نفر در آزمون پذيرفته خواهند شد. آزمون سراسري سال 09 با رقابت داوطلبان پنج گروه آزمايشي در روزهاي نهم تا يازدهم تيرماه برگزار شد.
080 هزار دفترچه راهنماي انتخاب رشته منتشر شد
در همين حال سيدجلال طباطبايي نيز ديروز در يك نشست خبري از انتشار 080 هزار دفترچه راهنماي انتخاب رشته خبر داد و گفت: اين دفترچه ها از روز پنج شنبه به ادارات پست تحويل داده مي شود.
وي افزود: 931 رشته تحصيلي براي انتخاب وجود دارد كه 47 رشته تحصيلي مربوط به گروه آزمايشي علوم رياضي، 57 رشته مربوط به گروه آزمايشي علوم تجربي، 35 رشته مربوط به گروه آزمايشي علوم انساني، 14 رشته مربوط به گروه آزمايشي هنر، 5 1رشته مربوط به گروه آزمايشي زبان و 16 رشته مربوط به چند گروهي است.
ستاد پاسخگويي سازمان سنجش از روز شنبه فعال است
معاون سازمان سنجش با تاكيد بر اينكه ستاد پاسخگويي سازمان سنجش از روز شنبه آماده پاسخگويي به سوالات داوطلبان است، اظهار كرد: داوطلبان مي توانند از طريق سايت سازمان سنجش با سازمان ارتباط برقرار كنند.
طباطبايي با بيان اينكه داوطلبان مي توانند 010 رشته محل را انتخاب كنند، خاطرنشان كرد: داوطلبان مي توانند براساس نمرات اكتسابي و رتبه و علاقه مندي نسبت به انتخاب رشته اقدام كنند.
بنابراين گزارش امسال با توجه به اينكه براي نخستين بار سوابق تحصيلي داوطلبان كنكور اعمال مي شود، اين سوابق براساس تاثير مثبت در نظر گرفته مي شود يعني اگر نمره آزمون داوطلبي بيشتر از نمره كسب شده از طريق سوابق تحصيلي باشد و سوابق تحصيلي ميانگين نمره آزمون وي را كاهش دهد، اين سوابق در آزمون داوطلب لحاظ نمي شود.
كنكور سراسري 09 در 433 حوزه امتحاني برگزار شد، در اين كنكور به دليل شكايت هايي كه در گذشته صورت گرفته بود و نارضايتي هايي كه داوطلبان از حوزه امتحاني داشتند براي نخستين بار شرايط خاصي براي حوزه هاي امتحاني در نظر گرفته شد. بر اين اساس حوزه هايي كه شاخص هاي لازم را نداشتند حذف شدند.
كنكور 09 در 72 كشور و 13 حوزه امتحاني برگزار شد، كشورهايي همچون آلمان با 3 حوزه امتحاني، تركيه و پاكستان با 2 حوزه امتحاني در كنكور 09 حضور داشتند.
پيشنهاد حذف كنكور
در 010رشته
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور همچنين از ارائه پيشنهاد سازمان به كارگروه ماده 4 حذف كنكور خبر داد و گفت: پيشنهاد كرديم از حدود 025 رشته موجود در دانشگاه ها پذيرش در برخي رشته ها بدون آزمون باشد.
سرورالدين گفت: پيشنهاد سازمان سنجش در كارگروه ماده 4 اين بود كه 025 رشته تحصيلي در دانشگاه ها داريم كه ظرفيت برخي از اين رشته ها همواره خالي مي ماند و در مقابل ظرفيت برخي از رشته ها به دليل پرمتقاضي بودن بسيار كم است به سه گروه تقسيم شود.
وي تاكيد كرد: يك قسمت 05 رشته پرمتقاضي هستند كه بايد براي آنها هم آزمون برگزار شود و هم سوابق تحصيلي در نظر گرفته شود. يك قسمت 05 تا 010 رشته متوسط هستند كه مي توان براي آن ها سوابق تحصيلي در نظر گرفت اما 010 رشته هستند كه داوطلبان مي توانند بدون نياز به آزمون و سوابق تحصيلي وارد دانشگاه شوند. سرور الدين يادآور شد: ما اعلام كرده ايم كه اين 010 رشته نيازي به آزمون ندارند و داوطلبان مي توانند در دانشگاه هاي غيرانتفاعي و غيرروزانه براساس ديپلمي كه گرفته اند، پذيرفته شوند.

 



روزنامه هندوستان تايمز: حفظ روابط راهبردي با ايران يك ضرورت براي هند است

روزنامه هندوستان تايمز با اشاره به راهبردي بودن روابط ايران و هند بر ضرورت و لزوم توجه ويژه مقام هاي دهلي نو به حفظ اين روابط تاكيد كرد.
اين روزنامه هندي با بيان اينكه تنش در مبادلات ارزي ايران و هند طي ماه هاي اخير به شدت روابط دو كشور در بلندمدت را تهديد مي كند نوشت: مشكل اصلي در روابط ايران و هند دسامبر 2010 و زماني آغاز شد كه بانك مركزي هند زير فشارهاي سياسي و اقتصادي آمريكا مجبور شد تمام مبادلات ارزي شركت هاي هندي با ايران را در چارچوب مكانيسم اتحاديه پاياپاي پول آسيا ممنوع اعلام كند، از آن زمان تاكنون شركت هاي هندي قادر به پرداخت بدهي نفتي خود به ايران نبوده اند و هم اكنون بيش از 7 ميليارد دلار به ايران بدهكار هستند. اين روزنامه هندي در ادامه با اشاره به نقش ايران در تامين انرژي هند تاكيد كرد: ايران دومين صادركننده بزرگ نفت به هند است و يكي از مهمترين شركاي انرژي اين كشور به شمار مي رود.
هندوستان تايمز در ادامه تاثيرات منفي قطع ارتباط ايران با هند را متذكر شد و نوشت: تصميم احتمالي ايران براي متوقف كردن صادرات نفت به هند در ماه اوت در بلندمدت تاثيرات منفي زيادي بر روابط و همكاري هاي استراتژيك و راهبردي دهلي نو و تهران خواهد داشت، اهميت روابط سياسي و اقتصادي ايران، هند و پاكستان بر هيچ كس پوشيده نيست. اجراي خط لوله انتقال گاز ايران به هند و پاكستان علاوه بر منافع اقتصادي و انرژي موجب برقراري ثبات و امنيت در منطقه خواهد شد.
به نوشته اين روزنامه، در حالي كه هند هم اكنون زير فشارهاي سياسي و اقتصادي از سوي آمريكا قرار دارد تا همكاري هاي خود با ايران را در تمام زمينه ها كاهش دهد، هند و ايران بايد به فكر روابط بلندمدت خود در منطقه باشد. گفتني است؛ بنا بر گزارش خبرگزاري رسمي هند (پي تي آي)، دهلي نو با واريز 100 ميليون دلار پرداخت بدهي نفتي به جمهوري اسلامي ايران را آغاز كرده است.

 



در نخستين افطار ماه مبارك رمضان 12 هزار روزه دار ميهمان سفره امام رضا(ع) شدند

همزمان با نخستين افطار ماه مبارك رمضان 12 هزار روزه دار در حرم مطهر رضوي بر سر سفره افطاري امام رضا(ع) گرد آمده و ميهمان حضرت شدند.
به گزارش ايرنا، مراسم افطاري در فضاي معنوي حرم مطهر در مشهد يك ساعت قبل از نماز مغرب و عشاء آغاز شد كه روزه داران پس از مراسم ختم يك جزء كلام الله مجيد، مداحي، ذكر توسل و نماز جماعت به محل پذيرايي با گستردگي 3 هزار متر سفره اطعام هدايت شدند.
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي در اين خصوص گفت: پذيرايي از روزه داران در حرم مطهر امام رضا(ع) در قالب طرح اكرام رضوي طي ايام ماه مبارك رمضان از طريق توزيع دعوتنامه هاي ضيافت انجام مي شود.
«محمود ممتاز» افزود: 50 گروه مخصوص از خدمه و خدمتگزاران افتخاري مسئوليت توزيع دعوتنامه «ضيافت طرح اكرام رضوي» را در مساجد سطح شهر، بين نمازگزاران نمازهاي جماعت تمامي مساجد محلي، ادارات، سازمان ها و ارگان ها برعهده دارند.
وي گفت: طي ماه مبارك رمضان امسال 360 هزار روزه دار بر سر خوان حضرت رضا(ع) ميهمان مي شوند كه روزانه بالغ بر 500 نفر خدمتگزار مسئوليت آماده سازي، طبخ و پذيرايي از اين ميهمانان را عهده دار هستند.

 



اعلام آمادگي ايران و لبنان براي همكاري در حفاري چاه هاي نفتي

سفير كشورمان در بيروت تصريح كرد كه مسئله نفت و گاز و مرزهاي دريايي لبنان نيازمند بررسي كارشناسان و متخصصان است.
روزنامه دارالحيات چاپ لندن گزارش داد كه غضنفر ركن آبادي بعد از ديدار با جبران باسيل، وزير انرژي لبنان با بيان اين كه «در ايران شركت هاي قوي با كارشناسان مجربي در زمينه حفاري چاه هاي نفتي حضور دارند» افزود: از اين رو آمادگي مان را براي همكاري با لبنان در اين بخش اعلام كرديم.
به گزارش ايسنا، دارالحيات به نقل از ركن آبادي اضافه كرد: در اين ديدار زمينه هاي همكاري ميان دو وزارتخانه مورد بررسي قرار گرفت. پيش از اين توافقنامه هايي در زمينه هاي انرژي، برق، آب و نفت براي همكاري ميان وزارتخانه هاي دو كشور امضاء شده بود.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر و در ماه ميهماني خدا، با پيامك هايي كه خيل منتظرانت به ياد تو رد و بدل مي كنند سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

اسير
غريب آشنا، ما را صدا كن
زدست غصه، دلها را رها كن
اسير دردهاي انتظاريم
به لطفي دردهامان را دوا كن
¤¤¤
آل نور
قائم آل نور، يا مهدي
عطر سبز حضور يا مهدي
تا هميشه صبور مي مانيم
در هواي ظهور يا مهدي
¤¤¤
پيغام سحر
سري كه فقط خدا از آن آگاه است
مهدي گل بي خزان آن الله است
اي منتظران حضرتش برخيزيد
پيغام دوباره سحر در راه است
¤¤¤
زلال نور
ما زمزمه حضور را مي فهميم
معناي زلال نور را مي فهميم
از بس كه به داغ انتظارت مانديم
اي باوردل! ظهور را مي فهميم
¤¤¤
همين جمعه
گر پرده ز رخ باز نمايد مهدي
از خلق جهان، دل بربايد مهدي
اي شيعه چنان منتظر مهدي باش
گويي كه همين جمعه بيايد مهدي
¤¤¤
نسيم خوش خبر
يك روز نسيم خوش خبر مي آيد
بس مژده به هر كوي و گذر مي آيد
عطر گل عشق در فضا مي پيچد
مي آيي و انتظار سر مي آيد
¤¤¤
لحظه هاي سبز
لبريز ترانه و نوايم با تو
از درد و غم زمان رهايم بي تو
تو سبزترين بهار در جان مني
سبز است تمام لحظه هايم با تو
¤¤¤
سه نقطه چين
اي آخرين توسل سبز دعاي ما
آيا نمي رسد به حضورت دعاي ما؟
شنبه، دوباره شنبه، دوباره سه نقطه چين...
بي تو چه زود مي گذرد هفته هاي ما
¤¤¤
جمعه ظهور
به ياد او همه غم ها ز سينه دور شود
دلم به رغم سياهيش غرق نور شود
هميشه منتظرش بودم اي خدا مپسند
كه بعد مردن ما جمعه ظهور شود...
¤¤¤
آرزو
مانديم به داغ انتظارت، مددي
ما و غم و درد بي شمارت، مددي
دلخسته از اين غمي كه در ريشه ماست
در آرزوي فجر بهارت، مددي

 



افزايش 10درصدي شهريه موسسات غيرانتفاعي

مديركل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از افزايش شهريه موسسات غيرانتفاعي و براي سال تحصيلي جديد خبر داد.
ابوالفضل حسني با بيان اينكه شهريه موسسات غيرانتفاعي سال گذشته افزايش نيافته بود، اظهار كرد: در سال تحصيلي جديد شهريه متغير ورودي هاي جديد و قديم 10درصد افزايش مي يابد.
حسني افزود: همچنين شهريه ثابت ورودي هاي جديد نيز 50 هزار تومان افزايش يافته است كه اين تغيير شهريه در دفترچه سازمان سنجش اعلام خواهد شد.
وي اظهار اميدواري كرد: با اين افزايش شهريه موسسات غيرانتفاعي بتوانند به سمت كيفي سازي حركت كنند تا نيز بتوانيم در آينده از آنها حمايت كنيم.

 



كميته امداد خبر داد آزادي 2 هزار زنداني چك در ماه رمضان

معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد تهران از آزادي 2 هزار زنداني چك در ماه رمضان امسال خبر داد.
سعيد ستاري با بيان اينكه در ماه رمضان امسال دو هزار زنداني چك آزاد مي شوند، اظهار كرد: سعي شده در اين ماه با مديريت احسان و نيكوكاري جامعه از اين مناسبت ملي و ديني و ظرفيت هاي ارزشمند آن بهره برداري شود تا نشاط و شادابي در بين خيران و جامعه جريان يابد.
وي افزود: پيش بيني شده در ماه مبارك غالب بر 200 ميليارد تومان كمك دريافت شود.
معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد تهران همچنين با اشاره به اينكه در رمضان سال گذشته چهار ميليون و دويست هزار نفر اطعام شده اند، عنوان كرد: پيش بيني ها امسال براي اطعام 5/4 ميليون نفر مددجويان تحت پوشش كميته امداد با كمك خيران و منابع امداد و مسئولان است.
ستاري همچنين با اشاره به افزايش 100 هزار نفري حاميان طرح اكرام ايتام اظهار كرد: اين خيران 250 هزار يتيم را تحت پوشش قرار مي دهند.
وي افزود: در رمضان امسال هم با استفاده از ظرفيت خيران و صنعت بيمه 50 هزار نفر در طرح طاها (تامين آتيه ايتام) برخوردار مي شوند.
معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد گفت: 100 هزار خانواده هم نيازمند از طرح محسنين تحت پوشش قرار مي گيرند.

 



رئيس سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنايي:شناسنامه سلامت براي ثبت نام كلاس اولي ها اجباري است

يكي از مهمترين برنامه هاي در دست اجراي سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنايي، اجباري بودن گواهي سنجش و شناسنامه سلامت در هنگام ثبت نام است.
حسين هژبري، رئيس سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنايي كشور گفت: سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنايي تمام برنامه هاي سند تحولي آموزش و پرورش را اجرا مي كند.
وي با اشاره به اينكه از برنامه هاي در دست اجراي سازمان، اجراي سراسري طرح سنجش و صدور شناسنامه سلامت براي دانش آموزان در هنگام ورود به مدرسه است اظهار داشت: يك نوبته كردن مدارس، هوشمند سازي مدارس، اجراي ساعات آموزش و ساير برنامه هاي اعلام شده در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است.
هژبري افزود: براي ثبت نام در مدارس گواهي سنجش و شناسنامه سلامت اجباري است و همه دانش آموزان بايد در هنگام ورود به دبستان تحت پوشش سنجش سلامت قرار گيرند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي در پايان با اشاره به همسو بودن برنامه هاي تحولي وزارتخانه با سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور خاطرنشان كرد: در سال 91-90 حدود يك ميليون و يكصدهزار نوآموز تحت پوشش طرح سنجش سلامت قرار مي گيرند.

 



آغاز مقدمات اكتشاف ذخاير عظيم هيدروكربن در جزيره
صبر 33 ساله مردم هندورابي ثمر داد

كيش-خبرنگار كيهان:
ماندن و مظلوميت تنها بازماندگان جزيره هندورابي پس از 33 سال جواب داد تا اين جزيره زيبا توسعه و آباد شود.
مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران از آغاز مقدمات اكتشاف ذخاير عظيم هيدروكربوري در جزيره هندورابي خبر داد.
محمود محدث گفت: در حال انتخاب پيمانكار براي ساخت اسكله اين جزيره هستيم تا زمينه پيشرفت هرچه سريعتر اين جزيره را فراهم كنيم. بنابراين گزارش: وي با بيان اينكه جزيره هندورابي اميد آينده اكتشاف ذخاير عظيم هيدروكربوري كشور است اظهار داشت: لرزه نگاري در اين جزيره انجام شده است و با توجه به اينكه جزيره هندورابي هيچگونه امكاناتي ندارد براي طراحي اسكله و برآورد هزينه مورد نياز يك مشاور انتخاب شده است كه نتايج مطالعه خود را به ما ارائه كرد و از هيئت مديره شركت ملي نفت نيز مصوبه و بودجه مورد نياز براي اين اسكله را گرفتيم كه به زودي با انتخاب پيمانكار و ساخت اسكله اي كه بتواند انتقال دكل حفاري را انجام بدهد اقدام خواهيم كرد.
گفتني است تنها بازماندگان جزيره هندورابي كه به شغل ماهيگيري اشتغال دارند، كمتر از 50 نفر هستند و در طول سال هاي اخير، مهاجرت نكرده اند.

 



رونمايي از 30 اثر جديد دفاع مقدس در اصفهان

درچه - خبرنگار كيهان:
طي مراسمي با حضور جمعي از مسئولان و خانواده هاي شهدا، از 30 اثر جديد دفاع مقدس استان اصفهان در كتابخانه مركزي شهرداري اصفهان رونمايي شد.
در اين مراسم، فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان با اشاره به اينكه مجموعه آثار جديد دفاع مقدس استان اصفهان با همكاري ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، تلاش نويسندگان، تدوين كنندگان و راويان خاطرات، آماده عرضه به مردم شده است افزود: رونمايي از اين آثار ابتداي راه است و تلاش خواهد شد تا شاهد آثار فاخرتر دفاع مقدس باشيم.
سرتيپ سليماني گفت: آثار فاخر دوران دفاع مقدس بايد سينه به سينه بازگو و تبليغ شود تا اين امر استمرار يابد و قصد ما از اين كار ترويج فرهنگ كتابخواني است.
موسسه حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان در اين مراسم بيش از 30 اثر مكتوب شامل ادبيات داستاني و خاطرات دفاع مقدس، دلنوشته هاي شهيدان استان اصفهان و چند رمان چاپ شده را توسط، مادر شهيد حاج حسين خرازي و چند پدر شهيد ديگر رونمايي كرد.
در اين مراسم همچنين از مسئولان فرهنگي و خانواده هاي شهدا كه آثار، مربوط به آنان بود تجليل شد.

 



رئيس سازمان شيلات اعلام كرد
توليد 375 هزار تن ماهي در آب هاي كشور تا پايان امسال

رئيس سازمان شيلات ايران از پيش بيني توليد 375هزار تن ماهي در آب هاي داخلي كشور تا پايان سال جاري خبر داد.
غلامرضا رازقي در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراك در حاشيه مراسم معارفه رئيس جديد سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي اظهار بهينه از آب هاي داخلي در راستاي افزايش توليد، بخشي از اين برنامه ها است.
رازقي با اشاره به شناسايي 800هزار منبع آب از منابع آب هاي داخلي بيان كرد: در برنامه سازمان آمده است كه تا پايان سال جاري 20 درصد از اين منابع وارد چرخه توليد شوند كه با تحقق اين مهم، ميزان توليد ماهي در آب هاي داخلي بيش از برنامه افزايش خواهد يافت.
رازقي از آمادگي دولت و وزارت جهاد كشاورزي براي ارائه هرگونه كمك به سرمايه گذاران اين بخش خبر داد و اضافه كرد: به دنبال اين هستيم با شناسايي مجتمع هاي بدون استفاده در سراسر كشور، به كمك بخش غيردولتي آمده و زمينه افزايش سرمايه گذاري ها در اين بخش را فراهم سازيم.
وي بر ضرورت مصرف ماهي و نقش آن در سلامت افراد تاكيد كرد و ادامه داد: در حال حاضر سرانه مصرف ماهي در كشور هشت كيلوگرم است كه با توجه به نياز پروتئيني در كشور بايد اين ميزان را افزايش داد.
داشت: در حال حاضر ميزان توليد پروتئين دريايي در كشور در آب هاي ساحلي 500هزار تن و در آب هاي داخلي 250هزار تن است.
وي تصريح كرد: وزارت جهاد كشاورزي در سال جاري برنامه هاي بسيار خوبي در زمينه افزايش توليد ماهي در دست اقدام دارد كه استفاده

 



آيت الله مكارم شيرازي: دشمنان به دنبال آلوده كردن اسلام با خرافات هستند

يكي از مراجع تقليد قم با اشاره به تلاش دشمنان، ترويج خرافات را بلاي بزرگي توصيف كرد و گفت: دشمنان مي خواهند عزاي امام حسين(ع) و وجود مبارك امام زمان را با خرافات آلوده كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله ناصر مكارم شيرازي ظهر ديروز در جمع زائران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به ويژگي هاي پيامبران اولوالعزم، يكي از فوايد تاريخ زندگي آنان را انتقال تجربيات دانست و افزود: نتيجه زندگي انسان ها تجربه است و اگر انسان اين تجربه را در اختيار ديگران قرار دهد مثل اين است كه عمر خود را زياد كرده است.
وي افزود: وقتي كه پيامبر دعوت خويش را علني كردند سختي هاي فراواني را متحمل شدند و اصحاب ايشان با مشكلاتي مواجه شدند و در اين شرايط آيه نازل شد كه پيامبران پيشين نيز سختي هاي بسياري تحمل كردند تا به موفقيت دست يافتند.
وي تاكيد كرد: اين مسئله براي امروز ما نيز درس است و مسلمانان بايد بدانند كه اگر انقلاب كردند، صبر داشته باشند چرا كه عنايات الهي شامل آنها مي شود.
مكارم شيرازي با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته براي پيروزي انقلاب اسلامي و پس از آن ايستادگي در جنگ تحميلي گفت: با صبر و استقامت پيروزي نصيب ما شد.
وي با اشاره به اينكه با مطالعه تاريخ زندگاني انبيا در قرآن مي فهميم كه حرف و هدف همه آنها يكسان بوده است، بيان داشت: شرح زحمات طاقت فرساي انبياي الهي از ديگر فوايد تبيين تاريخ انبيا در قرآن است.
مكارم شيرازي افزود: هر كسي كه در اين دنيا به موفقيت دست يابد زحمت زيادي كشيده است، هيچ كس بدون زحمت به جايي نمي رسد.
مكارم شيرازي تصريح كرد: مبارزه با خرافات از جمله دلايل ارائه تاريخ انبيا در قرآن بوده و در قرآن تاريخ صحيح و سالم ارائه شده است.
اين مرجع تقليد با اشاره به تلاش دشمنان براي ترويج خرافات تاكيد كرد: خرافات بلاي بزرگي است و دشمنان مي خواهند عزاي امام حسين(ع) و وجود مبارك امام زمان را با خرافات آلوده كنند.
وي با اشاره به اينكه مراجع و علما نسبت به جلوگيري از ترويج خرافات هوشيار هستند، افزود: همه مردم نيز بايد نسبت به اين مسئله هوشياري لازم را داشته باشند.
آيت الله مكارم شيرازي همچنين نتيجه ديگر نقل تاريخ انبيا را اين دانست كه وعده الهي براي پيروزي مومنان حتما تحقق پيدا خواهد كرد و در آيه 51 سوره غافر، اين مسئله مورد تاكيد و توجه قرار گرفته است.
وي افزود: وعده الهي تحقق يافتني است و مردم با ايمان اگر در مسير خداوند قدم بردارند وعده الهي شامل حال آنها خواهد شد.

 



با آغاز ماه مبارك رمضان طرح هاي درياي مازندران تا 10 شهريور تعطيل است

مديركل تبليغات اسلامي مازندران از تعطيلي طرح سالم سازي دريا با توجه به آغاز ماه مبارك رمضان تا 10 شهريور خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين ناصر شكريان با اشاره به اينكه بيش از 12 ميليون مسافر از درياي مازندران استفاده مي كنند، گفت: دريا مختص به مازندران نيست و به صورت ملي از آن استفاده مي شود پس بايد با نگاه ملي به آن توجه شود و از اعتبارات ملي استفاده كند، اگرچه اخيرا مجلس شوراي اسلامي سازمان توسعه عمران سواحل را تصويب كرد و دولت نيز مكلف به انجام آن شده است.
وي گفت: در طرح سالم سازي دريا 160 پايگاه در سطح استان مشغول فعاليت بود كه در 30 پايگاه آن حضور فعال داشتيم و در اين 30 پايگاه 23 روحاني براي نماز، بيان احكام و مشاوره ديني، 19 نيروي فرهنگي براي كارهاي فرهنگي حضور داشتند و همچنين برپايي هشت نمايشگاه محصولات فرهنگي، نصب 3 هزار متر بنر و پارچه در سطح استان و فراهم كردن آن امكانات و فضاي مناسب براي برپايي نماز در اين 30 پايگاه از ديگر امكانات، انجام شده است.
شكريان از تعطيلي طرح سالم سازي دريا در ايام ماه مبارك رمضان خبر داد و متذكر شد: اگرچه اين طرح در ماه رمضان تعطيل است، ولي نجات غريق حضور دارند ولي اصل طرح و خدمات دهي تا 10 شهريور تعطيل است.
اين مسئول يادآور شد: با توجه به اينكه مازندران در بين استان هاي شمالي بيشترين سواحل و پايگاه و بيشترين مسافران را دارد از سازمان توسعه عمران ساحل خواستار توجه ويژه به بخش فرهنگي هستيم.

 



پيش بيني سال جاري سازمان توسعه تجارت ايران؛
صادرات غيرنفتي كشور به 45 ميليارد دلار مي رسد

معاون كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران گفت: براساس سند راهبردي توسعه صادرات غيرنفتي، امسال پيش بيني مي شود صادرات غيرنفتي كشور به 45 ميليارد دلار برسد.
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومي سازمان بازرگاني استان قزوين، كيومرث فتح الله كرمانشاهي در كارگروه توسعه صادرات غيرنفتي استان قزوين بيان كرد: صادرات غيرنفتي كشور در ابتداي انقلاب اسلامي حدود يك ميليارد دلار بود كه اين رقم سال گذشته بدون احتساب ميعانات گازي و ساير خدمات از جمله فني و مهندسي به 27 ميليارد دلار و با احتساب آنها به حدود 40 ميليارد دلار رسيد كه توفيقات كشور در توسعه صادرات غيرنفتي را مي رساند.
وي ادامه داد: در ابتداي كار دولت نهم صادرات غيرنفتي كشور از هفت ميليون دلار تجاوز نمي كرد كه در طول شش سال اخير با سياست گذاري دولت و حمايت از بخش خصوصي اين رقم به 40 ميليارد دلار رسيده است كه گوياي تلاش هاي صورت گرفته در بخش توسعه صادرات غيرنفتي است.
معاون كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران خاطرنشان كرد: اگرچه كشور در سال هاي اخير در توسعه صادرات غيرنفتي از رشد خوبي برخوردار بوده است اما هنوز با هدف خود در اين بخش فاصله زيادي داريم و بايد خيلي بيشتر از وضعيت موجود كار و تلاش كنيم.
وي به رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب مبني برلزوم توجه به توسعه و گسترش صادرات محصولات غيرنفتي اشاره كرد و گفت: رهنمودهاي معظم له در مورد توسعه صادرات غيرنفتي از اولويت هاي اقتصادي دولت خدمتگزار به شمار مي رود.
كرمانشاهي با اشاره به تصويب سند راهبردي توسعه صادرات غيرنفتي خاطرنشان كرد: براساس اين سند امسال براي صادرات غيرنفتي كشور 45 ميليارد دلار پيش بيني شده است كه از اين رقم 5/14 ميليارد دلار مربوط به صنعت، 14 ميليارد پتروشيمي، 5/4 ميليارد كشاورزي، 4 ميليارد ميعانات گازي، 3 ميليارد معدن و يك ميليارد نيز فرش و صنايع دستي و 4 ميليارد دلار نيز خدمات فني و مهندسي است.
وي عنوان كرد: از 45 ميليارد دلار پيش بيني شده براي صادرات غيرنفتي در سال جاري، سهم بخش خصوصي 20 ميليارد دلار، دولت 18 ميليارد و بخش تعاون 7 ميليارد در نظر گرفته شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

مجري سابق خارج نشين:
از هر سه نفر، يك نفر اطلاعاتي است!
يكي از مجريان سابق و فراري معتقد است كه در خارج از ايران، از هر سه نفر ايراني، يك نفر عامل نفوذي وزارت اطلاعات است.
به گزارش خبرنگار كيهان، «م.ح» كه چندي پيش در گفت وگو با صداي آمريكا، تلاش كرد چهره اي سياه از نظام ديني و جامعه ايراني ارائه دهد، در دوبي به دو تن از مجريان مشهور گفته بود:
من به اين نتيجه رسيده ام كه از ما سه نفر و از هر سه نفري يك كدام نفوذي وزارت اطلاعات است و عوامل اين وزارت، همه جا حضور دارند.
«م.ح» كه سوداي ثروت و شهرت بيشتر باعث آوارگي وي شد، نفوذي هاي وزارت اطلاعات را مانع فعاليت و ورود خود به شبكه هاي لس آنجلسي مي داند.
فيلمنامه نويس مصري از «33 روز» تمجيد كرد
يك فيلمنامه نويس مطرح مصري با تمجيد از فيلم «33روز» گفت: سينما مي تواند به عنوان وسيله اي براي مبارزه با آمريكا مطرح باشد.
«بشير الديك» فيلمنامه نويس مطرح سينماي مصر در گفت وگو با فارس، با اشاره به فيلم هايي كه در ايران ديده است، «33روز» را فيلمي خوب و مطلوب ارزيابي كرد.
اين فيلمنامه نويس مصري با اشاره به جلوه هاي ويژه اين فيلم تأكيد كرد: تكنولوژي فيلم نيز به نظر من در بالاترين جايگاه قرار داشت چه از ناحيه بصري و چه از ناحيه صدا و چه از ناحيه هاي ديگر به نظر من موفق بوده است و البته اين امكانات حس نمي شد و اين به معناي آن است كه در استفاده از آنها موفق بوده است.
وي در پاسخ به سؤالي درباره اين كه آيا اين فيلم در سينماهاي مصر موفق خواهد شد، گفت: ممكن است در سالن هاي سينماي مصر موفق باشد اما الان در حالي كه مبارزات انقلابي ادامه دارد، اين استقبال قابل پيش بيني است و از فردا و تغييرات اين مردم چيزي مشخص نيست.
گفتني است، فيلم «33روز» به كارگرداني جمال شورجه روايت گر هجوم ضد انساني رژيم صهيونيستي به كشور لبنان و مقاومت مردم اين كشور است كه به زودي در سينماهاي ايران و برخي از كشورهاي خاورميانه به نمايش درخواهد آمد.
حوزه هنري از آثار نويسندگان مصر حمايت مي كند
رئيس حوزه هنري در ديدار معاون سردبير روزنامه الاهرام مصر و يك نويسنده و منتقد مصري بر آمادگي حوزه هنري براي آغاز همكاري هاي مختلف فرهنگي تاكيد كرد.
محسن مؤمني شريف رئيس حوزه هنري در ديدار با اين هيئت دو نفره خاطرنشان كرد: حوزه هنري آماده همكاري با هنرمندان و نويسندگان كشور مصر است و ما مي توانيم در زمينه آثار توليدات مشترك در زمينه ادبيات و هنر همكاري هاي مؤثري داشته باشيم.
محمد قاسم (ناشر، نويسنده، منتقد و پژوهشگر) و محي الدين فتحي (منتقد و از مسئولان نشريه الاهرام مصر) نيز در اين ديدار با تقدير از ميزباني حوزه هنري بر ضرورت توسعه همكاري هاي فرهنگي ميان دو كشور تاكيد كردند.
بازديد ميلياردي از سايت مذهبي
يك سايت مذهبي بيش از يك ميليارد نفر بازديدكننده دارد.
مدير روابط عمومي مؤسسه تبيان، آمار بازديد از وب سايت مؤسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان را از بدو تأسيس ، بيش از يك ميليارد بازديد اعلام كرد.
پيام حسن زاده افزود: بيش از دو ميليون صفحه سايت تبيان به صورت روزانه بازديد مي شود.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه تحولات گسترده اي در بخش محتواي سايت در چند سال گذشته صورت پذيرفته است، در نتيجه علاقمندان بيشتر از اين سايت استفاده مي كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14