(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 15 مرداد 1390- شماره 19992

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احمدي نژاد در مصاحبه با شبكه تلويزيوني يورو نيوز: اروپا بايد خود را از سلطه آمريكا نجات دهد
آزادي از بند گناهان با استغفار
مسئول دفتر حافظ منافع ايران در مصر: گروه هاي تخصصي مصري بعد از ماه رمضان به ايران مي آيند
انتقاد سيدحسن نصرالله از سي دي ظهور نزديك است
پس از 2 سال طرح تحول اجتماعي آماده اجرا شد
نطق قرائت نشده توكلي در دفاع از قاسمي: سپاه از نمد وزارت نفت كلاهي براي خويش ندوخته است
دانايي فر: 2 آمريكايي بازداشت شده در ايران به زودي آزاد مي شوند
گروهك تروريستي منافقين به بازگرداندن5000 هكتار زمين به صاحبانش محكوم شد



احمدي نژاد در مصاحبه با شبكه تلويزيوني يورو نيوز: اروپا بايد خود را از سلطه آمريكا نجات دهد

رئيس جمهور كشورمان در گفت وگو با يورونيوز خواستار حفظ استقلال اتحاديه اروپا از تصميم گيري هاي آمريكا شد.
دكتر محمود احمدي نژاد در مصاحبه زنده تلويزيوني با شبكه «يورونيوز» در پاسخ به سوالي درباره روابط و همكاري هاي ايران و اتحاديه اروپا با استقبال از ايجاد روابط مثبت و سازنده با اروپا، افزود: دوران استعمار، برده داري و دوران برآمده از جنگ دوم جهاني ديگر به پايان رسيده است و در شرايط كنوني بايد همه دولت ها و ملت ها براي اداره دنيا مشاركت كنند و با كمك يكديگر جهان بهتري را بسازند.
او ادامه داد: مي توان اقتصاد و فضاي سياسي دنيا را بهتر از شرايط كنوني اداره كرد و به جاي دشمني و كينه توزي، همه ملت ها با هم دوست باشند، چرا كه دشمني هيچ نتيجه اي براي ملت ها ندارد.
رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه روابط اروپا با ايران نبايد تحت تاثير آمريكا قرار بگيرد، گفت: مردم اروپا به خوبي مي دانند در حالي كه آن ها خسارات و هزينه هاي ناشي از جنگ دوم جهاني را پرداختند، اما سرمايه داران آمريكايي بدون توجه به خسارات ناشي از اين جنگ، تمام منافع آن را نصيب خود كردند.
وي با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران علاقمند است روابط دوستانه اي را با كشورهاي اروپايي داشته باشد، تصريح كرد: بايد دست به دست هم دنيا را عادلانه اداره كنيم تا همه در آن محترم و از حقوق مساوي برخوردار باشند.
احمدي نژاد با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: شرايطي كه در افغانستان حاكم است، به نفع هيچ كس نيست. مشكل اين كشور را فقط مي توان با احترام به حقوق مردم افغان حل كرد و ايران و اتحاديه اروپا مي توانند در اين راستا با يكديگر همكاري سازنده اي داشته باشند.
وي تصريح كرد: كشورهاي اروپايي بي جهت خود را اذيت و با ملت ايران مقابله مي كنند. در حالي كه مي توانيم روابط اقتصادي و سياسي مناسبي به نفع منافع ملت هاي خود داشته باشيم.
صادرات گاز ايران به اروپا صرفا مي تواند بهانه اي براي دوستي باشد
احمدي نژاد در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا ايران به دنبال صادرات گاز به اروپا است؟ اظهار كرد: البته اصراري بر صادرات گاز به اروپا وجود ندارد، چرا كه انرژي جزو كالاهايي است كه همواره مشتري هاي زيادي دارد، بنابراين موضوع صادرات گاز ايران به اروپا صرفا مي تواند بهانه اي براي دوستي ها و تقويت همكاري ها باشد.
وي در پاسخ به سوالي درباره اوضاع سوريه و اعتراضات موجود در اين كشور گفت: حق ملت هاست كه آزادي داشته باشند و در سايه عدالت زندگي كنند اما بدون ترديد اگر ديگران در مسايل داخلي كشورها دخالت نكنند، ملت هاي خاورميانه به خوبي قادر به حل و فصل مسايل خود هستند.
احمدي نژاد تصريح كرد: بسياري از مسايلي كه امروز در منطقه شاهد آن هستيم، حاصل دخالت هاي ديگران است و اگر مشكلي در جايي به وجود مي آيد، بايد ريشه آن را در مسايل تاريخي گذشته جست وجو كرد.
رئيس جمهور در پاسخ به سوالي پيرامون مسايلي كه پس از انتخابات رياست جمهوري در ايران رخ داد و مقايسه آن با تحولات منطقه، تصريح كرد: رخدادي كه در ايران به وقوع پيوست هيچ گونه شباهتي با آن چه كه امروز در منطقه رخ مي دهد، ندارد. در ايران آزادترين انتخابات برگزار شد و بيش از 85 درصد يعني 40 ميليون نفر از ملت ايران در آن شركت كردند؛ در اين ميان عده اي هم به ساختمان ها و مردم حمله كردند و مسلم است كه چنين اقداماتي در هر كشوري ممنوع بوده و طبيعي است كه پليس و دستگاه قضايي به اين گونه موارد رسيدگي كند.
احمدي نژاد با اشاره به اين كه در قوانين جمهوري اسلامي ايران راه ها و مراجع قانوني لازم براي رسيدگي به شكايات وجود دارد، تصريح كرد: البته در اروپا هم همواره تظاهرات و اعتراضاتي انجام مي شود كه با برخوردهاي بسيار خشن پليس مواجه مي شود، اما آيا مردم اروپا از حكومت هاي خود راضي هستند و اصولا مي توانند آن ها را تغيير دهند؟
شرايط سياسي حاكم بر اروپا به مراتب بدتر از شرايط ايران است
وي خاطر نشان كرد: شرايط سياسي حاكم بر اروپا به مراتب بدتر از شرايط كشورهايي مانند ايران است زيرا اصولا آن ها اجازه نمي دهند، اپوزيسيون شكل بگيرد و كساني كه درباره مسايل تاريخي اعتراض و انتقادي مي كنند را زنداني مي كنند.
احمدي نژاد با بيان اين كه مسايل و ساختارهاي امروز جهان بر پايه جنگ جهاني دوم شكل گرفته با طرح اين سوال كه آيا پژوهشگران و دانشمندان اروپايي اجازه دارند درباره مسايل مربوط به جنگ جهاني دوم و يا سيستم حاكم اقدامي انجام دهند؟ گفت: بي ترديد آن ها چنين اجازه اي ندارند؛ اما در ايران كساني كه اعتراض داشته باشند، از راه هاي قانوني مي توانند مسايل خود را مطرح كنند و به آن ها رسيدگي هم مي شود هم چنان كه بارها چنين اقداماتي صورت گرفته است.
وي در پاسخ به سخنان مجري شبكه يورونيوز مبني بر اين كه بسياري از مردم اروپا هزينه اقدامات آمريكا را مي پردازند، درباره هزينه اعمال تحريم هاي اقتصادي به ايران، اظهار كرد: امروز مردم ايران هم هزينه سياست هاي غلط برخي مديران اروپايي را مي پردازند، ملت ايران اقدام خلاف قانون و اشتباهي انجام نداده، اما 30 سال است كه عده اي از رهبران اروپايي با ملت ايران مخالفت مي كنند و علت آن هم اين است كه ايران كشوري آزاد و داراي دموكراسي است و ملت ايران شاه را كه از دوستان آنها بوده، كنار گذاشته و با سياست هاي توسعه طلبانه بعضي دولت هاي اروپايي مخالف است.
رئيس جمهور تصريح كرد: سياست هايي كه برخي رهبران اروپايي انتخاب كردند، هم مردم اروپا و هم ساير ملت ها را با مشكل مواجه كرده است.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: مقابله آمريكا با ملت ايران مربوط به امروز نيست؛ بلكه آمريكا از 30 سال گذشته در برابر ملت ايران قرار گرفته به نحوي كه حتي از جنگ هشت ساله تحميلي صدام، عليه ملت ايران حمايت كرد و امروز هم همان سياست هاي استكباري گذشته خود را دنبال مي كند.
وي افزود: امروزسؤال جدي اين است آيا سياست هايي كه آمريكا و بعضي دولت هاي اروپايي 32 سال عليه ملت ايران اعمال كردند، درست بوده است در حالي كه ملت ايران تاكنون به هيچ كشوري تجاوز نكرده و در كنار مرزهاي اروپا و آمريكا جنگ به راه نينداخته است و هميشه در جهت ايجاد روابط عادلانه و دوستانه با همه ملت ها تلاش كرده است.
رهبران اروپايي بايد بدانند كه ديگر شاه به ايران برنمي گردد
احمدي نژاد با بيان اين كه رهبران اروپايي بايد بدانند كه ديگر شاه به ايران برنمي گردد و آنها راهي جز همراهي با ملت ايران ندارند، تصريح كرد: مشكلات زماني برطرف خواهد شد كه حق ملت ها به رسميت شناخته شود.
وي در پاسخ به سؤالي درباره وضعيت كنوني دولت دهم با توجه به مباحثي كه با مجلس شوراي اسلامي دارد، تصريح كرد: دولت همچنان مشغول خدمتگزاري است و از تمام لحظات براي پيشرفت و آباداني كشور استفاده مي كند و معتقديم وجود اختلاف نظر و سليقه از لوازم جامعه آزاد است و بحث و تبادل نظر بين مجلس و دولت موضوع بدي نيست؛ چرا كه ايران جامعه اي آزاد است و همه در آن حق اظهارنظر دارند و ضمن اين كه مجلس شوراي اسلامي به 4 وزير پيشنهاي دولت راي اعتماد بالايي دادند و هيچ مشكلي هم وجود ندارد.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤالي درباره محدوديت هايي كه براي عده اي از سران حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري به وجود آمده، تصريح كرد: در همه كشورها زندان و محدوديت قانوني وجود دارد و كساني كه از ايجاد محدوديت برايشان سؤال مي كنيد، افرادي هستند كه مسائلي با قوه قضاييه دارند.
وي با بيان اين كه در ايران دستگاه قضايي نهادي مستقل است و بنده حق دخالت در كار قضات را ندارم، اظهار كرد: البته قوانيني وجود دارند كه افراد طبق آن ها مي توانند از حقوق خود دفاع كنند؛ اما اگر نظر شخصي بنده را دراين باره بخواهيد آرزويم اين است كه در هيچ جاي دنيا و در اروپا و آمريكا هم حتي يك زنداني و زندان مخفي وجود نداشته باشد.
احمدي نژاد با تاكيد بر اين كه در ايران كسي به خاطر اظهارنظر در زندان نيست، چرا كه در قوانين جمهوري اسلامي ايران اظهارنظر آزاد است، خاطرنشان كرد: اگر روزنامه هايي كه در ايران منتشر مي شود را مورد بررسي قرار دهيد، تندترين انتقادات عليه رئيس جمهور بيان مي شود و افراد گوناگون بدون كوچك ترين واهمه اي انتقادات خود را مطرح مي كنند، البته نمي گويم كه در نقطه ايده آل قرار داريم، اما بدون ترديد شرايط امروز ايران از بسياري از كشورهاي اروپايي بهتر است.
وي در پاسخ به سوالي درباره روابط ايران و آمريكا و اين كه آمريكا بزرگ ترين اقتصاد دنياست و ايجاد رابطه با آن مي تواند به نفع ايران باشد، تصريح كرد: در روابط بين الملل، اصل بر وجود روابط دوستانه و احترام آميز است، اما دولت آمريكا هنوز سردرگم است و سياست هاي روشني را دنبال نمي كند؛ آن ها خودشان رابطه با ايران را قطع كردند؛ چرا كه فكر مي كردند در اين صورت ملت ايران از بين خواهد رفت اما امروز 31 سال از آن زمان مي گذرد وملت ايران هر روز گام هاي بلندي در مسير پيشرفت و اقتدار برمي دارد.
رئيس جمهور تاكيد كرد: دولت آمريكا بايد سياست هاي خود را در قبال ملت ها تغيير دهد و به حقوق ملت ها احترام گذاشته و عدالت را بپذيرد.
احمدي نژاد در پاسخ به سوالي درباره موضوع هسته اي و غني سازي 20 درصد و اين كه دانشمندان غربي معتقدند كه برنامه غني سازي ايران ارتباطي به اهداف صلح آميز و توليد برق ندارند، خاطرنشان كرد: همه مي دانند كساني كه ادعا مي كنند جمهوري اسلامي ايران به سمت اهداف غير صلح آميز حركت مي كند، دانشمندان غربي نيستند بلكه اين نظر سياستمداران غربي است.
وي تصريح كرد: توليد اورانيوم 20 درصد براي استفاده كاملا صلح آميز و براي رآكتوري است كه راديو دارو توليد مي كند ضمن اين كه ايران جزو معدود كشورهايي است كه تمام فعاليت هايش زير نظر آژانس بين المللي اتمي قرار دارد و وقتي اعلام كرده كه به دنبال ساخت بمب اتمي نيست، واقعا چنين نيتي ندارد.
رئيس جمهور كساني كه به دنبال بمب اتم هستند را عقب افتاده ذهني برشمرد و تاكيد كرد: معتقديم كساني كه بمب اتم در اختيار دارند، خودشان بيش تر از ديگران در معرض خطر هستند، امروز بمب هايي كه در اروپا ذخيره شده بزرگ ترين خطر براي مردم اين قاره است ضمن اين كه بمب اتم ديگر كارايي و خاصيت ندارد براي اين كه آيا در اختيار داشتن بمب اتم توانست رژيم صهيونيستي را در غزه و جنگ 33 روزه پيروز كند و يا بمب هاي اتمي شوروي توانست اين كشور را از خطر فروپاشي نجات دهد؟
رئيس جمهور تصريح كرد: اگر بمب اتم 60 سال قبل در معادلات سياسي دست برتر را داشت امروز ديگر كارايي خود را از دست داده است و در شرايط كنوني انديشه ها، افكار نو و انسان ها هستند كه مي توانند معادلات جهاني را تحت تاثير قرار دهند.
وي خاطرنشان كرد: ديگر هيچ كس در جهان نخواهد توانست از بمب اتم استفاده كند و اين مسئله اي تمام شده است.

 



آزادي از بند گناهان با استغفار

گاهي انسان به جايي مي رسد كه همه شئون او ديني مي شود. اگر در پايان سوره «انعام» آمده است: ان صلاتي و نسكي و محياي و مماتي لله رب العالمين(1) و اگر در زيارت «آل ياسين» كه از بهترين زيارات ولي عصر (ارواحنا فداه) است كه لابد بعضيها در روز جمعه به قرائت اين زيارت موفق شدند، به تك تك شئون ولي عصر سلام عرض مي كنيم مي گوييم سلام بر تو آن وقتي كه مي نشيني، سلام بر تو آن وقتي كه بر مي خيزي، سلام بر تو آن وقتي كه حرف مي زني، سلام بر لحظه لحظه هاي روزت، سلام بر لحظه لحظه هاي شبت: «السلام عليك في اناء ليلك و اطراف نهارك... السلام عليك حين تقوم، السلام عليك حين تقعد براي آن است كه ايمان از فرق تا قدم، او را گرفته است؛ انسان در ماه مبارك رمضان به اين حد مي رسد كه نفسش عبادت باشد: «انفاسكم فيه تسبيح»(2).
در بند بودن انسان در اثر گناهان و آزادي او با استغفار
مطلب مهمي كه در خطبه عظيم شعبانيه پيامبر هست اين است كه فرمود: مؤمنين! همه شما مي خواهيد آزاد باشيد ولي مي دانيد كه در گروييد و آزاد نيستيد، اين ماه، ماه آزادي است، خودتان را آزاد كنيد؛ فرمود: «ان انفسكم مرهونه باعمالكم ففكوها باستغفاركم و ظهوركم ثقيله من اوزاركم فخففوا عنها بطول سجودكم»(3) فرمود شما در رهن هستيد، طلق نيستيد، باز نيستيد بسته ايد، بياييد در ماه مبارك رمضان فك رهن كنيد و خود را آزاد كنيد، خيلي هم آسان مي شود آدم خود را آزاد كند! چطور ما در رهنيم؟ الان اين جمع، جزء تقريباً بهترين چهره هاي ايماني مردم ايرانند، آيا كسي در اين جمع هست كه بگويد من گناه نكرده ام؟ هيچ كس اين شهامت را دارد؟ اين اصل اول؛ اصل دوم: گناه كردن يعني حق خدا را زير پا گذاشتن و نافرماني كردن، اگر كسي گناه كرد و حق خدا را ادا نكرد و زير پا گذاشت بدهكار است. در قرآن فرمود ما بدهكارها را گرو مي گيريم، هر كس بدهكار است بايد گرو بدهد؛ گرو بدهكار، خود بدهكار است نه مال و منال او. در امور مادي اگر كسي بدهكار بود، خانه را رهن مي دهد، فرش را رهن مي دهد، بعد هم وقتي دينش را ادا كرد، فك رهن مي شود اما اينجا اگر كسي گناه كرد خود او را گرو مي گيرند؛ هم فرمود: «كل امري بما كسب رهين»(4) هم فرمود: «كل نفس بما كسبت رهينه(5) فقط اصحاب ميمنت آزادند؛ آنكه همه كارهاي او با يمن و بركت است، او آزاد است چون او بد نكرده پس هر گنهكاري در گرو خداست و رهن است و خود گناهكار را به گرو مي گيرند؛ پس ما در رهنيم.
اينكه خيلي از ماها مي ناليم كه چطور توفيق فلان كار را نداريم، توفيق گريه نداريم، توفيق شب زنده داري نداريم، توفيق انجام خدمات را نداريم براي اين است كه دست و بال ما با كار ما بسته است، زيرا آدم بسته كه آزاد نيست.
خيلي از مواقع است كه مي خواهيم كار انجام بدهيم ولي نمي شود؛ اين نشدن نه براي آن است كه از طرف آن مفتحه لهم الابواب و رحمتش وسعت كل شيء باشد، بلكه قصوري است از اين طرف، چون ما در بنديم، زيرا گرفتار در بند كه موفق نيست. فرمود: «ان انفسكم مرهونه باعمالكم»؛ كارهايي كه كرديد خود شما را گرو گرفتند و پشتتان هم از بار گناه سنگين است: «وظهوركم ثقيله من اوزاركم«(6) حالا اين ماه، ماه آزادي است پس چه كار كنيم آزاد بشويم، البته حق الناس را بايد داد آن حساب ديگر است اما اين همه حقوق الهي هست كه نه قضا دارد نه كفاره، اگر كسي دروغ گفت، نامحرم نگاه كرد، آهنگهاي حرام گوش داد اينها نه قضا دارد نه كفاره، فقط بند پاست، دستبند و اغلال است؛ بعضي از گناهان است كفاره دارد بعضي از گناهان كه حق الناس است بايد داد اما بسياري از گناهان است كه نه قضا دارد نه كفاره، چه بكنيم؟ فرمود حالا كه معلوم شد در بنديد، بياييد در اين ماه خودتان را آزاد كنيد؛ چطور آزاد كنيم؟ بگوييد خدايا! ببخش خدايا! ما را آزاد كن خدايا! بد كرديم- اينكه از شما برمي آيد- بگوييد خدايا «استغفرك اللهم و اتوب اليك»؛ خدايا ببخش، ماه استغفار است. اين را لااقل جدي بگير اين فك رهن است، آزاد مي شويد. چطور در دهه آخر ماه مبارك رمضان هر كدام ما به نوبه خود احساس سبكي مي كنيم، به آساني از بعضي از گناهان مي گذريم و به آساني بعضي از كارهاي خير را انجام مي دهيم چرا؟ چون سبك شديم تقريباً، اما دوباره برمي گرديم! اينكه مي بينيد در نيمه دوم ماه مبارك يا در دهه سوم ماه مبارك انسان كارهاي خوب را به آساني انجام مي دهد، خيلي براي او زحمت نيست و حرامها را به آساني ترك مي كند خيلي براي او دشوار نيست و از شهوتها به آساني مي گذرد، از غضبها به آساني مي گذرد براي اين است كه آزاد است؛ انسان آزاد، در بند آن گرفتاري نيست لذا به آساني انجام مي دهد. فرمود خودتان را با استغفار آزاد كنيد و اين بار سنگين را با سجده هاي طولاني از دوشتان برداريد.
چند توصيه درباره ماه رمضان و استقبال و بدرقه آن
اين ماه عظيم، شهرالله است و با اين جلال و شكوه مي آيد. همه حقد و كينه ها را از دل رها كنيم، حقوقي كه بر گردن ديگران داريم حلال بكنيم و مال حلالي تهيه بكنيم و سعي بكنيم از مال خود بخوريم كه آن بسيار كم است! تعبير لطيف مرحوم ابن طاووس اين است كسي كه در سفره اين و آن نشسته شايد ثواب عبادت او را اين و آن ببرند؛ به هر تقدير اگر آن نشد لااقل از حرام و مشتبه نجات پيدا كنيم و با يك جان پاك و قلب پاك و جامه پاك به استقبال اين ماه برويم. آخر شعبان را هم فراموش نكنيم و روزه بگيريم كه استقبال اين ماه به روزه گرفتن است چه اينكه بدرقه اين ماه بعد از گذشت عيد «فطر»، چند روز از ماه شوال را روزه گرفتن است. آن شش روز ماه شوال بعد از عيد «فطر»، بدرقه اين شهر الله است و روزه گرفتن روزهاي قبل از ماه مبارك رمضان استقبال اين امر است كه «اقبل الينا بالبركه و الرحمه و المغفره».
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظله العالي) درخطبه هاي نماز جمعه قم 30/11/1731
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- انعام، 261.
2- وسائل الشيعه، ج 10، ص 313.
3- وسائل الشيعه، ج 10، ص 413.
4- طور، آيه 12.
5- مدثر، آيه 83.
6- وسائل الشيعه، ج 10، ص 413.

 



مسئول دفتر حافظ منافع ايران در مصر: گروه هاي تخصصي مصري بعد از ماه رمضان به ايران مي آيند

مسئول دفتر حفاظت منافع ايران در مصر گفت: با توجه به استقبال گسترده نخبگان مصري براي سفر و آشنايي با ايران پيش بيني مي كنيم هيئت هاي ديگري در قالب گروه هاي تخصصي آمادگي سفر به ايران را داشته باشند كه قطعاً پس از ماه مبارك رمضان اين سفرها انجام خواهد شد.
مجتبي اماني با بيان اين كه بيشتر تلاش مي شود گروه هاي اعزامي به صورت تخصصي باشند، خاطرنشان كرد: امكان سفر هيئت هايي از ايران به مصر نيز وجود دارد كه البته گروه ها بايد براساس درخواست طرف مصري هماهنگي و برنامه ريزي شوند.
وي افزود: اين موضوع به دليل وضعيت دولت انتقالي مصر نياز به كار بيشتري دارد اما به هر حال از سوي تمام اقشار مختلف نخبگان مصري آمادگي سفرها به ايران وجود دارد.
اماني با بيان اين كه ملت ايران و مصر داراي سابقه طولاني در تعامل هستند و هيچگاه فضاي روابط دو كشور از اينگونه تعامل ها خالي نبوده است، تصريح كرد: تاثيرات متفكرين دو كشور از هم موضوع بسيار باسابقه اي است كه به هزاران سال پيش برمي گردد؛ اما به علت قطع روابط سياسي دو كشور در 30 سال گذشته شاهد نوعي تقليل در روابط مردمي بوديم زيرا يكي از روش هاي نظام حسني مبارك ترساندن يا جلوگيري سفر مصري ها به ايران بود اما اكنون پس از انقلاب مصر شاهديم نوعي رغبت ميان جامعه نخبگان مصري براي ايجاد ارتباط با ايران و فهم بيشتر از كشوري كه نظام مبارك 30 سال عليه آن تبليغ كرده است، وجود دارد.
مسئول دفتر حافظ منافع كشورمان در مصر با اشاره به سفر گروه هاي مصري به ايران افزود: اولين هيئت نخبگان مصري به عنوان ديپلماسي مردمي با تركيب 45 نفر از نخبگان به تهران سفر كردند و هيئت دوم نيز در قالب سه هيئت بازرگاني، ديني و هنري به ايران آمدند. اين سفرها تاثيرات بسيار مهمي بر افكار عمومي دو كشور و به خصوص افكار عمومي مصر گذاشته است. هيئت هايي كه به ايران سفر كرده اند عموماً داراي دسترسي رسانه اي و مورد توجه رسانه ها هستند و برخي از آن ها از نويسندگان روزنامه هاي مهم مصر هستند كه اگر بخواهيم عدد گزارش ها، مصاحبه ها، مقالات و اخباري كه از اين سفرها منتشر شده را حساب كنيم به بيش از صدها خبر در اين باره برخورد خواهيم كرد.

 



انتقاد سيدحسن نصرالله از سي دي ظهور نزديك است

دبيركل حزب الله لبنان محتويات سي دي ظهور را رد كرد و به انتقاد از آن پرداخت.
برخي از شخصيت هاي حوزوي و علماي قم، به تازگي در سفري كه به كشور لبنان داشته اند، در ديدار با سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب الله لبنان، با اين شخصيت برجسته جهان اسلام ديدار و گفت وگو كردند و اين انتقاد در آن ديدار انجام شد.
بنا بر گزارش رسا، در آغاز اين ديدار، علما و شخصيت هاي ايراني حاضر در نشست، جوياي سلامتي و احوال دبيركل حزب الله لبنان شدند كه وي از سلامتي كامل خود خبر داد، به گونه اي كه هيچ گونه دارويي نيز استفاده نمي كند و يك زندگي جهادي و كاملا طبيعي و عادي دارد.
سيدحسن نصرالله همچنين نكاتي را درباره اهميت ورزش كردن بيان داشت و با اشاره به تدابير و احتياط هاي لازم امنيتي بر اجراي برنامه هاي روزانه خود تاكيد كرد.
تحليل و بررسي مسائل داخلي جمهوري اسلامي ايران از ديگر بخش هاي ديدار شخصيت هاي حوزوي با سيدحسن نصرالله بود.
سيدحسن نصرالله سفر مقام معظم رهبري به قم را بيانگر اهتمام و اشراف بالاي ايشان نسبت به مسائل روحانيت و حوزه هاي علميه دانست و تاكيد كرد: من پيگير اين سفر بودم و افراد و شخصيت هايي را كه به ديدار امام خامنه اي مي رفتند، دنبال مي كردم.
اين شخصيت برجسته جهان اسلام افزود: در اين سفر، ارتباط مستحكم مراجع تقليد و ولايت فقيه قابل تحسين و مايه اميدواري بود و باعث نااميدي دشمنان جمهوري اسلامي و اسلام شد.
دبيركل حزب الله لبنان همچنين از نقش ويژه رهبري و مراجع در مسائل اصلي جهان اسلام تمجيد كرد و ارتباط مستحكم رهبري و حوزه هاي علميه را باعث تقويت نظام مقدس جمهوري اسلامي دانست.
روايت نصرالله از تدابير حكيمانه رهبر انقلاب
وي در بخش ديگري از سخنان خود نسبت به تدبير، حكمت، سعه صدر و توان بالاي مديريتي مقام معظم رهبري نكاتي را يادآور شد و اشاره كرد، آنچه در اجلاس نوآوري و اجتهاد از ديدگاه امام خامنه اي- كه چندي پيش در بيروت، پايتخت كشور لبنان برگزار شد- تنها متناسب با همان جلسه و بسيار كمرنگ بوده و گفتني ها در زمينه شخصيت مقام معظم رهبري بسيار زياد است.
در ادامه سيدحسن نصرالله، نكاتي را درباره حكمت و تدبير، درايت و معنويت مقام معظم رهبري مورد اشاره قرار داد كه متأسفانه به دلايل محرمانه و طبقه بندي بودن قابل اظهار عمومي نيست.
سيدحسن نصرالله كه اشراف بسيار خوبي نسبت به مسائل جهان اسلام و همچنين رخدادهاي داخل جمهوري اسلامي ايران دارد، نمونه هايي از مديريت داهيانه مقام رهبري را يادآور شد و براي نمونه گفت، در دوره اصلاحات كه به همراه شوراي مركزي حزب الله لبنان سفري به ايران داشتند و برخي از مسئولان بلندپايه نظام، خيلي تند درباره اصلاح طلبان اظهارنظر مي كردند و همچنين بزرگاني كه اكنون به نحوي از آنها حمايت مي كنند.
وي افزود: آن زمان در مورد آنها واژه هايي همچون هيچي نمي فهمند، مملكت را بهم زده اند و ديگر واژه ها همچون حماقت و جهالت را به كار مي بردند و چاره انديشي آنها در آن موقع زندان، حبس و حذف اصلاح طلب ها بود و نسبت به موضع رهبري در آن موقع به شكل خصوصي انتقاد مي كردند كه چرا رهبري اين قدر اصلاح طلب ها را تحمل مي كند، در حالي كه ما ديديم، چگونه رهبري با سعه صدر، تدبير و مراقبت اصلاحات را مديريت كردند و بين اصلاحات آمريكايي و اسلامي تفكيك ايجاد كردند، حال آن كه افراد بي ظرفيت آن روز، امروز هم كم حوصلگي از خودشان نشان مي دهند.
دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد: در اوضاع كنوني هم تدبير مقام معظم رهبري در پيشگيري از ايجاد انحراف در مسير انقلاب اسلامي نشان از سعه صدر، هوشمندي، تقوا و ظرفيت عالي حضرت آيت الله امام خامنه اي در اداره نظام دارد.
سيدحسن نصرالله همچنين در اين ديدار بااشاره به شخصيت آيت الله سيدكاظم حائري كه از جمله شاگردان مبرز مرحوم شهيد صدر است، ولايتمداري، تعبد و تواضع وي را ستود و نكاتي را در التزام وي به ولايت فقيه بيان كرد.
دبيركل حزب الله لبنان همچنين از سخنان رهبر انقلاب اسلامي در زمينه معارف مهدوي تجليل و تقدير كرد و گفت: من به صورت كامل به بيانات ايشان گوش داده ام و ايشان تاكيد كردند كه تطبيق علامات درست نيست.
وي گفت: من به تازگي سي دي ظهور نزديك است را ديده ام و تعجب كرده ام و نسبت دروغي در آن سي دي به من داده اند؛ افزون بر اينكه تطبيق دادن علايم بر افراد هم اصولاً كار درستي نيست.
سيدحسن نصرالله ضمن نقد سي دي ظهور نزديك است، مطالبي را در اين خصوص بيان كرد و گفت: در اين سي دي ادعايي مطرح شده و گفته اند كه من سيد يماني هستم كه اين معلوم نيست، چرا كه اجداد ما هيچ گاه يمن نبوده اند و من هم هيچ كجا نگفته ام كه ريشه ما يمني است.
دبير كل حزب الله لبنان تأكيد كرد: در مورد آقا (رهبر انقلاب) هم مي گويند ايشان سيد خراساني است؛ ما يك تجربه اي در اين زمينه داريم و پيش از ارتحال امام خميني ابتدا بعضي از دوستان ما نيز اين اميد را داشتند كه امام سيد خراساني باشد و منظور از خراسان، خراسان بزرگ است كه تمامي ايران را در برمي گيرد و اينكه رزمندگان اسلام بغداد را فتح مي كنند و جبهه عراق و لبنان به جبهه قدس منتهي و قدس فتح مي شود و ما پشت سر امام نماز مي خوانيم، بعد ديديم كه امام به ملكوت اعلي پيوستند و قطعنامه هم پذيرفته شد، بغداد هم فتح نشد و قصه به نحو ديگري ختم گرديد.
آيت الله خامنه اي مستغني از تطبيقات هستند
سيدحسن نصرالله با تأكيد بر اينكه اين گونه تطبيق دادن ها ممكن است باعث ايجاد تزلزل در اعتقادات مردم و جامعه شود، گفت: ارادت ما به مقام معظم رهبري به گونه اي است كه هم من و هم خانواده ام مقيد هستيم كه هميشه دعا كنيم كه خدا همه عمر ما را به عمر رهبري بيفزايد.
وي تأكيد كرد: حضرت آيت الله امام خامنه اي، مقام معظم رهبري هم مستغني از اين تطبيقات هستند.
سيدحسن نصرالله نقدهاي خود را به سي دي ظهور نزديك است، اين گونه ادامه داد: اينها به آقا، سيد خراساني و به من سيد يمني مي گويند، منظور اينها زمان حال است يا اينكه ريشه ما يماني است و ريشه رهبري خراساني؟ اگر منظور اين است كه ريشه ما يمني است در مورد مقام معظم رهبري هم همين بايد صدق كند، در حالي كه همه مي دانند ريشه ايشان خامنه است و در اصل خراساني نيستند.
دبير كل حزب الله در نقدهاي خود به سي دي ظهور نزديك است و تطبيق هاي صورت گرفته در آن، گفت: اگر منظور زمان حاضر است، من در زمان حاضر لبناني هستم و يمني نيستم؛ بنابراين، مباني تطبيق كنندگان در اين سي دي به هيچ وجه درست درنمي آيد.
وي همچنين با اشاره به داستان شعيب بن صالح ابراز داشت: اصل روايات شعيب بن صالح از لحاظ سنديت به طوري جدي قابل بحث است و بر فرض صحت، شعيب بن صالح از بني تميم است و آن گونه كه مي گويند هنگامي كه خراساني لشكركشي مي كند به عراق براي نجات و دفاع از مردم آن منطقه، كسي را همان موقع در عراق منصوب مي كند و به شكل موردي نيز منصوب مي شود و در روايت شعيب بن صالح وجود ندارد كه وي شخصيت كشوري و يا لشكري باشد، ممكن است يك فرمانده مياني باشد كه بعداً معلوم بشود.
سيدحسن نصرالله همچنين نسبت به تعميق معارف مهدويت بر پايه صحيح ديني آن و همچنين تحقيق در مسلمان و كتاب و سنت تأكيداتي را ارايه كرد و گفت: چه ضرورتي است كه ما بياييم نشانه ها را تطبيق دهيم و من هم نسبت به بحث مقاومت حزب الله اعتقاد دارم اين مقاومت به لطف الهي مقاومتي مشروع و مورد عنايت و لطف امام زمان(عج) است. اما هيچ ضرورتي ندارد كه علامات را تطبيق دهيم و من تطبيق علامات را نه صلاح مي دانم و نه جايز و اين به ضرر بحث عميق مهدويت است و مورد سوء استفاده واقع مي شود.
سيدحسن نصرالله يادآور شد: پيشتر هم جواني در لبنان در يك كتابچه اي اين ادعاها را جمع كرده بود كه ما او را احضار و تلاش كرديم كه كتاب او از بازار جمع شود و هرگز اجازه نمي دهيم در لبنان از اين قبيل كارها بشود.
دبير كل حزب الله در بخش ديگري از اين ديدار نسبت به اوضاع داخلي كشور لبنان و شرايط بين المللي از جمله دادگاه ترور رفيق حريري نخست وزير فقيد اين كشور و تشكيل دولت و همچنين دولت نجيب ميقاتي توضيحاتي را ارائه كرد.
سيدحسن نصرالله در پايان سخنان خود گزارشي از وضعيت حزب الله لبنان ارائه كرد و ابراز داشت: حزب الله با اقتدار و قدرت بازدارندگي فوق العاده در معادلات منطقه اي ايفاي نقش مي كند و در هرگونه رويارويي با رژيم صهيونيستي، طعم تلخ شكست ديگري را بر اين رژيم تحميل خواهد كرد.
دبير كل حزب الله لبنان تأكيد كرد: حزب الله قوي تر از هر زمان و وقت ديگري است و در عرصه هاي ديپلماسي، امنيتي و سياسي علاوه بر قدرت بازدارندگي دفاعي، پيروزي هاي درخشاني را به دست آورده است.

 



پس از 2 سال طرح تحول اجتماعي آماده اجرا شد

سرويس سياسي-
دبير شوراي اجتماعي كشور گفت، كه پس از دو سال بررسي جامع آسيب هاي اجتماعي، برنامه ملي كاهش آسيب ها و ارتقاء سرمايه اجتماعي تحت عنوان طرح تحول اجتماعي آماده اجرا شده است.
عليرضا افشار دبير شوراي اجتماعي كشور در جلسه دبيران ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوقي شهروندان كليه وزارتخانه ها و سازمان هاي عمومي كه براي بررسي پيشرفت اجراي قانون ترويج فرهنگ عفاف و حجاب تشكيل شده بود گفت: حجاب شاخص سلامت اجتماعي است زيرا نشان دهنده موفقيت يا عدم موفقيت ما در برنامه هاي آموزشي، تربيتي، تبليغي و فرهنگي است.
افشار با اشاره به وجود دو ماموريت درون سازماني و برون سازماني ترويج فرهنگ عفاف و حجاب در ادارات تصريح كرد: در سال 1390برنامه هاي 8گانه ترويج فرهنگ عفاف و حجاب به كليه ادارات و نهادها ابلاغ شده است.
وي با بيان اينكه وزارت كشور وظيفه نظارت بر برنامه هاي فرهنگي، وضعيت عفاف و حجاب در دستگاه ها و پيگيري قانون را دارد ادامه داد: تاكنون 2 بار بازرسي از كليات وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادها صورت گرفته و ضعف ها و اشكالات هر سازمان به مسئول مربوطه منعكس شده است.
دبير ستاد مركزي صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندان يكي از مشكلات اجراي قانون ترويج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي را عدم پيش بيني اعتبارات دانست و گفت: دستگاه ها بايد به دنبال تامين بودجه از اعتبارات خود در اين زمينه باشند.
شايان ذكر است طرح تحول اجتماعي از 7 محور و كارگروه آسيب اجتماعي تشكيل شده است كه عبارتند از:
كارگروه تحكيم و تعالي خانواده، كارگروه كاهش مطلوب اعتياد، كارگروه ارتقاء امنيت اجتماعي، كارگروه انضباط اجتماعي و قانون گرايي كارگروه وحدت و همبستگي ملي، كارگروه آسيب هاي اخلاقي و كارگروه ارتقاء نشاط اجتماعي.
گفتني است اين طرح با حمايت مستقيم رئيس جمهور قرار است با مديريت وزارت كشور و اجراء بسياري از نهادهاي ديگر انجام شود. احمدي نژاد پيش از اين گفته بود كه مثل هدفمند كردن يارانه ها و طرح تحول اقتصادي از طرح تحول اجتماعي حمايت خواهد كرد.
ابعاد دقيق اين طرح همچنان روشن نيست.

 



نطق قرائت نشده توكلي در دفاع از قاسمي: سپاه از نمد وزارت نفت كلاهي براي خويش ندوخته است

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس متن نطق خود در موافقت با تصدي رستم قاسمي بر وزارت نفت را كه موفق نشد در صحن علني قرائت كند در رسانه ها منتشر كرد.
احمد توكلي در ابتداي نطق خود آورده است: بنده قصدم اين است كه به برخي شبهات كه در رسانه هاي خارجي يا بعضا داخلي آمده است، پاسخي در حد وسعم بدهم.
اولين اشكالي كه هفته پيش در روزنامه انگليسي فايننشال تايمز 27 جولاي و روزنامه آمريكايي وال استريت جورنال 28 جولاي خوانده ام و بعد هم در برخي منابع داخلي همان را ديدم، اين است كه مدعي مي شوند نقش اقتصادي سپاه در كشور با اين انتخاب گسترش مي يابد و جا براي بخش خصوصي تنگ تر مي گردد. اضافه مي كنند كه با اين سهم خواهي مهم، نقش سياسي سپاه نيز برجسته تر مي شود.
به گفته وي اما وزير شدن آقاي قاسمي مصداق اين شبهه نيست، چرا كه:
1-اگر خواست و كاركرد برادر فداكارم، سردار عزيز جعفري، فرمانده كل سپاه را بازگو كننده تمايل و اقدام سپاه بدانيم كه چنين است، در اين مورد سردار جعفري و سردار قاسمي، هيچ كدام، نه تنها داوطلب چنين امري نبودند بلكه مدتها در برابر پيشنهاد آقاي رئيس جمهور مقاومت مي كردند و حتي در يك برهه شرط سختي را مطرح كردند تا آقاي رئيس جمهور از پيشنهادش منصرف شود.
2-اگر سردار جعفري يا مهندس قاسمي مي خواستند بر نقش سپاه در اقتصاد بيفزايند، مي توانستند حيطه كار قرارگاه خاتم را گسترش بدهند نه آن كه آقاي قاسمي با قبول مسئوليت وزارت، حتي سپردن كار جديد به قرارگاه را دشوار سازد تا به رانت خواري متهم نشود.
3-آقاي قاسمي مي دانست كه وقتي در معرض راي قرار گيرد همين مباحث و مشابه آن مطرح خواهد شد. پس همين حرف ها پيماني است بين ما نمايندگان مردم با او كه كارش تنها براي حفظ مصالح نظام در عرصه نفت باشد نه گرايش هاي صنفي، نهادي، نه تن دادن به توقعات غيرقانوني از مجلس و دولت.
4-اگر سپاه به دنبال سهم خواهي در قدرت سياسي بوده است كه وزير شدن قاسمي يك مصداق آن قلمداد شود، چرا سپاه به حذف نازيبا و مسئله دار فتاح، صفار هرندي و ميركاظمي كه هر سه سپاهي اند به راحتي تن داد و هيچ اعتراضي در آشكار و نهان از سپاه شنيده نشد؟
بنا به دلايل مذكور، اين معرفي نه تلاش براي گسترش قدرت اقتصادي، را نشان مي دهد و نه پيگيري، تعميق نفود سياسي را سپاه از اين نمد كلاهي براي خويش ندوخته است.
اشكال دوم: به اين معرفي چنين عنوان مي شود كه چون مهندس قاسمي سپاهي است اگر راي بياورد نظارت بر كار وزير سخت مي شود و اكثر نمايندگان به دليل احترام اين نهاد، يا رودربايستي يا ملاحظه كاري هاي ناسالم، اعمال نظارت نخواهند كرد.
پاسخ اين است كه: اولا، اگر سپاهي بودن وزير مانع نظارت مجلس است، نمايندگان بايد از نظارت بر وزير كشور بيشتر بپرهيزند تا وزير نفت، مگر سپاهي بودن نجار، وحيدي، صفار هرندي، فتاح و يا ميركاظمي مانع تذكر سوال و تحقيق و تفحص و طرح استيضاح آنان در مجلس شده كه حالا نگران ناممكن شدن نظارت بر قاسمي باشيم؟
ثانيا، مگر با خود سپاه در مجلس در صورت لزوم برخورد صورت نگرفته است؟ كم بوده مواردي كه كميسيون ها از سپاه سوال و بازخواست كرده اند؟ حرمت و محبوبيت سپاه براي اكثريت نمايندگان مانع نظارت نيست.
براساس اين خبر يكي از اشكالات ديگري كه در نطق مطرح مي شود اين است كه گفته مي شود جريان انحرافي مي خواهد با اين نصب، سپاه را نسبت به خود منفعل سازد و خودش را نزد نيروهاي وفادار به نظام تطهير كند.
پاسخ به اين اشكال بر فرض صحت، اين است كه اولا سپاه با درايتي كه دارد و مهندس قاسمي با اعتقادي كه به ولايت فقيه و عزت ايران اسلامي دارد، حساب امور مختلف را از يكديگر جدا مي كنند. برخورد جدي در تبعيت از مقام رهبري با جريان منحرف و فاسد يك امر است و خدمت به كشور و همكاري با رئيس جمهور در عرصه مهم اقتصادي و سياسي نفت امري ديگر. ثانيا به فرض كه كج انديشان كج رفتار با نيت سوئي معرفي مهندس قاسمي را كارسازي كرده باشند. وقتي وي در قياس با ديگراني كه در گذشته بودند و با نسبت به كساني كه به جاي وي مطرح و يا احتمالا مطرح خواهند شد براي حمل اين بار گران به طور نسبي ويژگي هاي برجسته اي دارد و مي دانيم با منحرفان همراهي نخواهد كرد، نبايد در سپردن اين مسئوليت به وي كوتاهي كنيم.

 



دانايي فر: 2 آمريكايي بازداشت شده در ايران به زودي آزاد مي شوند

سفير كشورمان در بغداد گفت كه به زودي دو آمريكايي بازداشت شده در ايران آزاد خواهند شد.
حسن دانايي فر روز پنجشنبه در گفت وگو با آسوشيتدپرس در مقر سفارت ايران در بغداد با بيان اين كه اطلاعات مشخصي درباره زمان آزادي شين بائر و جاش فتل بازداشت شدگان آمريكايي ندارد، گفت: اميدواريم و انتظار داريم كه به زودي اين دو نفر آزاد شوند.
وي افزود: در تهران فضاي كلي به سمت آزادي اين دو نفر جريان دارد.
شين بائر، جاش فتل و سارا شورد سه آمريكايي بودند كه به اتهام ورود غيرقانوني به كشور از مرز عراق و جاسوسي بازداشت شده بودند.
سارا شورد سپتامبر گذشته با وثيقه 500 هزار دلاري آزاد شد اما همچنان اتهام جاسوسي وي ساقط نشده است.
در همين حال دانايي فر با هدف بررسي تحولات اخير در روابط ايران و عراق با چند مقام اين كشور ديدار كرد.
دانايي فر در ديدار عمار حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق به پيشرفت سياسي در عراق اشاره كرد و گفت: كه اين مساله موجب ايجاد ثبات در كشور و آسايش مردم عراق مي شود.
روژ نوري شاويس، معاون نخست وزير عراق نيز در ديدار با دانايي فر در دفترش در بغداد به بررسي راههاي تقويت روابط سياسي و اقتصادي دو كشور و همچنين مساله حملات ايران به عراق پرداخت و حل و فصل مشكلات را به واسطه گفت وگوها خواستار شد.
در بيانيه دفتر معاون نخست وزيري عراق آمده است: شاويس در دفترش در بغداد با سفير ايران و هيات همراهش ديدار كرد و طي آن به بررسي راههاي تقويت روابط سياسي و اقتصادي دو كشور و همچنين افق هاي توسعه آن براي خدمت به مردم دو كشور پرداخت. علاوه بر آن مساله بمباران مناطق مرزي اقليم كردستان هم بررسي شد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: شاويس بر ضرورت حل اين مساله به واسطه گفت وگو و در پيش گرفتن روش هاي ديپلماتيك و توقف بمباران ها به منظور حفظ روابط دوجانبه و همچنين جان و دارايي هاي شهروندان تاكيد كرد و گفت كه عراق به دنبال ايجاد روابط خوب و مستحكم با همسايگان خود براساس اصل منافع مشترك، احترام به حاكميت و عدم دخالت در امور داخلي است.
دانايي فر نيز با اشاره به اينكه اين روابط تاريخي است كه ايران و عراق را به هم مرتبط مي سازد و ايران خواهان ادامه اين روابط است، تاكيد كرد كه ايران به حاكميت و ثبات در عراق احترام مي گذارد.
همچنين دانايي فر با لبيب عباوي معاون وزير خارجه عراق هم ملاقات كرد.
در اين ديدار معاون وزير امور خارجه عراق توقف فوري آنچه بمباران اراضي عراق توسط ايران خواند و ايجاد يك محيط مناسب براي انجام مذاكرات جدي ميان نمايندگان دو كشور براي مذاكره درباره مسائل مهم ميان دو طرف را خواستار شد و عنوان كرد كه عراق اجازه نمي دهد اراضي اش به عنوان محلي براي تهديد همسايگانش به كار گرفته شود و در عين حال به هيچ وجه نقض استقلال حاكميت و مرزهاي بين المللي اش را نخواهد پذيرفت.

 



از سوي دستگاه قضايي عراق
گروهك تروريستي منافقين به بازگرداندن5000 هكتار زمين به صاحبانش محكوم شد

دستگاه قضايي عراق طي صدور حكمي گروهك تروريستي منافقين را ملزم كرد تا 5 هزار هكتار از زمين هاي زراعي تحت اختيارش را به مالكان اصلي آن بازگرداند.
به گزارش منابع اينترنتي به نقل از رسانه هاي عراقي، دستگاه قضايي عراق هم چنين از اين گروهك تروريستي خواست تا به 150 خانواده اي كه در طول بيش از 30 سال زمين هاي شان را در اختيار داشته است، خسارت پرداخت كند.
پيش از اين صدها تن از افرادي كه زمين هايشان از بيش از 30 سال پيش از سوي اين گروهك مصادره شده بود، در مقابل دادگاهي در استان الخالص تظاهرات كرده و باز پس گيري اين زمين ها را خواستار شده بودند.
اين 5000 هكتار تنها بخشي از 36 هزار هكتار اراضي است كه در سال 1986 نظام صدام آنها را به طور مجاني در اختيار اعضاي گروهك تروريستي منافقين قرار داده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14