(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 مرداد 1390- شماره 19995

رهبر حزب اسلامي جمهوري آذربايجان دادگاه خود را ناعادلانه خواند
مردم يمن از نظاميان خواستند به صف انقلابيون بپيوندند
تيراندازي افراد مسلح كراچي را به تعطيلي كشاند
سران عرب با غرب عليه سوريه همسو شدند
گسترش شورش به سراسر لندن رسانه هاي انگليس : پليس مقصر است
به رغم فضاي پليسي در منامه مردم بحرين عليه آل خليفه به خيابان ريختند
بروكينگز: عربستان را دريابيد سقوط آل سعود قطعي است
علماي افغانستان: اجازه نمي دهيم آمريكا پايگاه نظامي تاسيس كند
تظاهركنندگان اسرائيلي: نتانياهو را هم مثل مبارك در قفس محاكمه كنيد
اسناد دخالت مستقيم مبارك در شليك به سوي مردم مصر تحويل دادگاه شد
خروش مردم عليه پادشاه در 40 شهر مغرب
اعتراض هاي دانشجويي 5 دانشگاه عربستان را فرا گرفت
جانشين دالايي لاما سوگند خورد



رهبر حزب اسلامي جمهوري آذربايجان دادگاه خود را ناعادلانه خواند

دادگاه رسيدگي به پرونده كيفري رهبر و چند عضو حزب اسلامي جمهوري آذربايجان به دليل اعتراض محسن صمد اف به روند رسيدگي اين دادگاه تعطيل و به زمان ديگري موكول شد.
جلسه رسيدگي به پرونده كيفري محسن صمد اف رهبر حزب اسلامي آذربايجان و چند تن از اعضاي اين حزب در دادگاه جرايم سنگين باكو برگزار شد. در اين جلسه متهمين به تامين نشدن خواسته هايشان از سوي دادگاه اعتراض كردند و محسن صمد اف و يك نفر از حاضران سالن، اظهارات شديداللحني درباره روند دادگاه بيان كردند كه اين فرد از سالن دادگاه اخراج شد و ادامه دادگاه به زمان ديگر موكول شد.
دولت باكو طي چند ماه گذشته رهبر حزب اسلامي آذربايجان و چند تن از اعضاي اين حزب را بدون محاكمه زنداني كرده است.

 



مردم يمن از نظاميان خواستند به صف انقلابيون بپيوندند

مردم يمن با برپايي تظاهرات در شهرهاي مختلف اين كشور بار ديگر تاكيد كردند كه انقلاب تا پيروزي آن همچنان ادامه دارد.
تظاهركنندگان يمن با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف اظهار داشتند تا پيروزي كامل انقلاب دست از تظاهرات برنمي دارند.
مردم يمن از ارتش اين كشور خواستند از حملات به مردم دست بكشند و به جاي آن به محافظت از انقلاب مردمي مبادرت كنند.
شركت كنندگان در تظاهرات شعار مي دادند، ملت خواههان حفظ انقلاب به دست ارتش است.
مردم يمن در عين حال تاكيد داشتند كه حاضر نيستند از انقلاب خود دست بكشند.
جوانان انقلابي يمن نيز خواستار محاكمه علي عبدالله صالح و نزديكان وي به اتهام ارتكاب جنايت هاي جنگي شدند.

 



تيراندازي افراد مسلح كراچي را به تعطيلي كشاند

تيراندازي افراد مسلح در مناطق مختلف كراچي، اين شهر بندري پاكستان را به تعطيلي كشاند.
به گزارش خبرگزاري فارس، افراد مسلح صبح ديروز با تيراندازي در منطقه «گلستان جوهر» و ديگر مناطق كراچي و به آتش كشيدن لاستيك ها، اين شهر را به تعطيلي كشاندند. «ماري پور»، «لياري»، «اگره تاج»، «بهار كالوني»، «كهداماركيت» و «سيحل» از جمله مناطقي بود كه افراد مسلح در آن سنگر گرفته و تيراندازي مي كردند. در نخستين ساعات ديروز، دو دستگاه اتوبوس به آتش كشيده شد. طرفداران دو حزب «مردم» و «جنبش متحده قومي» از عوامل اصلي اين لشكركشي هاي خياباني در كراچي هستند و تحركات آنها طي يك ماه اخير، جان بيش از 150 نفر را در اين شهر گرفته است.
در اين ميان، دولت اسلام آباد كه كمترين تسلط را بر اوضاع كراچي ندارد، طرف هاي درگير را تهديد به مداخله و برخورد جدي كرده است. رهبران گروه هاي سياسي و قومي هر يك، ديگري را در مورد وقوع درگيري ها مقصر اعلام مي كنند.
كراچي 5/14 ميليون نفر جمعيت دارد.
خبر ديگر اينكه، رئيس جديد سازمان سيا در پاكستان، وارد اسلام آباد شد. نام اين مأمور سياه ذكر نشده است. ماه گذشته رئيس پيشين سيا به بهانه معالجات پزشكي، پاكستان را ترك كرد و ديگر به اين كشور برنگشت. دستگاه اطلاعاتي سيا به شدت در پاكستان فعال است.

 



سران عرب با غرب عليه سوريه همسو شدند

سرويس خارجي-
شوراي همكاري خليج فارس و اتحاديه عرب در نخستين واكنش رسمي به تحولات سوريه بدون در نظر گرفتن واقعيت هاي موجود و همسو با كشورهاي غربي از مقامات سوريه خواستند به تمامي رفتارهاي خشونت آميز در اين كشور پايان دهند.
كشورهاي عضو اتحاديه عرب و شوراي همكاري خليج فارس با انتشار بيانيه اي رسمي از دولت سوريه خواستند به خشونت ها در اين كشور پايان دهد و هرچه سريع تر اصلاحات را آغاز كند.
«نبيل العربي» دبير كل اتحاديه عرب در اين بيانيه تاكيد كرد، براي انجام اصلاحات اعلام شده از سوي بشار اسد رئيس جمهور سوريه و پاسخگويي به مطالبات قانوني مردم اين كشور در انجام اصلاحات سياسي فرصت وجود دارد.
وي خواستار انجام اصلاحات لازم در اين كشور براي حفظ وحدت ملي و توقف خونريزي نظاميان و غيرنظاميان شد.
دبير كل اتحاديه عرب در عين حال نسبت به هرگونه دخالت خارجي ها در تحولات سوريه هشدار داد و تاكيد كرد، اتحاديه عرب براساس منشور خود با هرگونه دخالت خارجي در امور داخلي كشورهاي عربي مخالفت مي كند.
نبيل العربي همچنين دولت سوريه و مخالفان را به آغاز گفت وگوي جدي، جامع و ملي فراخواند و آمادگي اتحاديه عرب براي كمك به حل بحران سوريه را اعلام كرد.
شوراي همكاري خليج فارس نيز با صدور بيانيه اي نسبت به ادامه خشونت ها و خونريزي در سوريه ابراز نگراني كرد و خواستار توقف اين اقدامات و اجراي اصلاحات جدي و ضروري در اين كشور شد.
ملك عبدالله پادشاه عربستان نيز پس از صدور بيانيه اتحاديه عرب بلافاصله در بيانيه اي اعلام كرد كه رياض نمي تواند اوضاع كنوني سوريه را بپذيرد زيرا اقدامات مسئولان اين كشور غيرقابل توجيه است.
در همين رابطه عربستان سعودي در اعتراض به اقدمات دولت سوريه سفير خود را نيز از دمشق فرا خواند.
اظهارات پادشاه عربستان سعودي در حالي مطرح مي شود كه اين كشور يكي از حاميان اصلي گروه هاي مسلح و تروريستي در سوريه است.
از سوي ديگر، مقامات رياض همچنين موضع دوگانه اي در قبال قيام هاي عربي اتخاذ كرده اند به عنوان مثال نه تنها وحشيگري رژيم آل خليفه عليه معترضين در بحرين را محكوم نكرده اند بلكه براي سركوب بيشتر معترضين نظاميان خود را روانه منامه كرده اند.
در همين حال راديو اوستن كه برنامه هاي آن از نروژ پخش مي شود در گزارشي از تلاش آمريكا با همكاري فرانسه، انگليس، تركيه، عربستان و قطر براي تشديد فشار بر سوريه با هدف سرنگون كردن بشار اسد پرده برداشت و اعلام كرد كه واشنگتن براي اين هدف كشورهاي عربي را تحت فشار قرار داده است.
اين راديو افزود، آمريكا، فرانسه و انگليس اميدوار بودند مخالفان داخلي و خارجي سوريه در سه ماه گذشته بر شهرهاي سوريه تسلط پيدا كنند و موجبات سقوط نظام بشار اسد را فراهم آورند ولي همه اين ارزيابي ها شكست خورد و روشن شد كه نظام سوريه قدرتي ممتاز از خود در سركوب مخالفان نشان داد به همين دليل آمريكايي ها احساس نگراني كردند و از انگليس، فرانسه، تركيه و كشورهاي عربي براي هدف خود تقاضاي كمك كردند.
به گزارش فارس اين راديو اعلام كرد، براي همين بود كه موج رسانه اي و سياسي عربي كه در مواضع اتحاديه عرب و شوراي همكاري خليج فارس و عربستان و مواضع تركيه نمود يافت، به راه افتاد و شاهد تشديد سخنان عليه سوريه بوديم.
به زودي هم بايد شاهد موضعگيري سازمان كنفرانس اسلامي بود تا زمينه اقدام نظامي عليه سوريه فراهم شود.
اين راديو همچنين اعلام كرد كه اطلاعاتي خطرناك درباره طرحي عربي وجود دارد كه هدف آن فراهم كردن مقدمات فشار بيشتر و تحريم شديدتر عليه نظام سوريه است تا كار به آغاز اقدام نظامي برسد.
براساس افشاي اين راديو، افسراني از دستگاه اطلاعاتي آمريكا با نظارت مستقيم جفري فلتمن معاون وزير خارجه آمريكا در امور خاور نزديك، با مقامات سعودي و قطري ديدار كرده اند و در چند جلسه كه در دوحه قطر، قاهره، لندن و امان برگزار شده، توافق شده است كه فضاي سياسي جهان عرب با صدور بيانيه ها و اتخاذ مواضع عليه سوريه براي تشديد ادبيات غربي ها عليه سوريه فراهم شود و علاوه بر اين مقدمات فشار رسانه اي خبرگزاري هاي غربي با استفاده از مواضع كشورهاي عربي عليه سوريه آماده شود.
راديو اوستن به نقل از منابع غربي تصريح كرد كه «علت عجله آمريكا براي فشار كشورهاي عربي بر سوريه با هدف صدور بيانيه هاي محكوم كننده اين است كه واشنگتن اطلاعاتي به دست آورده است كه نشان مي دهد بشار اسد در مقابله با افراد مسلح و تظاهرات كنندگان كاملا موفق بوده بخصوص در شهر حماه ، كه آمريكايي ها و فرانسوي ها اميد زيادي داشتند كه تظاهرات در اين شهر به موفقيت برسد ولي اينطور نشد و اكنون واشنگتن بيم آن دارد كه آرامش، كاملا به سوريه بازگردد و بشار اسد بتواند كنترل خود بر همه شهرها را كامل كند.
از سوي ديگر «رابرت فورد» سفير آمريكا در سوريه اظهار داشت كه آمريكا تمام تلاش خود را براي اعمال فشار بر رئيس جمهور سوريه از جمله اعمال تحريم هاي جديد انجام مي دهد.
وي افزود، به ديدارهاي خود با مخالفان دولت سوريه به ويژه در شهر حماه ادامه خواهد داد.
اين اظهارات و مداخله جويي هاي آشكار كشورهاي غرب و به ويژه آمريكا در حالي صورت مي گيرد كه وزارت خارجه سوريه از موضع شوراي همكاري خليج فارس درباره اوضاع سوريه انتقاد كرد و اظهار داشت، اين كشورها حقايق سوريه را ناديده گرفته اند.
وزارت خارجه سوريه همچنين موضع تركيه در قبال بحران سوريه را تعجب آور خواند و از اين كشور خواست موضعي عادلانه اتخاذ كند.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز در ديدار با وزير خارجه لبنان تاكيد كرد، سوريه در راه اجراي اصلاحات گام هاي مهمي برمي دارد و به زودي آثار آن در كشور آشكار خواهد شد.
وي افزود: اجراي اصلاحات زمان مي خواهد و بايد به دولت فرصت داده شود تا در مسير اصلي اصلاحات گام بردارد.



 



گسترش شورش به سراسر لندن رسانه هاي انگليس : پليس مقصر است

روزنامه ديلي ميل با محكوم كردن پليس انگليس به انجام «اشتباه بزرگ»، از گسترش شورش هاي خياباني به سرتاسر لندن خبر داد.
روزنامه انگليسي «ديلي ميل» ديروز نوشت، اشتباه بزرگ پليس باعث وقوع شورش هاي خياباني در «تاتنهام» و سرايت آن به شمال، جنوب، شرق و غرب لندن شده است. اين روزنامه در ادامه نوشت يكشنبه شب نيز لندن شاهد ناآرامي هاي گسترده اي بود كه طي آن بسياري از فروشگاه ها و ساختمان هاي مسكوني مورد حمله صدها تن از «آشوب طلبان» قرار گرفت.
پليس كه موفق به مهار اين ناآرامي ها نشده، از صبح دوشنبه در اغلب شهرهاي اين كشور دستور آماده باش داده است. «آنفيلد» ناآرام ترين منطقه در دو روز گذشته بود كه به رغم حضور گسترده پليس به آشوب كشيده شد.
پليس همچنين اعلام كرد. براي آرام كردن اوضاع نيروهاي بيشتري به خدمت گرفته تا «شورشيان» با قدرت پليس مواجه شوند.
ناآرامي ها از روز شنبه و از سوي مردم فقير و اغلب سياهپوست «تاتنهام»، واقع در شمال لندن آغاز و پس از تسري به سرتا سر لندن، همچنان ادامه دارد.
اين ناآرامي ها پس از آن آغاز شد كه پنجشنبه گذشته پليس انگليس يك مرد 29 ساله سياه پوست را كه پدر چهار فرزند بود به ضرب گلوله از پاي درآورد.
برخلاف اظهارات پليس كه مدعي است قرباني به فرمان ايست توجهي نكرده و به سوي افسر پليس شليك كرده است، معترضان معقتدند اين جوان سياهپوست كه «مارك دوگان» نام دارد قرباني نژادپرستي شده است.
از سوي ديگر، روزنامه هاي تايمز، گاردين، سان و... ديروز نتايج اوليه آزمايش بر روي گلوله شليك شده در حادثه روز پنجشنبه را منتشر كردند. براساس اين گزارش، گلوله نه از سوي «دوگان» بلكه از اسلحه پليس شليك شده است.
با انتشار اين خبر احتمال افزايش خشونت ها طي روزهاي آتي بيشتر مي شود. پليس طي چند روز گذشته جست و جوي خانه به خانه براي شناسايي و دستگيري شركت كنندگان در اين ناآرامي ها را آغاز كرده است. گفتني است، انگليس كه با بحران اقتصادي مواجه است، نگران دچار شدن به سرنوشت برخي كشورهاي ناآرام اروپا همچون اسپانيا و يونان است.
يادآور مي شود در جريان ناآرامي هاي انگليس تاكنون ده ها خودرو، اتوبوس، فروشگاه و ساختمان مسكوني غارت و به آتش كشيده شده و 100 نفر از معترضان نيز دستگير شده اند. شماري از نيروهاي پليس و جوانان معترض نيز مجروح و به بيمارستان منتقل شده اند. مردم انگليس پليس را متهم به ناتواني در مهار اين بحران كرده اند.


 



به رغم فضاي پليسي در منامه مردم بحرين عليه آل خليفه به خيابان ريختند

سرويس خارجي -
به رغم سركوب شديد مخالفان توسط نيروهاي امنيتي آل خليفه معترضان بار ديگر عليه نظام حاكم به خيابان ريختند.
تظاهركنندگان بحريني در منامه و چند شهر و روستاي بحرين بار ديگر اقدام به برپايي تظاهرات كردند و با سر دادن شعارهايي عليه رژيم بحرين خواستار كناره گيري پادشاه از قدرت شدند.
ده ها هزار تن از مردم بحرين از ماه فوريه تاكنون با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز خواستار پـايان حاكميت آل خليفه بر اين كشور هستند.
اين در حالي است كه نيروهاي نظامي آل خليفه با كمك نيروهاي آل سعود از آغاز تظاهرات مردمي سركوب شديد تظاهرات را در پيش گرفته است و مخالفت هاي مردمي را با گلوله پاسخ مي دهد.
بسياري از مخالفان حكومت به دليل شركت در تظاهرات در زندان ها به سر مي برند و شكنجه مي شوند.
در تازه ترين گزارش يك سازمان حقوق بشري بحرين اعلام شده است كه دو زنداني سياسي زن بحريني در ا عتراض به بازداشت و شكنجه خود از سوي نيروهاي آل خليفه دست به اعتصاب غذا زده اند.
براساس اين گزارش در حال حاضر بيش از 1000 زنداني سياسي در اين كشور وجود دارد كه در ميان آنان زنان پزشك، استاد دانشگاه و دانشجو نيز وجود دارند.
مخالفان بحريني معتقدند كه فرزندان سران حاكم بر كشور همچون وليعهد و نخست وزير و فرزندانشان در عمليات شكنجه عليه زندانيان دست دارند.

 



خطاب به سران كاخ سفيد
 بروكينگز: عربستان را دريابيد سقوط آل سعود قطعي است

يك مؤسسه مطالعاتي آمريكا با ارائه گزارش مفصلي به سردمداران كاخ سفيد، در مورد آينده رژيم عربستان هشدار داد.
به گزارش واحد مركزي خبر، مؤسسه بروكينگز با اشاره به انقلاب ملت هاي عرب بر ضد حاكمان خود، درباره آينده خاندان سلطنتي آل سعود هشدار داد و چاره انديشي براي نجات حامي مهم واشنگتن را در منطقه خاورميانه خواستار شد.
پايگاه اينترنتي هفته نامه خبري فلسطيني المنار، با اعلام اين مطلب نوشت: مؤسسه مطالعاتي بروكينگز كه همواره حامي صهيونيست ها و همپيمانان آمريكايي در منطقه خاورميانه است، در گزارشي هشدار داد، عربستان در حال گذر از لحظه تعيين كننده اي است.
«لي نولان» مدير مؤسسه مطالعاتي بروكينگز در اين گزارش از آينده مبهم آل سعود با توجه به انقلاب هاي عربي ابراز نگراني كرده است و به مسئولان كاخ سفيد هشدار داده كه نفت هم نمي تواند آل سعود را از خشم مردم در امان نگه دارد. مؤسسه مطالعاتي آمريكايي، ارائه راهكارهاي لازم براي جلوگيري از وقوع بحران در عربستان به عنوان مهم ترين متحد خاورميانه اي كاخ سفيد را ضروري دانسته و متذكر شده است: عربستان سعودي مانند آتش زير خاكستر است و هر لحظه امكان شعله ورتر شدن آن وجود دارد.
در اين گزارش آمده است: عربستان با فشارهاي زيادي روبه روست و در نتيجه امكانات و قدرت نظام پادشاهي به منظور چاره انديشي براي چالش هاي فزاينده نيز بايد شناخته شود و اگر چاره اي براي آنها انديشيده نشود، اوضاع وخيم خواهد شد.
در گزارش ارائه شده مؤسسه بروكينگز به مسئولان كاخ سفيد جانشيني ملك عبدالله، اختلاف بين شوراي علما و دولتمردان، حقوق زنان، جنبش هاي دانشجويي، بيكاري و سركوب مخالفان از جمله چالش هاي مهم در عربستان ذكر شده است.

 



علماي افغانستان: اجازه نمي دهيم آمريكا پايگاه نظامي تاسيس كند

علماي اهل سنت افغانستان تاسيس پايگاه نظامي آمريكا در افغانستان را حرام اعلام كردند و مقاومت در برابر آن را بر فرد فرد مسلمانان واجد دانستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، علماي اهل سنت افغانستان با انتشار اطلاعيه اي، ايجاد پايگاه دايمي آمريكا در افغانستان را تحت هر عنواني كه باشد، حرام اعلام كردند.
علماي افغان در اين اطلاعيه افزوده اند: كساني كه به طرفداري از تاسيس اين پايگاه ها سخن مي گويند، مرتكب گناه مي شوند.
براساس اين اطلاعيه، ايجاد پايگاه هاي نظامي آمريكا در افغانستان به معني پيروي از كفار بوده و براساس آيات قرآن كريم و روايات نبوي و نيز فتاوي علماي ديني، دوستي با كفار و پيروي از آنان حرام است.
علماي ديني اهل سنت شهر كابل تاكيد كرده اند: براساس آيات قرآن كريم، مسلمان حق ندارد حتي براي تقويت خويش، كفار را به عنوان دوست برگزيند و كساني كه دوستي كفار را اختيار كنند، از دوستي خداوند بي بهره خواهند بود.
علماي افغانستان خاطرنشان كرده اند: كافر فقط در صورتي مي تواند در كشور اسلامي زندگي كند كه در ذمه مسلمانان باشد و ضمن پرداخت جزيه، توانايي ضربه زدن به مسلمانان را نداشته باشد و چنانچه حضور غيرمسلمانان در جامعه اسلامي تحت هر عنواني كه صورت بگيرد، منجر به غلبه كفار بر مسلمانان شود، بنابه نص قرآن، حرام بوده و هيچ مسلماني حق ندارد به آن تن دهد.
اعلاميه تاكيد كرده است كه مقاومت همه جانبه در برابر ايجاد چنين پايگاهي، بر فرد فرد ملت افغانستان واجب است.
در بخش پاياني اين اعلاميه، از تمام گروه هاي مسلمان افغانستان خواسته شده است وحدت ميان خود را با هدف نجات جامعه افغانستان از مفاسد موجود و قطع مداخلات كشورهاي خارجي، مورد توجه قرار دهند.
ديروز مردم شهر «غزني» نيز عليه حضور اشغالگران در افغانستان تظاهرات كردند. شهروندان افغان به كشتار غيرنظاميان توسط نيروي اشغالگر اعتراض كردند.
فرود اجباري هلي كوپتر
ديروز يك فروند هلي كوپتر آمريكايي در استان پكتيا در شرق افغانستان مجبور به فرود اضطراري شد. منابع وابسته به ناتو اعلام كردند كه اين فرود، تلفاتي نداشت. اما «ذبيح الله مجاهد»، سخنگوي طالبان با پذيرش مسئوليت سرنگوني آن، مدعي شد 30 نظامي آمريكايي در اين حادثه كشته شدند. در حادثه عصر جمعه استان «وردك» افغانستان، كه يك هلي كوپتر «شتوك» سرنگون شده بود، 31 نظامي آمريكايي به هلاكت رسيدند.


 



تظاهركنندگان اسرائيلي: نتانياهو را هم مثل مبارك در قفس محاكمه كنيد

سرويس خارجي -
تظاهركنندگان اسرائيلي خواستار آن شدند كه نخست وزير رژيم صهيونيستي همانند ديكتاتور مصر در داخل قفس محاكمه شود.
تظاهركنندگان اسرائيلي در شهرهاي تل آويو، قدس اشغالي، حيفا و ديگر شهرهاي سرزمين اشغالي با سر دادن شعارهايي عليه بنيامين نتانياهو خواستار قرار دادن وي در قفس همانند مبارك و محاكمه وي شدند.
تظاهركنندگان تاكيد كردند كه نتانياهو به دليل وارد كردن خساراتي به شهروندان اسرائيلي از طريق افزايش بهاي مسكن و موادغذايي و مشكلات فراوان اقتصادي و اجتماعي براي اسرائيلي ها بايد محاكمه شود.
اعتراض ها و تظاهرات اسرائيلي ها بيش از سه هفته است كه آغاز شده و بيش از نيم ميليون نفر از معترضان اسرائيلي طي اين سه هفته اعتراضات گسترده اي را عليه دولت نتانياهو به اجرا درآوردند.
اين در حالي است كه نتانياهو در يك كنفرانس خبري مشترك با صدراعظم آلمان با اشاره به انقلاب هاي منطقه با افتخار ادعا كرده بود كه اسرائيل جزيره اي آرام در درياي متلاطم است.
از سوي ديگر، نخست وزير رژيم صهيونيستي در واكنش به اعتراضات گسترده در سرزمين هاي اشغالي روز گذشته اعلام كرد كه آماده اجراي اصلاحات است و مي خواهد به سخنان معترضان گوش دهد.
در همين رابطه رئيس پارلمان (كنست) رژيم صهيونيستي از احتمال برگزاري زود هنگام انتخابات پارلماني در فلسطين اشغالي در پرتو گسترش موج نارضايتي در اسرائيل خبر داد.
وي اظهار داشت، تصور نمي كنم كه براي برگزاري انتخابات بتوانيم تا نوامبر 2013 كه زمان برگزاري آن است صبر كنيم.گفتني است رژيم صهيونيستي براي فرار از مشكلات داخلي و فرافكني آن يكشنبه شب به غزه حمله و بخش هاي وسيعي از زمين هاي كشاورزي فلسطينيان را تخريب كرد.
گردان هاي القدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز در واكنش به تجاوزات و جنايات صهيونيستي، نظامياني را كه به منطقه الشجاعيه يورش برده بودند را هدف سه گلوله خمپاره قرار داد كه از ميزان تلفات احتمالي به نظاميان اين رژيم نيز گزارشي دريافت نشده است.

 



اسناد دخالت مستقيم مبارك در شليك به سوي مردم مصر تحويل دادگاه شد

منابع قضايي مصر از دريافت اسناد و مدارك جديد، در مورد دست داشتن مستقيم مبارك در صدور دستور حمله به تظاهركنندگان مصري خبر دادند.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي «المنار»، منابع قضايي مصر، اعلام كردند كه سرويس اطلاعات اين كشور، نوارهاي ويديوئي را درباره تيراندازي به تظاهركنندگان مصري در ميدان التحرير به دادگاه تحويل داده است.
براساس اين گزارش، 193 نوار ويديويي تحويل داده شده به دادگاه، نشان مي دهد كه تك تيراندازهاي وابسته به نيروهاي امنيتي و پليس به سمت تظاهركنندگان، آتش گشودند. منابع قضايي در مصر اعلام كردند: اين تصاوير به وسيله دوربين هاي 24 ساعته درون موزه مصر، فيلم برداري و ضبط شده است.
منابع مصري معتقدند: اين نوارهاي ويديويي دلايل و شواهد جديدي براي محكوم كردن حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع مصر و حبيب العادلي وزير كشور سابق به اتهام صدور دستور حمله به تظاهركنندگان در ميدان التحرير قاهره به شمار مي آيد.
از سوي ديگر، روزنامه «قدس العربي» فاش كرد: مبلغان مصري در نظر دارند، طي ملاقاتي با مبارك و پسرانش، آنان را به ابراز ندامت از ارتكاب جنايات و توبه دعوت كنند.
«صفوت حجازي» يكي از واعظان مصري گفت: اين ديدار به معناي آشتي و يا بي توجهي به خون شهدا نيست، بلكه مي خواهيم آنان را به ياد خدا بيندازيم، چون در جريان محاكمه آنها، مشاهده كرديم كه نه مبارك و نه فرزندانش، احساس گناه و پشيماني نمي كنند.
از سوي ديگر، منابع خبري از سفر چند ساعته ژنرال «عاموس گلعاد» در روز يكشنبه به مصر و مذاكره وي با مقام هاي مصري درباره صدور مجدد گاز و آزادي جاسوسان اسرائيلي خبر دادند.

 



خروش مردم عليه پادشاه در 40 شهر مغرب

نخستين تظاهرات اعتراض آميز ماه مبارك رمضان در 40 شهر مغرب برگزار شد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، جنبش جوانان 20 فوريه، نخستين تظاهرات خود را در ماه مبارك رمضان در بيش از 40 شهر اين كشور برگزار كرد.
در اين تظاهرات كه هزاران مغربي در آن شركت داشتند، تظاهركنندگان، با سر دادن شعارهايي، نارضايتي خود را از پادشاه و مسئولان كشور اعلام كردند.
براساس اين گزارش، در اين تظاهرات كه با دادن افطاري همراه بود، هزاران مغربي، شعار مبارزه با فساد و مفسدان سر دادند و اكثر شعارهاي تظاهركنندگان، درخواست هاي اجتماعي و سياسي را شامل مي شد.
اين تظاهرات در حالي برگزار مي شود كه جنبش 20 فوريه اعلام كرد كه طي ماه مبارك رمضان هر شب به برگزاري تظاهرات خود پس از اقامه نماز، ادامه خواهد داد.دولت مغرب هنوز به اين تظاهرات ضد دولتي واكنش نشان نداده است، اما اقدام به اتخاذ تدابيري براي محدود كردن آن كرده است.تظاهرات مردمي در مغرب تا موقع افطار ادامه مي يابد و تظاهركنندگان در حالي كه در نقاط مختلف شهرها پراكنده شده عليه پادشاه و مسئولان، شعارهايي را سر مي دهند.

 



اعتراض هاي دانشجويي 5 دانشگاه عربستان را فرا گرفت

صدها تن از دانشجويان عربستاني با تجمع در مقابل پنج دانشگاه بزرگ اين كشور از روند آموزشي خود ابراز نارضايتي كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دانشجويان ناراضي دانشگاه هاي ام القري (مكه مكرمه)، ملك خالد (ابها)، طيبه (ينبع) و اميره نوره (رياض) با تجمع در مقابل آن، اقدام به سردادن شعار و شكستن شيشه هاي در و پنجره ها كردند. دانشجويان ناراضي عربستاني كه به دلايل نامعلومي از ثبت نام آنها توسط مسئولان دانشگاه خودداري شده است، اقدام به درگيري با گارد حفاظت كرده و اين موضوع موجب دخالت پليس و متفرق كردن آنها شده است. برپايه اين گزارش، حدود 200 تن از دانشجويان دانشگاه اميره نوره در عربستان كه ماه گذشته توسط شاه عربستان افتتاح شد، اقدام به تجمع در مقابل آن كردند. همچنين در دانشگاه ام القري در مكه، دانشجويان خشمگين، يك ساختمان متعلق به دانشگاه كه به نام نويسي اختصاص داده شده بود را به زور تصرف كرده و اقدام به ضرب و شتم كاركنان وتخريب آن پيش از دخالت پليس كردند.
دانشجويان ناراضي كه در ميان آنها برخي از فعالان زن دانشجويي حضور داشتند، خواستار بهبود شرايط اجتماعي زنان در عربستان شدند.
در شهر «حفرالباطن» نيز پس از اعلام شرايط ثبت نام دانشجويي، حدود 200 تن از دانشجويان دختر و خانواده هايشان در مقابل دانشكده آموزش تجمع كرده و خواستار تعيين تكليف شدند.
دانشجويان ناراضي در حضرالباطن اعلام كردند كه از 2800 فارغ التحصيل دوره متوسطه فقط 1000 تن از آنها توسط، دانشگاه پذيرفته شده اند.
اين در حالي است كه با نزديك شدن به آغاز سال تحصيلي در عربستان، مشكلات نام نويسي دانشجويان به علت محدوديت پذيرش نسبت به سال هاي قبل دو چندان شده و اين امر نارضايتي هاي فراواني در ميان اقشار مختلف اين كشور فراهم كرده است.

 



جانشين دالايي لاما سوگند خورد

جانشين دالايي لاما به عنوان نخست وزير حكومت در تبعيد در شمال هند سوگند ياد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «لويسانگ سنگاي» (43 ساله) روز دوشنبه به عنوان نخست وزير حكومت در تبعيد تبت و جانشين سياسي دالايي لاما با حضور وي در معبد تسوگلاگ خنگ در شهر «داراسالا» در شمال هند كه مقر مذهبي و سياسي آنها به شمار مي رود، سوگند ياد كرد.
دالايي لاما 76 ساله در ماه مارس گذشته از قصد خود براي كناره گيري از فعاليت هاي سياسي و اعطاي مسئوليت هايش به يك فرد جوان تر براي ادامه اهداف سياسي خبر داده بود.
سنگاي كه اكنون به عنوان جانشين دالايي لاما قسم ياد كرده است، چندي پيش از بين سه تن از كانديداهاي اين پست، انتخاب شده بود.نكته جالب توجه در مورد سنگاي اين است كه وي متولد شمال شرق هند است و برخلاف رهبران قبلي تبت، هرگز به اين سرزمين مسافرت نكرده است.
رهبر جديد تبت كه كارشناس قوانين بين المللي است، برخلاف دالايي لاما، داراي مشي معتدل و معتقد به برپايي حكومتي در تبت تحت سيطره چين است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14