(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 مرداد 1390- شماره 19995

نبايد از اظهار نظر بيمناك بود (منشور)
گزارش كيهان از برگزاري مراسم ضيافت انديشه در استانهاي كشور
اثرات عميق موج ضيافت انديشه دهه آينده در جامعه دانشگاهي ظاهر خواهدشد
گلايه اي با فعالان دلسوز مهدوي(نكته)
همكاري انجمن تهران و روزنامه شرق در جعل خبر
آقاي خاتمي! به اين تناقضات پاسخ دهيد
علي مرادخاني-دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل پرديس قم
گزارش كيهان از نشست هاي دانشجويي بخش تحول در علوم انساني نمايشگاه قرآن
زنده بودن جريان دانشجويي، زادگاه تحول در علوم انساني
تداوم تصفيه نيروهاي انقلاب در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي



نبايد از اظهار نظر بيمناك بود (منشور)

يكي ديگر از كارهايي كه بايد درزمينه مسائل گوناگون اجتماعي و سياسي و علمي انجام بگيرد، ميدان دادن به دانشجو است براي اظهار نظر. از اظهار نظر هيچ نبايد بيمناك بود. اين كرسي هاي آزادانديشي كه ما گفتيم، در دانشگاه ها بايد تحقق پيدا كند و بايد تشكيل بشود. اگر چنانچه بحث هايي مهم تخصصي در زمينه سياسي، در زمينه هاي اجتماعي، در زمينه هاي گوناگون وحتي فكري و مذهبي، در محيط هاي سالمي بين صاحبان توان و قدرت بحث مطرح بشود، مطمئنا ضايعاتي كه از كشاندن اين بحث ها به محيط هاي عمومي و اجتماعي ممكن است پيش بيايد، ديگر پيش نخواهد آمد. وقتي كه با عامه مردم، افراد مواجه مي شوند، همه نمي توانند خودشان را حفظ كنند. مواجهه با عامه مردم، انسان ها را دچار انحراف ها و انحطاها و لغزش هاي زيادي مي كند كه متاسفانه ما شاهد بوديم. خيلي از افرادي كه شما مي بينيد در مواجهه با عامه مردم يك حرفي مي زنند، يك چيزي مي گويند، در اعماق دلشان اي بسا خيلي اعتقادي هم ندارند. به تعبير بعضي ها جوگير مي شوند؛ اين خيلي چيز بدي است. اگر در محيط هاي خاص، محيط هاي آزادانديشي و آزاد فكري، اين مسائل مطرح بشود- مسائل تخصصي، مسائل فكري، مسائل چالش برانگيز-مطمئنا ضايعات كمتر پيش خواهد آمد.
بيانات مقام معظم رهبري (مدظله) در ديدار با استادان دانشگاه ها
8/6/1388

 



گزارش كيهان از برگزاري مراسم ضيافت انديشه در استانهاي كشور
اثرات عميق موج ضيافت انديشه دهه آينده در جامعه دانشگاهي ظاهر خواهدشد

دومين طرح ضيافت انديشه كه در ماه مبارك رمضان به مدد نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي سراسر كشور برگزار مي شود، از ابتداي اين ماه درچند دانشگاه آغاز و به تدريج در ساير دانشگاه ها به خيل ضيافت روندگان مي پيوندند. اين طرح امسال علاوه بر دانشجويان، براي اساتيد نيز برنامه هاي ويژه اي دارد و با استقبال كم نظيري در استان هاي مختلف كشور مواجه شده است. در ادامه گزارش كيهان از روند طرح در استان هاي كشور را با هم مي خوانيم:
جمعي ديگر از استادان به ضيافت انديشه رفتند
مراسم افتتاحيه دانشگاههاي قم با حضور آيت الله مؤمن، عضو مجلس خبرگان و حجت الاسلام محمد محمديان، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها برگزارشد.
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري (ماوا)، مراسم افتتاحيه ضيافت انديشه اساتيد دانشگاههاي آزاد اسلامي با حضور جمعي از استادان حوزه و دانشگاه در دانشگاه شهرري برگزارشد.
مهمانان اين جلسه حجت الاسلام دادگر، مسئول استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه آزاد، سعيد قاضي مغرب، استاد دانشگاه و عضو هيئت امنا و معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي كشور و چراغعلي رئيس دانشگاه آزاد واحد شهرري بودند.
همچنين حجت الاسلام توانايي، معاون پژوهشي ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر درباره مهارت زندگي قرآني براي استادان و خانواده هايشان به سخنراني پرداخت.
همچنين مراسم افتتاحيه ضيافت انديشه استادان دانشگاههاي كاشان با سخنراني دكتر عباس كتابي، رئيس دانشگاه و حجت الاسلام عباس خادميان، مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در سالن آمفي تئاتر آزادي اين دانشگاه برگزارشد.
مراسم افتتاحيه طرح ضيافت انديشه استادان استان گلستان نيز در دانشگاه علوم پزشكي گلستان برگزارشد. براساس اين گزارش در اين مراسم ابراهيمي، مديركل ارتباطات استان درباره مسائل سياسي اجتماعي روز با استادان سخن گفت.
همچنين درخلال مراسم افتتاحيه، استادان شركت كننده دراين طرح، در جلسات توجيهي شركت كردند.
گفتني است 140 نفر از استادان دانشگاههاي استان براي گذراندن اين دوره ثبت نام كرده و در دوره آموزشي ارتقاء استادان شركت خواهندكرد.
ضيافت انديشه فرصتي براي دستيابي به معنويت است
مراسم افتتاحيه طرح ضيافت انديشه اساتيد دانشگاههاي استان لرستان درخرم آباد برگزارشد و دراين مراسم نماينده ولي فقيه در استان لرستان، حجت الاسلام ميرعمادي، معاون سياسي امنيتي استاندار و ساير شخصيت هاي سياسي و فرهنگي استان حضور داشتند.
دراين مراسم حجت الاسلام سيدمحمد طاهري، رئيس دفاتر نهاد رهبري دانشگاههاي لرستان با بيان اينكه طرح ضيافت انديشه به مدت 10 روز اجرا مي شود، گفت: اين طرح با هدف تعميق و تحكيم معارف ديني با شركت 150 نفر از استادان دانشگاههاي لرستان برگزار مي شود.
وي با اشاره به اين كه سال گذشته طرح ويژه دانشجويان برگزارشد، ادامه داد: با توجه به نقشي كه استادان در تربيت و پرورش دانشجويان دارند، در رمضان، اين طرح ويژه استادان برگزار مي شود.
حجت الاسلام طاهري افزود: اگر استادان دانشگاهها در مسير صلاح باشند بي شك نيروهايي كه پرورش مي دهند نيروهاي متخصص و متعهد خواهندبود.
رئيس دفاتر نهاد رهبري دانشگاههاي لرستان تصريح كرد: مسئولان و روساي دانشگاهها بايد در زمينه رفع مشكلات استادان اقدام كنند تا استادان بدون دغدغه فكري در جهت پرورش و تربيت دانشجويان همت گمارند.
طاهري افزود: در طرح ضيافت انديشه كارگاه هاي آموزشي با عناوين برهان، مائده، تسنيم و فردوس برگزار مي شود.
وي ادامه داد: در دنيايي كه دانشگاهها به هر سمتي حركت مي كنند، بايد خداوند را شاكر باشيم كه استادان ما مشتاق تعميق در معارف دين و اخلاقيات هستند.
طاهري استقبال استادان از طرح ضيافت انديشه را بيانگر توجه آنان به معارف ديني دانست و اظهارداشت: سال گذشته اين طرح با حضور 1800 نفر از دانشجويان استان برگزارشد و امسال با ارتقاي سطح علمي و معنوي طرح با حضور 150 نفر از استادان برگزار مي شود.
حجت الاسلام ميرعمادي، نماينده ولي فقيه در استان لرستان در سخنراني در اين مراسم، با اذعان به اينكه استادي كلامش نافذ است كه معنويت در كلامش بجوشد، تصريح كرد: حيات طيبه انسان در سايه معنويت قرآن، ذكر، تقوا، عمل صالح و بصيرت تحقق مي يابد.
امام جمعه خرم آباد از وجود خلأ معنويت در جامعه ابراز تأسف كرد و بيان داشت: بحران روحي و رواني، بحراني است كه امروز گريبان بشر را گرفته و تنها راه مقابله با آن معنويت و انس با قرآن است.
ميرعمادي افزود: هر جامعه اي كه با معنويت در ارتباط است، جرم و فساد در آن كاهش مي يابد، به نحوي كه شاهديم در ماه مبارك رمضان و ماه محرم جرم و جنايت و طلاق كاهش مي يابد.
وي از طرح ضيافت انديشه به عنوان يك فرصت استثنايي براي دستيابي به معنويت و تقوا ياد كرد و گفت: حضور استادان در اين طرح موجب جلا دادن فكر و انديشه و پاك و پاكيزه شدن آنها مي شود.
امام جمعه خرم آباد تاكيد كرد: اگر بخواهيم زندگي سالم و حيات طيبه داشته باشيم بايد به معنويت روي بياوريم و گرنه زندگي توأم با اضطراب و پريشاني عايدمان مي شود.
در ادامه اين مراسم، حسن زمانيان، رئيس دانشگاه لرستان نيز تربيت انسان هاي ولايت مدار را از اهداف دانشگاه ها عنوان كرد و گفت: دراين راستا در دانشگاه لرستان با تشكيل كميته جذب، نهايت دقت در جذب استادان متعهد و ولايي را به كار گرفته ايم.
وي افزود: مسئولان بايد تمام تلاش خود درخدمت رساني به مردم را به كار بگيرند. امروز ملت ايران به اين نتيجه رسيده كه سرافرازي و استقلال ايران وابسته به وجود مقام معظم رهبري است و اين ملت همواره گوش به فرمان مقام عظماي ولايت هستند.
هدف ضيافت انديشه پاسخ به شبهات، رشد و تعالي اسلام و نظام اسلامي است
دكتر محمدرضا مجيدي، سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در يونسكو پس از بازديد از طرح ضيافت انديشه استان خراسان جنوبي در محل مسجد امام صادق(ع) دانشگاه بيرجند، در جمع اساتيد شركت كنندگان طرح درباره سياست هاي خارجي ايران در نظام بين المللي سخنراني كرد.
وي با اشاره به نقش اساسي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در رشد فرهنگ جامعه، تاكيد كرد: اثرات عميق موج ضيافت انديشه در دهه آينده در جامعه دانشگاهي ظاهر خواهد شد.
مجيدي با توجه به جريانات اخير در منطقه خاورميانه و تحولات منطقه اي و بين المللي، گفت: حركت هاي اسلامي منطقه، ادامه حركت انقلاب اسلامي ايران است و اين حركات افزايش هم خواهد يافت.
سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در يونسكو بيان كرد: در مجامع بين المللي حرف از انقلاب هاي اينترنتي، شبكه هاي اجتماعي، سايت ها، وبلاگ ها و دركل انقلاب هاي رسانه اي آينده است؛ درحالي كه بزرگترين انقلاب رسانه اي جهان، انقلاب اسلامي ايران بوده است؛ همان كاست ها و اعلاميه هاي بنيان گذار كبير انقلاب اسلامي ايران، امام خميني(ره) يك حركت نوين و عظيم بوده است.
در انتها دكتر مجيدي درعين حال به چالش ها و تهديدهاي داخلي و خارجي كه در دهه چهارم انقلاب اسلامي اين حركت عظيم را هدف قرار داده است، اشاره كرد و با تاكيد بر بيانات مقام معظم رهبري در حفظ وحدت و روحيه جهادي در سال جهاد اقتصادي، اين روند را براي اسلام و نظام اسلامي يك واجب ضروري عنوان كرد.
طرح ضيافت انديشه 4 واحد براي دانشجويان علوم پزشكي به همراه دارد
به گزارش فارس، اسماعيلي، مسئول طرح ضيافت انديشه دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در مراسم افتتاحيه كه با حضور محمدرضا رزاقي، رئيس دانشگاه و حجت الاسلام محمديان، مسئول نهاد رهبري در دانشگاه ها برگزار شد، اظهار داشت: طرح ضيافت انديشه كه به صورت فشرده و در طول سه هفته براي دانشجويان برگزار مي شود، مي تواند براي آنان 4 واحد درسي به همراه داشته باشد.
وي افزود: اين طرح در طول 15 جلسه متوالي براي دانشجويان علوم پزشكي كه در ترم تابستان براساس قانون نمي توانند واحدي را دريافت كنند، مي تواند بهترين فرصت براي اين دانشجويان در راستاي ارتقاي معنويات و درنهايت گذراندن دروس خود باشد.
معرفت و بصيرت افزايي، محوري ترين اهداف ضيافت انديشه
حجت الاسلام مرتضي امامي، مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه شهركرد در افتتاحيه طرح ضيافت انديشه اساتيد در دانشگاه شهركرد، اظهار داشت: از 180نفر شركت كننده در اين طرح بيش از 100 نفر از اساتيد دانشگاه شهركرد هستند.
وي استقبال اساتيد دانشگاه هاي اين استان را از طرح ضيافت انديشه مطلوب ارزيابي كرد و افزود: در طرح ضيافت انديشه اساتيد دانشگاه هاي دولتي و آزاد اين استان شركت كرده اند.
امامي معرفت و بصيرت افزايي شركت كنندگان را از محوري ترين اهداف اجراي اين طرح عنوان كرد و گفت: فراهم آوردن فضاي معنوي متناسب با ماه مبارك رمضان، تكيه بر برنامه هاي تربيتي و خودسازي به منظور ايجاد انگيزه و تداوم ارتباط با معارف ناب ديني از ديگر اهداف اجراي اين طرح به شمار مي رود.
مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه شهركرد افزود: طرح ضيافت انديشه در سه بخش حكومت ديني، مباحث تربيتي و اخلاقي براساس آموزه هاي ديني، عقل و علم برگزار مي شود.
امامي فلسفه ماه مبارك رمضان را حركت به سوي خداوند متعال در راستاي دستيابي به كمال و سعادت واقعي عنوان كرد و گفت: افراد متدين و مخلص همواره با دو بال يكي از اعمال نيك و پسنديده و ديگري بال پرهيزكاري به سمت و سوي خداوند تقرب مي يابند.
وي از روزه به عنوان بال پرهيزكاري افراد متدين نام برد و خاطرنشان كرد: روزه انسان را از اعمال ناپسند بازداشته و او را به مرحله پرهيزكاري رهنمون مي كند.
امامي با بيان اينكه اعمال نيك و پرهيزكاري لازم و ملزوم يكديگرند، افزود: نماز جزء اعمال صالح و نيك و روزه جزء مرحله پرهيزكاري انسان محسوب مي شود.
مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه شهركرد از تقوي به عنوان برترين ثمره روزه داري نام برد و گفت: انسان هايي كه فاقد تقواي الهي هستند ايمان آنان به تدريج تضعيف شده و از خدا و معنويات فاصله مي گيرند.
امامي در انتها با بيان اينكه روزه مهم ترين ابزار در اجتناب انسان از تعلقات دنيوي است افزود: روزه ابزار مهمي در راستاي مهار تعلقات دنيوي و كنترل نفس اماره است.
طرح ضيافت انديشه پاسخگوي نياز عقيدتي- سياسي استادان است
حجت الاسلام سيدعباس تقوي، مسئول نهاد رهبري در دانشگاه هاي هرمزگان درخصوص اهداف طرح ضيافت انديشه استادان تصريح كرد: استادان دانشگاه ها نيز نياز به حمايت هاي فكري و گره گشايي عقيدتي- سياسي دارند كه اگر به اين نيازها به خوبي پاسخ صحيح داده شود، هدف دشمن كه همانا اضمحلال دانشگاه هاست، محكوم به شكست خواهد بود.
وي با اشاره به فرمايش امام راحل(ره) مبني بر اينكه «اگر دانشگاه هاي ما اصلاح شود مملكت اصلاح مي شود»، افزود: با عنايت به اينكه دانشگاه منشأ خير و خوبي ها براي جامعه است، برگزاري اين دوره نيز از ضروريات امروز جامعه دانشگاهي و در رأس آن استادان دانشگاه ها به دليل ارتباط هميشگي كه با دانشجويان دارند، خواهد بود.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي هرمزگان، تصريح كرد: نسل جوان تشنه ارزش هاست و بيشترين انتقال ارزش ها نيز از سوي استادان موثر خواهد بود؛ از اين جهت اطلاعات و مواد لازم براي انتقال اين ارزش ها در اين دوره ها در اختيار استادان قرار مي گيرد.
تقوي با اشاره به اينكه آينده نظام در اختيار خروجي هاي دانشگاه هاست، گفت: هدف دوم اين طرح، پاسخگويي به بحث فرهنگي- ديني استادان است؛ بنابراين از جهت فرهنگ ديني و سياسي بايد ساز و كار جدي را در نظر بگيريم تا استادان در تربيت مديران آينده توفيق بيشتري داشته باشند.
وي در ادامه با اشاره به اينكه مديران آينده تربيت شدگان استادان امروز جامعه دانشگاهي هستند، گفت: اگر هر كدام از اين استاداني كه در اين دوره شركت كرده اند، علاوه بر رشته تخصصي خود، اطلاعات جديد علمي خوبي نيز در زمينه هاي علوم سياسي، تاريخ تمدن، اجتماعي و ديني كسب كنند، نتيجه آن تربيت نسل كارآمد براي آينده نظام جمهوري اسلامي خواهد بود و بدنه دانشگاه به سمت صلاح بهتري قدم برمي دارد.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي هرمزگان تأكيد كرد: از سوي ديگر با توجه به برنامه ريزي دشمن با اهداف تزريق حس نااميدي، بدبيني و شبهه افكني در مباحث ديني و اعتقادي بر روي نسل جوان و تحصيل كرده، در سايه اطلاع رساني به موقع و ارتباطات صميمي و جدي با استادان در اين طرح اين خلأ پر مي شود و نيات دشمن با شكست روبه رو خواهد بود.
تقوي خاطرنشان كرد: از آنجايي كه تاكنون بيشترين ارتباط اين نهاد با دانشجويان بوده، با برگزاري اين طرح مي خواهيم زمينه ارتباط با استادان نيز پررنگ تر شود.
وي در پايان يادآور شد: ايجاد فضاي معنوي و محفل انس با استادان و همچنين ارتباط بين استادان و آمادگي آنان براي ايفاي نقش تربيتي در دانشگاه ها، از ديگر اهداف اين طرح است.

 



گلايه اي با فعالان دلسوز مهدوي(نكته)

1- هر جا كه حرف از «مهدويت» مي شود، اولين مضاميني كه مطرح مي شوند عبارتند از: «نشانه هاي ظهور»، «موعود در نگاه اديان»، «آخرالزمان»، «بهاييت»، «وهابيت»، «شيطان پرستي»، «هاليوود» و خلاصه «دشمن شناسي». «جهان پس از ظهور» و «امام خميني احياگر عصر غيبت» و موضوعاتي از اين قبيل هم كمابيش به گوش مي خورد. در اين ميان، بدون اين كه در مقام نظر كسي بخواهد نفي و انكاري بكند، در مقام عمل بسياري موضوعات و مضامين ديگر غريب و مغفول مي مانند.
چرا در اين جور موضوعات هيچ وقت «دوست شناسي» به اندازه دشمن شناسي پررنگ نيست؟ چون مرغ همسايه غاز است؟ يا اين كه ما به رصد «تهديد»ها بيشتر عادت كرده ايم تا به بهره گيري ميداني از «فرصت »ها؟
با اين كه مي دانيم مهدي موعود(عج) احياگر كتاب و سنت است، چرا مطالعه همين كتاب و سنت را در «جامعيت»شان، موضوع اصلي شناخت مهدي موعود و حكومت او قرار نمي دهيم و دوست داريم فقط روايات صادره از حضرتش يا رواياتي درباره عصر ظهور و جهان پس از ظهور را معيار شناختمان از دوازدهمين امام و سيره اش قرار دهيم؟ چون به كتاب و سنت اعتقادي نداريم؟ يا اين كه عادت كرده ايم مفاهيم ديني را با جزئي نگري، فارغ از چارچوب كلي، جامع و يكپارچه اش مورد مطالعه و حتي عمل قرار دهيم؟
با اين كه هميشه در مباحثي چون «وظايف منتظران» سخن از آمادگي عملي و مبارزه با ظلم مي زنيم، چرا مباحث جاري مهدوي و دوره ها و طرح ها و مجلات و پژوهشكده هاي تخصصي مهدي، كمتر درباره تكاليف عيني و امروزي منتظران و جامعه منتظر با تمام ابعادش سخن گفته و راه را روشن كرده اند؟ چون تكليف گرايي ما در حد ادعا يا اجمال است؟ يا عادت كرده ايم درباره دينداري بيشتر سخن بگوييم و كمتر مصاديق را بشناسيم و به مقتضاي تكليف، عمل كنيم؟ به راستي اگر امام خميني(ره) را احياگري در عصر غيبت مي دانيم، چرا سخنان، پيام ها و دغدغه هاي امام، غريب ترين مضامين در مباحث مهدوي امروز ماست؟ اگر مرزبندي اسلام ناب از اسلام آمريكايي كه مورد تأكيد مكرر امام بود در ذيل مباحث مهدوي طرح نشود، بايد كجا طرح شود؟
با اين كه معتقديم «يملأ الارض عدلا و قسطا، بعد ما ملئت ظلما و جورا» چرا طوري مهدي(عج) را شناسانده و جامعه را تحليل كرده ايم كه گويي العياذ بالله، «اولويت» اصلي او اين است كه: «يملأ الارض عفافا و حجابا بعد ما ملئت بهائيتا و شيطان پرستيا»؟
2-منحصر كردن مهدويت و دغدغه هاي مشتاقان ظهور مهدي موعود(عج)، در مجموعه كوچكي از مضامين صرفاً نظري، يا صرفا انفعالي، يا صرفا مهدوي (ونه اسلامي)، «ظلم» به مكتب حيات بخش اسلام است؛ كه فرموده اند: «العدل وضع الامور في مواضعها».
پاسخ به سؤالاتي از اين دست، كم اهميت تر از پاسخ به سؤالات مشهور و رايج زير در موضوع مهدويت نيستند:
- امام زمان وارث كدام دين است و كدام دينداري را ترويج خواهد كرد؟ و جمعيت متنسكي كه طبق روايات، با امام زمان مخالفت خواهند كرد، كجا و چگونه تربيت مي شوند؟
- با استناد به منابع ديني، منطق قرآني و سيره نبوي و علوي مي توان چه شناختي از امام عصر و دوران حاكميت او به دست آورد؟
- آيا فرهنگ و دينداري مهدوي، حسيني، رضوي و... از هم قابل تفكيكند؟
- فوايد و آفات پرداختن به مقوله آخرالزمان و نشانه هاي ظهور چيست؟
- چه عواملي باعث شده تا انتظار به رويكردي منفعلانه تبديل شود؟ و چرا ما دوستان و فرصت هاي جهاني خود را كمتر از دشمنان و تهديدهاي خود مي شناسيم؟
- اعتقاد به منجي چگونه با اعتقاد به مبارزه قابل جمع است؟
- انجمن حجتيه چيست و چه سوابقي دارد؟ وجوه مثبت و منفي اين جريان كه در سطوحي خود مدعي مبارزه نيز بوده است، چيست؟
- آيا ما با تشكيلات حجتيه مشكل داريم با آن مدل فكري؟ آيا انتظار منفعل را نمي توان در تمام لايه هاي اجتماعي ردگيري كرد؟
- حق نمايي جريان باطل چگونه اتفاق مي افتد؟ و اسلام تحجر و مقدس نمايي از كجا آغاز مي شود؟
- تقابل جريان حق و باطل در طول تاريخ چه جلوه هاي گوناگوني داشته است؟
- جريانات كفر، شرك، نفاق و تحجر هر كدام چه سهمي در انحراف مكتب داشته و دارند؟
- پذيرش ولايت فقيه به عنوان نيابت امام عصر چه لوازم «عملي»اي دربردارد؟
- آرمان هاي انقلاب و پيام جهاني آن چيستند؟
- جريانات سياسي و فرهنگي برآمده از انقلاب و ظرفيت هاي بالفعل ملي و جهاني ما در مسير انتظار فعال كدامند و چه نقشي دارند؟
- چرا فعالان مهدوي ما با افراد، مراكز، محصولات و تجربه هاي فرهنگي، هنري و سياسي همسو با انقلاب در سطح كشور و جهان، ارتباط و حتي آشنايي نزديك ندارند؟
- چرا مجموعه ها و نهادهاي تخصصي مهدويت معمولا در مطالبه عدالت داخلي و جهاني نه تنها پيشتاز نيستند بلكه اساساً غيرفعالند؟
- آيا تكرار مدام مباحث مشهور به مهدوي، بدون تصفيه معرفتي و تكليف گرايي واقعي مورد رضايت امام عصر(عج) هست؟
و...
3-حرف آخر اينكه:
شيعه، فقط به خوب ها اكتفا نمي كند؛ كه اگر به دنبال خوب ترين ها و خوب ترين شرايط نبود، نه فدايي علي(ع) مي شد و نه منتظر مهدي(عج) مي ماند. «اهم و مهم» كردن و ترجيح دادن خوب ترين ها بر خوب ها، رسالت شيعه است. تا وقتي مهم ترين تكاليف مهدوي در عرصه عمل روي زمين مانده است، آيا سرگرم شدن به چند موضوع خوب و مستقلا قابل دفاع، مايه سربلندي ما در برابر خون شهداي اين مكتب خواهد بود؟
سيدمحمد جواد ميري- دانشجوي دانشگاه فردوسي مشهد

 



همكاري انجمن تهران و روزنامه شرق در جعل خبر

به رغم اعلام تعدادي از رسانه ها مبني بر پذيرش دانشجوي تك جنسيتي در دانشگاه هاي محقق اردبيلي، اصفهان و زابل رؤساي اين دانشگاه ها تأكيد كردند كه اعلام اين خبر جوسازي رسانه اي است.
به گزارش »خبرنامه دانشجويان ايران«، در هفته گذشته روزنامه شرق با اختصاص دادن صفحه جامعه خود به بحث تفكيك جنسيتي، مدعي شد 20 دانشگاه كشور در بيش از 40 رشته تحصيلي خود براي اولين بار اقدام به پذيرش تك جنسيتي دانشجويان مي كنند و از دانشگاه هاي تهران، اميركبير، دانشگاه اصفهان، محقق اردبيلي، زابل، هنر شيراز، دانشگاه صنعت نفت تهران و سهند تبريز نام برد كه در ظرفيت هاي اعلام شده براي انتخاب رشته كنكوري ها در زير گروه هاي علوم انساني، تجربي، هنر و رياضي رشته هايي را مخصوص دختران يا مخصوص پسران معرفي كرده اند.
اين روزنامه در مطلب ديگري در همين صفحه بيانيه شديدالحني از انجمن تهران منتشر كرد كه در آن با تائيد خبر فوق و اظهار تاسفي از اين جريان نوشت: با كمال تاسف در اين دفترچه (انتخاب رشته 90) شاهد تك جنسيتي شدن رشته مهندسي معدن در تعدادي از دانشگاه هاي معتبر كشور از جمله دانشكده فني دانشگاه تهران به عنوان مهد مهندسي كشور بوده ايم.
اين بيانيه كه تنها از سوي جمعي از دانشجويان منتشر گرديده است مي افزايد: چنين تصميم گيري هاي نابخردانه اي در تك جنسيتي كردن يا كاهش شديد سهميه ورود بانوان به رشته هاي خاص باعث به وجود آمدن جو عدم امنيت رواني و بلاتكليفي در مورد ادامه تحصيل دانشجويان دختر فعلي و آتي اين رشته در مقاطع بالاتر خواهد شد.
انجمن تهران ابراز عقيده كرد كه صريحا هشدار مي دهيم كه با چنين روندي ايران به افق هاي ترسيم شده نمي رسد و از تركيه هم عقب مي ماند.
اينها همه در حالي است كه روساي دانشگاه هايي كه روزنامه شرق و انجمن تهران مدعي اجراي طرح تفكيك جنسيتي در آن دانشگاه ها بودند در گفت وگو با خبرگزاري فارس به اين موارد پاسخ گفتند.
مسعود گنجي رئيس دانشگاه محقق اردبيلي در با تأكيد براينكه پذيرش دانشجو به صورت تك جنسيتي در دانشگاه محقق اردبيلي صورت نپذيرفته است، گفت: اعلام شده كه اين دانشگاه در رشته هاي روان شناسي و ادبيات فارسي فقط دانشجوي زن پذيرش مي كند در حالي كه اين طور نيست.
محمدحسين رامشت رئيس دانشگاه اصفهان نيز با تأكيد براينكه پذيرش دانشجو در سال جاري براساس اطلاعات سال هاي گذشته صورت پذيرفته است، گفت: در حال حاضر 85 درصد از دانشجويان دانشگاه اصفهان دختر هستند.
محمود اوكاتي صادق رئيس دانشگاه زابل نيز با بيان اينكه پذيرش دانشجو به صورت تك جنسيتي در دانشگاه زابل صحت ندارد، گفت: پذيرش دانشجو در رشته هاي مختلف اين دانشگاه در 2 جنس زن و مرد صورت مي پذيرد.
انتشار خبر دروغ در اين رسانه ها در حالي دنبال شد كه به نظر مي رسد اقدام هماهنگ شرق با بدنه دانشجويي وابسته به احزاب و جريانات سياسي اصلاح طلبان در خصوص پذيرش دانشجويان كه سالها در دانشگاه ها اجرا مي شود چيزي جز جنجال و جو سازي رسانه اي نباشد

 



آقاي خاتمي! به اين تناقضات پاسخ دهيد
علي مرادخاني-دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل پرديس قم

در خبر ها آمده بود كه پس از گذشت خانم آمنه بهرامي(دختر جواني كه در سال 83 بخاطر اسيد پاشي، بينايي خود را از دست داده و دچار جراحت و سوختگي شديد در ناحيه صورت و دست ها شده بود.) از متهم اين عمل غير انساني ، سيّد محمد خاتمي در پيامي گذشت و عفو آمنه بهرامي را ستود و از وي قدرداني كرد. امّا نكات قابل تأملي در متن اين نامه به چشم مي خورد كه بدان اشاره مي شود:
در جايي از نامه آمده »امروز وقتي در خبرها آمد كه »آمنه« در كمال بزرگواري، آموزگاري كرد و از حق قصاص خود گذشت بر همه ثابت شد كه در برابر سنگدلي و بي آزرمي و نفرت پراكني و خودخواهي و كين توزي هنوز مي توان از مهرباني، شرافت و احترام به زندگي، ديگرخواهي و بزرگ منشي هم سراغ گرفت و زيبايي را در اوج آن به تماشا نشست. آنچه آمنه از خود نشان داد حكايت گر آن است كه جان زيبا و شكوهمند را هيچ عاملي جز نفرت و نابردباري و خشونت نمي تواند زشت كند و يا زشت بنماياند. ... آيا در عرصه زندگي سياسي و اجتماعي نيز نمي توان از آمنه آموخت؟... »
امّا نكته اينجاست كه گويا نگارنده اين نامه فراموش كرده كه سنگدلي ها و قساوت هاي طرفداران فرقه ايشان بود كه در خرداد 88 دل مردم كشورمان را به درد آورد وعواطف انساني مردم را بر انگيخت.
هنوز فراموش نكرديم آتشي را كه به بهانه انتخابات در تهران بر افروخته شد و با شراره هاي آن آتش اموال عمومي و امنيت مردم به آتش كشيده شد.
آقاي خاتمي!
هيچ گاه يادمان نمي رود كه دلسوزان نظام چگونه در آتش سنگدلي و خودخواهي و كينه توزي طرفدارانتان سوختند و به ناجوانمردانه ترين راهها توسط ايشان جان سپردند. اي كاش آن روزها هم »مهرباني، ديگرخواهي و بزرگ منشي« برايتان اهميت مي يافت تا نظاره گر آن همه خسارات جاني و مالي به مردم نباشيم.
هنوز برايمان سؤال است كه آيا وقتي كه تمام مقدسات آماج حملات و توهين هاي دار و دسته تان شده بود هم حرفي از ديگر خواهي و مهرباني مي زديد؟
اي كاش همان روزهايي كه چند ده تن از بسيجيان و جوانان رشيد ميهن عزيزمان توسط طرفداران مهربان و بزرگوارتان(!) به شهادت رسيده يا مجروح شدند هم كسي بود كه سراغي كه رفتارهاي انسان دوستانه بزند.
آقاي خاتمي!
آمنه در آتش كينه توزي شخص ديگري سوخت و دل شما را به درد آورد؛ امّا آيا شده تا بحال حتي براي لحظه اي به ياد آمنه هايي بيافتيد كه برادران و پسران برومندشان قرباني خودخواهي و بي رحمي طرفداران شما شدند و حسرت جوانانشان تا ابد در دل ماند؟
برايمان جاي تعجب دارد كه كسي از امنيت اجتماعي و سياسي سخن مي گويد كه هواخواهانش به نام خود او و با شعار »درود بر خاتمي« بزرگترين
مختل كنندگان امنيت مردم بودند و بارها و بارها در ايام مختلفي مانند 25 و 29خرداد88 ، روز قدس، 25 بهمن و.... آرامش مردم عزيزمان را به هم زدند.
جاي شگفتي دارد كه در حالي كه پيروانتان در عاشوراي88 با شنيع ترين اعمال و رفتارهاي غير انساني و كينه توزانه شان، پاكترين و زلالترين احساسات و اعتقادات ملّت حسيني ما را هدف گرفتند و حتي به دسته جاتي كه براي مظلوميت سرور و سالار شهيدان مشغول عزاداري بودند حمله ور شدند نه از شما و نه از هيچ كدام از هم سنگران حامي مردمتان(!) هيچ صداي اعتراضي بلند نشد و نه تنها اعتراض نكرديد، بلكه آن ديوصفتان بي آزرم را ملّت خداجو خوانديد.
آري جناب خاتمي!
كشور عزيز اسلامي ما هنوز هم غرق عطوفت و رحمتي است كه از پيامبر مهربانمان به يادگار مانده است. كه اگر اينچنين نبود فرماندهان سنگدل و بي رحم فتنه 88 نمي توانستند اين قدر آزادانه روزگار بگذرانند و فتنه انگيزي كنند. و يقيناً بانيان جريانات تلخ و درد آوري مانند خرداد88، روز قدس، عاشوراي حسيني، 25 بهمن و.... تا بحال بارها و بارها در آتش خشم ملّت سوخته بودند.
فراموش نكنيد كه هيچ گاه اين تناقضات از خاطر ما نخواهد رفت و هميشه بخاطر تمام اين رفتارها از شما و دار و دسته تان خشمگين خواهيم بود.

 



گزارش كيهان از نشست هاي دانشجويي بخش تحول در علوم انساني نمايشگاه قرآن
زنده بودن جريان دانشجويي، زادگاه تحول در علوم انساني

تحول در علوم انساني، لزوم و راهكارهاي عملي رسيدن به آن مدت هاست كه در محافل علمي و دانشگاهي مطرح شده و صاحب نظران متعدد نظرات و پيشنهادات خود را در اين خصوص مطرح كرده اند. در اين جهت و با هدف دستيابي هرچه بهتر و سريع تر به علوم انساني اسلامي، بخشي به موضوع «تحول در علوم انساني» در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم اختصاص داده شده است. در اين بخش سلسله نشست هايي با محوريت چگونگي ايجاد تحول در علوم انساني برگزار شده كه گزارش برخي از آنها در همين صفحه به چاپ رسيده است. طي روزهاي گذشته، چند نفر از نخبگان دانشجويي در اين بخش به «تبيين سهم نخبگان جوان در تحول علوم انساني» پرداختند كه گزارش آن را با هم مي خوانيم:
رسانه ها در تحول علوم انساني بسيار مؤثرند
حسين ساعي، دانشجوي صاحب نظر در حوزه علوم انساني در خصوص تبيين تغيير و تحول در علوم انساني گفت: نيت علم با زندگي يك نيت وابسته اي است كه قابل كتمان نيست و از ابتداي قرن 19 ميلادي دوره سه گانه تاريخي مطرح مي شود.
اين نخبه دانشگاهي ادامه داد: كسي نيست كه بگويد علوم انساني در تقابل با دين به وجود نيامده است؛ چرا كه افراد زيادي در علوم انساني دست دارند كه معتقدند فلسفه زاييده علم سياست است.
ساعي به لزوم حضور رسانه در حوزه تحول علوم انساني تاكيد كرد و افزود: مبحث رسانه ها و روزنامه نگاري براي تحول در حوزه علوم انساني بسيار تأثيرگذار است؛ چرا كه مي تواند بسياري از مسائل را توضيح داده و تحليل كند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: نوع نگاه غرب به علوم انساني به نحوي است كه حوزه علم و زندگي را به هم مي پيوندد.
اين نخبه دانشگاهي در خصوص حوزه روشنفكري نيز گفت: حوزه روشنفكري از مطبوعات به علوم انساني و به قلب جامعه رسوخ پيدا كرده است.
ساعي با بيان اينكه در رقابت 200 ساله حوزه گفتمان علوم انساني دو نگاه وجود دارد، گفت: يك نگاه در علم علم است. غربي و شرقي ندارد حتي اگر اين علم با دين شما تناقض داشت بايد يكي از آنها را كنار گذاشت.
در حال حاضر تصوير درستي از علوم انساني وجود ندارد.
همچنين در اين نشست، مهدي شاه آبادي با بيان اينكه بررسي هاي در حال انجام در حوزه علوم انساني بر سه محور است، گفت: جريان فلسفه اسلامي، جريان فرهنگستان علوم اسلامي و جريان سنت گراها از جمله اين مسائل هستند.
وي ادامه داد: علم جزئي از تربيت و نوع زندگي كردن است. خود علم محصول يك فرد نيست، علم محصول فردي و اجتماعي است، ما در آينده بسيار نزديك تعامل بين تحول زيستي و علمي با تحول در حوزه علم خواهيم داشت.
شاه آبادي افزود: علوم انساني كه در حال حاضر تدريس مي شود به شكل مهندسي، يك تصوير كلي است و اين شكل مهندسي تصوير درستي از علوم انساني را نشان نمي دهد.
وي ابعاد زيستي علوم انساني را در سه بخش شرح داد و گفت: تحول در محتوا كه لازم به ارائه مجموعه گزاره هاي علمي- معرفتي است و در بخش هاي محتوايي قابل استفاده است، سطح ساختارهاي توليد علم و صورت كلان زندگي و فرهنگ عمومي نيز از جمله اين بخش هاست.
جريان دانشجويي به دنبال علوم انساني اسلامي است
همچنين، حسين شهرستاني، ديگر نخبه دانشجويي در اين نشست اظهار داشت: تحول در علوم انساني در سطح جامعه به عنوان يك مطالبه جدي مطرح شده و فراتر از نهادهاي رسمي و دانشگاهي و آموزشي كشور، بخشي از گفتمان فكري را مشغول خود كرده است.
وي گفت: در دوره اخير در علوم انساني به عنوان كلي، نگاه اعتقادي و نظريه هاي سياسي- اجتماعي مدرن در واكنش به جريان روشنفكري در دهه 70 به بعد رقم خورد.
شهرستاني با انتقاد از عدم حمايت مسئولين دهه 70 در خصوص تبيين علوم انساني افزود: جريان انقلاب اسلامي در قالب روشنفكري مواجه شده با علوم انساني نوين و به صورت كالايي مديريتي قرار گرفته است: در عين حال جريان اصلي كه جريان دانشجويي بود همچنان حاضر و به دنبال مطالبات علوم انساني اسلامي است. اين نخبه دانشگاهي در ادامه تصريح كرد: زنده بودن جريان دانشجويي كه در حوزه عمومي نظريه پرداز است، زادگاه تحول در علوم انساني است. علم جديد محصول افق جديد است نه محصول برنامه بلندمدتي كه در نهادهاي سياسي كشور رقم مي خورد.
شهرستاني همچنين در انتها درخصوص حوزه تفكر بدون دغدغه گفتمان انقلاب اسلامي گفت: خارج از چهارچوب، نگاه هنجاري و سيستمي و بخشنامه اي به اين حوزه نگاه مهندسي علم است؛ يك نگاه مدرن و متأخر به علم است.

 



تداوم تصفيه نيروهاي انقلاب در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي

به دليل مخالفت اساتيد مؤمن، متعهد و ولايت مدار با خواسته هاي غيرقانوني مسئولين پژوهشگاه مطالعات علوم انساني، فرآيند تصفيه بخشي از اساتيد ارزشي اين پژوهشگاه كليد خورده است.
در پي اطلاع از تعليق و لغو قرارداد عده اي از اساتيد متعهد و ولايتي پژوهشگاه مطالعات علوم انساني، دكتر مظفر نامدار، عضو هيأت علمي اين پژوهشگاه به خبرنگار كيهان گفت: از سال 88 رياست جديد پژوهشگاه تصميم گرفت تا بخشي از كارهاي پژوهشگاه مانند پروتال علوم انساني را به تعدادي از افرادي كه در فتنه پس از انتخابات دخيل بوده و حتي زندان رفته بودند، واگذار كند. اين تصميم وي با مخالفت عده اي از اساتيد ولايي و متعهد قرار گرفت و چندي است اين اساتيد درحال تصفيه شدن از پژوهشگاه هستند و تاكنون عده اي از آنها لغو قرارداد و عده اي تعليق شده و همچنين با وارد كردن فشار به برخي ديگر، مي خواهند آنها را مجبور به استعفا كنند.
دكتر نامدار در ادامه افزود: اساتيد متعهد و ولايي تا كنون به مراجع قانوني مختلف اعم از وزير آموزش عالي، معاون وزير، سازمان بازرسي كل كشور، بخش بازرسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و... نامه داده و درخواست پيگيري كرده اند ولي متأسفانه پاسخي دريافت نكرده اند.وي درباره جزئيات تعليق ها و لغو قرادادها، اظهار داشت: اواخر سال گذشته حقوق چهار نفر از اين اساتيد به بهانه هاي واهي تعليق شد و از امسال نيز تعدادي از اساتيد را لغو قرارداد كرده اند، يكي از اين اساتيد، به بهانه تدريس در دانشگاه آزاد و انعقاد قرارداد با آنجا -كه يك دليل غيرقانوني و غيرموجه است-، لغو قرارداد شده و حقوق او را 6 ماه است كه قطع كرده اند؛ حتي تا جايي پيش رفته اند كه وقتي وي به پژوهشگاه آمده تا چند نفر از اساتيد را ببيند، به نگهباني دستور داده اند كه ايشان را راه ندهد! درحالي كه رفت وآمد به پژوهشگاه حتي براي دانشجويان عادي نيز بلامانع است.
دكتر نامدار افزود: درباره سابقه علمي اين استاد مورد اشاره، همين بس كه وي داراي 20 جلد كتاب به زبان هاي اروپايي است و از اساتيد مؤمن، متعهد و ولايت مدار مي باشد.
وي همچنين ادامه داد: با خود بنده نيز از سال گذشته تا كنون شبيه اين برخوردها را داشته اند و يكي يكي مسؤوليت هاي بنده را به دليل مخالفت با تصميم آنها، گرفته اند.
دكتر نامدار در انتها اعلام كرد كه جزئيات بيشتر و اسناد اين اقدام غيرقانوني را براي انتشار در اختيار كيهان مي گذارد.
گفتني است اين اقدامات از جانب دكتر آيت اللهي رياست پژوهشگاه كه در طول دوران رياست خود نقش جدي در برخورد با برخي عوامل جريان فتنه داشته ، تعجب اساتيد ارزشي را برانگيخته است .

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14