(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 مرداد 1390- شماره 19996

يادداشت خبرنگار
اختصاص 50 ميليارد تومان تسهيلات خوداشتغالي به كرمانشاه
ايران در كيهان
اظهارات آيت الله ناصري در جمع مديران استان يزد
اختصاص سوخت يارانه اي براي كشاورزان آذربايجان غربي
رشد مطلوب ميگوي وانامي درگلستان
برنامه اصلي نيروي انتظامي كردستان مشاركت مردم دربحث امنيت است
سهم آب شرب تبريز از درياچه اروميه كمتر از يك درصد است
چهارباغ اصفهان پياده راه مي شود
آغاز دوباره فعاليت پاركبان ها در كرج
راه اندازي 115 دهياري جديد در روستاهاي استان اردبيل
نخستين كاروان خبرنگاران اصفهاني عازم كربلا مي شوند
احياي بزرگترين كاروانسراي بين راهي كشور در قزوين



يادداشت خبرنگار

لرستاني ها پياده و لبنيات سواره
شير به عنوان مادر لبنيات از چنان ارزش غذايي بالايي برخوردار است كه مصرف آن سلامت انسان را در برابر بسياري از بيماري ها و امراض بنحو قابل توجهي ارتقاء مي بخشد.
شير پس از مصرف به جنگ بسياري از بيماري ها مي رود. پيشگيري از ابتلاء به سرطان روده بزرگ و پستان، پوكي استخوان و علاوه بر اين در تأمين كالري، پروتئين ها، كلسيم و اسيد آمينه هاي موردنياز بدن نقش آفريني مي كند و وجود لاكتوز و يا قند موجود در شير كه شيريني آن 30بار از قند و نيشكر كمتر است و چاق كننده نيست، آسان هضم شدن چربي، وجود املاح معدني، كلسيم، پتاسيم، فسفر، سديم و مقدار كمي هم آهن كه روزانه مصرف دو ليوان شير بين 20-30 درصد منيزيوم و حدود 5درصد آب موردنياز بدن را تأمين مي كند از جمله فوايد مصرف شير است كه در اين باره بسيار گفته اند و شنيده ايد و چون هدف از اين يادداشت يادآوري خواص شير نيست از آن صرفنظر مي شود.
به هرحال با عنايت به ويژگي ها و فوايد متعدد ديگري كه شير داراست ارتقاء فرهنگ مصرف در كنار دسترسي آسان و ارزان عموم مردم به اين ماده غذايي همواره مورد توجه دولت ها بوده است تا از اين طريق از ابتلاء مردم به بسياري بيماري ها كه علاوه بر تحميل هزينه هاي سنگين درمان، تأمين نيروي انساني پزشكي و... را روي دست دولت ها مي گذارد جلوگيري شود و به اصطلاح به جاي سرمايه گذاري در درمان در پيشگيري هزينه شود.
اما در استان لرستان متوليان امور توجه لازم را به اين مهم ندارند و بر همين اساس درحالي كه دولت در راستاي هدفمندي يارانه ها تعيين قيمت شير عرضه شده توسط واحدهاي توليدي را به عهده مسئولان استان ها گذاشته است متوليان ديار ما ناباورانه نرخ اين ماده غذايي را در لرستان كه قطب دامداري كشور است گرانتر از ساير استان ها تعيين كرده اند و از نظر مقايسه شهرهاي اين خطه نيز يك بام و دو هوا عمل كرده اند.
در خرم آباد مركز استان لرستان و بسياري ديگر شهرها از لحاظ وزن 200گرم از هر بسته شير يك كيلويي با قيمت 350تومان سابق كاسته شده ونرخ آن به 550تومان فزوني يافته است؛ كه نمونه آشكاري از كم فروشي و دور زدن شهروندان و قانون در جامعه است. يعني قيمت شير در قطب دامپروري كشور بيش از 90درصد گرانتر شده كه با اين اوصاف كاملاً مشهود است در لرستان گراني مضاعف شير باعث شده دست مردم به دامن مادر لبنيات نرسد.
اين درحالي است كه در يكي ديگر از شهرهاي استان قيمت پاكت هاي شير با همين وزن مبلغ 500 ريال ارزانتر است.
با عنايت به اينكه در خرم آباد و شهرهاي اطراف آن درآمد مردم از بسياري از مناطق كشور پائين تر است و شير بيشتر توليد مي شود جاي شگفتي است كه مسئولان استان در تعيين نرخ شير و افزايش قيمت آن به اين فاكتورها توجه نكرده اند.
از آنچه كه اينگونه اقدامات مسئولان لرستان به خاطر پاره اي مسايل مورد اشاره بار سياسي- اجتماعي به دنبال دارد و موجب مي شود بسياري از مردمي كه نان خورش آنان را شير تشكيل مي دهد ناراضي شوند لذا از مسئولان ذيربط انتظار مي رود با اصلاح تبعيض ها و تناقض ها، مشكلات بوجود آمده را رفع كنند و فراموش نكنند كه در ماه مبارك رمضان نياز مردم به شير بيشتر است و گناه محروم كردن آنان درا ين ايام معصيتش سنگين تر خواهد بود.
خرم آباد- خبرنگاركيهان

 



اختصاص 50 ميليارد تومان تسهيلات خوداشتغالي به كرمانشاه

كرمانشاه-خبرنگار كيهان:
50 ميليارد تومان تسهيلات مشاغل خانگي و خود اشتغالي به كرمانشاه اختصاص يافت.
اين خبر را فضل الله رنجبر معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري كرمانشاه در كميته اشتغال و سرمايه گذاري شهرستان كرمانشاه بيان داشت و گفت: كليه متقاضيان مشاغل خانگي مي توانند با مراجعه به سايت مشاغل خانگي و با مراجعه به دستگاه هاي اجرايي جهادكشاورزي، ميراث فرهنگي، اداره بازرگاني و آموزش فني و حرفه اي نسبت به ثبت نام اقدام كنند. وي ادامه داد با اشاره به تصميم دولت در اجراي قانون مشاغل خانگي برجستگي اين طرح را بيمه كردن شاغلين دانست و اظهار داشت:اميدواريم با اطلاع رساني مناسب شاهد استفاده حداكثري مردم از مزاياي طرح مشاغل خانگي باشيم. معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري كرمانشاه در بخشي از سخنانش با اشاره به تخصيص 22 ميليارد تومان تسهيلات خوداشتغالي مشاغل خود به كميته امداد امام خميني(ره)، بهزيستي و صندوق مهر امام رضا(ع) شهرستان كرمانشاه از متقاضيان خواست تا نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.

 



ايران در كيهان

افزايش ظرفيت دانشگاه در لارستان
اوز- خبرنگار كيهان: فرماندار لارستان از افزايش رشته هاي تحصيلي در دانشگاه پيام نور واحد لارستان خبر داد.
علي محمد اميري كه در شوراي اداري لارستان سخن مي گفت؛ اظهار داشت: دانشگاه پيام نور واحد لارستان از سال تحصيلي جديد در رشته هاي مهندسي صنايع، علوم اجتماعي با گرايش پژوهشگري، حسابداري و مديريت پروژه دانشجوي جديد مي پذيرد. وي افزود: ساختمان جديد دانشگاه پيام نور واحد لارستان در بهمن ماه سال جاري آماده بهره برداري شده و دانشجويان در ساختمان جديد به تحصيل مي پردازند.
احداث 112 واحد مسكوني
¤ رئيس كميته امداد امام خميني شهرستان لارستان از ساخت 112 واحد مسكن مهر كميته امداد امام خميني در اين شهرستان خبر داد.
عبدالله تقي زاده افزود: 52 واحد در مرحله نصب تاسيسات داخلي است و فاز دوم پروژه مزبور در مرحله سقف اول واقع شده است.
آزادي محكومان مالي
اصفهان- خبرنگار كيهان: با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان طي مراسمي كه در زندان مركزي اصفهان برگزار شد، گروهي از نيكوكاران بدهي 20 نفر را كه از سال ها قبل به دليل عجز از پرداخت دين و بعضاً رد مال در حبس بودند و جمع مبلغ آن به 480 ميليون ريال بالغ مي شد، پرداخت و مقدمات آزادي آنان را فراهم كردند.
شناسايي منطقه علم و فناوري
¤ استاندار اصفهان در ديدار با مدير كل سازمان فني و حرفه اي اين استان از شناسايي شدن استان اصفهان به عنوان منطقه ويژه علم و فناوري از سوي دولت خبر داد و گفت: اين منطقه مي تواند به تلاش هايي دست بزند كه منجر به توليدات با ارزش افزوده بيشتر شود.
ذاكر اصفهاني خواستار ارتباط سازمان فني و حرفه اي استان با منطقه ويژه علم و فناوري اصفهان شد و گفت: اين امر مي تواند سبب ارتقا بخشي سازمان مربوطه شود.
راهيابي به مسابقات كشوري
درچه- خبرنگار كيهان: سه دانش آموز خميني شهري به مسابقات كشوري طرح پژوهش جابرابن حيان راه يافتند.
به گزارش خبرنگار ما، اين دانش آموزان نگين عسگري، كيان دخت صادق پور و حديثه دباغ از مدرسه شاهد اميرخاني خميني شهر بودند كه با ارائه آزمايش اثر رنگ هاي گياهي روي پارچه ها به اين موفقيت دست پيدا كردند.
همچنين دانش آموزان محمدعلي عموشاهي و محمدعلي دباغي از مدرسه شاهد يك نيز با آزمايش طرح غذاهاي فاسد به مسابقات كشوري راه يافتند.
اجراي عمليات گازرساني
بهارستان اصفهان- خبرنگار كيهان: به منظور تامين گاز واحدهاي پروژه مسكن مهر و تقويت گاز بهارستان اصفهان اجراي پروژه گازرساني به اين شهر جديد آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي شركت عمران بهارستان، اين پروژه با هزينه اي معادل 7 ميليارد و 75 ميليون ريال (بدون احتساب مصالح) به طول 5/12 كيلومتر از حد فاصل ايستگاه بهارستان تا مسجد الكعبه واقع در جاده اصفهان- شيراز اجرا مي شود.
بنابراين گزارش، اين خط تغذيه به قطر 24 اينچ در راستاي طرح جامع جنوب اصفهان بزرگ اجرا شده است و تا پايان سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.
كلنگ زني پروژه آبرساني
سرخس- خبرنگار كيهان: فرماندار سرخس در جريان ديدار از روستاهاي اين شهرستان گفت: در هفته دولت كلنگ اجرايي پروژه آب سرخس از سد دوستي به زمين زده خواهد شد و در آينده نزديك شاهد آبرساني به سرخس و ديگر روستاها خواهيم بود. وي در اين ديدار بر لزوم بازشناسي توانمندي هاي اشتغال در روستاها تاكيد كرد.
اجراي طرح آمايش
كرج-خبرنگار كيهان: مدير كل صنايع استان البرز با اعلام شروع طرح آمايش صنعت و معدن در اين استان گفت: اجراي اين طرح با هدف جهت دهي سرمايه گذاري، برنامه ريزي و تدوين برنامه چشم انداز 20 ساله در اين استان اجرايي شده است. سعيد زرندي افزود: در اين راستا تا پايان امسال بايد 17 هزار فرصت شغلي در بخش صنعت استان تحقق پيدا كند.
ايجاد 22 هزار شغل
اروميه-خبرنگار كيهان: يك هزار ميليارد ريال اعتبار براي ايجاد مشاغل خانگي در آذربايجان غربي اختصاص يافت.
مدير كل كار و امور اجتماعي آذربايجان غربي گفت: با اجراي طرح مشاغل خانگي براي 22 هزار نفر در استان شغل ايجاد خواهد شد.
علي سليماني افزود: متقاضيان ايجاد شغل جديد از 10 تا 50 ميليون ريال تسهيلات كم بهره بانكي بهره مند مي شوند.
وي با اشاره به اينكه امسال سهم آذربايجان غربي براي ايجاد فرصت هاي شغلي جديد 113 هزار نفر است گفت: اين تعداد شغل جديد را دستگاه هاي اجرايي استان ايجاد خواهند كرد.
برپايي نمايشگاه قرآني
¤ نمايشگاه كتب و نرم افزارهاي قرآني ويژه ماه مبارك رمضان در سلماس داير شد.
در اين نمايشگاه كه در مجتمع فرهنگي هنري اين شهرستان ترتيب يافته است بيش از يك هزار و 500 عنوان كتاب در موضوعات مختلف قرآني به همراه محصولات فرهنگي به علاقه مندان عرضه مي شود.
در حاشيه اين نمايشگاه غرفه هائي از هنرهاي تجسمي، غرفه ويژه كودكان و نونهالان با عنوان قرآن بخوان و جايزه بگير به همراه ايستگاه نقاشي براي كودكان برپا شده است.
برداشت 2 هزار تن كلزا
¤ مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: امسال دو هزار و 242 تن كلزا در استان توليد و خريداري شد كه 222 تن نسبت به سال گذشته افزايش دارد.
جمشيد دارا افزود: بيشترين ميزان خريد كلزا مربوط به شهرستان پلدشت است و شهرستان هاي مياندواب و مهاباد در رده هاي بعدي قرار دارند.
در سال زراعي جاري در 730 هزار هكتار از اراضي كشاورزي آذربايجان غربي انواع محصولات كشاورزي كشت شده است كه پيش بيني مي شود با 200 هزار تن افزايش نسبت به پارسال 3 ميليون و 500 هزار تن محصول توليد شود.

 



اظهارات آيت الله ناصري در جمع مديران استان يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
امام جمعه جديد يزد گفت: مديران در نظام اسلامي خدمت به بندگان خدا را تكليف و آن را راهي براي رسيدن به خدا مي دانند.
آيت الله محمدرضا ناصري در نشست مديران استان، ضمن عرض تسليت به مناسبت فقدان درگذشت امام جمعه فقيد يزد و با اشاره به انتخاب وي به عنوان نماينده ولي فقيه در استان از سوي رهبر معظم انقلاب گفت: امر رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالي) براي بنده مطاع بوده و جز اطاعت محض از ايشان نيز نبايد باشد.
وي اظهار داشت: ما سربازان اسلام بوده و هر چه دستور، امر و مصلحت اسلام و مسلمين باشد اجرا خواهيم كرد.
آيت الله ناصري هدف خدمت به انسان ها را رسيدن به مقام والاي انسانيت و كمال دانست و افزود: بالاترين درجه كمال خود خداوند متعال است كه نهايت كمال انسان قرب الي الله خواهد بود.
نماينده ولي فقيه در استان تفقه در دين، درك واقعيت دين و چگونگي راه رسيدن به معبود را عاملي موثر در مقابل جلوگيري از انحرافات عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: امام راحل عظيم الشأن(ره) دين را به معناي واقعي فهميدند و با درك درست از آن كه همان برپايي حكومت اسلامي بر روي زمين است انقلاب اسلامي ايران را بنيانگذاري كردند.
آيت الله ناصري بيان كرد: مبناي حكومت اسلامي ايران آماده كردن فضايي مناسب براي رسيدن انسان ها به كمال، كه بالاترين درجه آن رسيدن به خداوند متعال است، مي باشد.
وي با اشاره به هدف مقدس مديران جامعه اسلامي اظهار داشت: در نظام اسلامي مديران مي دانند كه هدفشان خدمت به خلق خدا و مستعد ساختن زمينه رسيدن انسان ها به كمال است و اين از افتخارات جمهوري اسلامي ايران است.
امام جمعه يزد افزود: مديران جامعه اسلامي تعطيلي نداشته و از تمامي لحظات استفاده مي كنند تا با خدمت به بندگان خدا به معبود خود نزديك تر شوند و راه رسيدن به خدا را براي سايرين فراهم سازند.
آيت الله ناصري گفت:مديران جامعه اسلامي با دوري جستن از خمودگي، بيحالي، كم تحركي و كارگريزي و بهره مندي از ابتكار و خلاقيت به بهترين شكل ممكن به بندگان خدا خدمت مي كنند.
وي لازمه اصلي خدمت به بندگان خدا را برپايي حكومت اسلامي دانست و افزود: در حال حاضر ولي فقيه زمان حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) كشتي انقلاب را به سمت و سوي رسيدن به خداوند متعال هدايت مي كند.
استاندار يزد نيز در نشست مديران استان با آيت الله ناصري امام جمعه يزد از رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالي) به منظور انتصاب شايسته آيت الله ناصري به عنوان نماينده ايشان در استان و امام جمعه يزد تشكر كرد.
محمدرضا فلاح زاده افزود: آيت الله ناصري عالمي بصير و عامل و از زجركشيدگان دوران حكومت ملعون پهلوي و از مجاهدان عرصه جهاد و شهادت و ياوران و حاميان رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بوده است.

 



اختصاص سوخت يارانه اي براي كشاورزان آذربايجان غربي

اروميه-خبرنگاركيهان:
76 ميليون ليتر سوخت در سه ماه دوم سال جاري براي بخش كشاورزي آذربايجان غربي اختصاص يافت.
معاون سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: صاحبان واحدهاي توليدي و فعالان اين عرصه بايد در زمينه نحوه مصرف سوخت مديريت كامل داشته باشند تا مشكل كمبود سوخت ايجاد نشود.
سيدعلي مختاري افزود: با مشاركت صاحبان واحدهاي توليدي و بانكهاي عامل اعتبار مورد نياز طرح هاي بهينه سازي مصرف سوخت در واحدهاي كشاورزي تخصيص تامين مي شود.
اين ميزان سوخت در راستاي حمايت از بخش كشاورزي استان و افزايش توليد صورت مي گيرد.

 



رشد مطلوب ميگوي وانامي درگلستان

گرگان- خبرنگاركيهان:
مديركل شيلات استان گلستان از شرايط ايده آل و مناسب براي رشد مطلوب ميگوي وانامي در گلستان خبر داد.
علي اكبر پاسندي گفت: با گذشت 30 روز از ذخيره سازي بچه ميگوي وانامي در استخرهاي سايت پرورش ميگوي گميشان وزن متوسط ميگوها در حال حاضر به 4 گرم رسيده است كه نشان دهنده شرايط ايده آل و مناسب فاكتورهاي فيزيك و شيميايي آب درياي خزر و بهنگام بودن آب مورد نياز مزارع و مديريت پرورش براي توليد است.
وي خاطرنشان كرد: اين مدت در مشابه با استان هاي جنوبي از رشد بهتري برخوردار مي باشد و حدود دو درصد افزايش وزن دارد و پيش بيني مي شود كه در سال جاري بيش از 150 تن ميگو در اين سايت توليد شود.
وي در ادامه گفت: در سال جاري حدود 16 ميليون قطعه بچه ميگو از استان هرمزگان با مجوز دامپزشكي در دهه اول تيرماه سال جاري و در 69 هكتار استخر مفيد در تعداد 53 استخر ذخيره سازي در فاز اول انجام شد كه براي اولين بار پرورش ميگوي وانامي دراين سطح در سايت ميگوي گميشان و با صدور مجوز سازمان محيط زيست صورت گرفت.
پاسندي عنوان كرد: در سال گذشته 22تن ميگو در اين سايت توليد شد كه 20تن از اين مقدار توسط مردم استان مورد مصرف قرارگرفت، كه انتظار مي رود در سال جاري با توليد بسيار خوبي كه انجام مي گيرد، ضمن اينكه نيازهاي استان را دراين بخش تأمين مي كند حتي پشتيبان ميگوي كشور نيز باشيم.

 



برنامه اصلي نيروي انتظامي كردستان مشاركت مردم دربحث امنيت است

سنندج -خبرنگاركيهان:
برنامه اصلي نيروي انتظامي كردستان مشاركت مردم دربحث امنيت است و پليس دركنار مردم قراردارد و فلسفه وجودي پليس خدمت به مردم است.
فرمانده نيروي انتظامي كردستان با اعلام اين مطلب درجمع خبرنگاران گفت: وظيفه همه پرسنل نيروي انتظامي اين است كه مردم پليس را دركنار خودشان احساس كرده و با آرامش به كارهايشان ادامه دهند.
«سرتيپ محسن حسن خاني» اضافه كرد كردستان از امنيت خوب و وضعيت بسيارمطلوبي برخوردار است و اين امنيت درسايه تلاش مردم متدين و با فرهنگ كردستان و تلاش همه جانبه نيروهاي امنيتي بوجود آمده است و امنيت كردستان محصول دسته جمعي است.
وي اظهارداشت: دراين امنيت كاملا پايدار جامعه، نقش رسانه ها و خبرنگاران بسيار چشمگير و برجسته است زيرا خبرنگاران به عنوان گروه تأثيرگذار جامعه پل ارتباطي بين مسئولان و مردم هستند و با انعكاس مشكلات مردم به مسئولان در راستاي روشنگري، شفاف سازي و اطلاع رساني دقيق احساس خوب، امنيت و آرامش را درجامعه تزريق مي كنند.
حسن خاني ازكردستان به عنوان كم جرم ترين استان كشور نام برد و گفت: اين به خاطر فرهنگ خوب و دين مداري مردم شريف كردستان است كه اين استان را به شاخص هاي رشد كشوري درابعاد امنيتي مبدل ساخته است.
وي امنيت پايدار كردستان را عاملي براي جذب سرمايه گذاران و ورود گردشگران دانست و گفت: ورود اين گردشگران و سرمايه گذاران به كردستان در سايه امنيت زمينه رشد و توسعه استان فراهم شده و مشكل بيكاري نيز حل مي شود.

 



سهم آب شرب تبريز از درياچه اروميه كمتر از يك درصد است

تبريز -خبرنگاركيهان:
سهم آب شرب و مصارف شهري تبريز از منابع آب حوضه آبريز درياچه اروميه كمتر از يك درصد است.
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي با اعلام مطلب فوق گفت: ميزان كل آب انتقالي از زرينه رود به تبريز با استناد به اظهارات منتقدان موضوع كه ميزان آن را 2 مترمكعب در ثانيه اعلام كرده اند بين 60تا 70 ميليون متر مكعب درسال است.
«بيوك رئيسي» افزود: اين رقم در مقايسه با نياز آبي سالانه درياچه اروميه رقمي كمتر از 2 درصد را شامل مي شود.
به گزارش محيط زيست آذربايجان شرقي، وي تصريح كرد: طبق آمارهاي رسمي،آب مورد استفاده از منابع آبي حوضه آبريز درياچه اروميه در بخش كشاورزي 90 درصد، صنعت هشت درصد و شهري سه درصد است كه بخشي از آب شرب تبريز از طريق انتقال آب زرينه رود به مركز استان صورت مي پذيرد كه اين ميزان در مقايسه با مصارف بسيار بالاي بخش كشاورزي غير محسوس و بي اثر مي باشد.

 



چهارباغ اصفهان پياده راه مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
چهارباغ عباسي اصفهان به عنوان اولين اثر تاريخي و ثبت شده در ميراث فرهنگي به پياده راه تبديل مي شود.
معاون عمران شهري شهرداري اصفهان با اعلام اين خبر گفت: با ممنوعيت تردد خودروها در چهارباغ مردم و گردشگران مي توانند به صورت پياده و يا با دوچرخه و درشكه در آن تردد كنند.
عليرضا قاري قرآن با اشاره به پروژه پاركينگ و خيابان گلدسته در مجاورت اين اثر ديدني گفت: احداث پاركينگ در طبقه باغ گلدسته با ظرفيت 600 دستگاه تاكنون 90درصد رشد فيزيكي داشته و تا پايان سال جاري تكميل مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه خيابان گلدسته حدفاصل ميدان امام حسين«ع» تا ميدان انقلاب در موازي خيابان چهارباغ احداث مي شود و سر از خيابان كمال اسماعيل درمي آورد، افزود: با بهره برداري آن در بهمن ماه سال جاري، تلاش داريم در سال 91 ترافيك سواره از محور چهارباغ به عنوان يكي از گنجينه هاي تاريخي شهر اصفهان حذف و اين خيابان به پياده رو تبديل شود.

 



آغاز دوباره فعاليت پاركبان ها در كرج

كرج- خبرنگار كيهان:
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان تهران و البرز از آغاز فعاليت دوباره پاركبان ها در شهرستان كرج خبر داد.
سرهنگ حبيب كمالوند در گفت وگو با خبرنگار كيهان اظهار داشت: با فعاليت اين پاركبان ها در معابر اصلي و فرعي كرج نقش بسزايي در كاهش مشكلات ترافيكي دارد.
وي تصريح كرد: با اجراي اين طرح علاوه بر سازماندهي ترافيك شهري، شاهد ايجاد نظم و برقراري امنيت در سطح شهر خواهيم بود كه خود مي تواند گامي مهم در بهبود وضعيت حمل و نقل شهري و كاهش جرايم مختلف باشد.
اين مسئول گفت: اكنون بيش از 250 پاركبان در قالب هشت شركت پيمانكاري در سطح كرج شروع به فعاليت كرده اند.
كمالوند افزود: اين پاركبان ها آموزش هاي لازم براي بهتر فعاليت كردن و برخورد با شهروندان را فرا گرفته اند و مي طلبد شهروندان نيز در اجراي اين طرح با آنان همكاري كنند.
وي بيان كرد: طرح مكانيزه پاركبان نيز با نصب تجهيزات مربوطه در آينده نزديك در كرج به اجرا درخواهد آمد.

 



راه اندازي 115 دهياري جديد در روستاهاي استان اردبيل

اردبيل - خبرنگاركيهان:
مديركل امور روستايي استانداري اردبيل از راه اندازي و فعاليت 115 دهياري جديد در روستاهاي اين استان درسال جاري خبر داد.
نصيب نجفي در همايش دهياران و بخشداران خلخال افزود: درحال حاضر 419 دهياري در سطح استان فعال است و با ايجاد دهياري هاي جديد تعداد اين مراكز تا پايان سال به 534 دهياري افزايش خواهد يافت.
وي با اشاره به طرح تبديل دهياري ها به دستگاههاي اجرايي گفت: قانون طرح تبديل دهياري ها به دستگاههاي اجرايي تنها شامل دهياري هاي درجه سه و بالاتر بوده ودهياري هاي داراي درجه پايين تر از سه نمي توانند به عنوان دستگاه اجرايي عمل كنند.
وي مشكل كمبود آب شرب درروستاهاي استان به دليل خشكسالي و افزايش دماي هوا را از مهمترين مشكلات دهياران ذكر كرد و افزود: استانداري اردبيل براي حل اين مشكل تلاش مي كند ولي درعين حال دهياران هم بايد براي رفاه حال مردم روستاها با ارائه راهكارهاي پيشنهادي براي حل اين مشكل مسئولين را ياري كنند.
وي بهبود وضعيت روستاها، ارتقاي سطح درآمد اهالي، افزايش كيفيت زندگي روستايي، كاهش نابرابري، ارتقاي شاخص هاي توسعه، حمايت از بخش كشاورزي و صنايع روستايي و تدوين سياست هاي تشويقي براي مهاجرت مردم از شهر به روستا را از مهمترين برنامه هاي دفتر امور روستايي استانداري اردبيل ذكر كرد.

 



نخستين كاروان خبرنگاران اصفهاني عازم كربلا مي شوند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مشاور رسانه اي استاندار اصفهان گفت: 56 خبرنگار اين استان عازم كربلا مي شوند.
احمد مقيمي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه هزينه اعزام اين خبرنگاران از طريق اعتبارات فرهنگي تامين شده است، گفت: اولين كاروان خبرنگاران اعزامي به كربلا در شهريورماه و پس از ماه مبارك رمضان صورت خواهدگرفت.
مقيمي از خبرنگاران خواست تا پيگير دريافت كارت خبرنگاري خود از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان باشند تا از مزاياي ويژه آن بهره مند شوند.
قابل ذكر است، در حال حاضر 56 خبرنگار كارت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان را دريافت كرده اند كه همه آنها به كارهاي غيرخبري مشغولند و يا مسئوليت روابط عمومي دستگاه هاي مختلف را دارند.

 



مديركل ميراث فرهنگي قزوين خبر داد
احياي بزرگترين كاروانسراي بين راهي كشور در قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
مديركل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان قزوين گفت: به منظور حفظ، احيا و استفاده از بناهاي تاريخي، كاروانسراي مادرشاهي هجيب بزرگ ترين كاروانسراي بين راهي كشور در قزوين مرمت مي شود.
اسدالله بيرانوند بيان كرد: در مسير كاروان روي قزوين اصفهان، 48 كيلومتري جاده بوئين زهرا ساوه كاروانسراي بزرگ هجيب قراردارد كه جزو كامل ترين و بهترين كاروانسراي ايران به شمار مي رود و هم اكنون نيز در دست مرمت گران قزويني قرار دارد.
وي ادامه داد: كاروانسراي هجيب با مساحت 5هزار و 850 مترمربع و 4هزار مترمربع زيربنا داراي 36 حجره يكي از كاروانسراهاي وسيع و بي نظير كشور است كه مرمت آن از سال 85 آغاز شده و هم اكنون نيز ادامه دارد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين افزود: مرمت اين بناي عظيم در مراحل مختلف صورت گرفته و برج ها، سردر، ضلع شمال غربي، ضلع جنوبي آن مرمت شده و درحال حاضر نيز ضلع شرقي آن در دست مرمت است كه مراحل آواربرداري، مرمت بام، اجراي مجدد قسمت هاي فروريخته ايوان شرقي، اجراي طاقچه ها و مرمت كف ايوانچه ها از برنامه هاي مرمتي اين بنا در ضلع شرقي بوده كه اميدواريم تا پايان سال به نتايج مطلوبي رسيده و بتوانيم مرمت اين قسمت از بناي باشكوه صفوي را به اتمام برسانيم.
وي اعتبار مصوب براي اين طرح را 30 ميليون تومان عنوان كرد و توضيح داد: از زمان اجراي پروژه مرمت كاروانسراي هجيب هرسال مبلغي به اين مجموعه اختصاص يافته و براي سال 89 كه مرمت اين مجموعه آغاز شد اعتباري بالغ بر 300ميليارد ريال درنظر گرفته شد كه اين روند تا كامل شدن كل بنا ادامه خواهد داشت.
گفتني است كاروانسراي هجيب توسط زينب بيگم مادر شاه عباس اول با هزينه اي معادل 4 هزارتومان ساخته شده و با بناهاي الحاقياش از جمله دو باغ، دو آب انبار، يك گرمابه و يك جويبار بهترين كاروانسراي ايران به شمار مي آمده است، پلان كاروانسرا به صورت مربع بوده كه در تقاطع بيروني چهار ضلع آن برج هاي مدوري از سنگ و آجر برآورده اند، سردر رفيع و با شكوه ورودي در ضلع غربي قرار دارد كه طرفين آن را دو طبقه ساخته و با طاقنماهاي جناغي تزئين كرده اند، هشتي ورودي كه داراي فضايي وسيع است با سقف گنبدي بزرگي پوشش يافته و از تزيينات كاربندي در دور تا دور پايه قوس گنبد آجري برخوردار است، در دو سوي هشتي اتاق هايي براي نگهبانان درنظر گرفته اند كه با راه پله اي به پشت بام راه مي يابند، حياط كاروانسرا كه به ابعاد تقريبي 40 در 43 متر گسترده داراي چهار ايوان است كه طاق نماهايي به ارتفاع شش متر دارد و پشت آنها اتاق هاي بنا قرار گرفته كه مساحت شان از 9 تا 5/13 مترمربع متفاوت است، در مركز حياط بنايي آجري به شكل هشت ضلعي ساخته اند كه از دو چهار طاقي متصل به هم با قوس جناغي باز تشكيل شده وگنبدي عرقچيني با آجركاري زيبا دارد.
اين بنا علاوه بر سرداب، كاربري هايي همچون رختشويخانه و غيره داشته است، در تمام بناي كاروانسرا، پايه آن را بر سنگ قرار داده و بقيه اش را با آجر بالا برده اند، پشت اتاق ها و در چهار سوي كاروانسرا راهرويي سراسري با طاقنماهايي عميق به شكل طاق تويزه ساخته اند كه در طرفين داراي سكوهايي در ارتفاع تقريبي يك متر از كف است و به منظور بارانداز از آن استفاده مي شده و توسط اتاق هاي ميانجي به حياط راه داشته است، از ويژگي هاي اين كاروانسرا مي توان به حمام و آب انبار و باغ هاي آن كه براي تامين هزينه هاي نگهداري كاروانسرا وقف شده بود، ارتفاع بسيار كم درگاه هاي ورودي حجره ها كه به منظور ايمن داشتن مسافران از سرما و گرماي كويري و گردبادها و توفان هاي نفس گير منطقه طراحي شده و 16 طاق نما در قسمت بيروني ضلع جنوبي براي داد و ستد بازرگانان و استقرار نعلبندان، پالاندوزان و فروشندگان ساز و برگ چهارپايان اشاره كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14