(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 مرداد 1390- شماره 19996

جهاد اسلامي : هرگونه حماقت دشمن را قاطعانه پاسخ مي دهيم
گردهمايي معترضان اردني پس فردا در امان
شهرهاي انگليس در آتش پليس : اوضاع قابل كنترل نيست
عربستان بيشتر از سوريه به اصلاحات نياز دارد
تهديد معترضان در تل آويو مسئولان توجه نكنند، راهپيمايي ميليوني برگزار مي كنيم
درگيري طرفداران تيموشنكو با پليس اوكراين
دور تازه اعتصاب و اعتراض فردا در سرتاسر بحرين
مخالفان آل سعود براي برگزاري تظاهرات فردا فراخوان دادند
از ترس واكنش مردم آمريكا پنتاگون پوشش خبري اجساد نظاميان را ممنوع كرد
به اتهام تلاش براي كودتا عليه دولت حكم جلب 14 افسر ارشد تركيه صادر شد
مردم يمن خواستار قطع رابطه با واشنگتن و رياض شدند
فلسطيني ها به خاطر محاصره غزه از حسني مبارك شكايت مي كنند



جهاد اسلامي : هرگونه حماقت دشمن را قاطعانه پاسخ مي دهيم

گردان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين به رژيم صهيونيستي درباره حمله به غزه هشدار داد و گفت: دشمن صهيونيستي در صورت هرگونه حماقت با پاسخ قاطع مقاومت روبه رو خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس «ابو احمد» سخنگوي گردان هاي قدس گفت كه اتهام هاي «ايهود باراك» عليه جهاد اسلامي در راستاي تبليغات تحريك آميز رژيم صهيونيستي عليه مقاومت است.وي افزود: ما از مسئوليت خود در دفاع از ملت فلسطين فرار نمي كنيم و در مبارزه و مقاومت و انجام ماموريت هاي جهادي از هيچ كس ترسي نداريم.ابواحمد همچنين اظهار داشت: ما اين اتهام ها را جدي مي گيريم زيرا ممكن است مقدمه اي براي هدف قرار دادن رهبران و كادر گردان هاي قدس باشد و به همين دليل اقدامات و تدابير امنيتي ويژه اي در اين زمينه انجام داده ايم.

 



گردهمايي معترضان اردني پس فردا در امان

انقلابيون اردن روز جمعه يك گردهمايي اعتراضي برگزار خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «فهمي كتوت» دبير كميته اجرايي جبهه ملي اصلاحات اردن گفت: در پي بي توجهي دولت به خواست شهروندان بويژه در زمينه تعديل قانون اساسي، انقلابيون كشور تصميم گرفته اند تا روز جمعه (پس فردا) يك گردهمايي اعتراضي در محل اتحاديه هاي صنفي اين كشور در امان برگزار كنند.اين گردهمايي نخستين فعاليت كميته اجرايي جبهه ملي اصلاحات اردن از زمان شكل گيري آن در ماه مه گذشته است.از سوي ديگر، شهروندان اردني به منظور محكوم كردن بي توجهي دولت نسبت به وضعيت اسيران خود در زندان هاي رژيم صهيونيستي تصميم گرفتند امروز يك تحصن اعتراضي برگزار كنند.
اقدامي در راستاي آزاد كردن آنان صورت نداده است.

 



خداوند مكر كافران را به خودشان بازمي گرداند
شهرهاي انگليس در آتش پليس : اوضاع قابل كنترل نيست

با گسترش شورش هاي خياباني لندن به ساير شهرهاي انگليس، پليس اين كشور اعلام كرد، «كاملاً غافلگير» شده است و نمي تواند اوضاع را كنترل كند.
با ورود شورش ها و ناآرامي هاي خياباني انگليس به سومين روز خود، گزارش هاي منتشره حاكي است، بسياري از شهرهاي اين كشور اروپايي همچون لندن در آتش مي سوزد.
بيرمنگام، ليورپول، بريستول و منچستر از جمله شهرهاي انگليس است كه از دوشنبه شب، شاهد خروش گسترده مردمي است مردمي كه به نوشته شبكه خبري بي بي سي «معتقدند بر آنها ظلم شده است.»
تاكنون صدها خودرو، فروشگاه، ساختمان اداري و مسكوني، اتوبوس و... در آتش سوخته و انبوه نيروهاي ضد شورش و مسلح به باتوم، گاز اشك آور و خودروهاي زرهي نيز نتوانسته اند جوانان خشمگين و معترض انگليسي را آرام كنند.
گزارش ها حاكي است، اوضاع در برخي مناطق لندن همچون «وولويچ، بكهام، كلاپهم و والتهايم» به قدري وخيم است كه رسانه هاي انگليسي نيز مانند پليس چند ساعت از حوادث عقب مانده و قادر به پوشش لحظه به لحظه اخبار نيستند.
در وخامت اوضاع همين بس كه «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس تعطيلات خود را نيمه كاره گذاشت و با مقامات مسئول اين كشور تشكيل جلسه اضطراري داد. وزير كشور انگليس نيز ضمن تهديد تظاهركنندگان اعلام كرد نزديك به 530نفر از «آشوب طلبان» را دستگير و روانه بازداشتگاه ها كرده اند.
«اسكاي نيوز» نيز با «بي سابقه» خواندن حوادث جاري انگليس به خصوص لندن، به نقل از پليس اين كشور نوشت، بازداشتگاه هاي لندن مملو از دستگيرشدگان است و پليس مجبور شده شمار زيادي از آنها را به پاسگاه هاي خارج از شهر منتقل كند.
اما پس از انتشار اخباري مبني بر «غافلگيري پليس و ناتواني نيروهاي امنيتي انگليس براي مهار شورش ها»، ديلي تلگراف از احتمال برقراري حكومت نظامي در اين كشور خبر داد.
اين روزنامه نوشت: سرايت سريع ناآرامي هاي «تاتنهام» به لندن و ديگر شهرهاي انگليس، مقامات دولتي را بر آن داشته تا گفت وگوها براي استفاده از ماشين هاي آب پاش و حتي برقراري حكومت نظامي را آغاز كنند.
شبكه الجزيره نيز با پوشش ناآرامي هاي انگليس نوشت: آشوب ها در اين كشور بيانگر عمق فقر و نژادپرستي است كه در جامعه ريشه دوانده است. اين شبكه افزود: سرعت گسترش ناآرامي ها به حدي است كه پليس اين كشور را كاملاً درمانده كرده است.
نخستين جرقه هاي حوادث انگليس شنبه شب گذشته و پس از آن زده شد كه گروهي از جوانان سياهپوست انگليسي مقابل ساختمان پليس «تاتنهام» تجمع و عليه خشونت هاي «نژادپرستانه» پليس تظاهرات كردند.
در كمتر از هفت ساعت و با ورود پليس به صحنه اين تظاهرات به خشونت كشيده شد.
دوشنبه شب بود كه كابوس دولتمردان انگليس به واقعيت بدل شد و شورش دستكم پنج شهر ديگر را فرا گرفت.
ماجرا روز پنجشنبه گذشته و پس از آن شروع شد كه پليس يك مرد 29ساله سياهپوست را به ضرب گلوله از پاي درآورد و پس از رسانه اي شدن اين قتل، اعلام كرد، قرباني پيش از پليس دست به اسلحه برده و به سمت آنها شليك كرده است. اما نتايج آزمايش هاي اوليه نشان مي داد، گلوله شليك شده، از اسلحه پليس خارج شده و متعلق به قرباني نيست.
آخرين گزارش ها حاكي است، ناآرامي ها به سرعت در حال كشيده شدن به مناطق مختلف انگليس است و اگر پليس نتواند به موقع اقدامي كند، بايد شاهد سوختن ساختمان ها و خودروهاي بيشتري باشد. صدها ساختمان و فروشگاه غارت شده و سفيدپوستان نيز به معترضان پيوسته اند.
از نكات قابل توجه اين حوادث اين كه، بسياري از سياهپوستان ناراضي در گفت وگو با رسانه هاي مختلف اعلام مي كنند، با وجود اينكه ريشه هاي همه اين ناآرامي ها به رفتارهاي نژادپرستانه پليس بازمي گردد، پليس درسركوب معترضان نيز دست از نژادپرستي برنداشته و سياهان را شديدتر و بيشتر مورد حمله قرار مي دهد. قرار دادن حادثه نژادپرستانه و تروريستي نروژ- كه چندي پيش 93 نفر از مردم اين كشور را به كام مرگ كشاند- در كنار حادثه امروز انگليس به خوبي نشان مي دهد، غرب پس از سال ها تبليغات و اقدامات نژادپرستانه براي بهره برداري هاي مادي و سياسي، امروز خود قرباني توطئه هاي خود شده است. مگر نه اينكه ريشه هر دو حادثه كه هزينه هاي سنگيني بر دوش غرب گذاشت، به سياست هاي نژادپرستانه دولت هاي غربي بازمي گردد؟ و اينگونه خداوند مكر كافران را به خودشان باز مي گرداند.
آخرين خبرها
¤ديشب شمار نيروهاي پليس در لندن از 6 هزار نفر به 16 هزار نفر افزايش يافت.
¤ گوردون براون، نخست وزير انگليس ديروز دستور«سركوب شديد» معترضان را شخصا صادر كرد.كامرون گفت:« پليس بايد با شدت تمام اقدام كاملا جنايتكارانه» معترضان را سركوب كند. وي تصريح كرد: مردم بدانند بدون شك هر كاري كه لازم باشد براي مهار اين ناآرامي ها انجام خواهد داد.نخست وزير انگليس از پارلمان اين كشور نيز خواست با نيمه تمام گذاشتن تعطيلات، روز پنجشنبه براي چاره جويي حوادثي كه به سرعت در حال گسترش به سرتاسر كشور است، تشكيل جلسه دهد.
¤ يك جوان 26 ساله معترض انگليسي به ضرب گلوله پليس كشته شد.




 



انتقاد رسانه هاي چاپ دمشق از پيام آل سعود ملك عبدالله دخالت نكند
عربستان بيشتر از سوريه به اصلاحات نياز دارد

سرويس خارجي-
رسانه هاي سوري در واكنش به سخنان پادشاه عربستان اعلام كردند كه رياض بيش از ديگران به اجراي اصلاحات نيازمند است.
روزنامه الوطن سوريه سخنان پادشاه عربستان سعودي درباره محكوميت سركوب مردم توسط نيروهاي دولتي را پيام تهديد آميز آمريكا عنوان كرد و نوشت، ملك عبدالله در پيام خود حوادث و واقعيات سوريه را ناديده گرفت و نشان داد كه برادران سوري او در معرض توطئه اي فراتر از سخنراني ها و پيام ها هستند.
الوطن افزود: «ملك عبدالله در سخنان خود هيچ اشاره اي به گروه ها و مجموعه هاي تروريستي تندرو كه تلاش كردند وحدت جمهوري عربي اسلامي سوريه را از هم بپاشند نكرده و نيز از طرف هايي كه اين تروريست ها را تامين مالي و آنها را مسلح مي كنند، چشم پوشي شده است.»
الوطن تصريح كرد، «پادشاه عربستان به تروريست هايي كه ثابت شده از شيوخي دستور مي گيرند پناه داده است و بايد گفت كه اين خود عربستان است كه پيش از ديگران به اصلاحات ريشه اي در ساختار سياسي و اجتماعي نياز دارد.»
الوطن در ادامه نوشت كه پيام پادشاه عربستان اجراي اصلاحاتي كه «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه، آن را آغاز كرده ناديده گرفته است؛ اصلاحاتي كه شامل تدوين قانون احزاب و انتخابات مي شود.
در همين حال، خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) نيز به نقل از يك منبع رسمي نسبت به صدور بيانيه شوراي همكاري خليج فارس اظهار تاسف كرد.
اين منبع گفت: «بيانيه شوراي همكاري خليج فارس تمام اطلاعات و واقيعت هايي كه دولت سوريه در مورد كشتارها و تخريب هايي كه گروه هاي مسلح مرتكب مي شوند و نيز اصلاحات مهم و تاكيد بر گفت وگوي ملي كه بشار اسد اعلام كرده را ناديده گرفته است.»
اين منبع افزود: «از كشورهاي برادر عربي در شوراي همكاري خليج فارس مي خواهيم براي خروج سوريه از دايره خشونت و مصلحت سوريه، خواستار توقف اعمال خرابكارانه و خشونت مسلحانه توسط گروه هاي مسلح شوند.»
وي افزود، از اين كشورها مي خواهيم با توجه به اقدامات رهبران سوريه براي عبور از بحران كنوني و رسيدن كشور به امنيت و ثبات و برآورده كردن خواسته هاي ملت سوريه در ديدگاه هاي خود تجديد نظر كنند.
از سوي ديگر، يك منبع آگاه در حزب جمهوري خلق تركيه فاش كرد كه در سفر يك ماه اخير هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا و ژنرال پترائوس رئيس سازمان سيا به تركيه، مقامات اين كشور با مقامات آمريكايي درباره سقوط نظام سوريه به توافق رسيده اند و قرار است خاك تركيه به مكاني براي حمايت و تسليح مخالفان سوري تبديل شود.
وي افزود، قرار بود پيش از ماه مبارك رمضان شهر حماه با حمايت آمريكا و تركيه و به دست گروه هاي مسلح تصرف شود و اين شهر نماد مبارزه با دولت دمشق شود كه با عكس العمل به موقع دولت سوريه اين توطئه خنثي شد.
در همين حال سفر داود اوغلو وزير خارجه تركيه نيز به سوريه كه روز گذشته انجام شد در راستاي هماهنگي با وزير خارجه آمريكا و براي اعمال فشار عليه سوريه صورت گرفته است.
فراخواني سفير بحرين و كويت پس از فراخواني سفير عربستان سعودي از سوريه نيز در راستاي همسويي كشورهاي عربي با غرب صورت گرفته است. اين در حالي است كه ثبنيه شعبان مشاور اسد اعلام كرد كه اگر داود اوغلو حامل پيام مداخله جويانه اي از سوي آمريكا يا تركيه براي سوريه باشد دمشق پاسخ قاطعانه تري براي تركيه خواهد داشت.

 



تهديد معترضان در تل آويو مسئولان توجه نكنند، راهپيمايي ميليوني برگزار مي كنيم

سرويس خارجي-
تظاهركنندگان اسرائيلي مقامات رژيم صهيونيستي را تهديد كردند كه اگر اوضاع تغيير نكند و به خواسته هاي معترضان توجه نشود راهپيمايي هاي چند ميليون نفري برگزار خواهد كرد.
معترضان اسرائيلي با برپايي تظاهرات در برخي از شهرهاي اسرائيل از دولت خواستند براي كاهش ماليات، كاهش هزينه مسكن، مواد غذايي و حل مشكلات اجتماعي و اقتصادي هرچه سريع تر وارد عمل شود در غير اين صورت تظاهرات ادامه دار خواهد بود و جمعيت معترضان به چند ميليون نفر هم خواهد رسيد.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي درباره عدالت اجتماعي و اينكه نتانياهو بايد برود، نتانياهو عامل بدبختي اسرائيلي ها است به طرف ميادين شهرها راهپيمايي كردند.
يكي از فعالان سياسي اسرائيل در اين باره گفت، اعتراضات در رژيم اسرائيل قطعه اي از پازل يك مبارزه جهاني، مشابه آنچه در مصر رخ داده، است.
به گزارش خبرگزاري مهر وي درباره اقدامات نخست وزير رژيم اسرائيل در تشكيل يك كميته كارشناسي به منظور رسيدگي به درخواست هاي مردم و گفت وگو با اعتراض كنندگان گفت: اين تنها يك تاكتيك حكومت است تا زمان بيشتري به دست آورد. اكثر اين تيم كارشناسي فريادهاي مردم براي دگرگوني هاي اجتماعي را جدي نمي گيرند. آنچه كه نتانياهو به ما ارائه مي دهد از خواسته هاي ما خيلي دور است. ما خواهان تغييرات اساسي هستيم نه اصلاحات سطحي.
وي با تأكيد بر اينكه اين اعتراضات تمام سرزمين هاي اشغالي را در برمي گيرد اظهار داشت: اكثر مردم مخالف مدل سياسي هستند كه حكومت ارائه داده است.وجه مشترك اعتراض كنندگان اميد دوباره به برقراري عدالت اجتماعي است نه اعتقاد به يك ملت قدرتمند.
اين فعال صهيونيست خاطرنشان كرد: مبارزات ما قطعه اي از پازل يك مبارزه طلبي جهاني است ما خود را در ارتباط و همراه و همگام با اعتراضات در اسپانيا، يونان و جهان عرب مي بينيم.وي تصريح كرد، معترضان تسليم نمي شوند و اين تظاهرات عظيم را نمي توان تكذيب يا سركوب كرد.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه اعتراض هاي عمومي گسترده در اراضي اشغالي باعث شده تا پارلمان رژيم صهيونيستي با دستپاچگي تصميم به پايان تعطيلات تابستاني و تشكيل جلسه بگيرد.

 



درگيري طرفداران تيموشنكو با پليس اوكراين

طرفداران «يوليا تيموشنكو» كه به جرم فساد مالي در زندان به سر مي برد، با نيروهاي پليس در خيابان هاي پايتخت اوكراين درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه نخست وزير سابق اوكراين به جرم فساد مالي، در زندان به سر مي برد، دوشنبه طرفداران وي با مخالفان و نيروهاي پليس در خيابان هاي «كيف» درگير شدند. اين درگيري زماني روي داد كه طرفداران تيمو شنكو قصد داشتند از موانع ايجاد شده توسط پليس، عبور كنند. معترضان با سر دادن شعارهايي، خواستار استيضاح «ويكتور يانكوويچ» رئيس جمهور اوكراين شدند.
علاوه بر فشارهايي كه طرفداران تيموشنكو بر دادگاه و دولت براي آزادي وي وارد كرده اند، كشورهاي اروپايي و آمريكا نيز وارد عمل شده اند و سكوت خود را درمورد دستگيري نخست وزير غربگراي سابق شكستند؛ «مارك تونر»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، ضمن ابراز نگراني شديد درباره دستگيري تيموشنكو گفت: اين اقدام سوالاتي را درباره حاكميت قانون ايجاد مي كند، اما درخواست واضحي (از طرف آمريكا) براي آزادي وي، به خاطر برخي دلايل، مطرح نشده است. وزارت خارجه اوكراين اعلام كرد، تيموشنكو كه تلاش كرده بود كه از قانون تخطي كند، به طور عادلانه مورد تنبيه قرار گرفته است. تيموشنكو متهم است در سال 2009 از قدرت خود سوءاستفاده كرده، قراردادهايي را با شركت هاي روسي براي واردات گاز امضاء كرده است، كه براي مردم اوكراين مقرون به صرفه نبود.



 



دور تازه اعتصاب و اعتراض فردا در سرتاسر بحرين

سرويس خارجي -
جوانان انقلابي بحرين از مردم كشور خواستند در تظاهرات و اعتصاب مردمي گسترده فردا با عنوان «بازگشت به ميدان شهدا» شركت كنند.
تظاهرات مردم بحرين در مخالفت با حكومت آل خليفه و اصرار براي سرنگون كردن اين رژيم همچنان به صورت شبانه روزي در سراسر كشور ادامه دارد. تظاهركنندگان در حالي كه پرچم ملي بحرين را در دست داشتند شعارهايي براي سقوط نظام حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين سر مي دادند و تاكيد كردند كه اين تظاهرات تا سرنگوني نظام ادامه خواهد داشت.
ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوريه نيز از مردم خواست همچنان به تظاهرات و اعتراضات مردمي ادامه دهند و فردا بر دامنه تظاهرات خود بيفزايند و در ميادين شهرها و روستاها تجمع و تحصن كنند.
جوانان انقلابي بحرين در اين فراخوان كه آن را بازگشت به ميدان شهدا ناميدند از مردم خواستند تا پايان ماه مبارك رمضان كار رژيم را يكسره كنند.
از سوي ديگر، كميته مركزي جمعيت الرعد بحرين نيز انتخابات تكميلي پارلماني بحرين را تحريم كرد.
اين كميته اعلام كرد كه به دليل بي توجهي پادشاه بحرين به خواسته هاي معترضان اين انتخابات ميان دوره اي كه قرار است سپتامبر آينده (شهريور) برگزار شود را تحريم كرده است.
يك روحاني بحريني نيز آزادي 100 زنداني سياسي از سوي آل خليفه كه در ميان آنان دو تن از نمايندگان عضو الوفاق بودند را نتيجه فشارهاي مردمي بر اين رژيم دانست.
وي افزود، اكثر كساني كه در جريان تظاهرات بازداشت شده اند بي گناه هستند و بدون محاكمه و بدون تفهيم اتهام مدت هاي زيادي است كه در زندان به سر مي برند.

 



مخالفان آل سعود براي برگزاري تظاهرات فردا فراخوان دادند

جنبش چهارم مارس از مخالفان آل سعود براي برگزاري تظاهرات روز پنجشنبه در عربستان فراخوان داد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، جنبش چهارم مارس با صدور بيانيه اي اعلام كرد: تظاهرات بر ضد رژيم آل سعود در نزديكي مسجد ائمه بقيع در شهر الاحساء در روز پنجشنبه (فردا) برگزار خواهد شد.
در بيانيه جنبش چهارم مارس، هدف از برگزاري تظاهرات در احساء، درخواست آزادي توفيق عامر و رضا الغاشم دو تن از زندانيان شيعه عنوان شده است.
اين جنبش همچنين، حقوق و آزادي هاي ديني شيعيان را در عربستان خواستار شد و اعلام كرد: حكومت عربستان به بهانه حرمت شرعي براي جلوگيري از تحركات مسالمت آميز تلاش مي كند.
از سوي ديگر، با وجود درآمدهاي سرشار نفتي، فاصله طبقاتي در اين كشور عربي بيش از پيش افزايش يافته و باعث انتقادهاي فراواني از رژيم آل سعود شده است.
«مضاوي الرشيد» از منتقدان رژيم سلطنتي عربستان در مقاله اي در روزنامه القدس العربي خاطرنشان كرد: در شرايطي كه بيش از 70 درصد از عربستاني ها، خانه ندارند و جوانان به علت بالا رفتن مهريه، از تشكيل خانواده ناتوان شده و بسياري از مردم به دليل گراني و افزايش مواد غذايي به تنگنا افتاده اند، چگونه مي توان گفت كه وضعيت اين كشور بهتر از نوار غزه و عراق است.
الرشيد در مقاله خود متذكر شده است: خاندان حاكم در عربستان به نام دين و با القاي خطر شيعيان در اين كشور، در صدد فتنه انگيزي هستند و شيعيان را مسئول هر حركت سياسي كه در كشور روي مي دهد، مي دانند.
اين منتقد مسلمان گفت: مسئله ديگري كه در عربستان به چشم مي خورد، وابستگان حكومت آل سعود است كه مسئول هرگونه فساد، سرقت و غارت اموال عمومي هستند و حكومت نيز هيچ اقدامي در جهت جلوگيري از اين تجاوزگري عليه مردم انجام نمي دهد.

 



از ترس واكنش مردم آمريكا پنتاگون پوشش خبري اجساد نظاميان را ممنوع كرد
s

وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) به دليل ترس از واكنش افكار عمومي اين كشور، هرگونه پوشش خبري بازگشت اجساد نظاميان كشته شده در افغانستان را ممنوع كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، پنتاگون هرگونه پوشش خبري بازگشت نظاميان كشته شده آمريكايي از افغانستان را ممنوع كرد. اين نظاميان عصر جمعه در سرنگوني هلي كوپتر «شنوك» در استان «وردك» افغانستان كشته شده اند. اكنون طبق دستور پنتاگون، هيچ خبرنگاري حق ندارد تصاوير كشته شدگان را كه 31 نفرند، مخابره كند و هيچ شبكه و روزنامه اي نيز نمي تواند به انعكاس آن بپردازد. اين اقدام كاخ سفيد، كاملا مغاير قانون اساسي آمريكاست.
در سال 2009 «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، ممنوعيت 18 ساله درباره دسترسي رسانه ها به تابوت اجساد سربازاني كه وارد پايگاه هوايي «داور» مي شدند را لغو كرده بود؛ اما تصميم اخير پنتاگون، در تضاد با تصميم اوباما قرار دارد. تابوت ها همواره با رضايت خانواده هاي قربانيان در معرض ديد خبرنگاران قرار مي گرفته است؛ اما اين بار پنتاگون با بهانه اين كه اجساد قربانيان در حال حاضر شناسايي نشده اند و نمي توان اجازه فيلمبرداري از آنها را از خانواده ها اخذ كرد؛ از فرصت استفاده كرده و قصد دارد مرگبارترين سانحه نيروهاي آمريكايي از زمان آغاز اين جنگ را از دسترس دوربين ها و نگاه خبرنگاران و رسانه ها مخفي كند. اين ممنوعيت كه از سوي «جرج بوش» پدر پايه گذاري شده بود، و سپس توسط «بيل كلينتون» و «جرج بوش» پسر حفظ گرديد، بر اساس حمايت از خانواده هاي كشته شدگان توجيه شده است. اما از نگاه بسياري از منتقدان، اين تصميم پنتاگون به عنوان حمله اي مغاير با قانون اساسي عليه آزادي رسانه ها و تلاش براي پنهان كردن خسارات انساني جنگ افغانستان در انظار عمومي قلمداد مي شود. بر اساس گزارش آنتي وار، دولت بوش پس از حمله به عراق، لاپوشاني هزينه هاي انساني اين جنگ توسط رسانه ها را با انتقال شبانه سربازان زخمي به منظور جلوگيري از پوشش خبري آن افزايش داد.
اظهارات اوباما
اوباما اعلام كرد همچنان به حركت در چارچوب استراتژي خود در افغانستان پايبند است. اوباما در نطق تلويزيوني خود گفت: ما در مسير استراتژي جنگ افغانستان حركت مي كنيم و موفق خواهيم شد. «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا نيز با اشاره به كشته شدن اخير 31 تفنگدار آمريكايي گفت: از دست دادن اين تعداد نيرو، يادآور خطراتي است كه مردان و زنان ما هر روز در افغانستان با آن روبه رو هستند.
خبر ديگر اينكه، به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شبه نظاميان طالبان طي دو حمله جداگانه، چهارنظامي آمريكايي را به هلاكت رساندند. در اين دو عمليات كه در شرق افغانستان صورت گرفت، چهار نظامي آمريكايي ديگر نيز مجروح شدند. به گفته منابع وابسته به طالبان، علت مرگ و جراحت آمريكايي ها، انهدام دو تانك آنها بر اثر انفجار دو بمب در حاشيه جاده اي در شهر «زرمت» واقع در استان «پكتيا» بود. دو سوم از 150 هزار نظامي خارجي مستقر در افغانستان، آمريكايي هستند.

 



به اتهام تلاش براي كودتا عليه دولت حكم جلب 14 افسر ارشد تركيه صادر شد

دستگاه قضايي تركيه حكم جلب و بازداشت 14 افسر ارشد ارتش اين كشور را به اتهام تلاش براي انجام كودتا عليه دولت، صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دادگاه تركيه دستور بازداشت 14 افسر ارشد ارتش اين كشور را صادر كرد. در ميان اين افسران كه متهم به كودتا عليه دولت «رجب طيب اردوغان» هستند، نام شش ژنرال و يك درياسالار نيز به چشم مي خورد. اين افسران در زمان حكم جلب، بازنشسته و يا از ارتش منفك نشده بودند و تنها يك نفر از آنها، بازنشسته بوده است. پيش بيني مي شود كه متهمان فوق به 15 تا 20 سال حبس محكوم شوند. ارتش تركيه از سال 1960 تاكنون چهار دولت را سرنگون كرده است، كه دولت «نجم الدين اربكان» نخست وزير سابق و اسلامگرا، يكي از اينهاست.
حدود 10 روز پيش رئيس ستاد مشترك و فرماندهان نيروهاي زميني، هوايي و دريايي تركيه در اعتراض به تعقيب قضايي حدود 200 افسر وظيفه يا بازنشسته، از پست خود استعفاء داده اند كه استعفاي آنها فورا از جانب رئيس جمهور پذيرفته شد.
تحول مذكور از جانب ناظران و كارشناسان سياسي، به عنوان پايان حاكميت ارتش سكولار بر مقدرات سياسي و اجتماعي تركيه قلمداد شد.

 



مردم يمن خواستار قطع رابطه با واشنگتن و رياض شدند

سرويس خارجي-
جوانان انقلابي يمن با برپايي تظاهرات در ميادين شهرهاي مختلف اين كشور خواستار قطع روابط يمن با آمريكا و عربستان شدند.
جوانان انقلابي يمن برپايي تظاهرات و سردادن شعارهايي عليه آمريكا و عربستان خواستار دخالت نكردن اين كشورها در امور داخلي يمن و قطع روابط با آنها شدند.
انقلابيون يمن همچنين با صدور بيانيه اي خواستار محاكمه علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن و نزديكانش به اتهام جنايات جنگي شدند.
ائتلاف احزاب اللقاء مشترك نيز با صدور بيانيه اي خواستار تحقيق بين المللي درباره همه جنايت ها، حوادث كشتار و خشونت عليه يمني ها توسط دولت اين كشور شد.
اين ائتلاف ضمن محكوميت همه اشكال خشونت، رژيم عبدالله صالح را مسئول كشتار، نابودي كشور و كشانده شدن آن به سوي خشونت بيشتر دانست.
همچنين اين ائتلاف نظام حاكم را متهم به ارتكاب جنايات خونين كرد كه فقط به كشتار روزانه شهروندان خلاصه نمي شود بلكه گلوله باران روستاها و مناطق مسكوني با انواع سلاح هاي نابود كننده و ويران گر را نيز شامل مي شود.
در همين حال، جمع كثيري از خانواده هاي بازداشتي هاي انقلاب يمن با تحصن در برابر ساختمان دادستان كل، خواستار آزادي بازداشت شدگان توسط گارد رياست جمهوري شدند.
اين در حالي است كه سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در اظهاراتي مداخله جويانه اعلام كرد كه واشنگتن تمايل دارد تا هر چه سريع تر و حتي بدون بازگشت علي عبدالله صالح به صنعا شاهد انتقال قدرت در يمن باشد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه «بوستون گلاب»، «مارك تونر» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد: تصميم گيري درباره ماندن در عربستان سعودي و يا بازگشت به يمن به «علي عبدالله صالح» بستگي دارد، اما انتقال قدرت در اين كشور بايد بدون توجه به اينكه صالح چه تصميمي مي گيرد، فوراً آغاز شود.
وي افزود: ما بر اعتقاد خود مبني بر اينكه اين انتقال قدرت بايد هر چه سريعتر اتفاق بيفتد استوار هستيم.
يكي ديگر از مقامات واشنگتن كه خواست نامش فاش نشود، درباره اين ايده كه احتمالاً آمريكا صالح را تحت فشار قرار خواهد داد تا همچنان در رياض بماند، ترديدهايي را مطرح كرد و گفت: احتمال بيشتر اين است كه فشار بيشتر درباره صالح از جانب سعودي ها مطرح شود.
عربستان سعودي يكي از ثابت قدم ترين متحدان عرب واشنگتن طي دهه هاي گذشته به حساب مي آيد كه در زمينه بسياري از سياست هاي خاورميانه با آمريكا همكاري كرده است.
.

 



فلسطيني ها به خاطر محاصره غزه از حسني مبارك شكايت مي كنند

گروهي از اهالي غزه قصد دارند از رئيس جمهور مخلوع مصر به دليل كمك به رژيم صهيونيستي براي محاصره غزه و در تنگنا قرار دادن فلسطيني ها، شكايت كنند.
به گزارش شبكه خبري «العالم» به نقل از پايگاه خبري «اليوم السابع»، فلسطيني ها، با ديدن مبارك در قفس ابراز شادماني كردند.
براساس اين گزارش فلسطيني ها، حسني مبارك را شريك صهيونيست ها در محاصره نوار غزه از سال 2007 ميلادي تا زمان سرنگوني وي مي دانند و بر اين باورند كه با بستن گذرگاه مرزي رفح، باعث مرگ بسياري از آنها شده است.
مصطفي «ابوورده»، يكي از ساكنان نوار غزه گفت: بسته شدن گذرگاه غزه بنا به دستور مستقيم حسني مبارك بوده و اين امر باعث مرگ مادر بيمارش كه نياز به درمان فوري داشت، شده بود.
اين جوان فلسطيني متذكر شد: خانواده اش قصد دارد، همراه با بسياري از خانواده هاي اهالي غزه، از مبارك شكايت كند، زيرا رژيم مبارك با بستن گذرگاه هاي مرزي خود با نوار غزه، مانع ورود بيماران غزه اي به مصر و تحت درمان قرار گرفتن و دريافت كمك هاي پزشكي آنان شده است.
رژيم مبارك در سال 2007 با پيروي از رژيم صهيونيستي، گذرگاه رفح را بست و در مقابل اعتراض هاي جهاني بي اعتنايي كرد و اين موضوع باعث مرگ ده ها نفر از فلسطيني ها و قحطي و كمبود در نوار غزه شد.
اين در حالي است كه پس از قيام مردم مسلمان مصر بر ضد رژيم مبارك و سرنگوني وي، محاصره زميني غزه پايان يافت ولي همچنان از سوي رژيم صهيونيستي در محاصره دريايي قرار دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14