(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 26 مرداد 1390- شماره 20002

كوتاه اقتصادي
وزير صنعت، معدن و تجارت خطاب به قطعه سازان:
اگر قيمت ها از محدوده قابل قبول خارج شود دولت دخالت مي كند
وزير امور اقتصادي و دارايي: درآمد ناشي از يارانه ها كمتر از 60 ميليارد دلار است
با امضاي تفاهم نامه اي سه جانبه مشكل پرداخت ماليات بر ارزش افزوده پارچه فروشان حل شد
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي: 500 شركت برتر ايران معرفي مي شود
رئيس كل بانك مركزي: حذف صفرها تاثيري بر ارزش پول ملي نمي گذارد
دستور كار جديد ايميدرو اتمام طرح هاي نيمه تمام و ارتقاء بهره وري
قاسمي خطاب به بورسي ها: نفت خام را ارزان نمي فروشيم
داجمر: ايران كشتي ربوده شده و يا توقيفي ندارد
عضو انجمن تحقيق و توسعه صنايع: تحقق توليد صادرات گرا، اجراي كامل سياست هاي اصل 44 است
ميني بوس 8 و اتوبوس 15 ميليون تومان كمك بلاعوض دولت
امضاي قرارداد توسعه فاز سوم ميدان نفتي دارخوين
عطاريان: منشور وزارت تعاون، كار و رفاه نقشه راه صندوق بازنشستگي كشوري است
حجم فروش اينترنتي خودرو از مرز 20 هزار ميليارد ريال گذشت



كوتاه اقتصادي

¤ روش هاي استفاده از تسهيلات صندوق توسعه بين المللي اوپك (OFID) در نشستي با حضور مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران براي صادركنندگان خدمات فني و مهندسي ايراني تبيين شد.به گزارش روابط عمومي بانك توسعه صادرات ايران اين نشست در پي امضاي يادداشت تفاهم اخير صندوق اوپك و بانك توسعه صادرات ايران براي تامين مالي اجراي طرح ها در كشورهاي كمتر توسعه يافته برگزار شد.
¤ ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد: آخرين مهلت مراجعه مالكان در طرح ساماندهي وانت بارها براي ثبت نام و تكميل مراحل تا 27 مردادماه مي باشد.براساس اين اطلاعيه، آن دسته از مالكاني كه در طرح ساماندهي وانت بارها تاكنون ثبت نام نكرده اند نهايتا تا 27 مرداد ماه سال جاري فرصت دارند تا نسبت به اين كار اقدام كنند.صاحبان وانت بارهاي فعال در بخش حمل ونقل بار شهري مي توانند در سايت wwwnavganbarir ثبت نام كنند و تلفن هاي 98880437 تا 88 نيز در اين زمينه پاسخگو است.
¤ به زودي نخستين بانك قرض الحسنه خصوصي كشور با مجوز بانك مركزي فعاليت خود را آغاز مي نمايند.بانك مذكور ديروز مصادف با ولادت خجسته امام حسن مجتبي(ع) با تشكيل مجمع عمومي موسس، سهامداران خود را شناخت و اعضاء هيئت مديره را انتخاب نمود و پرداخت نقدي 010% سرمايه نقدي بمبلغ 050 ميليارد ريال را تاييد نمود.موافقت اصولي بانك در خرداد 98 از بانك مركزي اخذ گرديد و اساسنامه آن در ديماه 98 به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفن مشتركين با پيش شماره هاي 0339، 9339، 1331، 8771، الي 2772، 4774، 5774، 7774، 5779 از امروز به مدت 27 ساعت با اختلال همراه است.
¤ در ابلاغي از سوي وزير راه و شهرسازي، سيدعلي لطفي زاده با حفظ سمت به عنوان قائم مقام وزير در امور بين الملل و عليرضا محفوظي به عنوان معاون تلفيق بودجه، حقوقي و امور مجلس منصوب شد.
¤ مديرعامل شركت بورس گفت؛ با قيمت گذاري 6210 ريالي هر سهم بانك پاسارگاد، اين بانك به عنوان بزرگترين بانك حاضر در بورس شناخته شد و بيش از 7/5 هزار ميليارد تومان به ارزش بازار اضافه كرد.حسن قاليباف اصل در رابطه با بازگشايي نماد معاملاتي بانك پاسارگاد در روز سه شنبه اظهار داشت: بعد از بازگشايي نماد اين بانك كه نهمين بانك حاضر در بورس بشمار مي رود، سرمايه گذاران حقيقي و حقوقي استقبال مناسبي از آن به عمل آوردند بطوري كه ابتدا به دنبال دادوستد بيش از 212 ميليون سهم، بهاي هر سهم آن دو هزار و 610 ريال معامله شد و در ادامه حجم معاملات تا ساعت 11و 52 دقيقه به بيش از 714 ميليون رسيد.وي با اشاره به برخورداري اين بانك از درصد سهام شناور بالا افزود: علاوه بر اين با توجه به امكان رشد حداكثر 4 درصدي سهام اين بانك، قيمت هر سهم آن به 921 تومان رسيد و هم اكنون بيش از 27 ميليون سهم صف خريد براي آن تشكيل شده است.
¤ مديركل اتحاديه چاي شمال كشور با اشاره به مصوبه اخير دولت در خصوص پرداخت مطالبات چايكاران از طريق بانك سپه گفت: چايكاران با دريافت مطالباتشان از طريق بانك سپه در آينده نه چندان دور دچار مشكل مي شوند.مصطفي نصراللهي افزود: تاكنون مطالبات چايكاران و كشاورزان از طريق بانك كشاورزي به حساب كشاورزان واريز مي شد و با گردش حساب بانكي چايكاران در اين بانك، آنان مي توانستند تسهيلات بانكي و وام هاي مربوط به بخش كشاورزي و خريد ابزار آلات مورد نياز را از طريق اين بانك دريافت كنند.

 



وزير صنعت، معدن و تجارت خطاب به قطعه سازان:
اگر قيمت ها از محدوده قابل قبول خارج شود دولت دخالت مي كند

وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: هيچ افزايش قيمتي از سوي بخش هاي مختلف توليد پذيرفته نيست، مگر اينكه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان آن را تاييد كند.
«مهدي غضنفري» درجمع توليدكنندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو درباره قيمت گذاري در بازار با بيان اين جمله كه اگر در مواقعي قيمت ها از محدوده قابل قبول خارج شود، حاكميت مجبور به دخالت است تا به حالت طبيعي بازگرداند، گفت: اما اين دخالت بايد حداقلي باشد.
وي درعين حال تأكيد كرد: دولت به دنبال دخالت حداقلي بر قيمت گذاري است و تا آنجا كه ممكن است بايد توسط انجمن ها، تشكل ها و براساس سازو كار بازار تعيين شود.
غضنفري همچنين گفت كه استراتژي وزارت نفت، معدن و تجارت در مديريت بازار تثبيت قيمت ها نيست.وي تصريح كرد: دولت هيچ علاقه اي به دستوري عمل كردن و ديكته قيمت ها به توليدكنندگان ندارد و هيچ گاه راضي به اين موضوع نيست كه توليدكننده متضرر شود.
وزير صنعت،معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اينكه اخيراً قيمت برخي توليدات به دليل ادله هاي منطقي و مستدل ارايه شده از سوي توليدكنندگان به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان پذيرفته شده افزود: اين رويكرد به معناي آن است كه مدل تثبيت قيمت ها دركل اقتصاد از جمله پتروشيمي، صنايع غذايي، صنايع فلزي و غير فلزي و غيره مورد پـذيرش نيست.
غضنفري درادامه خطاب به قطعه سازان گفت: همانگونه كه دولت حمايت كامل را وظيفه خود مي داند انتظار دارد تا طرح جامع و برنامه پنج ساله خود را براي توسعه صادرات تهيه و تدوين كنيد.
اين خواسته غضنفري با استقبال قطعه سازان مواجه شد و قرار شد تا آنها بزودي برنامه هاي خود را ارايه كنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت خطاب به قطعه سازان گفت: اگر قرار باشد توليد به داخل مرزها محدود شود به طور حتم در رقابت با اقلام مشابه خارجي دچار چالش مي شويم تامين نياز داخل هدف مياني است و غايي محسوب نمي شود.
غضنفري درباره تامين و تجهيز منابع مالي و تنوع بخشي به آن گفت: با بانك هاي عامل اين موضوع را پيگيري مي كنيم.
وي در ادامه گفت كه براساس قول مساعد رئيس كل بانك مركزي تمام واحدهاي توليدي داراي معوقه از 24 مرداد ماه جاري مي توانند بامراجعه به بانك عامل درخواست خود را براي باز تقسيط وام ارائه كنند كه شش درصد جريمه آنها بخشوده مي شود.

 



وزير امور اقتصادي و دارايي: درآمد ناشي از يارانه ها كمتر از 60 ميليارد دلار است

وزير اقتصاد و سخنگوي اقتصادي دولت درآمد ناشي از اجراي هدفمندي يارانه ها از 28 آذرماه سال 89 تاكنون را براساس محاسبات انجام شده كمتر از 60 ميليارد دلار اعلام كرد.
شمس الدين حسيني در گفتگو با مهر گفت: عدد 60 ميليارد دلاري به عنوان درآمدهاي ايران از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها از سوي صندوق بين المللي پول عنوان شده كه اين رقم از 2 منظر است. از يك سو با توجه به اعدادي كه در قانون بودجه سال 90 پيش بيني شده و از سوي ديگر، براساس محاسباتي كه از سوي اين مرجع صورت گرفته، است.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: درآمد واقعي كه براي هدفمندي يارانه ها محقق مي شود، بسته به شيب واقعي قيمت ها دارد و محاسبات ما نشان مي دهد كه تا به حال، از 60 ميليارد دلار كمتر بوده؛ البته محاسبات متفاوت است.
وي تصريح كرد: در قانون بودجه سال جاري، حدود 54 هزار ميليارد تومان به عنوان درآمد ناشي از اجراي قانون هدفمندي پيش بيني شده است كه البته سرفصل هاي درآمدي نيز اصلاح قيمت حامل هاي انرژي، گندم و آب است ولي عمده اين درآمد از اصلاح قيمت حامل هاي انرژي و در مرحله دوم از اصلاح قيمت گندم كه بخش عمده اي از آن انجام شده، صورت گرفته است.
به گفته حسيني، در گذشته دولت يارانه هايي را نيز به صورت مستقيم پرداخت مي كرد كه ارايه آن غير هدفمند بود، اما هم اكنون اين پرداخت ها هدفمند شده و در صندوق هدفمندي يارانه ها منظور مي شود.
حسيني همچنين در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر شروع تدوين بودجه سال 91 كل كشور گفت: شهريور هر سال، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري يا شوراي اقتصاد، بخشنامه بودجه را ابلاغ مي كنند كه در قالب اين بخشنامه، دستگاه ها تدوين بودجه خود را آغاز مي كنند.

 



با امضاي تفاهم نامه اي سه جانبه مشكل پرداخت ماليات بر ارزش افزوده پارچه فروشان حل شد

با امضاي تفاهم نامه اي سه جانبه مشكل پرداخت ماليات بر ارزش افزوده پارچه فروشان حل شد.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: تفاهمنامه 3 جانبه اي در 6 ماده براي اجراي ماليات بر ارزش افزوده در نشست مشترك بين پارچه فروشان، سازمان مالياتي و كميسيون اقتصادي امضا شد.
ارسلان فتحي پور در گفت وگو با خبرگزاري فارس، درباره نشست اخير پارچه فروشان و سازمان امور مالياتي در كميسيون اقتصادي گفت: در اين نشست رئيس اتحاديه بنكداران و پارچه فروشان، رئيس شوراي اصناف، رئيس سازمان امور مالياتي و معاونان وي و اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس حضور داشتند كه ابهام هاي پارچه فروشان در اجراي قانون ارزش افزوده بحث و بررسي شد.
وي گفت: در اين نشست در نهايت توافق كلي صورت گرفت و مشكلات صنف پارچه فروشان و بنكداران حل و فصل شد و تفاهمنامه اي در 6 ماده به امضا رسيد.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس افزود: بحث معامله پارچه فروشان با چك هاي 6 و 7 ماهه و اظهارنامه 3 ماهه درآمد ماليات بر ارزش افزوده در اين جلسه مطرح شد كه رئيس سازمان مالياتي نيز اين مسئله را پذيرفت و چون قانونگذار پيش بيني لازم را در اجراي قانون انجام داده، بنابراين مقرر شد به جاي اظهارنامه عملكرد ماليات بر ارزش افزوده در پايان هر 3 ماه در فاصله هر 6 ماه به سازمان امور مالياتي ارائه شود و از نظر سازمان و كميسيون اقتصادي هيچ مشكلي پديد نمي آيد.
وي افزود: قرار ديگر بر اين شد كه خود كميسيون اقتصادي بر نحوه اجراي قانون و رسيدگي به مشكلات اصناف و بازاريان رسيدگي كند و مقرر شد كسي كه مجوز بنكداري دارد كار بنكداري انجام دهد و كسي كه پروانه خرده فروشي پارچه دارد، طبق آن عمل كند. هيچ مشكلي از سوي اتحاديه پارچه فروش در اين زمينه اعلام نشد و آنها نيز در اين باره قانع شدند.فتحي پور گفت: همچنين در اين جلسه توافق شد، تا پايان شهريورماه سال جاري فرصت كافي براي ارائه آموزش ها به پارچه فروشان ارائه شود و قرار شد، آنها در آموزش شركت كنند.
وي افزود: همچنين در مورد اجراي قانون براي طلافروشان تفاهمنامه اي در 10 ماده امضا شد و مقرر شد هر 2 طرف سازمان امور مالياتي و اتحاديه طلافروشان ظرف 15 روز اين تفاهمنامه را امضاء كنند و بسياري از مشكلات اجرايي صنف طلافروشي در مورد ماليات ارزش افزوده برطرف شد.

 



مديرعامل سازمان مديريت صنعتي: 500 شركت برتر ايران معرفي مي شود

مديرعامل سازمان مديريت صنعتي از معرفي 500 شركت برتر ايران طي سال جاري خبر داد.
محمود كماني با بيان اينكه طرح «آي ام آي-100» سال گذشته با معرفي 300 شركت برتر انجام شد گفت: اميدواريم اين عدد را امسال به 500 شركت برتر ايران گسترش دهيم.
وي مهمترين اهداف طرح رتبه بندي و معرفي شركت هاي برتر ايران را شفاف سازي فضاي كسب و كار، بررسي جايگاه و ميزان اثرگذاري شركت ها در اقتصاد ملي و گسترش رقابت بين بنگاه هاي اقتصادي برشمرد.
به گفته كماني، طرح رتبه بندي منجر به حضور و بروز شركت ها در فضاي كسب و كار و شناسايي جايگاه هر يك از آنها مي شود و ضمن ايجاد يك فضاي رقابتي، مي تواند براي تهيه و تدوين برنامه هاي استراتژيك مورد استفاده قرار گيرد.
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي ادامه داد: علاوه بر رتبه بندي عمومي شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي كشور كه براساس شاخص فروش انجام مي شود، شركت ها در طرح 100-IMI در گروه هاي تخصصي (22 گروه) و براساس 25 شاخص اقتصادي نيز رتبه بندي مي گردد.
وي با بيان اينكه رتبه بندي و معرفي شركت هاي برتر ايران در سال جاري بر مبناي صورت هاي مالي سال 1389 صورت مي گيرد، تصريح كرد: فراخوان حضور در طرح 100-IMI تا پايان شهريورماه است و ماه هاي مهر و آبان امسال نيز ورود اطلاعات شركت ها صورت مي گيرد و در آذر و دي ماه نيز پردازش و رتبه بندي انجام خواهد شد. همچنين در اواخر دي ماه يا اوايل بهمن ماه امسال در همايشي شركت هاي برتر ايران معرفي مي شوند.
كماني جامعه هدف رتبه بندي شركت هاي برتر ايران را سياستگذاران اقتصادي و مديران بنگاه ها، سرمايه گذاراني كه مايل به حضور در حوزه هاي اقتصادي و صنعتي هستند و در نهايت پژوهشگران و كارشناسان براي آشنايي بيشتر با فضاي كسب و كار ايران دانست. ويژگي رتبه بندي نيز منجر به ارتقاي برند شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي، ايجاد شرايط به منظور رشد پايدار و فضايي براي سنجش و بررسي عملكرد ساير شركت ها است.
وي همچنين در واكنش به اين پرسش كه «آيا شركت هايي كه در رده هاي بالاي رتبه بندي قرار مي گيرند مي توانند بر مبناي رتبه خود از موسسات مالي و اعتباري تسهيلات دريافت كنند؟ گفت: مذاكراتي با وزراي صنايع و معادن و امور اقتصادي و دارايي صورت گرفته تا رتبه بندي نيز مبنايي براي ارائه تسهيلات باشد.
كماني دو شرط را براي ورود به رتبه بندي شركت هاي ايران ضروري خواند كه يكي فروش بالاي 400 ميليارد ريال است و ديگر اينكه شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي نبايد شركت انحصاري دولتي باشند.

 



رئيس كل بانك مركزي: حذف صفرها تاثيري بر ارزش پول ملي نمي گذارد

رئيس كل بانك مركزي از ارائه لايحه حذف صفرها از پول ملي به دولت خبر داد.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس در پاسخ به اينكه سرانجام حذف صفرها به كجا رسيد، قرار بود لايحه اي تنظيم شود آيا اين لايحه تدوين شد؟ گفت: لايحه حذف صفرها از پول ملي تدوين و تقديم دولت شده است و قرار است دولت آن را بررسي و به مجلس ارائه كند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا حذف صفرها شدني است ادامه داد: قطعاً حذف صفرها از پول ملي شدني است.
بهمني افزود: با حذف صفرهاي مازاد، علاوه بر حمل و نقل آسان اسكناس، سرانه اسكناس كاهش يافته و بانكداري الكترونيك نيز گسترش مي يابد.
وي تأكيد كرد: حذف صفرها از پول ملي تأثيري بر روي ارزش پول ملي نمي گذارد و بايد گفت كه با اين كار واحد پول ملي شناسايي مي شود.
بهمني در پاسخ به اين سؤال كه نظرتان در مورد وام 50 ميليوني يا 100 ميليوني ساخت مسكن چيست. آيا بانك مركزي موافق افزايش وام ساخت است؟ گفت: هنوز در خصوص افزايش وام ساخت و يا پرداخت وام 50 ميليون يا 100 ميليون ساخت مسكن تصميم گيري نشده است.
وي ادامه داد: اين موضوع بحثي است كه بانك مسكن مطرح كرده و حتماً بايد از بانك مركزي مجوز اخذ كند. بهمني گفت: بانك مركزي در اين خصوص هيچ برنامه اي ندارد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه دولت بارها توجه ويژه اي به ساخت مسكن و دادن تسهيلات براي ساخت مسكن داشته است گفت: هنوز تصميمي در اين خصوص اخذ نشده است و اگر هم تصميمي براي افزايش وام مسكن باشد قطعاً براي وام ساخت خواهد بود.
وي افزود: در خصوص وام خريد مسكن نيز به غير از آن دو ميليون تومان افزايش كه به تازگي نيز ابلاغ شد و سقف آن را به 20 ميليون تومان رساند هيچ برنامه اي براي افزايش سقف وام خريد و همچنين ساخت مسكن نداريم.
به گفته بهمني ابلاغ وام 20 ميليون توماني خريد مسكن كه حاكي از افزايش 2 ميليون توماني وام خريد است، نمي تواند بر روي قيمت مسكن اثر بگذارد.
وي در خصوص احتمال تغيير نرخ سود تسهيلات گفت: بايد ديد وضعيت مردم و رشد قيمت ها چگونه است كه بخواهد اين سود تغيير يا ثابت بماند.
رئيس كل بانك مركزي در پاسخ به اينكه آيا بانك مركزي پيش بيني هايي براي افزايش قيمت طلا داشته است؟ گفت: افزايش قيمت جهاني طلا از دو سال قبل پيش بيني شده بود به همين منظور در حال حاضر ذخيره خوبي در زمينه طلا داريم و رقم قابل توجهي به ذخاير كشور اضافه شده است.وي افزود: مصرف طلا در كشور بطور متوسط 30 الي 35 تن است بنابراين بايد اذعان شود كه كشور به اندازه 15 سال طلاي خود را ذخيره دارد تا بتواند به چالش ها پاسخ دهد.

 



دستور كار جديد ايميدرو اتمام طرح هاي نيمه تمام و ارتقاء بهره وري

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوين استراتژي توسعه صنعتي بزودي آغاز مي شود.
مهدي غضنفري ظهر ديروز در مراسم توديع و معارفه رئيس جديد و سابق هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو) ناكافي بودن اطلاعات زمين شناسي را باعث عقب ماندن فعاليتهاي ايميدرو دانست و بيان داشت: كمبود اطلاعات به روز در اين حوزه مي تواند به عملكرد ايميدرو ضربه بزند.
وي با اعلام اينكه در 4 ماه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل صنايع معدني از رشد دو رقمي و بالاي 10 درصد برخوردار شده اند، اظهار داشت: در برخي موارد نيز ميزان رشد كمتر از 10درصد و تك رقمي بوده است، با اين حال صنايع معدني علي رغم وجود فشارها، مسير تكاملي را در پيش گرفته است.
وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: انتظار اين است كه با ساز و كارهاي جديد نرخهاي رشد حفظ شود و بهبود يابد اما اتمام طرحهاي نيمه تمام و پر شدن ظرفيتهاي خالي كه همان بهره وري خواهد بود از ماموريتهاي فعلي و اصلي ايميدرو است.
غضنفري همچنين از آغاز تدوين استراتژي توسعه صنعتي در وزارتخانه تازه تاسيس خبر داد و گفت: با همكاري همه بخشها اين مهم بايد هر چه سريعتر محقق شود.
اولويت هاي رئيس جديد
در مراسم فوق همچنين خدامراد احمدي رئيس جديد ايميدرو، تشكيل هلدينگهاي صنعتي و مهندسي در كنار استفاده از ظرفيتهاي فني و مهندسي را به همراه بومي سازي تكنولوژي از ديگر اولويتهاي ايميدرو عنوان كرد و گفت: اولويت اصلي ديگر در اين حوزه تكميل طرحهاي نيمه تمام خواهد بود.
رئيس هيئت عامل ايميدرو جلوگيري از خام فروشي مواد معدني را يكي ديگر از ماموريتهاي اين حوزه برشمرد و بيان داشت: اجراي طرح هدفمندي يارانه ها با كمترين آسيب به حوزه توليد علاوه بر حفظ وضعيت موجود از ديگر اقداماتي است كه بايد در اين راستا انجام شود.
در اين مراسم همچنين رئيس سابق هيات عامل ايميدرو بيان كرد: از زمان تشكيل ايميدرو تاكنون 85 طرح بزرگ صنعتي با سرمايه گذاري 10 هزار و 500 ميليارد توماني در صنايع زيربنايي كشور به بهره برداري رسيده است.
سميعي نژاد همچنين از افزايش ظرفيت توليد فولاد كشور از 10 ميليون تن در ابتداي دولت نهم به 20 ميليون تن در حال حاضر خبر داد و گفت: اين ظرفيت در صنعت آلومينيوم از 230 هزار تن به 420 هزار تن افزايش يافته است.

 



قاسمي خطاب به بورسي ها: نفت خام را ارزان نمي فروشيم

وزير نفت در پاسخ به انتقاداتي كه درباره گراني بهاي نفت خام در بورس كالا شده است تاكيد كرد: نفت را ارزان نمي فروشيم.
رستم قاسمي در گفتگو با مهر درخصوص آخرين اقدامات انجام شده توسط وزارت نفت براي چهارمين عرضه نفت خام در بورس، گفت: اين كار در روزهاي آينده انجام خواهد شد.
وزير نفت در اين ارتباط كه به نظر شما چرا در 3 عرضه گذشته، نفت خام در بورس معامله نشده است؟ اظهار داشت: ما در حال عرضه نفت خام در بورس هستيم، اما بايد براي آن مشتري پيدا شود.
قاسمي در پاسخ به اين پرسش كه مسئولان بورس دليل عدم موفقيت در عرضه نفت خام در 3 مرحله گذشته را متوجه وزارت نفت مي دانند و معتقدند كه وزارت نفت در اين زمينه نتوانسته است يك قيمت منطقي براي عرضه اعلام كند، با رد اين موضوعات تصريح كرد: قيمتهايي كه ما در بازار ارائه مي كنيم، طبق قيمتهاي متعارف است.
وي خاطرنشان كرد: در حال حا ضر ما با همين قيمتها (قيمتهايي كه براي عرضه نفت خام در بورس مطرح شده است) نفت خام را به فروش مي رسانيم. وزير نفت تاكيد كرد: در هر حال خود بورسي ها بايد بتوانند كارهاي مربوط به فروش نفت را در بورس انجام دهند.
پيش از اين، محمدرضا پورابراهيم رئيس هيئت مديره بورس كالاي ايران گفته بود: بزرگترين مانعي كه باعث شكست و عدم موفقيت در عرضه نفت در بورس مي شود، نبود عزم و اراده جدي در بدنه كارشناسي وزارت نفت براي نهايي شدن اين كار است كه اميد است با حضور وزير جديد نفت فروش نفت با موفقيت به سرانجام برسد.
قرار است در روزهاي آينده چهارمين عرضه نفت خام در تالار بين المللي بورس كيش با قيمت 105 دلار و 31 سنت انجام شود.


 



داجمر: ايران كشتي ربوده شده و يا توقيفي ندارد

مديرعامل شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با تصريح اينكه هم اكنون ايران هيچ كشتي توقيف شده اي ندارد، به ادعاي ايران براي دريافت خسارت هاي ناشي از تحريم ها اشاره و عنوان كرد: عدم النفع توقيف هر كشتي روزانه حداقل 20 هزار دلار است.
محمد داجمر در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: پس از آزادي كشتي ربوده شده ايران و هند در روزهاي گذشته، ديگر كشتي ربوده شده يا توقيفي نداريم.
وي با تأكيد بر اينكه هم اكنون ايران كشتي توقيف شده اي ندارد، در مورد تحريم هاي اروپا متذكر شد: هنوز هم كشتي هاي ايراني نمي توانند وارد مرزهاي آبي اين بخش شوند.
مديرعامل شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در مورد پيگيري هاي مطالبه ايران از خسارت هاي ناشي از تحريم نيز عنوان كرد: آن كار پروسه خود را طي مي كند و اين پروسه هم زمان بر است.
وي در مورد برآورد ايران از ميزان اين خسارت ها بيان كرد: اين برآورد بستگي به حكمي كه در اين مورد صادر مي شود، دارد كه پس از آن كارشناسان بين المللي مي توانند كار كارشناسي را انجام دهند و ما هم در اين مورد نظر مي دهيم.داجمر در همين مورد يادآور شد :قاعدتاً براي اين خسارت ها هزينه روزانه اين اتفاق براي كشتي ها را حساب مي كنند كه اين عدم النفع بستگي به كشتي ها دارد. همچنين رقم ها نيز در هر مقطعي متفاوت است اما اكنون حداقل حدود 20 هزار دلار در روز عدم النفع كشتي ها مي تواند باشد.

 



عضو انجمن تحقيق و توسعه صنايع: تحقق توليد صادرات گرا، اجراي كامل سياست هاي اصل 44 است

تحقق شعار توليد صادرات گرا در وزارتخانه جديد صنعت، معدن و تجارت نيازمند اجراي كامل سياست هاي اصل 44 قانون اساسي و بها دادن به بخش خصوصي است.
محمدجواد اقداميان عضو انجمن تحقيق و توسعه صنايع و معادن، با بيان اين مطلب گفت: طي دوره هاي گذشته، صادرات كالاهاي صنعتي از كشور چندان چشمگير نبوده و يا ارزش افزوده بالايي را به همراه نداشته است، زيرا فضاي رقابتي مناسبي براي توليد اين كالاها ايجاد نشده بود و در عين حال واردات كالاهاي غيراستاندارد و ارزان قيمت امكان تحقق چنين هدفي را غير ممكن ساخته بود.
وي كه در جمع خبرنگاران رسانه هاي جمعي كشور سخن مي گفت، با اشاره به اينكه يكي ديگر از مشكلات موجود، رقابت دولت با بخش خصوصي است، اظهار داشت: در شرايط فعلي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي نقشه راه را پيش روي مديران اقتصادي كشور ترسيم كرده و در عين حال نامگذاري امسال از سوي رهبر انقلاب به نام سال جهاد اقتصادي مي تواند نقطه عطفي در رشد و نمو بخش خصوصي به شمار آيد.
عضو انجمن توليدكنندگان پروفيل تصريح كرد: اتفاق مهم ديگري كه در بخش صنعت رخ داده ادغام دو وزارتخانه صنايع و معادن و بازرگاني است كه مي تواند علاوه بر چابك سازي اين مجموعه ها زمينه ساز هماهنگي بيشتر سياستگذاري ها در بخش صنعت، معدن و تجارت شود.
اقداميان با بيان اينكه از اين پس مي توان به تدوين هوشمندانه و دقيق سياست هاي تعرفه اي بيشتر اميدوار بود، اضافه كرد: با اين اتفاق مهم نياز بخش هاي توليدي و تجاري بهتر شناخته مي شود و مسئولان اين وزارتخانه جديد مي توانند با انطباق كامل برنامه ها و خط مشي ها به شكل گيري بخش خصوصي قدرتمند در عرصه توليد كمك كنند.
رئيس هيأت مديره شركت ويستابست متذكر شد: يكي ديگر از مأموريت هاي مهم وزارتخانه جديد صنعت، معدن و تجارت اين است كه سرمايه گذاري هاي بخش توليد را در حوزه هاي توجيه پذير متمركز كند، زيرا طي سال هاي گذشته به دليل فقدان مطالعات امكان سنجي دقيق بسياري از طرح هاي صنعتي نيمه تمام مانده و يا پس از فعاليت كوتاه مدت منجر به تعطيلي و اتلاف سرمايه ها شده است.
عضو انجمن تحقيق و توسعه صنايع و معادن، شناخت كامل و دقيق از نيازهاي صنعتي كشور را رمز موفقيت وزير جديد ذكر كرد و افزود: در شرايط كنوني بسياري از صنايع كشور از كمبود دانش فني روز دنيا در بخش توليد رنج مي برند و در عين حال فرسوده بودن ماشين آلات راندمان توليد را كاهش داده و توان رقابتي و صادراتي آنها را كاهش داده است.

 



با هدف نوسازي ناوگان مسافري صورت مي پذيرد
ميني بوس 8 و اتوبوس 15 ميليون تومان كمك بلاعوض دولت

مديركل دفتر حمل ونقل مسافر سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي با اشاره به جزئيات نوسازي ناوگان حمل ونقل مسافري، گفت: امسال 2500 دستگاه ميني بوس و اتوبوس نوسازي مي شوند.
داريوش باقر جوان در گفتگو با مهر درباره نوسازي ناوگان حمل ونقل مسافري گفت: تاكنون نزديك به 500 دستگاه اتوبوس و 700 دستگاه ميني بوس وارد چرخه ناوگان حمل ونقل مسافري شده اند.
باقرجوان افزود: براساس برنامه ريزي انجام شده، تا پايان سال بايد 2500 ميني بوس و اتوبوس وارد چرخه حمل ونقل شوند، ضمن اينكه بايد به ازاي هر دستگاه جديد، يك دستگاه اتوبوس فرسوده از ناوگان خارج شود.
مديركل دفتر حمل ونقل مسافر سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي همچنين در فوايد اجراي اين طرح گفت: به طور قطع اين طرح با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و بهينه سازي مصرف سوخت موجب كاهش آلاينده ها و ارتقاي سطح خدمات در ناوگان مسافري خواهد شد.
باقرجوان، با اشاره به تسهيلات دولتي براي نوسازي ناوگان حمل ونقل مسافري، اظهار داشت: براي اسقاط هر دستگاه ميني بوس 8 ميليون تومان و براي اتوبوس 15 ميليون تومان كمك بلاعوض پرداخت مي شود.
وي افزود: در حال حاضر ناوگان مسافري در كشور با 20 هزار دستگاه اتوبوس و ميانگين سني
8/12 سال، 40 هزار دستگاه ميني بوس با ميانگين سني 5/23 سال و 33 هزار دستگاه كرايه عمومي با عمر متوسط 8/5 سال تردد مي كنند كه البته ميانگين سني در تاكسي هاي عمومي و اتوبوس مناسب است اما در ميني بوس بايد رتبه بهتري به دست بيايد.
مديركل دفتر حمل ونقل مسافر سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي درباره كافي بودن تسهيلات براي نوسازي ناوگان حمل ونقل به خصوص در ميني بوسها، گفت: قيمتها تقريبا به قيمت واقعي نزديك است، ضمن آنكه ميني بوسها به جز اين تسهيلات مي توانند از تسهيلات 20 ميليون توماني مديريت حمل ونقل سوخت كشور هم با بهره بانكي 14 درصد استفاده كنند.
باقر جوان افزود: با اين تسهيلات 70 درصد قيمت خودرو پوشش داده مي شود و با 10 ميليون تومان آورده شخصي مي توان يك دستگاه ميني بوس جديد را خريداري كرد كه الان هم تمامي اين تسهيلات عملياتي شده است.
وي با بيان اينكه در اتوبوسها مشكلي بابت ميزان تسهيلات و سرمايه گذاري وجود ندارد، اظهار داشت: اتوبوس و ناوگان كرايه شرايط بهتري به نسبت اتوبوسها دارند، زيرا مسافران از ناوگاني با شرايط مناسب استفاده مي كنند و همين امر موجب مي شود كه آنها رغبت بيشتري براي نوسازي ناوگان خود داشته باشند.
مديركل دفتر حمل ونقل مسافر سازمان راهداري و حمل نقل جاده اي درباره ورود ناوگان VIP به چرخه حمل ونقل كشور، بيان كرد: ناوگان VIP براي مسيرهاي طولاني به كار برده مي شود كه تاكنون 1600 دستگاه از اين اتوبوسها به كشور وارد شده است و در آينده تعداد اين اتوبوسها افزايش مي يابد.

 



امضاي قرارداد توسعه فاز سوم ميدان نفتي دارخوين

قرارداد توسعه فاز سوم ميدان نفتي دارخوين به ارزش تقريبي 6/1 ميليارد دلار با حضور وزير نفت امضا شد.
قرارداد توسعه فاز سوم ميدان نفتي دارخوين با هدف توليد روزانه 71 هزار بشكه نفت خام بين شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) با كنسرسيومي متشكل از شركت مديريت سرمايه گذاري اميد وابسته به بانك سپه، شركت ايتوك ايران، شركت توسعه توان انرژي پويا امضا شد.
امضاي قرارداد توسعه فاز سوم ميدان نفتي دارخوين درحالي منعقد شد كه اواخر سال گذشته اعلام شده بود، احتمال دارد اين پروژه به كنسرسيومي متشكل از شركت هاي داخلي و پتروويتنام واگذار شود.
پيش از اين، سرمايه گذاري مورد نياز براي توسعه فاز سوم ميدان نفتي دارخوين حدود يك ميليارد و 200 ميليون دلار پيش بيني شده بود.
توليد نفت از اين مخزن به صورت طبيعي انجام مي شود و به دليل افزايش بازيافت، با به كار گيري روش امتزاجي (روش تزريق گاز همراه نفت) و با فشار 520 بار، در اين ميدان نفت استخراج مي شود.اين نخستين ميدان در كشور است كه براي استخراج نفت از روش امتزاجي استفاده شده، همچنين ميدان دارخوين اولين ميداني است كه با فشار 520 بار، گاز به آن تزريق مي شود؛ ميدان نفتي دارخوين بزرگ ترين پروژه تزريق گاز در دنيا از نظر فشار تزريق (نه از نظر حجم تزريق) است.
ميدان نفتي دارخوين پيش از اين براي توليد روزانه 160 هزار بشكه نفت در قالب دو فاز توسعه يافت كه به اين منظور حفر 28 حلقه چاه مشتمل بر 23 حلقه چاه توليدي، 4 حلقه چاه تزريق گاز و يك حلقه چاه تزريق پساب در اين پروژه انجام شد.
اين گزارش مي افزايد: امكان افزايش برداشت نفت از جنوب سازند فهليان وجود دارد كه براي توسعه ميدان دارخوين در قالب فاز سوم بايد بررسي هايي درباره اثر توليد از جنوب مخزن فهليان بر كل پروژه صورت گيرد.براساس طرح جامع توسعه ميدان نفتي دارخوين، 9 سال توليد مستمر از آن به ميزان 160 هزار بشكه تعيين شده است.نفت در جاي ميدان دارخوين 5 ميليارد و 200 ميليون بشكه است كه بيش از 26 درصد نفت اين ميدان معادل 3/1 ميليارد بشكه قابل برداشت است.

 



عطاريان: منشور وزارت تعاون، كار و رفاه نقشه راه صندوق بازنشستگي كشوري است

مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري گفت: منشور كاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به عنوان نقشه راه وزارتخانه جديدالتاسيس براساس قوانين بالادستي و با رويكرد پيشرفت و عدالت تهيه شده است.
ايراندخت عطاريان در جمع معاونين و مديران اين صندوق افزود: بر اين اساس ضرورت دارد تمامي زيرمجموعه هاي اين وزارتخانه به ويژه صندوق هاي بيمه اي و شركت هاي تحت پوشش اين صندوق ها مبناي حركت، برنامه ها و اقدامات اجرايي خود را براساس اين منشور تنظيم كنند.وي اظهار داشت: تنظيم برنامه ها براساس اين منشور موجب مي شود تا با انسجام و وحدت رويه مشخص بتوان مبتني بر اهداف مشخص و تعيين شده در راستاي بسط گسترش عدالت اجتماعي، افزايش رفاه اجتماعي، توسعه اشتغال زايي و رشد اقتصادي كشور گام هاي اساسي برداشت.
عطاريان، با بيان اين كه منشور كاري وزارت تعاون، كار و امور اجتماعي برگرفته از خرد جمعي، تخصص، تجارب و دانش روز تدوين شده است، اظهار داشت: اين منشور حاصل تلاشي آگاهانه، سازمان يافته و مستمر به منظور انتخاب بهترين راه براي دستيابي به اهداف و سياست ها و برنامه هاي تعيين شده است.
عطاريان تصريح كرد: خوشبختانه در منشور كاري اين وزارتخانه وظايف و تكاليف متعدد و مختلفي براي همه زيرمجموعه ها تعيين شده كه درخصوص صندوق بازنشستگي كشوري هدف گذاري هاي صورت گرفته در جهت بهبود وضعيت معيشتي و اقتصادي بازنشستگان و همچنين گسترش و توسعه فعاليت هاي فرهنگي اجتماعي و ارايه تسهيلات رفاهي به اين گروه از جامعه هدف است. شايان ذكر است: وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي از تدوين منشور 115 صفحه اي براي ساختار جديد وزارتخانه متبوع خبر داد.عبدالرضا شيخ الاسلامي با اشاره به تدوين ساختار جديد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، اظهار داشت: تيم هاي كارشناسي مختلفي براي اين منظور تشكيل شده و موضوع در حال بررسي و نهايي شدن است تا براساس شرح وظايف اين وزارتخانه لايحه آن به مجلس ارائه شود.

 



حجم فروش اينترنتي خودرو از مرز 20 هزار ميليارد ريال گذشت

پرتال جامع خودروي كشور، مجري فروش اينترنتي محصولات شركت هاي خودروسازي، يكي از رويدادهاي صورت گرفته در حوزه تجارت الكترونيكي در كشور را رقم زد.
واحد ارتباطات مركز گسترش فن آوري اطلاعات (مگفا) اعلام كرد: پس از گذشت 3 سال از آغاز فروش اينترنتي شركت هاي بزرگ خودروسازي كشور با همت و تلاش تيم مديريتي و فني مركب از نيروهاي متخصص در پرتال جامع خودرو كشور و همچنين همكاري شبكه بانكي و استقبال قابل توجه مردم، حجم فروش اينترنتي صورت گرفته از طريق پرتال جامع خودرو به رقمي بالغ بر . 000 / 20 ميليارد ريال رسيده است.
براساس آمار منتشر شده موجود ، حجم تجارت الكترونيكي ايران در سال 1384 رقم 40 ميليارد ريال، سال 1385 رقم 100 ميليارد ريال و در سال 1386 حدود 1000 ميليارد ريال بوده است كه با مقايسه اين آمار با آمار فروش اينترنتي خودرو مي توان اذعان داشت كه حجم فروش اينترنتي خودرو با رقمي بالغ بر000 / 20 ميليارد ريال در نوع خود بي نظير بوده و باعث تحول جدي در حوزه تجارت الكترونيكي كشور شده است.
پرتال جامع خودرو كشور به آدرس اينترنتي (wwwiranecarcom) بر اساس ماده 37 برنامه جامع توسعه تجارت الكترونيكي كشور مصوب هيات وزيران طراحي و راه اندازي شده است و به عنوان يك سايت ايمن به عنوان بستر فروش اينترنتي
شركت هاي فعال در حوزه صنعت خودرو در حال بهره برداري است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14