(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 شهریور 1390- شماره 20008

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با تجميع شركت هاي پيمانكاري وزارت نفت كنسرسيوم هاي داخلي تشكيل مي دهد
خارج از دستور
تبيين علمي ولايت فقيه (بخش پانزدهم و پاياني) ملاك كارايي حكومت حق
دادستان تهران: در جرايم خطرناك شاكي ببخشد، حكومت نمي بخشد
انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهد در نامه به رئيس جمهور:
جريان انحرافي با پول بيت المال عليه اعتقادات مردم فعاليت مي كند
مشاور اوباما طرح گام به گام روسيه را رد كرد
طباطبايي خبر داد اعلام نتايج كنكور كارداني به كارشناسي از روز شنبه



با تجميع شركت هاي پيمانكاري وزارت نفت كنسرسيوم هاي داخلي تشكيل مي دهد

وزير نفت با حضور در كميسيون انرژي مجلس از تشكيل كنسرسيوم پيمانكاران براي تقويت بخش خصوصي خبر داد.
كميسيون هاي تخصصي مجلس طي دو روز گذشته ميزبان سه عضو كابينه بودند، تا پاسخگوي سؤالات اهالي بهارستان باشند.
در اين ارتباط رستم قاسمي وزير نفت با حضور در كميسيون انرژي ضمن تقدير و تشكر از نمايندگان مجلس، به خاطر حسن اعتمادشان به وي، يكي از مهمترين گامهاي اين وزارت را تعامل دو سويه، با مجلس دانست و افزود: يكي از برنامه هاي كاري من برقراري روابط دوستانه با نمايندگان مجلس، بالاخص اعضاي كميسيون انرژي كه در بخش صنعت انرژي داراي تخصص مي باشند، است، تا بتوانيم از اين طريق با همكاري اين عزيزان سكان وزارت نفت را با هم هدايت كنيم و با بررسي موانع و مشكلات در عرصه صنعت نفت كشور، راهكارهاي مناسبي را ارائه دهيم، چرا كه معتقدم مجلس مي تواند، نقش مؤثري در كمك رساني به تسريع اهداف، در اين وزارتخانه داشته باشد.
وي در ادامه معيار اصلي برنامه هاي خود را مختص به توليد دانست و تصريح كرد: محوري ترين و ضروري ترين گام، در وزارت نفت، توليد است.
وزير نفت تصريح كرد: طبق بررسي هاي انجام شده در خط توليد صنعت نفت و با شناسايي اولويت ها، مسايل را براساس سه هزار پروژه اي كه در اين وزارتخانه است با يك زمان بندي به دوره هاي يك تا پنج ساله تقسيم بندي كرديم تا از اين طريق به تسريع توليد كمك كنيم.
قاسمي افزود: در حال حاضر نيز اين زمان بندي شروع شده و تا به امروز هم پيشرفت خوبي داشتيم.
رستم قاسمي با تأكيد بر اينكه برخي از پروژه ها به دليل موانع مالي اجرا نشده اند، خاطرنشان كرد: به منظور حل موانع مالي در پروژه هاي توليدي دست به راه اندازي ستاد رفع نياز مالي در وزارتخانه زده ايم، كه در حال حاضر به طور كامل تاسيس نشده اما با اين گام مي توانيم موانع را تا حدودي از سر راه برداريم.
وي در ادامه يادآور شد: در بخش تامين منابع مالي، گزارشاتي را به دولت ارائه كرده ايم و در حال حاضر حدود چهارده ونيم درصد از اين هزينه ها را از خزانه دريافت مي كنيم و البته صندوق انرژي يكي از برنامه هايي است كه مي توانيم از اين طريق موانع مالي را از سر راه برداريم.
وزير نفت با بيان اينكه سعي داريم با فروش اوراق مشاركت با موافقت بانك مركزي، گام موثري در بخش توليد نفت برداريم، تصريح كرد: البته تا به حال حدود هشت ميليارد تومان مجوز فروش اوراق مشاركت گرفته شده است.
وي تصريح كرد: هم اكنون نيز در بحث پارس جنوبي و پروژه هاي ديگر مجوز سقف تامين مالي آنها تا سه ميليارد از صندوق انرژي گرفته شده و از طرفي ديگر طبق موافقت هاي انجام شده با بانك مركزي، دريافت وام پنج ميلياردي امكان پذير شده، بنابراين مي توان گفت: بخش تامين منابع مالي توليد هم انجام شده و مابقي نيز در حال انجام شدن است.
وزير نفت از تبديل پروژه هاي ريز به كلان، خبر داد و گفت: به دليل كاهش منابع نيروي انساني پروژه هاي ريز را نمي توان به طور واقعي اداره كرد بنابراين بايد آن را به پروژه هاي كلان تبديل كرد، ما نيز براي اين كار فردا جلسه اي را با حضور پيمانكاران سراسر كشور برگزار خواهيم كرد، تا از اين طريق با تجميع گروه هاي پنج نفره پيمانكاران و تشكيل يك كنسرسيوم پيمانكاران بتوانند با گرفتن يك ميدان گازي و نفتي ما را در تقويت بخش خصوصي ياري رسانند كه هم اكنون نيز اين كار در دست اجراست.
وزير نفت در ادامه با اشاره به بازديدي كه از پارس جنوبي داشته، پيش بيني كرد: در حال حاضر مي توان با توجه به توليد هر سكوي نفتي كه ظرفيتي بالغ بر دويست و هجده متر مكعب دارد با برطرف كردن موانع، ظرف دوماه توليد واقعي پارس جنوبي را به دويست و هشتاد متر مكعب رساند.
وي همچنين در خصوص معلق ماندن خط انتقال ترانزيتي گاز از ايران به پاكستان گفت: آخر هفته به منظور بررسي اين خط ترانزيتي به پاكستان خواهم رفت.
در ادامه اين نشست وزير در پاسخ به سؤال آقاي غفوري فرد، عضو كميسيون انرژي مبني بر توليد صيانت و نحوه فروش كاغذي نفت به نوعي كه بتوان رقابت آن را كنترل كرد گفت: در بحث توليد صيانت، تزريق گاز يكي از برنامه هايي است كه در اين بخش در دستور كار قرار دارد. در حال حاضر طبق برنامه ريزي هاي انجام شده انتظار مي رود تا مهر سال 91 با قرار گرفتن فازهاي 22، 18، 17، 16، 15 در مدار شبكه توليد بتوان بالاي صد ميليون خط گاز فرستاد، كه از اين طريق مي توان كنترل رقابت را در دستور كار قرار داد.
جزئيات پاسخ هاي دو وزير آموزشي در مجلس
تازه ترين جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با حضور كامران دانشجو و مرضيه وحيد دستجردي برگزار شد.
در اين جلسه كامران دانشجو پاسخگوي سؤالات يونس اسدي نماينده مردم اردبيل و مشكين شهر با موضوع علت ناتمام ماندن ساختمان دانشكده كشاورزي مشكين شهر و علي اكبر اوليا نماينده مردم يزد در خصوص عملكرد وزارت علوم در برنامه پنجساله چهارم و برخي سؤالات منطقه اي بود.
همچنين مرضيه وحيد دستجردي گزارشي درباره آخرين وضعيت افزايش رشته ها و ظرفيتهاي پزشكي به اين كميسيون ارائه كرد.
نورالله حيدري دستنايي عضو كميسيون آموزش با اشاره به توضيحات قانع كننده وزير بهداشت درباره افزايش رشته ها و ظرفيتهاي پزشكي گفت: وزارت بهداشت هر ساله رشته هايي را مورد بازنگري قرار مي دهد و در اين ميان به افزايش ظرفيتهاي كارشناسي ارشد پزشكي، PHD و دستياري براساس نياز جامعه، امكانات و شرايط اين وزارتخانه مي پردازد.
وي درباره آخرين وضعيت ظرفيت پزشكي از سال گذشته تاكنون اظهار داشت: طبق گزارش وزير بهداشت، ظرفيت پذيرش در كارشناسي ارشد پزشكي 80 درصد، PHD حدود 05 درصد، رشته هاي دستياري و فوق تخصصي از 02 تا 52 درصد با افزايش ظرفيت همراه بوده است.
به گفته حيدري دستنايي، وزير بهداشت در خصوص توزيع رشته ها، نوع آموزش ها و اقداماتي كه در جهت ساماندهي شرايط موجود پزشكان از جهت دادن اطلاعات به روز و برگزاري دوره هاي كارآموزي ضروري است، گزارش مفصلي به كميسيون آموزش ارائه داد كه اعضاي اين كميسيون را قانع كرد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي از پيشنهاد برخي اعضاي كميسيون درباره ادامه آموزش پزشكي در خود وزارت بهداشت يا محول كردن آن به آموزش عالي خبر داد كه قرار شد اين موضوع در جلسات بعدي كميسيون آموزش مورد بررسي قرار گيرد.
حيدري دستنايي خاطرنشان كرد: اعضاي كميسيون آموزش در كل از توضيحات وزير بهداشت و تصميماتي كه در اين مدت از سوي اين وزارتخانه گرفته شده قانع شدند.
گراميداشت روز جهاني قدس در صحن علني
در ابتداي جلسه علني روز گذشته همچنين سخناني از شهيد مطهري كه در سال 84 و در روز عاشورا درباره روز قدس بيان كرده بود، از بلندگوهاي مجلس پخش شد.
پس از پخش سخنان شهيد مطهري، فرياد «مرگ بر اسرائيل» و «مرگ بر آمريكا» در صحن علني پارلمان طنين انداز شد.
جهانبخش محبي نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در ابتداي جلسه علني صبح چهارشنبه با اشاره به در پيش بودن روز جهاني قدس، به فرمايشاتي از امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري در خصوص روز قدس پرداخت و اظهار داشت: امام(ره) در خصوص روز قدس فرمود «روز قدس، روز اسلام است» و مقام معظم رهبري نيز در اين باره مي فرمايند «در روز قدس بايد فرياد مرگ بر اسرائيل و مرگ بر آمريكا فضاي سرتاسر كشورهاي اسلامي را پركند.»
محبي نيا همچنين گفت: بزرگداشت روز قدس يكي از وجوه بارز و شاخصه ثابت راه امام و مقام معظم رهبري است.
فراكسيون بيداري اسلامي مجلس نيز با صدور بيانيه اي از آحاد ملت دعوت كرد با حضور گسترده و پرشور خود پاسخ قاطعانه اي به جنايات رژيم اشغالگر قدس دهند. در بخش هايي از اين بيانيه آمده است:
ابتكار هوشمندانه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) در نامگذاري آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز قدس تنها يك نام گذاري نبود، بلكه يك جريان سازي فرهنگي، سياسي و ترسيم يك راهبرد سرنوشت ساز در روند مقاومت و بيداري اسلامي جهان اسلام بود كه ثمره آن اكنون به بار نشسته است.
به فضل الهي جهان اسلام بيدار گشته و معادلات منطقه اي و جهاني به نفع مسلمانان و نهضت بيداري اسلامي تغييرات شگرفي يافته است به گونه اي كه هر روز شاهد پيروزي و موفقيت مسلمانان بيدار در منطقه، كشورهاي عربي، خاورميانه، شمال آفريقا، حتي در قلب اروپا هستيم و از سوي ديگر شاهد شكست و رسوايي آمريكا، رژيم صهيونيستي و عمال و حاميان آنها در منطقه هستيم كما اينكه سقوط رژيم هاي مصر، ليبي، يمن و تونس از نمونه هاي بارز آن مي باشد.
انقلاب اسلامي ايران نقطه عزيمت و الگوي نهضت هاي اسلامي شكل گرفته در منطقه است و آنچه ضامن اين الگو بخشي بيداري اسلامي مي باشد، كلمه توحيد و وحدت كلمه مردم ايران است.
مردم هميشه در صحنه ايران به دنيا ثابت كرده اند كه با پيروي از ولايت مطلقه فقيه و وحدت و همدلي خود همواره دشمنان اسلام و نظام را مأيوس نموده اند.
فراكسيون بيداري اسلامي مجلس شوراي اسلامي از مردم فهيم، آگاه و عدالت طلب ايران اسلامي دعوت مي نمايد با حضور گسترده و پرشور خود در راهپيمايي روز جهاني قدس، پاسخ قاطعانه اي به جنايات و شيطنت هاي رژيم اشغالگر قدس و مدعيان دروغين دموكراسي و حقوق بشر داده و نشان دهند كه آزادي قدس شريف، فلسطين عزيز و ساير كشورهاي دربند استكبار جهاني را نزديك و محتوم مي داند.
ديروز صبح محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس نيز كه در غياب لاريجاني رياست صحن علني را برعهده داشت در نطق پيش از دستور خود با اشاره به راهپيمايي روز جهاني قدس اظهار داشت: روز قدس امسال متفاوت از سال هاي گذشته در حالي برگزار مي شود كه صداي شكستن استخوان هاي ديكتاتورهاي حاكم بر كشورهاي اسلامي ماه هاي آخر عمر صهيونيست ها را به شماره نشسته است؛ ديكتاتورهايي كه براي ماندن بر قدرت با پول مردم و با سلاح هاي خريداري شده از ثروت كشورهاي اسلامي همواره آشكار و نهان عليه مردم مظلوم فلسطين تلاش كرده اند.
روز گذشته بررسي مواد ديگري از لايحه امور گمركي هم در دستور كار صحن علني بهارستان قرار داشت.

 



خارج از دستور

اگر مجلس تعطيلات عيد فطر را افزايش ندهد دولت اقدام مي كند
معاون پارلماني رئيس جمهور گفت: اميدواريم افزايش تعطيلي عيد فطر در مجلس نهايي شود اما اگر اينگونه نشود دولت خود فكري خواهد كرد.
حجت الاسلام سيد محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور كه در حاشيه جلسه هيئت دولت با خبرنگاران گفت وگو مي كرد در خصوص برنامه هاي اعضاي كابينه به مناسبت هفته دولت، گفت: حضور در مجامع مختلف مردمي همچون نماز جمعه و گفت وگو با مردم و ارائه گزارش و رسيدگي به مشكلات مردم از جمله برنامه هاي هيئت دولت در اين هفته است.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه افزايش تعطيلي عيد فطر به كجا رسيد، تصريح كرد: اين موضوع در كميسيون هاي تخصصي مجلس تصويب شده و الان در دستور هفتگي مجلس قرار دارد.
معاون پارلماني رئيس جمهور همچنين در اين زمينه يادآور شد: بحث رسيدگي به لايحه گمرك در مجلس به طول انجاميد كه اين موضوع باعث شد، رسيدگي به لايحه افزايش تعطيلي عيد فطر به تاخير بيفتد اما علي القاعده هفته آينده يكشنبه اگر اين موضوع در دستور كار مجلسي ها قرار گيرد، اميدواريم كه نهايي شود اما اگر اينگونه نباشد، دولت خود براي افزايش تعطيلي عيد فطر فكري خواهد كرد.
طرح نظارت بر نمايندگان هفته آينده
به صحن علني مي آيد
دبير كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس از احتمال بررسي طرح نظارت بر نمايندگان در صحن علني مجلس طي هفته آتي خبر داد.
ايوب پاپري مقدم با اشاره به اين كه پس از تصويب كليات اين طرح در صحن علني مجلس مقرر شده بود جهت بررسي پيشنهادات، اين طرح به كميسيون مشترك بازگردد، گفت: برخي نمايندگان پيشنهاداتي براي تكميل شدن اين طرح داشتند كه اين پيشنهادات در كميسيون مشترك مطرح شد كه پس از بحث و راي گيري در كميسيون، اكثر پيشنهادات مورد قبول اعضاي كميسيون قرار نگرفت.
وي با بيان اينكه اعضاي كميسيون مشترك همان طرح قبلي را تاييد كردند، از تغييرات جزيي صورت گرفته در اين طرح خبر داد و افزود: به كليات طرح خدشه وارد نشده ولي اصلاحات جزئي در راستاي تكميل شدن اين طرح صورت گرفته است.
دبير كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه در طرح قبلي، نظارت توسط تعداد محدودي (هيات نظارت بر نمايندگان) از نمايندگان صورت مي گرفت تصريح كرد: از آنجا كه تعداد محدود افراد كميته نظارت بر نمايندگان اين شائبه را ايجاد مي كند كه 5 يا 10 نفر نمي توانند بر همه نمايندگان نظارت نمايند لذا مكانيزمي پيشنهاد شد كه طي آن كميته نظارت بر نمايندگان فقط تصميم گيرنده نباشد و زماني كه تخلفات و گزارش ها در كميته بررسي شد و مجازات از يك سطح بالاتر باشد و باعث محكوميت يا لغو پست نمايندگان شود، كميسيون هاي رسيدگي كننده نظر خود را بدهند و نمايندگان مجلس نيز نظر خود را ارائه كنند، كه اين پيشنهاد مورد قبول كميسيون مشترك قرار گرفته و به عنوان موضوعات طرح به صحن علني ارائه خواهد شد.
وي كه با باشگاه خبرنگاران گفت وگو مي كرد، در ادامه خاطرنشان كرد: مجلس هشتم مصمم است تا طرح نظارت بر نمايندگان را تا پايان اين دوره مجلس شوراي اسلامي نهايي كند.
تشكيل كميته اي ويژه براي بررسي وضعيت امام موسي صدر
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: با سقوط دولت قذافي مجلس شوراي اسلامي با تشكيل كميته اي ويژه، وضعيت امام موسي صدر را با جديت دنبال مي كند.
كاظم جلالي با تاكيد بر زنده بودن امام موسي صدر گفت: عمر دروغ پردازي هاي قذافي درباره امام موسي صدر ديگر تمام شد و نسبت به بازگشت ايشان به كشورش ابراز اميدواري كرد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با بيان اينكه مسئوليت حفظ جان امام موسي صدر به عهده حكومت فعلي ليبي و عوامل خارجي دخيل در اين كشور مي باشد گفت: پيگيري وضعيت امام موسي صدر در دستور كار مجلس هفتم و هشتم قرار داشته و كميته اي نيز تشكيل شده بود اما دولت قذافي نه تنها پاسخگو نبود بلكه پاسخ هاي تكراري و غيرقابل پذيرش ارائه مي كرد لذا در حال حاضر با سقوط دولت قذافي جمهوري اسلامي با تشكيل كميته ويژه با جديت بيشتري وضعيت امام موسي صدر را دنبال خواهد كرد.

 



تبيين علمي ولايت فقيه (بخش پانزدهم و پاياني) ملاك كارايي حكومت حق

ممكن است برخي بپرسند چرا برخي از فقهاي عظام نمي توانند از طريق استنباط فقهي، ولايت فقيه را اثبات كنند يا ساكت مي مانند يا ولايت بر محجورين را قبول مي كنند يا نسبتا مخالف ولايت فقيه به شكل مطلقه اش هستند. ولايت فقيه چرا پس از 1400 سال تازه الآن به اين شكل مطرح شده است؟
اصولا ما بايد قبول كنيم كه وجوب اطاعت از ولي فقيه يك مسئله فقهي نظري است نه يك مسئله كلامي؛ البته بعد كلامي هم دارد اما آنچه كه محل بحث ماست يا وجوب اطاعت است يا اعتبار شرعي نظريه ولايت فقيه، كه مسئله فقهي است. در مسئله فقهي وقتي قطعي نبود طبعا نظر مخالف هم وجود دارد. وقتي نظر مخالف وجود داشت مثل همه مسايل فقهي ديگري كه غيرقطعي و غيرضروري است اختلاف نظر هم وجود دارد. ممكن است كسي هم سؤال كند كه بعد از 1400 سال چرا هنوز ثابت نشده تسبيحات اربعه يك مرتبه كفايت مي كند يا نه، پس فقها در طول اين 1400 سال چه كار مي كردند؟! بالاخره ادله كافي به دست ما نرسيده است. دلايلي بود كه روايات از بين رفته، نسخه ها زير و رو شده، رطوبت ها، كيفيت نوشتن ها باعث مي شده كه خطوط اصلي درست به دست ما نرسيده است. بالاخره طوري شده كه يقين نداريم. يكي اين اقوي به نظرش مي رسد يكي آن. اصلا اجتهاد يعني همين. مسئله فقهي است و وقتي از نظر اسلامي غيرضروري شد، زمينه اين هست كه در آن اختلاف نظر باشد؛ حالا كم يا زياد. ممكن است بعضي از مسايل فقهي باشد فرض كنيد اگر صد تا نظر هست 99 تا در يك طرف باشد يكي هم در طرف ديگر، ولي بالاخره اختلاف هست. غير از قطعيات، در مسايل فقهي وجود اين اختلافات طبيعي است و ما با اين چيزها آشنا هستيم و از آن وحشتي نداريم.
تا چندي پيش حتي زمان مرحوم آقاي بروجردي(رض) خود ايشان نظرشان اين بود كه به نماز جمعه نمي شود اكتفا كرد. مي گفتند اگر نماز جمعه خوانديد احتياط واجب اين است كه نماز ظهر را هم بخوانيد. در همان وقت هم كساني بودند كه نماز جمعه را واجب عيني مي دانستند.
روزگاري در همين شهر و در همين مدرسه فيضيه مرحوم آقا سيد محمد تقي خوانساري درس نماز جمعه مي دادند و اثبات مي كردند كه نماز جمعه وجوب عيني دارد يا لااقل احتياط واجب است. مرحوم آقاي بروجردي هم در همان صحن و در همان روز درس مي فرمودند و نظرشان اين بود كه نماز جمعه كفايت نمي كند. هيچ مسئله اي هم نبود. كسي هم وحشتي نمي كرد. نماز جمعه آيه قرآن دارد: «اذا نودي للصلاه من يوم الجمعه فاسعوا» فقه يعني همين، تعجبي هم ندارد؛ بنابراين كسي ادعا نكرده كه اين از ضروريات فقه است؛ مسئله نظري است و در آن اختلاف نظر هم هست و لذا اگر كسي هم مخالف بود نمي گوييم از تشيع خارج شده است. مورد احترام هم هستند. ممكن است دستشان را هم ببوسيم خيلي هم به آن ها ارادت داشته باشيم، اما اختلاف فتوا داريم. اختلاف فتوا بين استاد و شاگرد هم وجود دارد. ما با اين ها آشناييم و چيزي نيست كه تعجبي داشته باشد.
مغالطه كارايي حكومت هاي غيرالهي
يكي از مسايلي كه درباره حكومت ولي فقيه مطرح است و به عنوان شبهه بين جامعه هم رواج دارد اين است كه چه طور حكومت هاي غيرالهي بهتر از حكومت الهي ولي فقيه كارائي دارد؟
بايد توجه داشته باشيم كه در دنيا هر روز مي بينيم فساد اخلاقي، فساد مالي يا فساد اداري فلان رئيس جمهور علني مي شود منتها قانونشان اجازه نمي دهد. كاري هم ندارند. اين يكي را هم بردارند يكي بدتر مي آيد جايش.
ما بايد قدر اين نظريه و اين فقه و اين فقاهت و اين ولايت را بدانيم، و الا دنيا پر از آن كثافت هاست. اولا چه كسي گفته آن ها اين مشكلات را ندارند؟ ثانيا نبايد اين طور قضاوت كرد كه وقتي يك آرامش نسبي باشد و يا مثلا برخي از مسائل مادي مردم تأمين بشود بگوييم اين حكومت بهتر است. اين قضاوت را بعضي از مسلمانان در زمان حضرت علي(ع) هم داشتند. مي گفتند حكومت معاويه بهتر از علي است. بعضي از اصحاب علي(ع) هم اصلا ايشان را رها كردند و رفتند شام در خدمت معاويه براي اينكه از جوايز و هدايا و جود و سخاوت او استفاده كنند. اين صحيح نيست. ملاك صحت و سقم حكومت ما اين است كه آيا موازين اسلامي را رعايت مي كند يا نه، اما مردم چه كار مي كنند يا نمي كنند، چه اندازه موافق باشند يا نه، عصيان كنند يا مخالفت كنند، اين ربطي به حكومت ندارد. اين يكي از مغالطاتي است كه امروز عليه اسلام و نظام اسلامي مطرح مي كنند كه اگر نظام اسلامي حق است پس چرا كشورهاي اسلامي عقب افتاده تر از كشورهاي ديگر هستند؟ يا مثلا بعضي از كشورهايي كه احكام اسلام در آنها اجرا مي شود عقب افتاده تر هستند. اينها مغالطه است. چه ملازمه اي هست؟ حكومت حق آن است كه احكام اسلام را درست انجام بدهد. خيانت نكند، دزدي نكند، تحت تأثير جو قرار نگيرد. اين حكومت حق است، اما چه طوري مي شود؟ ممكن است اكثريت مردم فاسد باشند و نخواسته باشند. همان طور كه حكومت حضرت علي(ع) را خود مسلمان ها، مجاهدين و شاگردان پيغمبر اكرم(ص) نخواستند. اكثريت رفتند به ديگري رأي دادند. اين تقصير اسلام نيست تقصير پيغمبر هم نيست. مردم يعني همين. خدا هم آدميزاد را آزاد خلق كرده است تا در عمل امتحان بشود. خودش مي گويد: «ان نشأ ننزل عليهم من السماء آيه فظلت أعناقهم لهم خاضعين؛ اگر بنا بر زور بود مي توانستيم معجزه اي ظاهر بكنيم كه همه مجبور شوند قبول كنند.» اما خدا اين طور نخواسته است: «فلو شاء لهداكم أجمعين» اينجا براي امتحان است. بنا بر اين نيست كه حكومت حق به هر قيمتي كه باشد اعمال بشود. نه، بايد زمينه مخالفت و عصيان هم وجود داشته باشد. امتحان يعني اينكه ابهام هم در آن وجود داشته باشد. اگر همه چيز طوري باشد كه هيچ جاي مخالفتي در آن باقي نماند مصلحت امتحان از ميان مي رود؛ مصلحتي كه اصلا راز آفرينش انسان است: «خلق الموت والحياه ليبلوكم أيكم أحسن عملا» اگر زمينه امتحان مسدود شد و يك راه بيشتر نبود، پس امتحان انسان چه مي شود؟!
اين از مغالطات است كه خيال مي كنند اگر يك حكومتي حق بود حتماً بايد مردم آن رفاه داشته باشند و خواسته هايشان تأمين شود. وقتي مردم حق را نمي خواهند، حكومت چه كار مي كند؟ الحمدلله ما در زماني زندگي مي كنيم كه اكثريت مردم ما طالب حق هستند. جنگ را پذيرفتند. هشت سال فداكاري كردند. الان هم وقتي احساس مي كنند مشكلي براي حكومت پيش مي آيد باز هم از خودشان مايه مي گذارند. به همين جهت است كه امام فرمود مردم ما از اصحاب سيدالشهدا هم وفادارتر هستند. اين افتخاري است براي ما و هر روز بايد خدا را هزاران بار شكر كنيم كه چنين مردمي داريم و در چنين زماني زندگي مي كنيم، والا در دنيا از اين خبرها نيست. اگر يك سري بزنيد به كشورهاي ديگر مقداري در باطن كارهايشان وارد بشويد آن وقت مي بينيد چه فسادهايي وجود دارد.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام ظله) در همايش تبيين علمي ولايت فقيه، قم- مدرسه فيضيه، 21/2/9831
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



دادستان تهران: در جرايم خطرناك شاكي ببخشد، حكومت نمي بخشد

دادستان عمومي و انقلاب تهران براي مقابله با جرايمي چون تجاوز به عنف، سرقت هاي مسلحانه و شرارت ها دستورالعمل مخصوصي را خطاب به دادسراها و ضابطان قضايي مرتبط با موضوع صادر كرد.
عباس جعفري دولت آبادي اعلام كرد كه با توجه به تأثير سوء برخي جرايم مثل تجاوز به عنف، سرقت هاي مسلحانه و شرارت ها بر احساسات عمومي افراد در جامعه، مقتضي است در مبارزه با اين گونه جرايم به شرح آتي اقدام شود:
1- از اين پس كليه پرونده هاي مربوط به شرارت ها و مجرمان خطرناك به دادسراي شهيد مقدس تهران ارسال شود.
2- پرونده هايي به دادسراي امنيت ارسال شوند كه اولاً از پرونده هاي قديمي آن دادسرا نباشد؛ ثانياً سرپرست دادسراي شهيد مقدس، ضرورت رسيدگي در آن دادسرا را احراز كند. بنابراين پرونده هايي كه از دادسراي شهيد مقدس به لحاظ عدم شمول در اين بخشنامه اعاده مي شود، در دادسراي محل وقوع جرم رسيدگي شود.
3- در مورد اين گونه جرايم، سرعت در رسيدگي، عدم اغماض، صدور قرارهاي متناسب مورد تأكيد است.
4- در جرايم داراي جنبه عمومي مانند چاقوكشي، پرونده با رضايت شاكي مختومه نشود و براي مجازات مجرم از جنبه عمومي به دادگاه ارسال شود.
5- اطلاع رساني در اين نوع پرونده ها، به صورت متمركز در دادستاني تهران انجام خواهد شد و سرپرستان نواحي، وقوع اين گونه جرايم را بلافاصله به دادستان تهران اطلاع دهند.
6- با تشكيل جلسات با نيروي انتظامي در حوزه آن دادسرا، اقدامات پيشگيرانه از طريق حضور ملموس پليس مورد توجه قرار گيرد.
7- پس از صدور كيفرخواست، نمايندگان دادستان با مطالعه دقيق پرونده در دادگاه حضور به هم رسانده و از كيفرخواست دفاع كنند. ضمناً اعلام نتيجه رسيدگي به سرپرست ناحيه يا حسب مورد دادستان تهران ضروري است.
8- پليس براي كليه مجرمان خطرناك و افرادي كه شرارت مي كنند، شناسنامه اطلاعاتي تهيه كند و با اخذ سوابق كيفري آنها و انجام تحقيقات اوليه، پرونده را به دادسراي شهيد مقدس ارسال كند.
9- در خصوص پرونده هاي موجود، سرپرستان نواحي با رياست دادگاه هاي تهران يا رئيس مجتمع قضايي مربوطه هماهنگي كنند تا شعب خاصي براي رسيدگي به اين نوع جرايم تعيين شود و اين گونه پرونده ها به شعب تعيين شده ارسال شود.
10- از معاونين سرپرستان دادسراها انتظار مي رود با مديريت و پي گيري هاي لازم، هزينه هاي مربوط به جرم را براي مجرمان افزايش داده تا از اين طريق به كنترل مجرمان در سطح منطقه نايل آيند.
11- پليس مكلف است كليه طرح هاي راجع به اشرار را از طريق هماهنگي با سرپرست دادسراي شهيد مقدس اجرا كند.
12- مدير كل زندان هاي استان تهران ترتيبي اتخاذ كند كه اين گونه متهمان و محكومان در بندهاي ويژه نگهداري و طبقه بندي لازم رعايت شود.
13- سرپرستان نواحي ترتيبي اتخاذ كنند كه احكام صادره پس از قطعيت سريعاً اجرا و نتيجه به دادستاني تهران اعلام شود.
14- در مواردي كه سرپرستان موضوعات خاصي را قابل طرح در ستاد پيشگيري از جرايم خاص دادستاني تهران مي دانند، مراتب را كتباً به دبيرخانه ستاد اعلام كنند.
15- كليه سرپرستان در حوزه مأموريت خود، آمار جرايم ارتكاب يافته به ويژه سرقت هاي باندي و مسلحانه، جرح با چاقو، آدم ربايي، مزاحمت بانوان و كودك آزاري را مورد توجه قرار داده و چنانچه در اين رابطه ها با مشكل روبه رو شوند، مراتب به دادسراي تهران اعلام شود.

 



انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهد در نامه به رئيس جمهور:
جريان انحرافي با پول بيت المال عليه اعتقادات مردم فعاليت مي كند

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهد با انتشار نامه اي سرگشاده خطاب به دكتر احمدي نژاد نسبت به مواضع اخير برخي از اطرافيان وي اعتراض كردند.
در اين نامه با اشاره به انتشار ويژه نامه خاتون كه به توهين و تمسخر حجاب و چادر پرداخته آمده است:در روزنامه و خبرگزاري دولت با پول بيت المال و از جيب ملت اعتقادات غلط را عليه اسلام و فرهنگ غني اسلامي تبليغ مي كنند.
در ادامه نامه دانشجويان عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهد آمده است: جاي تاسف دارد در حالي كه علما و مراجع عظام محتويات اين ويژه نامه را محكوم كرده اند و مطالب آن را خلاف شرع مقدس دانسته اند، مدير مسئول روزنامه ايران در دفاع از مطالب خاتون و در جواب حضرت آيت الله مكارم شيرازي با فرار به جلو مي نويسد: ممكن است بنده و همكاران عزيزم در ويژه نامه خاتون به خاطر گناه ناكرده به صورت غيابي به ارتداد و صدور حكم مرگ محكوم شويم.
انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهد مي نويسد: متاسفانه برخي اطرافيان شما به علت تحليل غلطي كه از بيداري ملت ها دارند و آن را نقشه غرب و آمريكا مي خوانند، دائما مترصدند تا به لطايف الحيلي واقعيت بيداري ملت ها را به حاشيه برانند و حال كه سوژه اي در برابر انقلاب هاي منطقه و براي كمرنگ نشان دادن آن ندارند، در خوشبينانه ترين حالت سعي مي كنند خود را در رأس اخبار و رسانه ها قرار دهند و نام جريان انحرافي را حتي شده با يك ويژه نامه در باب حجاب زنده نگه دارند.

 



مشاور اوباما طرح گام به گام روسيه را رد كرد

تام دانيلون مشاور امنيت ملي كاخ سفيد تأكيد كرد تا زماني كه تمام نگراني هاي آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران رفع نشود، هيچ كدام از تحريم هاي اعمال شده عليه ايران لغو نخواهد شد.
دانيلون كه روز سه شنبه با سي ان ان گفت وگو كرده است، اظهار داشت: «مسير براي ايران باز است تا به ميز مذاكرات بيايد و در خصوص موضوع هسته اي وارد مذاكره شود اما تا زماني كه نگراني ها درباره مسئله هسته اي رفع نشود، به هيچ عنوان تحريم هاي تحميلي آمريكا عليه ايران حذف نخواهد شد».
اين سخن دانيلون مستقيماً پاسخي است به طرحي كه روس ها روز چهارشنبه 26 مرداد (17 اوت) به وزير خارجه ايران ارائه كردند و در آن گفته شده به ازاي هر يك گام موفق ايران در همكاري با آژانس يك واحد از تحريم ها كاسته خواهد شد.
تحليلگران معتقدند روس ها در مذاكرات خود با مقام هاي ايراني بر اين موضوع تأكيد كرده اند كه موافقت اعضاي 1+5 و از جمله آمريكا را با اين طرح جلب كرده اند ولي اظهارات دانيلون نشان مي دهد آمريكا موضع خود درباره مسئله تحريم ها را تعديل نكرده و بنابراين احتمالاً اين طرح در گام اول شكست خواهد خورد.
در همين حال سخنگوي وزارت خارجه آمريكا هم خبر آغاز انتقال ماشين هاي سانتريفيوژ به «فردو» را كه از سوي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران روز 31 شهريور (22 اوت) اعلام شده، «موجب نگراني» خوانده است.
بنابر گزارش خبرگزاري فرانسه از واشينگتن، ويكتوريا نولند در اين باره گفته است: «برنامه هسته اي ايران هيچ توجيه قابل قبولي براي غني سازي اورانيوم 20 درصدي و افزايش توليد يا انتقال سانتريفيوژها به مراكز زيرزميني ندارد».
اين سخنگو به دليل ناآشنايي با مباحث فني و حقوقي و احتمالاً بي اطلاعي از سوابق مذاكرات، اين نكته را ناديده گرفته است كه اولاً غني سازي 120 درصد در ايران صرفاً با هدف توليد سوخت راكتور تهران انجام مي شود و اگر غربي ها سوخت اين راكتور را به ايران عرضه مي كردند اساساً ايران وارد اين فاز نمي شد؛ ثانياً «فردو» اگرچه در دل كوه قرار دارد اما كاملاً تحت نظارت آژانس است.

 



طباطبايي خبر داد اعلام نتايج كنكور كارداني به كارشناسي از روز شنبه

اسامي پذيرفته شدگان كنكور كارداني به كارشناسي از روز شنبه 5 شهريور روي سايت سازمان سنجش قابل رؤيت است.
به گزارش خبرگزاري ها دكتر سيد جلال طباطبايي افزود: كارنامه داوطلبان كارداني به كارشناسي (كارشناسي ناپيوسته) از روز شنبه 5 شهريور ماه در سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني wwwsanjeshorg اعلام مي شود و داوطلبان با وارد كردن شماره پرونده و يا اطلاعات داوطلبي و شناسنامه اي مي توانند پرينت كارنامه و نتايج اوليه آزمون خود را دريافت كنند.
وي گفت: دفترچه انتخاب رشته آزمون كارداني به كارشناسي از همين روز در سايت سازمان سنجش قرار دارد و داوطلبان از روز سه شنبه 8 شهريور مي توانند تا 05 كد انتخاب رشته را از اين دفترچه انتخاب كرده و به صورت اينترنتي انتخاب رشته كنند.
طباطبايي يادآور شد: همچنين دفترچه هاي انتخاب رشته از روز سه شنبه 8 شهريور تا روز يكشنبه 31 شهريور ماه در باجه هاي پستي توزيع خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: مهلت انتخاب رشته اينترنتي داوطلبان از روز سه شنبه 8 شهريور تا ساعت 42 روز يكشنبه 31 شهريور است و داوطلبان مي توانند با وارد كردن اطلاعات داوطلبي يا شناسنامه اي با ورود به سايت سازمان سنجش نسبت به انتخاب رشته اقدام كنند.
سيد جلال طباطبايي همچنين از اعلام نتايج آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور تا روز جمعه 11 شهريور ماه خبر داد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14