(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 شهریور 1390- شماره 20008

تغييرات در زندگي مشترك
عشق ورزيدن را به فرزندانمان بياموزيم
استقلال مالي
رژيم غذايي مناسب براي كاهش درد آرتروز
فرار به سوي اينترنت
چاقي عامل بسياري از بيماري هاي غير واگير است
اعتياد با شما چه ها مي كند
سالمندان بيش از سهم خود دارو مصرف مي كنند



تغييرات در زندگي مشترك

به نظر شما آيا جواناني كه زندگي مشترك را آغاز مي كنند مي توانند براي هميشه با صميميت كنار هم باشند و آيا نبود همدلي مي تواند كار آنها را به جدايي بكشاند؟
مطالعات تازه درباره اين مسئله نشان مي دهد اين امر امكان پذير است، يعني اگر اين جوانان تغييرات مراحل آغاز زندگي مشتركشان را به خوبي درك و كنترل نكنند، جدايي براي آنها ممكن و اغلب قابل پيش بيني است، چرا كه مغز انسان در طول زندگي، شماري از واكنش هاي طبيعي را تحميل مي كند و نحوه برخورد با اين مراحل، منجر به شكل گيري يا فروپاشي زندگي مشترك مي شود.
نتايج مطالعات رفتارشناسي در دانشگاه گلاسكو چگونگي تأثيرات مغز در شيوه ازدواج دختران و پسران، از نخستين مرزهاي آشنايي چهره به چهره تا راه هاي دستيابي به زندگي مشترك پايدار را نشان مي دهد كه، شناخت تفاوت هاي رفتاري در زندگي مي تواند كليد عشقي جاودان و ابدي باشد.
زماني كه زوج هاي جوان با يكديگر آشنا مي شوند، مغز آنها ارسال پيام هاي دوطرفه را درك مي كند. ميزان پيام هاي شيميايي كه از طريق حواس عمل مي كند، در زوجين بسيار بالاست، لذا هنگام نگريستن در چشمان هم، ذهن مستقل مردانه و زنانه همانند هم ميزان بالاي هورمون پيوند دهنده يا همان اكسيژن موجود اطرافشان مي تواند رفتارهاي منزجركننده را از ديدشان پنهان كند، اما سرانجام مرحله زيست شناختي جديدي در روابط زوجين آغاز مي شود.
آغاز هشدار
پس از چندين ماه يا حتي يك سال كه از شروع ارتباط گذشت، مواد شيميايي مغز زوجين شروع به تغيير كرده و مغز متفكر هشدار مي دهد كه شريك زندگي ما داراي عيب و نقص هايي است. حس خشم، انزجار و گاهي ترس نسبت به يكديگر در زوجين آشكار مي شود.
بنابراين اگر در طول مرحله دلباختگي با شريك خود ازدواج كرده باشيم بايد در اين مرحله در افكارمان تجديدنظر كنيم. در اين شرايط مواد شيميايي مغز كه در مراحل آغاز دلباختگي غالب بودند، كاهش مي يابد و به سادگي به اين فكر مي افتيم كه خود يا طرف مقابل دچار مشكلي هستيم.
مبارزه براي تغيير
جواناني كه در اين مرحله دلسردي را تجربه مي كنند، مبارزه براي ايجاد تغييرات در يكديگر را آغاز خواهند كرد. آنان با تلاش براي ايجاد تغيير در يكديگر، با ياس نامعلومي دست و پنجه نرم مي كنند. مرد و زني كه به اين شكل در عشق و نزاع به سر مي برند، به علت تفاوت در سلسله اعصاب، مشكل بيشتري خواهند داشت.
اين دوران رنج آور است، اما زوجي كه درحال نبرد در ميدان قدرت هستند از درك اين نكته ها عاجزند ولي تفاوت هاي مغزي مي تواند كليد پيوندي طولاني ميان آنان باشد.
پس از فروكش كردن عشق اوليه، مرد ممكن است فعاليت هاي مستقل بيشتر و زن ارتباط بيشتر با دوستان را بطلبند. يكي از دلايلي كه ما در مرحله مبارزه براي تغييرات رفتاري مان، پيوسته رفتارهاي بيرحمانه اي از خود نشان مي دهيم، مربوط به نگرش متفاوت ما نسبت به استقلال زوجين است. نخستين ازدواج هاي منجر به طلاق، به طور ميانگين دو تا سه سال دوام دارند.
آنچه بيشتر زوج هاي جوان درك نمي كنند اين است كه پيش از كمرنگ شدن علاقه، مرحله اي وجود دارد كه مورد توجه نيست در مراحل آشنايي، نااميدي و مبارزه براي تغييرات، مرد ممكن است حساسيت همسر، نياز او به ارتباطات اجتماعي، اشتياق او به نياز عاطفي و حتي نگرش به خانه داري را تلف كردن وقت و زمان بداند. زن نيز ممكن است عادت ها، سرگرمي ها، مشغوليت كاري شوهر و نياز به استقلال وي را به عنوان خطر و عملي خودخواهانه تلقي كند.
در واقع زوج هاي جوان خوشبخت در زندگي سرشار از شادي به كارها و رفتارهايي كه پيوندشان را مستحكم كند، بهاي بيشتري مي دهند، كارهايي از قبيل شب گذراني و صرف شام خانوادگي، اين آداب پايه هاي نگهدارنده ازدواج هستند. همه لحظات زندگي مشترك نبايد لزوما با صميميت بگذرد. جوان ها مي دانند اين نوع رفتارهاي پيونددهنده، هنگامي كه زندگي پر از دغدغه و مشغوليت شود، نيروي عشق را حفظ مي كند. زوج هاي جوان علاقه و متانت را در بسياري از رفتارهاي زندگي و تعاملات خود با يكديگر پيش مي گيرند. شايد هيچ كس بهتر از خود آنها رفتار مناسبي نداشته باشد، اما هنگامي كه در مبارزه براي تغييرات گرفتاريم، مي پنداريم كه شريك زندگي مان بايد موضوع هميشگي براي تخليه استرس هايمان باشد.
اقدام براي حل اختلافات
بدون شك گاهي اوقات ما عصباني مي شويم و با هم جر و بحث مي كنيم. همچنين در جر و بحث ها بيشتر به دنبال راه حلي هستيم تا اين كه بگذاريم اوضاع وخيم تر شود اما يقينا به خاطر عمل نادرست خود عذرخواهي كرده و اختلاف پيش آمده را حل مي كنيم. جواناني كه زندگي مشترك را آغاز مي كنند با گذشت سال ها درمي يابند كه حتي با وجود اين كه همسرشان بهترين دوست آنها است، هنوز هم بسياري از نيازهاي عاطفي خود را در ميان ديگر افراد باز مي يابند.
دانستن اين نكته بسيار براي ما با اهميت است كه احساسات مان به يكديگر، احتمالا با گذر زمان دچار تغيير مي شود و اين امري طبيعي است. در نتيجه بايد اجازه دهيم تا به كمك پيام هاي منطقي ارسالي از مغزمان كه با تفكر نسبت به زندگي مان كسب مي كنيم، ما را به تفاهم و عشقي پايدار و طبيعي در زندگي سوق دهد.

 



عشق ورزيدن را به فرزندانمان بياموزيم

عليرضا سزاوار
بدون شك خانواده ها در زمينه هاي مختلف با هم متفاوتند و هر كدام خصوصيات، ويژگي ها، طرز تفكر و روش هايي متفاوت براي برقراري ارتباط با يكديگر دارند. پس نمي توان روش هايي يكسان و با روش هاي مشخص را به عنوان خانواده اي با جوانان موفق را به همه تعميم داد.
از طرف ديگر خانواده بايد قوانين خاص خود و تعريف هايي نيز داشته باشد. همه ما دوست داريم چنين جوي بر خانواده مان حكمفرما باشد ولي با استرس هايي كه زندگي روزمره به ما تحميل مي كند به وجود آوردن چنين فضايي سخت تر مي شود. به همين دليل لازم است به تغييراتي كه منجر به بهبود فضاي عاطفي خانواده مي شود فكر كنيم.
بيشتر دقت كنيد
نحوه صحبت كردن ما با جوانمان در خانه، خود بخشي از فضاي عاطفي خانواده است كه مي توان آن را به راحتي بهبود بخشيد. در كنار كمك به آنها خود، بايد به آنان ياد دهيم احساسات خود را صادقانه بيان كنند. بنابراين بايد مراقب لحن و عباراتي باشيم كه هنگام حرف زدن با آنها به كار مي بريم.
گاهي فراموش مي كنيم كه جوانان تا چه اندازه انتقادات والدين را جدي مي گيرند و عباراتي كه ما براي سرزنش آنها به كار مي بريم چقدر بر احساس شان نسبت به خودشان تأثير مي گذارد. از نظر روانشناسي جواناني كه توسط والدين شان مرتب و به صورت اغراق آميز مورد سرزنش قرار مي گيرند، به شدت احساس گناه و شرمساري مي كنند و از نظر عاطفي منزوي مي شوند. انتقاد از آنها بايد سازنده باشد و راه تغيير رفتار بدشان را به آنها نشان دهد.
روش ديگر انتقاد كردن از فرزندانمان اين است كه به آنها يادآوري كنيم رفتارهايشان چه تأثيري روي ما دارد. در اين صورت آنها به جاي مقاومت در برابر خواسته ما، همدلي بيشتري از خود نشان مي دهند.
آرامش ايجاد كنيد
برنامه هاي پيش بيني شده براي فعاليت هاي روزانه، قوانين واضح و دائمي و يك خانه سازمان يافته به والدين و فرزندان كمك مي كند تا بيشتر احساس آرامش و راحتي كنند. اين فضا، به تعادل عاطفي اعضاي خانواده بسيار كمك مي كند. هنگامي كه مشاجره ها، تنش ها و بحران ها رخ مي دهند، اين چارچوب و قوانين دائمي خانواده براي افراد، پشتيباني آشنا و اطمينان بخش است. بخشي قابل اعتماد كه آرامش بخش است و هيچ گاه تغيير نمي كند.
اگر در چارچوب زندگي خود تغييراتي دهيد كه شب ها به رختخواب رفتن بچه ها با آرامش بيشتري همراه باشد از بسياري از ترس هاي كودكان از تاريكي كه معمولا شب ها و وقتي چراغ ها خاموش مي شود رخ مي دهد، جلوگيري خواهيد كرد.
البته بايد توجه داشت كه اگر اين قوانين بسيار غيرقابل انعطاف باشد به فرزندان اجازه نشان دادن خلق و خو، پسند و سليقه و عادات و خصيصه هاي منحصر به فردشان را نخواهد داد و موجب اختلال در رشد شخصيت آنان مي شود.
دور هم بودن خانواده
زماني كه اعضاي خانواده همه در كنار هم هستند به قدري لذت بخش است كه بعضي خانواده ها به طور منظم زماني را براي بحث و گفت وگو در مورد مشكلات يا حتي صحبت در مورد اتفاقات خوشايندي كه براي شان رخ داده است مي گذارند.
عشق ورزيدن را ياد دهيم
زندگي روزمره پر از فرصت هايي است كه مي توانيم از آنان براي عشق ورزيدن به فرزندان مان استفاده كنيم. محققان دريافته اند در خانواده هايي كه والدين زمان بيشتري را به بازي دسته جمعي، شوخي كردن و صحبت كردن درباره افكار و احساسات شان با فرزندانشان اختصاص مي دهند، فرزندان داراي رفتاري دوستانه، سخاوتمند و سرشار از عشق هستند، هرچه بيشتر به كودكانمان عشق بورزيم احساس عشق و دوست داشتن در آنها بيشتر شكل مي گيرد.
بسياري از والدين هنگامي كه زماني را به طور مشخص و باتوجه كامل با فرزندان خود صرف مي كنند بيشترين احساس هماهنگي را ازنظر عاطفي با آنان دارند. در حين مكالمه ها فرزندان ترس ها و احساسات فروخورده خود را با والدينشان درميان مي گذارند.
همه ما دوست داريم فرزندانمان با ديگران، بخصوص خواهر و برادرشان با مهرباني، احترام و انصاف برخورد كنند كه با پرورش حس عشق ورزيدن در وجودشان همه اينها محقق مي شود. مي توان جدولي تهيه كرد و از كودكان خواست در پايان هر روز نام كسي را كه كار خوبي براي آنان انجام داده در آن يادداشت كند. اين كار باعث پرورش حس دوستي و قدرشناسي در آنها مي شود.
استفاده اوقاتي از روز يا هفته براي دور هم جمع شدن اعضاي خانواده به كودكان حس همبستگي مي دهد، تا جايي كه حتي وقتي بزرگ شوند به خانواده خود احساس تعلق و وابستگي دارند. بعضي خانواده ها به طور مرتب و به صورت دسته جمعي در تعطيلات آخر هفته به پيك نيك مي روند. بعضي ها تصميم مي گيرند آخر هفته را جشن بگيرند! يك شام ساده و لذت بخش كه همه آن را دوست دارند، انجام چند بازي با حضور همه اعضاي خانواده، به سينما رفتن و... همين جشن هاي كوچك فرزندان را به صرف وقت بيشتر در كنار ديگر اعضاي خانواده علاقه مند مي كند.
متأسفانه اين روزها زندگي آن قدرها هم پايدار و مطمئن نيست. حتي بهترين و موفق ترين زوج ها هم درگير دعوا، مشكلات اقتصادي و عاطفي مي شوند، والدين از هم طلاق مي گيرند و با فرد ديگري ازدواج مي كنند و... همه اين موارد حتي دلسوزترين والدين را نيز دچار چالش مي كند. مشكلات بخشي از زندگي ما هستند كه نمي توان آنها را انكار كرد. ولي با بهبود فضاي عاطفي خانواده مي توان اثر مخرب آنها را به شدت كم كرد.
هنگامي كه والدين با يكديگر مشاجره لفظي دارند، پس از حل مشكل بايد به فرزندان خود توضيح دهند كه اكنون همه چيز مثل سابق است و پدر و مادرشان ديگر باهم مشكلي ندارند. به فرزندانتان بگوييد كه شما هم گاهي با هم اختلاف نظر پيدا مي كنيد و عصباني مي شويد ولي الآن مسائلتان را حل كرده ايد. بگوييد متأسفيد كه آنها صداي شما را هنگام مشاجره شنيده اند.

 



استقلال مالي

كتاب هاي زيادي در مورد استقلال مالي به رشته تحرير درآمده است.
بسياري از انسان ها به اين مسئله علاقه مندند ولي متأسفانه به هدف خود نمي رسند. چرا؟ زيرا اجازه مي دهند اشتباه در اولويت بندي ها، خودخواهي ها و چشم و همچشمي ها بر هزينه هاي شان تأثير منفي بگذارد.
راز استقلال مالي
1- قرض هاي خود رابه هر طريق ممكن بپردازيد. بيشتر مردم با اين توصيه مخالف هستند ولي يادتان باشد براي كسب استقلال مالي بايد از هزينه هاي ماهيانه كاست. در واقع اين كار اولين گام است.
2- به فكر تحت تأثيرقراردادن اطرافيان نباشيد! آيا مي دانيد مردم براي تحت تأثير قراردادن ديگران چقدر هزينه مي كنند؟ براي پاسخ دادن به اين سوال كافي است كالاهايي را كه مي خريد در نظر بگيريد. آيا واقعا به همه آنها احتياج داريد؟ اتومبيل شيك، خانه مجلل و بزرگ و جواهرات گران قيمت را براي چه مي خواهيد؟ براي نشان دادن به مردم؟!
فراموش نكنيد اين كار براي شما به قيمت زيادي تمام خواهد شد و مجبور مي شويد تا مدتها قسط بپردازيد!
3- پس انداز كردن را در اولويت قرار دهيد. از همان ابتداي شروع به كار بخشي از درآمد خود را پس انداز كنيد. اين كار بهترين روش براي اندوختن سرمايه، رسيدن به انضباط مالي و يافتن راه هاي خلاقانه براي صرفه جويي مي باشد. مشكل اينجاست كه بسياري از ما دير به اين فكر مي افتيم و از اين رو مجبور مي شويم بيشتر از 90 درصد درآمد خود را صرف پرداخت اقساط كنيم!
4- از سرمايه گذاري نهراسيد. توصيه ما به جوانان اين است كه از سرمايه گذاري بيم نداشته باشند و به عنوان مثال ده درصد درآمد خود را صرف خريد سهام كنند. آنها فرصت كافي براي رويارويي با فراز و نشيب هاي زندگي را دارند. البته امكان دارد آنها مبلغي از دست بدهند. ولي حداقل در آينده هيچ گونه تأسفي نخواهند خورد.
5- در آستانه رسيدن به استقلال مالي محافظه كار باشيد. هرچند ما به جوانان توصيه مي كنيم از سرمايه گذاري نهراسند ولي توصيه ما به افراد مسن اين است كه جانب احتياط را از دست ندهند. مراقب اوضاع بازار باشيد و از بازگشت سرمايه خود مطمئن شويد. بايد وضعيت مالي شما به گونه اي باشد كه در اثر نوسانات بازار دستخوش تغييرات شديد نشود. شما بايد در اين مرحله تنها به فكر حفظ سرمايه خود باشيد.
6- خودتان در مورد وضعيت ايده آل تصميم گيري كنيد. اجازه ندهيد ديگران نظر خود را در مورد سرمايه لازم براي دوران بازنشستگي به شما تحميل كنند. بيشتر مردم در اين مورد اغراق مي كنند. اگر به مرحله اي رسيده ايد كه تمام قرض هاي خود را پرداخته ايد و سرمايه لازم براي برطرف كردن نيازهاي خود را فراهم آورده ايد كافي است!
رسيدن به استقلال مالي عملي است. تعداد زيادي از مردم به اين هدف دست مي يابند و شما مي توانيد از آنها الگو بگيريد. هرچه زودتر دست به كار شويد بهتر است. مطمئن باشيد ارزش آن را دارد!

 



رژيم غذايي مناسب براي كاهش درد آرتروز

مبتلايان به آرتروز بايد به حدكافي مواد موردنياز بدن خود را از طريق غذا تامين كنند چرا كه رژيم غذايي مناسب، بهترين روش كاهش درد آرتروز است.
اگر تغذيه نامناسب باشد، بدن نيز ضعيف مي شود و به تبع آن مقابله با بيماري دشوارتر مي شود.
آرتروز شايع ترين بيماري از دسته التهاب مفاصل است و در اين بيماري غضروف مفصل آسيب ديده و كم كم از بين مي رود.
همچنين آرتروز ممكن است هر مفصلي را درگير كند اما مفصل بزرگ كه وزن بدن را تحمل مي كند مثل مفاصل زانو، ران و ستون فقرات بيشتر در معرض مبتلا هستند.
افراد مبتلا به آرتروز حتما بايد داروهاي ضد درد خود را كه پزشك تجويز كرده را به موقع مصرف كنند زيرا اگر درد شروع شود و بعد مسكن مصرف كنند، درد ديرتر و سخت تر كنترل مي شود اما مصرف مرتب و طبق دستور پزشك، باعث مي شود شدت درد كاهش يابد.
بهتر است اين افراد از مفصل خود كمتر كار بكشند و درهر ساعت دست كم، 10 دقيقه به مفصل خود استراحت دهند و سعي كنند تا حدامكان، فعاليت هاي بدني خود را طوري تنظيم كنند كه مفصل مبتلا، كمتر فعال باشد.
در افرادي كه اضافه وزن دارند كم كردن وزن بايد حتما مدنظر قرار گيرد همچنين رژيم گرفتن و ورزش كردن براي كاهش وزن بايد تحت نظر پزشك انجام شود.
افراد مبتلا به آرتروز، براي كاهش درد خود مي توانند از كيسه يخ استفاده كرده و يا طبق دستور پزشك از مسكن هاي ضددرد و ضدالتهاب كه در كاهش درد مفصل موثر است، استفاده كنند.

 



فرار به سوي اينترنت

بسياري از ما جوانان اينترنت را به عنوان راهي براي فرار از واقعيات يا به عنوان راهي براي برقراري ارتباط با ديگران بدون نگراني درباره پيامدهاي اجتماعي آن انتخاب مي كنيم.
ناگفته هاي بسياري درباره گرايش اينترنتي منتشر شده است. بسياري از محققان مطالبي در خصوص رابطه ميان گرايش اينترنتي و مشكلات اجتماعي از قبيل اضطراب و افسردگي منتشر كرده اند. اما يافتن رابطه ميان خجالت و گرايش شديد اينترنتي مشكل است.
از ميان مطالعات منتشره، بسياري از آنها به بررسي مشكلات اينترنتي مرتبط با دانشجويان دانشكده پرداخته اند. از ميان سطوح مختلف آموزشي، دانش آموزان گروه بسيار متفاوتي محسوب مي شوند، زيرا آنها در مرحله بسيار خجالتي قرار داشته و در حال رشد ذهني و اجتماعي هستند. استفاده از اينترنت الزام سني ندارد و بسياري از نوجوانان در دسترسي به آن محدوديتي ندارند.
اين نوجوانان در معرض تغييرات متعددي هستند كه هم فيزيكي و هم عاطفي است و عموماً در دوره بسيار خجالتي قرار داشته اند بويژه هنگامي كه آنان مي خواهند با سايران ارتباط برقرار كنند. لذا اين خجالتي بودن عاملي است كه نوجوانان را مستعد كمرويي و زمينه را براي اعتياد آنان به اينترنت فراهم مي كند.
در تلاش براي يافتن رابطه ميان خجالتي بودن و گرايش شديد به اينترنت، با استفاده از روش پيمايشي در مدارس دوره متوسط كشور هنگ كنگ پژوهشي اجرا شد. پس از آن كه پرسش نامه ها تحليل و مشخص شد كه در مدارس دوره راهنمايي رابطه مهمي ميان كمرويي و اعتياد به اينترنت وجود دارد طوري كه دانش آموزاني كه كمروتر بودند بيشتر به اينترنت معتاد بودند. اين وضع براي دانش آموزان مدارس متوسط وجود نداشت. هرچند درباره اين دسته از دانش آموزان نيز به نظر مي رسد كه ميان ميزان زماني كه آنها به اينترنت مي پردازند و اعتياد آنان به اينترنت رابطه وجود دارد.
براي بررسي اين سؤال كه آيا خجالتي بودن بر استفاده زياد از اينترنت تأثيرگذار است بايد در ابتدا مشخص شود كه منظور از اعتياد به اينترنت چيست و چگونه مي توان اعتياد به اينترنت و كمرويي را ارزيابي كرد. دكتر وارتون اديبو از دانشگاه استكهلم تعريف خوبي درباره اين مسئله داده است كه در اكثر تحقيقات از آن استفاده شده است.
كمرويي مي تواند به عنوان رفتار و ارتباط با مشكل در موقعيت هاي اجتماعي تعريف شود. كمرويي يك ويژگي است كه تقريباً در 40 درصد از افراد ديده مي شود. احتمالاً زنان بيشتر تجربه كمرويي داشته اند. برخي پژوهشگران درصدد اين هستند تا كمرويي را به عنوان مشخصه هاي يك شخصيت خاص كه مي تواند منجر به طيفي از مشكلات اجتماعي شود بيان كنند.
درباره ميزان زماني كه افراد با رايانه كار مي كنند مشكل وجود دارد. يوهانسون و همكارانش نيز عنوان كرده اند تمام مطالعاتي كه در اين باره در فنلاند انجام شده نشان مي دهد اعتياد به اينترنت در 15 تا 20 درصد از آنهايي كه مورد مطالعه قرار گرفته اند شايع است. هر دو تحقيق فوق الزامات اينترنتي را مورد بحث قرار مي دهند اما درباره اين كه آيا كمرويي مي تواند به عنوان عاملي كمكي در گرايش به اعتياد اينترنتي مطرح باشد سخني به ميان نمي آوردند. اگرچه مطالعه اي توسط گالوتاني و كاذلي انجام گرفته كه در آن كمرويي و اضطراب به عنوان الگوهاي پيش بيني كننده براي استفاده از اينترنت مورد بحث قرار گرفته اند.
اگرچه اين تحقيقات نتوانست نتيجه گيري كند كه خجالتي بودن يك عامل كمكي به گرايش به اينترنت است، اما آنها به نتايج جالبي دست يافتند. آنها دريافتند نوجوانان كمرو و مضطرب بيشتر از كساني كه اين قبيل مشكلات اجتماعي را ندارند از اينترنت استفاده نمي كنند، اما آنها توانستند پيش بيني كنند كه چه اشخاصي با توجه به زماني كه به اينترنت اختصاص مي دهند مي توانند از سايران جدا بمانند.
علاوه بر اين آنها پيش بيني كردند افزايش محبوبيت اينترنت و امكانات ارتباطي آن و استفاده هاي خارج از اينترنت مي تواند براي آنهايي كه مشكلاتي با جنبه هاي خارج از اينترنت دارند زيان آور بوده و بويژه موجب انزواي اجتماعي آنهايي شود كه از سطح كمرويي بالايي برخوردارند. همان طور كه گرايش به اينترنت زيادتر مي شود، به منزوي شدن و رفتار نابجا از نظر اجتماعي بيشتر كمك خواهد كرد.

 



چاقي عامل بسياري از بيماري هاي غير واگير است

دبير انجمن پيشگيري و درمان چاقي گفت: چاقي به تنهايي مي تواند عامل به وجود آورنده بسياري از بيماري هاي غير واگير ديابت، فشار خون، بيماري هاي قلبي عروقي و برخي از انواع سرطان ها باشد.
به گفته دكتر محمد هاشمي دبير اجرايي سومين كنگره پيشگيري و درمان چاقي درايران توجه به تغيير شيوه زندگي جوامع بشري دردهه هاي اخير شاهد اين هستيم كه از يك طرف افراد جامعه فعاليت بدني كمتري داشته و از سوي ديگر دسترسي راحتي به مواد خوراكي پركالري نسبت به گذشته دارند كه اتفاقاً اين مواد از مواد خوراكي سالم به قيمت ارزان تر عرضه مي شوند.
وي با بيان اين كه اساسا الگوي بيماري ها در بين جوامع تغيير كرده است، افزود: اگر تا دهه هاي پيشين بويژه قبل از جنگ جهاني دوم بيماري هاي عفوني مهمترين عامل مرگ ومير افراد جامعه بشري بودند اما درحال حاضر با تغيير شيوه زندگي شاهد اين هستيم كه بيماري هايي مانند ديابت، فشارخون، سكته هاي قلبي كه بيماري هاي غيرواگير هستند عمده ترين عوامل مرگ و مير محسوب مي شوند.چرا كه سطح بهداشت ارتقا يافته و علوم پزشكي پيشرفت كرده و باعث پيشگيري و مهار بيماري هاي عفوني و واگير شده و از سوي ديگر با توسعه فناوري و افزايش رفاه عمومي، زمينه براي شيوع بيشتربيماريهاي غيرواگير روز به روز مساعدتر دربين جوامع گوناگون شده است.
دكتر هاشمي يكي از عوامل ايجادكننده اين دسته از بيماري هاي غير واگير را مسئله چاقي عنوان كرد و خاطرنشان كرد: چاقي به تنهايي مي تواند عامل به وجود آورنده بسياري از بيماري هاي غيرواگيردار مانند ديابت، فشار خون، بيماري هاي قلبي و عروقي و برخي از انواع سرطان ها باشد.
وي با بيان اينكه متاسفانه درجامعه ايراني شاهد افزايش شيوع پيدايش چاقي هستيم. ادامه داد: اين پديده مي تواند تبعات بسيار سنگيني و زيان باري را نه تنها براي تك تك افراد بلكه براي كل اجتماع به دنبال داشته باشد. فردي كه مبتلا به چاقي مي شود احتمال اين كه درسال هاي آتي عمر خود به بيماري هاي غيرواگير مبتلا شود بسيار بيشتر از افراد عادي است. از سوي ديگر يكي از مشخصات مشترك بيماري هاي غيرواگير، نبود درمان قاطع براي آن است كه فقط مي توان آن را تا پايان عمر كنترل كرد.
دبير انجمن پيشگيري و درمان چاقي با اشاره به اين كه تجمع چربي دربدن به اصطلاح چاقي گفته مي شود، گفت: براي اندازه گيري چاقي معيارهاي متفاوتي وجود دارد اما ساده ترين معيار شاخصي به نام «نمايه توده بدني» است كه عددي حاصل يك كسر است. به طوري كه در صورت كسر وزن افراد به كيلوگرم و در مخرج آن مجذور قد افراد به متر گذاشته مي شود اگر حاصل اين كسر عددي بين 18تا 25باشد به اين معناست كه فرد داراي تناسب اندام است اما چنانچه حاصل كسر عددي بين 25 تا 30 باشد فرد دچار اضافه وزن است و عدد بين 30تا 35 چاقي درجه يك، بين 35تا 40 چاقي درجه دو و عددي بيش از 40 چاقي مفرط را نشان مي دهد.
به گفته اين متخصص بهداشت عمومي و سلامت جامعه در هر يك رده ها خطراتي براي سلامت فرد درپي داشته و روش ها و راهبردهاي درماني متفاوتي را مي طلبد.
وي درخصوص ارتباط روزه داري در درمان چاقي گفت: اينكه به روزه به چشم روشي براي درمان چاقي نگاه كنيم رويكرد نادرستي است. كسي كه داراي چاقي و اضافه وزن است براي پيشگيري از انواع بيماري ها اقدام به كاهش وزن مي كند اما اين كاهش وزن بايد بر اساس يك اصول و روش هدفمند كه توسط متخصصان ارائه مي شود باشد بنابراين اينكه با حذف برخي از گروه ها و وعده هاي غذايي وزن خود را كم كنيم گرچه ممكن است در كوتاه مدت نتيجه بدهد اما به مشكلات تغديه اي و متابوليكي منجر خواهدشد.
دكتر هاشمي افزود: توصيه مي شود افراد مواد غذايي را متناسب با نياز بدن خود مصرف كنند.
دبير انجمن پيشگيري و درمان چاقي خاطرنشان كرد: تعريف ديگري از چاقي به نام چاقي مركزي يا شكمي وجود دارد كه ممكن است فرد حتي داراي نمايه توده بدني نرمالي باشد اما اندازه دور شكم وي بيش از استاندارد باشد. براي جمعيت ايراني دور شكم بيش از 95 سانتي متر به عنوان هشدار جدي محسوب مي شود. سومين كنگره پيشگيري و درمان چاقي به همت انجمن پيشگيري و درمان چاقي درايران بيست و چهارم تا بيست و هفتم آبان ماه سال جاري درمركز همايش هاي بين المللي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي شود.

 



اعتياد با شما چه ها مي كند

از هزينه كلاني كه صرف مبارزه با موادمخدر مي شود هم كه بگذريم مصرف اين مواد تأثيرات مخربي بر روي انسان مي گذارد.
اعتياد براي سلامتي، اقتصاد و ثبات روحي انسان پيامدهاي منفي دارد و ضمن سست كردن روابط خانوادگي و دوستي ها، سلامت جامعه را نيز تحت تأثير قرار مي دهد.
از آنجا كه معتادان خانواده و دوستان خود را مقصر مي دانند هر روز بيشتر و بيشتر به غار انزوا پناه مي برند و زندگي كردن با آنها دشوارتر مي شود.
معتادان با مشكلات زيادي دست به گريبان هستند، از سهل انگاري در مورد دوستان خود گرفته تا بيماري هاي عفوني، بيماري هايي مثل هپاتيت و HIV به علت استفاده از سرنگ مشترك در ميان آنها متداول است.
اعتياد در ضمن باعث افزايش احتمال بروز بيماري هاي ريوي، قلبي، مغزي و سرانجام مرگ مي شود.
بيشتر معتادان، نسبت به شغل خود توجه كافي نشان نمي دهند و به همين دليل به احتمال قوي به جرگه بيكاران و بي خانمان ها مي پيوندند. شايد بتوان گفت مهمترين تأثير اعتياد ناديده گرفتن مرزبندي هاست.
معتادان هرگونه رفتاري- حتي برخلاف قانون و اخلاق- را مجاز مي دانند و نسبت به پيامدهاي منفي مصرف موادمخدر بر روي خانواده و شغل خود بي اعتنا هستند.
در واقع معتادان، اعتياد خود را يك معضل نمي دانند و ديگران را سرزنش مي كنند.
متأسفانه تأثيرات بلندمدت اعتياد فراتر از موارد ذكر شده است. از هم پاشيدن خانواده ها به علت فقر و آزار كودكان از عواقب ناخوشايند اعتياد مي باشد.
اعتياد زنان باردار بر روي سلامتي جنين آنها تأثير منفي مي گذارد و يك نسل را درگير مشكلات عديده مي كند.
يكي ديگر از اثرات منفي اعتياد كاهش اعتماد به نفس انسان است كه احساس گناه، بي ارزشي، نااميدي و شرم را به همراه دارد.
اعتياد قدرت تصميم گيري را از انسان سلب مي كند. فرد معتاد در بيان عقايد و نيازهاي خود با مشكلات زيادي روبه روست و دنيا براي او بدون معني مي شود.
فرد معتاد تهيه موادمخدر را بر هر كار ديگري ارجح مي داند.
انسان هرچه بيشتر در دام اعتياد گرفتار مي شود احتمال ابتلاي او به بيماري هاي رواني افزايش مي يابد.
اعتياد با افسردگي، اضطراب و سوءتغذيه همراه است و بيماري هاي رواني را تشديد مي كند. بسياري از معتادان دچار افسردگي و اضطراب مي شوند و احتمال دارد حتي حافظه خود را از دست بدهند.
اگر يكي از نزديكان شما اعتياد دارد هرچه زودتر به كمك او بشتابيد.
يادتان باشد اعتياد يعني راهي مستقيم به سوي زندگي خشونت آميز و در عين حال كوتاه.
عواقب ناخوشايند مصرف موادمخدر
ماده مخدر ماده اي شيميايي است كه مصرف آن موجب بروز تغييراتي در كار مغز مي شود.
1- هوشياري
كسي كه تحت تأثير موادمخدر قرار مي گيرد درك متفاوتي از مسائل اطراف خود دارد، از سخنان مردم گرفته تا موسيقي.
او حتي ممكن است چنين تصور كند كه اطرافيان دشمن وي هستند و در ضمن تمايل خود را نسبت به مسائلي كه قبلا به آنها علاقه مند بود از دست بدهد.
فرد معتاد در ضمن نسبت به همه سوءظن پيدا مي كند.
2- قضاوت
مصرف موادمخدر بر روي قضاوت انسان تأثير منفي مي گذارد از جمله تخمين فاصله اتومبيل شخص با اتومبيل جلويي در هنگام رانندگي، اعتماد كردن به يك غريبه و گذشت زمان
البته ميزان اين تأثيرات به نوع موادمخدر و شخصيت فرد معتاد بستگي دارد.
3- دقت
فرد معتاد توانايي انجام كارهاي دقيق را از دست مي دهد. به عنوان مثال قدم زدن بر روي يك خط باريك يا انتخاب يك مواد خاص.
سرگيجه، توهم، پارانويا، فروپاشي ذهن، نوسان در ضربان قلب و فشار خون از ديگر تأثيرات اين مواد مي باشد.
البته ميزان اين تأثيرات به مقدار مصرف و شرايط فرد معتاد بستگي دارد.
4- شخصيت
شخصيت و رفتار فرد معتاد دستخوش تغييراتي مي شود. برخي از مواد پرحرفي فرد را به دنبال دارند و گروهي نيز اثر معكوس بر جاي مي گذارند.
با مصرف گروهي از مواد انسان پرخاشگر مي شود، برخي از مواد توجه انسان به جزئيات را افزايش مي دهند و گروهي نيز كاهلي او را به همراه دارند.
انسان تحت تأثير موادمخدر حرف هايي مي زند و كارهايي مي كند كه در حالت عادي انجام نمي داد.
در ضمن فرد معتاد با اشخاصي رفت وآمد مي كند كه اگر تحت تأثير موادمخدر نبود به سراغ آنها نمي رفت.
ترجمه از آذر شايان

 



سالمندان بيش از سهم خود دارو مصرف مي كنند

رئيس انجمن علمي داروسازان ايران با اشاره به روند روبه رشد جمعيت سالمندان نسبت به ساير گروه هاي سني معتقد است كه سالمندان بيش از سهم جمعيتي خود دارو مصرف مي كنند.
دكتر خويي با اشاره به اينكه سالمندان سهم روبه رشدي را در همه جوامع بشري به خود اختصاص مي دهند، ادامه داد: اگر 30سال پيش پنج تا هفت درصد جوامع را سالمندان تشكيل مي دادند درحال حاضر حدود 13 تا 18 درصد جمعيت ها را تشكيل مي دهند و حتي در كشوري نظير ژاپن نسبت سالمندان از 20درصد نيز فراتر رفته است، لذا اين جمعيت خاص بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرند علاوه بر اين سالمندان بيش از سهم جمعيتي خود دارو مصرف مي كنند.
وي اظهار داشت: افراد در اين مقاطع سني بيشتر در معرض بيماري هايي قرار مي گيرند كه آنها را نيازمند مصرف دارو مي كند.
وي ادامه داد: در برخي از كشورهاي پيشرفته دنيا سالمندان 11تا 12درصد جمعيت را تشكيل مي دهند اين درحالي است كه اين جمعيت 40درصد از داروهاي اين كشورها را مصرف مي كنند از سوي ديگر سالمندان جزء گروهي هستند كه احتمال مي رود با توجه به ابتلا به بيماري هاي متعدد و مصرف داروهاي گوناگون بحث تداخلات دارويي در آنها پيش بيايد.
دكتر خويي تصريح كرد: باتوجه به تضعيف حواس و افزايش احتمال فراموشي در اكثر سالمندان هميشه اين خطر وجود دارد كه رژيم هاي دارويي اين گروه آنچنان كه پزشك براي بيمار خود تعيين مي كند دنبال نشود كه در اين صورت خطاهاي دارو درماني در چنين مواردي افزايش پيدا مي كند. البته بحث خطاهاي دارويي كه باعث اثرات درماني نامطلوب مي شود در سالمندان به مراتب بيش از ساير گروه هاي سني حائز اهميت است.
وي تأكيد كرد: از سوي ديگر سالمندان به دليل برخورداري از تجربيات و آگاهي در طول زندگي گاهي به خود اجازه مي دهند كه در فرآيندهاي دارو درماني هاي پزشكان مداخله كرده و اقدام به تغيير خودسرانه رژيم هاي دارويي خود كنند كه اين مورد جزء عواملي است كه مي تواند نتايج دارو درماني را تحت تأثير قرار بدهد. دهمين همايش بزرگ داروسازان ايران به همت انجمن علمي داروسازان ايران و با همكاري مركز تحقيقات طب سالمندي طي روزهاي دوازدهم تا چهاردهم شهريورماه در سالن همايش هاي رازي برگزار مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14